abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 16 juni 2011 @ 23:57:03 #1
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_98276139
Let op: het idee is van So_Surreal_Baby

Wanneer: juni 2012 (precieze datum nog niet bekend)
Waar: Alpe d'Huez
Waarom: Om de KWF kankerbestrijding te helpen en omdat het tof is om er mee in de media te komen !

Tips zijn welkom _O_ tips so far:

* Zelf sturen zodat je niet hoeft te trappen :')
* Sponsoren zoeken bij TV / Radio / groot biermerk
* Lichtgewicht bierfiets laten bouwen door een TU.
* Bierbabes :9~
* Bier regelen via Heineken, dit verkopen aan publiek, geld naar KWF.
* De bierfiets achteraf veilen
* Plekjes op de bierfiets verkopen aan bedrijven zodat wij hun logo zullen plaatsen op de bierfiets.

Stijgingspercentage van de berg:

De berg zelf:

De fietst moet lichter, me dank aan Daaps _O_ :

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 09:51 schreef Daaps het volgende:
Ik heb ff als gewicht 12 * 75 ingevuld. Frontaal oppervlak heb ik moeten gokken net als rolweerstand maar die dingen zijn van kleine invloed bergop.

Dus, dan kom je er op uit dat je, met z'n 12en, bijna 3000 watt moet leveren om die berg op te raken.
3000/12=250 Watt per persoon. :')
Voor een gemiddeld persoon is dat onmogelijk als hij niet getraind heeft - sterker nog, voor iemand die goed getraind is is dit nog verschrikkelijk zwaar en bijna onmogelijk om 13 kilometer vol te houden. :|W

-edit- Ong 3 uur klimmen. _O- Daarna ben je dood man.

Dus, conclusie, de fiets moet lichter. :Y :Y
Mailtje naar forum@fok.nl:

quote:
Hallo !

Ik had zojuist een geniaal idee, als zeg ik het zelf: De Alpe d'Huez beklimmen, op een bierfiets!
Ik wil proberen om bijvoorbeeld een groot merk als Heineken te laten sponsorren.
Misschien kan ik ook nog een zooitje media aandacht vergaren door TV programma's zoals Hart van Nederland.

Denken jullie dat FOK! mij hier op enige manier in kan helpen :) ?

Mvg, So_Surreal_Baby...
Mail naar de organistatie:

quote:
Goedenavond !

Zojuist kwam ik op het idee om volgend jaar (2012) de Alpe d'Huzes te beklimmen maar dan op een bierfiets.
Ik ben van plan om dit te doen door veel publiciteit (en dus sponsoren) te werven via TV shows zoals Hart van Nederland, radio stations zoals 538 en een groot biermerk als Heineken.
Ook heb ik al gevonden dat een lege bierfiets zo'n 1.600KG is, ik wil dus door een Technische Universiteit een lichtgewicht bierfiets laten ontwerpen.

Voordat ik dit hele proces in gang ga zetten leek het mij eerst handig om jullie te mailen met de vraag of dit überhaupt wel is toegestaan.

Heel erg bedankt alvast, met vriendelijk groet,
Team bierfiets.
Let op: het idee is van So_Surreal_Baby

Ik zal de OP updaten wanneer nodig, tevens wil ik wel helpen met evt contacten leggen.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 00:15:42 #2
345746 Daaps
To fathom hell or soar angelic
pi_98277041
TVP + schopje.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 00:35:04 #3
232730 Vincpod
Occasional Seafarer
pi_98277832
Als update: vanmiddag zijn er ook nog 3 mailtjes uitgegaan naar Heineken, BNN en de TU-Delft. Nu is het wachten op antwoord.

En voordat ik het vergeet: Ik heb als naam: "Project Bierfiets" opgegeven.

[ Bericht 25% gewijzigd door Vincpod op 17-06-2011 00:41:13 ]
pi_98278643
Hahaha heeel tof idee :d
pi_98278830
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 00:35 schreef Vincpod het volgende:
Als update: vanmiddag zijn er ook nog 3 mailtjes uitgegaan naar Heineken, BNN en de TU-Delft. Nu is het wachten op antwoord.

En voordat ik het vergeet: Ik heb als naam: "Project Bierfiets" opgegeven.
We moeten de Rabo bank eigenlijk ook contacten.
Zij kunnen sponsoren en renners leveren :o

Mochten er mensen van de Raboploeg meefietsen dan geeft dat ook weer extra publiciteit.
pi_98284066
Vinc, ik hoor het wel even wanneer je iets terug hoort van ze :D !
  vrijdag 17 juni 2011 @ 10:05:33 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98284297
SSB, hier kun je het telefoonnr van de koersvoorzitter vinden:
http://www.armaadvies.nl/Contact.htm
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_98284364
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 10:05 schreef Maanvis het volgende:
SSB, hier kun je het telefoonnr van de koersvoorzitter vinden:
http://www.armaadvies.nl/Contact.htm
Wat doet de koersvoorzitter dan :o ?
  vrijdag 17 juni 2011 @ 10:12:32 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98284516
quote:
19s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 10:07 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

[..]

Wat doet de koersvoorzitter dan :o ?
jou antworod geven of het is toegestaan lijkt me ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 17 juni 2011 @ 12:00:47 #10
232730 Vincpod
Occasional Seafarer
pi_98287918
SSB, inderdaad, ik zal als ik tijd heb vandaag ook even een mailtje naar de rabo eruit gooien.
pi_98293581
Ah, hier zijn we gebleven!

Ik zie dat er al met het een en ander contact op is genomen. Tof! _O_
  vrijdag 17 juni 2011 @ 22:49:33 #12
348068 HetFietscafe
www.fietscafe.nl
pi_98314117
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

hebben jullie ervaring met mensen die met jullie fietsen bergop of bergaf fietsen?
Bergaf zal het probleem niet zijn, mits je pompend remt en niet de rem eindeloos laat 'aanlopen'.
Om bergop te kunnen zal de fiets moeten worden aangepast d.m.v. wijziging in de overbrenging. Het Fietscafe is bereid hieraan mee te werken. Wij adviseren een 12-persoons fietscafe te nemen, met daarop 8 fietsers en een chauffeur.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 23:10:27 #13
345746 Daaps
pi_98315219
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 22:49 schreef HetFietscafe het volgende:

[..]

Bergaf zal het probleem niet zijn, mits je pompend remt en niet de rem eindeloos laat 'aanlopen'.
Om bergop te kunnen zal de fiets moeten worden aangepast d.m.v. wijziging in de overbrenging. Het Fietscafe is bereid hieraan mee te werken. Wij adviseren een 12-persoons fietscafe te nemen, met daarop 8 fietsers en een chauffeur.
:o ... Er is belangstelling!

Ik kan wel is kijken naar overbrenging, wat het slimste is en lekkerste trapt..

Enne, hoeveel weegt zo'n bierfiets van jullie nou eigenlijk?
  vrijdag 17 juni 2011 @ 23:14:19 #14
348068 HetFietscafe
www.fietscafe.nl
pi_98315410
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:10 schreef Daaps het volgende:

[..]

:o ... Er is belangstelling!

Ik kan wel is kijken naar overbrenging, wat het slimste is en lekkerste trapt..

Enne, hoeveel weegt zo'n bierfiets van jullie nou eigenlijk?
12-persoons: 950kg
17-persoons: 1060kg
  vrijdag 17 juni 2011 @ 23:29:23 #15
345746 Daaps
pi_98316263
Thanks! Dat is heel wat lichter als iemand hier had opgezocht.. ik zal morgen ff dat rekenprogramma erbij pakken om te kijken of t haalbaar is.
Die oude berekeningen kunnen eraf gegooid want daar klopt nu niets meer van.. :p
pi_98328483
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:14 schreef HetFietscafe het volgende:

[..]

12-persoons: 950kg
17-persoons: 1060kg
Heb je toevallig een foto van beide versies :o ?
Het liefst ook foto's van dichtbij, dit zodat we kunnen zien waar we gewicht op kunnen gaan besparen (denk aan een dikke bar, die kunnen we vervangen voor een lichtere versie etc)
pi_98328551
Ook nog een mailtje gestuurd naar PR@fok.nl :

quote:
Geachte heer/mevrouw,

De actie Alpe d’Huzes is de laatste jaren uitgegroeit tot een enorm succes. Dit jaar, 9 juni jl, is er een recordbedrag opgehaald van ruim 20 miljoen euro. Volgend jaar de organisatie nog meer geld ophalen voor het KWF-Fonds. Iedereen is direct of indirect wel in contact gekomen met deze vreselijke ziekte en daarom willen wij ook onze bijdrage leveren voor de Alpe d’Huzes 2012.

Via het interforum van fok.nl is er een idee gekomen om volgend jaar de Alpe d’Huez te beklimmen op een zogenaamde bierfiets. Dit zal naar ons idee zeker een goede bijdrage leveren aan de inzamelingsactie. Maar al snel kwamen wij tot de conclusie dat de beklimming op een traditionele bierfiets niet haalbaar is, dit in verband met het allerlei technische problemen en menselijke grenzen. Om dit idee toch door te kunnen zetten hebben wij het idee om een speciale bierfiets te laten ontwikkelen door de TU-delft. Dit zou een lichtgewicht bierfiets moeten worden die zo is gebouwd dat deze de Alpe d’Huez zou kunnen beklimmen met ongeveer 8 fietsers erop. Wij willen voor de fietsers nog een aantal oud-wielrenners benaderen maar voordat we dit doen willen wij eerst kijken of het financieel te realiseren valt.

Om het financieel haalbaar te maken zoeken wij sponsoren voor dit project. Wij denken geld nodig te hebben om de fiets te laten ontwerpen en realiseren door de Technische Universiteit van Delft. En eventueel het vervoer naar de Alpe d’Huez op de dag van de actie begin juni 2012. Als u geinteresseerd bent horen we graag van u en indien gewenst kunnen wij dan ons volledige plan met u delen.
Wij hopen dat u geinteresseerd bent in ons idee en dat u ons wilt helpen om dit project rond te krijgen voor de Alpe d’Huzes van 2012.

Met vriendelijke groet,
So_Surreal_Baby

Hier de link van het topic:
De Alpe d'Huez beklimmen, op een bierfiets! (Idee van SSB) #2
pi_98329693
deel 2 alweer.

goed bezig SSB!
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 13:39:25 #19
104963 ETA
European Travel Author
pi_98331455
het is wel een beetje vroeg om contact te leggen met allerlei media en PR. Het lijkt mij handig eerst een iets concretere plan hebben.

2 dingen lijken mij essentieel voordat je aan sponsoren/media kan gaan denken:
- Toestemming om met een dergelijke fiets deel te nemen.
- Een partij/groep mensen die de fiets wil ontwerpen en bouwen.

Je kan ondertussen een technische haalbaarheidsonderzoek doen. Is het globaal mogelijk met een bierfiets de top te halen binnen de gestelde regels? Welke regels zijn er uberhaupt? Zijn er tijdslimieten? Is er een maximaal aantal fietsers?

Als je dit hebt, dan is het veel gemakkelijker media aandacht en sponsors te zoeken. Nu zal het heel moeilijk zijn met slechts vage plannen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 18 juni 2011 @ 13:47:51 #20
345746 Daaps
pi_98331688
Een fiets van 950 kg met 8 fietsers is nog steeds te zwaar.. Ieder zou dan 240 watt moeten leveren. :{
't Is gewoon een enorme uitdaging, aangezien de meeste mensen moeite hebben zichzelf + 9kg aan racefiets omhoog te zeulen.
Wij zouden je eigen lichaamsgewicht + 128 kg naar boven moeten trappen.... Dat lijkt me haast onmogelijk..

Mja, waar een wil is is een weg. w/
pi_98333859
Misschien is het mogelijk een elektrische hulp aandrijving gebruiken en je kan tijdens de daling weer opladen.

Er moet ook nog een ton met water in of energie drank mee zeulen. mits het kan.
Daar moeten wij ook mee rekening houden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 18 juni 2011 @ 15:03:25 #22
104963 ETA
European Travel Author
pi_98334333
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 13:47 schreef Daaps het volgende:
Een fiets van 950 kg met 8 fietsers is nog steeds te zwaar.. Ieder zou dan 240 watt moeten leveren. :{
't Is gewoon een enorme uitdaging, aangezien de meeste mensen moeite hebben zichzelf + 9kg aan racefiets omhoog te zeulen.
Wij zouden je eigen lichaamsgewicht + 128 kg naar boven moeten trappen.... Dat lijkt me haast onmogelijk..

Mja, waar een wil is is een weg. w/
hamvraagjes:
- wat is het vermogen wat we van een gemiddelde fietser mogen verwachten?
- wat is het tijdslimiet?

Hieruit kan je dan een max gewicht fiets per fietser uithalen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 14:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is het mogelijk een elektrische hulp aandrijving gebruiken en je kan tijdens de daling weer opladen.

eerste vraag is natuurlijk of zulke hulpmiddelen zijn toegestaan. Tweede vraag is of het geleverde vermogen het gewicht van het aandrijvingssyteem kan compenseren.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 18 juni 2011 @ 15:50:04 #23
104963 ETA
European Travel Author
pi_98336006
Hun website doet erg hun best zo min mogelijk informatie te geven.... :')

Maar heb dit eruit kunnen vissen. Het is dus de bedoeling 6x de top te bereiken in 1 dag. Er is ongeveer 15 uur de tijd om dit te doen, dus 2,5 uur per beklimming en afdaling. Laten we dan 30 minuten pakken voor de afdaling, eventuele onderhoud of andere dingen. Dus rekenen we 2 uur voor de klim.

Ik zie allerlei verschillende vermogens langsvliegen op internet, vaak is dat dan het maximale vermogen, niet voor 2 uur lang. Dit topvermogen ligt vaak rond de 250watt. Dit hangt meestal ook af van het lichaamsgewicht. 2 watt per kilo lichaamsgewicht gedurende 2 uur lijkt mij een realistische schatting. Als iemand een meer nauwkeurige getal voor het vermogen heeft, graag.

Tijd: 120 minuten
Vermogen 2watt/kg lichaamsgewicht
Gemiddelde snelheid: 6,75km/u

Dit kan Daaps dan in die formule kloppen. Ik heb die mooie excel sheet niet of de exacte formule, maar ik zie dat 1,18watt/kg nodig is om deze met 5km/u bergop te krijgen. Onze benodigde snelheid is nu 35% sneller, dit is bijna linear te verschalen (muv lucht en rol weerstand, maar die is relatief klein). Dus dit wordt nu 1,59watt/kg. We houden dus 0,41kg/watt over.

Je houdt dus 20% vermogen over om naar boven mee te slepen. Vanuit gaande dat dit linear geschaald kan worden aan gewicht, betekend dat een fietser dus 20% van zijn lichaamsgewicht extra omhoog kan slepen.

Conclusie met deze aannames: met 10 fietsers van 70kg mag de bierfiets 140 kg wagen.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 18 juni 2011 @ 17:18:19 #24
104963 ETA
European Travel Author
pi_98338990
Ik zal eens een simpel ontwerpje maken en een sterkteberekening op loslaten. Is een tijdje geleden, eens kijken of ik eruit kom :)
Mijn reisfotos!
  zaterdag 18 juni 2011 @ 18:39:06 #25
345746 Daaps
pi_98341529
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 17:18 schreef ETA het volgende:
Ik zal eens een simpel ontwerpje maken en een sterkteberekening op loslaten. Is een tijdje geleden, eens kijken of ik eruit kom :)
Van 950 kg naar 140? Succes... :{ En om die berg 6 keer op te gaan lukt nooit in een dag. 1 keer zou al knap zijn! Afdalen duurt met zo'n gevaarte ook zeker een uur..

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 14:48 schreef Captain_Ghost het volgende:

... Geen elektrische hulp. Dan kun je die bierfiets net zo goed door een auto laten trekken.
Drinken en zooi kan de voglwagen meenemen. :s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')