quote:
Op zondag 19 juni 2011 23:39 schreef Daaps het volgende:Amaai, wat een plannen hier al..
Ff fietstechnisch.. :
- Afstand van het zadel naar trappers moeten echt verstelbaar zijn. Sommige mensen hebben namelijk een binnenbeenlengte van 93 cm, zoals ik, en anderen zitten rond de 70. Als deze afstand verre van optimaal is is het rendement ook veel lager.
de zitstang is een vierkante buis, dus een uitschuifbare systeem om zadelhoogte in te stellen is geen probleem.
quote:
- Je moet ook wel lekker op de fiets kunnen zitten: goeie positie! Anders heb je na een kwartier wringen zó'n last van je rug dat je niks meer kan.
Welke hoek/positie het meest ideale is, geen idee. Maar in dit ontwerp is het eenvoudig aan te passen. Net zoals de trapper lengte, ik heb nu 17cm genomen, weet niet of dat goed is. Maar ook dit is in principe geen probleem.
quote:
- De rolweerstand van de fiets.. eta, heb jij hier misschien verstand van? Ik weet alleen die van een racefiets... (De luchtweerstand is te verwaarlozen bergop en met de snelheid die we rijden) als ik die weet kan ik de data in de excelsheet invoeren.
Tja, je hebt toch serieuze banden nodig om dit gewicht te dragen en bochten door te komen. Daardoor heb je een groter raakoppervlak met de grond, hierdoor heb je meer weerstand. Hoeveel dit is, geen flauw idee.
quote:
- verschillende versnellingen zou ook fijn zijn.. op een klim als deze zijn er stijle en minder stijle stukken. Verder is een verandering in trapfrequentie ook fijn om de verzuring tegen te gaan. 4/5 versnellingen zou genoeg zijn... Ik zal de grootte van de tandwielen waar ik t liefst mee klim binnenkort eens opzoeken.
In principe ook geen probleem, denk ik. Je kan voor elke fietsplek gewoon een standaard ketting/tandwiel/versnellingen pakken. In principe gewoon exact hetzelfde als een normale racefiets, alleen drijf je geen achterwiel aan, maar de aandrijfas. Als dit je dit rechtstreeks uit een normale fiets gaat halen, kom je ook veel minder problemen tegen en het mechaniek is dan al goed uitgewerkt.
Als ik zo nadenk, je kan net zo goed een racefiets pakken, wat stukken afzagen en vastlassen op het frame. Helemaal makkelijk

quote:
Op zondag 19 juni 2011 23:42 schreef Philip10 het volgende:Wordt sturen op deze manier niet heel zwaar? Een relatief zware fiets, die, zeker in de bochten, niet hard zal gaan, zal zwaar te besturen zijn. Bovendien lijkt het sturen op deze (uitwerking hierboven) manier ook niet echt praktisch.
praktisch is het inderdaad niet omdat je voluit moet fietsen en zijwaarts sturen. Zoals gezegd, het is niet mogelijk een stuurman te hebben die alleen stuurt en remt. Hij moet meefietsen. Als het echt nodig is, kan je mogelijk een 11e man voorop zetten die recht vooruit kijkt. Maar dan moet er wel wat meer gebeuren met het trapmechanisme.
Het systeem dat ik nu heb gebouwd is gebaseerd op een algemeen bekend stuurmechaniek. Hoe goed het in de praktijk werkt en welke problemen je zal tegenkomen, geen idee. Ik heb geen ervaring met stuurmechanieken.
Andere dingen die nog aangepakt moeten worden:
- Remmen. Schijfremmen op de voorwielen?
- Wielen. Heb hier geen verstand van. Autowielen lijken mij te zwaar, fietswielen te slap. Motor/brommer wielen?
.
.
Maar goed. Ik kan nu wel verder ontwikkelen en aanpassingen maken, maar het heeft op dit moment nog weinig zin. Dat het technisch mogelijk is om een 140kg wegende bierfiets te bouwen, geloof ik wel. Voordat ik veel meer extra tijd insteek om alle details uit te werken, moet er eerst toestemming komen om uberhaupt mee te doen. Dan moet nog het menselijk vermogen goed worden bepaald.
Volgende stap is het tot een compleet project te dopen, waar het technische aspect 1 van de vele onderdelen is. Er moeten dan mensen komen die een echte commitment maken aan het project, dus tijd en moeite erin gaan steken.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!