Mailtje naar forum@fok.nl:quote:Op vrijdag 10 juni 2011 09:51 schreef Daaps het volgende:
Ik heb ff als gewicht 12 * 75 ingevuld. Frontaal oppervlak heb ik moeten gokken net als rolweerstand maar die dingen zijn van kleine invloed bergop.
Dus, dan kom je er op uit dat je, met z'n 12en, bijna 3000 watt moet leveren om die berg op te raken.
3000/12=250 Watt per persoon.![]()
Voor een gemiddeld persoon is dat onmogelijk als hij niet getraind heeft - sterker nog, voor iemand die goed getraind is is dit nog verschrikkelijk zwaar en bijna onmogelijk om 13 kilometer vol te houden.![]()
-edit- Ong 3 uur klimmen.Daarna ben je dood man.
Dus, conclusie, de fiets moet lichter.![]()
Mail naar de organistatie:quote:Hallo !
Ik had zojuist een geniaal idee, als zeg ik het zelf: De Alpe d'Huez beklimmen, op een bierfiets!
Ik wil proberen om bijvoorbeeld een groot merk als Heineken te laten sponsorren.
Misschien kan ik ook nog een zooitje media aandacht vergaren door TV programma's zoals Hart van Nederland.
Denken jullie dat FOK! mij hier op enige manier in kan helpen?
Mvg, So_Surreal_Baby...
Let op: het idee is van So_Surreal_Babyquote:Goedenavond !
Zojuist kwam ik op het idee om volgend jaar (2012) de Alpe d'Huzes te beklimmen maar dan op een bierfiets.
Ik ben van plan om dit te doen door veel publiciteit (en dus sponsoren) te werven via TV shows zoals Hart van Nederland, radio stations zoals 538 en een groot biermerk als Heineken.
Ook heb ik al gevonden dat een lege bierfiets zo'n 1.600KG is, ik wil dus door een Technische Universiteit een lichtgewicht bierfiets laten ontwerpen.
Voordat ik dit hele proces in gang ga zetten leek het mij eerst handig om jullie te mailen met de vraag of dit überhaupt wel is toegestaan.
Heel erg bedankt alvast, met vriendelijk groet,
Team bierfiets.
We moeten de Rabo bank eigenlijk ook contacten.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 00:35 schreef Vincpod het volgende:
Als update: vanmiddag zijn er ook nog 3 mailtjes uitgegaan naar Heineken, BNN en de TU-Delft. Nu is het wachten op antwoord.
En voordat ik het vergeet: Ik heb als naam: "Project Bierfiets" opgegeven.
Wat doet de koersvoorzitter danquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:05 schreef Maanvis het volgende:
SSB, hier kun je het telefoonnr van de koersvoorzitter vinden:
http://www.armaadvies.nl/Contact.htm
jou antworod geven of het is toegestaan lijkt mequote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:07 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Wat doet de koersvoorzitter dan?
Bergaf zal het probleem niet zijn, mits je pompend remt en niet de rem eindeloos laat 'aanlopen'.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hebben jullie ervaring met mensen die met jullie fietsen bergop of bergaf fietsen?
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:49 schreef HetFietscafe het volgende:
[..]
Bergaf zal het probleem niet zijn, mits je pompend remt en niet de rem eindeloos laat 'aanlopen'.
Om bergop te kunnen zal de fiets moeten worden aangepast d.m.v. wijziging in de overbrenging. Het Fietscafe is bereid hieraan mee te werken. Wij adviseren een 12-persoons fietscafe te nemen, met daarop 8 fietsers en een chauffeur.
12-persoons: 950kgquote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:10 schreef Daaps het volgende:
[..]... Er is belangstelling!
Ik kan wel is kijken naar overbrenging, wat het slimste is en lekkerste trapt..
Enne, hoeveel weegt zo'n bierfiets van jullie nou eigenlijk?
Heb je toevallig een foto van beide versiesquote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:14 schreef HetFietscafe het volgende:
[..]
12-persoons: 950kg
17-persoons: 1060kg
quote:Geachte heer/mevrouw,
De actie Alpe d’Huzes is de laatste jaren uitgegroeit tot een enorm succes. Dit jaar, 9 juni jl, is er een recordbedrag opgehaald van ruim 20 miljoen euro. Volgend jaar de organisatie nog meer geld ophalen voor het KWF-Fonds. Iedereen is direct of indirect wel in contact gekomen met deze vreselijke ziekte en daarom willen wij ook onze bijdrage leveren voor de Alpe d’Huzes 2012.
Via het interforum van fok.nl is er een idee gekomen om volgend jaar de Alpe d’Huez te beklimmen op een zogenaamde bierfiets. Dit zal naar ons idee zeker een goede bijdrage leveren aan de inzamelingsactie. Maar al snel kwamen wij tot de conclusie dat de beklimming op een traditionele bierfiets niet haalbaar is, dit in verband met het allerlei technische problemen en menselijke grenzen. Om dit idee toch door te kunnen zetten hebben wij het idee om een speciale bierfiets te laten ontwikkelen door de TU-delft. Dit zou een lichtgewicht bierfiets moeten worden die zo is gebouwd dat deze de Alpe d’Huez zou kunnen beklimmen met ongeveer 8 fietsers erop. Wij willen voor de fietsers nog een aantal oud-wielrenners benaderen maar voordat we dit doen willen wij eerst kijken of het financieel te realiseren valt.
Om het financieel haalbaar te maken zoeken wij sponsoren voor dit project. Wij denken geld nodig te hebben om de fiets te laten ontwerpen en realiseren door de Technische Universiteit van Delft. En eventueel het vervoer naar de Alpe d’Huez op de dag van de actie begin juni 2012. Als u geinteresseerd bent horen we graag van u en indien gewenst kunnen wij dan ons volledige plan met u delen.
Wij hopen dat u geinteresseerd bent in ons idee en dat u ons wilt helpen om dit project rond te krijgen voor de Alpe d’Huzes van 2012.
Met vriendelijke groet,
So_Surreal_Baby
Hier de link van het topic:
De Alpe d'Huez beklimmen, op een bierfiets! (Idee van SSB) #2
hamvraagjes:quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:47 schreef Daaps het volgende:
Een fiets van 950 kg met 8 fietsers is nog steeds te zwaar.. Ieder zou dan 240 watt moeten leveren.![]()
't Is gewoon een enorme uitdaging, aangezien de meeste mensen moeite hebben zichzelf + 9kg aan racefiets omhoog te zeulen.
Wij zouden je eigen lichaamsgewicht + 128 kg naar boven moeten trappen.... Dat lijkt me haast onmogelijk..
Mja, waar een wil is is een weg.
eerste vraag is natuurlijk of zulke hulpmiddelen zijn toegestaan. Tweede vraag is of het geleverde vermogen het gewicht van het aandrijvingssyteem kan compenseren.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is het mogelijk een elektrische hulp aandrijving gebruiken en je kan tijdens de daling weer opladen.
Er moet ook nog een ton met water in of energie drank mee zeulen. mits het kan.
Daar moeten wij ook mee rekening houden.
Van 950 kg naar 140? Succes...quote:Op zaterdag 18 juni 2011 17:18 schreef ETA het volgende:
Ik zal eens een simpel ontwerpje maken en een sterkteberekening op loslaten. Is een tijdje geleden, eens kijken of ik eruit kom
... Geen elektrische hulp. Dan kun je die bierfiets net zo goed door een auto laten trekken.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is het mogelijk een elektrische hulp aandrijving gebruiken en je kan tijdens de daling weer opladen.
Er moet ook nog een ton met water in of energie drank mee zeulen. mits het kan.
Daar moeten wij ook mee rekening houden.
kom dan met wat eigen schattingen. Ik heb 2watt/kg lichaamsgewicht genomen als een vermogen dat iemand kan leveren in 6x2 uur. Dit is ook maar een hele grove schatting.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 18:39 schreef Daaps het volgende:
[..]
Van 950 kg naar 140? Succes...En om die berg 6 keer op te gaan lukt nooit in een dag. 1 keer zou al knap zijn! Afdalen duurt met zo'n gevaarte ook zeker een uur..
Damn, dat gaat echt lastig wordenquote:Op zaterdag 18 juni 2011 15:50 schreef ETA het volgende:
Hun website doet erg hun best zo min mogelijk informatie te geven....![]()
Maar heb dit eruit kunnen vissen. Het is dus de bedoeling 6x de top te bereiken in 1 dag. Er is ongeveer 15 uur de tijd om dit te doen, dus 2,5 uur per beklimming en afdaling. Laten we dan 30 minuten pakken voor de afdaling, eventuele onderhoud of andere dingen. Dus rekenen we 2 uur voor de klim.
Ik zie allerlei verschillende vermogens langsvliegen op internet, vaak is dat dan het maximale vermogen, niet voor 2 uur lang. Dit topvermogen ligt vaak rond de 250watt. Dit hangt meestal ook af van het lichaamsgewicht. 2 watt per kilo lichaamsgewicht gedurende 2 uur lijkt mij een realistische schatting. Als iemand een meer nauwkeurige getal voor het vermogen heeft, graag.
Tijd: 120 minuten
Vermogen 2watt/kg lichaamsgewicht
Gemiddelde snelheid: 6,75km/u
Dit kan Daaps dan in die formule kloppen. Ik heb die mooie excel sheet niet of de exacte formule, maar ik zie dat 1,18watt/kg nodig is om deze met 5km/u bergop te krijgen. Onze benodigde snelheid is nu 35% sneller, dit is bijna linear te verschalen (muv lucht en rol weerstand, maar die is relatief klein). Dus dit wordt nu 1,59watt/kg. We houden dus 0,41kg/watt over.
Je houdt dus 20% vermogen over om naar boven mee te slepen. Vanuit gaande dat dit linear geschaald kan worden aan gewicht, betekend dat een fietser dus 20% van zijn lichaamsgewicht extra omhoog kan slepen.
Conclusie met deze aannames: met 10 fietsers van 70kg mag de bierfiets 140 kg wagen.
Hmm het frame zal het zwaarst zijn denk ik.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 19:21 schreef ETA het volgende:
even een frame gemaakt van 100x50x5mm aluminium 6061. Zit nu ongeveer 60cm tussen de zitpalen (beetje te krap eigenlijk). Statische belasting van 700N per zitpaal.
Max stress zit op 43MPa, het materiaal heeft max treksterkte van 125MPa. Dit is dan wel slechts een statische belasting. Momenteel weegt het frame 44kg.
Er moet natuurlijk nog heel wat bijkomen, maar ik geloof niet dat het compleet onmogelijk is (mits deze stressanalyse correct is uitgevoerd)
[ afbeelding ]
Ok, qua sterkte zit het goed. Niet echt een verrassing als je metaal gebruikt natuurlijkquote:Op zaterdag 18 juni 2011 19:21 schreef ETA het volgende:
even een frame gemaakt van 100x50x5mm aluminium 6061. Zit nu ongeveer 60cm tussen de zitpalen (beetje te krap eigenlijk). Statische belasting van 700N per zitpaal.
Max stress zit op 43MPa, het materiaal heeft max treksterkte van 125MPa. Dit is dan wel slechts een statische belasting. Momenteel weegt het frame 44kg.
Er moet natuurlijk nog heel wat bijkomen, maar ik geloof niet dat het compleet onmogelijk is (mits deze stressanalyse correct is uitgevoerd)
[ afbeelding ]
trapmechanisme, assen, wielen, stuurmechanisme, hele bierfiets aankleding. Geen idee hoe dit gaat worden.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 19:37 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Hmm het frame zal het zwaarst zijn denk ik.
Het trapmechanisme zal wel meevallen toch?
Ik ben helaas totaal niet technisch, dus kan je niet helpen
zakt nu max 10mm door.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 20:01 schreef Neroje het volgende:
[..]
Ok, qua sterkte zit het goed. Niet echt een verrassing als je metaal gebruikt natuurlijkStijfheid ziet er al iets minder vrolijk uit. Hoe ver zakt dat ding wel niet door?
Donequote:Op zaterdag 18 juni 2011 20:08 schreef Pino112 het volgende:
SSB: De organisatie al via Twitter op de hoogte gesteld van het idee of dit topic?
Ik zou TU Eindhoven doen!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 00:35 schreef Vincpod het volgende:
Als update: vanmiddag zijn er ook nog 3 mailtjes uitgegaan naar Heineken, BNN en de TU-Delft. Nu is het wachten op antwoord.
En voordat ik het vergeet: Ik heb als naam: "Project Bierfiets" opgegeven.
composietmaterialen zijn natuurlijk een stuk sterker. Maar zoals je al zegt, het is een stuk duurder. Verder is de productie een stuk lastiger.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 23:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
hoe zit met de koolstofvezel of glasvezel.
Die is toch sterker maar wel duurder.
Anders kan je ook aluminium buis of driehoek nemen.
Er is volop verschillende materialen aanwezig, die je nog moeten uitrekenen.
ik weet van delft dat ze regelmatig opdrachten vanuit het bedrijfsleven halen, en deze als opdracht gebruiken voor projectvakken. Echter is dit niet gratis.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:23 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ik zou TU Eindhoven doen!
Maar hoe verwacht je dat een TU gaat helpen? Dat ze gewoon een paar mensen erop zetten om die lichtgewicht bierfiets te maken?
met een extra set wielen in het midden ga je voor meer problemen zorgen dan dat het oplostquote:Op zondag 19 juni 2011 12:13 schreef Daaps het volgende:
Misschien 6 wielen om de doorbuiging tegen te gaan?Het is misschien ook makkelijker om de overbenging van 8 trappers + tandwielen te verdelen over 3 assen..
Dat kan je toch oplossen door de middelste set wielen meesturend te maken en de fiets zo te construeren dat de frame scharnierend is in het midden. Daardoor hou je altijd druk op de wielen en gaan ze soepel de bocht om.quote:Op zondag 19 juni 2011 13:10 schreef ETA het volgende:
[..]
met een extra set wielen in het midden ga je voor meer problemen zorgen dan dat het oplostTen eerste zal het moeilijker worden om een bocht om te gaan, de middelste wielen draaien niet mooi met de bocht mee. Ze zullen zeg maar gaan zijdelings gaan schuiven dan rechtdoor rollen.
Verder krijg je nooit een goede drukverdeling over alle wielen. Denk maar aan een tafel, als deze meer dan 4 poten heeft, zal er altijd een poot zijn die er een beetje bijhangt. Ok, in principe kan je dit oplossen door heel nauwkeurig te werken, maar kan je je voorstellen wat er gebeurd als we van een vlak stuk weg naar een stijgend stuk gaan, dan zweven de middelste wielen ineens in de lucht. Dit gebeurd ook als je over oneffen stukken weg rijdt. Je kan wel extra wielen toepassen, maar alleen bij de assen. Dit gebeurd dan ook alleen maar als de wielen de druk niet aankunnen.
ik ben wat met andere configuraties aan het stoeien, maar het sterkteberekeningsprogramma werkt niet helemaal mee. Ach, het is een goede uitdaging voor mijzelf om het programma opnieuw te leren.
je kan naar een oplossing toe zoals in een harmonicabus, dat er een scharnierpunt in het midden zit. Dan heb je het probleem in principe opgelost. Echter dit maakt het onnodig ingewikkeld en mogelijk zwaarder. Maar nu zitten we eigenlijk een probleem op te lossen van een oplossing op een niet echt bestaand probleem.quote:Op zondag 19 juni 2011 14:33 schreef Beavis het volgende:
[..]
Dat kan je toch oplossen door de middelste set wielen meesturend te maken en de fiets zo te construeren dat de frame scharnierend is in het midden. Daardoor hou je altijd druk op de wielen en gaan ze soepel de bocht om.
Ik denk nu erg simpel maar dit is toch mijn eerste gedachte om de problemen van een extra set wielen op te lossen.
Stel dat inzamelingen toch genoeg geld oplevert om composietmaterialen kunnen betalen. waarom niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 23:31 schreef ETA het volgende:
[..]
composietmaterialen zijn natuurlijk een stuk sterker. Maar zoals je al zegt, het is een stuk duurder. Verder is de productie een stuk lastiger.
Dit is al een buis, alleen rechthoekig. Bij deze belasting is een rechthoekig profiel volgens mij het beste. Je kan het wel optimaliseren door met kleine stukken metaal in een vakwerk (driehoekjes) te werken. Alleen levert dit wel significant meer werk op, en daarmee ook meer kans op productiefouten. Als er een globaal ontwerp is gemaakt, kan daarna nog een optimalisatierondje plaatsvinden.
Qua materiaalkeuze. Ik heb nu gekozen voor het meest gangbare aluminium, dit is makkelijk te verwerken, makkelijk te verkrijgen en goedkoop. Je kan achteraf analyseren of je andere materialen kan gaan gebruiken. Sterkteberekening, het eigenlijke doorrekenen van welke spanning op welke punten zit, blijft hetzelfde. Enige wat verandert is dat je meer spanning mag toelaten.
Ik wil wel briefjes hangen in EHV.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 23:38 schreef ETA het volgende:
[..]
ik weet van delft dat ze regelmatig opdrachten vanuit het bedrijfsleven halen, en deze als opdracht gebruiken voor projectvakken. Echter is dit niet gratis.
ik kan zelf best wel een deel ontwikkeling gaan doen, maar heb wel de hulp nodig van anderen. Als het project wat concreter is, kan je makkelijk studenten werven op de universiteiten. Hang een paar briefjes op en je krijgt geheid wat fanatiekelingen. Maar goed, voordat je hier aan begint, moet je de kaders goed hebben vastgesteld.
als je genoeg geld hebt, mensen met de kennis en de productiefaciliteiten, dan is het te doen. Je kan dan de framebalken en zitstangen vervangen. Koolstofepoxycomposiet is ongeveer 2x zo sterk en 40% lichter. Dit gaat je dan ~20kg aan gewichtsbesparing opleveren (puur kijkend naar sterkte, niet stijfheid).quote:Op zondag 19 juni 2011 16:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Stel dat inzamelingen toch genoeg geld oplevert om composietmaterialen kunnen betalen. waarom niet.
misschien moet je mix van dat materialen gebruiken.
geen idee.... afstand vooras-achteras is nu 3m, korter kan het haast niet worden omdat er anders geen plaats is voor iedereen. Breedte is nu 1,5m, dat kan eventueel nog smaller.quote:Op zondag 19 juni 2011 17:59 schreef Irritatie100 het volgende:
Kan je wel alle bochten maken met zo'n bierfiets zonder te moeten steken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |