abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 juni 2011 @ 18:11:56 #51
104963 ETA
European Travel Author
pi_98378462
wat we eigenlijk nu nodig hebben is een vrijwilliger die even op een hometrainer meet wat hij aan vermogen kan leveren :) Wel voor 6x2 uur met half uur rust er tussen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 19 juni 2011 @ 18:23:15 #52
11102 knep
Mountainfreak
pi_98378818
Dat moet toch wel op te zoeken zijn? :)
Of misschien kan een inspanningsfysioloog even reageren? :P
  zondag 19 juni 2011 @ 19:01:53 #53
104963 ETA
European Travel Author
pi_98380093


tafel kan eventueel ondersteund worden door de dwarse zitstangen.

overkappen word desnoods van karton ofzo :P kan ook ondersteund worden vanuit de dwarse zitstangen.

Anyway, hiermee wil ik dus aantonen dat het wel mogelijk is een bierfiets te maken die minder weegt dan 140kg :)
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 19 juni 2011 @ 20:54:42 #54
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_98385322
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 18:11 schreef ETA het volgende:
wat we eigenlijk nu nodig hebben is een vrijwilliger die even op een hometrainer meet wat hij aan vermogen kan leveren :) Wel voor 6x2 uur met half uur rust er tussen.
Weet vrij zeker dat dat niet gaat op mijn eigen hometrainer, ding is uit het jaar 0..
Weet iemand of dat bij de gemiddelde sportschool gaat? Heb ergens nog een gratis proef voucher liggen geloof ik..
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
  zondag 19 juni 2011 @ 22:31:01 #55
104963 ETA
European Travel Author
pi_98390745
trouwens als het concept bierfiets wordt afgewezen door de organisatie, kan je het altijd als "teamworkfiets" oid proberen aan te melden :P

Verder is het ontwerp relatief goedkoop te realiseren. Qua materiaal kom je misschien iets van 500 euro uit voor het aluminium. Andere onderdelen zijn vast wel goedkoop ergens anders te krijgen. En dan heb je nog wel een werkplaats nodig.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 19 juni 2011 @ 22:32:49 #56
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_98390837
ETA, maak een soort voorvork. 2 banden erin en je hebt gewichtsbesparing :Y)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 19 juni 2011 @ 22:54:41 #57
104963 ETA
European Travel Author
pi_98392029
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 22:32 schreef kanovinnie het volgende:
ETA, maak een soort voorvork. 2 banden erin en je hebt gewichtsbesparing :Y)
hoe bedoel je precies, maak eens een schetsje. Denk er wel om dat het geheel nog wel stabiel moet blijven. Je hebt aan beide kanten in totaal 10 fietsers die flink aan het geheel zitten te schudden.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 19 juni 2011 @ 23:39:33 #58
345746 Daaps
To fathom hell or soar angelic
pi_98394313
Amaai, wat een plannen hier al..
Ff fietstechnisch.. :

- Afstand van het zadel naar trappers moeten echt verstelbaar zijn. Sommige mensen hebben namelijk een binnenbeenlengte van 93 cm, zoals ik, en anderen zitten rond de 70. Als deze afstand verre van optimaal is is het rendement ook veel lager.

- Je moet ook wel lekker op de fiets kunnen zitten: goeie positie! Anders heb je na een kwartier wringen zó'n last van je rug dat je niks meer kan.

- De rolweerstand van de fiets.. eta, heb jij hier misschien verstand van? Ik weet alleen die van een racefiets... (De luchtweerstand is te verwaarlozen bergop en met de snelheid die we rijden) als ik die weet kan ik de data in de excelsheet invoeren.

- verschillende versnellingen zou ook fijn zijn.. op een klim als deze zijn er stijle en minder stijle stukken. Verder is een verandering in trapfrequentie ook fijn om de verzuring tegen te gaan. 4/5 versnellingen zou genoeg zijn... Ik zal de grootte van de tandwielen waar ik t liefst mee klim binnenkort eens opzoeken.
pi_98394450
Wordt sturen op deze manier niet heel zwaar? Een relatief zware fiets, die, zeker in de bochten, niet hard zal gaan, zal zwaar te besturen zijn. Bovendien lijkt het sturen op deze (uitwerking hierboven) manier ook niet echt praktisch.
pi_98394589
Mocht je nog iemand nodig hebben om iets te regelen, ik meld mij ook aan als vrijwilliger! Briljant idee.
  maandag 20 juni 2011 @ 00:31:51 #61
104963 ETA
European Travel Author
pi_98396610
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2011 23:39 schreef Daaps het volgende:
Amaai, wat een plannen hier al..
Ff fietstechnisch.. :

- Afstand van het zadel naar trappers moeten echt verstelbaar zijn. Sommige mensen hebben namelijk een binnenbeenlengte van 93 cm, zoals ik, en anderen zitten rond de 70. Als deze afstand verre van optimaal is is het rendement ook veel lager.

de zitstang is een vierkante buis, dus een uitschuifbare systeem om zadelhoogte in te stellen is geen probleem.

quote:
- Je moet ook wel lekker op de fiets kunnen zitten: goeie positie! Anders heb je na een kwartier wringen zó'n last van je rug dat je niks meer kan.
Welke hoek/positie het meest ideale is, geen idee. Maar in dit ontwerp is het eenvoudig aan te passen. Net zoals de trapper lengte, ik heb nu 17cm genomen, weet niet of dat goed is. Maar ook dit is in principe geen probleem.

quote:
- De rolweerstand van de fiets.. eta, heb jij hier misschien verstand van? Ik weet alleen die van een racefiets... (De luchtweerstand is te verwaarlozen bergop en met de snelheid die we rijden) als ik die weet kan ik de data in de excelsheet invoeren.
Tja, je hebt toch serieuze banden nodig om dit gewicht te dragen en bochten door te komen. Daardoor heb je een groter raakoppervlak met de grond, hierdoor heb je meer weerstand. Hoeveel dit is, geen flauw idee.

quote:
- verschillende versnellingen zou ook fijn zijn.. op een klim als deze zijn er stijle en minder stijle stukken. Verder is een verandering in trapfrequentie ook fijn om de verzuring tegen te gaan. 4/5 versnellingen zou genoeg zijn... Ik zal de grootte van de tandwielen waar ik t liefst mee klim binnenkort eens opzoeken.
In principe ook geen probleem, denk ik. Je kan voor elke fietsplek gewoon een standaard ketting/tandwiel/versnellingen pakken. In principe gewoon exact hetzelfde als een normale racefiets, alleen drijf je geen achterwiel aan, maar de aandrijfas. Als dit je dit rechtstreeks uit een normale fiets gaat halen, kom je ook veel minder problemen tegen en het mechaniek is dan al goed uitgewerkt.

Als ik zo nadenk, je kan net zo goed een racefiets pakken, wat stukken afzagen en vastlassen op het frame. Helemaal makkelijk :P

quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 23:42 schreef Philip10 het volgende:
Wordt sturen op deze manier niet heel zwaar? Een relatief zware fiets, die, zeker in de bochten, niet hard zal gaan, zal zwaar te besturen zijn. Bovendien lijkt het sturen op deze (uitwerking hierboven) manier ook niet echt praktisch.
praktisch is het inderdaad niet omdat je voluit moet fietsen en zijwaarts sturen. Zoals gezegd, het is niet mogelijk een stuurman te hebben die alleen stuurt en remt. Hij moet meefietsen. Als het echt nodig is, kan je mogelijk een 11e man voorop zetten die recht vooruit kijkt. Maar dan moet er wel wat meer gebeuren met het trapmechanisme.

Het systeem dat ik nu heb gebouwd is gebaseerd op een algemeen bekend stuurmechaniek. Hoe goed het in de praktijk werkt en welke problemen je zal tegenkomen, geen idee. Ik heb geen ervaring met stuurmechanieken.

Andere dingen die nog aangepakt moeten worden:
- Remmen. Schijfremmen op de voorwielen?
- Wielen. Heb hier geen verstand van. Autowielen lijken mij te zwaar, fietswielen te slap. Motor/brommer wielen?

.
.
Maar goed. Ik kan nu wel verder ontwikkelen en aanpassingen maken, maar het heeft op dit moment nog weinig zin. Dat het technisch mogelijk is om een 140kg wegende bierfiets te bouwen, geloof ik wel. Voordat ik veel meer extra tijd insteek om alle details uit te werken, moet er eerst toestemming komen om uberhaupt mee te doen. Dan moet nog het menselijk vermogen goed worden bepaald.

Volgende stap is het tot een compleet project te dopen, waar het technische aspect 1 van de vele onderdelen is. Er moeten dan mensen komen die een echte commitment maken aan het project, dus tijd en moeite erin gaan steken.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_98400610
Ik kreeg gisteren een tweet van de organistatie :)

AlpedhuZes twitterde op zondag 19-06-2011 om 16:51:27 @LarsDG88 neem even contact op met deelnemers at alpe-dhuzes.nl over jullie vraag ^kv reageer retweet
Ik zal zo zo direct een mailtje sturen :P
pi_98400699
WOUW ETA !
Serieus, WOUW :D _O_ !

Vind je het goed als ik in het e-mail naar de organisatie (bovenstaande tweet) reageer en jouw ontwerpen mee stuur :o ?
  maandag 20 juni 2011 @ 09:04:28 #64
345746 Daaps
To fathom hell or soar angelic
pi_98401501
Trouwens: om de draaicirkel te verkleinen kunnen we toch ook alle 4 de wielen laten bewegen? Dat de voor en achterwielen verbonden zijn..
Hmm.. dat levert misschien problemen op met de aandrijving....

En wat betreft die tandwielen & comfort.. daarvoor moeten we gewoon een fietwinkel hebben... Het liefst een die zich specialiseert in racefietsen want die 'beetje van alles' winkels zijn over het algemeen prut.
Zij hebben programmas om te berekenen hoever afstand van zadel naar trappers en zadel naar stuur moret zijn.
Misschien zijn ze ook wel berijd om te sponsoren... Zó'n winkel kan veel meer voor elkaar krijgen.
pi_98401583
Vinc, heb jij al reacties gehad op je mailtjes :o ?
pi_98402009
Hoe rem je eigenlijk met zo´n ding?
pi_98402087
quote:
99s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:34 schreef -Datdus- het volgende:
Hoe rem je eigenlijk met zo´n ding?
Ik heb werkelijkwaar gaan idee.
Ik denk geen achteruittraprem., dat werkt niet als je met meerdere mensen op 1 aandrijving zit.

Ik denk dat de stuurman een soort rem krijgt (trommelrem of zo ?)
  maandag 20 juni 2011 @ 10:03:59 #68
232730 Vincpod
Occasional Seafarer
pi_98402480
quote:
19s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:08 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Vinc, heb jij al reacties gehad op je mailtjes :o ?
nog niet als ik reactie heb meld ik het ofcourse gelijk
  maandag 20 juni 2011 @ 11:23:18 #69
104963 ETA
European Travel Author
pi_98404363
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:04 schreef Daaps het volgende:
Trouwens: om de draaicirkel te verkleinen kunnen we toch ook alle 4 de wielen laten bewegen? Dat de voor en achterwielen verbonden zijn..
Hmm.. dat levert misschien problemen op met de aandrijving....

En wat betreft die tandwielen & comfort.. daarvoor moeten we gewoon een fietwinkel hebben... Het liefst een die zich specialiseert in racefietsen want die 'beetje van alles' winkels zijn over het algemeen prut.
Zij hebben programmas om te berekenen hoever afstand van zadel naar trappers en zadel naar stuur moret zijn.
Misschien zijn ze ook wel berijd om te sponsoren... Zó'n winkel kan veel meer voor elkaar krijgen.
mocht de draaicirkel een probleem gaan worden, dan zijn er meerdere oplossingen denkbaar. Meesturende achterwielen is een van de oplossingen, maar technisch lastig. Het is eenvoudiger de stuuruitslag en de wielbasis aan te passen. Momenteel zijn de afmetingen niet veel anders dan een middenklasse auto, spoorbreedte 1,5m en wielbasis 3m.

nog een vraagje die in mij opkomt, zal een differentieel nodig zijn?

quote:
99s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:34 schreef -Datdus- het volgende:
Hoe rem je eigenlijk met zo´n ding?
het is in totaal toch 850kg aan massa dat je moet gaan afremmen. Dit moet nog onderzocht worden.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_98404586
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 11:23 schreef ETA het volgende:

[..]

mocht de draaicirkel een probleem gaan worden, dan zijn er meerdere oplossingen denkbaar. Meesturende achterwielen is een van de oplossingen, maar technisch lastig. Het is eenvoudiger de stuuruitslag en de wielbasis aan te passen. Momenteel zijn de afmetingen niet veel anders dan een middenklasse auto, spoorbreedte 1,5m en wielbasis 3m.

nog een vraagje die in mij opkomt, zal een differentieel nodig zijn?

[..]

het is in totaal toch 850kg aan massa dat je moet gaan afremmen. Dit moet nog onderzocht worden.
Lijkt me een goed plan. Je wilt niet met 120km/u van een klif af vliegen. :D
pi_98405181
Ik zou de ontwerpen van ETA graag in de OP willen gooien, maar kan deze niet meer bewerken :N
Is dit aan te passen door een modje :o ?
  maandag 20 juni 2011 @ 14:09:50 #72
104963 ETA
European Travel Author
pi_98410378
sjezus, kan hun site nog onoverzichtelijker.... anyway, ik zie dat het niet verplicht is individueel 6x de beklimming te doen. Volgens mij kan je dus ook bij elke klim andere rijders omhoog sturen. Dat maakt het geheel wel iets eenvoudiger, je hebt dan wel 60 rijders nodig :P
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  maandag 20 juni 2011 @ 14:15:56 #73
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98410664
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 14:09 schreef ETA het volgende:
sjezus, kan hun site nog onoverzichtelijker.... anyway, ik zie dat het niet verplicht is individueel 6x de beklimming te doen. Volgens mij kan je dus ook bij elke klim andere rijders omhoog sturen. Dat maakt het geheel wel iets eenvoudiger, je hebt dan wel 60 rijders nodig :P
omdat het een twijfelgeval is of die bierfiets uberhaupt mee mag doen moet je eerst zorgen dat je dat duidelijk hebt (en daarvoor moet jeg ewoon ff bellen met de organisatoren) voordat je andere dingen gaat regelen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 20 juni 2011 @ 14:22:36 #74
104963 ETA
European Travel Author
pi_98410962
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 14:15 schreef Maanvis het volgende:

[..]

omdat het een twijfelgeval is of die bierfiets uberhaupt mee mag doen moet je eerst zorgen dat je dat duidelijk hebt (en daarvoor moet jeg ewoon ff bellen met de organisatoren) voordat je andere dingen gaat regelen.
ja duh, dat heb ik al meerdere malen gezegd ;)
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  maandag 20 juni 2011 @ 14:24:46 #75
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98411088
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 14:22 schreef ETA het volgende:

[..]

ja duh, dat heb ik al meerdere malen gezegd ;)
nu maar hopen dat SSB geen telefoonangst heeft :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')