Bedankt voor je tips! Ik ben ook wel aan het kijken voor keuken / badkamer maar nog niks besteld. Vrijdag a.s. komt er iemand van een installatiebedrijf langs (die met zijn medewerkers / collega's alle klussen zou kunnen klaren) om eens te kijken, mee te denken en een offerte te maken en morgen ga ik nog iemand bellen die m'n ouders kennen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 22:28 schreef klaaskootstra het volgende:
Gefeliciteerd met je nieuwe huisje!
Als ik je verhaal zo lees dan zou ik je als eerste willen adviseren om op zoek te gaan naar een goede aannemer en eventueel een bouwkundige om een leuk en goed plan te verzinnen voor je huis.
Dus nog even wachten met afspraken maken met keuken/badkamer/vloeren boeren etc....
Op die manier kan je de verbouwing van je huis op een logische en slimme manier doen en is er misschien nog wel meer mogelijk dan jij nu al bedacht hebt. Bovendien vorm een aannemer voor jouw een aanspreek punt en weet hij welke mensen hij wanneer moet inschakelen om te zorgen dat jouw verbouwing goed en vlot verloopt.
Zo is stuken bijvoorbeeld helemaal niet nodig, zolang de huidige laag er nog netjes opzit. Met een goede schilder/ schilders advies ben je dan beter / sneller en goedkoper uit. (een schilder schildert sneller dan een stukadoor stukadoord, en bovendien moet je daarna nog schilderen...)
Bedoel je gewoon voor de deuren en deurposten? Gaat dat goed ja? Klinkt namelijk als minder werk dan schurenquote:Op woensdag 15 juni 2011 00:15 schreef klusfoobje het volgende:
ik zou zeggen, koop een verfbrander en een hoop van die schrapers...al het hout kaal halen. De randdbiel die dit heeft gedaan heeft ws alleen goedkope rot verf gebruikt.
Helaas, dat is niet zo...daarnaast vereist het branden+krabben enige oefening...maar ben het er wel mee eens dat zo'n circus meestal voor het oog in de verf is gezet en meestal niet met de beste verf...quote:Op woensdag 15 juni 2011 08:31 schreef Lips het volgende:
[..]
Bedoel je gewoon voor de deuren en deurposten? Gaat dat goed ja? Klinkt namelijk als minder werk dan schuren
Als de ketel een HR-ketel is, zou ik 'm niet meteen vervangen, da's kapitaalvernietiging. Electrisch lijkt oke, als er een 30 mA aardlekschakelaar voor de groepen zit. Oude kleuren is geen enkel probleem, dat kan je zo laten.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:06 schreef Lips het volgende:
De ketel is uit 1996 dus die moet vervangen worden. Leidingwerk is oud maar in goede staat. Electra is wel nog met oude kleuren maar er zit een redelijk nieuwe groepenkast in. Tussen 2008 en 2010 zijn alle woningen daar waar nodig gerenoveerd.
Ik weet het niet zeker maar een HR ketel lijkt het me niet. Zo'n oud tochtig huis is bijna zonde om daar een HR ketel in te hangenquote:Op woensdag 15 juni 2011 10:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Als de ketel een HR-ketel is, zou ik 'm niet meteen vervangen, da's kapitaalvernietiging. Electrisch lijkt oke, als er een 30 mA aardlekschakelaar voor de groepen zit. Oude kleuren is geen enkel probleem, dat kan je zo laten.
Die verzakte schuur herstellen heeft pas zin, als de fundering hersteld is, anders krijg je gewoon verdere scheuren..
Haha, mijn bijna 70 jaar oude huis heeft dus iets hypermodernsquote:Op woensdag 15 juni 2011 10:45 schreef blomke het volgende:
Bedankt voor de tip Lips. Het is de hoofdschakelaar, de rest zijn 4 automaten, d.w.z. 16 A beveiligingen én 30 mA ALS-en in één. Hypermodern!!
Ik wil ook op gas koken! Dat snap ik tenminstequote:Op woensdag 15 juni 2011 11:10 schreef blomke het volgende:
Beter op gas gaan koken. Idem gasoven, bevalt mij beter dan electrisch. Verder zijn er legio huishoudens die het met 4 groepen doen.
Uitbreiding is wenselijk, maar niet bitter noodzakelijk. Bedenk dat nieuwe PVC buizen voor uitbreiding ook weggewekt moeten worden in de muren ...heidens karwei.
Bij de meeste woningen komt wel een 3fase binnen, gaat bij de huisaansluiting over in een fasequote:Op woensdag 15 juni 2011 11:10 schreef blomke het volgende:
Beter op gas gaan koken. Idem gasoven, bevalt mij beter dan electrisch. Verder zijn er legio huishoudens die het met 4 groepen doen.
Uitbreiding is wenselijk, maar niet bitter noodzakelijk, TENZIJ je electrisch gaat koken, dan moet er veel aangepast worden. Ik denk ook dat je maar 1 fase binennkrijgt, als je een 3-fasen aansluiting wilt, moet zelfs de kabel in de tuin vervangen worden. Gaat je duizenden ¤'s kosten.
. Bedenk ook dat nieuwe PVC buizen voor uitbreiding ook weggewekt moeten worden in de muren ...heidens karwei.
De ontsteker gebruikt bijna niets, die mag gewoon op de algemene groep van de keukenquote:Op woensdag 15 juni 2011 11:17 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik wil ook op gas koken! Dat snap ik tenminsteMaar er zit natuurlijk een elektrische ontsteker (maar de logica in mij zegt dat dat bijna niks verbruikt en dat is maar heel kort).
Ellende is dat er volgens mij nu maar 1 groep naar boven ligt en ik wil de wasmachine naar boven halen... Er zal dus sowieso iets verlegd moeten gaan worden.
Maar wat ik van jullie verhaal begrijp moet ik het kunnen redden met 4 groepen (als de verdeling van die groepen een beetje logisch is) aangezien ik gewoon op gas ga koken. Het is alleen even kijken hoe het zit met die groep van de wasmachine.
Begrijp ik het goed?
Heb ik over gedacht. Maar de woonkamer heeft een houten vloer en de keuken een betonnen vloer. Het budget laat het niet toe om ook nog iets met de vloer te doen en ik wil eigenlijk de houten vloer behouden. Daarnaast heb ik 2 katten en ik vind het niet prettig als die op het aanrecht kunnen dus de keuken afsluiten is voor mij wel een pré.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:22 schreef tvdleur het volgende:
Leuk huisje. Zo op de foto te zien zit er een draagbalk naast de deur naar de keuken... Ik zou, mijn persoonlijke smaak, de deur en de muur rechts eruit slopen en een open keuken creeren met de eettafel aan de achterkant.
Vrijdag maar eens met die man van het installatiebedrijf over hebben. Wil inderdaad wat meer wandcontactdozen maar weet nog niet precies waar.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:23 schreef exlurker het volgende:
De ontsteker gebruikt bijna niets, die mag gewoon op de algemene groep van de keuken
Voor wasmachine en eventuele wasdroger zou ik zeker een aparte groep laten maken
denk dat je ook graag meer wandcontactdozen zou willen en waarschijnlijk ook inbouw,dan zou ik wel kijken naar de verdeling van de groepen
Ik heb nu geen droger dus heb met mezelf afgesproken dat ik die luxe niet nodig heb, zeker niet aangezien ik maar alleen ben. En er is natuurlijk niks zo lekker als was die in de wind in de tuin is gedroogdquote:Op woensdag 15 juni 2011 11:29 schreef blomke het volgende:
Pas op dat ie je niet meteen een nieuwe goepenkast wil verkopen: daar verdienen ze veel aan nl.
Kijk ook na welke hoofdzekering je hebt, 1 x 35A is wel nodig. Voor wasmachine/droger i.d.d. aparte groepen, tenzij je een omschakelaar gebruikt. Die zet je handmatig om; nadat de wasmachine klaar is, kan je de droger aanzetten op dezelfde groep. Wassen kan dan even niet.
Dat heb ik vroeger ook gehad in m'n eerste huis. No problemo; tegels op de keukenvloer, houten planken in de kamer. Is praktisch en goed schoon te houden.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:23 schreef Lips het volgende:
[..]
Maar de woonkamer heeft een houten vloer en de keuken een betonnen vloer. Het budget laat het niet toe om ook nog iets met de vloer te doen en ik wil eigenlijk de houten vloer behouden.
Ja ok, het zou inderdaad wel kunnen. Maar keuze is gemaaktquote:Op woensdag 15 juni 2011 11:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat heb ik vroeger ook gehad in m'n eerste huis. No problemo; tegels op de keukenvloer, houten planken in de kamer. Is praktisch en goed schoon te houden.
Helaas, zolder is niet begaanbaarquote:Buiten wasdrogen is ideaal: fris en energiezuinig.
Regent het, dan hang je de was op zolder.
Een hoofdzekering van 25A kan bij de meeste netbeheerders kosteloos worden vervangen door een zekering van 35Aquote:Op woensdag 15 juni 2011 11:29 schreef blomke het volgende:
Pas op dat ie je niet meteen een nieuwe goepenkast wil verkopen: daar verdienen ze veel aan nl.
Kijk ook na welke hoofdzekering je hebt, 1 x 35A is wel nodig. Voor wasmachine/droger i.d.d. aparte groepen, tenzij je een omschakelaar gebruikt. Die zet je handmatig om; nadat de wasmachine klaar is, kan je de droger aanzetten op dezelfde groep. Wassen kan dan even niet.
Haha, ja dan is het lastigquote:Op woensdag 15 juni 2011 11:43 schreef blomke het volgende:
Da's al > 10 jaar geleden toen bestonden er nog geen digitaale camera's.
Zolder begaanbaar maken is nooit weg; is extra toegevoegde waarde aan je huis; hoe meer m² des te meer wordt het waard.
Hoe kan ik zelf zien wat voor hoofdzekering ik heb? Waar vind ik dat?quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:43 schreef exlurker het volgende:
[..]
Een hoofdzekering van 25A kan bij de meeste netbeheerders kosteloos worden vervangen door een zekering van 35A
Een goede installateur zal niet zomaar een klant wat aan smeren, die gaat na wat de klant wil en hij beoordeeld wat er nodig is volgens de richtlijnen
Dat klopt, maar als ie als doel heeft "de klant een poot uit te draaien" zoals keukeverkopers, hypotheekadviseurs en koopsompolisverkopers dat hebben, zal ie toch een ander advies geven.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:43 schreef exlurker het volgende:
[..]
Een goede installateur zal niet zomaar een klant wat aan smeren, die gaat na wat de klant wil en hij beoordeeld wat er nodig is volgens de richtlijnen
Staat op de jaarafrekening van je energiemaatschappij. Anders even bellen met die club en o.v.v. je adres vragen wat voor hoofdzekering er zit. Misschien kan je 'm aflezen inde kast? (Onder je groepenkast zit de HZ).quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:46 schreef Lips het volgende:
[..]
Hoe kan ik zelf zien wat voor hoofdzekering ik heb? Waar vind ik dat?
Hoop dat mijn commerciële inslag hier wel doorheen prikt en de vriendelijke man wordt dan gewoon de deur gewezenquote:Op woensdag 15 juni 2011 11:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als ie als doel heeft "de klant een poot uit te draaien" zoals keukeverkopers, hypotheekadviseurs en koopsompolisverkopers dat hebben, zal ie toch een ander advies geven.
Iets lager zelfs, nl onder de kWh meter, in de "oudere" woningen is het meestal een gesloten kastquote:Op woensdag 15 juni 2011 11:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Staat op de jaarafrekening van je energiemaatschappij. Anders even bellen met die club en o.v.v. je adres vragen wat voor hoofdzekering er zit. Misschien kan je 'm aflezen inde kast? (Onder je groepenkast zit de HZ).
Klopt, maar tot ver in de jaren '50 werd er in eerste instantie maar één fase de woning binnengeleid. Maar kan best zijn dat bij de recente renovatie een 3 fasen aansluiting/kabel is gemaakt. Da's snel te zien aan het kastje met de hoofdzekeringen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:23 schreef exlurker het volgende:
[..]
Bij de meeste woningen komt wel een 3fase binnen, gaat bij de huisaansluiting over in een fase
[..]
Op de zolder ligt isolatie tussen de balken dus dat is al gedaan. Er zit overal dubbele beglazing dus daar hoef ik ook niks aan te doen.quote:
Ik had bedacht dat wanneer er geen isolatie onderr de vloer ligt, dat ik dan van die platen tussen de draagbalken wil laten bevestigen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:32 schreef blomke het volgende:
Vloerisolatie is erg gunstig qua comfort en besparing. Laat je NIET verleiden tot bodemisolatie d.m.v. chips of schelpen op de bodem. Levert niets op., kost alleen maar. Je isoleert dan de bodem, niet de woonvloer.
Oh ik bedoelde ook die dekens (krijg je als leken dingen gaan omschrijven, raar taalgebruik)quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:36 schreef blomke het volgende:
Kan goed, maar je platen moeten wel door het luik passen.
Andere mogelijkheid is steenwoldekens met spijkerflens aan de balken nieten.
Steenwol is wel te prefereren boven glaswol, dat laatste prikt erg en is onaangenaam om mee te werken.
Dan zal ik uit moeten breiden ivm vaatwasser en oven... Die euro's blijven maar rinkelenquote:Op woensdag 15 juni 2011 21:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Stel dat je een nieuwe keuken neemt dan moet je elektra uitbreid worden want tegenwoordig is het zo dat ieder toestel of apparaat wat vast opgesteld wordt (wasmachine, wasdroger, vaatwasser quuoker, boiler, oven, magnetron e.d. enz.) met een elektrisch vermogen boven de 2000 watt moeten aangesloten worden op een geheel eigen groep enkel en alleen voor dat apparaat
Iets om in je achterhoofd te houden
Je hoeft je groepenkast niet te laten voldoen aan de huidige eisen wanneer je iets aan je keuken verandert.quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:38 schreef Lips het volgende:
[..]
Dan zal ik uit moeten breiden ivm vaatwasser en oven... Die euro's blijven maar rinkelen
En ze leefden nog lang en gelukkig, tot er iets mis gaat met een of ander apparaatquote:Op vrijdag 17 juni 2011 08:19 schreef blomke het volgende:
Dat klopt 100,00% . Je zou één aparte groep in de keuken kunnen reserveren voor oven en vaatwasser. Eén stopcontact, en net welk toestel je gebruikt, daar in prikken. Handig is anders, maar zo doen mijn ouders het.
Die hebben 2 x 10A groepen (1x naar de keuken voor oven/vaatwasser) en 1 x 16 A voor de wasmachine. Dat zit al zo sinds 1958, zonder ALS. En aarde op de waterleiding ....brrrrrrrr......
Aarde zal vast wel in orde zijn, woningbouwverenigingen houden niet van geflambeerde huurders.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 08:58 schreef Lips het volgende:
Ik zal het vanmiddag eens overleggen met de installateur. Wat moet dat moet natuurlijk, maar als het niet hoeft ook liever niet
Wat aarde betrefd bij TS is alles zeker in orde met de huidige kast door de 4 aardlekautomatenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 09:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Aarde zal vast wel in orde zijn, woningbouwverenigingen houden niet van geflambeerde huurders.
Ben benieuwd wat je installateur ervan denkt.
Onlangs heb ik een energiebesparingsrapport laten maken en daar wordt dat onderscheid niet gemaakt. Dus nu word ik nieuwsgierig; waar haal je deze wijsheid vandaan?quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:32 schreef blomke het volgende:
Vloerisolatie is erg gunstig qua comfort en besparing. Laat je NIET verleiden tot bodemisolatie d.m.v. chips of schelpen op de bodem. Levert niets op., kost alleen maar. Je isoleert dan de bodem, niet de woonvloer.
Door je verstand te gebruiken.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:25 schreef bart1977 het volgende:
[..]
Onlangs heb ik een energiebesparingsrapport laten maken en daar wordt dat onderscheid niet gemaakt. Dus nu word ik nieuwsgierig; waar haal je deze wijsheid vandaan?
Deze kast heeft geen ALS, maar automaten (= ALS + beveiliging in één). In dit geval kan er misschien een automaat bij gezet worden.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:27 schreef exlurker het volgende:
Wat er nu gemonteerd zit, is een 4 groepskast met aardlekschakelaar..... Ga je de installatie uitbreiden dan zal je ook een nieuwe verdeelkast aan moeten schaffen, volgens de huidige richtlijnen mogen er maar 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 30mA en moet de verdeelkast voorzien zijn van een hoofdschakelaar
Waar komt die kou dan vandaan? De aarde is warm, de vloer is warm, wat maakt die schelpen koud?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Door je verstand te gebruiken.
Afkoeling van een woning vindt plaats door de temperatuursgradiënt tussen de warme woning en de koude buitenlucht. Even aangenomen dat de kruipruimte wordt geventileerd, koelt de vloer dus af door de koude lucht in de kruipruimte.
De grond is van nature "warm" door de zgn aardwarmte. Ga je vlokken, schelpen of chips op de bodem storten, dan isoleer je de bodem t.o.v. de koude ventilatielucht. Dan blijft de bodem dus warm, je kruipruimte blijft koud of wordt zelfs iets kouder (door de bodemisolatie) en je hebt nog steeds een koude (nog iets koudere) vloer.
Isoleer je de vloer aan de onderzijde, dan vermindert het warmtetransport van de vloer naar de koude kruipruimte en heb je dus minder energieverlies i.c. een warmere vloer.
Je hebt toch niet betaald voor dat rapport hé?
Nou dat is dus wat de installateur ook zeiquote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Deze kast heeft geen ALS, maar automaten (= ALS + beveiliging in één). In dit geval kan er misschien een automaat bij gezet worden.
Aarde is warm?? Heb je wel eens op de grond geslapen... Vind ik niet warmquote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Waar komt die kou dan vandaan? De aarde is warm, de vloer is warm, wat maakt die schelpen koud?
Als het goed is, wordt een kruipruimte geventileerd. Dus een laagje schelpen over de aarde heeft geen effect op de isolatiewaarde van de vloer. Wel kan het vochtige kruipruimtes verhelpen omdat je met schelpen een groter oppervlak creeert en het vocht dus makkelijker kan verdampen. Daar is het dan ook primair voor bedoelt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Waar komt die kou dan vandaan? De aarde is warm, de vloer is warm, wat maakt die schelpen koud?
Klopt, en met die grotere verdamping, creëer je nog meer afkoeling.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:23 schreef Forno het volgende:
[..]
Als het goed is, wordt een kruipruimte geventileerd. Dus een laagje schelpen over de aarde heeft geen effect op de isolatiewaarde van de vloer. Wel kan het vochtige kruipruimtes verhelpen omdat je met schelpen een groter oppervlak creeert en het vocht dus makkelijker kan verdampen. Daar is het dan ook primair voor bedoelt.
Tenzij je de kruipruimteventilatie dicht zet, wat weer tot houtrot kan leiden.
Haha, ja dat zie je goed... en ze zitten ook in de keuken. De vraag is waar waren ze voor bedoeld en welke waren 'over'quote:Op vrijdag 17 juni 2011 17:00 schreef SKa_BoSS het volgende:
Zie ik nou de badkamertegels je woonkamer inkomen?
Niet alleen dat,ook het opnieuw inrichting zal veel zoden aan de dijk zetten.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 22:11 schreef Snakey het volgende:
Daar valr echt wat leuks van te maken. Maar alles opnieuw schilderen zal al 50% schelen.
Haha, ja dat blijven ze ook nog wel even want ik krijg 14 juli de sleutel pasquote:Op woensdag 22 juni 2011 21:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn de muren in villa kakelbond nog steeds zo bond ?
Lekker alles zelf doen joh!quote:Op donderdag 23 juni 2011 08:39 schreef Lips het volgende:
Vandaag per mail de eerste offerte ontvangen van een aannemer die is wezen kijken. Nu ging ik er wel vanuit dat mijn inschatting voor de prijs aan de lage kant was, maar een offerte die het dubbele kost van wat ik gehoopt had, had ik geen rekening mee gehouden![]()
Nu is dit pas de eerste offerte maar het zal niet zo zijn dat de andere 2 de helft beslaan van dezeMaar ik denk wel dat ik misschien meer zelf moet gaan doen ipv uitbesteden. Sowieso is een deel van de opgenomen post 'voorbereidend werk' goed zelf uit te voeren, beslaat onder andere verwarmingen verwijderen voor stukwerk en verwijderen van de trapleuning (vooral dat laatste...
)
Maar ik had dus wel even een wake-up call!
Helaas, dat kan ik nietquote:
Het is volgens mij een een AGPO ketel ja (klinkt heel bekend) en inderdaad een VR. Voor een HR zal er afvoer moeten komen. Vraag mee een beetje af wat het prijsverschil in aanschaf is tussen HR en VR. Loodgieter kan wel mooi zeggen dat hoe tochtiger je huis is, hoe meer rendement je hebt van een HR, maar ik ben ook niet van gisteren! Rendement kan wel hoger zijn maar wil niet zeggen dat het totaalplaatje interessanter is. Maar aan de andere kant, als de aanschaf niet veel scheelt, wat maakt het dan uit?quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:45 schreef Zwolsboy het volgende:
Foto van je CV ketel?
Als het een AGPO is uit 1996 dan heb je waarschijnlijk een VR ketel/
Als je zon Vailliant ketel hebt met 2 losse deuren erop zonder digitaal display en geen Condens afvoer heb je een VR ketel.
een HR ketel heeft altijd een aanvoer pijp en een afvoer pijp met een PVC buis onderaan voor vocht.
VR ketels zijn prima HR ketels zijn zuiniger maar dat is maar 10% verschil zover ik weet.
Laat je ook niet opjagen door die loodgieters en installateurs die zeggen van ja je ketel is 15 jaar oud die is aan vervanging de onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar zijn allemaal bekende verkooppraatjes.
Keukens kan je ook goed op marktplaats kopen als je een keuken die alleen in de lengte zit dus geen L of hoekvorm kan het stukken goedkoper zijn, vaak zijn dit mensen die een dikke spaarpot hebben en een keuken uit 2005 willen vervangen en bieden het te koop aan.
Heb je trouwens een EPA label gekregen ? energie label rapport bij huurhuizen doen ze dit vaak en gezien jou huis een voormalig huurhuis is zou je ernaar kunnen vragen.
Dit riekt naar een Fok! klusmeetquote:Op donderdag 30 juni 2011 17:56 schreef Lips het volgende:
Helaas, dat kan ik nietAfgezien van zeer weinig kennis / ervaring mbt klussen heb ik ook nog eens hele slechte handen en kan dus veel simpelweg niet. Daarnaast redelijk ongeduldig dus een stuk uitbesteden is voor iedereen beter
Wat & waar is en zit dat?quote:
quote:
Onderhouds-Plus contract afsluiten.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:27 schreef pussywillow het volgende:
Tja, het ligt natuurlijk ook maar aan de staat waarin het ding verkeert. Als er binnenkort dure reparaties aan zitten te komen dan is vervangen slim, maar als er niks bijzonders mee aan de hand is en het ding gewoon goed werkt dan kan het natuurlijk best nog even wachten. Maar aangezien het een ex-huurhuis is zal de ketel best goed onderhouden zijn, woningbouwverenigingen houden dat soort dingen altijd goed bij.
Eerst maar eens uitzoeken of HR je winst gaat opleveren. Zo ja, dan nu een afvoer laten bijplaatsen, je wil immers ook afvoer voor badkamer laten bijplaatsen dus dat kan dan mooi in ene moeite door. Als je net zo goed wanneer je ketel vervangt een VR kan nemen kan al dat extra werk niet uit.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:56 schreef Lips het volgende:
Ik weet niet of die klusmeet in bier en eten goedkoper is dan de klussers die ik in plan te gaan huren
Opzich hebben jullie wel een punt vwb de ketel. Hij is goed onderhouden, er staan netjes de onderhoudsstikkers op. Aan de andere kant, als ze nu toch gaan verbouwen en breken kan ik beter nu de afvoer voor de hr bij laten plaatsen dan dat ze over 2 jaar aan de slag moeten...
Ik zou in ieder geval zo'n muis met snoer kopen die houden het veeeeel langer en fanatieker vol.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 12:08 schreef Lips het volgende:
Iemand tips voor gereedschap? Ik zal het nu tijdens de verbouwing gebruiken maar daarna niet veel meer. Heb zelf bedacht een schuurmachine (soort mouse) te kopen voor alle kozijnen, deurposten, deuren en plinten. Wat adviseren jullie daarin?
Is verder een schroef-boormachine voldoende of heb ik ook een klopboor nodig?
En wat verder??
Haha, hoezo?quote:
Vervelende ruimte, wij hadden hezelfde met de keuken (wel wat langer, maar 195 breed en zelfs 3 doorgangenquote:Op woensdag 6 juli 2011 15:34 schreef Lips het volgende:
Ik zal wat extra tekst en uitleg over de keuken geven
De keuken is maar 190 breed en 285 lang. Op beide korte zijden zit een doorgang, maar die zitten natuurlijk schuin tegenover elkaar.
Door de beperkte breedte kan ik niet aan beide zijden met een blad van 60 werken, vandaar het ondiepe ladeblok naast de spoelbak. De reden dat de spoelbak in de hoek zit is dus ook dat het niet anders kan ivm diepte.
@FkTwkGs2012; er zit een vlakschermkap in het kastje boven de kookplaat
Als ik die mogelijkheid had gehad, had ik daar ook voor gekozen ja, want het geeft nogal beperkingenquote:Op woensdag 6 juli 2011 15:40 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Vervelende ruimte, wij hadden hezelfde met de keuken (wel wat langer, maar 195 breed en zelfs 3 doorgangen), maar wij gaan 1 van de "schuine" doorgangen dichtgooien om gewoon aan 1 kant een rechte keuken te maken...
Ja, begrijpelijk. Dit was voor ons de minst ingrijpende optie, je moet nu alleen iets verder omlopen (gang > woonkamer > keuken in plaats van gang > keuken) maar verder hoefde er niks gewijzigd te worden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:44 schreef Lips het volgende:
[..]
Als ik die mogelijkheid had gehad, had ik daar ook voor gekozen ja, want het geeft nogal beperkingen
Maar dan moest ik echt m'n halve huis gaan verbouwen en dat gaat 'm ff niet worden.
Bij Nuva Keukens in Bergeijk.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:10 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Ja, begrijpelijk. Dit was voor ons de minst ingrijpende optie, je moet nu alleen iets verder omlopen (gang > woonkamer > keuken in plaats van gang > keuken) maar verder hoefde er niks gewijzigd te worden.
Waar heb je de keuken gekocht eigenlijk? (Ik heb het niet 1-2-3 kunnen vinden in het topic)
Wat een ":')" reden ! Beetje miereneukerig is het wel van je verzekeraar !quote:Op woensdag 13 juli 2011 14:32 schreef Lips het volgende:
Voor de meelezers, ik zou eigenlijk morgen de sleutel krijgen en plankgas gaan klussen, maar dat gaat 'm niet worden...
Notaris had de papieren niet op tijd omdat een of andere verzekering ¤ 1,40 meer per maand wil hebben omdat ik een hoge bloeddruk heb
Als het goed is zijn nu alle papieren bij de notaris, wordt ik morgen gebeld voor een afspraak en is volgende week donderdag de overdracht
Van de 3 offertes van aannemers hoop ik vandaag de laatste te krijgen zodat ik ook daar een keuze in kan gaan maken. Afwachten dus!
Kreeg vandaag toevallig de brief met verklaring welke ik op had gevraagd... De premie is verhoogd omdat ik natuurlijk in een risicogroep val met m'n verhoogde bloeddruk en m'n lekke nierfilters. Maar omdat de behandelend arts heeft gezegd dat alles redelijk stabiel en onder controle is, hebben ze de premie minder erg verhoogd dan gebruikelijk isquote:Op woensdag 13 juli 2011 17:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wat een ":')" reden ! Beetje miereneukerig is het wel van je verzekeraar !
Altijd fijn dat om zoiets je hele planning/schema overhoop wordt gegooid.
Vallen de offertes van de aannemers erg mee ? Heb je al een aannemer in gedachte ?
http://www.decoratief.nl/(...)%20verf.htm#watiswatquote:Op zondag 24 juli 2011 14:15 schreef Lips het volgende:
In de buurt van Eindhoven helaas geen praxis open. Dat van de Hema is een goede tip! En een stuk goedkoper
Ik hoop in oktober klaar te zijn dus dat duurt nog ff!
Weet iemand trouwens of je aan verf kunt ontdekken of t waterbasis of op basis van terpetine is?
Het aluminium is al een keer geverfd geweest dus dat krijg ik nooit meer mooi. Het wordt dus beide delen vervenquote:Op zondag 24 juli 2011 20:44 schreef Frezer het volgende:
Fiks project zeg; go Lips!
Je hebt kitsoorten waar je gewoon overheen kunt verven, schilderkit (doh!) bijvoorbeeld. Dus weghalen en schoon maken, de juiste kit kopen, er op smeren en weer verven maar. Er van uitgaande dat je beide delen geverfd wil hebben, dat zie ik nl niet zo goed aan die foto.
Ik wilde eerst alles gaat verven en een deel opnieuw stuken. Ben nu al aan het overwegen of ik boven toch niet gewoon ga behangenquote:Op zondag 24 juli 2011 21:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Het is echt net mijn huis toen ik hier in trok.. een tip heel veel liters latex...
Oh mooi! Dat scheelt dan toch weer een laag schrapenquote:Op maandag 25 juli 2011 11:58 schreef blomke het volgende:
Die groene laag kan je inderdaad laten zitten, vooropgesteld dat het geen verf op lijnoliebasis is. Als ie goed af te branden is, is het geen lijnolieverf.
Dan ontvetetn, opschuren en de grondlaag aanbrengen etc.
Te laatquote:Op dinsdag 26 juli 2011 23:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Pff heb jij eens hard doorgewerkt zeg! optijd stoppen hoor als je je nek ofzo begint te voelen.. anders loop je een half jaar later nog steeds met een pijnlijke nek.
slaap lekkerquote:Op dinsdag 26 juli 2011 23:31 schreef Lips het volgende:
[..]
Te laat
Heel m'n schouders zitten inmiddels vast dus denk dat ik volgende week bij de fysio staM'n handen gaan vaak het eerste pijn doen (heb hele slechte handen) dus die remmen me wel. Dan ga ik nog wel te lang door maar ik weet als ik niet stop, dat ik 2 dagen niks kan doen.
Morgen weer bikkelen dus nu naar bed
Pas op voor "frozen shoulder" . Dan kan je het klussen verder wel vergeten. Gaa s.v.p. z.s.m. naar de huisarts voor een diagnose!quote:Op dinsdag 26 juli 2011 23:31 schreef Lips het volgende:
[..]
Heel m'n schouders zitten inmiddels vast dus denk dat ik volgende week bij de fysio sta :
Moet je het ook nog met nat afnemen voor het gronden of is enkel vegen en blazen genoeg?quote:Op donderdag 28 juli 2011 12:09 schreef blomke het volgende:
Da's goed geschuurd. Grondig schuurstof verwijderen (blazen en vegen). Dan gronden, dan kan je zien hoe het hout zich houdt: vezels die omhoog komen (na het gronden) ga je weer glad schuren.
Bij de Gamma/Karwei hebben ze zo een stofkleefdoek, voor iets van 80 cent. Dat vind ik erg fijn werkenquote:Op donderdag 28 juli 2011 12:22 schreef Lips het volgende:
[..]
Moet je het ook nog met nat afnemen voor het gronden of is enkel vegen en blazen genoeg?
Wel gezien, vervolgens vergeten dat ik 'm gezien hadquote:Op donderdag 28 juli 2011 12:34 schreef RanTheMan het volgende:
@lips als je te goedkope behang koopt, komen de kleuren er gewoon doorheen. De afbeelding die ik heb geplaatst, moet binnen 2x makkelijk dekkend zijn, bij mij na 1x al
Daarnaast had ik je een pm gestuurd, niet gezien
Het gaat enkel om een stukje van 1 a 2 mm breed precies op de hoek, het lijkt wel of daar gewoon helemaal niks op zitquote:Op zondag 11 september 2011 17:15 schreef blomke het volgende:
Kan je pas beoordelen als het 100% droog is. Die hoekprofielen hebben een dunnere stuclaag.
Haha, ja ik weet niet wat normaal is, mijn stucadoor zei dat je dat op de hoeken altijd hebt dat je dat blijft zienquote:Op zondag 11 september 2011 17:18 schreef blomke het volgende:
Dan is de stuclaag te dun, denk je ook niet
Vast wel.quote:Op woensdag 21 september 2011 21:05 schreef Lips het volgende:
Ik heb een vraag en hoop dat hier iemand me kan helpen. Op 1 van de kamers zit een soort overzet vensterbank als hier onder op de foto en in mijn huidige flat heb ik ook zoiets. Is er een speciale naam voor dit soort vensterbanken of heet het gewoon een overzet vensterbank? Kan je die gewoon bij de bouwmarkt kopen?
Ik neem aan dat je die zelf op maat moet zagen en afwerken. Ramen zijn er in alle maten. Misschien kan de bouwmarkt ze wel netjes op maat voor je afkorten.quote:Zijn ze er op verschillende lengtes of moet je ze zelf op maat maken en de zijkanten afwerken?
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |