abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:07:43 #1
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98178252
Aangezien er nogal wat kennis op Fok! zit en ik me in een project ga storten waar ik amper kennis van heb, lijkt het me wel zinnig hier ook een topic te openen. Behalve dat bied ik jullie graag het nodige leesvoer om de dag mee door te komen ;)

Een aantal weken geleden, net voor mijn vakantie ben ik hals over kop verliefd geworden op een huisje wat inmiddels gedoopt is tot Villa Kakelbond (met een d ja, omdat het kan ;)). De dag voor mijn vakantie heb ik nog even snel (met een fles bubbels natuurlijk, want ik ging voor het eerst een huis kopen) het koopcontract getekend. Vervolgens ben ik vol goede moed op vakantie gegaan, waar ik me rustig aan begon te beseffen wat ik had gedaan... Ik heb een huis gekocht uit 1944 wat voordat ik het kocht nog een huurhuis was. Nu staan huurders er om bekend dat ze niks investeren in hun woning (ik maak me er ook schuldig aan) maar deze huurders waren niet te beroerd de woning in ieder geval een leuk kleurtje te geven! Of eigenlijk.... alle kleuren... Alle plinten en deurposten zijn goud, in de woonkamer zit rood en groen, de keuken is blauw met roze, de wc is blauw (ook de vloer), er zijn wat muren paars en oranje, het plafond van de kamer waar ik wil gaan slapen is goud en de badkamer is boven de tegels met mooi blauw mozaïekrandje lekker oranje geschilderd. Ik heb serieus pas een paar stukken muur kunnen ontdekken die wit zijn :D
Er zit een oude huurkeuken in, dus meer dan 3 onderkastjes en 3 bovenkastjes is het niet. Maar de keuken is ook nog eens erg klein (190 x 285 cm) met op allebei de korte muren een deur. Die deuren zitten natuurlijk ook nog eens niet tegenover elkaar maar schuin.
De badkamer is met 133 x 249 cm ook wat aan de krappe kant, maar ik heb wel fijn 4 slaapkamers. Natuurlijk van minuscuul formaat, maar het zijn er 4 (2 van nog geen 4m2 en 2 van 7,5m2).
Maar waarom ik verliefd ben geworden is omdat het huisje in de woonkamer een echte houten vloer heeft, en dan niet op beton maar op balken, en een redelijke tuin (24m2) op het westen met een fatsoenlijke schuur er in. Ik zit nu in een appartement en ik wil zo graag een tuintje O+

Maar ik wil dus ook een huisje waar ik fijn in kan leven en wat helemaal naar m'n zin is, dus er moeten nogal wat klussen gebeuren:
* Omdat de muren allemaal rare kleuren hebben wil ik alles laten stuken ipv 6 lagen tex er tegenaan te gooien. Hierna ga ik het wel verven.
* Alle deurposten en plinten zijn goud, de deuren hebben weer allerlei kleuren. Dit wordt dus schuren tot ik er bij neerval en dan waarschijnlijk alles wit maken.
* Ik wil een andere keuken (waarbij ook meteen de wasmachineaansluiting naar boven moet) maar de handicap hier is de breedte van 190 cm dus je moet aan 1 kant met ondiepere kasten / lades werken.
* Ik wil de huidige badkamer behouden (zonder de oranje verf) en daar de wasmachine inzetten met een kast voor handdoeken, beddengoed, wasmiddel etc. Eventueel (als het budget dat toelaat) wil ik ook een sanibroyeur in deze ruimte. Er ligt boven geen afvoer dus dit is de enige mogelijkheid tot een toilet boven. Als ik dat niet doe en ik moet snachts naar de wc moet ik slaapkamer af, naar beneden, via hal door woonkamer, door keuken, door halletje naar wc. Zie ik niet echt zitten :P
* Ik wil in 1 van de kleine slaapkamers een badkamer laten maken met douche, wc en badkamermeubel. Voordeel is dat deze kamer naast de kast met de cv ketel zit.
* CV ketel is echter uit 1996 dus daar moet ook maar een nieuwe in (iemand nog tips voor een nieuwe ketel in een tochtig en slecht geïsoleerd huis??).
* De vloer in de woonkamer moet een keer goed geschuurd worden en dan gelakt of gerookt ofzo maar moet er eerst achter komen wat voor hout er in ligt.
* Meterkast heeft maar 4 groepen, is waarschijnlijk niet genoeg dus daar moet nog wat aan veranderen.
* Hal bij de voordeur, halletje na de keuken en de wc moeten betegeld worden.
* Er zit een grote scheur in de muur van de schuur, die moet gemaakt worden ('beloofd' aan de makelaar).

Als ik het zo allemaal opschrijf vraag ik me weer af waar ik aan begin :+

Maar 14 juli krijg ik gewoon de sleutel van Villa Kakelbond en mag ik aan de slag. Momenteel druk bezig met afspraken met keukenboeren en badkamerboeren. Heb inmiddels ook besloten aangezien ik niet veel zelf kan (behalve het schilderen) en niet zo veel handige mensen in mijn omgeving heb, dat ik 1 persoon aan wil trekken die eigenlijk als aannemer fungeert. Een aanspreekpunt voor alle werkzaamheden die ik wil laten doen zodat de kans op vertragingen die elkaar beïnvloeden ook zo klein mogelijk wordt.

Ik zal jullie wat foto's laten zien die ik heb gemaakt toen ik ging tekenen zodat je een idee hebt waar ik aan begin :)

Woonkamer:



Tuin met schuurtje:


Achtergevel:


Halletje naar wc


Slaapkamers:




Huidige badkamer:


Ben helemaal verliefd op de deuren O+ (niet op de kleuren natuurlijk)
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:11:31 #2
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_98178523
Daar valr echt wat leuks van te maken. Maar alles opnieuw schilderen zal al 50% schelen. :')
pi_98178883
Schilderen zou ik inderdaad doen afschuwlijke kleuren zeg verders leuk huisje.
The world of SKA music
pi_98179702
Gefeliciteerd met je nieuwe huisje!

Als ik je verhaal zo lees dan zou ik je als eerste willen adviseren om op zoek te gaan naar een goede aannemer en eventueel een bouwkundige om een leuk en goed plan te verzinnen voor je huis.
Dus nog even wachten met afspraken maken met keuken/badkamer/vloeren boeren etc....

Op die manier kan je de verbouwing van je huis op een logische en slimme manier doen en is er misschien nog wel meer mogelijk dan jij nu al bedacht hebt. Bovendien vorm een aannemer voor jouw een aanspreek punt en weet hij welke mensen hij wanneer moet inschakelen om te zorgen dat jouw verbouwing goed en vlot verloopt.

Zo is stuken bijvoorbeeld helemaal niet nodig, zolang de huidige laag er nog netjes opzit. Met een goede schilder/ schilders advies ben je dan beter / sneller en goedkoper uit. (een schilder schildert sneller dan een stukadoor stukadoord, en bovendien moet je daarna nog schilderen...)
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:34:11 #5
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98180096
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:28 schreef klaaskootstra het volgende:
Gefeliciteerd met je nieuwe huisje!

Als ik je verhaal zo lees dan zou ik je als eerste willen adviseren om op zoek te gaan naar een goede aannemer en eventueel een bouwkundige om een leuk en goed plan te verzinnen voor je huis.
Dus nog even wachten met afspraken maken met keuken/badkamer/vloeren boeren etc....

Op die manier kan je de verbouwing van je huis op een logische en slimme manier doen en is er misschien nog wel meer mogelijk dan jij nu al bedacht hebt. Bovendien vorm een aannemer voor jouw een aanspreek punt en weet hij welke mensen hij wanneer moet inschakelen om te zorgen dat jouw verbouwing goed en vlot verloopt.

Zo is stuken bijvoorbeeld helemaal niet nodig, zolang de huidige laag er nog netjes opzit. Met een goede schilder/ schilders advies ben je dan beter / sneller en goedkoper uit. (een schilder schildert sneller dan een stukadoor stukadoord, en bovendien moet je daarna nog schilderen...)
Bedankt voor je tips! Ik ben ook wel aan het kijken voor keuken / badkamer maar nog niks besteld. Vrijdag a.s. komt er iemand van een installatiebedrijf langs (die met zijn medewerkers / collega's alle klussen zou kunnen klaren) om eens te kijken, mee te denken en een offerte te maken en morgen ga ik nog iemand bellen die m'n ouders kennen.
Ik wil inderdaad ook voor een stuk rust voor mezelf 1 aanspreekpunt hebben ipv 5 losse vakmannen.

De reden dat ik het meeste wil laten stuken is omdat het bij sommige echt nodig is maar ook omdat het een drama wordt om dat rode en donkerpaarse echt wit te krijgen.

Maar ik krijg net een e-mail van die installateur waar ik vrijdag een afspraak mee heb of hij gelijk een stuker mee mag nemen om te kijken.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:10:03 #6
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_98182415
Briljante kleurstelling!

als je toch zelf gaat schilderen: koop zo'n schuurmachientje model strijkijzer en gebruik zo veel mogelijk de verfroller ipv kwast.

(Tevens TVP.)
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 14 juni 2011 @ 23:15:49 #7
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98182769
dat is met recht een villa kakelbont zeg! Dit project wil ik wel volgen, ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 15 juni 2011 @ 00:15:31 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_98185285
ik zou zeggen, koop een verfbrander en een hoop van die schrapers...al het hout kaal halen. De randdbiel die dit heeft gedaan heeft ws alleen goedkope rot verf gebruikt.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_98189279
Lijkt onze woning wel twee jaar geleden. Ook een oude huurwoning in alle mogelijke kleuren. Daarnaast was het ook nog lelijk geverft. Gewoon de wand tot boven aan met de roller blauw/geel/paars of andere kleur geverft, waardoor er ook een rand op het plafond was mee geverft. Paarse/lilla schrootjes in de keuken.

Hebben toen het hele huis wit (met een tintje) geverft. Ook de trap, deuren en kozijnen. Andere vloer er in en een tijdelijke keuken via marktplaats. Gelijk een heel ander huis.

Nu hebben we afgelopen week een muur een ander kleurtje gegeven. Doordat we toena lles wit hebben geverft, ging dat nu lekker snel en makkelijk.

Succes met het schilderwerk en de rest!
  woensdag 15 juni 2011 @ 08:31:34 #10
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98190244
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 00:15 schreef klusfoobje het volgende:
ik zou zeggen, koop een verfbrander en een hoop van die schrapers...al het hout kaal halen. De randdbiel die dit heeft gedaan heeft ws alleen goedkope rot verf gebruikt.
Bedoel je gewoon voor de deuren en deurposten? Gaat dat goed ja? Klinkt namelijk als minder werk dan schuren :)
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  woensdag 15 juni 2011 @ 09:09:35 #11
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_98190858
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 08:31 schreef Lips het volgende:

[..]

Bedoel je gewoon voor de deuren en deurposten? Gaat dat goed ja? Klinkt namelijk als minder werk dan schuren :)
Helaas, dat is niet zo...daarnaast vereist het branden+krabben enige oefening...maar ben het er wel mee eens dat zo'n circus meestal voor het oog in de verf is gezet en meestal niet met de beste verf...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_98191431
Wat ik me afvraag, je zegt dat het een huis is uit 1944, nou prima, maar ik lees eigenlijk voornamelijk cosmetische ingrepen, maar hou zit het met de bouwtechnische staat van de woning? Kan me voorstellen dat daar ook nog e.e.a. aan gedaan moet worden?

Het leest een beetje als een impulsaankoop, maar neem aan dat je wel een keuring hebt laten uitvoeren? kwam daar nog iets spectaculairs uit?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_98191870
De gevel en de kozijnen zien er goed uit; meestal onderhouden WBV hun huizen aan de buitenkant wel goed. De binnenkant is verrabbezakt, maar met veel latex is daar best wat van te maken. Laten stuccen kost veel geld, beter toch prberen eerst goed schoon te maken en goede latex eroverheen. verfwerk op hout met afbijt ontdoen van z'n laklagen.

Hoe is het met het leidingwerk?

Goede aankoop, beter dan op een flatje zonder tuintje.

CV-ketel: let op aanbiedingen, zelf kopen en installeren is het goedkoopst. Electrisch: let op dat er een 30mA aardlekschakelaar is of komt. 4 groepen is niet veel, maar kan genoeg zijn. Aparte groep voor de wasmachine en alle grootverbruikers > 2000 Watt.

Zit er isolatieglas in de ramen? Misschien zijn er nog subsidiemogelijkheden daarvoor? ISo-glas kost ongeveer ¤50/m²

[ Bericht 16% gewijzigd door blomke op 15-06-2011 10:07:14 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:06:31 #14
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98192121
Er is door de woningbouw een bouwtechnische keuring uitgevoerd waar ik een volledig rapport van heb. De ketel is uit 1996 dus die moet vervangen worden. Leidingwerk is oud maar in goede staat. Electra is wel nog met oude kleuren maar er zit een redelijk nieuwe groepenkast in. Tussen 2008 en 2010 zijn alle woningen daar waar nodig gerenoveerd.
Er mist een stuk voegsel op de buitenmuur wat opnieuw gedaan moet worden, is waarschijnlijk ivm een roestig kozijnanker. De schuur is deels verzakt waardoor er een grote scheur in zit, deze moet ook gerepareerd worden. Kozijnen zijn nog niet zo oud en overal zit al dubbelglas (op een paar kleine raampjes na).

Verder is de staat van de woning als prima bestempeld door de bouwkundig inspecteur. Kruipruimte onder de vloer konden ze niet komen maar de vloer veert niet overdreven mee en in de hoeken kan je springen wat je wilt en de vloer blijft stevig liggen.

Het is ook wel een beetje een impulsaankoop geweest, maar wel een weloverwogen aankoop uiteindelijk hoor ;)
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98192215
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 10:06 schreef Lips het volgende:
De ketel is uit 1996 dus die moet vervangen worden. Leidingwerk is oud maar in goede staat. Electra is wel nog met oude kleuren maar er zit een redelijk nieuwe groepenkast in. Tussen 2008 en 2010 zijn alle woningen daar waar nodig gerenoveerd.
Als de ketel een HR-ketel is, zou ik 'm niet meteen vervangen, da's kapitaalvernietiging. Electrisch lijkt oke, als er een 30 mA aardlekschakelaar voor de groepen zit. Oude kleuren is geen enkel probleem, dat kan je zo laten.

Die verzakte schuur herstellen heeft pas zin, als de fundering hersteld is, anders krijg je gewoon verdere scheuren..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:18:40 #16
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98192427
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 10:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Als de ketel een HR-ketel is, zou ik 'm niet meteen vervangen, da's kapitaalvernietiging. Electrisch lijkt oke, als er een 30 mA aardlekschakelaar voor de groepen zit. Oude kleuren is geen enkel probleem, dat kan je zo laten.

Die verzakte schuur herstellen heeft pas zin, als de fundering hersteld is, anders krijg je gewoon verdere scheuren..
Ik weet het niet zeker maar een HR ketel lijkt het me niet. Zo'n oud tochtig huis is bijna zonde om daar een HR ketel in te hangen :)
Maar ik moet er nog even zelf goed naar kijken en iemand met kennis een blik op laten werpen.

Je tip om zelf te gaan zoeken naar een ketel ipv er zomaar 1 af te nemen vind ik ook een goede!

Dit is een foto van de groepenkast (heet dit onderdeel zo? Ik heb daar echt geen verstand van), waar moet ik naar kijken om er achter te komen of die aardlekschakelaar goed is?



[ Bericht 0% gewijzigd door Lips op 15-06-2011 10:21:26 (duidelijkere foto) ]
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98192619
Een HR-ketel is juist wel gunstig in een tochtig huis, hoewel je ook wat aan de isolatie moet gan doen.

Als ie een condensafvoer heeft (slang naar riool) is 't een HR ketel.

Die groepenkast lijkt modern, die linkermodule lijkt een 30 mA ALS. Kanje een detailfoto plaatsen van die linkermodule of opschrijven wat er op/onder staat?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98192661
Wat er nu gemonteerd zit, is een 4 groepskast met aardlekschakelaar, kan niet zien of deze 30 mA of nog 0,5 A is, dat kan je zien op de schakelaar zelf

Ga je de installatie uitbreiden dan zal je ook een nieuwe verdeelkast aan moeten schaffen, volgens de huidige richtlijnen mogen er maar 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 30mA en moet de verdeelkast voorzien zijn van een hoofdschakelaar
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:36:47 #19
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98192929
@blomke, wat bedoel je met de linkermodule en wat is de schakelaar zelf (oh wat voel ik me een leek ;))? De ketel hangt boven en daar is geen riool, dus logischerwijs zou ik zeggen dat er dan geen HR hangt. Of interpreteer ik je nu verkeerd?

@exlurker: Is dat heel duur een nieuwe verdeelkast? Kan me namelijk indenken dat een wasmachine, een vaatwasser en een oven een eigen groep moeten hebben of hoeft dat niet?
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98192943
Als de woning qua electrisch tussen 2008 en 2010 is gereneoveerd, zal men wel een 30 mA ALS hebben toegepast. 0,5 A is al jaren n.v.t.

Linkermodule = linkerknop in het rijtje van 5 knoppen (modules).

Nieuwe kast met 2 ALS en 8 groepen...incl installatie 500 - 600 ¤
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:42:38 #21
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98193138
Foto is klikbaar, dan is de tekst wel leesbaar. Er staat enkel 40A onderin de linkermodule.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98193231
Bedankt voor de tip Lips. Het is de hoofdschakelaar, de rest zijn 4 automaten, d.w.z. 16 A beveiligingen én 30 mA ALS-en in één. Hypermodern!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:57:04 #23
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98193561
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 10:45 schreef blomke het volgende:
Bedankt voor de tip Lips. Het is de hoofdschakelaar, de rest zijn 4 automaten, d.w.z. 16 A beveiligingen én 30 mA ALS-en in één. Hypermodern!!
Haha, mijn bijna 70 jaar oude huis heeft dus iets hypermoderns :D Stoer! B-)

Maar het zijn dus wel maar 4 groepen wat niet genoeg is voor wasmachine, vaatwasser, oven, koken en alle overige elektra?
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98193798
Volgens de regels moet elk toestel van meer als 2000W aangesloten zijn op een aparte groep,
voor koken kan je kiezen uit een 2 x 230 V groep of een 3 fase 400V groep,
dus als je aan het verbouwen gaat, iets om rekening mee te houden
pi_98193957
Beter op gas gaan koken. Idem gasoven, bevalt mij beter dan electrisch. Verder zijn er legio huishoudens die het met 4 groepen doen.

Uitbreiding is wenselijk, maar niet bitter noodzakelijk, TENZIJ je electrisch gaat koken, dan moet er veel aangepast worden. Ik denk ook dat je maar 1 fase binennkrijgt, als je een 3-fasen aansluiting wilt, moet zelfs de kabel in de tuin vervangen worden. Gaat je duizenden ¤'s kosten.

. Bedenk ook dat nieuwe PVC buizen voor uitbreiding ook weggewekt moeten worden in de muren ...heidens karwei.

[ Bericht 45% gewijzigd door blomke op 15-06-2011 11:16:08 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:17:35 #26
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98194140
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:10 schreef blomke het volgende:
Beter op gas gaan koken. Idem gasoven, bevalt mij beter dan electrisch. Verder zijn er legio huishoudens die het met 4 groepen doen.

Uitbreiding is wenselijk, maar niet bitter noodzakelijk. Bedenk dat nieuwe PVC buizen voor uitbreiding ook weggewekt moeten worden in de muren ...heidens karwei.
Ik wil ook op gas koken! Dat snap ik tenminste :P Maar er zit natuurlijk een elektrische ontsteker (maar de logica in mij zegt dat dat bijna niks verbruikt en dat is maar heel kort).

Ellende is dat er volgens mij nu maar 1 groep naar boven ligt en ik wil de wasmachine naar boven halen... Er zal dus sowieso iets verlegd moeten gaan worden.

Maar wat ik van jullie verhaal begrijp moet ik het kunnen redden met 4 groepen (als de verdeling van die groepen een beetje logisch is) aangezien ik gewoon op gas ga koken. Het is alleen even kijken hoe het zit met die groep van de wasmachine.
Begrijp ik het goed?
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98194219
Ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98194272
Leuk huisje. Zo op de foto te zien zit er een draagbalk naast de deur naar de keuken... Ik zou, mijn persoonlijke smaak, de deur en de muur rechts eruit slopen en een open keuken creeren met de eettafel aan de achterkant.
pi_98194322
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:10 schreef blomke het volgende:
Beter op gas gaan koken. Idem gasoven, bevalt mij beter dan electrisch. Verder zijn er legio huishoudens die het met 4 groepen doen.

Uitbreiding is wenselijk, maar niet bitter noodzakelijk, TENZIJ je electrisch gaat koken, dan moet er veel aangepast worden. Ik denk ook dat je maar 1 fase binennkrijgt, als je een 3-fasen aansluiting wilt, moet zelfs de kabel in de tuin vervangen worden. Gaat je duizenden ¤'s kosten.

. Bedenk ook dat nieuwe PVC buizen voor uitbreiding ook weggewekt moeten worden in de muren ...heidens karwei.
Bij de meeste woningen komt wel een 3fase binnen, gaat bij de huisaansluiting over in een fase

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:17 schreef Lips het volgende:

[..]

Ik wil ook op gas koken! Dat snap ik tenminste :P Maar er zit natuurlijk een elektrische ontsteker (maar de logica in mij zegt dat dat bijna niks verbruikt en dat is maar heel kort).

Ellende is dat er volgens mij nu maar 1 groep naar boven ligt en ik wil de wasmachine naar boven halen... Er zal dus sowieso iets verlegd moeten gaan worden.

Maar wat ik van jullie verhaal begrijp moet ik het kunnen redden met 4 groepen (als de verdeling van die groepen een beetje logisch is) aangezien ik gewoon op gas ga koken. Het is alleen even kijken hoe het zit met die groep van de wasmachine.
Begrijp ik het goed?
De ontsteker gebruikt bijna niets, die mag gewoon op de algemene groep van de keuken

Voor wasmachine en eventuele wasdroger zou ik zeker een aparte groep laten maken
denk dat je ook graag meer wandcontactdozen zou willen en waarschijnlijk ook inbouw,dan zou ik wel kijken naar de verdeling van de groepen
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:23:52 #30
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98194332
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:22 schreef tvdleur het volgende:
Leuk huisje. Zo op de foto te zien zit er een draagbalk naast de deur naar de keuken... Ik zou, mijn persoonlijke smaak, de deur en de muur rechts eruit slopen en een open keuken creeren met de eettafel aan de achterkant.
Heb ik over gedacht. Maar de woonkamer heeft een houten vloer en de keuken een betonnen vloer. Het budget laat het niet toe om ook nog iets met de vloer te doen en ik wil eigenlijk de houten vloer behouden. Daarnaast heb ik 2 katten en ik vind het niet prettig als die op het aanrecht kunnen dus de keuken afsluiten is voor mij wel een pré.
Maar ik snap je ingeving! Heb 'm ook gehad :)
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:25:42 #31
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98194383
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:23 schreef exlurker het volgende:

De ontsteker gebruikt bijna niets, die mag gewoon op de algemene groep van de keuken

Voor wasmachine en eventuele wasdroger zou ik zeker een aparte groep laten maken
denk dat je ook graag meer wandcontactdozen zou willen en waarschijnlijk ook inbouw,dan zou ik wel kijken naar de verdeling van de groepen
Vrijdag maar eens met die man van het installatiebedrijf over hebben. Wil inderdaad wat meer wandcontactdozen maar weet nog niet precies waar.
Heb door jullie hulp wel iets meer het idee waar ik over praat :) Dus dank daarvoor!!!
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98194505
Pas op dat ie je niet meteen een nieuwe goepenkast wil verkopen: daar verdienen ze veel aan nl.

Kijk ook na welke hoofdzekering je hebt, 1 x 35A is wel nodig. Voor wasmachine/droger i.d.d. aparte groepen, tenzij je een omschakelaar gebruikt. Die zet je handmatig om; nadat de wasmachine klaar is, kan je de droger aanzetten op dezelfde groep. Wassen kan dan even niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:31:01 #33
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98194580
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:29 schreef blomke het volgende:
Pas op dat ie je niet meteen een nieuwe goepenkast wil verkopen: daar verdienen ze veel aan nl.

Kijk ook na welke hoofdzekering je hebt, 1 x 35A is wel nodig. Voor wasmachine/droger i.d.d. aparte groepen, tenzij je een omschakelaar gebruikt. Die zet je handmatig om; nadat de wasmachine klaar is, kan je de droger aanzetten op dezelfde groep. Wassen kan dan even niet.
Ik heb nu geen droger dus heb met mezelf afgesproken dat ik die luxe niet nodig heb, zeker niet aangezien ik maar alleen ben. En er is natuurlijk niks zo lekker als was die in de wind in de tuin is gedroogd *) Dus dat is ook al geen probleem!
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98194653
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:23 schreef Lips het volgende:

[..]

Maar de woonkamer heeft een houten vloer en de keuken een betonnen vloer. Het budget laat het niet toe om ook nog iets met de vloer te doen en ik wil eigenlijk de houten vloer behouden.
Dat heb ik vroeger ook gehad in m'n eerste huis. No problemo; tegels op de keukenvloer, houten planken in de kamer. Is praktisch en goed schoon te houden.

Buiten wasdrogen is ideaal: fris en energiezuinig.

Regent het, dan hang je de was op zolder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:36:23 #35
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98194765
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat heb ik vroeger ook gehad in m'n eerste huis. No problemo; tegels op de keukenvloer, houten planken in de kamer. Is praktisch en goed schoon te houden.
Ja ok, het zou inderdaad wel kunnen. Maar keuze is gemaakt :)
Wel benieuwd hoe het er bij jou uitzag, heb je foto's?

quote:
Buiten wasdrogen is ideaal: fris en energiezuinig.

Regent het, dan hang je de was op zolder.
Helaas, zolder is niet begaanbaar :P
Maar dat komt wel goed, houd nog wat slaapkamers over en de schuur.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98195009
Da's al > 10 jaar geleden toen bestonden er nog geen digitaale camera's.

Zolder begaanbaar maken is nooit weg; is extra toegevoegde waarde aan je huis; hoe meer m² des te meer wordt het waard.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98195031
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:29 schreef blomke het volgende:
Pas op dat ie je niet meteen een nieuwe goepenkast wil verkopen: daar verdienen ze veel aan nl.

Kijk ook na welke hoofdzekering je hebt, 1 x 35A is wel nodig. Voor wasmachine/droger i.d.d. aparte groepen, tenzij je een omschakelaar gebruikt. Die zet je handmatig om; nadat de wasmachine klaar is, kan je de droger aanzetten op dezelfde groep. Wassen kan dan even niet.
Een hoofdzekering van 25A kan bij de meeste netbeheerders kosteloos worden vervangen door een zekering van 35A

Een goede installateur zal niet zomaar een klant wat aan smeren, die gaat na wat de klant wil en hij beoordeeld wat er nodig is volgens de richtlijnen
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:46:11 #38
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98195110
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:43 schreef blomke het volgende:
Da's al > 10 jaar geleden toen bestonden er nog geen digitaale camera's.

Zolder begaanbaar maken is nooit weg; is extra toegevoegde waarde aan je huis; hoe meer m² des te meer wordt het waard.
Haha, ja dan is het lastig :)

Het is wel zeker toegevoegde waarde maar ik heb de ruimte niet nodig (en het geld er niet voor).
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:46:38 #39
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98195128
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:43 schreef exlurker het volgende:

[..]

Een hoofdzekering van 25A kan bij de meeste netbeheerders kosteloos worden vervangen door een zekering van 35A

Een goede installateur zal niet zomaar een klant wat aan smeren, die gaat na wat de klant wil en hij beoordeeld wat er nodig is volgens de richtlijnen
Hoe kan ik zelf zien wat voor hoofdzekering ik heb? Waar vind ik dat?
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98195162
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:43 schreef exlurker het volgende:

[..]
Een goede installateur zal niet zomaar een klant wat aan smeren, die gaat na wat de klant wil en hij beoordeeld wat er nodig is volgens de richtlijnen
Dat klopt, maar als ie als doel heeft "de klant een poot uit te draaien" zoals keukeverkopers, hypotheekadviseurs en koopsompolisverkopers dat hebben, zal ie toch een ander advies geven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98195188
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:46 schreef Lips het volgende:

[..]

Hoe kan ik zelf zien wat voor hoofdzekering ik heb? Waar vind ik dat?
Staat op de jaarafrekening van je energiemaatschappij. Anders even bellen met die club en o.v.v. je adres vragen wat voor hoofdzekering er zit. Misschien kan je 'm aflezen inde kast? (Onder je groepenkast zit de HZ).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:52:50 #42
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98195308
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat klopt, maar als ie als doel heeft "de klant een poot uit te draaien" zoals keukeverkopers, hypotheekadviseurs en koopsompolisverkopers dat hebben, zal ie toch een ander advies geven.
Hoop dat mijn commerciële inslag hier wel doorheen prikt en de vriendelijke man wordt dan gewoon de deur gewezen ;) Daarom ben ik ook blij met de info die jullie me meegeven :D

Ik zal vrijdag eens kijken of ik het af kan lezen.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98195392
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Staat op de jaarafrekening van je energiemaatschappij. Anders even bellen met die club en o.v.v. je adres vragen wat voor hoofdzekering er zit. Misschien kan je 'm aflezen inde kast? (Onder je groepenkast zit de HZ).
Iets lager zelfs, nl onder de kWh meter, in de "oudere" woningen is het meestal een gesloten kast
als de installateur, zegelbevoegd is zal hij de kast best even willen openen, anders even bij de netbeheerder het navragen
pi_98195411
Ga je ook iets aan isolatie doen?
pi_98195680
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:23 schreef exlurker het volgende:

[..]

Bij de meeste woningen komt wel een 3fase binnen, gaat bij de huisaansluiting over in een fase

[..]
Klopt, maar tot ver in de jaren '50 werd er in eerste instantie maar één fase de woning binnengeleid. Maar kan best zijn dat bij de recente renovatie een 3 fasen aansluiting/kabel is gemaakt. Da's snel te zien aan het kastje met de hoofdzekeringen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 12:14:44 #46
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98196000
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:56 schreef Joost44 het volgende:
Ga je ook iets aan isolatie doen?
Op de zolder ligt isolatie tussen de balken dus dat is al gedaan. Er zit overal dubbele beglazing dus daar hoef ik ook niks aan te doen.
We hebben nog niet in de kruipruimte kunnen kijken of de vloer in de woonkamer geïsoleerd is, dat is dus nog even de vraag. Als dat niet zo is wil ik wel kijken of ik dat meteen kan (laten) doen.
Muren isoleren ga ik niet aan beginnen, weet niet of ik lang genoeg blijf wonen om dat terug te verdienen. Houd er wel rekening mee met de gordijnen.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98196624
Vloerisolatie is erg gunstig qua comfort en besparing. Laat je NIET verleiden tot bodemisolatie d.m.v. chips of schelpen op de bodem. Levert niets op., kost alleen maar. Je isoleert dan de bodem, niet de woonvloer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 12:33:54 #48
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98196676
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:32 schreef blomke het volgende:
Vloerisolatie is erg gunstig qua comfort en besparing. Laat je NIET verleiden tot bodemisolatie d.m.v. chips of schelpen op de bodem. Levert niets op., kost alleen maar. Je isoleert dan de bodem, niet de woonvloer.
Ik had bedacht dat wanneer er geen isolatie onderr de vloer ligt, dat ik dan van die platen tussen de draagbalken wil laten bevestigen.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_98196752
Kan goed, maar je platen moeten wel door het luik passen.

Andere mogelijkheid is steenwoldekens met spijkerflens aan de balken nieten.

Steenwol is wel te prefereren boven glaswol, dat laatste prikt erg en is onaangenaam om mee te werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2011 @ 12:43:02 #50
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_98197017
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:36 schreef blomke het volgende:
Kan goed, maar je platen moeten wel door het luik passen.

Andere mogelijkheid is steenwoldekens met spijkerflens aan de balken nieten.

Steenwol is wel te prefereren boven glaswol, dat laatste prikt erg en is onaangenaam om mee te werken.
Oh ik bedoelde ook die dekens (krijg je als leken dingen gaan omschrijven, raar taalgebruik) :+
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')