Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 02:59 |
Vannacht heb ik officieel afscheid genomen van het door mij zo gekoesterde ICM. ![]() Op Zwolle heb ik even voor 01.00u nog 2 originele Koplopers mogen aanschouwen. Eerst de stilstaande 4239: ![]() Voor het laatst een ICM gefotografeerd. 00.47u te Zwolle Toen naar spoor 3 verkast om voor het laatst met een onverbouwde Koploper te reizen. Hiervoor heb ik trein 10787 (Vertrek Zwolle 00.59u, aankomst Leeuwarden 02.02u) uitgezocht. (Lekker rustig, coupé voor mij alleen). Nog één keer na al die jaren (eerste keer voor mij eind jaren '80 op hetzelfde traject) in het holst van de nacht `lekker hangen´ en chillen op de bekende oranje banken. Voor het allerallerlaatst een reisje in de Koploper. ICM 4242 was de uitverkorene. ![]() De oranje banken... Plaatsgenomen op één van mijn favoriete plekken in die trein. Even na 02.00u uitgestapt te Leeuwarden, dat was het dan... Dag Koploper. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Socios op 28-05-2011 03:06:52 ] | |
Skv | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:03 |
Gaan die allemaal weg? Komen nu overal van die walgelijke dubbeldekkers? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:03 |
RIP Socios. | |
Stokstaart | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:03 |
Gaan ze heen dan? | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:03 |
Alleen de (een van de eersten) Koplopers die niet gerenoveerd zijn zoals bovenstaande volgens mij. Die Koplopers zijn te oud om nog gerenoveerd te kunnen worden. [ Bericht 1% gewijzigd door o.us op 28-05-2011 03:05:00 ] | |
MOD | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:04 |
Die zelfde treinen rijden toch ook rond met nieuw interieur? Die oranje banken zitten trouwens chiller. | |
Isabeau | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:09 |
Neeeee! Ik miste ze al en nu vertel je me dat ik nooit meer in een oranje met bruine coupé kan reizen? ![]() ![]() Die oranje banken zaten (lagen ![]() ![]() | |
Langdon | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:13 |
Mijn oprechte medeleven. | |
Knetterkrankjorum | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:14 |
Oh gaan de oude baggertreinen eindelijk van ons traject ![]() krijgen wij nou ook eindelijk fatsoenlijke treinen? ![]() | |
Kally | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:14 |
![]() | |
Stokstaart | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:14 |
Dit waren juist bazentreinen. Die dubbeldekkers zuigen harder dan.... | |
Knetterkrankjorum | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:15 |
die oranje banken zitten wel chiller ![]() maar echt op ons traject rijdt dikke poep ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:15 |
Dan gaan er (bijna) alleen maar gerenoveerde Koplopers rijden met blauwe coupés en stoffen stoelen. Meestal ook met wifi aan boord ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 28-05-2011 03:16:02 ] | |
Stokstaart | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:16 |
Dat gebied is ook achtergesteld. Zelfs de Wadden wonen meer mensen. | |
Knetterkrankjorum | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:17 |
echt zo gauw ik in zwolle overstap is het ![]() ben heel vaak bang dat de trein ergens tussen zwolle en emmen uit elkaar valt van ellende ![]() | |
Specularium | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:17 |
Toen ik jong was en ze langzaam plaatsen van de hondekop innamen vond ik het al een lelijk produkt van vooruitgang dat niet geslaagd is. Later ben ik ze wel mooi gaan vinden. Ik zag ze als boeings van de treinen door die verhoogde cabine aan de voor/bovenkant. Als ze weggaan gaat er toch weer een klein beetje cultuur weg. Wel vreemd dat ik in zo'n burgerlijk topic van Socios in serious mode zit. | |
Langdon | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:29 |
Ja psies. NS 747 Boing! Wat zal ik deze treinen missen. Gelukkig rijden die met blauwe stoelen nog rond. | |
CyberJesus | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:35 |
![]() | |
kwiwi | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:46 |
Niet dat ze ook maar een beetje bij het comfort van de oranje banken in de buurt komen.. maar dan nog liever treinen met blauwe stoelen dan dubbeldekkers, want die zijn idd helemaal verschrikkelijk.. | |
Langdon | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:47 |
Ik zou je doen op een harde blauwe NS stoel. | |
Specularium | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:48 |
Juiste reactie is juiste reactie. | |
Langdon | zaterdag 28 mei 2011 @ 03:49 |
Neukende Spoorwegen | |
Geerd | zaterdag 28 mei 2011 @ 04:32 |
Bijna Socios irl gezien dus vandaag ![]() ![]() | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:28 |
Je moet heel vlug zijn. Momenteel rijden er nog drie onverbouwde stellen rond. Naast de genoemde 4239 en 4242 ook nog de 4240 (in Olympische kleuren). | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:29 |
Baggertreinen!? Prachtig juist dat Mat '64 op dat traject. Hèt boegbeeld van de Nederlandse stoptrein. Sterker nog, Zwolle - Emmen is het traject waar deze treinen het langst zullen blijven rijden en wel tot eind 2012. Tegen die tijd kunnen we dus wéér afscheid nemen van een prachtige trein. | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 11:32 |
Haha, `op´ welke trein `zat´ je? | |
VloerKleedje | zaterdag 28 mei 2011 @ 13:04 |
Jammer, jammer, jammer. | |
Geerd | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:18 |
Ik kwam van de stopper Ut af die reed om 00.38 binnen op spoor 7 ![]() | |
Geerd | zaterdag 28 mei 2011 @ 14:22 |
Idd erg jammer dat we dat lijntje kwijtraken, denk wel het mooiste en authentiekste stukje baanvak van Ned. | |
Isabeau | zaterdag 28 mei 2011 @ 15:02 |
Dus die museumtrein die ik al heel lang niet meer heb gezien is al gesloopt? Die Olympische trein rijdt (reed?) nog wel regelmatig tussen Zwolle en Groningen. | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 15:07 |
Welke museumtrein? ![]() Klopt... Vanmiddag stond 'ie rond het middaguur te Amersfoort. | |
fruitellafantastic | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:20 |
Die oranje banken waren echt zwaar relaxed ![]() | |
HilarityEnsues | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:28 |
Dat zoemende geluid bij het optrekken vond ik ook mooi. (En helemaal op een ondergronds station als Schiphol.) | |
n0ir | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:30 |
In die coupés met blauwe bankjes zit ik met mijn knie precies op de scherpe punt van de prullenbak. ![]() | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:30 |
Prachtig, ja! | |
Socios | zaterdag 28 mei 2011 @ 16:34 |
Afgelopen nacht alleen wat foto's gemaakt, maar een tijdje terug heb ik ook een keer het interieur gefilmd: | |
Uw_ergste_nachtmerrie | zaterdag 28 mei 2011 @ 20:58 |
Leuk filmpje Socios, komen veel leuke herinneringen naar boven op deze manier. | |
Leigh | zondag 29 mei 2011 @ 17:44 |
Koplopers ![]() De beste treinen op het spoor. Het maakt mij niet zoveel uit of ze nu oranje stoelen hebben, of dat ik op de nieuwe bankjes zit. Als ze maar blijven rijden. Fijne dingen. Nooit rare geluiden of ander vaag gedoe. Zat laatst ook nog op oranje bankjes btw ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 29 mei 2011 @ 17:49 |
De Groninger-museum trein bedoel je? Nee, niet gesloopt, maar die is al wel gerenoveerd naar de nieuwe koploper-stijl met blauwe stoffen stoelen en wlan enzo. | |
dreams.psd | zondag 29 mei 2011 @ 17:53 |
Speelt Socios toevallig openttd? ![]() | |
Dementor | zondag 29 mei 2011 @ 17:58 |
Met de trein gaan blijft een beleving, een soort van rust overkomt mij dan. Helaas pak ik uit noodzaak tegenwoordig altijd de auto, soms zit waar ik zijn moet vlak aan het spoor maar dan durf ik het niet aan (winter/veel sneeuw). Toch wil ik het deze winter weer eens proberen, naar mijn werk (ergens in Nederland) en dan weer 's avonds met de trein naar huis. Ik woon in Apeldoorn en moet dan vaak langs Amersfoort, vooral dat laatste halfuur is altijd zo fijn. Ontopic: Ik heb gelukkig nog een tijdje in deze trein mogen reizen en stoorde me al een beetje aan de blauwe bankjes en de dubbeldekkers waarbij het gevoel van sardines in blik mij keer op keer bekruipt. | |
Geerd | zondag 29 mei 2011 @ 18:16 |
Plus mat 64 rijdt ook altijd, niks van dat moderne gezeik huppa kilometers maken! | |
Ferdo | zondag 29 mei 2011 @ 19:03 |
De oranje banken blijven voor mij wel favoriet. ![]() | |
utopie | zondag 29 mei 2011 @ 22:58 |
ik voel met je mee TS | |
MacBright | zondag 29 mei 2011 @ 23:08 |
Heel wat uurtjes en kilometers in die treinen doorgebracht. In welk land gaan ze nu rijden? | |
n0ir | zondag 29 mei 2011 @ 23:11 |
Wat ook wel chill is dat als je tegen de deur aanleunt hij een beetje meegeeft, je kan als je maar genoeg kracht gebruikt die deuren gewoon tijdens het rijden (een beetje) openmaken. | |
MOD | maandag 30 mei 2011 @ 00:28 |
Ja dat grapje is leuk als je op volle snelheid een tegemoetkomende trein passeert. Door de druk willen die deuren dan ook in eens een stuk meegeven. Toen ik daar een keer tegen aan leunde dacht ik dat ik uit de trein viel of zo. Fucking weird. | |
Dastan | maandag 30 mei 2011 @ 14:25 |
![]() Ik heb daar ook weleens ingezeten. Prachtige trein. | |
Capstan | maandag 30 mei 2011 @ 20:56 |
Vorige week had ik nog de 4240. Helaas zat ik toen wel op een klapstoeltje, maar dat mocht de pret toch niet drukken. Ik vermoed dat het wel de laatste keer geweest zal zijn. Zeer triest... | |
utopie | maandag 30 mei 2011 @ 20:57 |
socios, staat die trein nog op het station in leeuwarden die onder gekliederd is met graffiti ![]() | |
rubbereend | maandag 30 mei 2011 @ 21:14 |
Die oranje stoelen zaten echt meesterlijk. Nooit een betere/lekkerdere stoel in een trein gehad. Heel wat uurtjes in geslapen ![]() | |
BeffJeck | maandag 30 mei 2011 @ 23:47 |
Dat heb ik ook met die kut dingen | |
WethouderHekking | dinsdag 31 mei 2011 @ 21:20 |
Dat is hem he. op 1.45 ![]() | |
Socios | dinsdag 31 mei 2011 @ 21:21 |
Inderdaad. | |
Sloeber94 | dinsdag 31 mei 2011 @ 21:39 |
Ik leef met je mee socios ![]() Welk persoon heeft gedacht dat die stukken hout lekkerder zitten dan die heerlijke bruine banken? Ja, de mat '64, goede herrinneringen. Jammer genoeg heb ik hem niet meer lang kunnen meemaken. De 1ste klas plekken zijn trouwens wel goed in de Huidige VIRM-4. Verstelbaar en al, zit wel goed moet ik zeggen. De airconditioning is ook heerlijk natuurlijk. Maar niks gaat tegen lekker liggen op zo'n mooie bruine Mat '64 bank ![]() ![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 3 juni 2011 @ 20:00 |
Die oranje banken bevallen mij ook het best eigenlijk. Net als die rooie banken in die oude gele Den Oudsten bussen. | |
fratsman | vrijdag 3 juni 2011 @ 20:04 |
Voor de verandering eens met Socios. Mooie treinen. ![]() | |
OEM | vrijdag 3 juni 2011 @ 20:06 |
![]() | |
CaptainCookie | vrijdag 3 juni 2011 @ 20:38 |
Die Mat '64 vind ik wel zulke oncomfortabele treinen. Die ICM uit de OP daarentegen ![]() Die doedelzak in die oude VIRM ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 5 juni 2011 @ 21:39 |
Socios! Ik zag er vanavond nog eentje! De 4242 stond om 19:14 ofzo op Grou-Jirnsum, als stoppende intercity (een normaal mens noemt dat stoptrein) van Zwolle naar Leeuwarden! Ik zat er zelf niet in, ik zat in de trein die er naast op het andere perron stil stond richting Zwolle, dat was wel een saaie nieuwerwetse versie... | |
Socios | zondag 5 juni 2011 @ 21:43 |
Lucky you! | |
Bushalte | zondag 5 juni 2011 @ 21:48 |
Treinenrukkers ![]() | |
Sushimonster | zondag 5 juni 2011 @ 21:53 |
Zonde, dat oranje-bruine interieur was epic, en de banken zaten heerlijk. Al moet ik zeggen dat die blauwe ook best oké zijn, vooral met wifi. Haat aan VIRM's. Plastic op de banken, stoffen zittingen maar dan vies, die KUTPIEPJES, en het lijkt ook wel of er ALTIJD net een groepje hangjongeren borrelnootjes heeft zitten eten in het treinstel waar ik instap. | |
stinow | dinsdag 14 juni 2011 @ 10:19 |
R.I.P... And I quote:
![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 14 juni 2011 @ 11:11 |
ICK was echt veel beter dan dit. | |
Benny | zaterdag 18 juni 2011 @ 15:46 |
Dat waren de echte treinen ![]() Nu worden ze vervangen door, look-a-like metro's, sprinters ![]() | |
achterlijke_gladiool | maandag 20 juni 2011 @ 13:15 |
Alleen de 4001 t/m de 4007 waren afgevoerd omdat die afweken van de rest. Dat waren namelijk de proefstellen, maar die waren in 2003 al afgevoerd. Maar voor mij waren de Mat '46 Mat "54 en Mat '64 de echte treinen. Ik heb de Mat '46 nog meegemaakt in begin jaren 80. Mat '46 Mat '54 Mat '64 (nog groen, later met Spoorslag 70 naar geel) | |
#ANONIEM | maandag 20 juni 2011 @ 23:42 |
Je kunt in die Sprinters van tegenwoordig niet eens naar het toilet. ![]() Je zult maar een zwakke blaas hebben, niet kunnen autorijden, en op jouw treintraject steeds met Sprinters geconfronteerd worden. Dan ben je mooi de klos (én om de haverklap 50 cent kwijt aan een of ander stationstoilet). En verder is je privacy helemaal nul, door de nogal 'transparante' manier waarop die treinen zijn ingericht. Natuurlijk heb je in geen enkele trein echt privacy, maar in de Sprinter is er écht geen enkele manier om een beetje weg te kruipen als je even geen zin hebt in mensen (achter een hoge rugleuning of - op hele rustige uren - op het balkon). Dat was bij de Mat '64 toch een stuk beter. ![]() Die Sprinter kan in ieder geval de strijd aan met die hele oude treinen met lange rijen kleine coupétjes met zes blauwe stoelen erin (die recentelijk van het spoor gehaald zijn), als het gaat om de ergste trein ooit. Maar ik vermoed dat ze die Sprinters bewust zo hebben ingericht, om veiligheids-redenen. --------------------- Over de treinen met oranje banken: Jammer dat ze weg zijn, de banken zaten lekker en er hing een aangename sfeer door die ouderwetse inrichting, met die bruinige kleurtjes. Maar de moderne variant, met beige/gele of blauwe stoelen, vind ik ook heel plezierig om in te zitten. Ik hoop altijd dat er zoëen komt, en niet zo'n dubbeldekker, al is die ook nog wel te doen. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2011 23:51:44 ] | |
Stokstaart | maandag 20 juni 2011 @ 23:45 |
Vorige week nog in zo'n kreng (met oranje stoelen) gezeten. ![]() | |
Sapstengel | maandag 20 juni 2011 @ 23:46 |
Ja klopt. Maar veel hebben al vernieuwde prullenbakken. Niet meer zo'n irritant bakje in het midden, maar verwerkt in de rugleuning van de stoel voor je. | |
Socios | maandag 20 juni 2011 @ 23:55 |
Er rijden er nu nog 2 rond. Héél binnenkort nog maar één. (De 4240 (Olympische Koploper)). Half juli gaat ook deze in revisie en dan is het echt gedaan. ![]() Ik heb na mijn afscheidsritje geschetst in de OP niet meer op de oranje banken gezeten. | |
Socios | maandag 20 juni 2011 @ 23:58 |
Dat is ingevoerd/ gewijzigd bij de start van de revisie van de 4200-bakken. | |
Stokstaart | maandag 20 juni 2011 @ 23:58 |
Afgelopen donderdag een week geleden was dat. Tussen R'dam Centraal en Utrecht (trein ging geloof ik in 2 delen richting Leeuwarden en Groningen ) | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 21 juni 2011 @ 21:31 |
Een van de meest comfortabele treinstellen die Nederland rijk is. Gelukkig worden ze opgeknapt ipv gesloopt. | |
Temlin | dinsdag 21 juni 2011 @ 21:46 |
Gelukkig wordt die oude meuk verbouwd. | |
greavy | dinsdag 21 juni 2011 @ 21:49 |
Krijg de rambam ziekte ofzo. Onverbouwd is beste. Dáár kon je nog lekker onderuit gehangen slapen. Raampjes open. Relaxed zitten. Enzovoorts. | |
greavy | dinsdag 21 juni 2011 @ 21:52 |
Vandaag mijn afscheidsrit gehad, en misschien morgen mijn allerlaatste.. Deze bovenstaande Olympische ICM gaat over 8 dagen weg. 1 Juli word hij in de werkplaats voor revisie binnen genomen. | |
2cv | dinsdag 21 juni 2011 @ 21:59 |
Waar rijdt dat ding ? Misschien van het weekend even een afscheidsritje ... | |
greavy | dinsdag 21 juni 2011 @ 22:05 |
Het rijdt meestal 'ergens' tussen Rotterdam-Leeuwarden-Den Haag-Groningen-Schiphol-Enschede, oftewel de Noord-Oost. Maar waar, wanneer enzo verschilt dagelijks... | |
Socios | dinsdag 21 juni 2011 @ 22:06 |
Dat is al eerder dan ik dacht, zelfs. Sick hoor. | |
greavy | dinsdag 21 juni 2011 @ 22:08 |
Jup. ICM 4239 had vandaag zijn laatste inzet. | |
Temlin | dinsdag 21 juni 2011 @ 22:14 |
omdat ik het oude meuk vind? | |
Ciatach | woensdag 22 juni 2011 @ 13:17 |
De eerste keer dat ik op die bruin/oranje banken neerplofte dacht ik zelfs dat ik in de 1e klas was beland omdat ze zo lekker zaten. ![]() | |
gebrokenglas | woensdag 22 juni 2011 @ 20:55 |
Op de ringweg in Groningen zie je die Mat'64 treinstellen nu afgevoerd worden, op dikke trailers... op naar de sloop. Jammer. Het einde van een tijdperk. | |
Brembo | woensdag 22 juni 2011 @ 20:59 |
Weet je wat zo mooi is, is dat er gordijntjes hangen in de 1e klas coupe. De gordijntjes zijn alleen wel 5 cm lang ![]() | |
FkTwkGs2012 | woensdag 22 juni 2011 @ 21:03 |
Wat een kut openingspost. Zoveel info ontbreekt. Jammer hoor socios, dit is toch niet nodig ![]() | |
Stokstaart | woensdag 22 juni 2011 @ 21:10 |
Kuttroll | |
FkTwkGs2012 | woensdag 22 juni 2011 @ 21:12 |
Nee hoor. Voor een noob op treinengebied is het echt niet duidelijk hoe wat en waarom. | |
gewoonfaye | woensdag 22 juni 2011 @ 21:25 |
Nooo, dat waren echt fijne treinen en ik heb zo'n mooie herinnering aan die trein ![]() | |
Stokstaart | woensdag 22 juni 2011 @ 21:27 |
Je hoeft toch geen treinautist te zijn om dat type trein te kennen, of wel? 99% van FOK! heeft er ooit wel eens ingezeten (al dan niet van naar een voetbalwedstrijd, uitgaan, festival). | |
rubbereend | woensdag 22 juni 2011 @ 22:08 |
En nu weer over die prachtige trein ![]() | |
Kandijfijn | woensdag 22 juni 2011 @ 22:11 |
Heheheh, Vroegâh in Coevorden altijd treinen spotten met mijn broertje Onze Rating van laag naar hoog -Hondenkop (saai ![]() ![]() -Oude dubbeldekker (mjah wel cool) -Nieuwere dubbeldekker (Wajoo) -Koploper ( ![]() ![]() -Gele Dieseltrein (Cool, vooral als ze veel wagons hadden). -Rode Dieseltrein (meest zeldzame) | |
Oscar. | woensdag 22 juni 2011 @ 22:13 |
Fapfapfap! | |
CaptainCookie | woensdag 22 juni 2011 @ 22:24 |
Mensen die nog steeds treinfapgrapjes maken ![]() | |
Socios | woensdag 22 juni 2011 @ 23:38 |
Allesbehalve. Gewoon nog even `alleen´ genieten van de nostalgie. | |
WeerWachtwoordVergeten | donderdag 23 juni 2011 @ 15:10 |
Slechste trein ooit waarschijnlijk. De NS dacht toen ze deze treinen lieten bouwen in Aken dat ze (zoals gewoonlijk) weer op allerlei zaken konden bezuinigen. Natuurlijk kwam dit de NS weer duur te staan met treinen die vaker kapot waren dan reden in de begin jaren. Dat was wel de serie treinen die in 1977 waren gebouwd. Dacht dat het met de latere series wel beter ging | |
tomaat52 | donderdag 23 juni 2011 @ 16:15 |
Tis wat. ![]() | |
Oscar. | donderdag 23 juni 2011 @ 16:36 |
Fappen doe ik ook meestal alleen en ik geniet er ook van. | |
Hans_van_Baalen | zaterdag 25 juni 2011 @ 10:44 |
| |
Socios | zaterdag 25 juni 2011 @ 10:44 |
Dat is heel iets anders. Iets dat niet in de trein plaatsvindt. | |
Stokstaart | zaterdag 25 juni 2011 @ 10:45 |
Je doet je sig weinig eer aan. | |
Watertornado | zaterdag 25 juni 2011 @ 10:54 |
Ik snap nooit zo goed waarom iedereen zo dweept met de uitgezakte oranjerode bankjes. Ik vind de gereviseerde blauwe zetels een stuk fijner zitten. Gelukkig weet ik een plek waar ik te allen tijde kan genieten van een oranjerood uitgezakt bankje. Daarbij zat de ICK het fijnst. Alhoewel, de DDM-1 1e naar 2e klas omgebouwde stoelen zitten ook grandioos. | |
benb2 | zaterdag 25 juni 2011 @ 14:09 |
ik heb een oranje koploperbankje in mijn tuin staan! Het zit geweldig! | |
Socios | zondag 26 juni 2011 @ 02:57 |
Vandaag weer veel in ICMm gereisd (blauwe bankjes). Nou, ik weet meteen weer waarom ik de oranje banken zo mis. De laatste reismogelijkheid van de randstad naar Leeuwarden genomen. (Aankomst 02.03u). Waar ik normaal op de oranje heerlijk weg kan zakken en oprecht lekker kan `liggen´ wegdoezelen, is dat op de blauwe bankjes niet te doen. Ik ga de Koploper met oranje banken oprecht missen. ![]() | |
Isabeau | zondag 26 juni 2011 @ 02:58 |
^^ klopt! Je kon op die oranje banken echt véél beter in slaap sukkelen. | |
Stokstaart | zondag 26 juni 2011 @ 03:48 |
pics of je liegt | |
PH-KCD | maandag 27 juni 2011 @ 12:31 |
Prachtige treinen! Nooit heb ik in eentje gezeten met oranje banken (reis niet vaak met de trein), wel met het vernieuwde interieur, maar gelukkig rijdt hetzelfde model nog wel rond, want het zijn de mooiste treinen die ons spoornetwerk kent. Lang leve de 747 trein! ![]() | |
Stefanovich | maandag 27 juni 2011 @ 22:58 |
Vind die treinen met dat gele stoffen interieur ook zeer chill.... haat aan sprinters en dubbeldekkers. | |
Jac0bus | woensdag 29 juni 2011 @ 18:53 |
Die dubbeldekkers met het groene(en soms knalrode) interieur ![]() Doe mij maar een koploper, maakt me niet uit welke. | |
ACT-F | donderdag 30 juni 2011 @ 13:29 |
Good old days, Lekker weggezakt in de riante oranje stoelen met een ruime asbak ernaast die niet zo snel vol raakte. De RailTender kwam af en toe langs om daar een blikje Hertog Jan te halen. En zo was een lange reis Enschede-Amsterdam, Rotterdam of Den Haag geen seconde te lang. Van het OV heb ik al meer dan 10 jaar afscheid genomen, maar de herinneringen specifiek aan deze trein (en de Plan U) blijven, mede omdat ik hier heel wat uurtjes in doorgebracht heb. ![]() | |
Bakkioli | vrijdag 1 juli 2011 @ 19:42 |
idd Brings back memorys! Ik heb daar 10 maanden mee gereisd van Den Haag naar Assen, zat daar in militaire dienst. Vaak genoeg in Groningen ![]() Bankies lagen idd heerlijk! ![]() | |
Daffodil31LE | vrijdag 1 juli 2011 @ 23:55 |
De mooiste treinen zijn al minstens 15 jaar weg uit de dienstregeling. En dan heb ik het uiteraard over de DE-1. Heerlijk, zo'n rood monstertje met een gele snor en een grommende motor. | |
ACT-F | zaterdag 2 juli 2011 @ 03:44 |
Maak er ruim 25 jaar van. Die treinen zijn voor mij prille jeugdherinnerringen . | |
Stokstaart | zaterdag 2 juli 2011 @ 03:50 |
Ze rijden nog steeds die koplopers. Met vernieuwde stoelen en airco, alles. | |
Verbodsbord | zaterdag 2 juli 2011 @ 04:02 |
Mooie treinen inderdaad, die locomotief met die hoge 'cockpit' vind ik er altijd vrij imposant uitzien ![]() | |
Daffodil31LE | zaterdag 2 juli 2011 @ 10:26 |
Ja, klopt. Ik vergeet steeds hoe oud ik ben. Airco is het grootste verlies in die treinen. Gewoon raampjes die je kan opendraaien of schuiven. Je zal maar in een trein zitten met een elektrische storing; dat wordt een bakoven. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 juli 2011 @ 10:32 |
Ooit gehad in dat treintje tussen Heerlen en Aken in. Er was blijkbaar iets mis met de airco, want er zat letterlijk bijna geen lucht in die trein. Helaas was het nog zomer ook. Ik voelde me op z'n zachtst gezegd niet bepaald lekker toen ik eenmaal in Aken was. ![]() | |
Filatelistfetisjist | zaterdag 2 juli 2011 @ 10:39 |
Roken, oranje stoelen en railtenders ![]() | |
Timvw | zaterdag 2 juli 2011 @ 15:16 |
Ik zag gisteren nog gewoon een oud koplopertreinstel met rode banken rijden tussen Utrecht en Amersfoort... | |
Socios | zaterdag 2 juli 2011 @ 16:47 |
Nou ja `een´. Er rijdt er nu welgeteld nog eentje rond. De 4240 (Olympische Koploper). Deze gaat 8 juli, met een week vertraging, in revisie. | |
Mirel | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:02 |
Huhhhhhh. Ik vind deze treinen het beste en meest comfortabele interieur hebben. Jammer genoeg rijden ze nooit op mijn traject, alleen als ik naar Rotterdam ging via Utrecht. Vond het eigenlijk nogal tof als ik in zo'n soort trein kon zitten. Big city feel. | |
Mirel | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:06 |
Zijn dit stoffen of lederen banken? Nou ben ik een beetje in de war. Ik vond deze (met bruin/oranje achtig leer) treinen altijd het modernst ogen van alle intercities. Sommigen hadden ook een TV enzo. Ik neem aan dat dan de gerenoveerde zijn. Gaan díe weg? Ik zie de treinen die ik omschrijf dus elke dag op Utrecht CS vertrekken naar oa. Den Haag en Rotterdam. | |
Rene | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:07 |
Inderdaad ![]() ![]() | |
Socios | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:10 |
De banken te zien in het filmpje zijn oranje lederen banken. Dit is het originele interieur. Het topic gaat dan ook over het afscheid van deze trein (ICM). Al deze treinstellen zijn inmiddels (op één na nog) omgebouwd naar ICMm (blauwe stoffen banken en tv-schermen). Dit gereviseerde materieel zal nog geruimte tijd verder rijden, maar is lang niet zo mooi en comfortabel als de `originele versie´. | |
Erosjuhhh | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:19 |
Socios, laten we de prachtige doorloopkop niet vergeten die er ook al geruime tijd uit weg gesloopt is. ![]() | |
Socios | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:19 |
Goed aangekaart inderdaad... | |
Mirel | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:22 |
Ik zat dus laatst in een koploper met oranje stoelen maar die oogde qua interieur moderner aan dan die nieuwe sprinters. ![]() Anyway, blauw is lelijk voor een stoelenkleur en die bruinoranje stoelen zaten idd erg lekker. Wat komt er na de ICMm? Eerst die sprinters die kut zitten (behalve vooraan waar je in de reisrichting kan zitten, het eerste stel na die verhoogde stoelen waar ook de brandblusser zit) en nu dit ![]() | |
Timvw | zondag 3 juli 2011 @ 00:18 |
Het was inderdaad die variant ja. | |
das_phantom | zondag 3 juli 2011 @ 00:32 |
Prachtige trein ook zeker door mijn herinneringen aan deze trein. Van Almere naar Venlo was altijd zon 3 uur, dan op Amsterdam Centraal overstappen op de intercity vanuit Haarlem (?) naar Maastricht of Heerlen geloof ik. Altijd mooie reizen waren dat en zeker als kind een hele belevenis. De intercity was toen nog echt speciaal omdat ik deze alleen op zojuist genoemd traject mocht ervaren Mijn vader die dan altijd naar het rokersgedeelte moest ![]() Wel jammer was dat de trein vaak zo vol zat dat je een heel stuk moest staan. Heb dit gevoel ook wel met de oude stoptrein die gaat verdwijnen. Geloof dat ie Plan-V heet? Vandaag van Velp naar Dieren mogen genieten van het meesterlijke geluid van deze trein zowel bij het optrekken als het vaak remmen met piepende remmen ![]() ![]() | |
Light | zondag 3 juli 2011 @ 00:38 |
Dan moeten ze de 40xx bakken nog een keer doen en die idiote prullenbak weer weghalen. Die ondingen zitten gewoon in de weg. En als ik mijn kniereflexen wil testen, zoek ik wel een arts op. | |
Capstan | maandag 4 juli 2011 @ 20:05 |
Nu zitten we het oranje-bruine Koploper-interieur wel helemaal de hemel in te prijzen ten koste van de vernieuwde versie, maar dat doet me toch wel aan dit filmpje denken: Hierin hoor je enkel positieve geluiden over de gemoderniseerde Hondekoppen, die net zoals dat nu bij de Koplopers het geval is, werden aangepast aan de eisen van de tijd. Ik vraag me dan toch af of er destijds ook negatieve geluiden waren zoals ze in dit topic geregeld te lezen zijn... | |
najazeg | dinsdag 5 juli 2011 @ 16:46 |
ik mis de hondekop ![]() Was eens een keer met een vriend die ook gek op treinen is, bij zo'n dag met treinen van vroeger. Blokkendoos, blauwe engel, hondenkop... ![]() ![]() ![]() ![]() | |
achterlijke_gladiool | dinsdag 5 juli 2011 @ 18:43 |
Ik mis die dingen ook hoor, zelfs de Beneluxversie mis ik. Zat er vaak in als ik naar familie ging in Zeeland. Die waren vaak gekoppeld aan de intercity naar Middelburg en bij Roosendaal koppelde die af. | |
#ANONIEM | dinsdag 5 juli 2011 @ 20:24 |
![]() | |
Ferdo | dinsdag 5 juli 2011 @ 20:29 |
Was het niet de bedoeling die in ere te herstellen (wel enkel tussen stellen met gemeenschappelijk begin- en eindbestemming, dus de treinstellen van IC Den Haag-Groningen onderling en die van de IC Rotterdam-Leeuwarden idem, bijvoorbeeld)? | |
achterlijke_gladiool | woensdag 6 juli 2011 @ 10:19 |
Nee, ze hebben zelfs de kop zodanig aangepast dat die niet meer open kan gaan. Voor de verbouwing. Na de verbouwing | |
Ferdo | woensdag 6 juli 2011 @ 10:22 |
Dat wist ik, van die plaat, maar dat men dat hier en daar dus terug wilde draaien. | |
achterlijke_gladiool | woensdag 6 juli 2011 @ 15:14 |
Daar heb ik niks over gehoord, en het lijkt me ook een beetje vreemd dat ze eerst die dingen verbouwen en daarna weer een aantal terugbouwen. Kost toch behoorlijk wat geld. En dan lijkt me het makkelijker om een stam ICR rijtuigen met een 1700 lok in te zetten en aan de andere kant een stuurstand. ![]() | |
Nobu | woensdag 6 juli 2011 @ 15:26 |
Die treinen zijn gereviseerd om er 10% meer zitplaatsen in te kunnen zetten, ten koste van beenruimte en toiletten. Oh, en ze zijn makkelijker (goedkoper) schoon te houden blijkbaar. Dat soort overwegingen was destijds geen sprake van. | |
Socios | donderdag 7 juli 2011 @ 20:14 |
Morgen (een week later dan oorspronkelijk gepland) verdwijnt het laatste Koplopertreinstel (ICM 4240) van het spoor om gereviseerd te worden. Ik had mijn officiële afscheidsritje al gemaakt, maar ik kon het (uiteraard) niet laten om vandaag een allerlaatste reisje te maken met treinstel in kwestie nadat ik vanochtend zag dat de omloopplanning van deze trein `gunstig´ voor mij was. ![]() Hier nog blij (op één van mijn favoriete plekken in de trein!) tijdens mijn laatste definitieve afscheidreis van dit materieel aan het eind van afgelopen middag van Enschede naar Deventer. ![]() ICM 4240 vertrekt als trein IC 1760 uit Deventer om 17.15u. Nu dan toch echt mijn allerallerlaatste blik op een Koploper als deze langs `de tuintjes´ en via de bocht verderop Deventer verlaat. Wie nog op `het oranje´ wil reizen, moet vanavond nog op pad. IC 1682 is de laatste trein. Vertrek Enschede 21.57u, aankomst Schiphol Airport 00.08u. Hierna zal het nooit meer mogelijk zijn om in een Koploper op deze oranje banken te reizen. ![]() ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 07-07-2011 22:55:42 ] | |
rubbereend | donderdag 7 juli 2011 @ 22:46 |
die banken ![]() ![]() | |
Mirel | donderdag 7 juli 2011 @ 23:42 |
http://www.mp-produktie.nl/railn/pic1370.html Op het eerste gezicht lijken de 2e klasse stoelen kwa vorm nog op de oude. De beenruimte lijkt echter kleiner te zijn, en is het vast ook. 2250 extra zitplaatsen staat er. ![]() | |
Stokstaart | donderdag 7 juli 2011 @ 23:44 |
Heeft iemand een foto of filmpje van zo'n open Koploper? ![]() | |
achterlijke_gladiool | vrijdag 8 juli 2011 @ 08:25 |
Hier worden 2 koplopers gekoppeld. | |
DDDDDaaf | vrijdag 8 juli 2011 @ 13:29 |
Dat interieur staat voor mij echt symbool voor de vele uitstapjes "in den lande" eind jaren '90 en begin deze eeuw; Autorai, megafestatie, races op Zandvoort, dancefeesten enz. Weer een stukje jeugdsentiment dat de tand des tijds niet doorstaat, ik word oud... ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 8 juli 2011 @ 13:44 |
Herkenbaar. Ik ben de eerste driekwart van de jaren 00 nogal uithuizig geweest, maakte elke maand minimaal één keer (vaker kwam ook regelmatig voor) een dagtrip van 's ochtends heel vroeg tot 's avonds heel laat, en heb zo'n beetje alle uithoeken van het land doorkruisd met van die dagkaarten en Zomertoer-kaarten (die laatste waren toen nog een stuk uitgebreider dan tegenwoordig). Ik kan die trein echt dromen. ![]() | |
Zenato | maandag 11 juli 2011 @ 00:43 |
Man, man, man... Ik zou niet weten welke trein het was, maar die stoelen zaten echt lekker. Ik wachte op station zwolle op de trein. Ik weet niet meer welke kleur de trein was, maar die stoelen waren paars en van donzige stof gemaakt. Er was ook airco wat al helemaal luxe was. Was s'avonds dan ook wakker geworden in de trein ![]() | |
Watertornado | maandag 11 juli 2011 @ 09:30 |
Die? Dan is dat niet waar dit topic over gaat! ![]() | |
eymey | maandag 11 juli 2011 @ 11:39 |
Hmm, niet mee eens. Op zich rijden ze qua 'wegligging' wel prettig, maar verder vind ik het maar oude en krakerige troep. Het interieur geeft me geen behagelijk gevoel door het kille licht (je ziet de tl-balken veelal duidelijk zitten) en omdat het er gewoon vervallen uit ziet. Qua koploper ben ik het wel met je eens: Jammer dat het oude interieur verdwijnt. De vormgeving van de ramen, de bagagerekken en de oranje banken, vond het altijd prettig reizen. Aan de andere kant vind ik ook het nieuwe design wel weer wat hebben, iig qua reiscomfort. Minder snel een zweterige kont en overal airco. En de wifi werkt over het algemeen ook best goed, op een incidentele gecrashte treinserver na ![]() ![]() | |
eymey | maandag 11 juli 2011 @ 11:52 |
Dat je niet naar het toilet kan is inderdaad een grote faal ![]() Wat betreft die 'privacy' ben ik het minder met je eens: Geef mij maar een indeling waarin je alles kan zien. Na div. 'zaken' in Opsporing Verzocht over overvallen in treinen (gek genoeg veelal op het traject Zwolle-Amersfoort) kies ik er toch altijd voor om in een coupe met andere mensen te gaan zitten en niet in m'n eentje op een tussenbalkon of een lege coupe. Overigens klopt je 'gok': Juist vanwege die sociale veiligheid wordt er nu naar gestreefd om treinen zo transparant mogelijk te ontwerpen. | |
Flodder450 | maandag 11 juli 2011 @ 13:07 |
kan me herinneren dat in Veenendaal van die stroomlocs werden gebruikt om treinstelle nte duwen en te trekken eind jaren 90 denk ik dan, '97-'99? | |
Zenato | maandag 11 juli 2011 @ 15:49 |
Ja! ![]() Aanrader voor mensen die op een erg lekkere stoel willen zitten ![]() | |
eymey | maandag 11 juli 2011 @ 21:49 |
Tsja, de meningen over dat (v)irm spul verschillen dus nogal. Ik kan me voorstellen dat mensen het gevoel hebben dichter op elkaar gepakt te zitten (maar ja, mensen willen nou eenmaal kunnen zitten en treinen krijgen niet vanzelf meer ruimte). Ik vind die dubbeldekkertjes best lekker rijden (ze wiebelen rustig heen en weer). Alleen als je nog in van dat doedelzak-materieel zit is dat idd bloed-iritant. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 juli 2011 @ 19:33 |
doedelzak? | |
TeringHenkie | woensdag 13 juli 2011 @ 00:14 |
Kees Prins op 0:59 ![]() | |
zetalore | vrijdag 15 juli 2011 @ 00:42 |
Waaaaaat!!!??? Kut op met die nederlandse kut treinen, ugly as hell, en trager dan een slak (NS = niet snel) wat is dat voor een combinatie, blauw met geel? Die combinatie gebruik je nog geneens voor je toilet tegels. Pas als je in een land bent zoals Japan zijn de treinen er zoals ze moeten zijn. ![]() En die zijn nog steeds in ontwikkeling naar iets beters, zelfs de retro treinen daar zijn 1000 keer beter dan die Nederlandse Junk, hoe kun je? Hoe haal je het in je hoofd om het woord mooi te combineren met trein in Nederland :kots: | |
Socios | vrijdag 15 juli 2011 @ 00:45 |
De Koploper is het boegbeeld van de binnenlandse Nederlandse Intercity. En Japan staat juist bekend om zijn lelijke hogesnelheidstreinen. De Europese (ICE en TGV) zijn veel mooier en net zo snel. | |
Nina-Sanders | vrijdag 15 juli 2011 @ 12:24 |
ja, diverse VIRM treintjes maken vaak een Tuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuu geluidje, welke op een doedelzak-sound lijkt. Heeft met de techniek te maken | |
#ANONIEM | vrijdag 15 juli 2011 @ 12:39 |
Oh dat ja! | |
Iemand91 | vrijdag 15 juli 2011 @ 12:54 |
De langste intercity afstand zal Amersfoort - Zwolle zijn, o.i.d.? Wat heb je dan aan zo'n megadure trein in Nederland ![]() | |
Socios | vrijdag 15 juli 2011 @ 13:07 |
Zwolle - Assen: 78 kilometers nonstop razend door het Nederlandse landschap. Gevolgd door Zwolle - Amersfoort, ja, wat een afstand van 66 kilometer is. | |
Iemand91 | vrijdag 15 juli 2011 @ 14:58 |
Nou, redelijk goed gegokt dus. Maar dan blijft mijn opmerking gelden. Over de koploper: ben blij dat deze blijft. Ik heb periodes dat ik elke dag uren in zo'n trein zit en dan is deze wel veruit het fijnst; fijne stoelen, ruimte en geen doedelzaak bij elk vertrek. De dubbeldekkers zijn vreselijk, stoelen zitten niet echt fijn, het geluid dus en om een of andere reden stinkt het er altijd. En de sprinters, ![]() ![]() Proberen ze een orkest samen te stellen ofzo? Gelukkig zit ik daar nooit langer dan een 15-20 minuten in. | |
ShinyStar | woensdag 3 augustus 2011 @ 12:32 |
Jammer dat ze weggaan, beste trein inderdaad. :") | |
CaptainCookie | woensdag 3 augustus 2011 @ 12:38 |
Wat een lelijk kutding ![]() | |
Ireyon | woensdag 3 augustus 2011 @ 12:41 |
De Nozomi 500 is de mooiste trein ooit in de geschiedenis van mooie treinen.. | |
CaptainCookie | woensdag 3 augustus 2011 @ 12:44 |
Ok | |
-_Guitarist_- | woensdag 3 augustus 2011 @ 12:48 |
Dit dus ![]() Lijkt wel een hint dat lange mensen niet met de trein mogen ![]() | |
Socios | maandag 2 juli 2012 @ 22:09 |
Opdat wij niet vergeten ![]() | |
MTV_ampuh | maandag 2 juli 2012 @ 22:14 |
zeer trieste gebeurtenis.. hoop dat je er snel weer bovenop komt jongen | |
Djeez | dinsdag 3 juli 2012 @ 08:41 |
Sterkte Socios! Waren inderdaad mooie trein, op mijn twaalfde en dertiende ieder weekend in zo'n trein gezeten op het traject Hilversum-Hoogeveen v.v.. | |
Kentekenplaat | zaterdag 7 juli 2012 @ 16:09 |
Sowieso wordt het bijzondere van treinreizen steeds verder afgebroken. - Veel minder getrokken treinen. (Achter zo'n robuuste 1200 loc van Utrecht naar Maastricht.) - Geen railcatering meer. - Geen doorloopkoppen meer. ( Heul lang door een rijdende trein lopen maar je vond wel een zitplaats.) - Straks geen degelijke spartaanse plan V meer. Zo ongezellig, dat het eigenlijk weer gezellig werd. Ik ben blij dat ik het allemaal nog mee gemaakt heb. Treinen met fijne banken , ramen die open stonden op warme dagen en dat iedereen zich doodschrok als er een tegemoetkomende trein langs klapte. En dat niet overal tunnels waren. ![]() ![]() Treinreizen is tegenwoordig veel saaier. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 7 juli 2012 @ 16:13 |
Net als bij autorijden toch. | |
ACT-F | zaterdag 7 juli 2012 @ 19:00 |
Het moet allemaal goedkoper hè, want de prijzen verhogen is geen optie voor de krenterige Nederlander. | |
Nobu | zaterdag 7 juli 2012 @ 19:40 |
Als je rukt op tentakelporno wellicht. | |
charon | zaterdag 7 juli 2012 @ 20:04 |
Yup Materieel 46 had ook mijn voorkeur, alhoewel het meeste waar ik in zat de gelijkende DE1/DE2 was: En natuurlijk de 1200 locs met Plan E's ![]() | |
Kentekenplaat | zaterdag 7 juli 2012 @ 20:04 |
Als ik de kosten van het OV vergelijk met die van mijn auto vind ik het OV aan de dure kant. | |
rubbereend | zaterdag 7 juli 2012 @ 22:02 |
Station Tiel of niet? ![]() | |
Mirel | zaterdag 7 juli 2012 @ 22:04 |
Ik vind de TT een beetje misleidend want het interieur verandert alleen, het kenmerkende uiterlijk blijft natuurlijk. | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 7 juli 2012 @ 22:06 |
zeker als je daar nog eens bij meerekent dat de belastingbetaler er ook nog eens een flink deel voor betaalt. | |
Socios | zaterdag 7 juli 2012 @ 22:07 |
Wat?! Niet alleen het interieur, hoor. En sowieso, ook aan de buitenkant zijn er dingen (nutteloos) veranderd. | |
ACT-F | zaterdag 7 juli 2012 @ 22:07 |
Dat zie je helemaal goed. En dat is maar de helft van de werkelijke kosten, de rest wordt aangevuld door de overheid. De auto is in feite veel goedkoper, maar door de belastingen houdt de overheid er een mooi centje aan over. | |
2cv | zondag 8 juli 2012 @ 02:37 |
Wat dan ? Oprechte interesse, bij mijn weten zijn alleen de deuren van de doorloopkoppen vervangen door naadloze platen. | |
Daffodil31LE | zondag 8 juli 2012 @ 03:38 |
Volgens mij kunnen er ook al geen raampjes meer open. Da's al een klacht op zich. | |
Mirel | zondag 8 juli 2012 @ 09:05 |
Ik zie nog steeds de bekende koplopers overal rijden en ze zitten nooit op mijn trajecten dus binnen zitten doe ik nooit. Merk er helemaal niks van ![]() | |
Socios | zondag 8 juli 2012 @ 09:57 |
![]() | |
Socios | zondag 8 juli 2012 @ 09:59 |
Ramen zijn dicht. Verf is vervangen door een bestickering (tevens ander patroon). Doorloopkop is weg. Koersrol is weg. Etc. | |
greavy | zondag 8 juli 2012 @ 10:07 |
edit: verkeerde topic | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 8 juli 2012 @ 18:03 |
De combinatie ramen-die-open-kunnen met een warme-lucht-circulatie zijn vervangen door een airco. Is wat mij betreft een prima upgrade! | |
Kentekenplaat | zondag 8 juli 2012 @ 23:02 |
Tot de trein op een hete dag zonder stroom komt te staan. Dan verlang je waarschijnlijk heel hard naar ramen die open kunnen. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 8 juli 2012 @ 23:17 |
Als de conducteur dan even door de hele trein heen loopt (wat die toch moet, omdat z'n omroep-installatie niet werkt) kan die meteen even de 4 raampjes per coupe die nog wel open kunnen open zetten (wel sleutel voor nodig namelijk). | |
achterlijke_gladiool | dinsdag 10 juli 2012 @ 15:15 |
De goeie ouwe tijd die helaas niet meer terugkomt. ![]() ![]() Een plan E rijtuig ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 10 juli 2012 @ 20:49 |
Ik weet niet of je aan 4 raampjes genoeg hebt. Zeker niet omdat ze maar een beetje open kunnen. Daarbij zou het best zo kunnen zijn dat de omroepinstallatie op de accu ook nog werkt. De airco heeft toch echt bovenleidingspanning nodig. | |
RadioSlut | dinsdag 10 juli 2012 @ 21:19 |
Dat heb ik een paar weken geleden nog gedaan. ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 10 juli 2012 @ 21:22 |
Ja dat kan dus niet. | |
RadioSlut | dinsdag 10 juli 2012 @ 21:25 |
Hoezo kan dat niet? ![]() | |
Ireyon | dinsdag 10 juli 2012 @ 21:30 |
De doorloopkoppen zijn al járen geleden afgesloten | |
RadioSlut | dinsdag 10 juli 2012 @ 21:34 |
Dan zal ik het wel verkeerd hebben opgevat ![]() Ik heb een paar weken iig in een hele lange koploper gezeten, maar dat zijn er waarschijnlijk niet meerdere achter mekaar ![]() | |
Ireyon | dinsdag 10 juli 2012 @ 21:49 |
Nouja hele lange koplopers rijden nog wel, maar de maximale lengte van één treinstel (en dus doorloopbaar) is slechts 4 bakken. De doorloopkop vormde een verbinding tussen verschillende treinstellen en dan kon je gerust een bak of 14 doorlopen. | |
RadioSlut | dinsdag 10 juli 2012 @ 22:01 |
De koploper waar ik in heb gezeten veel langer dan 4 bakken, ik heb toen iets van 7 bakken doorgelopen eer ik aan de achterkant van de trein was. ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 11 juli 2012 @ 02:08 |
Bij een doorloopkop loop je niet de hele tijd door het midden van de trein. De route naar de doorloopkop toe gaat via een smal gangetje tegen de zijwand van de trein. Daarbij is de doorloopkop vrij laag. Als ik het me goed herinner moet ik me bukken om er langs te lopen (ik ben 1,84m lang). Ik vind het zonde dat de doorloopkoppen wegbezuinigd zijn, maar snap ook wel een beetje dat ze niet meer van deze tijd zijn. | |
Kentekenplaat | woensdag 11 juli 2012 @ 14:07 |
Waarom zouden ze niet meer van deze tijd zijn? ![]() | |
2cv | woensdag 11 juli 2012 @ 14:24 |
Veel te nauw/krap. Je moet er gebukt doorheen. | |
Kentekenplaat | woensdag 11 juli 2012 @ 14:54 |
Maar wel verrekte handig. Conducteurs die de hele trein konden controleren, de railtender die de hele trein door kon. Alvast overstappen voordat de trein in Zwolle gaat splitsen etc... | |
2cv | woensdag 11 juli 2012 @ 14:57 |
Zonder meer, het is ook zonde dat ze niet meer gebruikt worden. | |
NekoKoneko | donderdag 12 juli 2012 @ 21:23 |
Ik las ergens dat de doorloopkoppen relatief duur in het onderhoud waren en de trein storingsgevoeliger maakte... Daarnaast was het oude interieur vaak beter omdat het uit de tijd stamt dat nog niet alles werd wegbezuinigd ten behoeve van de bonus van de directie ![]() | |
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 07:44 |
De oude doorloopkoppen hebben veel storingen gehad, waardoor NS ze heeft afgesloten. Bij het koppelen koste het teveel tijd. | |
NekoKoneko | vrijdag 13 juli 2012 @ 08:05 |
Ik vind wel dat Nederlandse treinen steeds lelijker worden en bovendien ook steeds onaangenamer om in te vertoeven. Blij dat ik een eigen auto heb want die paupertreinen zoals ze tegenwoordig rondreiden... bah ![]() | |
Socios | woensdag 15 augustus 2012 @ 17:59 |
Koploper! ![]() | |
Hyperdude | woensdag 15 augustus 2012 @ 18:05 |
Van Arnhem naar Amsterdam had je van die groene (of blauwe?) Duitse treinen, met van die coupés voor 6 of 8 personen. Snel in een lege gaan zitten en direct een dikke sigaar opsteken zodat je in je ééntje, of met een stel studiegenoten, de coupé tot privé-coupé kon bevorderen. ![]() Na afstuderen kan ik het aantal keren trein/bus gelukkig op 1 hand tellen. ![]() | |
ACT-F | woensdag 15 augustus 2012 @ 18:43 |
De tranen schieten in mijn ogen als ik dit topic weer omhoog geschopt zie ![]() ![]() | |
ConnorKenway | maandag 10 juni 2013 @ 07:33 |
Socios.. | |
BloodhoundFromHell | zaterdag 29 juni 2013 @ 21:05 |
Verbazingwekkend dat ze die interieurs van de koplopers hebben verbouwd. En waarom in vredesnaam??? Die oude oranje/bruine banken zaten zeer goed, voelde luxe aan en waren zeer duurzaam/degelijk. Die nieuwe stoffen interieurs vind ik helemaal niets, bovendien kunnen de ramen niet meer open. Ik snap soms niets van die kneuzen van de NS. Je hebt iets goeds en verbouwt het tot iets veel slechters.. :-( De koploper is overigens ook mijn favoriete NL trein. Ik hoop dat deze nog heel wat jaren blijft. ![]() | |
Kentekenplaat | zaterdag 29 juni 2013 @ 22:17 |
Dat van die banken ben ik met je eens. Qua zitten kon niks tippen aan die oude banken. Dat de ramen niet meer open kunnen heeft te maken met het feit dat er nu airco in zit. Maar goed, dat haalt ook wel weer wat van de charme weg. Rijden met de ramen open. | |
BloodhoundFromHell | zondag 30 juni 2013 @ 10:40 |
beter schoonhouden is onzin, want juist die oranje leren bekleding was makkelijk schoon te houden en je zal zien dat die stoffen bekleding veel minder lang mee gaat. minder beenruimte en geen toiletten bevestigt mijn vermoeden dat de verbouwing puur gaat om zogenaamde kostenbesparingen, terwijl in werkelijkheid, de kosten juist hoger zullen zijn (minder duurzaam) en het comfort slechter is. Er zal wel iemand een dikke bonus voor hebben gehad. Het weghalen van de doorloopkoppen vind ik ook kapitaalvernietiging, want je hebt deze treinen niet voor niets met deze functionaliteit, nu maak je er gewoon een soort veredelde stuurstand van, wat je hebt kun je niet zomaar terugdraaien. Verder hebben de doorloopkoppen vanaf de jaren 70 toch prima gefunctioneerd. je kunt moeilijk beargumenteren dat het systeem niet werkt. | |
Isabeau | zondag 30 juni 2013 @ 10:46 |
De meeste stoffen bekleding is al vervangen voor een soort plastic dat er op lijkt, BHFH. Ze vonden het bij nader inzien vast niet zo briljant, bekleding die moeilijk schoon te maken is. | |
Isabeau | zondag 30 juni 2013 @ 10:47 |
Ben het er overigens ook mee eens dat de oranje banken mijn favoriete banken waren ![]() | |
BloodhoundFromHell | zondag 30 juni 2013 @ 10:50 |
Wat een ironie, En daar hebben ze waarschijnlijk honderden uren voor moeten vergaderen. Als ze de treinstellen in ene van dezelfde bekleding hadden voorzien als die mooie oranje uit de jaren 70, die nog niet eens versleten was, hadden we nu wel kwaliteit en zitcomfort gehad. | |
Isabeau | zondag 30 juni 2013 @ 10:54 |
Die bankjes hadden ze wat mij betreft ook wel gewoon mogen laten staan ![]() En ja, kapitaalvernietiging om na een hele tijd er achter te komen dat stof misschien niet de beste optie was in de tweede klasse. Dat had je van te voren kunnen bedenken. Ik was direct verbaast dat er stoffen bekleding in die gerenoveerde treinstellen zat. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 30 juni 2013 @ 10:56 |
Het systeem zorgde toch regelmatig voor extra vertragingen van treinen omdat het niet helemaal lekker werkt soms, en ja, dan ga je toch even vijf minuten proberen... Laat dat nou ook net het punt zijn waar de NS op afgerekend wordt, logisch dat ze alle eenvoudig 'op te lossen' oorzaken van vertraging dan proberen uit te sluiten. | |
BloodhoundFromHell | zondag 30 juni 2013 @ 12:50 |
het rigide systeem dat men bedacht heeft om deNS af te rekenen op vertraging slaat ook helemaal nergens op overigens, dit zorgt ervoor dat je aansluitingen mist omdat de aansluitende trein niet even 5 min mag wachten. Voor de statistieken goed, voor de klant slecht. | |
BloodhoundFromHell | zondag 30 juni 2013 @ 12:53 |
Dan verbeter je het systeem, maar ga je toch niet een mooi concept overboord gooien! En ik ben ook wel benieuwd naar de cijfers, want ik heb in het verleden regelmatig met koplopers gereden incl koppelen en ontkoppelen van de treinstellen (Rotterdam-Leeuwarden/Groningen) kan me niet heugen dat ik door het koppelen ooit vertraging heb gehad. | |
#ANONIEM | zondag 30 juni 2013 @ 14:54 |
Dank voor de moeite die je genomen hebt voor het schieten van bovenstaande foto's. Ik wist niet dat dit model trein eruit gaat. Puur en alleen kostenplaatje of speelt er meer? | |
CaptainCookie | zondag 30 juni 2013 @ 15:07 |
Kijk eens naar de datum man. Die treinen rijden al jaren niet meer. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 30 juni 2013 @ 15:13 |
Die treinen rijden allemaal nog steeds rond, alleen zijn ze sinds 2 jaar eindelijk allemaal van een nieuw laagje verf en nieuwe inrichting voorzien. Bepaalde groepen mensen kunnen moeilijk tegen dit soort veranderingen en proberen dan ook nog zo lang mogelijk vast te houden aan de hun zo bekende, ouderwetse, oranje banken. | |
ZwartmetSuiker | zondag 30 juni 2013 @ 16:13 |
En terecht. Treinen zijn niet meer wat ze geweest zijn. | |
pinine | maandag 8 juli 2013 @ 17:14 |
Met de mat 46 heb ik als kind regelmatig mee gereisd en dan zowel de diesel als electr. versie, grappig waren de vleugels rond de koplampen als een soort masker ![]() ![]() | |
Starhopper | zondag 14 juli 2013 @ 10:36 |
Ik zal je missen trouwe kameraad ![]() ![]() | |
BloodhoundFromHell | zondag 14 juli 2013 @ 11:05 |
yep, een grote blunder hier niet mee verder te gaan. Een mooie en goede trein om zeep geholpen door politiek gekrakeel en belangenverstrengeling. | |
#ANONIEM | woensdag 5 oktober 2016 @ 15:30 |
Ik mis ze eigenlijk niet | |
Nobu | woensdag 5 oktober 2016 @ 16:12 |
Goeie kick Ik wel ![]() | |
rubbereend | woensdag 5 oktober 2016 @ 22:22 |
wat hebben ze er eigenlijk mee gedaan? Rijden ze nu ergens in Italië of hebben ze er maar oud ijzer van gemaakt? | |
#ANONIEM | woensdag 5 oktober 2016 @ 23:23 |
Ze zijn vernieuwd en rijden in Nederland rond. Interieur is aangepast en het systeem van de doorloopkop in de "locomotief" waarmee twee treinen intern verbonden konden worden bestaat niet meer. Edit: gaat om iets anders zie ik. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2016 23:26:40 ] | |
OEM | woensdag 5 oktober 2016 @ 23:54 |
Die staan in Prato weg te roesten https://www.google.com/ma(...)17,17z/data=!3m1!1e3 |