Wat mij betreft ben je gestoord als je op deze manier foto's gaat analyseren, maar ik vroeg me af hoe daar op een fotografieforum over nagedacht wordt? Helaas zijn er in BNW weinig ervaren amateurs zoals ik, dus ik zou graag hier wat verder praten. Misschien dat er ervaren fotografen zijn die zich ook in deze discussie willen mengen?quote:Op donderdag 5 mei 2011 10:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Mooie link. Thanks. Ik wil niet zeggen dat alles nep is, maar ik heb 1 foto uit je link geplukt waar je even over mag nadenken.
[ [url=http://denverpost.slideshowpro.com/albums/001/496/album-224305/cache/qaeda0050.sJPG_950_2000_0_75_0_50_50.sJPG?1304559355[quote][img]http://i.fokzine.net/p/0s.gif]afbeelding[/url] ]
Vooral rond de rennende brandweerman zie je halo's. Dit duidt vaak op geklooi met het verscherpen van randen en het verdoezelen van knip en plak werk. Met de nieuwere versies van Photoshop of Corel Paintshop pro wordt het steeds moeilijker om dat te spotten.
Ingezoomd zie je de halo duidelijk rond de brandweerman zijn hoofd.
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 14 april 2011 15:14 schreef Culto het volgende:
[..]
Heerlijk dat je iedere keer dit soort formuleringen gebruikt, want dan kun je er steeds weer een heel mooi bruggetje
achter zetten..Zoals deze:
[..]
Jazeker, wij zijn beide Mens (toch..), maar is Margaret Jezycki Alario dat ook??
Link: http://edition.cnn.com/SPECIALS/2001/memorial/people/3648.html
Haar pasfoto doet me aan iemand denken eerlijk gezegd....
[ afbeelding ]
Nog maar eens goed kijken naar die foto:
[ afbeelding ]
...Gevalletje vicsim....![]()
[ afbeelding ]
Dit is nu precies wat ik bedoel met het cynisme wat er in de 9/11 terror-simulation opgesloten zit:
Vol in je gezicht wordt je bedonderd door deze 'perps' en het resultaat is honderdduizenden burgerdoden in een ander gedeelte van de wereld. Ik zou er niet al te trots op zijn, eerlijk gezegd...
Tja, sorry, maar ik heb het eerlijk gezegd nooit zo op die BNW-typjes... Ik vind het echt een heerlijk forum om zo nu en dan eens door te lezen als ik toevallig een topic tegenkom, en keer op keer vermaak ik me er prima, maar dit soort figuren zijn echt totaal niet serieus te nemen natuurlijk.quote:Op donderdag 5 mei 2011 11:53 schreef Hoppahoppa het volgende:
Een mooi voorbeeld van zo'n discussie vindt nu plaats in het 9/11-topic.
[..]
Wat mij betreft ben je gestoord als je op deze manier foto's gaat analyseren, maar ik vroeg me af hoe daar op een fotografieforum over nagedacht wordt? Helaas zijn er in BNW weinig ervaren amateurs zoals ik, dus ik zou graag hier wat verder praten. Misschien dat er ervaren fotografen zijn die zich ook in deze discussie willen mengen?
Aha, jij bent duidelijk van de illuminatie. Een beetje net doen alsof het niet gephotoshopt had kunnen zijn.quote:Op donderdag 5 mei 2011 17:50 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tja, sorry, maar ik heb het eerlijk gezegd nooit zo op die BNW-typjes... Ik vind het echt een heerlijk forum om zo nu en dan eens door te lezen als ik toevallig een topic tegenkom, en keer op keer vermaak ik me er prima, maar dit soort figuren zijn echt totaal niet serieus te nemen natuurlijk.
Dat halogedoe waar hij het over heeft is natuurlijk niets anders dan een soort JPG-artifact dat je altijd zult zien wanneer een foto gecomprimeerd wordt. Kenmerkend ook aan dat soort lui is dat ze nogal selectief zijn in wat ze wel en niet laten zien. Van het hoofd van de brandweerman laat hij een uitvergroting zien waarop de halo's zichtbaar zijn en hij impliceert hiermee dat het om knip- en plakwerk gaat...
Waarom dat stukje wel laten zien, maar dit bijvoorbeeld niet:
[ afbeelding ]
Is er ook maar één reden om aan te nemen dat ook de lantaarnpaal erin gephotoshopt is? Nee, dat lijkt me niet. Toch zijn daar dezelfde artifacts te zien. Bovendien: als iemand überhaupt de moeite zou nemen alles in elkaar te photoshoppen, zou diezelfde persoon ook wel de moeite hebben genomen om het góed te doen en er geen sporen van achter te laten.
Misinterpretatie van het begrip "pixelation halo" van mijn kant dus. Ken beuren hé.quote:Op donderdag 5 mei 2011 11:10 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik vind de foto verdacht, juist vanwege die halo's. Ik heb sterk het vermoeden dat de achtergrond niet de originele achtergrond is
Zie hier bijvoorbeeld: http://www.ehow.com/how_2049756_detect-fake-photos.html
Because of the widespread use of digital technology, generating fake pictures has never been easier. Making fake photos of celebrities to impress your friends or doctoring media photos to alter public opinion is just as easy. Fakes are created either by merging two or more photos or altering an existing image. Because image manipulation happens at the pixel level, detection is not as easy as it was before the digital era. Tricky fakes can be exposed by algorithms that detect discrepancies or statistical irregularities at the bit level.
Instructions
1 Look for obvious anomalies in the photo. This can include, objects not in the correct perspective, inconsistent angles of reflection or unexpected discontinuities. Check for inconsistent shadows or features that seem slightly larger or smaller than normal. Any inconsistencies may reveal the photo to be a fake.
2 Launch Paint, the image editing tool that comes with Windows, open the image and zoom into the area you want to scrutinize to detect if the photo is a fake. See if you can find pixilation halos around the outline. If colors or lines do not line up just right, then the photo may be a fake.
3 Submit your photo to a professional image processing lab if the previous steps didn't turn up unusual artifacts but you still suspect the image might have been doctored. The lab will be able to detect if the photo is a fake.
4 Buy your own image analysis software if you have a constant supply of photos to analyze. Image analysis software can be expensive.
Top dat je effe langskomt. Heb je mijn testje al uitgevoerd? Hierboven heeft iemand dat al gedaan.quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:20 schreef J0kkebr0k het volgende:
Lekker stigmatiserend topic Hoppa. Maar goed, daar kan ik wel tegen
Een ding moet ik je nageven, die halo's daar heb ik mij in vergist. Maar ik schreef later dan ook:
[..]
Misinterpretatie van het begrip "halo" van mijn kant dus. Ken beuren hé.
Zo.. succes verder met je topic?
Denk dat ik je gelijk moet geven wat dat betreft. Ik heb het testje niet uitgevoerd, maar die persoon hierboven heeft dat inderdaad netjes verklaard. Vandaar dus ook mijn reactie in dit topic.quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:22 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Top dat je effe langskomt. Heb je mijn testje al uitgevoerd? Hierboven heeft iemand dat al gedaan.
Het stappenplan dat je hierboven post is helemaal niet zo heel ver gezocht, maar dan moet je wel werken met een origineel, niet met een websized 80kb fotootje.
En dan ook nog, zoals ik al eerder aangaf (en hierboven bevestigd wordt) een goede fotoshop is vrijwel niet te ontdekken, zeker niet op een 80kb foto.
Je hoeft geeneens te comprimeren.quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Denk dat ik je gelijk moet geven wat dat betreft. Ik heb het testje niet uitgevoerd, maar die persoon hierboven heeft dat inderdaad netjes verklaard. Vandaar dus ook mijn reactie in dit topic.
De truc is dus grofweg... eerst goed soepen, dan een aantal keer flink comprimeren en je komt er bijna niet meer achter. Tenzij schaduwen en lichtval niet kloppen waarschijnlijk?
quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
De truc is dus grofweg... eerst goed soepen
Weet ik niet. Ik neem aan dat we er wel van uit kunnen gaan dat er met genoeg tijd moeite en zin alles mogelijk is.quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:29 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Was dat in 2001 niet anders? Is de software nu niet sterk verbetert in dat opzicht?
Ik heb nog wel een paar foto's waarbij ik altijd mijn twijfels heb gehad. Ik zal ze eens opzoeken, nu we er toch zijn.quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:31 schreef Omniej het volgende:
[..]
Maar goed, de gemiddelde complotdenker bestempelt elke originele, onbewerkte foto ook al als een photoshop, dus zelfs de allerbeste photoshopper zal door de mand vallen. (wat weer geen probleem is, aangezien niet-bewerkte foto's dus ook al als verdacht worden aangemerkt en dat pleit de photoshopper weer vrij)
Bepaalde algoritmes voor (bijvoorbeeld) compressie zonder al te veel verlies en artefacten zijn wel verbeterd. Maar het verschil is niet zichtbaar wanneer je zo sterk comprimeert als hier het geval is.quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:29 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Was dat in 2001 niet anders? Is de software nu niet sterk verbetert in dat opzicht?
Jokkebrok, ik heb geen enkele reden (en zin) om je belachelijk te willen maken. Niet hier, niet in het BNW-topic. Maar:quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
De man met het blauwe overhemd heeft een vreemd plat achterhoofd.
De politieauto en enkele paaltjes ogen plastic achtig.
Ik vind de ingedeukte witte auto grappiger.quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nou, hier nog een foto waarvan ik vind dat ie vreemd oogt op de een of andere manier. Het geeft me een soort "synthetisch gevoel":
[ afbeelding ]
Ben benieuwd of jullie dat gevoel ook hebben, of dat het puur aan mij ligt
Details die me opvallen:
De man met het blauwe overhemd heeft een vreemd plat achterhoofd.
De politieauto en enkele paaltjes ogen plastic achtig.
Ik ben serieus. Kom ik over alsof ik de boel in de maling wil nemen?quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:42 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Bepaalde algoritmes voor (bijvoorbeeld) compressie zonder al te veel verlies en artefacten zijn wel verbeterd. Maar het verschil is niet zichtbaar wanneer je zo sterk comprimeert als hier het geval is.
[..]
Jokkebrok, ik heb geen enkele reden (en zin) om je belachelijk te willen maken. Niet hier, niet in het BNW-topic. Maar:
You've got to be kiddin'?
Eerlijk gezegd wel ja. Kom op, de auto en paaltjes zien er plastic uit?? The fuck?quote:Op donderdag 5 mei 2011 20:46 schreef J0kkebr0k het volgende:
Kom ik over alsof ik de boel in de maling wil nemen?
Tja... het omschrijven van een gevoel is ook vrij lastig, dus vandaar mijn ongelukkig gekozen woordkeuzequote:Op donderdag 5 mei 2011 20:50 schreef Omniej het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd wel ja. Kom op, de auto en paaltjes zien er plastic uit?? The fuck?
En het platte achterhoofd: ja, dat zie ik ook duidelijk, maar wat is je punt? Wat wil het zeggen als iemand een plat achterhoofd heeft dan?
Ik kan serieus niets geks aan deze foto ontdekken...
Wat is er dan weggefiltert? Dat die foto geshopt is weet iedereen nu.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 07:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee Hoppahoppa. Kijk naar een Osamas die 2 verschillende nepfotos die in de kranten zijn beland. Of kijk naar Osama nepvideos.
Jullie ogen zijn niet getraind. Vergeet niet dat een 'normaal' persoon in patronen kijkt. En echt extreem veel wegfiltert terwijl het toch degelijk aanwezig is.
Het enige wat er bij die foto's aan ontbrak was een onderschrift 'edited photoshop 1.0'. Dat die nep waren was overduidelijk. Dat heb ik ook vanf het eerste moment geroepen.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 07:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee Hoppahoppa. Kijk naar een Osamas die 2 verschillende nepfotos die in de kranten zijn beland. Of kijk naar Osama nepvideos.
Jullie ogen zijn niet getraind. Vergeet niet dat een 'normaal' persoon in patronen kijkt. En echt extreem veel wegfiltert terwijl het toch degelijk aanwezig is.
quote:Op zaterdag 7 mei 2011 23:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
Foto's van Robert Fisch:
[..]
afbeelding
[..]
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
Fake troep. Of niet soms?
Ik ontken helemaal niets. Maar een aantal sujetten meent te weten dat er geen vliegtuigen zijn gebruikt en dat alle footage nep is. Ofwel via bewerkte live-feeds op het moment supreme, ofwel via photoshop en dergelijke later.quote:Op zondag 8 mei 2011 13:05 schreef Omniej het volgende:
Ik zie ook niets vreemds... Ook niet dat de torens te smal zouden zijn.
Maar hey, wat me even ontgaat: waarom zouden foto's als dit überhaupt gefaked moeten worden? Ik bedoel, ontkennen jullie nou massaal dat die aanslagen echt gebeurd zijn ofzo?
Het is toch volstrekt logisch dat op het moment dat een van beide WTC-torens al in brand staat, er vanuit alle hoeken tig foto's worden gemaakt, inclusief uiteraard van het moment dat het tweede vliegtuig aan komt vliegen en de tweede toren geraakt wordt?
Wat zou het nut ervan zijn zo'n foto te 'faken'?Daar ben ik nog het meest benieuwd naar...
Dat is weer een andere (wat oudere) theorie. Naarmate de tijd verstrijkt worden de theorieen steeds absurder, vooral om de gaten in de minder extreme theorieen te verklaren. Hoe ironisch.quote:Op zondag 8 mei 2011 13:07 schreef Isdatzo het volgende:
Ik volg die complotdingen niet zo maar net even dat topic doorgebladerd en het zou iets met andere types vliegtuigen zijn.
Eigenlijk vind ik dit best wel een goed initiatief.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 09:54 schreef Hoppahoppa het volgende:
Maar goed, ga je gang. Post hier vooral foto's die je verdenkt van bewerking in het kader van BNW. Daar is dit topic voor geopend.
Die zie je ook, kijk maar bij de vrouw in het midden. Omdat zowel de hoed en de schaduw zwart zijn valt het niet meteen op, maar die vreemde vorm van de hoed komt door de schaduw.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:26 schreef Culto het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik dit best wel een goed initiatief.
Ik zou over onderstaande foto de volgende vragen willen stellen:
Je ziet schaduwen aan de linkerkant van de beide dames, aan hun rechterarm en rechter schouder en aan de
linkerkant van zijn gezicht.
- Zou je ook geen schaduwen moeten zien van de beide zwarte hoeden?
Nee, de flits is daar te krachtig voor.quote:- Zou je schaduw moeten zien afkomstig van de lamp aan de wand?
Dat zijn JPG-artifacts, veroorzaakt door een hoge compressie en die zie je bij de lamp ook. Zie eerder in dit topic.quote:Het lijkt of er een soort 'halo' rondom deze 2 zwarte hoeden te zien is. Mijn vraag is dan:
- Zou het kunnen dat deze 2 zwarte hoeden (of 1 ervan) achteraf op deze foto zijn ingetekend/gephotoshopt?
quote:[ afbeelding ]
Ik ben best wel benieuwd wat hier uit gaat komen door deze vragen hier in de groep van deskundigen te gooien.
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Culto.
quote:Op zondag 8 mei 2011 14:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die zie je ook, kijk maar bij de vrouw in het midden. Omdat zowel de hoed en de schaduw zwart zijn valt het niet meteen op, maar die vreemde vorm van de hoed komt door de schaduw.
[..]
Nee, de flits is daar te krachtig voor.
[..]
Dat zijn JPG-artifacts, veroorzaakt door een hoge compressie en die zie je bij de lamp ook. Zie eerder in dit topic.
Maar goed, het ZOU kunnen alleen ik zie geen duidelijke aanwijzingen daarvoor.
[..]
Wellicht is dat wel zo ja en zien wij dingen op foto's die gewoon goed te verklaren zijn. Aan de andere kant zijn amateurfoto's van de impact niet of nauwelijks te vinden. De verantwoordelijken voor de foto's zijn voornamelijk professionele fotografen. Als je een lijstje wilt van die fotografen, dan kan ik die hier posten.quote:Op zondag 8 mei 2011 13:52 schreef Individual het volgende:
[..]
Op die 2e foto zie ik rechtsonder (net boven dat gebouw) een ufo met een flinke snelheid op de torens afvliegen. WAAROM hebben we daarover niets gezien op het nieuws?![]()
ff serieus: er zullen vast dingen gebeuren die niet of verkeerd in het nieuws komen, maar de interpretatie van foto's en ander bewijs in BNW is om te lachen. Als iemand de waarheid vervormt om af te leiden zijn het de conspiracisten wel. Hoe meer modder hoe minder zichtbaar.
Ik heb geen idee wat je dacht dat ik dacht, maar ik denk dan: de live-feeds en officiële footage zouden theoretisch gezien inderdaad gefaked kunnen zijn, met name bijvoorbeeld de inslag van het eerste vliegtuig waar voor zover ik weet maar één opname van is, namelijk die van de brandweer die toevallig in de buurt hun werk aan het filmen waren.quote:Op zondag 8 mei 2011 13:23 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik ontken helemaal niets. Maar een aantal sujetten meent te weten dat er geen vliegtuigen zijn gebruikt en dat alle footage nep is. Ofwel via bewerkte live-feeds op het moment supreme, ofwel via photoshop en dergelijke later.
Ik weet wat je nu denkt het, ik weet het.....
Dat noem ik dus een gevalletje "niet de waarheid kunnen handelen"...quote:Op zondag 8 mei 2011 16:14 schreef J0kkebr0k het volgende:
Maar goed... deze foto's vind ik er op de een of andere manier vreemd uitzien, maar dat is gebaseerd op een onderbuikgevoel. Het heeft iets weg van een 3D rendered scene ofzo waarbij de achtergrond er in is gemonteerd oid.
Neuh... dat is het niet. Het is allemaal complexer dan dat en niet in een paar zinnen samen te vatten. Ik ben tot +/- 1 jaar geleden ook altijd overtuigd geweest dat er vliegtuigen de torens in zijn gevlogen.quote:Op zondag 8 mei 2011 16:18 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat noem ik dus een gevalletje "niet de waarheid kunnen handelen"...
Niet dat daar iets mis mee is; ik heb op die bewuste dag ook vol afgrijzen en een gevoel van machteloosheid naar de livebeelden op tv zitten kijken. Blijkbaar maken sommigen er in hun hoofd een soort film van, om de waarheid minder schokkend te laten lijken?Dat het minder erg overkomt dus, als je het als een 3D rendered scene ziet.
Ok, dus dat betekent dat er met de footage is geklooid. Wat is dan je verklaring voor de amateurbeelden? En wat is je verklaring voor de ooggetuigenverslagen van praktisch iedereen die op dat moment in Manhattan en omliggende delen van NYC aanwezig was?quote:Op zondag 8 mei 2011 16:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Neuh... dat is het niet. Het is allemaal complexer dan dat en niet in een paar zinnen samen te vatten. Ik ben tot +/- 1 jaar geleden ook altijd overtuigd geweest dat er vliegtuigen de torens in zijn gevlogen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- Edit Isdatzo: ivm leesbaarheid topic even die lap tekst in een spoiler gezet -
[ Bericht 1% gewijzigd door Isdatzo op 08-05-2011 16:37:24 ]
Zie mijn post hierboven. Maar wellicht denk ik dat we discussie dan beter in het 9/11 topic binnen BNW kunnen voortzettenquote:Op zondag 8 mei 2011 16:25 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ok, dus dat betekent dat er met de footage is geklooid. Wat is dan je verklaring voor de amateurbeelden? En wat is je verklaring voor de ooggetuigenverslagen van praktisch iedereen die op dat moment in Manhattan en omliggende delen van NYC aanwezig was?
Precies. Laten we het in dit topic beperken tot het daadwerkelijke beeldmateriaal (foto/video).quote:Op zondag 8 mei 2011 16:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Zie mijn post hierboven. Maar wellicht denk ik dat we discussie dan beter in het 9/11 topic binnen BNW kunnen voortzetten
Ik nodig je van harte uit in 9/11 #48: We zijn bijna deeltje 50 aan het naderen...quote:Op zondag 8 mei 2011 16:37 schreef Omniej het volgende:
Nee, dat is een filmpje waarin "footage" van de tweede inslag is verzameld, niet "dé footage".
Ik heb er ernstig moeite mee om te geloven dat er maar enkele tientallen mensen zijn die toen opnames hebben gemaakt. Behoorlijk selectief dus, daarvoor hoef je nog niet eens alle footage te verzamelen.
Verder geef je nog geen antwoord op mijn tweede vraag (ook een bekend fenomeen overigens in BNW: slechts één vraag beantwoorden met een copy-paste verhaal en de rest onbeantwoord laten). Nogmaals dan: hoe zit het met de ooggetuigenverslagen? Zelfs áls je gelijk zou hebben dat alle footage gefaked is, dan zijn er tienduizenden mensen die daar ter plekke aanwezig waren, die allemaal dat nepverhaal gaan zitten bevestigen? Niemand die zegt hoe het werkelijk zit? No fucking way...
En dan nog iets, laat ik het risico maar nemen om een tweede vraag te stellen: als er geen vliegtuigen in zijn gegaan, waar zijn dan de twee vliegtuigen en hun inzittenden gebleven? Die zijn van de rand van de platte aarde gevallen ofzo?
Beetje klein om zo te beoordelen. Waarom denk jij dat het echt is?quote:
Dat denk ik niet. In tegendeel.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Beetje klein om zo te beoordelen. Waarom denk jij dat het echt is?
quote:There are many unreal moments. At 9:50 am I stand in disbelief as the south tower collapses in front of my lens. It sounds like a jet taking off. I move slowly away towards the street when a huge grey cloud filled with debris slams into me and I almost fall. Watching it through my camera, I steal four frames, that I see later are a gray cloud with parts of a police car, a man running in front of it, and a blue police barricade. And then just nothing but suffocating blackness, muffled screams, moans, an "Oh my God", and my quiet terror.
I felt like I was being buried alive. I couldn't breath or see. I think, ahhh shit, this is it. But it isn't. I reach out and find a corner of marble of a wall in front of me and pull myself around it. I pull my shirt over my mouth and keep my eyes closed. I start talking, saying my name and that I'm a photographer over and over to keep the fear back. I ask if anyone is near me. Then arms and a voice find me and we talk quickly. I ask him who he is, what does he do, anything. I will always remember his voice, but I can't remember his name. That bothers me. There is no sense of time in this place, we hear a shout "Over here...a door." We struggle to find it in the blackness, and then there is a yellow light.
I see a ghostly face, a man wearing a Yarmulke, he pulls us into a computer shop. A woman screams her partner is still out there. The man has locked the door and I yell at him to open it. No one should be out there. There is no anwser outside, and I start taking pictures again.
http://digitaljournalist.org/issue0110/voices06.htm
Jij denkt dus dat hij nep is? Dat zou goed kunnen. Met genoeg tijd kan je (zoals eerder aangegeven) er voor zorgen dat een foto er zou uit ziet dat hij echt is. Zoek maar eens op photoshop clone tool.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. In tegendeel.
Maar het is wel zo in de media gepresenteerd.
[..]
Ik vind hem er dus verre van realistisch uitzien. Die wolk lijkt wel een aparte achtergrond layer.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Jij denkt dus dat hij nep is? Dat zou goed kunnen. Met genoeg tijd kan je (zoals eerder aangegeven) er voor zorgen dat een foto er zou uit ziet dat hij echt is. Zoek maar eens op photoshop clone tool.
Lelijke dingetjes? 1-2-hupsakee weg er mee!
http://www.photoanswers.co.uk/upload/4299/images/CloneTool.jpg
Dat is dus dingetjes wegwerken, maar je kan met photoshop ook dingen toevoegen. En dat kan zo realistisch dat je het niet meer ziet.
Een aparte achtergrond layer? Heb je photoshopkennis en ervaring?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:59 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik vind hem er dus verre van realistisch uitzien. Die wolk lijkt wel een aparte achtergrond layer.
En ik weet wel wat er ongeveer allemaal mogelijk is. Kijk alleen maar eens wat men met groene schermen kan bereiken.
Maar goed, dat heeft verder niet zoveel met het onderwerp te maken.
Ik ook niet nee...quote:Op dinsdag 31 mei 2011 22:12 schreef Individual het volgende:
[..]
Wat is de conspiracy hierachter? Maw wat valt hier te zien dat je niet zou moeten zien?
Ik twijfel niet dat die toren idd zijn ingestort en grote wolk aan as en stof produceerden.
Ik twijfel. De lucht is blauw en de wolk is vol in de zon, die blijkbaar achter de fotograaf staat. Maar waarom is op die gebouwen dan nergens een zonnestraal te zien?quote:
Dat is geen wolk in de zon maar een enorme stofwolkquote:Op dinsdag 31 mei 2011 22:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik twijfel. De lucht is blauw en de wolk is vol in de zon, die blijkbaar achter de fotograaf staat. Maar waarom is op die gebouwen dan nergens een zonnestraal te zien?
Een (stof)wolk in de zon ja.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 22:25 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat is geen wolk in de zon maar een enorme stofwolk
maar als je aan de rechterkant net boven dat schuine dak kijkt lijkt het licht toch van achteren te komen?quote:
In dit geval maakt het wel degelijk uit. Als aangetoond kan worden dat een of meerdere foto's fake zijn, dan heb je namelijk reden om alles te wantrouwen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 22:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Een aparte achtergrond layer? Heb je photoshopkennis en ervaring?
En als je weet wat er wel en niet mogelijk is weet je toch ook dat het niet uit maakt of het echt of nep is, want het kan er meestal toch wel ingeshopt worden.
Die man staat in de schaduw. Dan is het licht diffuus en is het logisch dat de kant van zijn lichaam die naar de straat gericht is meer licht vangt dan de kant die naar een donkere muur gericht is.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 23:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
Deze dan?
[ afbeelding ]
Volgens mij klopt de lichtval niet op de donkere man gezien de schaduw aan de zijkant van het rechtergebouw. De zon staat links. Bij de man komt de lichtbron van rechts.
Wat is daar mis mee? Je ziet de schaduw van dat hoge gebouw, met links en rechts daarvan de zon die op de stofwolk schijnt.quote:En dan de rook / stofwolk die ik links omlijnd heb. Klopt volgens mij ook van geen kanten.
Dat snap ik, maar dan heb je het over meer licht. In dit geval is het veeel meer licht als in, hij pakt zon.quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Die man staat in de schaduw. Dan is het licht diffuus en is het logisch dat de kant van zijn lichaam die naar de straat gericht is meer licht vangt dan de kant die naar een donkere muur gericht is.
Kijk eens naar de bovenste rode rechthoek. Zie je dat de rook daar een stukje gebouw overlapt (ff inzoomen met CTRL+). Volgens mij komt de rook niet tot daar. De rook zou zich een stuk verder naar achteren moeten bevinden.quote:Wat is daar mis mee? Je ziet de schaduw van dat hoge gebouw, met links en rechts daarvan de zon die op de stofwolk schijnt.
Nee, hij staat echt duidelijk in de schaduw hoor.quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:08 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dan heb je het over meer licht. In dit geval is het veeel meer licht als in, hij pakt zon.
Nee, de rook overlapt het gebouw niet maar zit er duidelijk achter / boven. De dakgoot van het gebouw heeft gewoon een wat onregelmatige (maar wel symmetrische) vorm.quote:[..]
Kijk eens naar de bovenste rode rechthoek. Zie je dat de rook daar een stukje gebouw overlapt (ff inzoemen met CTRL+. Volgens mij komt de rook niet tot daar. De rook zou zich een stuk verder naar achteren moeten bevinden.
Goed... dat zou kunnen. Het valt me iig op.quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, hij staat echt duidelijk in de schaduw hoor.
Tja.. foto van het gebouw op zien te snorren dan maar?quote:Nee, de rook overlapt het gebouw niet maar zit er duidelijk achter / boven. De dakgoot van het gebouw heeft gewoon een wat onregelmatige (maar wel symmetrische) vorm.
Dat klopt wel ja. Vaak is het gebaseerd op een onderbuikgevoel dat ik heb bij bepaalde foto's. Ik zit er dan ook veelvuldig naast, maar toch ben ik er 100% van overtuigd dat alle beelden waar bijvoorbeeld een vliegtuig op te zien is, fake zijn.quote:Op donderdag 2 juni 2011 22:59 schreef TransMogrifier het volgende:
De enige keer dat ik duidelijk vervalste foto's ben tegengekomen in een dergelijke discussie, is van een foto die volgens complot gelovers aantoonde dat er gesmolten staal was. Maar toen het origineel van die foto boven water kwam, bleek dat juist de complot gelovers de foto hadden bewerkt.
Voor de rest geen overtuigend bewerkte foto's gezien. Wel een boel mensen die aan de hand van korrelige foto's en video's menen dat er dingen zijn gebeurd die niet normaal zijn.
Wat is hier raar aan dan?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 00:15 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat klopt wel ja. Vaak is het gebaseerd op een onderbuikgevoel dat ik heb bij bepaalde foto's. Ik zit er dan ook veelvuldig naast, maar toch ben ik er 100% van overtuigd dat alle beelden waar bijvoorbeeld een vliegtuig op te zien is, fake zijn.
Neem bijvoorbeeld deze video en let tijdens de explosie goed op de linkerzijde van het gebouw:
-knip-
Wat gebeurt hier?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is even een hap uit de linkerzijde van het gebouw. Later is die hap op miraculeuze wijze ineens weer verdwenen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 00:26 schreef Omniej het volgende:
[..]
Wat is hier raar aan dan?
Het vliegtuig verdwijnt in het gebouw, vanzelfsprekend schiet de exploderende kerosine e.d. aan alle kanten het gebouw uit, dus naar voren, rechts (richting camera) en naar achteren. Die vuurbal en rook komt natuurlijk door de ramen naar buiten en die zaten niet aan de rand van het gebouw, dus die twee rookwolken achter en rechts van het vliegtuig krullen om het gebouw heen naar elkaar toe.
Of wat bedoel je eigenlijk?
Komt omdat die hoek niet meteen compleet weggeblazen wordt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 00:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Er is even een hap uit de linkerzijde van het gebouw. Later is die hap op miraculeuze wijze ineens weer verdwenen.
Ah, ik zie nu pas wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 00:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Er is even een hap uit de linkerzijde van het gebouw. Later is die hap op miraculeuze wijze ineens weer verdwenen.
Tinypic doet het bij mij niet helaas dus ik heb geen idee wat voor afbeelding je post, maar in die laatste van mij hierboven zie ik rechts van het lijntje gewoon een grijze rookwolk en geen blauwe lucht. Het lijkt wel zo ja.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 00:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
Dat dacht ik eerst ook, maar het is niet zo.
[ afbeelding ]
Je ziet toch duidelijk de blauwe lucht rechts van het lijntje.
Jammer dat ie het niet doet bij jou. Hier dan via imageupload.orgquote:Op vrijdag 3 juni 2011 01:02 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tinypic doet het bij mij niet helaas dus ik heb geen idee wat voor afbeelding je post, maar in die laatste van mij hierboven zie ik rechts van het lijntje gewoon een grijze rookwolk en geen blauwe lucht. Het lijkt wel zo ja.
vrijdag 3 juni 2011 11:10quote:Op vrijdag 3 juni 2011 00:15 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat klopt wel ja. Vaak is het gebaseerd op een onderbuikgevoel dat ik heb bij bepaalde foto's. Ik zit er dan ook veelvuldig naast, maar toch ben ik er 100% van overtuigd dat alle beelden waar bijvoorbeeld een vliegtuig op te zien is, fake zijn.
Neem bijvoorbeeld deze video en let tijdens de explosie goed op de linkerzijde van het gebouw:
Wat gebeurt hier?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is geen expert-opinion gegeven. Waar dan? Wijs hem eens aan wijsneus!quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:11 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
vrijdag 3 juni 2011 11:10
Waarom post je op 2 plaatsen hetzelfde?
En waarom vraag je experts om hulp om daarna hun expert-opinion toch naast je neer te leggen?
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:25 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Er is geen expert-opinion gegeven. Waar dan? Wijs hem eens aan wijsneus!
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 02:41 schreef TransMogrifier het volgende:
[..]
Geloof me maar, ik heb me er in verdiept en ik heb ook technisch verstand van zaken.
Als ik uitleg waarom iets 10 jaar geleden niet kon, sla je behoorlijk de plank mis als je zegt "Dus kan het wel degelijk".
Welke expertise heb jij? Ben je ervaren fotograaf, beeld bewerker, heb je verstand van de live TV van 10 jaar geleden?
Ik wordt een beetje moe van jouw vermoedens en hoe jij verklaringen uit je grote duim zuigt. Dus ik wil eerst eens even weten welke basis jij gebruikt voor jouw verhalen.
Oh... je had het over iets anders. Ik dacht dat we het over die "hap" uit gebouw hadden.quote:
Daar sluit ik me ook bij aan ja. Het idee vind ik op zich goed, dat mensen uit BNW in andere, gespecialiseerde fora om 'expert opinions' vragen, maar in de praktijk werkt het blijkbaar niet. Over een zogenaamd gephotoshopte foto die niet gephotoshopt blijkt te zijn, kunnen FOT-ers gewoon niet zo gek veel zeggen, behalve "Nee, geen photoshop. Next?"quote:
Die rand rond de brandweerman lijkt door een sharpening effect te komen. Niet echt bijzonder, elke foto in de krant wordt wel een beetje scherper gemaakt.quote:Op donderdag 5 mei 2011 11:53 schreef Hoppahoppa het volgende:
Beste mensen. Ik post niet zo vaak in dit forum, omdat ik voor fotografie meestal te vinden ben op het forum van DPreview. Wel post ik veel in Politiek en Brave New World.
Met name in het laatste forum stuit ik regelmatig op diverse gebruikers die aan de hand van foto's van 600 bij 900 pixels (formaatje 80kb) denken te kunnen beoordelen dat we allemaal deel uitmaken van een een sinister complot. Je kent het wel, 9/11 was fake, Elvis leeft nog, UFO's bezoeken ons dagelijks en als we 's avonds niet thuis zijn dan gaan al onze honden samen feesten op het plein.
Een mooi voorbeeld van zo'n discussie vindt nu plaats in het 9/11-topic.
[..]
Wat mij betreft ben je gestoord als je op deze manier foto's gaat analyseren, maar ik vroeg me af hoe daar op een fotografieforum over nagedacht wordt? Helaas zijn er in BNW weinig ervaren amateurs zoals ik, dus ik zou graag hier wat verder praten. Misschien dat er ervaren fotografen zijn die zich ook in deze discussie willen mengen?
Ik ben het daar niet mee eens. In BNW en TRU komen geen mensen die verstand hebben van foto en videobewerking. Ik heb dit topic bewust hier geopend om de BNW-ers een plek te bieden om door 'experts' te worden 'geholpen'. Zelf (zie OP) geloof ik niet in het complot van Jokkebrok, maar werd een beetje moe van het welles-nietes spelletje waarbij hij steeds alle zaken die ik onderuit haalde gewoon negeerde. Ik hoopte dat het hem zou helpen als er hier een topic was waarin hij door meer mensen uit zijn droom gehaald werd. Helaas gaat hij hier voor een groot deel op dezelfde voet door.quote:
In theorie heb je volledig gelijk, maar in de praktijk werkt het niet... In dit topic wordt al vrij duidelijk dat Jokkebrok (en gelijkgestemden) last hebben van een soort tunnelvisie en al het tegenbewijs wordt voortdurend aan de kant geschoven. Of er wordt gewoon niet op gereageerd, dat is ook lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:18 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik ben het daar niet mee eens. In BNW en TRU komen geen mensen die verstand hebben van foto en videobewerking. Ik heb dit topic bewust hier geopend om de BNW-ers een plek te bieden om door 'experts' te worden 'geholpen'. Zelf (zie OP) geloof ik niet in het complot van Jokkebrok, maar werd een beetje moe van het welles-nietes spelletje waarbij hij steeds alle zaken die ik onderuit haalde gewoon negeerde. Ik hoopte dat het hem zou helpen als er hier een topic was waarin hij door meer mensen uit zijn droom gehaald werd. Helaas gaat hij hier voor een groot deel op dezelfde voet door.
Persoonlijk vind ik eigenlijk dat er geen BNW zou moeten bestaan. De wetenschappelijk onzin die op BNW wordt gepost, moet in Wetenschapforum en de fotobewerkingsonzin in Fotoforum. Dan wordt er tenminste serieus op ingegaan en wordt duidelijk dat het waanbeeld waar Jokkebrok in leeft nergens op gebaseerd is, behalve op zijn eigen onvermogen om te begrijpen wat hij voor onzin beweert. In BNW zit men alleen maar met een stel gelijkgestemden elkaar schouderklopjes te geven. Daar komt niemand verder mee, zeker Jokkebrok niet, al wil hij dat kennelijk graag geloven.
Welk tegenbewijs dan kerel? Ik kenker haast van mijn stoel hier! Okay... er waren een aantal foto's waar ik naast zat... wellicht, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ze legitiem zijn. Zelfde geldt voor die "hap" ... een paar mensen roepen wat.... maar geen enkele die concreet kan aangeven waar het op staat. Om nog maar te zwijgen over de simpele zielen hier die iedereen die hier tegen mijn beweringen ageert als een technische guru ziet (het is FOK for gods sake!)... Laat me ajb ff niet zo hard lachen! Ik pleur haast van mijn stoel!quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:20 schreef Omniej het volgende:
[..]
In theorie heb je volledig gelijk, maar in de praktijk werkt het niet... In dit topic wordt al vrij duidelijk dat Jokkebrok (en gelijkgestemden) last hebben van een soort tunnelvisie en al het tegenbewijs wordt voortdurend aan de kant geschoven. Of er wordt gewoon niet op gereageerd, dat is ook lekker makkelijk.
Zoals ik al zei: het is op zich een goed idee om bijvoorbeeld hier in FOT de fotografen aan het woord te laten, in W&T een wat meer wetenschappelijke discussie te voeren, ook de expertise van mensen uit fora als C&H of POL zou in dit soort 'BNW-discussies' prima gebruikt kunnen worden, maar als de Jokkebrokken toch alles terzijde blijven schuiven, heeft dat helemaal geen zin.
Het merendeel van de FOT-ers zit niet te wachten op BNW-figuren die zich niets aantrekken van mensen die wél fotografische kennis hebben, en ongetwijfeld zitten ook mensen in W&T niet te wachten op mensen die zonder enige wetenschappelijke basis maar wat in het rond lopen te blaten.
Ik doel meer op het feit dat je consequent niet reageert op volstrekt legitieme vragen die meerdere malen gesteld worden, en die bedoeld zijn om jou tot het inzicht te brengen dat je last hebt van waanbeelden. Maar goed, aan de andere kant is het consequent negeren van dat soort vragen in feite hetzelfde als ze beantwoorden natuurlijk.quote:
Ik heb nog een lijn zitten tekenen, eerlijk gezegd niet eens om jou van je ongelijk te overtuigen, maar om zelf eens te kijken hoe het nou zat. Want eerlijk is eerlijk: toen je begon over die hap zag ik hem ook en heb ik echt even die lijn moeten trekken om er achter te komen dat het gezichtsbedrog was. Als jij vervolgens blijft roepen een stuk lucht te zien in een stuk dat voor mij duidelijk een rookwolk is, houdt het qua discussie wel een beetje op hè.quote:Zelfde geldt voor die "hap" ... een paar mensen roepen wat.... maar geen enkele die concreet kan aangeven waar het op staat.
Wellicht (of: blijkbaar) is het je niet opgevallen, maar 'expert' is in dit topic meerdere malen, in elk geval door mij en hierboven ook door Hoppahoppa tussen aanhalingstekens gezet. Oftewel: de 'experts' hier in FOT zijn echt geen guru's, maar hebben wel énig idee waar ze over praten als het gaat om fotografie en zaken als foto- en videobewerking.quote:Om nog maar te zwijgen over de simpele zielen hier die iedereen die hier tegen mijn beweringen ageert als een technische guru ziet (het is FOK for gods sake!)... Laat me ajb ff niet zo hard lachen! Ik pleur haast van mijn stoel!
Kleine correctie, er was nog geen enkele foto waarbij je er NIET langszat. Dat is een groot verschil.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 01:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Welk tegenbewijs dan kerel? Ik kenker haast van mijn stoel hier! Okay... er waren een aantal foto's waar ik naast zat...
Geloof maar dat hier een aantal mensen heel wat meer uren bezig zijn met fotobewerking dan jij. Ikzelf bijvoorbeeld. Maar je hoeft geen technische guru te zijn om te begrijpen dat (bijvoorbeeld) 2 filmpjes die zijn opgenomen door verschillende camera's vanuit verschillende hoeken een andere kleur lucht, vuur, rook of wat dan ook laten zien. Dat is gewoon 1+1=2. Dat jij gewoon te weinig begrip hebt van zaken als licht, reflectie, schaduw en noem maar op (omdat je waarschijnlijk nog nooit een foto hebt gemaakt, anders dan dronken mensen in een kroeg met je telefoon) is geen reden om overal maar fotoshops te zien.quote:wellicht, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ze legitiem zijn. Zelfde geldt voor die "hap" ... een paar mensen roepen wat.... maar geen enkele die concreet kan aangeven waar het op staat. Om nog maar te zwijgen over de simpele zielen hier die iedereen die hier tegen mijn beweringen ageert als een technische guru ziet (het is FOK for gods sake!)... Laat me ajb ff niet zo hard lachen! Ik pleur haast van mijn stoel!
Uh... Hoe vaak denk je dat wij weer op onze stoelen moeten klimmen als we dit soort topics doorkijken? Ik zal je op weg helpen: toen ik dit soort topics nog regelmatig las ben ik maar met mijn laptop op de grond gaan zitten. Scheelde me een hoop blauwe plekken.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 01:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik kenker haast van mijn stoel hier! [...] Laat me ajb ff niet zo hard lachen! Ik pleur haast van mijn stoel!
Los van allerlei extremen, is het natuurlijk wel zo dat dingen niet altijd zijn zoals de media ze ons voorschoteld.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:54 schreef Mexicaantje. het volgende:
Interessante post! Beetje jammer dat veel van die 'believers' roepen dat foto's bewerkt zijn, terwijl ze dat blijkbaar dus zelf doen. Maar dan zullen ze wel zeggen 'Nee jullie hebben die van ons bewerkt'. Zal wel een welles/nietes-discussie blijven.
Wat ik niet snap, is waarom complotdenkers überhaupt willen geloven dat het allemaal niet waar is. Het levert niets op. Snap het niet.
J0kkebr0k?
Er zal tegenwoordig geen enkele foto in de serieuze media komen die niet via Photoshop is gegaan. Alleen al om het formaat bij te snijden, foto recht te zetten of iets beter te belichten.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:10 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Los van allerlei extremen, is het natuurlijk wel zo dat dingen niet altijd zijn zoals de media ze ons voorschoteld.
Verder is het natuurlijk zo dat ook de media foto en video bewerkt. Bijvoorbeeld om de kleuren binnen een bepaald format te krijgen.
Zoals die microsoft negerquote:Op zaterdag 4 juni 2011 23:37 schreef TransMogrifier het volgende:
[..]
Er zal tegenwoordig geen enkele foto in de serieuze media komen die niet via Photoshop is gegaan. Alleen al om het formaat bij te snijden, foto recht te zetten of iets beter te belichten.
Maar er wel een soort beroepsethiek dat fotograven geen dingen gaan toevoegen die de foto een compleet ander verhaal geven.
Dat zou ook wel dom zijn, want in de moderne tijden van nu is er altijd wel iemand die ontdekt dat er iets niet klopt.
Het is geen kwestie van "willen geloven". Het is een kwestie van gefascineerd zijn en al jaren het gevoel hebben dat het officiële verhaal van geen kant klopt. Dan ga je samen met andere mensen graven en dan stuit je op de ene na de andere anomalie. Dat foto's bewerkt zouden zijn is hier slechts een onderdeel in.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:54 schreef Mexicaantje. het volgende:
Interessante post! Beetje jammer dat veel van die 'believers' roepen dat foto's bewerkt zijn, terwijl ze dat blijkbaar dus zelf doen. Maar dan zullen ze wel zeggen 'Nee jullie hebben die van ons bewerkt'. Zal wel een welles/nietes-discussie blijven.
Wat ik niet snap, is waarom complotdenkers überhaupt willen geloven dat het allemaal niet waar is. Het levert niets op. Snap het niet.
J0kkebr0k?
Voorschoteld is met een t..quote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:10 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Los van allerlei extremen, is het natuurlijk wel zo dat dingen niet altijd zijn zoals de media ze ons voorschoteld.
Verder is het natuurlijk zo dat ook de media foto en video bewerkt. Bijvoorbeeld om de kleuren binnen een bepaald format te krijgen.
* kuch*quote:Op zaterdag 4 juni 2011 23:37 schreef TransMogrifier het volgende:
[..]
Er zal tegenwoordig geen enkele foto in de serieuze media komen die niet via Photoshop is gegaan. Alleen al om het formaat bij te snijden, foto recht te zetten of iets beter te belichten.
Maar er wel een soort beroepsethiek dat fotograven geen dingen gaan toevoegen die de foto een compleet ander verhaal geven.
Dat zou ook wel dom zijn, want in de moderne tijden van nu is er altijd wel iemand die ontdekt dat er iets niet klopt.
Mag ik hieruit opmaken dat je inderdaad geen antwoord hebt op o.a. de post van RonaldV, waar je nu -naar goed gebruik mag ik wel zeggen- handig omheen lult?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 01:55 schreef Omniej het volgende:
Ik doel meer op het feit dat je consequent niet reageert op volstrekt legitieme vragen die meerdere malen gesteld worden, en die bedoeld zijn om jou tot het inzicht te brengen dat je last hebt van waanbeelden. Maar goed, aan de andere kant is het consequent negeren van dat soort vragen in feite hetzelfde als ze beantwoorden natuurlijk.
Ik denk deze post:quote:Op zondag 5 juni 2011 17:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
Welke vragen hebben jullie het in godsnaam over? Ik heb niet altijd zin om op alles te reageren, dus ik zal vast wat overgeslagen hebben ja.
quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:56 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uh... Hoe vaak denk je dat wij weer op onze stoelen moeten klimmen als we dit soort topics doorkijken? Ik zal je op weg helpen: toen ik dit soort topics nog regelmatig las ben ik maar met mijn laptop op de grond gaan zitten. Scheelde me een hoop blauwe plekken.
Ik heb een vraagje voor je: zou het kunnen dat een 'believer' een foto zelf heeft bewerkt om anderen mee te krijgen in zijn gedachtengang? Dat jij fotos aangereikt krijgt die geprepareerd zijn om jou er van te overtuigen dat 9-11 een hoax is? Dat er eigenlijk niets aan de hand is, maar dat er mensen zijn die er belang bij hebben dat een grote groep mensen aan het twijfelen wordt gebracht, en dat jij een slachtoffer van dat complot bent? Twijfel jij nooit aan het twijfel zaaien? Is de conspiracy wel een conspiracy van het establishment, of is het een conspiracy gericht tegen het establishment?
Wat ik maar wil zeggen: niets is wat het lijkt, en zelfs dat niet. Maar soms is een sigaar gewoon een sigaar.
Ik vond dat een beetje domme vragen, eerlijk gezegd. Voelde me niet echt geroepen om daar serieus op in te gaan, maar vooruit:quote:
Dat is nou net het probleem van 'jullie' BNW-ers ja en ook precies de reden waarom ik zo schijtziek word van dat complotgeneuzel. Dat de kritische posts per ongeluk "oeps" worden overgeslagen en er alleen wordt gereageerd op dingen die wél in jullie straatje liggen of waar je wel weer met een 'relevant' copy-paste verhaal op kunt antwoorden, of waar je wél weer met een leuk filmpje op kunt reageren.quote:Op zondag 5 juni 2011 17:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
Welke vragen hebben jullie het in godsnaam over? Ik heb niet altijd zin om op alles te reageren, dus ik zal vast wat overgeslagen hebben ja.
Dankje! Dat is ook zeer interessant. Zie ook dit BNW topic:quote:Op zondag 5 juni 2011 18:05 schreef Omniej het volgende:
Edit: Moet er overigens wel aan toevoegen dat die Photo Fraud link van je interessant was.
Reageer eerst eens even op mijn andere posts.quote:Op zondag 5 juni 2011 17:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
* kuch*
Reuters:
http://zombietime.com/reuters_photo_fraud/
CNN:
Grappig: je bent wel bereid om een foto tot op de pixel te analyseren, maar kritische vragen, daar heb je geen tijd voor...quote:Op zondag 5 juni 2011 17:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
Het was ook geen serieuze vraag, het was bedoeld om je aan het denken te zetten. Jij denkt dat er serieus iets mis is met die fotos. Maar je vraagt je niet af of iemand die fotos misschien bewerkt heeft met het doel jou (en anderen) op het verkeerde been te zetten. Terwijl ietsje terug in dit topic toch genoeg redenen langskomen om daar WEL aan te twijfelen. Twijfelen werkt twee kanten op: niet alleen voor zover het in jouw straatje past, maar ook de andersom: probeert iemand mij hier iets op de mouw te spelden wat er gewoon niet is? Is dit niet gewoon een 'eerlijke' foto, zonder trucjes?quote:Op zondag 5 juni 2011 18:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik vond dat een beetje domme vragen, eerlijk gezegd. Voelde me niet echt geroepen om daar serieus op in te gaan, maar vooruit:
(...)
Waar haal je vandaan dat ik er geen tijd voor zou hebben?quote:Op zondag 5 juni 2011 23:30 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Grappig: je bent wel bereid om een foto tot op de pixel te analyseren, maar kritische vragen, daar heb je geen tijd voor...
Als je had opgelet, dan heb ik hier alleen officiële foto's geplaatst. Dat kun je zelf prima verifiëren.quote:Het was ook geen serieuze vraag, het was bedoeld om je aan het denken te zetten. Jij denkt dat er serieus iets mis is met die fotos. Maar je vraagt je niet af of iemand die fotos misschien bewerkt heeft met het doel jou (en anderen) op het verkeerde been te zetten. Terwijl ietsje terug in dit topic toch genoeg redenen langskomen om daar WEL aan te twijfelen. Twijfelen werkt twee kanten op: niet alleen voor zover het in jouw straatje past, maar ook de andersom: probeert iemand mij hier iets op de mouw te spelden wat er gewoon niet is? Is dit niet gewoon een 'eerlijke' foto, zonder trucjes?
Dat was niet de strekking van mijn betoog. Die ging er over dat fotos bewerkt kunnen worden om jou te laten denken dat er iets gebeurd is, maar ze kunnen ook bewerkt worden om jou te laten denken dat er niets gebeurd is. Als je twijfelt, twijfel dan niet alleen in de richting die je uitkomt, maar kijk ook eens 180graden de andere kant op. In jouw specifieke geval: kijk niet alleen naar sporen die zeggen dat het 9-11 verhaal niet klopt, kijk juist ook naar de dingen die wel kloppen.quote:Op zondag 5 juni 2011 23:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Als je had opgelet, dan heb ik hier alleen officiële foto's geplaatst. Dat kun je zelf prima verifiëren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |