Hier weer verder. Deeltje 1:
Propaganda en deceptie in de massamediaDe laatste tijd wordt het mij steeds duidelijker dat de massamedia een zeer grote rol spelen in bepaalde (politieke) zaken die wereldwijd plaatsvinden, dus ik dacht... laat ik hier eens een apart topic aan wijden. Misschien dat dit wel een interessante discussie op kan gaan leveren.
Het is een feit dat de media zich in veel gevallen schuldig maakt aan valse berichtgeving rondom zaken die actueel zijn. Dit is niet nieuw ofzo. Zo ben ik er van overtuigd dat de media regelmatig meewerken aan "psychological operations" (PSYOP) om een bepaald publiek in binnen en/of buitenland (overheden, organisaties, bevolking, groeperingen, idividuen etc.) te voorzien van selectieve informatie om zodoende hun emoties, motieven en objectief redeneren ten gunste van hun eigen doelen te beïnvloeden.
Het kan hierbij gaan om relatief kleine gevallen van valse berichtgeving omtrent bepaalde gebeurtenissen, maar het kan ook goed gaan om grootschalig en veelvuldige valse berichtgeving om bijvoorbeeld goodwill voor bepaalde oorlogen bij het publiek te kweken. Hierbij kan men simpelweg gebruik maken van alle middelen die men ter beschikking heeft, zoals bijvoorbeel het toepassen van Photoshop op foto's, het manipuleren van televisiebeelden, verslag doen van valse gebeurtenissen etc.
Voornamelijk de Amerikaanse media maken zich duidelijk regelmatig schuldig aan dergelijke propaganda. Opzich niet gek als je weet welke 6 grote bedrijven de touwtjes van de massa media grotendeels in handen hebben. Uiteraard is het niet tot de Amerikaanse media beperkt.
Wie hebben in de V.S. de media in handen:
![generalelectric.gif]()
2009 revenues: $157 billion
General Electric media-related holdings include television networks NBC and Telemundo, Universal Pictures, Focus Features, 26 television stations in the United States and cable networks MSNBC, Bravo and the Sci Fi Channel. GE also owns 80 percent of NBC Universal.
![disney.gif]()
2009 revenues: $36.1 billion
The Walt Disney Company owns the ABC Television Network, cable networks including ESPN, the Disney Channel, SOAPnet, A&E and Lifetime, 277 radio stations, music and book publishing companies, production companies Touchstone, Miramax and Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios, the cellular service Disney Mobile, and theme parks around the world.
![newscorp.gif]()
2009 revenues: $30.4 billion
News Corporation’s media holdings include: the Fox Broadcasting Company; television and cable networks such as Fox, Fox Business Channel, National Geographic and FX; print publications including the Wall Street Journal, the New York Post and TVGuide; the magazines Barron’s and SmartMoney; book publisher HarperCollins; film production companies 20th Century Fox, Fox Searchlight Pictures and Blue Sky Studios; numerous websites including MarketWatch.com; and non-media holdings including the National Rugby League.
![timewarner.gif]()
2009 revenues: $25.8 billion
Time Warner is the largest media conglomerate in the world, with holdings including: CNN, the CW (a joint venture with CBS), HBO, Cinemax, Cartoon Network, TBS, TNT, America Online, MapQuest, Moviefone, Warner Bros. Pictures, Castle Rock and New Line Cinema, and more than 150 magazines including Time, Sports Illustrated, Fortune, Marie Claire and People.
![viacom.gif]()
2009 revenues: $13.6 billion
Viacom holdings include: MTV, Nickelodeon/Nick-at-Nite, VH1, BET, Comedy Central, Paramount Pictures, Paramount Home Entertainment, Atom Entertainment, and music game developer Harmonix. Viacom 18 is a joint venture with the Indian media company Global Broadcast news.
![cbs.gif]()
2009 revenues: $13 billion
CBS Corporation owns the CBS Television Network, CBS Television Distribution Group, the CW (a joint venture with Time Warner), Showtime, book publisher Simon & Schuster, 30 television stations, and CBS Radio, Inc, which has 130 stations. CBS is now the leading supplier of video to Google’s new Video Marketplace.
Bron:
http://www.freepress.net/ownership/chart/mainHieronder een uitgelekte video die al een tijdje op het internet rond circuleert. Hierin is goed te zien hoe de CNN reporter Charles Jaco in 1991!!! verslag doet van de golfoorlog waarbij CNN je wil doen geloven dat hij er LIVE bij is, maar hij staat in werkelijkheid in een studio een belachelijk toneelstukje op te voeren:
De film
WAG THE DOG (1997) kan ook nogal een eyeopener zijn.
![wagthedog3.jpg]()
quote:
"54-40 or fight. What does that mean?...Remember the Maine...Tippecanoe and Tyler, too...They're war slogans, Mr. Motss. We remember the slogans, we can't even remember the fucking wars. Y'know why? Cause it's show business. That's why I'm here. Naked girl, covered in Napalm. Five marines raising the flag, Mount Suribachi. V for Victory, Y'remember the picture, fifty years from now, they'll have forgotten the war. Gulf War? Smart bomb, falling down a chimney. Twenty-five-hundred missions a day, 100 days, one video of one bomb, Mr. Motss. The American people bought that war."
-Conrad 'Connie' Brean (played by Robert De Niro) from the movie Wag the Dog
Nog een voorbeeld van manipulatie wat recentelijk in het nieuws is geweest:
![MUBARAK.jpg]()
![MUBARAK.jpg]()
![MUBARAK.jpg]()
Zoals je ziet is Mubarak netjes geknipt en op de voorgrond geplakt.
In 2006 is aan het licht gekomen dat Reuters zich ook op grote schaal schuldig heeft gemaakt aan beeldmanipulatie:
quote:
The recent discovery that the Reuters news agency released a digitally manipulated photograph as an authentic image of the bombing in Beirut has drawn attention to the important topic of bias in the media. But lost in the frenzy over one particular image is an even more devastating fact: that over the last week Reuters has been caught red-handed in an astonishing variety of journalistic frauds in the photo coverage of the war in Lebanon.
It's important to understand that there is not just a single fraudulent Reuters photograph, nor even only one kind of fraudulent photograph. There are in fact dozens of photographs whose authenticity has been questioned, and they fall into four distinct categories.
The four types of photographic fraud perpetrated by Reuters photographers and editors are:
1. Digitally manipulating images after the photographs have been taken.
2. Photographing scenes staged by Hezbollah and presenting the images as if they were of authentic spontaneous news events.
3. Photographers themselves staging scenes or moving objects, and presenting photos of the set-ups as if they were naturally occurring.
4. Giving false or misleading captions to otherwise real photos that were taken at a different time or place.
Voor meer info over de Reuters foto fraud:
http://zombietime.com/reuters_photo_fraud/De technische ontwikkelingen bieden tegenwoordig oneindige mogelijkheden om "Information warfare" op strategische basis toe toe te passen. Het is alleen niet de vraag of dit gebeurt, maar eerder de vraag op welke schaal.
Stukje tekst uit "Information warfare" van professor George J. Stein:
quote:
Let us take just one example of how current technologies could be used for strategic-level information warfare. If, say, the capabilities of already well-known Hollywood technologies to simulate reality were added to our arsenal, a genuinely revolutionary new form of warfare would become possible. Today, the techniques of combining live actors with computer-generated video graphics can easily create a "virtual" news conference, summit meeting, or perhaps even a battle that would exist in "effect" though not in physical fact. Stored video images can be recombined or "morphed" endlessly to produce any effect chosen. This moves well beyond traditional military deception, and now, perhaps, "pictures" will be worth a thousand tanks. Imagine the effect of a nationwide broadcast in banditland of the meeting between the "digitized" maximum leader and a "digitized" Jimmy Carter in which all loyal soldiers are told to cease fighting and return to their homes. The targets of information warfare, remember, are the decisions in the opponent's mind, and the battlespace of the human mind is also the zone of illusion.
Bron:
http://www.iwar.org.uk/iwar/resources/airchronicles/stein.htm
Nog een leuke:
1990: Irakese soldaten zouden baby's uit Koeweitse couveuses gehaald hebben om de couveuses als oorlogsbuit naar Irak te sturen. Gestoffeerd met getuigenissen en een officieuze ?hearing? in het Huis van Afvaardiging werd het verhaal door velen - zelfs door Amnesty International - voor waar gehouden en bleek het voor Amerikaanse afgevaardigden en senatoren zelfs een doorslaggevende factor voor hun fiat om een oorlog tegen Irak te beginnen. Uiteindelijk bleek het verhaal een slag in de propagandaoorlog waarbij een aantal Koeweitse hoge functionarissen een groot public relations bureau had ingehuurd om de Amerikaanse publieke opinie naar hun kant te laten overhellen
Kortom: Wat nou babymoorden?

Goed, ik heb nu niet heel veel tijd om er echt een uitgebreide en goede startpost van te maken, maar ik hoop dat duidelijk is waar ik heen wil. Het is wat mij betreft een zeer gevaarlijke ontwikkeling. De tijd dat het verschil tussen realiteit en fictie duidelijk zichtbaar is, is wat dat betreft gewoon voorbij. Ik zou het dan ook leuk vinden als hier een levendige discussie ontstaat.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2011 00:34:26 ]