Voor beiden is exact evenvel (of, accurater, even weinig) bewijs.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:46 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Omdat het gaat over onfeilbare regels verzonnen om mensen onder controle te houden, georganiseerde religie. Een schepper zou nog ergens wetenschappelijk te verklaren zijn, een god zoals beschreven in de Thora, Bijbel, Koran etc. niet.
Bewijzen doe je in de wiskunde. Is God een wiskundig concept? Lijkt me niet, hé.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:53 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Voor beiden is exact evenveel (of, accurater, even weinig) bewijs.
Ook. Maar niet uitsluitend.quote:
"Te laat"?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:57 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik blijf tegen beter weten in proberen jullie interesse te wekken in de hoogste kennis haha.
Haushofer, er zijn tegenwoordig wetenschappers die beweren dat er meerdere universa zijn en meerdere oerknallen? Haha. Millenia te laat. Boeddha.
Waar nog meer dan?quote:
De eindeloze domheid van de mens?quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is volgens jou "de grondslag van het Christendom"?
Ben ik benieuwd om te horen wat de intelligentia van de mens heeft voortgebracht .quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:01 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
De eindeloze domheid van de mens?
Speculatief ?? Nee hoor, m'n beste, dit zijn de laatste inzichten van wetenschappers die dit zeer gedegen onderbouwen, en dát kan men niet van het godsbegrip zeggen. Als een boek begint met " In den beginne " is dit inlaten met wetenschap en kan de wetenschap dit wel eens weerleggen. Niks te maken met mijn voorkeur, helemaal niet. Puur wetenschap.quote:Op vrijdag 15 april 2011 00:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is meer metafysica dan harde wetenschap, en staat nog zo op losse schroeven dat deze ideeën als serieuze wetenschap beschouwen niet veel minder speculatief is dan geloven in God. Iemand als Hawking buit dit ook nogal uit in zijn nieuwste boek "The grand design", waar hij zulke grote en ononderbouwde stappen neemt dat ik me afvraag of hij in geldnood zat toen hij zijn naam op de kaft liet zetten. Want wetenschappelijk is het nogal dubieus.
Vooral dat stukje over "ontelbaar veel oerknallen" van je is pure speculatie? Waarom? Omdat het idee van een begin van het universum je esthetisch niet aanstaat?
Kan je dat even aangeven ?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je leest het al terug in de brieven van Paulus, dus dat idee zal kort na Jezus' dood ontstaan moeten zijn, lijkt me.
Ben ik het niet mee eens. Voor een god volgens de gevestigde religies is er minder bewijs dan voor een schepper in de zin van een entiteit die aan de grondslag stond van het universum (of universa) zoals wij dat kennen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:53 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Voor beiden is exact evenvel (of, accurater, even weinig) bewijs.
Ligt er maar aan hoe je er naar kijktquote:Op vrijdag 15 april 2011 10:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bewijzen doe je in de wiskunde. Is God een wiskundig concept? Lijkt me niet, hé.
Dus wat je zegt is triviaal.
Ah, onze ATON gaat mij uitleggen wat "de laatste inzichten" in mijn eigen vakgebied zijn. Nou wordt het interessantquote:Op vrijdag 15 april 2011 11:09 schreef ATON het volgende:
[..]
Speculatief ?? Nee hoor, m'n beste, dit zijn de laatste inzichten van wetenschappers die dit zeer gedegen onderbouwen.
Kijk, dit is nu al de tweede posting van je waar ik het roerend mee eens ben. Moeten eens een terrasje doen. :-)quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:14 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Voor een god volgens de gevestigde religies is er minder bewijs dan voor een schepper in de zin van een entiteit die aan de grondslag stond van het universum (of universa) zoals wij dat kennen.
Hoe dan?quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:14 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ligt er maar aan hoe je er naar kijkt
Volkomen mee eens. Zeker nog geen algemeen heersend gedachtengoed, maar dat komt nog wel. Alles op zijn tijd. De wetenschappers die deze theorie aanhangen zitten toevallig ook in dit vakgebied. ONZE Aton zou wel eens gelijk kunnen krijgen in de nabije toekomst, zonder dat dit zijn vakgebied is.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, onze ATON gaat mij uitleggen wat "de laatste inzichten" in mijn eigen vakgebied zijn. Nou wordt het interessant
De ideeën die jij naar voren schuift zijn, naar wetenschappelijke maatstaven, speculaties gebaseerd op hele specifieke interpretaties van de kwantummechanica (MWI) en het snaarlandschap in snaartheorie. Het merendeel van de fysici heeft weinig tot niks met dit soort ideeën, en het is zeker geen algemeen heersend gedachtengoed, zoals jij wil doen laten geloven.
quote:
Het begin van de Galatenbrief,quote:
en de Romeinenbrief bijvoorbeeld.quote:Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God, de Vader, die Hem opgewekt heeft uit de doden, en al de broeders, die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatie. genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus, die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, om ons te trekken uit de tegenwoordige boze wereld, naar de wil van onze God en Vader, aan wie de heerlijkheid zij in alle eeuwigheid! Amen.
Of niet. Speculatie dus.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Volkomen mee eens. Zeker nog geen algemeen heersend gedachtengoed, maar dat komt nog wel.
Haushofer:quote:Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God, de Vader, die Hem opgewekt heeft uit de doden, en al de broeders, die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatie. genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus, die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, om ons te trekken uit de tegenwoordige boze wereld, naar de wil van onze God en Vader, aan wie de heerlijkheid zij in alle eeuwigheid! Amen.
Zie jij ergens staan dat God mens geworden is in Galaten ?? Wél zoals ik aangaf dat Jezus uit de doden is opgewekt. " noch mens " wil nog niet zeggen dat hij de zoon van God is he ? Misschien nog eens een poging doen ? Romeinen ? Waar ?quote:De grondslag van het Christendom is dat God mens geworden is om onze zonden weg te nemen.
Ah,ok, de naturenleer omtrent Christus is natuurlijk een dogma en niet direct tekstueel, dat ben ik helemaal met je eensquote:Op vrijdag 15 april 2011 11:40 schreef ATON het volgende:
Het begin van de Galatenbrief,
[..]
Haushofer:
[..]
Zie jij ergens staan dat God mens geworden is in Galaten ?? Wél zoals ik aangaf dat Jezus uit de doden is opgewekt. " noch mens " wil nog niet zeggen dat hij de zoon van God is he ? Misschien nog eens een poging doen ? Romeinen ? Waar ?
Alle natuurwetten die we kennen zijn te beschrijven volgens een wiskundig model. En jij weet ook dat er nog geen sluitend model is om het allemaal de verenigen. Mocht dat er wel komen betekent dat dat wij als mensheid te beschrijven zijn als een wiskundig model (als onderdeel van dit universum/universa). Stel dat er een schepper is van dit wiskundig model (denk bijvoorbeeld aan een Ai simulatie, waar een programmeur aan ten grondslag staat) is deze entiteit ook onderhevig aan regels, welliswaar te complex om te bevatten, maar dus ook wederom een wiskundig concept.quote:
een god zoals jij die beschrijft is bij mij geen god, ook al zou die "persoon" veel meer (mentaal en physiek) kunnen dan mij. zodra het een levend wezen is (dat is wat je me nou voor wil schotelen tenslotte) is het sterfelijk, ergo geen godquote:Op vrijdag 15 april 2011 11:01 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Oh en Ramakandra....jij bent uiteraard begaan met je bestaan, maar is het wel eens in je opgekomen dat de goden met elkaar lekker aan het ouwehoeren en navelstaren gelijk jijzelf zijn? Help jij god? helpt god jou? Help jij een zieke geit in Azie? Dan besta je misschien wel niet volgens die zieke geit haha.
God bestaat een geit bestaat kabouters is iets minder waarschijnlijk, maar kan.
Het is niet van belang.
En een gelukkige staat van geest krijg je door de juiste mentale methodes toe te passen en niet door of ondanks ziekte of carrière.
Nee. Een "GUT" betekent niet dat alles wiskundig te beschrijven is.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:51 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Alle natuurwetten die we kennen zijn te beschrijven volgens een wiskundig model. En jij weet ook dat er nog geen sluitend model is om het allemaal de verenigen. Mocht dat er wel komen betekent dat dat wij als mensheid te beschrijven zijn als een wiskundig model (als onderdeel van dit universum/universa).
Waarom zou een schepper van een wiskundig model een wiskundig model zijn?quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:51 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Alle natuurwetten die we kennen zijn te beschrijven volgens een wiskundig model. En jij weet ook dat er nog geen sluitend model is om het allemaal de verenigen. Mocht dat er wel komen betekent dat dat wij als mensheid te beschrijven zijn als een wiskundig model (als onderdeel van dit universum/universa). Stel dat er een schepper is van dit wiskundig model (denk bijvoorbeeld aan een Ai simulatie, waar een programmeur aan ten grondslag staat) is deze entiteit ook onderhevig aan regels, welliswaar te complex om te bevatten, maar dus ook wederom een wiskundig concept.
Moeilijk te verwoorden, maar iets in die richting
Zoals ik al eeuwen hier schrijf: De Drievuldigheid is heidens gedachtengoed dat men er enkele eeuwen later aan heeft toegevoegd en de ' opstanding ', een variante op reincarnatie, wat de farizeêrs ook geloofden en Paulus ook was van opleiding, de basis is van het christendom.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah,ok, de naturenleer omtrent Christus is natuurlijk een dogma en niet direct tekstueel, dat ben ik helemaal met je eens
YES! ik kan perfect volgen en goed verwoord.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:51 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Alle natuurwetten die we kennen zijn te beschrijven volgens een wiskundig model. En jij weet ook dat er nog geen sluitend model is om het allemaal de verenigen. Mocht dat er wel komen betekent dat dat wij als mensheid te beschrijven zijn als een wiskundig model (als onderdeel van dit universum/universa). Stel dat er een schepper is van dit wiskundig model (denk bijvoorbeeld aan een Ai simulatie, waar een programmeur aan ten grondslag staat) is deze entiteit ook onderhevig aan regels, welliswaar te complex om te bevatten, maar dus ook wederom een wiskundig concept.
Moeilijk te verwoorden, maar iets in die richting
Nah, dan is juist gelovig zijn de meest economische keuze;quote:Op donderdag 14 april 2011 16:48 schreef Northside het volgende:
Jezus, topic 4507 hierover:
HET AL DAN NIET BESTAAN VAN GOD IS NIET TE BEWIJZEN.
Daaruit voortvloeiend is agnost worden de enige juiste keuze.
Slotje.
Weet je niet. Stel dat er een wiskundig model is dat dit universum beschrijft, dan is er maar een bepaalde hoeveelheid configuraties (onmogelijk te bevatten voor ons) mogelijk. Waardoor alles op elk moment te beschrijven valt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Een "GUT" betekent niet dat alles wiskundig te beschrijven is.
Uit 100en zo niet 1000en goden kies je er eentje om maar aan de goede kant te zitten?quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:34 schreef Zith het volgende:
[..]
Nah, dan is juist gelovig zijn de meest economische keuze;
-zit je goed, dat kom je in de hemel ipv eeuwige hel,
-zet je fout, dan heb je wat zondagen gemist in je leven, verder niet veel meer geleden oid.
Jawel, dat weet ik wel. Een geunificeerde theorie betekent niet automatisch dat de hele wereld deterministisch is, en als dat al wel zo mocht zijn (i.t.t. de QM ons wil doen laten geloven) betekent dat niet automatisch dat alles praktisch gezien is door te rekenen.quote:
Tsja, dat zou je hopen. Heb je bijvoorbeeld enig idee wat er gebeurt als je een Uraniumatoom wilt oplossen met QM?quote:Stel dat er een wiskundig model is dat dit universum beschrijft, dan is er maar een bepaalde hoeveelheid configuraties (onmogelijk te bevatten voor ons) mogelijk. Waardoor alles op elk moment te beschrijven valt.
Misschien is die god, als er 1 bestaat, 1 die helemaal niet wil dat je hem (/haar/het) blind volgt maar die juist wil dat je kritisch bent en zo objectief mogelijk naar het universum kijkt. Wat je hier beschrijft staat ook wel bekend als 'Pascal's wager, maar waar deze gok dus op faalt is dat die aan beide kanten verkeerd kan uitvallen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:34 schreef Zith het volgende:
[..]
Nah, dan is juist gelovig zijn de meest economische keuze;
-zit je goed, dat kom je in de hemel ipv eeuwige hel,
-zet je fout, dan heb je wat zondagen gemist in je leven, verder niet veel meer geleden oid.
Snap ik dat het niet inhoud dat alles te berekenen valt, althans niet voor ons, maar een schepper is dan weer zo complex dat wij dat weer niet kunnen bevatten.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel, dat weet ik wel. Een geunificeerde theorie betekent niet automatisch dat de hele wereld deterministisch is, en als dat al wel zo mocht zijn (i.t.t. de QM ons wil doen laten geloven) betekent dat niet automatisch dat alles praktisch gezien is door te rekenen.
[..]
Tsja, dat zou je hopen. Heb je bijvoorbeeld enig idee wat er gebeurt als je een Uraniumatoom wilt oplossen met QM?
Nee, want dan veronderstel je determinisme. Iets wiskundig kunnen beschrijven betekent niet dat het deterministisch is. Denk maar aan QM, of statistiek in het algemeen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:41 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Snap ik dat het niet inhoud dat alles te berekenen valt, althans niet voor ons, maar een schepper is dan weer zo complex dat wij dat weer niet kunnen bevatten.
Bekijk het anders eens van een ander standpunt. Stel dat er een wiskundig model is waarmee het hele universum te beschrijven valt. Dat houdt in dat je alle deeltjes kent, inclusief de beginstaat.
Lees eens door, ik heb het ook over voorspellen. Dat kan wel. Denk aan QM, of statistiek in het algmeen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, want dan veronderstel je determinisme. Iets wiskundig kunnen beschrijven betekent niet dat het deterministisch is. Denk maar aan QM, of statistiek in het algemeen.
Omdat er veel overeenkomsten zitten in de oorsprong van beide verhalen wellicht?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:11 schreef HostiMeister het volgende:
Waarom is het zo dat als met het over een god heeft men er altijd van die vliegend spaghetti monster zooi bij moet slepen? Een god zoals de Christenen, Joden, Moslims, etc. beschrijven is natuurlijk onzin, maar een Schepper/God is natuurlijk een heel ander verhaal.
Nee zo werkt het niet he? Dat pad hebben de gelovigen afgesloten. Als je gelooft als economische keuze dan heeft God dat door en ben je niet "oprecht".quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:34 schreef Zith het volgende:
[..]
Nah, dan is juist gelovig zijn de meest economische keuze;
-zit je goed, dat kom je in de hemel ipv eeuwige hel,
-zet je fout, dan heb je wat zondagen gemist in je leven, verder niet veel meer geleden oid.
Tussen een hypothetische schepper en die van de gevestigde sprookjesboeken?quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Omdat er veel overeenkomsten zitten in de oorsprong van beide verhalen wellicht?
Meer onderling denk ik.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:04 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Tussen een hypothetische schepper en die van de gevestigde sprookjesboeken?
Ja dat weet ik, ik maak ook duidelijk een scheiding tussen een God zoals die beschreven wordt in die boeken en ten grondslag aan die religies en een Schepper zoals die misschien zou kunnen bestaan zonder al die religieuze poespas.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Meer onderling denk ik.Die drie religies hebben min of meer dezelfde oorsprong.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abrahamitische_religie
Een Schepper introduceren zonder "religieuze poespas"? Op wat voor basis zou je dat dan wel doen?quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:08 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, ik maak ook duidelijk een scheiding tussen een God zoals die beschreven wordt in die boeken en ten grondslag aan die religies en een Schepper zoals die misschien zou kunnen bestaan zonder al die religieuze poespas.
Er zijn wiskundige modellen waarvan alle consequenties ook niet door een schepper of iets wat "heel complex" is, te bevatten zijn.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:41 schreef HostiMeister het volgende:
Snap ik dat het niet inhoud dat alles te berekenen valt, althans niet voor ons, maar een schepper is dan weer zo complex dat wij dat weer niet kunnen bevatten.
Volgens de mechanica van Newton is dit al niet meer het geval bij 3 massa's.quote:Bekijk het anders eens van een ander standpunt. Stel dat er een wiskundig model is waarmee het hele universum te beschrijven valt. Dat houdt in dat je alle deeltjes kent, inclusief de beginstaat. Dus er is een beperkte hoeveelheid (onmogelijk te bevatten voor een mensenbrein) deeltjes (inclusief diegene die we nu niet kennen). En dat je van elk deeltje weet hoe deze zich gedragen. Stel je dan eens voor dat je een computer hebt waar je al deze variabelen op invoert, dan kun je met dat algoritme bepalen welke staat er op elk moment mogelijk is.
Dat ligt er aan wat je onder "voorspellen" verstaat. Ik kan niet voorspellen waar een elektron zal zitten rond een waterstofatoom.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:54 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Lees eens door, ik heb het ook over voorspellen. Dat kan wel. Denk aan QM, of statistiek in het algmeen.
Waarom zou god wel bestaan en kabouters niet?quote:Op donderdag 14 april 2011 16:42 schreef Grijsmuisje het volgende:
Ik heb regelmatig discussies over t geloof, omdat ik dat wel leuk vind.
Zelf ben ik niet ècht gelovig, maar ik weet geen reden waarom God niet zou kunnen bestaan.
Nu las ik net het vreemdste argument tegen het bestaan van God tot nu toe:
[..]
wtf?
Waarom is dit n argument tegen het bestaan van god en wat zien anderen als 'bewijs' dat god niet bestaat?
Omdat dat misschien wel de waarheid is. Dat weet je niet, daar gaat het om. Maar in mijn ogen kan die er wel zijn.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een Schepper introduceren zonder "religieuze poespas"? Op wat voor basis zou je dat dan wel doen?
Klopt, jij niet. Ik niet. Zover ik weet niemand niet. Maar een eventuele schepper in zijn 'kosmisch rekenprogramma' of 'uit de hand gelopen petrischaaltje' wel.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je onder "voorspellen" verstaat. Ik kan niet voorspellen waar een elektron zal zitten rond een waterstofatoom.
Dan ga je uit van modellen die nu bestaan, niet van modellen die nog onderzocht worden en of in de toekomst ontwikkelt worden. Je gaat me niet vertellen dat je denkt dat op dit moment alles bekend is van alle deeltjes en hoe die in relatie met elkaar staan.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:37 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Er zijn wiskundige modellen waarvan alle consequenties ook niet door een schepper of iets wat "heel complex" is, te bevatten zijn.
[..]
Volgens de mechanica van Newton is dit al niet meer het geval bij 3 massa's.
Dus als je alleen de zwaartekracht beschouwd in een heelal met 3 massapunten, dan kan ik vanuit een gegeven situatie, waarbij plaats en snelheid van elk van de 3 massa's bekend zijn, niet uitrekenen hoe de situatie over bijv een jaar is.
Ten eerste is er geen analytische oplossing voor het probleem, en ten tweede geven de kleinste verschillen in plaats en snelheid totaal verschillende uitkomsten.
Als je van een continuum uitgaat, dan moeten de plaats en snelheden oneindig nauwkeurig bekend zijn, hetgeen natuurlijk niet kan.
Het systeen gedraagt zich danook chaotisch, zie bijv.
N-body_problem
Dus als er zulke eenvoudige systemen al niet voorspelbaar zijn, dan kun je werkelijke situaties wel vergeten. Bovendien is de QM wrs intrinsiek onvoorspelbaar.
Conclusie: een mathematisch model is totaal geen garantie voor voorspelbaarheid.
Waarom is "de schepper" dan een persoon ?quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:08 schreef HostiMeister het volgende:
Ja dat weet ik, ik maak ook duidelijk een scheiding tussen een God zoals die beschreven wordt in die boeken en ten grondslag aan die religies en een Schepper zoals die misschien zou kunnen bestaan zonder al die religieuze poespas.
Simpel gezegd: het waarom. Waarom is er ooit een big bang geweest, met als resultaat dit universum. En ik denk dat het hoe (hoe werkt dit universum) een weg is om bij het antwoord te komen van het waarom.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:43 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Waarom is "de schepper" dan een persoon ?
De vooronderstelling dat "alles" is gemaakt of ontworpen is al een antropomorfische veronderstelling. Ook dat zaken zijn ontworpen/ontstaan met een bepaald doel is een menselijke denkwijze.
Of bedoel je met "schepper" een algemeen principe: "Logos" zoals de Grieken het noemden?
Maar een schepper introduceren doe je toch op religieuze basis, niet op wetenschappelijke? Zie ook bv. dit topic.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:43 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Omdat dat misschien wel de waarheid is. Dat weet je niet, daar gaat het om. Maar in mijn ogen kan die er wel zijn.
Waarom die "schepper" wel? Waarom dicht je die schepper bepaalde eigenschappen toe? Dat riekt naar "religieuze poespas".quote:Klopt, jij niet. Ik niet. Zover ik weet niemand niet. Maar een eventuele schepper in zijn 'kosmisch rekenprogramma' of 'uit de hand gelopen petrischaaltje' wel.
Nee, maar ik ga uit van gevestigde wetenschap omdat het anders willekeurig borrelpraat wordt. "Wat als" is te vaag.quote:Dan ga je uit van modellen die nu bestaan, niet van modellen die nog onderzocht worden en of in de toekomst ontwikkelt worden. Je gaat me niet vertellen dat je denkt dat op dit moment alles bekend is van alle deeltjes en hoe die in relatie met elkaar staan.
Voordat ik kan beantwoorden of god wel of niet bestaat, en welk argument daarvoor doorslaggevend is, moet je me een consistente en corresponderende definitie geven wat god is.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:42 schreef Grijsmuisje het volgende:
Zelf ben ik niet ècht gelovig, maar ik weet geen reden waarom God niet zou kunnen bestaan.
Nu las ik net het vreemdste argument tegen het bestaan van God tot nu toe:
yep.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:04 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Tussen een hypothetische schepper en die van de gevestigde sprookjesboeken?
Dat kan niet. Er zijn er teveel. En ze verschillen nogal.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Voordat ik kan beantwoorden of god wel of niet bestaat, en welk argument daarvoor doorslaggevend is, moet je me een consistente en corresponderende definitie geven wat god is.
Een hypothetische schepper als containerbegrip? Dan vind ik die van "de gevestigde sprookjesboeken" niet bepaald minder concreet, willekeurig of geloofwaardig.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:04 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Tussen een hypothetische schepper en die van de gevestigde sprookjesboeken?
Helemaal niet, zie mijn vorige post.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar een schepper introduceren doe je toch op religieuze basis, niet op wetenschappelijke? Zie ook bv. dit topic.
Omdat iets dat in staat is zoiets complex te creëren nog complexer is dan diens creatie, daardoor is het onmogelijk om te bevatten hoe complex dat is. Als je iets bewust creëert begrijp je het ook.quote:[..]
Waarom hij wel?
Ik vind het erg arrogant om er van uit te gaan dat de gevestigde wetenschappelijke orde alles weet. Jij weet net zo goed als ik dat dat niet zo is, zonder speculatie kom je nergens natuurlijk.quote:[..]
Nee, maar ik ga uit van gevestigde wetenschap omdat het anders willekeurig borrelpraat wordt. "Wat als" is te vaag.
Je bedoelt een sprookjesgod die mensen individueel beoordeelt of ze leven volgens zijn regels? Een God die praat met selecte personen om zijn wil bekend te maken aan de massa? Een God die stelt dat het prima is om in zijn naam te doden?quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een hypothetische schepper als containerbegrip? Dan vind ik die van "de gevestigde sprookjesboeken" niet bepaald minder concreet, willekeurig of geloofwaardig.
OK, maar dan blijf je met een nog grotere vraag zitten, nl. waarom bestaat de Schepper?quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:53 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Simpel gezegd: het waarom. Waarom is er ooit een big bang geweest, met als resultaat dit universum. En ik denk dat het hoe (hoe werkt dit universum) een weg is om bij het antwoord te komen van het waarom.
Ik ga er ook absoluut niet uit dat individuele objecten ontworpen zijn, ik ga er meer van uit dat er ooit een set natuurkundige wetten (weak force, electromagnetisme, zwaartekracht en strong force) is opgesteld met vaste constanten (planck-lengte, lichtsnelheid, whatever) om aan te geven hoe dat universum werkt, en het dan zijn beloop te laten gaan, kijken wat er gebeurt. En in die geest denk ik dat het mogelijk is dat er een Schepper is.
Ik ("als wetenschapper") niet. Beide zijn wetenschappelijk gezien volledig uit de lucht gegrepen. Waarom zou die tweede aannemelijker zijn dan die eerste?quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:07 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Je bedoelt een sprookjesgod die mensen individueel beoordeelt of ze leven volgens zijn regels? Een God die praat met selecte personen om zijn wil bekend te maken aan de massa? Een God die stelt dat het prima is om in zijn naam te doden?
Of een schepper die een testset opzet en een kosmische simulatie draait, zonder inmenging?
Als wetenschapper weet ik wel welke ik zou kiezen.
Wat voor basis is dat dan?quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:03 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Helemaal niet, zie mijn vorige post.
Waarom? Is dat een wetmatigheid?quote:Omdat iets dat in staat is zoiets complex te creëren nog complexer is dan diens creatie...
Het is niet arrogant, en ik doe die veronderstelling helemaal niet. Ik redeneer alleen liever vanuit zaken waar we wel iets concreets over kunnen zeggen. Ja, misschien is de stand van de fysica/wiskunde over 1000 jaar compleet anders. Dat is zo volstrekt willekeurig dat ik niet zou weten wat voor conclusies je er uit moet gaan trekken.quote:Ik vind het erg arrogant om er van uit te gaan dat de gevestigde wetenschappelijke orde alles weet.
Ik zal het je sterker vertellen, ik ben het helemaal met je eens. Maar, ik zeg je dat het wel mogelijk zou kunnen zijn. En dan klinkt mijn theorie een factor 10 aannemelijker dan de sprookjesgod die beschreven staat in de Thora, bijbel, Koran ofzo. Ik zeg dan ook niet dat ik geloof in een god die persoonlijk is of uberhaupt iets heeft van een persoonlijkheid of whatever, immers deze entiteit is oneindig complex.quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:12 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK, maar dan blijf je met een nog grotere vraag zitten, nl. waarom bestaat de Schepper?
En waarom moet het een persoon zijn ala "mens" die het leuk vindt om dingen te ontwerpen?
Deze schepper moet dan ofwel ook een schepper hebben ofwel is hij/zij/het ontstaan uit iets anders (dwz. zonder goddelijke inmenging)
Mijn conclusie, met in de hand, Occams scheermes, is dat het bestaan van een persoonljke god wel zeer onwaarschijnlijk is en wetenschappelijk gezien niet de meest voor de hand liggende theorie om zaken te verklaren.
Een hypothese, 'wat als dit alles nou gecreëerd is door een schepper, hoe zou dat dan werken?'quote:
Niet echt, wederom een veronderstelling.quote:[..]
Waarom? Is dat een wetmatigheid?
Ik trek ook helemaal geen conclusies, ik zeg alleen dat het zou kunnen.quote:[..]
Het is niet arrogant, en ik doe die veronderstelling helemaal niet. Ik redeneer alleen liever vanuit zaken waar we wel iets concreets over kunnen zeggen. Ja, misschien is de stand van de fysica/wiskunde over 1000 jaar compleet anders. Dat is zo volstrekt willekeurig dat ik niet zou weten wat voor conclusies je er uit moet gaan trekken.
Omdat het draaien van een experiment me logischer in de oren klinkt dan het inmengen met miljarden individuen om ze volgens een bepaalde manier te laten leven.quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ("als wetenschapper") niet. Beide zijn wetenschappelijk gezien volledig uit de lucht gegrepen. Waarom zou die tweede aannemelijker zijn dan die eerste?
Hoe zou je deze hypothese toetsen?quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:30 schreef HostiMeister het volgende:
Een hypothese, 'wat als dit alles nou gecreëerd is door een schepper, hoe zou dat dan werken?'
Je maakt God zo net zo antropomorf als de Abrahamitische religies doen, lijkt me. God die experimenten draait? Kijkt-Ie ook voetbal en drinkt-Ie bier met z'n Maten in kroeg "Het lauwe pilske" op zaterdagavond?quote:Omdat het draaien van een experiment me logischer in de oren klinkt dan het inmengen met miljarden individuen om ze volgens een bepaalde manier te laten leven.
Ik zie niet in waarom dat onlogischer is dan het voorstel wat je hier doet.quote:En even voor de duidelijkheid, ik denk niet dat er een schepper is, maar als er een zou zijn is het niet diegene die men schets in de gevestigde godsdiensten, dat lijkt mij onlogisch.
Dan is de vraag zinledig.quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:01 schreef hoatzin het volgende:
Dat kan niet. Er zijn er teveel. En ze verschillen nogal.
Hoe kom je hier bij? Wat voor "bewijs" is er dan voor "een schepper in de zin van een entiteit die aan de grondslag stond van het universum (of universa) zoals wij dat kennen"? Of zelfs maar een kleine indicatie?quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:14 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Voor een god volgens de gevestigde religies is er minder bewijs dan voor een schepper in de zin van een entiteit die aan de grondslag stond van het universum (of universa) zoals wij dat kennen.
Jij mag het ook proberen uit te leggen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, dit is nu al de tweede posting van je waar ik het roerend mee eens ben.
Niet eenvoudig iets abstracts te omschrijven wat wij zelfs niet kunnen bevatten. Iets wat binnen de universele wetmatigheden valt. Het werkvermogen van mijn PC is beperkt, maar dit wil niet zeggen dat alle bestanden die groter zijn dan het werkvermogen van mijn PC daarom nonsens zijn. Probeer me maar eens de tiende dimensie te beschrijven. Oud_student gaf ergens ook een mooie omschrijving: Logos, in de zin van de oud-Griekse filosofen. Maar dan nog een stapje verder, omdat ik denk dat Logos reeds een gevolg is van. Gemakshalve én om het bevattelijk te maken kan men van een entiteit spreken, maar ook dát is onvoldoende. De beschrijving en voorstelling van God uit de Abrahamitische religies is helemaal een vertekening en enkel bedoeld om het volk iets in handen te geven wat ze kunnen begrijpen. Dit deden de antieke godsdiensten ook al met hun neteru door dit abstract begrip op te delen in eigenschappen. Is spreken van een " scheppend " abstract begrip fout ? Ik weet het niet. Is spreken over " Het " wat de sturing is van het universum/universa fout ? Ik weet het niet. Zelfde probleem als het werkvermogen van mijn PC.quote:Op vrijdag 15 april 2011 17:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe kom je hier bij? Wat voor "bewijs" is er dan voor "een schepper in de zin van een entiteit die aan de grondslag stond van het universum (of universa) zoals wij dat kennen"? Of zelfs maar een kleine indicatie?
[..]
Jij mag het ook proberen uit te leggen.
Dat kan eenvoudig met lineaire algebra.quote:Op vrijdag 15 april 2011 18:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet eenvoudig iets abstracts te omschrijven wat wij zelfs niet kunnen bevatten. Iets wat binnen de universele wetmatigheden valt. Het werkvermogen van mijn PC is beperkt, maar dit wil niet zeggen dat alle bestanden die groter zijn dan het werkvermogen van mijn PC daarom nonsens zijn. Probeer me maar eens de tiende dimensie te beschrijven.
Kortom: het blijft erg vaag en er valt weinig zinnigs over te zeggen?quote:Oud_student gaf ergens ook een mooie omschrijving: Logos, in de zin van de oud-Griekse filosofen. Maar dan nog een stapje verder, omdat ik denk dat Logos reeds een gevolg is van. Gemakshalve én om het bevattelijk te maken kan men van een entiteit spreken, maar ook dát is onvoldoende. De beschrijving en voorstelling van God uit de Abrahamitische religies is helemaal een vertekening en enkel bedoeld om het volk iets in handen te geven wat ze kunnen begrijpen. Dit deden de antieke godsdiensten ook al met hun neteru door dit abstract begrip op te delen in eigenschappen. Is spreken van een " scheppend " abstract begrip fout ? Ik weet het niet. Is spreken over " Het " wat de sturing is van het universum/universa fout ? Ik weet het niet. Zelfde probleem als het werkvermogen van mijn PC.
Nou, wat had je verwacht ?? Heb jij soms een zinniger antwoord op een vraag zo oud als de mensheid ?quote:Op vrijdag 15 april 2011 18:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat kan eenvoudig met lineaire algebra.
[..]
Kortom: het blijft erg vaag en er valt weinig zinnigs over te zeggen?
Ik zal ook eens een poging doen:quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Zie jij ergens staan dat God mens geworden is in Galaten ?? Wél zoals ik aangaf dat Jezus uit de doden is opgewekt. " noch mens " wil nog niet zeggen dat hij de zoon van God is he ? Misschien nog eens een poging doen ? Romeinen ? Waar ?
En waar kunnen we nu lezen dat Jezus de zoon van God was ??? Leg dat eens uit.quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:29 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik zal ook eens een poging doen:
Filippenzen 2
6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
Hier bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:32 schreef ATON het volgende:
[..]
En waar kunnen we nu lezen dat Jezus de zoon van God was ??? Leg dat eens uit.
En wie heeft dat geschreven ?quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:37 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hier bijvoorbeeld:
1 Korintiërs 1
9 God, door wie u geroepen bent om één te zijn met zijn Zoon Jezus Christus, onze Heer, is trouw.
Van Korintiërs wordt algemeen aangenomen dat het een authentieke brief van Paulus is, evenals Galaten en Filippenzen, die al eerder werden aangehaald.quote:
Ach zo, van Paulus. En hoe wist die dat jezus de zoon van God was ? Hij heeft die toch nooit ontmoet, of toch ?quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Van Korintiërs wordt algemeen aangenomen dat het een authentieke brief van Paulus is, evenals Galaten en Filippenzen, die al eerder werden aangehaald.
Volgens zijn eigen zeggen wel:quote:Op vrijdag 15 april 2011 20:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach zo, van Paulus. En hoe wist die dat jezus de zoon van God was ? Hij heeft die toch nooit ontmoet, of toch ?
Awel, ik heb het ook niet van een mens. God heeft me geopenbaard en verzekerd dat hij geen zoon heeft en er heel alleen voor staat sinds zijn echtgenote hem in de 7de eeuw v.C. hem heeft verlaten. Hij heeft me ook geopenbaard dat Paulus van zijn paard is gevallen en er wat aan heeft over gehouden, echt waar.quote:Op vrijdag 15 april 2011 20:14 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Volgens zijn eigen zeggen wel:
Galaten 1
11 Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht 12 ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd maar dat Jezus Christus mij is geopenbaard.
13 U hebt gehoord hoe ik vroeger volgens de Joodse godsdienst leefde, dat ik de gemeente van God fanatiek vervolgde en haar probeerde uit te roeien. 14 Ik leefde de Joodse wetten heel wat strikter na dan velen van mijn generatie en zette mij vol overgave in voor de tradities van ons voorgeslacht. 15 Maar toen besloot God, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, 16 zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen zou verkondigen....
Euh, nee. Dimensies zijn wiskundige concepten, die je bijvoorbeeld in de lineaire algebra definieert (een ruimte heeft n dimensies als de basis wordt opgespannen door n vectoren die lineair onafhankelijk zijn; vul n=10 in).quote:Op vrijdag 15 april 2011 18:48 schreef ATON het volgende:
En de tiende dimensie aanschouwelijk maken met algebra is ook wat simplistisch, denk je niet ?
Nou, ik had een zinnige onderbouwing verwacht op de claim dat de ene Goddelijke entiteit waarschijnlijker is dan de andere, zoals werd beweerd.quote:Op vrijdag 15 april 2011 18:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Nou, wat had je verwacht ?? Heb jij soms een zinniger antwoord op een vraag zo oud als de mensheid ?
Kom op HH, dit meen je toch niet serieus?quote:Hoe kom je hier bij? Wat voor "bewijs" is er dan voor "een schepper in de zin van een entiteit die aan de grondslag stond van het universum (of universa) zoals wij dat kennen"? Of zelfs maar een kleine indicatie?
Op basis waarvan? Dat ze tijdsgebonden en subjectief zijn?quote:Op vrijdag 15 april 2011 21:40 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Kom op HH, dit meen je toch niet serieus?
Het is toch duidelijker dat er wel een schepper aan te pas kan zijn geweest, maar de verhalen in de oude Geschriften zijn toch moeilijker te begrijpen? Dat is toch gewoon te begrijpen?
Ook al zal er misschien ook weinig reden zijn om een schepper te hebben van het universum, maar die verhalen zijn nog ongeloofwaardiger.
Precies. Dezelfde trek als speknek heb ik ook vaak in dergelijke discussies: zonder heldere werkdefinitie van het begrip 'God' kan ik niet eens vaststellen of hij dan wel of niet bestaat. Als ik eens niet weet waar ik over praat, hoe ik dan uberhaupt bewijzen of observeren dat het bestaat?quote:
Jawel, ik heb er een aantal gelezen, en die hebben mij ook iets geopenbaard, want ik wil niet achterblijven, en dat is dat jij een leugenaar bent, en dat een van jouw grootste leugens is dat Paulus een leugenaar is.quote:Op vrijdag 15 april 2011 20:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Awel, ik heb het ook niet van een mens. God heeft me geopenbaard en verzekerd dat hij geen zoon heeft en er heel alleen voor staat sinds zijn echtgenote hem in de 7de eeuw v.C. hem heeft verlaten. Hij heeft me ook geopenbaard dat Paulus van zijn paard is gevallen en er wat aan heeft over gehouden, echt waar.
Zeg kleinduipje, hebt ge nog nooit mijn postings gelezen ?
Experimenteren weet ik niet, daar hou ik me niet mee bezig. Het ging mij gewoon om de stelling dat God an sich net zo ongeloofwaardig was als die verhalen over God. Kijk, dat God schepper is is een, en dat die God dan ook nog een volkje uitkiest, daar avonturen mee beleeft en vervolgens op Aarde komt om te sterven aan het kruis is 1+1+1+1+1.quote:Op basis waarvan? Dat ze tijdsgebonden en subjectief zijn?
Waarom zou een God die als schepper geïntroduceerd wordt dan niet zijn? Ik lees zelfs dat Hij van experimenteren houdt, dus antropomorf is-Ie ook nog es.
Nee Kleinduimpje, ik ben geen leugenaar. Wat ik hier vertel is op basis van wetenschappelijk onderzoek over de geschiedenis van het christendom. En met een ' aantal ' postings te lezen is dit echt ontoereikend om me een leugenaar te noemen. Jou onwetendheid betreft de geschiedenis van het christendom is de oorzaak waarom je mij een leugenaar noemt. Voor iemand die ze heel zijn leven wat hebben wijs gemaakt moeten mijn postings wel shockerend zijn, maar daarom ben ik nog geen leugenaar. Het is niet omdat iemand met een zeer dubieus verleden het lumineus idee gehad heeft om van een staatsvijand de zoon van god te maken, dit daarom ook waar zou zijn. Als ik nu beweer een ingeving te hebben van god, noem je mij een leugenaar, maar als een onbekende dat een kleine tweeduizend geleden deed, neem je dat voor waar aan. Een leugen blijft een leugen, zelfs als die tweeduizend jaar oud is.quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Jawel, ik heb er een aantal gelezen, en die hebben mij ook iets geopenbaard, want ik wil niet achterblijven, en dat is dat jij een leugenaar bent, en dat een van jouw grootste leugens is dat Paulus een leugenaar is.
Echt aanschouwelijk kan je dit toch niet noemen he Haushofer ? Jij verwacht een goede omschrijving van het abstracte begrip ' god ', terwijl wij voor de M-theorie het moeten stellen met: n = 10 ! Ook wat kort door de bocht he ?quote:Euh, nee. Dimensies zijn wiskundige concepten, die je bijvoorbeeld in de lineaire algebra definieert (een ruimte heeft n dimensies als de basis wordt opgespannen door n vectoren die lineair onafhankelijk zijn; vul n=10 in).
Waar zegt hij dat Paulus een leugenaar is ? ATON suggereert dat Paulus geestelijk een beetje in de war was en dat zijn "visioen" van Jezus een koortsdroom oid was.quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Jawel, ik heb er een aantal gelezen, en die hebben mij ook iets geopenbaard, want ik wil niet achterblijven, en dat is dat jij een leugenaar bent, en dat een van jouw grootste leugens is dat Paulus een leugenaar is.
Yup, een godsbewijs is dan hypothetisch onmogelijk. Je zou god nog niet kunnen bewijzen als hij naast je neerdaalt en je een klap in het gezicht geeft.quote:Op vrijdag 15 april 2011 22:36 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Precies. Dezelfde trek als speknek heb ik ook vaak in dergelijke discussies: zonder heldere werkdefinitie van het begrip 'God' kan ik niet eens vaststellen of hij dan wel of niet bestaat. Als ik eens niet weet waar ik over praat, hoe ik dan uberhaupt bewijzen of observeren dat het bestaat?
Nee. Dimensies zijn goed gedefinieerd (dat staat trouwens volledig los van fysische theorieën als "M-theorie) via de definitie die ik je gaf; daar zul je het mee moeten doen wanneer je over "dimensies" spreekt en is heel helder en concreet. Deze discussie over God blijft vaag. Ook omdat er, zoals al werd opgemerkt, geen concrete definitie wordt gegeven. Het idee van "een intelligente entiteit die experimenteert" werd al geopperd, maar dat vind ik minstens zo antropomorf en onwaarschijnlijk als JHWH of de Christelijke God. En vervolgens worden dan ook nog es uitspraken gedaan over de waarschijnlijkheid van het bestaan van deze entiteiten, wat ik al helemaal bijzonder vind.quote:Op zaterdag 16 april 2011 05:24 schreef ATON het volgende:
Haushofer:
[..]
Echt aanschouwelijk kan je dit toch niet noemen he Haushofer ? Jij verwacht een goede omschrijving van het abstracte begrip ' god ', terwijl wij voor de M-theorie het moeten stellen met: n = 10 ! Ook wat kort door de bocht he ?
Ja, dat zei je eerder ook al, maar je onderbouwt het niet. En je zegt ook weer niet op basis waarvan. Als het zo triviaal is, dan kun je dat toch eenvoudig onderbouwen?quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:24 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat 1 dan meer kans van slagen heeft, lijkt me vrij duidelijk.
Dat beargumenteerde hij wel degelijk. Hij gaf aan dat een scheppende entiteit in het algemeen waarschijnlijker is dan een scheppende entititeit die precies aan de christelijke versie voldoet.quote:Op zaterdag 16 april 2011 09:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat zei je eerder ook al, maar je onderbouwt het niet. En je zegt ook weer niet op basis waarvan. Als het zo triviaal is, dan kun je dat toch eenvoudig onderbouwen?
Kijk, dat optie 1 een God beschrijft die meer bij jouw persoon past, dat kan ik me voorstellen. Maar dat zegt niks over hoe waarschijnlijkheid het daadwerkelijke bestaan van zo'n entiteit is.
Dat vind ik een vreemde manier van statistiek toepassen. Van appels weet je überhaupt dat ze bestaan.quote:Op zaterdag 16 april 2011 09:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat beargumenteerde hij wel degelijk. Hij gaf aan dat een scheppende entiteit in het algemeen waarschijnlijker is dan een scheppende entititeit die precies aan de christelijke versie voldoet.
Een verzameling van mogelijkheden waar de Christelijke versie ook inpast is vanzelfsprekend waarschijnlijker dan de Christelijke versie alleen.
Net zoals als wanneer jij zou vragen "wat heb ik in mijn handen ?". Als ik "een stuk fruit" zeg heb ik meer kans het goed te hebben dan wanneer ik "een appel die precies 4 dagen geleden bij de AH in Zaandam is gekocht, van het soort Granny Smith en met 4 bruine plekjes". Het algemene antwoord is waarschijnlijker dan het specifieke. (wat overigens niet wil zeggen dat het juist is - je kan immers ook een wasknijper in je handen hebben).
Ten eerste, ik heb nooit gesproken van " snaartheorie ", daar ben jij mee afgekomen. Trouwens, men heeft een vermoeden dat e nog meerdere dimensies zijn. Dus toch niet zo simpel dit met algebra aan te tonen. Ten tweede, ik heb nooit gesproken van een " entiteit die experimenteert ", want dan zitten we gelijke hoogte met de religieuze godsvoorstelling, en dit is wat ik wil duidelijk maken. Een formule is het enige wat je kunt geven als ' aanschouwelijk ' . Voor de eerste vier dimensies kunnen we dit wél aanschouwelijk maken. Doe jij dat nu eens met de rest. En dan van iemand vragen een iets meer aanschouwelijke voorstelling te maken van een abstract begrip is ronduit belachelijk. Laat me denken aan Toon Hermans' hard gekookt ei.quote:Nee. Dimensies zijn goed gedefinieerd (dat staat trouwens volledig los van fysische theorieën als "M-theorie) via de definitie die ik je gaf; daar zul je het mee moeten doen wanneer je over "dimensies" spreekt en is heel helder en concreet. Deze discussie over God blijft vaag. Ook omdat er, zoals al werd opgemerkt, geen concrete definitie wordt gegeven. Het idee van "een intelligente entiteit die experimenteert" werd al geopperd, maar dat vind ik minstens zo antropomorf en onwaarschijnlijk als JHWH of de Christelijke God. En vervolgens worden dan ook nog es uitspraken gedaan over de waarschijnlijkheid van het bestaan van deze entiteiten, wat ik al helemaal bijzonder vind.
En waarom heb je dan moeite met mijn abstracte omschrijving ? Voor de twaalfde dimensie heeft men ook maar een omschrijving die net zo " onomschreven " is. Beter dan een langharige grijsaard in een jurk, zittend op een troon in het Philadephia-rijk voor dit begrip met onbekende factoren, is het niet ?quote:Ik vraag me trouwens af wat je onder "aanschouwelijk" bedoeld. Als je "ruimtelijk voorstellen" bedoeld snap ik dat je mijn definitie van dimensies niet fijn vindt, maar ruimtelijke voorstellingen doen hier ook niet ter zake. Er zijn zoveel zaken in de wetenschap waar je je geen voorstelling van kunt maken, maar die logisch heel concreet zijn.
quote:De M-theorie is een poging tot een overkoepelende beschrijving (Unificatie-theorie) van de verschillende bestaande snaartheorieën.
Verschillende snaartheoretici hadden al opgemerkt dat de vijf dan bekende tiendimensionale snaartheorieën sterke overeenkomsten hadden, en het was bekend dat er tussen verschillende van deze theorieën zogeheten dualiteiten bestonden, manieren om de ene theorie in de andere te transformeren.
Edward Witten poneerde in 1995 dat het mogelijk zou moeten zijn een theorie in elf dimensies te formuleren die een overkoepelende beschrijving (unificatie) geeft van die vijf typen snaartheorie, alsmede van een elfdimensionale vorm van superzwaartekracht (een type veldentheorie dat supersymmetrie en de algemene relativiteitstheorie verenigt).
Wat ben jij vermoeiend zeg.quote:Op zaterdag 16 april 2011 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat vind ik een vreemde manier van statistiek toepassen. Van appels weet je überhaupt dat ze bestaan.
Daarbij, je negeert daarbij volkomen dat er volgens veel Christenen en Joden een boek bestaat waarin God met de mens communiceert.
Daarom vroeg ik ook op basis waarvan die conclusie wordt getrokken.
Euh, nee, dat was jij:quote:Op zaterdag 16 april 2011 10:14 schreef ATON het volgende:
Haushofer:
Ten eerste, ik heb nooit gesproken van " snaartheorie ", daar ben jij mee afgekomen.
***************quote:Op zaterdag 16 april 2011 05:24 schreef ATON het volgende:
Haushofer:
[..]
Echt aanschouwelijk kan je dit toch niet noemen he Haushofer ? Jij verwacht een goede omschrijving van het abstracte begrip ' god ', terwijl wij voor de M-theorie het moeten stellen met: n = 10 ! Ook wat kort door de bocht he ?
Nee, fysica is onmogelijk om met algebra fenomenologisch "aan te tonen". Dat is het verschil tussen wiskunde en natuurkunde. Natuurkunde maakt gebruik van wiskunde, maar om het fenomenologisch te laten kloppen moet je experimenten doen. Daar gaat pure algebra je niet bij helpen. Die kan je hooguit in de goede richting duwen.quote:Trouwens, men heeft een vermoeden dat e nog meerdere dimensies zijn. Dus toch niet zo simpel dit met algebra aan te tonen.
Jij niet. anderen hier welquote:Ten tweede, ik heb nooit gesproken van een " entiteit die experimenteert ", want dan zitten we gelijke hoogte met de religieuze godsvoorstelling, en dit is wat ik wil duidelijk maken.
Dat zei ik al; het aantal dimensies van een ruimte wordt gegeven door het aantal lineair onafhankelijke vectoren in de basis. Dat is de definitie van het begrip "dimensie". Jij verwart wiskunde met fysica. De fysica maakt gebruik van dit begrip.quote:Een formule is het enige wat je kunt geven als ' aanschouwelijk ' . Voor de eerste vier dimensies kunnen we dit wél aanschouwelijk maken. Doe jij dat nu eens met de rest.
Nee, nu vergelijk je weer een begrip wat wiskundig heel precies te definieren is met een definitie van een filosofisch/theologisch begrip.quote:En waarom heb je dan moeite met mijn abstracte omschrijving ? Voor de twaalfde dimensie heeft men ook maar een omschrijving die net zo " onomschreven " is.
Als je niks beters kunt verzinnen, zou je dan niet beter deze lulkoek laten ? Waar hebben we het eigenlijk over ???quote:Op zaterdag 16 april 2011 10:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Euh, nee, dat was jij:
[..]
***************
[..]
Nee, fysica is onmogelijk om met algebra fenomenologisch "aan te tonen". Dat is het verschil tussen wiskunde en natuurkunde. Natuurkunde maakt gebruik van wiskunde, maar om het fenomenologisch te laten kloppen moet je experimenten doen. Daar gaat pure algebra je niet bij helpen. Die kan je hooguit in de goede richting duwen.
[..]
Jij niet. anderen hier wel
[..]
Dat zei ik al; het aantal dimensies van een ruimte wordt gegeven door het aantal lineair onafhankelijke vectoren in de basis. Dat is de definitie van het begrip "dimensie". Jij verwart wiskunde met fysica. De fysica maakt gebruik van dit begrip.
[..]
Nee, nu vergelijk je weer een begrip wat wiskundig heel precies te definieren is met een definitie van een filosofisch/theologisch begrip.
Zucht - basis wiskunde ?quote:Op zaterdag 16 april 2011 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat vind ik een vreemde manier van statistiek toepassen. Van appels weet je überhaupt dat ze bestaan.
Daarbij, je negeert daarbij volkomen dat er volgens veel Christenen en Joden een boek bestaat waarin God met de mens communiceert.
Daarom vroeg ik ook op basis waarvan die conclusie wordt getrokken.
Zucht - aannames ?quote:Op zaterdag 16 april 2011 11:40 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zucht - basis wiskunde ?
Ik heb een getal in mijn hoofd tussen de 1 en 1 miljoen. Welk getal is dat ?
Meneer A noemt alle getallen tussen 1 en 10.000
Meneer B noemt het getal 17.
Wie heeft er meer kans het goede getal te noemen ? Precies - meneer A.
Hoe meer je je beperkt tot 1 enkele mogelijkheid, hoe kleiner de kans dat je de juiste optie kiest. Zeer zeker als alle opties volstrekt gelijkwaardig zijn.
Precies. Als de ene definitie waarschijnlijker zou zijn dan de ander zou je een soort statistisch godsbewijs creëren, wat volstrekt absurd is.quote:Op zaterdag 16 april 2011 12:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Daarom zijn alle mogelijke definities even onwaarschijnlijk, als je de logische keuze weglaat.
De Hindoes hebben aanzienlijk meer (en oudere) geschriften, profetiën en verslagen van manifestaties van een god op aarde dan de aanhangers van de god van Abraham.quote:Op zaterdag 16 april 2011 12:28 schreef Mathemaat het volgende:
Je hebt echter, zoals Haushofer reeds heeft geschreven, openbaringen en profeten waarmee je rekening moet houden, waardoor de goddelijke entiteit van Abraham een betere keuze is vanuit het oogpunt van logica en dus waarschijnlijker.
En waarom moeten we daar rekening mee houden en niet bv. met openbaringen en profeten uit andere religies die veel groter waren dan de god van een geitenhoeder uit een landje met een geschiedenis zonder enige betekenis? ( Goddelijke entiteit van Abraham... is dit nog ernstig ? )quote:Maar om terug te komen op het onderwerp. Niemand heeft gezegd dat er eindig veel mogelijkheden zijn om God te definiëren op een manier dat God zijn godheid behoudt. Daarom zijn alle mogelijke definities even onwaarschijnlijk, als je de logische keuze weglaat. Je hebt echter, zoals Haushofer reeds heeft geschreven, openbaringen en profeten waarmee je rekening moet houden, waardoor de goddelijke entiteit van Abraham een betere keuze is vanuit het oogpunt van logica en dus waarschijnlijker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |