wtf?quote:Op donderdag 7 april 2011 13:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
god heeft niets gemaakt als god of de goden iets hadden gemaakt, dan hadden mannen geen tepels gehad en dan waren alle bomen even groot geweest.
Kijk is naar Afrika, het continent waar iedereen elke dag op zijn knieen zit. Land is helemaal verkankerd. Bewijs dat god niet bestaat, of een echte naaier is.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:42 schreef Grijsmuisje het volgende:
Ik heb regelmatig discussies over t geloof, omdat ik dat wel leuk vind.
Zelf ben ik niet ècht gelovig, maar ik weet geen reden waarom God niet zou kunnen bestaan.
Nu las ik net het vreemdste argument tegen het bestaan van God tot nu toe:
[..]
wtf?
Waarom is dit n argument tegen het bestaan van god en wat zien anderen als 'bewijs' dat god niet bestaat?
Ik wou net hetzelfde gaan zeggen.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:45 schreef Civilian het volgende:
Ik vind de argumenten waarom god wel zou bestaan doorgaans veel vreemder
Geef de wetenschap nog 100jaar, en het is wel aan te tonen. Gewoon een kwestie van tijd voordat al die sprookjes worden doorgeprikt.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:46 schreef Ausputzert het volgende:
Je kunt het niet-bestaan nooit aantonen. Echter is er ook geen enkel bewijs voor het bestaan van "God". In al die gevallen gaan we er gewoon vanuit dat zoiets niet bestaat. Kabouters bijvoorbeeld.
ik vroeg me aan de hand hiervan wel af of t serieus was ja.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:44 schreef Ausputzert het volgende:
En je denkt dat het serieus als argument was bedoeld?
Omdat je nu eenmaal nooit het niet-bestaan van iets kan bewijzen. Russels Theepot en zo.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:51 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
maar ik ben dus benieuwd naar tegenargumenten, waarom niet?
Lees je ook nog wel eens wat mensen in je topic posten, of gaat dat je niveau te boven?quote:Op donderdag 14 april 2011 16:54 schreef Grijsmuisje het volgende:
Nogmaals, ik ben niet gelovig, ik vroeg het me gewoon af, de argumenten vóór een god heb ik nl vaker gehoord dan die tegen, dat is meestal: geen bewijs (imo)
ja, zucht, ik heb ook geen bewijs NODIG, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de redenen die mensen hebben om niet te geloven en wat zij evt zien als bewijs.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:53 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Omdat je nu eenmaal nooit het niet-bestaan van iets kan bewijzen. Russels Theepot en zo.
Daarom ligt de bewijslast ook bij degenen die beweren dat iets *wel* bestaat.
Geloof jij in het bestaan van groene kaboutertjes op Venus die de hele dag het Wilhelmus zingen in het Fries?quote:Op donderdag 14 april 2011 16:56 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
ja, zucht, ik heb ook geen bewijs NODIG, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de redenen die mensen hebben om niet te geloven en wat zij evt zien als bewijs.
Ik heb zelf eigenlijk geen reden om niet te geloven, maar zie ook geen reden om dat wel te doen.
wat heb ik volgens Jou dan niet gelezen mannetje? Volgens mij lezen mensen juist niet wat ik vraag.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:54 schreef Northside het volgende:
[..]
Lees je ook nog wel eens wat mensen in je topic posten, of gaat dat je niveau te boven?
Omdat appel. En nu?quote:Op donderdag 14 april 2011 16:59 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
Dat is nl vrij simpel: waarom geloof je niet, wat is de reden?
We? Nah, mag iedereen lekker zelf kiezen.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:46 schreef Ausputzert het volgende:
Je kunt het niet-bestaan nooit aantonen. Echter is er ook geen enkel bewijs voor het bestaan van "God". In al die gevallen gaan we er gewoon vanuit dat zoiets niet bestaat. Kabouters bijvoorbeeld.
Niet het gewenste antwoord? Het moet godverdomme niet gekker worden. Je vraagt om een reden, ik geef mijn reden, en dan is het niet goed genoeg voor mevrouwquote:Op donderdag 14 april 2011 17:04 schreef Grijsmuisje het volgende:
Zeikerds, wat is er nou zo verkeerd aan n reden vragen?
Er wordt nl wel regelmatig gevraagd aan gelovigen waarom ze geloven. Ik geloof omdat appel is dan niet het gewenste antwoord, dat is het dus andersom ook niet.
Voor oneindig veel dingen heb je geen enkele reden om erin te geloven en is het ook geen issue. Er is geen enkele aanleiding om in kabouters te geloven en daarom doet ook vrijwel niemand dat. Zo zou je ook over "God" kunnen denken.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:56 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
ja, zucht, ik heb ook geen bewijs NODIG, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de redenen die mensen hebben om niet te geloven en wat zij evt zien als bewijs.
Ik heb zelf eigenlijk geen reden om niet te geloven, maar zie ook geen reden om dat wel te doen.
je gaf geen reden.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:05 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Niet het gewenste antwoord? Het moet godverdomme niet gekker worden. Je vraagt om een reden, ik geef mijn reden, en dan is het niet goed genoeg voor mevrouw
Op een paar lunatics na, maar daar wordt geen rekening mee gehouden en die hoeven ook niet serieus genomen te worden.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:02 schreef Strugglemaster het volgende:
[..]
We? Nah, mag iedereen lekker zelf kiezen.
Ik zei 'omdat appel'. En jij zei:quote:
Dus mensen mogen van jou niet eens meer een eigen reden hebben om iets wel of niet te geloven?quote:Op donderdag 14 april 2011 17:04 schreef Grijsmuisje het volgende:
Ik geloof omdat appel is dan niet het gewenste antwoord, dat is het dus andersom ook niet.
Nee, ... maar wel in Smurfen op Venus die de hele dag driestemmig jodelen. ... Ho ja , nog dit; in het Koerdisch. Ik ben enkel benieuwd of er nog zijn die dat geloven..quote:Geloof jij in het bestaan van groene kaboutertjes op Venus die de hele dag het Wilhelmus zingen in het Fries?
quote:Op donderdag 14 april 2011 16:44 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Kijk is naar Afrika, het continent waar iedereen elke dag op zijn knieen zit. Land is helemaal verkankerd. Bewijs dat god niet bestaat, of een echte naaier is.
Trouw aan iets dat al dan niet bestaat ? Nou moe.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:12 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
God helpt je alleen als je trouw aan Hem bent en goed persoon in het leven bent.
jawel schat, maar appel is nooit een reden, nergens voor, het is een onzin opmerking op welke vraag dan ook en dat weet je zelf best, dus eigenlijk heb ik geen idee waarom ik t uitleg.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik zei 'omdat appel'. En jij zei:
[..]
Dus mensen mogen van jou niet eens meer een eigen reden hebben om iets wel of niet te geloven?
Dat vind jij.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:16 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
maar appel is nooit een reden, nergens voor
dit is geen argumentquote:Op donderdag 14 april 2011 16:42 schreef Grijsmuisje het volgende:
Zelf ben ik niet ècht gelovig, maar ik weet geen reden waarom God niet zou kunnen bestaan.
[..]
wtf?
Waarom is dit n argument tegen het bestaan van god en wat zien anderen als 'bewijs' dat god niet bestaat?
Heb je één reden dat ie wél zou bestaan ?quote:Ik heb regelmatig discussies over t geloof, omdat ik dat wel leuk vind.
Ik heb godverdomme 6 weken lang hele dagen zitten studeren en vanaf 13.06u vanmiddag staat m'n verstand op 0,1 jaquote:
De wetenschap zal nooit het niet bestaan van God kunnen bewijzen het kan enkel bewijzen dat iets er wel isquote:Op donderdag 14 april 2011 16:47 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Geef de wetenschap nog 100jaar, en het is wel aan te tonen. Gewoon een kwestie van tijd voordat al die sprookjes worden doorgeprikt.
Wat?!?!?quote:Op donderdag 14 april 2011 17:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee, ... maar wel in Smurfen op Venus die de hele dag driestemmig jodelen. ... Ho ja , nog dit; in het Koerdisch. Ik ben enkel benieuwd of er nog zijn die dat geloven..
quote:Op donderdag 14 april 2011 16:53 schreef gebruikersnaam het volgende:
als God wel bewezen zou bestaan, dan geloof je niet, maar weet je het zeker.
No worries.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:21 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik heb godverdomme 6 weken lang hele dagen zitten studeren en vanaf 13.06u vanmiddag staat m'n verstand op 0,1 ja
Ha nee ? Zal je al eens een hint geven: Het "Grote Boek" begint met " In de beginne..", en daar gaan we al de mist in. Er - is - geen - begin. Wat zeg je ? de oerknal ? Dat is reeds de ontelbare op rij. Oo kijk, er zijn nog zonnestelsels buiten het onze. Oo kijk, er zijn nog melkwegen buiten het onze, ontelbaar vele in dit universum. En nu zijn er al wetenschappers die beweren dat er ontelbare universums zijn en spreken van multiversum. Elke seconde, bij wijze van spreken, is er een oerknal. Geen begin en ook geen eind. Moeilijk te vatten ? Dat probleem stelde zich ook als men doorkreeg dat er meerdere zonnestelsels waren. In de beginne schiep God.. niet dus.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:23 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
De wetenschap zal nooit het niet bestaan van God kunnen bewijzen het kan enkel bewijzen dat iets er wel is
nee, maar ook geen dat ie niet zou bestaan.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:19 schreef ATON het volgende:
Grijsmuisje:
[..]
Heb je één reden dat ie wél zou bestaan ?
Het is niet onmogelijk dat de enige manier waarop jij ooit volmaakt gelukkig zal worden is dat je hier nu een aantal naaktfoto's van jezelf post.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:15 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
nee, maar ook geen dat ie niet zou bestaan.
Ik geloof niet omdat ik niet geloof, maar dat is eigenlijk net zo min een reden als appel.
Het is niet bewezen DUS bestaat het niet vind ik ook geen argument, er waren altijd dingen die nog bewezen moesten worden en die zullen er ws altijd zijn. Uiteindelijk worden ze bewezen en dan geloven we. Ik geloof dus niet dat het bestaan van n god bewezen gaat worden, maar ik sluit t ook niet uit.
dat snapte ik wel.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:51 schreef MisterSqueaky het volgende:
"Waarom mannen tepels hebben" is zelfs een leuk boek met weetjes
Maar dat argument komt neer op "mannentepels dienen geen doel. Als mannen en vrouwen ontworpen zijn door God, waarom voegde hij dan zoiets nutteloos toe ?"
Niet het sterkste argument ooit natuurlijk; maar nog altijd sterker dan de argumenten van menig creationistEn wel handig om er op te wijzen dat "evolutie, creationisme of iets anders" niet alleen een puur academisch debat over levensfilosofie is. Waar wij vandaan komen beïnvloedt ons en de wereld om ons heen. Fysiek en mentaal. Van ziektes tot tepels, van ogen tot zwiepstaartjes.
daar heb ik dan weer wèl een reden voor.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:18 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het is niet onmogelijk dat de enige manier waarop jij ooit volmaakt gelukkig zal worden is dat je hier nu een aantal naaktfoto's van jezelf post.
Niet dat ik dat idee kan onderbouwen, noch dat er enige reden is om aan te nemen dat het zo is -
maar het zou kunnen !.
Dus waarom doe je het niet?
dat is geen idee dat al eeuwen bestaat. Maar t zou kunnen.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:24 schreef sc00p het volgende:
Waarom zou het Vliegende Spaghetti Monster niet bestaan?
maar de meeste Atheïsten zijn ook niet zo stellig in hun ongeloof.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:20 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
dat snapte ik wel.
Ik vind het moeilijk, sinds kort ken ik iemand die zwaar gelovig is, hij vindt t geen probleem dat ik dat niet ben en probeert me niet te overtuigen ofzo, maar hij heeft geen argumenten vóór. Hij wéét het gewoon zegt hij.
Ik ben niet zo stellig in mijn niet-geloven en vraag me af waarom ik niet geloof.
En waarom anderen dat niet doen dus. Zomaar.
En Brahma ? Dat idee is immers zelfs ouder dan Yahweh en het hele Jodendomquote:Op donderdag 14 april 2011 18:30 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
dat is geen idee dat al eeuwen bestaat. Maar t zou kunnen.
Het kan ook best dat de yeti bestaat.
Heb je dit dan niet gelezen ?quote:Op donderdag 14 april 2011 18:15 schreef Grijsmuisje het volgende:
nee, maar ook geen dat ie niet zou bestaan.
Ik geloof niet omdat ik niet geloof, maar dat is eigenlijk net zo min een reden als appel.
Het is niet bewezen DUS bestaat het niet vind ik ook geen argument, er waren altijd dingen die nog bewezen moesten worden en die zullen er ws altijd zijn. Uiteindelijk worden ze bewezen en dan geloven we. Ik geloof dus niet dat het bestaan van n god bewezen gaat worden, maar ik sluit t ook niet uit.
quote:Ha nee ? Zal je al eens een hint geven: Het "Grote Boek" begint met " In de beginne..", en daar gaan we al de mist in. Er - is - geen - begin. Wat zeg je ? de oerknal ? Dat is reeds de ontelbare op rij. Oo kijk, er zijn nog zonnestelsels buiten het onze. Oo kijk, er zijn nog melkwegen buiten het onze, ontelbaar vele in dit universum. En nu zijn er al wetenschappers die beweren dat er ontelbare universums zijn en spreken van multiversum. Elke seconde, bij wijze van spreken, is er een oerknal. Geen begin en ook geen eind. Moeilijk te vatten ? Dat probleem stelde zich ook als men doorkreeg dat er meerdere zonnestelsels waren. In de beginne schiep God.. niet dus.
Nou ja, de meeste die ik ken dus wèl. Hij bestaat niet, punt. Net als die vriend andersom zegt.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar de meeste Atheïsten zijn ook niet zo stellig in hun ongeloof.
Zelfs Dawkins gaat niet zo ver om te zeggen dat het 100% onmogelijk is dat er een god bestaat
Gefeliciteerd, je bent een agnost.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:15 schreef Grijsmuisje het volgende:
Hij weet juist niks! Waarom ? Daarom. ( even sullig )quote:Op donderdag 14 april 2011 18:20 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
dat snapte ik wel.
Ik vind het moeilijk, sinds kort ken ik iemand die zwaar gelovig is, hij vindt t geen probleem dat ik dat niet ben en probeert me niet te overtuigen ofzo, maar hij heeft geen argumenten vóór. Hij wéét het gewoon zegt hij.
Ik ben niet zo stellig in mijn niet-geloven en vraag me af waarom ik niet geloof.
En waarom anderen dat niet doen dus. Zomaar.
Dawkins zegt ook vooral dat het niet uitmaakt - ALS god bestaat en ALS hij is zoals de Bijbel Hem omschrijft - dan is het volgens Dawkins immers een "misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully".quote:Op donderdag 14 april 2011 18:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar de meeste Atheïsten zijn ook niet zo stellig in hun ongeloof.
Zelfs Dawkins gaat niet zo ver om te zeggen dat het 100% onmogelijk is dat er een god bestaat
Het hangt er ook heel erg vanaf over welke god je het hebt. Er zijn duizenden merken. Als je het hebt over de algoede almachtige christelijke god dan kun je met enige logica concluderen dat deze god in ieder geval niet algoed is dus wat blijft er dan over van de geloofwaardigheid van de bijbel en de god die daarin beschreven wordt.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:42 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
wtf?
Wel aardig leesvoer, maar persoonlijk ben ik meer onder de indruk van zijn werken over evolutie. Hij mag dan 's-werelds bekendste atheist zijn, zijn kennis van religie laat wat mij betreft soms wel te wensen over.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:48 schreef Ancarta het volgende:
Lees: Richard Dawkins, The GOD delusion, heb je iets om over na te denken =)
Waar het echter fout gaat is het idee dat daaruit volgt dat zijn bestaan even waarschijnlijk zou zijn als zijn niet-bestaan. Dat is natuurlijk klinkklare onzin.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:04 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Mensen kunnen niet bewijzen dat die bestaat maar mensen kunnen ook niet bewijzen dat die niet bestaat.
Als je alle manieren van falsificeren van argumenten verwerpt, dan kun je niets meer beredeneren. Dan heb je als gevolg, dat je een agnost t.a.v van God wordt. Dit is ook wat agnosten die ik ken meestal doen, dus ook t.a.v. van "fries sprekende smurfen op Mars".quote:Op donderdag 14 april 2011 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar het echter fout gaat is het idee dat daaruit volgt dat zijn bestaan even waarschijnlijk zou zijn als zijn niet-bestaan. Dat is natuurlijk klinkklare onzin.
Niemand is een agnost t.a.v. fries sprekende smurfen op Mars. Waarom zouden we dan wel agnost zijn t.a.v. een god of goden?
Volgt dat idee daar dan uit?quote:Op donderdag 14 april 2011 19:07 schreef Molurus het volgende:
Waar het echter fout gaat is het idee dat daaruit volgt dat zijn bestaan even waarschijnlijk zou zijn als zijn niet-bestaan. Dat is natuurlijk klinkklare onzin.
Ik ben anders evenveel een agnost t.a.v. fries sprekende smurfen op mars als een agnost t.a.v. Allah dan wel God. Hoezo kan dat niet? Dacht dat dat het hele idee achter agnosticisme was...quote:Op donderdag 14 april 2011 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niemand is een agnost t.a.v. fries sprekende smurfen op Mars. Waarom zouden we dan wel agnost zijn t.a.v. een god of goden?
Nog eentje ( ongezouten )quote:Op donderdag 14 april 2011 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wel aardig leesvoer, maar persoonlijk ben ik meer onder de indruk van zijn werken over evolutie. Hij mag dan 's-werelds bekendste atheist zijn, zijn kennis van religie laat wat mij betreft soms wel te wensen over.
Meer tips:
- Christopher Hitchens (Zijn boek 'God is not great', en de vele debatten die hij had met gelovigen. Een aantal daarvan is terug te vinden in Het grote F&L video topic )
- Daniel Dennett (ook terug te vinden in het video topic)
- En speciale vermelding omdat hij relatief onbekend is: Herman Philipse, hoogleraar wijsbegeerte aan de uni van Utrecht. Die heeft een hele berg hoorcollege's op CD uitgegeven die dacht ik ook via torrent zijn te downloaden. Ik kan in het bijzonder de serie 'godsdienstfilosofie' aanraden.
Nee, maar het is een argument dat je zo nu en dan wel eens hoort. Het feit dat je het niet-bestaan ervan niet kunt bewijzen zegt natuurlijk helemaal niets over de waarschijnlijkheid ervan.quote:
http://en.wikipedia.org/w(...)a_Natural_Phenomenonquote:Op donderdag 14 april 2011 19:02 schreef Molurus het volgende:
Daniel Dennett (ook terug te vinden in het video topic)
Idem dito de Kerstman.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:04 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Mensen kunnen niet bewijzen dat die bestaat maar mensen kunnen ook niet bewijzen dat die niet bestaat.
quote:Op donderdag 14 april 2011 19:14 schreef Ausputzert het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)a_Natural_Phenomenon
Dat is in elk geval niet wat er doorgaans wordt bedoeld met agnosticisme. Natuurlijk, als je de kans dat er een god bestaat schat op 0.000000000000001% omdat je het tegendeel niet kunt bewijzen dan ben je volgens de strikte definitie een agnost. Niemand hanteert echter die definitie zo strikt. Als je dat zou doen zijn al gauw 90% van de atheisten eigenlijk agnost, waaronder eerder genoemde Richard Dawkins.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:13 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Ik ben anders evenveel een agnost t.a.v. fries sprekende smurfen op mars als een agnost t.a.v. Allah dan wel God. Hoezo kan dat niet? Dacht dat dat het hele idee achter agnosticisme was...
Agnost en atheist sluiten elkaar ook totaal niet uit. Agnost zegt iets over wat je weet. Atheist over iets wat je gelooft (of niet gelooft). Hoewel er overlap kan zijn hoeft dat niet.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is in elk geval niet wat er doorgaans wordt bedoeld met agnosticisme. Natuurlijk, als je de kans dat er een god bestaat schat op 0.000000000000001% omdat je strikt genomen het tegendeel niet kunt bewijzen dan ben je volgens de strikte definitie een agnost. Niemand hanteert echter die definitie zo strikt. Als je dat zou doen zijn al gauw 90% van de atheisten eigenlijk agnost, waaronder eerdergenoemde Richard Dawkins.
Richard Dawkins trekt het iets verder uit elkaar in zijn "spectrum of theistic probability":quote:Op donderdag 14 april 2011 19:32 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Agnost en atheist sluiten elkaar ook totaal niet uit. Agnost zegt iets over wat je weet. Atheist over iets wat je gelooft (of niet gelooft). Hoewel er overlap kan zijn hoeft dat niet.
Ofwel: agnostiche atheisten bestaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spectrum_of_theistic_probabilityquote:1.Strong theist. 100 per cent probability of God. In the words of C.G. Jung: "I do not believe, I know."
2.Very high probability but short of 100 per cent. De facto theist. "I cannot know for certain, but I strongly believe in God and live my life on the assumption that he is there."
3.Higher than 50 per cent but not very high. Technically agnostic but leaning towards theism. "I am very uncertain, but I am inclined to believe in God."
4.Exactly 50 per cent. Completely impartial agnostic. "God's existence and non-existence are exactly equiprobable."
5.Lower than 50 per cent but not very low. Technically agnostic but leaning towards atheism. "I do not know whether God exists but I'm inclined to be skeptical."
6.Very low probability, but short of zero. De facto atheist. "I cannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there."
7.Strong atheist. "I know there is no God, with the same conviction as Jung 'knows' there is one."
Pech - het is wel juistquote:Op donderdag 14 april 2011 19:36 schreef Molurus het volgende:
Het is niet heel gebruikelijk om de categorieen 2 en 6 te omschrijven als agnosticisme.
Er bestaat ook nog het geloven in geloofquote:Op donderdag 14 april 2011 19:40 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Pech - het is wel juistJe kan ook prima een agnostisch theist zijn - "ik denk niet dat het ooit mogelijk is om zeker te weten dat God bestaat, maar ik geloof in Hem".
Dat een groot deel van de mensen geloof en weten niet uit elkaar kan houden en dus filosofische standpunten wil vervuilen is niet mijn probleem
Daar kan ik je in bijtreden.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:43 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog het geloven in geloof
dat zelfs als God niet zou bestaan het geloof nodig is om een groep mensen bij elkaar te houden en geloof zelf het goede wordt ongeacht of hetgeen waarin geloofd wordt waar is.
Dit is meer metafysica dan harde wetenschap, en staat nog zo op losse schroeven dat deze ideeën als serieuze wetenschap beschouwen niet veel minder speculatief is dan geloven in God. Iemand als Hawking buit dit ook nogal uit in zijn nieuwste boek "The grand design", waar hij zulke grote en ononderbouwde stappen neemt dat ik me afvraag of hij in geldnood zat toen hij zijn naam op de kaft liet zetten. Want wetenschappelijk is het nogal dubieus.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Ha nee ? Zal je al eens een hint geven: Het "Grote Boek" begint met " In de beginne..", en daar gaan we al de mist in. Er - is - geen - begin. Wat zeg je ? de oerknal ? Dat is reeds de ontelbare op rij. Oo kijk, er zijn nog zonnestelsels buiten het onze. Oo kijk, er zijn nog melkwegen buiten het onze, ontelbaar vele in dit universum. En nu zijn er al wetenschappers die beweren dat er ontelbare universums zijn en spreken van multiversum. Elke seconde, bij wijze van spreken, is er een oerknal. Geen begin en ook geen eind. Moeilijk te vatten ? Dat probleem stelde zich ook als men doorkreeg dat er meerdere zonnestelsels waren. In de beginne schiep God.. niet dus.
Maar dan wel met een mate van flexibiliteit waarbij van de hele grondslag van dat christendom maar bar weinig overblijft.quote:Op vrijdag 15 april 2011 00:42 schreef Haushofer het volgende:
Kortom, ik denk dat de impact van ratio op onze religieuze beleving nog wel es overschat wordt, en dat met de nodige flexibiliteit een religie als het Christendom er zeker niet slecht voor staat
Wat is volgens jou "de grondslag van het Christendom"?quote:Op vrijdag 15 april 2011 08:49 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar dan wel met een mate van flexibiliteit waarbij van de hele grondslag van dat christendom maar bar weinig overblijft.
Dat er een almachtige en alomtegenwoordige god bestaat die alles geschapen zou hebben - daar begint het hele verhaal immers mee.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is volgens jou "de grondslag van het Christendom"?
Mannen hebben tepels, omdat wanneer deze aangemaakt worden tijdens de ontwikkeling van de foetus in de baarmoeder het geslacht nog niet bepaald is. Geslacht wordt op een later tijdstip in het proces ontwikkeld.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:51 schreef MisterSqueaky het volgende:
"Waarom mannen tepels hebben" is zelfs een leuk boek met weetjes
Maar dat argument komt neer op "mannentepels dienen geen doel. Als mannen en vrouwen ontworpen zijn door God, waarom voegde hij dan zoiets nutteloos toe ?"
Niet het sterkste argument ooit natuurlijk; maar nog altijd sterker dan de argumenten van menig creationistEn wel handig om er op te wijzen dat "evolutie, creationisme of iets anders" niet alleen een puur academisch debat over levensfilosofie is. Waar wij vandaan komen beïnvloedt ons en de wereld om ons heen. Fysiek en mentaal. Van ziektes tot tepels, van ogen tot zwiepstaartjes.
Correct. Mannen zijn een soort verder ontwikkelde vrouwen, embryonaal gezien.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:45 schreef Killaht het volgende:
[..]
Mannen hebben tepels, omdat wanneer deze aangemaakt worden tijdens de ontwikkeling van de foetus in de baarmoeder het geslacht nog niet bepaald is. Geslacht wordt op een later tijdstip in het proces ontwikkeld.
Nee, andersom juist. Delen van de penis groeien bij vrouwelijke embryo's door naar vaginale delen. Ook hebben vrouwen een kwart chromosoom meer, dus je zou zelfs kunnen zeggen dat vrouwen meer mens zijn dan wij, want meer menselijk DNA.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:48 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Correct. Mannen zijn een soort verder ontwikkelde vrouwen, embryonaal gezien.
Dat is de grondslag van het creationisme. Het Christendom zou ik toch wat specifieker beschrijven. De grondslag van het Christendom is dat God mens geworden is om onze zonden weg te nemen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:39 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dat er een almachtige en alomtegenwoordige god bestaat die alles geschapen zou hebben - daar begint het hele verhaal immers mee.
En wanneer hebben ze die " grondslag " uitgevonden en als dogma aangenomen ??quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is de grondslag van het creationisme. Het Christendom zou ik toch wat specifieker beschrijven. De grondslag van het Christendom is dat God mens geworden is om onze zonden weg te nemen.
Exact diezelfde god dus die volgens de bijbel in den beginne hemel en aarde schiep, zeg maar..?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is de grondslag van het creationisme. Het Christendom zou ik toch wat specifieker beschrijven. De grondslag van het Christendom is dat God mens geworden is om onze zonden weg te nemen.
Waarom is het ene 'onzin' en het andere niet..?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:11 schreef HostiMeister het volgende:
Waarom is het zo dat als met het over een god heeft men er altijd van die vliegend spaghetti monster zooi bij moet slepen? Een god zoals de Christenen, Joden, Moslims, etc. beschrijven is natuurlijk onzin, maar een Schepper/God is natuurlijk een heel ander verhaal.
Omdat het gaat over onfeilbare regels verzonnen om mensen onder controle te houden, georganiseerde religie. Een schepper zou nog ergens wetenschappelijk te verklaren zijn, een god zoals beschreven in de Thora, Bijbel, Koran etc. niet.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:40 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom is het ene 'onzin' en het andere niet..?
Je leest het al terug in de brieven van Paulus, dus dat idee zal kort na Jezus' dood ontstaan moeten zijn, lijkt me.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:22 schreef ATON het volgende:
En wanneer hebben ze die " grondslag " uitgevonden en als dogma aangenomen ??
Ja. Dus...?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:39 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Exact diezelfde god dus die volgens de bijbel in den beginne hemel en aarde schiep, zeg maar..?
er zijn ook mensen met een heel chromosoom meer, die zijn er ook niet beter van gewordenquote:Op vrijdag 15 april 2011 10:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Nee, andersom juist. Delen van de penis groeien bij vrouwelijke embryo's door naar vaginale delen. Ook hebben vrouwen een kwart chromosoom meer, dus je zou zelfs kunnen zeggen dat vrouwen meer mens zijn dan wij, want meer menselijk DNA.
Als die god wegvalt (zie die kennis van me die niet in een god gelooft) dondert mijns insziens toch een beetje de hele bodem eronder vandaan.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |