Er bestaat ook nog het geloven in geloofquote:Op donderdag 14 april 2011 19:40 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Pech - het is wel juistJe kan ook prima een agnostisch theist zijn - "ik denk niet dat het ooit mogelijk is om zeker te weten dat God bestaat, maar ik geloof in Hem".
Dat een groot deel van de mensen geloof en weten niet uit elkaar kan houden en dus filosofische standpunten wil vervuilen is niet mijn probleem
Daar kan ik je in bijtreden.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:43 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog het geloven in geloof
dat zelfs als God niet zou bestaan het geloof nodig is om een groep mensen bij elkaar te houden en geloof zelf het goede wordt ongeacht of hetgeen waarin geloofd wordt waar is.
Dit is meer metafysica dan harde wetenschap, en staat nog zo op losse schroeven dat deze ideeën als serieuze wetenschap beschouwen niet veel minder speculatief is dan geloven in God. Iemand als Hawking buit dit ook nogal uit in zijn nieuwste boek "The grand design", waar hij zulke grote en ononderbouwde stappen neemt dat ik me afvraag of hij in geldnood zat toen hij zijn naam op de kaft liet zetten. Want wetenschappelijk is het nogal dubieus.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Ha nee ? Zal je al eens een hint geven: Het "Grote Boek" begint met " In de beginne..", en daar gaan we al de mist in. Er - is - geen - begin. Wat zeg je ? de oerknal ? Dat is reeds de ontelbare op rij. Oo kijk, er zijn nog zonnestelsels buiten het onze. Oo kijk, er zijn nog melkwegen buiten het onze, ontelbaar vele in dit universum. En nu zijn er al wetenschappers die beweren dat er ontelbare universums zijn en spreken van multiversum. Elke seconde, bij wijze van spreken, is er een oerknal. Geen begin en ook geen eind. Moeilijk te vatten ? Dat probleem stelde zich ook als men doorkreeg dat er meerdere zonnestelsels waren. In de beginne schiep God.. niet dus.
Maar dan wel met een mate van flexibiliteit waarbij van de hele grondslag van dat christendom maar bar weinig overblijft.quote:Op vrijdag 15 april 2011 00:42 schreef Haushofer het volgende:
Kortom, ik denk dat de impact van ratio op onze religieuze beleving nog wel es overschat wordt, en dat met de nodige flexibiliteit een religie als het Christendom er zeker niet slecht voor staat
Wat is volgens jou "de grondslag van het Christendom"?quote:Op vrijdag 15 april 2011 08:49 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar dan wel met een mate van flexibiliteit waarbij van de hele grondslag van dat christendom maar bar weinig overblijft.
Dat er een almachtige en alomtegenwoordige god bestaat die alles geschapen zou hebben - daar begint het hele verhaal immers mee.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is volgens jou "de grondslag van het Christendom"?
Mannen hebben tepels, omdat wanneer deze aangemaakt worden tijdens de ontwikkeling van de foetus in de baarmoeder het geslacht nog niet bepaald is. Geslacht wordt op een later tijdstip in het proces ontwikkeld.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:51 schreef MisterSqueaky het volgende:
"Waarom mannen tepels hebben" is zelfs een leuk boek met weetjes
Maar dat argument komt neer op "mannentepels dienen geen doel. Als mannen en vrouwen ontworpen zijn door God, waarom voegde hij dan zoiets nutteloos toe ?"
Niet het sterkste argument ooit natuurlijk; maar nog altijd sterker dan de argumenten van menig creationistEn wel handig om er op te wijzen dat "evolutie, creationisme of iets anders" niet alleen een puur academisch debat over levensfilosofie is. Waar wij vandaan komen beïnvloedt ons en de wereld om ons heen. Fysiek en mentaal. Van ziektes tot tepels, van ogen tot zwiepstaartjes.
Correct. Mannen zijn een soort verder ontwikkelde vrouwen, embryonaal gezien.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:45 schreef Killaht het volgende:
[..]
Mannen hebben tepels, omdat wanneer deze aangemaakt worden tijdens de ontwikkeling van de foetus in de baarmoeder het geslacht nog niet bepaald is. Geslacht wordt op een later tijdstip in het proces ontwikkeld.
Nee, andersom juist. Delen van de penis groeien bij vrouwelijke embryo's door naar vaginale delen. Ook hebben vrouwen een kwart chromosoom meer, dus je zou zelfs kunnen zeggen dat vrouwen meer mens zijn dan wij, want meer menselijk DNA.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:48 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Correct. Mannen zijn een soort verder ontwikkelde vrouwen, embryonaal gezien.
Dat is de grondslag van het creationisme. Het Christendom zou ik toch wat specifieker beschrijven. De grondslag van het Christendom is dat God mens geworden is om onze zonden weg te nemen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:39 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dat er een almachtige en alomtegenwoordige god bestaat die alles geschapen zou hebben - daar begint het hele verhaal immers mee.
En wanneer hebben ze die " grondslag " uitgevonden en als dogma aangenomen ??quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is de grondslag van het creationisme. Het Christendom zou ik toch wat specifieker beschrijven. De grondslag van het Christendom is dat God mens geworden is om onze zonden weg te nemen.
Exact diezelfde god dus die volgens de bijbel in den beginne hemel en aarde schiep, zeg maar..?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is de grondslag van het creationisme. Het Christendom zou ik toch wat specifieker beschrijven. De grondslag van het Christendom is dat God mens geworden is om onze zonden weg te nemen.
Waarom is het ene 'onzin' en het andere niet..?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:11 schreef HostiMeister het volgende:
Waarom is het zo dat als met het over een god heeft men er altijd van die vliegend spaghetti monster zooi bij moet slepen? Een god zoals de Christenen, Joden, Moslims, etc. beschrijven is natuurlijk onzin, maar een Schepper/God is natuurlijk een heel ander verhaal.
Omdat het gaat over onfeilbare regels verzonnen om mensen onder controle te houden, georganiseerde religie. Een schepper zou nog ergens wetenschappelijk te verklaren zijn, een god zoals beschreven in de Thora, Bijbel, Koran etc. niet.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:40 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom is het ene 'onzin' en het andere niet..?
Je leest het al terug in de brieven van Paulus, dus dat idee zal kort na Jezus' dood ontstaan moeten zijn, lijkt me.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:22 schreef ATON het volgende:
En wanneer hebben ze die " grondslag " uitgevonden en als dogma aangenomen ??
Ja. Dus...?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:39 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Exact diezelfde god dus die volgens de bijbel in den beginne hemel en aarde schiep, zeg maar..?
er zijn ook mensen met een heel chromosoom meer, die zijn er ook niet beter van gewordenquote:Op vrijdag 15 april 2011 10:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Nee, andersom juist. Delen van de penis groeien bij vrouwelijke embryo's door naar vaginale delen. Ook hebben vrouwen een kwart chromosoom meer, dus je zou zelfs kunnen zeggen dat vrouwen meer mens zijn dan wij, want meer menselijk DNA.
Als die god wegvalt (zie die kennis van me die niet in een god gelooft) dondert mijns insziens toch een beetje de hele bodem eronder vandaan.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |