abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95386376
Vorige deel: Borstvoeding deel 92

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedingsorganisaties:

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3

[ Bericht 0% gewijzigd door CrazyPrincess op 12-04-2011 16:32:35 ]
pi_95386580
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 12:23 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik gebruik overigens de applicatie van het WHO. Heb ik in een keer allemaal leuke grafiekjes *O* En vind ik makkelijker in gebruik dan het via de site van borstvoeding.com te doen.
Allemaal leuke grafiekjes, dat klinkt fijn. Ik ga downloaden!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_95387685
Wat een leuk programma! Lijkt alsof dit door CB's gebruikt wordt (maar dan in de USA, gezien de NCHS-curves).
pi_95388084
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 12:57 schreef WupWup het volgende:
Wat een leuk programma! Lijkt alsof dit door CB's gebruikt wordt (maar dan in de USA, gezien de NCHS-curves).
Waar zie je dat? :?
pi_95388983
Bij opties kun je kiezen voor de WHO- of NCHS-standaarden.
pi_95389815
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 13:25 schreef WupWup het volgende:
Bij opties kun je kiezen voor de WHO- of NCHS-standaarden.
Ah OK :)

Gebruiken ze die hier op de CB's ook? Daar vragen ze steeds of Truus ziek is geweest en als ik aangeef dat dat niet zo is adviseren ze haar wat meer te eten te geven.

Volgens NCHS-curve:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens WHO-curve:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overigens is de laatste meting mijn schatting voor over een maand. Die telt dus nog niet mee :)
pi_95390200
Dankjewel voor de tip CP! Handig en leuk programma :D
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_95392415
Hmmm, ik heb net even in het boekje van het CB gekeken en zo te zien gebruiken die curves die door TNO zijn ontwikkeld. Eens even verder spitten hoe die tot stand zijn gekomen :Y)

-edit-
Ook die van TNO eens ingevuld:
SPOILER
Kan overigens niet vinden of die TNO-curves gebaseerd zijn op borstgevoerde baby's, kunstgevoede baby's of beide door elkaar.

[ Bericht 37% gewijzigd door CrazyPrincess op 12-04-2011 15:02:37 ]
pi_95397127
He leuk! Ga ik straks thuis ook eens invullen :)
pi_95418242
Gisteren bij de LK de Breastflow fles opgehaald en vandaag 2x geprobeerd. Beide keren zo'n 100 cc gedronken, als hij dat donderdag op de creche ook doet vind ik het prima :) Als hij daar dan tevreden mee is natuurlijk ;) Morgen weer oefenen ..
Na de fles heeft hij overigens nog wel bij mij gedronken (even daarna), dus helemaal tevreden was hij nog niet, maar we gaan de goede kant weer op gelukkig
pi_95432167
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:08 schreef mrien het volgende:
Gisteren bij de LK de Breastflow fles opgehaald en vandaag 2x geprobeerd. Beide keren zo'n 100 cc gedronken, als hij dat donderdag op de creche ook doet vind ik het prima :) Als hij daar dan tevreden mee is natuurlijk ;) Morgen weer oefenen ..
Na de fles heeft hij overigens nog wel bij mij gedronken (even daarna), dus helemaal tevreden was hij nog niet, maar we gaan de goede kant weer op gelukkig
Dat klinkt goed *O*
pi_95433273
Mrien wat fijn zeg!! *O*

CP bedankt voor t programmaatje! :D ik hou wel van een beetje nerden met getallen en grafiekjes :9 <3
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  woensdag 13 april 2011 @ 10:18:34 #13
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_95433546
Mrien wat fijn zeg!
pi_95437983
Mrien, wat goed van Jelle! ^O^

Ik neem aan dat regelmatige nachtvoedingen je cyclus weer in de war kunnen brengen? * Morretje er niet op zit te wachten, maar wel verwacht had ongesteld te zijn
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_95438704
Zou wel kunnen mor, bij mij geen enkel verschil though...
pi_95464850
Ook bij mij bij Lotte toen geen verschil qua cyclus en menstruatie. Pas na 9 maanden weer ongesteld :) Wat mij betreft mag dat nu wel weer zo lang duren ^O^
  donderdag 14 april 2011 @ 11:49:05 #17
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_95484186
Is voeden op verzoek bij een kind van 15mnd verwennen?
(Dus ook 's nachts, de laatste tijd wat meer, maar ze is niet lekker en ik weet niet wat er is)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 14 april 2011 @ 12:46:42 #18
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_95486518
Ik voed altijd op verzoek, ook nu ze 25 maanden is. Of het (in de ogen van anderen) verwennen is, boeit me niet in het minst. ;) Het is gezond voor haar, dat is het enige dat me boeit. :)
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_95486680
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:49 schreef DaviniaHR het volgende:
Is voeden op verzoek bij een kind van 15mnd verwennen?
(Dus ook 's nachts, de laatste tijd wat meer, maar ze is niet lekker en ik weet niet wat er is)
Maakt het uit in dit geval van de laatste tijd?
Ze is niet lekker zeg je en je weet niet wat er is; als je haar een zetpil zou geven is dat dan verwennen? Ik denk dat het in dit geval zeker geen verwennen is. :)
En verder vind ik voeden op verzoek een natuurlijke zaak.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_95486707
Kun je verwennen met voeding, troost, aandacht, liefde? In mijn ogen niet in elk geval. Ongeacht de leeftijd.
pi_95487741
Ik denk ook niet dat je haar verwend Davinia, ik denk dat je in haar behoefte voorziet.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  donderdag 14 april 2011 @ 13:29:36 #22
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_95488340
Wij zijn naar het CB geweest: 71 cm bij 8180 gram (maar hij is dus dit keer gewogen met luier en romper aan :D ) 17 feb woog hij 7965, zonder luier en romper

Beetje grillig lijntje. De arts zei heel droog: dat zal bij hem wel zo blijven :D
pi_95488597
Nou, dat ziet er keurig uit toch? ^O^ Moet je nog echt eten bij hem naar binnen proppen nu?

Davinia, verwennen is misschien niet het goede woord, gewennen op termijn wel? Ik merk dat hier, hoewel de mijne wel wat jonger is dan jouw dame, dat als ze een paar nachten niet lekker is en ik haar voed, ze daarna ook wakker blijft worden terwijl ze dan wel prima zelf weer in kan slapen.
Verwennen van kinderen heeft een beetje een negatieve klank gekregen, terwijl als je zegt: ik heb een verwenweekendje oid, het positief en fijn moet zijn.
  donderdag 14 april 2011 @ 14:07:14 #24
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_95489977
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 13:36 schreef Morretje het volgende:
Nou, dat ziet er keurig uit toch? ^O^ Moet je nog echt eten bij hem naar binnen proppen nu?

Davinia, verwennen is misschien niet het goede woord, gewennen op termijn wel? Ik merk dat hier, hoewel de mijne wel wat jonger is dan jouw dame, dat als ze een paar nachten niet lekker is en ik haar voed, ze daarna ook wakker blijft worden terwijl ze dan wel prima zelf weer in kan slapen.
Verwennen van kinderen heeft een beetje een negatieve klank gekregen, terwijl als je zegt: ik heb een verwenweekendje oid, het positief en fijn moet zijn.
Ik prop niks meer naar binnen. Dan eet hij maar niet ;)
Hij eet heel wisselend maar hoe meer wij aandringen, hoe meer hij weigert (en dan weigert hij zelfs dingen die hij normaal wel eet).
De CB-arts vond het tof dat ik nog bv gaf :D

Ow en over verwennen. Uhm tja het is maar hoe het bekijkt. Als je 10x per nacht opstaat om er een speen in te doen, verwen je je kind dan? Als je je kind oppakt als het aan je been staat te jengelen, verwen je je kind dan? Als je je kind de borst geeft, omdat er weet ik veel wat aan de hand is, verwen je je kind dan?

Ik geef ook nog op verzoek. Zowel op eigen als op Harry's verzoek. Soms heb ik geen nachtvoeding, soms 2. Wel verbied ik sabbelen. Ik koppel hem af als hij niet doordrinkt. Dan wordt hij soms wel erg boos, maar ik ben geen veredelde speen.
Ik heb wel ontdekt (per ongeluk ivm slaapgebrek) dat hij zich soms meldt (jengelen) en als je dan niet direct gaat, hij na 5-10 minuten gewoon weer in slaap valt.
pi_95490581
Mooie curves weer Asy! Dat laatste heb ik ook wel eens gehad, maar dan meldt ze zich gewoon 3 kwartier later nog eens en dan wat dwingender :')
  donderdag 14 april 2011 @ 14:35:28 #26
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_95491162
Dank voor jullie antwoorden! :*
Madam heeft gister dus veel gedronken, en vannacht weer, dus het is half 3 en ik heb al stuwing :')

Ach ja, het gaat ( bij PR ) vooral om de nachtvoedingen. En dat is maximaal 1 per nacht. Als we klaar zijn, zorg ik wel dat ze wakker haar bedje in gaat. Het biedt troost, maar ik ben geen inslaapservice. ;)

Asy, Harry blijft een klein kaboutertje! :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 14 april 2011 @ 15:04:42 #27
12913 GreatWhiteSilence
pi_95492404
Ik ben 's middags juist de inslaapservice. Op een gegeven moment wordt Annicka moe, gaat ze bij me drinken en dan zie je langzaam die oogjes dichtzakken. O+ Op dat moment sta ik op met haar in mijn armen, doe voorzichtig haar slaapzak aan en leg haar in bed. Ik blijf er even naast liggen, en probeer rustig mijn borst terug te veroveren zonder haar wakker te maken. :P

's Avonds brengt papa haar naar bed, dus is dit niet van toepassing. Dit omdat voordat we dit zo deden ik soms wel een uur naast haar moest liggen om weg te kunnen sluipen en dat vond ik te gortig. Tegenwoordig kan ik na een kwartiertje gewoon zeggen 'ik ga er nu vandoor, slaap lekker', maar toch brengt papa haar meestal naar bed, dan doet hij ook eens wat... :P
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 14 april 2011 @ 15:24:36 #28
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_95493290
Ik ben wel vaker inslaapservice :D
Zelden overdag, meestal 's avonds (ongeveer fifty-fifty denk ik). Soms is hij zo moe dat hij gewoon in slaap valt, soms blijf ik net zo lang voeden totdat hij in slaap valt en de andere helft van de keren leg ik hem wakker in zijn bed.
En ik gebruik het 's morgens vaker als trucje als hij zich wat vroeg in de ochtend meldt. Dan geef ik hem wat te drinken en dan soezen/slapen we samen nog wat verder.

Wup, dat doet Harry niet altijd. Soms slaapt hij dan gewoon opeens door tot 's morgens (lees: 5-6 uur). Maar andere keren meldt hij zich idd ook wel eens een uurtje later :Y
  donderdag 14 april 2011 @ 15:27:24 #29
12913 GreatWhiteSilence
pi_95493422
Ow, zeker in de ochtend: standaard nog een uurtje in bed. Kan zij lekker drinken en kan ik nog wat 'slapen'. :D
  donderdag 14 april 2011 @ 15:31:31 #30
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_95493622
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:27 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ow, zeker in de ochtend: standaard nog een uurtje in bed. Kan zij lekker drinken en kan ik nog wat 'slapen'. :D
Ben jij alweer 8,5 week zwanger? :o
Wat gaat de tijd snel!
Merk je er al iets van omtrent de bv? Dat het terugloopt zeg maar?
  donderdag 14 april 2011 @ 15:54:36 #31
12913 GreatWhiteSilence
pi_95494597
Ik merk er zelf niets van, behalve dan dat het drinken een tikje gevoeliger is. Ik heb er op dit moment gelukkig geen last van, ik hoop dat het zo blijft. Of Annicka er wat van merkt weet ik niet. Ze drinkt nog steeds veelvuldig, dat is niet veranderd. Ze knikt nog steeds als ik tijdens het drinken vraag of ze het lekker vindt en er komen nog steeds druppels uit als ik handmatig kolf, soms zelfs een straaltje. Hopelijk blijft dit natuurlijk zo en vindt ze de colostrum straks ook wel best. Ze is namelijk nogal een kieskeurige eter, dus dat zou een probleem kunnen zijn... :')
  donderdag 14 april 2011 @ 16:29:34 #32
259886 pessie
pi_95496409
Ik ben 's nachts inslaapservice. Verder niet, tenzij Nathan echt heel moe is. Maar goed 's nachts zijn de omstandigheden er ook naar. Alles is donker, ik zeg niet, ik haal hem alleen uit bed en laat hem drinken, binnen 10 minuten lig ik weer in mn eigen bed, heerlijk!

Oh ja, dat 's ochtends lekker blijven liggen. Nathan wordt meestal voor 7 uur wakker en ik weiger voor half 8 mn bed uit te gaan, dus liggen we samen in bed, heerlijk rustig even bijkomen voor de dag begint!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 14 april 2011 @ 19:16:45 #33
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95503502
vraagje: mijn holte's zijn vandaag doorgeprikt/schoongespoten (AU)! omdat ik natuurlijk geen prednison mag. (jonge huisarts had heel veel respect voor mijn wens/eis absoluut niet te willen stoppen, al dan niet tijdelijk met kolven en weggooien, met de borstvoeding.

Nu heb ik van de KNO-arts drie dingen voorgeschreven gekregen, twee ervan heb ik al gevonden op de veilge lijst van Hale, maar Augmentin (volgens de kno veilig icm bv) kan ik er niet vinden. Iemand die het hier wel weet of kan vinden op een andere manier?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_95503945
Djmo. Ik vond over augmentin het volgende:
De werkzame stoffen in Augmentin zijn amoxicilline en clavulaanzuur. Ik heb dit tijdens een borstontsteking ook voorgeschreven gekregen en dit ging volgens de lk en ha ook samen met bv.

[ Bericht 1% gewijzigd door knuffelbeestje op 14-04-2011 19:34:27 (Tikfout) ]
pi_95504218
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:54 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik merk er zelf niets van, behalve dan dat het drinken een tikje gevoeliger is. Ik heb er op dit moment gelukkig geen last van, ik hoop dat het zo blijft. Of Annicka er wat van merkt weet ik niet. Ze drinkt nog steeds veelvuldig, dat is niet veranderd. Ze knikt nog steeds als ik tijdens het drinken vraag of ze het lekker vindt en er komen nog steeds druppels uit als ik handmatig kolf, soms zelfs een straaltje. Hopelijk blijft dit natuurlijk zo en vindt ze de colostrum straks ook wel best. Ze is namelijk nogal een kieskeurige eter, dus dat zou een probleem kunnen zijn... :')
Mazzelaar! Ik hoop dat het zo blijft voor je :)

DJMO geen idee, sorry.

Ik mag bij de dietiste langs voor een kma-dieet voor Elin (voor mij dus :+ ) en een lactosevrij-dieet voor Amélie. Als ze geen sojamelk of rijstmelk blieft is het t overwegen waard wat mij betreft om te kolven voor haar avond/bedritueel-fles; melk-met-een-smaakje staat me tegen voor de avondfles en dr komt toch nog melk uit hier dus why not.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 14 april 2011 @ 19:32:14 #36
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95504370
Dank je knuffelbeestje!
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_95516969
Augmentin is geen enkel probleem! Zelfs de eerste keuze antibiotica tijdens zws en borstvoeding :) (augmentin is amoxicilline met clavulaanzuur, dat vindt je vast wel in de lijst)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 15 april 2011 @ 07:32:27 #38
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95528115
ja, die stond er wel Wup, maar ik had aan die ass. in t ziekenhuis gevraagd of ik (weer) amox kreeg, en toen zei ze dat ik augmentin zou krijgen. Doos die ik ben, ging ik er van uit dat het dus een andere werkzame stofnaam was ;)

overigens in het kader van voeden in het openbaar tijdens regeldagen: ik heb Geert gisteren in de Metro aangelegd. Vrouwtje tegenover vond het geen probleem, tot ik zo misselijk werd van de hoofdpijn dat ik moest overgeven in een hydrofiel luier :')

pi_95532103
ohh, wat fijn GWS! Daar hoop ik tzt ook op O-)

Ik ben vannacht wel inslaapservice geweest, zo sliepen we tenminste nog wat. :X Ze heeft ergens last van, maar waarvan is totaal onduidelijk.

Huup, ik las ergens anders dat ze geen sojamelk lust, zou ze jouw melk nog wel gewoon lusten? Vast wel toch?
pi_95532354
Gisteren begreep ik op het kdv dat Jelle de enige baby is die borstvoeding krijgt..de flessenwarmer kon namelijk gewoon op de groep blijven staan..had ik toch niet helemaal verwacht geloof ik
pi_95532936
Oh bij ons reageerden ze alsof het heel gebruikelijk was. "Je voedt gewoon op verzoek?"
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_95533095

Vrouwen die borstvoeding geven. :'(
pi_95536918
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 10:50 schreef Patrickovik het volgende:
[ afbeelding ]

Nee man! Das hendig joh. Hoef je ej niet om te draaien 's nachts maar kun je gewoon hoppa de hele boel over je schouder heen slingeren ^O^

ieuw Djmo :o

@Mor nouja die sojamelk toen was ze ehm, een maand of 14 ofzo? We zijn in elk geval bijna een half jaar verder, misschien wil ze het nu wel, wie weet. Mijn melk lust ze in ieder geval wel, maar ik bedenk me net dat dat uiteraard ook lactose bevat, en een stuk meer dan koemelk ook nog volgens mij :D maar misschien omdat dat mens-eigen is dat het anders is ofzo? Vraag voor de diëtiste in elk geval.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 15 april 2011 @ 12:35:25 #44
12913 GreatWhiteSilence
pi_95537351
quote:
Op vrijdag 15 april 2011 10:50 schreef Patrickovik het volgende:
[ afbeelding ]

Eindelijk een gratis borstvergroting, is het weer niet goed? :? Zeurkous... :P
  vrijdag 15 april 2011 @ 12:35:29 #45
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_95537355
quote:
[ afbeelding ]

Mijn man vindt het geweldig!
Zo zitten mijn zoon en hij elkaar niet in de weg als ze ieder aan een borst hangen O+
pi_95540964
quote:
[ afbeelding ]

Wil je eerst toestemming vragen voordat je foto's van me plaatst }:|
pi_95541269
Die van mij komen inmiddels tot aan mijn knie. Handig joh, om je dreumes koest te houden tijdens het koken ^O^
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:18:46 #48
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_95541864
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:04 schreef Twinkly het volgende:
Die van mij komen inmiddels tot aan mijn knie. Handig joh, om je dreumes koest te houden tijdens het koken ^O^
Mag jouw dreumes bij jou in de keuken tijdens het koken? Wat gevaarlijk! :o
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:20:02 #49
12913 GreatWhiteSilence
pi_95541919
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:18 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Mag jouw dreumes bij jou in de keuken tijdens het koken? Wat gevaarlijk! :o
Tuurlijk, hoe moeten ze anders voor je koken? :{w
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:33:43 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_95547203
Volgens mij krijg je juist van die theezakhanggevallen door geen borstvoeding te geven....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:36:01 #51
259886 pessie
pi_95547292
Ze gaan hangen als je er aanleg voor hebt. Heeft volgens mij wel iets maar lang niet alles met borstvoeding geven te maken.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 15 april 2011 @ 19:03:21 #52
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95552485
aangezien ik geen idee heb waar t hoort, en ik nooit op de bankjes zit ;) , maar hier. ik heb vandaag een (koper) spiraaltje laten zetten, en een beetje spotting was normaal.. maar hoeveel bloedverlies is spotting nou eigenlijk? een paar vlekjes of een flinke vlek in je maandverband?? (en een koperspiraaltje omdat met een mirena de bv zou kunnen teruglopen??)

pi_95558025
Ik heb ook een koperspiraaltje laten zetten, begrijp het volledig ;) Spotting is bloedverlies wat minder is dan wat je zou verliezen bij een menstruatie. Een flinke vlek in je maandverband hoort daar ook bij.

Oh en het verhaal achter de theezakjes? Het heeft alles te maken met zwangerschap. Het is namelijk de stuwing na de bevalling die ervoor zorgt dat je borsten een opdonder krijgen. Overigens lijkt het ook dat langzaam afbouwen, liefst geleid door kind, het meest goed doet voor je voorgevel. Dus mannen die bang zijn dat de borsten van hun vrouw geruïneerd worden door borstvoeding, moeten óf hun vrouw niet bezwangeren óf langvoeden aanmoedigen :)
  vrijdag 15 april 2011 @ 21:10:42 #54
12913 GreatWhiteSilence
pi_95559196
Volgens mijn man begint mijn voorgevel alweer te groeien. :o Of eigenlijk alleen de rechterkant, want links is nog volop in bedrijf, dus is verder niet geslonken.
  vrijdag 15 april 2011 @ 21:56:30 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_95561787
Volgens mij is het "spotting" zolang je het verlies aankunt met een inlegkruisje, als een inlegkruisje niet voldoet en je maandverband nodig hebt is het geen spotting meer.
(uiteraard wel wisselen zoals je anders ook zou doen met een tampon/maandverband)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_95562758
Vraagje voor de 2e keer zwangere mama's en borstvoedinggevenden :+ , groeit je gevel elke zwangerschap weer?
Ik wil graag eens wat mooie bh's, en heb mooie gezien van Mamae, maar die zijn knijterduur. Dus voordat ik er eentje koop, wil ik wel zeker weten dat ik ze nog een flinke poos pas natuurlijk. :P
pi_95563876
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 22:12 schreef Morretje het volgende:
Vraagje voor de 2e keer zwangere mama's en borstvoedinggevenden :+ , groeit je gevel elke zwangerschap weer?
Ik wil graag eens wat mooie bh's, en heb mooie gezien van Mamae, maar die zijn knijterduur. Dus voordat ik er eentje koop, wil ik wel zeker weten dat ik ze nog een flinke poos pas natuurlijk. :P
Ik heb gevoed tot 10 weken zw.schap en daarna weer na de bevalling (no shit :') ) Mn borsten zijn eigenlijk nauwelijks gegroeid en alle bh's die ik ten tijde van Amélie droeg pas ik nu ook nog.

Maar wellicht dat het anders is als je al een tijdje gestopt bent met voeden en daarna opnieuw zwanger raakt? Ik weet niet wat je plannen zijn, of je toestand is :+
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_95564055
Mijn tetten zijn nu kleiner dan toen ik net bevallen was en ook kleiner dan op het eind van jen voeden. Maar ik ben nu juist aan het sporten om ook af te vallen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 15 april 2011 @ 22:43:00 #59
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95564617
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 21:56 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij is het "spotting" zolang je het verlies aankunt met een inlegkruisje, als een inlegkruisje niet voldoet en je maandverband nodig hebt is het geen spotting meer.
(uiteraard wel wisselen zoals je anders ook zou doen met een tampon/maandverband)
wisselen doe ik ook, maar toen ik zeg maar de eerste keer bij naar het toilet gaan na het zetten van 't spiraaltje, keek, vond ik het redelijk veel voor "een beetje bloedverlies" zoals die verpleger het had verteld. Enfin, ik merk 't morgen wel als m'n bed bevlekt is :+

pi_95565047
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 22:31 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Ik heb gevoed tot 10 weken zw.schap en daarna weer na de bevalling (no shit :') ) Mn borsten zijn eigenlijk nauwelijks gegroeid en alle bh's die ik ten tijde van Amélie droeg pas ik nu ook nog.

Maar wellicht dat het anders is als je al een tijdje gestopt bent met voeden en daarna opnieuw zwanger raakt? Ik weet niet wat je plannen zijn, of je toestand is :+
Hm, echte plannen zijn er nog niet echt eigenlijk.. Ik wil nog rustig een poosje doorvoeden, en eigenlijk dat madammeke ook ff lekker doorslaapt (anders komt er sowieso geen 2e :+ ) Maar ik denk dat nr 2 niet nog een half jaar op zich laat wachten..
Maar goed, valt wel mee waarschijnlijk? Kan me ook voorstellen dat ze minder groeien als je langer gevoed hebt en er minder tijd tussen zit, of zelfs doorvoed tijdens je zwangerschap. Misschien waag ik het wel gewoon :P
pi_95565826
Ik draag ook nog dezelfde bh's als bij het voeden van Lotte :)
  vrijdag 15 april 2011 @ 23:16:32 #62
12913 GreatWhiteSilence
pi_95566377
quote:
Zie mijn vorige post. ;) Ik heb het idee dat rechts weer groeit, maar links niet omdat die nog in gebruik is. Rechts is al tijden niet in productie meer, (komt wel nog melk uit als ik het probeer trouwens), dus die was alweer geslonken.
pi_95566534
Jij voedt met 1 borst?
  vrijdag 15 april 2011 @ 23:38:30 #64
12913 GreatWhiteSilence
pi_95567421
Klopt, ik ben begonnen met twee kanten, maar op een gegeven moment (toen ze ongeveer 1 was) begonnen we beiden een voorkeur te krijgen voor de linkerkant. De tepel links is 'mooier', rechts is vrij plat. Er komt nog wel steeds melk uit rechts als ik mijn best doe, dat nog wel.
pi_95572917
Bijzonder. Ik zou dan toch bang zijn dat ik scheef ging groeien, maar t gaat bij jullie vast niet meer om 7 voedingen per dag.
  zaterdag 16 april 2011 @ 07:03:21 #66
12913 GreatWhiteSilence
pi_95572928
Och, scheef was ik sowieso al, het is nu alleen een tikje erger. Maar dat heeft me sowieso altijd weinig kunnen schelen. :)
  zaterdag 16 april 2011 @ 09:10:04 #67
259886 pessie
pi_95573443
Ik moet een nieuwe bikini voor de zomer. De huidige houdt mn borsten niet O-)

En Morretje, herkenbaar. Hier komt er ook geen tweede voordat deze doorslaapt!
pi_95573669
Oeps. In t weekend doet mijn lief altijd 1 nachtvoeding. Meestal ben ik dan snel genoeg aan de beurt om mijn borsten niet te vol te laten raken. Nu deed Dottir er wat langer over, kolf ik net zomaar 175 cc uit mijn stieftiet :o
Ze drinkt max 115 uit een fles.. Mooi voor de voorraad :)
  zaterdag 16 april 2011 @ 12:45:58 #69
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_95577760
quote:
Bij mij was er wel verschil met de eerste en tweede zwangerschap. Maar na de eerste zwangerschap was ik ook niet terug naar mijn cup van voor de zwangerschap.
(C -> E -> D, D -> F -> E, E -> F -> E)
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 16 april 2011 @ 14:09:09 #70
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95580163
we gingen net met de hele familie over de braderie hier in 't dorp. Op 't einde, jan een patatje, en natuurlijk werd Geert ook wakker. Ik ken mijn man, en had het botste commentaar verwacht, maar omdat ik er een klein dun dekentje overheen had liggen, had hij zowaar géén commentaar dat ik midden in het dorp, op een terrasje zat te voeden. 'k had wel bijkijks, niemand kon natuurlijk zien wat ik uitspookte met die doek over m'n schouder :+

pi_95589431

Ik zie wat verbeterpunten aan voedingshouding ;)
pi_95589491
Waarom? :o doe k ook altijd zo, gaat prima eigenlijk, makkelijk bijsturen.
Jen O+ wat een scheet zo met dr pop <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 16 april 2011 @ 19:19:31 #73
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95589647
O+ O+

pi_95589737
Ik zag wat ze ging doen, ik was net optijd.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 16 april 2011 @ 21:01:23 #76
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95594370
tien minuten niet aan de borst en dan aanvallen alsof je vier uur niet gedronken hebt. ik zal morgen wel wakker worden met ontplofte tieten :')

pi_95634869
O+ Jen! O+

En DJMO, viel het mee of tegen? ;)

En waarom blijft mijn cursor niet in het veld staan als ik een smiley aanklik? :(
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 17 april 2011 @ 20:03:09 #78
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95635196
ze zaten behoorlijk vol ;) en de hele dag trouwens. vanmiddag om 3 uur heb ik 'm zelf wakker gemaakt (we zaten op een verjaardag) voor een voeding, en om de spanning eraf te drinken :')

pi_95635980
Ik kom er weer eens in met een vraag. Lena is 3 maanden oud en ze is nu 3 dagen duidelijk aan het regelen. Ik leg haar zoveel mogelijk aan in de hoop dat het aanbod zo snel mogelijk afgestemd is op haar vraag. Maarja, ik ontkom er niet aan dat morgen de werkweek weer begint terwijl het einde van het regelen nog niet in zicht lijkt.

Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik ben bang dat vraag en aanbod scheef gaan lopen en ik heb komende week geen gelegenheid om haar rustig door te laten regelen. Ik ben van plan om morgen even aan te kijken: hoeveel kolf ik en hoeveel drinkt ze uit de fles? Maar ik heb ook zo'n gevoel dat het misschien beter is om morgen een vrije dag op te nemen zodat ze de kans krijgt om verder te regelen.

Tja, wat is wijsheid?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 17 april 2011 @ 20:16:14 #80
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95636029
Ahhh Jen O+ Wat lief Tico! Goed voorbeeld doet volgen he O+

Morr hier gebeurt dat ook

Zo te lezen gaat het goed bij jou DJMO, fijn.

Ylana heeft vanavond voor het eerst mm-pannekoeken op O+ Meteen maar meer dan anderhalve pannekoek :o O+
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  zondag 17 april 2011 @ 20:18:01 #81
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95636149
Claudia, dan kolf je toch gewoon een keer extra?
  zondag 17 april 2011 @ 20:20:17 #82
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95636310
Hoeveel dagen moet je werken Claudia?
Ylana regelt/regelde bij mij vnl 's nachts. Lastig met nachtrust in combinatie met de volgende dag werken, maar dat is dan even niet anders. Overdag gaven we haar dan in een flesje wat meer zodat ze wat verzadigd was en op die manier regelde ze net even wat langzamer maar dan 's nachts dóór. Ik had wel geluk met ruime vriezervoorraad overigens hiervoor. Het heeft bij mij nooit langer geduurd dan 4 dagen (en 4 nachten).
Kan je op je werk wat vaker kolven? Niet steeds lang, maar vaker? Dan krik je ook sneller op en help je Lena met regelen.
Ylana
pi_95636335
Een keer extra kolven is inderdaad een optie! Ik hoop dat het genoeg is. Ze drinkt overdag elk uur en 's nachts elke 2 uur (en ik heb nog steeds niet het idee dat mijn productie toeneemt, maar ik weet dat die 'wanhoop' erbij hoort).
  zondag 17 april 2011 @ 20:20:55 #84
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95636348
Of je zegt het gewoon in 1 zin, kan ook :D

Lang van schriftelijke stof hier altijd :')
Ylana
pi_95636385
Voor je kind kan het sowieso geen kwaad om een vrije dag op te nemen, maar ik weet niet hoe dat met je baan zit ;) Als je enigszins de kans hebt, zou je bloot tegen bloot onder de dekens kunnen kruipen. Helpt altijd goed voor de productie!
  zondag 17 april 2011 @ 20:22:49 #86
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95636461
En voldoende drinken! Vooral op het werk moet ik daar echt om denken.
Ylana
pi_95636641
Het is zeker zinloos om te vragen hoelang regeldagen ongeveer kunnen duren? Ik vind het wel fijn om te lezen dat het bij jullie maximaal 4 dagen duurt, Saffier. Ik vind drie dagen al best lang. Het helpt waarschijnlijk ook niet dat ik ziek ben. (Mán, wat voel ik me slap!)
  zondag 17 april 2011 @ 20:26:22 #88
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95636664
Als m'n productie zakte dan ging ik een weekje clusterkolven. Dus 1x per dag een uurtje kolven en 2x normaal.
pi_95636948
Ik geloof dat ik ook een weekje had... De eerste regeldagen rond 10 dagen en rond 6 weken hebben we overgeslagen, toen had ik nog overproductie, maar bij 3 maanden en 6 maanden heeft Emma wel gedaan.
  zondag 17 april 2011 @ 20:31:02 #90
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95636971
Een uur lang kolven Tico? Bedoel je dat letterlijk? Of begrijp ik je verkeerd? Neem aan van wel...

Claudia dan ga je niet echt blij worden van mijn antwoord... Toen ik ziek was en Ylana besloot te moeten regelen (wat overigens logisch was) was het regelen pas over toen ik 2 dagen beter was :{ Toen was het regelen dus langer dan gemiddeld. (meestal 3 tot max 4 dagen dus hier). En vrij nemen... waarom niet ziek melden nu?
Ziek is ziek en behalve je eigenlijf heb je nóg een lijfje om op te passen!
Ylana
pi_95637096
Als je ziek bent, is het inderdaad niet vreemd dat je meisje aan het regelen slaat! Ziek zijn kan echt wel invloed hebben op je productie... Ik denk ook dat Saffiers advies het verstandigst is in dit geval.
pi_95637268
Ik ben het helemaal eens met Wup en Saffier, Claudia. Beter nu een dagje thuisblijven en uitzieken dan door blijven kwakkelen en daardoor een productie die te laag blijft :* Dan ben je ook zelf veel eerder weer beter!
pi_95637340
Ik laat me niet zo makkelijk uit het veld slaan, Saffier! Ik doe het met liefde, en het kán gelukkig. We liggen al drie dagen samen op bed of op de bank. Eigenlijk ben ik er heel blij mee dat ze nu gaat regelen, want daarmee maakt ze me duidelijk dat ik niet zo moet mutsen over die borstvoeding; ze kan het prima zelf. :+

Ik ben me even aan het inlezen over clusterkolven. Interessante techniek, Tico. Die kan ik toepassen op mijn werk. 1 uur clusterkolven kan er wel vanaf. Dan lees ik in die tijd wel wat relevante literatuur. :Y)

Dank voor het meedenken weer! Ik kijk wel even aan hoe ik me morgen voel. Ze gaat komende week wennen op het kinderdagverblijf, dus dat sterkt me in het gevoel dat we beter even kunnen doortrekken.
  zondag 17 april 2011 @ 20:48:13 #94
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95638200
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:31 schreef Saffier het volgende:
Een uur lang kolven Tico? Bedoel je dat letterlijk? Of begrijp ik je verkeerd? Neem aan van wel...

Claudia dan ga je niet echt blij worden van mijn antwoord... Toen ik ziek was en Ylana besloot te moeten regelen (wat overigens logisch was) was het regelen pas over toen ik 2 dagen beter was :{ Toen was het regelen dus langer dan gemiddeld. (meestal 3 tot max 4 dagen dus hier). En vrij nemen... waarom niet ziek melden nu?
Ziek is ziek en behalve je eigenlijf heb je nóg een lijfje om op te passen!
Je bent een uurtje bezig, maar steeds kort aan de kolf en dan pauze, boost voor de productie.
  zondag 17 april 2011 @ 20:55:58 #95
259886 pessie
pi_95638768
Die foto van Jen is echt geweldig!

Claudia beterschap.
pi_95638891
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 19:13 schreef Ticootje het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik zie wat verbeterpunten aan voedingshouding ;)
Oowh wat schattig O+!!
  zondag 17 april 2011 @ 21:00:16 #97
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95639055
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:48 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je bent een uurtje bezig, maar steeds kort aan de kolf en dan pauze, boost voor de productie.
Zeg 5 min kolven, 10 min pauze?
Ylana
  zondag 17 april 2011 @ 21:01:17 #98
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95639118
Ziek is ziek Claudia....

Al mag ik niets zeggen want ik loop ook altijd te hard weer (of nog) naar mijn werk. ;)
Ylana
  zondag 17 april 2011 @ 21:02:06 #99
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95639176
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 21:00 schreef Saffier het volgende:

[..]

Zeg 5 min kolven, 10 min pauze?
Zoiets ja.
  zondag 17 april 2011 @ 21:02:44 #100
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95639222
Handig om te weten, die kende ik nog niet!
Ylana
  zondag 17 april 2011 @ 21:10:27 #101
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95639705
Moedermelknetwerk heeft er schema's voor ;)
  zondag 17 april 2011 @ 21:20:18 #102
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95640415
Aha! Als ik weer dip ga ik dat proberen, kwestie van googlen of jou pmmen? En ik gok zomaar dat dat dippen er aan gaat komen met een dame die steeds meer gaat eten en minder gaat drinken bij mij maar ik verdenk haar ervan dat ze te weinig neemt nu. en ik verwacht binnenkort mijn menstruatie weer....
Maar misschien komen we er dit keer wel makkelijker doorheen :)
Ylana
pi_95653762
Alcoholvraagje. Ik heb gisteravond flink gedronken (stuk of 6). Een of twee uur na de laatste mijn borsten zo ongeveer leeggekolfd en gaan slapen. Maar is de melk van zo'n 10-12 uur na het laatste drankje dan weer helemaal ok? Volgens de lactatiekundige verdwijnt alcohol in hetzelfde tempo uit je melk als uit de rest van je lijf, maar ik vraag het me toch af, dat ging over 1 drankje en dit voelt toch anders.
  maandag 18 april 2011 @ 05:36:56 #104
230788 n8n
Pragmatisch
pi_95653767
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 05:35 schreef Vanyel het volgende:
Alcoholvraagje. Ik heb gisteravond flink gedronken (stuk of 6). Een of twee uur na de laatste mijn borsten zo ongeveer leeggekolfd en gaan slapen. Maar is de melk van zo'n 10-12 uur na het laatste drankje dan weer helemaal ok? Volgens de lactatiekundige verdwijnt alcohol in hetzelfde tempo uit je melk als uit de rest van je lijf, maar ik vraag het me toch af, dat ging over 1 drankje en dit voelt toch anders.
je lever doet er ~ een uur over per eenheid alcohol om het af te breken.

Heb hier niks te zoeken maar kan niet slapen

aanvullend
quote:
Als je borstvoeding geeft mag je geen alcohol drinken
Niet waar!
Matig alcoholgebruik hoeft helemaal niet afgeraden te worden. Zoals met de meeste verdovende middelen het geval is, komt er maar weinig alcohol in de moedermelk terecht. De moeder kan gerust wat alcohol drinken en gewoon borstvoeding geven zoals ze normaal doet. Ook door het verbieden van alcohol maken we het leven van een voedende moeder onnodig beperkt.
http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/fabeltjes-2.html

nog een link (pdf): hier gaat het over 2 -3 uur per eenheid
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
  maandag 18 april 2011 @ 07:04:18 #105
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95653998
Stuk of 6, over hoeveel uur? 12 uur erna zou ik gewoon voeden.
pi_95654162
Bedankt :)
Waren er 6 in 3 uur.
pi_95655006
Had je iets te vieren, Vanyel? c_/

Ik blijf vandaag toch maar thuis. Ik had vannacht last van vertigo en ik voel me nog steeds zo gammel. :{ Doe mij maar een kortstondige buikgriep, dit is ook niks.

Nou ja, er was al melk uit de vriezer gehaald dus ik moet sowieso kolven. Ik ben benieuwd hoeveel Lena drinkt en of er bij mij fatsoenlijke hoeveelheden uitkomen. Het geeft me meteen de gelegenheid om mijn linkerborst wat meer prikkels te geven, want die blijft de laatste tijd flink achter op rechts.
pi_95655150
We hadden een feestje :) Dottir was uit logeren en ik hoef haar pas later vandaag op te halen. Dat wordt niet heel laat, ik vind dat ze inmiddels wel lang genoeg weg is, maar is toch wel prettig voor het wakker worden.
Ik zat dus ook vanmorgen alweer te kolven en heb het precies andersom, rechts blijft achter, maar die nare borst liet zich net ook absoluut niet kolven, terwijl het gisteravond met mijn beneveld hoofd hartstikke soepel ging ;)
pi_95655216
Eureka, alcohol doet beter kolven! :+
pi_95656469
Ik weet niet of ik dit elke avond aankan hoor, me volgieten om maar beter te kolven ;)
pi_95656859
Ik begrijp dat alcohol- en borstvoedingsverhaal nooit zo goed. Je borsten produceren toch continu en slaan de melk toch op? Dat betekent dus dat je melk in de borsten heb zitten die gemaakt is op het moment dat er te veel alcohol in je bloed zat.

Dat zou dus betekenen dat je melk zo'n tien tot twaalf uur na het laatste drankje nog lang niet oke is, ook al heb je direct (of zo'n twee uur) na je laatste borrel gekolfd.
pi_95657144
Volgens de LK (en volgens de pdf die n8n linkt) wordt de alcohol net zo hard aan je melk onttrokken als aan de rest van je lichaam. De samenstelling van je melk verandert sowieso naarmate ie langer in je borst zit. Klinkt voor mij niet onlogisch dat dan ook de hoeveelheid alcohol erin kan veranderen.
pi_95657203
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:11 schreef Vanyel het volgende:
Volgens de LK (en volgens de pdf die n8n linkt) wordt de alcohol net zo hard aan je melk onttrokken als aan de rest van je lichaam. De samenstelling van je melk verandert sowieso naarmate ie langer in je borst zit. Klinkt voor mij niet onlogisch dat dan ook de hoeveelheid alcohol erin kan veranderen.
Als dat zo is, zou het idd geen probleem moeten zijn. :)
pi_95657232
Uit die pdf:
quote:
De alcoholspiegel in de moedermelk volgt die in het bloed van de moeder. Wanneer het lichaam van de moeder de geconsumeerde alcohol heeft afgebroken, is er ook geen alcohol meer in de moedermelk aanwezig; het wordt niet in de borst opgeslagen.
Wanneer rekening wordt gehouden met de eerder aangegeven wachttijd per consumptie, kan de moeder haar kind weer aanleggen en hoeft ze dus niet te kolven en haar melk weg te gooien om alcoholhoudende melk kwijt te raken.
pi_95657254
Ah, thanks! Ik was lui, had de pdf nog niet geopend. :@
pi_95684034
Ik heb vandaag aan clusterkolven gedaan (elk uur kort kolven) en daarmee heb ik nét genoeg gekolfd voor Lena. Ze dronk precies dezelfde hoeveelheid uit de fles. Maarja, ik moet er dus heel veel moeite voor doen om fatsoenlijke hoeveelheden te produceren.

Ik denk dat ik nu wel kan concluderen dat ik een productiedip heb*. Ik rust veel, drink veel, eet genoeg en leg Lena bij elk hongersignaal aan, maar vooralsnog lijkt het mijn productie nog niet te doen toenemen. Vrij frustrerend, vooral omdat ik al 2 weken kwakkel. :{

Ik overweeg om Domperidon te halen om m'n productie een handje te helpen en weer op krachten te kunnen komen. Wat denken jullie: verstandig of gewoon doorgaan zoals ik nu doe?

* Niet alleen door mijn kolfopbrengst, maar andere signalen zjin er ook naar.
  maandag 18 april 2011 @ 20:27:33 #117
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95684245
Ja maar met clusterkolven haal je niet perse meer cc's. Je haalt wel vette melk. Je kan het beter ff een paar dagen doen, en dan weer normaal kolven, dan zou het wel wat moeten toenemen. Domperidom .... Waarom zou je als je toch eerst beter kan proberen het op een natuurlijkere manier te proberen. Vaker aanleggen, eventueel nakolven.
pi_95684293
Werkt anijs niet ook productieverhogend?
Lekker kraamsnoepen met beschuit met muisjes.
pi_95684563
De enige reden om Domperidon te gebruiken is als quick fix: ik zou het goed kunnen gebruiken om nu langer dan 2 uur achter elkaar te slapen. Het is een aanlokkelijk maar niet al te realistisch idee waarschijnlijk.

Nou ja, Lena blijft elk uur drinken dus meer dan dat kan ik niet doen, gewoon maar telkens aanleggen en wisselvoeden. Ik had gehoopt dat er na 4 dagen wat verbetering in zat. Misschien ziet het er morgen alweer rooskleuriger uit.
pi_95685632
Wel vervelend dat t je nachtrust kost. Heb je een idee waar het door komt?
pi_95686152
Ik dacht eerst dat ze aan het regelen was vanwege een groeispurt/grotere drinkbehoefte. Ze is er immers met precies 3 maanden mee begonnen. Maar door een opmerking van WupWup denk ik bij nader inzien dat ik een dip heb doordat ik ziek ben.

Ik weet het niet zeker, hoor. Ik merk bijvoorbeeld dat Lena zich niet meer verslikt aan het begin van een voeding. Dat maakt wel duidelijk dat ik niet zoveel melk heb, maar het kan ook komen doordat mijn borsten behoorlijk 'leeg' zijn vanwege het vele drinken. Het is gissen.

Anyway, ik wil beter worden! Ik ben nooit langdurig ziek. Stom gedoe. }:|
pi_95686306
Het klopt niet helemaal wat ik schrijf, want hoe heftig je toeschietreflex is zal wel weer weinig zeggen over de hoeveelheid melk die je hebt. Nou ja, ik ben gaar, vergeef het me!

Ik zie het even niet meer zo helder. Misschien moet ik mijn lief voorstellen om haar vannacht een flesje te geven. O-)
pi_95686389
Voor deze ene keer dan.

Succes met beter worden.

Oh en dat flesje is een goed idee, slapen helpt altijd!
pi_95686503
Haha, dankjewel. Komt wel goed.

Ik doe het mijn lief maar niet aan. Die kan er echt niet tegen als hij 's nachts niet in ieder geval 8 uur ononderbroken kan slapen. :+ En hij is ook ziek.
pi_95687465
Ja maar hoe lang kun jij er nog tegen?
pi_95687662
Beterschap Claudia! hopelijk heb je het snel weer een beetje op peil!

Ik was al druk aan het kolven voor woensdagmiddag en donderdag als Jelle weer naar de creche gaat. Eerst leek het er op alsof hij diepvriesmelk niet echt lekker vond, maar gelukkig heeft hij vanmiddag een flesje van 120cc diepvriesmelk gedronken. Dat scheelt weer, al staat er inmiddels al 640 cc in de koelkast, maar er ligt toch ook een aardige voorraad in de diepvries.
Nadat hij het flesje op had bedacht ik me alleen dat ik toen natuurlijk nog niet koemelk vrij at/dronk. Ik ben benieuwd of hij er wel/niet op reageert!
Met de breastflow fles drinkt hij trouwens best goed. Op de creche donderdag middag 75 cc en 2 uur later had hij echt wel honger toen ik hem kwam halen. In de fles zat 150, maar hij moet natuurlijk ook even doorkrijgen dat hij meer uit de fles moet drinken als ik er niet ben.
Moet nog even uitvogelen hoeveel ik nu in de fles moet doen, desnoods geven ze het maar in 2x of om de 2 uur ofzo.

De arts op het CB was vandaag erg enthousiast over de borstvoeding, toch altijd leuk om te horen! Want zei ze: toch mooi dat jij dat allemaal voor hem verzorgd O+
Terwijl het voor mij zo vanzelfsprekend is

[ Bericht 6% gewijzigd door mrien op 18-04-2011 21:28:13 ]
  maandag 18 april 2011 @ 22:45:54 #127
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_95693804
Op het kdv hebben ze gevraagd of we meer in Eline's fles wilden doen, ze krijgt nu 3x 110 cc en ze redt er net niet de 3 uur op. Helaas kolf ik max zo'n 350 cc per dag in 4 keer, dus echt veel meer kan ook niet in die fles. We gaan morgen proberen hoe lang ze het redt op 150 cc per fles. Ze is thuis bij J. dus die kan altijd iets uit de vriezer pakken.
  dinsdag 19 april 2011 @ 03:27:15 #128
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_95700923
Wij hebben hier best een voorraad gekolfd ondertussen en het is de bedoeling te blijven kolven, ook als ik straks weer ga werken natuurlijk.
Voorlopig gaat het erg goed en best veel voorraad al, dus k had gehoord over de moedermelkbank, maar deze is nog niet open :( hoop dat hij snel wel open gaat. Het is zonde om de melk anders verloren te latrn gaan. Op dit moment loopt productie gord en vraag is ook goed, dus we hoeven amper bij te voeden.

Tot nu toe dus ;)
Eerst was t wel lastig en kolfde ik amper 20, nu komt er zo 80cc uit zetten in nog geen 10 minuten. ( baby is 10 dagen jong)
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
  dinsdag 19 april 2011 @ 08:27:55 #129
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_95701821
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 03:27 schreef J-net het volgende:
Wij hebben hier best een voorraad gekolfd ondertussen en het is de bedoeling te blijven kolven, ook als ik straks weer ga werken natuurlijk.
Voorlopig gaat het erg goed en best veel voorraad al, dus k had gehoord over de moedermelkbank, maar deze is nog niet open :( hoop dat hij snel wel open gaat. Het is zonde om de melk anders verloren te latrn gaan. Op dit moment loopt productie gord en vraag is ook goed, dus we hoeven amper bij te voeden.

Tot nu toe dus ;)
Eerst was t wel lastig en kolfde ik amper 20, nu komt er zo 80cc uit zetten in nog geen 10 minuten. ( baby is 10 dagen jong)
LK zei tegen mij: niet weggeven! Je kunt het altijd later nog eens gebruiken voor je eigen kindje.
Tenzij je minstens 10 liter in de vriezer hebt ;)
En uiteindelijk ben ik blij dat ik het niet heb kunnen weggeven want later heb ik het wel nodig gehad :Y
  dinsdag 19 april 2011 @ 08:40:35 #130
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_95702012
Ja dat is ook wel wat ik later dacht, als dan kolven misschien minder gaat en kleine man veel vraagt zal je altijd zien dat k het alsnog nodig hrb....
pi_95702741
Inderdaad! Wat ik zelf doe is regelmatig de voedingen die ik op mijn werk kolf weer invriezen en dan geef ik de oudste melk uit de vriezer mee naar de opvang. De oudste melk die ik heb is van eind maart. Zo blijft het een beetje up to date!

Ik heb inmiddels 7 liter (!!!) maar dat gaat zeker wel van pas komen als ik stop met bv.. en als ik een keer minder kolf is er ook geen man overboord (Leia slaapt vanaf 19:00 uur dus ik kolf elke avond dik 180/200 cc extra, wat ik dan dus ook invries..)
  dinsdag 19 april 2011 @ 09:26:03 #132
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95703037
7 liter!
pi_95703119
Ja, ik heb gewoon amper plek meer in de vriezer :') we overwegen zelfs om een vrieskist te kopen, dan is het ook wat langer houdbaar dan 3/4 maanden... :P altijd handig!
  dinsdag 19 april 2011 @ 09:30:24 #134
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95703169
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 09:28 schreef Orea het volgende:
Ja, ik heb gewoon amper plek meer in de vriezer :') we overwegen zelfs om een vrieskist te kopen, dan is het ook wat langer houdbaar dan 3/4 maanden... :P altijd handig!
wij hebben een diepvries ja... 6 maanden.
pi_95703188
Zo'n grote vrieskist (-20) kon toch een jaar? Mijne is -15..
  dinsdag 19 april 2011 @ 11:34:30 #136
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95706931
Ik kolf steeds minder :{ gister op het werk krap 120cc. Vandaag maar nakolven steeds.
Ik ben in elk geval heel erg blij dat ik zo'n grote vriezervoorraad had, van de 8 liter heb er nog iets meer dan 3 over.
Ylana
pi_95708219
Het klinkt zoveel, hè, een liter. Maar als je een goede drinker hebt jaagt die gerust in een dag een liter erdoorheen.

Ik had een aardige vriesvoorraad op het kinderdagverblijf achter willen laten, maar ik kwam er vandaag achter dat ze geen vriezertje op de groep hebben maar alleen drie lades in de centrale keuken. Het blijkt dat Lena samen met maar één ander kindje nog borstvoeding krijgt, en ze hebben wel 4 groepen.

Het regelen lijkt hier trouwens ineens voorbij! Vannacht heeft ze ruim 6 uur tussen de voedingen gelaten en vanochtend had ik wat stuwing.
pi_95708226
Welja, en ik was trots op m'n halve liter :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 09:31 schreef Orea het volgende:
Zo'n grote vrieskist (-20) kon toch een jaar? Mijne is -15..
Minimaal een half jaar op zeker, daarna altijd even checken. Ligt aan hygiene en kan ook nog per persoon verschillen. Tot maximaal een jaar overigens :Y

Sugarsnap wat vervelend dat je meer melk moet gaan toveren. Ik snap dat het heel lastig kan zijn voor de leidsters, maar zelf zou ik het niet echt een plan vinden dat mijn kind 'moet' wachten tot de 3 uur om zijn. Weet niet hoe jij daar in staat natuurlijk ;)

Claudia, het kan inderdaad wel fijn zijn zo'n quick fix, maar bedenk je ook dat je vervolgens afhankelijk ben van dat spul totdat je weer heeeeeeeeeeel langzaam hebt afgebouwd. Ik gebruikte zelf 3x1 en heb er 2 maanden over gedaan om er weer af te komen. En dan is mijn productie al een stuk stabieler dan de jouwe...
pi_95708252
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:09 schreef Claudia_x het volgende:

Het regelen lijkt hier trouwens ineens voorbij! Vannacht heeft ze ruim 6 uur tussen de voedingen gelaten en vanochtend had ik wat stuwing.
*O* *O* *O*
pi_95708376
Ik had gisteravond wel even een flinke dip, hoor. :o Maar goed, fijn om te weten dat de productie wel weer aantrekt. Ik had het gevoel dat mijn lichaam ineens het seintje van het clusterkolven door had gekregen of zo, maar misschien maak ik dat mezelf maar wijs.

Nog een vraag m.b.t. de jongere baby's: ik weet dat het gebruikelijk is om een baby wakker te maken voor een late avondvoeding. Ik vraag me af of het wel handig is, want ik heb steevast het gevoel dat ik Lena uit haar slaapritme ruk. Hoe gaan/gingen jullie daarmee om? Ik denk dat ik Lena nu tussen 19-20:00 uur op bed leg en vervolgens maar aankijk wanneer ze zich weer meldt voor een voeding. Dan kan ik zelf ook eens wat eerder naar bed gaan.
pi_95708497
Ik heb Emma eigenlijk nooit wakker gemaakt voor een voeding, behalve als ik daarna opsta om naar m'n werk te gaan.
pi_95708511
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 21:22 schreef mrien het volgende:
Met de breastflow fles drinkt hij trouwens best goed. Op de creche donderdag middag 75 cc en 2 uur later had hij echt wel honger toen ik hem kwam halen. In de fles zat 150, maar hij moet natuurlijk ook even doorkrijgen dat hij meer uit de fles moet drinken als ik er niet ben.
Moet nog even uitvogelen hoeveel ik nu in de fles moet doen, desnoods geven ze het maar in 2x of om de 2 uur ofzo.
Fijn dat het lukt met de Breastflow! Ik merk bij Lena hetzelfde. Die drinkt vaak haar eerste flesvoeding van de dag vrij slecht, hooguit 80cc of zo. Maar bij de tweede voeding heeft ze dan echt honger en gaat er een grotere fles in (gister 130cc).

Ik vind het maar lastig om instructies te geven over hoe om te gaan met moedermelk. Ik heb nu gevraagd of ze haar 80cc aan willen bieden en dan nog eens 50cc als ze nog honger lijkt te hebben. Ik vrees dat er aardig wat melk verspild gaat worden. Nou ja, daar vinden wij/zij wel een ritme in.

Oh, en J-net: fijn dat het kolven zo goed lukt!
pi_95708701
Wij geven haar nog steeds 110 cc flessen. Gister op t kdv hadden ze 140 in de fles gestopt. Dat vind ik dan wel een beetje typisch, maar het is netjes op gegaan. Blijkbaar schatten ze het daar prima in. Ik vind t vooral lastig te bepalen hoeveel ik mee moet geven. Krijg nu elke keer minstens 1 fles ongebruikt mee terug en dat vind ik wel zonde.
pi_95708755
De keren dat ik Leia om bijv. 23:00 wakker maakte kwam ze 's nachts eerder en vaker dan wanneer ik ga gewoon zelf liet komen :) dus ik zou haar lekker laten slapen en haar zelf laten komen, Claudia!

En qua instructies heb ik geen tips. Hier heeft ze vanaf dat ze naar de opvang ging (toen was ze 5,5 maand) altijd 150 cc per voeding meegegeven en dat nog steeds. Ze dronk altijd netjes alles op, liet nooit wat staan. Maar ik ben dan ook gezegend met een kind die alles drinkt, áls ze maar krijgt (ze krijgt nu nog steeds 150 cc per voeding! En ik geef er 2 mee. Heb een tijdje een extra beetje van 80 cc voor de ochtend meegegeven toen ik vond dat 300 cc tussen half 8 en 17:00 wat weinig was, maar ze heeft het er altijd prima op gedaan) Inmiddels tegen de 10 kilo grens met haar bijna 9 maand :P dus het is altijd genoeg geweest.

Ik vries overigens ook per 150 cc (hele voeding dus) in. Heb ik een keer te weinig dan spaar ik op en krijgt ze een diepvriesmaaltijd :P
pi_95709188
Toen Ivan 3 maanden oud was ging hij al vrij snel over op 200cc per voeding. :o Hij dronk toen 5 keer per dag. Bij Lena is dit ondenkbaar. Die drinkt veel minder per keer (en ook in totaal) en ze drinkt veel vaker. Grappig hoe verschillend ze zijn. Ik heb ook een voorgevoel dat ze niet zo'n grote/makkelijke eter als Ivan gaat worden.

Vanyel, geef je die ongebruikte fles dan 's avonds nog? Als je hele verse melk meegeeft en je die goed gekoeld houdt dan kun je de melk altijd nog invriezen misschien? Wat ook het proberen waard is is om te kijken of ze gekoelde melk wil drinken. Dat wil ik bij Lena ook proberen als ze wat makkelijker uit een fles drinkt.

Orea, dat vermoeden heb ik dus ook, dat ze makkelijker een lange tijd slaapt als wij haar daar zo min mogelijk in storen. Nou ja, dan gaan we dat gewoon lekker doen. Ik vind het niet zo'n probleem om 's nachts te blijven voeden. Het geforceerd zo lang mogelijk opblijven, haar dan wakker maken en stimuleren om een lange ruk te maken vind ik vele malen vermoeiender. Ik merk dat ik dan juist vrij korte nachten maak. Oh, en het is wel ongelooflijk hoe goed Leia groeit, hoor! :o Tankt ze flink bij als je thuis bent, of valt dat wel mee?
pi_95709407
Nee dat valt dus ook mee.. Ze drinkt 's morgens bij me rond 6 uur. Dan rond 11 uur op de opvang een fles, rond 3 uur ook. En dan drinkt ze rond 17:00 weer bij mij live. Dan soms nog een slokje vlak voor het naar bed gaan (rond 19:00) maar vaker niet... en zo nu en dan rond 3:00/4:00 uur nog wel wat... Maar soms ook gewoon niet. Dus dan kom ik op 4 a 5 keer drinken..

Dit is op werkdagen overigens (3 dagen per week) voor de rest drinkt ze wel eens een slokje hier of daar meer als ik vrij ben :)

Maar ze eet inmiddels ook al flink bij en gelukkig heeft ze haar tuitbeker door en vind ze water erg lekker :) dus qua vocht krijgt ze genoeg!
pi_95709467
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
Toen Ivan 3 maanden oud was ging hij al vrij snel over op 200cc per voeding. :o Hij dronk toen 5 keer per dag. Bij Lena is dit ondenkbaar. Die drinkt veel minder per keer (en ook in totaal) en ze drinkt veel vaker. Grappig hoe verschillend ze zijn. Ik heb ook een voorgevoel dat ze niet zo'n grote/makkelijke eter als Ivan gaat worden.
Dat is natuurlijk geen 1+1. Emma heeft ook altijd vaak kleine beetjes gedronken, maar qua vast voedsel eet ze vrijwel alles en altijd precies genoeg om d'r buik te vullen ;)
pi_95709560
Vast voedsel is natuurlijk heel anders, bijvoorbeeld omdat de flesjes melk bij Ivan er heel makkelijk in gingen en hij voor vast voedsel meer moeite moest doen. Toch is het opvallend dat hij al jong zo ogenschijnlijk onverzadigbaar was en dat altijd zo is gebleven. Lena gaat zo anders om met honger en verzadiging dat dat me het vermoeden geeft dat het met vast voedsel ook anders zal zijn. Maar misschien bewijst ze me wel het tegendeel. :Y) Over 3 maanden is het alweer zover. :o
pi_95709652
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:48 schreef Orea het volgende:
Maar ze eet inmiddels ook al flink bij en gelukkig heeft ze haar tuitbeker door en vind ze water erg lekker :) dus qua vocht krijgt ze genoeg!
Fijn hoor, dat het zo makkelijk lijkt te gaan! Jullie zijn onze rolmodellen. :+

Ik heb voor mijn gevoel de belangrijkste horde genomen. Bij Ivan ben ik rond deze periode gestopt en daar is nu geen sprake van. *O* Morgen gaan we Lena weer wegen en ik kijk er helemaal niet tegenop.
pi_95709763
Fijn Claudia, dus je kunt het inmiddels ook wel een beetje loslaten? En misschien pakt ze het vaste voedsel straks ook wel prima op, zou wel lekker zijn!

Mijn bodemloos vatje eet gewoon praktisch alles! Laatst at ze met ons mee maar er zat knoflook in (niet bij nagedacht) nou haar mondje kon niet verder open :o en ze heeft er gelukkig geen last van gehad :Y) (alleen de lucht die uit haar luier kwam de volgende dag :+ pure knoflook :D)
pi_95710284
Hahah, Emma gaat altijd zo uit d'r gaffel stinken van knoflook :D luiers stinken ook ja, maar dat heeft meer te maken met dat ze sinds februari een compleet gebit aan het kweken is
pi_95710838
Ik maakte/maak ook nooit wakker voor een voeding. Hier maakte het bij Amélie niets uit, als ik om 11 uur wakker maakte kwam ze om 2 uur weer en als ik niet wakker maakte kwam ze om 2 uur ook :+ regel het dan zelf maar, goed voor t dag-nacht ritme.
Elin maak ik ook niet wakker, zelfde reden, zelfde verhaal.

Knoflook :9 wij hebben vanaf het begin gewoon alle kruiden en dergelijke gebruikt :D alleen de sambal even mee gewacht :+ en het zout natuurlijk. Zolang het niet belastend is voor de niertjes of op een andere manier kwaad kon vond ik het best.
Maar goed, wij eten zelf ook redelijk veel knoflook, dus volgens mij is de smaak alleen maar vertrouwd :') (hey zo smaakte mama's melk ook! c_/ )
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 19 april 2011 @ 13:29:49 #153
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95710917
Dat heb ik met drank... Als ze straks een wijntje drinken, he zo smaakte mama's melk ook. (Grapje uiteraard)
pi_95710983
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 13:29 schreef Ticootje het volgende:
Dat heb ik met drank... Als ze straks een wijntje drinken, he zo smaakte mama's melk ook. (Grapje uiteraard)
_O-

baby colada :')
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_95710996
Nou op zich zijn wij ook wel makkelijk inderdaad, alleen met scherpe dingen, ui en zout letten we op..(alhoewel ze laatst wel prei mee heeft gegeten en daar geen reactie op had, dus wat ui zou ook moeten kunnen :))

Nog even een vraagje, ik denk dat ik binnenkort misschien over wil naar 1 keer kolven. Op zich kan ik in elk geval tot 10 maanden hier kolven, dan heb ik vakantie. Daarna wil ik sowieso nog maar max. 1 keer kolven.

Zou mijn productie 1 keer kolven nu al trekken? Of is dat een kwestie van uitproberen?
  dinsdag 19 april 2011 @ 13:33:31 #156
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95711069
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 13:31 schreef Orea het volgende:
Nou op zich zijn wij ook wel makkelijk inderdaad, alleen met scherpe dingen, ui en zout letten we op..(alhoewel ze laatst wel prei mee heeft gegeten en daar geen reactie op had, dus wat ui zou ook moeten kunnen :))

Nog even een vraagje, ik denk dat ik binnenkort misschien over wil naar 1 keer kolven. Op zich kan ik in elk geval tot 10 maanden hier kolven, dan heb ik vakantie. Daarna wil ik sowieso nog maar max. 1 keer kolven.

Zou mijn productie 1 keer kolven nu al trekken? Of is dat een kwestie van uitproberen?
Ik kolf 1x, ik trek het prima.
pi_95711211
Hmmm dan toch binnenkort maar eens proberen. En kijken wat ik dan aan voeding eruit haal, heb uiteraard genoeg in de vriezer!
  dinsdag 19 april 2011 @ 13:42:43 #158
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95711423
ik kom op tussen de 250 en 300cc op een dag... Ze drinkt het toch niet allemaal, dus ik vond het wel best zo.
in het weekend heb ik geen last van een kind dat regelt en geen stuwing.
  dinsdag 19 april 2011 @ 13:42:57 #159
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95711429
Dat durf ik dus nog niet aan om maar 1 keer te kolven. Ik kom gewoon standaard 20-30cc per voeding te kort.
Orea zo te zien hebben onze dochters ongeveer hetzelfde eetritme :D Een nachtvoeding tegen 3/4 uur, ontbijten tegen 7/7.30 bij me, (daarna brood) dan tegen 12 uur (en weer een boterham) en 15 uur, tegen 17/18 uur avondeten en dan een slokje rond 19 uur voor het naar bed gaan. En ook 150 cc als ze het uit een fles krijgt. Ze heeft wel een tijdje ook 170cc uit een fles gedronken maar sinds ze echt wat bijvoeding eet is het weer 150.
Ylana
pi_95711800
Nou ja, ze drinkt dus 300 op de opvang, dus ik vind het wel lekker als ik rond de 300 uit zou komen. Leia drinkt wel alles op. Dan is de voorraad voor later... Wil op termijn ook van de avondkolfbeurt af, maar ik ga niet alles in 1 keer doen.. dus misschien eerst de avonden maar skippen!

Grappig Saffier! :D Leia eet ook 2 boterhammen en avondeten. Alleen fruit is soms wat lastig inplannen (schiet er wel eens bij in!)
  dinsdag 19 april 2011 @ 13:55:36 #161
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95711913
Hier ook! Want óf ik ben onderweg naar/van school voor Tobias, of ze ligt te slapen. Het is het een of het ander natuurlijk he :D

En Ylana krijgt of 150 óf 300 mee naar mijn ouders, ligt eraan hoe lang mijn dag is. dat wil ik ook graag gekolfd zien. Op dit moment loop ik dus met kolven een paar stapjes achter. Ik kolf met moeite de 120 in 1 kolfbeurt, daarom durf ik nu niet over te stappen naar maar 1 keer kolven op ene hele dag werken.
Ylana
pi_95712016
Heb je al geprobeerd ander vocht aan te bieden? Leia snapt de meest simpele tuitbeker van de Hema inmiddels (en de rietjesbeker van de Hema ook :D) dus die krijgt bij haar brood nu water of diksap of thee aangeboden en dat drinkt ze gelukkig behoorlijk! Dus dat scheelt ook wel wat in cc's..
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:00:56 #163
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95712116
Ja, ze snapt de tuitbeker *O* en vind 3 slokken water meer dan genoeg :')
Ylana
  dinsdag 19 april 2011 @ 15:39:57 #164
259886 pessie
pi_95716141
Volgens mij drinkt Nathan nog veel meer dan Leia als ik dit zo lees.

's ochtends om 6 uur vaak, en om 8 uur, daarna weer tussen 11 en 12, dan weer tussen 3 en 4 en dan tussen 7.30 en 8 uur. 's Nachts om 12 uur en om 4 uur. Soms slaat hij die van 12 uur over. Oh ja, hij krijgt volledig bijvoeding (3 maaltijden en 2 tussendoortjes).
Dat verklaard denk ik wel de curve:
pi_95716382
Wauw, wat een stijging, pessie! Waar komt het door, denk je? Door de bijvoeding of drinkt hij nu ook meer dan voorheen?
pi_95716593
Kiek em goan dan! Je krijgt een bollo Pessie! *O*
  dinsdag 19 april 2011 @ 15:50:24 #167
259886 pessie
pi_95716645
Ik heb niet het idee dat hij meer drinkt dan voorheen dus ik denk dat het door de bijvoeding komt.
  dinsdag 19 april 2011 @ 15:52:22 #168
259886 pessie
pi_95716734
Ik heb wel het idee dat hij soms wat teveel bv krijgt. Hij "frut" bij sommige voedingen, laat 20 keer los en vind zichzelf snel klaar. Maar ik vind het ook wel ver gaan om echt te vervangen dus ik weet niet zo goed hoe nu verder,
pi_95717171
Hij groeit zo te zien uitstekend, dus misschien durf je nu beter een voeding aan de borst te vervangen door een tussendoortje of zo?

Orea, ik las dat jij Leia water geeft. Hoe zit dat eigenlijk met borstvoeding en het aanbieden van water? Ik begrijp het voedelintroductieschema niet helemaal op dit punt.
pi_95719116
Aangeraden wordt om tot een jaar niks anders dan borstvoeding te drinken geeft (door Kleintjes). Daarna is te verwachten dat je productie stabiel genoeg is om ander drinken aan te bieden.
pi_95719712
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
Vanyel, geef je die ongebruikte fles dan 's avonds nog? Als je hele verse melk meegeeft en je die goed gekoeld houdt dan kun je de melk altijd nog invriezen misschien? Wat ook het proberen waard is is om te kijken of ze gekoelde melk wil drinken. Dat wil ik bij Lena ook proberen als ze wat makkelijker uit een fles drinkt.
De laatste keer waren het 4 vriezerflessen (ze was heeeel lang weggeweest en ik wilde niet dat ze te weinig had 8)7), die kreeg ik niet op. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om zelf de fles te geven en te kolven. Als het 1 fles is laat ik lief m geven terwijl ik kolf, maar met 4... Sowieso was het helaas totnogtoe steeds vriezermelk, dat maakt het lastiger.
Gekoelde melk is hier een paar keer per ongeluk gebeurd. De ene keer pakt ze het beter dan de andere, maar het zou me niks verbazen als ze over een paar weken alles rechtstreeks uit de ijskast drinkt. Ook lekker fris zo met de hitte ;)

Wil jij dat gaan proberen voor het gemak of om een andere reden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 19-04-2011 17:06:33 ]
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:11:07 #172
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_95720508
wupwup, van mij mag Eline onbeperkt drinken, alleen is dat lastig te realiseren op het kdv. Ik denk dat ik het laatste flesje maar wat kleiner maak en de andere 2 iets groter. De laatste drinkt ze vaak pas om 17.00 terwijl ik haar om 17.30/18.00 kom halen.
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:11:10 #173
259886 pessie
pi_95720512
Nathan krijgt 's middags direct na de bv fruit direct gevolgd door een tuitbeker. Daar drinkt hij dan max 30cc uit, maar het gaat om het idee. Wel drinkt hij graag mee, gisteren heeft hij op die manier geleerd hoe je uit een waterflesje drinkt. Wel handig aangezien we vrijdag naar Parijs gaan. Als hij dan wat water wil kan hij dat zo uit het flesje krijgen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 19 april 2011 @ 17:36:27 #174
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95721786
ik heb nu af en toe dat ik moet kijken of Geert nog wel aan de borst ligt. hij drinkt zo soepel, maar laat even soepel de borst glippen dat ik het af en toe niet eens merk als hij loslaat. oh en vanmiddag maakte m'n man de opmerking: "zou je niet eens bij Geert gaan kijken? hij is al zo lang stil?" (kanttekening: hij was net een half uurtje thuis ofzo, en ik had Geert net daarvoor neergelegd. hij is alleen gewend dat Geert precies wakker wordt tijdens dat Jan en ik zitten te eten :') )

pi_95725619
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:01 schreef Claudia_x het volgende:
Hij groeit zo te zien uitstekend, dus misschien durf je nu beter een voeding aan de borst te vervangen door een tussendoortje of zo?

Orea, ik las dat jij Leia water geeft. Hoe zit dat eigenlijk met borstvoeding en het aanbieden van water? Ik begrijp het voedelintroductieschema niet helemaal op dit punt.
Wat wupwup zegt, een jaar wordt aangeraden.. alleen zoals bij alles bij ons :') Leia drinkt toch wel en ik vind het fijn dat ze al uit tuitbeker leert drinken en sowieso water, het heeft hier dus geen invloed op wat ze aan de borst drinkt. (en melk koud moet ze niet.)

Dus een beetje wat je zelf wilt :)
pi_95726680
Ja, Leia groeit natuurlijk goed en je kolfde nog 's avonds, dus je hoefde niet te vrezen voor je productie. Ik wil meteen met 6 maanden al beginnen met drinken uit een beker. Dat zal dan wel afgekolfde melk worden, maar het is inderdaad ook fijn als ze al jong wennen aan water, vind ik. Ivan heeft altijd probleemloos water gedronken en doet dat nog steeds. We hoeven geen foefjes uit te halen met diksap of ander gezoet spul.

Vanyel, ik vind het opwarmen weinig moeite, maar het is wel fijn om melk weer meteen terug te kunnen zetten in de koelkast als ze echt niet wil drinken. Ze is zo koppig en drinkt niets als ze haar pet er niet naar staat. Als de melk opgewarmd is kan ik die meteen weggooien.
pi_95727548
Das ook zonde ja.
Bekerdrinken met 6 maanden klinkt wel tof.
  dinsdag 19 april 2011 @ 19:57:05 #178
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95728806
Nah, waarom is diksap opeens slecht? Niet dat ik leyla al ander drinken geef, maar als ze al wat anders krijgt dan ga ik geen water geven. Lekker iets van vruchtensap ofzo.. Zitten ook nog wat van voedingsstoffen in.
pi_95729056
Oh diksap of verdunde fruitsap krijgt ze ook wel hoor, maar gewoon 1/2 keer per dag ofzo. Ze vind water net zo lekker, dus waarom niet. Ze drinkt behoorlijk veel (zelfs naast de bv) dus liever water dan constant fruitsapjes en dingen...
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:07:12 #180
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95729452
Nou ja, ik vind dat er altijd maar spastisch gedaan wordt over diksap en zulks en ik erger me gewoon aan "het drupje diksap". Sorry, persoonlijke frustratie. Ik geef het straks wel gewoon... Jen heeft het ook altijd gehad en lekker aanmaak limo en ze drinkt ook gewoon water in de nacht. Jen is geen gram te zwaar.
pi_95729874
Oh maar doe ik spastisch dan? Das niet de bedoeling namelijk, ze krijgt het namelijk regelmatig! Alleen vind ze water net zo lekker, dus geef ik dat vaker :P
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:18:32 #182
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95730285
Oh nee, zo bedoel ik het niet.
pi_95730696
Wat jij je kind geeft, moet je toch lekker zelf weten? Ik geef Emma alleen water naast de bv, ze vindt het heerlijk. Oh en ik heb d'r ook echt wel eens thee, appelsap en (koude) koemelk aangeboden, maar dat is alleen maar leuk om uit een beker te drinken en dan uit je mond te laten lopen.
Het gaat trouwens niet om het dik worden van suiker, maar dat alles zoet moet smaken. Vooral voedsel wat speciaal voor kinderen gemaakt wordt.
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:28:43 #184
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_95730990
Nou zolang het snaveltje opengaat ben ik al lang blij. Zoet of niet.
pi_95731011
Mijn reden om terughoudend te zijn met diksap is omdat kinderen zoete smaken doorgaans vrij makkelijk accepteren maar andere smaken moeilijker. Ik wil niet bij voorbaat al beginnen om te zoeten. Het is geen garantie dat een kind een makkelijke en veelzijdige eter/drinker wordt, maar het is op z'n minst het proberen waard.

-Edit- Wat jij dus zegt, WupWup.
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:39:59 #186
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95731774
Mijn moeder dacht dat Ylana wel eens dorst kon hebben na een boterham. Normaal krijgt ze een slok bij mij en als ze al haar melk opheeft krijgt ze dus wat water. Maximaal 3 slokken en dan is ze het weer zat.
Ze heeft net een half uur getankt. Gelukkig maar want het was vandaag overdag knudde en met die warmte vind ik het wel prettig dat ze minimaal 2 keer góéd bij me drinkt.
Ylana
pi_95764381
Niels groeit wel heel saai gemiddeld... :O :+

We komen net terug van het consultatiebureau. De wijkverpleegkundige vroeg of ik nog borstvoeding geef en hoe vaak, maar ik kreeg er verder geen opmerkingen over. Ze vroeg wel of hij daarnaast goed eet.
Hij is trouwens vanzelf door gaan slapen (grootste deel van de nachten nu tenminste), dat heb ik even benadrukt :6 :D
  woensdag 20 april 2011 @ 16:07:06 #188
259886 pessie
pi_95764414
Die gewichtslijn is echt prachtig!
pi_95764484
Wat heerlijk dat hij zo goed groeit, Twinkly! Ik ben jaloers. Ik denk dat Ivans gewichtslijn inmiddels bovenaan de curve zit. :o

Lena is weer nogal krap aangekomen in gewicht, maar met gemiddeld 150 gram per week aankomen was de arts op het consultatiebureau meer dan tevreden. In de lengte zit ze nu wel prima op haar eigen lijn.
pi_95764921
Groeit Lena wel mooi volgens haar lijntje ook qua gewicht? Het klinkt alsof het gewoon bij haar hoort toch?
En wat Ivan betreft moet je helemaal niet jaloers zijn! Die groeit ook super goed en mooi volgens zijn lijn :Y
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 20 april 2011 @ 18:43:01 #191
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95770735
mooie curve niels ^O^

Geert heeft wat nieuws :') aanvallen, drinken, zelf loslaten, dan heel zielig huilen en gelijk weer aanvallen. t lijkt net een spelletje _O-

woensdag 20 april 2011 @ 19:27:14 #192
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_95772970
vandaag heb ik Eline 2 flessen van 150cc en 1 van 60 cc meegegeven. Daar doet ze het goed op, maar nu hebben ze op het kdv er bijna 4,5 uur tussen gelaten. dat vind ik erg lang
  woensdag 20 april 2011 @ 19:30:25 #193
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_95773185
Ik zou om een andere reden voor water kiezen en dan vooral om het feit dat ze dan kunnen drinken wanneer ze willen, je kan dan gewoon bijv een rietjesbeker voor ze neerzetten.

Met diksap of iets anders moet je dat beperken tot een drinkmoment ivm de tandjes.

En als mijn meisje net zo'n slechter drinker is als ik vroeger, dan ben ik blij als ze de hele dag door wat tot haar beschikking heeft, naast Bv natuurlijk.

Vorige week was ik voor het eerst bij de verloskundige die ook lactatiekundige is, die werd helemaal enthousiast na mijn opmerkingen over Bv, wat ik had gelezen erover, dat ik naar de cursus ga en dat ik al een kolf in huis had. Ze zei, je klinkt echt enorm positief en gemotiveerd, zo maak ik het zelden mee. Fijn idee dat ik haar kan bellen mocht er iets niet goed gaan tzt...
pi_95773564
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 18:43 schreef DJMO het volgende:
mooie curve niels ^O^

Geert heeft wat nieuws :') aanvallen, drinken, zelf loslaten, dan heel zielig huilen en gelijk weer aanvallen. t lijkt net een spelletje _O-
Het klinkt een beetje als spruw eerlijk gezegd.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_95773767
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:37 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Het klinkt een beetje als spruw eerlijk gezegd.
Inderdaad, ik wilde net hetzelfde zeggen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 20 april 2011 @ 20:03:15 #196
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95774912
Hij doet het niet bij elke voeding, anders had ik me er wel zorgen over gemaakt. Hoewel ik spruw zeker niet uitsluit, aangezien ik aan de antibiotica zit :/

pi_95775063
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 16:18 schreef Twinkly het volgende:
Groeit Lena wel mooi volgens haar lijntje ook qua gewicht? Het klinkt alsof het gewoon bij haar hoort toch?
En wat Ivan betreft moet je helemaal niet jaloers zijn! Die groeit ook super goed en mooi volgens zijn lijn :Y
Nee, ze groeien allebei niet volgens hun eigen lijn qua gewicht. Ivan gaat te hard omhoog en Lena niet hard genoeg. Hun lengtelijntjes zien er wel voorbeeldig uit.
pi_95775133
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, ze groeien allebei niet volgens hun eigen lijn qua gewicht. Ivan gaat te hard omhoog en Lena niet hard genoeg. Hun lengtelijntjes zien er wel voorbeeldig uit.
Doe Lena's curve ns?
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_95775168
ik dacht trouwens altijd dat 150 gr gemiddeld per week keurig was.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_95775503
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:27 schreef Sugarsnap het volgende:
vandaag heb ik Eline 2 flessen van 150cc en 1 van 60 cc meegegeven. Daar doet ze het goed op, maar nu hebben ze op het kdv er bijna 4,5 uur tussen gelaten. dat vind ik erg lang
Waarom vind je dat zo lang? Voor een kind van haar leeftijd klinkt het mij niet heel vreemd in de oren, gebeurt bij ons ook wel eens.
pi_95775600
Gewicht en lengte volgens de curve van borstvoeding.com:

En ik heb pas het programmaatje gedownload dat hier ter sprake kwam. Ik vind weight-for-length een geinige curve:

pi_95775743
Ik vind die ook leuk. Ben wel benieuwd naar de referentiegroep. Bij bv.com is Dottir strak gemiddeld, bij dat who-programma ligt ze wel een stukkie boven de middellijn.
pi_95775797
Ik vind die curve van Lena helemaal niet zo gek trouwens.
pi_95775821
Ik heb hier voor NCHS gekozen, want ik heb het idee dat die curve meer lijkt op die van het consultatiebureau. Er zullen dus wel flesvoedingskindjes bij inzitten?

De curve is ook niet zo heel gek. Ik heb er ook een met meer metingen en dan zie je dat ze trapsgewijs groeit, soms even heel snel en dan vlakt het weer wat af. Eén meting zegt dus niet zo heel veel, vooral niet omdat ze vandaag al een tijdje niet gedronken had voor de weging. Maar ik hoop wel dat de lijn niet zo af blijft vlakken.
pi_95776685
Ik vind het een prachtige curve hoor Claudia! En ze kunnen hier en daar wel wat afwijken, maar 150 gram aangekomen gemiddeld per week is perfect!

Bij Leia gaat het ook op en af. Ene keer komt ze iets meer aan dan de andere keer. Ik zou me absoluut geen zorgen maken als ik jou was! Het kan best zijn dat ze nog een beetje zoekende is naar welke lijn ze nu gaat volgen.

Kijk, dit is die van Leia. Op en af :)

pi_95776961
Die knik ligt bij het beginnen met bijvoeden, of niet? Grappig vind ik dat soort dingen om te zien!

Ik maak me inmiddels helemaal geen zorgen meer over Lena's groei. Ze komt genoeg aan per week, groeit goed in de lengte, haar hoofd is gigantisch en blijft gigantisch en ze ontwikkelt zich goed. Ik kijk hooguit een beetje op tegen de uitbrander die we van het consultatiebureau gaan krijgen als we Ivan de volgende keer komen wegen. :Y)

Wel gek trouwens om te zien dat Leia ooit lichter dan gemiddeld was! Dat kan ik me nu helemaal niet meer bij haar voorstellen.
pi_95777222
Ja die sprong ineens omhoog was inderdaad rond de periode dat we begonnen met vast voedsel :D alleen kreeg ze het in Rapley vorm, dus zoveel ging er niet naar binnen nog.. Maf, niet?

En ja, dat is heel gek! Die eerste weken heeft het wat gekost om haar weer te laten aankomen... Pas na 3 weken was ze weer op geboortegewicht. En moet je haar nu zien! :D :Y) met d'r hammen :P

Ben wel blij dat ze een beetje afvlakt nu :+ al ben ik erg benieuwd naar de volgende meting (5 mei).. Gevoelsmatig (qua tillen enzo :P) heb ik echt het idee dat ze tegen de 10 kilo zit :') hopelijk iets minder..
pi_95777805
Ik kan me voorstellen dat je blij was dat de trend van die stijging niet doorzette. :D

Ivan ging wel vrolijk door. }:|

De eerste knik was de overstap van borstvoeding op flesvoeding. De tweede knik weet ik niet zo goed. Misschien at hij toen meer boterhammen of ging hij 's avonds meer eten.
  woensdag 20 april 2011 @ 20:56:53 #209
259886 pessie
pi_95777982
Mooie curve van Lena vind ik!
pi_95778320
Ik vind het een keurig lijntje so far claudia!
Van Lena, Ivan gaat voor de hoofdprijs :D
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_95778943
Fijn dat jullie het een prima lijntje vinden! Wat dat betreft ben ik erg blij met mijn consultatiebureau, ze gaan vrij relaxed om met die groeicurve. De arts benadrukte ook nog eens dat juist borstvoedingskindjes goed kunnen reguleren wat ze binnenkrijgen; flesvoedingskindjes raken makkelijker overvoed ('nog even het flesje leegdrinken!').
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 20 april 2011 @ 21:19:34 #212
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95779339
Wat dat betreft is mijn huisarts geloof ik banger dat Geert overvoerd wordt dan ik of het cb . Ik moest Geert maar wat vaker laten huilen, want rond de 300 gram aankomen in tien dagen tijd vond hij te veel volgens mij :')

vraagje (nav de opmerking van huup en twinkly) kan het kwaad om uit voorzorg te behandelen met GV? Aangezien de aanname dat het (beginnende?) spruw is me helemaal niet gek in de oren klinkt aangezien ik dus AB slik atm.

pi_95780815
ik heb nog nooit gelezen dat het kwaad zou kunnen en ik weet dat meerdere mensen het uit voorzorg gebruiken. volgens mij heeft davinia dat ook een paar keer gedaan trouwens.
pi_95784453
En voor de vierde keer in anderhalf uur leg ik Dottir maar weer aan. Natuurlijk net nu ik dacht vroeg te gaan slapen...
pi_95784577
Is ze niet lekker vanyel?

Ik spoot net in m'n gezicht en ik heb mezelf uitgelachen. Ik wilde een druppie hebben omdat ik een wondje heb dat ik steeds openpeuter en dat is wat aan het ontsteken.
  woensdag 20 april 2011 @ 22:49:31 #216
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_95784690
Ik zie weer een flink aantal mooie curves, wat fijn dat de kindjes het allemaal zo goed doen op de borstvoeding.

Vanyel, ik vind dat erg lang omdat Eline ook 's nachts maar maximaal 4 uur ertussen laat. En op zo'n warme dag als vandaag vind ik 4 uur wel de max.
Op 110cc redde ze de 3 uur niet en nu laten ze haar liggen tot bijna 4,5 uur. En niet omdat ze lag te slapen. Vind het gewoon erg jammer.
Jammer ook dat verder iedereen eroverheen leest.
pi_95784920
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:47 schreef Ticootje het volgende:
Is ze niet lekker vanyel?
Verder geen tekenen daarvan. Ze lag een half uur geleden nog uitgebreid te lachen.
quote:
Ik spoot net in m'n gezicht en ik heb mezelf uitgelachen.
Das het enige dat je dan nog kunt doen..
pi_95784947
Ik wil er best op reageren. Maar ik kan er helemaal niets nuttigs op zeggen. Mijn dame drinkt gewoon amper, dus 4,5 uur op 110 zou ze prima redden als ik er niet ben.
pi_95785136
Het gaat op schema bij jullie toch? Weet ik verder ook niet zoveel van, ze drinkt hier als ok merk dat ze dorst heeft. Soms (nu) tot vervelens toe.
pi_95785138
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:43 schreef WupWup het volgende:
ik heb nog nooit gelezen dat het kwaad zou kunnen en ik weet dat meerdere mensen het uit voorzorg gebruiken. volgens mij heeft davinia dat ook een paar keer gedaan trouwens.
Ik heb het ook een paar keer gebruikt toen ik niet zeker wist of het spruw was of iets anders. Ik denk niet dat het kwaad kan DJMO. De kans dat de spruw weer toeslaat nu je AB gebruikt is inderdaad erg groot! (hopelijk ook niet op andere plekken :X)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 20 april 2011 @ 22:58:50 #221
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95785209
Ik snap wel dat je met dit warme weer graag wil dat ze wat extra's drinkt Sugarsnap, maar hebben ze haar laten huilen om een voeding of lag ze gewoon vrolijk te zijn? Verder kan ik er ook weinig zinnigs over zeggen omdat mijn baby niet naar een kdv gaat en ik dus geen ervaring heb daarmee ..

pi_95785299
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:57 schreef Vanyel het volgende:
Het gaat op schema bij jullie toch? Weet ik verder ook niet zoveel van, ze drinkt hier als ok merk dat ze dorst heeft. Soms (nu) tot vervelens toe.
Nou. Ja een beetje. Ik las gewoon vaste momenten in dat er gedronken wordt. Maar als ze eerder wilt is dat nooit een probleem.
pi_95785388
Maar als ze niet hoeft?
pi_95785485
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:01 schreef Vanyel het volgende:
Maar als ze niet hoeft?
Dan doet ze prrrrrrrrt tegen m'n borst en gaat dr mond niet open. Dan niet. Maar meestal gaat dr mond gewoon wijd open en drinkt ze toch ookal gaf ze nog niet aan honger te hebben.
pi_95785647
Ik ben niet goed aan t opletten, was eigenlijk voor sugarsnap bedoeld om die 4,5 uur.
Maar prrrrrrrt is ook leuk ;)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 20 april 2011 @ 23:07:35 #226
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95785730
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:57 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Ik heb het ook een paar keer gebruikt toen ik niet zeker wist of het spruw was of iets anders. Ik denk niet dat het kwaad kan DJMO. De kans dat de spruw weer toeslaat nu je AB gebruikt is inderdaad erg groot! (hopelijk ook niet op andere plekken :X)
nou ja, ik had dus al gevoeld dat de jeuk op / tussen m'n tenen weer toesloeg, dus de candida is hoe dan ook aanwezig in mijn lichaam. Ik heb 'm daarnet eerste dosis gegeven, en m'n voeten had ik vanmiddag al (ruim) ingesmeerd, daar is de jeuk nu wel grotendeels verdwenen. m'n man kwam thuis en zag Geert's paarse bekkie: "oh heb je dat spul weer gebruikt?" Hij vind het er niet uitzien :')

-edit- ik heb oud shirt aan ivm de zooi die het geeft :+

pi_95785792
Ziet er goed uit! Inkt zou alleen moeten hechten op spruw toch?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 20 april 2011 @ 23:09:50 #228
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95785872
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:08 schreef Ticootje het volgende:
dat weet ik niet? voorzover ik weet verkleurt het altijd paars ook als je geen spruw hebt

woensdag 20 april 2011 @ 23:24:15 #229
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_95786723
Vanyel, ik voed totaal niet op schema, maar volledig op verzoek. Maar het kdv heeft liever wel iets van een schema en dat begrijp ik ook wel. Normaal gesproken komt Eline op mijn vrije dagen zo ongeveer om de 3 uur. Soms eerder, meestal niet later. Ik heb daar ook totaal geen problemen mee. 's Nachts is het vaak om de 4 uur, met een enkele keer een uitschieter naar 5 uur. Vandaar dat ik overdag 4,5 uur behoorlijk lang vind. En zeker met dit warme weer vind ik 4 uur toch echt wel de max.
Ik weet ook niet of ze heeft gehuild of juist lekker aan het spelen was. Ik zag pas thuis in haar boekje dat er zo lang tussen zat.

DJMO, wat een lekker bekkie zo. Heerlijke bolle wangen krijgt Geert
pi_95792946
Ik zou het gewoon even aankaarten Sugarsnap. Hier op het KDV werken ze ook liever met een schema, uiteraard, maar ik heb qua schema nog niets bij mijn muppet gemerkt ;) die krijgt gewoon wanneer ze er zin in heeft. Soms zit er 5 uur tussen de flesjes, soms krijgt ze hem na 3 uur al.

En als ik eens extra meegeef omdat ik het idee heb dat ze er niet genoeg aan heeft krijgt ze ook gewoon extra op verzoek.

Maar misschien gaf jouw meisje wel geen hongersignaal en kon er daardoor wat langer tussenzitten? Thuis kwam Leia zowat elke 2 uur, dus ik maakte me vooraf best zorgen over hoe dat op de opvang dan wel niet moest, maar het regelde zichzelf. Nou is jouw dametje wel nog wat jonger, maar ik zou gewoon even vragen hoe het is gegaan.
pi_95801012
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:08 schreef Ticootje het volgende:
Nee, gaat helaas overal aan zitten...

Sugarsnap, heb al eerder gezegd dat ik het zelf niet leuk zou vinden als mijn kind per se 3 uur moet volmaken. Denk dat je wel kunt raden wat ik van 4,5 uur vind ;) Verder wat Orea zegt, gewoon even navragen hoe dit zit en vertellen dat je het niet zo'n strak plan vindt.

DJMO, die foto :D O+ Klein fotomodel in de dop!
pi_95801290
Sugarsnap, ik kan er weinig zinnigs over zeggen omdat ik de context niet ken. Ik zou het geen enkel probleem vinden als ze zoveel tijd bij Lena ertussen zouden laten zitten als ze intussen tevreden was. Maarja, als je Lena te vroeg een flesje aanbiedt dan drinkt ze niets en kun je de opgewarmde melk weggooien. Ik denk dat ze op het kinderdagverblijf zelf een ritme moeten gaan vinden en ik wil ze daar de ruimte voor geven. Maar als jij heel graag hebt dat ze elke 3 uur drinkt (bijvoorbeeld omdat je weet dat ze anders 's nachts in gaat halen) dan zou ik dat gewoon even bespreken.

DJMO, ik vind die handjes zo schattig. O+
pi_95801401
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:45 schreef Vanyel het volgende:
En voor de vierde keer in anderhalf uur leg ik Dottir maar weer aan. Natuurlijk net nu ik dacht vroeg te gaan slapen...
:{

Hoe was je nacht uiteindelijk? En hoelang is ze nu aan het regelen? Hier is er dus na 4 dagen en 4 nachten een einde aan gekomen. Mijn productie lijkt momenteel weer helemaal in orde te zijn. Sterker nog, ik kolfde net 3 uur na de vorige voeding 140cc en ik had vannacht stuwing terwijl ze heel regelmatig dronk. Ik denk dus dat ze nu ook wat meer drinkt dan voorheen (al was ze vannacht gewoon niet lekker van de prikjes).
pi_95802347
Ik denk dat ik zo misschien nog ff extra kolf... Misschien.. Ik had maar 220cc, maar aan de andere kant kan ze zo het hele weekend onbeperkt regelen...
pi_95807742
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 12:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:{

Hoe was je nacht uiteindelijk? En hoelang is ze nu aan het regelen? Hier is er dus na 4 dagen en 4 nachten een einde aan gekomen. Mijn productie lijkt momenteel weer helemaal in orde te zijn. Sterker nog, ik kolfde net 3 uur na de vorige voeding 140cc en ik had vannacht stuwing terwijl ze heel regelmatig dronk. Ik denk dus dat ze nu ook wat meer drinkt dan voorheen (al was ze vannacht gewoon niet lekker van de prikjes).
De nacht was gelukkig minder erg dan verwacht, ik mocht om 2 en 4.30 aan de bak. Mij wat veel, maar in elk geval niet elk uur :) Begon gisteren pas en lijkt nu alweer over, ik heb net 3,5 uur van de rust kunnen genieten.
Jij was net aan het werk en kreeg 4 dagen regeltante cadeau? Niet relaxt lijkt me. Maar het hielp dus wel. Die 140 cc kwamen toch niet uit 1 borst, toch? :o
pi_95808282
Werkelijkheid haalt me in. Nu ze eenmaal wakker is, is ze al bijna 40 minuten niet los te koppelen zonder grote drama's.
pi_95818995
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 15:22 schreef Vanyel het volgende:
Die 140 cc kwamen toch niet uit 1 borst, toch? :o
Welnee! Lena drinkt altijd twee borsten goed leeg. Het is me tijdens het regelen wel gelukt om de productie van mijn linkerborst met name een boost te geven zodat er geen verschil meer is tussen beide borsten.

Ik produceer niet heel veel melk, maar precies genoeg voor haar en ik krijg het er ook makkelijk uitgekolfd. Met dat laatste ben ik zó blij. Bij Ivan ging dat indertijd wel anders.
pi_95819310
Vandaag de eerste hele dag dat Jelle naar de creche was en ik moest kolven. 2 keer gekolfd en dat ging prima zo, ga ik volgende week ook maar zo doen. 1e kolfbeurt zat 1 flesje al heel snel vol, andere erbij gepakt en totaal ruim 200 cc uit 1 borst...oeps..andere was 150.
2e keer zo'n 230 cc totaal. Gaat weer wat in de diepvries dus, want moet pas woensdag weer werken.

Ow en Jelle heeft 3x een flesje van 115cc gedronken vandaag,. Volgende week geef ik toch weer wat grotere flesjes mee. Vorige week en gisteren dronk hij maar 75/85cc ongeveer (van de 150), vandaar vandaag maar 115cc meegegeven.
pi_95819524
Even een vraagje n.a.v. dat regelen:
Wanneer jullie het over regelen hebben dan lijkt het haast of je kindje permanent aan je borst hangt. Wat ik me dan afvraag is: hoe doe je dat wanneer je afspraken hebt, of wanneer je de stad in wilt, of wanneer je op visite gaat? :)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_95819574
Dat doe je op dat soort dagen dan zo min mogelijk :)
Tenminste, dat doe ik dan :) Alleen de hoogst nodige afspraken, en dan gewoon lekker mee in de draagdoek O+
pi_95819676
oh, ik had altijd het beeld dat borstvoeding zo makkelijk was :o
pi_95819769
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:00 schreef Lot_1 het volgende:
Is het ook ^O^
Mochten we ergens zijn en Jelle heeft honger krijgt hij gewoon drinken, ideaal toch
Hoef nooit te denken wat ik mee moet nemen qua voeding
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 21 april 2011 @ 20:03:38 #243
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95819833
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:00 schreef Lot_1 het volgende:
is het ook. die regeldagen zijn maar een moment-opname van de hele borstvoedingsperiode. het is gemakkelijk > altijd op temperatuur, altijd bij de hand, geen geklooi met flesjes/schepjes voeding/water etc, het is een ideaal middel om je baby (snel) te troosten, je geeft je kind afweerstoffen mee, en je hebt heerlijke qualitytime met je kind <3 (dat laatste heb je ook als je de fles geeft hoor, daar niet van ;) )

pi_95819957
haha, ja het klinkt wel vermoeiend maar het is praktisch dat het altijd bij de hand is ;) ik hou 't in mijn achterhoofd voor de toekomst :D
pi_95819973
Ik vind het eigenlijk wel een goede opmerking van Lot.

Als pro-borstvoedingsargument wordt gezegd dat borstvoeding zo makkelijk is. Het regelt zich vanzelf, je hebt het altijd bij je, het is altijd op temperatuur...

Maar borstvoeding is niet altijd even makkelijk. Regeldagen op werkdagen zijn ronduit uitputtend.

Misschien onderschatten mensen het geven van borstvoeding wel door deze argumenten en stoppen ze eerder omdat het in de praktijk toch best tegen kan vallen. Kortom, zouden aanstaande moeders beter voorbereid zijn als we vooraf eerlijker zouden zijn over de zwaardere aspecten van het geven van borstvoeding. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Ssserpente op 21-04-2011 20:29:35 ]
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 21 april 2011 @ 20:17:37 #246
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95820687
ik heb als thuisblijfmoeder misschien inderdaad wat makkelijk(er) praten. Ik kan me in principe makkelijk overgeven aan regelen, ik begin er handigheid in te krijgen om achter jan aan te sprinten met Geert aan de borst (zie je het voor je? _O- )

Ik sprak vanmorgen nog iemand hier uit de straat over borstvoeding, en die vertelde dat ze haar dochter maar zes weken bv had gegeven en dat toen haar melk op was. Ik kon het niet laten om te zeggen dat het "gewoon" regeldagen waren, en ze had er ook spijt van dat ze niet had doorgezet, maar dat het voor haar achteraf was natuurlijk. Ze was geloof ik plaatsvervangend trots dat ik Geert (nog steeds) borstvoeding geef :@ :)

Moderator donderdag 21 april 2011 @ 20:24:18 #247
5428 crew  miss_sly
pi_95821144
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:05 schreef Ssserpente het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel een goede opmerking van Lot.

Als pro-borstvoedingsargument wordt gezegd dat borstvoeding zo makkelijk is. Het regelt zich vanzelf, je hebt het altijd bij je, het is altijd op temperatuur...

Maar borstvoeding is niet altijd even makkelijk. Regeldagen op werkdagen zijn ronduit uitputtend.

Misschien onderschatten mensen het geven van borstvoeding wel door deze argumenten en stoppen ze eerder omdat het in de praktijk toch best tegen kan vallen. Kortom, zouden aanstaande moeders beter voorbereid zijn als we vooraf eerlijker zijn over de zwaardere aspecten van het geven van borstvoeding. :)
Heel toevallig was ik vanmiddag bij een vriendinnetje dat nu 31 weken zwanger is. Ze wil ook graag bv gaan geven en daar hebben we het ook even over gehad. Ik heb ook eerlijk verteld dat ik vooral de eerste drie maanden echt wel zwaar vond. Het is zo wennen aan het feit dat je moeder bent, je nieuwe leven, je kindje leren kennen, de bv opstarten en goed op de rit krijgen en dan ook nog eens de regeldagen. Als je daar niet op voorbereid bent, kan ik me ook heel goed voorstellen dat dat een grote horde is die je niet neemt.
Daarna is het wel heel gemakkelijk, vond ik, bv. Ik hoefde alleen maar luiers en billendoekjes mee te nemen en verder had ik alles :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_95822388
Ik heb ooit eerder in een topic geschreven dat ik de 'claim' die bij borstvoeding komt kijken wel zwaar vond bij Ivan indertijd. Deze keer was ik er beter op voorbereid dat het soms hard werken is, met name het opstarten en de cluster- en regelperiodes. Ook weet ik nu beter hoe snel het voorbij gaat. Voor je het weet is je kind 6 maanden oud en ga je met bijvoeding beginnen. Nu koester ik de borstvoeding dus vooral.
pi_95822624
Om je vraag te beantwoorden, Lot: tijdens regelperiodes probeer ik ook zoveel mogelijk afspraken te vermijden. En als het echt moet lukt zoethouden soms wel (zoals mrien schreef met behulp van een draagdoek). Als ik ergens niet onderuit zou kunnen komen zou ik eenmalig een flinke fles geven.
  Moderator donderdag 21 april 2011 @ 20:47:39 #250
5428 crew  miss_sly
pi_95822728
Die claim vond ik niet zo moeilijk, want ik wilde niets liever dan haar 24/7 bij me hebben en bv ging dan in een moeite door :D

Inderdaad zo min mogelijk afspraken, een tv-serie en wat drinken/eten/lekkers binnen handbereik en gaan zitten met je baby. Hoe meer je eraan overgeeft, hoe sneller het regelen voorbij is, Lot.
pi_95823156
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:57 schreef Lot_1 het volgende:
Even een vraagje n.a.v. dat regelen:
Wanneer jullie het over regelen hebben dan lijkt het haast of je kindje permanent aan je borst hangt. Wat ik me dan afvraag is: hoe doe je dat wanneer je afspraken hebt, of wanneer je de stad in wilt, of wanneer je op visite gaat? :)
Euh, kind meenemen? Dan komt die andere handigheid ook nog van pas: de draagdoek ;)

Ssserpente, je heb gelijk dat borstvoeding soms ook doorzettingsvermogen vraagt, maar wanneer het eenmaal loopt heb je er ook geen omkijken meer naar is mijn idee. Ik heb ooit een grafiek gezien met daarin de moeite van borstvoeding vs kunstvoeding uiteengezet tegen de tijd. Even zoeken...
pi_95823163
Maar de claim betekende bijvoorbeeld ook dat ik nooit op pad kon zonder een kolf mee te nemen en te bedenken waar en hoe ik moest gaan kolven. Niet dat dat nou zo'n enorm probleem was, maar het benauwde me soms wel. Ik wist vantevoren natuurlijk ook niet hoe het zou zijn. De realistische verwachtingen die ik deze keer had hebben alle verschil gemaakt.

Wat ik bovendien heel fijn vond aan het geven van kunstvoeding is dat mijn vriend en ik gelijkwaardige 'voedselverstrekkers' werden. Het was ineens niet meer vanzelfsprekend dat ik er 's nachts uitging en zo. Ik heb nog steeds wel eens dat het me heel handig lijkt om de rollen om te kunnen draaien. Gister moest ik Ivan onverwacht ophalen en het was wel makkelijk geweest als mijn vriend Lena eten had kunnen geven als ze wakker was geworden met schreeuwende honger (er stond geen melk in de koelkast en we hadden geen kunstvoeding in huis).

Ik denk dat het ook wel nuttig is om pragmatisch te blijven. Lukt het kolven bijvoorbeeld structureel niet goed? Denk dan ook eens aan een combinatie borstvoeding/kunstvoeding als dat ervoor zorgt dat je jezelf niet gek maakt en uitput. Ik wou dat ik bij Ivan indertijd pragmatischer was geweest.
  Moderator donderdag 21 april 2011 @ 20:58:59 #253
5428 crew  miss_sly
pi_95823381
Ik ben absoluut groot voorstander van pragmatisme. Ik vind ook niet dat je kost wat kost bv moet doorzetten als het om een voor de moeder legitieme reden niet meer gaat.
Ik heb wel een hele gemakkelijke bv-periode gehad, geen lekkages, geen kloofjes, geen stuwing, ik kon met weinig kolven toe. Bovendien heeft het echt lang geduurd voor ik langere tijd van Senna gescheiden was, toen was ze al 16 weken ofzo. Dus ik heb dat niet zo ervaren.

Gelijkwaardige voedselverstrekkers klinkt heel fijn, maar dat zijn we nu nog niet. Niet dat schaap Senna geen eten geeft ofzo, maar ik heb daar toch nog steeds een beduidend grotere rol in.
pi_95823548
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:54 schreef Claudia_x het volgende:
Maar de claim betekende bijvoorbeeld ook dat ik nooit op pad kon zonder een kolf mee te nemen en te bedenken waar en hoe ik moest gaan kolven. Niet dat dat nou zo'n enorm probleem was, maar het benauwde me soms wel. Ik wist vantevoren natuurlijk ook niet hoe het zou zijn. De realistische verwachtingen die ik deze keer had hebben alle verschil gemaakt.

Wat ik bovendien heel fijn vond aan het geven van kunstvoeding is dat mijn vriend en ik gelijkwaardige 'voedselverstrekkers' werden. Het was ineens niet meer vanzelfsprekend dat ik er 's nachts uitging en zo. Ik heb nog steeds wel eens dat het me heel handig lijkt om de rollen om te kunnen draaien. Gister moest ik Ivan onverwacht ophalen en het was wel makkelijk geweest als mijn vriend Lena eten had kunnen geven als ze wakker was geworden met schreeuwende honger (er stond geen melk in de koelkast en we hadden geen kunstvoeding in huis).

Ik denk dat het ook wel nuttig is om pragmatisch te blijven. Lukt het kolven bijvoorbeeld structureel niet goed? Denk dan ook eens aan een combinatie borstvoeding/kunstvoeding als dat ervoor zorgt dat je jezelf niet gek maakt en uitput. Ik wou dat ik bij Ivan indertijd pragmatischer was geweest.
Amen :)

Ik geef overdag in principe alleen de borst, maar 's avonds krijgt ze een combinatie van water en borst. Als ze alleen borst zou krijgen zou het me uren kosten voor ze tevreden is.

Kolven is lastig hier. Ik wil graag een beetje voorraad opbouwen, maar met maximaal 50cc per dag schiet dat niet erg op :D
pi_95823704
Het is natuurlijk ook een bevoorrechte rol, voedsel mogen geven. O+ Maar er zijn ook heus wel momenten dat ik denk: "He verdorie, moet ík weer."

Ik heb bij Ivan indertijd heel bewust de keuze gemaakt om me vantevoren niet te veel in borstvoeding te verdiepen. Ik hoorde overal om me heen over alle mogelijk problemen die ik tegen zou kunnen komen en ik wilde niet bij voorbaat van al het negatieve uitgaan. Achteraf denk ik wel dat een betere voorbereiding goed voor me was geweest, bijvoorbeeld door hier mee te lezen gedurende de zwangerschap.
pi_95824642
Ik ben nog geen drie maanden bezig maar ik vind het ook minder makkelijk dan ik had gedacht. Ik voed nog niet in openbare gelegenheden. Niet zozeer wegens schaamte, maar ik vind het heel lastig om haar aan te leggen zonder ondersteuning van een goed kussen etc.

Ook het rekenen hoeveel ze nodig zal hebben voor bijv een dagje kdv vind ik lastig. Ze is nog niet zo consistent daarmee. Zeker nu ze opeens zoveel vraagt vind ik dat lastig.
pi_95824931
Maar dat laatste heb je ook met kunstvoeding, Vanyel. Het is natuurlijk zuur als er melk weggegooid moet worden, maar kunstvoeding geven kost vaak veel meer rekenwerk doordat je precies weet wat erin gaat en je aan een maximum gebonden bent. En dan is er nog het afbouwen van de flessen waar voortdurend op gehamerd wordt door het consultatiebureau...
pi_95825406
Ja dat lijkt me idd ook gedoe.

Ik ga er maar vanuit dat ik een vroege regelaar heb en ben blij dat ze t niet met 12 weken (weekje t land uit) of 3 maanden (eerste werkweek) doet. Ik zal er vast niks door oplopen.
pi_95825589
Ik vond de borstvoeding bij Mette, heel mooi maar echt heel zwaar. Het ging heel moeizaam, Mette was eigenlijk te klein en niet krachtig genoeg om goed aan de borst te drinken. Ik had meer dan genoeg melk, lees vette overproductie, wat het nog moeilijker maakte voor haar. Daarnaast was ze een klassieke krampjes baby. Er is een lactatiekundige langs geweest die dan ook adviseerde toch een periode van een week volledig te gaan kolven en overdag wel de borst te voeden maar dan alleen de goede borst, ander ging alleen erg moeizaam met tepelhoedje. Dit heb ik toen dus gedaan, maar ik was alleen maar met voeden bezig hele dag. Desondanks vond ik het zo speciaal het voeden en bleef ik wel geloven dat het beter zou gaan naarmate ze sterker zou worden.
Toen ging alles fout en hebben we verkeerde voorlichting gekregen en ben ik noodgedwongen gestopt
(ook al hadden we goede voorlichtng gehad dan had ik het waarschijnlijk nog niet getrokken, door de lever problemen sliep ik te veel om fatsoenlijk alle voedingen te kunnen doen)

Deze keer ben ik zoveel beter voorbereid en voorgelicht/ingelezen. Ik ga er gewoon weer met frisse moed beginnen en we zien wel waar het schip strand :Y
Ik beaam volledig wat Claudia zegt! Dat is ook de instelling die ik deze keer heb. Daarnaast vond ik het helemaal geen probleem om te kolven, dat ging me heel erg makkelijk af. Ik vind het ook heel fijn dat R. ook voedselverstrekker was. Zo staan we er nu ook weer in. Hij wil met liefde ook nachtvoedingen doen zodat ik af en toe kan doorslapen of uitrusten.
Daarnaast houd ik op langere termijn de optie weer open voor de combi van kunst en borst voeding (bij Mette hebben we dit ook geprobeerd nadat ik met de bloedverdunnerspuiten was gestopt, alleen werkte dit heel erg averechts voor de krampen).

Maar de stelling dat borstvoeden makkelijk is...... Niet voor iedereen, voor velen is het ook echt een gevecht met je jezelf en je baby. En moet je er echt een manier in vinden.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_95825591
Hooguit doorligplekken. :+
pi_95825634
Oja hoe bevallen de lilypadz?
pi_95825785
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:32 schreef Claudia_x het volgende:
Hooguit doorligplekken. :+
Doorlikplekken?
pi_95825911
Wickie, het heeft mij deze keer ook erg geholpen om te beseffen dát ik de hele dag bezig zou zijn met voeden en dat dat bij een kraamperiode hoort. Doordat Ivan er ook nog was kon ik niet rustig lange tijd op bed blijven liggen, maar ik heb het er wel flink van genomen en zag het als uitrusten en een gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Maar jij had natuurlijk ernstige problemen na de bevalling van Mette, dat maakt alles wel anders. Deze keer gaat dat zeker niet meer zo gebeuren. :*

De Lilypadz zijn ideaal voor mij!
pi_95826047
Anderhalf uur na d'r laatste voeding is de opbrengst van het kolven 20cc. Alles uit de rechtertet, links kwamen 3 druppels uit :(
pi_95826082
Ik geloof dat het Tico was die schreef dat ze vaak liggend voedt zodat die drinkmomenten momenten zijn van exclusieve aandacht. Daarna ben ik ook vaker liggend gaan voeden overdag; ik probeer er nu bewuster de tijd voor te nemen.
pi_95826142
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:38 schreef CrazyPrincess het volgende:
Anderhalf uur na d'r laatste voeding is de opbrengst van het kolven 20cc. Alles uit de rechtertet, links kwamen 3 druppels uit :(
Frustrerend. :{
pi_95826372
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik geloof dat het Tico was die schreef dat ze vaak liggend voedt zodat die drinkmomenten momenten zijn van exclusieve aandacht. Daarna ben ik ook vaker liggend gaan voeden overdag; ik probeer er nu bewuster de tijd voor te nemen.
Ik geef nu 10 maanden borstvoeding en begin er nu pas echt van te genieten. Aan de ene kant omdat ze minder vaak komt, aan de andere kant omdat de sneltrein van een eerste kindje ondertussen meer een boemeltje is geworden. We hebben onze draai gevonden in de nieuwe situatie als gezin en dat geeft een hoop rust.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Frustrerend. :{
Zou het helpen als ik elke avond een uurtje na de laatste voeding kolf? Kan je na 10 maanden de productie nog opschroeven op die manier? Ik heb echt geen idee :?
pi_95826548
Waarvoor wil je een voorraad opbouwen, CP? Je schreef dat 50cc niet aantikt, maar ik heb in de kraamperiode elke dag ongeveer zoveel gekolfd en ik had toen ik weer ging werken een paar liter in de vriezer. Het helpt misschien al om je erbij neer te leggen dat het een kwestie van sprokkelen is?
pi_95826722
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:45 schreef Claudia_x het volgende:
Waarvoor wil je een voorraad opbouwen, CP? Je schreef dat 50cc niet aantikt, maar ik heb in de kraamperiode elke dag ongeveer zoveel gekolfd en ik had toen ik weer ging werken een paar liter in de vriezer. Het helpt misschien al om je erbij neer te leggen dat het een kwestie van sprokkelen is?
Wellicht binnenkort weer aan het werk en dan is een voorraad wel handig. Onze vriezer is alleen erg klein, dus een hele grote voorraad kan ik niet opbouwen. Dan zou het wel lekker zijn als ik wat meer kolf en dat kan gebruiken overdag en de vriezervoorraad in principe hebben voor noodgevallen.
pi_95827093
Alles wat na de geboorte met Mette fout kon zijn is fout gegaan, dus we zijn weer op het ergste voorbereid.
We vinden dat we dat wonderwel goed hebben doorstaan (echt 'we' want R. heeft zowat de hele zorg voor Mette gedaan 3 weken lang, en daarnaast ook nog veel van de tijd gewerkt, hulde voor hem) de vorige keer, dus we zien er ook niet moeilijk tegenop.
We hebben er echt zoveel van geleerd, ik wil er deze keer echt meer van genieten, dat is het enige wat ik me heb voorgenomen. Ook realiseer ik me nu inderdaad dat borstvoeding heel veel, zo niet, alle tijd opslokt en dat ik de eerst weken echt het gevoel zal hebben een 'melkkoe' te zijn.
Ik heb er echt heel veel zin in, ben zo benieuwd of ik deze keer wel lang kan voeden :)

Liggend voeden vond ik trouwens het prettigst.

En fijn om te horen van de Lilypadz, ze lijken me echt heel erg fijn.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 21 april 2011 @ 22:53:04 #271
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95831528
Ik heb de eerste twee weken in half lig / half zit houding gevoed omdat andere positie's teveel pijn deden, en mijn borsten niet op de goede hoogte kwamen voor Geert. nu gaat dat vrijwel moeiteloos in alle houdingen. Ik loop zelfs met Geert aan de borst achter Jan aan als hij kattekwaad uithaalt omdat hij denkt dat ik er toch niet achteraan kan. (probeer dat wel zoveel mogelijk te vermijden overigens, is voor Geert nou niet echt prettig drinken natuurlijk.. )

pi_95842626
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:48 schreef CrazyPrincess het volgende:

[..]

Wellicht binnenkort weer aan het werk en dan is een voorraad wel handig. Onze vriezer is alleen erg klein, dus een hele grote voorraad kan ik niet opbouwen. Dan zou het wel lekker zijn als ik wat meer kolf en dat kan gebruiken overdag en de vriezervoorraad in principe hebben voor noodgevallen.
Ik heb mijn kolfopbrengst wel eens met een lactatiekundige besproken en ze zei dat het voor veel vrouwen sprokkelen is. En is het niet zo dat 's avonds je opbrengst over het algemeen ook lager wordt? Ik heb het idee dat ik aan het begin van de dag makkelijk kolf en dat het gedurende de dag steeds een beetje slechter gaat. Heb je geen mogelijkheid om 's ochtends wat extra's af te kolven?

Het vervelende van weinig per keer afkolven is dat het zo lastig is om je voorraad effficiënt op te slaan. Ik ben nu bezig om mijn vriezervoorraad aan te breken en ik kolf in plaats van een voeding en niet ernaast. Daardoor kan ik hoeveelheden die ik voorheen in 3-4 bakjes op moest slaan nu opslaan in 1 bakje.
pi_95842693
Dat je aan het begin van de dag makkelijker kolft is ook wel logisch vaak, 's ochtends heb je de meeste productie over het algemeen (ook afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid nachtvoedingen ;))
pi_95842883
Dat is ook zo, mrien, maar ik merk het zelfs als ik kolf nadat Lena mijn borsten goed leeg heeft gedronken.

Overigens zit ik nu alweer een tijdje volop in de nachtvoedingen. Dat maakt me niet uit, maar het zou wel fijn zijn als er iets meer regelmaat in komt. De ene keer duik ik om 21:30 uur in bed en kan ik één uur later alweer aan de bak, de andere keer komt ze pas om 1:00 uur. Ik kan me er niet op instellen en dat maakt dat ik helemaal niet meer uitgerust aan de dag begin. Er zat een mooie regelmaat in 's nachts, maar die is sinds haar ziek zijn helemaal verdwenen.

Achja, komt wel weer. Ivan sliep op papier al door rond deze leeftijd, maar we moesten er nog vaak 's nachts uit om een speen te ploppen. Ik wil Lena geen speen geven..
pi_95843518
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:48 schreef CrazyPrincess het volgende:

[..]

Ik heb ook niet echt een grote vriezer (3 lades waar ook nog gewoon eten in ligt enzo ;)) maar de zakjes van Lansinoh vind ik héél erg handig.. deze (goedkoopste plek ook qua verzendkosten wat ik heb kunnen vinden)..

Niet her te gebruiken, das dan weer een nadeel, maar je kunt ze plat invriezen, en zo in een klein hoekje een heleboel stapelen!

Hier heb ik nu zo'n giga voorraad omdat ik elke dag 1 voeding extra afkolf. Ze slaapt om 19:00 tot zeker 3:00/04:00 dus ik kolf rond 21:00/21:30 een keer extra.

Heb je eerder ook al gekolfd? Want wellicht moet je er ook een beetje aan wennen, het kolven...
pi_95843606
Ik had het pas over gewone diepvrieszakjes gebruiken om voedingen in te vriezen, maar ik heb er nu wel een groot nadeel aan ontdekt: als je de melk eruit laat lopen blijft er nog behoorlijk wat achter doordat het plastic zo dun is en erg kreukt.
pi_95843621
Oh das minder, dat heb je met die zakjes van mij gelukkig niet!
pi_95843809
Ik ken die zakjes want ik heb ze nog van de vorige keer. :+ Ze zijn inderdaad heel fijn! De Aventbakjes vind ik het allerfijnst, maar die nemen zoveel ruimte in beslag. Dit soort zakjes zijn wat dat betreft ideaal.
pi_95843923
Ik heb eigenlijk het idee dat ik 's avonds juist makkelijker kolf, maar dat kan ook komen doordat overdag kolven samengaat met kdv en 's avonds ligt ze er meestal naast.

Maar waar ik een paar weken geleden makkelijk 100cc per borst kolfde, heb ik vandaag in 2 sessies in totaal 110 bij elkaar gekolfd. Ze heeft 350 meegenomen naar het kdv, dus wil ik eigenlijk minimaal die hoeveelheid terugkolven, maar zie dat niet zo gebeuren vandaag.

Volgens mij krijg ik mijn borsten gewoon niet meer leeg, ze voelen ook na het kolven nog best gevuld. Claudia, jij had het laatst over youtubefilmpjes waarin de borstcompressie goed werd uitgelegd. Ik kan die niet zo goed vinden, heb je daar toevallig nog een linkje van?
pi_95844174
Misschien drinkt ze niet alles op? Dan hoef je ook niet alles terug te kolven.

Je moet op YouTube zoeken op "breast compression". Waarschuwing: niet alle borsten zijn even fraai. :+

pi_95844264
Dat zou mooi zijn, maar ik durf er toch niet op te rekenen. Dat zorgen maken helpt natuurlijk ook niet...

Dank je voor de filmpjes, ik ga bij de volgende kolfsessie onfraaie borsten kijken :D
pi_95844280
De fout die ik voorheen maakte is dat ik een soort melkbeweging met mijn vingers maakte, alsof ik de melk naar de baby toe moest brengen. Later is me duidelijk geworden dat borstcompessie vooral betekent dat je met je hand druk legt op een zo groot mogelijke oppervlakte van je borst, niet te dicht bij de tepel. Dit maakt bij mij alle verschil tijdens het kolven. Als er geen melkstroom meer is verleg ik mijn vingers en vaak krijg ik er dan alsnog melk uit.

Overigens heb ik ergens ook gelezen dat alles wat bij jou werkt om de melkstroom op gang te krijgen oké is. Dus als die melkbeweging werkt dan zou je het alsnog kunnen proberen.

Heb je het stuk op borstvoeding.com erover gelezen? Dat is ook wel duidelijk.
pi_95844363
Dat was precies mijn vraagpunt. Druk creëren werkte eerst veel beter dan nu en de stroom hield dan ook aan als ik losliet, dat gebeurt nu niet meer.
Met een beetje (boel) pech kan ik natuurlijk ook ongesteld moeten worden, maar dat zou ik om meer redenen dan mijn productie jammer vinden. Ben ik nog helemaal niet aan toe.
pi_95844473
Is ze eigenlijk nog steeds aan het regelen? Het zou best kunnen dat je productie achteruit is gelopen. Ik hoop niet dat je ongesteld gaat worden, maar het is misschien ook wel weer fijn om een duidelijke verklaring te hebben? Ben je ineens de pil gaan slikken misschien?
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:48:30 #285
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_95845646
}:| ik heb een dip }:| 120cc 's ochtends kolven en 's middags met veel moeite 60cc. Dat is echt te weinig dus he }:|
Ylana lijkt tevreden met wat ze uit de borst krijgt al drinkt ze 's nachts een stuk beter dan overdag, dan is er nl geen afleiding. Helaas is dat maar één voeding.

Ylana kan trouwens zelf borstcompressie doen, zo leuk! Met haar vuistje duwt ze dan in mijn borst. Ik heb er nog geen filmpje van kunnen maken helaas.
Ylana
pi_95846918
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
Is ze eigenlijk nog steeds aan het regelen? Het zou best kunnen dat je productie achteruit is gelopen. Ik hoop niet dat je ongesteld gaat worden, maar het is misschien ook wel weer fijn om een duidelijke verklaring te hebben? Ben je ineens de pil gaan slikken misschien?
Afgelopen nacht nog wel, hoe ze vandaag drinkt weet ik niet (kdv).
Op zich zou een verklaring wel fijn zijn hoor, maar liever bijv. dat ik te druk bezig ben met andere dingen dan weer ongesteld zijn.
De pil heeft voor mij niet zoveel meerwaarde, dat is het in elk geval niet :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:48 schreef Saffier het volgende:
Ylana kan trouwens zelf borstcompressie doen, zo leuk! Met haar vuistje duwt ze dan in mijn borst. Ik heb er nog geen filmpje van kunnen maken helaas.
Klinkt wel heel schattig. Werkt het ook?
pi_95847298
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:53 schreef DJMO het volgende:
Ik heb de eerste twee weken in half lig / half zit houding gevoed omdat andere positie's teveel pijn deden, en mijn borsten niet op de goede hoogte kwamen voor Geert. nu gaat dat vrijwel moeiteloos in alle houdingen. Ik loop zelfs met Geert aan de borst achter Jan aan als hij kattekwaad uithaalt omdat hij denkt dat ik er toch niet achteraan kan. (probeer dat wel zoveel mogelijk te vermijden overigens, is voor Geert nou niet echt prettig drinken natuurlijk.. )
Milkshake :9

CP, ik heb er weinig aan toe te voegen :) Na 10 maanden is het heel normaal dat je productie perfect is afgestemd op je kleine, dus heel logisch dat je maar minimale hoeveelheden extra gekolfd krijgt. Je kunt proberen om je productie wat op te krikken door (snelste manier:) de kleine 2 dagen te laten clusteren en als die er geen zin in heeft, te clusterkolven. Geen garanties dat het werkt, maar je kunt het in elk geval proberen.

Saffier, balen zeg. Ik kom zelf net ook weer uit een dip, geheel verklaard door de vlag die nu weer buiten hangt :{ Zo hobbelen we weer door.
Ongesteld zijn is bluh, ik gun het je ook niet Vanyel!
  Moderator vrijdag 22 april 2011 @ 12:44:52 #288
5428 crew  miss_sly
pi_95847466
Hier lijkt het er trouwens op dat de ochtendvoeding nu, op initiatief van Senna, verleden tijd is. Ik kijk nog even aan of het een tijdelijk iets is, maar ze heeft al twee ochtenden heel duidelijk geweigerd om in het grote bed te komen en nog wat te drinken. Ze wil naar binnen en hoeft niet te drinken. Nou ja, het is mooi zo, ze is 21 maanden. Het is alleen zo jammer van het nog even soezend wakker worden als ze om 6 uur al zo vastberaden is dat ze gaat spelen ipv drinken in het grote bed :')
pi_95847747
En hier snap ik er geen klap meer van. Compressie deed ik blijkbaar al zoals het moet.
Krap 2 uur na de vorige sessie kolf ik opeens weer 110 cc uit mijn goeie borst... En het ging al dagen slecht.
Goeie fokwet dit!
  zaterdag 23 april 2011 @ 18:27:58 #290
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_95893032
Dames vraagje over de bewaarzakjes van Lansiloh; hangen jullie dat zakje ondeer het kolfapparaat en hoe doe je het weer terug? Giet het makkelijk over?
Mijn man wil dat graag weten aangezien na 2 weken al een halve lade is gevuld met Avent bekers met gekolfde melk.

Thanks alvast!
pi_95893607
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 12:55 schreef Vanyel het volgende:
En hier snap ik er geen klap meer van. Compressie deed ik blijkbaar al zoals het moet.
Krap 2 uur na de vorige sessie kolf ik opeens weer 110 cc uit mijn goeie borst... En het ging al dagen slecht.
Goeie fokwet dit!
Goeie score *O*
Het regelen heeft duidelijk aangeslagen dan, hoop voor je dat je er nu vanaf bent :)

J-net geen idee sorry.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_95894417
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 18:27 schreef J-net het volgende:
Dames vraagje over de bewaarzakjes van Lansiloh; hangen jullie dat zakje ondeer het kolfapparaat en hoe doe je het weer terug? Giet het makkelijk over?
Mijn man wil dat graag weten aangezien na 2 weken al een halve lade is gevuld met Avent bekers met gekolfde melk.

Thanks alvast!
Ik kolf gewoon in een flesje en giet dat over in de Lansinoh zakjes. Volgens mij kun je ook niet direct in die zakjes kolven. Dan vries ik het zakje liggend in. Ontdooiien is even onder de warme kraan houden en dan weer in een flesje gieten en verder opwarmen in de flessenwarmer :)
  zaterdag 23 april 2011 @ 19:39:26 #293
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_95894998
En wat voor kolf gebruik jij Orea?

Ik zag een plaatje dat ze dat zakje onder een kolf hadden hangen. Maar ik denk dat ik liever in een Avent potje kolf en dan overgiet inderdaad.
Denk dat het ruimte besparend werkt, vooral omdat ik nu nog geen voorraad wegwerk maar alleen opbouw eigenlijk.
pi_95895345
Ik heb de Pisa en een Swing (al gebruik ik die laatste niet meer sinds komst van de Pisa :)) wellicht dat het op een lansinoh kolf past. Al heb ik geen idee hoe (dan zal er vast iets van een verlengstukje voor zijn ofzo?)

Hier ook hoor.. ik heb dan ook achterlijk veel voorraad.. heb 17 avent bakjes... 4 tommee tippee flesjes, 6 medela flesjes en verder heel veel lansinoh zakjes vol..

[ Bericht 0% gewijzigd door Orea op 23-04-2011 20:56:18 ]
pi_95896294
Dat is echt extreem veel..
Ik ben nu door mijn aventbekers heen (10 vol, hoera) en heb nog wel een en ander klaarstaan om in te vriezen. Nu heb ik een dilemma: flesjes of ijsblokzakjes (heb ik in huis) of iets nieuws kopen. En als nieuw, lansinoh zakjes of juist meer aventbekers.. Van die laatste kan ik er op zich nog wel 10 kwijt in de vriezer, dat voelt wat minder verspillend dan die wegwerpzakken.
Mensen die ze allebei gebruiken (Orea dus ;) ) een voorkeur?
pi_95896430
Ik zou die Lansinohzakjes kopen, Vanyel. Het overgieten gaat makkelijk, de prijs per 25 stuks valt nog wel mee en je kunt er efficiënt melk in opslaan. Het gemak is dat geld echt wel waard.

Ik weet niet of je straks weer gaat werken of zo, maar je kunt om te voorkomen dat je veel zakjes verspilt ook zoveel mogelijk verse melk meegeven en daar de bekers voor gebruiken.
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:34:07 #297
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_95896852
Vanyel, ik heb altijd gewoon ijsklontjeszakjes gebruikt. Die kun je ook fijn plat invriezen.
Ik vond het vooral handig omdat Harry steeds wisselende hoeveelheden dron en zo kon je er makkelijker mee doseren.

miss_sly, is het echt afgelopen of heeft Senna toch weer gedronken?
pi_95897449
Ik moet maandag over 2 weken weer :(

Onze opvang is nog niet rond. In het ergste geval moet ze straks elke maand 3 dagen aaneen elders verblijven, een end weg. Dan heb ik 15 porties oid nodig. Dat kan ik niet vers kolven.
pi_95897491
Ik vind de Lansinoh's het allerfijnst! Enige nadeel blijft dat ze niet herbruikbaar zijn, maar ik kan liters in een vriezerlade in de Lansinoh's opslaan, terwijl dat met de Aventbakjes echt niet gaat, die nemen gewoon teveel ruimte in!

Als ik de vriezerruimte had, zou ik alleen maar Avents opslaan en aanschaffen, maar helaas. Ik heb een 'gewone' vriezer, met 3 lades, en daar moet ik het meedoen. Daarvan kan ik 1,5 lade gebruiken voor melk! Dus dan zeker Lansinoh! :Y

En Leia drinkt altijd 150 cc, dus ik vries ook per 150 cc in. ijsblokzakjes zou hier echt niet efficient zijn :) kolf ik een keer te weinig dan geef ik een volledige vriezervoeding en spaar vers gekolft op tot ik 150 cc heb.

Inmiddels zit ik al tegen de 8 liter (7700 cc) dus ik ga eens kijken hoe ik kan afbouwen met kolven. Dus de avonden niet meer, zeg maar. Straks op vakantie is het ook niet handig dat ik 's avonds met ploftetten loop. Neem wel een handkolf mee (die bij de Pisa hoort) voor het geval dat ;)
pi_95897902
Pff, blijft lastig. Nu maar ff ijsblokjes omdat ik geen flesjes wil invriezen. Bestel ik 1 set zakjes om uit te proberen.

8 liter blijft enorm veel..
  Moderator zaterdag 23 april 2011 @ 21:09:56 #301
5428 crew  miss_sly
pi_95897953
Asy, ze heeft niet meer gedronken. Ook echt geen animo. Vanochtend wel naar onze kamer gehaald, kwam ze even bij ons in bed, maar ze taalde er niet naar, dus het zal wel echt afgelopen zijn. Mijn zelfstandige dame regelt het prima zelf :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')