http://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_windowquote:Op donderdag 17 maart 2011 04:29 schreef inperu het volgende:
[..]
wilskracht. als er iets is wat jappaners hebben dan is dat het wel.
kijk naar de jaren 45. hele land in puin en zie hoe ze zijn opgeklommen tot 1 van de meest technologische naties op de wereld.
vergeet niet, wat weg is kan bij de wederopbouw beter worden gebouwd.
land moet opnieuw opgebouwd worden wat dus weer automatisch werkvoorziening is.
tenzij deze atoom central niet al te veel roet in het eten gooit.

Ik wilde precies zoiets gaan posten...quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:55 schreef NJ het volgende:
Het lijkt er op dat de poep heel hard de ventilator gaat raken daar.

Idd het is makkelijk om negatief te zijn....als je het dan mis hebt dan valt alles mee.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
De situatie is mijn insziens de laatste twee dagen niet echt anders geworden. Misschien zelfs iets hoopvoller, i.v.m. de waterkannonnen en de stroomtoevoer die ze wellicht weer op gang krijgen daar.
Neemt niet weg dat het nog steeds zeer ernstig en gevaarlijk blijft en dat het op ieder moment mis kan gaan natuurlijk.

Als die kraanvogels een paar ton water kunnen vervoeren zullen ze nog best van pas komen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Update 09:49: Origami. Het Leidse Japanmuseum organiseert zaterdag een bijeenkomst om duizend kraanvogels te vouwen voor Japan, meldt De Telegraaf.
Dit gaat helpen.

De problemen bij de kerncentrale kunnen potentieel veel verder uit de hand lopen, maar op dit moment is water, voedsel en de temperatuur al een enorm probleem voor heel veel mensen:quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
De situatie is mijn insziens de laatste twee dagen niet echt anders geworden. Misschien zelfs iets hoopvoller, i.v.m. de waterkannonnen en de stroomtoevoer die ze wellicht weer op gang krijgen daar.
Neemt niet weg dat het nog steeds zeer ernstig en gevaarlijk blijft en dat het op ieder moment mis kan gaan natuurlijk.
bron: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698quote:0818: About 850,000 households in the north are still without electricity in near-freezing weather, Tohuku Electric Power Co has said, and the government says at least 1.5 million households lack running water. Heavy snow is also affecting parts of the north-east and hampering rescue efforts.

de ellende is dat niemand exact weet wat de situatie in de reactoren en baden nu echt is. als de kernen in de open lucht zitten, dan is het verhaal al over en uit. het is een catch-22 geworden dan.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik wilde precies zoiets gaan posten...
Ik heb er echt nul verstand van, maar het ik raak het gevoel dat het echt helemaal totaal mis gaat daar echt niet meer kwijt met alles wat ik hier lees.
Leuk hoor, die soms semi-positieve updates, maar iets zegt met dat de negatieve iets waarheidsgetrouwer zijn...

Je snapt duidelijk de betekenis er niet van.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Update 09:49: Origami. Het Leidse Japanmuseum organiseert zaterdag een bijeenkomst om duizend kraanvogels te vouwen voor Japan, meldt De Telegraaf.
Dit gaat helpen.

Ik wilde er niet bijzetten dat ik dat al een dag of 2 denk, want dat vond ik weer zo 'tsjongejonge' klinken, maar dus wel.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:

dat de situatie niet erger is geworden ben ik niet met je eens. het verdampen van het koelwater is een ernstige verergering van de situatie geweest.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:

Dat vroeg ik gisteren idd dus al, of water erop donderen niet tot nog meer problemen kon gaan leiden omdat je dan een soort van explosies krijgt door grote temperatuurverschillen...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:07 schreef simmu het volgende:
[..]
de ellende is dat niemand exact weet wat de situatie in de reactoren en baden nu echt is. als de kernen in de open lucht zitten, dan is het verhaal al over en uit. het is een catch-22 geworden dan.
zonder koelen: things go "boom" --> kettingreactie
wel koelen kan nu juist die kettingreactie triggeren.
naja, dat is wat ik er van begrijp nu
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:51 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ben ik vrij simpel, maar vanaf grote hoogte er een bak water op dumpen lijkt mij ook niet echt een superveiligeoplossing?
Is er dan niet de kans dat er alsnog van alles alle kanten op springt en vliegt door grote temperatuursverschillen?

Weinig officiele info, situatie nog niet stabiel.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nog dingen gemist sinds gisteravond laat?

Zal hier niet anders zijn.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:15 schreef superworm het volgende:
7 vermoedelijke doden al; door explosie neem ik aan?
Bij Tsjernobyl gingen uiteindelijk tientallen medewerkers en brandweermannen dood maar dat duurde enkele weken tot maanden.

blerende kinders bij ons thuis, maar dat bedoelde je vast nietquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nog dingen gemist sinds gisteravond laat?

En als er iets ranzig is om aan dood te gaan dan is het acute stralingsziekte. Je vel bladdert letterlijk van je botten af als schilfers.quote:

In die BBC docu vertelde een van de controlroom operators tegen zijn vrouw dat hij van zijn bed opgestaan was en dat zijn vel van zijn been naar zijn enkels gezakt was alsof het een sok zonder elastiek was...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:20 schreef superworm het volgende:
[..]
En als er iets ranzig is om aan dood te gaan dan is het acute stralingsziekte. Je vel bladdert letterlijk van je botten af als schilfers.

De (origami) kraanvogel heeft een hele belangrijke symbolische betekenis voor Japanners, zeker in verband met straling (hiroshima en nagasaki). Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadako_Sasaki.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Dit gaat helpen.

Idd, staat me ook nog bij dat die andere in het ziekenhuis een stuk van de baard op z'n kin eraf pakt alsof het een stofje is, en dat je dan z'n kaak eronder gewoon ziet zitten...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:24 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
In die BBC docu vertelde een van de controlroom operators tegen zijn vrouw dat hij van zijn bed opgestaan was en dat zijn vel van zijn been naar zijn enkels gezakt was alsof het een sok zonder elastiek was...

Trouwens even gekeken; tot nu toe zal het wel anders zijn. Degenen bij Tsjernobyl die binnen een maand stierven, hadden minstens 6 Sievert/u blootgesteld gekregen, hier is de maximaal gemeten waarde 15 keer lager.quote:

Vond ik echt het meest indrukwekkendst van heel Hiroshima; ik denk ook zeker dat de Japanners de actie kunnen waarderen!quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:29 schreef phileine het volgende:
[..]
De (origami) kraanvogel heeft een hele belangrijke symbolische betekenis voor Japanners, zeker in verband met straling (hiroshima en nagasaki). Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadako_Sasaki.

quote:In het rampgebied waar de tsunami een kleine week geleden vernieling zaaide, melden dokters dat veel overlevenden ziek worden. "Het is koud vandaag en veel mensen zijn ziek, met diarree en andere symptomen", zegt Takanori Watanabe, een arts van het Rode Kruis. De sanitaire voorzieningen zijn ook heel beperkt. Ongeveer 850.000 gezinnen hebben nog geen elektriciteit. Zeker anderhalf miljoen gezinnen beschikken niet over water.

quote:Injuries or Contamination at Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant
Based on a press release from the Japanese Chief Cabinet Secretary dated 16 March 2011, the IAEA can confirm the following information about human injuries or contamination at the Fukushima Daiichi nuclear power plant.
Injuries
• 2 TEPCO employees have minor injuries
• 2 subcontractor employees are injured, one person suffered broken legs and one person whose condition is unknown was transported to the hospital
• 2 people are missing
• 2 people were 'suddenly taken ill'
• 2 TEPCO employees were transported to hospital during the time of donning respiratory protection in the control centre
• 4 people (2 TEPCO employees, 2 subcontractor employees) sustained minor injuries due to the explosion at unit 1 on 11 March and were transported to the hospital
• 11 people (4 TEPCO employees, 3 subcontractor employees and 4 Japanese civil defense workers) were injured due to the explosion at unit 3 on 14 March
Radiological Contamination
• 17 people (9 TEPCO employees, 8 subcontractor employees) suffered from deposition of radioactive material to their faces, but were not taken to the hospital because of low levels of exposure
• One worker suffered from significant exposure during 'vent work,' and was transported to an offsite center
• 2 policemen who were exposed to radiation were decontaminated
• Firemen who were exposed to radiation are under investigation
The IAEA continues to seek information from Japanese authorities about all aspects of the Fukushima Daiichi nuclear plant.

Alle kerncentrales dan maar vervangen door Kolen?? CO2 uitstoot zal dan extreem stijgen en is dus geen oplossing.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Zit dit topic en het nieuws nu al een aantal dagen te volgen.
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht ze daar in zijn om hun eigen hachje te redden. Moeten ze daar miljoenen mensen het risico voor laten lopen "so be it".
Nu een soort van last effort met helis en water, KOM OP ZEG :/.
Iedereen snapt toch wel dat het water wat van redelijke hoogte gedropt wordt zich versprijdt over een groter oppervlak door de wind en het water wat de reactor raakt zal instantly verdampen wat niks doet tegen de stijgende temperaturen.
Ik heb het gevoel dat men maar wat aan het aankloten is omdat men de situatie totaal niet meer onder controle heeft. En ja, kan je ze dat kwalijk nemen als je getroffen wordt door zo'n gigantische ramp in je land? Maar heb dan wel de ballen om te zeggen, "wij hebben de situatie niet meer in de hand, help ons!" maarja japaners blijven daar te trots voor.
Ander punt, wat moeten wij met nucleaire energie? Zitten alleen maar nadelen aan. Ik snap niet dat wij met zijn allen dit accepteren. Allemaal leuk en aardig dat wij s' avonds het licht aan kunnen doen dankzij dit soort centralis, maar men vergeet dat het afval wat zo'n centrale produceert gewoon in de grond wordt gestopt omdat wij niet weten wat er er mee aan moeten. Kijk naar chernobyl, inmiddels bijna 30 jaar geleden en nog straalt het daar als een gek, hebben wij niet geleerd van de fouten uit het verleden? Maar wel je burgers opdragen netjes hun batterijen in te leveren omdat hier bepaalde stoffen inzitten welke niet goed zijn voor het milieu, maar zelf stoppen we tonnen nucleair afval in de grond omdat we niet weten wat we er mee aan kunnen.
Er zijn zoveel alternatieve energie producten die we kunnen gebruiken welke niet gevaarlijk, schoon en zeer winstgevend zijn. Maarja misschien ben ik een doomdenker, maar niet de regeringen runnen de "wereld" maar de grote multinationals zoals BP, Shell ect. Zonneenergie had allang op grote schaal ingevoerd kunnen zijn wat de vraag naar olie met 99% zou laten droppen. Echter gaan de enviroment destroyers hier niet mee akkoord omdat zij hun portemonnee dan niet kunnen vullen.
Zo, even wat frustratie weggetikt. En nu maar hopen dat het toch nog goedkomt aldaar, maar ik zie het somber in.

Aan dat rijtje landen kun je de hele wereld wel toevoegen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen.

1) heb je wel vertrouwen in de Nederlandse overheid, die werkelijk geen woord vertelde over de operatie in Libie?quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht ze daar in zijn om hun eigen hachje te redden. Moeten ze daar miljoenen mensen het risico voor laten lopen "so be it".
Iedereen snapt toch wel dat het water wat van redelijke hoogte gedropt wordt zich versprijdt over een groter oppervlak door de wind en het water wat de reactor raakt zal instantly verdampen wat niks doet tegen de stijgende temperaturen.
Ik heb het gevoel dat men maar wat aan het aankloten is omdat men de situatie totaal niet meer onder controle heeft. En ja, kan je ze dat kwalijk nemen als je getroffen wordt door zo'n gigantische ramp in je land? Maar heb dan wel de ballen om te zeggen, "wij hebben de situatie niet meer in de hand, help ons!" maarja japaners blijven daar te trots voor.
Ander punt, wat moeten wij met nucleaire energie? Zitten alleen maar nadelen aan. Ik snap niet dat wij met zijn allen dit accepteren. Allemaal leuk en aardig dat wij s' avonds het licht aan kunnen doen dankzij dit soort centralis, maar men vergeet dat het afval wat zo'n centrale produceert gewoon in de grond wordt gestopt omdat wij niet weten wat er er mee aan moeten. Kijk naar chernobyl, inmiddels bijna 30 jaar geleden en nog straalt het daar als een gek, hebben wij niet geleerd van de fouten uit het verleden? Maar wel je burgers opdragen netjes hun batterijen in te leveren omdat hier bepaalde stoffen inzitten welke niet goed zijn voor het milieu, maar zelf stoppen we tonnen nucleair afval in de grond omdat we niet weten wat we er mee aan kunnen.
Er zijn zoveel alternatieve energie producten die we kunnen gebruiken welke niet gevaarlijk, schoon en zeer winstgevend zijn. Maarja misschien ben ik een doomdenker, maar niet de regeringen runnen de "wereld" maar de grote multinationals zoals BP, Shell ect. Zonneenergie had allang op grote schaal ingevoerd kunnen zijn wat de vraag naar olie met 99% zou laten droppen. Echter gaan de enviroment destroyers hier niet mee akkoord omdat zij hun portemonnee dan niet kunnen vullen.
Zo, even wat frustratie weggetikt. En nu maar hopen dat het toch nog goedkomt aldaar, maar ik zie het somber in.

Er zijn idd geen oplossingen zonder nadelen voor het energievraagstuk. Als we zulke energievreters willen blijven als we nu zijn, dan is dat de komende decennia nauwelijks mogelijk zonder kernenergie toe te passen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:39 schreef Temlin het volgende:
[..]
Alle kerncentrales dan maar vervangen door Kolen?? CO2 uitstoot zal dan extreem stijgen en is dus geen oplossing.
Zonnenergie is nog steeds veels te duur voor wat het opbrengt en Nederland heeft er geen zak aan.

Wat ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:39 schreef Temlin het volgende:
Zonnenergie is nog steeds veels te duur voor wat het opbrengt en Nederland heeft er geen zak aan.

Wat een domme vergelijking, er is vele malen uitgelegd waarom de situatie juist gebaat was bij 'radiostilte'. Wat overigens niets zegt over mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
1) heb je wel vertrouwen in de Nederlandse overheid, die werkelijk geen woord vertelde over de operatie in Libie?

Zeker. Het wattage wat de zon per m2 levert is 300 uit mijn hoofd. Maar pin me er niet op vast.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wast ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.

Wel eens over nagedacht dat als je die energie vanuit de sahara naar nederland moet transporteren dat je dan waarschijnlijk al tientallen procenten verliest aan weerstand op zo'n grote afstand.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wast ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.

ik vermoed dat het nu juist de bedoeling is dat er niet teveel water tegelijk op de reactoren terecht komt. net genoeg om de boel in de hand te houden zonder een verdere (ketting)reactie te triggeren. maar goed; ik heb geen verstand van nuclaire fysica. warmtetransporten: ja, kernfysica: nee. niet meer dan wat algemene kennis iigquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef SemperSenseo het volgende:
Al dat water dumpen met helikopters ziet er niet echt effectief uit.. de helft komt er naast of is al verneveld nog voordat het beneden is.
Domme vraag: kunnen ze niet beter water in ballonnetjes dumpen of in de vorm van een soort gel? Dat mikt beter

"Nog goedkomen" is een gepasseerd station als 4 reactors in puin liggen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:

Ik ben net zo'n leek als jij, maar vind het een hele domme vraag. Japan heeft niet ergens miljoenen waterballontetjes liggen. En die krijg je ook niet zomaar. Dat zou tijd kosten, en die is er niet.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef SemperSenseo het volgende:
Al dat water dumpen met helikopters ziet er niet echt effectief uit.. de helft komt er naast of is al verneveld nog voordat het beneden is.
Domme vraag: kunnen ze niet beter water in ballonnetjes dumpen of in de vorm van een soort gel? Dat mikt beter

Ik heb er nog 5000 thuis liggen, misschien kan ik die donerenquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:48 schreef exile79 het volgende:
[..]
Ik ben net zo'n leek als jij, maar vind het een hele domme vraag. Japan heeft niet ergens miljoenen waterballontetjes liggen. En die krijg je ook niet zomaar. Dat zou tijd kosten, en die is er niet.

10u25:quote:Een Duits geologisch instituut heeft een animatie gemaakt van de aardbevingen die Japan sinds vrijdag getroffen hebben. Het toont hoe actie de bodem er al meer dan zes dagen is. U kan het hier bekijken: http://www.gfz-potsdam.de/portal/gfz/Public+Relations/M40-Bildarchiv/001_+Japan;jsessionid=9FC1265287A3422F69813E07060D3FD7
quote:We zetten even de zeven markantste gebeurtenissen van de jongste uren op een rijtje:
1) Er is gepoogd met helikopters water te gooien over de reactoren van de rampcentrale. Zonder resultaat, de straling nam niet af. Verschillende experts noemen de ondertussen gestaakte pogingen om met helikopters water op de reactoren van rampcentrale Fukushima te gooien "echt wanhopig" en "zinloos". "Per keer wordt 7,5 ton water uitgegoten, waarvan slechts een klein deel op de juiste plaats belandt. En er is minstens 2.000 ton nodig per reactor", zei één van hen op de Japanse zender NHK.
2) Thierry Charles van het Franse Institut de Radioprotection et de Sûreté Nucléaire: "De volgende 48 uur zullen beslissend zijn, maar ik ben erg pessimistisch. Geen enkele poging om de reactoren en de baden met gebruikte brandstofstaven te koelen werkt." En, gevraagd naar de hoeveelheid radioactieve straling die kan vrijkomen in een worst-case scenario in Fukushima: "Dat zal in dezelfde grootorde als Tsjernobyl liggen".
3) "De Japanse overheid onderschat de ernst van de situatie in de kerncentrale van Fukushima en minimaliseert de gevaren naar de bevolking toe. Het is moeilijk om te omschrijven hoe ernstig de situatie momenteel is" vertelt een bron binnen het Witte Huis aan enkele Amerikaanse media. Hij bevestigde ook dat het Witte Huis "is preparing for a situation in Japan that could be deadly for decades".
4) Er zijn al vijf werknemers overleden op de site van de rampcentrale, twee zijn "vermist" en 21 raakten gewond, van wie er 19 stralingsziek zijn. Uitbater Tepco bevestigt dat. Zowel bij een groeiend aantal nucleaire experts als in de wandelgangen van ondermeer het Pentagon en het Witte Huis wordt gezegd dat wie nu nog actief is op de site weet dat hij bezig is met een zelfmoordmissie.
5) De Japanners blijven volhouden dat het veilig is buiten een straal van 20 kilometer van Fukushima 1, ondanks een dringende oproep van de Amerikanen aan landgenoten om het gebied in een straal van 80 kilometer rond de centrale te verlaten. In een straal van 80 kilometer rond Fukushima 1 zouden er zich momenteel 1,9 miljoen mensen bevinden. Ondertussen hebben de meeste landen zich aangesloten bij de VS en hun landgenoten opgeroepen zich uit de voeten te maken.
6) Een erg verontrustend bericht van Katsunobu Sakurai, de burgemeester van Minamasoma, dat op 20 kilometer van de rampcentrale Fukushima ligt. De mensen zitten er zonder eten en branstof en lijden kou. Bovendien zijn ze heel erg bang: "De overheid vertelt ons niks. We hebben via via moeten vernemen dat er een probleem is in de kerncentrale. We zitten hier helemaal afgesloten van de wereld. They are leaving us here to die."
7) China laat weten dat het zijn nucleaire plannen gaat herzien, naar de nucleaire sector toe een uitspraak met een enorme impact, want het land was van plan de volgende jaren 100 nieuwe centrales te bouwen. Nu zijn er 27 in aanbouw en het werk wordt daar voorlopig stilgelegd.

http://video.godlikeprodu(...)=70d736e9098c7448027quote:"If I had the ear of a Japanese prime minister," said Michiko Kaku, a theoretical physicist at the City University of New York, "I would suggest that he exercise the Chernobyl option, that is, put the Japanese Air Force on standby, assemble a fleet of helicopters, get sand, concrete and sandbag these reactors like what they did at Chernobyl.
"Sandbag the reactors ... entombing it in a sarcophagus of concrete that was the last resort that the Soviets used in 1986 and the Japanese may have to use that final option."

Eigenlijk schandelijk, maarquote:Update 10:47 Het Israëlische Ynetnews legt de focus op de problemen voor Israël zelf: gebrek aan sushi.

Hoeveel energie denk je dat alleen al dat internet kost, waar jij zo dankbaar gebruik van maakt? Veel!quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn idd geen oplossingen zonder nadelen voor het energievraagstuk. Als we zulke energievreters willen blijven als we nu zijn, dan is dat de komende decennia nauwelijks mogelijk zonder kernenergie toe te passen.
Maar goed, dat is een lastige discussie en dit is daar niet echt het goede draadje voor.

Hier: Windenergie, alternatieve energie? kan je je ideeën kwijt om het op te lossen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:

De informatievoorziening van onze overheid tijdens dat 'rampje' in Moerdijk was ook alles behalve perfect. Ik denk niet dat je dit de Japanse overheid kwalijk mag nemen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:52 schreef jpjedi het volgende:
Mag je verwachten van een overheid dat men volledig transparant is?

Idd en ze zijn ook afhankelijk van beperkte metingen en experts.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:52 schreef jpjedi het volgende:
Mag je verwachten van een overheid dat men volledig transparant is? zij hebben toch ook en verantwoordelijkheid tav massahysterie? Als men alles gaat vrijgeven en een worstcase scenario gaat ventileren dan kan het hele land ten gronde gericht worden en daar is uiteindelijk ook niemand bij gebaat.
Ik denk dat men in een spagaat staat over wat men wel en niet publiek kan maken.

De overheid kan iig zorgen dat de juiste informatie met de juiste uitleg wordt gecommuniceerd.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:52 schreef jpjedi het volgende:
Mag je verwachten van een overheid dat men volledig transparant is? zij hebben toch ook en verantwoordelijkheid tav massahysterie? Als men alles gaat vrijgeven en een worstcase scenario gaat ventileren dan kan het hele land ten gronde gericht worden en daar is uiteindelijk ook niemand bij gebaat.
Ik denk dat men in een spagaat staat over wat men wel en niet publiek kan maken.

De overheid zal het ook moeten doen met de info van TEPCO, en die mensen die hebben het nogal druk op het moment. TEPCO moet een enorme hoeveelheid nieuwsstromen van informatie voorzien. Kan mij voorstellen dat dat niet meevalt in alle paniek/hectiek.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
De overheid kan iig zorgen dat de juiste informatie met de juiste uitleg wordt gecommuniceerd.
Ook te weinig en aantoonbaar te rooskleurige informatie werkt paniek in de hand.

Gelukkig niet alleen TEPCO.. allerlei nucleaire instanties en 't leger van Japan en de VS zijn inmiddels terplekke en voeren metingen uit.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:59 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
De overheid zal het ook moeten doen met de info van TEPCO, en die mensen die hebben het nogal druk op het moment. TEPCO moet een enorme hoeveelheid nieuwsstromen van informatie voorzien. Kan mij voorstellen dat dat niet meevalt in alle paniek/hectiek.
Eerlijk gezegd vind ik dat ze het vrij aardig doen gezien de omstandigheden.

Kan nu niemand iets doen ?quote:6) Een erg verontrustend bericht van Katsunobu Sakurai, de burgemeester van Minamasoma, dat op 20 kilometer van de rampcentrale Fukushima ligt. De mensen zitten er zonder eten en branstof en lijden kou. Bovendien zijn ze heel erg bang: "De overheid vertelt ons niks. We hebben via via moeten vernemen dat er een probleem is in de kerncentrale. We zitten hier helemaal afgesloten van de wereld. They are leaving us here to die."

Dat is absoluut NIET waar. Een vierkant van 1000 bij 1000 kilometer volzetten in de sahara met zonnepanelen is genoeg om voldoende energie te leven bij de energievraag in de wereld in 2050!quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef HaerdenC het volgende:
dat met die zonnepanelen gezever laat dat maar vallen ... met ons huidig wereldwijd energie verbruik hebben we 2.5 keer de aarde nodig om met zonnepanelen aan de totale behoefte te kunnen voldoen ... Wind energie zou wel een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn maar beide zijn niet erg constant ... pas op ik zeg niet dat kern energie de shit is ... maar momenteel is het het enige wat voldoet aan ons energie verbruik ... en zoals al eerder gezegd ... het is ons verbruik en onze vraag naar energie die tot deze markt heeft geleid voor een groot stuk

misschien ben ik naief hoor, maar hoezo afgesloten van de wereld als die gast wel geinterviewd kan worden?quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:02 schreef deedeetee het volgende:
Volgens mij heb ik deze burgermeester al eerder op de tv gezien en toen had ik al zo met hem en de mensen daar te doen. Kan niemand de mensen daar evacueren ?
Zoeken naar overlevenden is natuurlijk belangrijk maar deze mensen hebben toch ook dringend hulp nodig ?
[..]
Kan nu niemand iets doen ?

we leven in 2011 ... telefoon, internet, fax, etc ... ze zitten niet volledig zonder stroom ...quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:04 schreef simmu het volgende:
[..]
misschien ben ik naief hoor, maar hoezo afgesloten van de wereld als die gast wel geinterviewd kan worden?

quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:05 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
we leven in 2011 ... telefoon, internet, fax, etc ... om van satteliet nog maar te zwijgen ze zitten niet volledig zonder stroom ...

Nog veel groter lijkt me dan, want je moet er ook tussendoor kunnen rijden om onderhoud te plegen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:03 schreef frenkck het volgende:
[..]
Dat is absoluut NIET waar. Een vierkant van 1000 bij 1000 kilometer volzetten in de sahara met zonnepanelen is genoeg om voldoende energie te leven bij de energievraag in de wereld in 2050!
Echter is het voorlopig geen oplossing. Transport van energie is een probleem, grootschalige productie van zonnepanelen is nog een groter probleem.

In Tsjernobyl waren de eerste 2 die binnen enkele uren stralingsziekte kregen, degenen die te dicht bij de smeltende kern waren gekomen.quote:Injuries
2 TEPCO employees have minor injuries
2 subcontractor employees are injured, one person suffered broken legs and one person whose condition is unknown was transported to the hospital
2 people are missing
2 people were 'suddenly taken ill'
2 TEPCO employees were transported to hospital during the time of donning respiratory protection in the control centre
4 people (2 TEPCO employees, 2 subcontractor employees) sustained minor injuries due to the explosion at unit 1 on 11 March and were transported to the hospital
11 people (4 TEPCO employees, 3 subcontractor employees and 4 Japanese civil defense workers) were injured due to the explosion at unit 3 on 14 March

tevens ook de nachten overbruggen ... je moet de energie kunnen opslaan ... het is niet echt constant -> natuur invloed van dergelijke schaal ontginnen voor panelen en batterijen + productie wil je ook niet weten ... + onderhoud, zand is niet zo een fijn matteriaal believe mequote:Op donderdag 17 maart 2011 11:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nog veel groter lijkt me dan, want je moet er ook tussendoor kunnen rijden om onderhoud te plegen.
 en dan ... tevens al eens gedacht dat dat gebied beschermen voor een raketje veel moeilijker is omdat het zo groot is ... etc etc
 en dan ... tevens al eens gedacht dat dat gebied beschermen voor een raketje veel moeilijker is omdat het zo groot is ... etc etc

Verbruik kan ook nog eens veel lager...maar dit is geen discusie voor deze thread.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:03 schreef frenkck het volgende:
[..]
Dat is absoluut NIET waar. Een vierkant van 1000 bij 1000 kilometer volzetten in de sahara met zonnepanelen is genoeg om voldoende energie te leven bij de energievraag in de wereld in 2050!
Echter is het voorlopig geen oplossing. Transport van energie is een probleem, grootschalige productie van zonnepanelen is nog een groter probleem.

..en niet vergeten de hele dag netjes al het zand van de panelen te vegen..quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nog veel groter lijkt me dan, want je moet er ook tussendoor kunnen rijden om onderhoud te plegen.

En als er dan iets mis gaat met een natuurramp, heeft de hele wereld geen stroom meerquote:Op donderdag 17 maart 2011 11:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
En nier vergeten de hele dag netjes al het zand van de panelen vegen..
[ afbeelding ]

Die waren al 4 dagen geleden ziek geworden. Misschien bezweken na 48 uur zwoegen? Geen reden tot onmiddellijke paniek.quote:

Idd, daarom is het verstandiger en robuuster om een gedistribueerd netwerk te hebben dan alles op 1 punt te beleggen in een mega-installatie. Single point of failure enzo.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:10 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
En als er dan iets mis gaat met een natuurramp, heeft de hele wereld geen stroom meer

Tenzij Tokio full in gaat...zijn er nationaal waarschijnlijk meer mensen gestorven door het water dan als het fout gaat met die krengen. (mijn leek inschatting)quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:11 schreef eleusis het volgende:
[..]
Die waren al 4 dagen geleden ziek geworden. Misschien bezweken na 48 uur zwoegen? Geen reden tot onmiddellijke paniek.
Natuurlijk is het ook erg om te overlijden aan een explosie, straling is zeer zeker niet het enige gevaar, al lijkt dat soms wel zo.

Pff ik zou er niet aan moeten denken als heel Tokio ontruimt moet gaan worden. Niet alleen voor de mensen maar ook omdat het zo'n beetje de grootste en meest geavanceerde stad ter wereld is . Zou echt dood en doodzonde zijn als daarmee iets gebeurd.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:15 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Tenzij Tokio full in gaat...zijn er nationaal waarschijnlijk meer mensen gestorven door het water dan als het fout gaat met die krengen. (mijn leek inschatting)

Uiteraard, maar het is een ordegrootte afschatting en daarbij kom je zeker niet op 2.5 keer de oppverlakte van de wereld.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:07 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
tevens ook de nachten overbruggen ... je moet de energie kunnen opslaan ... het is niet echt constant -> natuur invloed van dergelijke schaal ontginnen voor panelen en batterijen + productie wil je ook niet weten ... + onderhoud, zand is niet zo een fijn matteriaal believe meen dan ... tevens al eens gedacht dat dat gebied beschermen voor een raketje veel moeilijker is omdat het zo groot is ... etc etc

Tokio ontruimen is echt geen optie hoor. 35 miljoen mensen, hoe zie je dat voor je? Als Tokio in de firezone zit, zijn die mensen daar gewoon de lul.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Pff ik zou er niet aan moeten denken als heel Tokio ontruimt moet gaan worden. Niet alleen voor de mensen maar ook omdat het zo'n beetje de grootste en meest geavanceerde stad ter wereld is . Zou echt dood en doodzonde zijn als daarmee iets gebeurd.

dat was toch al bekend? ik heb iig al een paar dagen terug hier thuis de problemen besproken mbt "de druk is gezakt in die dingen wat duidt op lekkage"quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:14 schreef superworm het volgende:
Update 11:11 Zich baserend op deze statusrapporten ziet NRC-expert Karel Knip geen enkele aanwijzing die duidt op een verbetering van de situatie. Naast de reeds bekende problemen met de spent fuel pools baart de status unknown van de reactorvaten 1,2 en 3 hem grote zorgen (in de statusrapporten terug te lezen bij Reactor Pressure Vessel Integrity). Van deze reactorvaten werd aangenomen dat deze in tact zijn. Dat is nu dus onduidelijk.

Mee eens hoor, maar stel dat de wereld Tokio zou moeten opgeven, niet dat dat nu gaat gebeuren, maar stel dat.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:19 schreef Devz het volgende:
[..]
Tokio ontruimen is echt geen optie hoor. 35 miljoen mensen, hoe zie je dat voor je? Als Tokio in de firezone zit, zijn die mensen daar gewoon de lul.

quote:Japan nuclear plant: Just 48 hours to avoid 'another Chernobyl'
Japan has 48 hours to bring its rapidly escalating nuclear crisis under control before it faces a catastrophe worse than Chernobyl, it was claimed last night.
By Gordon Rayner and Martin Evans 10:52PM GMT 16 Mar 2011
Nuclear safety officials in France said they were "pessimistic" about whether engineers could prevent a meltdown at the Fukushima power plant after a pool containing spent fuel rods overheated and boiled dry.
Last night radiation levels were "extremely high" in the stricken building, which was breached by an earlier explosion, meaning that radiation could now escape into the atmosphere.
Tokyo Electric, the owners of the plant, said five workers had been killed at the site, two were missing and 21 had been injured.
Last night, a US nuclear safety chief said the Japanese government had failed to acknowledge the full seriousness of the situation at the Fukushima plant and that warnings to citizens had been insufficient and understated.
Gregory Jaczko, the chairman of the US Nuclear Regulatory Commission, warned that if "extremely high" radiation levels increased it would become impossible for workers to continue to take corrective measures at the plant as "the doses they could experience would potentially be lethal doses in a very short period of time".
As Japan resorted to increasingly desperate measures including dumping water on the site from helicopters there were accusations that the situation was now "out of control".
The Foreign Office responded to the latest developments by advising all British citizens to leave Tokyo which is 140 miles south of the plant and the whole of northern Japan. The EU has even urged member states to check Japanese food imports for radioactivity.
Emperor Akihito made a rare address to the nation, urging the Japanese to pull together, but hinted at his own fears for the nuclear crisis saying: "I hope things will not get worse." In London, the FTSE100 share index slumped as news of the latest emergency emerged, closing 1.7 per cent down.
The official death toll from last Friday's earthquake and tsunami stood at 4,314 last night, with another 8,606 listed as missing.
Thousands of people still waiting for food aid in the most remote areas of the disaster zone endured fresh misery yesterday as heavy snow began to fall across northern Japan. But all eyes were on the Fukushima Daiichi nuclear plant as Japanese authorities admitted concerns over rising temperatures in three pools containing spent fuel rods.
A failure of the cooling system that has crippled the entire plant led to water boiling in the No4 pool. Last night the US Nuclear Regulatory Commission (USNRC) said there was no water left in the pool, resulting in "extremely high" radiation levels. An earlier fire and explosion in the No 4 reactor building is thought to have breached the protective walls around the pool. A statement from the USNRC said: "We believe that secondary containment has been destroyed and there is no water in the spent fuel pool and we believe that radiation levels are extremely high which could possibly impact the ability to take corrective measures."
If the water has gone, Mr Jaczko warned, there is nothing to stop the fuel rods from getting hotter and ultimately melting down. The outer shell of the rods could also ignite with enough force to propel the radioactive fuel inside over a wide area.
Jeremy Browne, the Foreign Office minister, said: "There is clearly an evolving situation and things are clearly getting worse at the Fukushima nuclear plant."
Attempts to cool the site by dumping sea water from helicopters had to be aborted at one stage because of dangerous radiation levels in the air above the plant. A police water cannon was brought in to help blast water into the overheating reactors and pools, but there were warnings that it may be too late to prevent a disaster. Thierry Charles, a safety official at France's Institute for Radiological Protection and Nuclear Safety (IRSN), said: "The next 48 hours will be decisive. I am pessimistic because, since Sunday, I have seen that almost none of the solutions has worked." He described the situation as "a major risk", but added: "All is not lost."
Asked about the maximum possible amount of radioactive release, he said "it would be in the same range as Chernobyl".
The incident at the Chernobyl nuclear power plant in Ukraine on April 26 1986 is estimated to have caused 57 direct deaths, with some 4,000 additional deaths from cancer.
Francois Baroin, a French government spokesman, went further, saying: "In the worst of cases, it could have an impact worse than Chernobyl." He added: "They have visibly lost the essential of control."
Malcolm Grimston, a British nuclear expert at the Chatham House think tank, played down suggestions of an impending disaster, saying Fukushima was not like Chernobyl.
"We're nearly five days after the fission process was stopped, the levels of radioactive iodine will only be about twothirds of where they were at the start, some of the other, very shortlived, very radioactive material will be gone altogether by now," he said.
Earlier, Nathalie KosciuskoMorizet, France's ecology minister, had said that "the worst scenario is possible and even probable". At one point, radiation levels at the plant rose to such dangerous levels that all workers were evacuated from the site. A 180strong team was later allowed back to continue attempts to cool the fuel rods, but the government raised the maximum allowable radiation exposure for workers from 100 millisieverts per year to 250, which it said was "unavoidable due to the circumstances".
Yukiya Amano, the International Atomic Energy Agency's director general, said the situation was "very serious". He is flying to Japan today for a firsthand briefing on the crisis.

ja leuk dat een enkele xray meer straling levert. maar een enkele xray duurt ook maar eventjes. dit lijkt toch wel een redelijke permanente status te hebben zeg maarquote:Op donderdag 17 maart 2011 11:17 schreef superworm het volgende:
Guardian:
10.11am (7.11pm JST): NHK has a round-up of radiation levels in towns around the stricken Fukushima plant. While the report insists there is, as yet, no danger to human health the figures are somewhat disquieting:
As of 9am Thursday, at Fukushima City, 65 kilometres north-west of the Fukushima Daiichi plant, radiation level was 13.9 microsieverts per hour. This is more than 340 times the usual background level.
At Koriyama City west of the plant, the reading was 2.71 microseiverts, 45 times the normal level. South of the plant, in Iwaki City, radiation levels were as high as 20 times the usual level at 1.25 microseiverts.
But health authorities say one-hour of exposure to radiation at any of the observed levels would range between 1/500th to 1/40th of the amount of radiation the body would receive in a single stomach X-ray.

Dat is best veel..quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:17 schreef superworm het volgende:
Guardian:
10.11am (7.11pm JST): NHK has a round-up of radiation levels in towns around the stricken Fukushima plant. While the report insists there is, as yet, no danger to human health the figures are somewhat disquieting:
As of 9am Thursday, at Fukushima City, 65 kilometres north-west of the Fukushima Daiichi plant, radiation level was 13.9 microsieverts per hour. This is more than 340 times the usual background level.
At Koriyama City west of the plant, the reading was 2.71 microseiverts, 45 times the normal level. South of the plant, in Iwaki City, radiation levels were as high as 20 times the usual level at 1.25 microseiverts.
But health authorities say one-hour of exposure to radiation at any of the observed levels would range between 1/500th to 1/40th of the amount of radiation the body would receive in a single stomach X-ray.

Nee je leest verkeerd.... Als je 500 uur of 40 uur daar zit krijg je even veel als 1 x-ray.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:21 schreef simmu het volgende:
[..]
ja leuk dat een enkele xray meer straling levert. maar een enkele xray duurt ook maar eventjes. dit lijkt toch wel een redelijke permanente status te hebben zeg maar

Is die besmetting permanent? Of ligt dat aan de straling? Anders zouden de inwoners idd de rest van hun leven een x-ray per dag krijgen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:24 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Nee je leest verkeerd.... Als je 500 uur of 40 uur daar zit krijg je even veel als 1 x-ray.

Exact, dus de waarden vallen nog binnen acceptabele veilige 'grenzen'.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:24 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Nee je leest verkeerd.... Als je 500 uur of 40 uur daar zit krijg je even veel als 1 x-ray.

Vergelijkingen met rontgenfoto's zijn alleen nogal zinloos als het niet om gammastraling gaat..quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:24 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]

Het zijn vooral lichte deeltjes in de lucht, welke nog veel weggeblazen worden. Dus dit is grotendeels van tijdelijke aard.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:25 schreef superworm het volgende:
[..]
Is die besmetting permanent? Of ligt dat aan de straling? Anders zouden de inwoners idd de rest van hun leven een x-ray per dag krijgen.

Die mensen kunnen zich dat zichzelf ook niet voorstellen zover ik daar hoogte van heb.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Pff ik zou er niet aan moeten denken als heel Tokio ontruimt moet gaan worden. Niet alleen voor de mensen maar ook omdat het zo'n beetje de grootste en meest geavanceerde stad ter wereld is . Zou echt dood en doodzonde zijn als daarmee iets gebeurd.

Gave anime was dat!quote:

Tijdelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:25 schreef superworm het volgende:
[..]
Is die besmetting permanent? Of ligt dat aan de straling? Anders zouden de inwoners idd de rest van hun leven een x-ray per dag krijgen.

Nee als jij een x-ray laat maken heb je dat toch ook niet? Het is geen virus, maar een straling.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:25 schreef superworm het volgende:
[..]

Ja huhh, maar rondom Tsjernobyl zijn honderden vierkante kilometers wel degelijk permanent besmet.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:27 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Nee als jij een x-ray laat maken heb je dat toch ook niet? Het is geen virus, maar een straling.

Met al die tegenstrijdige berichten schiet het ook niet echt op. Fingers crossed en meer kunnen wij toch niet doen.
 Met al die tegenstrijdige berichten schiet het ook niet echt op. Fingers crossed en meer kunnen wij toch niet doen.

Heel erg genânt dit, zeker als je het artikel leest. De importeur van Kikkoman saus wordt gequote "After the tsunami I received phone calls from hysterical people fearing a shortage of Kikkoman."quote:

100.000 jaar.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:29 schreef superworm het volgende:
[..]
Ja huhh, maar rondom Tsjernobyl zijn honderden vierkante kilometers wel degelijk permanent besmet.

Aardig permanent, aangezien we tegen die tijd allang van de kaart geveegd zijn als diersoort.quote:

Gelukkig hebben de isotopen die nu vrij komen (actinides) een halfwaardetijd van enkele seconden tot minuten. Dat verklaard ook meteen waarom die gemeten straling steeds omhoog en omlaag gaat.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:31 schreef mschol het volgende:
[..]
is het half-waarde getal...
dus over 100.000 jaar is de straling pas gehalveert..

quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:30 schreef phileine het volgende:
[..]
Heel erg genânt dit, zeker als je het artikel leest. De importeur van Kikkoman saus wordt gequote "After the tsunami I received phone calls from hysterical people fearing a shortage of Kikkoman."

Nope. Ook nog geen nieuws over die elektriciteitskabel geloof ik.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:48 schreef Darklight het volgende:
Er wordt nu dus helemaal niet meer gekoeld?

Ik moet aandacht of wat is dat?quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:51 schreef superworm het volgende:
Tweet van de hoofdredacteur van Nu.nl
http://twitpic.com/4a2v5s

Riot waterkannonen(?) en bepakte brandweer worden nu ingezet. Bron een of andere japanse media. (NHK news)quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:49 schreef superworm het volgende:
[..]
Nope. Ook nog geen nieuws over die elektriciteitskabel geloof ik.

Ze weten het wel... Kijk maar eens naar Inside Chernobylquote:Op donderdag 17 maart 2011 11:42 schreef again1928 het volgende:
1 ding wat ik me afvraag is bij de ramp van Tjernobyl was het na enkele dagen ineens helemaal gestopt (de dodelijke straling uit het gebouw).
Als we niet weten hoe dat is gekomen (zo te horen in de documentaire was het vrij plotseling en uit het niets) hebben we een geluk bij een ongeluk gehad bij Tjernobyl.
Maar hoeveel garantie zit erin dat dit ook bij Fukushima ineens uit zichzelf ophoud?
Ik denk nul als het allemaal zo toevallig is geweest.
Dus er zijn tal van factoren waarin Fukushima nog kan verschillen met Tjernobyl.
Enige overeenkomstige factor is eigenlijk radioactief materiaal.

geen?quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:57 schreef superworm het volgende:
Maar de waterkanon-optie is dus niet meer mogelijk, de helicopters enorm inefficient. Welke noodgreep blijft nu over?

Rennen, zo hard als je kan.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:57 schreef superworm het volgende:
Maar de waterkanon-optie is dus niet meer mogelijk, de helicopters enorm inefficient. Welke noodgreep blijft nu over?

De reactor in Tsjernobyl had geen extra "containment vessel", en dus kon daar door een explosie in het reactorvat veel meer straling ontsnappen dan hier ooit kan gebeuren. De radioactiviteit waar ze nu nog mee te maken hebben, komt van de restwarmte die een reactor produceert als hij stil is, ~5% van het operationele vermogen. Daarom moet een reactor altijd gekoeld worden, ook als hij verder niet in gebruik is.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:42 schreef again1928 het volgende:
1 ding wat ik me afvraag is bij de ramp van Tjernobyl was het na enkele dagen ineens helemaal gestopt (de dodelijke straling uit het gebouw).
Als we niet weten hoe dat is gekomen (zo te horen in de documentaire was het vrij plotseling en uit het niets) hebben we een geluk bij een ongeluk gehad bij Tjernobyl.
Maar hoeveel garantie zit erin dat dit ook bij Fukushima ineens uit zichzelf ophoud?
Ik denk nul als het allemaal zo toevallig is geweest.
Dus er zijn tal van factoren waarin Fukushima nog kan verschillen met Tjernobyl.
Enige overeenkomstige factor is eigenlijk radioactief materiaal.

dat gaat dus niet ivm de hoge stralingquote:Op donderdag 17 maart 2011 11:58 schreef superworm het volgende:
Moeten ze dan niet écht na gaan denken over het iig weer afgesloten krijgen van de lekken? Ofwel: zoals bij Tsjernobyl zandzakken erop gaan pleuren?

Staling in Tsjernobyl was hoger... toen deden ze dat ook... uiteraard met alle gevolgen voor die mensen die dat werk moesten uitvoerenquote:Op donderdag 17 maart 2011 12:02 schreef Trance_X het volgende:
[..]
dat gaat dus niet ivm de hoge straling

Toen waren de mensen dom en werden ze dom gehouden.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef alpeko het volgende:
[..]
Staling in Tsjernobyl was hoger... toen deden ze dat ook... uiteraard met alle gevolgen voor die mensen die dat werk moesten uitvoeren

Idd, er was daar zelfs het gevaar dat piloten door de straling buiten westen raakten terwijl ze de helikopters eroverheen vlogen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:03 schreef alpeko het volgende:
[..]
Staling in Tsjernobyl was hoger... toen deden ze dat ook... uiteraard met alle gevolgen voor die mensen die dat werk moesten uitvoeren

Waarsch. wel.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:07 schreef Document1 het volgende:
Is proberen te koelen met waterkanonnen niet nutteloos?

Ze waren niet dom, ze deden gewoon wat hun werd opgedragen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:06 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Toen waren de mensen dom en werden ze dom gehouden.

Zelfs de werknemers van de centrale wisten niet welke dosis schadelijk was. Hun metertje liep tot 3,6; er werd uiteindelijk 15,000 St gemeten bij de kern.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:08 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ze waren niet dom, ze deden gewoon wat hun werd opgedragen.

Dat is onzin. Kijk maar voor de grap naar Inside Chernobyl oid. Waarom denk je dat die bio-robots maximaal 1 minuut op het dak mochten staan? Ze wisten best dat het heel gevaarlijk was.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:09 schreef superworm het volgende:
[..]
Zelfs de werknemers van de centrale wisten niet welke dosis schadelijk was. Hun metertje liep tot 3,6; er werd uiteindelijk 15,000 St gemeten bij de kern.

nee, want dan bouwt de druk op en dan..... *boem* dus wel!quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:58 schreef superworm het volgende:
Moeten ze dan niet écht na gaan denken over het iig weer afgesloten krijgen van de lekken? Ofwel: zoals bij Tsjernobyl zandzakken erop gaan pleuren?

Dat is dan ook gebeurd. Er is zo'n heel bekend shot van een helikopter die zo de reactor indondert.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:07 schreef superworm het volgende:
[..]
Idd, er was daar zelfs het gevaar dat piloten door de straling buiten westen raakten terwijl ze de helikopters eroverheen vlogen.

Kijk maar die andere vanuit de eerste momenten in de centrale. Pas na een aantal uur hadden ze goede meters om uit te wijzen hoe gevaarlijk het was; het werd enorm gedownplayed en de werknemers wiens huid dankzij straling al aan het verbranden was werden door de andere werknemers niet als 'radioactief besmet gevaar' behandeld. Ze hadden geen idee tot ze dagen later alles werden verteld.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:11 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Dat is onzin. Kijk maar voor de grap naar Inside Chernobyl oid. Waarom denk je dat die bio-robots maximaal 1 minuut op het dak mochten staan? Ze wisten best dat het heel gevaarlijk was.
Dat kan je zelfs met logisch nadenken bedenken/

Nee die raakte met zijn wieken een kabel als ik het me goed herinner...quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:12 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat is dan ook gebeurd. Er is zo'n heel bekend shot van een helikopter die zo de reactor indondert.

quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:12 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat is dan ook gebeurd. Er is zo'n heel bekend shot van een helikopter die zo de reactor indondert.

Nee, die helikopter begaf het "gewoon".quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:12 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]

Aan de beelden te zien vloog ie tegen die metalen toren/ding/hijskraan aan.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nee, die helikopter begaf het "gewoon".

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |