http://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_windowquote:Op donderdag 17 maart 2011 04:29 schreef inperu het volgende:
[..]
wilskracht. als er iets is wat jappaners hebben dan is dat het wel.
kijk naar de jaren 45. hele land in puin en zie hoe ze zijn opgeklommen tot 1 van de meest technologische naties op de wereld.
vergeet niet, wat weg is kan bij de wederopbouw beter worden gebouwd.
land moet opnieuw opgebouwd worden wat dus weer automatisch werkvoorziening is.
tenzij deze atoom central niet al te veel roet in het eten gooit.
Ik wilde precies zoiets gaan posten...quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:55 schreef NJ het volgende:
Het lijkt er op dat de poep heel hard de ventilator gaat raken daar.
Idd het is makkelijk om negatief te zijn....als je het dan mis hebt dan valt alles mee.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
De situatie is mijn insziens de laatste twee dagen niet echt anders geworden. Misschien zelfs iets hoopvoller, i.v.m. de waterkannonnen en de stroomtoevoer die ze wellicht weer op gang krijgen daar.
Neemt niet weg dat het nog steeds zeer ernstig en gevaarlijk blijft en dat het op ieder moment mis kan gaan natuurlijk.
Als die kraanvogels een paar ton water kunnen vervoeren zullen ze nog best van pas komen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Update 09:49: Origami. Het Leidse Japanmuseum organiseert zaterdag een bijeenkomst om duizend kraanvogels te vouwen voor Japan, meldt De Telegraaf.
Dit gaat helpen.
De problemen bij de kerncentrale kunnen potentieel veel verder uit de hand lopen, maar op dit moment is water, voedsel en de temperatuur al een enorm probleem voor heel veel mensen:quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
De situatie is mijn insziens de laatste twee dagen niet echt anders geworden. Misschien zelfs iets hoopvoller, i.v.m. de waterkannonnen en de stroomtoevoer die ze wellicht weer op gang krijgen daar.
Neemt niet weg dat het nog steeds zeer ernstig en gevaarlijk blijft en dat het op ieder moment mis kan gaan natuurlijk.
bron: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698quote:0818: About 850,000 households in the north are still without electricity in near-freezing weather, Tohuku Electric Power Co has said, and the government says at least 1.5 million households lack running water. Heavy snow is also affecting parts of the north-east and hampering rescue efforts.
de ellende is dat niemand exact weet wat de situatie in de reactoren en baden nu echt is. als de kernen in de open lucht zitten, dan is het verhaal al over en uit. het is een catch-22 geworden dan.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik wilde precies zoiets gaan posten...
Ik heb er echt nul verstand van, maar het ik raak het gevoel dat het echt helemaal totaal mis gaat daar echt niet meer kwijt met alles wat ik hier lees.
Leuk hoor, die soms semi-positieve updates, maar iets zegt met dat de negatieve iets waarheidsgetrouwer zijn...
Je snapt duidelijk de betekenis er niet van.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Update 09:49: Origami. Het Leidse Japanmuseum organiseert zaterdag een bijeenkomst om duizend kraanvogels te vouwen voor Japan, meldt De Telegraaf.
Dit gaat helpen.
Ik wilde er niet bijzetten dat ik dat al een dag of 2 denk, want dat vond ik weer zo 'tsjongejonge' klinken, maar dus wel.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
dat de situatie niet erger is geworden ben ik niet met je eens. het verdampen van het koelwater is een ernstige verergering van de situatie geweest.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
Dat vroeg ik gisteren idd dus al, of water erop donderen niet tot nog meer problemen kon gaan leiden omdat je dan een soort van explosies krijgt door grote temperatuurverschillen...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:07 schreef simmu het volgende:
[..]
de ellende is dat niemand exact weet wat de situatie in de reactoren en baden nu echt is. als de kernen in de open lucht zitten, dan is het verhaal al over en uit. het is een catch-22 geworden dan.
zonder koelen: things go "boom" --> kettingreactie
wel koelen kan nu juist die kettingreactie triggeren.
naja, dat is wat ik er van begrijp nu
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:51 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ben ik vrij simpel, maar vanaf grote hoogte er een bak water op dumpen lijkt mij ook niet echt een superveiligeoplossing?
Is er dan niet de kans dat er alsnog van alles alle kanten op springt en vliegt door grote temperatuursverschillen?
Weinig officiele info, situatie nog niet stabiel.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nog dingen gemist sinds gisteravond laat?
Zal hier niet anders zijn.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:15 schreef superworm het volgende:
7 vermoedelijke doden al; door explosie neem ik aan?
Bij Tsjernobyl gingen uiteindelijk tientallen medewerkers en brandweermannen dood maar dat duurde enkele weken tot maanden.
blerende kinders bij ons thuis, maar dat bedoelde je vast nietquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nog dingen gemist sinds gisteravond laat?
En als er iets ranzig is om aan dood te gaan dan is het acute stralingsziekte. Je vel bladdert letterlijk van je botten af als schilfers.quote:
In die BBC docu vertelde een van de controlroom operators tegen zijn vrouw dat hij van zijn bed opgestaan was en dat zijn vel van zijn been naar zijn enkels gezakt was alsof het een sok zonder elastiek was...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:20 schreef superworm het volgende:
[..]
En als er iets ranzig is om aan dood te gaan dan is het acute stralingsziekte. Je vel bladdert letterlijk van je botten af als schilfers.
De (origami) kraanvogel heeft een hele belangrijke symbolische betekenis voor Japanners, zeker in verband met straling (hiroshima en nagasaki). Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadako_Sasaki.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Dit gaat helpen.
Idd, staat me ook nog bij dat die andere in het ziekenhuis een stuk van de baard op z'n kin eraf pakt alsof het een stofje is, en dat je dan z'n kaak eronder gewoon ziet zitten...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:24 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
In die BBC docu vertelde een van de controlroom operators tegen zijn vrouw dat hij van zijn bed opgestaan was en dat zijn vel van zijn been naar zijn enkels gezakt was alsof het een sok zonder elastiek was...
Trouwens even gekeken; tot nu toe zal het wel anders zijn. Degenen bij Tsjernobyl die binnen een maand stierven, hadden minstens 6 Sievert/u blootgesteld gekregen, hier is de maximaal gemeten waarde 15 keer lager.quote:
Vond ik echt het meest indrukwekkendst van heel Hiroshima; ik denk ook zeker dat de Japanners de actie kunnen waarderen!quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:29 schreef phileine het volgende:
[..]
De (origami) kraanvogel heeft een hele belangrijke symbolische betekenis voor Japanners, zeker in verband met straling (hiroshima en nagasaki). Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadako_Sasaki.
quote:In het rampgebied waar de tsunami een kleine week geleden vernieling zaaide, melden dokters dat veel overlevenden ziek worden. "Het is koud vandaag en veel mensen zijn ziek, met diarree en andere symptomen", zegt Takanori Watanabe, een arts van het Rode Kruis. De sanitaire voorzieningen zijn ook heel beperkt. Ongeveer 850.000 gezinnen hebben nog geen elektriciteit. Zeker anderhalf miljoen gezinnen beschikken niet over water.
quote:Injuries or Contamination at Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant
Based on a press release from the Japanese Chief Cabinet Secretary dated 16 March 2011, the IAEA can confirm the following information about human injuries or contamination at the Fukushima Daiichi nuclear power plant.
Injuries
• 2 TEPCO employees have minor injuries
• 2 subcontractor employees are injured, one person suffered broken legs and one person whose condition is unknown was transported to the hospital
• 2 people are missing
• 2 people were 'suddenly taken ill'
• 2 TEPCO employees were transported to hospital during the time of donning respiratory protection in the control centre
• 4 people (2 TEPCO employees, 2 subcontractor employees) sustained minor injuries due to the explosion at unit 1 on 11 March and were transported to the hospital
• 11 people (4 TEPCO employees, 3 subcontractor employees and 4 Japanese civil defense workers) were injured due to the explosion at unit 3 on 14 March
Radiological Contamination
• 17 people (9 TEPCO employees, 8 subcontractor employees) suffered from deposition of radioactive material to their faces, but were not taken to the hospital because of low levels of exposure
• One worker suffered from significant exposure during 'vent work,' and was transported to an offsite center
• 2 policemen who were exposed to radiation were decontaminated
• Firemen who were exposed to radiation are under investigation
The IAEA continues to seek information from Japanese authorities about all aspects of the Fukushima Daiichi nuclear plant.
Alle kerncentrales dan maar vervangen door Kolen?? CO2 uitstoot zal dan extreem stijgen en is dus geen oplossing.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Zit dit topic en het nieuws nu al een aantal dagen te volgen.
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht ze daar in zijn om hun eigen hachje te redden. Moeten ze daar miljoenen mensen het risico voor laten lopen "so be it".
Nu een soort van last effort met helis en water, KOM OP ZEG :/.
Iedereen snapt toch wel dat het water wat van redelijke hoogte gedropt wordt zich versprijdt over een groter oppervlak door de wind en het water wat de reactor raakt zal instantly verdampen wat niks doet tegen de stijgende temperaturen.
Ik heb het gevoel dat men maar wat aan het aankloten is omdat men de situatie totaal niet meer onder controle heeft. En ja, kan je ze dat kwalijk nemen als je getroffen wordt door zo'n gigantische ramp in je land? Maar heb dan wel de ballen om te zeggen, "wij hebben de situatie niet meer in de hand, help ons!" maarja japaners blijven daar te trots voor.
Ander punt, wat moeten wij met nucleaire energie? Zitten alleen maar nadelen aan. Ik snap niet dat wij met zijn allen dit accepteren. Allemaal leuk en aardig dat wij s' avonds het licht aan kunnen doen dankzij dit soort centralis, maar men vergeet dat het afval wat zo'n centrale produceert gewoon in de grond wordt gestopt omdat wij niet weten wat er er mee aan moeten. Kijk naar chernobyl, inmiddels bijna 30 jaar geleden en nog straalt het daar als een gek, hebben wij niet geleerd van de fouten uit het verleden? Maar wel je burgers opdragen netjes hun batterijen in te leveren omdat hier bepaalde stoffen inzitten welke niet goed zijn voor het milieu, maar zelf stoppen we tonnen nucleair afval in de grond omdat we niet weten wat we er mee aan kunnen.
Er zijn zoveel alternatieve energie producten die we kunnen gebruiken welke niet gevaarlijk, schoon en zeer winstgevend zijn. Maarja misschien ben ik een doomdenker, maar niet de regeringen runnen de "wereld" maar de grote multinationals zoals BP, Shell ect. Zonneenergie had allang op grote schaal ingevoerd kunnen zijn wat de vraag naar olie met 99% zou laten droppen. Echter gaan de enviroment destroyers hier niet mee akkoord omdat zij hun portemonnee dan niet kunnen vullen.
Zo, even wat frustratie weggetikt. En nu maar hopen dat het toch nog goedkomt aldaar, maar ik zie het somber in.
Aan dat rijtje landen kun je de hele wereld wel toevoegen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen.
1) heb je wel vertrouwen in de Nederlandse overheid, die werkelijk geen woord vertelde over de operatie in Libie?quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht ze daar in zijn om hun eigen hachje te redden. Moeten ze daar miljoenen mensen het risico voor laten lopen "so be it".
Nu een soort van last effort met helis en water, KOM OP ZEG :/.
Iedereen snapt toch wel dat het water wat van redelijke hoogte gedropt wordt zich versprijdt over een groter oppervlak door de wind en het water wat de reactor raakt zal instantly verdampen wat niks doet tegen de stijgende temperaturen.
Ik heb het gevoel dat men maar wat aan het aankloten is omdat men de situatie totaal niet meer onder controle heeft. En ja, kan je ze dat kwalijk nemen als je getroffen wordt door zo'n gigantische ramp in je land? Maar heb dan wel de ballen om te zeggen, "wij hebben de situatie niet meer in de hand, help ons!" maarja japaners blijven daar te trots voor.
Ander punt, wat moeten wij met nucleaire energie? Zitten alleen maar nadelen aan. Ik snap niet dat wij met zijn allen dit accepteren. Allemaal leuk en aardig dat wij s' avonds het licht aan kunnen doen dankzij dit soort centralis, maar men vergeet dat het afval wat zo'n centrale produceert gewoon in de grond wordt gestopt omdat wij niet weten wat er er mee aan moeten. Kijk naar chernobyl, inmiddels bijna 30 jaar geleden en nog straalt het daar als een gek, hebben wij niet geleerd van de fouten uit het verleden? Maar wel je burgers opdragen netjes hun batterijen in te leveren omdat hier bepaalde stoffen inzitten welke niet goed zijn voor het milieu, maar zelf stoppen we tonnen nucleair afval in de grond omdat we niet weten wat we er mee aan kunnen.
Er zijn zoveel alternatieve energie producten die we kunnen gebruiken welke niet gevaarlijk, schoon en zeer winstgevend zijn. Maarja misschien ben ik een doomdenker, maar niet de regeringen runnen de "wereld" maar de grote multinationals zoals BP, Shell ect. Zonneenergie had allang op grote schaal ingevoerd kunnen zijn wat de vraag naar olie met 99% zou laten droppen. Echter gaan de enviroment destroyers hier niet mee akkoord omdat zij hun portemonnee dan niet kunnen vullen.
Zo, even wat frustratie weggetikt. En nu maar hopen dat het toch nog goedkomt aldaar, maar ik zie het somber in.
Er zijn idd geen oplossingen zonder nadelen voor het energievraagstuk. Als we zulke energievreters willen blijven als we nu zijn, dan is dat de komende decennia nauwelijks mogelijk zonder kernenergie toe te passen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:39 schreef Temlin het volgende:
[..]
Alle kerncentrales dan maar vervangen door Kolen?? CO2 uitstoot zal dan extreem stijgen en is dus geen oplossing.
Zonnenergie is nog steeds veels te duur voor wat het opbrengt en Nederland heeft er geen zak aan.
Wat ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:39 schreef Temlin het volgende:
Zonnenergie is nog steeds veels te duur voor wat het opbrengt en Nederland heeft er geen zak aan.
Wat een domme vergelijking, er is vele malen uitgelegd waarom de situatie juist gebaat was bij 'radiostilte'. Wat overigens niets zegt over mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
1) heb je wel vertrouwen in de Nederlandse overheid, die werkelijk geen woord vertelde over de operatie in Libie?
Zeker. Het wattage wat de zon per m2 levert is 300 uit mijn hoofd. Maar pin me er niet op vast.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wast ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.
Wel eens over nagedacht dat als je die energie vanuit de sahara naar nederland moet transporteren dat je dan waarschijnlijk al tientallen procenten verliest aan weerstand op zo'n grote afstand.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wast ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.
ik vermoed dat het nu juist de bedoeling is dat er niet teveel water tegelijk op de reactoren terecht komt. net genoeg om de boel in de hand te houden zonder een verdere (ketting)reactie te triggeren. maar goed; ik heb geen verstand van nuclaire fysica. warmtetransporten: ja, kernfysica: nee. niet meer dan wat algemene kennis iigquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef SemperSenseo het volgende:
Al dat water dumpen met helikopters ziet er niet echt effectief uit.. de helft komt er naast of is al verneveld nog voordat het beneden is.
Domme vraag: kunnen ze niet beter water in ballonnetjes dumpen of in de vorm van een soort gel? Dat mikt beter
"Nog goedkomen" is een gepasseerd station als 4 reactors in puin liggen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Ik ben net zo'n leek als jij, maar vind het een hele domme vraag. Japan heeft niet ergens miljoenen waterballontetjes liggen. En die krijg je ook niet zomaar. Dat zou tijd kosten, en die is er niet.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef SemperSenseo het volgende:
Al dat water dumpen met helikopters ziet er niet echt effectief uit.. de helft komt er naast of is al verneveld nog voordat het beneden is.
Domme vraag: kunnen ze niet beter water in ballonnetjes dumpen of in de vorm van een soort gel? Dat mikt beter
Ik heb er nog 5000 thuis liggen, misschien kan ik die donerenquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:48 schreef exile79 het volgende:
[..]
Ik ben net zo'n leek als jij, maar vind het een hele domme vraag. Japan heeft niet ergens miljoenen waterballontetjes liggen. En die krijg je ook niet zomaar. Dat zou tijd kosten, en die is er niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |