Trustenquote:Op donderdag 17 maart 2011 07:22 schreef inperu het volgende:
pff ben moe nuloop hier 6 uur achter....
bed time..
quote:Op donderdag 17 maart 2011 07:26 schreef gebrokenglas het volgende:
Hier van het nrc een heel helder stukje van een Nucleair ingenieur, dat de opkloppende paniekberichten van de media aardig weerspreekt.
Ah, dan is dit zeker een antwoord om vermoedens over downplayen weg te nemen terwijl hij het stiekem toch doet:quote:Op donderdag 17 maart 2011 07:32 schreef Document1 het volgende:
Ik bedoel het niet lullig maar probeert die het ook niet te downplayen, goed voor zijn bedrjfstak is deze ramp natuurlijk niet.
[..]
quote:Gaat dit ongeluk het debat over kernenergie fundamenteel veranderen?
"Zeker. En terecht. De keuze voor kernenergie moet altijd bewust worden gemaakt en op basis van een goed gefundeerd energiebeleid. Niet omdat iemand kernenergie 'leuk' vindt."
6u58:quote:Ook de Britten roepen hun landgenoten op om zich uit de voeten te maken in het gebied van 80 kilometer rond de rampcentrale.
7u21:quote:De Japanners blijven volhouden dat het veilig is buiten een straal van 20 kilometer van Fukushima 1, ondanks een dringende oproep van de Amerikanen aan landgenoten om het gebied in een straal van 80 kilometer rond de centrale te verlaten. In een straal van 80 kilometer rond Fukushima 1 zouden er zich momenteel 1,9 miljoen mensen bevinden (zie kaartje rechts).
7u31:quote:Het Amerikaanse State Department (ministerie van Buizenlandse Zaken) zegt dat het met een vloot charters landgenoten gaat evacueren uit Japan.
quote:Er zijn al vijf werknemers overleden op de site van de rampcentrale, twee zijn "vermist" en 21 raakten gewond. Uibater Tepco bevestigt dat.
quote:Op donderdag 17 maart 2011 07:35 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ah, dan is dit zeker een antwoord om vermoedens over downplayen weg te nemen terwijl hij het stiekem toch doet:
[..]
quote:"De Japanse overheid onderschat de ernst van de situatie in de kerncentrale van Fukushima en minimaliseert de gevaren naar de bevolking toe. Het is moeilijk om te omschrijven hoe ernstig de situatie momenteel is" vertelt een bron binnen het Witte Huis aan enkele Amerikaanse media. Hij bevestigde ook dat het Witte Huis "is preparing for a situation in Japan that could be deadly for decades".
quote:Thierry Charles van het Franse Institut de Radioprotection et de Sûreté Nucléaire: "De volgende 48 uur zullen beslissend zijn, maar ik ben erg pessimistisch. Geen enkele poging om de reactoren en de baden met gebruikte brandstofstaven te koelen werkt." En, gevraagd naar de hoeveeelheid radioactieve straling die kan vrijkomen in een worst-case scenario in Fukushima: "Dat zal in dezelfde grootorde als Tsjernobyl liggen".
Nee. Maar wat bewijst het dat-ie dat zegt? Je zou het evengoed 'gezond verstand' kunnen noemen. Maar nee, omdat het een nucleair ingenieur is, zal hij de boel wel downplayen, ondanks dat antwoord. Welke experts zijn dan nog wel geloofwaardig volgens die logica?quote:Op donderdag 17 maart 2011 07:47 schreef Document1 het volgende:
tja had jij verwacht dat hij zou zeggen van niet?
[..]
7u57:quote:Verschillende experts noemen de ondertussen gestaakte pogingen om met helikopters water op de reactoren van rampcentrale Fukushima te gooien "echt wanhopig" en "zinloos". "Per keer wordt 7,5 ton water uitgegoten, waarvan slechts een klein deel op de juiste plaats belandt. En er is minstens 2.000 ton nodig per reactor", zei één van hen op de Japanse zender NHK.
quote:Het Japanse Fire and Disaster Management Agency heeft al meer dan 100.000 gebouwen "afgeschreven" die verwoest zijn door de aardbeving en/of de tsunami van vrijdag. En het aantal zal nog fors stijgen.
Bron?quote:Op donderdag 17 maart 2011 07:59 schreef aerdt het volgende:
Japan has 48 hours to avoid another Chernobyl: Experts
quote:Op donderdag 17 maart 2011 07:56 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Nee. Maar wat bewijst het dat-ie dat zegt? Je zou het evengoed 'gezond verstand' kunnen noemen. Maar nee, omdat het een nucleair ingenieur is, zal hij de boel wel downplayen, ondanks dat antwoord. Welke experts zijn dan nog wel geloofwaardig volgens die logica?
Thierry Charles van het Franse Institut de Radioprotection et de Sûreté Nucléairequote:
Dus men zou dan minimaal 267 keer water op een reactor moeten gooien, er vanuit gaande dat álle 7,5 ton raak wordt gegooid, zeg dat de helft daarvan echt goed terechtkomt, dan moet je alsnog ruim 500 keer per reactor water gooien. Stel dat ze een onbeperkt aantal helicopters hebben en die mensen zich maar opofferen (straling enzo), dan zou je bijvoorbeeld iedere 5 minuten een helicopter hebben die blust, dan duurt dat alsnog zo'n twee dagen continu blussen per reactor... (In ongeveer het meest ideale scenario. Kortom, beetje dweilen met de kraan open.)quote:
Dan krijg je reacties die niet stabiel zijn...en dus gevaarlijk, I guess.quote:Op donderdag 17 maart 2011 08:08 schreef HaerdenC het volgende:
dit zal waarschijnlijk een mega domme opmerking zijn maar .. waarom wordt er niet gewoon een paar ton vloeibaar stikstof over gedaan ... dat is voor de mens niet ongezond en -300 graden of zo ... als je echt hard wil koelen ... nu ik zeg het ... ik ben zeker geen expert of zo maar daar moest ik direct aan denken ...
8u07:quote:"Het storten van water met twee helikopters heeft niks veranderd aan de intensiteit van de radioactieve straling in de beschadigde kerncentrale van het Japanse Fukushima", bevestigt uitbater Tepco.
Verplaatsing simulatie van de rookpluimquote:Ook Zuid-Korea roept landgenoten op dringend te vluchten uit het gebied in een straal van 80 kilometer rond rampcentrale Fukushima 1. Eerder vanochtend deden ook de VS en Groot-Brittannië dat. In dat gebied verblijven momenteel 1,9 miljoen mensen. De Japanners handhaven hun straal van 20 kilometer.
Het ergste scenario is een open bron van reactief kernmateriaal dat constant radioactieve isotopen de lucht instuurt. Deeltjes als Strontium-90 en Caesium-137 etc. Die kunnen door de wind erg ver meegevoerd worden. Je geigerteller hoeft nauwelijks aan te slaan dus daar heb je weinig aan om te weten of je blootgesteld wordt. Je kunt de deeltjes inademen of via voedsel binnenkrijgen. Ze concentreren zich dan in je lichaam. Sommige in je schildklier (vandaar jodiumpillen om dat te voorkomen), andere deeltjes zoals strontium gaan in je botten zitten. Er is weinig aan te doen. Blootstelling betekent een sterk verhoogde kans op kanker na tien jaar of later.quote:Op donderdag 17 maart 2011 06:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Stel je voor dat dit toch erger is dan zij doen voorkomen... Kun je in het ergste scenario dan krijgen dat een groot deel van dat gebied jarenlang niet bewoond kan worden ofzo?
8u18:quote:De Japanse energieminister doet een dringende oproep om zo weinig mogelijk stroom te verbruiken. "Als we dat niet doen dreigen we helemaal zonder te vallen."
quote:Nieuw, ontstellend, officieel cijfer van het aantal doden en vermisten: 14.650. De kans om nog overlevenden onder de vermisten te vinden is bijzonder klein.
daarvoor is het nu nog te vroeg om dat te zeggen ... feit is denk ik persoonlijk dat het vooral een kwestie is dat het niet zo makkelijk is om je te beschermen tegen een aardbeving met schaal 9 in combinatie met een golf van 10 meter hoog ... Nu er zijn wat documenten op wikileaks gekomen waaruit is gebleken dat Japan wel op de hoogte was dat er mogelijke problemen zouden kunnen zijn op die locatie en dat er ook al een vonnis was dat eigenlijk de exploitatie niet goedkeurde. Dit is door de regering ter zijde gelegd ...quote:Op donderdag 17 maart 2011 08:30 schreef aerdt het volgende:
In feite is het ongelooflijk wat er gebeurt en als dit een Hollywood rampfilm was geweest, dan zou ik het wss niet eens kijken omdat het veel te ongeloofwaardig is.
Echt alles wat mis kan gaan, gaat ook gewoon mis!
De Japanse regering krijgt nu heel wat kritiek te verduren -terecht naar mijn mening-, maar is er werkelijk een ander land dat het zoveel beter zou aanpakken? Of sommige dingen niet zou verzwijgen?
quote:China zegt dat het zijn nucleaire plannen gaat herzien, en voorlopig ook geen goedkeuringen meer gaat geven om nieuwe centrales te bouwen. Het gaat zelfs het werk stilleggen aan een centrales die nu in de steigers staan. Volgens waarnemers is de impact van die beslissing "enorm" voor de nucleaire industrie.
De VS hoeft iig niet zo hoog van de toren te blazen want zij logen destijds over de gevaren bij ground zero. De lucht was veilig om in te werken zei men, terwijl het vol met asbest en andere stoffen zat. Zoek maar op "first responders".quote:Op donderdag 17 maart 2011 08:30 schreef aerdt het volgende:
In feite is het ongelooflijk wat er gebeurt en als dit een Hollywood rampfilm was geweest, dan zou ik het wss niet eens kijken omdat het veel te ongeloofwaardig is.
De Japanse regering krijgt nu heel wat kritiek te verduren -terecht naar mijn mening-, maar is er werkelijk een ander land dat het zoveel beter zou aanpakken? Of sommige dingen niet zou verzwijgen?
8u36:quote:Om even te schetsen hoe groot de impact is van de beslissing van de Chinese regering (post van 8u23): China had plannen om de volgende jaren 100 kerncentrales te bouwen. Er zijn op dit moment 27 reactors in aanbouw.
quote:Ook Canada wil alle landgenoten onmiddellijk weg uit een straal van 80 kilometer rond rampcentrale Fukushima 1.
ik vind krikiek geven op de regering erg makkelijk, dan moet je kritiek hebben op de afgetreden regering die er een eeueigheid zatquote:Op donderdag 17 maart 2011 08:30 schreef aerdt het volgende:
In NY city is het bezit van een geigerteller zelfs verboden geloof ik. (pin me er niet op vast)quote:Op donderdag 17 maart 2011 08:38 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
De VS hoeft iig niet zo hoog van de toren te blazen want zij logen destijds over de gevaren bij ground zero. De lucht was veilig om in te werken zei men, terwijl het vol met asbest en andere stoffen zat. Zoek maar op "first responders".
Maar het is toch wel onthutsend om te zien dat de Japanse regering zo doet denken aan die van de Sovjet Unie van destijds. Van de USSR werd niks anders verwacht, Japan is een moderne open democratie.
Daarbij is het misschien enorm koud maar het neemt warmte niet goed op. Als je vloeibaar stikstof ziet zit het altijd in een flinke grote 'thermofles' dat heeft een redenquote:Op donderdag 17 maart 2011 08:09 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Dan krijg je reacties die niet stabiel zijn...en dus gevaarlijk, I guess.
Toch is dat wel de lijn van dit kabinetquote:Op donderdag 17 maart 2011 07:35 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ah, dan is dit zeker een antwoord om vermoedens over downplayen weg te nemen terwijl hij het stiekem toch doet:
[..]
Nja, ondanks deze 'ramp' zie ik nog steeds geen reden om géén nieuwe kerncentrale te bouwen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 08:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch is dat wel de lijn van dit kabinet. Er moet hoe dan ook een nieuwe kerncentrale komen.
8u40:quote:China vraagt de Japanse overheid ook "de wereldbevolking juist te informeren over het stralingsgevaar en wat er aan de hand is in Fukushima".
8u43:quote:Natuurlijk niet het grootste probleem nu, maar het schetst wel hoe er globale gevolgen zijn door de aardbeving: Hollywood ziet aan tegen een miljardenverlies door de ramp in Japan, dat de tweede grootste bioscoopmarkt ter wereld is, na de regio VS/Canada.
quote:Reddingswerkers in de rampregio melden dat één van de problemen op lange termijn het grote aantal weeskinderen is dat zonder ouders achterblijft.
Maar dat zegt hij toch niet? Hij heeft het over goed gefundeerd energiebeleid; veiligheid lijkt me daar een belangrijke rol in spelen. Bovendien is het een Italiaan in New York, niet iemand die ik direct link aan propaganda van ons kabinet inzake kernenergie.quote:Op donderdag 17 maart 2011 08:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch is dat wel de lijn van dit kabinet. Er moet hoe dan ook een nieuwe kerncentrale komen.
quote:Inwoners van Tokio hebben te horen gekregen dat er stroomonderbrekingen komen en dat ze bijvoorbeeld best geen liften meer gebruiken.
Eens. Laat het dan maar in zeeland worden. Dat gebied is in mijn ogen toch al onbewoonbaar.quote:Op donderdag 17 maart 2011 08:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat dat weer reacties oplevert die kunnen veroorzaken dat het spul de lucht in vliegt. Datgene wat men juist probeert te voorkomen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 08:08 schreef HaerdenC het volgende:
dit zal waarschijnlijk een mega domme opmerking zijn maar .. waarom wordt er niet gewoon een paar ton vloeibaar stikstof over gedaan ... dat is voor de mens niet ongezond en -300 graden of zo ... als je echt hard wil koelen ... nu ik zeg het ... ik ben zeker geen expert of zo maar daar moest ik direct aan denken ...
vraagje, in hoeverre zijn die blackouts gevaarlijk voor de reactors,quote:
Natuurlijk gebeurd dat!quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:19 schreef SuperHarregarre het volgende:
Gaat er nu al voedsel naar Japan?
De blackouts zijn gepland...om ongecontroleerde blackouts te voorkomen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:32 schreef kawa4 het volgende:
[..]
vraagje, in hoeverre zijn die blackouts gevaarlijk voor de reactors,
want die kunnen hun eigen strook ook niet meer opwekken denk ik
en ook wanneer ze de pompen weer werkend hebben.
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031708-e.htmlquote:-Blackout Period: Approximately 3 hours (16:50PM - 20:30PM)
-Customers (planned): Approximately 2,890,000 customers
-Areas : Chiba pref., Tochigi pref., Saitama pref., Gunma pref.,
Kanagawa pref.
bron: hln.bequote:9u05: Van de 21 gewonde werknemers in de rampcentrale zijn er 19 die stralingsziek zijn
3 uur maar.... Ik vind het wel een goede maatregel, hier kunnen ze enorme tekorten mee voorkomen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:38 schreef Trance_X het volgende:
[..]
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031708-e.html
Bijna 3 miljoen mensen komen zonder stroom te zitten
quote:
9u15:quote:Op de site van de rampcentrale Fukushima 1 is men opnieuw begonnen om met een brandslang water te sproeien in reactorgebouw 3.
9u06:quote:Ook Australië wil alle landgenoten meteen weg in een straal van 80 kilometer rond de rampcentrale.
9u05:quote:President Barack Obama heeft een telefoongesprek van 30 minuten met zijn Japanse collega Kan gehad. "Het is moeilijk om te omschrijven hoe ernstig de situatie momenteel is" vertelt een bron binnen het Witte Huis aan enkele Amerikaanse media. Hij bevestigde ook dat het Witte Huis "is preparing for a situation in Japan that could be deadly for decades". Zie ook post 7u39.
9u00:quote:Van de 21 gewonde werknemers in de rampcentrale zijn er 19 die stralingsziek zijn.
quote:Een woordvoerder van de Japanse regering heeft voor het eerst toegegeven dat "er niet veel tijd meer is om een gevaarlijke en grote verspreiding van radioactief materiaal uit Fukushima 1 te stoppen".
http://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_windowquote:Op donderdag 17 maart 2011 04:29 schreef inperu het volgende:
[..]
wilskracht. als er iets is wat jappaners hebben dan is dat het wel.
kijk naar de jaren 45. hele land in puin en zie hoe ze zijn opgeklommen tot 1 van de meest technologische naties op de wereld.
vergeet niet, wat weg is kan bij de wederopbouw beter worden gebouwd.
land moet opnieuw opgebouwd worden wat dus weer automatisch werkvoorziening is.
tenzij deze atoom central niet al te veel roet in het eten gooit.
Ik wilde precies zoiets gaan posten...quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:55 schreef NJ het volgende:
Het lijkt er op dat de poep heel hard de ventilator gaat raken daar.
Idd het is makkelijk om negatief te zijn....als je het dan mis hebt dan valt alles mee.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
De situatie is mijn insziens de laatste twee dagen niet echt anders geworden. Misschien zelfs iets hoopvoller, i.v.m. de waterkannonnen en de stroomtoevoer die ze wellicht weer op gang krijgen daar.
Neemt niet weg dat het nog steeds zeer ernstig en gevaarlijk blijft en dat het op ieder moment mis kan gaan natuurlijk.
Als die kraanvogels een paar ton water kunnen vervoeren zullen ze nog best van pas komen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Update 09:49: Origami. Het Leidse Japanmuseum organiseert zaterdag een bijeenkomst om duizend kraanvogels te vouwen voor Japan, meldt De Telegraaf.
Dit gaat helpen.
De problemen bij de kerncentrale kunnen potentieel veel verder uit de hand lopen, maar op dit moment is water, voedsel en de temperatuur al een enorm probleem voor heel veel mensen:quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
De situatie is mijn insziens de laatste twee dagen niet echt anders geworden. Misschien zelfs iets hoopvoller, i.v.m. de waterkannonnen en de stroomtoevoer die ze wellicht weer op gang krijgen daar.
Neemt niet weg dat het nog steeds zeer ernstig en gevaarlijk blijft en dat het op ieder moment mis kan gaan natuurlijk.
bron: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698quote:0818: About 850,000 households in the north are still without electricity in near-freezing weather, Tohuku Electric Power Co has said, and the government says at least 1.5 million households lack running water. Heavy snow is also affecting parts of the north-east and hampering rescue efforts.
de ellende is dat niemand exact weet wat de situatie in de reactoren en baden nu echt is. als de kernen in de open lucht zitten, dan is het verhaal al over en uit. het is een catch-22 geworden dan.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik wilde precies zoiets gaan posten...
Ik heb er echt nul verstand van, maar het ik raak het gevoel dat het echt helemaal totaal mis gaat daar echt niet meer kwijt met alles wat ik hier lees.
Leuk hoor, die soms semi-positieve updates, maar iets zegt met dat de negatieve iets waarheidsgetrouwer zijn...
Je snapt duidelijk de betekenis er niet van.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Update 09:49: Origami. Het Leidse Japanmuseum organiseert zaterdag een bijeenkomst om duizend kraanvogels te vouwen voor Japan, meldt De Telegraaf.
Dit gaat helpen.
Ik wilde er niet bijzetten dat ik dat al een dag of 2 denk, want dat vond ik weer zo 'tsjongejonge' klinken, maar dus wel.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
dat de situatie niet erger is geworden ben ik niet met je eens. het verdampen van het koelwater is een ernstige verergering van de situatie geweest.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:00 schreef Devz het volgende:
Dat vroeg ik gisteren idd dus al, of water erop donderen niet tot nog meer problemen kon gaan leiden omdat je dan een soort van explosies krijgt door grote temperatuurverschillen...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:07 schreef simmu het volgende:
[..]
de ellende is dat niemand exact weet wat de situatie in de reactoren en baden nu echt is. als de kernen in de open lucht zitten, dan is het verhaal al over en uit. het is een catch-22 geworden dan.
zonder koelen: things go "boom" --> kettingreactie
wel koelen kan nu juist die kettingreactie triggeren.
naja, dat is wat ik er van begrijp nu
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:51 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ben ik vrij simpel, maar vanaf grote hoogte er een bak water op dumpen lijkt mij ook niet echt een superveiligeoplossing?
Is er dan niet de kans dat er alsnog van alles alle kanten op springt en vliegt door grote temperatuursverschillen?
Weinig officiele info, situatie nog niet stabiel.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nog dingen gemist sinds gisteravond laat?
Zal hier niet anders zijn.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:15 schreef superworm het volgende:
7 vermoedelijke doden al; door explosie neem ik aan?
Bij Tsjernobyl gingen uiteindelijk tientallen medewerkers en brandweermannen dood maar dat duurde enkele weken tot maanden.
blerende kinders bij ons thuis, maar dat bedoelde je vast nietquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nog dingen gemist sinds gisteravond laat?
En als er iets ranzig is om aan dood te gaan dan is het acute stralingsziekte. Je vel bladdert letterlijk van je botten af als schilfers.quote:
In die BBC docu vertelde een van de controlroom operators tegen zijn vrouw dat hij van zijn bed opgestaan was en dat zijn vel van zijn been naar zijn enkels gezakt was alsof het een sok zonder elastiek was...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:20 schreef superworm het volgende:
[..]
En als er iets ranzig is om aan dood te gaan dan is het acute stralingsziekte. Je vel bladdert letterlijk van je botten af als schilfers.
De (origami) kraanvogel heeft een hele belangrijke symbolische betekenis voor Japanners, zeker in verband met straling (hiroshima en nagasaki). Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadako_Sasaki.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:59 schreef avw1982 het volgende:
Dit gaat helpen.
Idd, staat me ook nog bij dat die andere in het ziekenhuis een stuk van de baard op z'n kin eraf pakt alsof het een stofje is, en dat je dan z'n kaak eronder gewoon ziet zitten...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:24 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
In die BBC docu vertelde een van de controlroom operators tegen zijn vrouw dat hij van zijn bed opgestaan was en dat zijn vel van zijn been naar zijn enkels gezakt was alsof het een sok zonder elastiek was...
Trouwens even gekeken; tot nu toe zal het wel anders zijn. Degenen bij Tsjernobyl die binnen een maand stierven, hadden minstens 6 Sievert/u blootgesteld gekregen, hier is de maximaal gemeten waarde 15 keer lager.quote:
Vond ik echt het meest indrukwekkendst van heel Hiroshima; ik denk ook zeker dat de Japanners de actie kunnen waarderen!quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:29 schreef phileine het volgende:
[..]
De (origami) kraanvogel heeft een hele belangrijke symbolische betekenis voor Japanners, zeker in verband met straling (hiroshima en nagasaki). Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadako_Sasaki.
quote:In het rampgebied waar de tsunami een kleine week geleden vernieling zaaide, melden dokters dat veel overlevenden ziek worden. "Het is koud vandaag en veel mensen zijn ziek, met diarree en andere symptomen", zegt Takanori Watanabe, een arts van het Rode Kruis. De sanitaire voorzieningen zijn ook heel beperkt. Ongeveer 850.000 gezinnen hebben nog geen elektriciteit. Zeker anderhalf miljoen gezinnen beschikken niet over water.
quote:Injuries or Contamination at Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant
Based on a press release from the Japanese Chief Cabinet Secretary dated 16 March 2011, the IAEA can confirm the following information about human injuries or contamination at the Fukushima Daiichi nuclear power plant.
Injuries
• 2 TEPCO employees have minor injuries
• 2 subcontractor employees are injured, one person suffered broken legs and one person whose condition is unknown was transported to the hospital
• 2 people are missing
• 2 people were 'suddenly taken ill'
• 2 TEPCO employees were transported to hospital during the time of donning respiratory protection in the control centre
• 4 people (2 TEPCO employees, 2 subcontractor employees) sustained minor injuries due to the explosion at unit 1 on 11 March and were transported to the hospital
• 11 people (4 TEPCO employees, 3 subcontractor employees and 4 Japanese civil defense workers) were injured due to the explosion at unit 3 on 14 March
Radiological Contamination
• 17 people (9 TEPCO employees, 8 subcontractor employees) suffered from deposition of radioactive material to their faces, but were not taken to the hospital because of low levels of exposure
• One worker suffered from significant exposure during 'vent work,' and was transported to an offsite center
• 2 policemen who were exposed to radiation were decontaminated
• Firemen who were exposed to radiation are under investigation
The IAEA continues to seek information from Japanese authorities about all aspects of the Fukushima Daiichi nuclear plant.
Alle kerncentrales dan maar vervangen door Kolen?? CO2 uitstoot zal dan extreem stijgen en is dus geen oplossing.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Zit dit topic en het nieuws nu al een aantal dagen te volgen.
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht ze daar in zijn om hun eigen hachje te redden. Moeten ze daar miljoenen mensen het risico voor laten lopen "so be it".
Nu een soort van last effort met helis en water, KOM OP ZEG :/.
Iedereen snapt toch wel dat het water wat van redelijke hoogte gedropt wordt zich versprijdt over een groter oppervlak door de wind en het water wat de reactor raakt zal instantly verdampen wat niks doet tegen de stijgende temperaturen.
Ik heb het gevoel dat men maar wat aan het aankloten is omdat men de situatie totaal niet meer onder controle heeft. En ja, kan je ze dat kwalijk nemen als je getroffen wordt door zo'n gigantische ramp in je land? Maar heb dan wel de ballen om te zeggen, "wij hebben de situatie niet meer in de hand, help ons!" maarja japaners blijven daar te trots voor.
Ander punt, wat moeten wij met nucleaire energie? Zitten alleen maar nadelen aan. Ik snap niet dat wij met zijn allen dit accepteren. Allemaal leuk en aardig dat wij s' avonds het licht aan kunnen doen dankzij dit soort centralis, maar men vergeet dat het afval wat zo'n centrale produceert gewoon in de grond wordt gestopt omdat wij niet weten wat er er mee aan moeten. Kijk naar chernobyl, inmiddels bijna 30 jaar geleden en nog straalt het daar als een gek, hebben wij niet geleerd van de fouten uit het verleden? Maar wel je burgers opdragen netjes hun batterijen in te leveren omdat hier bepaalde stoffen inzitten welke niet goed zijn voor het milieu, maar zelf stoppen we tonnen nucleair afval in de grond omdat we niet weten wat we er mee aan kunnen.
Er zijn zoveel alternatieve energie producten die we kunnen gebruiken welke niet gevaarlijk, schoon en zeer winstgevend zijn. Maarja misschien ben ik een doomdenker, maar niet de regeringen runnen de "wereld" maar de grote multinationals zoals BP, Shell ect. Zonneenergie had allang op grote schaal ingevoerd kunnen zijn wat de vraag naar olie met 99% zou laten droppen. Echter gaan de enviroment destroyers hier niet mee akkoord omdat zij hun portemonnee dan niet kunnen vullen.
Zo, even wat frustratie weggetikt. En nu maar hopen dat het toch nog goedkomt aldaar, maar ik zie het somber in.
Aan dat rijtje landen kun je de hele wereld wel toevoegen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen.
1) heb je wel vertrouwen in de Nederlandse overheid, die werkelijk geen woord vertelde over de operatie in Libie?quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht ze daar in zijn om hun eigen hachje te redden. Moeten ze daar miljoenen mensen het risico voor laten lopen "so be it".
Nu een soort van last effort met helis en water, KOM OP ZEG :/.
Iedereen snapt toch wel dat het water wat van redelijke hoogte gedropt wordt zich versprijdt over een groter oppervlak door de wind en het water wat de reactor raakt zal instantly verdampen wat niks doet tegen de stijgende temperaturen.
Ik heb het gevoel dat men maar wat aan het aankloten is omdat men de situatie totaal niet meer onder controle heeft. En ja, kan je ze dat kwalijk nemen als je getroffen wordt door zo'n gigantische ramp in je land? Maar heb dan wel de ballen om te zeggen, "wij hebben de situatie niet meer in de hand, help ons!" maarja japaners blijven daar te trots voor.
Ander punt, wat moeten wij met nucleaire energie? Zitten alleen maar nadelen aan. Ik snap niet dat wij met zijn allen dit accepteren. Allemaal leuk en aardig dat wij s' avonds het licht aan kunnen doen dankzij dit soort centralis, maar men vergeet dat het afval wat zo'n centrale produceert gewoon in de grond wordt gestopt omdat wij niet weten wat er er mee aan moeten. Kijk naar chernobyl, inmiddels bijna 30 jaar geleden en nog straalt het daar als een gek, hebben wij niet geleerd van de fouten uit het verleden? Maar wel je burgers opdragen netjes hun batterijen in te leveren omdat hier bepaalde stoffen inzitten welke niet goed zijn voor het milieu, maar zelf stoppen we tonnen nucleair afval in de grond omdat we niet weten wat we er mee aan kunnen.
Er zijn zoveel alternatieve energie producten die we kunnen gebruiken welke niet gevaarlijk, schoon en zeer winstgevend zijn. Maarja misschien ben ik een doomdenker, maar niet de regeringen runnen de "wereld" maar de grote multinationals zoals BP, Shell ect. Zonneenergie had allang op grote schaal ingevoerd kunnen zijn wat de vraag naar olie met 99% zou laten droppen. Echter gaan de enviroment destroyers hier niet mee akkoord omdat zij hun portemonnee dan niet kunnen vullen.
Zo, even wat frustratie weggetikt. En nu maar hopen dat het toch nog goedkomt aldaar, maar ik zie het somber in.
Er zijn idd geen oplossingen zonder nadelen voor het energievraagstuk. Als we zulke energievreters willen blijven als we nu zijn, dan is dat de komende decennia nauwelijks mogelijk zonder kernenergie toe te passen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:39 schreef Temlin het volgende:
[..]
Alle kerncentrales dan maar vervangen door Kolen?? CO2 uitstoot zal dan extreem stijgen en is dus geen oplossing.
Zonnenergie is nog steeds veels te duur voor wat het opbrengt en Nederland heeft er geen zak aan.
Wat ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:39 schreef Temlin het volgende:
Zonnenergie is nog steeds veels te duur voor wat het opbrengt en Nederland heeft er geen zak aan.
Wat een domme vergelijking, er is vele malen uitgelegd waarom de situatie juist gebaat was bij 'radiostilte'. Wat overigens niets zegt over mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
1) heb je wel vertrouwen in de Nederlandse overheid, die werkelijk geen woord vertelde over de operatie in Libie?
Zeker. Het wattage wat de zon per m2 levert is 300 uit mijn hoofd. Maar pin me er niet op vast.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wast ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.
Wel eens over nagedacht dat als je die energie vanuit de sahara naar nederland moet transporteren dat je dan waarschijnlijk al tientallen procenten verliest aan weerstand op zo'n grote afstand.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wast ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.
ik vermoed dat het nu juist de bedoeling is dat er niet teveel water tegelijk op de reactoren terecht komt. net genoeg om de boel in de hand te houden zonder een verdere (ketting)reactie te triggeren. maar goed; ik heb geen verstand van nuclaire fysica. warmtetransporten: ja, kernfysica: nee. niet meer dan wat algemene kennis iigquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef SemperSenseo het volgende:
Al dat water dumpen met helikopters ziet er niet echt effectief uit.. de helft komt er naast of is al verneveld nog voordat het beneden is.
Domme vraag: kunnen ze niet beter water in ballonnetjes dumpen of in de vorm van een soort gel? Dat mikt beter
"Nog goedkomen" is een gepasseerd station als 4 reactors in puin liggen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:
Ik ben net zo'n leek als jij, maar vind het een hele domme vraag. Japan heeft niet ergens miljoenen waterballontetjes liggen. En die krijg je ook niet zomaar. Dat zou tijd kosten, en die is er niet.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef SemperSenseo het volgende:
Al dat water dumpen met helikopters ziet er niet echt effectief uit.. de helft komt er naast of is al verneveld nog voordat het beneden is.
Domme vraag: kunnen ze niet beter water in ballonnetjes dumpen of in de vorm van een soort gel? Dat mikt beter
Ik heb er nog 5000 thuis liggen, misschien kan ik die donerenquote:Op donderdag 17 maart 2011 10:48 schreef exile79 het volgende:
[..]
Ik ben net zo'n leek als jij, maar vind het een hele domme vraag. Japan heeft niet ergens miljoenen waterballontetjes liggen. En die krijg je ook niet zomaar. Dat zou tijd kosten, en die is er niet.
10u25:quote:Een Duits geologisch instituut heeft een animatie gemaakt van de aardbevingen die Japan sinds vrijdag getroffen hebben. Het toont hoe actie de bodem er al meer dan zes dagen is. U kan het hier bekijken: http://www.gfz-potsdam.de/portal/gfz/Public+Relations/M40-Bildarchiv/001_+Japan;jsessionid=9FC1265287A3422F69813E07060D3FD7
quote:We zetten even de zeven markantste gebeurtenissen van de jongste uren op een rijtje:
1) Er is gepoogd met helikopters water te gooien over de reactoren van de rampcentrale. Zonder resultaat, de straling nam niet af. Verschillende experts noemen de ondertussen gestaakte pogingen om met helikopters water op de reactoren van rampcentrale Fukushima te gooien "echt wanhopig" en "zinloos". "Per keer wordt 7,5 ton water uitgegoten, waarvan slechts een klein deel op de juiste plaats belandt. En er is minstens 2.000 ton nodig per reactor", zei één van hen op de Japanse zender NHK.
2) Thierry Charles van het Franse Institut de Radioprotection et de Sûreté Nucléaire: "De volgende 48 uur zullen beslissend zijn, maar ik ben erg pessimistisch. Geen enkele poging om de reactoren en de baden met gebruikte brandstofstaven te koelen werkt." En, gevraagd naar de hoeveelheid radioactieve straling die kan vrijkomen in een worst-case scenario in Fukushima: "Dat zal in dezelfde grootorde als Tsjernobyl liggen".
3) "De Japanse overheid onderschat de ernst van de situatie in de kerncentrale van Fukushima en minimaliseert de gevaren naar de bevolking toe. Het is moeilijk om te omschrijven hoe ernstig de situatie momenteel is" vertelt een bron binnen het Witte Huis aan enkele Amerikaanse media. Hij bevestigde ook dat het Witte Huis "is preparing for a situation in Japan that could be deadly for decades".
4) Er zijn al vijf werknemers overleden op de site van de rampcentrale, twee zijn "vermist" en 21 raakten gewond, van wie er 19 stralingsziek zijn. Uitbater Tepco bevestigt dat. Zowel bij een groeiend aantal nucleaire experts als in de wandelgangen van ondermeer het Pentagon en het Witte Huis wordt gezegd dat wie nu nog actief is op de site weet dat hij bezig is met een zelfmoordmissie.
5) De Japanners blijven volhouden dat het veilig is buiten een straal van 20 kilometer van Fukushima 1, ondanks een dringende oproep van de Amerikanen aan landgenoten om het gebied in een straal van 80 kilometer rond de centrale te verlaten. In een straal van 80 kilometer rond Fukushima 1 zouden er zich momenteel 1,9 miljoen mensen bevinden. Ondertussen hebben de meeste landen zich aangesloten bij de VS en hun landgenoten opgeroepen zich uit de voeten te maken.
6) Een erg verontrustend bericht van Katsunobu Sakurai, de burgemeester van Minamasoma, dat op 20 kilometer van de rampcentrale Fukushima ligt. De mensen zitten er zonder eten en branstof en lijden kou. Bovendien zijn ze heel erg bang: "De overheid vertelt ons niks. We hebben via via moeten vernemen dat er een probleem is in de kerncentrale. We zitten hier helemaal afgesloten van de wereld. They are leaving us here to die."
7) China laat weten dat het zijn nucleaire plannen gaat herzien, naar de nucleaire sector toe een uitspraak met een enorme impact, want het land was van plan de volgende jaren 100 nieuwe centrales te bouwen. Nu zijn er 27 in aanbouw en het werk wordt daar voorlopig stilgelegd.
http://video.godlikeprodu(...)=70d736e9098c7448027quote:"If I had the ear of a Japanese prime minister," said Michiko Kaku, a theoretical physicist at the City University of New York, "I would suggest that he exercise the Chernobyl option, that is, put the Japanese Air Force on standby, assemble a fleet of helicopters, get sand, concrete and sandbag these reactors like what they did at Chernobyl.
"Sandbag the reactors ... entombing it in a sarcophagus of concrete that was the last resort that the Soviets used in 1986 and the Japanese may have to use that final option."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |