abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94229966
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:29 schreef phileine het volgende:

[..]

De (origami) kraanvogel heeft een hele belangrijke symbolische betekenis voor Japanners, zeker in verband met straling (hiroshima en nagasaki). Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadako_Sasaki.
Vond ik echt het meest indrukwekkendst van heel Hiroshima; ik denk ook zeker dat de Japanners de actie kunnen waarderen!
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:35:09 #182
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94229989
10u15:
quote:
In het rampgebied waar de tsunami een kleine week geleden vernieling zaaide, melden dokters dat veel overlevenden ziek worden. "Het is koud vandaag en veel mensen zijn ziek, met diarree en andere symptomen", zegt Takanori Watanabe, een arts van het Rode Kruis. De sanitaire voorzieningen zijn ook heel beperkt. Ongeveer 850.000 gezinnen hebben nog geen elektriciteit. Zeker anderhalf miljoen gezinnen beschikken niet over water.

Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_94229996
Zit dit topic en het nieuws nu al een aantal dagen te volgen.

Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht ze daar in zijn om hun eigen hachje te redden. Moeten ze daar miljoenen mensen het risico voor laten lopen "so be it".

Nu een soort van last effort met helis en water, KOM OP ZEG :/.
Iedereen snapt toch wel dat het water wat van redelijke hoogte gedropt wordt zich versprijdt over een groter oppervlak door de wind en het water wat de reactor raakt zal instantly verdampen wat niks doet tegen de stijgende temperaturen.

Ik heb het gevoel dat men maar wat aan het aankloten is omdat men de situatie totaal niet meer onder controle heeft. En ja, kan je ze dat kwalijk nemen als je getroffen wordt door zo'n gigantische ramp in je land? Maar heb dan wel de ballen om te zeggen, "wij hebben de situatie niet meer in de hand, help ons!" maarja japaners blijven daar te trots voor.

Ander punt, wat moeten wij met nucleaire energie? Zitten alleen maar nadelen aan. Ik snap niet dat wij met zijn allen dit accepteren. Allemaal leuk en aardig dat wij s' avonds het licht aan kunnen doen dankzij dit soort centralis, maar men vergeet dat het afval wat zo'n centrale produceert gewoon in de grond wordt gestopt omdat wij niet weten wat er er mee aan moeten. Kijk naar chernobyl, inmiddels bijna 30 jaar geleden en nog straalt het daar als een gek, hebben wij niet geleerd van de fouten uit het verleden? Maar wel je burgers opdragen netjes hun batterijen in te leveren omdat hier bepaalde stoffen inzitten welke niet goed zijn voor het milieu, maar zelf stoppen we tonnen nucleair afval in de grond omdat we niet weten wat we er mee aan kunnen.

Er zijn zoveel alternatieve energie producten die we kunnen gebruiken welke niet gevaarlijk, schoon en zeer winstgevend zijn. Maarja misschien ben ik een doomdenker, maar niet de regeringen runnen de "wereld" maar de grote multinationals zoals BP, Shell ect. Zonneenergie had allang op grote schaal ingevoerd kunnen zijn wat de vraag naar olie met 99% zou laten droppen. Echter gaan de enviroment destroyers hier niet mee akkoord omdat zij hun portemonnee dan niet kunnen vullen.

Zo, even wat frustratie weggetikt. En nu maar hopen dat het toch nog goedkomt aldaar, maar ik zie het somber in.
Xbox Live: Anormius
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:37:15 #184
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94230059
quote:
Injuries or Contamination at Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant

Based on a press release from the Japanese Chief Cabinet Secretary dated 16 March 2011, the IAEA can confirm the following information about human injuries or contamination at the Fukushima Daiichi nuclear power plant.

Injuries
• 2 TEPCO employees have minor injuries
• 2 subcontractor employees are injured, one person suffered broken legs and one person whose condition is unknown was transported to the hospital
• 2 people are missing
• 2 people were 'suddenly taken ill'
• 2 TEPCO employees were transported to hospital during the time of donning respiratory protection in the control centre
• 4 people (2 TEPCO employees, 2 subcontractor employees) sustained minor injuries due to the explosion at unit 1 on 11 March and were transported to the hospital
• 11 people (4 TEPCO employees, 3 subcontractor employees and 4 Japanese civil defense workers) were injured due to the explosion at unit 3 on 14 March

Radiological Contamination
• 17 people (9 TEPCO employees, 8 subcontractor employees) suffered from deposition of radioactive material to their faces, but were not taken to the hospital because of low levels of exposure
• One worker suffered from significant exposure during 'vent work,' and was transported to an offsite center
• 2 policemen who were exposed to radiation were decontaminated
• Firemen who were exposed to radiation are under investigation

The IAEA continues to seek information from Japanese authorities about all aspects of the Fukushima Daiichi nuclear plant.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_94230116
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:35 schreef Mister_T het volgende:

Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht ze daar in zijn om hun eigen hachje te redden. Moeten ze daar miljoenen mensen het risico voor laten lopen "so be it".

Iedereen snapt toch wel dat het water wat van redelijke hoogte gedropt wordt zich versprijdt over een groter oppervlak door de wind en het water wat de reactor raakt zal instantly verdampen wat niks doet tegen de stijgende temperaturen.

Ik heb het gevoel dat men maar wat aan het aankloten is omdat men de situatie totaal niet meer onder controle heeft. En ja, kan je ze dat kwalijk nemen als je getroffen wordt door zo'n gigantische ramp in je land? Maar heb dan wel de ballen om te zeggen, "wij hebben de situatie niet meer in de hand, help ons!" maarja japaners blijven daar te trots voor.

Ander punt, wat moeten wij met nucleaire energie? Zitten alleen maar nadelen aan. Ik snap niet dat wij met zijn allen dit accepteren. Allemaal leuk en aardig dat wij s' avonds het licht aan kunnen doen dankzij dit soort centralis, maar men vergeet dat het afval wat zo'n centrale produceert gewoon in de grond wordt gestopt omdat wij niet weten wat er er mee aan moeten. Kijk naar chernobyl, inmiddels bijna 30 jaar geleden en nog straalt het daar als een gek, hebben wij niet geleerd van de fouten uit het verleden? Maar wel je burgers opdragen netjes hun batterijen in te leveren omdat hier bepaalde stoffen inzitten welke niet goed zijn voor het milieu, maar zelf stoppen we tonnen nucleair afval in de grond omdat we niet weten wat we er mee aan kunnen.

Er zijn zoveel alternatieve energie producten die we kunnen gebruiken welke niet gevaarlijk, schoon en zeer winstgevend zijn. Maarja misschien ben ik een doomdenker, maar niet de regeringen runnen de "wereld" maar de grote multinationals zoals BP, Shell ect. Zonneenergie had allang op grote schaal ingevoerd kunnen zijn wat de vraag naar olie met 99% zou laten droppen. Echter gaan de enviroment destroyers hier niet mee akkoord omdat zij hun portemonnee dan niet kunnen vullen.

Zo, even wat frustratie weggetikt. En nu maar hopen dat het toch nog goedkomt aldaar, maar ik zie het somber in.
Alle kerncentrales dan maar vervangen door Kolen?? CO2 uitstoot zal dan extreem stijgen en is dus geen oplossing.

Zonnenergie is nog steeds veels te duur voor wat het opbrengt en Nederland heeft er geen zak aan.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:41:45 #186
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_94230198
quote:

Ik heb nooit vertrouwen gehad in de japanse, koreaanse, chinese, russische regering mbt het op de hoogte brengen van burgers en andere landen.

Aan dat rijtje landen kun je de hele wereld wel toevoegen.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:42:07 #187
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94230212
quote:

1) heb je wel vertrouwen in de Nederlandse overheid, die werkelijk geen woord vertelde over de operatie in Libie?

2) Japan heeft niet veel keus op het gebied van energie. Ik ben ook voor zonne-energie enzo maar het is nog steeds afwachten. Ga je nu als overheid een miljoen panelen aanschaffen met een rendement van 7% of wacht je nog 3 jaar en schaf je panelen aan met een rendement van 10%? Zijn fabrikanten er al klaar voor om op zulke grote schaal panelen te kunnen produceren. Beter wachten ze nog even tot de panelen echt goed zijn zodat ze niet in een of andere financiele strop komen en zonne-energie voor de komende jaren een slechte naam krijgt. En dan nog de wisselende energievraag. Hoe ga je piek en daluren opvangen met alleen zonne of wind energie? Zulke enorme hoeveelheiden energie opslaan gaat nog niet.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:42:27 #188
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94230224
Al dat water dumpen met helikopters ziet er niet echt effectief uit.. de helft komt er naast of is al verneveld nog voordat het beneden is.

Domme vraag: kunnen ze niet beter water in ballonnetjes dumpen of in de vorm van een soort gel? Dat mikt beter :)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:42:43 #189
38496 Perrin
pi_94230232
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:39 schreef Temlin het volgende:

[..]

Alle kerncentrales dan maar vervangen door Kolen?? CO2 uitstoot zal dan extreem stijgen en is dus geen oplossing.

Zonnenergie is nog steeds veels te duur voor wat het opbrengt en Nederland heeft er geen zak aan.
Er zijn idd geen oplossingen zonder nadelen voor het energievraagstuk. Als we zulke energievreters willen blijven als we nu zijn, dan is dat de komende decennia nauwelijks mogelijk zonder kernenergie toe te passen.

Maar goed, dat is een lastige discussie en dit is daar niet echt het goede draadje voor.
pi_94230274
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:39 schreef Temlin het volgende:
Wat ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:44:20 #191
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94230283
dat met die zonnepanelen gezever laat dat maar vallen ... met ons huidig wereldwijd energie verbruik hebben we 2.5 keer de aarde nodig om met zonnepanelen aan de totale behoefte te kunnen voldoen ... Wind energie zou wel een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn maar beide zijn niet erg constant ... pas op ik zeg niet dat kern energie de shit is ... maar momenteel is het het enige wat voldoet aan ons energie verbruik ... en zoals al eerder gezegd ... het is ons verbruik en onze vraag naar energie die tot deze markt heeft geleid voor een groot stuk
pi_94230315
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

1) heb je wel vertrouwen in de Nederlandse overheid, die werkelijk geen woord vertelde over de operatie in Libie?
Wat een domme vergelijking, er is vele malen uitgelegd waarom de situatie juist gebaat was bij 'radiostilte'. Wat overigens niets zegt over mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid.
pi_94230318
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef alpeko het volgende:

[..]

Wast ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.
Zeker. Het wattage wat de zon per m2 levert is 300 uit mijn hoofd. Maar pin me er niet op vast.
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:46:19 #194
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94230348
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef alpeko het volgende:

[..]

Wast ik begreep is de kracht van de zon sterk genoeg om het hele energieprobleem op te lossen. Je zal het dan wel mondiaal moeten aanpakken en die cellen ergens in zee of in een woestijn moeten neerzetten.
Wel eens over nagedacht dat als je die energie vanuit de sahara naar nederland moet transporteren dat je dan waarschijnlijk al tientallen procenten verliest aan weerstand op zo'n grote afstand.
pi_94230388
quote:
5s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef SemperSenseo het volgende:
Al dat water dumpen met helikopters ziet er niet echt effectief uit.. de helft komt er naast of is al verneveld nog voordat het beneden is.

Domme vraag: kunnen ze niet beter water in ballonnetjes dumpen of in de vorm van een soort gel? Dat mikt beter :)
ik vermoed dat het nu juist de bedoeling is dat er niet teveel water tegelijk op de reactoren terecht komt. net genoeg om de boel in de hand te houden zonder een verdere (ketting)reactie te triggeren. maar goed; ik heb geen verstand van nuclaire fysica. warmtetransporten: ja, kernfysica: nee. niet meer dan wat algemene kennis iig
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:47:30 #196
38496 Perrin
pi_94230390
Misschien beter om discussie over zonne-energie etc in een ander draadje te doen? Erg interessante discussie enzo, maar flink off-topic hier.
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:47:40 #197
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94230396
quote:

"Nog goedkomen" is een gepasseerd station als 4 reactors in puin liggen. ;)
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_94230402
quote:
5s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef SemperSenseo het volgende:

Ik ben net zo'n leek als jij, maar vind het een hele domme vraag. Japan heeft niet ergens miljoenen waterballontetjes liggen. En die krijg je ook niet zomaar. Dat zou tijd kosten, en die is er niet.
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:48:42 #199
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94230421
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:48 schreef exile79 het volgende:

[..]

Ik ben net zo'n leek als jij, maar vind het een hele domme vraag. Japan heeft niet ergens miljoenen waterballontetjes liggen. En die krijg je ook niet zomaar. Dat zou tijd kosten, en die is er niet.
Ik heb er nog 5000 thuis liggen, misschien kan ik die doneren :P
pi_94230471
ballonnen van brandbaar materiaal lijkt me ook niet echt handig erin te gooien
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:50:02 #201
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94230477
10u35:
quote:
Een Duits geologisch instituut heeft een animatie gemaakt van de aardbevingen die Japan sinds vrijdag getroffen hebben. Het toont hoe actie de bodem er al meer dan zes dagen is. U kan het hier bekijken: http://www.gfz-potsdam.de/portal/gfz/Public+Relations/M40-Bildarchiv/001_+Japan;jsessionid=9FC1265287A3422F69813E07060D3FD7
10u25:
quote:
We zetten even de zeven markantste gebeurtenissen van de jongste uren op een rijtje:

1) Er is gepoogd met helikopters water te gooien over de reactoren van de rampcentrale. Zonder resultaat, de straling nam niet af. Verschillende experts noemen de ondertussen gestaakte pogingen om met helikopters water op de reactoren van rampcentrale Fukushima te gooien "echt wanhopig" en "zinloos". "Per keer wordt 7,5 ton water uitgegoten, waarvan slechts een klein deel op de juiste plaats belandt. En er is minstens 2.000 ton nodig per reactor", zei één van hen op de Japanse zender NHK.

2) Thierry Charles van het Franse Institut de Radioprotection et de Sûreté Nucléaire: "De volgende 48 uur zullen beslissend zijn, maar ik ben erg pessimistisch. Geen enkele poging om de reactoren en de baden met gebruikte brandstofstaven te koelen werkt." En, gevraagd naar de hoeveelheid radioactieve straling die kan vrijkomen in een worst-case scenario in Fukushima: "Dat zal in dezelfde grootorde als Tsjernobyl liggen".

3) "De Japanse overheid onderschat de ernst van de situatie in de kerncentrale van Fukushima en minimaliseert de gevaren naar de bevolking toe. Het is moeilijk om te omschrijven hoe ernstig de situatie momenteel is" vertelt een bron binnen het Witte Huis aan enkele Amerikaanse media. Hij bevestigde ook dat het Witte Huis "is preparing for a situation in Japan that could be deadly for decades".

4) Er zijn al vijf werknemers overleden op de site van de rampcentrale, twee zijn "vermist" en 21 raakten gewond, van wie er 19 stralingsziek zijn. Uitbater Tepco bevestigt dat. Zowel bij een groeiend aantal nucleaire experts als in de wandelgangen van ondermeer het Pentagon en het Witte Huis wordt gezegd dat wie nu nog actief is op de site weet dat hij bezig is met een zelfmoordmissie.

5) De Japanners blijven volhouden dat het veilig is buiten een straal van 20 kilometer van Fukushima 1, ondanks een dringende oproep van de Amerikanen aan landgenoten om het gebied in een straal van 80 kilometer rond de centrale te verlaten. In een straal van 80 kilometer rond Fukushima 1 zouden er zich momenteel 1,9 miljoen mensen bevinden. Ondertussen hebben de meeste landen zich aangesloten bij de VS en hun landgenoten opgeroepen zich uit de voeten te maken.

6) Een erg verontrustend bericht van Katsunobu Sakurai, de burgemeester van Minamasoma, dat op 20 kilometer van de rampcentrale Fukushima ligt. De mensen zitten er zonder eten en branstof en lijden kou. Bovendien zijn ze heel erg bang: "De overheid vertelt ons niks. We hebben via via moeten vernemen dat er een probleem is in de kerncentrale. We zitten hier helemaal afgesloten van de wereld. They are leaving us here to die."

7) China laat weten dat het zijn nucleaire plannen gaat herzien, naar de nucleaire sector toe een uitspraak met een enorme impact, want het land was van plan de volgende jaren 100 nieuwe centrales te bouwen. Nu zijn er 27 in aanbouw en het werk wordt daar voorlopig stilgelegd.
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:50:11 #202
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_94230485
quote:
"If I had the ear of a Japanese prime minister," said Michiko Kaku, a theoretical physicist at the City University of New York, "I would suggest that he exercise the Chernobyl option, that is, put the Japanese Air Force on standby, assemble a fleet of helicopters, get sand, concrete and sandbag these reactors like what they did at Chernobyl.

"Sandbag the reactors ... entombing it in a sarcophagus of concrete that was the last resort that the Soviets used in 1986 and the Japanese may have to use that final option."
http://video.godlikeprodu(...)=70d736e9098c7448027
pi_94230546
Mag je verwachten van een overheid dat men volledig transparant is? zij hebben toch ook en verantwoordelijkheid tav massahysterie? Als men alles gaat vrijgeven en een worstcase scenario gaat ventileren dan kan het hele land ten gronde gericht worden en daar is uiteindelijk ook niemand bij gebaat.

Ik denk dat men in een spagaat staat over wat men wel en niet publiek kan maken.
pi_94230547
quote:
Update 10:47 Het Israëlische Ynetnews legt de focus op de problemen voor Israël zelf: gebrek aan sushi.
Eigenlijk schandelijk, maar _O-
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:54:04 #205
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94230612
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

Er zijn idd geen oplossingen zonder nadelen voor het energievraagstuk. Als we zulke energievreters willen blijven als we nu zijn, dan is dat de komende decennia nauwelijks mogelijk zonder kernenergie toe te passen.

Maar goed, dat is een lastige discussie en dit is daar niet echt het goede draadje voor.
Hoeveel energie denk je dat alleen al dat internet kost, waar jij zo dankbaar gebruik van maakt? Veel!

We moeten ons gewoon though questions gaan stellen of we zoveel energie willen blijven gebruiken. We moeten zeker alles op alles zetten om zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan, maar ik weet al het antwoord: het energie verbruik zal de komende decennia alleen maar stijgen, en we zullen niet bereid zijn om te gaan leven zoals de Amish of zoals in de 18e eeuw.

Als we echt eerlijk de vraag stellen, komen we tot de pijnlijke conclusie dat de huidige alternatieve energiebronnen als windenergie of zonne-energie simpelweg niet geschikt zijn om in ons totale energievoorziening te voldoen. Ze zien er heel groen en geloofwaardig uit, maar deze vormen hebben gewoon een te lage energiedichtheid. Het zijn slechts politieke doekjes voor het bloeden, doet het goed naar het publiek.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_94230628
quote:

Hier: Windenergie, alternatieve energie? kan je je ideeën kwijt om het op te lossen.
En in BNW kan je terecht over de macht van de multinationals, die technische revolutie moedwillig in de doodpot stoppen.

Hier verder over de ramp :)
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_94230640
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:52 schreef jpjedi het volgende:
Mag je verwachten van een overheid dat men volledig transparant is?
De informatievoorziening van onze overheid tijdens dat 'rampje' in Moerdijk was ook alles behalve perfect. Ik denk niet dat je dit de Japanse overheid kwalijk mag nemen.

Ze weten ook weinig aangezien alle informatie moet komen van de mensen ter plekke en die hebben wel wat anders te doen dan uitgebreid verslag te doen. En ook die mensen ter plekke moeten vooral gissen want ze kunnen niet dichtbij komen
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:54:52 #208
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_94230653
quote:
Mag je verwachten van een overheid dat men volledig transparant is? zij hebben toch ook en verantwoordelijkheid tav massahysterie? Als men alles gaat vrijgeven en een worstcase scenario gaat ventileren dan kan het hele land ten gronde gericht worden en daar is uiteindelijk ook niemand bij gebaat.

Ik denk dat men in een spagaat staat over wat men wel en niet publiek kan maken.
Idd en ze zijn ook afhankelijk van beperkte metingen en experts.
Maar de vergelijkingen die ze maakte met "röntgenfoto" om een niveau van constante straling te illustreren was wel erg slap. Maar dat was dagen terug.

Daarnaast was/is ook de informatievoorziening rond de andere zaken niet heel duidelijk geweest.
Veel mensen wisten/weten bijvoorbeeld blijkbaar niet eens in welke "groep" ze vallen als het op "planned fallouts" aankomt/kwam.

[ Bericht 0% gewijzigd door Odysseuzzz op 17-03-2011 11:03:27 ]
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:55:27 #209
38496 Perrin
pi_94230669
quote:

De overheid kan iig zorgen dat de juiste informatie met de juiste uitleg wordt gecommuniceerd.

Ook te weinig en aantoonbaar te rooskleurige informatie werkt paniek in de hand.
pi_94230815
Vergeet ook niet dat de instanties aan allerlei organisaties en overheden moet rapporteren, terwijl ze ondertussen ook nog proberen wat reactortjes koel te houden. Ik zou dan ook zeggen, concentreer je op de centrale en het controleren ervan, allerlei informatie naar anderen toe komt later wel op een geschikt moment.
pi_94230823
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

De overheid kan iig zorgen dat de juiste informatie met de juiste uitleg wordt gecommuniceerd.

Ook te weinig en aantoonbaar te rooskleurige informatie werkt paniek in de hand.
De overheid zal het ook moeten doen met de info van TEPCO, en die mensen die hebben het nogal druk op het moment. TEPCO moet een enorme hoeveelheid nieuwsstromen van informatie voorzien. Kan mij voorstellen dat dat niet meevalt in alle paniek/hectiek.

Eerlijk gezegd vind ik dat ze het vrij aardig doen gezien de omstandigheden.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 11:01:19 #213
145738 superworm
is erbij
pi_94230865
Guardian:

9.49am (6.39pm JST): Here's some video footage, shot from an understandably great distance, of Japanese military helicopters attempting to drop water into the coolant tanks of the Fukushima plant. It's immediately obvious that despite the great volume of water deposited each time it is being spread over quite a wide area, not least because the helicopters are moving in and out of the scene pretty quickly and at some height. There is general scepticism about this tactic. The other mooted plan water cannon trucks has been talked about a lot but hasn't yet been tried.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:02:23 #214
38496 Perrin
pi_94230882
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:59 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

De overheid zal het ook moeten doen met de info van TEPCO, en die mensen die hebben het nogal druk op het moment. TEPCO moet een enorme hoeveelheid nieuwsstromen van informatie voorzien. Kan mij voorstellen dat dat niet meevalt in alle paniek/hectiek.

Eerlijk gezegd vind ik dat ze het vrij aardig doen gezien de omstandigheden.
Gelukkig niet alleen TEPCO.. allerlei nucleaire instanties en 't leger van Japan en de VS zijn inmiddels terplekke en voeren metingen uit.
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:02:31 #215
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_94230886
Volgens mij heb ik deze burgermeester al eerder op de tv gezien en toen had ik al zo met hem en de mensen daar te doen. Kan niemand de mensen daar evacueren ?
Zoeken naar overlevenden is natuurlijk belangrijk maar deze mensen hebben toch ook dringend hulp nodig ?

quote:
6) Een erg verontrustend bericht van Katsunobu Sakurai, de burgemeester van Minamasoma, dat op 20 kilometer van de rampcentrale Fukushima ligt. De mensen zitten er zonder eten en branstof en lijden kou. Bovendien zijn ze heel erg bang: "De overheid vertelt ons niks. We hebben via via moeten vernemen dat er een probleem is in de kerncentrale. We zitten hier helemaal afgesloten van de wereld. They are leaving us here to die."
Kan nu niemand iets doen ? :(
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_94230923
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:44 schreef HaerdenC het volgende:
dat met die zonnepanelen gezever laat dat maar vallen ... met ons huidig wereldwijd energie verbruik hebben we 2.5 keer de aarde nodig om met zonnepanelen aan de totale behoefte te kunnen voldoen ... Wind energie zou wel een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn maar beide zijn niet erg constant ... pas op ik zeg niet dat kern energie de shit is ... maar momenteel is het het enige wat voldoet aan ons energie verbruik ... en zoals al eerder gezegd ... het is ons verbruik en onze vraag naar energie die tot deze markt heeft geleid voor een groot stuk
Dat is absoluut NIET waar. Een vierkant van 1000 bij 1000 kilometer volzetten in de sahara met zonnepanelen is genoeg om voldoende energie te leven bij de energievraag in de wereld in 2050!

Echter is het voorlopig geen oplossing. Transport van energie is een probleem, grootschalige productie van zonnepanelen is nog een groter probleem.
pi_94230939
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:02 schreef deedeetee het volgende:
Volgens mij heb ik deze burgermeester al eerder op de tv gezien en toen had ik al zo met hem en de mensen daar te doen. Kan niemand de mensen daar evacueren ?
Zoeken naar overlevenden is natuurlijk belangrijk maar deze mensen hebben toch ook dringend hulp nodig ?

[..]

Kan nu niemand iets doen ? :(
misschien ben ik naief hoor, maar hoezo afgesloten van de wereld als die gast wel geinterviewd kan worden?
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:05:07 #218
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94230974
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:04 schreef simmu het volgende:

[..]

misschien ben ik naief hoor, maar hoezo afgesloten van de wereld als die gast wel geinterviewd kan worden?
we leven in 2011 ... telefoon, internet, fax, etc ... ze zitten niet volledig zonder stroom ...
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:05:40 #219
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94230995
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:05 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

we leven in 2011 ... telefoon, internet, fax, etc ... om van satteliet nog maar te zwijgen ze zitten niet volledig zonder stroom ...
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:05:48 #220
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94231001
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:03 schreef frenkck het volgende:

[..]

Dat is absoluut NIET waar. Een vierkant van 1000 bij 1000 kilometer volzetten in de sahara met zonnepanelen is genoeg om voldoende energie te leven bij de energievraag in de wereld in 2050!

Echter is het voorlopig geen oplossing. Transport van energie is een probleem, grootschalige productie van zonnepanelen is nog een groter probleem.
Nog veel groter lijkt me dan, want je moet er ook tussendoor kunnen rijden om onderhoud te plegen.
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 11:06:39 #221
145738 superworm
is erbij
pi_94231023
Guardian:

9.59am (6.59pm JST): My colleague, Ian Sample, has passed me the International Atomic Energy Association's round-up of reported injuries at te Fukushima complex, released earlier this morning. It says that two people are missing while 23 suffered injuries. More than 20 people are believed to have been exposed to radiation:

quote:
Injuries
2 TEPCO employees have minor injuries
2 subcontractor employees are injured, one person suffered broken legs and one person whose condition is unknown was transported to the hospital
2 people are missing
2 people were 'suddenly taken ill'
2 TEPCO employees were transported to hospital during the time of donning respiratory protection in the control centre
4 people (2 TEPCO employees, 2 subcontractor employees) sustained minor injuries due to the explosion at unit 1 on 11 March and were transported to the hospital
11 people (4 TEPCO employees, 3 subcontractor employees and 4 Japanese civil defense workers) were injured due to the explosion at unit 3 on 14 March
In Tsjernobyl waren de eerste 2 die binnen enkele uren stralingsziekte kregen, degenen die te dicht bij de smeltende kern waren gekomen.
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:07:33 #222
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94231049
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nog veel groter lijkt me dan, want je moet er ook tussendoor kunnen rijden om onderhoud te plegen.
tevens ook de nachten overbruggen ... je moet de energie kunnen opslaan ... het is niet echt constant -> natuur invloed van dergelijke schaal ontginnen voor panelen en batterijen + productie wil je ook niet weten ... + onderhoud, zand is niet zo een fijn matteriaal believe me ;) en dan ... tevens al eens gedacht dat dat gebied beschermen voor een raketje veel moeilijker is omdat het zo groot is ... etc etc
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:08:22 #223
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_94231072
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:03 schreef frenkck het volgende:

[..]

Verbruik kan ook nog eens veel lager...maar dit is geen discusie voor deze thread. :P
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 11:09:03 #224
145738 superworm
is erbij
pi_94231096
bbc

1001: The director of nuclear engineering at Imperial College, London, Professor Robin Grimes, says he is not convinced using helicopters is the best way to flood the plant with water: "The sea water is dispersing quite a lot as it impacts onto those reactors. Actually in some ways, that's good because you wouldn't want the full force of all that water which is, of course, many, many tonnes of water hitting in one place."

#
1005: More from Prof Grimes: "I think things deteriorated a lot more than many of us thought... Over the last 24 hours or so, we've not seen any more explosions and the emissions seems to have gone down somewhat. That's not a guarantee that nothing else is going to happen, it might be perhaps a glimmering of light at the end of the tunnel, but it might not be."
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:09:16 #225
38496 Perrin
pi_94231101
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

..en niet vergeten de hele dag netjes al het zand van de panelen te vegen..

pi_94231174
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

En nier vergeten de hele dag netjes al het zand van de panelen vegen..

[ afbeelding ]
En als er dan iets mis gaat met een natuurramp, heeft de hele wereld geen stroom meer :')
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:11:25 #227
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94231197
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:06 schreef superworm het volgende:
2 people were 'suddenly taken ill'
Die waren al 4 dagen geleden ziek geworden. Misschien bezweken na 48 uur zwoegen? Geen reden tot onmiddellijke paniek.

Natuurlijk is het ook erg om te overlijden aan een explosie, straling is zeer zeker niet het enige gevaar, al lijkt dat soms wel zo. :P
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:12:13 #228
38496 Perrin
pi_94231233
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:10 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

En als er dan iets mis gaat met een natuurramp, heeft de hele wereld geen stroom meer :')
Idd, daarom is het verstandiger en robuuster om een gedistribueerd netwerk te hebben dan alles op 1 punt te beleggen in een mega-installatie. Single point of failure enzo.
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 11:14:34 #229
145738 superworm
is erbij
pi_94231324
Update 11:11 Zich baserend op deze statusrapporten ziet NRC-expert Karel Knip geen enkele aanwijzing die duidt op een verbetering van de situatie. Naast de reeds bekende problemen met de spent fuel pools baart de status unknown van de reactorvaten 1,2 en 3 hem grote zorgen (in de statusrapporten terug te lezen bij Reactor Pressure Vessel Integrity). Van deze reactorvaten werd aangenomen dat deze in tact zijn. Dat is nu dus onduidelijk.
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:15:13 #230
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_94231345
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:11 schreef eleusis het volgende:

[..]

Die waren al 4 dagen geleden ziek geworden. Misschien bezweken na 48 uur zwoegen? Geen reden tot onmiddellijke paniek.

Natuurlijk is het ook erg om te overlijden aan een explosie, straling is zeer zeker niet het enige gevaar, al lijkt dat soms wel zo. :P
Tenzij Tokio full in gaat...zijn er nationaal waarschijnlijk meer mensen gestorven door het water dan als het fout gaat met die krengen. (mijn leek inschatting)
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 11:17:14 #231
145738 superworm
is erbij
pi_94231410
Guardian:

10.11am (7.11pm JST): NHK has a round-up of radiation levels in towns around the stricken Fukushima plant. While the report insists there is, as yet, no danger to human health the figures are somewhat disquieting:

As of 9am Thursday, at Fukushima City, 65 kilometres north-west of the Fukushima Daiichi plant, radiation level was 13.9 microsieverts per hour. This is more than 340 times the usual background level.
At Koriyama City west of the plant, the reading was 2.71 microseiverts, 45 times the normal level. South of the plant, in Iwaki City, radiation levels were as high as 20 times the usual level at 1.25 microseiverts.
But health authorities say one-hour of exposure to radiation at any of the observed levels would range between 1/500th to 1/40th of the amount of radiation the body would receive in a single stomach X-ray.
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:18:01 #232
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94231441
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:15 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Tenzij Tokio full in gaat...zijn er nationaal waarschijnlijk meer mensen gestorven door het water dan als het fout gaat met die krengen. (mijn leek inschatting)
Pff ik zou er niet aan moeten denken als heel Tokio ontruimt moet gaan worden. Niet alleen voor de mensen maar ook omdat het zo'n beetje de grootste en meest geavanceerde stad ter wereld is . Zou echt dood en doodzonde zijn als daarmee iets gebeurd.
pi_94231471
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:07 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

tevens ook de nachten overbruggen ... je moet de energie kunnen opslaan ... het is niet echt constant -> natuur invloed van dergelijke schaal ontginnen voor panelen en batterijen + productie wil je ook niet weten ... + onderhoud, zand is niet zo een fijn matteriaal believe me ;) en dan ... tevens al eens gedacht dat dat gebied beschermen voor een raketje veel moeilijker is omdat het zo groot is ... etc etc
Uiteraard, maar het is een ordegrootte afschatting en daarbij kom je zeker niet op 2.5 keer de oppverlakte van de wereld.
pi_94231487
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Pff ik zou er niet aan moeten denken als heel Tokio ontruimt moet gaan worden. Niet alleen voor de mensen maar ook omdat het zo'n beetje de grootste en meest geavanceerde stad ter wereld is . Zou echt dood en doodzonde zijn als daarmee iets gebeurd.
Tokio ontruimen is echt geen optie hoor. 35 miljoen mensen, hoe zie je dat voor je? Als Tokio in de firezone zit, zijn die mensen daar gewoon de lul.
pi_94231518
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:14 schreef superworm het volgende:
Update 11:11 Zich baserend op deze statusrapporten ziet NRC-expert Karel Knip geen enkele aanwijzing die duidt op een verbetering van de situatie. Naast de reeds bekende problemen met de spent fuel pools baart de status unknown van de reactorvaten 1,2 en 3 hem grote zorgen (in de statusrapporten terug te lezen bij Reactor Pressure Vessel Integrity). Van deze reactorvaten werd aangenomen dat deze in tact zijn. Dat is nu dus onduidelijk.
dat was toch al bekend? ik heb iig al een paar dagen terug hier thuis de problemen besproken mbt "de druk is gezakt in die dingen wat duidt op lekkage"
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:20:30 #236
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94231526
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:19 schreef Devz het volgende:

[..]

Tokio ontruimen is echt geen optie hoor. 35 miljoen mensen, hoe zie je dat voor je? Als Tokio in de firezone zit, zijn die mensen daar gewoon de lul.
Mee eens hoor, maar stel dat de wereld Tokio zou moeten opgeven, niet dat dat nu gaat gebeuren, maar stel dat.
pi_94231544
Akira :o
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 11:21:06 #238
145738 superworm
is erbij
pi_94231551
http://www.telegraph.co.u(...)other-Chernobyl.html

quote:
Japan nuclear plant: Just 48 hours to avoid 'another Chernobyl'
Japan has 48 hours to bring its rapidly escalating nuclear crisis under control before it faces a catastrophe worse than Chernobyl, it was claimed last night.

By Gordon Rayner and Martin Evans 10:52PM GMT 16 Mar 2011

Nuclear safety officials in France said they were "pessimistic" about whether engineers could prevent a meltdown at the Fukushima power plant after a pool containing spent fuel rods overheated and boiled dry.

Last night radiation levels were "extremely high" in the stricken building, which was breached by an earlier explosion, meaning that radiation could now escape into the atmosphere.

Tokyo Electric, the owners of the plant, said five workers had been killed at the site, two were missing and 21 had been injured.

Last night, a US nuclear safety chief said the Japanese government had failed to acknowledge the full seriousness of the situation at the Fukushima plant and that warnings to citizens had been insufficient and understated.

Gregory Jaczko, the chairman of the US Nuclear Regulatory Commission, warned that if "extremely high" radiation levels increased it would become impossible for workers to continue to take corrective measures at the plant as "the doses they could experience would potentially be lethal doses in a very short period of time".

As Japan resorted to increasingly desperate measures including dumping water on the site from helicopters there were accusations that the situation was now "out of control".

The Foreign Office responded to the latest developments by advising all British citizens to leave Tokyo which is 140 miles south of the plant and the whole of northern Japan. The EU has even urged member states to check Japanese food imports for radioactivity.

Emperor Akihito made a rare address to the nation, urging the Japanese to pull together, but hinted at his own fears for the nuclear crisis saying: "I hope things will not get worse." In London, the FTSE100 share index slumped as news of the latest emergency emerged, closing 1.7 per cent down.

The official death toll from last Friday's earthquake and tsunami stood at 4,314 last night, with another 8,606 listed as missing.

Thousands of people still waiting for food aid in the most remote areas of the disaster zone endured fresh misery yesterday as heavy snow began to fall across northern Japan. But all eyes were on the Fukushima Daiichi nuclear plant as Japanese authorities admitted concerns over rising temperatures in three pools containing spent fuel rods.

A failure of the cooling system that has crippled the entire plant led to water boiling in the No4 pool. Last night the US Nuclear Regulatory Commission (USNRC) said there was no water left in the pool, resulting in "extremely high" radiation levels. An earlier fire and explosion in the No 4 reactor building is thought to have breached the protective walls around the pool. A statement from the USNRC said: "We believe that secondary containment has been destroyed and there is no water in the spent fuel pool and we believe that radiation levels are extremely high which could possibly impact the ability to take corrective measures."

If the water has gone, Mr Jaczko warned, there is nothing to stop the fuel rods from getting hotter and ultimately melting down. The outer shell of the rods could also ignite with enough force to propel the radioactive fuel inside over a wide area.

Jeremy Browne, the Foreign Office minister, said: "There is clearly an evolving situation and things are clearly getting worse at the Fukushima nuclear plant."

Attempts to cool the site by dumping sea water from helicopters had to be aborted at one stage because of dangerous radiation levels in the air above the plant. A police water cannon was brought in to help blast water into the overheating reactors and pools, but there were warnings that it may be too late to prevent a disaster. Thierry Charles, a safety official at France's Institute for Radiological Protection and Nuclear Safety (IRSN), said: "The next 48 hours will be decisive. I am pessimistic because, since Sunday, I have seen that almost none of the solutions has worked." He described the situation as "a major risk", but added: "All is not lost."

Asked about the maximum possible amount of radioactive release, he said "it would be in the same range as Chernobyl".

The incident at the Chernobyl nuclear power plant in Ukraine on April 26 1986 is estimated to have caused 57 direct deaths, with some 4,000 additional deaths from cancer.

Francois Baroin, a French government spokesman, went further, saying: "In the worst of cases, it could have an impact worse than Chernobyl." He added: "They have visibly lost the essential of control."

Malcolm Grimston, a British nuclear expert at the Chatham House think tank, played down suggestions of an impending disaster, saying Fukushima was not like Chernobyl.

"We're nearly five days after the fission process was stopped, the levels of radioactive iodine will only be about twothirds of where they were at the start, some of the other, very shortlived, very radioactive material will be gone altogether by now," he said.

Earlier, Nathalie KosciuskoMorizet, France's ecology minister, had said that "the worst scenario is possible and even probable". At one point, radiation levels at the plant rose to such dangerous levels that all workers were evacuated from the site. A 180strong team was later allowed back to continue attempts to cool the fuel rods, but the government raised the maximum allowable radiation exposure for workers from 100 millisieverts per year to 250, which it said was "unavoidable due to the circumstances".

Yukiya Amano, the International Atomic Energy Agency's director general, said the situation was "very serious". He is flying to Japan today for a firsthand briefing on the crisis.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_94231571
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:17 schreef superworm het volgende:
Guardian:

10.11am (7.11pm JST): NHK has a round-up of radiation levels in towns around the stricken Fukushima plant. While the report insists there is, as yet, no danger to human health the figures are somewhat disquieting:

As of 9am Thursday, at Fukushima City, 65 kilometres north-west of the Fukushima Daiichi plant, radiation level was 13.9 microsieverts per hour. This is more than 340 times the usual background level.
At Koriyama City west of the plant, the reading was 2.71 microseiverts, 45 times the normal level. South of the plant, in Iwaki City, radiation levels were as high as 20 times the usual level at 1.25 microseiverts.
But health authorities say one-hour of exposure to radiation at any of the observed levels would range between 1/500th to 1/40th of the amount of radiation the body would receive in a single stomach X-ray.
ja leuk dat een enkele xray meer straling levert. maar een enkele xray duurt ook maar eventjes. dit lijkt toch wel een redelijke permanente status te hebben zeg maar ;(
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:21:56 #240
38496 Perrin
pi_94231578
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:17 schreef superworm het volgende:
Guardian:

Dat is best veel..

Naast stralingsmetingen moet de oorzaak van de straling worden onderzocht, als deze niveau's worden veroorzaakt door splijtstofdeeltjes is het tijd die gebieden te evacueren.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat de oorzaak van de straling gammastraling van de kerncentrale kan zijn op die afstanden.. dus dan blijft als bron volgens mij weinig anders over dan fallout?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')