abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93968381

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Beursvloer #186 Geef ons brood en spelen
Beursvloer #187 waar inflatie zijn tol eist
Beursvloer #188 Waar zelfs de grond onder onze voeten niet veilig is
pi_93968453
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 18:40 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Marc Faber ziet russische bonds als een goede belegging. Ideetje miscchien?
dank voor de tip, daar ga ik eens naar zoeken? Misschien een ETF oid?
pi_93968523
Ik zal de oude reports eens doorlezen hoe hij daarop inspeelt.
Waarschijnlijk bedoelt hij echt de obligaties zelf maar ik weet niet of je die zomaar kunt kopen.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_93968561
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 19:01 schreef fedsingularity het volgende:
Ik zal de oude reports eens doorlezen hoe hij daarop inspeelt.
Waarschijnlijk bedoelt hij echt de obligaties zelf maar ik weet niet of je die zomaar kunt kopen.
vast niet, maar spreiding is denk ik wel belangrijk in dit soort landen/regimes :)
  vrijdag 11 maart 2011 @ 20:58:42 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_93974978
Als de winsten van cisco in de toekomst niet sterk afnemen is het op de huidige koers geen duur aandeel. Hetzelfde geldt wellicht voor Microsoft. Die hebben ook mega veel cash en genereren veel vrije kasstroom. Ook las ik dat de kinect een enorm succes is (ze hebben er al 10 miljoen van verkocht) dus zijn ze nog best in staat succesvolle nieuwe producten te lanceren.

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 11-03-2011 21:05:11 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_93979705
tvp
BlaBlaBla
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 maart 2011 @ 22:19:27 #7
862 Arcee
Look closer
pi_93979774
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 22:18 schreef Soldier2000 het volgende:
tvp
Die gebruiken we al tijden niet meer. :P
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_93993412
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 20:58 schreef JimmyJames het volgende:
Als de winsten van cisco in de toekomst niet sterk afnemen is het op de huidige koers geen duur aandeel. Hetzelfde geldt wellicht voor Microsoft. Die hebben ook mega veel cash en genereren veel vrije kasstroom. Ook las ik dat de kinect een enorm succes is (ze hebben er al 10 miljoen van verkocht) dus zijn ze nog best in staat succesvolle nieuwe producten te lanceren.
nieuwe producten inderdaad. Het is even de vraag hoe succesvol die zullen zijn ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93993460
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 05:04 schreef Unstoppable het volgende:
Inside Job was best wel fun >:)
Die zag ik eergisteren in het vliegtuig. En wat me opviel: die shots met interviews van die man die voor de crisis -in 2005/2006- waarschuwde voor subprime. Daar liep een ticker van de Dow Jones en de S&P mee. Een DJ van ongeveer 10500 en een S&P van 1200 en een beetje.

En waar staan die nu? :)
What crisis? :D
pi_93993512
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 05:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Die zag ik eergisteren in het vliegtuig. En wat me opviel: die shots met interviews van die man die voor de crisis -in 2005/2006- waarschuwde voor subprime. Daar liep een ticker van de Dow Jones en de S&P mee. Een DJ van ongeveer 10500 en een S&P van 1200 en een beetje.

En waar staan die nu? :)
What crisis? :D
Ik vond wel dat er vrij heftig in werd geknipt. Iedereen die tot de bad guys behoorde werden neergezet door flink knip en plakwerk, maar bij sommige was het gestotter wel heel erg duidelijk _O-
pi_94008061
Ik had nog niet zo lang een nuclear energy ETF op de kooplijst staan... Ben eens benieuwd wat dat maandag gaat geven...
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:19:14 #13
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94008088
What Does Anonymous Have on Bank of America?

http://gawker.com/?_escaped_fragment_=5781158#!5781158
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:29:26 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94012627
BAC was toch ook al het doelwit van die bende van Assange? :P
iets met rook & vuur ..
pi_94012831
Assange zou in Januari met documenten over BAC komen maar tot op heden leek het meer een loos dreigement. Nu lijkt Anonymous het heft in handen te nemen.
Ik ben benieuwd... die mails geloof ik wel maar wat zou er werkelijk op de balans staan?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_94019825
Als ik zo wat berichten lees naar aanleiding van Japan zouden het weleens erg rode dagen kunnen worden op de beurs, (A major Japanese earthquake long has been a fear for the U.S. bond market. Japan is the second-largest holder of Treasury securities, with $882 billion at the end of 2010, following China's $1.16 trillion)

http://www.telegraph.co.u(...)global-recovery.html
I'm bangin from Belize to Tel Aviv on the Red Sea
Racin' Saddam Hussein on Kawasaki jet skis-Rass Kass
pi_94039121
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:06 schreef Airforce1 het volgende:
Als ik zo wat berichten lees naar aanleiding van Japan zouden het weleens erg rode dagen kunnen worden op de beurs, (A major Japanese earthquake long has been a fear for the U.S. bond market. Japan is the second-largest holder of Treasury securities, with $882 billion at the end of 2010, following China's $1.16 trillion)
Ik weet niet waar je die laatste zin vandaan hebt (staat niet in het artikel). Als die angst echter werkelijk aanwezig zou zijn, dan had de markt vrijdag al alle kans om te reageren. Alle belangrijke indices in de VS zijn echter met een bescheiden plus geeindigd.

De Nikkei 225 Juni future geeft een stand van 10.005 aan. Dit is ongeveer -3% vergeleken met de Nikkei van vrijdagmorgen in Japan, dus voor de aardbeving. Dit noem ik geen crash. Die Nikkei future werd tot vrijdag 16.22 u. EST verhandeld, dus zelfs de nucleaire problemen waren toen al bekend.

In het vorige topic suggereerde Dinosaur SR dat er periode nodig is om zo'n ramp (psychologisch) te laten bezinken. Ik denk dat ook, maar na een paar uur zou je toch grote verkopen verwachten. Aangezien de Japanse beurs toen al dicht was, zou je shortsellers in die Nikkei future verwachten om tenminste nog wat risico af te dekken. Plus daarboven op nog speculanten.

Dit zagen we vrijdag maar in heel beperkte mate, dus waarom zou dit maandag ineens wel gebeuren ?
  zondag 13 maart 2011 @ 13:58:11 #18
82489 Airforce1
Gina Carano
pi_94043964
Ik heb zelf vrijdag niet al het nieuws gevolgd, en voor zover ik die dag doorkreeg leek het een zeer beperkte impact te hebben op het dagelijks leven in Japan, maar toen ik wat meer e mails kreeg op zaterdag met power plant shutdowns etc begon het bij mij in ieder geval een wat pessimistischer plaatje op te leveren.

excuus, laatste zin kom uit een ander artikel: http://online.barrons.com(...).html?mod=BOL_twm_mw
I'm bangin from Belize to Tel Aviv on the Red Sea
Racin' Saddam Hussein on Kawasaki jet skis-Rass Kass
pi_94052157
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:58 schreef Airforce1 het volgende:
Ik heb zelf vrijdag niet al het nieuws gevolgd, en voor zover ik die dag doorkreeg leek het een zeer beperkte impact te hebben op het dagelijks leven in Japan, maar toen ik wat meer e mails kreeg op zaterdag met power plant shutdowns etc begon het bij mij in ieder geval een wat pessimistischer plaatje op te leveren.
Ik had zelf ook een grotere reaktie verwacht, maar nu dit uitgebleven is op vrijdag, zie ik het niet alsnog gebeuren.

Verzekeringsmaatschappijen lijken mij de eerste zorg. Maar het is wel zo dat aardbevingen met een bepaalde regelmaat voorkomen en de maatschappijen dit incalculeren in hun modellen en de berekende premies. Bovendien worden risico's verder verspreid via herverzekeringsmaatschappijen. Ook is dit niet een black swan van de categorie 9/11, waarbij veel investeerders hun bestaande wereldbeeld moeten bijstellen. Allemaal redenen waarom de impact op de financiele markten mogelijk zal meevallen.

We zullen het snel genoeg weten.
  zondag 13 maart 2011 @ 16:58:45 #20
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94052242
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:49 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit zagen we vrijdag maar in heel beperkte mate, dus waarom zou dit maandag ineens wel gebeuren ?
Denk dat het nog wel leuk omlaag gaat. Van het weekend heeft men wereldwijd toch beter de schade gezien + die troep met die kerncentrales. Bijvoorbeeld infrastructuur in heel Japan is nog ontregeld en een hoop extra energie moet worden geïmporteerd.
The more debt, the better
pi_94052582
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 16:58 schreef flyguy het volgende:

[..]

Denk dat het nog wel leuk omlaag gaat. Van het weekend heeft men wereldwijd toch beter de schade gezien + die troep met die kerncentrales. Bijvoorbeeld infrastructuur in heel Japan is nog ontregeld en een hoop extra energie moet worden geïmporteerd.
Klopt. Heb bewust vrijdag nog een aantal posities verkocht en een kleine short aangegaan omdat ik verwacht dat we morgen (vanavond) rood openen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 13 maart 2011 @ 17:18:30 #22
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94053189
Overigens is die situatie helemaal vervelend voor Aegon. Natuurlijk krijgen ze ook een hoop claims, maar ze hebben TransAmerica al een tijd in de etalage staan en dat is één van de grootste herverzekeraars. Dus ik denk dat mogelijke kopers ook nog wel even de boot afhouden.
pi_94053769
Ik ben ook erg benieuwd wat er maandag gaat gebeuren op de beurs met die problemen met de kerncentrales.
  zondag 13 maart 2011 @ 21:03:34 #24
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94065626
welke indexen correleren het meest?
pi_94070682
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:03 schreef Sokz het volgende:
welke indexen correleren het meest?
Ga naar Yahoo Finance, download de data van de verschillende indices. Zet ze naast elkaar in excel en maak er een correlatie matrix van. Uurtje werk? :P
pi_94071025
Hoe laat gaat de Nikkei open? Weet iemand dat?

Ik ben benieuwd hoeveel procent er vanaf gaat.
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_94071618
Uurtje of 1
  zondag 13 maart 2011 @ 22:21:36 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94071845
Het is natuurlijk interessant te speculeren wat het effect van zo'n aardbeving op de economie en de beurs zal zijn.
De grote aardbeving in Kobe heeft op langere termijn een positief effect gehad op de economie omdat dit een boost gaf in herconstructie.
Voor verzekeraars bedraagt de te vergoeden schade iets van 40-150 miljard, wat ik zo op het web lees. Dit betreft grotendeels Japanse verzekeraars.
De vraag is of dit op de lange termijn ook slecht is voor deze verzekeraars. Zoals je weet wordt die schade op termijn gewoon terugverdiend doordat de premies omhoog gaan. Relatief gezien verdient een verzekeraar die een verhoudingsgewijs kleine exposure aan deze ramp heeft er dus gewoon aan!

Vaak hebben gebeurtenissen een ander effect op koersen dan je intuitief verwacht. Zo stéég de Yen! (Want handelaren verwachten dat Japanse verzekeraars geld terug gaan halen uit het buitenland om alle schade te betalen. Vraag naar Yen omhoog, dus de prijs ook!)

Ik zou dus niet gaan shorten op een na-ijleffect van deze aardbeving. In principe moet alle info al in de koers van vrijdag zitten, en zo niet wordt deze maandagochtend bij opening er ogenblikkelijk in verwerkt.
The End Times are wild
pi_94072210
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:21 schreef LXIV het volgende:
Het is natuurlijk interessant te speculeren wat het effect van zo'n aardbeving op de economie en de beurs zal zijn.
De grote aardbeving in Kobe heeft op langere termijn een positief effect gehad op de economie omdat dit een boost gaf in herconstructie.

Broken window fallacy,
pi_94072253
De future stond vrijdag al onder de 10.000, er zal vandaag nog wel een procent of 3 afgaan.
Is dit misschien juist een mooie kans om longs op te bouwen?
Het is vreselijk natuurlijk maar het zal allerlei economische activiteit aanwakkeren, de centrale bank zal waarschijnlijk voldoende liquiditeit verschaffen en het monetaire beleid verruimen.

Dus bedrijvigheid en wellicht een zwakkere yen, beide lijken me bullish voor de Nikkei op termijn.
  zondag 13 maart 2011 @ 22:30:18 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94072511
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:25 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Broken window fallacy,
Nee. Ik wist dat die comment zou komen, maar het zit toch iets anders.
De economische groei die gemeten is na Kobe is gewoon reeel geweest. In dat hele broken Window verhaal is de clou dat iemand zijn geld aan iets anders had uitgegeven wanneer hij geen gebroken raam hoefde te repareren. Maar als die persoon nu geld genoeg op de plank had liggen waar hij niks mee deed, had dat gebroken raam wel degelijk een ketting van economische activiteit kunnen genereren.

Juist in het geval Japan is er sprake van geld op de plank (Japanners zijn té spaarzaam), want nu gebruikt gaat worden voor reconstructie.
The End Times are wild
pi_94072665
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee. Ik wist dat die comment zou komen, maar het zit toch iets anders.
De economische groei die gemeten is na Kobe is gewoon reeel geweest. In dat hele broken Window verhaal is de clou dat iemand zijn geld aan iets anders had uitgegeven wanneer hij geen gebroken raam hoefde te repareren. Maar als die persoon nu geld genoeg op de plank had liggen waar hij niks mee deed, had dat gebroken raam wel degelijk een ketting van economische activiteit kunnen genereren.

Juist in het geval Japan is er sprake van geld op de plank (Japanners zijn té spaarzaam), want nu gebruikt gaat worden voor reconstructie.
Waardoor de overheid de staatsschuld (meer) extern moet gaan financieren met alle gevolgen van dien. Geld op de spaarbank is niet nutteloos.
  zondag 13 maart 2011 @ 22:38:22 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94072978
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:32 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Waardoor de overheid de staatsschuld (meer) extern moet gaan financieren met alle gevolgen van dien. Geld op de spaarbank is niet nutteloos.
De Japanse staatsschuld is wel een negatieve factor. Maar ook dat moet je van 2 kanten bekijken. Is Japan als land dan zo arm? Volgens mij hebben ze al decennia lang een handelsoverschot. Dat betekent dat er meer geld het land is ingestroomd dan eruit. Dat geld moet dus ergens zijn, zit het niet bij de overheid dan wel bij de Japanse particulieren.

Zo'n lijstje met staatsschulden zegt mij dus niet zoveel. Want er zijn veel meer factoren die relevant zijn, zoals particuliere schulden of bezittingen, pensioenopbouw, hoe bedrijven gefinancierd zijn en ga zo maar door. Netto is Japan een schuldeiser in de wereld, dus ze kunnen geld genoeg naar zich toe trekken. Of de staat hiervoor nu belastingen moet heffen, Japanse bedrijven de kar trekken of het initiatief particulier is.
The End Times are wild
pi_94073601
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

De Japanse staatsschuld is wel een negatieve factor. Maar ook dat moet je van 2 kanten bekijken. Is Japan als land dan zo arm? Volgens mij hebben ze al decennia lang een handelsoverschot. Dat betekent dat er meer geld het land is ingestroomd dan eruit. Dat geld moet dus ergens zijn, zit het niet bij de overheid dan wel bij de Japanse particulieren.

Zo'n lijstje met staatsschulden zegt mij dus niet zoveel. Want er zijn veel meer factoren die relevant zijn, zoals particuliere schulden of bezittingen, pensioenopbouw, hoe bedrijven gefinancierd zijn en ga zo maar door. Netto is Japan een schuldeiser in de wereld, dus ze kunnen geld genoeg naar zich toe trekken. Of de staat hiervoor nu belastingen moet heffen, Japanse bedrijven de kar trekken of het initiatief particulier is.
Extra belasting heffen, puur voor de financiering is imho niet goed voor de economie. Bedrijven de kar te laten trekken is dat zijn hun schaarse middelen voor iets anders inzetten dat oorspronkelijk geplanned. En bij personen ruil je in feite productiviteit voor zeg, Toyota, in voor productiviteit om her op te bouwen.

Ik zit zo eens te googlen naar wat onderzoeken op dit gebied, maar ik kan nergens iets vinden waarbij gesteld wordt dat de netto effecten positief zijn. Vaak komt het niet verder dan wat vergelijk met economische groei, nikkei index e.d.

Wat wel is, in die aardbeving is tussen de $100 en $200 miljard aan waarde vernietigt (lastig om een eenduidig bedrag te vinden).

Ik kwam wel dit nog tegen Economic Consequences of Earthquakes: Preparing for the Unexpected (preface)
  zondag 13 maart 2011 @ 22:53:42 #35
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94073889
Zit zelf nog te twijfelen of ik straks om 12 uur short op nikkei futures gaan. Eerst maar eens kijken op welk niveau de handel wordt hervat.
  zondag 13 maart 2011 @ 22:53:51 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94073893
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:48 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Extra belasting heffen, puur voor de financiering is imho niet goed voor de economie. Bedrijven de kar te laten trekken is dat zijn hun schaarse middelen voor iets anders inzetten dat oorspronkelijk geplanned.

Ik zit zo eens te googlen naar wat onderzoeken op dit gebied, maar ik kan nergens iets vinden waarbij gesteld wordt dat de netto effecten positief zijn. Vaak komt het niet verder dan wat vergelijk met economische groei, nikkei index e.d.

Wat wel is, in die aardbeving is tussen de $100 en $200 miljard aan waarde vernietigt (lastig om een eenduidig bedrag te vinden).

Ik kwam wel dit nog tegen Economic Consequences of Earthquakes: Preparing for the Unexpected (preface)
Een belasting heffen en dat geld uitgeven (ipv het tegen ca 0% rente op de bank te laten staan) en het vervolgens uitgeven is helemaal niet slecht voor de economie. Economie is immers het rondpompen van geld. Als de consument het niet uitgeeft (Japan) en de staat pakt het af en geeft het uit zie ik alleen maar economisch voordeel.

Als je langdurig de markt wil verslaan (zoals ik doe) moet je leren anders te denken dan de massa. De massa denkt: Oei, een ramp. Nu moeten verzekeraars gaan uitbetalen. Sell, sell, sell.
Ik denk: Weet je wat pas echt een ramp zou zijn voor verzekeraars? Als er 50 jaar lang geen enkele catastrophe, inbraak of brand zou zijn. Want dan ging niemand zich meer verzekeren, werden verzekeringsmaatschappijen nutteloos en gingen ze allemaal faillliet.
Alles wat nu uitbetaalt gaat worden komt dubbel terug aan hogere premies de komende jaren.

Daarom ben ik vrijdag tegen het sluiten van de markt nog extra long gegaan op een aantal verzekeraars. Misschien betaalt het zich de eerste maand niet uit, maar LT wel.
The End Times are wild
pi_94074107
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:48 schreef tjoptjop het volgende:
Nu.nl had er een artikeltje over met een verwijzing naar een onderzoeker die verwacht dat het effect klein is: http://www.nu.nl/economie(...)impact-economie.html
pi_94074226
Verwachten jullie nog wat van de release van Anonymous over BAC?
Om 05:00 GMT brengen ze wat documenten naar buiten, aldus ZH
pi_94074254
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een belasting heffen en dat geld uitgeven (ipv het tegen ca 0% rente op de bank te laten staan) en het vervolgens uitgeven is helemaal niet slecht voor de economie. Economie is immers het rondpompen van geld. Als de consument het niet uitgeeft (Japan) en de staat pakt het af en geeft het uit zie ik alleen maar economisch voordeel.

Als je langdurig de markt wil verslaan (zoals ik doe) moet je leren anders te denken dan de massa. De massa denkt: Oei, een ramp. Nu moeten verzekeraars gaan uitbetalen. Sell, sell, sell.
Ik denk: Weet je wat pas echt een ramp zou zijn voor verzekeraars? Als er 50 jaar lang geen enkele catastrophe, inbraak of brand zou zijn. Want dan ging niemand zich meer verzekeren, werden verzekeringsmaatschappijen nutteloos en gingen ze allemaal faillliet.
Alles wat nu uitbetaalt gaat worden komt dubbel terug aan hogere premies de komende jaren.

Daarom ben ik vrijdag tegen het sluiten van de markt nog extra long gegaan op een aantal verzekeraars. Misschien betaalt het zich de eerste maand niet uit, maar LT wel.
Leuk, maar wat heeft dat te maken met de economische effecten voor Japan. Jij stelt dat het netto effect van de Kobe aardbeving positief is, daarna kom je aan met de markt verslaan :? Tuurlijk zijn er participanten die beter af zijn door zo'n ramp maar de groep an sich wordt er niet beter van. En nogmaals, geld op de bank heeft ook gewoon een economisch nut.

Even puur uit interesse: hang jij Keynes aan?
pi_94074475
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:53 schreef flyguy het volgende:
Zit zelf nog te twijfelen of ik straks om 12 uur short op nikkei futures gaan. Eerst maar eens kijken op welk niveau de handel wordt hervat.
Het lijkt erop dat de future al open is.
  zondag 13 maart 2011 @ 23:07:32 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94074619
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Leuk, maar wat heeft dat te maken met de economische effecten voor Japan. Jij stelt dat het netto effect van de Kobe aardbeving positief is, daarna kom je aan met de markt verslaan :? Tuurlijk zijn er participanten die beter af zijn door zo'n ramp maar de groep an sich wordt er niet beter van. En nogmaals, geld op de bank heeft ook gewoon een economisch nut.

Even puur uit interesse: hang jij Keynes aan?
Het gaat niet om 'beter of slechter' van worden. Het gaat op het effect van zo'n catastrophe op de economie van Japan in het algemeen, de effecten op verzekeraars en wat beurskoersen hier uiteindelijk mee doen. Mijn stelling is dat je niet meteen moet gaan shorten, maar dat je het ook op wat andere manieren kunt bekijken. Heel vaak heeft een gebeurtenis een onverwacht effect, vaak zelfs een effect wat precies tegenovergesteld is aan hetgeen je op het eerste gezicht verwacht. Diegene die dat tegenovergestelde effect doorziet is degene die de markt kan verslaan.

Geld op de bank heeft enkel nut wanneer het geinvesteerd wordt of voor consumptie aangewend of als lening of wat dan ook. Geld dat daar tegen nauwelijks rente niks doet is zinloos. De reden dat de rente in Japan al zo lang zo laag is komt omdat er teveel gespaard wordt en te weinig geinvesteerd/geconsumeerd. Daarom is de prijs van geld (dus de rente) ook zo laag.
Een zelfde ramp in de VS zou bijvoorbeeld een compleet ander effect kunnen hebben. Daar is het probleem juist dat er meer geconsumeerd wordt dan gespaard.

Ik ben geen Keynesiaan, maar erken wel dat macro gezien de overheid enkel geld kan rondpompen. In economisch zwakke tijden, wanneer de geldstroom onvoldoende is, kan -overheidsingrijpen- wel leiden tot het ondersteunen van de economie.
Of de overheid dat moet doen is een ander verhaal.
The End Times are wild
  zondag 13 maart 2011 @ 23:08:34 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94074660
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:04 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Lijkt alsof er een bodempje op de 10K is gelegd!
The End Times are wild
pi_94074709
Rechts onderin staat 9770...
pi_94074713
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:57 schreef jaco het volgende:

[..]

Nu.nl had er een artikeltje over met een verwijzing naar een onderzoeker die verwacht dat het effect klein is: http://www.nu.nl/economie(...)impact-economie.html
Ik lees daar vooral dat moderne rijke landen in korte tijd kunnen herstellen van een ramp, iets wat ik nooit betwist heb. Maar dat wilt nog niet zeggen dat het netto resultaat positief is.

quote:
Another U.S. academic who has studied the lessons from Kobe, the late George Horwich of Purdue University, noted that media reports said it could take the city as long as a decade to recover. In the event, within 15 months manufacturing in Kobe was at 98 percent of its pre-disaster trend; imports had fully recovered within a year and exports were back at 85 percent capacity; and 79 percent of shops had reopened by July 1996.
pi_94074813
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat niet om 'beter of slechter' van worden. Het gaat op het effect van zo'n catastrophe op de economie van Japan in het algemeen, de effecten op verzekeraars en wat beurskoersen hier uiteindelijk mee doen. Mijn stelling is dat je niet meteen moet gaan shorten, maar dat je het ook op wat andere manieren kunt bekijken. Heel vaak heeft een gebeurtenis een onverwacht effect, vaak zelfs een effect wat precies tegenovergesteld is aan hetgeen je op het eerste gezicht verwacht. Diegene die dat tegenovergestelde effect doorziet is degene die de markt kan verslaan.

Geld op de bank heeft enkel nut wanneer het geinvesteerd wordt of voor consumptie aangewend of als lening of wat dan ook. Geld dat daar tegen nauwelijks rente niks doet is zinloos. De reden dat de rente in Japan al zo lang zo laag is komt omdat er teveel gespaard wordt en te weinig geinvesteerd/geconsumeerd. Daarom is de prijs van geld (dus de rente) ook zo laag.
Een zelfde ramp in de VS zou bijvoorbeeld een compleet ander effect kunnen hebben. Daar is het probleem juist dat er meer geconsumeerd wordt dan gespaard.

Ik ben geen Keynesiaan, maar erken wel dat macro gezien de overheid enkel geld kan rondpompen. In economisch zwakke tijden, wanneer de geldstroom onvoldoende is, kan -overheidsingrijpen- wel leiden tot het ondersteunen van de economie.
Of de overheid dat moet doen is een ander verhaal.
Ik ging eigenlijk alleen in op je comment dat Kobe positief was voor de economie in z'n geheel. Niet voor bepaalde actoren in die markt, daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in dat dat positief kan werken.
  zondag 13 maart 2011 @ 23:17:02 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94075038
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:12 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik ging eigenlijk alleen in op je comment dat Kobe positief was voor de economie in z'n geheel. Niet voor bepaalde actoren in die markt, daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in dat dat positief kan werken.
Ja, dat is in ieder geval de data die ik hierover gelezen heb. Positief voor de economie als geheel.

Maar mijn punt is eigenlijk (wat dit is slechts een voorbeeld) dat gebeurtenissen effecten kunnen hebben die tegengesteld zijn aan wat je op het eerste gezicht zou denken.
(Zoals het stijgen van de Yen na de aardbeving).
En dat je dus geld kunt verdienen door anders te denken dan de rest door op zulke momenten contrair te handelen.
The End Times are wild
pi_94075057
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:38 schreef LXIV het volgende:
Netto is Japan een schuldeiser in de wereld
Hoe kom je hierbij?
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_94075110
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, dat is in ieder geval de data die ik hierover gelezen heb. Positief voor de economie als geheel.

Maar mijn punt is eigenlijk (wat dit is slechts een voorbeeld) dat gebeurtenissen effecten kunnen hebben die tegengesteld zijn aan wat je op het eerste gezicht zou denken.
(Zoals het stijgen van de Yen na de aardbeving).
En dat je dus geld kunt verdienen door anders te denken dan de rest door op zulke momenten contrair te handelen.
Ja ok, maar dat laatste betwist ik ook niet :P

Heb je misschien linkje naar dat onderzoek oid? Ik word er niet echt veel wijs uit namelijk
  zondag 13 maart 2011 @ 23:20:00 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94075186
quote:
5s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:17 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Hoe kom je hierbij?
Omdat Japan al jarenlang een handelsoverschot heeft. Dat geld moet ergens naar toe zijn!

Eigenlijk is praktisch alle data over overheidsschulden/pensioenopbouwen/bedrijfs of particuliere bezittingen niet zo zinvol, want de situatie in alle landen is zo compleet anders dat simpelweg één factor vergelijken nergens op slaat.

De gemakkelijkste en relevantste parameter om te beschouwen of een land geld heeft of schuld heeft is de handelsbalans over een aantal jaren. Is de positief dan heeft het land geld, is die negatief dan heeft een land schuld. Waar dat geld precies ligt in dat land intereseert me minder.
The End Times are wild
pi_94075192
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Mja, toch een 327 punten er af sinds de opening. Ik had verdorie short moeten gaan voor sluiting afgelopen vrijdag. Al ziet het plaatje er nu nog wel vrij 'shorty' uit.
  zondag 13 maart 2011 @ 23:23:30 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94075359
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, toch een 327 punten er af direct bij opening. Ik had verdorie short moeten gaan voor sluiting afgelopen vrijdag. Al ziet het plaatje er nu nog wel vrij 'shorty' uit.
Maar vrijdag bij sluiting wist je nog niks van die kerncentrales af, van het tekort aan electriciteit dat Japan de komende maand zal hebben of van de precieze omvang van de ramp.
Voor hetzelfde geld had het allemaal meegevallen van het weekeinde.

Dus waarom spijt? Je kon toen niet meer weten dan de markt. En die gaf een matig effect aan.
The End Times are wild
pi_94075631
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:20 schreef LXIV het volgende:
De gemakkelijkste en relevantste parameter om te beschouwen of een land geld heeft of schuld heeft is de handelsbalans over een aantal jaren. Is de positief dan heeft het land geld, is die negatief dan heeft een land schuld. Waar dat geld precies ligt in dat land intereseert me minder.
Als het zo simpel zou zijn dan had Japan helemaal geen exorbitante bedragen hoeven lenen van haar burgers. De Japanse staatsschuld staat enorm hoog voor een extreem lage rente. 20% van de overheidsinkomsten gaan naar het aflossen van enkel de rente alleen dus ga maar na wat een marktconforme rentestijging betekent voor dat land. Het hebben van een handelsoverschot is geen goede parameter om de solvabiliteit te meten aangezien er netto geld vloeit naar de investeerders en niet direct naar het land zelf. Dat kunnen dus ook buitenlandse investeerders zijn. In ieder geval, de vergelijking gaat niet 1:1 op voor de economie of de staatsschuld in het agemeen dus kun je op deze manier niet stellen dat Japan een schuldeiser is.
Greece
pi_94075685
Overigens betreffende het shorten op de Nikkei. Kijk eens naar de impact van WO2 c.q. Pearl Harbour op de Amerikaanse economie en bedenk goed wat het effect van een catastrophe voor invloed heeft op de markt in h etalgemeen. Dat is echt marginaal. Niet shorten dus.
Greece
pi_94075725
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar vrijdag bij sluiting wist je nog niks van die kerncentrales af, van het tekort aan electriciteit dat Japan de komende maand zal hebben of van de precieze omvang van de ramp.
Voor hetzelfde geld had het allemaal meegevallen van het weekeinde.

Dus waarom spijt? Je kon toen niet meer weten dan de markt. En die gaf een matig effect aan.
Waarom spijt? Omdat het niet een geheel onlogische reactie is. Ik had laatst ergens gelezen dat men vaak veel te positief is over de economische gevolgen van een ramp. Zie de olie crisis van BP bijv.
pi_94075758
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom spijt? Omdat het niet een geheel onlogische reactie is. Ik had laatst ergens gelezen dat men vaak veel te positief is over de economische gevolgen van een ramp. Zie de olie crisis van BP bijv.
En te negatief over de ecologische gevolgen (zie ook weer BP en ook Tjernobyl)
pi_94075784
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:31 schreef Mendeljev het volgende:
Overigens betreffende het shorten op de Nikkei. Kijk eens naar de impact van WO2 c.q. Pearl Harbour op de Amerikaanse economie en bedenk goed wat het effect van een catastrophe voor invloed heeft op de markt in h etalgemeen. Dat is echt marginaal. Niet shorten dus.
Maar dat (pearl harbour) heeft toch ook niet zo'n breed effect qua economie als een aardbeving wat een boel van land (waarde) vernietigd?
pi_94075827
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:33 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En te negatief over de ecologische gevolgen (zie ook weer BP en ook Tjernobyl)
True maar ik ben geen ecoloog en dat soort dingen kun je vaak toch pas veel later testen :P. Dat is niet te vergelijken met waarde wat nu wordt vernietigd. Want dat zal weer ergens vandaan moeten komen.
pi_94075871
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar dat (pearl harbour) heeft toch ook niet zo'n breed effect qua economie als een aardbeving wat een boel van land (waarde) vernietigd?
De tsunami toch ook niet echt? Het is misschien lullig om te zeggen maar hoeveel procent van de bevolking of de markt is nou echt getroffen? Ik denk dat het wel meevalt en dat de omvang van de ramp te breed uitgementen wordt (niet in mensenlevens natuurlijk).
Greece
  zondag 13 maart 2011 @ 23:36:56 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94075883
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:30 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Als het zo simpel zou zijn dan had Japan helemaal geen exorbitante bedragen hoeven lenen van haar burgers. De Japanse staatsschuld staat enorm hoog voor een extreem lage rente. 20% van de overheidsinkomsten gaan naar het aflossen van enkel de rente alleen dus ga maar na wat een marktconforme rentestijging betekent voor dat land. Het hebben van een handelsoverschot is geen goede parameter om de solvabiliteit te meten aangezien er netto geld vloeit naar de investeerders en niet direct naar het land zelf. Dat kunnen dus ook buitenlandse investeerders zijn. In ieder geval, de vergelijking gaat niet 1:1 op voor de economie of de staatsschuld in het agemeen dus kun je op deze manier niet stellen dat Japan een schuldeiser is.
Als jij een land bent met hele rijke burgers en een grote staatsschuld is er mi niet zoveel aan de hand, want je kunt dat geld gewoon van je burgers afpakken als het nodig is. Desnoods via inflatie. Of je keert gewoon weinig pensioen uit en laat het de mensen zelf regelen. Zelfs het geld wat je aan rente betaalt blijft bij de binnenlandse schuldeisers.

Veel ernstiger is de situatie als je als land (staat) schuld hebt in het buitenland. Want dat moet je terugbetalen en kun je niet terugpakken. En alle rente die je betaalt stroomt het land uit en ben je kwijt. Dat helpt de groei ook niet.

Iedere Yen die de Japanse staat aan rente betaalt gaat naar zijn burgers. Die gaan dat óf in Japan consumeren (prima) of sparen (prima, blijft de rente laag van).

Tenminste, zo bekijk ik het.
The End Times are wild
  zondag 13 maart 2011 @ 23:38:09 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94075930
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:31 schreef Mendeljev het volgende:
Ik denk dat als je nu short je jezelf teveel laat meeslepen door het sentiment en dus hierdoor teveel betaalt voor je shortje. Wat niet wil zeggen dat je geen winst zou kunnen maken natuurlijk.

Daarom moet je dus het tegenovergestelde doen.
The End Times are wild
pi_94075972
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

True maar ik ben geen ecoloog en dat soort dingen kun je vaak toch pas veel later testen :P. Dat is niet te vergelijken met waarde wat nu wordt vernietigd. Want dat zal weer ergens vandaan moeten komen.
Het was dan ook niet zo'n hele serieuze opmerking van me :P

Maar ik las het ook toevallig laatst, kwam er op neer dat in alle voorspellingen van natuurschade er geen rekening mee wordt gehouden dat de natuur zelf ook prima 'herstelfunctie' heeft. Had o.a. ook betrekking op misvormde slachtoffers van Tjernobyl, dat hun (klein)kinderen eigenlijk alweer gewoon normaal zijn.

:') Ontopic maar weer :P
  zondag 13 maart 2011 @ 23:39:23 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94075979
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het effect van Pearl Harbour was in utimo Hiroshima en Nagasaki! En alles daar tussenin! Enorm dus!
The End Times are wild
pi_94075991
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:36 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

De tsunami toch ook niet echt? Het is misschien lullig om te zeggen maar hoeveel procent van de bevolking of de markt is nou echt getroffen? Ik denk dat het wel meevalt en dat de omvang van de ramp te breed uitgementen wordt (niet in mensenlevens natuurlijk).
Point taken. :) Je hebt ook wel gelijk.

.... maar toch zit ik er over na te denken om te shorten :P
pi_94076054
quote:
10s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het effect van Pearl Harbour was in utimo Hiroshima en Nagasaki! En alles daar tussenin! Enorm dus!
haha butterfly effect :P
pi_94076063
quote:
10s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk. Maar ik bedoelde meer korte termijn mogelijkheden. Ik bedoel. Na 9-11 daalde de aandelen markten in Amerika ook met 7% de dag dat de beurs weer open ging.
pi_94076149
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:36 schreef LXIV het volgende:
Als jij een land bent met hele rijke burgers en een grote staatsschuld is er mi niet zoveel aan de hand, want je kunt dat geld gewoon van je burgers afpakken als het nodig is. Desnoods via inflatie. Of je keert gewoon weinig pensioen uit en laat het de mensen zelf regelen. Zelfs het geld wat je aan rente betaalt blijft bij de binnenlandse schuldeisers.
Ja, maar dat is ook de reden dat Japan uberhaupt voor meer dan 200% van het BNP aan schuld heeft uitstaan. Buitenlandse kopers eisen daar extreem hoge rentes voor (zie: Griekenland).

Het scenario van Japan is daarom lang houdbaar door de flexibiliteit die de overheid op haar burgers kan uitoefenen maar het is niet gunstig voor de economie. Daarom zitten ze ook 20 jaar op nul groei.

quote:
Veel ernstiger is de situatie als je als land (staat) schuld hebt in het buitenland. Want dat moet je terugbetalen en kun je niet terugpakken. En alle rente die je betaalt stroomt het land uit en ben je kwijt. Dat helpt de groei ook niet.
Het is niet per sé ernstiger alleen accepteren buitenlandse investeerders een dergelijk hoge staatsschuld niet voor 1% rentevergoeding. Dan krijg je defaultscenario's zoals de PIIGS dat nu voorbereiden. Misschien is een default ook wel gunstiger, ik weet het niet.
Greece
pi_94076206
Bij 9/11, of ook Pearl Harbour/WO2 spelen natuurlijk ook andere sentimenten. Dat was echt een daad van agressie.

Dit is 'gewoon' een natuurramp
  zondag 13 maart 2011 @ 23:49:08 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94076310
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk. Maar ik bedoelde meer korte termijn mogelijkheden. Ik bedoel. Na 9-11 daalde de aandelen markten in Amerika ook met 7% de dag dat de beurs weer open ging.
Daar was het effect dus wel wat je in eerste instantie gevoelsmatig zou verwachten. Maar dat hoeft dus niet voor iedere gebeurtenis te gelden.

Net zoals zilver. Dat krijgt toch weer een duwtje in de rug. Samen met de toestand in Noord-Afrika die nog wel even zal aanhouden. Allemaal positief.
Maar je kunt je ook afvragen of daardoor zilver niet veel te duur is geworden de afgelopen jaren. Je kunt er niet vanuit gaan dat er vanaf nu wéér iedere 2 weken een revolutie/oliecrisis/catastrophe/aanslag plaatsvind om zilver verder te pushen. Waarschijnlijk niet.

Vergelijk het met een veertje dat omhoog gehouden wordt in zo'n glazen buis door ertegen te blazen. Iedere 'negatieve' gebeurtenis is een zuchtje wind dat het veertje (voordat het daalt) wéér iets hoger blaast. Die zuchtjes hebben nu -random- vaak achtereen plaatsgevonden. Maar statistisch gezien zijn ze normaal verspreid in de tijd. Als er straks niks gebeurt wat wind maakt dan gaat dat veertje dus weer dalen. Je zou zelf kunnen zeggen dat hoe slechter het gaat, hoe beter je vooruitzichten zijn als je zilver short.

Het is maar net hoe je het bekijkt.
The End Times are wild
pi_94076359
Overigens nu we het hebben over de irrationaliteit van beursbewegingen. De aanslag op de twin towers veroorzaakte binnen een minuut een initiele koersval en werd uiteindelijk na een paar minuten gecompenseerd door mensen die direct long gingen. Blijkbaar zag men de crash als een ongeval en werd er gedacht dat dit geen blijvende impact op de economie zou hebben. Toen het 2e vliegtuig zich insloeg begon de koersval pas echt omdat men zich er van bewust was dat het om een terroristische aanval ging en de onschendbaarheid van Amerika was aangetast. Jeremy Siegel had hier volgens mij een stuk over gewijd in zijn boek. Zal het eens inscannen. Blijkbaar acteren beleggers minder rigoreus op voorspelbare gebeurtenissen. Ik acht de aardbeving in Japan als een voorspelbare gebeurtenis en zou daarom niet short gaan. (Geen black swan scenario)
Greece
  zondag 13 maart 2011 @ 23:53:33 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94076485
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:44 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ja, maar dat is ook de reden dat Japan uberhaupt voor meer dan 200% van het BNP aan schuld heeft uitstaan. Buitenlandse kopers eisen daar extreem hoge rentes voor (zie: Griekenland).
Het opmerkelijke is juist dat Japan helemaal niet zoveel rente betaalt (ook niet aan het buitenland) terwijl hun schuld veel hoger is dan die van Griekenland. Niet voor niets zo, denk ik dan.
quote:
Het scenario van Japan is daarom lang houdbaar door de flexibiliteit die de overheid op haar burgers kan uitoefenen maar het is niet gunstig voor de economie. Daarom zitten ze ook 20 jaar op nul groei.
Die lage groei is het achterblijven van de binnenlandse consumptie. En demografische aspecten.
quote:
Het is niet per sé ernstiger alleen accepteren buitenlandse investeerders een dergelijk hoge staatsschuld niet voor 1% rentevergoeding. Dan krijg je defaultscenario's zoals de PIIGS dat nu voorbereiden. Misschien is een default ook wel gunstiger, ik weet het niet.
Nee, voor 1% gaat niemand aan Japan lenen. Maar het defaultrisico van Japan wordt niet zo hoog ingeschat hoor. AA- is het.
The End Times are wild
  maandag 14 maart 2011 @ 00:00:04 #71
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94076767
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ja zag het net. Er is mij al te veel af om nog mee te springen. Zie morgen wel of het de goede keuze is :)
pi_94076821
De futures op de Nikkei dalen nog steeds behoorlijk! We zitten al op de 9740 op de jun-11 serie.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:04:21 #73
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94076986
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
De futures op de Nikkei dalen nog steeds behoorlijk! We zitten al op de 9740 op de jun-11 serie.
Yup, bijna 3% eraf.

Als er tijdens de Japanse handelsdag nog een paar hevige naschokken zijn, kan dat trouwens nog hard klappen.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:04:43 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94077002
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Die power-shortages zullen wel een redelijk significante impact hebben op de winsten over 2011 voor bedrijven als Toyota etc. Zo'n fabriek een paar dagen, laat staan een paar weken stil leggen, kost natuurlijk enorm veel. Veel meer als het percentage winst!

Ik denk dat dit het meest relevante aspect is. Stel dat Toyota tot begin april stil ligt of maar op 50% capaciteit kan draaien, terwijl alle leningen, afschrijvingen e.d. doorlopen. Gezien de lage marges is dat erg negatief!
The End Times are wild
  maandag 14 maart 2011 @ 00:06:03 #75
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94077053
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die power-shortages zullen wel een redelijk significante impact hebben op de winsten over 2011 voor bedrijven als Toyota etc. Zo'n fabriek een paar dagen, laat staan een paar weken stil leggen, kost natuurlijk enorm veel. Veel meer als het percentage winst!

Ik denk dat dit het meest relevante aspect is. Stel dat Toyota tot begin april stil ligt of maar op 50% capaciteit kan draaien, terwijl alle leningen, afschrijvingen e.d. doorlopen. Gezien de lage marges is dat erg negatief!
Geloof dat ze de bedrijvigheid tot de 14de hadden opgeschort, valt wel mee dus.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:07:05 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94077092
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:06 schreef flyguy het volgende:

[..]

Geloof dat ze de bedrijvigheid tot de 14de hadden opgeschort, valt wel mee dus.
Ik had gelezen dat het wel een maand kon duren voordat er weer voldoende power was in Japan.
The End Times are wild
pi_94077236
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Aan de andere kant acht ik de Japanners slim genoeg om selectief die stroomtekorten toe te passen. Dus huizen, straatverlichting, billboards e.d compleet uit te zetten om de industrie volledig door te laten gaan.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:13:49 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94077358
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:10 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Aan de andere kant acht ik de Japanners slim genoeg om selectief die stroomtekorten toe te passen. Dus huizen, straatverlichting, billboards e.d compleet uit te zetten om de industrie volledig door te laten gaan.
Dat denk ik ook. Bovendien kennen Japanners een sterke sociale cohesie. Als de president of de keizer oproept op weinig energie te verbruiken (huishoudens) om het land er bovenop te helpen wordt daar wel gehoor aan gegeven.
En de Japanse obsessie voor verlichting e.d. kennende, valt er genoeg te besparen aan zinloze energie.
The End Times are wild
pi_94077431
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Bovendien kennen Japanners een sterke sociale cohesie. Als de president of de keizer oproept op weinig energie te verbruiken (huishoudens) om het land er bovenop te helpen wordt daar wel gehoor aan gegeven.
En de Japanse obsessie voor verlichting e.d. kennende, valt er genoeg te besparen aan zinloze energie.

Huh, lichtobsessie? :P
pi_94079399
Ik ben speciaal opgebleven voor de Nikkei index zelf en wordt daarvoor beloond met spektakel: http://e.nikkei.com/e/fr/marketlive.aspx

9,656.71 -597.72 ( - 5.83%)

Ik ben benieuwd of de directie van de beurs de handel gaat stilleggen als dit zo doorgaat.
pi_94079601
Bank of Japan injecteert even 85 miljard
  maandag 14 maart 2011 @ 02:01:45 #82
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94079952
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 01:22 schreef jaco het volgende:
Ik ben speciaal opgebleven voor de Nikkei index zelf en wordt daarvoor beloond met spektakel: http://e.nikkei.com/e/fr/marketlive.aspx

9,656.71 -597.72 ( - 5.83%)

Ik ben benieuwd of de directie van de beurs de handel gaat stilleggen als dit zo doorgaat.
Denk het niet. Stil leggen wordt meestal afgestraft als ze weer openen.
pi_94079957
Inmiddels -4,25%
  maandag 14 maart 2011 @ 02:03:05 #84
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94079968
De topix doet het pas heftig bijna -7%
pi_94081313
quote:
10s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:50 schreef Mendeljev het volgende:
Overigens nu we het hebben over de irrationaliteit van beursbewegingen. De aanslag op de twin towers veroorzaakte binnen een minuut een initiele koersval en werd uiteindelijk na een paar minuten gecompenseerd door mensen die direct long gingen. Blijkbaar zag men de crash als een ongeval en werd er gedacht dat dit geen blijvende impact op de economie zou hebben. Toen het 2e vliegtuig zich insloeg begon de koersval pas echt omdat men zich er van bewust was dat het om een terroristische aanval ging en de onschendbaarheid van Amerika was aangetast. Jeremy Siegel had hier volgens mij een stuk over gewijd in zijn boek. Zal het eens inscannen. Blijkbaar acteren beleggers minder rigoreus op voorspelbare gebeurtenissen. Ik acht de aardbeving in Japan als een voorspelbare gebeurtenis en zou daarom niet short gaan. (Geen black swan scenario)
da's volgens mij niet juist. Zelfs ruim nadat het tweede vliegtuig de twin towers had geraakt stonden de europese beurzen op een magere min. Pas de dag erna reageerden de beurzen echt. Dat is althans mijn herinnering. Is dat nog ergens terug te vinden? :)

/edit/ gezocht naar historische informatie, maar niet gevonden. Zo uit mijn geheugen gingen de koersen pas echt onderuit toen Wall Street weer opende, een paar dagen later. Kennelijk hebben veel mensen toch bevestiging van anderen nodig om te verkopen. Ik niet overigens, ik heb geleerd niet te lang te blijven zitten als het verkeerd gaat :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-03-2011 07:50:28 ]
pi_94083309
Ik twijfel om mijn aandelen te verkopen, momenteel alleen ING. Ik verwacht namelijk niet dat de beurzen binnenkort weer in het groen staan.

Hoe kijken jullie hier op dit moment tegenaan?
BlaBlaBla
pi_94084527
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik twijfel om mijn aandelen te verkopen, momenteel alleen ING. Ik verwacht namelijk niet dat de beurzen binnenkort weer in het groen staan.

Hoe kijken jullie hier op dit moment tegenaan?
als het aan JPM ligt zijn banken een buy, want ze hebben afgelopen maand ondergepresteerd. http://www.fd.nl/artikel/(...)vies-europese-banken Mag deze analist svp in hetzelfde hoekje als Edward Loef plaatsnemen?

"Euuuuh, het wordt weer tijd voor een porto wissel van onze klanten. Tsssja, doe maar die van de achtergebleven sector, die doet het altijd wel leuk. En iets met factoren enzo. Nee joh, ik hoef het persbericht niet meer te zien, schrijf maar en doe er maar uit.... er staat toch JPM boven? Helemaal goed."

/on topic/ ik zou het niet weten, de markt is al een half jaar manisch as hell. Sorry :)
pi_94084817
en de meeste europeese beurzen staan alweer in het groen.

ma_nisch :)
pi_94087464
Het begint anders weer weg te zakken. Ik ben toch wel erg benieuwt wat de opening van de DJ hiermee gaat doen.
BlaBlaBla
pi_94090061
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 07:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
edit/ gezocht naar historische informatie, maar niet gevonden. Zo uit mijn geheugen gingen de koersen pas echt onderuit toen Wall Street weer opende, een paar dagen later. Kennelijk hebben veel mensen toch bevestiging van anderen nodig om te verkopen. Ik niet overigens, ik heb geleerd niet te lang te blijven zitten als het verkeerd gaat :)
Wall Street bleef tussen 11 en 16 September dicht. Ging 17 September weer open. Daalde 7% die dag en in de week 14%.Crazy!
pi_94090223
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wall Street bleef tussen 11 en 16 September dicht. Ging 17 September weer open. Daalde 7% die dag en in de week 14%.Crazy!
dat weet, ,maar kan jij zien wat de AEX op 11 september deed? En de dagen erna? Want mij staat bij dat de daling de eerste tijd meeviel, en pas de dag erna de klap kwam.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:17:11 #93
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_94090511
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:36 schreef Mendeljev het volgende:

Ik vind het toch wel gek dat je dat zegt. Je ziet toch ook dat een groot deel van het land in puin ligt, met volledige infrastructuur die is verdwenen? Energie toevoer in de prak, kerncentrales, vervoer opgehouden - dit economisch enorm ingrijpend.

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 17:57 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dus beleggers schuiven bij een dalende markt hun geld naar KPN, omdat ze op dat moment geloven in KPN en niet omdat ze minder geloven in de bedrijven waar ze hun geld uithalen?

Hoe denken andere mensen hier hierover? :s)
Je moet het breder zien, het is neit zo dat men belegd moet zijn en men geld uit andere aandelen in defensieve sectoren stopt. Dan zou defensief pas echt offensief zijn :D
Overal verstand van.
pi_94091797
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:53 schreef flyguy het volgende:
Ben je nog short gegaan ?

Ik zie de future voor Nikkei Juni nu 9215 aanwijzen, terwijl de Nikkei op 9620 sloot. Het verschil heeft ook te maken met het stilleggen van de handel in de grootste daler (Tokyo Electric Power), maar de crash lijkt zich vooralsnog voort te zetten.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:10:43 #95
57047 macondo
pi_94092616
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:51 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik zie de future voor Nikkei Juni nu 9215 aanwijzen, terwijl de Nikkei op 9620 sloot. Het verschil heeft ook te maken met het stilleggen van de handel in de grootste daler (Tokyo Electric Power), maar de crash lijkt zich vooralsnog voort te zetten.
Voor realtime updates kan je het beste naar Japan ETF's in de USA kijken. Bijvoorbeeld

http://www.marketwatch.com/investing/fund/ewj

-8,6% ten opzichte van slot vrijdag..
Overal verstand van.
pi_94093775
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:10 schreef macondo het volgende:

[..]

Voor realtime updates kan je het beste naar Japan ETF's in de USA kijken. Bijvoorbeeld
Wat ik bedoelde aan te geven is dat de Nikkei 225 index is berekend met de laatste koers van Tokyo Electric Power voordat de handel hierin werd stopgezet. De handelaren in de Juni Future zullen er vanuit gaan dat Tokyo Electric Power in juni weer normaal verhandeld wordt zij het tegen een lagere koers. Zo redenerend zou je kunnen stellen dat een future soms een beter beeld geeft dan de index zelf of een ETF daarvan.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:55:45 #97
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94094390
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:51 schreef jaco het volgende:

[..]

Nee, niet meer gedaan. Toen ik zat te kijken stonden de futures op ongeveer -3% sinds het sluiten van de futuremarkt van vrijdag. Dat plus wat de NK deed vrijdag na dat Tokyo sloot. Dus ongeveer -5% ten opzichte van de cashmarkt. Vond dat er niet zo veel rek meer in zat. Had er dus nog 1 a 2% uit kunnen slepen.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:06:24 #98
57047 macondo
pi_94094775
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:38 schreef jaco het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde aan te geven is dat de Nikkei 225 index is berekend met de laatste koers van Tokyo Electric Power voordat de handel hierin werd stopgezet. De handelaren in de Juni Future zullen er vanuit gaan dat Tokyo Electric Power in juni weer normaal verhandeld wordt zij het tegen een lagere koers. Zo redenerend zou je kunnen stellen dat een future soms een beter beeld geeft dan de index zelf of een ETF daarvan.
Nee. Je suggereert hier dat er een royale arbitrage mogelijkheid is (dat wil zeggen, future kopen en ETF short gaan).

Vergeet het maar rustig ;)

edit: qua future versus de index heb je wel helemaal gelijk natuurlijk
Overal verstand van.
pi_94094855
Een plukje JA Solar gekocht trouwens.
Geen idee of het verstandig is, maar lage PE, behoorlijk wat eigen vermogen, joint venture met WFR (MEMC Electronics) aangegaan, en misschien is de trend wel tegen kernenergie voor alternatieve energie?

Een beetje voor de dobbel, geef ik toe :)

Ik snuffel nog steeds aan Cisco en Teva :)
  maandag 14 maart 2011 @ 16:18:05 #100
57047 macondo
pi_94097974
Plukje ETF Nuclear Energy gekocht (PKN), somberder dan nu zal het vast niet worden voor deze sector.
Overal verstand van.
pi_94098506
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een plukje JA Solar gekocht trouwens.
Geen idee of het verstandig is, maar lage PE, behoorlijk wat eigen vermogen, joint venture met WFR (MEMC Electronics) aangegaan, en misschien is de trend wel tegen kernenergie voor alternatieve energie?

Een beetje voor de dobbel, geef ik toe :)

Ik snuffel nog steeds aan Cisco en Teva :)
ow, en ik vergat te vermelden dat JASO de laagste productiekosten in de branch heeft. En volgens mij is dat de weg naar succes in solarland :)
  maandag 14 maart 2011 @ 17:22:21 #102
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94101187

[ Bericht 100% gewijzigd door Sokz op 14-03-2011 19:14:38 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 17:22:37 #103
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94101196
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:00 schreef LXIV het volgende:

Eigenlijk niet. Het gaat me vooral om de rente die ik krijg op het geld. Door ze zo deep te schrijven krijg ik relatief veel geld tov het aantal aandelen (dus neerwaarts risico)
Uitgaande van de effectieve markt is mijn winst het verschil tussen het (lage) rentetarief die in de put zit en de hoge rente die ik krijg als ik het geld wegzet.
LXIV je moet bij deze strategie toch een veelvoud aan ontvangen premie als margin aanhouden?

[ Bericht 85% gewijzigd door Sokz op 14-03-2011 19:22:50 ]
pi_94107015
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 07:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
da's volgens mij niet juist. Zelfs ruim nadat het tweede vliegtuig de twin towers had geraakt stonden de europese beurzen op een magere min. Pas de dag erna reageerden de beurzen echt. Dat is althans mijn herinnering. Is dat nog ergens terug te vinden? :)
Ik heb even het desbetreffende stukje ingescand.

En de begeleidende tekst.

Het is dus zelfs zo dat de Europese indices in eerste instantie heftiger reageerden omdat de Amerikaanse beurs gesloten bleef.
Greece
pi_94107261
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:17 schreef macondo het volgende:
Ik vind het toch wel gek dat je dat zegt. Je ziet toch ook dat een groot deel van het land in puin ligt, met volledige infrastructuur die is verdwenen? Energie toevoer in de prak, kerncentrales, vervoer opgehouden - dit economisch enorm ingrijpend.
Er is ook wel een enorme impact maar de beelden representeren maar een beperkt deel van Japan. Het grootste gedeelte van het land heeft weinig geleden onder de ramp maar daar wordt natuurlijk niets over uitgezonden. aarnaast zijn een paar kerncentrales die uitgeschakeld zijn niet allesbepalend voor de energietoevoer, dat is echt een schijntje in vergelijking met de totale energieproductie. Het elektriciteitsnet is aangetast en daarom zitten veel mensen zonder stroom. Dit is echter heel gemakkelijk op te lossen.
Greece
  maandag 14 maart 2011 @ 19:36:35 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94107631
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 17:22 schreef Sokz het volgende:

[..]

LXIV je moet bij deze strategie toch een veelvoud aan ontvangen premie als margin aanhouden?
Ja, dat klopt.
Maar bij bijv. KPN (put voor 7,10 geschreven met een strike @16) vind ik dan bijv. 7 euro margin zelf voldoende (veel hoger dan Alex nodig vind).
Dan heb ik dus 14,10 per aandeel aan cash: dat is 1,20 rente per jaar. Op 7 euro margin. Prima rendement dus. En nog verwachtingswaarde die wegtikt en kans op koersstijging. Al gaat het me niet om die laatste twee.
The End Times are wild
  maandag 14 maart 2011 @ 19:42:07 #107
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94107955
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, dat klopt.
Maar bij bijv. KPN (put voor 7,10 geschreven met een strike @16) vind ik dan bijv. 7 euro margin zelf voldoende (veel hoger dan Alex nodig vind).
Dan heb ik dus 14,10 per aandeel aan cash: dat is 1,20 rente per jaar. Op 7 euro margin. Prima rendement dus. En nog verwachtingswaarde die wegtikt en kans op koersstijging. Al gaat het me niet om die laatste twee.
En de vervolgstap als je je geld in obligaties stopt?
  maandag 14 maart 2011 @ 19:45:32 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94108164
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:42 schreef Sokz het volgende:

[..]

En de vervolgstap als je je geld in obligaties stopt?
Dat zie ik dan wel weer. Ik zou bijvoorbeeld in de volgende ronde (2014) het geld met cumulatieve rente plus het geld wat ik krijg als ik wéér een put schrijf, tesamen kunnen gebruiken om het aandeel te kopen.
Dus ik heb cash 14,10 bij aanvang. In 2014 is dat 19 euro. Stel, de put wordt uitgeoefend @16, dan koop ik die aandelen. Koers is bijv. dan 12 euro, schrijven nieuwe put is 6 euro, die drie euro over gebruik ik als margin voor de nieuwe put, aangevuld met weer 4 euro.
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 01:28:24 #109
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94128936
Denk dat BOJ zo weer gaat pompen. -3,5% alweer

Edit -4%

Edit2 richting -5%

[ Bericht 17% gewijzigd door flyguy op 15-03-2011 01:39:00 ]
pi_94129197
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 01:28 schreef flyguy het volgende:
Denk dat BOJ zo weer gaat pompen. -3,5% alweer

Edit -4%

Edit2 richting -5%
Zit je short? Ik niet, had het wel moeten doen :P
  dinsdag 15 maart 2011 @ 01:43:37 #111
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94129209
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 01:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zit je short? Ik niet, had het wel moeten doen :P
Vandaag wel :) Als we -6% aantikken ben ik weg.

En dat is nu dus
pi_94129263
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 01:43 schreef flyguy het volgende:

[..]

Vandaag wel :) Als we -6% aantikken ben ik weg.
De normale jap futures? Posities ergens vandaag ingenomen?

Ik ga pas weer short als er een kern reactor ontploft. Het is me nu te rap gegaan.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 01:47:59 #113
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94129287
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 01:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

De normale jap futures? Posities ergens vandaag ingenomen?

Ik ga pas weer short als er een kern reactor ontploft. Het is me nu te rap gegaan.
NK, ja. Anderhalf uur geleden ingestapt.
pi_94130460
quote:
Japan warned radioactive levels had become "significantly" higher around a quake-stricken nuclear power plant on Tuesday after explosions at two reactors, and the French embassy said a low-level radioactive wind could reach Tokyo within hours.

Holy shit. :{
  dinsdag 15 maart 2011 @ 08:58:16 #115
57047 macondo
pi_94131575
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 16:18 schreef macondo het volgende:
Plukje ETF Nuclear Energy gekocht (PKN), somberder dan nu zal het vast niet worden voor deze sector.
Wel dus. :')
Overal verstand van.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:04:16 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94131711
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 16:18 schreef macondo het volgende:
Hoewel ik alle commotie ook overdreven vindt: 20x stralingsniveau stelt niks voor, het gaat om een aardbevingsgebied, oude centrales, ze houden het goed (explosies zijn niet nucleair!, misschien zelfs een kans voor nucleaire bedrijven (moderniseren oude centrales))etc, ziet in ieder geval de publieke opinie het compleet anders:
quote:
Duitsers willen snel van kerncentrales af

BERLIJN - De problemen met de kerncentrales in Japan hebben tot een ommezwaai geleid in het debat in Duitsland. Een meerderheid van 53 à 60 procent, volgens diverse opiniepeilingen van de publieke omroepen, wil dat alle resterende kerncentrales zo snel mogelijk worden gesloten.

EPA
Maar liefst 70 procent van de Duitsers acht problemen zoals met de brandende, ontploffende en lekkende kerncentrales in Japan ook in Duitsland mogelijk. Bondskanselier Angela Merkel ontmoet dinsdag de premiers van de vijf deelstaten waar kerncentrales operationeel zijn.
Merkel voerde tot nu toe een beleid om de Duitse kerncentrales langer open te houden. Maandag werd dat besluit al opgeschort, in afwachting van een grondig veiligheidsonderzoek zonder taboes.
De vrees van de bevolking wordt in de kranten van dinsdag gestaafd door experts. Die zeggen dat bij de bouw van de kerncentrales in Duitsland geen rekening is gehouden met zeer krachtige aardbevingen, die in het verleden wel zijn voorgekomen in de regio. Zo zouden de Duitse kerncentrales niet bestand zijn tegen de aardbeving van Basel in 1356.
The End Times are wild
pi_94132409
Kak, mijn portefeuille staat lekker onder water, ik had het kunnen weten.
BlaBlaBla
pi_94132547
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 09:36 schreef Soldier2000 het volgende:
Troost je, ik ook. Heb op sommige aandelen calls geschreven maar netto blijft 't huilen met de pet op dit jaar...
pi_94132579
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 09:36 schreef Soldier2000 het volgende:
Tsjah. In 2 dagen tijd even 700 miljard $ aan beurswaarde verloren in Japan.

Er dalen op dit moment enorm veel Japanse etfs, aandelen etc. en heb er al een paar gevonden waar ik toch zo het idee heb dat ze gewoon meegetrokken worden zonder dat ze nu ook daadwerkelijk enorm veel schade hebben opgelopen. Dit geeft, hoe lullig dan ook, toch weer kansen.
pi_94132831
Alleen als je zo grafiek ziet denk je misschien, toch eerst nog een kleine correctie? Tis maar goed dat TA niet werkt want alles geeft zo'n beetje nu knetterhard reversal aan.

pi_94132861
Twijfelen jullie niet om alles eruit te gooien? Misschien dat dit het begin is van een mini crash?
BlaBlaBla
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:55:49 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94132879
Ik las zelfs een stukje van een TA- er die aantoonde dat TA-technisch deze daling in Japan wel verwacht was. (Ivm een bepaald koersniveau in 2007). Hoe dom kun je zijn?
Dus omdat in 2007 de Nikkei stand X bereikt, komt er vier jaar later een grote aardbeving. Dat die mensen zichzelf serieus nemen.
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:57:32 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94132922
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 09:55 schreef Soldier2000 het volgende:
Twijfelen jullie niet om alles eruit te gooien? Misschien dat dit het begin is van een mini crash?
Nee. Dit is echt het slechtste moment om dat te doen. Eigenlijk zou je nu gewoon stoer long moeten gaan. Ik zat te twijfelen om weer terug te gaan in TT, alleen verwacht ik dat die op eigen 'kracht' nog een tijdje blijft dalen, dus bleef ik er vanaf.

Er wordt ook veel paniekvoetbal gespeeld, kijk maar op de telegraaf, met zijn 'Wolk des Doods trekt over Tokio' . Wat mij betreft is de hoeveelheid angst en paniek nu irrationeel.
The End Times are wild
pi_94132993
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 09:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee. Dit is echt het slechtste moment om dat te doen. Eigenlijk zou je nu gewoon stoer long moeten gaan. Ik zat te twijfelen om weer terug te gaan in TT, alleen verwacht ik dat die op eigen 'kracht' nog een tijdje blijft dalen, dus bleef ik er vanaf.

Er wordt ook veel paniekvoetbal gespeeld, kijk maar op de telegraaf, met zijn 'Wolk des Doods trekt over Tokio' . Wat mij betreft is de hoeveelheid angst en paniek nu irrationeel.
Laat ik het anders zeggen, verwacht jij dat het deze week weer aantrekt?
BlaBlaBla
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:03:12 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94133052
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:00 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Laat ik het anders zeggen, verwacht jij dat het deze week weer aantrekt?
Geen flauw idee. Hangt er vanaf of de boel daar weer een beetje onder controle komt of niet. Maar je moet helemaal niet proberen te gokken wat het deze week gaat doen.

In het algemeen geloof ik dat de beste koopmomenten liggen op het moment dat iedereen de uitgang zoekt. Is het huidige verlies aan beurswaarde (wereldwijd) reeël tov de daadwerkelijke schade? Wat zijn bijv. de gevolgen voor de toekomstige dividend-uitkeringen van KPN vanaf nu tot in het oneindige als gevolg van deze radio-actieve wolk?
Als jij denkt dat dit eigenlijk geen enkel gevolg zal hebben dan moet je nu kopen, dan krijg je een korting.

Zelf geloof ik niet dat KPN volgend jaar zegt: als gevolg van de aardbeving in Japan afgelopen jaar zal het dividend over 2012 slechts 70 cent worden.
The End Times are wild
pi_94133165
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 09:55 schreef Soldier2000 het volgende:
Enkele jaren terug was een periode als deze ook een voorloper van de crisis. Alleen herstelde het na een poos weer om eerst nog een nieuwe high neer te zetten. Ik gooi er pas alles uit wanneer het niveau weer hersteld is. En niet via directe verkoop maar via geschreven calls...
pi_94133417
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Geen flauw idee. Hangt er vanaf of de boel daar weer een beetje onder controle komt of niet. Maar je moet helemaal niet proberen te gokken wat het deze week gaat doen.

In het algemeen geloof ik dat de beste koopmomenten liggen op het moment dat iedereen de uitgang zoekt. Is het huidige verlies aan beurswaarde (wereldwijd) reeël tov de daadwerkelijke schade? Wat zijn bijv. de gevolgen voor de toekomstige dividend-uitkeringen van KPN vanaf nu tot in het oneindige als gevolg van deze radio-actieve wolk?
Als jij denkt dat dit eigenlijk geen enkel gevolg zal hebben dan moet je nu kopen, dan krijg je een korting.

Zelf geloof ik niet dat KPN volgend jaar zegt: als gevolg van de aardbeving in Japan afgelopen jaar zal het dividend over 2012 slechts 70 cent worden.
klopt, ik kan wel een hoop andere redenen bedenken waarom KPN dat gaat moeten zeggen :)

Gisteravond buitengewoon boeiende bijeenkomst geweest over glasvezel in Brabant. Ik weet niet of Reggefiber/KPN een spade in de grond gaat steken, en zo niet vraag ik me af wat die koperen draadjes nog waard zijn. En dat is toch het melkkoetje van KPN.

Als je dan toch een voorbeeld moet noemen, noem dan Wolters Kluwer. :)
pi_94133458
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:08 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Enkele jaren terug was een periode als deze ook een voorloper van de crisis. Alleen herstelde het na een poos weer om eerst nog een nieuwe high neer te zetten. Ik gooi er pas alles uit wanneer het niveau weer hersteld is. En niet via directe verkoop maar via geschreven calls...
ik vind de oplopende grondstoffenprijzen (door speculatie, geleveraged, niet door vraag) eerder een telltale. Daar zie ik meer parallellen in ivg met 2007 en 2008.

Maar het kan alle kanten in, dus ik heb de neiging me te hedgen met wat high dividend gevallen. Een beetje exposure, maar wel met veiligheidsnet.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:21:02 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94133490
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

klopt, ik kan wel een hoop andere redenen bedenken waarom KPN dat gaat moeten zeggen :)

Gisteravond buitengewoon boeiende bijeenkomst geweest over glasvezel in Brabant. Ik weet niet of Reggefiber/KPN een spade in de grond gaat steken, en zo niet vraag ik me af wat die koperen draadjes nog waard zijn. En dat is toch het melkkoetje van KPN.

Als je dan toch een voorbeeld moet noemen, noem dan Wolters Kluwer. :)
Er zullen genoeg andere redenen zijn. Maar die waren er ook al voor de beving. Mijn punt is dat het wellicht niet slim is om je te laten meeslepen in de paniek (en te verkopen) omdat de reactie ook overdreven kan zijn.

Die koperen draadjes zijn m.i. eigenlijk niks meer waard. Want het is goedkoper om mobiel te bellen dan via koper (voor de provider). Misschien vertegenwoordigen ze zelfs een negatieve waarde, als het straks allemaal gesloopt moet worden.

Uiteindelijk krijgen we allemaal een glasvezel tot aan de voordeur. Dat is in ieder geval wel mijn uitgangspunt!
The End Times are wild
pi_94133531
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zullen genoeg andere redenen zijn. Maar die waren er ook al voor de beving. Mijn punt is dat het wellicht niet slim is om je te laten meeslepen in de paniek (en te verkopen) omdat de reactie ook overdreven kan zijn.

Die koperen draadjes zijn m.i. eigenlijk niks meer waard. Want het is goedkoper om mobiel te bellen dan via koper (voor de provider). Misschien vertegenwoordigen ze zelfs een negatieve waarde, als het straks allemaal gesloopt moet worden.

Uiteindelijk krijgen we allemaal een glasvezel tot aan de voordeur. Dat is in ieder geval wel mijn uitgangspunt!
beurstegeltjeswijsheid: when panic, panic first! :)
pi_94133581
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik in KPN zat maakte ik me ook niet zo'n zorgen, maar ING gaat nu wel heel erg hard naar beneden. ING lijkt 1 grote kettingreactie te zijn geworden.
BlaBlaBla
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:26:06 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94133627
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In ieder geval vind ik de beeldvorming rondom de ramp niet juist. Een onwetende beurshandelaar leest "Stralingsniveau 20x hoger dan normaal", en denken te moeten verkopen omdat straks Japan uit gemuteerde zombies bestaat. In werkelijkheid stelt een 20x hoger stralingsniveau helemaal niks voor qua volksgezondheid. Echt helemaal niks. Dat weet ik als Beta meteen.
Daarom denk ik dat er ook kansen liggen. Er zijn geen nucleaire explosies, alles wat er gebeurt is dat door de hitte waterstof en zuurstof gevormd worden en dat knalt als het in de juiste verhouding bij elkaar komt.
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:26:51 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94133645
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:24 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Als ik in KPN zat maakte ik me ook niet zo'n zorgen, maar ING gaat nu wel heel erg hard naar beneden. ING lijkt 1 grote kettingreactie te zijn geworden.
Hoe denk je daar het beste aan te kunnen verdienen? Vind je de afstraffing terecht of overdreven? Wat ga je met dit gegeven doen?
The End Times are wild
pi_94133780
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

In ieder geval vind ik de beeldvorming rondom de ramp niet juist. Een onwetende beurshandelaar leest "Stralingsniveau 20x hoger dan normaal", en denken te moeten verkopen omdat straks Japan uit gemuteerde zombies bestaat. In werkelijkheid stelt een 20x hoger stralingsniveau helemaal niks voor qua volksgezondheid. Echt helemaal niks. Dat weet ik als Beta meteen.
Daarom denk ik dat er ook kansen liggen. Er zijn geen nucleaire explosies, alles wat er gebeurt is dat door de hitte waterstof en zuurstof gevormd worden en dat knalt als het in de juiste verhouding bij elkaar komt.
Wat nog misschien wel erger is, is dat dit getriggerd wordt door de grote financiële jongens die massaal uit Japan trekken. En dat dat een ketting reactie veroorzaakt wat de particuliere investeerder bang maakt. En wanneer Henk en Ingrid met een hun paar aandeeltjes s'ochtends wakker worden en -10% zien helemaal in paniek raken en snel hun duizend Japan ETFjes de deur uit doen. Terwijl dat dus misschien niet nodig was :P
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:33:27 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94133821
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat nog misschien wel erger is, is dat dit getriggerd wordt door de grote financiële jongens die massaal uit Japan trekken. En dat dat een ketting reactie veroorzaakt wat de particuliere investeerder bang maakt. En wanneer Henk en Ingrid met een hun paar aandeeltjes s'ochtends wakker worden en -10% zien helemaal in paniek raken en snel hun duizend Japan ETFjes de deur uit doen. Terwijl dat dus misschien niet nodig was :P
Het zijn allemaal kansen. Maar wat moet je doen? Ik doe niks, zit al long en wil mijn leverage bewaren voor als het allemaal toch nog meer omlaag gaat. Om dan nog wat op te pakken.
Maar als je het mij puur fundamenteel vraagt zeg ik: koopmoment.
The End Times are wild
pi_94133823
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zie die glasvezel aktiviteiten eerder als een risico. In mijn buurt is deze maand glasvezel van Glashart/ KPN/ Reggefiber aangelegd. Tijdens de aanleg stond er een mobiel verkoopkantoortje, waar ik nog geen buurtbewoner heb zien zitten om zich aan te melden of zelfs maar informatie te vragen.

Ik kan zelf dus nu ook glasvezel aanvragen via meerdere aanbieders, maar het is fors duurder als mijn eenvoudige Hetnet aansluiting. De enige klacht die ik met Hetnet soms heb, is dat een bestand van meer dan 100 mb enige tijd duurt om te downloaden. De meerprijs van glasvezel weegt niet op tegen dit snelheids probleem.

In deze tijd van bezuinigen zie ik niet veel klanten voor dit nieuwe product, afgezien van grotere bedrijven en een enkele gamer. KPN investeert hier ondertussen miljarden in.
pi_94133894
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Don't try to catch a falling knife :-)
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:36:20 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94133900
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:33 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik zie die glasvezel aktiviteiten eerder als een risico. In mijn buurt is deze maand glasvezel van Glashart/ KPN/ Reggefiber aangelegd. Tijdens de aanleg stond er een mobiel verkoopkantoortje, waar ik nog geen buurtbewoner heb zien zitten om zich aan te melden of zelfs maar informatie te vragen.

Ik kan zelf dus nu ook glasvezel aanvragen via meerdere aanbieders, maar het is fors duurder als mijn eenvoudige Hetnet aansluiting. De enige klacht die ik met Hetnet soms heb, is dat een bestand van meer dan 100 mb enige tijd duurt om te downloaden. De meerprijs van glasvezel weegt niet op tegen dit snelheids probleem.

In deze tijd van bezuinigen zie ik niet veel klanten voor dit nieuwe product, afgezien van grotere bedrijven en een enkele gamer. KPN investeert hier ondertussen miljarden in.
Waar kun jij zien dat KPN miljarden investeert in glasvezel naar de particuliere voordeur? Zouden ze niet eerst een paar wijkjes pakken om te kijken of het een succes is? Of zouden ze gewoon doorgaan met uitrollen al neemt niemand het af?

Enerzijds heb ik zelf ook geen behoefte aan glasvezel, ben tevreden met mijn kabelabbonement.. Anderzijds is het een feit dat de databehoefte per persoon gewoon exponentieel blijft stijgen. Misschien komen er vanzelf toepassingen waarvoor je het wél nodig hebt.
3G had ook even de tijd nodig om populair te worden (lees smartphones en apps). Maar nu is er dan toch een schaarste aan bandbreedte ontstaan!
The End Times are wild
pi_94133947
quote:

[..]

Hoe denk je daar het beste aan te kunnen verdienen? Vind je de afstraffing terecht of overdreven? Wat ga je met dit gegeven doen?
Nu ga ik niets meer doen, maar als het in Fukushima helemaal fout gaat gooi ik alles eruit om het later goedkoper terug te kopen. En no offence LXIV, maar ik meen me te herinneren dat jij ING ¤ 33,- in je portefeuille hebt staan. Dacht jij in die tijd niet hetzelfde als nu?
BlaBlaBla
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:42:19 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94134074
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:37 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Nu ga ik niets meer doen, maar als het in Fukushima helemaal fout gaat gooi ik alles eruit om het later goedkoper terug te kopen. En no offence LXIV, maar ik meen me te herinneren dat jij ING ¤ 33,- in je portefeuille hebt staan. Dacht jij in die tijd niet hetzelfde als nu?
Nee, dat was weer een heel andere situatie. Zoals je terug kunt lezen heb ik de helft van ING er overigens uitgegooid (op de top, 3 weken oid terug). Maar niet omdat de koers daalde en er paniek was, maar juist omdat de koers steeg en de bomen in de hemel groeiden.
Misschien pak ik deze aandelen wel weer op als ze nog goedkoper zijn.

Het is aantoonbaar het slimste om aandelen te kopen als de koersen laag zijn en ze te verkopen als ze het duurst zijn. Als het helemaal fout gaat in Fukushima zullen de koersen niet pieken.
The End Times are wild
pi_94134141
Ik bespeur een verschil in tijdshorizon :P
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:44:49 #142
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94134146
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:33 schreef jaco het volgende:

[..]

Met steeds meer multimedia en thuiswerk toepassingen heeft glasvezel absoluut de toekomst.
In de toekomst zullen we ook als consument niet meer zonder kunnen.
pi_94134266
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat was weer een heel andere situatie. Zoals je terug kunt lezen heb ik de helft van ING er overigens uitgegooid (op de top, 3 weken oid terug). Maar niet omdat de koers daalde en er paniek was, maar juist omdat de koers steeg en de bomen in de hemel groeiden.
Misschien pak ik deze aandelen wel weer op als ze nog goedkoper zijn.

Het is aantoonbaar het slimste om aandelen te kopen als de koersen laag zijn en ze te verkopen als ze het duurst zijn. Als het helemaal fout gaat in Fukushima zullen de koersen niet pieken.

Dat klopt, maar op die momenten verkopen blijft erg moeilijk.

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:44 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik wilde alleen maar zeggen dat long niet altijd het beste hoeft te zijn, helemaal niet als het er naar uit ziet dat de beurs eerst een tijdje gaat dalen.
BlaBlaBla
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:49:50 #144
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94134311
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:44 schreef tony_clifton- het volgende:
Het is ook een verschil in inzicht.
Heeft Soldier2000 kennis van nucleaire veiligheidsmaatregelen? Nee
Weet hij hoe de actuele situatie is in die reactoren? Nee
Weet hij wat de globale economische inpact van een eventuele ramp is? Nee.

Wat weet hij wel? Hij heeft de voorpagina van de Telegraaf gezien en leest "Wolk des doods drijft richting Tokio" Daar handelt hij op.

Mijn ervaring is dat op die manier handelen vaker geld kost dan oplevert. Het is de typische particulier die op de top koopt en op de bodem (in paniek) verkoopt.
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:50:52 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94134342
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:48 schreef Soldier2000 het volgende:

Ik wilde alleen maar zeggen dat long niet altijd het beste hoeft te zijn, helemaal niet als het er naar uit ziet dat de beurs eerst een tijdje gaat dalen.
Daar heb je wel gelijk in. Ik wacht ook nog af hoor.
Maar je zei: als de reactor klapt, dan druk ik op de verkoopknop. Dat is dan juist het verkeerde moment!
The End Times are wild
pi_94134401
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:36 schreef LXIV het volgende:
Waar kun jij zien dat KPN miljarden investeert in glasvezel naar de particuliere voordeur? Zouden ze niet eerst een paar wijkjes pakken om te kijken of het een succes is? Of zouden ze gewoon doorgaan met uitrollen al neemt niemand het af?
Die proefwijken hadden ze een paar jaar geleden al. Ik meen dat dit station al gepasseerd is en dat het inderdaad de bedoeling is om nu door te gaan tot heel Nederland is voorzien: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ionaal-glasnet.dhtml

We mogen aannemen dat KPN en Reggefiber zo verstandig zijn om er mee te stoppen als de aanmeldingen inderdaad zwaar tegenvallen. Ik was verbaasd over de intensiviteit van de aanleg. Er zijn in mijn gebouw zeker een man of 15 twee weken bezig geweest met boren en kabels trekken. Dat zijn zo'n 300 huishoudens.

Op de Glashart website wordt beweerd dat een wijk/stad glasvezel krijgt als 30% van de huishoudens zich heeft aangemeld voor een abonnement. Ik weiger te geloven dat dit in mijn buurt (Amsterdam) het geval is. Ik ken zelf nog niemand die het heeft.

Nieuwe technologie toepassingen hebben een 'killer app' nodig om het gebruik ervan op gang te brengen. Zoals tekstverwerking voor de pc destijds en email voor internet. Ik denk dit het probleem is van glasvezel.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:57:49 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94134592
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:52 schreef jaco het volgende:

[..]

Die proefwijken hadden ze een paar jaar geleden al. Ik meen dat dit station al gepasseerd is en dat het inderdaad de bedoeling is om nu door te gaan tot heel Nederland is voorzien: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ionaal-glasnet.dhtml

We mogen aannemen dat KPN en Reggefiber zo verstandig zijn om er mee te stoppen als de aanmeldingen inderdaad zwaar tegenvallen. Ik was verbaasd over de intensiviteit van de aanleg. Er zijn in mijn gebouw zeker een man of 15 twee weken bezig geweest met boren en kabels trekken. Dat zijn zo'n 300 huishoudens.

Op de Glashart website wordt beweerd dat een wijk/stad glasvezel krijgt als 30% van de huishoudens zich heeft aangemeld voor een abonnement. Ik weiger te geloven dat dit in mijn buurt (Amsterdam) het geval is. Ik ken zelf nog niemand die het heeft.

Nieuwe technologie toepassingen hebben een 'killer app' nodig om het gebruik ervan op gang te brengen. Zoals tekstverwerking voor de pc destijds en email voor internet. Ik denk dit het probleem is van glasvezel.
Tja. Toch blijkt uit de ervaring dat uiteindelijk die app er wel komt. Het zal niet veel duurder zijn (of misschien zelfs goedkoper) om een glasvezel te leggen dan een koperdraad. Terwijl de mogelijkheden veel groter zijn. Als ik KPN was zou ik in een nieuwe wijk ook kiezen voor het leggen van glasvezel. De kosten zitten toch in het graven, niet in het materieel.
En ik kan best wel wat toepassingen bedenken waarvoor je veel bandbreedte wil hebben. Video on demand, thuiswerken, virtuele aanwezigheid in HD.
Kijk eens voor uit naar het jaar 2025. Zullen de mensen dan 500MBs willen hebben of zal 10MBs nog steeds genoeg zijn?
The End Times are wild
pi_94134851
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in. Ik wacht ook nog af hoor.
Maar je zei: als de reactor klapt, dan druk ik op de verkoopknop. Dat is dan juist het verkeerde moment!
En waarom zou dat een slecht verkoopmoment zijn? Ik durf er om te wedden dat de beurs daarna gaat dalen, en iedere procent dat hij daalt kun je mooi meepikken.
BlaBlaBla
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:06:57 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94134881
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:06 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

En waarom zou dat een slecht verkoopmoment zijn? Ik durf er om te wedden dat de beurs daarna gaat dalen, en iedere procent dat hij daalt kun je mooi meepikken.
Jij zult altijd net te laat drukken.
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:09:03 #150
57047 macondo
pi_94134965
Ahold & KPN bijgekocht.

Wilde ze toch hebben, en nu nog veel goedkoper ook!

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Inderdaad. Dacht je bijvoorbeeld nou écht dat er bij de 9/11 toestand de meeste handelaren wisten wat er aan de hand was? Nee, de index klapt in elkaar en later zoek je uit waarom dat was. Nu ook, als AEX vijf punten klapt zou ik niet weten waarom, en alleen maar denken "vast die reactor" ;)
Overal verstand van.
pi_94135110
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:52 schreef jaco het volgende:

[..]

met 30% is het verliesgevend. KPN/Reggefiber proberen nu zo snel mogelijk vezels in de grond te krijgen om zo over tien jaar de enige infrastructuur te hebben. Da's een gok inderdaad. Maar wat moet KPN anders? De huidige handel zit in de afbouwfase. Vandaar dat ik me ook niet blind wil staren op huidige dividenden/terugkopen. HOuden ze niet vol. Als ze niet groot investeren (NB. gemiddelde aansluitkosten circa 800 tot 1200 euro) zitten ze met dooie handel. Als ze wel investeren kost dat enorm veel geld. Wat Scheepbouwer de laatste vijf jaar heeft gedaan is simpelweg niet investeren en alle geld in aandeelhouderswaarde steken. Corporate annorexia is dat. Nou ja, option annorexia :) Imho, he.

PS: over een paar maanden zal wel duidelijk zijn of KPN/Reggefiber kans van slagen heeft. Brabant wordt testcase :) Ik denk dat ze er naast grijpen, of dat ze het zwaar moeten subsidieren :)
pi_94135228
quote:

[..]

misschien heeft het ook meer te makenmet het besef dat beleggen toch echt wel eens risico's inhoudt die onvoorspelbaar zijn, en je niet in de hand hebt. Ik geloof dat het afgelopen jaar risicoperspectie ongeveer nihil was geworden.....
pi_94135285
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 10:57 schreef LXIV het volgende:
Tja. Toch blijkt uit de ervaring dat uiteindelijk die app er wel komt.
Ik neem dat niet automatisch aan. Er zijn genoeg toepassingen zoals ISDN en de Laserdisc (als je die nog herinnert) die op de vuilnishoop zijn beland, omdat ze geen wezenlijke meerwaarde hadden voor de eindgebruiker.

Maar goed, hier kunnen we eindeloos over discussieren. Ik ben ook niet tegen het verder aanleggen van glasvezel. Ik blijf alleen zelf van KPN af als lange termijnbelegging op dit moment.
pi_94135324
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op het moment dat ik niet achter de pc zit wel. Maar jij weet ook wel dat je helemaal in financials eerst een onwijze kettingreactie aan verkopen krijgt, voordat het weer gaat stijgen. Het koopmoment is alleen erg lastig, want je wilt natuurlijk niet kopen als het aandeel weer erg snel aan het stijgen is.

Ik heb overigens nog nooit uit paniek verkocht, het is wel erg makkelijk om iemand snel onder de typische belegger te plaatsen. Ik probeer alleen in de momenten dat jij bijvoorbeeld long zit, nog wat extra's mee te pikken.
BlaBlaBla
pi_94135479
Wat me nu opvalt is dat de DAX fors aan het inleveren is. Gisteren las ik dat dit te verklaren is doordat zich in deze index veel grote (her-) verzekeraars bevinden. Ik zie nu echter ook aandelen als Adidas en Volkswagen klappen krijgen.
pi_94135560
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:24 schreef jaco het volgende:
Wat me nu opvalt is dat de DAX fors aan het inleveren is. Gisteren las ik dat dit te verklaren is doordat zich in deze index veel grote (her-) verzekeraars bevinden. Ik zie nu echter ook aandelen als Adidas en Volkswagen klappen krijgen.
volgens mij gaat op dit moment alles ongegeneerd door de plee.

sectorbreed dus.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:30:56 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94135705
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

met 30% is het verliesgevend. KPN/Reggefiber proberen nu zo snel mogelijk vezels in de grond te krijgen om zo over tien jaar de enige infrastructuur te hebben. Da's een gok inderdaad. Maar wat moet KPN anders? De huidige handel zit in de afbouwfase. Vandaar dat ik me ook niet blind wil staren op huidige dividenden/terugkopen. HOuden ze niet vol. Als ze niet groot investeren (NB. gemiddelde aansluitkosten circa 800 tot 1200 euro) zitten ze met dooie handel. Als ze wel investeren kost dat enorm veel geld. Wat Scheepbouwer de laatste vijf jaar heeft gedaan is simpelweg niet investeren en alle geld in aandeelhouderswaarde steken. Corporate annorexia is dat. Nou ja, option annorexia :) Imho, he.

PS: over een paar maanden zal wel duidelijk zijn of KPN/Reggefiber kans van slagen heeft. Brabant wordt testcase :) Ik denk dat ze er naast grijpen, of dat ze het zwaar moeten subsidieren :)
Volgens mij moet KPN tóch een draad richting iedere voordeur hebben. Dan kan dat beter glasvezel zijn.
Wat jij zegt met het verwennen van aandeelhouders klopt helemaal. Maar anderzijds zit dat dan ook al weer in de koers verwerkt.
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:32:52 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94135775
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:19 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Op het moment dat ik niet achter de pc zit wel. Maar jij weet ook wel dat je helemaal in financials eerst een onwijze kettingreactie aan verkopen krijgt, voordat het weer gaat stijgen. Het koopmoment is alleen erg lastig, want je wilt natuurlijk niet kopen als het aandeel weer erg snel aan het stijgen is.

Ik heb overigens nog nooit uit paniek verkocht, het is wel erg makkelijk om iemand snel onder de typische belegger te plaatsen. Ik probeer alleen in de momenten dat jij bijvoorbeeld long zit, nog wat extra's mee te pikken.
Naar mijn mening kun je juist wel beter kopen op het moment dat het aandeel weer erg snel aan het stijgen is. Maar goed, meningen verschillen en dat is precies de hele markt.

De reden waarom ik je de typische particuliere belegger noemde die op de bodem in paniek verkocht was dat je zelf zij: "Als het nog verder mis gaat, dan gooi ik alles eruit"! Dat is toch precies dat gedrag?
The End Times are wild
pi_94135821
Pharming uiteraard ten tijde van angst en onzekerheid in het groen. Bwhehe.
pi_94135842
En ik denk dat ik toch maar ga proberen het nieuws 24/7 bij te houden. Mocht dat ding ontploffen (ik hoop het natuurlijk niet) zit ik short.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:35:27 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94135871
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Pharming uiteraard ten tijde van angst en onzekerheid in het groen. Bwhehe.
Misschien is Ruconest wel een heel goed middel tegen stralingsziekte. Je weet het niet!
The End Times are wild
pi_94136062
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Naar mijn mening kun je juist wel beter kopen op het moment dat het aandeel weer erg snel aan het stijgen is. Maar goed, meningen verschillen en dat is precies de hele markt.

De reden waarom ik je de typische particuliere belegger noemde die op de bodem in paniek verkocht was dat je zelf zij: "Als het nog verder mis gaat, dan gooi ik alles eruit"! Dat is toch precies dat gedrag?
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja oke, maar ik verkoop om uiteindelijk meer winst te genereren, niet om mijn verlies te beperken. En het voelt veiliger om te kopen als het aandeel weer aan het stijgen is, maar op dat moment ben je al erg veel 'misgelopen' helemaal in de manier hoe ik beleg. Maar inderdaad ieder zijn eigen manier :).
BlaBlaBla
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:43:17 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94136180
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:39 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

[..]

Ja oke, maar ik verkoop om uiteindelijk meer winst te genereren, niet om mijn verlies te beperken. En het voelt veiliger om te kopen als het aandeel weer aan het stijgen is, maar op dat moment ben je al erg veel 'misgelopen' helemaal in de manier hoe ik beleg. Maar inderdaad ieder zijn eigen manier :).
Dat idee van 'geld mislopen' moet je proberen te laten varen. Als je op de bodem probeert te kopen dan zal het vaak zo zijn dat je gewoon op de downtrend koopt. Mijn ervaring zegt dat het effectiever is om te wachten tot het weer stijgt dan tijdens de daling te kopen. Die paar procent die je dan misloopt maken niet uit.

Stel een aandeel gaat van 10 euro, naar 8, naar 6. Jij besluit te kopen, naar 5 naar 4 naar 3,80 (bodem), naar 4, naar 5. Dan is het mi toch slimmer geweest om op 5 te kopen! Al loop je dan een stukje 'mis'.

Vraag aan andere ervaren beleggers maar eens wat je het beste kunt doen.
The End Times are wild
pi_94136558
Zomaar: Een icoon van de jaren '00, Nokia, naar pakweg 5,50 euro. Auw :)

Dat wordt over een paar jaar een dankbaar onderwerp voor management en strategie boeken :D
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:02:12 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94136831
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat wordt over een paar jaar een dankbaar onderwerp voor management en strategie boeken :D
Maar hebben ze dan nu echt zulke blunders begaan of onverantwoorde risico's genomen? Nee toch? Ze hebben zich enkel niet snel (genoeg) aangepast aan de zeer snel wisselende markt.
Die deal met MS vind ik trouwens ook onbegrijpelijk, maar goed. Het zal blijken of dit een fout was of niet.

Dat vind ik ook een beetje het nadeel van TT. Qua navigatietechniek en innovatie is het echt wel de top. Ook denk ik dat het managment wel goed is en het bedrijf is financieel ook weer gezond.
Maar deze markt verandert zó enorm snel. Als een topman dan zegt dat de komende 2 jaar de omzet en winst ongeveer gelijk blijven en je weet tevens dat over 2 jaar 'iedereen''een smartphone heeft, dan ben ik toch wat zenuwwachtig. 2 jaar is gewoon een hele lange tijd.
Bij Ahold, KPN, RD etc, is zo'n tijd nog goed uit te zitten. Bij TT vind ik het erg lang.
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:18:39 #166
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94137451
quote:
Duitsland sluit kerncentrales

BERLIJN - Duitsland sluit voorlopig alle zeven kerncentrales die voor 1980 in gebruik zijn genomen. Dat heeft bondskanselier Angela Merkel dinsdag bekendgemaakt. De sluiting geldt in eerste instantie voor een periode van drie maanden. In die tijd wordt de veiligheid van de kerncentrales nader tegen het licht gehouden.
Echt een onzinnige reactie. Net alsof de risico's in Duitsland nu ook maar iets groter zijn dan vorige week. Valt me tegen van Merkel.
The End Times are wild
pi_94137603
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat is wel koopwaardig nu.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:26:46 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94137714
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:23 schreef Mercer het volgende:

[..]

Dat is wel koopwaardig nu.
Waarom? Verwacht jij dat die deal met MS een succes wordt? Of dat Nokia het tij weer weet te keren met een coole gadget?

Iets enkel koopwaardig vinden omdat het veel gedaald is, is onzin. Het is vaak dan juist niet koopwaardig.
The End Times are wild
pi_94137762
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom? Verwacht jij dat die deal met MS een succes wordt? Of dat Nokia het tij weer weet te keren met een coole gadget?
Ik verwacht dat Nokia het tij weer weet te keren. Sowieso geen slechte koop nu als je het mij vraagt, al is het alleen maar als bounce play.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:29:21 #170
57047 macondo
pi_94137798
Nokia is een mooi voorbeeld van het boek van Peter Lynch (on up on wallstreet). Gebruik wat je al weet in de markt.

Ik ken niemand met een Nokia. Suf, achterhaald merk. Slechte software. Het is RIM, Apple, Samsung en HTC...
Overal verstand van.
pi_94137852
Ik vind het ook kut telefoons, maar ik kan me niet voorstellen dat het verhaaltje nu ineens af is gelopen. Dat zie ik echt niet gebeuren.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:32:27 #172
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94137904
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:30 schreef Mercer het volgende:
Ik vind het ook kut telefoons, maar ik kan me niet voorstellen dat het verhaaltje nu ineens af is gelopen. Dat zie ik echt niet gebeuren.
Het hoeft ook niet ineens afgelopen te zijn. De vraag is of Nokia zijn leidende positie weer zal weten te heroveren. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.
Wat blijft er dan over? Een kantoor dat in Azië telefoons laat produceren. Is dat 5,50 waard?
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:35:43 #173
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94138014
Damn moet vaker mijn gevoel volgen .. |:(

Glasvezel bij ons redeneren ze als volgt:
- bij 40% leggen ze het aan maar
- bij 30% beginnen ze al met aanleggen omdat ze verwachten dat de 40% bereikt wordt
en nu bij 26% gaan ze het volgens mij ook al doorvoeren. :')
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:37:28 #174
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94138082
Voor de mensen die aan verkopen denken: vandaag is weer FED day dus aan het einde van de dag kan er nog wel weer een leuke correctie aankomen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:39:05 #175
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94138123
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:37 schreef flyguy het volgende:
Voor de mensen die aan verkopen denken: vandaag is weer FED day dus aan het einde van de dag kan er nog wel weer een leuke correctie aankomen.
Als ze al van plan waren de rente een tikje te verhogen, dan zullen ze dat onder deze omstandigheden vast in de ijskast zetten!
The End Times are wild
pi_94138168
Mwah ik denk dat de kans redelijk is voor een 50% plus in Nokia. En zoniet, dan is de downside vrij beperkt lijkt me.
http://www.google.com//fi(...)ne&q=NYSE:NOK&ntsp=0
pi_94138211
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:29 schreef macondo het volgende:
Nokia is een mooi voorbeeld van het boek van Peter Lynch (on up on wallstreet). Gebruik wat je al weet in de markt.

Ik ken niemand met een Nokia. Suf, achterhaald merk. Slechte software. Het is RIM, Apple, Samsung en HTC...
ik heb een Nokia :) Van een jaar of acht oud. De enige telefoon die mijn capriolen overleeft, alle nieuwe telefoon gaan kaput (geloof me, genoeg ervaring inmiddels) :) Ideale reistelefoon. Kan je van trucks laten afstuiteren, het is een beetje zoals dat horloge van Van Est. Zijn hart stond stil, maar zijn horloge bleef tikken... :)

Maar inderdaad, ik zie nokia ook meer als een logge hardware fabrikant. Wat is daar in te verdienen, tenzij je heeeeeel erg efficient produceert? Is Nokia daar beter in dan anderen?
pi_94138234
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:41 schreef Mercer het volgende:
Mwah ik denk dat de kans redelijk is voor een 50% plus in Nokia. En zoniet, dan is de downside vrij beperkt lijkt me.
http://www.google.com//fi(...)ne&q=NYSE:NOK&ntsp=0
de downside is naar nul. Da's logisch, toch?
pi_94138398
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:37 schreef flyguy het volgende:
Ik verwacht een kleine minieme opwaartse correctie als de fed funds weer naar buiten komt.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:50:43 #180
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94138442
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik verwacht een kleine minieme opwaartse correctie als de fed funds weer naar buiten komt.
Onderschat niet hoezeer die Amerikanen op hun eigen markt gefocust zijn. Maar Europa zal er wel niets van meekrijgen (tenminste vandaag dan).
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:55:11 #181
57047 macondo
pi_94138575
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik heb een Nokia :) Van een jaar of acht oud. De enige telefoon die mijn capriolen overleeft, alle nieuwe telefoon gaan kaput (geloof me, genoeg ervaring inmiddels) :) Ideale reistelefoon. Kan je van trucks laten afstuiteren, het is een beetje zoals dat horloge van Van Est. Zijn hart stond stil, maar zijn horloge bleef tikken... :)

[ afbeelding ]

Maar inderdaad, ik zie nokia ook meer als een logge hardware fabrikant. Wat is daar in te verdienen, tenzij je heeeeeel erg efficient produceert? Is Nokia daar beter in dan anderen?
Die wielrenner kocht maar weinig horloges, net als jij weinig telefoons koopt ;) Maar goed, lage marge dumpen in de derde wereld. Dat lukt nog wel. Aanhaken bij de rest niet meer.
Overal verstand van.
pi_94138938
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:55 schreef macondo het volgende:

[..]

Die wielrenner kocht maar weinig horloges, net als jij weinig telefoons koopt ;) Maar goed, lage marge dumpen in de derde wereld. Dat lukt nog wel. Aanhaken bij de rest niet meer.
daar zit wel wat in: goede degelijke producten maken is misschien wel niet het slimste :)
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:07:28 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94138983
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:55 schreef macondo het volgende:

[..]

In de derde wereld lopen ze over 4 jaar ook met smartphones. Die dingen kosten intrinsiek bijna niks om te maken. In ieder geval niet significant veel meer dan een gewone telefoon.
The End Times are wild
pi_94139342
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

In de derde wereld lopen ze over 4 jaar ook met smartphones. Die dingen kosten intrinsiek bijna niks om te maken. In ieder geval niet significant veel meer dan een gewone telefoon.
correctie: maak daar maar minus 1 jaar van (als in: dat is al lang het geval). Al is het soms wel een Chinese neppert.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:19:38 #185
57047 macondo
pi_94139384
Actueel nu : hier gaat het nu op op de beurs

http://tinyurl.com/6ygqkcr
Overal verstand van.
pi_94139456
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:19 schreef macondo het volgende:
Actueel nu : hier gaat het nu op op de beurs

http://tinyurl.com/6ygqkcr
waar kjk ik naar, en wat betekent dit?
pi_94139781
vraag: waarom zakken de Aegon perps zover onderuit (tussen 1% en 4%), terwijl de Achmea en ASR perps redelijk blijven liggen (tussen 0% en 1%). Prijst de markt opeens zoveel meer risico in t.a.v. Aegon in vergelijking tot andere verzekeraars? Vreemd.
pi_94139797
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Aftellen totdat VS opent lijkt mij?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:34:10 #189
57047 macondo
pi_94139948
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Realtime Geiger teller in Tokio ;)
Overal verstand van.
pi_94140022
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:34 schreef macondo het volgende:

[..]

Realtime Geiger teller in Tokio ;)
maar wat is dan normaal, wat is verhoogd, en wat is te hoog?
pi_94141582
Sinds we het hier laatst toch hadden over welke sectoren nu het hardst worden geraakt, even een overzicht van alle geliste effecten in Japan welke sectoren het hardst worden geraakt vandaag. Vrij logisch dat electric power & gas door de plee wordt gespoeld.

En als je het dan op markt kapitalisatie zou schalen zie je dat met name er een aantal 500m-2b energy aandelen het loodje leggen. En IT heeft het afgelopen maand ook bizar slecht gedaan. Je zou je toch afvragen of die afstraffing eerlijk is.

pi_94142107

De europese electriciteitsreuzen en dan met name die in kernenergie doen zijn misschien ook wel interessant? E.ON RWE EDF
pi_94142210
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:23 schreef Mercer het volgende:

De europese electriciteitsreuzen en dan met name die in kernenergie doen zijn misschien ook wel interessant? E.ON RWE EDF
Merckel heeft vanochtend 7 centrales van RWE gesloten. Als in definitief.....

/edit/in ieder geval 2 zijnv an RWE: http://www.fd.nl/artikel/(...)-zeven-kerncentrales
pi_94143313
Ik heb wat EDF gekocht op de gok. Lijkt me dat dat wel goed komt op langere termijn. Ik denk dat het sowieso wel interessant is om een beetje tussen de electriciteitsleveranciers te neuzen nu. RWE ga ik m'n pootjes nog maar even niet aan branden.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:10:15 #195
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94143806
pi_94143996
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:10 schreef JimmyJames het volgende:
http://www.google.com/finance?q=NTDOY

Kopen of niet? :P
Ik zou zeggen doen! :Y Op 30 zou nog mooier zijn natuurlijk maar ja...

[ Bericht 3% gewijzigd door Mercer op 15-03-2011 15:21:46 ]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:28:38 #197
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94144519
"Voor het beleggen in aandelen genoteerd aan OTC dient BinckBank de 'Overeenkomst OTC' ondertekend van u te hebben ontvangen." :')
pi_94144633
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:28 schreef JimmyJames het volgende:
"Voor het beleggen in aandelen genoteerd aan OTC dient BinckBank de 'Overeenkomst OTC' ondertekend van u te hebben ontvangen." :')
:') _O- Dat zelfde probleem had ik dus net ook..... Ga dat niet helemaal doen nu alleen voor nintendo
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:32:41 #199
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94144675
Nou ik had het wel gedaan als ik het had geweten :')
pi_94144805
Tja daar gaat je dikke 10% winst in nintendo. Ik was van plan een order te zetten op 30, dat is dus ook niet gelukt. :P
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:50:46 #201
57047 macondo
pi_94145419
Nintendo is wat mij betreft net als Nokia over the hill. Mooie rebound op de Wii, maar ik geloof niet in een serieus vervolg.
Overal verstand van.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 16:03:57 #202
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94146032
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:50 schreef macondo het volgende:
Nintendo is wat mij betreft net als Nokia over the hill. Mooie rebound op de Wii, maar ik geloof niet in een serieus vervolg.
De wii is echt supersterk hoor, en daarnaast heb je nog de kleinere DS / DSlight die 't onder de kleinen goed doen.
Nintendo is imo anders als een Nokia, waar ik bij Nokia niet eens meer een succesnummer op kan nomen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 16:06:02 #203
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94146158
quote:
Nintendo DS best verkochte console in de V.S.
Sinds de lancering van Nintendo's handheld in 2004 zijn er in de V.S. inmiddels meer dan 47 miljoen exemplaren zijn verkocht. Daarmee is het de best verkochte spelconsole in het land.

Hoewel Microsofts Xbox 360 en Nintendo's Wii populaire consoles lijken onder Amerikanen, is het uiteindelijk dus toch een mobiel gameplatform dat het best wordt verkocht. Nintendo maakt zelf althans bekend dat de DS meer dan 47 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

Nintendo's Wii is in het derde jaar na de release van de huiskamerconsole zeven miljoen keer verkocht in Amerika, iets wat geen enkele consoles dusver heeft weten te presteren. Daarmee staat de teller van verkochte Wii's in totaal op 34 miljoen in de V.S.

Opvolgers

De president van de Amerikaanse afdeling van Nintendo is ermee in zijn nopjes. "Als we terugkijken op 2010 zien we dat consumenten zich telkens weer richten op de waarde en het plezier van onze producten. Als we vooruit kijken naar 2011 zien we nieuwe draagbare technologie en meer geweldige Wii-games", zegt Reggie Fils-Aime.

De opvolger van de DS, de driedimensionale 3DS, zal in Europa in maart worden uitgebracht. De opvolger van de Wii laat voorlopig nog even op zich wachten. Eerder suggereerde Fils-Aime dat Nintendo pas een Wii 2 zal uitbrengen als er 45 miljoen consoles zijn verkocht in de V.S. Dan moeten er dus nog 11 miljoen exemplaren worden aangeschaft in het land.
http://www.gamez.nl/nieuw(...)sole-in-de-v-s-.html
pi_94146253
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Merckel heeft vanochtend 7 centrales van RWE gesloten. Als in definitief.....

/edit/in ieder geval 2 zijnv an RWE: http://www.fd.nl/artikel/(...)-zeven-kerncentrales
Wat is dit voor dom populistisch geneuzel? Alhoewel die kerncentrales mogelijkerwijs aan het einde van hun latijn zijn betekent het niet dat de problemen in Japan enig verband houden met de centrales hier. Er zijn hele groepen wiskundigen die de risico's volledig in kaart hebben gebracht en als je die statistieken niet kunt omarmen dan is dat toch een brevet van onvermogen voor de regering die blijkbaar hun beslissingen laten afhangen van willekeurige gebeurtenissen. Ik vind het echt een stomme beslissing.
Greece
  dinsdag 15 maart 2011 @ 16:36:51 #205
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94147600
Nintendo staat al weer bijna in de plus. Binck }:|
pi_94147905
Uiteindelijk maar de knoop doorgehakt op Cisco @ 17.35 :)
En une petite peu d' Wolters voor de cash flow, het dividend, en het feit dat het een leuk hapje zou zijn voor Thomson Reuters :)

dus de portefeuille is nu JA Holdings, Cisco, Wolters.

Wel met een beetje koud-water-vrees, dus alleen met de grote teen erin :)
pi_94149297
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 16:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Uiteindelijk maar de knoop doorgehakt op Cisco @ 17.35 :)
En une petite peu d' Wolters voor de cash flow, het dividend, en het feit dat het een leuk hapje zou zijn voor Thomson Reuters :)

dus de portefeuille is nu JA Holdings, Cisco, Wolters.

Wel met een beetje koud-water-vrees, dus alleen met de grote teen erin :)
Ik vind het inderdaad best risicovolle aandelen ;). Ik vraag me alleen af waarom je Cisco dan toch in dollars hebt gekocht? Volume te laag ;)?
pi_94149553
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik vind het inderdaad best risicovolle aandelen ;). Ik vraag me alleen af waarom je Cisco dan toch in dollars hebt gekocht? Volume te laag ;)?
ja, als ik overgeleverd ben aan liquiditeitsprovider, ben ik altijd de lul :)
Ow, SNS rekent 2 basispunten opslag/afslag, dat vond ik te doen, aangezien ik ze verwacht lange tijd te houden.

Zat vandaag bijvoorbeeld te kijken naar EFT's, sommige van die inactieve zit een spread van 2 tot 3 procent tussen!

Dan liever wat currency loss :)

Maar ik denk dat ik naar een andere provider moet, en dan een deel in USD aanhouden (evt. gehedged met een valutacontract). Lijkt me beter :)
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:28:58 #209
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94149802
Forse bewegingen in de grondstoffenhoek.

CNQ staat bijv. 4% hoger dan bij de opening:
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3ACNQ

En freeport:
http://www.google.com/finance?q=fcx
# Range 46.53 - 50.08 :o
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:32:31 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94149954
Afgelopen donderdag stond mijn porto nog op een all time high, met een rendement voor 2011 van meer dan 20%.
Vanmiddag op de bodem was daar nog 8% rendement voor 2011 van overgebleven! Zie je zo'n prachtige grafiek omhoog, terwijl de AEX een beetje in de marge rommelt, en bij je eigen porto een mooie lijn omhoog.
Nu gaat het wel weer iets beter gelukkig. Ik heb altijd behoorlijk wat geschreven opties in de porto, en de verwachtingswaarde daarvan is natuurlijk ook opgelopen!

Wel blij dat ik vorige week transfers gemaakt heb van ING en TT naar obligaties, Ahold en KPN. Anders stond ik ook onder water ben ik bang.

Maar toch veel verloren in slechts 3 dagen tijd!
The End Times are wild
pi_94149974
Als je Lynx of IB gebruikt en dan aandelen in de VS koopt. Dan ga je automatisch short USD. Alleen twijfel ik soms wel aan de "veiligheid" hiervan. Gedachte daarvan is dan toch dat als de dollar omlaag of omhoog gaat dat je altijd oke zit. Is dat echt een goede manier (op langere termijn)?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:42:35 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94150433

(dit is tot en met gisteren. Voor vandaag komt hij dus op de 5%!)
The End Times are wild
pi_94150568
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:42 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
(dit is tot en met gisteren. Voor vandaag komt hij dus op de 5%!)
LOL, ik zou geloof ik omstreeks medio februari alles verkocht hebben, en de rest van het jaar in een hangmatje op de Andaman eilanden gehangen hebben :D
pi_94150611
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:32 schreef Mercer het volgende:
Als je Lynx of IB gebruikt en dan aandelen in de VS koopt. Dan ga je automatisch short USD. Alleen twijfel ik soms wel aan de "veiligheid" hiervan. Gedachte daarvan is dan toch dat als de dollar omlaag of omhoog gaat dat je altijd oke zit. Is dat echt een goede manier (op langere termijn)?
hangt van de spread af die ze daarvoor vragen, maar dank voor de tip, lynx en IB zaten in de planning om te bekijken :)
pi_94150784
Ik had gisteren vlak voor sluiting nog wat putjes 355 opgepikt en vandaag van de hand gedaan......en toen ik vannacht de roodgloeiende futures zag, kon ik een gevoel van schaamte ook niet bedwingen.

Meer mensen die vandaag verdiend hebben en er een dubbel gevoel aan over hebben gehouden?
pi_94150788
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:32 schreef Mercer het volgende:
Je zit niet short USD. Als je alleen die aandelen koopt en je hebt geen bestaand USD saldo, dan leen je die dollars automatisch van IB. Er zijn 2 nadelen. Ten eerste betaal je rente over die lening, maar op dit moment is dat zeer laag. Het tweede nadeel treedt op als je verlies maakt op die aandelen en je verkoopt ze weer. De opbrengst is dan niet genoeg om de lening weer af te lossen. Je moet dan je euro's in genoeg dollars wisselen om het gat te dichten tegen de dan geldende koers en die kan ongunstiger zijn als nu.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:58:58 #217
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94151061
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:28 schreef JimmyJames het volgende:
Forse bewegingen in de grondstoffenhoek.

CNQ staat bijv. 4% hoger dan bij de opening:
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3ACNQ

En freeport:
http://www.google.com/finance?q=fcx
# Range 46.53 - 50.08 :o
Vanmiddag Freeport gekocht aan $47,65 :) Denk dat ik ook nog Petrobas bij ga kopen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:59:15 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94151070
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

LOL, ik zou geloof ik omstreeks medio februari alles verkocht hebben, en de rest van het jaar in een hangmatje op de Andaman eilanden gehangen hebben :D
Tja. Ik zal toch mijn plicht jegens het vaderland moeten vervullen. Dus kan ik net zo goed op de beurs blijven.
Ik hoop op een spoedig herstel. En dat verwacht ik eigenlijk ook wel een beetje. Mijn eigen regels zeggen me niet mijn leverage nu te verhogen, dus dat doe ik dan niet.
The End Times are wild
pi_94151361
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja. Ik zal toch mijn plicht jegens het vaderland moeten vervullen. Dus kan ik net zo goed op de beurs blijven.
Ik hoop op een spoedig herstel. En dat verwacht ik eigenlijk ook wel een beetje. Mijn eigen regels zeggen me niet mijn leverage nu te verhogen, dus dat doe ik dan niet.
hey, ik moet ook mijn plicht jegens het vaderland vervullen. Alleen is mijn vaderland nogal flexibel, en euuuuuh.... plicht: idem dito :D
pi_94151819
Wat een vlakke vertoning op de beurzen buiten Japan. De 3de economie ligt zo goed als plat en er zijn maar enkele procenten vanaf. Het kan allemaal nog een heel stuk lager. AEX 280, dat lijkt me wel een leuk instapmoment om wat veilige aandelen voor lange termijn te kopen. Unilever is mijn favoriet, knakworstjes doen het altijd goed op feesten en partijtjes.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:37:00 #221
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94152622
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 18:15 schreef PierreBetfair het volgende:
Wat een vlakke vertoning op de beurzen buiten Japan. De 3de economie ligt zo goed als plat en er zijn maar enkele procenten vanaf. Het kan allemaal nog een heel stuk lager. AEX 280, dat lijkt me wel een leuk instapmoment om wat veilige aandelen voor lange termijn te kopen. Unilever is mijn favoriet, knakworstjes doen het altijd goed op feesten en partijtjes.
Ik vind het anders nogal voor een natuurramp.
The End Times are wild
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:50:51 #222
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_94153250
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:51 schreef Bowny het volgende:
Meer mensen die vandaag verdiend hebben en er een dubbel gevoel aan over hebben gehouden?
Ja, zal ik nu een Jag of een jacht kopen?
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:52:59 #223
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94153328
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 18:50 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Ja, zal ik nu een Jag of een jacht kopen?
The End Times are wild
pi_94154498
quote:
Ik denk dat als er een kernreactor ontploft we snel weer bordjes van -10% zien. Met name omdat men er zo op gefocused is op het moment.

Kan je nagaan hoe snel het nieuws van het midden oosten op de achterste pagina's van de krant zijn te lezen.
pi_94156334
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:52 schreef jaco het volgende:
[..]
Je zit niet short USD. Als je alleen die aandelen koopt en je hebt geen bestaand USD saldo, dan leen je die dollars automatisch van IB. Er zijn 2 nadelen. Ten eerste betaal je rente over die lening, maar op dit moment is dat zeer laag. Het tweede nadeel treedt op als je verlies maakt op die aandelen en je verkoopt ze weer. De opbrengst is dan niet genoeg om de lening weer af te lossen. Je moet dan je euro's in genoeg dollars wisselen om het gat te dichten tegen de dan geldende koers en die kan ongunstiger zijn als nu.
Bedankt voor je heldere uitleg Jaco! :)
  dinsdag 15 maart 2011 @ 22:56:14 #226
57047 macondo
pi_94171306
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:47 schreef Mercer het volgende:

[..]

Bedankt voor je heldere uitleg Jaco! :)
Er zit nog een aspect aan trouwens.
Als je in USD koopt (ik zit bij IB) leen je die dollars en dat komt volgens mij op hetzelfde neer ; je gaat per saldo short op de dollar. Stel, je koopt voor 100k $ aandelen in de Verenigde Staten, en de dollar devalueert en wordt waardeloos. Dan verlies je niets op je belegging.
De andere kant is dat je je euro tegoed niet aanspreekt. En daar krijg je rente over - niet per se minder dan je betaalt aan je $ lening.

Zelf wissel ik wel gewoon de euros om in dollars, zeker ook omdat ik beleg in ETF's die zich richten op de eurozone maar genoteerd zijn in dollars. Zo loop ik geen valuta risico.
Overal verstand van.
pi_94173727
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:56 schreef macondo het volgende:
[..]
Stel, je koopt voor 100k $ aandelen in de Verenigde Staten, en de dollar devalueert en wordt waardeloos. Dan verlies je niets op je belegging.
Oke, $100K aandelen in de VS.
Ik blijf hier lichte moeite mee hebben om het volledig te kunnen visualiseren. Dus daarom zet ik het hier maar even neer.

Bij een devaluerende dollar verlies je dus niets op je belegging omdat je short geleend dollar zit. De aandelen weer teruggerekend naar euro zijn wel minder waard geworden, maar dat compenseer je met die shortpositie in dollars. Dat is helder.

En op het moment dat de Euro devalueert? Dan verlies je op je shortpositie in dollars. Maar worden de aandelen meer waard omgerekend naar euros. Dus geen verandering in je netto liquidation value.

Dus wat de dollar ook doet je zit altijd veilig. Ik mag hopen dat het echt zo werkt, anders ben ik nog behoorlijk de lul bij flinke valuta fluctuaties. Edit: Ik snap het dus nog niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mercer op 15-03-2011 23:44:23 ]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 23:45:28 #228
57047 macondo
pi_94174499
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:31 schreef Mercer het volgende:

[..]

Ik blijf hier lichte moeite mee hebben om het volledig te kunnen visualiseren. Dus daarom zet ik het hier maar even neer.

Bij een devaluerende dollar verlies je dus niets op je belegging omdat je short geleend dollar zit. De aandelen weer teruggerekend naar euro zijn wel minder waard geworden, maar dat compenseer je met die shortpositie in dollars. Dat is helder.

En op het moment dat de Euro devalueert? Dan verlies je op je shortpositie in dollars. Maar worden de aandelen meer waard omgerekend naar euros. Dus geen verandering in je netto liquidation value.

Dus wat de dollar ook doet je zit altijd veilig. Ik mag hopen dat het echt zo werkt, anders ben ik nog behoorlijk de lul bij flinke valuta fluctuaties. En kut, ik snap het dus nog niet. :X
Je snapt het kennelijk toch wel, want je hebt je USD/EUR risico gehedged op deze manier.

Alleen heb je dan wel:
-100 k in dollars (daar betaal je rente over, de dollar rente)
+77 k in euro (grofweg) (daar ontvang je de euro rente over)
Overal verstand van.
pi_94174706
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:45 schreef macondo het volgende:
[..]
Je snapt het kennelijk toch wel, want je hebt je USD/EUR risico gehedged op deze manier.

Alleen heb je dan wel:
-100 k in dollars (daar betaal je rente over, de dollar rente)
+77 k in euro (grofweg) (daar ontvang je de euro rente over)
Ja ik heb het gehedged, maar dat gaat automatisch. Ik snap het gedeeltelijk. Ik ben alleen bang dat ik iets over het hoofd zie. Ik ga ook nog wel even Lynx bellen, kijken wat die er van zeggen.
pi_94174872
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:56 schreef macondo het volgende:
Zelf wissel ik wel gewoon de euros om in dollars, zeker ook omdat ik beleg in ETF's die zich richten op de eurozone maar genoteerd zijn in dollars. Zo loop ik geen valuta risico.
Ik kan deze constructie niet helemaal doorgronden, als je belegt in je eigen valuta dan heb je sowieso geen risico. Als jij straks weer je dollars wilt inwisselen voor euro's heb je in de tussentijd exposure opgelopen in valuta wat je met een rechtstreekse eurobelegging niet gehad zou hebben. Daarnaast verdien je netto ook niet meer op je beleggingen omdat het euro/dollar verschil ingeprijsd wordt (je zou zelfs kunnen stellen dat je er netto op achteruit gaat omdat je tot tweemaal toe transactiekosten maakt voor het wisselen van valuta).
Greece
pi_94175307
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:31 schreef Mercer het volgende:

[..]

Dus wat de dollar ook doet je zit altijd veilig. Ik mag hopen dat het echt zo werkt, anders ben ik nog behoorlijk de lul bij flinke valuta fluctuaties. En kut, ik snap het dus nog niet. :X
Ik denk dat je het bijna in je hoofd hebt, maar de term short is hier niet van toepassing. Als je aangeeft short te zijn in USD dan geef je aan dat je van een waardedaling van de USD zult profiteren. In het geval van een USD lening bij je broker heb je echter juist waardefluctuaties afgedekt.

Stel je het volgende scenario eens voor. Jij gaat Las Vegas bezoeken om te gokken omdat je een winstgevende strategie voor black jack hebt ontwikkeld. Je hebt alleen geen geld en je komt met een lege portemonnee aan. Ik woon in Las Vegas en heb wel vertrouwen in je plan. Ik verwelkom je op het vliegveld en leen je $1000 dollar uit om je plan mee uit te voeren.

Een paar dagen later zwaai ik je weer uit op het vliegveld. Je strategie heeft niet zo geweldig gewerkt en je hebt maar $ 5 dollar gewonnen. Aangezien dit precies de rente is die we af hadden gesproken, geef je mij $1005 dollar en je stapt op het vliegtuig.

Je hebt in dit verhaal geen enkel valuta risico gelopen. Want dit hele verhaal heeft zich geisoleerd afgespeeld van de koers van USD met de Euro (of met de Yen of Canadese dollars). Al is de euro 300% in waarde gestegen tov de USD, het heeft niets met onze transactie (of jouw transacties in het casino) te maken. Zo'n koersfluctuatie kan mij als geldlener ook niets schelen: ik heb je $1000 gegeven en wil $1005 terug. Ook ik heb als uitlener niets met de Euro/USD koers te maken, ik woon nota bena in de VS en ik hoef dus ook geen risico op jou af te wentelen.
pi_94175929
vooral in de betere producerende en explorational uranium-mining-stocks zag ik kansen vandaag. Ik had ze al een paar maanden op het oog, maar vond ze te duur. Mooie correctie, en als het allemaal met een sisser af loopt een winnaar.

Als er toch een ramp gebeurt, koop ik waarschijnlijk bij. De wereld kan gewoon niet zonder kerncentrales. Denk aan India,China en omringende landen. China heeft vandaag al gezegd dat het doorgaat met het bouwen van kerncentrales. Dat zijn er tientallen de komende jaren.

Trouwens de nieuwe 'derde generatie' kerncentrales schijnen een stuk veiliger te zijn. In tsjernobil werd de reactor met een goedje gekoeld dat brandbaar was. In Japan met waterpompen die disfunctional kunnen geraken. Tegenwoordig hebben ze een veiligere manier van koelen, ook met water maar zonder pompen geloof ik. Weet iemand dit toevallig?
pi_94176609
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 00:15 schreef arjanus het volgende:
Tegenwoordig hebben ze een veiligere manier van koelen, ook met water maar zonder pompen geloof ik. Weet iemand dit toevallig?
Zonder mechanische interactie gebeurt dat met een lorentzpomp en een vloeibaar metaal (kwik/sodium ofzo). Koelen met water zonder pomp heb ik nooit van gehoord.

Vanwaar de interesse?
Greece
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:15:17 #234
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_94181234
Mooi dat het weer een beetje stijgt. Maar ik heb nu wel even een stoploss gezet.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:19:29 #235
57047 macondo
pi_94183010
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:52 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik kan deze constructie niet helemaal doorgronden, als je belegt in je eigen valuta dan heb je sowieso geen risico. Als jij straks weer je dollars wilt inwisselen voor euro's heb je in de tussentijd exposure opgelopen in valuta wat je met een rechtstreekse eurobelegging niet gehad zou hebben. Daarnaast verdien je netto ook niet meer op je beleggingen omdat het euro/dollar verschil ingeprijsd wordt (je zou zelfs kunnen stellen dat je er netto op achteruit gaat omdat je tot tweemaal toe transactiekosten maakt voor het wisselen van valuta).
Ik beleg via IB graag in de VS. Het is daar immers stukken goedkoper dan in Europa. Het grootste deel van mijn portefeuille is de ETF op de Eurostoxx 50 van Vanguard (code: VGK).

Deze VGK is in dollars genoteerd, maar de onderliggende beleggingen in de ETF zijn uiteraard in euro's.

Als de euro stijgt, stijgt de VGK in dollarwaarde, maar verlies ik op de dollars omdat de dollar zakt en blijft de waarde van mijn belegging gelijk (aangenomen dat de koersen in Europa gelijk blijven natuurlijk).

Anders gesteld, met het kopen van de VGK koop je exposure naar de eurokoers.

Maar het is even nadenken hoe het zit, dat geef ik grif toe.
Overal verstand van.
pi_94183529
Zo te zien gaan we weer richting het rood.
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_94183687
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:49 schreef Mercer het volgende:

[..]

Ja ik heb het gehedged, maar dat gaat automatisch. Ik snap het gedeeltelijk. Ik ben alleen bang dat ik iets over het hoofd zie. Ik ga ook nog wel even Lynx bellen, kijken wat die er van zeggen.
Een andere manier om Amerikaanse aandelen te handelen is om euros te converteren en optie posities te nemen in FXE. Veel simpeler dan het lenen van usd e.d. Ik heb op dit moment ook al mijn geld geconverteerd in dollars, ik acht de kans groot dat de dollar uiteindelijk naar parity gaat met de euro. Valutarisico die ik loop is dus min of meer positief,ik loop eigenlijk geen valutarisico.
pi_94183796
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:17 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat als er een kernreactor ontploft we snel weer bordjes van -10% zien. Met name omdat men er zo op gefocused is op het moment.

Kan je nagaan hoe snel het nieuws van het midden oosten op de achterste pagina's van de krant zijn te lezen.
Naar mijn mening is nu al een goed instapmoment van de bullmarkt, en als de markt 10% daalt is het nog een betere instapmoment van de pullback. Al mijn indicatoren staan op groen.
pi_94184069
quote:
Wat een vlakke vertoning op de beurzen buiten Japan. De 3de economie ligt zo goed als plat en er zijn maar enkele procenten vanaf. Het kan allemaal nog een heel stuk lager. AEX 280, dat lijkt me wel een leuk instapmoment om wat veilige aandelen voor lange termijn te kopen.
Ik ben het met je eens. Misschien zelfs nog een lagere AEX. Ik vraag me bij dalingen altijd af ....

Wat zou Selang doen? Selang zit op dit moment in Zuid-Oost Azie vakantie te vieren. Dus die vraag kan hij niet zelf beantwoorden. Echter, volgens de Shiller P/E waren de beurzen wereldwijd al enorm overgewaardeerd. Een daling van een paar procent is slechts een verschuiving van enorm overgewaardeerd naar sterk overgewaardeerd. Misschien dat nog niet eens.

Denk jij dat Selang zijn pilsje wegzet en het parelwitte strand verlaat om thuis te gaan handelen? Ik denk het niet, want de beurs heeft nog een lange weg te gaan voor de historisch gemiddelde PE10 ratio wordt bereikt. Als het zover is dan hoor je het op dit forum als eerste en kun je voorzichtig eens over een boodschappenlijstje gaan nadenken.

Beurswaardering 31 Dec 2008 - Goedkoop?
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:58:57 #240
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94184161
Selang komt pas uit de slaapstand bij een stand van 800 oid. :P Die heeft waarschijnlijk dit alles niet eens meegekregen.
pi_94184459
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:35 schreef Burnie88 het volgende:
Zo te zien gaan we weer richting het rood.
Moody's heeft Portugal gedowngraded van A1 naar A3 met een 'negative outlook'. Ik zie het niet direkt in de populaire pers terug, maar ik denk dat veel partijen wel op dit slechte nieuws handelen.
pi_94189457
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:55 schreef jaco het volgende:
Ik ben het met je eens. Misschien zelfs nog een lagere AEX. Ik vraag me bij dalingen altijd af ....

Wat zou Selang doen?
Ik vind dit een vreemd uitgangspunt, je moet natuurlijk voor jezelf bepalen hoeveel risico en rendement bij je past. Aangezien je zijn trackrecord niet kent is het vreemd om zijn instapmoment te kopieren en als je dit doet op basis van historisch behaalde rendementen dan moet je definieren wat acceptabel is voor jezelf.

SeLang is een uiterst offensieve belegger die mikt op veel rendement en weinig risico. Het kan zomaar zijn dat hij nog 10 jaar moet wachten voor zijn instapmoment bereikt is met een corresponderend verwacht rendement van 10% per jaar. Een belegger die echter instapt op hogere koersen met een verwacht rendement van 5% per jaar zal na een simpel rekensommetje meer rendement maken over een tijdspan van 20 jaar. Let wel, dit is het grootste risico van een vooraf bedachte B&H strategie.

Voor de goede orde, ik ben ook een fan van een instapmoment op <10x Shillerearnings.
Greece
pi_94195427
En daar gaat de DJ weer.

Misschien dat ik iets mis, maar als centrale 5 en 6 al maanden stil lagen, en nu problemen beginnen te vertonen, dan kan het met centrale 3 toch helemaal niet meer goed komen? Iedere dag worden de problemen groter, en de afkoelingsperiode zou dus nog maanden moeten gaan duren?

[ Bericht 85% gewijzigd door Soldier2000 op 16-03-2011 16:11:24 ]
BlaBlaBla
pi_94195658
En we gaan met zn allen naar de 280 *O* en we gaan met zn allen naar de 280 *O*
pi_94196757
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:09 schreef PierreBetfair het volgende:
En we gaan met zn allen naar de 280 *O* en we gaan met zn allen naar de 280 *O*
*O* Dat mag van mij wel! *O*
  woensdag 16 maart 2011 @ 16:42:22 #246
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_94197312
280 is veel te hoog.
Bedankt Hans.
  woensdag 16 maart 2011 @ 17:36:35 #247
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94200067
HALLO RAKKERS.

Rustig topic vandaag, niet verwacht.

Wie is er aan het verkopen, wie is er aan het kopen?

Ik heb geen posities en overweeg om in te stappen, omdat iedereen die ik ken bezig is met paniekverkopen en ik zelf geen Chernobyl verwacht, wel een moeilijke tijd en mogelijk een lokale ramp, maar niets dat de globale paniek rechtvaardigt die ik nu zie.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94201265
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 17:36 schreef eleusis het volgende:
HALLO RAKKERS.

Ik heb geen posities en overweeg om in te stappen, omdat iedereen die ik ken bezig is met paniekverkopen en ik zelf geen Chernobyl verwacht, wel een moeilijke tijd en mogelijk een lokale ramp, maar niets dat de globale paniek rechtvaardigt die ik nu zie.
Ik heb vandaag 1/3 van mijn ING's verkocht, dit omdat ik kans klein acht dat Japan kerncentrale nummer 3 nog onder controle gaat krijgen. Ik verwacht bij een complete meltdown een 'gigantische' beursdaling, en wil daarna weer gaan instappen. Tenminste indien een meltdown mogelijk is, zover ik gelezen heb kan het stalen omhulsel 2100graden aan, en kunnen de staven 2200 graden worden.

Ik heb niet alles verkocht omdat dit natuurlijk maar een speculatie is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Soldier2000 op 16-03-2011 18:42:27 ]
BlaBlaBla
  woensdag 16 maart 2011 @ 18:36:22 #249
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94202708
quote:
HALLO RAKKERS.

Van de ene kant heb je gelijk. Het 'verlies' aan beurswaarde (dus de totale waarde die wereldwijd 'verdampt' is) staat allang tot geen verhouding meer tov de daadwerkelijke schade die is aangericht. Nog los van het feit dat Nederlandse bedrijven sowieso geen directe schade geleden hebben.
Anderzijds kan het met de beurs natuurlijk ook gewoon omlaag gaan. Daar is niet eens een kernramp voor nodig.

Dus óf het is een mooi instapmomentje in de uptrend, die LT nog steeds intact is, óf deze ramp was de ommekeer van die uptrend, die dus nu naar beneden zal gaan.

Zelf zit ik gewoon long en blijf ik ook long zitten. Omdat de fundamenten (bedrijfswinsten, rente, inflatie) nog steeds hierop wijzen. Maar dat is fundamenteel.
The End Times are wild
pi_94205001
quote:
HALLO RAKKERS.

Ik heb kleine posities gekocht (zat volledig cash, nu 5/6 cash):
- RDS (grootste LNG producent Azie, en dat is een markt waar in tegenstelling tot de USA geen onbeperkte productiecapaciteit is).
- JA Holdings; solar panels, eerder al vermeld waarom, is wel aardig volatiel, eerst in twee dagen 10% erbij, nu 5% eraf. Maar het ding heeft een P/E van 4 tot 6, en wordt verhandeld op intrinsieke waarde. Que? Bijna too good to be true, trouwens :D Wat me om liet gaan was hun joint venture met MEMC. Geeft ze toch wat meer credibility.
- Wolters Kluwer; ruim 4% dividend, stabiele edoch saaie business en dito cash flow. Snoepje van d eweek voor Thomsom Reuters :) In mei 0,67 dividend vangen, en daarna zien we wel verder :)
- Cisco, bijna 9 USD cash per aandeel die op de balans staat te idlen, op een koers van 17 en een beetje. Nog steeds een gestage cash flow, als ze hun cash uitschudden (en daar zouden ze over een paar maandne mee beginnen, hebben laatst ook een lening uitgeschreven die ze niet nodig hebben ;) ) kunnen ze een substantieel deel terugbetalen aan de aandeelhouders, en resteert de business met een P/E van omstreeks 10. Veel te weinig voor dit bedrijf, lijkt me.

Ik kijk vooral naar bedrijven met goede cash flow en dividenden, liefst met een lage price to equity value (en dan graag equity zonder goodwill). Vanwege het simpele feit dat die meer een vangnet zouden moeten hebben :)
Dus een mix van dividendtrekkers en value aandelen.
pi_94205115
ow, as we speak valt de DOw Jones van z'n stokkie....
pi_94205519
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ow, as we speak valt de DOw Jones van z'n stokkie....
Ook niet overdrijven. Ik zit goed short op de Nikkei (cfd), meer dan dat ik van te voren wou maar tot dus verre valt het qua daling allemaal wel mee. Als we onder de 8k gaan worden het andere verhalen.

Blijft uiteraard een enorme gok. Je rijdt immers op een golf van angst. Dat moet zo'n beetje de meest slechte raadgever zijn als het gaat over beleggen.
pi_94205723
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ook niet overdrijven. Ik zit goed short op de Nikkei (cfd), meer dan dat ik van te voren wou maar tot dus verre valt het qua daling allemaal wel mee. Als we onder de 8k gaan worden het andere verhalen.

Blijft uiteraard een enorme gok. Je rijdt immers op een golf van angst. Dat moet zo'n beetje de meest slechte raadgever zijn als het gaat over beleggen.
ik knipperde even met mijn ogen, en opeens ging ie van 1,5% naar 2,4% in de min. Bedenk dat ik uit een tijd kom waarbij 2% in een maand al als extreem volatiel werd beschouwd :)

(ik denk dat ik een andere relatief referentie kader heb dan de jongere generatie ;) )
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:43:03 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94206466
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:28 schreef sitting_elfling het volgende:

Dat vind ik ook het probleem. Rationeel gezien zeg ik: de hoeveelheid beurswaarde die de afgelopen dagen verdampt is, staat in geen verhouding tot de schade die is aangericht. (Nog los van het feit dat 100 miljard schade niet gelijk is aan 100 miljard economische 'schade'.)

Maar goed, de markt weet het altijd beter. Misschien moet die schade wel een factor 100 ingeprijsd worden! De markt doet wat hij wil.

Verder wordt er al weer monetair verruimd, worden renteverhogingen uitgesteld en hebben veel Nederlandse bedrijven geen of nauwelijks exposure naar deze ramp toe. Eigenlijk zouden sommige bedrijven dus vrolijk moeten stijgen. Maar de beurs doet wat 'ie zelf wil, niet wat ik denk dat er moet gebeuren.

Daarom speculeer ik niet op een daling, noch op een stijging (wil toch een ruime margin aanhouden) en blijf ik zitten waar ik zit (long). Mogelijk als het straks echt bizarre vormen aanneemt (AEX < 300), dat ik wat extra kapitaal op mijn beleggingsrekening stort of een aantal obligatieposities liquideer om verder long te gaan in aandelen.
The End Times are wild
pi_94206832
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik knipperde even met mijn ogen, en opeens ging ie van 1,5% naar 2,4% in de min. Bedenk dat ik uit een tijd kom waarbij 2% in een maand al als extreem volatiel werd beschouwd :)

(ik denk dat ik een andere relatief referentie kader heb dan de jongere generatie ;) )
Dat sowieso, maar jij hebt ook nog zaken meegemaakt zoals de crash van 87 neem ik aan :P? Al was dat natuurlijk een grote uitzondering.

Maar het is mij soms ook wel te volatiel. Als je afgelopen 20 minuten long zat op de Nikkei future had je gewoon 'ff' 200 pips binnen geharkt. 200 pips! Ik ken prop trader zaken hier in Londen waar dat het minimum maand(!) return is haha.

quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:43 schreef LXIV het volgende:
Daarom speculeer ik niet op een daling, noch op een stijging (wil toch een ruime margin aanhouden) en blijf ik zitten waar ik zit (long). Mogelijk als het straks echt bizarre vormen aanneemt (AEX < 300), dat ik wat extra kapitaal op mijn beleggingsrekening stort of een aantal obligatieposities liquideer om verder long te gaan in aandelen.
Wat ga je doen als die nucleaire reactor ontploft? Of dat het straks verder uit de hand loopt in Noord Afrika?
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:59:36 #256
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94207514
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:

Wat ga je doen als die nucleaire reactor ontploft? Of dat het straks verder uit de hand loopt in Noord Afrika?
Zoals je weet ben ik van het Buy and Hold. Dan heb je soms geluk, tijdens een lange ralley, en soms pech, tijdens dalende beurskoersen. Aangezien het onvoorspelbaar is wat er gaat gebeuren moet ik beide situaties accepteren.

Voor de koersen zou het het allerbeste zijn wanneer die reactor ontploft. Want was dat meteen op dag één gebeurd dan was dat toen ingecalculeerd en konden we nu alweer up, bij wijze van spreken.
Het ergste is zoiets wat nu gebeurt, met blijvende onzekerheid en stijgende spanning. Want iedere keer als het weer iets net slechter gaat moet er een tik vanaf.
Noord-Afrika is afwachten. Op de lange, lange termijn is zoiets ook alleen maar goed voor de mondiale economie.

Dus wat doe ik? Niks. Blijven zitten en mijn margin in de gaten houden. Mocht die in de gevarenzone komen, dan deleverage ik met zo weinig mogelijk verlies (bijstorten cash, sluiten obligatieposities, opheffen putcontracten). Dat kan ik nog wel even volhouden, mijn margin is nog altijd 50% van mijn vermogen.

In ieder geval zoals ik al gezegd heb, reageren de beurzen heftiger (qua totale verliezen) dan de daadwerkelijke schade.
The End Times are wild
pi_94208500
Ik heb respect voor jouw manier van beleggen en als je voor het dividend gaat maken de koersen uiteindelijk ook niet zoveel uit.
De koersen zijn imho te hard opgelopen omdat er simpelweg geen goed renderend alternatief is.
De risicoperceptie is ver te zoeken, nu is dat wel anders.
LT denk ik dat je met aandelen toch het beste zit, al was het maar als hedge tegen al het geprint.
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:17:04 #258
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94208726
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:13 schreef fedsingularity het volgende:
Ik heb respect voor jouw manier van beleggen en als je voor het dividend gaat maken de koersen uiteindelijk ook niet zoveel uit.
De koersen zijn imho te hard opgelopen omdat er simpelweg geen goed renderend alternatief is.
De risicoperceptie is ver te zoeken, nu is dat wel anders.
LT denk ik dat je met aandelen toch het beste zit, al was het maar als hedge tegen al het geprint.
Naar mijn mening is er geen andere manier van beleggen dan zo. Al het overige is speculeren.
Dat die koersen te hoog zijn opgelopen vanwege een gebrek aan alternatief klopt helemaal. Eigenlijk wilde ik verder in obligaties gaan als de rente weer ging stijgen. Dat vond ik een goede reden.
The End Times are wild
pi_94208917
Weet iemand of Aegon ook zit in Japan?
Men denkt dat verzekeraars grote schadeclaims gaan krijgen sinds de aardbeving. De vraag is natuurlijk of Aegon veel zit in Japan.
Staan nu weer op een mooi prijsje(ik wacht wel nog even)
pi_94209026
Volgens mij is LXIV een van de beste beleggers hier. :) Niks ten nadele van andere beleggers.. Maar zijn post(en) spreken mij erg aan.
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:23:32 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94209112
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:20 schreef anno2010 het volgende:
Men denkt dat verzekeraars grote schadeclaims gaan krijgen sinds de aardbeving. De vraag is natuurlijk of Aegon veel zit in Japan.
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:20 schreef anno2010 het volgende:
De reden dat Aegon zo daalt is niet hun 'exposure' (dus afgesloten verzekeringen) in Japan, maar het feit dat ze een bedrijfsonderdeel dat herverzekeren doet (dat is het vezekeren van verzekeraars) proberen te verkopen. Omdat deze ramp vooral de herverzekeraars geld kost, zijn de beleggers nu bang dat het misschien niet meer lukt om dat bedrijfsonderdeel te verkopen.
Daarom daalt Aegon bovengemiddeld.
The End Times are wild
pi_94209185
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:22 schreef Lucas15 het volgende:
Volgens mij is LXIV een van de beste beleggers hier. :) Niks ten nadele van andere beleggers.. Maar zijn post(en) spreken mij erg aan.
Die mening deel ik ook, LXIV is volgens mij ook 1 grote bron aan ervaring.
BlaBlaBla
pi_94209203
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

[..]

De reden dat Aegon zo daalt is niet hun 'exposure' (dus afgesloten verzekeringen) in Japan, maar het feit dat ze een bedrijfsonderdeel dat herverzekeren doet (dat is het vezekeren van verzekeraars) proberen te verkopen. Omdat deze ramp vooral de herverzekeraars geld kost, zijn de beleggers nu bang dat het misschien niet meer lukt om dat bedrijfsonderdeel te verkopen.
Daarom daalt Aegon bovengemiddeld.
hoe weet jij dan dat die herverzekeraar geen exposure in Japan heeft?
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:27:51 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94209402
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hoe weet jij dan dat die herverzekeraar geen exposure in Japan heeft?
Dat weet ik niet. Misschien ook wel. Dan wordt het nog lastiger hem te verkopen. Maar het is niet de exposure van afgesloten polissen van Aegon zelf die verantwoordelijk is voor de grote daling, toch.
The End Times are wild
pi_94209594
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Misschien ook wel. Dan wordt het nog lastiger hem te verkopen. Maar het is niet de exposure van afgesloten polissen van Aegon zelf die verantwoordelijk is voor de grote daling, toch.
geen idee.

Ze hebben wel business daar. http://www.sonyfh.co.jp/en/news_e/article_e/070125_02.pdf
Niet echt een fijne plek voor levensverzekeringen thans.

Ik ben te lui om hun jaarrekening open te slaan, om te kijken naar hun geografische verdeling.
Maar besef wel dat herzekeringsindustrie ongeveer het verzekering equivalent is van CDO's :)

En Aegon is een gewoon een bagger onbetrouwbaar bedrijf wat elk jaar een nieuwe boekhoudtruuc toepast :P
pi_94209700
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:22 schreef Lucas15 het volgende:
LXIV _O_
En de rest ook natuurlijk. SeLang, Dino, S_E, erg leerzaam allemaal!
pi_94209792
Interessant bericht:

Update 20.12: In Japan wordt de laatste hand gelegd aan een elektriciteitskabel die de energietoevoer naar de Fukushima Dai’ichi-kerncentrale moet herstellen. Dat heeft het Japanse elektriciteitsbedrijf Tepco vanavond gezegd, meldt Novum. Met de nieuwe elektriciteitskabel kunnen de elektrische koelpompen van de centrale weer worden gebruikt om de oververhitte kernreactoren af te koelen. Betrokkenen hopen de kabel ‘zo vlug mogelijk te testen’.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)t-radioactieve-wolk/
BlaBlaBla
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:34:42 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94209859
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

geen idee.

Ze hebben wel business daar. http://www.sonyfh.co.jp/en/news_e/article_e/070125_02.pdf
Niet echt een fijne plek voor levensverzekeringen thans.

Ik ben te lui om hun jaarrekening open te slaan, om te kijken naar hun geografische verdeling.
Maar besef wel dat herzekeringsindustrie ongeveer het verzekering equivalent is van CDO's :)

En Aegon is een gewoon een bagger onbetrouwbaar bedrijf wat elk jaar een nieuwe boekhoudtruuc toepast :P
Tja, die levensverzekeringen. Of die som boven of onder de streep eindigt weet je niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat een aantal polissen is 'stopgezet' na de Tsunami. Geen idee.

Jouw mening over Aegon was me al langer bekend natuurlijk. Ieder jaar een nieuwe boekhoudtruuc is wel weer creatief, dat is goed.
The End Times are wild
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:36:37 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94209980
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:32 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

LXIV _O_
Niet te veel eer voor een zandhaas die enkel een beproefde methodiek toepast heren! Ik heb vaak nog het geluk van de onwetende. Bij het lezen van een jaarrekening raak ik de draad al kwijt bij pag. 3. Voor de duiding moet je toch echt bij Dino of SeLang zijn.
The End Times are wild
pi_94210011
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:32 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

LXIV _O_
_O_ Geldt immers ook voor jou! ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niet te veel eer voor een zandhaas die enkel een beproefde methodiek toepast heren! Ik heb vaak nog het geluk van de onwetende. Bij het lezen van een jaarrekening raak ik de draad al kwijt bij pag. 3. Voor de duiding moet je toch echt bij Dino of SeLang zijn.
Niet zo bescheiden. :P
pi_94210193
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja, die levensverzekeringen. Of die som boven of onder de streep eindigt weet je niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat een aantal polissen is 'stopgezet' na de Tsunami. Geen idee.
polissen stopzetten kan niet. :) En levenspolissen zit volgens mij veelal geen overmacht clausule in (zoals bijvoorbeeld in schadepolissen.

Maar ik geef toe dat dit niet ws. 10% van de beurswaarde van Aegon is. Wel toont het aan dat het weerstandsvermogen van Aegon nogal relatief is. Want een paar van dit soort akkefietjes gecombineerd met koersverliezen op haar beleggingen (!), en het is baai baai AGN.

Vergeet niet dat verzekeraars bestaan bij gratie van twee zaken: beheersing van risico's, en maken van overrendement op beleggingen. Bij dit soort rampen worden ze aan twee kanten geraakt. Schade aan de verplichtingen kant, en schade aan de bezittingen kant
pi_94210350
quote:

[..]

Hoe dan ook, het is leuk posts te lezen van meer ervaren beleggers.
Ik hoop dat dit draadje nog een tijd doorloopt! ;)
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:43:29 #273
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94210364
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

polissen stopzetten kan niet. :) En levenspolissen zit volgens mij veelal geen overmacht clausule in (zoals bijvoorbeeld in schadepolissen.

Maar ik geef toe dat dit niet ws. 10% van de beurswaarde van Aegon is. Wel toont het aan dat het weerstandsvermogen van Aegon nogal relatief is. Want een paar van dit soort akkefietjes gecombineerd met koersverliezen op haar beleggingen (!), en het is baai baai AGN.

Vergeet niet dat verzekeraars bestaan bij gratie van twee zaken: beheersing van risico's, en maken van overrendement op beleggingen. Bij dit soort rampen worden ze aan twee kanten geraakt. Schade aan de verplichtingen kant, en schade aan de bezittingen kant
Met stopzetten bedoel ik dat er ook levensverzekeringen zijn die uitbetalen TOT het moment van overlijden. Die zijn nu 'stopgezet'!

Ik heb aan het begin van dit topic ergens betoogt dat het een veel grotere ramp zou zijn voor verzekeraars als er helemaal geen rampen en ongelukken zouden gebeuren, dan wanneer dit wel het geval is. Het product van een verzekeraar is imho enkel spreiding van risico (op brand, diefstal, overlijden, in leven blijven, noem maar op). Dus eigenlijk zijn ze gebaat bij ongeluk en onverwachte zaken. Waren die er niet, werden verzekeraars overbodig.
The End Times are wild
pi_94210708
quote:

[..]

Het verhaal was natuurlijk anders gelopen als de AEX op 150 had gestaan. Maar om dat nu af te doen als geluk? Zolang de beurs geen gekke dingen en rustig naar boven kabbelt werkt je toegepaste strategie altijd. Zo niet ben je de lul.
pi_94210883
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Met stopzetten bedoel ik dat er ook levensverzekeringen zijn die uitbetalen TOT het moment van overlijden. Die zijn nu 'stopgezet'!
ah, op die rickshaw :) Die worden traditioneel niet in Azie verkocht, levensverzekering is Azie keert in de regel uit bij overlijden, voor zover ik weet. Een echte overlijdenskostenverzekering dus, niet een ouderdomslijfrente....
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:52:35 #276
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94210968
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ah, op die rickshaw :) Die worden traditioneel niet in Azie verkocht, levensverzekering is Azie keert in de regel uit bij overlijden, voor zover ik weet. Een echte overlijdenskostenverzekering dus, niet een ouderdomslijfrente....
Wat heb je aan zo'n verzekering? Het is toch niet bedoeld om als begrafenisverzekering? Is dat voor de nabestaanden oid? En als die ook overlijden?
The End Times are wild
pi_94211317
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat heb je aan zo'n verzekering? Het is toch niet bedoeld om als begrafenisverzekering? Is dat voor de nabestaanden oid? En als die ook overlijden?
ja, voor nabestaanden. Geloof het of geloof het niet, daar worden dit soort verzekeringen traditioneel voor afgesloten. Ook in 'normale' lijfrentes zit in de regel een overlijdensclausule waarbij erfgenamen (of erfgenamen van de erfgenamen) een kapitaal uitgekeerd krijgt.
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:05:40 #278
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94211696
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ja, voor nabestaanden. Geloof het of geloof het niet, daar worden dit soort verzekeringen traditioneel voor afgesloten. Ook in 'normale' lijfrentes zit in de regel een overlijdensclausule waarbij erfgenamen (of erfgenamen van de erfgenamen) een kapitaal uitgekeerd krijgt.
Dat zal dan wel zijn om het wegvallen van het pensioen of de AOW op te vangen?

Maar stel 10.000 overledenen. 5.000 met zo'n verzekering. 10% met Aegon (hoge inschatting) is 500 personen. Reken 50.000 euro per persoon dan moet er 25 miljoen uitbetaald worden. Die anders over een paar jaar alsnog uitbetaald hadden moeten worden. Dat is toch zeer beperkt, niet ten opzichte van de daling van de koers.

Ik denk echt dat het gaat om een grote herverzekeraar, die eventueel Transamerica wilde overnemen en nu te weinig cash heeft.
The End Times are wild
pi_94211996
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat zal dan wel zijn om het wegvallen van het pensioen of de AOW op te vangen?

Maar stel 10.000 overledenen. 5.000 met zo'n verzekering. 10% met Aegon (hoge inschatting) is 500 personen. Reken 50.000 euro per persoon dan moet er 25 miljoen uitbetaald worden. Die anders over een paar jaar alsnog uitbetaald hadden moeten worden. Dat is toch zeer beperkt, niet ten opzichte van de daling van de koers.

Ik denk echt dat het gaat om een grote herverzekeraar, die eventueel Transamerica wilde overnemen en nu te weinig cash heeft.
*kuch* sterfetabel beinvloed: voorziening voor alle verzekeringen omhoog.

Nee joh, het is vooral sentiment. Net zo goed als het van 4 naar 5,5 gaat, zonder dat de business case beter wordt, kan het ook weer omlaag.

Maar feit is dat de wereld weer even geconfronteerd is met het idee dat er toch nog risico's zijn, waar dit het afgelopen jaar onder druk van te goedkope financiering weggevallen was. Dat is imho de echte reden waarom koers over de hele linie en over alle bedrijfstakken dalen. Terecht trouwens.

PS: pensioen? AOW? :D In Azie? De enige pensioenvoorziening daar zijn kinderen..... het is Nederland niet ;)
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:15:19 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94212220
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

*kuch* sterfetabel beinvloed: voorziening voor alle verzekeringen omhoog.

Nee joh, het is vooral sentiment. Net zo goed als het van 4 naar 5,5 gaat, zonder dat de business case beter wordt, kan het ook weer omlaag.

Maar feit is dat de wereld weer even geconfronteerd is met het idee dat er toch nog risico's zijn, waar dit het afgelopen jaar onder druk van te goedkope financiering weggevallen was. Dat is imho de echte reden waarom koers over de hele linie en over alle bedrijfstakken dalen. Terecht trouwens.
Een reden waarom ik graag en altijd long zit is dat ik dan automatisch hoop dat het goed gaat met de wereld (en Japan in het bijzonder). Zou ik nu short zitten, dan zou ik ergens stiekem toch wel hopen dat die reactor ontploft. Dat is menselijk. Ik heb geen last van die ontploffing en verdien er dan goed aan. Niet dat ik dat écht hoop, maar het is dan wel een duaal gevoel.
Dat hopen is slecht voor mijn Karma. Dus ben ik tevreden om long te zitten en hoop dat het iedereen heel goed gaat. Dan is iedereen blij.
The End Times are wild
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:16:11 #281
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94212269
In Japan zijn er toch wel pensioenen en oudedagvoorzieningen? Om heel Azië maar niet over één kam te scheren.
The End Times are wild
pi_94212286
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een reden waarom ik graag en altijd long zit is dat ik dan automatisch hoop dat het goed gaat met de wereld (en Japan in het bijzonder). Zou ik nu short zitten, dan zou ik ergens stiekem toch wel hopen dat die reactor ontploft. Dat is menselijk. Ik heb geen last van die ontploffing en verdien er dan goed aan. Niet dat ik dat écht hoop, maar het is dan wel een duaal gevoel.
Dat hopen is slecht voor mijn Karma. Dus ben ik tevreden om long te zitten en hoop dat het iedereen heel goed gaat. Dan is iedereen blij.
dat weet ik, en dat siert je. :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:19:04 #283
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94212434
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat weet ik, en dat siert je. :)
Hebben we het daar in 'Le Temps Perdu' over gehad?
The End Times are wild
pi_94212683
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:16 schreef LXIV het volgende:
In Japan zijn er toch wel pensioenen en oudedagvoorzieningen? Om heel Azië maar niet over één kam te scheren.
terecht punt, niet zeker, maar niet in de Nederlandse zin. Nederland is vrij uniek in de wereld in de zin van collectiviteit van pensioenen en sociale voorzieningen in het algemeen. Dat beseffen wij vaak niet meer, maar niet Nederlanders bewonderen ons daarom. Ik weet onvoldoende van Japan om te weten in hoeverre daar verzekeringen eigen verantwoordelijkheid zijn. Van de ander kant, als een bedrijf werknemers verzekerd voor o.a. nabestaandenpensioen, en dat (her)verzekerd bij Aegon, is dat hetzelfde. En als een locale Japanese verzekeraard onroerend goed in Japan verzekerd en dat wordt herzekerd bij Swiss Re. en die dat weer gecombineerd met andere polissen deels herverzekerd bij TransAmerica, is Aegon toch de lul.

Serieus, de herverzekeringsmarkt lijkt soms erg veel op de CDO's. De uiteindelijke risico's kunnen overal terecht komen, en niemand doorziet precies waar....

Wil niet zeggen dat dat hier het geval is, maar dat het onzekerheid in de markt brengt begrijp ik wel. En zoals je weet vertaalt zich dat in de koers. En wellicht ook in de mogelijkehden (helemaal aan jou :) )
pi_94212753
quote:
7s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hebben we het daar in 'Le Temps Perdu' over gehad?
nee, maar:
A. sommige dingen hoeven niet uitgesproken te worden
B. we kunnen het daar alnog over hebben :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:31:37 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94213313
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nee, maar:
A. sommige dingen hoeven niet uitgesproken te worden
B. we kunnen het daar alnog over hebben :)
Ja, dat kunnen we wel weer eens doen binnenkort!
The End Times are wild
pi_94215145
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar er gaat bij jou toch ook een wenkbrauw omhoog als de beurzen sneller stijgen dan dat je zelfs in je meest positieve verwachtingen had uitgestippeld? Met andere woorden, een daling qua waarde wat er van de beurs is verdwenen staat natuurlijk in schril contrast met de werkelijke economische waarde die er verdween. Maar dat geld net zo goed andersom.

Om de beurs nu als 'feel good' meter te zien gaat me net wat te ver :P. Simpele variabelen als consumer confidence en personal income growth hebben over het verleden lage relaties laten zien met de aandelen markt.
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:01:54 #288
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94215378
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:18 schreef flyguy het volgende:
Overigens is die situatie helemaal vervelend voor Aegon. Natuurlijk krijgen ze ook een hoop claims, maar ze hebben TransAmerica al een tijd in de etalage staan en dat is één van de grootste herverzekeraars. Dus ik denk dat mogelijke kopers ook nog wel even de boot afhouden.
:P

Zo veel grote herverzekeraars heb je niet wereldwijd (stuk of 8) en ze hebben allemaal globale exposure. Daarnaast is het jaar voor die bedrijven niet echt lekker begonnen met overstromingen in Australië, aardbevingen in China, Japan en Nieuw-Zeeland, het gedoe in het Midden-Oosten en ik geloof dat ze in de VS ook nog een hoop mochten uitkeren door zware sneeuwval.

En dan zal ik vast nog wel wat vergeten...
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:12:58 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94216088
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Maar er gaat bij jou toch ook een wenkbrauw omhoog als de beurzen sneller stijgen dan dat je zelfs in je meest positieve verwachtingen had uitgestippeld? Met andere woorden, een daling qua waarde wat er van de beurs is verdwenen staat natuurlijk in schril contrast met de werkelijke economische waarde die er verdween. Maar dat geld net zo goed andersom.

Om de beurs nu als 'feel good' meter te zien gaat me net wat te ver :P. Simpele variabelen als consumer confidence en personal income growth hebben over het verleden lage relaties laten zien met de aandelen markt.
Natuurlijk is dat zo. Maar daarvoor hadden we weer een daling, dus wat is nu het juiste niveau? Dat valt dus met geen mogelijkheid te zeggen. We zitten nog altijd in dezelfde range natuurlijk. Pas bij een AEX onder de 280 of boven de 540 ga ik het echt raar vinden.
The End Times are wild
pi_94217424
Zien jullie ook wat er met de futures gebeuren? Zo de fuck!
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:36:47 #291
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94217581
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Zien jullie ook wat er met de futures gebeuren? Zo de fuck!
Wat gebeurde er? Waar kun je dat zien?

Zit je nu overnight long of short met deze toestand? Dat vind ik nogal dapper. Voor hetzelfde geld ontploft de centrale of komt de boel onder controle. Je weet het niet.
The End Times are wild
pi_94217741
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zit je nu overnight long of short met deze toestand? Dat vind ik nogal dapper. Voor hetzelfde geld ontploft de centrale of komt de boel onder controle. Je weet het niet.
Ik zit overnight short. En flink ook. Binnen 20 minuten even 550 punten op de Nikkei er af! Ik dacht dat er serieus een explosie was. Ik herhaal nog maar eens dat ik hoop dat die niet komt.

Het is waard om te zorgen dat je iig. 1 broker hebt die zo'n beetje alle futures heeft zodat je niet afhankelijk bent van websites om de future stand te volgen.

[ Bericht 8% gewijzigd door sitting_elfling op 16-03-2011 22:45:45 ]
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:46:55 #293
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94218114
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zit overnight short. En flink ook. Binnen 20 minuten even 550 punten op de Nikkei er af! Ik dacht dat er serieus een explosie was. Ik herhaal nog maar eens dat ik hoop dat die niet komt.

[ afbeelding ]

Het is waard om te zorgen dat je iig. 1 broker hebt die zo'n beetje alle futures heeft zodat je niet afhankelijk bent van websites om de future stand te volgen.
Link hoor! Succes ermee.
The End Times are wild
pi_94218430
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Link hoor! Succes ermee.
Dat valt op zich wel mee. Niet minder of meer 'link' dan anders.

Zag alleen een enorme drop in de USD/JPY voor dat de Nikkei Futures naar beneden gingen. Voor de rest geen reden kunnen vinden waarom het in elkaar kakte.
pi_94218862
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

De Nikkei is z'n winst van vanmorgen al ruimschoots kwijt.

Ik gebruik sinds kort die market monitor van IEX: http://one.iex.nl/monitor Je kunt hier bijna niets van configureren, maar als snapshot is het wel aardig.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:21:36 #296
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94219977
Flinke carry trade unwind onderweg :{
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_94221870
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:21 schreef Perrin het volgende:
Flinke carry trade unwind onderweg :{
Het zijn interessante tijden op het moment. Binnen een uur de USD/JPY weer 2% omhoog.
pi_94222217
Interventie?
  donderdag 17 maart 2011 @ 00:22:01 #299
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_94222626
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 00:11 schreef fedsingularity het volgende:
Interventie?
Ga er maar van uit. Maar als dat voorbeurs al nodig is....
pi_94222730
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 00:22 schreef flyguy het volgende:

[..]

Ga er maar van uit. Maar als dat voorbeurs al nodig is....
Heb de pop corn al klaar staan :9~. Haha, nah, maar kan nog wel eens interessant nachtje worden. Moet toch aan mijn scriptie werken en schommelingen van procenten per uur. Gekkenhuis als je er over nadenkt. :{
pi_94223081
Helaas hebben die interventies een steeds kortere halfwaardetijd...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')