dank voor de tip, daar ga ik eens naar zoeken? Misschien een ETF oid?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 18:40 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Marc Faber ziet russische bonds als een goede belegging. Ideetje miscchien?
vast niet, maar spreiding is denk ik wel belangrijk in dit soort landen/regimesquote:Op vrijdag 11 maart 2011 19:01 schreef fedsingularity het volgende:
Ik zal de oude reports eens doorlezen hoe hij daarop inspeelt.
Waarschijnlijk bedoelt hij echt de obligaties zelf maar ik weet niet of je die zomaar kunt kopen.
Die gebruiken we al tijden niet meer.quote:
nieuwe producten inderdaad. Het is even de vraag hoe succesvol die zullen zijn ..quote:Op vrijdag 11 maart 2011 20:58 schreef JimmyJames het volgende:
Als de winsten van cisco in de toekomst niet sterk afnemen is het op de huidige koers geen duur aandeel. Hetzelfde geldt wellicht voor Microsoft. Die hebben ook mega veel cash en genereren veel vrije kasstroom. Ook las ik dat de kinect een enorm succes is (ze hebben er al 10 miljoen van verkocht) dus zijn ze nog best in staat succesvolle nieuwe producten te lanceren.
Die zag ik eergisteren in het vliegtuig. En wat me opviel: die shots met interviews van die man die voor de crisis -in 2005/2006- waarschuwde voor subprime. Daar liep een ticker van de Dow Jones en de S&P mee. Een DJ van ongeveer 10500 en een S&P van 1200 en een beetje.quote:
Ik vond wel dat er vrij heftig in werd geknipt. Iedereen die tot de bad guys behoorde werden neergezet door flink knip en plakwerk, maar bij sommige was het gestotter wel heel erg duidelijkquote:Op zaterdag 12 maart 2011 05:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Die zag ik eergisteren in het vliegtuig. En wat me opviel: die shots met interviews van die man die voor de crisis -in 2005/2006- waarschuwde voor subprime. Daar liep een ticker van de Dow Jones en de S&P mee. Een DJ van ongeveer 10500 en een S&P van 1200 en een beetje.
En waar staan die nu?
What crisis?
Ik weet niet waar je die laatste zin vandaan hebt (staat niet in het artikel). Als die angst echter werkelijk aanwezig zou zijn, dan had de markt vrijdag al alle kans om te reageren. Alle belangrijke indices in de VS zijn echter met een bescheiden plus geeindigd.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:06 schreef Airforce1 het volgende:
Als ik zo wat berichten lees naar aanleiding van Japan zouden het weleens erg rode dagen kunnen worden op de beurs, (A major Japanese earthquake long has been a fear for the U.S. bond market. Japan is the second-largest holder of Treasury securities, with $882 billion at the end of 2010, following China's $1.16 trillion)
Ik had zelf ook een grotere reaktie verwacht, maar nu dit uitgebleven is op vrijdag, zie ik het niet alsnog gebeuren.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:58 schreef Airforce1 het volgende:
Ik heb zelf vrijdag niet al het nieuws gevolgd, en voor zover ik die dag doorkreeg leek het een zeer beperkte impact te hebben op het dagelijks leven in Japan, maar toen ik wat meer e mails kreeg op zaterdag met power plant shutdowns etc begon het bij mij in ieder geval een wat pessimistischer plaatje op te leveren.
Denk dat het nog wel leuk omlaag gaat. Van het weekend heeft men wereldwijd toch beter de schade gezien + die troep met die kerncentrales. Bijvoorbeeld infrastructuur in heel Japan is nog ontregeld en een hoop extra energie moet worden geïmporteerd.quote:Op zondag 13 maart 2011 11:49 schreef jaco het volgende:
[..]
Dit zagen we vrijdag maar in heel beperkte mate, dus waarom zou dit maandag ineens wel gebeuren ?
Klopt. Heb bewust vrijdag nog een aantal posities verkocht en een kleine short aangegaan omdat ik verwacht dat we morgen (vanavond) rood openen.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:58 schreef flyguy het volgende:
[..]
Denk dat het nog wel leuk omlaag gaat. Van het weekend heeft men wereldwijd toch beter de schade gezien + die troep met die kerncentrales. Bijvoorbeeld infrastructuur in heel Japan is nog ontregeld en een hoop extra energie moet worden geïmporteerd.
Ga naar Yahoo Finance, download de data van de verschillende indices. Zet ze naast elkaar in excel en maak er een correlatie matrix van. Uurtje werk?quote:
Broken window fallacy,quote:Op zondag 13 maart 2011 22:21 schreef LXIV het volgende:
Het is natuurlijk interessant te speculeren wat het effect van zo'n aardbeving op de economie en de beurs zal zijn.
De grote aardbeving in Kobe heeft op langere termijn een positief effect gehad op de economie omdat dit een boost gaf in herconstructie.
Nee. Ik wist dat die comment zou komen, maar het zit toch iets anders.quote:
Waardoor de overheid de staatsschuld (meer) extern moet gaan financieren met alle gevolgen van dien. Geld op de spaarbank is niet nutteloos.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Ik wist dat die comment zou komen, maar het zit toch iets anders.
De economische groei die gemeten is na Kobe is gewoon reeel geweest. In dat hele broken Window verhaal is de clou dat iemand zijn geld aan iets anders had uitgegeven wanneer hij geen gebroken raam hoefde te repareren. Maar als die persoon nu geld genoeg op de plank had liggen waar hij niks mee deed, had dat gebroken raam wel degelijk een ketting van economische activiteit kunnen genereren.
Juist in het geval Japan is er sprake van geld op de plank (Japanners zijn té spaarzaam), want nu gebruikt gaat worden voor reconstructie.
De Japanse staatsschuld is wel een negatieve factor. Maar ook dat moet je van 2 kanten bekijken. Is Japan als land dan zo arm? Volgens mij hebben ze al decennia lang een handelsoverschot. Dat betekent dat er meer geld het land is ingestroomd dan eruit. Dat geld moet dus ergens zijn, zit het niet bij de overheid dan wel bij de Japanse particulieren.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:32 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Waardoor de overheid de staatsschuld (meer) extern moet gaan financieren met alle gevolgen van dien. Geld op de spaarbank is niet nutteloos.
Extra belasting heffen, puur voor de financiering is imho niet goed voor de economie. Bedrijven de kar te laten trekken is dat zijn hun schaarse middelen voor iets anders inzetten dat oorspronkelijk geplanned. En bij personen ruil je in feite productiviteit voor zeg, Toyota, in voor productiviteit om her op te bouwen.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Japanse staatsschuld is wel een negatieve factor. Maar ook dat moet je van 2 kanten bekijken. Is Japan als land dan zo arm? Volgens mij hebben ze al decennia lang een handelsoverschot. Dat betekent dat er meer geld het land is ingestroomd dan eruit. Dat geld moet dus ergens zijn, zit het niet bij de overheid dan wel bij de Japanse particulieren.
Zo'n lijstje met staatsschulden zegt mij dus niet zoveel. Want er zijn veel meer factoren die relevant zijn, zoals particuliere schulden of bezittingen, pensioenopbouw, hoe bedrijven gefinancierd zijn en ga zo maar door. Netto is Japan een schuldeiser in de wereld, dus ze kunnen geld genoeg naar zich toe trekken. Of de staat hiervoor nu belastingen moet heffen, Japanse bedrijven de kar trekken of het initiatief particulier is.
Een belasting heffen en dat geld uitgeven (ipv het tegen ca 0% rente op de bank te laten staan) en het vervolgens uitgeven is helemaal niet slecht voor de economie. Economie is immers het rondpompen van geld. Als de consument het niet uitgeeft (Japan) en de staat pakt het af en geeft het uit zie ik alleen maar economisch voordeel.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:48 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Extra belasting heffen, puur voor de financiering is imho niet goed voor de economie. Bedrijven de kar te laten trekken is dat zijn hun schaarse middelen voor iets anders inzetten dat oorspronkelijk geplanned.
Ik zit zo eens te googlen naar wat onderzoeken op dit gebied, maar ik kan nergens iets vinden waarbij gesteld wordt dat de netto effecten positief zijn. Vaak komt het niet verder dan wat vergelijk met economische groei, nikkei index e.d.
Wat wel is, in die aardbeving is tussen de $100 en $200 miljard aan waarde vernietigt (lastig om een eenduidig bedrag te vinden).
Ik kwam wel dit nog tegen Economic Consequences of Earthquakes: Preparing for the Unexpected (preface)
Nu.nl had er een artikeltje over met een verwijzing naar een onderzoeker die verwacht dat het effect klein is: http://www.nu.nl/economie(...)impact-economie.htmlquote:Op zondag 13 maart 2011 22:48 schreef tjoptjop het volgende:
Ik zit zo eens te googlen naar wat onderzoeken op dit gebied, maar ik kan nergens iets vinden waarbij gesteld wordt dat de netto effecten positief zijn. Vaak komt het niet verder dan wat vergelijk met economische groei, nikkei index e.d.
Leuk, maar wat heeft dat te maken met de economische effecten voor Japan. Jij stelt dat het netto effect van de Kobe aardbeving positief is, daarna kom je aan met de markt verslaanquote:Op zondag 13 maart 2011 22:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een belasting heffen en dat geld uitgeven (ipv het tegen ca 0% rente op de bank te laten staan) en het vervolgens uitgeven is helemaal niet slecht voor de economie. Economie is immers het rondpompen van geld. Als de consument het niet uitgeeft (Japan) en de staat pakt het af en geeft het uit zie ik alleen maar economisch voordeel.
Als je langdurig de markt wil verslaan (zoals ik doe) moet je leren anders te denken dan de massa. De massa denkt: Oei, een ramp. Nu moeten verzekeraars gaan uitbetalen. Sell, sell, sell.
Ik denk: Weet je wat pas echt een ramp zou zijn voor verzekeraars? Als er 50 jaar lang geen enkele catastrophe, inbraak of brand zou zijn. Want dan ging niemand zich meer verzekeren, werden verzekeringsmaatschappijen nutteloos en gingen ze allemaal faillliet.
Alles wat nu uitbetaalt gaat worden komt dubbel terug aan hogere premies de komende jaren.
Daarom ben ik vrijdag tegen het sluiten van de markt nog extra long gegaan op een aantal verzekeraars. Misschien betaalt het zich de eerste maand niet uit, maar LT wel.
Het lijkt erop dat de future al open is.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:53 schreef flyguy het volgende:
Zit zelf nog te twijfelen of ik straks om 12 uur short op nikkei futures gaan. Eerst maar eens kijken op welk niveau de handel wordt hervat.
Het gaat niet om 'beter of slechter' van worden. Het gaat op het effect van zo'n catastrophe op de economie van Japan in het algemeen, de effecten op verzekeraars en wat beurskoersen hier uiteindelijk mee doen. Mijn stelling is dat je niet meteen moet gaan shorten, maar dat je het ook op wat andere manieren kunt bekijken. Heel vaak heeft een gebeurtenis een onverwacht effect, vaak zelfs een effect wat precies tegenovergesteld is aan hetgeen je op het eerste gezicht verwacht. Diegene die dat tegenovergestelde effect doorziet is degene die de markt kan verslaan.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:00 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Leuk, maar wat heeft dat te maken met de economische effecten voor Japan. Jij stelt dat het netto effect van de Kobe aardbeving positief is, daarna kom je aan met de markt verslaanTuurlijk zijn er participanten die beter af zijn door zo'n ramp maar de groep an sich wordt er niet beter van. En nogmaals, geld op de bank heeft ook gewoon een economisch nut.
Even puur uit interesse: hang jij Keynes aan?
Lijkt alsof er een bodempje op de 10K is gelegd!quote:Op zondag 13 maart 2011 23:04 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat de future al open is.
[ afbeelding ]
Ik lees daar vooral dat moderne rijke landen in korte tijd kunnen herstellen van een ramp, iets wat ik nooit betwist heb. Maar dat wilt nog niet zeggen dat het netto resultaat positief is.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:57 schreef jaco het volgende:
[..]
Nu.nl had er een artikeltje over met een verwijzing naar een onderzoeker die verwacht dat het effect klein is: http://www.nu.nl/economie(...)impact-economie.html
quote:Another U.S. academic who has studied the lessons from Kobe, the late George Horwich of Purdue University, noted that media reports said it could take the city as long as a decade to recover. In the event, within 15 months manufacturing in Kobe was at 98 percent of its pre-disaster trend; imports had fully recovered within a year and exports were back at 85 percent capacity; and 79 percent of shops had reopened by July 1996.
Ik ging eigenlijk alleen in op je comment dat Kobe positief was voor de economie in z'n geheel. Niet voor bepaalde actoren in die markt, daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in dat dat positief kan werken.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat niet om 'beter of slechter' van worden. Het gaat op het effect van zo'n catastrophe op de economie van Japan in het algemeen, de effecten op verzekeraars en wat beurskoersen hier uiteindelijk mee doen. Mijn stelling is dat je niet meteen moet gaan shorten, maar dat je het ook op wat andere manieren kunt bekijken. Heel vaak heeft een gebeurtenis een onverwacht effect, vaak zelfs een effect wat precies tegenovergesteld is aan hetgeen je op het eerste gezicht verwacht. Diegene die dat tegenovergestelde effect doorziet is degene die de markt kan verslaan.
Geld op de bank heeft enkel nut wanneer het geinvesteerd wordt of voor consumptie aangewend of als lening of wat dan ook. Geld dat daar tegen nauwelijks rente niks doet is zinloos. De reden dat de rente in Japan al zo lang zo laag is komt omdat er teveel gespaard wordt en te weinig geinvesteerd/geconsumeerd. Daarom is de prijs van geld (dus de rente) ook zo laag.
Een zelfde ramp in de VS zou bijvoorbeeld een compleet ander effect kunnen hebben. Daar is het probleem juist dat er meer geconsumeerd wordt dan gespaard.
Ik ben geen Keynesiaan, maar erken wel dat macro gezien de overheid enkel geld kan rondpompen. In economisch zwakke tijden, wanneer de geldstroom onvoldoende is, kan -overheidsingrijpen- wel leiden tot het ondersteunen van de economie.
Of de overheid dat moet doen is een ander verhaal.
Ja, dat is in ieder geval de data die ik hierover gelezen heb. Positief voor de economie als geheel.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik ging eigenlijk alleen in op je comment dat Kobe positief was voor de economie in z'n geheel. Niet voor bepaalde actoren in die markt, daar heb je natuurlijk gewoon gelijk in dat dat positief kan werken.
Ja ok, maar dat laatste betwist ik ook nietquote:Op zondag 13 maart 2011 23:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat is in ieder geval de data die ik hierover gelezen heb. Positief voor de economie als geheel.
Maar mijn punt is eigenlijk (wat dit is slechts een voorbeeld) dat gebeurtenissen effecten kunnen hebben die tegengesteld zijn aan wat je op het eerste gezicht zou denken.
(Zoals het stijgen van de Yen na de aardbeving).
En dat je dus geld kunt verdienen door anders te denken dan de rest door op zulke momenten contrair te handelen.
Omdat Japan al jarenlang een handelsoverschot heeft. Dat geld moet ergens naar toe zijn!quote:
Mja, toch een 327 punten er af sinds de opening. Ik had verdorie short moeten gaan voor sluiting afgelopen vrijdag. Al ziet het plaatje er nu nog wel vrij 'shorty' uit.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:04 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat de future al open is.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |