abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93192870

Welkom in hét Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Het topic heeft een flink aantal vaste posters, elk met hun eigen standpunten en veelal verdeeld in twee "kampen" te weten de huurders en de kopers met her en der een realist die het geheel met lede ogen aanziet. Gelukkig gaat dit alles gepaard met wederzijds respect en zinvolle discussies en argumentatie! ;)

Deze topicreeks loopt al meer dan 100 delen. Ruim 30000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 100 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_93193243
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 11:43 schreef BertV het volgende:
Toch zal het dan alleen inleveren voor het westen zijn en groei voor het oosten.
Mijn helderziende oma had het over het "gele gevaar", al twintig jaar geleden.
Op dat moment was het voor ons alleen gniffelen om die opmerking.
Ik voorzag dat 20 jaar geleden ook al, maar het was zo aantrekkelijk om gebruik te maken van goedkope arbeid in het buitenland. Elk bedrijf moest daar van profiteren. Het probleem wat er ontstaan is dat ook de betere banen (lees: hoog opgeleid, innovatie, ontwerp etc.) weggaan als gevolg van off-shoring. NL is voor veel bedrijven te duur om goederen te produceren die wereldwijd verkocht kunnen worden. Het gevolg is dat goederen heel goedkoop en diensten heel duur geworden zijn. De hele maakindustrie is weg uit NL, het probleem is dat als goederen duurder gaan worden wij daar niet snel op kunnen anticiperen en dus een tijd van sterk dalende welvaart tegemoet kunnen zien.

quote:
Nederlanders raken in shock als ze het ook maar iets minder hebben.
Een kleiner huis? :{w Een kleinere auto? :{w Minder op vakantie? :{w

Ik wil niet zeggen dat ik niet materialistisch ben, maar ben wel sneller tevreden.
Als je geen zorgen hebt over gezondheid, eten en huisvesting en daarnaast nog voldoende tijd overheid om na te denken over andere zaken ben je een rijk mens imo. Ware rijkdom zit tussen de oren ;)
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 23 februari 2011 @ 12:44:40 #3
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_93194821
Moet die TT niet met een lange IJ ?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_93195713
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 11:06 schreef xenobinol het volgende:
Zolang je overwaarde verdampt is een lagere koopsom geen enkel probleem immers de andere woning is ook lager geprijsd. Het probleem zit voornamelijk bij mensen die de overwaarde hebben opgenomen en bij de mensen die de afgelopen 5 jaar zijn ingestapt.
Je begint het bíjna te snappen. Het enige probleem van dalende huizenprijzen is voor mensen die om wat voor reden dan ook van een koophuis af willen en terug naar huur gaan en die daarnaast te weinig hebben afgelost. Iedereen die een huis bezit, dat kan blijven betalen (ongeacht de huidige waarde van het huis of al-dan-niet opgenomen overwaarde) en niet weg hoeft, heeft geen probleem.

Wanneer escaleert zo'n situatie tot een "drama"?: als naast de daling op de huizenmarkt er tevens een sterke verslechtering van de arbeidsmarkt is, omdat dán ineens veel meer mensen moeten verkopen (baan kwijt en niet meer betalen = verkopen) en gedwongen dat verlies moeten pakken. Voorbeelden zie je in USA, Ierland en Spanje.
Zolang die arbeidsmarkt geen probleem is (zoals in Nederland het geval is) blijft dit "probleem" beperkt tot een zeer kleine groep. De cijfers (aantallen gedwongen verkopen, werkeloosheidspercentages, aantal mensen met hypotheekachterstanden, lage aantal verkochte woningen, trage daling prijzen) geven dat dan ook prima weer.

In NL moeten de meeste huizenbezitters niet. Ze hebben gewoon een baan, de werkloosheid hoort bij de laagsten ter wereld en kunnen hun hypotheek normaal betalen. Er zijn er genoeg die best willen verkopen, maar dat niet persé hoeven en dat dus simpelweg niet gaan doen tegen een prijs die ze niet zint. Kun je lang gaan zitten wachten en de prijzen zullen echt wel wat dalen, maar dan voornamelijk door stagnatie en "inhaling" door inflatie.

Maar goed. Dat wijkt misschien allemaal wat teveel af van de zwart-wit schaapjes die alleen in extreme scenario's kunnen denken ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_93196329
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 12:44 schreef Bayswater het volgende:
Moet die TT niet met een lange IJ ?
:D

Nee zeker niet, tenzij je masochistische neigingen hebt en graag teveel voor je woning betaald ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_93196334
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:04 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Je begint het bíjna te snappen. Het enige probleem van dalende huizenprijzen is voor mensen die om wat voor reden dan ook van een koophuis af willen en terug naar huur gaan en die daarnaast te weinig hebben afgelost.
Of als mensen de restschuld van hun oude woning niet meer mee mogen/kunnen financieren bij de aankoop van een nieuwe woning omdat de maximale hypotheek 112% van de waarde van de woning is. Een starter zal dan eerst zijn onderwaarde weg moeten werken voordat hij door kan stomen naar een eengezinswoning
eten!!!
pi_93196585
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:17 schreef janatwork het volgende:

[..]

Of als mensen de restschuld van hun oude woning niet meer mee mogen/kunnen financieren bij de aankoop van een nieuwe woning omdat de maximale hypotheek 112% van de waarde van de woning is. Een starter zal dan eerst zijn onderwaarde weg moeten werken voordat hij door kan stomen naar een eengezinswoning
Dat het slecht voor de doorstroming is zul je mij niet horen betwisten. Maar dat is nog al wat anders dan de paniek waar lui als Xeno en Asfixia op hopen ;)
Overigens was dat wel de reden dat ik gewacht heb tot ik kon "starten" in een huis dat groot genoeg was om de rest van mijn leven in te kunnen wonen :)
pi_93196594
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:04 schreef Whuzz het volgende:
Iedereen die een huis bezit, dat kan blijven betalen (ongeacht de huidige waarde van het huis of al-dan-niet opgenomen overwaarde) en niet weg hoeft, heeft geen probleem.
Wat doen dan al die spreekpoppen op de buis die klagen over de slechte doorstroming?
Waarom willen >200k huiseigenaren graag verhuizen naar een ander stulpje?

quote:
Wanneer escaleert zo'n situatie tot een "drama"?: als naast de daling op de huizenmarkt er tevens een sterke verslechtering van de arbeidsmarkt is, omdat dán ineens veel meer mensen moeten verkopen (baan kwijt en niet meer betalen = verkopen) en gedwongen dat verlies moeten pakken. Voorbeelden zie je in USA, Ierland en Spanje.
Zolang die arbeidsmarkt geen probleem is (zoals in Nederland het geval is) blijft dit "probleem" beperkt tot een zeer kleine groep. De cijfers (aantallen gedwongen verkopen, werkeloosheidspercentages, aantal mensen met hypotheekachterstanden, lage aantal verkochte woningen, trage daling prijzen) geven dat dan ook prima weer.
Nederland is een open economie, als het in de wereld slechter gaat dan gaat het ook slechter met Nederland. Vergeet ook niet dat Nederland gigantische bedragen heeft uitstaan in de landen die je nu net zelf noemt. Dat blijft niet zonder gevolgen voor het besteedbaar inkomen van de Nederlander. Tel daar nog even de toekomstige energie en grondstof crisis en vergrijzing bij op en ik ben blij dat ik niet vastgeketend zit in mijn koopdoos :)

quote:
In NL moeten de meeste huizenbezitters niet. Ze hebben gewoon een baan, de werkloosheid hoort bij de laagsten ter wereld en kunnen hun hypotheek normaal betalen. Er zijn er genoeg die best willen verkopen, maar dat niet persé hoeven en dat dus simpelweg niet gaan doen tegen een prijs die ze niet zint. Kun je lang gaan zitten wachten en de prijzen zullen echt wel wat dalen, maar dan voornamelijk door stagnatie en "inhaling" door inflatie.
Je hoeft niet te verkopen maar feit is dat een hoop mensen niet eens kunnen verkopen. Dat is een groot verschil Whuzz.

quote:
Maar goed. Dat wijkt misschien allemaal wat teveel af van de zwart-wit schaapjes die alleen in extreme scenario's kunnen denken ;)
Als je de limieten respecteert kom je er niet mee in aanvaring, het ontkennen van de limieten is veel gevaarlijker imo.
I'll sing you a lullaby.
pi_93197163
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:24 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Dat het slecht voor de doorstroming is zul je mij niet horen betwisten. Maar dat is nog al wat anders dan de paniek waar lui als Xeno en Asfixia op hopen ;)
Overigens was dat wel de reden dat ik gewacht heb tot ik kon "starten" in een huis dat groot genoeg was om de rest van mijn leven in te kunnen wonen :)
Als ik "vast" zou zitten in mijn 60 m2 startersappartement en ik zou en volgende stap in mijn leven willen maken (samenwonen, kinderen maken, verhuizen voor carrière) zou ik toch aardig in paniek raken...
Dat is voor mij ook de reden om niet te kopen en nog even te huren totdat ik een huis kan betalen waar ik de rest van mijn leven in kan/wil wonen.
eten!!!
pi_93197304
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Wat doen dan al die spreekpoppen op de buis die klagen over de slechte doorstroming?
De vraag is of de bezitters van >200k woningen hun huis wel met verlies kunnen verkopen of dat de toekomst plannen allemaal op de lange baan geschoven gaan worden. Persoonlijk denk ik het laatste en zal de huizenprijs dus langzaam door de inflatie gecorrigeerd worden.
eten!!!
pi_93197319
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:17 schreef janatwork het volgende:

[..]
En dus blijf je in je huidige woning zitten waar je de vaste lasten prima van kunt betalen.

Gelukkig heb ik al een eengezinswoning waar ik zeer tevreden over ben. Dus de eventuele daling boeit me niets. Mochten de prijzen echt lomp gaan stijgen kan ik altijd nog verkopen en groter gaan wonen...
pi_93197409
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:24 schreef xenobinol het volgende:
En waarom dalen de huizenprijzen maar zo weinig en weigert men verlies te nemen? ;)

quote:
Nederland is een open economie, als het in de wereld slechter gaat dan gaat het ook slechter met Nederland. Vergeet ook niet dat Nederland gigantische bedragen heeft uitstaan in de landen die je nu net zelf noemt. Dat blijft niet zonder gevolgen voor het besteedbaar inkomen van de Nederlander. Tel daar nog even de toekomstige energie en grondstof crisis en vergrijzing bij op en ik ben blij dat ik niet vastgeketend zit in mijn koopdoos :)
En hoe verklaar jij dan dat de werkloosheid al weer een paar maanden daalt, er in Duitsland (waar we zo van afhankelijk zijn) er al weer krapte is op de arbeidsmarkt? Nou, nou, wat een gevolgen voor nederland.
Overigens gaat mijn besteedbaar inkomen er ook dit jaar weer op vooruit :D

quote:
Je hoeft niet te verkopen maar feit is dat een hoop mensen niet eens kunnen verkopen. Dat is een groot verschil Whuzz.
Nee, die mensen kúnnen wel verkopen, maar weigeren dat tegen elke prijs te doen, dat is een groot verschil Xeno.
pi_93197498
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:40 schreef HansvD het volgende:

[..]

En dus blijf je in je huidige woning zitten waar je de vaste lasten prima van kunt betalen.

Gelukkig heb ik al een eengezinswoning waar ik zeer tevreden over ben. Dus de eventuele daling boeit me niets. Mochten de prijzen echt lomp gaan stijgen kan ik altijd nog verkopen en groter gaan wonen...
Zoals je zelf al zegt ben je gelukkig met een eensgezinswoning, een paar vrienden van mij zijn wat minder gelukkig met hun 60m2 startersappartement zonder ruimte voor een vriendin, laat staan voor kinderen.
eten!!!
pi_93198066
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:44 schreef janatwork het volgende:
een paar vrienden van mij zijn wat minder gelukkig
Precies. Wat minder gelukkig. Dat is nu eenmaal het gevolg van dingen als een crisis, recessie, slechte huizenmarkt, enz. Sommige mensen zijn dan wat minder gelukkig. Of dat nou is omdat je even niet kunt verhuizen, geen salarisverhoging krijgt, je kinderopvang toeslag gehalveerd ziet worden, je sociale huur met 5% omhoog gaat, of wat dan ook...

Wat ik probeerde aan te geven is dat "wat minder gelukkig" mijlenver verwijderd is van alu-hoedjes-doem-scenario's zoals een paar angsthazen graag verkondigen :)
pi_93198688
Goed, einde van Februari is alweer in zicht, de maand waarin DE slachting plaats zou vinden die eigenlijk in Januari 2011, December 2010, November 2010, Oktober 2010, September 2010, en ga zo nog maar even door zou moeten plaatsvinden.

Helaas hebben voor de 39e keer op rij Xeno en consorten ongelijk gekregen over de aanstaande slachting en moeten zij nog steeds hopen op betere (of moet ik zeggen slechtere?) tijden om in aanmerking te komen voor dezelfde luxe als waar ze nu zo afgunstig en jaloers naar aan het kijken zijn; een eigen woning.
pi_93198704
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:42 schreef Whuzz het volgende:

En waarom dalen de huizenprijzen maar zo weinig en weigert men verlies te nemen? ;)

---

Nee, die mensen kúnnen wel verkopen, maar weigeren dat tegen elke prijs te doen, dat is een groot verschil Xeno.
Sure Whuzz... in jouw wereld is dat zo ;)

Move along people.... no houses for sale here w/
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 23 februari 2011 @ 14:10:44 #17
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_93198736
quote:
10s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:09 schreef Scorpie het volgende:
Goed, einde van Februari is alweer in zicht, de maand waarin DE slachting plaats zou vinden die eigenlijk in Januari 2011, December 2010, November 2010, Oktober 2010, September 2010, en ga zo nog maar even door zou moeten plaatsvinden.

Het begint onderhand wel tijd te worden ja...
pi_93198914
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Sure Whuzz... in jouw wereld is dat zo ;)
In de navolgende post zal Xeno onderbouwen waarom in zijn wereld dit niet zo is. In een net uitgewerkte uiteenzetting zal hij met cijfers en bronnen laten zien dat de huisverkoper inderdaad massaal bezig is om verlies te nemen en dat zijn eerdere voorspellingen duidelijk aan het uitkomen zijn.

Als alternatief zal hij eventueel roepen dat de huizenmarkt in maart toch écht gaat instorten, waarna we hem eind maart wederom uitlachen, zoals we aan het eind van elke maand doen. Wordt vervolgt.
  woensdag 23 februari 2011 @ 14:21:05 #19
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_93199254
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:14 schreef Whuzz het volgende:

[..]

In de navolgende post zal Xeno onderbouwen waarom in zijn wereld dit niet zo is. In een net uitgewerkte uiteenzetting zal hij met cijfers en bronnen laten zien dat de huisverkoper inderdaad massaal bezig is om verlies te nemen en dat zijn eerdere voorspellingen duidelijk aan het uitkomen zijn.

Als alternatief zal hij eventueel roepen dat de huizenmarkt in maart toch écht gaat instorten, waarna we hem eind maart wederom uitlachen, zoals we aan het eind van elke maand doen. Wordt vervolgt.
De markt is ingestort.....

Er wordt veel minder verkocht dan voorheen, er staat veel meer te koop, de prijzen dalen zelfs inflatie ongecorrigeerd nog altijd, de animo tot kopen is ontzettend laag, de rente stijgt, de regels zijn/worden aangescherpt en de verschillende stimulatiemaatregelen lopen af.

Dit jaar gaat de markt never nooit niet omhoog en het is maar de vraag hoe de komende 5 jaar er uit gaan zien.

Het is maar goed dat jij zo content bent met je koophuisje dat je er je leven lang wel wilt blijven wonen want de komende jaren ga je inderdaad helemaal nergens heen.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_93199448
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:21 schreef Hanoying het volgende:
De markt in spanje en usa is ingestort. De markt in NL is gestagneerd. Nogal een verschil.

quote:
Het is maar goed dat jij zo content bent met je koophuisje dat je er je leven lang wel wilt blijven wonen want de komende jaren ga je inderdaad helemaal nergens heen.
Daar teken ik voor :Y)
pi_93199452
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:21 schreef Hanoying het volgende:

In Whuzz zijn wereld heeft 'niet willen verkopen' geen enkele correlatie met >200k woningen op Funda. Die mensen kunnen hun woning nl. zo verkopen als ze willen :7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
echter...

SPOILER
I'll sing you a lullaby.
pi_93199534
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:25 schreef Whuzz het volgende:

De markt in spanje en usa is ingestort. De markt in NL is gestagneerd. Nogal een verschil.

Stagneren betekend dat ze op hetzelfde niveau blijft.... daar is geen sprake van. De markt is met zeker 40% gekrompen, m.a.w. Whuzz.... ze is gecrashed.
I'll sing you a lullaby.
pi_93199905
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:25 schreef xenobinol het volgende:

echter...

SPOILER
en...
SPOILER
En dan je gewauwel dat hij al gecrashed is... jij riep een 30% daling. Dát was jouw crash. Dus ik neem aan dat je bedoelt dat dat dan in maart wel zal gebeuren? _O-
  woensdag 23 februari 2011 @ 14:36:25 #24
194833 Hanoying
pi_93199999
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:25 schreef Whuzz het volgende:

[..]

De markt is ingestort, de prijsontwikkeling gestagneerd.

Vrij voorspelbare ontwikkeling, onze markt is namelijk niet zo flexibel als de amerikaanse.

Ten eerste is de arbeidsmarkt in de VS zo flexibel als wat (lees: ontslagrecht soepel) en bovendien kan je van je hypotheek afkomen door je huissleutels in een envelopje naar de bank sturen. Zoek maar eens op "jingle mail". Als dit een optie was in NL dan was onze markt ook ingestort.

De VS is sneller dan wij. In alles... De crashes zijn harder en dieper, de herstellen sneller en heviger.
pi_93200229
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:36 schreef Hanoying het volgende:
De markt is ingestort
Ok, ook al goed. Als DIT dus die ineensotrting was waar Xeno zo bang voor was en bibberend voor onder tafel kroop, dan lachen we ons toch helemaal rot? :D
pi_93200543
quote:

De VS is sneller dan wij. In alles... De crashes zijn harder en dieper, de herstellen sneller en heviger.
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:41 schreef Whuzz het volgende:

Ok, ook al goed. Als DIT dus die ineensotrting was waar Xeno zo bang voor was en bibberend voor onder tafel kroop, dan lachen we ons toch helemaal rot? :D
Shake... shake... :D

Whuzz.... je vergeet de essentie van Hanoying zijn boodschap. Als een daling langzaam gaat als gevolg van stroperigheid dan zit een snel herstel er ook niet in.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 23 februari 2011 @ 14:50:25 #27
194833 Hanoying
pi_93200679
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:41 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ok, ook al goed. Als DIT dus die ineensotrting was is waar Xeno zo bang voor was en bibberend voor onder tafel kroop, dan lachen we ons toch helemaal rot? :D
We zijn er nog niet uit hoor.

Anyway, xeno is een alu hoedje van het soort die nooit een huis zal kopen. Hij zit niet alleen te wachten op de instorting van de huizenmarkt maar ook op het failliet van de euro en de dollar en bewijs van het gebruik van explosieven bij 9/11.

Relatief onschuldig maar niet serieus te nemen.

Feit blijft wel dat de markt in Nederland volledig op zijn gat ligt. Ik ben benieuwd hoe dit de komende jaren doorzet.
pi_93200754
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:50 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Anyway, xeno is een alu hoedje van het soort die nooit een huis zal kopen. Hij zit niet alleen te wachten op de instorting van de huizenmarkt maar ook op het failliet van de euro en de dollar en bewijs van het gebruik van explosieven bij 9/11.

Feit blijft wel dat de markt in Nederland volledig op zijn gat ligt. Ik ben benieuwd hoe dit de komende jaren doorzet.
Lol nu je dit zo zegt zie ik Xeno zo voor me:

_O-
pi_93200838
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:50 schreef Hanoying het volgende:
Uiteraard. Maar nogmaals, mijn intentie was om aan te geven dat die hele angthazerij nogal overdreven is, gezien de situatie in NL.

quote:

Amen.

quote:
Ik ook, daarom kwam ik in dit topic ooit. :P
pi_93200875
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

_O-
Oh mijn god. In combinatie met zijn lekkende huurdak kan dat wel eens tricky worden! :o
En aub geen eten geven na 12 uur :Y)
  woensdag 23 februari 2011 @ 15:01:08 #31
194833 Hanoying
pi_93201213
Hoop dat ik Xeno niet verdrietig heb gemaakt :{
pi_93201824
quote:
11s.gif Op woensdag 23 februari 2011 15:01 schreef Hanoying het volgende:
Hoop dat ik Xeno niet verdrietig heb gemaakt :{
Mij maak je niet verdrietig hoor :D
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 23 februari 2011 @ 15:13:55 #33
194833 Hanoying
pi_93201971
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 15:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mij maak je niet verdrietig hoor :D
Gelukkig maar :7
pi_93204285
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:44 schreef janatwork het volgende:

[..]

Zoals je zelf al zegt ben je gelukkig met een eensgezinswoning, een paar vrienden van mij zijn wat minder gelukkig met hun 60m2 startersappartement zonder ruimte voor een vriendin, laat staan voor kinderen.
Wanneer die kennissen nu eens wel eens wat in de afgelopen jaren dat ze er wonen afgelost hadden was er ook totaal geen probleem geweest. Nee die kennissen hebben zichzelf gefopt door maar ervan uit te gaan dat ze de overdrachtsbelasing uit de overwaarde konden gaan financieren.

Onze overheid is een slechte leider hierin geweest door maar al die belachelijke hypotheek constructies toe te staan om HRA voor de afsluiters van die hypotheke maximaal te houden.
pi_93204380
quote:

Dat moet ik nog zien of de VS nog wel naar een normaal westers niveau terug gaat komen. Aangezien ze slecht tegen hoge energiekosten kunnen in die economie en ik die kosten nog wel flink zie stijgen verwacht ik dat namelijk niet meer.
pi_93205286
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
_O-
Bijna goed..... :)
pi_93205521
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 15:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanneer die kennissen nu eens wel eens wat in de afgelopen jaren dat ze er wonen afgelost hadden was er ook totaal geen probleem geweest. Nee die kennissen hebben zichzelf gefopt door maar ervan uit te gaan dat ze de overdrachtsbelasing uit de overwaarde konden gaan financieren.

Onze overheid is een slechte leider hierin geweest door maar al die belachelijke hypotheek constructies toe te staan om HRA voor de afsluiters van die hypotheke maximaal te houden.
Eens, alleen konden ze die appartementen natuurlijk nooit betalen zonder een aflossingsvrije tophypotheek...
eten!!!
pi_93205866
quote:
9s.gif Op woensdag 23 februari 2011 16:20 schreef janatwork het volgende:
Eens, alleen konden ze die appartementen natuurlijk nooit betalen zonder een aflossingsvrije tophypotheek...
Dan hadden ze natuurlijk nooit moeten kopen. :P Maar ja de heersende opinie was de afgelopen 10 jaar dat je een sukkel was als je niet kocht. En aangezien de mensen een groepsdier is zijn er maar weinigen die de druk van de grote groep kunnen weerstaan.

Onze overheid had veel meer vooruit moeten kijken en in de jaren dat de aflossingsvrije hypotheken opkwamen meteen op de rem daarvoor moeten trappen, alleen nog maar HRA voor hypotheken die anniutair afgelost worden. En dan mag zelfs de overdrachtsbelasting nog blijven bestaan wat mij betreft misschien wel wat verlaagd worden.
pi_93207785
quote:

[..]

De markt is ingestort, de prijsontwikkeling gestagneerd.

Vrij voorspelbare ontwikkeling, onze markt is namelijk niet zo flexibel als de amerikaanse.

Ten eerste is de arbeidsmarkt in de VS zo flexibel als wat (lees: ontslagrecht soepel) en bovendien kan je van je hypotheek afkomen door je huissleutels in een envelopje naar de bank sturen. Zoek maar eens op "jingle mail". Als dit een optie was in NL dan was onze markt ook ingestort.

Welke "herstellen"? Dat dachten ze in de jaren '30 ook, dat er vanzelf wel weer een heftig herstel zou komen. Dat kwam er ook, 15 jaar te laat en er waren miljoenen doden voor nodig.

Doe toch niet alsof je alles weet man. Want heus, dat doe je niet. :')
  woensdag 23 februari 2011 @ 17:18:46 #40
194833 Hanoying
pi_93208499
quote:
15s.gif Op woensdag 23 februari 2011 17:06 schreef Asfyxia het volgende:
_O_ Hanoying _O_
pi_93208513
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 16:15 schreef HansvD het volgende:

[..]

Bijna goed..... :)
I'll sing you a lullaby.
pi_93208646
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 17:18 schreef Hanoying het volgende:

[..]

_O_ Hanoying _O_
Maar verder gaat het wel goed met je?
  woensdag 23 februari 2011 @ 17:36:12 #43
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_93209364
Prijzen dalen nog iets, maar er worden er wel meer verkocht in de USA, bestaande en nieuwbouw
quote:
wo 23 feb 2011, 16:20
Kleine stijging huizenverkopen VS
WASHINGTON (AFN) - De verkopen van bestaande woningen in de Verenigde Staten zijn in januari ten opzichte van december met 2,7 procent gestegen. Dit maakte de Amerikaanse makelaarsvereniging woensdag bekend.

Op jaarbasis werden in januari 5,36 miljoen bestaande huizen verkocht. Dit was iets meer dan verwacht. Economen gepolst door Reuters rekenden gemiddeld op 5,24 miljoen verkochte huizen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_93209878
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 17:36 schreef michaelmoore het volgende:
Prijzen dalen nog iets, maar er worden er wel meer verkocht in de USA, bestaande en nieuwbouw

[..]

Dalende prijzen zijn goed voor de verkoop vooral in de VS. Je stuurt de sleutels van je oude dure kot op naar de bank en gaat elders een goedkopere woning betrekken. Zodoende kan je en je huis upgraden en je besteedbaar inkomen vergroten, briljant toch :D
I'll sing you a lullaby.
pi_93209909
Nederland is in dat opzicht wel anders :')
I'll sing you a lullaby.
pi_93213163
quote:
15s.gif Op woensdag 23 februari 2011 17:06 schreef Asfyxia het volgende:

sprak de financiële nitwit _O-
pi_93213814
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 17:47 schreef xenobinol het volgende:
Nederland is in dat opzicht wel anders :')
Oh, toch wel?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_93225564
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 19:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Oh, toch wel?
Ja.... America the land of the free.... Nederland het land van 7 miljoen slaven w/
I'll sing you a lullaby.
pi_93225592
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 18:58 schreef Whuzz het volgende:

[..]

sprak de financiële nitwit _O-
Sprak het bankslaafje _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_93225684
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 22:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Sprak het bankslaafje _O-
Sprak het huurkneusje _O-

:') Wordt jij nooit moe van jezelf Xeno?
pi_93225781
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 22:07 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Sprak het huurkneusje _O-

:') Wordt jij nooit moe van jezelf Xeno?
Nope... ik word er zelfs vrolijk van :P
I'll sing you a lullaby.
pi_93226119
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 22:08 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nope... ik word er zelfs vrolijk van :P
Het zij je gegund. Een schaterlach in deze donkere huurdagen voor de jaarlijkse huurverhogingen binnenkomen :P

Zitten er goede meubelzaken in Flevoland en omgeving Xeno? Vriendin en zoontje zijn hier rond carnaval en wat is er mooier dan hen te laten zien hoe wij Nederlanders ons land aan de zee onttrekken met als voorbeeld Flevoland? :D
We moeten nog een mooie eettafel uitzoeken, dus dat kunnen we dan mooi even combineren :D
  woensdag 23 februari 2011 @ 22:25:27 #53
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_93227058
Zijn er hier ook nog "kopers" die 0% aflossingsvrij hebben? Echte kopers bedoel ik dus...
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
  Eindredactie Games woensdag 23 februari 2011 @ 22:34:52 #54
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_93227791
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:54 schreef Whuzz het volgende:

En aub geen eten geven na 12 uur :Y)
Dat heb ik dus nooit gesnapt. Wanneer mag je ze dan weer eten geven, want dat leggen ze nooit uit :(
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_93228639
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 22:25 schreef Censuur-152 het volgende:
Zijn er hier ook nog "kopers" die 0% aflossingsvrij hebben? Echte kopers bedoel ik dus...
Welnee.... want dat is stelen van je eigen portemonnee.... waar hebben we dat eerder gehoord?
Bankslaafjes geven hun vrijheid goedlachs aan de banken.... wat zijn ze toch slim allemaal w/
I'll sing you a lullaby.
pi_93229483
quote:
Bedoel je nu kopers die vrijwillig 100% aflossen of kopers die ook 100% aflossen maar dat laatste, alhoewel het ook vrijwillig kan, dat toch maar in een contract hebben laten vastleggen, zodat ze daar later (als het wellicht even tegenzit) mee gewurgd kunnen worden?

De eerste groep is hier wel, de tweede niet denk ik, want dat zou niet echt een handige zet zijn he... :W

Gebruik je grijze cellen eens een keer. Kan echt geen kwaad hoor.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_93234720
quote:
Op woensdag 23 februari 2011 17:19 schreef xenobinol het volgende:

[..]

hahaha heel goed!
pi_93235560
quote:
Was 20 jaar geleden nog normaal.
pi_93241026
quote:
Een maat van mij in Almere, twee jaar geleden, de huizenprijzen konden immers alleen maar stijgen dus na 5 jaar met flinke winst verkopen.

Natuurlijk ook 20k erbij in de leen want de vakantie, PS3 etc etc moesten ze toch ergens van betalen :P

Daar zit je dan in je 1-kamerflat in Almere, die halve wijk staat bij wijze van spreken inmiddels in de verkoop dus hij zit er over tien jaar nog maar dan met twee kids :P

Op een heldere dag kun je Amsterdam zien vanuit het raam :P
pi_93241888
quote:
Op donderdag 24 februari 2011 04:01 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Een maat van mij in Almere, twee jaar geleden, de huizenprijzen konden immers alleen maar stijgen dus na 5 jaar met flinke winst verkopen.

Natuurlijk ook 20k erbij in de leen want de vakantie, PS3 etc etc moesten ze toch ergens van betalen :P

Daar zit je dan in je 1-kamerflat in Almere, die halve wijk staat bij wijze van spreken inmiddels in de verkoop dus hij zit er over tien jaar nog maar dan met twee kids :P

Op een heldere dag kun je Amsterdam zien vanuit het raam :P
Goed gedaan die vriend van je. Hij heeft nog wel nog wel maximaal kunnen aftrekken toch?
pi_93241910
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 22:34 schreef donald_dick het volgende:

[..]

Dat heb ik dus nooit gesnapt. Wanneer mag je ze dan weer eten geven, want dat leggen ze nooit uit :(
Gewoon geen eten geven. Altijd het zekere voor het onzekere nemen ;)
  donderdag 24 februari 2011 @ 08:17:24 #62
324665 meth77
to do or not to do
pi_93242070
http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland

Je zou haast .....

Ze hebben in 1999 voor 100.000 euro extra hypotheek genomen voor de HRA om die woning in de bergen te kopen en nu , dan gaan ze toch in oostenrijk wonen
quote:
do 24 feb 2011, 08:02 | 0 reacties
Tien jaar wintersporten bij koophuis
URETERP - Huiseigenaren die van hun huis af willen, doen steeds gekkere dingen om een koper te vinden. Een Fries echtpaar uit Ureterp gaat wel heel ver: wie hun huis koopt kan tien jaar lang gratis op wintersport.

De Beerda's proberen hun huis al twee jaar te verkopen, maar vooralsnog zonder resulaat.
Het stel is inmiddels 70.000 euro gezakt met de vraagprijs.
Hun vakantiehuis in de Oostenrijkse Alpen moet potentiële kopers ditmaal over de streep trekken.
"Wij willen in mei verhuizen. We hopen echt dat we ons huis dan hebben verkocht", zegt Harm Beerda in het AD.
pi_93242215
quote:
Een Fries echtpaar uit Ureterp
lol. Ik denk dat het beter is om een verandering van plaatsnaam aan te vragen dan te zakken in prijs. Ureterp... wtf.
pi_93242286
Ik ben er trouwens achter waar de haat jegens financiele instellingen vandaan komt bij Xeno. Hij is ook slachtoffer geworden van een woekerpolis, en is nog steeds bezig geld los te peuteren als schadevergoeding....
  donderdag 24 februari 2011 @ 08:40:14 #65
324665 meth77
to do or not to do
pi_93242310
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 08:30 schreef Whuzz het volgende:

[..]

lol. Ik denk dat het beter is om een verandering van plaatsnaam aan te vragen dan te zakken in prijs. Ureterp... wtf.
Je zit wel goed een keer in de twintig jaar met de elfsteden
Maar ik zou er wel willen wonen
pi_93242429
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 08:30 schreef Whuzz het volgende:

[..]

En wonderbaarlijk genoeg moet er hier weer als voorbeeld weer een huis uit een krimpregio gevonden worden. :P
pi_93242464
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 08:40 schreef meth77 het volgende:
Maar ik zou er wel willen wonen
[ afbeelding ]
Ik niet. Tering eind rijden naar mijn werk, geen zak te doen en ze spreken er fries ;)
Nu woon ik ook erg rustig, daar heb ik bewust voor gekozen, maar er is een verschil tussen rustig wonen en aan het randje van de wereld wonen. En ik wil graag mijn plaatsnaam normaal kunnen uitspreken zonder dat mensen denken dat ik een spraakgebrek heb :P
pi_93242485
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 08:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En wonderbaarlijk genoeg moet er hier weer als voorbeeld weer een huis uit een krimpregio gevonden worden. :P
Uiteraard. Dat komt omdat hetzelfde soort voorbeeld in Amsterdam nogal lastig te vinden is ;)
  donderdag 24 februari 2011 @ 08:56:20 #69
43642 Bayswater
pi_93242546
quote:
En de bank/verzekeringsmaatschappij voor jou laten sparen/beleggen met alle extra kosten van dien. Door figuren zoals jij zijn mensen massaal in de woekerpolissen gestapt omdat ze dan het idee kregen dat ze aan het aflossen waren. Beter is aflossingsvrij nemen en zelf sparen/beleggen, het is ondertussen wel bewezen dat die constructie het hoogste rendement geeft ondanks de vermogensrendementsheffing.
Life lies a slow suicide
pi_93242769
quote:
Ikzelf heb een hypotheek van 265k, waarbij 165k 'spaar' (levensverzekering) was en 100k aflossingsvrij. Nu, drie jaar later is die verhouding 165k spaar, 60k aflossingsvrij. Verder hebben we een maximale eenmalige extra premie inleg gedaan afgelopen jaar. De intentie is om het aflossingsvrije gedeelte zoveel mogelijk te minimaliseren, hopelijk naar 0 binnen nu en 10 jaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2011 09:08:58 ]
  Moderator donderdag 24 februari 2011 @ 09:41:43 #71
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_93243510
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 08:37 schreef Scorpie het volgende:
Ik ben er trouwens achter waar de haat jegens financiele instellingen vandaan komt bij Xeno. Hij is ook slachtoffer geworden van een woekerpolis, en is nog steeds bezig geld los te peuteren als schadevergoeding....
Echt? Heb je daar ook bewijs van of roep je nu maar wat? Want dat zou wel een hele hoop verklaren ja :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_93243548
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Echt? Heb je daar ook bewijs van of roep je nu maar wat? Want dat zou wel een hele hoop verklaren ja :')
Ik zal hem ff opzoeken, moment.
pi_93243581
Gevonden:

quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2010 14:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik ben een paar jaar geleden al gestopt met betalen, uiteraard volgt er een heel aantal brieven waarin je voorgehouden word dat het beter is te blijven betalen. Het zal veel mensen wel enige moeite kosten hun verlies te nemen, maar als we het massaal doen willen deze bedrijven misschien nog wel eens met een echte compensatie over de brug gaan komen. Nu hebben ze een constante bron van inkomsten om hun Ponzifraude in stand te houden en lekker vet te vreten van andermans geld.
Uit Woekerpolis-compensatie een farce: consument krijgt niks.

Waarom zou je stoppen met een polis te betalen tenzij het een woekerpolis betreft......

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2011 09:44:47 ]
pi_93243645
Arme Furby Gremlin Xeno :*

Je kunt overigens ook gewoon stoppen met betalen zonder woekerpolis hoor. Dan ga je gewoon een poosje zilver kopen (of in elk geval probeer je dat mensen wijs te maken :P ). Ervaring is aanwezig op dit forum!
  Moderator donderdag 24 februari 2011 @ 09:50:00 #75
16180 crew  CoolGuy
pi_93243745
quote:
14s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:44 schreef Scorpie het volgende:
Gevonden:

[..]

Waarom zou je stoppen met een polis te betalen tenzij het een woekerpolis betreft......
Aha. Dat verklaart alles eigenlijk. Heb net ff dat topic gelezen. En maar de schuld bij anderen leggen, vooral niet bij zichzelf. In dat topic wordt ook al gezegd dat je er zelf ook nog altijd bij bent, maar ja 'je mag niet verwachten dat iedereen een expert is'. Nou, als je je handtekening moet zetten onder iets dan zorg je dat je 't weet, of je laat t iemand lezen die weet waar 'ie t over heeft, maar je zet NIET je handtekening onder iets waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat het inhoudt.

Zelf opletten! Maar nee hoor, dat is nergens voor nodig. Je 'hoeft ook geen opleiding te hebben (dat klopt), alleen maar je gezond verstand gebruiken'. Right. Waar was dat verstand dan toen die handtekening werd gezet?
pi_93243766
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Aha. Dat verklaart alles eigenlijk. Heb net ff dat topic gelezen. En maar de schuld bij anderen leggen, vooral niet bij zichzelf. In dat topic wordt ook al gezegd dat je er zelf ook nog altijd bij bent, maar ja 'je mag niet verwachten dat iedereen een expert is'. Nou, als je je handtekening moet zetten onder iets dan zorg je dat je 't weet, of je laat t iemand lezen die weet waar 'ie t over heeft, maar je zet NIET je handtekening onder iets waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat het inhoudt.

Zelf opletten! Maar nee hoor, dat is nergens voor nodig. Je 'hoeft ook geen opleiding te hebben (dat klopt), alleen maar je gezond verstand gebruiken'. Right. Waar was dat verstand dan toen die handtekening werd gezet?
Inderdaad. Tja, blijkbaar laat dat 'self-educated' hem op belangrijke punten toch een beetje in de steek....
  Moderator donderdag 24 februari 2011 @ 09:53:44 #77
16180 crew  CoolGuy
pi_93243861
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad. Tja, blijkbaar laat dat 'self-educated' hem op belangrijke punten toch een beetje in de steek....
Nou ja, het is erg zat natuurlijk, maar dan op een forum hoog van de toren komen blazen over dat iedereen moet boeten voor je eigen fout, das dan weer een beetje jammer.

Ik snap het wel. Immers, hij weet ook heel goed dat ie zelf beter had moeten opletten. Maar als hij dat toegeeft, dan geeft ie dus in feite toe dat ie nu niet meer betaald voor iets waar ie wel verplicht toe is, omdat hij uit vrije wil zijn handtekening heeft gezet zonder te weten waaronder.

Maar dat is toegeven dat het je eigen stomme schuld is, en dat kan niet, want dan heeft ie geen poot meer om op te staan. Daarom is het beter om alle anderen de schuld te geven, dat is makkelijker dan jezelf de schuld te geven.
pi_93243936
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou ja, het is erg zat natuurlijk, maar dan op een forum hoog van de toren komen blazen over dat iedereen moet boeten voor je eigen fout, das dan weer een beetje jammer.

Ik snap het wel. Immers, hij weet ook heel goed dat ie zelf beter had moeten opletten. Maar als hij dat toegeeft, dan geeft ie dus in feite toe dat ie nu niet meer betaald voor iets waar ie wel verplicht toe is, omdat hij uit vrije wil zijn handtekening heeft gezet zonder te weten waaronder.

Maar dat is toegeven dat het je eigen stomme schuld is, en dat kan niet, want dan heeft ie geen poot meer om op te staan. Daarom is het beter om alle anderen de schuld te geven, dat is makkelijker dan jezelf de schuld te geven.
Klopt helemaal :Y
  donderdag 24 februari 2011 @ 10:08:38 #79
43642 Bayswater
pi_93244352
quote:
14s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:44 schreef Scorpie het volgende:
Gevonden:

[..]

:D topic zit ik ook gezellig in. Vriendinnetje had tot voor kort last van die woekeraars. En zij maar denken dat ze aan het aflossen was. :+
Life lies a slow suicide
pi_93244595
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 08:37 schreef Scorpie het volgende:
Zo... zo... dit onderwerp heb ik al 50 keer ter sprake gebracht :')
Ook heb ik mijn verlies reeds genomen, goed les overigens. Ik geef toe dat mijn negatieve gevoelens jegens financiele dienstverleners zijn basis heeft in het feit dat het onbetrouwbare en leugenachtige partners gebleken zijn. Maar het is niet enkel gebaseerd op rancune... hoe meer ik te weten ben gekomen over de werking van het monetaire systeem en de producten van banksters en verzekeraars hoe meer ik er van overtuigd geraakt ben dat het een systeem is waar hele andere normen en waarden gelden. Gezien de schade die vele mensen geleden hebben kunnen we wel zeggen dat het allemaal de eigen schuld is maar is dat wel zo? Tegen de meeste mensen is gewoon gelogen en daarmee zijn ze bedrogen. Als ik een auto ga kopen bij de dealer en deze garandeert mij dat de auto een topsnelheid van 250km/u heeft dan mag ik toch aannemen dat hij mij niet voorliegt? Of is liegen in jouw belevingswereld een normale en acceptabele manier van communicatie? Waar een hoop financiele dienstverleners nu mee in de maag zitten is het gebrek aan vertrouwen onder de mensen, wie gaat er nog in zee met lieden die zeer leugenachtig gebleken zijn? Ik denk dat ze een generatie moeten overslaan, wachten op een nieuwe lading naive goedgelovige mensen die ze dan ook hard kunnen naaien w/
Tja.... de wereld is cyclisch dus het zal gegarandeerd weer gebeuren :)
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 24 februari 2011 @ 10:21:06 #81
43642 Bayswater
pi_93244713
Dat ben ik dan weer bijna geheel met Xeno eens. Alleen het voorbeeld van de autodealer is dan weer net die andere tak die ik ook niet vertrouw. :P

1e eigenaar, ja van een leasebedijf. :')
Life lies a slow suicide
pi_93244871
Mocht je je huis niet verkocht krijgen heeft Zuka de oplossing :)

Je kunt je eigen brochure maken voor slechts 59,95

Zo zie je maar, ook al is de woningmarkt slecht, er zijn er altijd die er markt in zien :)
pi_93244914
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ook heb ik mijn verlies reeds genomen, goed les overigens. Ik geef toe dat mijn negatieve gevoelens jegens financiele dienstverleners zijn basis heeft in het feit dat het onbetrouwbare en leugenachtige partners gebleken zijn. Maar het is niet enkel gebaseerd op rancune... hoe meer ik te weten ben gekomen over de werking van het monetaire systeem en de producten van banksters en verzekeraars hoe meer ik er van overtuigd geraakt ben dat het een systeem is waar hele andere normen en waarden gelden.
Mwah, men is uit op je geld. Dat is iets waar ik allang achter was......

quote:
Gezien de schade die vele mensen geleden hebben kunnen we wel zeggen dat het allemaal de eigen schuld is maar is dat wel zo?
Het is beiden.

quote:
Tegen de meeste mensen is gewoon gelogen en daarmee zijn ze bedrogen.
Neuh, niet keihard gelogen. Men heeft er wel alles aan gedaan om een zo prachtig mooi verhaaltje te maken. Maar dat is ook bij een auto, een wasmachine of een droger, om maar eens mee te doen met andere situaties erbij te halen.

quote:
Als ik een auto ga kopen bij de dealer en deze garandeert mij dat de auto een topsnelheid van 250km/u heeft dan mag ik toch aannemen dat hij mij niet voorliegt? Of is liegen in jouw belevingswereld een normale en acceptabele manier van communicatie?
Ik moet de eerste bankier nog vinden die een garantie afgeeft Xeno.

quote:
Waar een hoop financiele dienstverleners nu mee in de maag zitten is het gebrek aan vertrouwen onder de mensen, wie gaat er nog in zee met lieden die zeer leugenachtig gebleken zijn? Ik denk dat ze een generatie moeten overslaan, wachten op een nieuwe lading naive goedgelovige mensen die ze dan ook hard kunnen naaien w/
En ook hier ga je weer de mist in. De hervormingen zijn allang begonnen, de overheid begint ook eens in te zien dat men van die luie reet af moet komen.

quote:
Tja.... de wereld is cyclisch dus het zal gegarandeerd weer gebeuren :)
Ik ben geen voorspeller dus daar waag ik me niet aan.
pi_93244932
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:50 schreef CoolGuy het volgende:

Aha. Dat verklaart alles eigenlijk.

JA... alles ja, je hebt me helemaal geanalyseerd, xeno heeft geen geheimen meer voor jouw :D

quote:
Heb net ff dat topic gelezen. En maar de schuld bij anderen leggen, vooral niet bij zichzelf. In dat topic wordt ook al gezegd dat je er zelf ook nog altijd bij bent, maar ja 'je mag niet verwachten dat iedereen een expert is'. Nou, als je je handtekening moet zetten onder iets dan zorg je dat je 't weet, of je laat t iemand lezen die weet waar 'ie t over heeft, maar je zet NIET je handtekening onder iets waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat het inhoudt.
Goed argument... maar waarom is er dan zoveel wetgeving om mensen te beschermen tegen zaken waar ze geen verstand van hebben? Waarom wordt je niet geëlektrocuteerd als je de TV aanzet? Misschien omdat de wetgever een deugdelijke isolatie wettelijk verplicht gesteld heeft?
Onzin natuurlijk.... de gebruiker moet gewoon begrijpen dat electrocutie het risico is dat hij loopt als hij een TV koopt, komop zeg... belachelijk al die bemoeienis 8)7

quote:
Tja... het is aan jouw eigen briljante inzicht te danken dat je nog leeft, heeft natuurlijk niets te maken met allerlei maatregelen die getroffen zijn om jouw tegen gevaar en schade te behouden.
I'll sing you a lullaby.
pi_93244936
quote:
Op donderdag 24 februari 2011 09:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Is het niet nogal onrealistisch om te verwachten dat iedereen alles wat 'ie ondertekent doorleest?

In bijvoorbeeld Duitsland is dat zelfs in de wet vastgelegd. Als je daar een contract niet zelf uitonderhandelt maar slechts een voorgedrukt standaardcontract ondertekent, dan mogen daarin geen "verrassende bepalingen" staan, maw als je na het tekenen pas het contract doorleest en dan ontdekt dat het op bepaalde punten nadeliger voor je is dan een "normaal" contract van hetzelfde soort zou zijn, dan zijn de betreffende bepalingen nietig.

Wel een zinnige regeling, vind ik. Want een ondernemer die de klant probeert te misleiden is zeker net zo fout als de klant die niet secuur alle voorwaarden doorleest.
pi_93244996
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Is het niet nogal onrealistisch om te verwachten dat iedereen alles wat 'ie ondertekent doorleest?
Pardon? Jij tekent voor een hypotheek van 3 ton zonder alles door te lezen?

quote:
In bijvoorbeeld Duitsland is dat zelfs in de wet vastgelegd. Als je daar een contract niet zelf uitonderhandelt maar slechts een voorgedrukt standaardcontract ondertekent, dan mogen daarin geen "verrassende bepalingen" staan, maw als je na het tekenen pas het contract doorleest en dan ontdekt dat het op bepaalde punten nadeliger voor je is dan een "normaal" contract van hetzelfde soort zou zijn, dan zijn de betreffende bepalingen nietig.
Dus de luiheid van de burger wordt nog eens beloond ook.

quote:
Wel een zinnige regeling, vind ik. Want een ondernemer die de klant probeert te misleiden is zeker net zo fout als de klant die niet secuur alle voorwaarden doorleest.
Ach, het zal vast de domme kortzichtige hebzuchtige mensen onder ons beschermen tegen uitbuiting, maar zaligmakend is het zeker niet.
  Moderator donderdag 24 februari 2011 @ 10:32:32 #87
16180 crew  CoolGuy
pi_93245040
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat? :D Dat kun je niet menen :') NATUURLIJK is het realistisch dat je alles doorleest wat je ondertekent! Ben je niet helemaal lekker ofzo? Je gaat toch geen hypotheek nemen zonder te weten wat je hebt? 8)7

Als toch iemand tegenover je zit die wel heel graag iets aan je wil verkopen en enorm positief is over dat product, dan ga je toch op z'n minst afvragen wat de risico's zijn? Als je dat niet doet, dan ben je precies die domme consument die maar wat graag wil geloven in sprookjes, en die pakken ze dan ook.

Maar dat is niet de schuld van de verkoper. Allicht dat die een mooi verhaal heeft. Het is de schuld van degene die z'n handtekening zet.
  Moderator donderdag 24 februari 2011 @ 10:36:42 #88
16180 crew  CoolGuy
pi_93245161
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

JA... alles ja, je hebt me helemaal geanalyseerd, xeno heeft geen geheimen meer voor jouw :D

[..]

Goed argument... maar waarom is er dan zoveel wetgeving om mensen te beschermen tegen zaken waar ze geen verstand van hebben? Waarom wordt je niet geëlektrocuteerd als je de TV aanzet? Misschien omdat de wetgever een deugdelijke isolatie wettelijk verplicht gesteld heeft?
Onzin natuurlijk.... de gebruiker moet gewoon begrijpen dat electrocutie het risico is dat hij loopt als hij een TV koopt, komop zeg... belachelijk al die bemoeienis 8)7

[..]

Tja... het is aan jouw eigen briljante inzicht te danken dat je nog leeft, heeft natuurlijk niets te maken met allerlei maatregelen die getroffen zijn om jouw tegen gevaar en schade te behouden.
Nou het spijt me, maar je komt echt ontzettend dom over. Jij bent zo'n figuur waar ze in Amerika waarschuwingen voor op pakjes vishaakjes zetten: "Let op! Niet om in te slikken". Joh?! Echt?! Dat doen ze, omdat die mensen anders gaan zeggen 'ja maar ze hadden er niet bij gezegd dat dat niet goed is, dus nu klaag ik je aan en eis ik 600 miljoen'. Gezond verstand gebruiken is blijkbaar niet mogelijk.

Kom op zeg, stel je niet zo ontzettend aan. Je had het kunnen weten, je had je beter moeten bevragen, maar als achteraf het risico waarheid wordt, en niet de groots geadverteerde gouden bergen, dan moet je de schuld niet bij anderen leggen, maar bij jezelf. De reden dat jij die polis hebt is omdat JIJ vanalles wilde en JIJ je handtekening hebt gezet.
  donderdag 24 februari 2011 @ 10:39:15 #89
43642 Bayswater
pi_93245235
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is niet de schuld van de verkoper. Allicht dat die een mooi verhaal heeft. Het is de schuld van degene die z'n handtekening zet.
Het mooie verhaal bevat vaak weerspiegelingen die onmogelijk te behalen zijn en de te ondertekenen papieren zijn heel lastig te doorgronden. Misschien trappen jij en ik er niet in maar om dan iemand die wat minder verstand van zaken heeft de schuld te geven van opgezette vallen bij de financiële instellingen gaat wat ver. Ze zaten vernuftig in elkaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bayswater op 24-02-2011 10:46:21 ]
Life lies a slow suicide
pi_93245331
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:17 schreef xenobinol het volgende:
Irritant is dat he, als steeds hetzelfde dat al tig maal is uitgelegd wordt herhaald? 8)7

quote:
Ook heb ik mijn verlies reeds genomen, goed les overigens. Ik geef toe dat mijn negatieve gevoelens jegens financiele dienstverleners zijn basis heeft in het feit dat het onbetrouwbare en leugenachtige partners gebleken zijn.
Dat slechts mogelijk wordt gemaakt en in stand gehouden door de naïviteit van een groep mensen. Dat is de groep mensen waar jij kennelijk ook toe behoorde, en die neem ik aan nu de doelgroep is van jouw "nobele streven" om hen te waarschuwen.
Ik hoop wel dat je beseft dat het merendeel van de volgers van dit topic niet tot die doelgroep behoort en je constante herhaling dus de verkeerde mensen treft.

quote:
Maar het is niet enkel gebaseerd op rancune... hoe meer ik te weten ben gekomen over de werking van het monetaire systeem en de producten van banksters en verzekeraars hoe meer ik er van overtuigd geraakt ben dat het een systeem is waar hele andere normen en waarden gelden.
Ik vraag me af of je nu te paranoide bent, of nog steeds te naïef. Te paranoide omdat je meer conspiracy en leugenachtigheid ziet in de bankwereld dan er daadwerkelijk is in vergelijking tot de rest van de wereld? Of nog te naïef, waardoor je denkt dat die leugenachtigheid beperkt is tot het financiële wereldje.
In het eerste geval: relax een beetje. Ja, er zijn veel mensen uit om winst te maken, zo veel mogelijk en als dat kan over jouw rug zullen ze het niet laten. Maar door gewoon goed op te letten en na te denken voor je ergens een handtekening onder zet kun je 99% van de ellende voorkomen. (En in die zin vindt ik de "slachtoffers" van woekerpolissen net zo schuldig als de aanbieders er van)
In het tweede geval: De moraliteit en "gewetenloosheid" onder banksters en verzekeraars is echt niet uniek. Er zijn goede, nette, matige, slechte, corrupte, hebzuchtige, onbaatzuchtige mensen in elke tak van sport. Als jij denkt dat je alleen op de financiele rotte appels moet letten denk ik dat je nog veel teleurstellingen tegemoed gaat op andere vlakken.

quote:
Gezien de schade die vele mensen geleden hebben kunnen we wel zeggen dat het allemaal de eigen schuld is maar is dat wel zo? Tegen de meeste mensen is gewoon gelogen en daarmee zijn ze bedrogen.
Er zijn échte bedriegers bij en die zijn dan ook strafbaar. Maar in het merendeel van de gevallen is de juiste informatie wel degelijk ter beschikking gesteld. Vaak had het een stuk beter gekund en werd er gebruik (of misbruik, maar dat is vaak een lastige grens) gebuikt van de naïviteit en kortzichtigheid van mensen. Is dat netjes van meneer de bankier? Zeker niet. Het is zelfs diep triest. Maar zolang er geen wetten overtreden worden mág het. Als iemand dan te lui, naïef, kortzichtig of wat ook is om alle documenten goed door te lezen alvorens een handttekening te zetten, dan heb je zelf net zo veel (of meer) schuld.
pi_93245543
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:36 schreef CoolGuy het volgende:

Nou het spijt me, maar je komt echt ontzettend dom over. Jij bent zo'n figuur waar ze in Amerika waarschuwingen voor op pakjes vishaakjes zetten: "Let op! Niet om in te slikken". Joh?! Echt?! Dat doen ze, omdat die mensen anders gaan zeggen 'ja maar ze hadden er niet bij gezegd dat dat niet goed is, dus nu klaag ik je aan en eis ik 600 miljoen'. Gezond verstand gebruiken is blijkbaar niet mogelijk.
Dat jij deze onzin kan afleiden uit mijn post is werkelijk lachwekkend _O-
Er zijn zaken die zeer triviaal zijn, vishaken zijn scherp en dienen daarom niet ingeslikt te worden. Net als dat je weet dat je een baby niet met vishaken moet laten spelen, je kan wel op de verpakking zetten dat je ze niet moet inslikken maar een baby kan niet lezen. Het kan echter geen kwaad om op een verpakking te vermelden dat er scherpe vishaken in zitten. Ik heb het over zaken die niet zo heel triviaal zijn, moet je als automobilist eerst de source code van je ABS systeem doorlezen om te zien of deze wel goed en veilig functioneert? Nee natuurlijk niet, er is wetgeving gemaakt die een aantal minimale doelstelling afdwingt van de fabrikant, dit om de consument te beschermen tegen schade en letsel.

quote:
Kom op zeg, stel je niet zo ontzettend aan. Je had het kunnen weten, je had je beter moeten bevragen, maar als achteraf het risico waarheid wordt, en niet de groots geadverteerde gouden bergen, dan moet je de schuld niet bij anderen leggen, maar bij jezelf. De reden dat jij die polis hebt is omdat JIJ vanalles wilde en JIJ je handtekening hebt gezet.
Lachen...... altijd maar denken dat mensen kozen voor de meest roeleloze vorm van beleggingen _O-
Zelfs de meest conservatieve en als veilig bestempelde beleggingen bleken achteraf zeer slecht te renderen is mijn ervaring. De reden? Hoge premies en ingehouden kosten.... tja.... daar heeft de verzekeraar en zijn adviseur nooit over gesproken. Uiteraard begrijp ik dat de dienstverlener ook zijn kosten heeft maar dat ze zo hoog waren? Zelfs bij een rendement van 3% moeten je beleggingen bijna het dubbele renderen om de kosten op te brengen, dat is natuurlijk zeer onrealistisch en dat wisten de verzekeraars ook wel. Feitelijk wisten ze al dat deze producten nooit zouden opleveren wat ze de klanten voorgespiegeld hebben, maar goed de buit was binnen en wie dan leeft die dan zorgt.... wij zijn binnen w/
I'll sing you a lullaby.
pi_93245815
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:42 schreef Whuzz het volgende:

Irritant is dat he, als steeds hetzelfde dat al tig maal is uitgelegd wordt herhaald? 8)7

Nee hoor... ik wil het er gerust nog eens over hebben :)

quote:
Dat slechts mogelijk wordt gemaakt en in stand gehouden door de naïviteit van een groep mensen. Dat is de groep mensen waar jij kennelijk ook toe behoorde, en die neem ik aan nu de doelgroep is van jouw "nobele streven" om hen te waarschuwen.
Ik hoop wel dat je beseft dat het merendeel van de volgers van dit topic niet tot die doelgroep behoort en je constante herhaling dus de verkeerde mensen treft.

Kijk... 'mijn geld' terugkrijgen is een illusie, maar ik kan wel andere mensen behoeden om in zee te gaan met deze criminelen. Iedere klant die ik kan redden uit de handen van de banksters en verzekeraars is er 1. Feitelijk kost hun dat tig duizenden euro's :D

quote:
Ik vraag me af of je nu te paranoide bent, of nog steeds te naïef. Te paranoide omdat je meer conspiracy en leugenachtigheid ziet in de bankwereld dan er daadwerkelijk is in vergelijking tot de rest van de wereld? Of nog te naïef, waardoor je denkt dat die leugenachtigheid beperkt is tot het financiële wereldje.
Ik begrijp goed dat er veel meer mis is met de wereld, ik ben werkelijk niet zo naief. Maar een mens heeft maar beperkte capaciteiten, beter is het dus om je te focussen op 1 doel ;)

quote:
In het eerste geval: relax een beetje. Ja, er zijn veel mensen uit om winst te maken, zo veel mogelijk en als dat kan over jouw rug zullen ze het niet laten. Maar door gewoon goed op te letten en na te denken voor je ergens een handtekening onder zet kun je 99% van de ellende voorkomen. (En in die zin vindt ik de "slachtoffers" van woekerpolissen net zo schuldig als de aanbieders er van)
In het tweede geval: De moraliteit en "gewetenloosheid" onder banksters en verzekeraars is echt niet uniek. Er zijn goede, nette, matige, slechte, corrupte, hebzuchtige, onbaatzuchtige mensen in elke tak van sport. Als jij denkt dat je alleen op de financiele rotte appels moet letten denk ik dat je nog veel teleurstellingen tegemoed gaat op andere vlakken.

Zoals ik reeds vermelde... ik kon ook genoeg rotte appels tegen op andere terreinen :)

quote:
Er zijn échte bedriegers bij en die zijn dan ook strafbaar. Maar in het merendeel van de gevallen is de juiste informatie wel degelijk ter beschikking gesteld. Vaak had het een stuk beter gekund en werd er gebruik (of misbruik, maar dat is vaak een lastige grens) gebuikt van de naïviteit en kortzichtigheid van mensen. Is dat netjes van meneer de bankier? Zeker niet. Het is zelfs diep triest. Maar zolang er geen wetten overtreden worden mág het. Als iemand dan te lui, naïef, kortzichtig of wat ook is om alle documenten goed door te lezen alvorens een handttekening te zetten, dan heb je zelf net zo veel (of meer) schuld.
Een kruimeldief is maar een kruimeldief. De banksters hebben echter een machtig lobby apparaat en de capaciteit om overheidsbeleid negatief te beinvloeden. Ik kan me wel druk maken over een lokale kruimeldief of een vervelde buurman maar daar kan ik mijzelf wel tegen beschermen. Het zijn juist de grote geïnstitutionaliseerde criminelen die bijna onaantastbaar zijn. Gelukkig is er tegenwoordig internet en kunnen we elkaar waarschuwen voor de praktijken van deze maffiosi ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_93245880
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat? :D Dat kun je niet menen :') NATUURLIJK is het realistisch dat je alles doorleest wat je ondertekent! Ben je niet helemaal lekker ofzo? Je gaat toch geen hypotheek nemen zonder te weten wat je hebt? 8)7

Als toch iemand tegenover je zit die wel heel graag iets aan je wil verkopen en enorm positief is over dat product, dan ga je toch op z'n minst afvragen wat de risico's zijn? Als je dat niet doet, dan ben je precies die domme consument die maar wat graag wil geloven in sprookjes, en die pakken ze dan ook.

Het is een kwestie van verantwoordelijkheid. Natuurlijk hoor je als klant te lezen wat je ondertekent. Maar aan de andere kant weet elke verkoper ook dondersgoed dat veel klanten zo'n voorgedrukt standaardcontract niet goed lezen voor ze hun handtekening zetten. Dan is het niet meer dan normaal dat je als verkoper dan ook een verantwoordelijkheid hebt, namelijk om niet opzettelijk misbruik daarvan te maken.

Om eens een vergelijking te maken: stel, op een regenachtige dag rijd je in de auto. Op een gegeven moment komt een fietser van links uit een zijstraat en die let niet goed op. En omdat je in een ballorige bui bent, besluit je om eens flink het gas in te trappen om die fietser lekker vol te raken. Dan komt de verantwoordelijkheid voor het ongeluk ook grotendeels op jouw bord te liggen, en kun je ook niet alle schuld van je afwentelen door te zeggen dat die fietser geen voorrang had en beter uit moest kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2011 11:01:12 ]
pi_93246100
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:48 schreef xenobinol het volgende:
moet je als automobilist eerst de source code van je ABS systeem doorlezen om te zien of deze wel goed en veilig functioneert? Nee natuurlijk niet, er is wetgeving gemaakt die een aantal minimale doelstelling afdwingt van de fabrikant, dit om de consument te beschermen tegen schade en letsel.
Die minimale eisen zijn vastgelegd in specificaties en wetten die tesamen een paar duizend pagina's beslaan. Dat wordt door process managers (hey! Da's mijn beroep, wat cool!) verweven in een ontwikkelproces en vervolgens wordt door quality managers gecontroleerd of de ontwikkelaars ook echt netjes dat proces volgen. Het resultaat is (als het goed is) een stuk software dat helpt te zorgen dat jij veilig kunt remmen met jouw auto. En daar is de fabrikant verantwoordelijk voor.

Als jij vervolgens met je auto 145 km/u gaat rijden (de door de dealer beloofde 250 haalt je starlet echt niet ;) ), 5 meter voor een haakse bocht op de rem stampt en dan een rechtzaak aanspant tegen de fabrikant nadat je starlet zich om een boom krulde denk ik dat je weinig kans maakt.

Kortom, de fabrikant is verantwoordelijk voor een deugdelijk product, maar niet voor hoe dat product gebruikt wordt. Als jij niet competent genoeg bent om een auto te besturen had je een fiets moeten kopen. Of de *dealer* vervolgens te verwijten valt dat hij jou als incompetente bestuurder een auto heeft verkocht... dat is een moeilijke discussie.
Ik neem aan dat je de analogie naar hypotheken, banken en tussenpersonen zelf kunt leggen ;)
  Moderator donderdag 24 februari 2011 @ 11:06:35 #95
16180 crew  CoolGuy
pi_93246110
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 10:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is een kwestie van verantwoordelijkheid. Natuurlijk hoor je als klant te lezen wat je ondertekent. Maar aan de andere kant weet elke verkoper ook dondersgoed dat veel klanten zo'n voorgedrukt standaardcontract niet goed lezen voor ze hun handtekening zetten. Dan is het niet meer dan normaal dat je als verkoper dan ook een verantwoordelijkheid hebt, namelijk om niet opzettelijk misbruik daarvan te maken.
Jij noemt het misbruik maar dat is natuurlijk niet helemaal zo. Zij kunnen niet meer doen dan jou een mooi verhaal vertellen. Een prachtig verhaal. Maar zij kunnen niet voor jou stiekem die handtekening zetten. Dat doe jij. Hopelijk pas als je alle pro's en cons hebt afgewogen, maar veel mensen deden dat niet. Daarnaast klopt het niet wat je zegt. Ze gaan niet elke potientele klant afwegen op het snappen van wat ze eigenlijk willen kopen. Ze bieden gewoon een product aan en daar komen mensen op af. Iedereen snapt dat als het iets financieels is, dat opletten een goed idee is. Een bank heeft absoluut niet de plicht om jou te gaan wijzen op het feit dat je het wel door andere mensen moet laten bekijken als je er zelf geen verstand van hebt.

Bij de Opel gaan ze ook niet tegen een klant vertellen dat ze bij de Volkswagen moeten gaan vragen of het wel verstandig is om een Opel aan te schaffen.

Ze hebben je een rooskleurig verhaal verteld, en je hebt niet het besef gehad dat daar ook een negatieve kant aan zit en dat als die werkelijkheid zou worden, je met gebakken peren zit.

quote:
Om eens een vergelijking te maken: stel, op een regenachtige dag rijd je in de auto. Op een gegeven moment komt een fietser van links uit een zijstraat en die let niet goed op. En omdat je in een ballorige bui bent, besluit je om eens flink het gas in te trappen om die fietser lekker vol te raken. Dan komt de verantwoordelijkheid voor het ongeluk ook grotendeels op jouw bord te liggen, en kun je ook niet alle schuld van je afwentelen door te zeggen dat die fietser geen voorrang had en beter uit moest kijken.
Moet ik echt gaan uitleggen waarom deze vergelijking niet klopt of snapte je dat zelf stiekem ook al wel toen je het aan 't tikken was?
pi_93246376
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 11:06 schreef Whuzz het volgende:
Die minimale eisen zijn vastgelegd in specificaties en wetten die tesamen een paar duizend pagina's beslaan.
De wetgeving is vaak heel kort, korte functionele lijstjes met eisen. De uitwerking in normen is een ander verhaal dat zijn vaak dikke boekwerken ;)

quote:
Als jij vervolgens met je auto 145 km/u gaat rijden (de door de dealer beloofde 250 haalt je starlet echt niet ;) ), 5 meter voor een haakse bocht op de rem stampt en dan een rechtzaak aanspant tegen de fabrikant nadat je starlet zich om een boom krulde denk ik dat je weinig kans maakt.

Om er voor te zorgen dat je weet wanneer je moet remmen heeft de overheid geëist dat je over een bewijs van rijvaardigheid moet beschikken alvorens je een auto mag besturen :)

quote:
Kortom, de fabrikant is verantwoordelijk voor een deugdelijk product, maar niet voor hoe dat product gebruikt wordt. Als jij niet competent genoeg bent om een auto te besturen had je een fiets moeten kopen. Of de *dealer* vervolgens te verwijten valt dat hij jou als incompetente bestuurder een auto heeft verkocht... dat is een moeilijke discussie.
Ik neem aan dat je de analogie naar hypotheken, banken en tussenpersonen zelf kunt leggen ;)
Toch raar dat de overheid geen eisen van bekwaamheid vereist voor het afsluiten van zulke producten. Misschien is dat wel een heel goed plan ^O^
Of zou de banklobby daar wel een stokje voor steken? Waarom niet een beëdigd ambtenaar in het leven roepen die bij wet verplicht is alle ins and outs van financiele producten door te nemen en uit te leggen aan klanten? Wat zou daar op tegen zijn?
I'll sing you a lullaby.
pi_93246701
Je moet voor het handelen in futures ook een proeve van bekwaamheid afleggen, dus doe hetzelfde maar voor financiele middelen die daar niet aan gerelateerd zijn. Dan scheiden we de dommen van de minder-dommen. Maar dan niet huilen als de minder-dommen opeens wel die gouden bergen krijgen.......
pi_93246797
quote:
14s.gif Op donderdag 24 februari 2011 11:21 schreef Scorpie het volgende:
Je moet voor het handelen in futures ook een proeve van bekwaamheid afleggen, dus doe hetzelfde maar voor financiele middelen die daar niet aan gerelateerd zijn. Dan scheiden we de dommen van de minder-dommen. Maar dan niet huilen als de minder-dommen opeens wel die gouden bergen krijgen.......
Sjonge jonge.... de media zit vol met huilers die andere mensen niets gunnen :')
Als een bankster een bonus incasseert nadat zijn bedrijf net gered is met een paar miljard aan belastinggeld dan noem ik het geen afgunst als mensen daar over klagen. Dat is gewoon een terechte klacht.... want zoiets is gewoon totale waanzin.
I'll sing you a lullaby.
pi_93246922
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 11:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Sjonge jonge.... de media zit vol met huilers die andere mensen niets gunnen :')
Als een bankster een bonus incasseert nadat zijn bedrijf net gered is met een paar miljard aan belastinggeld dan noem ik het geen afgunst als mensen daar over klagen. Dat is gewoon een terechte klacht.... want zoiets is gewoon totale waanzin.
Waarom is dat totale waanzin? Het is immoreel, maar waterdicht. De bonuscultuur is een prachtige uitvinding, maar als je de verkeerde doelstellingen als bedrijf meegeeft aan de bankier moet je niet huilen als hij vervolgens in tijden van crisis nog kan incasseren.

Ik snap niet dat mensen in Nederland menen dat ze boven de wet staan met dit soort dingen.
pi_93246998
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 11:13 schreef xenobinol het volgende:
De wetgeving is vaak heel kort, korte functionele lijstjes met eisen. De uitwerking in normen is een ander verhaal dat zijn vaak dikke boekwerken ;)
Ik zou zeggen, verdiep je even in automotive wetgeving. Veel plezier!
Oh, en aangezien jij je toekomstig automotive product in een boel landen wil uitbrengen, vergeet ook de overkoepelende europese, amerikaanse en andere wet- en regelgeving niet :P

quote:
Om er voor te zorgen dat je weet wanneer je moet remmen heeft de overheid geëist dat je over een bewijs van rijvaardigheid moet beschikken alvorens je een auto mag besturen :)
Yup. En in nederland hebben we leerplicht tot je volwassen bent en daarna wordt je geacht zelf te kunnen bepalen of je ergens wel of niet je handtekening onder zou moeten zetten. Vandaar ook dat minderjarigen zelf de meeste complexe documenten niet mogen ondertekenen, maar daarvoor een voogd nodig hebben.
Dat neemt niet weg dat mensen zelf domme beslissingen kunnen nemen, net zo min als het behalen van een rijbewijs betekent dat je jezelf niet meer dood kunt rijden.

quote:
Toch raar dat de overheid geen eisen van bekwaamheid vereist voor het afsluiten van zulke producten. Misschien is dat wel een heel goed plan ^O^
Nogmaals, daar zou in totaal 13 jaar leerplicht voor moeten zorgen. Maar sommige mensen zijn nou eenmaal niet tegen zichzelf in bescherming te nemen.

quote:
Waarom niet een beëdigd ambtenaar in het leven roepen die bij wet verplicht is alle ins and outs van financiele producten door te nemen en uit te leggen aan klanten?
Je bedoelt de notaris? Die heeft bij mij nóg een keer het koopcontract en de risico's van mij "complex financieel product" doorgenomen alvorens de akte passeerde. Standaard procedure.
Maar nogmaals, tegen iemand die alle risico's negeert en het allemaal zelf wel denkt te weten en vervolgens zonder gordel met 100+ op die haakste bocht afstevent kun je weinig beginnen.
Dat is niet de schuld van de notaris, de bankier, de tussenpersoon of de autofabrikant ;)

En willen we naar een betuttelende maatschappij toe waarin de tussenpersoon zegt: "Sorry meneer, ik denk niet dat u capabel genoeg bent om dit product volledig te begrijpen, ik weiger u een hypotheek/auto/abonnement te verkopen" :?
Ik niet. En jij als voorvechter van vrijheid ( 8)7 ) zou dat ook niet moeten willen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Whuzz op 24-02-2011 11:54:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')