abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78077389
quote:
Woekerpolissen Compensatie is een farce - Een misverstand van miljarden
U denkt dat de woekerpolisaffaire is opgelost en dat u compensatie krijgt voor de hoge kosten die u voor uw beleggingsverzekering betaalt? Zo ja, dan bent u er net als de Tweede Kamer hard ingestonken. Hoe heeft dit misverstand van miljarden kunnen ontstaan?

Er is in Nederland iets heel vreemds gebeurd. In 2006 ontstond een turbulente affaire over woekerpolissen, waar zo ongeveer iedere verzekeraar bij betrokken bleek te zijn. Kamerleden, ministers, toezichthouders, belangenorganisaties, media: allemaal hebben ze zich bemoeid met te dure, ondoorzichtige beleggingsverzekeringen. Vervolgens kwamen er stichtingen die namens miljoenen gedupeerden vanaf september 2008 schikkingen overeenkwamen met bijna alle verzekeraars.

Iedereen blij – er kwam een einde aan het grootste financiële schandaal dat Nederland ooit heeft gekend en u krijgt straks uw geld terug.

Mis. Nederland is er massaal ingestonken, met dank aan de bemiddeling van de financiële ombudsman Jan Wolter Wabeke, wiens aanbeveling de basis vormt van de schikkingen van de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim, die voor de gedupeerden opkwamen. Niemand heeft kennelijk goed opgelet toen de ombudsman met zijn voorstel kwam, dat bij verzekeraars opvallend weinig weerstand opriep.

Nu het stof rond de affaire is opgetrokken, blijkt waarom: verzekeraars zijn niet genoodzaakt gedupeerden passend te compenseren. Sterker, verzekeraars kunnen dankzij Wabeke vrolijk doorgaan met het inhouden van zeer hoge kosten. Delta Lloyd heeft niet voor niets als eerste verzekeraar het grootste deel van zijn klanten eind vorig jaar per brief laten weten dat zij niet voor compensatie in aanmerking komen. Andere verzekeraars komen na de zomer met eenzelfde soort brief.

Hoe dat kan? Eenvoudig gezegd omdat de ‘Wabeke-norm’ – zoals ingewijden de norm uit de schikkingen noemen – van 2,45 tot 3,5 procent kosten, veel duurder uitpakt dan is voorzien. Dat blijkt uit rekenmodellen van verzekeraars die aan De Perster beschikking zijn gesteld. Met die modellen kun je eenvoudig de kosten van een woekerpolis vergelijken met de kosten van een polis volgens de Wabeke-norm. Dan blijken de toegestane kosten volgens de schikkingen in de meeste gevallen hoger uit te pakken dan onder de oude woekervoorwaarden (zie kader voor uitleg).

Dus hoeven we niets te betalen, zegt Delta Lloyd. Dat hoeft alleen als de kosten die wij hebben ingehouden aan het eind van de looptijd van de polis hoger blijken te zijn dan toegestaan volgens de schikkingnorm. Met vriendelijke groet.

Dat er tot nog toe zo weinig verzet is tegen deze nogal onbillijke uitkomst is het gevolg van misleidende communicatie, die tot op de dag van vandaag wordt volgehouden. Het misverstand begon bij het persbericht van de ombudsman in maart 2008, waarin Wabeke adviseert ‘om beleggingsverzekeringen, waarvan het kostenniveau over de gehele looptijd hoger is dan 3,5 procent van het bruto fondsrendement, ten minste voor de meerkosten te compenseren.’ Die 3,5 is later 2,45 tot 3,5 geworden (afhankelijk van de soort polis) in de onderhandelingen tussen stichtingen en verzekeraars.

Vreemd genoeg verschilt de tekst van het persbericht (zie afbeelding) op dit cruciale punt van de aanbeveling zelf, waarin staat dat verzekeraars een percentage van de ‘aanwezige fondswaarde’ per jaar aan kosten mogen inhouden. Dat is iets compleet anders dan een percentage van het ‘bruto fondsrendement’ uit het persbericht, dat bovendien niet rept van een jaarlijkse inhouding. Voor wie het niet snapt: bij een heffing op het rendement krijgt de verzekeraar alleen geld als er beleggingswinst is gemaakt, bij een heffing op de fondswaarde krijgt hij altijd geld.

Klinkt mooi

De basis van het misverstand schuilt in het ogenschijnlijk lage percentage. De woekerpolisaffaire is ooit begonnen omdat er de eerste pakweg tien jaar van de looptijd van de polis gemiddeld zo’n 40 procent van de premie werd ingehouden voor kosten. Daardoor ging er van een euro maar zestig cent naar beleggingen. Daartegen afgezet klinkt 2,45 procent kos-teninhouding heel mooi, omdat er in het eerste jaar van iedere euro maar liefst 97,55 cent wordt belegd.

In dit systeem vallen in het begin van de looptijd van de polis, als de opgebouwde waarde laag is, de kosten volgens de schikkingnorm erg mee. Aan het eind van de looptijd ontsporen de kosten echter volledig, want verzekeraars mogen ieder jaar een hap van 2,45 procent nemen uit de ‘aanwezige fondswaarde’. Omdat de waarde daarvan ieder jaar groeit door premie-inleg en – hopelijk – rendement, stijgen de toegestane kosten navenant. Rekenvoorbeelden laten zien dat verzekeraars op deze manier nog altijd zo’n 50 procent aan kosten mogen inhouden, zonder te hoeven compenseren.

18 januari voelde tv-programma TrosRadar ombudsman Jan Wolter Wabeke hierover aan de tand. Geconfronteerd met de zwakte van zijn eigen voorstel, zei hij: ‘De consument kan er zeker van zijn dat hij bij deze beleggingsverzekeringen als hij de looptijd laat uitdienen, aan het eind van de rit, van zijn opgebouwde waarde niet meer dan 2,5 procent (kosten, red.) kwijt is.’ Dit is onwaar. Als verzekeraars per jaar 2,45 procent mogen afsnoepen van de opgebouwde waarde, is de rekening die de consument betaalt vele malen hoger. Wie houdt Wabeke hier voor de gek?

Verzekeraars weten hoe ingewikkeld de materie is en maken daar dankbaar gebruik van. Ook Delta Lloyd, waarvan de compensatieregeling gretig is gekopieerd door andere verzekeraars, doet zijn best om het misverstand te verhullen. Na de schikking in september 2008 stuurde het concern een persbericht (zie verliespolis.nl) waarin sprake is van verscheidene percentages, zonder uitleg hoe die worden toegepast.

In de brochure die Delta Lloyd klanten over de compensatieregeling heeft toegestuurd (zie afbeelding), gaat het ook weer mis. Daar lezen we dat het totaal aan kosten niet meer mag zijn dan het ‘afgesproken maximumpercentage dat op het rendement van de gekozen fondsen in mindering wordt gebracht’. Let op: Delta Lloyd suggereert net als Wabeke dat het gaat om een percentage van het rendement!

De Amsterdamse hoogleraar financiële markten Arnoud Boot waarschuwde al in 1995 voor in zijn ogen ‘schokkende’ woekerpolissen, en constateert dat verzekeraars hun streken niet hebben verleerd. ‘Dit is misleidend. Dit is een poging om het werkelijke kostenniveau te verdoezelen’, oordeelt hij na bestudering van het dossier. ‘Over deze teksten is nagedacht, dit is opzettelijk zo geformuleerd.’

Boot denkt daarom dat de woekerpolisaffaire zal voortduren. ‘Verzekeraars hechten aan reputatieherstel, maar dat zit er niet in. Dit gaat ze nog jaren achtervolgen en terecht.’ Het probleem is volgens hem niet beperkt tot Delta Lloyd. ‘Waar zijn de integere verzekeraars die tegen hun beroepsgenoten in opstand komen? Mensen aan de schadekant van verzekeraars zien hun collega’s aan de levensverzekeringenkant als halve oplichters.’

Delta Lloyd vindt dat er niets mis is met zijn publieksvoorlichting. ‘Wat er staat over rendement klopt wel. Op dat moment was dat voor ons de beste uitleg voor klanten’, zegt een woordvoerder. ‘Daar denken we lang over na.’

Profijtelijk rookgordijn

Grote vraag is of de achterban van de stichtingen de schikkingen wel echt heeft begrepen. Gezien de communicatie over de compensatieregeling is het in ieder geval niet vreemd dat de overgrote meerderheid ermee heeft ingestemd, nu het lijkt alsof het gaat om een forse verbetering.

De verklaring voor zoveel onoplettendheid bij betrokken politici en belangenorganisaties is vermoedelijk de complexiteit. Bij veel mensen gaat het licht nu eenmaal op rood als het gaat over beleggen, rendement, looptijd en eindkapitaal. Een cynicus zou als verklaring geven dat verzekeraars, de stichtingen en de ombudsman het op een akkoordje hebben gegooid, dat schijnbaar eenvoudig was, maar in werkelijkheid een profijtelijk rookgordijn.

Dat verzekeraars uitgesmeerd over tientallen jaren ongeveer 2,5 miljard euro aan compensatie betalen – gemiddeld zo’n 350 euro per polishouder – noemt hoogleraar Boot een ‘doekje voor het bloeden, en vaak zelfs dat niet eens.’

Zo gauw de realiteit doordringt, is het wachten op een nieuwe ronde van volkswoede. Of het helpt is twijfelachtig. ‘Niemand heeft hier meer zin in. Verzekeraars niet, de politiek niet’, zegt Boot. Of zoals ombudsman Wabeke het eerder formuleerde: ‘Het beste is de zaak te laten rusten en de regeling haar werk te laten doen.’ Maar helaas voor hem blijft de zaak niet rusten.
quote:
De werkelijke kosten van een woekerpolis
Bij wijze van voorbeeld nemen we een polis die in 1990 is afgesloten en eindigt in 2008, met een premie van 2.000 euro per jaar belegd volgens de AEX-index en een overlijdensrisicoverzekering met een dekking van 100.000 euro. Vervolgens gaan we uit van een gemiddeld kostenniveau van een woekerpolis. Totale kosten over de gehele looptijd: 15.594 euro. Eindkapitaal: 34.940 euro.

Dan dezelfde polis, maar met de berekening volgens de Wabeke-norm. De hoge, vaste woekerkosten zijn eruit en daarvoor in de plaats komt 2,45 procent kosten per jaar over het opgebouwde vermogen. Totale kosten over de gehele looptijd: 20.466! Bijna 5.000 euro meer dan onder de oude woekervoorwaarden. Eindkapitaal is dan: 35.802, iets hoger dus.
Dit is een fictief voorbeeld, maar het legt wel bloot dat ombudsman Wabeke en die stichtingen het probleem niet hebben opgelost. Belangrijkste bezwaar tegen die 2,45 procent is dat aan het eind van de looptijd van de polis – als het vermogen door premie-inleg en beursrendement is gegroeid – de kosten volledig ontsporen.

Dat er verbazingwekkend genoeg toch een iets hoger eindkapitaal wordt gerealiseerd, komt omdat er volgens de nieuwe norm aan de start van de polis veel meer van de premie wordt belegd. Er gaat immers maar 2,45 procent van de inleg af, terwijl dat bij woekerpolissen vaak wel 40 procent was in de eerste jaren van de looptijd.

Conclusie is dat alleen aanbieders van de allerergste woekerpolissen enige compensatie moeten bieden. Bezitters van een ‘gewone’ woekerpolis krijgen niets.
Let vooral op de volgende zin:
Rekenvoorbeelden laten zien dat verzekeraars op deze manier nog altijd zo’n 50 procent aan kosten mogen inhouden, zonder te hoeven compenseren.

Al die rechtzaken, al die stichtingen, al die jaren. Winnen van verzekeraars gaat je echt niet lukken .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_78078065
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:03 schreef PietjePuk007 het volgende:

Rekenvoorbeelden laten zien dat verzekeraars op deze manier nog altijd zo’n 50 procent aan kosten mogen inhouden, zonder te hoeven compenseren.

Al die rechtzaken, al die stichtingen, al die jaren. Winnen van verzekeraars gaat je echt niet lukken .
Komt omdat alle leden akkoord gaan met de 'compensatie' regelingen. Kennelijk zijn het geen ezels

Maar ik denk dat de schade voor de verzekeraars ook best heel groot is, het vertrouwen is weg. AEGON probeert het tegenwoordig nog met spotjes in 'Jip en Janneke taal', maar uiteindelijk zullen ze nog maar heel weinig nieuwe klanten weten aan te trekken. Hopelijk sterven ze snel uit, breng je geld niet naar dit soort bedrijven
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_78078145
TVP als poliseigenaar...
Da gao nie nou!
pi_78078177
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:18 schreef vigier het volgende:
TVP als poliseigenaar...
Gecondoleerd
I'll sing you a lullaby.
pi_78079386
Ik ben niet op de hand van verzekeraars, maar als je al die stichtingen + Wabeke + advocaten, na jaren steggelen, op deze manier in de maling neemt (ik neem aan dat betrokkenen zich er wel in hebben verdiept... ), heb je toch wel een geniaal verhaal uit deze onderhandelingen gesleept.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_78080186
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ben niet op de hand van verzekeraars, maar als je al die stichtingen + Wabeke + advocaten, na jaren steggelen, op deze manier in de maling neemt (ik neem aan dat betrokkenen zich er wel in hebben verdiept... ), heb je toch wel een geniaal verhaal uit deze onderhandelingen gesleept.
Die hele Wabeke norm is uiterst discutabel, daarnaast vrees ik dat dat belangen stichtingen het op een akkoordje gegooid hebben, wij een dikke zak met poen en de verzekeraars geen gezeik. Mensen, stop met het storten van geld in je polis, stop ook met het spekken van de pensioenpot, deze bedrijven hebben een totaal andere moraal dan de meeste mensen. Het zijn zakkenvullers, aasgieren en dieven, met een beetje geluk splijt de aarde op een dag open en verdwijnen de kantoorpanden inclusief de mensen die daar 'werken' in een zee van kolkende lava
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 23:34:51 #7
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_78081998
Nederland op zijn best....
iemand een poot uitdraaien,
vertellen dat het helemaal goed komt, iedereen blij

en dan komt het echte antwoord.
bedankt voor de centjes....doei doei.

We zijn net een bananerepubliek
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_78082067
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 23:34 schreef WallOfStars het volgende:

We zijn net een bananerepubliek
In dit geval hebben er natuurlijk ook een hoop mensen zitten suffen, natuurlijk. Dat de verzekeraars hiermee akkoord gingen, vind ik niet zo erg raar, eerlijk gezegd. Of het netjes is, is niet discutabel, maar Wabeke heeft wel wat uit te leggen, gok ik....
  dinsdag 16 februari 2010 @ 23:40:22 #9
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_78082204
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In dit geval hebben er natuurlijk ook een hoop mensen zitten suffen, natuurlijk. Dat de verzekeraars hiermee akkoord gingen, vind ik niet zo erg raar, eerlijk gezegd. Of het netjes is, is niet discutabel, maar Wabeke heeft wel wat uit te leggen, gok ik....
Wedden dat dat NOOOOOIT gaat gebeuren, afrekenen doen we in Nederland alleen nog in het criminele
circuit en verder nergens meer.
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_78082410
Oh, dat dat niet gebeurt, geloof ik graag
  woensdag 17 februari 2010 @ 00:00:15 #11
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_78083029
ernstig
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_78088298
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hij zou in een perfecte wereld wat uit te leggen moeten hebben.

Maar Jan Wolter Wabeke is volgens mij officier van Justitie geweest en is volgens mij niet echt onderlegd in financiele zaken. Waarom maken ze zo een man, die niet gehinderd wordt door enige kennis van de financiele wereld, (en blijkbaar dus ook niet eens kan rekenen) in vredesnaam financieel ombudsman?

Net zoiets als die Tjibbe Joustra die enige tijd geleden Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding was na jarenlang ervaring opgedaan te hebben op het gebied van terrorismebestrijding op het ministerie van Landbouw en natuurlijk het UWV, waar hij als strategische maatregel tegen terrorisme alle directievertrekken aangekleed had met marmer en goud.

Het lijkt in Nederland af en toe wel of we absoluut geen mensen met kennis van zaken op bepaalde posten willen hebben. (excuus voor het cynisme in mijn post...)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  woensdag 17 februari 2010 @ 08:18:59 #13
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_78088343
quote:

Dat is één conclusie.

Een andere is dat je kennelijk mensen met de dood MOET bedreigen wil je een serieuze partij zijn.

Het is grappig dat de politiek dergelijke waarheden maar wat graag links laat liggen. Maar ontken het maar eens.

Dan kun je lullen over normen en waarden tot de wederkomst van de Messias, maar als je de burger nooit in bescherming neemt komt er vanzelf een moment waarop mensen denken 'bekijk het maar'.

En terecht.

Je wordt genaaid aan alle kanten, de druk om zaken te regelen wordt steeds groter.

Laten we hopen dat het economisch herstel goed doorzet, want ik voorzie nog wel een echt drama anders een dezer dagen
Intelligent, but fucked up.
pi_78110649
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 08:18 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Laten we hopen dat het economisch herstel goed doorzet, want ik voorzie nog wel een echt drama anders een dezer dagen
Bedoel je dat er iemand met een bomgordel bij een verzekeraar naar binnen loopt?

Persoonlijk ben ik van mening dat je gewoon nooit meer zaken moet doen met deze bedrijven. Mensen moeten zelf veel meer controle over hun pensioenopbouw kunnen krijgen, het in eigen beheer mogen doen. Nu zit daar een sector omheen vol met graaiers en aasgieren. Je leest wel een hoop in de Telegraaf over bontkraagjes, maar de echte criminelen hebben witte boorden en begaan iedere dag de meest afschuwelijke misdaden vanachter hun bureau
I'll sing you a lullaby.
pi_78112718
quote:

[..]

[..]

Zolang die kosten transparant zijn en vooraf worden gecommuniceerd is er geen probleem, dan weet je als polishouder immers waar je aan begint.
pi_78114136
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:01 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zolang die kosten transparant zijn en vooraf worden gecommuniceerd is er geen probleem, dan weet je als polishouder immers waar je aan begint.
Die transparantie moest afgedwongen worden, pas sinds enkele jaren worden de kosten vermeld. Eerlijk over later komt bij verzekeraars veels te laat.
I'll sing you a lullaby.
pi_78114267
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:27 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Die transparantie moest afgedwongen worden, pas sinds enkele jaren worden de kosten vermeld. Eerlijk over later komt bij verzekeraars veels te laat.
Als iets niet duidelijk is, dan kun je het ook vragen natuurlijk of het product niet nemen omdat er teveel onduidelijkheden aan vast hangen.

Als een verkoper mijn vragen over een aan te schaffen TV niet kan of wil beantwoorden, dan hoeft het van mij niet meer.
pi_78114598
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:30 schreef Halcon het volgende:

Als iets niet duidelijk is, dan kun je het ook vragen natuurlijk of het product niet nemen omdat er teveel onduidelijkheden aan vast hangen.

Als een verkoper mijn vragen over een aan te schaffen TV niet kan of wil beantwoorden, dan hoeft het van mij niet meer.
Dus liegt de verkoper alles bij elkaar om bij jouw een dusdanig beeld van het product te vormen dat je het wilt kopen. En als je dan na levering en betaling tot de ontdekking komt dat het niet klopt, doe je net alsof je van niets wist. Had je maar beter moeten opletten en niet naar mij moeten luisteren, pech gehad joh...
I'll sing you a lullaby.
pi_78114923
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:37 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dus liegt de verkoper alles bij elkaar om bij jouw een dusdanig beeld van het product te vormen dat je het wilt kopen. En als je dan na levering en betaling tot de ontdekking komt dat het niet klopt, doe je net alsof je van niets wist. Had je maar beter moeten opletten en niet naar mij moeten luisteren, pech gehad joh...
Je overdrijf het schromelijk natuurlijk. Wat dat betreft ben je geen haar beter dan de door jou zo verfoeide verzekeringsmannetjes.

Het is een beetje als een dikke SUV kopen en dan later bij de verkoper gaan zeuren over de stijgende benzineprijs en kilometerheffing, want daar had hij geen forecast over afgegeven.
pi_78115218
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je overdrijf het schromelijk natuurlijk. Wat dat betreft ben je geen haar beter dan de door jou zo verfoeide verzekeringsmannetjes.

Het is een beetje als een dikke SUV kopen en dan later bij de verkoper gaan zeuren over de stijgende benzineprijs en kilometerheffing, want daar had hij geen forecast over afgegeven.
Brandstofverbruik staat keurig vermeld, echter in het echt verbruikt hij altijd meer, zelfs met een lamme rechter voet
I'll sing you a lullaby.
pi_78115300
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Brandstofverbruik staat keurig vermeld, echter in het echt verbruikt hij altijd meer, zelfs met een lamme rechter voet
Een stijgende benzineprijs kan zorgen voor stijging van de lasten, net zoals een stijgend rentetarief. 1 op 5 rijden met een liter benzine voor 75 eurocent is wat anders dan 1 op 5 rijden met een liter benzine waar je 2 euro voor hebt moeten betalen. Ik denk dat ik de autoverkoper maar voor het gerecht ga dagen.
pi_78116770
Gaat een rechter ook naar die Wabeke norm kijken? Als een consument op eigen houtje naar de rechter stapt?
pi_78118818
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 21:19 schreef bijderechter het volgende:
Gaat een rechter ook naar die Wabeke norm kijken? Als een consument op eigen houtje naar de rechter stapt?
Als dat "algemeen aanvaard" is of de desbetreffende rechter zich op het standpunt stelt dat die norm algemeen aanvaard is, dan kan de rechter dat als uitgangspunt nemen inderdaad.
  zondag 21 februari 2010 @ 13:54:14 #24
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_78262105
Moeilijke materie allemaal.
Vriendin heeft ook zo'n woekerpolis bemerkte ik (gewoon als spaarhypotheek verkocht) een brief van Delta Lloyd gehad dat ze 1e kwartaal 2010 een uitspraak ontvangt ipv eind 2009.
Het is te schandalig voor woorden als ik haar jaaroverzichten lees, jaarlijkse inleg waar 45 % per jaar aan kosten verdwijnt.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_78262372
Ik vraag me eigenlijk elke keer weer af: Waarom stoppen mensen niet met alle belegings polissen?

Ik stort elke maand 50 euro op een spaarrekening voor mijn pensioen. Ik durf praktisch met zekerheid te zeggen dat ik na 40 jaar echt wel goedkoper uit ben inclusief vermogensbelasting.

Een tijdje terug is dit al bij radar aan bod gekomen met 2 rekenvoorbeelden, waarbij Wabeke op de belangrijkste vraag gewoon zijn mond hield en niks meer zei in een interview.
Soms herhaalde hij zijn antwoord wat net op een bandje leek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')