abonnement Unibet Coolblue
pi_92973796
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:10 schreef Omniej het volgende:

[..]

Als je er een paar leuke lenzen bij wilt hebben... Zo'n soort setje bijvoorbeeld:

EOS 550D - 589 euro
15-85 f/3.5-5.6 IS USM - 519 euro
10-22 f/3.5-4.5 USM - 649 euro
100 f/2.8L Macro IS USM - 774 euro

Heb je een leuke allrounder (de 15-85), een fantastische groothoek (10-22) en een enorm mooie macrolens. Is bij elkaar al 2531 euro, prijzen gebaseerd op de Tweakers pricewatch. Reken dan nog wat voor een statief als hij die nog niet heeft, en je komt al verdomd dicht bij de 3000 euro in de buurt. (edit: al kan de macrolens nog wel een stuk goedkoper als je voor een alternatief gaat)

Wat had jij in gedachten dan? :)
Ik zou gaan voor een canon 5D mk2 zoals Doodkapje al voorstelde a 1828 euro (Tweakers), en voor het resterende bedrag:

50mm f1.8 a 99 euro (koopie!)
100mm f2.8 macro (niet de L-lens) a 399 euro

Is 2326 euro, heb je nog geld over voor een of andere wide-angle zoom (ben niet bekend genoeg met Canon-lenzen) en een statief.

[ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 12-05-2011 11:24:23 ]
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_92975794
Wordt misschien wel iets te duur:

5D II + 24-105 kit - 2571 euro
100/2.8 Macro - 399 euro

Is al 2970. Als er ook nog een statief bij moet, wordt dat krap. :P

Edit: En dan heb ik een UWA en lichtsterk spul dus nog weggelaten.

[ Bericht 13% gewijzigd door Danny op 12-05-2011 11:24:50 ]
  vrijdag 18 februari 2011 @ 18:56:40 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_92976456
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 16:55 schreef IceBeach het volgende:
Budget: ¤3000,- (aankoop heeft geen haast en spaar liever nog even door dan dat ik een miskoop doe)

Formaat: D-SLR Body

Doel: Landschap/Nacht (voornamelijk groothoek), Studio (voornamelijk kleine/middelgrote objecten) en Macro fotografie. Zoomlens kan nog wel even wachten.

Fotograaf: Ongeveer 3.5 jaar ervaring met m'n S3 IS. Heb wel het e.e.a. gelezen over fotografie, maar wil mezelf geen pro noemen die ook alle terminologie weet. Heb het meeste toch wel geleerd door zelf te experimenteren en foto's van anderen te bestuderen (Flickr/DeviantArt).

Huidige camera: Canon Powershot S3 IS. Ik begin de beperkingen te merken bij nachtfotografie (snel ruisvorming) en de mogelijkheden voor studiofotografie (externe flitser aansluiten en meer controle over de DOF).
Ook de 6 megapixel (een gewonnen print van 60x40 ziet er eigenlijk niet uit) is niet alles meer.

Welke camera's twijfel je over: Vandaag bij de fotozaak geweest en mij werd verteld dat ik het beste nog even op de EOS 1000D kon wachten. Zelf even zitten kloten met een 550D en dat beviel me wel. Voorkeur is voor Canon, omdat ik daar nu ook al mee werk.
Ik heb alleen nog geen enkel idee wat het verschil is tussen alle DSLR's en waarom ik wel of niet een duurdere zou moeten aanschaffen. Ook voor lenzen moet ik me nog even inlezen.

Bijzonderheden: Een (hoog kwalitatieve) filmoptie is niet nodig en ik ben ook niet van plan om actiefotografie te gaan doen. Belangrijk dat is dat er zo min mogelijk ruis-ontwikkeling is bij nachtfotografie.
Ik ben zelf van Powershot S5 rechtstreeks overgestapt naar 5D MKII vanwege de lichtgevoeligheid. Als jij de S3 door en door beheerst en hiervoor ook analoog SLR hebt gefotografeerd is het technisch maar een hele kleine stap. Financieel ligt het iets anders natuurlijk :+ Ik ben begonnen met een 24-70L 2.8 lens die ik nog steeds het meest gebruik. Voor macrofotografie zou je voorlopig nog je S3 kunnen gebruiken.

5D MKII + 24-70L 2.8 is ongeveer ¤3000 euro. Een bestaande Canon flitser kun je, eventueel met een firmware upgrade, blijven gebruiken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 18 februari 2011 @ 22:16:26 #4
245489 IceBeach
Ice... on the beach
pi_92989149
Dank voor alle tips zover! :) Ik ben wel bang dat investeren in een camera van bijna ¤2000,- een beetje ver gaat. Is het niet belangrijker om in goede lenzen te investeren die je hele leven (neem ik aan) mee gaan?

Ben iig foto's van verschillende camera's op Flickr aan het checken en aan het lezen over lenzen. Er echt teveel keus.. :P

Edit: Ik heb trouwens al een statief.

[ Bericht 2% gewijzigd door IceBeach op 18-02-2011 22:25:38 ]
Emperor Meiji: I am a living god. As long as I do what they think is right.
pi_92989980
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 22:16 schreef IceBeach het volgende:
Dank voor alle tips zover! :) Ik ben wel bang dat investeren in een camera van bijna ¤2000,- een beetje ver gaat. Is het niet belangrijker om in goede lenzen te investeren die je hele leven (neem ik aan) mee gaan?

Ben iig foto's van verschillende camera's op Flickr aan het checken en aan het lezen over lenzen. Er echt teveel keus.. :P

Edit: Ik heb trouwens al een statief.
Lenzen die je hele leven meegaan zijn inderdaad een hele goede investering, maar dan wel full-frame lenzen, en waarom dan niet gelijk een full-frame camera die erbij hoort? Crop-lenzen ga je namelijk sowieso niet heel je leven gebruiken...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_92990052
Of crop lenzen goed zijn of niet hangt van je onderwerpen af. Voor sport en concerten ben ik heel tevreden over crop bodies. Scheelt een hoop in gewicht van lenzen om mee te slepen.
pi_92993292
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 22:16 schreef IceBeach het volgende:
Dank voor alle tips zover! :) Ik ben wel bang dat investeren in een camera van bijna ¤2000,- een beetje ver gaat. Is het niet belangrijker om in goede lenzen te investeren die je hele leven (neem ik aan) mee gaan?
Daarom stelde ik in eerste instantie ook een wat goedkopere maar nog steeds zeer goede body voor (de 550D) met een allroundlens voor dagelijks gebruik, een flinke groothoek en een macrolens. Je moet je alleen wel realiseren dat bijvoorbeeld de 15-85 en 10-22 die ik noemde EF-S lenzen zijn, die niet geschikt zijn voor full-frame. Mocht je later alsnog naar een FF-body overstappen, dan heb je dus niets meer aan die lenzen.

Als je echt lenzen wilt die je bij wijze van spreken je hele leven wilt houden, zijn EF-lenzen je beste gok. :) Nadeel echter is dat die over 't algemeen wel op FF-bodies gericht zijn... Allrounders als de EF 24-70 en EF 24-105 bijvoorbeeld zijn op FF erg fijn, maar op een crop body kom je dan wel wat groothoek te kort. Moet je er dus nog een extra groothoek bij hebben.

Tweede nadeel is natuurlijk de prijs van die objectieven die aanzienlijk hoger ligt.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 23:22:39 #8
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_92993435
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 22:16 schreef IceBeach het volgende:
Dank voor alle tips zover! :) Ik ben wel bang dat investeren in een camera van bijna ¤2000,- een beetje ver gaat. Is het niet belangrijker om in goede lenzen te investeren die je hele leven (neem ik aan) mee gaan?
Het is concessies doen. Als je in het donker goed wilt fotograferen, wat ook mijn grote wens was, zul je of een lichtsterke camera moeten hebben als de 5D MKII of lichtsterke lenzen. Als je met je diafragma lager wilt gaan dan 2.8 ben je al snel aangewezen op primes, maar het nadeel van een groot diafragma is de beperkte scherptediepte. Als je onderwerpen gaat fotograferen die op verschillende afstanden liggen zul je keuzes moeten maken welke er scherp op komt en welke niet. Om die reden ben ik voor een camera gegaan die hoge ISO's aankan met weinig ruis. De 24-70L die ik voorstelde is een lens voor het leven, want die dingen zijn oerdegelijk en bijzonder scherp. Dat geldt eigenlijk voor alle L-lenzen van Canon. Je betaalt er een beste prijs voor, maar als je een lens in 10 jaar afschrijft dan valt het eigenlijk mee.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_92993903
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 23:22 schreef ACT-F het volgende:
De 24-70L die ik voorstelde is een lens voor het leven, want die dingen zijn oerdegelijk en bijzonder scherp. Dat geldt eigenlijk voor alle L-lenzen van Canon.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat niet-L-lenzen per definitie slechter zijn. Lenzen als de 10-22 en 17-55 zijn optisch gewoon van L-kwaliteit, alleen zit er geen rood ringetje omheen omdat het EF-S lenzen zijn.
  FOK!fotograaf zaterdag 19 februari 2011 @ 15:32:11 #10
145146 Andyy
pi_93014232
IceBeach,
Hoezo Canon? je hebt het over actiefotografie, Nikons hebben een betere AF in de prosumer modellen (d300s, d700)
  zaterdag 19 februari 2011 @ 15:45:37 #11
245489 IceBeach
Ice... on the beach
pi_93014736
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 15:32 schreef Andyy het volgende:
IceBeach,
Hoezo Canon? je hebt het over actiefotografie, Nikons hebben een betere AF in de prosumer modellen (d300s, d700)
Ik wil juist geen actiefotografie doen. ;) En ik fotografeer nu ook al met een camera van Canon.
Emperor Meiji: I am a living god. As long as I do what they think is right.
pi_93026906
Hallo! Ik wil graag een digitale spiegelreflexcamera aanschaffen maar vind het lastig om een goede te kiezen die bij mijn eisen past. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Budget:

700,- maar bereid mijn budget te vergroten als 700 niet voldoende is om mijn doel mee te bereiken

Formaat:

Digitale spiegelreflex camera

Doel:

Mijn doel is vooral het maken van fotos bij nationale/internationale turnwedstrijden (artistic gymnastics), daarom is het voor mij erg belangrijk dat ik vanaf een afstand (tribune) nog goede fotos kan maken van de turners en turnsters op de toestellen.

Huidige camera:

Ik heb tot nu toe alleen gebruik gemaakt van een simpele Casio Exilim. Waarmee ik dus echt geen turn fotos kan maken

Alvast bedankt !
pi_93027491
Met 700 Euro kom je dan totaal niet ver. Ik zou zoeken naar een camera met behoorlijke ISO prestaties, shakereduction in de body en die combineren met de Sigma 2.8/70-200. Dat zal nog altijd niet genoeg zijn van portretjes van de turners/sters maar verder wordt duur en niet meer hanteerbaar tussen publiek. Je komt dan makkelijk op een budget van 1700 Euro uit (lens en camera). Met langzamere lens kom je er totaal niet.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 21:13:56 #14
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_93027499
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 21:02 schreef jeminae het volgende:
Hallo! Ik wil graag een digitale spiegelreflexcamera aanschaffen maar vind het lastig om een goede te kiezen die bij mijn eisen past. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Budget:

700,- maar bereid mijn budget te vergroten als 700 niet voldoende is om mijn doel mee te bereiken

Formaat:

Digitale spiegelreflex camera

Doel:

Mijn doel is vooral het maken van fotos bij nationale/internationale turnwedstrijden (artistic gymnastics), daarom is het voor mij erg belangrijk dat ik vanaf een afstand (tribune) nog goede fotos kan maken van de turners en turnsters op de toestellen.

Huidige camera:

Ik heb tot nu toe alleen gebruik gemaakt van een simpele Casio Exilim. Waarmee ik dus echt geen turn fotos kan maken

Alvast bedankt !
Waarom per sé spiegelreflex?

Het wordt een lastige klus, want in een sportzaal heb je te maken met betrekkelijk weinig licht, ook al lijkt het voor het menselijk oog voldoende. En dat in combinatie met snelle bewegingen en ook nog eens flink ingezoomd vanaf een tribune en dat voor 'slechts' ¤700.

Als je concessies moest doen waarop zou je dan willen inleveren? Ga je voor het telebereik dan lever je in op licht, waardoor je bewegingsonscherpte hebt als je goed wilt belichten. Ga je voor een betaalbare lichtsterke primelens, dan lever je in op telebereik. Of je moet gaan hobbyen met MF-lenzen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_93027558
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 21:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Of je moet gaan hobbyen met MF-lenzen.

Juist bij turnen is er sprake van een voorspelbare beweging bij bijv. toesteloefeningen. Daar is MF totaal geen nadeel, eerder een voordeel, jij bepaalt waar de turner scherp moet zijn.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 21:20:06 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_93027802
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 21:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Juist bij turnen is er sprake van een voorspelbare beweging bij bijv. toesteloefeningen. Daar is MF totaal geen nadeel, eerder een voordeel, jij bepaalt waar de turner scherp moet zijn.
Gezien de ervaring met een simpele Casio Exilim moet er wel wat bijgespijkerd worden. Juist omdat MF hier goed toepasbaar is heb ik het ook als optie genoemd.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_93028320
Mij is aangeraden om te kijken naar een spiegelreflex, ik ga puur af op die tip. Van een ander begreep ik dat een camera voor 700 te doen is, ik ben er wel vanuit gegaan dat ik daarnaast nog voor een goede lens moet kijken. Ik hoef geen foto's te maken die ik kan verkopen aan een sportblad oid, ik zou het alleen fijn vinden om foto's te maken waar in ieder geval op te herkennen valt om welke sporter het gaat, wat met de exilim niet het geval is.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 22:48:20 #18
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_93032492
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 21:33 schreef jeminae het volgende:
Ik hoef geen foto's te maken die ik kan verkopen aan een sportblad oid, ik zou het alleen fijn vinden om foto's te maken waar in ieder geval op te herkennen valt om welke sporter het gaat, wat met de exilim niet het geval is.
Als je bereid bent om een statief te gebruiken dan zou je de momenten waarin weinig beweging is prima kunnen fotograferen. Daar heb je in principe geen SLR voor nodig, een superzoomcamera volstaat.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_93036185
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 22:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als je bereid bent om een statief te gebruiken dan zou je de momenten waarin weinig beweging is prima kunnen fotograferen. Daar heb je in principe geen SLR voor nodig, een superzoomcamera volstaat.
Okay, dank je voor je tip. Heb je misschien nog een tip que merk ed van een superzoomcamera? Het gaat me vooral om de poses die de turnsters maken die ik wil fotograferen, dus dan kan ik misschien inderdaad beter kijken voor zo'n camera
pi_93036200
Een spiegelreflex is aan te raden vanwege de grotere sensor, waardoor je je iso omhoog kan gooien en kortere sluitertijden kan halen om de actie te bevriezen. (aangenomen dat het in een slechtverlichte sporthal is). Verder is een compactcamera altijd oneindig veel trager dan een dslr door de shutterlag, met kans op het missen van je momenten.

'shake reduction' al dan niet in body heb je niks aan als het om turnsters gaat, die bewegen immers. 'shake reduction/IS/VR' compenseert alleen je eigen bewegingsonscherpte, niet de beweging van je onderwerp, als je dat aanzet is de kans groot dat je onderwerp onscherp is.

Wat je eigenlijk wil is dan een lichtsterke teleprime, en die komen helaas niet goedkoop.

Voor de rest kan je nog een hoop tweaken aan je eigen skills, zoals timing, schieten wanneer je turnster 'stil' staat. Maar dat blijft klote met een statief.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf zondag 20 februari 2011 @ 00:11:59 #21
73911 ultra_ivo
pi_93036507
Shakereduction werkt nog altijd. Schaatsers en wielrenners bewegen wat sneller dan turners en ik merk toch duidelijk verschil tussen m'n oude camera zonder shakereduction en m'n nieuwe met. De kunst is het kiezen van het juiste moment.
Statieven zijn op tribunes zo goed als onbruikbaar, daar is geen plek voor. Hoogstens een schouderstatief.
pi_93079252
Zijn camera's bij de MediaMarkt eigenlijk duur of goedkoop in vergelijking met andere winkels? (Ik weet dat de prijzen per MM verschillen)
  FOK!fotograaf zondag 20 februari 2011 @ 22:33:42 #23
145146 Andyy
pi_93080710
Veel duurder.
http://tweakers.net/pricewatch/
Daar kijken geeft je vaak de goedkoopste
pi_93080739
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 22:12 schreef een2drie het volgende:
Zijn camera's bij de MediaMarkt eigenlijk duur of goedkoop in vergelijking met andere winkels? (Ik weet dat de prijzen per MM verschillen)
Zoals je al zegt verschillen de prijzen inderdaad per MM, ik kan alleen voor de MM Arnhem spreken: zelf heb ik er onlangs tijdens hun kortingsactie een 5D2 gekocht, en zelfs zonder korting was deze 100 euro goedkoper dan de goedkoopste internetwinkel. (en dan ging er nog 'ns 16% af in mijn geval)

Echter: elk ander model dat ik heb zien staan was een stuk prijziger dan in de meeste andere winkels. Hoogstwaarschijnlijk ben je dus altijd duurder uit in de MM, en dan is het ook nog eens een kutwinkel.
pi_93082652
Is de 1000D trouwens echt af te raden als beginner? Ik zit nog steeds te twijfelen... er is gewoon te veel keus :') Of kan ik dan toch beter wachten op de 1100D....?
  maandag 28 februari 2011 @ 17:28:36 #26
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93447735
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 23:04 schreef een2drie het volgende:
Is de 1000D trouwens echt af te raden als beginner? Ik zit nog steeds te twijfelen... er is gewoon te veel keus :') Of kan ik dan toch beter wachten op de 1100D....?
Wat was je budget ook alweer?

En mja,... als beginner is het een goede camera om het fotograferen te leren. Je hebt alleen wel meer ruis bij een hoge iso (voor donkere situaties), maar dat kun je verwachten met consumer camera. Maar je moet ergens beginnen...

Het nadeel van dit soort camera's vind ik zelf de kleine bouw. Dat betekent dat de camera zich niet zo fijn laat vasthouden en dat er weinig knopjes op zitten. Als je dan je instellingen wilt wijzigen moet je met menu's werken of met knoppen/wielcombinaties.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_93447972
Ik ben op zoek naar een Panasonic Lumix (FS6(2) of een FS42 of zo..) Ik heb er afgelopen 2 jaar al 3 versleten Maar vrijdag begint carnaval weer, en moet ik dus weer een nieuwe hebben.

Elke keer na wintersport of carnaval zijn ze weer kapot :D Ik weet het niet hoe komt.. of ja, deels wel. In de sneeuw laten vallen enz.

Maar goed, ik heb een half jaar geleden een nieuwe gekocht, via internet. Een FS42, voor 89 euro geloof ik. Het was sowieso minder dan 100 euro, maar ik kan die site niet meer vinden.

Weet iemand waar ik dus een goedkope Lumix kan bestellen? Ik heb ondertussen al 4 accu's en 3 acculaders in voorraad :P
SJAAKIE!
pi_93448438
Waarom koop je niet een camera die je gewoon in de sneeuw kunt laten vallen, in plaats van een paar keer per jaar een nieuwe camera te kopen die er niet tegen kan, om hem vervolgens in de sneeuw te laten vallen en weer een nieuwe te kopen die er ook niet tegen kan? :?

Verder zijn de modellen die je noemt voor zover ik weet al niet eens meer te koop, dus op zoek naar iets anders moet je sowieso.
pi_93450304
Tsja.. ik weet het niet. Die waterdichte dingen kosten nog veel meer, en als die dan op een of andere manier ook weer kapot gaat is het nog erger. En ik probeer er wel goed mee om te gaan, maar als je tijdens het snowboarden gaat filmen is er natuurlijk valgevaar :)

Verder ja.. ik had wel verwacht dat die dingen niet zo snel kapot zouden gaan (op het in de sneeuw laten vallen na dan). Ik heb daarvoor een Fujifilm A350 gehad, en daar heb ik bijna 4 jaar meegedaan, en die is overal mee naar toe genomen. Nooit problemen mee gehad, maar op het einde was die gewoon versleten.

En ik heb dus een voorraad van spullen voor die Lumix, dus daarom zou ik het ook jammer vinden om over te stappen naar wat anders.

Andere versies van de Lumix mogen trouwens ook, als die accu's er maar in kunnen en die SD-geheugenkaartjes maar werken.

Ik was op wintersport, een maandje terug. En de eerste dag tijdens het snowboarden viel ik voorover. Ik had mijn camera gewoon in mijn jaszak zitten, maar blijkbaar was ik dus op die camera gevallen, en mijn beeldscherm was kapot :S
Nog wel hele vakanties foto's op gevoel gemaakt (stuk of 900), en toen ik ze thuis op de computer zette, waren de meesten toch goed gelukt :D

Dus ik kan die ook meenemen naar carnaval, maar ja.. de meesten willen hun foto zien he.
SJAAKIE!
pi_93534783
Ik denk er over na een Nikon D700 te kopen. Tweedehands waarschijnlijk. Die zijn af en toe al op marktplaats te zien. Daar hoort natuurlijk wel een fx compatible objectief bij, en daar zal wel aardig wat geld in zitten.

Wie kan wat suggesties geven voor korte, middenlange en lange afstanden tot het onderwerp? Ik plaats het maar even hier aangezien ik het nog niet helemaal zeker weet of ik de D700 wil kopen, omdat ik dan nieuwe objectieven aan mag schaffen. Prijzen daarvan zullen de doorslag geven.
pi_93535035
'korte middenlange en lange afstanden' is een relatief begrip, en wil je een close up van een gedeelte van je onderwerp, of het hele onderwerp erop incl. omgeving?

Ik weet ook niet wat je budget is voor een objectief, maar een 'standaardbereik' lens zoals de 24-70 (ook verkrijgbaar in 3rd party merken zoals de sigma 24-70 of tamron 28-75) is wel prettig, of haal een 50/1.8 of 50/1.4 en ga van daaruit werken en kijken wat je verder nodig hebt.

En wat zijn je redenen om juist voor een D700/FX camera te kiezen, aangezien je het nog niet zeker weet?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 2 maart 2011 @ 12:54:11 #32
247356 infp2009
More cowbell!
pi_93535065
Wide-angle: 14-24 of 16-35
Mid: 50mm 1.4 of 1.8 (geen mid-range zoom nemen, zonde van je geld en minder scherp, dus doe maar een stap voor- of achteruit... IMO).
Long: 70-300 is goed en niet duur (maar lange lenzen zijn niet echt mijn ding, dus als je dit belangrijk vind misschien de retedure 70-200)
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_93535168
Als je niet super lichtsterk tele nodig hebt (en dus een 70-200VRII, de 70-200VRI presteert minder goed op FX) doet de 70-300VR het inderdaad nog verbazingwekkend goed op een D700 :)

Anders wellicht een 80-200/2.8 AF-S, mocht je die nog kunnen vinden.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 2 maart 2011 @ 12:57:13 #34
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93535170
quote:
5s.gif Op woensdag 2 maart 2011 12:46 schreef Disorder het volgende:
Ik denk er over na een Nikon D700 te kopen. Tweedehands waarschijnlijk. Die zijn af en toe al op marktplaats te zien. Daar hoort natuurlijk wel een fx compatible objectief bij, en daar zal wel aardig wat geld in zitten.

Wie kan wat suggesties geven voor korte, middenlange en lange afstanden tot het onderwerp? Ik plaats het maar even hier aangezien ik het nog niet helemaal zeker weet of ik de D700 wil kopen, omdat ik dan nieuwe objectieven aan mag schaffen. Prijzen daarvan zullen de doorslag geven.
Begin met een 24-70, die is lekker all-round. 24mm is ook al aardig groothoek, alhoewel je bij specifieke landschapsfoto's wel wat zult missen.

Heb nu 1,5 maand een D700 in bezit en ben er erg blij mee. Heb daar die 24-70 2.8 bij en heb eigenlijk nog geen andere lens er op gehad :)
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 2 maart 2011 @ 12:58:14 #35
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93535216
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 12:57 schreef Ener-G het volgende:
...
Anders wellicht een 80-200/2.8 AF-S, mocht je die nog kunnen vinden.
Cameratools in Apeldoorn had m zaterdag nog. Ook even mee gespeeld, leuk ding maar mist de VR-functie.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_93535734
Dat is de 80-200/2.8 AF-D, die nog gewoon overal te koop is. De AF-S is een hele andere klasse, die daarna is opgevolgd door de 70-200VR en 70-200VRII. VR is tof, maar als je onderwerp beweegt heb je er niets aan. Wel leuk om te hebben :p

Ik schiet zelf ook met een D700 trouwens, bijna altijd met een Nikkor 50/1.4 of Tamron 28-75/2.8. Als die Tamron uitelkaar valt (en hij is aardig op weg) ga ik die waarschijnlijk ook wel vervangen voor een Nikkor 24-70/2.8.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 2 maart 2011 @ 13:25:32 #37
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93536349
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 13:11 schreef Ener-G het volgende:
Dat is de 80-200/2.8 AF-D, die nog gewoon overal te koop is. De AF-S is een hele andere klasse, die daarna is opgevolgd door de 70-200VR en 70-200VRII. VR is tof, maar als je onderwerp beweegt heb je er niets aan. Wel leuk om te hebben :p

Ik schiet zelf ook met een D700 trouwens, bijna altijd met een Nikkor 50/1.4 of Tamron 28-75/2.8. Als die Tamron uitelkaar valt (en hij is aardig op weg) ga ik die waarschijnlijk ook wel vervangen voor een Nikkor 24-70/2.8.
Ah ja,... ach, zo'n diafragma-ring is ook niet vervelend. 't Scheelt wel bijna 1000,- Eur
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_93537232
quote:
Op woensdag 2 maart 2011 12:53 schreef Ener-G het volgende:
'korte middenlange en lange afstanden' is een relatief begrip, en wil je een close up van een gedeelte van je onderwerp, of het hele onderwerp erop incl. omgeving?

Ik weet ook niet wat je budget is voor een objectief, maar een 'standaardbereik' lens zoals de 24-70 (ook verkrijgbaar in 3rd party merken zoals de sigma 24-70 of tamron 28-75) is wel prettig, of haal een 50/1.8 of 50/1.4 en ga van daaruit werken en kijken wat je verder nodig hebt.

En wat zijn je redenen om juist voor een D700/FX camera te kiezen, aangezien je het nog niet zeker weet?
Laat ik het dan zo zeggen: landschapsfoto's, stadsfoto's, portretfotografie zijn mijn doeleinden.

Waarom FX? Ik overweeg de stap naar freelance en wil met het oog op de toekomst een degelijke investering doen en niet opnieuw voor een DX gaan. Heb nog altijd de D50.
  woensdag 2 maart 2011 @ 14:00:23 #39
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93537870
Dan heb je dus FX-lenzen nodig, met als basis 14-24 of 16-35 voor landschap, 70-200 voor concert/portret en 24-70 voor alles daartussenin. Dat is nogal een investering!

Het nadeel van een FX-body is dat je DX-lenzen niet echt bruikbaar zijn, of je moet genoegen nemen met de 5 MP crop-compensatiemethode van de D700.

Kun je niet beter een D7000 body kopen? Je hebt dan een dijk van een sensor in een prima body. Dan kun je je DX-lenzen blijven gebruiken en beetje-bij-beetje overstappen op FX-lenzen.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 2 maart 2011 @ 14:04:59 #41
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_93538046
Of je doet goedkoop met een 24/28/35f2.8 en een 85f1.8 :)
pi_93538545
Grappig, mijn body voordat ik de D700 kocht was.. een D50 :)

Maar ik zie niet in waarom je niet gewoon bij DX zou kunnen blijven, het freelancen an sich valt of staat niet per se bij FX. Weet niet wat je nu al aan (DX) glas hebt? Dat kan nogal wat aan rompslomp van glas wegdoen schelen.

Bovendien als je het als investering wil doen zou ik nog even wachten tot na de zomer, dan komt namelijk de opvolger van de D700.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_93539806
Waarom heb jij de D700 gekocht dan? Ik schiet nu alleen met de standaard kitlens en een ander stuk plastic. Niet echt denderend.
pi_93540418
Op een D700 zou ik net zoals Doodkapje in eerste instantie gewoon een 24-70 pleuren, als je van de zoomobjectieven bent tenminste, maar daar ga ik vanuit, aangezien een primeliefhebber wel zou weten wat 'ie wilde. ;)

Met zo'n 24-70 heb je in ieder geval een prima groothoek en een redelijk (min of meer standaard) zoombereik, en lichtsterkte zat. Naar tele(zoom)s en UWA's kun je daarna altijd nog kijken als je daar behoefte aan hebt, en eventueel lichtsterkere primes.
  woensdag 2 maart 2011 @ 15:08:53 #45
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93540534
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:49 schreef Disorder het volgende:
Waarom heb jij de D700 gekocht dan? Ik schiet nu alleen met de standaard kitlens en een ander stuk plastic. Niet echt denderend.
Gezien zijn Flickr... concertfotografie? FX heeft een hele lage ruis bij hoge ISO's en bij uitstek geschikt in donkere situaties zoals concerten.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_93541783
Inderdaad omdat ik veel concerten fotografeer. Al schoot ik daarvoor ook jarenlangl met de D50 en 50/1.4. Ook concerten :) (zie idd m'n flickr).

Qua ruisprestaties ligt die D700 natuurlijk mijlenver voor op de D50, en ik ben in de loop der tijd steeds dichter bij mn onderwerpen gaan staan, waardoor ik meer behoefte had aan groothoekbereik. Door de overstap naar FX viel de cropfactor van 1.5x weg, dus dat kwam mooi uit :)

Maar staar je niet blind, FX heeft niet alleen maar voordelen. Duur fullframe glas nodig, en als je veel tele schiet wordt je telebereik ineens stukken korter. Een 70-200 wordt ineens niet zozeer een telelens, maar eerder een lange portretlens.
Het is een grote (zware) body, meer last van vignetting, en de vlieger van diafragma helemaal wijd open gooien voor meer licht gaat ook niet altijd op, want dan is de DOF vaak onwerkbaar klein. Verder is de plaatsing van de focuspunten exact hetzelfde als de D300, en zit alles dus in het midden geconcentreerd, met meer ruimte eromheen.

Die nadelen wogen voor mij echter niet op tegen de specifieke voordelen, vandaar dat ik ben overgestapt, en nog steeds naar volle tevredenheid :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_93542956
Zijn er oudere goerdkopere fullframe body's waar ik dan beter naar kan kijken misschien? Het meeste geld gaat uiteindelijk toch in het glas zitten (1300 voor die 24-70 pfff).
  woensdag 2 maart 2011 @ 16:12:43 #48
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_93543292
Een tweedehands Canon 5D is niet meer zo heel duur nu. Maar de voordelen van zo'n camera ten opzichte van bijvoorbeeld een D7000 zijn gering.
pi_93543390
Niet bij Nikon, de D3/D700 waren de eerste fullframe bodies. Overigens kan je een gebruikte D700 nu al voor rond de 1300 krijgen als je mazzel hebt. Ik had die van mij ook 2e hands trouwens.

Destijds was ik ook serieus aan het overwegen om over te stappen naar Canon, een 5DmkI moet nog goedkoper te vinden zijn, maar die heeft ook zo zn nadelen en is een stuk ouder.

Vanwege het feit dat ik al fullframe Nikon glas had (en een Nikon flitser) ben ik voor de D700 gegaan.

Als je tegen het geld voor een 24-70 aan zit te hikken, zou ik of 3rd party (Sigma/Tamron) kopen, of jezelf afvragen of je zo'n lens wel nodig hebt. Dan eerst een 50/1.4 en/of iets 35mm achtigs aanschaffen en daarna sparen voor de 24-70/2.8.

Als het puur om de lichtsterkte gaat kom je met een D7000 ook al een heel eind trouwens.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_93544268
* Omniej breekt even in.

Iemand die mij uit de brand kan helpen? :') Product niet leverbaar; alternatief veel duurder

Ik heb dus voor een leuk (maar niet onrealistisch) prijsje een CF-kaart besteld een paar weken terug, nu komt de winkel met het lulverhaal dat 'ie niet meer leverbaar is. Of ik 'm wil annuleren of dat ik een alternatief wil (en het alternatief is uiteraard een stuk duurder). ;(
pi_93545103
quote:
Op woensdag 2 maart 2011 16:14 schreef Ener-G het volgende:
Niet bij Nikon, de D3/D700 waren de eerste fullframe bodies. Overigens kan je een gebruikte D700 nu al voor rond de 1300 krijgen als je mazzel hebt. Ik had die van mij ook 2e hands trouwens.
Huh? Die zijn 2e hands toch wel goedkoper tegenwoordig?
EDIT: ik neem aan dat die 900 euro voor body d700 advertenties op tweedehands nep zijn :')

[ Bericht 16% gewijzigd door Disorder op 02-03-2011 20:05:13 ]
  woensdag 2 maart 2011 @ 16:48:41 #52
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93545132
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:14 schreef Ener-G het volgende:
....
Als het puur om de lichtsterkte gaat kom je met een D7000 ook al een heel eind trouwens.
Voor landschaps-, stads- en portretfotografie? Meer dan toereikend! Mijn neef schiet met een D7000. Zijn portfolio met portretfotografie http://www.steve-iseger.com/index-1.html

Landschaps- en stadfotografie moet zeker lukken. Daar is het ook veel lichter.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_93666038
Ik wil op korte termijn een Micro FT camera halen, en ik heb het verlanglijstje in weten te korte tot twee stuks, de G2 en de GH2.





De gh2 + kitlens is pakweg tweemaal duurder dan de G2 met kitlens. Ik vroeg mij af of er naast het fotograferen op ISO 12800 ipv 6400, 2 megapixels meer, en 35 gram minder er verschillen zitten tussen deze camera's. Dingen waar ik spijt van krijg als ik niet een paar honderd euro meer uitgeef...

En er is hier vast wel iemand die mij dat kan vertellen *)
pi_93666349
Overigens gaat het dan bij beide camera's om de lens zoals op de onderste foto. Dus daar zal het prijs verschil niet inzitten.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 23:29:40 #55
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93669162
Dat draaiwieltje is ook echt superhandig! En extra iso is altijd goed! Zeker als je verwacht in donkere situaties te fotograferen...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_93670205
Ja, maar is dat 430 euro meer waard? (Terwijl de eerste camera + kitlens 469 is...)
  zaterdag 5 maart 2011 @ 05:37:07 #57
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_93676303
De GH2 heeft een zeer uitgebreide filmfunctie. Ik denk dat daar vooral de meerprijs in zit. Als je niet verwacht uitgebreid te zullen gaan filmen dan zou ik gewoon voor de G2 gaan.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 09:22:23 #58
247356 infp2009
More cowbell!
pi_93677065
Met de aantekening dat de G3 eraan komt...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_93681812
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 09:22 schreef infp2009 het volgende:
Met de aantekening dat de G3 eraan komt...
De geruchten die ik daar over tegen kom geven aan dat hij eind maart/begin april aangekondigd gaat worden. Vanaf wanneer zou hij dan ongeveer verkrijgbaar zijn?
pi_93696415
Misschien niet helemaal een vraag voor dit topic, maar goed :)

Ik ben van plan om een flitser voor mijn Canon 1000D te kopen om te beginnen met high speed photography. Nu staat er overal dat er speedlite fliters op kunnen, maar zijn dit de enigste flitsers die ik kan gebruiken? Ik heb namelijk ook flitsers van het merk Metz gezien waar (Canon) bij staat.
  zondag 6 maart 2011 @ 21:51:18 #61
247356 infp2009
More cowbell!
pi_93745682
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De geruchten die ik daar over tegen kom geven aan dat hij eind maart/begin april aangekondigd gaat worden. Vanaf wanneer zou hij dan ongeveer verkrijgbaar zijn?
Panasonic is meestal wat langzamer dan Olympus met de beschikbaarheid na een introductie. Maar ja, de G2 wordt ook goedkoper zodra de G3 is aangekondigd lijkt me :)
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  zondag 6 maart 2011 @ 22:08:40 #62
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_93746873
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 19:21 schreef een2drie het volgende:
Misschien niet helemaal een vraag voor dit topic, maar goed :)

Ik ben van plan om een flitser voor mijn Canon 1000D te kopen om te beginnen met high speed photography. Nu staat er overal dat er speedlite fliters op kunnen, maar zijn dit de enigste flitsers die ik kan gebruiken? Ik heb namelijk ook flitsers van het merk Metz gezien waar (Canon) bij staat.
Kijk hier eens:

[Centraal] Flitsers en flitstechnieken
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_93860512
Wie helpt? Mijn broer en ik willen mijn vader graag een camera kado doen, maar we hebben er geen verstand van, en mijn vader nog minder. We hebben allebei een Canon EOS, maar ik vrees dat dit al te hoog gegrepen is voor mijn niet zo technische vader.
Het is de bedoeling dat hij redelijk simpel van een behoorlijke afstand foto's kan maken (lees: in benevelde toestand een ijsbeer herkenbaar op de foto krijgen, hij gaat een cruise maken naar Spitsbergen).
Iemand een goed suggestie? Prijs niet te wild, tot een euro of 300.
Mijn dank is groot :*
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:09:47 #64
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_93860888
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:58 schreef Jurk het volgende:
Wie helpt? Mijn broer en ik willen mijn vader graag een camera kado doen, maar we hebben er geen verstand van, en mijn vader nog minder. We hebben allebei een Canon EOS, maar ik vrees dat dit al te hoog gegrepen is voor mijn niet zo technische vader.
Het is de bedoeling dat hij redelijk simpel van een behoorlijke afstand foto's kan maken (lees: in benevelde toestand een ijsbeer herkenbaar op de foto krijgen, hij gaat een cruise maken naar Spitsbergen).
Iemand een goed suggestie? Prijs niet te wild, tot een euro of 300.
Mijn dank is groot :*
De Lumix-serie van Panasonic doet het altijd wel goed en dan misschien deze http://www.cameranu.nl/artikel/121954/Panasonic_DMC-FZ45.html

Zit ook een auto-stand op met verschillende voorgeprogrammeerde scenery-settings.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_93860986
ik heb zelf een sony A350 met een sony lens van 18-250 en een macrolens
pi_94524421
Ik zit (ook) heel marktplaats, fok vraag & aanbod e.d. af te speuren naar camera's. Waarom?
Ik zoek een camera waarmee ik écht mee aan de slag kan gaan, zaken instellen als diafragma, sluitertijd enz. Even kort gezegd zoek ik het volgende:
- Fijne body (dus een slr-stijl zeg maar, vind ik veel fijner in de hand liggen dan compact)
- Veel instelmogelijkheden, maar ook te gebruiken in automatische stand.
- Ook zoek ik een groot bereik (van groothoek naar tele).
- Filmen zou erg mooi zijn, maar is geen deal breaker

Dus ik kom uit op óf een bridge/superzoom camera of een spiegelreflex.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit welke. Een bridgecamera heeft een groot bereik (wat ik toch wel belangrijk vind; huidig fotograferen mis ik echt om te zoomen) en kan filmen.
Een spiegelreflex heeft echter over het algemeen toch betere foto's maar om een groot bereik te krijgen ben je weer genoodzaakt om (dure) lenzen te kopen. (en je kan niet filmen)

Ik heb wel een beperkt budget waardoor ik dus tweedehands zoek. Ik ben bijvoorbeeld dit, dit, en dit tegen gekomen. Vooral over de 350D ben ik wel enthousiast geworden. Maar ook wel over de Canon 20D. Dus daarom vraag ik jullie hulp.
Hebben jullie nog tips (of goeie aanbiedingen (gezien)?
Mijn budget ligt dus rond die prijs van die 3, eventueel tot een euro of 200.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 23-03-2011 20:04:54 ]
  donderdag 24 maart 2011 @ 06:36:53 #68
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94542422
Voor 200 euro is er niet heel veel spannends te koop, dus je zult het inderdaad moeten hebben van een tweedehands. Als je echt met je camera 'aan de slag' wilt, kijk dan vooral inderdaad voor een spiegelreflex. Op www.dpreview.com kun je van elke camera wel een review vinden, mocht je ze willen vergelijken.

Qua lens zou ik oppassen met superzooms. Een lens is door de maat genomen slechter des te groter het zoombereik. Wat je zou kunnen proberen voor 200 euro te vinden is de combinatie Nikon D50 en de 18-70 lens. Die lens heeft een goede reputatie, zie bijvoorbeeld deze review. Een D50 is als body alleen en die lens moeten gezien de prijzen op marktplaats allebei wel voor 100 euro te koop zijn.
pi_94550732
Thanks. Dat van het zoombereik en kwaliteit daarvan wist ik wel. Maar dat is dus ook een beetje een probleem. Ik zou dat wel graag willen hebben. Is het dan nog een idee (als ik het tegenkom op marktplaats o.i.d.) om dan te kijken naar een camera met twee lensen; bijvoorbeeld eentje zoals jij die aangeeft en een die wat verder in mm's gaat (kan het even niet goed benoemen).
Dat ik dan de gangbare meestal gebruik en de zoom als ik nodig heb.

Maar je hebt ook bridgecamera's met veel instelmogelijkheden, zijn dat dan echt afraders? Camera's als de Panasonic FZ**, de Sony HX50 / HX1, Fujifilm HS10 enz.

Je hebt zelf ervaring met de D50 (en die lens)? Ik zal daar idd eens naar kijken. Nog een mening over de genoemde Canon's?

Alvast bedankt! ^O^
  donderdag 24 maart 2011 @ 13:06:09 #70
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94551786
Mijn stiefmoeder heeft een Nikon D70 met die lens, en ik heb zelf een camera gehad met dezelfde 6MP sensor als in de D50 (Pentax K100Ds), dus een beetje. Die lens wordt op het internet altijd geprezen als goedkoop maar goed.

Ik weet weinig van de 350D af, maar de lens die erbij zit is duidelijk van mindere kwaliteit, zoals hier te lezen. De Nikon 18-55 die meestal bij de D50 zit is ook niet geweldig maar al wel een stuk beter (zie hier). Hier een korte vergelijking tussen de D50 en 350D.

Wat betreft een telelens (want zo noem je dat ;)) - je zou ervoor kunnen kiezen om eerst te investeren in een body met 18-55 of 18-70 lens en daarna door te sparen om een 55-200 of 70-300 lens erbij te kopen mocht je daar behoefte aan blijken te hebben. 18-200 en 18-250, zeker de goedkopere varianten, geven meestal tegenvallende resultaten. Ik zou er niet aan beginnen. Dat soort lenzen zijn een groot compromis. De kracht van spiegelreflexcameras is deels dat je voor elk doel een andere, (enigszins) gespecializeerde lens op de camera kan zetten.

Er zijn inderdaad bridgecameras met instelmogelijkheden, maar in dit soort cameras zitten hele kleine sensoren (ongeveer zo groot als je pinknagel, tegenover een sensor zo groot als ongeveer een postzegel voor de D50 of 350D). Het resultaat is dat je bij slecht licht heel ruizige foto's krijgt, en dat je de achtergrond van je foto maar heel moeilijk onscherp krijgt. Ook hebben dit soort cameras geen optische zoeker (en dat is een groot gemis) en reageren ze bij lange na niet zo snel als een spiegelreflexcameras. Het zijn in feite veredelde compactcameras met een hele grote lens ervoor. Veel meer niet.
  donderdag 24 maart 2011 @ 13:31:55 #71
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94552653
De 18-105 is nog een nikon lens die je zou kunnen overwegen. Hij is waarschijnlijk wel ietsjes meer dan 100 euro: http://link.marktplaats.nl/433718741
pi_94556176
k, Ik zit nu te kijken of een SLR echt wat voor me is en bekijk dus eerst de bridge modellen.
De Fuji HS10 is eigenlijk wel weggevallen; hoewel het ding veel interessante features heeft en veel instelmogelijkheden en zoomring ben ik een beetje gevallen over dezelfde zoomring; heel erg schokkerig en batterijen ben ik ook niet zo'n fan van.

De Sony HX1 is al een stuk beter maar dat ga ik qua budget nooit halen.

Dan hebben we nog de Panasonic FZ** camera's. Staan goed bekend. Maar ergens heb ik het gevoel van 'net niet'. Wel goedkoop te vinden...

Dus ik denk dat ik nog maar even blijf kijken op marktplaats e.d. naar een Canon ***D of Nikon D**. Kijken of er een keer een mooie deal langs komt met bijvoorbeeld 2 lenzen.
Combinaties als dit (en dan de 55 en 300 mm lens). Maar ik denk dat ik dan nog steeds dik boven de ¤200 uit kom.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 24-03-2011 15:28:46 ]
  donderdag 24 maart 2011 @ 16:03:04 #73
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94558450
Dan kun je misschien heeeel lang wachten. Ik zou gewoon een goede set kopen van een body met één lens, en dan komt die telelens later nog wel een keer :)
pi_94560116
Tja, als hier een lens vanaf gaat scheelt het al wat.
Deze Nikon D50 met 18-55 en 18-200 vraagt ¤200.
Hier is nog een D50 met 18-55 en 70-300. En hier nog een.
En nog nog een D50 met 18-55 en 18-200.
En een D60 met 15-88 en 55-200.

Qua Canon een 350D met 18-55 en 55-200.
En een 350D met 18-55 en 70-300.
Verder weet ik niet wat diegene hier nou aanbiedt.
(Altijd leuk, google foto's en onvolledige beschrijvingen }:| )

Maar misschien is iets als dit of dit we beter. Maar ja, als je voor hetzelfde geld (of iets meer nog een objectief erbij kan krijgen *) ).

Ik ga nog verder kijken (zit nu karrevrachten informatie te verzamelen, te vergelijken e.d., word je moe van :@ )
pi_94570838
En nog verder gekeken:
Is een 400D / 400D / 400D met 18-55 een slimmere keus dan 350D met twee objectieven, zoals deze of een van de hierboven genoemde combinaties.
Ik zie namelijk weinig voordelen in de 400D boven de 350D.

Het is ook zo moeilijk kiezen. ;( Ergens neig ik wel naar een 350D met twee objectieven.
Filmen kan ik wel vergeten denk ik...

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 24-03-2011 20:56:26 ]
  vrijdag 25 maart 2011 @ 03:25:36 #76
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94585999
Hier staan de verschillen. En inderdaad, een DSLR die kan filmen zul je niet vinden voor maar 200 euro.
pi_94586221
Ok, ik heb een paar mailtjes eruit naar marktplaats mensen. Wacht af.
pi_94604467
Mooi, al een heel aantal mailtjes terug. Ik wacht nog op een reactie op een Canon 20D met 2/3 lenzen, maar ik neig naar een aanbieder met 350D met 18-55 en 70-300 lenzen voor ¤230. (Goeie deal?)

Nog een (domme?) vraag: mocht ik ooit nog eens een nieuwe(re) body kopen (550D, 1000D, 1100D o.i.d.), deze zijn dan toch ook gewoon weer bruikbaar met die lenzen?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 16:33:21 #79
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94604689
Ja die lenzen kun je gewoon blijven gebruiken.
pi_94607295
Mooi, die combinatie van 350D met 18-55 en 70-300 voor ¤230. Is dat een beetje goeie prijs? Marktplaats is namelijk zeer divers met prijzen. Soms staat alleen de body er al voor die prijs.

EDIT: deze dus.

[ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 25-03-2011 18:36:37 ]
pi_94633899
Ok, twee keer een aanbieding van een 350D met 18-55 voor ¤150 en ¤175. En dus bovenstaande. Ik neem aan dat zo'n 70-300 lens niet makkelijk te vinden is voor ¤55-80 of wel?

Ik zit een beetje te twisten wat te doen, net wat meer geld uitgeven en dan twee lenzen, of minder uitgeven en dan een lens.
pi_94636943
Nieuw is de 70-300 zo'n 388 euro. Op Marktplaats wordt er zo te zien meestal 250 tot 300 euro voor gevraagd (in een enkel geval 200 euro), dus nee, voor 55-80 euro ga je hoogstwaarschijnlijk geen 70-300 meer vinden.

230 euro voor de 350D met 18-55 en 70-300 vind ik geen slechte deal. 't Lijkt me nog een vrij goede prijs zelfs, maar controleer dus wel goed wat de staat van het ding is. :)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:26:53 #83
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94637035
Het gaat hier volgens mij om de Sigma 70-300, die kosten nieuw zo'n 150 euro oid, en dat is zo'n beetje de minste telezoom die er bestaat. Er zijn vooral voor Canon zeer veel betere opties die zo'n beetje dezelfde range hebben als de 70-300. Dus ik zou, vooral als je verwacht je telelens veel te gebruiken, even wachten en net iets meer uitgeven voor een betere lens (de Canon 55-250, bijvoorbeeld).
pi_94637052
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:24 schreef Omniej het volgende:
Nieuw is de 70-300 zo'n 388 euro. Op Marktplaats wordt er zo te zien meestal 250 tot 300 euro voor gevraagd (in een enkel geval 200 euro), dus nee, voor 55-80 euro ga je hoogstwaarschijnlijk geen 70-300 meer vinden.

230 euro voor de 350D met 18-55 en 70-300 vind ik geen slechte deal. 't Lijkt me nog een vrij goede prijs zelfs, maar controleer dus wel goed wat de staat van het ding is. :)
Ah thanks. Ik ben der eigenlijk ook wel wat enthousiast over geworden. Ik gooi d'r maar een mail uit.
(Zit natuurlijk wel verschil tussen de ene 70-300 en de andere 70-300. Maar ik verwacht/hoef ook zeker nog geen topspul.)
pi_94637357
Oh sorry, ik dacht dat het om de Canon 70-300 ging. Voor de Sigma-variant is het een ander verhaal ja, die worden voor prijzen tussen de 50 en 100 euro ook nog wel los verkocht...

Dan sluit ik me aan bij problematiQue: ik zou dan ingaan op het aanbod van de 350D met 18-55 voor 150 euro, en er later inderdaad iets als een Canon 55-250 bij kopen. Die 55-250 is een fantastische lens, die ook echt niet veel hoeft te kosten.
pi_94638405
Oh, oke. Dat is wel even een bummer... :{
Ik heb geprobeerd op te zoeken welke lens die Sigma is en het lijkt me de (ademt in):
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO

Die krijgt op internet gemixte reviews, het komt eigenlijk allemaal erop neer dat het misschien niet de perfecte lens is maar voor de prijs wel zeer te doen is. Zoals hier, hier en hier.

Welke (type) 55-250 raden jullie dan aan? Want kijk ik op marktplaats naar die lens dan kom ik op prijzen van minimaal 120-150 euro. Misschien klink ik dan als een cheapskate maar als ik dan alles bij elkaar op tel (camera, lenzen eventuele tas, geheugenkaart enz.) dat het toch wat meer word dan dat ik eerst in gedachten had. Ik had namelijk eerst een 350D met 18-55 mm in gedachten die voor iets van ¤160 op marktplaats stond en hoe langer ik rondkijk hoe hoger ik met het bedrag uitkom :') .

EDIT: pff, om het allemaal nog eens wat makkelijker te maken zijn deze 2 er vandaag nog opgezet:
#1, #2

[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 26-03-2011 14:27:27 ]
pi_94638966
Als je er echt niet meer aan uit wilt geven, kun je natuurlijk gewoon voor de 70-300 gaan. Voor de 70 euro die je er wellicht voor betaalt, is het ook moeilijk om een miskoop te doen denk ik, zeker voor jou als beginner.

Enige waar we je op wijzen is dat er voor iets meer geld wellicht betere lenzen te krijgen zijn; of het jou dat waard is, is uiteraard aan jouzelf. :)

Het is zeker geen verkeerde combi hoor, dus laat je ook niet afschrikken door ons. Kijk hier bijvoorbeeld maar eens naar foto's die zijn gemaakt met de 350D en Sigma 70-300: http://pixel-peeper.com/a(...)e&exp_max=none&res=3
pi_94639365
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 14:28 schreef Omniej het volgende:
Als je er echt niet meer aan uit wilt geven, kun je natuurlijk gewoon voor de 70-300 gaan. Voor de 70 euro die je er wellicht voor betaalt, is het ook moeilijk om een miskoop te doen denk ik, zeker voor jou als beginner.

Enige waar we je op wijzen is dat er voor iets meer geld wellicht betere lenzen te krijgen zijn; of het jou dat waard is, is uiteraard aan jouzelf. :)

Het is zeker geen verkeerde combi hoor, dus laat je ook niet afschrikken door ons. Kijk hier bijvoorbeeld maar eens naar foto's die zijn gemaakt met de 350D en Sigma 70-300: http://pixel-peeper.com/a(...)e&exp_max=none&res=3
K, dan maar wél een mail eruit doen voordat ie weg is. En ik geloof best dat net iets meer geld beter spul kan opleveren maar het moet ergens stoppen hè. Eventueel kan ik altijd die 70-300 lens verkopen en wat anders kopen.

EDIT: en die site die je aandroeg: wat een gave site, je kunt daar écht alles instellen. TOP! ^O^

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 26-03-2011 14:51:10 ]
  zaterdag 26 maart 2011 @ 14:56:47 #89
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94639816
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 14:11 schreef Iemand91 het volgende:
EDIT: pff, om het allemaal nog eens wat makkelijker te maken zijn deze 2 er vandaag nog opgezet:
#1, #2
Ik ben niet heel thuis in Canon lenzen, maar die EF 70-210 3.5-4.5 zoomlens zou wel eens best een goede lens kunnen zijn. Voor 225 euro is dit echt een mooie set, mits alles het doet naar behoren. Je zou zelfs die 35-105mm lens nog kunnen verkopen mocht je daar weinig aan hebben.
pi_94640370
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 14:56 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Ik ben niet heel thuis in Canon lenzen, maar die EF 70-210 3.5-4.5 zoomlens zou wel eens best een goede lens kunnen zijn. Voor 225 euro is dit echt een mooie set, mits alles het doet naar behoren. Je zou zelfs die 35-105mm lens nog kunnen verkopen mocht je daar weinig aan hebben.
Ok, ik heb daar ook even een mail naar gestuurd. Ik had al wel net een mail gestuurd naar de andere dat ik voor een bepaald bedrag een deal had, maar goed, ik zie wel hoe het loopt. Ergens had ik namelijk wel behoefte aan veel 'zoom'. Maar ik moet uiteindelijk toch een keer een keus maken.

EDIT: ¤250 voor 3 lenzen, ¤200 voor 2.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 26-03-2011 15:20:37 ]
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:31:42 #91
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94640870
250 = 18-55, 70-210 3.5/4.5 + 35-105
200 = 18-55 + Sigma 70-300

Toch?

Dan zou ik met de gedachte dat je die 35-105 vast nog wel voor wat centen kan verkopen gaan voor de bovenste deal. Volgens mij wordt je van die telelens een stuk blijer dan van de sigma.
pi_94640999
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:31 schreef problematiQue het volgende:
250 = 18-55, 70-210 3.5/4.5 + 35-105
200 = 18-55 + Sigma 70-300

Toch?

Dan zou ik met de gedachte dat je die 35-105 vast nog wel voor wat centen kan verkopen gaan voor de bovenste deal. Volgens mij wordt je van die telelens een stuk blijer dan van de sigma.
Eens. :) De 35-105 is wel volkomen nutteloos, maar de 18-55 en 70-210 is een leuke combi.

Helemaal ideaal zou het zijn als je de 35-105 lekker bij de verkoper kunt laten liggen, maar hij zal er wel in een keer van af willen gok ik zo. :P
pi_94641009
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:31 schreef problematiQue het volgende:
250 = 18-55, 70-210 3.5/4.5 + 35-105
200-230 (heb ik 'm gemaild, hij zei dat de eerste die 230 gaf 'm mocht ophalen) = 18-55 + Sigma 70-300

Toch?

Dan zou ik met de gedachte dat je die 35-105 vast nog wel voor wat centen kan verkopen gaan voor de bovenste deal. Volgens mij wordt je van die telelens een stuk blijer dan van de sigma.
Het gemis in het tele-gebied (210 vs 300) word dan wel gelijk gemaakt door de betere kwaliteit?
En is het dan slimmer om die 3e lens erbij te kopen (=¤50 bijbetalen > ¤250), ofwel dat ik die lens wel voor (min.) ¤50 kwijt kan een keer?

Qua reistijd maakt het me niet uit (dat hoeft niet in kostenplaatje) want ik ben student en reis met OV en het is beide takke ver weg...

@ hier beneden, dat is natuurlijk ook wel belangrijk inderdaad (als dat écht significant sneller is).
Ik wacht even af wat die van 70-300 mailt maar als ik dit zo lees moet ik maar gaan voor de andere (inclusief 3e lens?)

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 26-03-2011 16:58:47 ]
pi_94641154
De 70-210 focust vooral aanzienlijk sneller, dankzij de USM. Kan bij de Sigma nog wel 'ns heel irritant gaan worden.
pi_94648551
Het lijkt erop dat ik een deal heb met degene met 3 lenzen. Kan 'm vrijdag ophalen. Blijkt dat hij op dezelfde Uni werkt als waar ik studeer! :D

Nog (veel) tips waarop ik moet/kan letten?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 20:00:36 #96
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94692324
Thanks, die zoektermen had ik nog niet gebruikt.

Ook geen slechte deal dit.

Nou alvast naar geheugenkaarten, tassen etc. kijken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Iemand91 op 27-03-2011 23:22:03 ]
pi_94714368
Wat vinden jullie van een Canon EOS 50D i.c.m. een Canon EF-S 18-55mm IS?

Ik ben op zoek naar een DSLR met een stevige en comfortabele body voor langdurig gebruik. Daarbij zoek ik een goedkope lens voor algemeen gebruik: portretten, landschappen en architectuur.

Mijn budget (inclusief lens) is ongeveer 600 euro.
  maandag 28 maart 2011 @ 15:05:38 #99
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94714800
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 14:55 schreef o.la het volgende:
Wat vinden jullie van een Canon EOS 50D i.c.m. een Canon EF-S 18-55mm IS?

Ik ben op zoek naar een DSLR met een stevige en comfortabele body voor langdurig gebruik. Daarbij zoek ik een goedkope lens voor algemeen gebruik: portretten, landschappen en architectuur.

Mijn budget (inclusief lens) is ongeveer 600 euro.
Mijn advies: Vervang die 50D door een 40D (weinig verschil, en de 40D heeft een betere sensor) en doe er een 50mm1.8 bij (100 euro, en een zeer geschikte lens voor portretten). Dan hou je nog geld over ook volgens mij.
pi_94720001
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 15:05 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Mijn advies: Vervang die 50D door een 40D (weinig verschil, en de 40D heeft een betere sensor) en doe er een 50mm1.8 bij (100 euro, en een zeer geschikte lens voor portretten). Dan hou je nog geld over ook volgens mij.
+1, ook al heeft de 50D dezelfde sensor ;)
  maandag 28 maart 2011 @ 16:52:23 #101
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94720084
Maar, maar, de 50D heeft 15mp en de 40D 10mp.
  maandag 28 maart 2011 @ 16:59:02 #102
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_94720432
kan je in dit topic ook terrecht als je een goeie video camera zoekt? Camcorder ding.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 28 maart 2011 @ 17:00:48 #103
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94720513
Daar heeft niemand hier echt verstand van volgens mij.
  maandag 28 maart 2011 @ 17:33:53 #104
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_94722084
Is dat Fok sarcasme? Zo nee waar moet ik dit vragen.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 28 maart 2011 @ 17:37:39 #105
247356 infp2009
More cowbell!
pi_94722249
Ja.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  maandag 28 maart 2011 @ 17:46:40 #106
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_94722611
Mooi, ik ben mij dus aan het oriënteren op een mooie compacte, kwalitatieve camcorder. Of video camera hoe je dat ook wilt noemen. Omdat ik een student ben mag het niet meer dan 150euro kosten maar 't moet wel een degelijk apparaat zijn. Het is gewoon voor op de vakantie, moment opnames maken. Ik ga geen nieuwe titanic film in HD starten.

Dus om mijn zoektocht te beginnen: Weet iemand al uit ervaring wat een leuke video camera is?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 28 maart 2011 @ 17:47:46 #107
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94722665
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 17:33 schreef GoodGawd het volgende:
Is dat Fok sarcasme? Zo nee waar moet ik dit vragen.
:D

Nee ik was serieus. Maar probeer het vooral, misschien had ik het mis :)
  maandag 28 maart 2011 @ 18:13:41 #108
247356 infp2009
More cowbell!
pi_94723722
Mijn ja was op de vraag of het fok-sarcasme was. Geen verstand van camera's alhoewel de panasonic gh2 echt de bom is...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  maandag 28 maart 2011 @ 18:14:33 #109
247356 infp2009
More cowbell!
pi_94723761
Videocamera's dus... Nou ja, eigenlijk uberhaupt...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_94724720
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 17:46 schreef GoodGawd het volgende:
Mooi, ik ben mij dus aan het oriënteren op een mooie compacte, kwalitatieve camcorder. Of video camera hoe je dat ook wilt noemen. Omdat ik een student ben mag het niet meer dan 150euro kosten maar 't moet wel een degelijk apparaat zijn. Het is gewoon voor op de vakantie, moment opnames maken. Ik ga geen nieuwe titanic film in HD starten.

Dus om mijn zoektocht te beginnen: Weet iemand al uit ervaring wat een leuke video camera is?
Ik heb me er niet echt in gelezen, maar je zoekt een:
compacte, (relatief) goedkope, degelijk apparaat. Ik zou zeggen loop deze lijst even door (gesorteerd op prijs) en zoek even naar de spec's.
pi_94728633
quote:
11s.gif Op maandag 28 maart 2011 16:52 schreef problematiQue het volgende:
Maar, maar, de 50D heeft 15mp en de 40D 10mp.
beide een cmos sensor :) pas als ze veranderen naar een aps-H of FF wordt het een andere sensor.. dit is gewoon meer pixels op hetzelfde oppervlak, verandert niks aan de sensor.
pi_94728862
quote:
3s.gif Op maandag 28 maart 2011 19:49 schreef andreas612 het volgende:

[..]

beide een cmos sensor :) pas als ze veranderen naar een aps-H of FF wordt het een andere sensor.. dit is gewoon meer pixels op hetzelfde oppervlak, verandert niks aan de sensor.
De APS-C sensor van de 300D is uiteraard ook volstrekt identiek aan de APS-C sensor van de 7D.
pi_94728965
jup, maar dacht dat die van de 300D ietsje groter was qua oppervlak

edit:



[ Bericht 81% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2011 19:57:21 ]
pi_94729231
Waar heb je het in godsnaam over? :?

Ja, de 300D sensor is 22.7 bij 15,1 mm en die van de 7D is 22,3 bij 14,9, maar afgezien van het APS-C formaat dat ze overeenkomen, zijn de sensoren toch totaal niet met elkaar vergelijkbaar... Je doet het nu overkomen alsof elke APS-C sensor gelijk is.
pi_94729373
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 19:58 schreef Omniej het volgende:
Waar heb je het in godsnaam over? :?

Ja, de 300D sensor is 22.7 bij 15,1 mm en die van de 7D is 22,3 bij 14,9, maar afgezien van het APS-C formaat dat ze overeenkomen, zijn de sensoren toch totaal niet met elkaar vergelijkbaar... Je doet het nu overkomen alsof elke APS-C sensor gelijk is.
neuh, maar qua formaat wel.. dacht dat je wat anders bedoelde..

ontopic
  dinsdag 29 maart 2011 @ 09:09:58 #116
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94750634
Dit helpt echt totaal niet, andreas612.

De 40D en 50D hebben inderdaad hetzelfde formaat sensor, maar het zijn, grootte daargelaten, wel verschillende sensoren.
pi_94752207
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 09:09 schreef problematiQue het volgende:
Dit helpt echt totaal niet, andreas612.

De 40D en 50D hebben inderdaad hetzelfde formaat sensor, maar het zijn, grootte daargelaten, wel verschillende sensoren.
jup, dat bedoelde ik ook, las alleen de post een beetje verkeerd, zie hierboven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_94757080
Ik heb zelf de ballen verstand van camera's dus vandaar dat ik hier even kom informeren.
Vriendin studeert fotografie en het gaat heel goed. Zit in het 2e jaar blablabla.
Ze gebruikt op het moment een canon 20D maar voor haar opdrachten heeft ze vaak een betere camera nodig en sleept ze een Nikon van uni mee naar huis.
Elke keer als ze een opdracht heeft moet ze een aanvraag invullen voor een goede camera met een groothoeklens ofzo.

Omdat ze zo goed bezig is met haar studie en dit haar hobby en passie is wil ik haar graag een camera cadeau geven aan het einde van dit schooljaar.
Nou weet ik eigenlijk niet goed wat haar eisen zijn.
Ze maakt veel portret-fotografie maar ook wel andere dingen. Geen wildlife oid..
Ohja, ze moet met deze camera een vooruit kunnen en het moet een canon zijn.

In het gat waar ik woon hebben we geen camera speciaalzaken en als we die hadden zou ik niet weten wat ik moet vragen.
Budget is rond de 3000 en dan moet er wel een redelijke lens bijzitten.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:43:03 #119
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94757210
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:38 schreef Bientjes het volgende:
Elke keer als ze een opdracht heeft moet ze een aanvraag invullen voor een goede camera met een groothoeklens ofzo.
Noteer het type camera en lens zodat ik een betere inschatting kan maken voor de Canon variant. Met ¤3000 kom je een heel eind in ieder geval.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_94757461
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:38 schreef Bientjes het volgende:
Ik heb zelf de ballen verstand van camera's dus vandaar dat ik hier even kom informeren.
Vriendin studeert fotografie en het gaat heel goed. Zit in het 2e jaar blablabla.
Ze gebruikt op het moment een canon 20D maar voor haar opdrachten heeft ze vaak een betere camera nodig en sleept ze een Nikon van uni mee naar huis.
Elke keer als ze een opdracht heeft moet ze een aanvraag invullen voor een goede camera met een groothoeklens ofzo.

Omdat ze zo goed bezig is met haar studie en dit haar hobby en passie is wil ik haar graag een camera cadeau geven aan het einde van dit schooljaar.
Nou weet ik eigenlijk niet goed wat haar eisen zijn.
Ze maakt veel portret-fotografie maar ook wel andere dingen. Geen wildlife oid..
Ohja, ze moet met deze camera een vooruit kunnen en het moet een canon zijn.

In het gat waar ik woon hebben we geen camera speciaalzaken en als we die hadden zou ik niet weten wat ik moet vragen.
Budget is rond de 3000 en dan moet er wel een redelijke lens bijzitten.
een 5D mark II + 24-70 2.8 is een optie.
pi_94757482
Dan zal ik dat een keer doen.
Ik weet dat het een camera is met een 17 of 18 mm tot 55 ofzo.
Tenminste, volgens mij zei ze een keer zoiets.
Type moet ik ff een keer nakijken wanneer ze een schoolopdracht heeft.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:50:49 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94757497
Onthouden jullie wel dat als ze een betere camera nodig heeft ze waarschijnlijk al een aantal lenzen heeft met EF-S aansluiting? Die kunnen dan niet op de 5D. Zou een 7D met 1 of 2 lenzen geen betere keuze zijn?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94757509
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:50 schreef Bientjes het volgende:
Dan zal ik dat een keer doen.
Ik weet dat het een camera is met een 17 of 18 mm tot 55 ofzo.
Tenminste, volgens mij zei ze een keer zoiets.
Type moet ik ff een keer nakijken wanneer ze een schoolopdracht heeft.
dan heeft ze denk tot nu toe een crop camera, 5D mark II is fullframe dus ik weet niet of ze die stap wil maken.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:51:22 #124
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94757518
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:50 schreef Bientjes het volgende:
Dan zal ik dat een keer doen.
Ik weet dat het een camera is met een 17 of 18 mm tot 55 ofzo.
Tenminste, volgens mij zei ze een keer zoiets.
Type moet ik ff een keer nakijken wanneer ze een schoolopdracht heeft.
18-55, zou goed kunnen. Dat is de kitlens die er meestal/altijd standaard bij zit.
Heeft ze nog meer andere lenzen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:55:00 #125
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94757655
Een 7D met 17-55 f/2.8 en70-200mm F/2.8 L USM + ET-83II (zonnekap) gaat je ongeveer precies 3000 kosten.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94757703
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:55 schreef kanovinnie het volgende:
Een 7D met 17-55 f/2.8 en70-200mm F/2.8 L USM + ET-83II (zonnekap) gaat je ongeveer precies 3000 kosten.
da's een mooie set idd
  FOK!fotograaf dinsdag 29 maart 2011 @ 13:28:16 #127
145146 Andyy
pi_94758992
Als ze Nikon gewend is kan je d'r beter een Nikon kado geven :7
D300s met een 17-55 van Nikon :Y
pi_94759158
@Andreas:
Ze geeft ooit met een 5D Mark2 moeten werken en dat vond ze geweldig volgens mij.
Is dit een goede camera waar ze een aantal jaar mee vooruit kan?
Ze wil van fotografie haar beroep maken dus het lijkt mij dat je dan beter gelijk een Fullframe camera hebt zodat je wat kunt experimenteren of zie ik dat verkeerd?
Ik zag net op een website aardig wat 5D Mark 2 staan maar zag ook dat er een Mark 3 aanstaande is?
Stond volgens mij wel op een geruchten-website maar dan lijkt mij dat ik beter voor een Mark 3 kan gaan? Of is dat ding dan weer minimaal 1000 euro duurder als die uitkomt?

@Kanovinnie:
Ze had voor haar 20D een slechte lens die ze niet voor haar opdrachten kon gebruiken en die heeft ze verkocht.
Nu heeft ze geen enkele lens meer voor haar 20D.

Zo'n 7D is wel goedkoper en dus minder goed neem ik aan? Of is deze alleen een stukje ouder dan de 5D Mark 2?
Als het niet zoveel uitmaakt kan ik misschien beter voor wat meer lensen gaan idd..
pi_94759236
quote:
Op dinsdag 29 maart 2011 13:28 schreef Andyy het volgende:
Als ze Nikon gewend is kan je d'r beter een Nikon kado geven :7
D300s met een 17-55 van Nikon :Y
Ze is canon gewend en is nu een beetje gedwongen om met een Nikon te werken omdat haar uni alleen maar Nikon heeft.
Kind wil niks anders dan canon.:/
  dinsdag 29 maart 2011 @ 13:42:27 #130
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94759566
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:32 schreef Bientjes het volgende:
Stond volgens mij wel op een geruchten-website maar dan lijkt mij dat ik beter voor een Mark 3 kan gaan? Of is dat ding dan weer minimaal 1000 euro duurder als die uitkomt?
Als een camera (of lens) net uitkomt dan is deze meestal relatief duur. De 5D MKII bestaat al een tijdje en wordt steeds betaalbaarder. Ik heb eind 2009 bijna ¤3500 betaald voor de combinatie 5D MKII + 24-70L 2.8 + UV-fliter + batterijgrip + reserve batterij + snelle geheugenkaart. Dat kan nu ruimschoots voor het bedrag van ¤3000.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 29 maart 2011 @ 13:46:37 #131
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94759719
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:32 schreef Bientjes het volgende:
@Andreas:
Ze geeft ooit met een 5D Mark2 moeten werken en dat vond ze geweldig volgens mij.
Is dit een goede camera waar ze een aantal jaar mee vooruit kan?
Ze wil van fotografie haar beroep maken dus het lijkt mij dat je dan beter gelijk een Fullframe camera hebt zodat je wat kunt experimenteren of zie ik dat verkeerd?
Ik zag net op een website aardig wat 5D Mark 2 staan maar zag ook dat er een Mark 3 aanstaande is?
Stond volgens mij wel op een geruchten-website maar dan lijkt mij dat ik beter voor een Mark 3 kan gaan? Of is dat ding dan weer minimaal 1000 euro duurder als die uitkomt?

@Kanovinnie:
Ze had voor haar 20D een slechte lens die ze niet voor haar opdrachten kon gebruiken en die heeft ze verkocht.
Nu heeft ze geen enkele lens meer voor haar 20D.

Zo'n 7D is wel goedkoper en dus minder goed neem ik aan? Of is deze alleen een stukje ouder dan de 5D Mark 2?
Als het niet zoveel uitmaakt kan ik misschien beter voor wat meer lensen gaan idd..
Het verschil tussen de 7D is sowieso dat de 7D niet fullframe is. Dat maakt het nog steeds geen slechte camera.
De 5D is wel beter, maar ook duurder. En je kan er niet alle lenzen op gebruiken wat als het goed is wel op de 7D kan.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94760060
@Kanovinnie:

Is het voor een aanstaande beroepsfotograafe dan niet beter om nu alvast in aanraking te komen met een Fullframe?
Ben wel van mening dat je voor mooie foto's ook talent en aanleg nodig bent dus kun je ook met een mindere camera mooie plaatjes schieten.
  FOK!fotograaf dinsdag 29 maart 2011 @ 14:29:36 #133
145146 Andyy
pi_94761254
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:46 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het verschil tussen de 7D is sowieso dat de 7D niet fullframe is. Dat maakt het nog steeds geen slechte camera.
De 5D is wel beter, maar ook duurder. En je kan er niet alle lenzen op gebruiken wat als het goed is wel op de 7D kan.
Het is niet persé beter. Dat de 7D een crop camera is maakt het aan de ene kant geschikter voor als je veel bereik nodig hebt zoals in sommige sporten of natuurfotografie, daarnaast is de AF stukken beter heb ik gelezen
  dinsdag 29 maart 2011 @ 14:38:09 #134
247356 infp2009
More cowbell!
pi_94761601
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:46 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het verschil tussen de 7D ...
:)
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_94761667
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:32 schreef Bientjes het volgende:
@Andreas:
Ze geeft ooit met een 5D Mark2 moeten werken en dat vond ze geweldig volgens mij.
Is dit een goede camera waar ze een aantal jaar mee vooruit kan?
Ze wil van fotografie haar beroep maken dus het lijkt mij dat je dan beter gelijk een Fullframe camera hebt zodat je wat kunt experimenteren of zie ik dat verkeerd?
Ik zag net op een website aardig wat 5D Mark 2 staan maar zag ook dat er een Mark 3 aanstaande is?
Stond volgens mij wel op een geruchten-website maar dan lijkt mij dat ik beter voor een Mark 3 kan gaan? Of is dat ding dan weer minimaal 1000 euro duurder als die uitkomt?
weet het wel zeker he voordat je 3000 eu gaat spenderen :P Je kan met zo'n camera zeker een paar jaar vooruit. Eveneens met de 7D. Opzich kan je met beide camera's dezelfde foto's schieten, alleen is de 5D II zoiezo beter met slechte lichtomstandigheden. Maar aangezien het waarschijnlijk studio werk wordt zal het niet veel uitmaken.
Een mark 3 wordt er al geroepen een week nadat de mark 2 uit kwam.. dit is niks nieuws. En mocht ie op tijd voor je uitkomen dan zal de startprijs van alleen de body rond de 2500 liggen. Je kan dus beter een body kopen die op dit moment voor handen is + een paar goede lenzen erbij.
Kortom: als ze al eerder met de 5DII heeft gewerkt (of 5D 1e versie) en dat is haar goed bevallen dan lijkt me de 5D II zeker een goede keuze.
Heeft ze tot nu toe alleen met de cropcamera gewerkt dan zijn zowel de 7D als de 5DII goede opties.
Je zou even moeten weten welke lenzen ze van canon al heeft. Als dat ef-s lenzen zijn is het handig om te weten dat ze daar niks aan heeft als ze een 5D krijgt (passen er niet op). Als het alleen een kitlens is (bijv. 18-55 oid) dan maakt het niet zoveel uit, maar als het bijv. een 15-85 of een 17-55 is wordt het een beetje een dure grap om dat te gaan inwisselen.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 14:39:55 #136
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94761675
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:38 schreef infp2009 het volgende:

[..]

:)
En 5D.
Ik denk sneller dan ik typ.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94761699
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

En 5D.
Ik denk sneller dan ik typ.
dat is een gave, daar moet je wat mee doen
  dinsdag 29 maart 2011 @ 15:07:00 #138
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94762684
Als ze Canon wil en professionele aspiraties heeft, dan is een 5DII de logische uitkomst, lijkt mij. Al ben ik er niet zo van overtuigd dat je er al meteen een lens bij zou moeten kopen. Dat is misschien iets waar ze zelf ook over zou willen beslissen.

Erg lief cadeau trouwens :)
pi_94762757
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:39 schreef andreas612 het volgende:

[..]

weet het wel zeker he voordat je 3000 eu gaat spenderen :P Je kan met zo'n camera zeker een paar jaar vooruit. Eveneens met de 7D. Opzich kan je met beide camera's dezelfde foto's schieten, alleen is de 5D II zoiezo beter met slechte lichtomstandigheden. Maar aangezien het waarschijnlijk studio werk wordt zal het niet veel uitmaken.
Een mark 3 wordt er al geroepen een week nadat de mark 2 uit kwam.. dit is niks nieuws. En mocht ie op tijd voor je uitkomen dan zal de startprijs van alleen de body rond de 2500 liggen. Je kan dus beter een body kopen die op dit moment voor handen is + een paar goede lenzen erbij.
Kortom: als ze al eerder met de 5DII heeft gewerkt (of 5D 1e versie) en dat is haar goed bevallen dan lijkt me de 5D II zeker een goede keuze.
Heeft ze tot nu toe alleen met de cropcamera gewerkt dan zijn zowel de 7D als de 5DII goede opties.
Je zou even moeten weten welke lenzen ze van canon al heeft. Als dat ef-s lenzen zijn is het handig om te weten dat ze daar niks aan heeft als ze een 5D krijgt (passen er niet op). Als het alleen een kitlens is (bijv. 18-55 oid) dan maakt het niet zoveel uit, maar als het bijv. een 15-85 of een 17-55 is wordt het een beetje een dure grap om dat te gaan inwisselen.
Ah, kijk. Daar wordt het wat duidelijker van. Top!
De opdrachten van haar uni verschillen behoorlijk en zijn niet altijd in een studio.
Er wordt ook weleens buiten gefotografeerd maar dan ook weer in portret. De afstand van lens tot model of modellen is niet heel groot. Snap je het nog? Lastig uitleggen.:P
Ze heeft geen lensen meer voor haar Canon 20D. Die heeft ze verkocht om vervolgens een betere te kopen. Ze had een telefoto lens zegt ze maar die was niet geschikt voor haar.
Dat is er nog niet van gekomen omdat ze ook nog weer een auto wil etc. etc..
Het overzetten van lensen is dus niet aan de orde.
Net ff gevraagd wat voor lens goed is voor een 5DM2 en ze zei een groothoeklens.

Heb ff snel gekeken op het internet en heb deze gevonden.
Nu nog ff uitvogelen of dit ook echt een goede voor haar doeleinden is.
http://www.fotokonijnenbe(...)6-35mm-l-usm-ii.html
  FOK!fotograaf dinsdag 29 maart 2011 @ 15:12:13 #140
145146 Andyy
pi_94762851
Die 16-35 is niet echt geschikt voor portretten, te weinig bereik en dan sta je tegen je model aan :+
pi_94763499
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:12 schreef Andyy het volgende:
Die 16-35 is niet echt geschikt voor portretten, te weinig bereik en dan sta je tegen je model aan :+
Haha, ik heb er echt geen verstand van.:)
Ik zie al dat ze meer dan 1 lens nodig heeft.
Kan ik toch beter een set met de 5DMK2 + 24-105 kopen zodat ze zelf nog een keer een andere lens erbij koopt.
pi_94763520
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:09 schreef Bientjes het volgende:

[..]
Heb ff snel gekeken op het internet en heb deze gevonden.
Nu nog ff uitvogelen of dit ook echt een goede voor haar doeleinden is.
http://www.fotokonijnenbe(...)6-35mm-l-usm-ii.html
ik snap alleen nog niet helemaal waarom ze een groothoeklens wil als ze portretfotografie doet. Ik zou dan eerder kijken naar een 24-70. Op de 5D is de lens op 24 een goede groothoek, en op 70mm kun je hem voor portret gebruiken.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 15:32:26 #143
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94763558
Dat ligt helemaal aan het type portretten dat ze wil maken.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 15:37:09 #144
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94763740
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:32 schreef problematiQue het volgende:
Dat ligt helemaal aan het type portretten dat ze wil maken.
Inderdaad, als je familieportretten wilt maken dan is een groothoek handiger. Vooralsnog zou ik voor de 24-70L gaan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 29 maart 2011 @ 15:45:22 #145
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94764068
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Inderdaad, als je familieportretten wilt maken dan is een groothoek handiger. Vooralsnog zou ik voor de 24-70L gaan.
Als ze zelf aangeeft een groothoek te prefereren, waarom niet?

In ieder geval. Ik zou niet zomaar een 24-70mm lens aanschaffen als je niet heel zeker weet dat ze zo'n lens graag zou willen hebben.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 15:47:31 #146
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94764146
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:45 schreef problematiQue het volgende:
Als ze zelf aangeeft een groothoek te prefereren, waarom niet?

In ieder geval. Ik zou niet zomaar een 24-70mm lens aanschaffen als je niet heel zeker weet dat ze zo'n lens graag zou willen hebben.
Als ze nu 17-55 gebruikt op een cropcamera, dan lijkt me 24-70 op een FF de meest logische keuze.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_94764513
Oh ok, duidelijk.
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:45 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Als ze zelf aangeeft een groothoek te prefereren, waarom niet?

In ieder geval. Ik zou niet zomaar een 24-70mm lens aanschaffen als je niet heel zeker weet dat ze zo'n lens graag zou willen hebben.
Daarom probeer ik er een beetje achter te komen.:)
Net toen ik erover begon (stel dat je een gratis camera uit mocht zoeken met lens) zei ze: Canon 5DMK2 met 24-105 en een 16-35 of een 17-40.
Ik weet niet waarom ze deze 2 lenzen koos maar het zou me wat.

Daarna vraagt ze me ook nog, waarom vraag je toch al deze dingen?
Ik heb geen geld voor zo'n camera en ik zie ook niet in dat ik de camera zomaar van de Kerstman of Sinterklaas krijg.
Haha, ze heeft geen idee!
  dinsdag 29 maart 2011 @ 16:02:31 #148
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94764817
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:55 schreef Bientjes het volgende:
Oh ok, duidelijk.

[..]

Daarom probeer ik er een beetje achter te komen.:)
Net toen ik erover begon (stel dat je een gratis camera uit mocht zoeken met lens) zei ze: Canon 5DMK2 met 24-105 en een 16-35 of een 17-40.
Ik weet niet waarom ze deze 2 lenzen koos maar het zou me wat.
Een 5DII + 24-105 + 17-40 is bij foka.nl net 104 euro boven je budget: http://www.foka.nl/site/i(...)fo&products_id=13528 + http://www.foka.nl/site/canon-ef-1740-mm-f40-l-usm-p-268.html

Zoek nog even verder naar een betere deal en je bent er :)
  FOK!fotograaf dinsdag 29 maart 2011 @ 16:03:37 #149
145146 Andyy
pi_94764869
Of je kan die 100 euro misschien eraf praten als je het als set koopt :Y
pi_94774202
Poeh, dat is best goedkoop bij Foka zeg.
Is nogal een prijsverschil met Konijnenberg alleen is Den Ham wel een stuk dichterbij voor mij.
Misschien krijg ik bij Konijnenberg ook nog wel iets van de prijs af of kunnen ze me een matsen met een geheugenkaart oid..
pi_94774256
Ach, met alleen een 5D2 met 24-105 kom je ook al een behoorlijk eind hoor. Kan me niet voorstellen dat ze dan voor haar opleiding nog echt heel veel tekort komt in ieder geval. Een groothoeklens als de 17-40 is daarna wel een logische aanschaf, maar daar zou je eventueel ook mee kunnen wachten als dit alles in één keer een beetje te gek wordt. (al maakt alles in één keer kopen het waarschijnlijk wel makkelijk wat over de prijs te onderhandelen natuurlijk)

't Zou wel een fantastische set zijn in ieder geval. :) En vergis je niet in de 24-105, op de 5D2 is dat ook al een heel aardige groothoek; op haar huidige body zou dat vergelijkbaar zijn met 15mm en voor zover ik uit je verhaal begrijp is ze dat ook gewend, dus dan zou de 17-40 misschien niet eens direct nodig zijn.
pi_94775043
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:02 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Een 5DII + 24-105 + 17-40 is bij foka.nl net 104 euro boven je budget: http://www.foka.nl/site/i(...)fo&products_id=13528 + http://www.foka.nl/site/canon-ef-1740-mm-f40-l-usm-p-268.html

Zoek nog even verder naar een betere deal en je bent er :)
vergeet niet dat een extra accu, UV filters en een extra geheugenkaartje geen overbodige luxe zijn. Zit je toch al gauw op ¤300 extra
pi_94776677
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 19:41 schreef Omniej het volgende:
Ach, met alleen een 5D2 met 24-105 kom je ook al een behoorlijk eind hoor. Kan me niet voorstellen dat ze dan voor haar opleiding nog echt heel veel tekort komt in ieder geval. Een groothoeklens als de 17-40 is daarna wel een logische aanschaf, maar daar zou je eventueel ook mee kunnen wachten als dit alles in één keer een beetje te gek wordt. (al maakt alles in één keer kopen het waarschijnlijk wel makkelijk wat over de prijs te onderhandelen natuurlijk)

't Zou wel een fantastische set zijn in ieder geval. :) En vergis je niet in de 24-105, op de 5D2 is dat ook al een heel aardige groothoek; op haar huidige body zou dat vergelijkbaar zijn met 15mm en voor zover ik uit je verhaal begrijp is ze dat ook gewend, dus dan zou de 17-40 misschien niet eens direct nodig zijn.
Aha, dan kom ik op 2 opties uit

- 5D2 + 24-105 en een 17-40 erbij zonder enige accessoires
- 5D2 + 24-105 met wat accessoires zoals geheugenkaart e.d.

Kan ze of de 17-40 óf de accessoires mooi zelf halen.
Ben ook niet van het algemeen fonds. :)
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:23:35 #154
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94776765
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:22 schreef Bientjes het volgende:

[..]

Aha, dan kom ik op 2 opties uit

- 5D2 + 24-105 en een 17-40 erbij zonder enige accessoires
- 5D2 + 24-105 met wat accessoires zoals geheugenkaart e.d.

Kan ze of de 17-40 óf de accessoires mooi zelf halen.
Ben ook niet van het algemeen fonds. :)
Geef haar dan de accerssoires. Heb je meer aan dan een lens waarvan je geeneens weet of je het nodig hebt.

Edit: Weet je vriendin dat je dit doet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94776918
Nope, ze weet er niks van. Het is ook een cadeau.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:28:40 #156
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94777138
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:25 schreef Bientjes het volgende:
Nope, ze weet er niks van. Het is ook een cadeau.
Is het dan niet verstandig om is een keer hier over te beginnen? Of anders info inwinnen op haar school?
Ik vind 't hartstikke tof dat je zoveel geld over hebt voor je vriendin, maar het is ook lullig als je een "miskoop" begaat.
Misschien heeft ze wel meer aan een goedkopere body met meer/betere/andere lenzen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94777141
Ik zou voor de 5D2 met 24-105 en accessoires gaan. :)

De 17-40 heeft niet zo gek veel meerwaarde als dat ten koste moet gaan van de basisaccessoires zoals geheugenkaarten. Kun je beter een mooie, complete set geven waar ze meteen flink mee vooruit kan. De 17-40 kan ze er dan zelf later altijd nog bij kopen als ze echt meer behoefte blijkt te hebben aan groothoek.

Sowieso zou ik de 17-40 er niet zo gauw bij doen als ze er zelf niet vanaf weet. 't Is wel een erg mooie lens (heb hem zelf ook onlangs gekocht als toevoeging op de 5D2 en 24-105) dus onlogisch is het niet, maar da's iets waar ze beter zelf over kan beslissen. Is toch wel even 600 euro waar je over praat.
pi_94777841
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Is het dan niet verstandig om is een keer hier over te beginnen? Of anders info inwinnen op haar school?
Ik vind 't hartstikke tof dat je zoveel geld over hebt voor je vriendin, maar het is ook lullig als je een "miskoop" begaat.
Misschien heeft ze wel meer aan een goedkopere body met meer/betere/andere lenzen.
Ze zei vanmiddag al, als ze een camera mocht kiezen welke dit dan zou zijn + welke lens of lenzen, en dit was haar keus.
50 of 60D vind ze ook geweldig maar dit komt meer omdat het haar budget is.
Ze kijkt niet naar camera's die ze niet kan betalen dus ben niet bang voor een miskoop aangezien ze er zelf al ooit mee heeft mogen werken bij een stage.

@Omniej:
Ik vind het wel belangrijk dat ze gelijk uit de voeten kan dus kan beter voor de accessoires gaan idd.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:43:24 #159
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94778023
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:39 schreef Bientjes het volgende:

[..]

Ze zei vanmiddag al, als ze een camera mocht kiezen welke dit dan zou zijn + welke lens of lenzen, en dit was haar keus.
50 of 60D vind ze ook geweldig maar dit komt meer omdat het haar budget is.
Ze kijkt niet naar camera's die ze niet kan betalen dus ben niet bang voor een miskoop aangezien ze er zelf al ooit mee heeft mogen werken bij een stage.

@Omniej:
Ik vind het wel belangrijk dat ze gelijk uit de voeten kan dus kan beter voor de accessoires gaan idd.
Dan moet het wel goedkomen ja!
Ik kan je verder geen advies kwa accessoires geven, daarvoor moet je toch echt bij Omniej zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94778099
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:43 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dan moet het wel goedkomen ja!
Ik kan je verder geen advies kwa accessoires geven, daarvoor moet je toch echt bij Omniej zijn.
Haha, iig bedankt voor de informatie en de snelle reacties. Echt top! :)
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:45:23 #161
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94778133
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:44 schreef Bientjes het volgende:

[..]

Haha, iig bedankt voor de informatie en de snelle reacties. Echt top! :)
Saaie film+fok op een scherm ernaast. :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94778250
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:45 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Saaie film+fok op een scherm ernaast. :P
Ah vandaar.
Voetbal + fok kan ook. :)
pi_94780694
voor accesoires:

2e accu lijkt me duidelijk
UV filter, de hoya HD serie is erg goed (uiteraard wel het goede filterdiameter nemen, dus die van de lens).
voor CF kaartje(s): sandisk CF 8.0GB extreme (60mbs), of 16gb, aangezien een rawfile van 18 of 21 mpx al snel 40mb is.. :7
Uiteraard kan de ultra (ipv extreme) ook, kost de helft.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2011 21:25:09 ]
pi_94789209
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 21:24 schreef andreas612 het volgende:
aangezien een rawfile van 18 of 21 mpx al snel 40mb is.. :7
Uiteraard kan de ultra (ipv extreme) ook, kost de helft.
Dat lijkt me een tikkeltje overdreven. Ga liever uit van 20-25 MB. (en dan dichter bij 25 dan bij 20, maar zeker geen 40)

Verder zijn Ultra II's voor normaal gebruik in principe voldoende. Spreekt voor zich dat snellere kaarten natuurlijk fijner zijn voor het overzetten van de bestanden, maar tijdens het fotograferen zul je met een Ultra II niets te kort komen.

Wat de UV-filters betreft, zou ik Bientjes aanraden om even te checken of z'n vriendin nu ook al zulke filters gebruikt of niet. Stel dat ze er niets van moet hebben, zou het enorme geldverspilling zijn om ze maar op de gok te kopen.
pi_94791076
Voldoet voor de Canon 350D deze?
  woensdag 30 maart 2011 @ 02:43:20 #166
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94794741
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 21:24 schreef andreas612 het volgende:
voor accesoires:

2e accu lijkt me duidelijk
UV filter, de hoya HD serie is erg goed (uiteraard wel het goede filterdiameter nemen, dus die van de lens).
voor CF kaartje(s): sandisk CF 8.0GB extreme (60mbs), of 16gb, aangezien een rawfile van 18 of 21 mpx al snel 40mb is.. :7
Uiteraard kan de ultra (ipv extreme) ook, kost de helft.
Een UV filter is echt niet per se nodig hoor.
  woensdag 30 maart 2011 @ 02:45:03 #167
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94794760
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 19:39 schreef Bientjes het volgende:
Poeh, dat is best goedkoop bij Foka zeg.
Foka bezorgt ook, en dan is het net zo goedkoop :)
pi_94794979
Kut dat een tweedehands Sony hx1 voor maar ¤150 ook wel erug aantrekkelijk is i.p.v. de Canon...
pi_94800126
quote:
Op woensdag 30 maart 2011 02:45 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Foka bezorgt ook, en dan is het net zo goedkoop :)
Ze laten het vast door TNT, DHL of DPD bezorgen.
Als dat zo is dan rijd ik liever zelf die kant op omdat ik weet hoe sommige mensen die daar werken er soms mee omgaan.

Ze gebruikt nu wel een uv filter.
Gewoon een normale hoya zei ze.
Ik denk dat ik maar eens even een keer de auto pak en wat offertes opvraag aangezien de prijzen bij sommige winkels nogal verschillen. :)
pi_94804442
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 23:27 schreef Omniej het volgende:

[..]

Dat lijkt me een tikkeltje overdreven. Ga liever uit van 20-25 MB. (en dan dichter bij 25 dan bij 20, maar zeker geen 40)

Verder zijn Ultra II's voor normaal gebruik in principe voldoende. Spreekt voor zich dat snellere kaarten natuurlijk fijner zijn voor het overzetten van de bestanden, maar tijdens het fotograferen zul je met een Ultra II niets te kort komen.

Wat de UV-filters betreft, zou ik Bientjes aanraden om even te checken of z'n vriendin nu ook al zulke filters gebruikt of niet. Stel dat ze er niets van moet hebben, zou het enorme geldverspilling zijn om ze maar op de gok te kopen.
hoezo overdreven? momenteel zit ik met 12mpx op raw ook al tegen de 20mb aan... laat staan als de resolutie bijna verdubbelt.

En persoonlijk vind ik UV filters wel nodig. Gewoon altijd zorgen dat het glas van de lens onbeschadigd blijft. En met een goede UV filter heb je praktisch geen kwaliteitsverlies.
  woensdag 30 maart 2011 @ 12:49:40 #171
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94804510
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2011 12:47 schreef andreas612 het volgende:

[..]

hoezo overdreven? momenteel zit ik met 12mpx op raw ook al tegen de 20mb aan... laat staan als de resolutie bijna verdubbelt.

En persoonlijk vind ik UV filters wel nodig. Gewoon altijd zorgen dat het glas van de lens onbeschadigd blijft. En met een goede UV filter heb je praktisch geen kwaliteitsverlies.
Das gek. Met 10.1 mpx zit ik op 9-10, soms 8 of 11 MB aan. En mijn broertje met zijn 12 mpx zit op ........ 12. Wat voor camera heb je?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94804602
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 12:49 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Das gek. Met 10.1 mpx zit ik op 9-10, soms 8 of 11 MB aan. En mijn broertje met zijn 12 mpx zit op ........ 12. Wat voor camera heb je?
5D
  woensdag 30 maart 2011 @ 12:53:43 #173
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94804687
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2011 12:51 schreef andreas612 het volgende:

[..]

5D
Komt het dan niet omdat je hem dichtknijpt van 21 mp?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94804946
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 12:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Komt het dan niet omdat je hem dichtknijpt van 21 mp?
geen idee, maar de bestanden van de 1Ds mark II zijn tov de 1D mark II ook 2x zo groot.

klein overzichtje, dit zijn gemiddelde waarden..



hoe bedoel je dichtknijpen? ik heb de versie I van de 5D

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2011 13:02:03 ]
pi_94812768
Ik heb de II, en ik zit op zo'n 25 MB per foto.

Edit: Ja, de iso is inderdaad wel relevant. Ik schiet vaak gewoon op iso 100, had geen rekening gehouden met de wat meer exotische iso's inderdaad. :)
pi_94838653
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 00:11 schreef Iemand91 het volgende:
Voldoet voor de Canon 350D deze?
Iemand? O-)
pi_94845773
Ik ga deze zomer op vakantie naar Canada, en ik ben van plan om daar zowel natuurfoto's als foto's in steden te gaan maken. Mijn budget is max. 400 euro, en ik heb op dit moment een Panasonic FZ100 op het oog (ik vind zowel een redelijke groothoek als een behoorlijke zoom belangrijk). Ik ging er vanuit dat deze camera ook bij iets minder belichte situaties ook nog wel redelijke foto's kon maken, maar ik heb hier een link van dpreview: http://dpreview.com/previews/panasonicdmcfz100/ waarbij ik toch mijn twijfels krijg! De scherpte, ruis, kleurechtheid en chromatische abberatie zijn bij de FZ100 een stuk erger dan bij de goedkopere FZ38. Zou het dus kwalitatief gezien beter zijn om een FZ38 aan te schaffen (ondanks de beperktere groothoek/zoom/snelheid)? Of moet ik kijken naar nóg een andere camera? Ik wil dus scherpe foto's kunnen maken (goede lens/stabilisatie) in een redelijk zoombereik, en ook bij iets mindere verlichting. HD filmen e.d. is voor mij niet van belang.
  donderdag 31 maart 2011 @ 11:10:26 #178
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94846759
Als je veel waarde hecht aan goede prestaties bij weinig licht, dan zul je ergens je eisen wat moeten bijstellen. Er zijn compacte cameras met net iets grotere sensoren en net iets lichtsterkere lensen (beide zorgen voor betere prestaties bij weinig licht), maar die hebben niet het zoombereik van de cameras waar jij naar kijkt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Canon S95 of G12 (of S90, G10), Panasonic LX5 (of LX3), Samsung EX1 of Olympus XZ-1.

In de klasse waar jij naar kijkt (met >20x zoomlenzen) zul je geen cameras vinden die het goed doen bij slecht licht. Voor zo'n zoombereik heb je én een kleine sensor nodig, én de lens kan niet echt heel lichtsterk zijn. Je zou ook nog kunnen kijken naar een tweedehands spiegelreflex, maar dat is weer een heel ander type camera.

[ Bericht 11% gewijzigd door problematiQue op 31-03-2011 11:28:25 ]
pi_94850598
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 11:10 schreef problematiQue het volgende:
Als je veel waarde hecht aan goede prestaties bij weinig licht, dan zul je ergens je eisen wat moeten bijstellen. Er zijn compacte cameras met net iets grotere sensoren en net iets lichtsterkere lensen (beide zorgen voor betere prestaties bij weinig licht), maar die hebben niet het zoombereik van de cameras waar jij naar kijkt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Canon S95 of G12 (of S90, G10), Panasonic LX5 (of LX3), Samsung EX1 of Olympus XZ-1.

In de klasse waar jij naar kijkt (met >20x zoomlenzen) zul je geen cameras vinden die het goed doen bij slecht licht. Voor zo'n zoombereik heb je én een kleine sensor nodig, én de lens kan niet echt heel lichtsterk zijn. Je zou ook nog kunnen kijken naar een tweedehands spiegelreflex, maar dat is weer een heel ander type camera.
Aha, weer wat geleerd. Alleen de camera's die je als voorbeeld noemt hebben wel een heel klein zoombereik. Ik zoek eigenlijk wel naar zo'n breed zoombereik (liefst >15x), maar waarbij de ruisvorming nog redelijk is (hoeft niet extreem goed). Zoals bijvoorbeeld bij de FZ38, wat ik nog steeds vreemd vind aangezien dit een 'simpelere' camera is dan de FZ100. Spiegelreflex is geen optie voor mij, te zwaar en te duur, niet handzaam om mee te nemen.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 april 2011 @ 08:12:29 #180
17893 Forno
pi_94890456
Alle compact's vallen door de mand bij weinig licht.
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:44:09 #181
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94898314
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 12:59 schreef knight_90 het volgende:

[..]

Aha, weer wat geleerd. Alleen de camera's die je als voorbeeld noemt hebben wel een heel klein zoombereik. Ik zoek eigenlijk wel naar zo'n breed zoombereik (liefst >15x), maar waarbij de ruisvorming nog redelijk is (hoeft niet extreem goed). Zoals bijvoorbeeld bij de FZ38, wat ik nog steeds vreemd vind aangezien dit een 'simpelere' camera is dan de FZ100. Spiegelreflex is geen optie voor mij, te zwaar en te duur, niet handzaam om mee te nemen.
Laat anders is een foto zien van wat jij nog goed vind? Anders moeten wij gaan beoordelen wat jij niet veel vind.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94903073
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:44 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Laat anders is een foto zien van wat jij nog goed vind? Anders moeten wij gaan beoordelen wat jij niet veel vind.
De prestatie van de FZ38 hier vind ik ruim voldoende. Ik begrijp dan ook niet waarom de FZ38 in deze test zoveel beter presteert dan de FZ100.
  vrijdag 1 april 2011 @ 15:34:05 #184
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94904725
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:24 schreef Iemand91 het volgende:
De nieuwe aanwinst:
[ afbeelding ]
Eindelijk ;) Veel plezier ermee!
  vrijdag 1 april 2011 @ 17:18:31 #185
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_94908759
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 12:59 schreef knight_90 het volgende:

[..]

Aha, weer wat geleerd. Alleen de camera's die je als voorbeeld noemt hebben wel een heel klein zoombereik. Ik zoek eigenlijk wel naar zo'n breed zoombereik (liefst >15x), maar waarbij de ruisvorming nog redelijk is (hoeft niet extreem goed). Zoals bijvoorbeeld bij de FZ38, wat ik nog steeds vreemd vind aangezien dit een 'simpelere' camera is dan de FZ100. Spiegelreflex is geen optie voor mij, te zwaar en te duur, niet handzaam om mee te nemen.
Is 500g tegen 700g zo veel verschil???
sterker nog.. een Olympus pen zit rond de 400g. Zelfs lichter dan die FZ camera's ...
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_94947283
Hallo,
Wat raden jullie voor een compact / superzoom camera aan?
Ik zie ontzettend veel modellen. In principe heb ik maar 3 eisen:

1. compact/makkelijk meenemen (op de fiets e.d.)
2. Accu-oplaadbaar (dus geen batterijen)
3. Hele mooie foto's maken! (zo goed mogelijk voor de prijs)

Functies zoals gps en filmen hoeft voor mij niet.
Ik denk dat ik tussen de 200 en 250 euro wil uitgeven :)
  zaterdag 2 april 2011 @ 21:18:03 #187
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94954864
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:17 schreef RobBor het volgende:
Hallo,
Wat raden jullie voor een compact / superzoom camera aan?
Ik zie ontzettend veel modellen. In principe heb ik maar 3 eisen:

1. compact/makkelijk meenemen (op de fiets e.d.)
2. Accu-oplaadbaar (dus geen batterijen)
3. Hele mooie foto's maken! (zo goed mogelijk voor de prijs)

Functies zoals gps en filmen hoeft voor mij niet.
Ik denk dat ik tussen de 200 en 250 euro wil uitgeven :)
Wat dacht je hiervan?

http://www.canon.nl/For_H(...)_SX220_HS/index.aspx
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_94960707
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2011 21:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat dacht je hiervan?

http://www.canon.nl/For_H(...)_SX220_HS/index.aspx
Ziet er mooi uit!
Ik hoor ook veels goeds van de panasonics, die zijn ietsjes kleiner dacht ik.
Zijn er geen compacts meer met zo'n kijkvenstertje ??(dat je wat beter kunt richten zeg maar)
  zondag 3 april 2011 @ 23:05:22 #189
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_95004261
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 23:36 schreef RobBor het volgende:
Ziet er mooi uit!
Ik hoor ook veels goeds van de panasonics, die zijn ietsjes kleiner dacht ik.
Zijn er geen compacts meer met zo'n kijkvenstertje ??(dat je wat beter kunt richten zeg maar)
Compactcamera's met een zoeker worden steeds schaarser wat ik persoonlijk heel jammer vind. Je bent al snel aangewezen op de duurdere modellen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_95057973
quote:
15s.gif Op zondag 3 april 2011 23:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Compactcamera's met een zoeker worden steeds schaarser wat ik persoonlijk heel jammer vind. Je bent al snel aangewezen op de duurdere modellen.
En dan heb je meteen een groter model te pakken als ik de modellen zo bekijk.
Echt jammer, zo een kijkvenstertje vind ik echt handig voor beter te richten (trilt niet zo) en bij zonnig weer (reflecties in het scherm)
  dinsdag 5 april 2011 @ 20:28:08 #191
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95087274
Voor het broertje van een vriend van me ben ik een beetje op zoek naar een digitale camera die net wat meer kan dan simpel compacte, maar geen DSLR (want duur)

Hij is echt geïnteresseerd in fotografie en wil ook echt moeite er in steken en doorgroeien. Vandaar dat hij op zoek is naar een camera waar je dingen zelf in kan stellen.
Dingen als diafragma, sluitertijden en isowaarden zijn termen die hij al kent. Dat zegt wel wat aangezien hij nog jong is (13/14 volgens mij) en nu nog geen camera heeft.

Zelf heb ik al even lopen zoeken en kom ik uit op:

Canon ixus 310 HS (270 euro)
Canon SX130 IS (150 euro)
Pentax X90 (260 euro)
Panasonic DMC FZ100 (360 euro)

Vergeet ik een camera die perfect is voor hem?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 6 april 2011 @ 02:04:42 #192
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_95105391
Tweedehands spiegelreflex?
  woensdag 6 april 2011 @ 06:33:22 #193
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95106344
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 02:04 schreef problematiQue het volgende:
Tweedehands spiegelreflex?
Tsja, dat hangt echt van zijn budget af.
Ik, de man met de meeste tweedehands spullen hier, had die optie geeneens overwogen :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_95255754
Hey iedereen,

Heb net topic geopend in V&A maar d8 post het hier ook even:

"Hallo iedereen,

Ik ben student, vind fotograferen leuk en wil wel eens iets meer dan een digitale compact camera. Zit een beetje te kijken voor een spiegelreflex camera en ben via reviewsites en forums uitgekomen bij de Pentaxk10d( of gewoon canon 500d, maar is duurder). Een goede en betaalbare 2dehands camera.

Ik ben dus op zoek naar het liefst een leuke complete betaalbare set:
- Camera body
- Allround objectief. graag een 18-200 lens, omdat hij ook vooral voor reizen gebruik gaat worden.
- Eventueel extra batterij, tas, grip, geheugenkaart etcc zou meegenomen zijn.

En natuurlijk het liefst scherp geprijst, richtprijs is een beetje afhankelijk van de compleetheid van set.
Iemand iets liggen? laat me weten via pm of het topic.

edit: Ohjah! Ik kom uit omgeving Tilburg en kom vanwege stage ook regelmatig in Arnhem. Daar ergens in de buurt zou prettig zijn aangezien ik de camera graag op zou halen ipv verzenden."

topic in V&A = [GEZ] Spiegelreflex camera (Pentax k10D)
pi_95261717
misschien kijken voor een 2e hands 40D? ipv de pentax, beide goede camera's hoor, maar volgens mij heeft pentax geen 18-200, maar een 50-200.. dus dan moet je er nog een lens bij nemen om hetzelfde gebied te dekken.

De 40D presteert alleen wat beter qua ruis:

http://www.dxomark.com/in(...)/%28appareil1%29/180|0/%28appareil2%29/212|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Pentax

edit: je moet ff de hele link kopieren

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2011 15:39:17 ]
pi_95263145
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:38 schreef andreas612 het volgende:
volgens mij heeft pentax geen 18-200, maar een 50-200.. dus dan moet je er nog een lens bij nemen om hetzelfde gebied te dekken.
Pentax heeft een 18-250.
pi_95263692
Maar sigma of tamron 18-200 lens kan ook op de pentax toch?
pi_95264103
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 16:24 schreef Superrudi het volgende:
Maar sigma of tamron 18-200 lens kan ook op de pentax toch?
jup :)
wist het niet zeker, maar de 18-250 is er dus ook.
  FOK!fotograaf maandag 11 april 2011 @ 17:04:01 #199
73911 ultra_ivo
pi_95348291
En Canon heeft geen anti-shake, Pentax wel.
  FOK!fotograaf maandag 11 april 2011 @ 17:10:38 #200
145146 Andyy
pi_95348565
Maar dat werkt niet echt ideaal, vooral niet als je telelenzen gebruikt
  FOK!fotograaf maandag 11 april 2011 @ 17:13:58 #201
73911 ultra_ivo
pi_95348707
quote:
6s.gif Op maandag 11 april 2011 17:10 schreef Andyy het volgende:
Maar dat werkt niet echt ideaal, vooral niet als je telelenzen gebruikt
Er ooit mee gewerkt of praat je de folders na? Bij mij werkt 't erg goed.
  maandag 11 april 2011 @ 17:22:46 #202
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95349042
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:04 schreef ultra_ivo het volgende:
En Canon heeft geen anti-shake, Pentax wel.
Anti shake? Bij Canon heet dat IS? Of is het niet hetzelfde?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf maandag 11 april 2011 @ 17:25:00 #203
145146 Andyy
pi_95349128
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:13 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Er ooit mee gewerkt of praat je de folders na? Bij mij werkt 't erg goed.
Wel eens vastgehouden en er wat mee rond geschoten :+
Maar IS in de lens is specifiek voor die lens wat het dus efficienter maakt, in de Pentax' en Sony's heb je gewoon allround IS
  FOK!fotograaf maandag 11 april 2011 @ 17:25:34 #204
145146 Andyy
pi_95349152
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Anti shake? Bij Canon heet dat IS? Of is het niet hetzelfde?
Iedere fabrikant heeft z'n eigen benaming voor de stabilisatie :P
VC IS OS AS etc etc
pi_95350177
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Anti shake? Bij Canon heet dat IS? Of is het niet hetzelfde?
Is wel hetzelfde, maar verschil is dus dat het bij Canon niet in de bodies zit.
  FOK!fotograaf maandag 11 april 2011 @ 18:25:44 #206
73911 ultra_ivo
pi_95351660
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:53 schreef Omniej het volgende:

[..]

Is wel hetzelfde, maar verschil is dus dat het bij Canon niet in de bodies zit.
Precies. En dus met elke lens werkt. Je hoeft dus niet iedere keer te betalen voor de IS (of welke naam je het ook geeft). In theorie zal er wel verschil in zitten, in de praktijk is het beter om het wel te hebben dan het niet.
pi_95352576
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:25 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Precies. En dus met elke lens werkt. Je hoeft dus niet iedere keer te betalen voor de IS (of welke naam je het ook geeft). In theorie zal er wel verschil in zitten, in de praktijk is het beter om het wel te hebben dan het niet.
praktijk is wel een beetje te ruim verwoord.. ik heb nog nooit IS nodig gehad.
  FOK!fotograaf maandag 11 april 2011 @ 19:21:24 #208
73911 ultra_ivo
pi_95354144
quote:
7s.gif Op maandag 11 april 2011 18:47 schreef andreas612 het volgende:

[..]

praktijk is wel een beetje te ruim verwoord.. ik heb nog nooit IS nodig gehad.
Het hangt een beetje van je onderwerpenkeuze af. Ik heb het in ieder geval vaak nodig (en die versie van Pentax heeft me nooit teleurgesteld). Scheelt een hoop gerommel met een schouderstatief.
pi_95355606
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:25 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Precies. En dus met elke lens werkt. Je hoeft dus niet iedere keer te betalen voor de IS (of welke naam je het ook geeft). In theorie zal er wel verschil in zitten, in de praktijk is het beter om het wel te hebben dan het niet.
Ja ach, de voordelen zijn op zich vrij duidelijk, maar aan de andere kant is de aanwezigheid van beeldstabilisatie in de body voor mij nog nooit een reden geweest om een bepaalde body te overwegen. 't Is wat mij betreft een leuke bijkomstigheid, maar meer ook niet. :P
  FOK!fotograaf maandag 11 april 2011 @ 22:19:18 #210
73911 ultra_ivo
pi_95367181
Ik heb zat foto's gemaakt die ik zonder stabilisatie niet kon maken. Met name allerhande muziekgelegenheden waar amper licht is. Voorheen met schouderstatief, tegenwoordig met stabilisatie. Dan kun je een 85mm lens op iets van 1/25 nog stabiel houden. (en hopen dat je onderwerp net op het juiste moment niet beweegt)
pi_95460481
Wat zou een goede prijs zijn voor de volgende set? en wat vinden jullie van de set?

Pentax K10D met originele batterygrip. Handig als trekker, voor als je langere tijd geen stopcontact bij de hand hebt, want dit toestel gebruikt accu's ipv. penlites.
Gekocht van forumlid, helaas zonder originele doos. Is in uitstekende staat, heb er tot nu toe met veel plezier mee gefotografeerd. Heb wel nederlandse handleiding.

Objectieven:
Tamron 28-200 3,5-4,5 AF. Pentax heeft dit objectief onder eigen naam verkocht, maar is dus verder helemaal gelijk. Allround objectief.
Cosina 16-30 3,5-4,5 AF Goed voor kleine ruimten en in de steden.

Anderen:
Originele band, filters.
  donderdag 14 april 2011 @ 03:13:05 #212
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_95477486
Ik heb geen flauw idee hoe goed die lenzen zijn, dus het is ook moeilijk te zeggen wat een goede prijs hiervoor zou zijn.
pi_95489360
Ik heb even een objectieve :P blik nodig op onderstaande. Ik wil de GH2 (of, als hij snel bekend gemaakt wordt, de G3) van panasonic aanschaffen. Nu zijn er twee kits, eentje met een 14-45mm objectief, en eentje met een 14-140mm objectief. Details:

891 (kit) + 299 (extra lens)= 1190 euro
Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4.0-5.6
Filter-Diameter: 52mm
En:
Panasonic Lumix G Vario 14-45mm f/3.5-5.6 (lens bij kit)

Of de duurdere kit van 1349 euro:
Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/4.0
10x zoom objectief met geruisloos ontwerp specifiek voor HD video opname

Nu ben ik (nog) een totale lenzennoob. Maar iets zegt mij dat ik met de eerste (goedkopere) optie meer lens heb dan met de tweede, en goedkoper uit ben. Het enige is dan dat ik met het eerste twee lenzen moet verslepen, en met optie twee slechts een lens.

Klopt die theorie, of is optie twee zo'n ubergoede lens (en waarom?) dat dit toch de moeite is?
  donderdag 14 april 2011 @ 14:31:38 #214
247356 infp2009
More cowbell!
pi_95491010
Hey, de GH2 is een hele goede camera voor video, iets minder voor foto's dus wat wil je ermee doen?
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_95491648
Waarom zou hij iets minder voor foto's zijn? :P

Ik ga er voornamelijk foto's mee maken. Mn Lumix FZ7 (compactcamera) doet het nog prima, maar ik loop tegen wat beperkingen aan. Vooral de prestaties bij weinig licht (iso 80/100 is eigenlijk het enige werkbare) en het gebrek aan een hot shoe zijn de grootste 'klachten' na zeven jaar gebruik.

Twijfel is ontstaan tussen de G2 (in afwachting van de G3, maar daar is officieel nog niets over bekend) en de GH2, maar met name de hogere iso en de mindere ruis bij de GH2, en als 'leuke extra' de uitgebreide filmopties op de gh2 laten mij toch naar die camera kijken.
  donderdag 14 april 2011 @ 14:57:11 #216
247356 infp2009
More cowbell!
pi_95492086
http://www.engadget.com/2(...)ive-video-recording/

En op DxOmark kun je ook zien dat de sensor in de GH1 een hogere beoordeling krijgt... Maar goed, in de praktijk zul je het misschien niet merken. Ik wil maar zeggen dat hij eigenlijk meer op video gericht is.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_95495161
De sensors zijn toch vrijwel identiek? (Link: Mn huidige camera, de GH1 en de GH2). Daarnaast ligt het max iso bij de GH2 fors hoger dan bij de GH1.

http://www.dpreview.com/p(...)cts=panasonic_dmcfz7

(Maar goed, daar ging mn hele vraag eigenlijk ook niet over :D Al is het natuurlijk wel interesant om voor de koop daar goed op te letten).
  donderdag 14 april 2011 @ 16:10:55 #218
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_95495408
Heb je die 45-200mm echt nodig? Ik zou persoonlijk eerder de 20mmf1.7 als tweede lens erbij nemen.
pi_95495809
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:10 schreef problematiQue het volgende:
Heb je die 45-200mm echt nodig? Ik zou persoonlijk eerder de 20mmf1.7 als tweede lens erbij nemen.
Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat ik bij mijn huidige (compact)camera een enorm bereik heb, en dat ik dat ga 'missen'. Ik kan op het moment redelijke macro foto's maken op 4 centimeter afstand en tevens 12x optische zoom zonder vervorming, verkleuring etc.

Mocht ik mij hierin vergissen dan hoor ik het graag. Zo ben ik wel benieuwd waarom ik voor de 20mm f1.7 zou moeten gaan.

Overigens is dat nog geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag :P Klopt mijn theorie (en dus mijn basiskennis lenzen/objectieven) of slaat mijn theorie de plank compleet mis? :)
  donderdag 14 april 2011 @ 16:31:35 #220
247356 infp2009
More cowbell!
pi_95496506
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Mocht ik mij hierin vergissen dan hoor ik het graag. Zo ben ik wel benieuwd waarom ik voor de 20mm f1.7 zou moeten gaan.
Beste lens voor MFT, superscherp en lekker snel (focus en lichtsterk). Bovendien geeft het je een perfecte normale lens van 40mm eq. :)
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  donderdag 14 april 2011 @ 17:52:28 #221
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_95500038
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat ik bij mijn huidige (compact)camera een enorm bereik heb, en dat ik dat ga 'missen'. Ik kan op het moment redelijke macro foto's maken op 4 centimeter afstand en tevens 12x optische zoom zonder vervorming, verkleuring etc.
Macro ga je sowieso met geen van de drie lenzen redden, daar zul je een aparte lens voor moeten aanschaffen. Gebruik je het uiteinde van je zoomrange veel?

quote:
Zo ben ik wel benieuwd waarom ik voor de 20mm f1.7 zou moeten gaan.
Lichtsterk, klein, heel scherp. Alles wat een zoom niet is ;)

quote:
Overigens is dat nog geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag :P Klopt mijn theorie (en dus mijn basiskennis lenzen/objectieven) of slaat mijn theorie de plank compleet mis? :)
Ja, die klopt wel :)
pi_95500879
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 17:52 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Macro ga je sowieso met geen van de drie lenzen redden, daar zul je een aparte lens voor moeten aanschaffen. Gebruik je het uiteinde van je zoomrange veel?

Macro was ik al achter ja. Jammer dat de enige MFT macro lens een kapitaal kost. Qua zoom: Ja en nee. Ja, ik gebruik hem veel. Maar als veredelde verrekijker, of voor snapshots.
quote:
[..]

Lichtsterk, klein, heel scherp. Alles wat een zoom niet is ;)
Duidelijk :)

quote:
[..]

Ja, die klopt wel :)
Dan is die duurdere kit dus eigenlijk alleen zinvol als je niet al te veel wilt verslepen? :)
  donderdag 14 april 2011 @ 18:30:19 #223
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_95501370
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 18:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dan is die duurdere kit dus eigenlijk alleen zinvol als je niet al te veel wilt verslepen? :)
Of als je van plan bent veel te filmen.
pi_95502826
Omdat je dan meer met 1 lens af kan? :) Of ook om het 'geluidstille'? (Zo veel herrie maakt een lens toch niet? :D )
pi_95503003
Jammer dat de camera dan niet zonder kitlens te krijgen is, want als ik het zo bekijk zou eigenlijk de mooiste optie zijn om te gaan voor de 45-200mm f/4.0-5.6 + de 20mmf1.7 - en niet de 14-45mm.
  donderdag 14 april 2011 @ 21:16:01 #226
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95511516
Lijkt me sterk dat je hem niet los kan kopen. Bel anders eens een fotozaak op?
Kan je trouwens niet op deze camera grotere foto's maken en dus verder digitaal inzoomen (croppen) dan met je oude? Zo win je ook al wat zoom.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_95535750
Mn huidige verlanglijstje is -indien mogelijk zonder kitlens-:

Panasonic DMC-GH2 Zwart
Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4.0-5.6 Bulk
Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 Asph
Hoya UV Filter 52mm HMC C-Serie
Hoya UV Filter Hoya UV Filter 46mm HMC C-Serie
Metz Mecablitz 36 AF-5 Olympus/Panasonic
Omnibounce Sto-fen Metz 36 AF / Nikon SB-28
Naneu Pro Urban Gear U-30 Blauw
pi_95797493
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:32 schreef Superrudi het volgende:
Wat zou een goede prijs zijn voor de volgende set? en wat vinden jullie van de set?

Pentax K10D met originele batterygrip. Handig als trekker, voor als je langere tijd geen stopcontact bij de hand hebt, want dit toestel gebruikt accu's ipv. penlites.
Gekocht van forumlid, helaas zonder originele doos. Is in uitstekende staat, heb er tot nu toe met veel plezier mee gefotografeerd. Heb wel nederlandse handleiding.

Objectieven:
Tamron 28-200 3,5-4,5 AF. Pentax heeft dit objectief onder eigen naam verkocht, maar is dus verder helemaal gelijk. Allround objectief.
Cosina 16-30 3,5-4,5 AF Goed voor kleine ruimten en in de steden.

Anderen:
Originele band, filters.
Heb je al een k10d aangeschaft? Kijk eens voor de grap naar een k-7, die kosten sinds de k-5 uit is een appel en een ei voor een camera van 1 a 2 jaar oud. Betere stabilisatie, hij schrijft sneller foto's weg en flitst een stuk consistenter, bovendien een stuk compacter en steviger. Let op bij het kopen van een k10d (en k20d) dat er geen hoekjes van de plastic behuizing afgebroken zijn!

PS. Koop originele pentax lenzen, kosten wat maar zijn prijsvast, bovendien nemen de meeste mensen een pentax camera vanwege de top kwaliteit lenzen. De lenzen bij die deal kosten 2e hands misschien 50 - 60 euro samen.
pi_95805750
Heb de set complete set inmiddels overgenomen, ziet er goed uit! prijsverschil met k-7 is nog steeds groot als ik zo'n beetje op marktplaats kijk.
pi_95807160
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 14:24 schreef Superrudi het volgende:
Heb de set complete set inmiddels overgenomen, ziet er goed uit! prijsverschil met k-7 is nog steeds groot als ik zo'n beetje op marktplaats kijk.
Succes met je k10d, ik heb er zelf duizenden foto's mee geschoten. Kijk eens op marktplaats en ebay voor een DA 18-55mm WR lens, die heb je met een beetje geluk al voor een paar tientjes, is waarschijnlijk beter als de lenzen die je erbij kreeg en je camera + lens combo is meteen stof- en spatwaterdicht!

Pas overigens goed op met superzooms op de k10d, dat zijn echte stofzuigers iedere keer als je in en uitzoomt en hoewel de k10d wel dust removal heeft werkt deze niet zo goed als op nieuwere dslr's.
pi_95808729
Ok thnx! ik ga eens goed kijken:) merci!
pi_95900179
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:17 schreef RobBor het volgende:
Hallo,
Wat raden jullie voor een compact / superzoom camera aan?
Ik zie ontzettend veel modellen. In principe heb ik maar 3 eisen:

1. compact/makkelijk meenemen (op de fiets e.d.)
2. Accu-oplaadbaar (dus geen batterijen)
3. Hele mooie foto's maken! (zo goed mogelijk voor de prijs)

Functies zoals gps en filmen hoeft voor mij niet.
Ik denk dat ik tussen de 200 en 250 euro wil uitgeven :)
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2011 21:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat dacht je hiervan?

http://www.canon.nl/For_H(...)_SX220_HS/index.aspx
Ik zit ook te kijken naar een compacte.
Deze heb ik nu gevonden:

Die SX220
Sony Cyber-shot HX5V
Panasonic DMC-TZ6

Wat is de beste compacte - in elk geval niet zo'n ding met enorme hoeken en uitsteeksels eraan - camera van max rond de ¤200 nu in 2011? Deze genoemde camera's zijn maar suggesties hoor, dus als iemand nog iets beters kan noemen..!

[ Bericht 0% gewijzigd door Zombiehoofd op 23-04-2011 22:29:36 ]
  zaterdag 23 april 2011 @ 22:56:55 #233
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_95901924
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:13 schreef Zombiehoofd het volgende:
Wat is de beste compacte - in elk geval niet zo'n ding met enorme hoeken en uitsteeksels eraan - camera van max rond de ¤200 nu in 2011? Deze genoemde camera's zijn maar suggesties hoor, dus als iemand nog iets beters kan noemen..!
De beste camera is de camera die aan je wensen voldoet. Als vormgeving het enige criterium is dan zou ik ze in de winkel met elkaar vergelijken en kijken welke je het prettigst vindt om vast te houden. De genoemde camera's ontlopen elkaar niet veel qua eigenschappen, maar het is maar net waar je naar op zoek bent. Je hebt websites die de genoemde camera's met elkaar vergelijken:

http://snapsort.com/compa(...)asonic_Lumix_DMC-TZ6

http://snapsort.com/compa(...)_Cyber-shot_DSC-HX5v

http://snapsort.com/compa(...)_Cyber-shot_DSC-HX5v
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 24 april 2011 @ 11:38:13 #234
326094 Zombiehoofd
Nam nam nam
pi_95913124
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De beste camera is de camera die aan je wensen voldoet. Als vormgeving het enige criterium is dan zou ik ze in de winkel met elkaar vergelijken en kijken welke je het prettigst vindt om vast te houden. De genoemde camera's ontlopen elkaar niet veel qua eigenschappen, maar het is maar net waar je naar op zoek bent. Je hebt websites die de genoemde camera's met elkaar vergelijken:

http://snapsort.com/compa(...)asonic_Lumix_DMC-TZ6

http://snapsort.com/compa(...)_Cyber-shot_DSC-HX5v

http://snapsort.com/compa(...)_Cyber-shot_DSC-HX5v
Dank voor je reactie. Uiterlijk is niet zo belangrijk, als hij maar niet heel groot is.
Ik vind het altijd een beetje moeilijk om gewoon nummertjes te vergelijken. Uiteindelijk gaat het gewoon om wat voor foto's de camera in de praktijk maakt, toch? Natuurlijk telt het ook wel mee.
Maar die drie genoemde zijn allemaal wel goed en hebben een goede prijs-kwaliteit verhouding?
Ik denk nu dat ik voor die sony ga, die lijkt mij het beste uit die test, in een review op tweakers en die heeft een eisa award (ik weet niet of dat wat voorstelt) gekregen "als beste compacte camera in 2010-2011".

Edit:
En de CANON IXUS 220 HS, kent iemand die? Die komt beter dan die sony uit de test en is ook nog een stuk goedkoper. Heeft alleen niet zo veel optische zoom. Er zijn veel meer die veel goedkoper zijn en een hogere "score" halen op die website dan die de sony hx5v.

Nog een suggestie: Panasonic Lumix DMC-TZ10

[ Bericht 0% gewijzigd door Zombiehoofd op 24-04-2011 12:50:52 ]
pi_95924953
Ik ben op zoek naar een nieuwe compacte camera :)
Ik heb er niet zo heel veel verstand van :@ , dus wellicht kunnen jullie me hier helpen :)
(wilde al bijna een nieuw topic aanmaken, maar zag toen deze centrale)

Budget: maximaal ¤300,-

Formaat: Compacte camera, makkelijk mee te nemen dus niet al te groot.

Doel: Behalve voor de standaard vakantiefoto's wil ik de camera gebruiken voor het fotograferen van mn hobby; poppen. Dit gebeurt meestal binnen, een extreme zoom is dus ook helemaal niet nodig want ik fotografeer ze van dichtbij... Wat dus wel belangrijk is, is dat de camera goed functioneert in lowlight (?) want het licht is niet altijd heel fel (voorkeur voor daglicht) Het is puur hobby, ik doe nog niks met belichting etc. (wellicht in de toekomst) dus ik zoek een goede camera die eenvoudig goede foto's kan voortbrengen :P

Fotograaf: Absoluut amateur... een camera met goede auto-instellingen is dan ook een pré.

Huidige camera: Sony cybershot DSC-W210 steadyshot. Veel plezier van gehad, gewoon simpel in gebruik en foto's zijn oke (kunnen beter haha)

Welke camera's twijfel je over: Ik had zelf wat dingen opgezocht, en kwam uit op de sony cybershot DSC-WX10.

quote:
van de sony website (ik weet het, promotiepraatjes maar goed... wat moet een leek anders ;)

Betere foto's met meer helderheid
Hoe meer licht uw lens doorlaat in de camera, hoe beter. De hoogwaardige G-lens beschikt over een maximaal diafragma van f/2,4 (supergroothoek). Omdat er meer licht valt op de sensor van de camera, is dit toestel ideaal voor portretten en opnamen bij weinig licht.

Sensationele foto's bij weinig licht
Veel camera's hebben moeite om bij slecht licht scherpe, heldere foto's te maken. De revolutionaire Exmor R CMOS-sensor maakt de camera veel gevoeliger en reduceert beeldruis, voor prachtige, gedetailleerde foto's.

Eenvoudig betere foto's maken
Weet u niet precies welke camera-instellingen u moet kiezen voor een bepaalde scène? Geen probleem, want er is hulp. De Superior Auto-modus past automatisch de belichting en andere camera-instellingen aan voor het beste resultaat in een breed scala aan opnamesituaties.

Alleen nu gingen we het toestel bekijken bij de mediamarkt :') en vroegen we daar om wat informatie, kraakte die gast de cmos sensor volledig af, dat het zulke 'neppe foto's' maakt (?)
en kwam ie op de proppen met de panasonic lumix tz-18. De prijs was hetzelfde (dus daar ging het niet om lijkt me) maar volgens hem was ie VEEL beter (8>

Nu heb ik thuis dus wat informatie gezocht (ik ga niet over 1 nacht ijs) en die camera wordt vooral geprezen om zn zoom (niet mijn belangrijkste eis dus) en er werd zelfs gezegd die indoor in lowlight niet zo heel goed zou zijn...

dus nu weet ik niet zo goed wat ik nou moet geloven!

Wat vind ik belangrijk in een camera
- Handzaam formaat
- Niet te moeilijk, simpele point en shoot met goede automatische instellingen
- Binnenshuis moet ie goede foto's kunnen maken (maar ook buiten natuurlijk, voor de vakantiekiekjes c_/ )
- Beeldstabilisator is wel handig denk ik (? :'))
- Kunnen filmen (evt in HD) en tijdens het filmen kunnen zoomen.

En volgens mij was dat het wel :+ Adviezen zijn erg welkom!! Want ik zie door de bomen het bos niet meer :P Ik sta wel open voor andere camera's dan bovengenoemde (sony en panasonic) maar vertel ajb wel WAAROM je een bepaalde camera aanbeveelt! :+

thnx!! :@
they say a dirty mind is a joy forever...
  zondag 24 april 2011 @ 18:39:39 #236
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_95925883
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:38 schreef Zombiehoofd het volgende:
Dank voor je reactie. Uiterlijk is niet zo belangrijk, als hij maar niet heel groot is.
Ik vind het altijd een beetje moeilijk om gewoon nummertjes te vergelijken. Uiteindelijk gaat het gewoon om wat voor foto's de camera in de praktijk maakt, toch? Natuurlijk telt het ook wel mee.
Maar die drie genoemde zijn allemaal wel goed en hebben een goede prijs-kwaliteit verhouding?
Ik denk nu dat ik voor die sony ga, die lijkt mij het beste uit die test, in een review op tweakers en die heeft een eisa award (ik weet niet of dat wat voorstelt) gekregen "als beste compacte camera in 2010-2011".

Edit:
En de CANON IXUS 220 HS, kent iemand die? Die komt beter dan die sony uit de test en is ook nog een stuk goedkoper. Heeft alleen niet zo veel optische zoom. Er zijn veel meer die veel goedkoper zijn en een hogere "score" halen op die website dan die de sony hx5v.

Nog een suggestie: Panasonic Lumix DMC-TZ10
De CANON IXUS 220 HS heeft volgens mij dezelfde sensor als de CANON SX220 HS. De eerste heeft een groter diafragma waardoor je meer licht 'vangt' en uiteindelijk betere foto's kunt maken met bewolkt weer, schemer en binnenshuis. Een nadeel is het mindere telebereik. Persoonlijk hecht ik veel waarde aan lichtgevoeligheid van een camera, want daar draait het per slot van rekening om bij fotografie. Geen licht is geen foto. De Canon camera's die op HS eindigen zijn extra lichtgevoelig zonder al te veel ruis. Het voordeel van de Sony is de iets grotere hoek waarmee je kunt fotograferen, handig als je niet verder achteruit kunt om bv. een gebouw op de foto te zetten. De snelle burst van de Sony voor actiefoto's is mogelijk ook een overweging waard. Van de genoemde Panasonic's ben ik niet zo kapot van. Het heeft eigenlijk geen grote voordelen t.o.v. de Sony.

Als je geen specifieke wensen hebt op het gebied van groothoek, snelle burst en GPS zou ik voor de Canon gaan, omdat lichtgevoeligheid het meest parten speelt bij fotografie.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 24 april 2011 @ 18:52:35 #237
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_95926230
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 18:05 schreef Ladyxima het volgende:
Nu heb ik thuis dus wat informatie gezocht (ik ga niet over 1 nacht ijs) en die camera wordt vooral geprezen om zn zoom (niet mijn belangrijkste eis dus) en er werd zelfs gezegd die indoor in lowlight niet zo heel goed zou zijn...

dus nu weet ik niet zo goed wat ik nou moet geloven!

Onafhankelijk advies moet je geloven, en niet een verkoper die mogelijk van een slecht verkopende camera af wil komen ;)

http://snapsort.com/compare/Panasonic-TZ18-vs-Sony-WX10

Zoals je ziet wint de Sony met vlag en wimpel als het gaat om lichtgevoeligheid vanwege het grotere diafragma
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_95926364
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 18:52 schreef ACT-F het volgende:

Onafhankelijk advies moet je geloven, en niet een verkoper die mogelijk van een slecht verkopende camera af wil komen ;)

http://snapsort.com/compare/Panasonic-TZ18-vs-Sony-WX10

Zoals je ziet wint de Sony met vlag en wimpel als het gaat om lichtgevoeligheid vanwege het grotere diafragma
Zo'n gevoel had ik dus al... vond het zo typisch dat ie maar over die panasonic door bleef gaan.
Maar als je mn 'eisen' ziet, zou je dan die sony aanraden, of toch nog een andere?

En met die sony heb je natuurlijk de WX7/WX9/WX10 en ik zou niet weten welke dan "de beste is". De WX10 is de nieuwste en de duurste, maar is dat dan ook meteen "de beste" ?
they say a dirty mind is a joy forever...
  zondag 24 april 2011 @ 19:08:29 #239
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_95926608
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 18:58 schreef Ladyxima het volgende:
Zo'n gevoel had ik dus al... vond het zo typisch dat ie maar over die panasonic door bleef gaan.
Maar als je mn 'eisen' ziet, zou je dan die sony aanraden, of toch nog een andere?

En met die sony heb je natuurlijk de WX7/WX9/WX10 en ik zou niet weten welke dan "de beste is". De WX10 is de nieuwste en de duurste, maar is dat dan ook meteen "de beste" ?
De WX10 heeft met 2,4 het grootste diafragma dus het licht gevoeligst, de WX7 en WX9 hebben 2,6 (lager getal is groter diafragma). De verschillen zijn klein, maar toch. Mocht je i.c.m. een statief met lange sluitertijden willen fotograferen dan komt de Sony met max. 2 seconden minder goed uit de bus. Dan is de eerder genoemde Canon IXUS 220 HS een betere optie, en ook nog eens goedkoper. Bovendien heeft de Canon minder pixels wat meestal ten goede komt aan de lichtgevoeligheid.

http://snapsort.com/compare/Canon-IXUS-220HS-vs-Sony-WX10
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 24 april 2011 @ 22:40:36 #240
326094 Zombiehoofd
Nam nam nam
pi_95935043
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 18:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De CANON IXUS 220 HS heeft volgens mij dezelfde sensor als de CANON SX220 HS. De eerste heeft een groter diafragma waardoor je meer licht 'vangt' en uiteindelijk betere foto's kunt maken met bewolkt weer, schemer en binnenshuis. Een nadeel is het mindere telebereik. Persoonlijk hecht ik veel waarde aan lichtgevoeligheid van een camera, want daar draait het per slot van rekening om bij fotografie. Geen licht is geen foto. De Canon camera's die op HS eindigen zijn extra lichtgevoelig zonder al te veel ruis. Het voordeel van de Sony is de iets grotere hoek waarmee je kunt fotograferen, handig als je niet verder achteruit kunt om bv. een gebouw op de foto te zetten. De snelle burst van de Sony voor actiefoto's is mogelijk ook een overweging waard. Van de genoemde Panasonic's ben ik niet zo kapot van. Het heeft eigenlijk geen grote voordelen t.o.v. de Sony.

Als je geen specifieke wensen hebt op het gebied van groothoek, snelle burst en GPS zou ik voor de Canon gaan, omdat lichtgevoeligheid het meest parten speelt bij fotografie.
Heel erg bedankt voor je reactie _O_ Ben er nog niet uit, maar het is zeker verhelderend. Dit neem ik mee in mijn overweging! *O*
Maakt het wel heel moeilijk... Ik vind lichtgevoeligheid en grote hoek allebei wel belangrijk. Ik heb een schijthekel aan dat iets niet goed op een foto past. Maar misschien neig ik nu ietsjes meer naar die canon. :) Maar die heeft wel "maar" 5 optische zoom... :{ Maar hij is ook goedkoper...

[ Bericht 6% gewijzigd door Zombiehoofd op 25-04-2011 12:37:47 ]
  dinsdag 26 april 2011 @ 12:04:37 #241
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_95989239
Zo, zal me hier ook eens melden.

Ik ben voor mijn reis naar Oeganda in juli op zoek naar een spiegelreflexcamera. Het hoeft niets superspeciaals te zijn, maar het lijkt me beter om een DSLR mee te gaan slepen dan een compactcamera (die ik overigens evengoed meeneem) omdat je anders altijd nét te laat bent om een beest te fotograferen tijdens de safari... Nu was ik op Marktplaats een beetje aan het rondkijken voor tweedehands spul, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Had een bod uitgebracht op een Nikon D3000 één dorpje verder, maar helaas was ik net te laat. Nu zie ik bijvoorbeeld Canon EOS 350D's staan, zijn die goed genoeg om er nog even wat mee te experimenteren? Of zijn die al te erg verouderd inmiddels. Ik heb dus geen ervaring qua fotograferen, maar wil me er wel een beetje in verdiepen voor ik ga (krijg hulp van mijn zwager, die is er semi-professioneel mee bezig)

Of is het toch beter om gewoon een nieuwe Canon EOS 1000D te kopen bijvoorbeeld?
Don't let my username fool you...
pi_95989704
De 350D en 1000D ontlopen elkaar qua fotokwaliteit en mogelijkheden niet zo heel erg veel, al is de 1000D wel iets beter, maar als je de 350D voor een goede prijs tegenkomt, kun je daar ook lol van hebben.

Eerlijk gezegd lijkt mij de lens het belangrijkste voor een safari. Neem aan dat beesten ver weg staan en je dus een redelijk flinke telelens zult willen hebben... Had je hier al over nagedacht? (ook in je budget)
  dinsdag 26 april 2011 @ 13:44:13 #243
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_95992890
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 12:15 schreef Omniej het volgende:
De 350D en 1000D ontlopen elkaar qua fotokwaliteit en mogelijkheden niet zo heel erg veel, al is de 1000D wel iets beter, maar als je de 350D voor een goede prijs tegenkomt, kun je daar ook lol van hebben.

Eerlijk gezegd lijkt mij de lens het belangrijkste voor een safari. Neem aan dat beesten ver weg staan en je dus een redelijk flinke telelens zult willen hebben... Had je hier al over nagedacht? (ook in je budget)
Budget is nog een beetje variabel ;) Dat van die lens had mijn zwager ook al gezegd, dus dat houd ik wel in gedachten, maar zonder camera heb je niks aan een lens natuurlijk. Eerst dus even zorgen voor een basis.
Don't let my username fool you...
  FOK!fotograaf dinsdag 26 april 2011 @ 13:53:30 #244
17893 Forno
pi_95993267
Een compact is om twee redenen te traag om mee te nemen met een safari:
Een dSLR zet je in milliseconde aan, een compact heeft altijd een paar seconden nodig om de lens uit te klappen. Daarnaast is de autofocus van een compact veel trager en beperkter dan een dSLR. Wel handig als backup.

Als je echt mooie foto's wilt maken, kun je ook een telelens huren. Zo kun je voor ongeveer 70 euro per week een 70-200 F2.8 huren. Koop tweedehands of huur er een 2x converter bij en je kunt dombo's hoofdje close-up vastleggen. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Forno op 26-04-2011 14:00:52 ]
  dinsdag 26 april 2011 @ 14:04:02 #245
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_95993598
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 13:53 schreef Forno het volgende:
Een compact is om twee redenen te traag om mee te nemen met een safari:
Een dSLR zet je in milliseconde aan, een compact heeft altijd een paar seconden nodig om de lens uit te klappen. Daarnaast is de autofocus van een compact veel trager en beperkter dan een dSLR. Wel handig als backup.
Daarom wilde ik dus inderdaad een dSLR meenemen. Die compactcamera is gewoon makkelijk mee te nemen.

quote:
Als je echt mooie foto's wilt maken, kun je ook een telelens huren. Zo kun je voor ongeveer 70 euro per week een 70-200 F2.8 huren. Koop tweedehands of huur er een 2x converter bij en je kunt dombo's hoofdje close-up vastleggen. :)
Die optie had ik ook al in mijn hoofd, maar huren is ook vrij prijzig. Ik ga al twee weken, dan wordt dat ook een kostbare zaak. Maar eerst eens een camera, dan een (extra) lens. ;)
Don't let my username fool you...
  FOK!fotograaf dinsdag 26 april 2011 @ 14:11:21 #246
17893 Forno
pi_95993844
Mocht je voor een Nikon gaan, dan is een 70-300 F4.5-5.6 VR een prima keuze.

Op een zonnige dag is dat een toplens.
Op een bewolkte dag zul je tegen de beperkingen aanlopen. Bewegende dieren kun je dan niet of nauwelijks scherp krijgen. Laat staan een rennend dier. Vanwege het kleine diafragma.
  dinsdag 26 april 2011 @ 14:34:09 #247
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_95994749
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:11 schreef Forno het volgende:
Mocht je voor een Nikon gaan, dan is een 70-300 F4.5-5.6 VR een prima keuze.

Op een zonnige dag is dat een toplens.
Op een bewolkte dag zul je tegen de beperkingen aanlopen. Bewegende dieren kun je dan niet of nauwelijks scherp krijgen. Laat staan een rennend dier. Vanwege het kleine diafragma.
Nikon is niet veel te verkrijgen tweedehands valt me op. Canon wel.
Don't let my username fool you...
pi_95995013
Ik ga eens meelezen.. Ik wil graag voor de zomer een nieuwe camera gaan kopen en wil gewoon graag wat meer er mee kunnen dan met een compact camera. Ben eigenlijk beginnend enthousiasteling wat betreft fotografie en wil me er graag meer mee bezig gaan houden :). Mijn budget zal rond de 400/500euro liggen. Behalve de standaard vakantiekiekjes wil ik ook macro foto's kunnen maken. Tips zijn welkom :)
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:01:04 #249
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95997867
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:11 schreef Forno het volgende:
Mocht je voor een Nikon gaan, dan is een 70-300 F4.5-5.6 VR een prima keuze.

Op een zonnige dag is dat een toplens.
Op een bewolkte dag zul je tegen de beperkingen aanlopen. Bewegende dieren kun je dan niet of nauwelijks scherp krijgen. Laat staan een rennend dier. Vanwege het kleine diafragma.
Hangt ook van je camera af. Je kan immers je iso tot 102000 opengooien als je de juiste hebt :+
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 april 2011 @ 16:08:00 #250
17893 Forno
pi_95998124
True. Maar als je dan toch een D3S haalt, koop er dan meteen een leuk telelensje bij. :+
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:14:04 #251
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_96006794
Ik heb een bod gedaan op een Canon EOS 350D en die is geaccepteerd. Deze week dus een keer ophalen :) Nu nog een bijpassende lens. Er zit een analoge lens bij, maar goed, dat is natuurlijk niet ideaal.
Don't let my username fool you...
pi_96036172
Ik ben een beetje aan het zoeken en kom nu op de Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR en de Canon EOS 1100D + 18-55 DC III of Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm..

Is dit een beetje iets voor een beginneling?

Ik wil niet vragen of Canon of Nikon "beter" is maar wat zouden jullie aanraden?
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  woensdag 27 april 2011 @ 11:13:41 #253
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96036381
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 11:08 schreef Kirb het volgende:
Ik wil niet vragen of Canon of Nikon "beter" is maar wat zouden jullie aanraden?
Nikon heeft een (iets) grotere sensor, verder is het hetzelfde ;)
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  woensdag 27 april 2011 @ 11:20:52 #254
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_96036625
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 11:08 schreef Kirb het volgende:
Ik ben een beetje aan het zoeken en kom nu op de Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR en de Canon EOS 1100D + 18-55 DC III of Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm..

Is dit een beetje iets voor een beginneling?

Ik wil niet vragen of Canon of Nikon "beter" is maar wat zouden jullie aanraden?
Ik zou hetgeen pakken wat het fijnst in je handen ligt. Qualitatief zijn ze vergelijkbaar binnen de prijsklasses.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_96038316
Sindskort hebben we een fotostudio ter beschikking op ons kantoor en wil ik ook gaan spelen met fotografie. Dit is voornamelijk portretfoto's.

Standaard liggen er in die studio een 1000D en een 400D ter beschikking om snel een foto te knippen maar die geven naar mijn idee ontzettend veel ruis. Er is een foto wand aanwezig en 3 flitsboxen.

Maar wat is nu een aanrader om scherpe portretfoto's te krijgen of wordt dit soort foto's vaak achteraf zo bewerkt dat ze zo mooi zijn? Budget moet ik nog bespreken met de mensen hier maar wil wel al een richtprijs.
pi_96042291
Wat is eigenlijk een goede spiegelreflex camera om mee te beginnen? Ik heb nu nog zo'n digtiaal cameratje. Foto's zijn wel oke en denk ook wel na van wat ik wil fotograferen, maar omdat fotografie mij erg interesseert wil ik graag een spiegelreflex kopen voor nog betere foto's. Heb er het geld er nog niet voor maja...
pi_96045514
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 11:08 schreef Kirb het volgende:
Ik ben een beetje aan het zoeken en kom nu op de Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR en de Canon EOS 1100D + 18-55 DC III of Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm..

Is dit een beetje iets voor een beginneling?

Ik wil niet vragen of Canon of Nikon "beter" is maar wat zouden jullie aanraden?
Er zijn wel verschillen tussen de D5000 en 1100D te noemen, maar die zijn eigenlijk zo uitgebreid dat je ze beter zelf kunt vergelijken op bijvoorbeeld deze site: http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon_D5000

Kort samengevat zie je daar dat de 1100D bijvoorbeeld een grotere viewfinder heeft (fijn!) en hij tot ISO6400 kan, tegenover ISO3200 op de D5000, de Canon is ook kleiner en lichter en heeft een veel betere accu. Daar tegenover staat dus weer dat de D5000 een fors groter dynamisch bereik heeft en meer kleurdiepte, ook meer focuspunten en sowieso is 'ie iets sneller. De Nikon presteert ook iets beter in hogere ISO's, maar dat laatste verschil is verwaarloosbaar.

Zelf zou ik puur op basis van deze vergelijking het voordeel aan de Nikon geven, hoewel ik zelf van de Canons ben. Denk dat uit de D5000 gewoon betere platen komen rollen, vind het verschil in dynamisch bereik en kleurdiepte toch vrij behoorlijk.

Echter: wat Doodkapje zegt blijft ook zeer belangrijk. Voelen dus. :)
pi_96045776
quote:
11s.gif Op woensdag 27 april 2011 12:03 schreef beauterham het volgende:
Sindskort hebben we een fotostudio ter beschikking op ons kantoor en wil ik ook gaan spelen met fotografie. Dit is voornamelijk portretfoto's.

Standaard liggen er in die studio een 1000D en een 400D ter beschikking om snel een foto te knippen maar die geven naar mijn idee ontzettend veel ruis. Er is een foto wand aanwezig en 3 flitsboxen.

Maar wat is nu een aanrader om scherpe portretfoto's te krijgen of wordt dit soort foto's vaak achteraf zo bewerkt dat ze zo mooi zijn? Budget moet ik nog bespreken met de mensen hier maar wil wel al een richtprijs.
Zowel de 1000D als 400D moeten ook scherpe portretfoto's kunnen schieten... Als foto's met die bodies te veel ruis opleveren, ligt dat (kort door de bocht) of aan de fotograaf die onnodig een te hoge ISO instelt, of het ligt aan een gebrek aan verlichting waardoor de ISO wel omhoog móet. :P

Heb verder geen verstand van studio-opstellingen, maar aan de bodies zal het niet echt liggen. En ja, uit nabewerking valt ook een hoop te halen natuurlijk, al zal niet zo zijn dat een slechte foto ineens prachtig wordt.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 13:48 schreef Jordony het volgende:
Wat is eigenlijk een goede spiegelreflex camera om mee te beginnen? Ik heb nu nog zo'n digtiaal cameratje. Foto's zijn wel oke en denk ook wel na van wat ik wil fotograferen, maar omdat fotografie mij erg interesseert wil ik graag een spiegelreflex kopen voor nog betere foto's. Heb er het geld er nog niet voor maja...
Elke willekeurige instapbody? :) Zelf denk ik dan zo snel aan bodies als de Canon 1000D/1100D die nu al een paar keer genoemd wordt, de Nikon D3100/D5000, Pentax K-x... Dat soort spul. Een miskoop zul je niet zo snel doen.
pi_96045801
Bedankt voor jullie informatie! Ik ga zowiezo naar de winkel om ze even vast te houden. Ik krijg nu alleen een reclameblaadje hier binnen waarbij de Nikon D3100 voor ongeveer dezelfde prijs als de Nikon D5000 wordt aangeboden..
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_96046288
Hallo iedereen

Ik twijfel een beetje tussen een Nikon D3100 en de Nikon D5000. Na verschillende vergelijkingen bekeken/gelezen te hebben, ben ik er nog steeds niet uit. De ene keer komt de D3100 als beste uit de bus, terwijl de andere keer dit het geval is bij de D5000. Ik weet dat er weinig grote verschillen zijn, maar welke raden jullie aan voor een beginnend (journalist)fotograaf? De D3100 heeft een Guide, maar ik denk niet dat ik die heel erg veel zal gebruiken.

[ Bericht 13% gewijzigd door Danny op 12-05-2011 11:23:12 ]
  woensdag 27 april 2011 @ 19:17:20 #261
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_96055837
D5000 heeft gewoon een betere scherpstelling t.o.v. de D3100. Keuze is wat dat betreft makkelijk.
D3100 is klasse *soccermom*. Point en shoot onder de SLR. Als je wat wil leren, ga dan voor de D5000 die ook nog eens goedkoper is.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_96058658
In men het hier daarmee eens?! Want qua specs zijn ze gelijkwaardig :)
  FOK!fotograaf woensdag 27 april 2011 @ 20:12:58 #263
145146 Andyy
pi_96058881
Nee, het is onzin.
Ze hebben beiden dezelfde AF systeem.
(Wat de AF betreft)
Verder kan de D5000 net iets meer, je hebt meer opties zoals bracketing, ADR settings ipv alleen aan en uit

[ Bericht 53% gewijzigd door Andyy op 27-04-2011 20:18:06 ]
pi_96059016
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:09 schreef Peter_Aragorn het volgende:
In men het hier daarmee eens?! Want qua specs zijn ze gelijkwaardig :)
Als je van plan bent 'm veel te gaan gebruiken om te filmen: D3100.

Anders wat Ebeay zegt.
  woensdag 27 april 2011 @ 20:45:54 #265
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_96060980
quote:
6s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:12 schreef Andyy het volgende:
Nee, het is onzin.
Ze hebben beiden dezelfde AF systeem.
(Wat de AF betreft)
Verder kan de D5000 net iets meer, je hebt meer opties zoals bracketing, ADR settings ipv alleen aan en uit
quote:
6s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:12 schreef Andyy het volgende:
Nee, het is onzin.
Ze hebben beiden dezelfde AF systeem.
(Wat de AF betreft)
Verder kan de D5000 net iets meer, je hebt meer opties zoals bracketing, ADR settings ipv alleen aan en uit
sssssssst,. zeg dat nou niet, zo kom ik nooit van da ding af :P ;)
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_96062824
Nja echt veel filmen zal ik er niet mee gaan doen eigenlijk. Hmm zo blijf ik twijfelen :)
  donderdag 28 april 2011 @ 02:07:15 #267
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96077039
Ga ze vasthouden. De D5000 is een stukje groter, wat fijn kan zijn, of niet.
pi_96341055
Hallo allemaal, ik ga 22 mei de Nikon Coolpix L120 ophalen bij de mediamarkt.
Is dit een goeie camera? Want ik had ook nog een Canon Powershot SX30 IS
Zien liggen.

Omdat Nikon waarschijnlijk een betere prestatie heeft dan canon, weet ik niet welke ik moet nemen want canon is duurder dan die Nikon.

Welke is beter? heb al een aantal reviews over de 2 gelezen.
Hij zij tegen mij dat hij m'n piemel kapot zou maken zodat ik een nieuwe van mijn moeder kon krijgen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 09:05:31 #269
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_96421378
Ik zit me al een tijdje te kijken voor een DSLR camera.

Na wat reviews gelezen te hebben lijkt me het beste bij een ietwat gevorderde instapper te beginnen.

Mijn vraag is deze: Ik hou ervan als ik iets degelijks in mijn hand heb. Ik heb een Sony A-450 in mijn handen gehad (demo model) en die vond ik erg plastic aanvoelen. Ook een Canon 1000D vond ik geen goede greep hebben. Daarna heb ik even met een Panasonic GH-2 mogen schieten en die voelde verassend goed aan, alleen wil ik toch voor een optische viewfinder gaan.

Op het moment heb ik nu een zware (dikke 800 gram) bridge camera, Fujifilm S200EXR, waar mee het heel leuk foto's maken is, maar bij weinig licht toch te kort schiet. Ook wil ik meer met scherpte diepte gaan werken...

Iemand advies?

[ Bericht 2% gewijzigd door Danny op 12-05-2011 11:22:43 ]
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  vrijdag 6 mei 2011 @ 09:09:53 #270
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96421456
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 09:05 schreef breaky het volgende:
Ik zit me al een tijdje te kijken voor een DSLR camera.

Na wat reviews gelezen te hebben lijkt me het beste bij een ietwat gevorderde instapper te beginnen.

Mijn vraag is deze: Ik hou ervan als ik iets degelijks in mijn hand heb. Ik heb een Sony A-450 in mijn handen gehad (demo model) en die vond ik erg plastic aanvoelen. Ook een Canon 1000D vond ik geen goede greep hebben. Daarna heb ik even met een Panasonic GH-2 mogen schieten en die voelde verassend goed aan, alleen wil ik toch voor een optische viewfinder gaan.

Op het moment heb ik nu een zware (dikke 800 gram) bridge camera, Fujifilm S200EXR, waar mee het heel leuk foto's maken is, maar bij weinig licht toch te kort schiet. Ook wil ik meer met scherpte diepte gaan werken...

Iemand advies?
Scherptediepte krijg je door je lens, dus daar heeft je camerabody weinig mee te maken.
Heb je nog voorkeur voor bepaalde merken? Probeer eens een canon 600D of 60D?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 09:38:29 #271
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_96422085
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 09:09 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Scherptediepte krijg je door je lens, dus daar heeft je camerabody weinig mee te maken.
Heb je nog voorkeur voor bepaalde merken? Probeer eens een canon 600D of 60D?
Dank je voor je antwoord....ik gaf meer eigenlijk de redenen aan waarom ik naar een DSLR wil overstappen...met een compact of bridge is wat moeilijker om scherptediepte te creeren. Ik zal, als ik een keuze heb gemaakt, nog wel advies vragen voor lenzen :)

Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk. Het gaat erom dat het een fijne camera is die goed in de hand ligt en bij voorkeur directe knoppen heeft voor het regelen iso, af, lichtmeting etc.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  vrijdag 6 mei 2011 @ 09:48:56 #272
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96422333
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 09:09 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Scherptediepte krijg je door je lens, dus daar heeft je camerabody weinig mee te maken.
Heeft voor een heel groot gedeelte ook met je formaat te maken. Met medium format krijg je veel kleinere DOF bijvoorbeeld. Met compact-camera's is het bijna niet te bereiken door een hele kleine sensor.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  zaterdag 7 mei 2011 @ 14:07:50 #273
45726 bravo
Proud Odery player!
pi_96471876
Ik wil voor de verjaardag van mijn vrouw, haar een eerste (instap) spiegelreflex camera kopen. Naar welk type moet ik dan kijken?

Mijn budget zal rond de 500 euro liggen..
There's no point in living if you can't feel alive
  zaterdag 7 mei 2011 @ 15:06:48 #274
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96473541
Als het per se een spiegelreflex moet worden, dan Nikon D3100, Nikon D5000, Canon 1100D, Canon 1000D, Sony A290, Sony A390 of Pentax K-x - ik zou voor de eerste gaan.

Er zijn daarnaast ook andere alternatieven die wellicht voor een niet-enthousiasteling handzamer zijn. Zoals de Olympus PEN vergelijkbare modellen van Panasonic, Samsung en Sony. Allen met een redelijk grote sensor maar in een veel kleinere behuizing. Ik zou eens op www.kamera-express.nl kijken - daar kun je voor elke type camera de modellen van onder een bepaald bedrag bekijken.

[ Bericht 26% gewijzigd door Danny op 12-05-2011 11:22:02 ]
  zondag 8 mei 2011 @ 11:31:44 #275
252806 rubje
-weg-
pi_96499403
En heb je geld te over en wil je de buurt jaloers maken: :D

Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_96499481
Alsof 'de buurt' het verschil ziet.
pi_96603033
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar toch:

Na research ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een tweedehands Canon 5D wil kopen, aangezien ik full frame wil schieten en maar een beperkt budget heb. Dankzij DOF en eerdere ervaringen met full frame (35mm film) wil ik niet anders. Lagere FPS e.d. zijn geen probleem. Ik ben van plan vooral full body portraits te schieten en af en toe wat indoor (5D ISO is goed genoeg), in ieder geval geen sportfoto's. Ik zal voornamelijk primes aanschaffen en de stap om gelijk FF te gaan heeft zo z'n voordelen i.v.m. behoudt van objectieven.

Op Marktplaats staan er een aantal rond de ¤600 - 800. Ik heb geen ervaring met tweedehands camera's. Het liefst koop ik bij een fotozaak of via een fotografie forum. Aangezien daar meestal de toch wel wat beter behandelde camera's staan. Ik hoor wel veel dat de oude 5D een stof probleem had en ik weet niet hoe erg dat is/waar je op moet letten bij een tweedehands 5D. De sluiter kan zo'n 100k clicks aan dus dat is vrijwel geen probleem (meeste zitten tussen de 5-30k clicks).

Is een camera uit (eind) 2005 nog betrouwbaar? Is het het waard? Of is doorsparen voor een Canon 1Ds MKII een betere optie aangezien die wat robuuster gebouwd zijn? Die zijn wel aanzienlijk duurder (¤1200) en een pro body is niet vereist.

Voor zover ik weet is de 5D nog steeds een dijk van een camera, alleen weet ik niet waar ik een goede zou kunnen vinden. Iemand tips? Kent iemand fotografie fora met verkooptopics? Of een winkel die occassions verkoopt met een 5D in de aanbieding? Waar moet ik op letten bij het kopen van een tweedehands 5D?

Alvast bedankt :)

[ Bericht 1% gewijzigd door BenjaminOsbes op 10-05-2011 16:40:48 ]
  FOK!fotograaf dinsdag 10 mei 2011 @ 20:17:44 #278
145146 Andyy
pi_96614334
De 5D ken ik niet echt, maar het is handig om te vragen hoeveel clicks die heeft gemaaky. Uiteraard is dan lager beter :Y
  woensdag 11 mei 2011 @ 05:28:53 #279
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_96635247
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 09:48 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Heeft voor een heel groot gedeelte ook met je formaat te maken. Met medium format krijg je veel kleinere DOF bijvoorbeeld. Met compact-camera's is het bijna niet te bereiken door een hele kleine sensor.
Inderdaad...daarom wil ik dus naar een DSLR over stappen.

Ik heb gehoord dat de Pentax instappers goed in de hand liggen. Helaas is in de plaats waar ik woon absoluut geen goed fotozaak dus ik kan het zelf niet proberen...
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  woensdag 11 mei 2011 @ 07:21:39 #280
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96635538
Als je vooral graag met je scherptediepte wilt spelen, zou ik gelijk kijken naar een goedkope prime voor bij je aankoop, en dat ook bij je budget optellen. Elke fabrikant heeft er wel ten minste één, meestal 35mm en/of 50mm.
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2011 @ 09:08:57 #281
73911 ultra_ivo
pi_96636931
We hebben hier een aantal Pentax-schutters rondlopen. Wellicht dat je eens bij hen kunt voelen.
pi_96639194
quote:
7s.gif Op zondag 8 mei 2011 11:35 schreef Omniej het volgende:
Alsof 'de buurt' het verschil ziet.
De D3s vind ik persoonlijk leuker dan de D3x ;p

[ Bericht 15% gewijzigd door Danny op 12-05-2011 11:20:29 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Admin donderdag 12 mei 2011 @ 11:20:43 #283
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_96690146
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:26 schreef Ener-G het volgende:

[..]

De D3s vind ik persoonlijk leuker dan de D3x ;p
ik ook ;)
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_96692678
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 09:22 schreef infp2009 het volgende:
Met de aantekening dat de G3 eraan komt...
De Preview incl. foto's staat nu op dpreview.com. Alleen lijkt hij het heel veel beter te doen met hoge ISO dan de GH2? Dat terwijl de sensor specificaties elkaar niet heel erg lijken te ontlopen?

(ik was eigenlijk nu meer naar de GH2 aan het neigen, maar als ik dit zo zie kan ik misschien beter voor de G3 gaan :') ).
pi_96846404
Ik ben op zoek naar een digitale compact camera voor mijn moeder:

- Tot ¤ 150,-
- Eenvoudig in gebruik, dit is haar eerste digitale camera en ik verwacht niet dat ze veel functies op een camera zal gaan gebruiken. Hij heeft dus een goede iAuto modus nodig.

Iemand tips :)
BlaBlaBla
  zondag 15 mei 2011 @ 17:35:10 #286
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96847663
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:04 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ben op zoek naar een digitale compact camera voor mijn moeder:

- Tot ¤ 150,-
- Eenvoudig in gebruik, dit is haar eerste digitale camera en ik verwacht niet dat ze veel functies op een camera zal gaan gebruiken. Hij heeft dus een goede iAuto modus nodig.

Iemand tips :)
Canon en Panasonic zijn allebei vrij consistent met hun compacte cameras, dus kijk bij die twee merken eens wat er te koop is voor 150 euro.
  maandag 16 mei 2011 @ 07:38:18 #287
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_96874148
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:08 schreef ultra_ivo het volgende:
We hebben hier een aantal Pentax-schutters rondlopen. Wellicht dat je eens bij hen kunt voelen.
* breaky woont een beetje ver uit de buurt....maar bedankt voor de suggestie. :)
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  maandag 16 mei 2011 @ 07:42:54 #288
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_96874172
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 07:21 schreef problematiQue het volgende:
Als je vooral graag met je scherptediepte wilt spelen, zou ik gelijk kijken naar een goedkope prime voor bij je aankoop, en dat ook bij je budget optellen. Elke fabrikant heeft er wel ten minste één, meestal 35mm en/of 50mm.
Daar zat ik inderdaad naar te kijken. In de pricewatch van tweakers staan ook camera's inclusief kitlens en een pancake lens. Nu neem ik aan dat een pancake lens ook een prime lens is?
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  FOK!fotograaf maandag 16 mei 2011 @ 09:41:17 #289
145146 Andyy
pi_96875770
Vast brandpunt = prime.
En pancakes zijn (dunne) primes ja :P
  maandag 16 mei 2011 @ 11:05:50 #290
69994 seto
-|||--------|||-
pi_96878248
Weet iemand een goede site of forum voor tweedehands camera's? Ben op zoek naar een Canon 50d en de prijzen op marktplaats/ebay vind ik vaak net iets te hoog :)
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  maandag 16 mei 2011 @ 12:47:30 #291
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96882312
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 07:42 schreef breaky het volgende:

[..]

Daar zat ik inderdaad naar te kijken. In de pricewatch van tweakers staan ook camera's inclusief kitlens en een pancake lens. Nu neem ik aan dat een pancake lens ook een prime lens is?
De 25mm pancake van Olympus (ik heb uit nieuwsgierigheid even op Tweakers gezocht) is echter niet heel lichtsterk, en gecombineerd met de wat kleinere sensor van Olympus cameras levert dat niet een heel kleine scherptediepte op. Het is verder wel een mooie kleine combinatie, maar als je wilt spelen met de schertediepte niet de beste.
  maandag 16 mei 2011 @ 13:01:21 #292
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96882783
20mm f/1.7 *O*

En er komt binnenkort een Panasonic Leica 25mm f/1.4 maar dat wordt geen pancake.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  FOK!fotograaf maandag 16 mei 2011 @ 13:08:33 #293
17893 Forno
pi_96882996
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:05 schreef seto het volgende:
Weet iemand een goede site of forum voor tweedehands camera's? Ben op zoek naar een Canon 50d en de prijzen op marktplaats/ebay vind ik vaak net iets te hoog :)
Wat is net iets te hoog? En heb je uberhaupt een bod gedaan?

Vergelijk de prijzen met elkaar er zit vaak weinig verschil in. Is de prijs een stuk lager, dan markeert er waarschijnlijk wat aan. Marktplaats is toch een eikpunt qua prijs voor veel verkopers.
  maandag 16 mei 2011 @ 13:23:50 #294
69994 seto
-|||--------|||-
pi_96883603
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:08 schreef Forno het volgende:

[..]

Wat is net iets te hoog? En heb je uberhaupt een bod gedaan?

Vergelijk de prijzen met elkaar er zit vaak weinig verschil in. Is de prijs een stuk lager, dan markeert er waarschijnlijk wat aan. Marktplaats is toch een eikpunt qua prijs voor veel verkopers.
Zie ze daar vaak voor 700, en dan alleen de body.
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  dinsdag 17 mei 2011 @ 07:12:12 #295
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96926343
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:01 schreef infp2009 het volgende:
20mm f/1.7 *O*

En er komt binnenkort een Panasonic Leica 25mm f/1.4 maar dat wordt geen pancake.
Het gaat hier over 4/3, niet m4/3.
pi_96928562
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:01 schreef infp2009 het volgende:
20mm f/1.7 *O*

En er komt binnenkort een Panasonic Leica 25mm f/1.4 maar dat wordt geen pancake.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De Preview incl. foto's staat nu op dpreview.com. Alleen lijkt hij het heel veel beter te doen met hoge ISO dan de GH2? Dat terwijl de sensor specificaties elkaar niet heel erg lijken te ontlopen?

(ik was eigenlijk nu meer naar de GH2 aan het neigen, maar als ik dit zo zie kan ik misschien beter voor de G3 gaan :') ).
Weet jij vast wel :P
  dinsdag 17 mei 2011 @ 10:27:38 #297
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96930211
Weet je al wat de prijs van de G3 wordt? Ik vind panasonic eigenlijk niet goed bezig met de GF2 en nu ook met de G3 door met een touchscreen te gaan werken met minder dedicated knoppen. Als je video belangrijk vind, zou ik voor de GH2 gaan. Over de G3 valt nu nog niet zo veel te zeggen...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_96930411
Rond de 600 toch? Hij zou in juli ongeveer moeten kosten wat de G2 nu kost..
pi_96930446
quote:
De Lumix DMC-G3 komt in juli op de markt. De body heeft een adviesprijs van 599 euro. Voor 100 euro extra krijgt men de camera met een 14-42mm objectief. Een bundel met een tweede 45-200mm lens kost 999 euro.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 12:50:21 #300
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_96935529
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:47 schreef problematiQue het volgende:

[..]

De 25mm pancake van Olympus (ik heb uit nieuwsgierigheid even op Tweakers gezocht) is echter niet heel lichtsterk, en gecombineerd met de wat kleinere sensor van Olympus cameras levert dat niet een heel kleine scherptediepte op. Het is verder wel een mooie kleine combinatie, maar als je wilt spelen met de schertediepte niet de beste.
Ik heb ook even gekeken naar de Olympus camera's. De DSLR's zijn leuk..helaas weet ik niet of Olympus nog nieuwe modellen gaat uitbrengen. De PEN serie vind ik echter maar niks. Dan zou ik liever voor de Panasonic gaan.

Echter ik denk dat het grote struikelpunt toch de kleinere sensor is. Dan ga ik liever voor een APS-C sensor.

Van de ILC's blijven dan Sony en Samsung over. De kleine Sony's vind ik te klein...en ik wil echt een ingebouwde viewvinder.

Dus Samsung is voor mij het aantrekkelijkste voor een ILC...alleen heb ik weer gehoord dat de sensor niet zo goed presteert in vergelijking met andere merken met verglijkbare sensor. De vraag is dan hoeveel minder.

Wil ik voor een DSLR met APS-C gaan dan is de keuze groter. Ik ga over morgen richting Thailand waar veel meer keus is (woon in Laos) dus wil daar wat camera's gaan uitproberen.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  Moderator donderdag 26 mei 2011 @ 15:40:53 #301
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_97341072
Dag allemaal,

Vanwege mijn afstuderen mag ik van mijn moeder een mooie camera uitzoeken *O* Nou weet ik bar weinig van camera's maar wil er graag meer over leren en ook fotograferen dus ik ben op zoek naar een goede camera. Het mag rond de 500 euro zijn en ik wil graag een digitale (als het kan voor deze prijs: spiegelreflex) camera. Ik hoor graag tips :)

Groetjes MaJo
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')