Als ze haar groep kunnen lokaliseren wel. Volgens die gasten van het dolfinarium kunnen ze die echter niet exact vinden. Ze weten alleen dat ze in de Noorse zee zwemmen. Maar dat is een enorm gebied.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:10 schreef senesta het volgende:
Ze schijnt in het wild niet meer te kunnen overleven heb ik begrepen. Maar er zijn toch wel vaker orca's weer vrijgelaten?
Ik heb ooit een docu gezien over hoe de dieren in diverse dolfinariums terecht komen en sinds toen weiger ik er heen te gaan
Iets in die richting inderdaad. Dat zou de vierde optie in die poll moeten zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
ik vind dat ze het familie van Morgan eerst moeten opsporen, daarna een vrijlating voor haar regelen samen met voor de half jaar volgen screenen naar gezondheid en blijf ie nog bij de familie.
Anders blijf ie tot zijn dood in kleine kooitje zeg maar.
Dat plan (waar ze het van de week bij P&W (?) over hadden) klonk mij ook het beste in de oren. Dan krijgt ze in elk geval op korte termijn veel meer de ruimte, er kon steeds een bassin bij geopend worden. Langzaam meer ruimte.quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:14 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Er is blijkbaar al een plek aangeboden bij Neeltje Jans waar ze in steeds grotere bassins in de Oosterschelde alvast kan wennen aan terugkeer in de natuur. Dat terugkeerplan gaat een tijdje duren, dan hebben ze mooi tijd om haar familie te zoeken (bv door óók DNA af te staan aan wetenschappers die een andere zienswijze hebben dan het dolfinarium).
Ze hebben idd al snel publiek toegelaten bij Morgan. Terwijl ze nu ineens weer NIET te zien is voor publiek. Dubieus.quote:Het Dolfinarium heeft wat mij betreft een beetje de schijn tegen omdat ze al heel snel zoiets hadden van "die gaat nooit meer de zee in" , Morgan aan mensen hebben laten laten wennen en alleen maar mee lijken te werken aan onderzoek door wetenschappers die niks met het vrijlaat plan te maken hebben.
Keiko is een heel treurige eenzame dood gestorven, zonder familie. Die schijnt zichzelf uiteindelijk in een gat in de bodem gegraven te hebben van ellende. Ik geloof ook best dat zonder familie het weinig wordt in het wild.quote:Het voornaamste argument van het dolfinarium is dat ze op zee alleen kan gedijen als ze haar directe familie weet terug te vinden, anders is het zielig.
Als ze in het dolfinarium blijft is ze volgens die redenatie sowieso zielig in haar uppie en als ze naar een ander park met orka's gaat is ze ook niet bij directe familie dus dan gaat het argument ook al niet op.
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat plan (waar ze het van de week bij P&W (?) over hadden) klonk mij ook het beste in de oren. Dan krijgt ze in elk geval op korte termijn veel meer de ruimte, er kon steeds een bassin bij geopend worden. Langzaam meer ruimte.
[..]
Ze hebben idd al snel publiek toegelaten bij Morgan. Terwijl ze nu ineens weer NIET te zien is voor publiek. Dubieus.
[..]
Keiko is een heel treurige eenzame dood gestorven, zonder familie. Die schijnt zichzelf uiteindelijk in een gat in de bodem gegraven te hebben van ellende. Ik geloof ook best dat zonder familie het weinig wordt in het wild.
Echter, in China en Florida zijn ook orka's in groepen in gevangenschap waar ze bij zou kunnen, zoals ze zelf toegaven. Waar dan meer ruimte is en waar ze dan niet zo treurig alleen is.
Dus zelf zou ik zeggen, probeer het Neeltje Jans plan (daar kon ze al per direct terecht, was al helemaal klaar), steeds meer ruimte en ondertussen familie zoeken. En als dat niet lukt, dan naar China of Florida.
Ik denk niet dat ze nog lang leeft.quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:03 schreef Guppyfriend het volgende:
M'n collega zei vanmiddag dat ie ergens gelezen had dat het dolfinarium haar helemaal niet vrij lig laten. Belachelijke houding van ze. Waar gaat het nou om, dierenwelzijn, toch? Blijkbaar niet.
Lekker makkelijk, gratis orka gekregen
Nee. Dat denk ik ook niet... Een pluim waard voor het Dolfinarium...quote:
http://www.nu.nl/binnenla(...)f-in-harderwijk.htmlquote:'Morgan moet naar Neeltje Jans'
Laatste update: 6 juni 2011 16:54 info .HARDERWIJK - Actiegroepen verenigd in de Orka Coalitie willen dat Morgan zo spoedig mogelijk verhuist naar het deltapark Neeltje Jans in Zeeland.
Foto: ANP De orka verblijft nu in een te kleine ruimte, waardoor het welzijn van het dier gevaar loopt, aldus de actiegroepen maandag.
In juni 2010 werd de orka verzwakt uit de Waddenzee gehaald. Sindsdien verblijft Morgan in het Dolfinarium in Harderwijk. De tijdelijke ontheffing die de opvang mogelijk maakt, loopt volgens de Orka Coalitie over twee weken af.
Het bassin waarin Morgan verblijft, is volgens de activisten 600 kubieke meter groot, terwijl het volgens internationale regels minimaal 1600 kubieke meter zou moeten zijn. Bij Neeltje Jans zou het dier wel de ruimte krijgen die het nodig heeft. ''Daar kan ze rondzwemmen, duiken en jagen. Ze kan daar natuurlijker gedrag vertonen.'' Einddoel van de coalitie blijft dat de orka wordt uitgezet.Uitgezet
De coalitie vraagt zich af of die ontheffing zomaar verlengd kan worden, stelde een woordvoerster. ''Die ontheffing is gebaseerd op de voorwaarde dat het dier weer uitgezet wordt. Dat wil het Dolfinarium niet.''
Het is onverantwoord orka Morgan terug te zetten in zee, bleek december vorig jaar uit een wetenschappelijk rapport dat het zeedierenpark had laten opstellen. Het Dolfinarium beraadt zich over het voorstel van de dierenactivisten.
Neeltje Jans geeft het dier sowieso al véél meer ruimte voor normaal gedrag dan zo'n zwembadje in het dolfinarium. Hoezo is het dier dan beter af in Harderwijk ? O wacht, dat willen ze niet zeggen omdat die andere groep hen hun speeltje niet wil laten houden, dus dan zeggen ze niks, lekker puh !quote:'Orka Morgan beter af in Harderwijk'
Laatste update: 7 juni 2011 17:08 info .HARDERWIJK - Het plan van dierenactivisten om de orka Morgan naar Neeltje Jans te verplaatsen, is niet goed voor het welzijn van het dier. Dat meldde het Dolfinarium dinsdag in reactie op een plan van de Orka Coalitie.
Foto: ANP De activisten meldden maandag ook dat de termijn van de ministeriële ontheffing om het beest op te vangen, af zou lopen. Volgens het zeedierenpark is van een termijn helemaal geen sprake en blijft de orka in Harderwijk tot een betere plek is gevonden.
Morgan werd juni vorig jaar in verzwakte toestand uit de Waddenzee gehaald. Nadat het dier was opgeknapt, liet het Dolfinarium wetenschappers onderzoeken of ze terug de natuur in kon. Dat bleek niet het geval, tot woede van de activisten.
[b]''Wij zijn nog altijd op zoek naar een adoptiefamilie voor Morgan.[/b] Het plan om haar voorlopig uit te zetten in Neeltje Jans is ons eerder gepresenteerd door de actievoerders. Deskundigen hebben dit plan toen al afgewezen'', aldus een woordvoerder van het zeedierenpark.
Het Dolfinarium wil niet in gesprek met de actievoerders over hun plannen. ''Het is voor een professionele organisatie als het Dolfinarium zinloos om met moedwillige dwarsliggers te praten'', zei directeur Marten Foppen.
Dolfinarium geeft DNA Morgan niet afquote:30 juni 2011 12:02
De Tweede Kamer heeft gisteren een motie aangenomen van Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) om het Ministerie te verzoeken het Dolfinarium op te dragen de gegevens over orka Morgan openbaar te maken en zo onafhankelijk onderzoek mogelijk te maken naar de terugplaatsing van de jonge orka in het wild.
Het Dolfinarium besloot in april nog eenzijdig deze gegevens geheim te houden. De Orka Coalitie is zeer verheugd met het nieuws dat deze motie is aangenomen in de Tweede Kamer en ziet het als een duidelijk signaal dat er steeds breder maatschappelijk draagvlak is om het dier een eerlijke kans te geven en terug naar het wild uitgezet te worden.
De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse
dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.
Bron: Orka Coalitie
Ik heb het idee dat het Dolfinarium zo tegenstribbelt om de kans zo klein mogelijk te houden dat Morgan's familie gevonden wordt. Morgan is gewoon veel geld waard.quote:Het Dolfinarium in Harderwijk is voorlopig niet van plan DNA van de orka Morgan ter beschikking te stellen. Dat liet een woordvoerster vrijdag weten.
De Tweede Kamer nam dinsdag een motie aan van de Partij voor de Dieren waarin staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) wordt opgeroepen om het Dolfinarium op te dragen DNA ter beschikking te stellen. Diverse organisaties willen met dat DNA onderzoek doen naar het terugzetten van het dier.
Belachelijke houding van het Dolfinariumquote:Op zondag 3 juli 2011 14:25 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
http://vroegevogels.vara.(...)cb3321112769315f3a95
[..]
Dolfinarium geeft DNA Morgan niet af
[..]
Ik heb het idee dat het Dolfinarium zo tegenstribbelt om de kans zo klein mogelijk te houden dat Morgan's familie gevonden wordt. Morgan is gewoon veel geld waard.
Ik snap de houding ook gewoon niet. Ze kunnen Morgan onmogelijk houden.quote:Op zondag 3 juli 2011 14:37 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Belachelijke houding van het Dolfinarium
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)quote:Op maandag 4 juli 2011 09:15 schreef Samzz het volgende:
Ik snap de houding ook gewoon niet. Ze kunnen Morgan onmogelijk houden.
Oh, dat is inderdaad wat je moet willenquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:17 schreef Berkery het volgende:
[..]
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)
(Berkery was vorige maand nog in het Dolfinarium)
Oh ja, heel goed... Want dat brengt natuurlijk dik geld opquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:17 schreef Berkery het volgende:
[..]
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)
(Berkery was vorige maand nog in het Dolfinarium)
Ik ben ook niet dol op dierentuinen e.d. maar als uitzetten niet gaat lukken is dat het enige alternatief.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:20 schreef Samzz het volgende:
Oh, dat is inderdaad wat je moet willenEen orka in een show
Het arme, arme dier.
quote:Intentieovereenkomst over orka Morgan
donderdag 21 juli 2011 | 18:05 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 21 juli 2011 | 20:34
NEELTJE JANS - Deltapark Neeltje Jans en de Free Morgan Group hebben een intentieverklaring afgesloten in een poging de orka Morgan naar Neeltje Jans te krijgen.
Daar kan het dier voorbereid worden op definitieve vrijlating in de Noorse Zee. Momenteel bevindt de orka zich in het Dolfinarium te Harderwijk. Dat heeft aan het ministerie van ELI toestemming gevraagd om het dier naar een Spaans park op Tenerife te transporteren. Volgens dierenbeschermers wacht de orka daar een toekomst als kermisattractie en wordt Morgan gebruikt voor een fokprogramma.
quote:Verhuizing orka Morgan voor de rechter
Laatste update: 22 juli 2011 11:48 info
AMSTERDAM - Dierenactivisten verenigd in de Orka Coalitie zijn naar de rechter gestapt om de aanstaande verhuizing van orka Morgan aan te vechten.
Foto: ANP
De zitting dient op 3 augustus in Amsterdam, meldde een woordvoerder van de groep vrijdag.
Het Dolfinarium maakte deze week bekend dat Morgan, die een jaar geleden verzwakt uit de Waddenzee werd gehaald, naar een zeepark op Tenerife zal verhuizen. De Orka Coalitie wil dat het dier wordt teruggezet in de natuur.
Wetenschap
De Orka Coalitie wil via een voorlopige voorziening de verhuizing van Morgan tegenhouden. ''Wat wij willen is dat de rechter zegt dat ook de wetenschap een kans krijgt. Onafhankelijk onderzoek zal aantonen dat Morgan zeer geschikt is voor uitzetting'', zei een woordvoerder.
Gedaagde is het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Dit ministerie zal de export van Morgan moeten goedkeuren.
Dat levert geen geld opquote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:59 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik snap echt niet waarom het beest niet naar Neeltje Jans kan worden gebracht. Dat is toch per definitie al beter dan een vissenkom in Harderwijk? Meer ruimte, een natuurlijker omgeving, levende prooi... De basisbehoeften voor een orka, lijkt mij. Het beste zou natuurlijk zijn als ze bij gebrek aan familie (stel dat die niet gevonden kan worden) een vriendje kon krijgen om samen mee te leven in Neeltje Jans. Misschien heeft Tenerife nog wel een jonge mannetjesorka over voor dat doel, als ze zo gebaat zijn bij het welzijn van de dieren...
In plaats daarvan is Morgan verzorgd als een huisdier en misbruikt als attractie voor rijen publiek. Twee zaken die absoluut vermeden hadden moeten worden, aangezien toen nog steeds niet besloten was wat Morgan's toekomst zou gaan worden. En waarbij de verantwoordelijken bij het Ministerie en het Dolfinarium hebben laten zien dat ze absoluut incapabel zijn.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:59 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik snap echt niet waarom het beest niet naar Neeltje Jans kan worden gebracht. Dat is toch per definitie al beter dan een vissenkom in Harderwijk? Meer ruimte, een natuurlijker omgeving, levende prooi... De basisbehoeften voor een orka, lijkt mij. Het beste zou natuurlijk zijn als ze bij gebrek aan familie (stel dat die niet gevonden kan worden) een vriendje kon krijgen om samen mee te leven in Neeltje Jans. Misschien heeft Tenerife nog wel een jonge mannetjesorka over voor dat doel, als ze zo gebaat zijn bij het welzijn van de dieren...
quote:De kennis van terzake deskundige dieren- artsen etc. wordt door mij nu eenmaal iets hoger aangeslagen dan de hysterische/ emotionele"kennis" van een stel actievoerders
Ik heb geld overgemaakt naar de Orca Coalitie om een steentje bij te dragen aan de kosten van de advocaat. Veel meer kan je denk ik niet doen nee.quote:Op maandag 5 september 2011 18:35 schreef Mercer het volgende:
Ja triest. Nou het heeft mij wel flink geraakt. En een heel stuk harder gemaakt. En waarom, omdat ik zoveel oneerlijkheid en zoveel laksheid heb gezien in het proces rond de vraag wat er met Morgan moet gebeuren. Maar wat kan ik er nu tegen doen? Niets.
Nouja je moet het beestje natuurlijk wel in het juiste gebied achter laten, maar in het wild zullen Orka's ook weleens van groep verwisselen, minstens 1 geslacht gaat op zoek tijdens de puberteit. Ik denk dat je die "culturele verschillen" een beetje hetzelfde moet zien als bij mensen met groepen met verwante cultuur en verder verwante cultuur. Het is dus niet nodig precies dezelfde groep te geven maar wel eentje die ongeveer in hetzelfde gebied voorkomen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 14:24 schreef Candaasje het volgende:
En het onvindbaar blijven van Morgan's familie is dan ook het grote probleem, want elke Orka-familie heeft zijn eigen taal en gebruiken. Morgan kan dus niet zomaar geadopteerd worden door een andere familie, want dan verstaan ze elkaar niet. (Volgens mij was het dan wel weer een optie om haar bij Orka's in gevangenschap te zetten, omdat deze weer een eigen (nieuwe) taal ontwikkelen, oid. Maar als je het over het welzijn van zeezoogdieren hebt zet ik mijn vraagtekens bij de parken in China en Florida...)
Dus zomaar vrijlaten is geen optie.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 19:05 schreef truthortruth het volgende:
En ondertussen is het 1 oktober en geen beslissing....
Zomaar ff vrijlaten is nog zieliger als ze niet in de juiste familie komt. Het moet inderdaad snel maar niet overhaast of geforceerd bij Keiko (van Free Willy) die het waarschijnlijk beter had in die vissenkom.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:59 schreef Godtje het volgende:
Dat arme beest moet zo snel mogelijk vrij.
Waar ze zit is heel erg zielig.
Dan eerst naar Neeltje Jans want dit bakje is echt niks. Beest kan alleen maar gestresst stil liggen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:53 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Zomaar ff vrijlaten is nog zieliger als ze niet in de juiste familie komt. Het moet inderdaad snel maar niet overhaast of geforceerd bij Keiko (van Free Willy) die het waarschijnlijk beter had in die vissenkom.
quote:Orka Morgan naar dierenpark Tenerife
AMSTERDAM - Orka Morgan wordt toch overgebracht naar een dierenpark op Tenerife. De kans dat ze doodgaat als ze wordt vrijgelaten in de vrije natuur is te groot, zei staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker woensdagochtend op Radio 1.
Bleker liet weten bij een bezoek aan de orka tegen zijn dochter te hebben gezegd dat Morgan zeker moet worden vrijgelaten als dat kan. "Maar het is geen eerlijke kans die het dier dan krijgt."
Het Dolfinarium wil al langer dat de orka naar zeepark Loro Parque in Tenerife verhuist. Bleker had hiervoor toestemming gegeven, maar begin augustus wisten dierenactivisten van de Orka Coalitie dat via de rechter te voorkomen.
De Orka Coalitie wil dat de orka in zee wordt vrijgelaten. Wetenschappers stelden dat dit onmogelijk is omdat Morgan alleen goede overlevingskansen zou hebben als ze met haar familie wordt herenigd.
De actiegroep heeft aangekondigd opnieuw te proberen te voorkomen dat de orka naar het dierenpark wordt overgebracht. De dierenactivisten zeggen ruim 77 procent zekerheid te hebben dat de familie van de orka is gevonden en willen dat de orka daar wordt vrijgelaten.
Onderzoek
De dierenactivisten trokken de onafhankelijkheid van de wetenschappers in twijfel. De rechter bepaalde toen dat het dier in Harderwijk moet blijven totdat meer onderzoek is gedaan naar mogelijkheden om Morgan terug te zetten in de natuur.
Maandag kondigde de Orka Coalitie aan aangifte te doen van dierenmishandeling omdat de orka nog altijd alleen in een tank zit.
Stappenplan
Het Dolfinarium reageerde verbaasd en stelde dat al een stappenplan is gestart om Morgan langzaam te laten wennen aan een groter bassin met gezelschap. "Iedereen met kennis van zaken weet dat dit niet op slag of stoot kan gebeuren", zei een woordvoerder.
Het Dolfinarium stelde dinsdag ook dat door de tegenwerking van de Coalitie de verhuizing die verbetering moet brengen al 112 dagen langer dan nodig duurt. Het Dolfinarium kondigde toen al aan gewoon door te gaan met het stappenplan om de orka naar een grotere tank over te plaatsen.
De tijd was niet meer aan Morgan's kant vanaf het moment dat het dier gevangen werd en in het Dolfinarium werd ondergebracht.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 08:51 schreef truthortruth het volgende:
Ik ben helemaal voor acties om Morgan vrij te krijgen....maar het duurt maar langer en langer, het is gewoon triest. Tijd is niet aan Morgan's kant.
Het had natuurlijk ook op een hele andere manier kunnen gaan, zodat de tijd nog wel aan Morgan's zijde was. Maar nu heb ik er wel een hard hoofd in ja. Morgan is nu zo gewend, dat dit bijna niet meer te draaien is. En dat was niet nodig geweest.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:09 schreef Samzz het volgende:
[..]
De tijd was niet meer aan Morgan's kant vanaf het moment dat het dier gevangen werd en in het Dolfinarium werd ondergebracht.
Toen ik las dat ze naar het Dolfinarium ging wist ik het al, die komt nooit meer vrij. Ik heb vanaf het begin ook gezegd dat het dier afgemaakt had moeten wordenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:13 schreef Mercer het volgende:
[..]
Het had natuurlijk ook op een hele andere manier kunnen gaan, zodat de tijd nog wel aan Morgan's zijde was. Maar nu heb ik er wel een hard hoofd in ja. Morgan is nu zo gewend, dat dit bijna niet meer te draaien is. En dat was niet nodig geweest.
Dat gevoel heb ik nu ook altijd bij asielzoekers...quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:34 schreef Candaasje het volgende:
Ik las het nieuws vanmorgen in het AD
Een kans van 1 op 3....volgens mij worden er wel meer dieren uitgezet met kleinere kansen? Happy Feet bijvoorbeeld: die moest nog een takke-end zwemmen voordat hij bij andere pinguins terecht zou komen, en die heeft het waarschijnlijk niet eens overleefd. Maar dat was de natuur hè....en daarbij bracht Happy minder geld op, dus kon men het risico - ten behoeve van de vrijheid van het dier - wel nemen.
En hoe triest het ook is als het niet lukt om Morgan in het wild te laten leven, het is dan ten minste wel geprobeerd, zeker gezien de kansen dat het wel lukt er echt wel zijn.
Daarbij is het natuurlijk ook wel 'gewoon' de natuur, hoe hard en wreed het ook kan zijn. Bleker, neem een voorbeeld aan de crew die op pad was voor de docu Life: meer dan twee weken lang getuige zijn van een langzame, trieste dood van een wildebeest, maar ondanks de behoefte het dier te helpen, toch de natuur zijn gang laten gaan. (Ik zelf had het niet gekund denk ik, had wellicht zelf een einde gemaakt aan het lijden. Maar ik had het dier niet gevangen om vervolgens het arme beest kunstjes te laten vertonen en zo geld te verdienen...)
En ik ben niet per definitie tegen dierentuinen e.d. , maar dan wel graag met het doel om diersoorten te laten voortbestaan, en niet met truucjes uit te buiten.
Prima dat bezoekers het kunnen zien als een dier met een bal speelt, en dolfijnen moet je ook echt wel uit dagen (ik ben niet zo'n fan van het houden van dolfijnen overigens, veel te kleine bassins en The Cove bracht ook even een knoop in mijn maag...) maar dierenparken mogen van mij toch echt wel streven naar training en uitzetting van dieren in het wild. En natuurlijk ruime verblijven, waarin in elk geval het lijf gestrekt kan worden.....
Dingen waarin het Dolfinarium ontzettend gefaald heeft. (moedwillig)
En Sea World.... eh ja, het is vast beter voor Morgan om haar naar zo'n park te brengen en diens praktijken te steunen, en het dier misschien verschillende trauma's daar te laten oplopen, dan te proberen haar bij haar familie te plaatsen.... dit laatste levert misschien ook een trauma op, maar dan lijkt me een 'spuitje' nog altijd humaner dan haar te laten wegrotten in Tenerife....
beter kun je het idd niet zeggenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 00:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Nico Dijkshoorn weet het altijd mooi te verwoorden
http://www.nu.nl/column-donderdag/2640143/oog-van-orka.html
dit is maar een deel van zijn column
Opeens gleed er een oog vlak voor het raam.
Een oog in zwarte huid, met daar vlak naast een wit vlak.
Ik keek recht in het oog van een orka.
De orka keek naar mij.
Het was waarschijnlijk een fractie van een seconde, maar ik beleefde het als een paar minuten.
Ik keek weg. Het was te plotseling te veel en te diep wat ik zojuist had gezien.
Ik, met mijn minuscule oogje in dat armzalige lichaampje.
De orka had het mij net goed laten voelen.
Een vlieg was ik, met dat domme gehol van mij.
Hij zat dan officieel wel gevangen, maar met die ene blik gaf hij mij voor altijd het gevoel dat ik
degene was die gevangen zat, hoe vrij ik ook kon bewegen.
Dat was mijn eerste aanraking met oer.
Een zwevend oog van een jager, gekooid in een veel te klein hok.
Nu hangt er in Harderwijk weer een Orka in een bak en ik lees de reacties.
Het gaat over redden, verkopen, houden, overplaatsen.
Het gaat over de leefomstandigheden.
Ik raad iedereen aan om naar de Orka toe te reizen en het wezen in de ogen te kijken.
U zult het meteen begrijpen.
U zit gevangen in een veel te beperkt hoofd. Niet hij.
Die ene blik van de Orka in Barcelona heeft een ingrijpende invloed gehad op de manier
waarop ik tegen de mens aankijk. Je kunt ons nooit meer anders zien dan als armzalige
mislukkingen, als een gierend uit de hand gelopen experimentje tijdens de evolutie.
We willen een Orka redden, maar zelf zijn we reddeloos verloren.
Dat voel je als je een orka in zijn oog kijkt.
Ik kan dat iedereen aanraden.
Orka-ogen maken nederig.
Iets wat we nu meer dan ooit kunnen gebruiken.
De okra in het wild welquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:02 schreef Smeich het volgende:
Ik raad aan om dus niet naar de Orka te reizen....zo geef je weer meer financiële steun aan dat kutdolphinarium
https://www.4just1.com/project/59/donationsquote:Op zondag 16 oktober 2011 15:36 schreef Mar_Sle het volgende:
Iemand zin in een geldinzamelingsactie?
Dit is de nieuwe crowdfunder van de Orka Coalitie: https://www.4just1.com/project/59.
Als dit bedrag binnen is kunnen ze in hoger beroep.
Mooi !quote:Op woensdag 19 oktober 2011 11:15 schreef Smeich het volgende:
Dankzij donaties van vele particulieren en een grote donatie van de internationale dierenbeschermingsorganisatie Stichting Vier Voeters, kan de Orka Coalitie in beroep gaan tegen de beslissing van staatssecretaris Bleker om orka Morgan naar Tenerife te exporteren. Ook heeft de advocaat het Dolfinarium laten weten dat het tegen de wet is Morgan al binnen een week te vervoeren, zoals aangekondigd door het Dolfinarium. Volgens de advocaat van de Orka Coalitie worden internationale regels met voeten getreden. Bovendien blijkt Loro Parque voor Morgan geenszins een vooruitgang als het gaat om ruimte en gezelschap.
lees meer hier: http://www.orkacoalitie.n(...)euw-naar-de-rechter/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat wat er in die zin staat is leuk, maar schijn bedriegt want er wordt niet bijgezegd dat Morgan niet in dat grote bassin komt want dat zal dus niet het geval zijn (ze komt in een nog kleiner bassin te zitten dan waar ze nu zit!)quote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het verblijf van haar adoptiefamilie is ruim 50 keer groter dan het opvangbassin in het Dolfinarium."
Dat kan niet. Dan moeten ze dr in stukken knippen voor het past.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:55 schreef Smeich het volgende:
Dolfinarium
(ze komt in een nog kleiner bassin te zitten dan waar ze nu zit!)
Ik wou net zeggenquote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:03 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dat kan niet. Dan moeten ze dr in stukken knippen voor het past.
En toch is het waar. Naar blijkt is dat bassin 15% kleiner. Dat verblijf van haar adoptiefamilie, zoals gemeld in het persbericht, is het bad waar ze kunstjes vertonen. Wat er dus niet bij wordt gezegd, niet verwonderlijk, is dat alle orka's daar afzonderlijk leven naast hun "core activity" want die dieren daar zijn bijzonder agressief naar elkaar toe.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:03 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dat kan niet. Dan moeten ze dr in stukken knippen voor het past.
Ik mag natuurlijk niet zeggen dat ik de ''Heer Bleker'' graag met een olifantenhaak eenquote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:19 schreef Smeich het volgende:
[..]
En toch is het waar. Naar blijkt is dat bassin 15% kleiner. Dat verblijf van haar adoptiefamilie, zoals gemeld in het persbericht, is het bad waar ze kunstjes vertonen. Wat er dus niet bij wordt gezegd, niet verwonderlijk, is dat alle orka's daar afzonderlijk leven naast hun "core activity" want die dieren daar zijn bijzonder agressief naar elkaar toe.
Er zit momenteel een jonge orka in de medpool in Loro Parque. Deze is verstoten. Zit er al een jaar. Pas sindskort zijn ze haar bezig aan het introduceren bij een andere orka. Mogelijk omdat ze die medpool ook nodig hebben voor Morgan straks mss.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:55 schreef Smeich het volgende:
En dat wat er in die zin staat is leuk, maar schijn bedriegt want er wordt niet bijgezegd dat Morgan niet in dat grote bassin komt want dat zal dus niet het geval zijn (ze komt in een nog kleiner bassin te zitten dan waar ze nu zit!)
Wat voor soort bedoel je met overzichtsfoto's? Van bovenaf?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:58 schreef Mercer het volgende:
Heeft iemand overzichtsfoto's van de Orca bassins in Loro Parque?
Ja goed overzicht, van bovenaf is het duidelijkst. Zodat we kunnen hoe het eruit ziet.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:06 schreef TechXP het volgende:
[..]
Wat voor soort bedoel je met overzichtsfoto's? Van bovenaf?
Ondanks dat het lang duurt.. het is nog zeker niet te laat om haar terug te laten keren. De orka experts hebben daar veel vertrouwen in.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:13 schreef Mercer het volgende:
Het had natuurlijk ook op een hele andere manier kunnen gaan, zodat de tijd nog wel aan Morgan's zijde was. Maar nu heb ik er wel een hard hoofd in ja. Morgan is nu zo gewend, dat dit bijna niet meer te draaien is. En dat was niet nodig geweest.
Het zijn diverse gescheiden bassins. Van wat ik weet is dat de dieren dus vooral alleen allemaal samen komen bij trainingen en shows. De dieren zijn heel agressief (naar elkaar), dus ze allemaal in 1 grote bak houden zou drama worden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:08 schreef Mercer het volgende:
Behoorlijk scherpe Google Map van het Orkabassin (onderste). Dat is alles?!? Het is alleen dat onderste grote bassin?
Juist, dan gebeurt er dus wat er met Tekoa is gebeurt: http://timzimmermann.com/2011/09/26/the-trials-of-tekoa/quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:09 schreef TechXP het volgende:
[..]
Het zijn diverse gescheiden bassins. Van wat ik weet is dat de dieren dus vooral alleen allemaal samen komen bij trainingen en shows. De dieren zijn heel agressief (naar elkaar), dus ze allemaal in 1 grote bak houden zou drama worden.
natuurlijk worden die dieren agressief en niet alleen naar elkaar ook met de trainersquote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:09 schreef TechXP het volgende:
[..]
Het zijn diverse gescheiden bassins. Van wat ik weet is dat de dieren dus vooral alleen allemaal samen komen bij trainingen en shows. De dieren zijn heel agressief (naar elkaar), dus ze allemaal in 1 grote bak houden zou drama worden.
ah... sorry ik zie jou post nu pas, tja, je kan het die beesten moeilijk kwalijk nemen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:27 schreef Mar_Sle het volgende:
[..]
Juist, dan gebeurt er dus wat er met Tekoa is gebeurt: http://timzimmermann.com/2011/09/26/the-trials-of-tekoa/
Leuk joh, zo'n 'adoptiefamilie' voor Morgan.![]()
Ik mag hopen dat de rechter meer verstand heeft dan Bleker.
Ow... maar de ''Heer Bleker'' heeft wel meer goeie ideeën hoor.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik zeg het niet graag, maar dat dit kan in nederland...
Oh dat doe ik ook niet. Ik kan er alleen niet tegen dat het dolfinarium doet alsof het daar allemaal koek en ei is.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ah... sorry ik zie jou post nu pas, tja, je kan het die beesten moeilijk kwalijk nemen.
Thanks !quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:17 schreef Mar_Sle het volgende:
[..]
Oh dat doe ik ook niet. Ik kan er alleen niet tegen dat het dolfinarium doet alsof het daar allemaal koek en ei is.
En van die circussen inderdaad.Ik heb de petitie een poosje terug ook getekend, goed dat je het onder de aandacht brengt.
Als je hier over nadenkt is dat toch wel heeel triestquote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:29 schreef Mercer het volgende:
Het bassin linksonder waar vijf Orka's hun hele leven in moeten doorbrengen is maar liefst twee tot drie keer zo groot als het zwembad van het dichtstbijzijnde hotel rechtsboven.![]()
[ afbeelding ]
Triest inderdaad.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:44 schreef Smeich het volgende:
Als we het over circussen hebben...bekijk dit dan maar eens
http://www.theblackfish.org/news/indonesia-dolphin-circuses.html
En als we het over captivity hebben, dan nodig ik je uit om deze video te kijken van Winter, die nu dus in de film Dolphin Tale bekend staat. Zo zielig...
Ik vind deze ook zo triest.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:29 schreef Mercer het volgende:
Het bassin linksonder waar vijf Orka's hun hele leven in moeten doorbrengen is maar liefst twee tot drie keer zo groot als het zwembad van het dichtstbijzijnde hotel rechtsboven.![]()
[ afbeelding ]
Idd... ben al jaren er tegen bezig helaas. Morgen in ieder geval flyeren bij dolfinarium.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Onbegrijpelijk dat mensen dat zelf niet inzien dat dieren gebruiken voor entertainment
gewoon afgeschaft moet worden, en de kindertjes die mee naar een dolfinarium of een circus
worden meegenomen krijgen zo'n verkeerd beeld. is niet gezond
Die zijn er ook wel maar misschien niet hier ...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:22 schreef Smeich het volgende:
Hopen op een juiste beslissing ditmaal! Hoe gaat het flyeren? Spreek je met veel mensen? Kom je in veel discussies terecht? Goed bezig in ieder geval!! Waren er maar meer zoals jij die zich actief inzetten tegen deze praktijken
De site heb ik gemaaktquote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hier wel http://www.orkacoalitie.nl/doneereenstukje/
Flyeren is goed gegaan. Vanaf vorige week tot zondag staan er elke dag vrijwilligers te flyeren. Tot nu toe zeer positief. Natuurlijk ook weleens stomme reacties. Het Dolfinarium vind het niet zo leuk. En bij Morgan gaan mensen met de flyer kritische vragen stellen. En dat is zeer goed. Maar blijkbaar laten ze momenteel weinig los dan alleen maar een standaard antwoord op vragen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:22 schreef Smeich het volgende:
Hopen op een juiste beslissing ditmaal! Hoe gaat het flyeren? Spreek je met veel mensen? Kom je in veel discussies terecht? Goed bezig in ieder geval!! Waren er maar meer zoals jij die zich actief inzetten tegen deze praktijken
http://www.orkacoalitie.n(...)ission-about-morgan/quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 18:23 schreef TechXP het volgende:
Overigens zijn er vragen gesteld bij de Europese Commissie. Staan vanavond op www.orkacoalitie.nl
Stelletje achterlijke...quote:Op maandag 31 oktober 2011 16:53 schreef Smeich het volgende:
http://www.hartvannederla(...)eid-van-orka-morgan/
Er wordt al uitgegaan dus dat Morgan naar Tenerife gaatOok de burgemeester van Harderwijk heeft geen idee waar hij het over heeft, net als Bleker die Morgan als een mannetje betitelde. Al met al, HvN
Nou ik zal duimen, laten die ''trainers'' zelf maar rondjes gaan zwemmen en door een hoepeltjequote:Op dinsdag 1 november 2011 00:04 schreef TechXP het volgende:
http://www.orkacoalitie.n(...)eer-voor-de-rechter/
"De rechtszaak vindt op 7 november 2011 om 14.00 uur plaats in de Rechtbank van Amsterdam aan de Parnassusweg 220."
De zitting is openbaar.
Het lijkt misvormd, maar dat komt omdat ze daar nog zo mager is. Als jij op de helft van je gewicht zit dan zal je er waarschijnlijk ook niet echt lekker uitzien.quote:Op woensdag 2 november 2011 01:29 schreef mawtje het volgende:
Ligt het aan mij of ziet morgan er in de OP er echt misvormd uit ?
Op dit filmje zegt ene ''Truus'' dat de actievoerders niet weten waar ze over spreken,quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:17 schreef TechXP het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien ga ik kijken...quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:04 schreef TechXP het volgende:
http://www.orkacoalitie.n(...)eer-voor-de-rechter/
"De rechtszaak vindt op 7 november 2011 om 14.00 uur plaats in de Rechtbank van Amsterdam aan de Parnassusweg 220."
De zitting is openbaar.
Naast die enorme truthola, ook dit: "Volgens het dolphinarium is dit bassin te klein geworden..." ...media media (en dolphinarium) tochquote:Op woensdag 2 november 2011 04:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)heid-orka-Morgan.htm
Ach ze eten honderden andere walvissen. De een of de ander moet lijden.quote:Op woensdag 2 november 2011 04:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ter vergelijking: in het wild legt een orka gemiddeld 128 kilometer per dag af en duikt hij tot 30 meter diep de zee in. In Orcas Ocean is het bassin 120 meter lang en slechts 12 meter diep.
da's mooi nieuws, we zullen zien !quote:Op zondag 6 november 2011 18:48 schreef TechXP het volgende:
Ter info :-) http://www.nu.nl/algemeen(...)rgan-aanstaande.html
http://www.orkacoalitie.n(...)-inzake-orka-morgan/quote:Experts Dolfinarium herzien hun oordeel inzake orka Morgan
- 06-11-2011 -
Amsterdam, 6 november 2011 – Vier van de zeven door het dolfinarium geciteerde wetenschappers keren zich nu tegen het voornemen om Morgan naar Loro Parque te exporteren. Dit brengt de Orka Coalitie naar voren in het kort geding van 7 november waarin de toekomst van orka Morgan wordt bepleit. De nieuwe ontwikkelingen in de zaak lijken het tij eindelijk te doen keren, waarmee de vrijlating van Morgan dichterbij is dan ooit.
Dat Morgan een zeer goede kans heeft op hereniging met haar familie, wordt nu door steeds meer orka-experts bevestigd. Buiten de wetenschappers verenigd in de Free Morgan Foundation, heeft zich nog een twintigtal experts bereid gevonden dit schriftelijk te verklaren. Het vinden van haar familiegroep én de wetenschap dat er regelmatig grote groepen orka’s in de buurt van de beoogde uitzetlocatie waargenomen zijn, heeft Morgans kansen zeer positief beïnvloed. Drie van de experts van het Dolfinarium, waaronder John Ford hebben nu zelfs hun hulp aangeboden bij het uitvoeren van het stappenplan van de Free Morgan Foundation.
De Orka Coalitie zal maandag 7 november in de rechtszaak voor Morgans vrijlating worden bijgestaan door een expert van de Free Morgan Foundation. Samen zullen ze de rechter laten zien dat Morgans uitzetting het enige juiste besluit is. “Staatssecretaris Henk Bleker verklaart zelf dat orka’s in zee thuishoren en niet in dierenparken. Zijn beslissing om Morgan toch naar Loro Parque te laten gaan, getuigt van weinig vertrouwen in de intelligentie en instincten van dit roofdier. Bovendien zal Morgans uitzetting begeleid worden door ’s werelds meest gerenommeerde orka experts.”, aldus Barbara van Genne, mariene bioloog en woordvoerder van de Orka Coalitie.
De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, EDEV – Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.
Daar ben ik het dan weer wél mee eens.quote:Op zondag 6 november 2011 21:57 schreef Boze_Appel het volgende:
Sowieso is menselijke reflectie op dieren die dat niet hebben niet zo'n goed idee.
Maar zelfs dán is er nogal een verschil tussen 'houden' en 'houden'. Onder welke omstandigheden dat dier dan in gevangenschap leeft dus, als het dan tóch in gevangenschap moet leven.quote:Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef KoosVogels het volgende:
Het is ook niet meer dan normaal dat wij (mensen) orka's houden. Zo kunnen we er af en toe naar kijken en kunnen wetenschappers op hun dooie akkertje onderzoek doen.
Win-win.
Wat zijn de argumenten tegen vrijlating, naast wat KoosVogels zegt?quote:Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef Greys het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan weer wél mee eens.
Al is dat soms gewoon echt moeilijk. Ik probeer ook zoveel mogelijk te denken in termen als 'alles is beter voor dat dier dan waar het nu zit, in dat orka-onterende bakkie', en niet in termen als wie Morgan mist etc, want dat zullen we toch nooit weten.
Echt barbaars hoe je denkt die dieren zomaar te kunnen opsluiten.quote:Op zondag 6 november 2011 22:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar zelfs dán is er nogal een verschil tussen 'houden' en 'houden'. Onder welke omstandigheden dat dier dan in gevangenschap leeft dus, als het dan tóch in gevangenschap moet leven.
Dat dier wil gewoon neuken, die denkt echt niet in termen van rechten, grootte van de bak, hoeveel zout erin zit of welke mensen ernaar kijken. Dat beest wil gewoon zwemmen en neuken, meet doet zo'n beest niet.quote:Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef Greys het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan weer wél mee eens.
Al is dat soms gewoon echt moeilijk. Ik probeer ook zoveel mogelijk te denken in termen als 'alles is beter voor dat dier dan waar het nu zit, in dat orka-onterende bakkie', en niet in termen als wie Morgan mist etc, want dat zullen we toch nooit weten.
Ik heb geen idee hoe de situatie op Tenerife is. De Orka Coalitie beweert dat het een drama is voor orka's die daar verblijven. Weet echter niet hoeveel waarde ik moet hechten aan dergelijke beweringen, aangezien de Orka Coalitie nooit een ander geluid zal laten horen, aangezien die club per definitie tegen het houden van orka's is.quote:Op zondag 6 november 2011 22:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar zelfs dán is er nogal een verschil tussen 'houden' en 'houden'. Onder welke omstandigheden dat dier dan in gevangenschap leeft dus, als het dan tóch in gevangenschap moet leven.
Als het aan mij lag was Morgan nooit opgesloten hoor, dan lees je niet wat ik bedoel of ben ik niet duidelijk. Dus dat barbaars mag je voor je houdenquote:Op zondag 6 november 2011 22:01 schreef Picchia het volgende:
[..]
Echt barbaars hoe je denkt die dieren zomaar te kunnen opsluiten.
Er is laatst een onderzoek geweest en die gaf aan dat wetenschap doen bij de dieren in het wild veel meer waarde had. Dus win-win klopt niet echt, omdat de meeste wetenschappers dus liever de dieren in het wild bestudeerd.quote:Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef KoosVogels het volgende:
Het is ook niet meer dan normaal dat wij (mensen) orka's houden. Zo kunnen we er af en toe naar kijken en kunnen wetenschappers op hun dooie akkertje onderzoek doen.
Win-win.
Sure...quote:Op zondag 6 november 2011 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat dier wil gewoon neuken, die denkt echt niet in termen van rechten, grootte van de bak, hoeveel zout erin zit of welke mensen ernaar kijken. Dat beest wil gewoon zwemmen en neuken, meet doet zo'n beest niet.
Voedsel moet daar nog bijkomen.quote:Op zondag 6 november 2011 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat dier wil gewoon neuken, die denkt echt niet in termen van rechten, grootte van de bak, hoeveel zout erin zit of welke mensen ernaar kijken. Dat beest wil gewoon zwemmen en neuken, meet doet zo'n beest niet.
Ja, maar dat betekent niet dat er geen feitelijke informatie boven tafel is gekomen. Zo zijn er foto's naar boven gekomen waarin te zien is dat een orka onder de littekens zit door de agressie, zo is er een klokkenluidersrapport beschikbaar waarin het probleem van loro parque beschreven wordt en dan hebben we nog de incidenten die daar gebeurd zijn.quote:Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb geen idee hoe de situatie op Tenerife is. De Orka Coalitie beweert dat het een drama is voor orka's die daar verblijven. Weet echter niet hoeveel waarde ik moet hechten aan dergelijke beweringen, aangezien de Orka Coalitie nooit een ander geluid zal laten horen, aangezien die club per definitie tegen het houden van orka's is.
Ze is natuurlijk al wat getraind. Maar zoals de wetenschappers aangeven is dat af te leren.quote:Overigens ben ik geen expert en moet ik mij baseren op de woorden van wetenschappers, maar als ik zelf naar Morgan kijken en zie hoe zij zich gedraagt richting haar verzorgers dan lijkt mij de kans niet bijzonder groot dat ze het overleeft in het wild.
Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden? Wij mensvolk doen dat graag, maar vervolgens zitten we dan met een probleem. Met al dat geld had je bv. ook een heel dorp 10 jaar te eten kunnen geven.quote:Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Als het aan mij lag was Morgan nooit opgesloten hoor, dan lees je niet wat ik bedoel of ben ik niet duidelijk. Dus dat barbaars mag je voor je houdenDan had je mijn eerdere reactie in dit topic ook even moeten lezen voordat je zoiets roept.
Dat dier is door bepaalde omstandigheden in gevangenschap gekomen, dat is je wel bekend neem ik aan? Anders had ze sowieso niet meer geleefd. Dat het daarna maar werd gerekt en gerekt en gerekt in dat kleine kutbakkie is om te kotsen.
Dus bedoelde ik net te zeggen dat ALS zo'n dier dan al in gevangenschap zit (om dit soort redenen, die in eerste instantie goed bedoeld waren/leken om het dier te redden) dan gaat het er nog om onder welke omstandigheden dat gebeurt.
Dat ik me serieus ga verdedigen![]()
Daar heb je best een punt hoorquote:Op zondag 6 november 2011 22:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden? Wij mensvolk doen dat graag, maar vervolgens zitten we dan met een probleem. Met al dat geld had je bv. ook een heel dorp 10 jaar te eten kunnen geven.
Daarom dus de suggestie van de Orka Coalitie om haar initieel in een Seapenn onder te gaan brengen, dan is zij veilig voor het chloor, de UV straling waar zij nu geen bescherming tegen heeft en is zij in staat om echt te zwemmen wat niet lukt in Harderwijk nog in Spanje in een relatief klein bad.quote:Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe de situatie op Tenerife is. De Orka Coalitie beweert dat het een drama is voor orka's die daar verblijven. Weet echter niet hoeveel waarde ik moet hechten aan dergelijke beweringen, aangezien de Orka Coalitie nooit een ander geluid zal laten horen, aangezien die club per definitie tegen het houden van orka's is.
Overigens ben ik geen expert en moet ik mij baseren verop de woorden van wetenschappers, maar als ik zelf naar Morgan kijken en zie hoe zij zich gedraagt richting haar verzorgers dan lijkt mij de kans niet bijzonder groot dat ze het overleeft in het wild.
Neuken ze in gevangenschap dan? voor zover ik het gelezen heb planten ze zich ook in die bakjes voort middels IVF (!!!!!!)quote:Op zondag 6 november 2011 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Littekens zijn natuurlijk niets opmerkelijks voor een dier. Of het nou in het wild leeft of in gevangenschap. Ook gedomesticeerde dieren vechten met elkaar, en dat leidt logischerwijs tot verwondingen. Vooral wanneer het grote beesten betreft, zoals orka's of dolfijnen. Overigens ken ik de verhalen over Loro Parque, maar ze hebben niet voor niets de juiste vergunningen dus ze zullen zich wel aan de gestelde regels houden.quote:Op zondag 6 november 2011 22:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ja, maar dat betekent niet dat er geen feitelijke informatie boven tafel is gekomen. Zo zijn er foto's naar boven gekomen waarin te zien is dat een orka onder de littekens zit door de agressie, zo is er een klokkenluidersrapport beschikbaar waarin het probleem van loro parque beschreven wordt en dan hebben we nog de incidenten die daar gebeurd zijn.
Kan, ik weet het niet. Er bestaat in ieder geval geen consensus over wat de beste optie is voor Morgan. De Orka Coalitie trommelt een lading wetenschappers op waarna het Dolfinarium ook weer een blik deskundigen open trekt. Het is verworden tot een kleinzielig welles-nietes spelletje. Geld is eigenlijk de enige factor geworden die nog een rol kan spelen want wij gaat het uitzetten en haar opvang in bijvoorbeeld een Fjord betalen?quote:Ze is natuurlijk al wat getraind. Maar zoals de wetenschappers aangeven is dat af te leren.
Een tijd terug eens geweest bij een ganzenopvang. En daar hadden ze ook problemen met dat diverse ganzen afhankelijk geworden waren van mensen. Ze liepen mensen te volgen... en dan moest dat gedrag weer afgeleerd worden. Dat was dan dat de verzorger het dier bang moest maken. En hoewel dat naar klinkt zou het dier daardoor uiteindelijk (na een heel proces) weer uitgezet kunnen worden.
Hetzelfde hier. De eerste fase van terugzetten is eigenlijk het dier weer 'trainen' om terug te kunnen.
Dit zijn wat uniekere littekens. Het Dolfinarium doet deze trouwens af als krassen doordat ze tegen de zijkant botsen. Experts zeggen dat het komt door de agressie.quote:Op zondag 6 november 2011 22:14 schreef KoosVogels het volgende:
Littekens zijn natuurlijk niets opmerkelijks voor een dier. Of het nou in het wild leeft of in gevangenschap. Ook gedomesticeerde dieren vechten met elkaar, en dat leidt logischerwijs tot verwondingen. Vooral wanneer het grote beesten betreft, zoals orka's of dolfijnen. Overigens ken ik de verhalen over Loro Parque, maar ze hebben niet voor niets de juiste vergunningen dus ze zullen zich wel aan de gestelde regels houden.
3 (waren er eerst 7) tegenover ~20... tsja.. welke balans weegt het op he?quote:Kan, ik weet het niet. Er bestaat in ieder geval geen consensus over wat de beste optie is voor Morgan.
Dat is niet correct. Die wetenschappers hebben zich toen Morgan opgevangen werd zich direct aangeboden bij het Dolfinarium. De Orka Coalitie is pas later in contact gekomen met die wetenschappers. De Orka Coalitie heeft niets opengetrokken. Je hebt de Orka Coalitie en deze heeft vanaf het begin gewaakt voor een eerlijke kans voor Morgan. Ze hebben steeds opgeroepen dat er ook naar onafhankelijke wetenschappers geluisterd moest worden. Die onafhankelijke wetenschappers hadden zich verzameld in een groep 'Free Morgan Group' (later Foundation). Deze wetenschappers werden genegeerd. Het dolfinarium wilde geen materiaal beschikbaar stellen. etc. De Orka Coalitie heeft toen rechtzaak aangespannen. Gewonnen, want zoals de rechter al zei had het ministerie te veel geleund op het rapport van Dolfinarium + huiswerk niet goed gedaan. En wat daarna gebeurd is? Tsja.. daarvoor moet je morgen maar naar amsterdam komen, dan ga je dat horen.quote:De Orka Coalitie trommelt een lading wetenschappers op waarna het Dolfinarium ook weer een blik deskundigen open trekt.
Geld is dus niet het probleem hier. Ik snap wel dat je dat kan denken natuurlijk.quote:Het is verworden tot een kleinzielig welles-nietes spelletje. Geld is eigenlijk de enige factor geworden die nog een rol kan spelen want wij gaat het uitzetten en haar opvang in bijvoorbeeld een Fjord betalen?
Een fjord? De open oceaan toch?quote:Op zondag 6 november 2011 22:23 schreef Boze_Appel het volgende:
En iedereen weet dat een Fjord de natuurlijke habitat is voor een Orka.
We horen het wel. Ik zit morgen in ieder geval in de rechtszaal.quote:Op zondag 6 november 2011 22:26 schreef TechXP het volgende:
Dat is niet correct. Die wetenschappers hebben zich toen Morgan opgevangen werd zich direct aangeboden bij het Dolfinarium. De Orka Coalitie is pas later in contact gekomen met die wetenschappers. De Orka Coalitie heeft niets opengetrokken. Je hebt de Orka Coalitie en deze heeft vanaf het begin gewaakt voor een eerlijke kans voor Morgan. Ze hebben steeds opgeroepen dat er ook naar onafhankelijke wetenschappers geluisterd moest worden. Die onafhankelijke wetenschappers hadden zich verzameld in een groep 'Free Morgan Group' (later Foundation). Deze wetenschappers werden genegeerd. Het dolfinarium wilde geen materiaal beschikbaar stellen. etc. De Orka Coalitie heeft toen rechtzaak aangespannen. Gewonnen, want zoals de rechter al zei had het ministerie te veel geleund op het rapport van Dolfinarium + huiswerk niet goed gedaan. En wat daarna gebeurd is? Tsja.. daarvoor moet je morgen maar naar amsterdam komen, dan ga je dat horen.
Klopt. Opsluiten is nooit een optie.quote:Op zondag 6 november 2011 22:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden?
Tot morgenquote:Op zondag 6 november 2011 22:29 schreef KoosVogels het volgende:
We horen het wel. Ik zit morgen in ieder geval in de rechtszaal.
Vertel, alsjeblieft. Ik zie mijzelf in ieder geval niet tot dat "gros" behoren maar ik ben uitermate benieuwd naar jouw beredenering. Naar aanleiding van jouw overige post lijkt mij dat dus pure onzinquote:Op zondag 6 november 2011 20:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een betere kijk op de kwestie Morgan heb dan het gros van de usertjes dat hier post.
Onder andere aan de hand van de rugvinquote:Op zondag 6 november 2011 22:06 schreef waht het volgende:
Maar inderdaad, de stelling dat orka's in het wild "gelukkiger" zouden zijn is niet te bewijzen. Dat bepalen we zelf.
En dan gaat het beest dood. Nou en.quote:Op maandag 7 november 2011 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
De route naar vrijheid wordt naar mijn idee wel een tikkeltje te rooskleurig voorgesteld.
Ja dat idee heb ik ook.quote:Op maandag 7 november 2011 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
De route naar vrijheid wordt naar mijn idee wel een tikkeltje te rooskleurig voorgesteld.
Het duurt nu allemaal al zo lang, dan kunnen die paar dagen er ook nog wel bij toch?quote:Op maandag 7 november 2011 17:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar goed de boel wordt dus NOG langer gerekt, straks hoeft het niet meer en is Morgan
alleen nog goed voor kattenvoer
Dat klinkt mij best redelijk in de oren, die termijnquote:De voorzieningenrechter kondigde aan het begin van de zitting aan dat ze maandag niet meer uitspraak zal doen in de zaak, omdat het dossier te omvangrijk is. Zo hebben de partijen afgelopen donderdag nog 120 stukken aan het dossier toegevoegd. Normaliter heeft een voorzieningenrechter 14 dagen de tijd om uitspraak te doen, maar de rechter tracht die termijn te verkorten.
Doordat er drie partijen en talloze deskundigen bij betrokken zijn, zal de rechtszaak uren in beslag nemen.
och, ik ga nooit zo op de telegraaf af eigenlijk, maar als ik dit artikel leesquote:Op maandag 7 november 2011 18:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Het duurt nu allemaal al zo lang, dan kunnen die paar dagen er ook nog wel bij toch?
En daarbij heb ik liever dat ze een paar dagen langer de tijd nemen om een GOEDE beslissing te nemen en er zijn zoveel stukken door te nemen in het dossier. Zoals in dat Telegraaf artikel staat:
[..]
Dat klinkt mij best redelijk in de oren, die termijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even voor de duidelijkheid. Die beelden van herpes ging over dolfijnen bij dolfinarium.quote:Op maandag 7 november 2011 17:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hier zal Morgan ook wel niet erg van opknappen denk ik zo....
http://www.telegraaf.nl/b(...)pulair__.html?p=13,1
De dierenactivisten, verenigd in de Orka Coalitie, toonden uitvergrotingen van foto's om hun
pleidooi kracht bij te zetten. De foto's zijn gemaakt in het Loro Parque op Tenerife en laten zien
hoe de agressieve orka's elkaar hebben toegetakeld met bijtwonden.
De foto's toonden ook dat de orka's in het park zijn besmet met het herpesvirus rond de
geslachtsdelen.
Maar goed de boel wordt dus NOG langer gerekt, straks hoeft het niet meer en is Morgan
alleen nog goed voor kattenvoer
Ik denk overigens dat de Orka Coalitie aan het kortste eind gaat trekken.quote:Op maandag 7 november 2011 22:07 schreef TechXP het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Die beelden van herpes ging over dolfijnen bij dolfinarium.
Was een lange dag... erg moe nu dus.
Gelukkig werd duidelijk dat de onderhandelingen over wat het Dolfinarium terug zou krijgen nog bezig waren... ze hadden ook interesse in dolfijnen... ruilhandel he... tsja...
Ja, maar zo stond het dus in de Telegraaf, vandaar dat ik al zei dat ik nooit zo opquote:Op maandag 7 november 2011 22:07 schreef TechXP het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Die beelden van herpes ging over dolfijnen bij dolfinarium.
Was een lange dag... erg moe nu dus.
Gelukkig werd duidelijk dat de onderhandelingen over wat het Dolfinarium terug zou krijgen nog bezig waren... ze hadden ook interesse in dolfijnen... ruilhandel he... tsja...
Ik denk dat Morgan aan het kortste eind gaat trekken.quote:Op maandag 7 november 2011 22:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk overigens dat de Orka Coalitie aan het kortste eind gaat trekken.
Dat is een andere discussie, maar aangezien de rechter zich vooral richt op de vraag of het terecht is dat het ministerie toestemming heeft gegeven voor de verhuizing, vermoed ik dat Morgan toch naar Tenerife zal gaan.quote:Op maandag 7 november 2011 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk dat Morgan aan het kortste eind gaat trekken.
Bepaalde reden voor?quote:Op maandag 7 november 2011 22:15 schreef KoosVogels het volgende:
Ik denk overigens dat de Orka Coalitie aan het kortste eind gaat trekken.
De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteund door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning. En feit is dat Loro Parque voldoet aan de Europese eisen voor dierentuinen. Als ik het goed heb begrepen wordt de verhuizing van beschermde diersoorten in dat geval gedoogd. Ik acht de kans dus bijzonder klein dat de rechter de vrijlating van Morgan zal bevelen.quote:Op maandag 7 november 2011 22:21 schreef TechXP het volgende:
[..]
Bepaalde reden voor?
(overigens zou het dan Morgan zijn die de dupe zou worden).
Je vergeet wel nu dat het rapport waar dolfinarium mee liep te zwaaien en het ministerie hun besluit vooral op gebaseerd hebben toch weggeveegd is van tafel. Is niet zomaar iets he..quote:Op maandag 7 november 2011 22:26 schreef KoosVogels het volgende:
De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteunt door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning. En feit is dat Loro Parque voldoet aan de Europese eisen voor dierentuinen. Als ik het goed heb begrepen wordt de verhuizing van beschermde diersoorten in dat geval gedoogd. Ik acht de kans dus bijzonder klein dat de rechter de vrijlating van Morgan zal bevelen.
Feit is echter er een nieuw geluidsonderzoek is gedaan, precies zoals de rechter had bevolen. Die wordt op twee manieren geinterpreteerd. De Orka Coalitie beweert dat er een kans is van 77 procent dat de familie van Morgan is gevonden. Dat wordt echter tegengesproken door het ministerie en het Dolfinarium. Eerstgenoemde verklaarde zekerheid te willen hebben en die is er niet. En geen van de betrokken wetenschappers kan die zekerheid geven. Tel daarbij op dat Loro Parque in de ogen van de rechterlijke macht een respectabel dierenpark is, en mij lijkt de kans klein dat de rechter het besluit van het ministerie zal terugdraaien.quote:Op maandag 7 november 2011 22:32 schreef TechXP het volgende:
[..]
Je vergeet wel nu dat het rapport waar dolfinarium mee liep te zwaaien en het ministerie hun besluit vooral op gebaseerd hebben toch weggeveegd is van tafel. Is niet zomaar iets he..
Daarnaast.. er is veel overlegd qua wetgeving. En idd zal dolfinarium met hun expert daar niet mee eens zijn, maar de rechter zal die info ook wel goed doornemen. Die info is niet allemaal in rechtzaal op detail besproken natuurlijk. Rechter kwam ook nog met een verwijzing naar uitspraak rondom bepaalde regelgeving. Vond ik wel interessant.
Ik vind het wel lastig te zeggen welke kant het op gaat. Lastig te bepalen hoe een rechter gaat afwegen. Wat mij betreft is het gewoon heel simpel en duidelijk, maar ik kan mij sowieso wellicht niet bestempelen als 'objectief', omdat ik er te dicht op zit, dan zie je soms dingen die anderen niet zien in de informatie.
Dit had ik dus ook verwacht, en is ook iets waar je een rechterlijke macht zich snel achter ziet verschuilen.....Echter, dan zouden ook de experts, het geluid onderzoek e.d. niet nodig of relevant zijn geweest, dus ik betwijfel of het puur een uitspraak wordt op basis van wetgeving.....Maar desondanks heb ik helaas ook niet veel hoopquote:De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteund door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning.
100% zekerheid is er niet nee. Die moet je ook niet zoeken. De geluidsopnamen en de resultaten kan je op 1 manier interpreteren. Maar er is verschil van mening over of 77% 'genoeg' is.quote:Op maandag 7 november 2011 22:40 schreef KoosVogels het volgende:
Feit is echter er een nieuw geluidsonderzoek is gedaan, precies zoals de rechter had bevolen. Die wordt op twee manieren geinterpreteerd. De Orka Coalitie beweert dat er een kans is van 77 procent dat de familie van Morgan is gevonden. Dat wordt echter tegengesproken door het ministerie en het Dolfinarium. Eerstgenoemde verklaarde zekerheid te willen hebben en die is er niet. En geen van de betrokken wetenschappers kan die zekerheid geven.
Daar heeft men geen besluit over genomen. Daarnaast staat juist Loro Parque ter discussie. Niet alleen vanwege de info die op tafel is gelegd, maar 4 van de 7 wetenschappers zien loro parque niet zitten.quote:Tel daarbij op dat Loro Parque in de ogen van de rechterlijke macht een respectabel dierenpark is, en mij lijkt de kans klein dat de rechter het besluit van het ministerie zal terugdraaien.
Ik hoop dat de rechter niet op zo een manier redeneert. Maar juist rekening houdt met die grote twijfel over het park. De rechter gaf wel iets dergelijks nog aan. Misschien bedoelde ze het als 'welles-nietes' spel wat er voor haar ogen gebeurd.quote:Nu vond ik de beweringen van de Orka Coalitie over Loro Parque op zich interessant, maar die werden weer weersproken door zowel het Dolfinarium als het ministerie. En nogmaals, Loro Parque voldoet aan de gestelde eisen, dus daar kan de rechter weinig tegenin brengen. De complete wetgeving omtrent dierentuinen zal dan aangepast moeten worden.
Ik heb dat meest recente geluidsonderzoek overigens gelezen en daarin wordt vooral gesteld dat aanvullend onderzoek nodig is. Er zijn weliswaar overeenkomsten met die ene groep, maar niet voldoende om met zekerheid te kunnen stellen dat het de familie van Morgan betreft. Daar kunnen tal van redenen aan ten grondslag liggen, want volgens het rapport is de kennis over het vocabulaire van orka's nog te beperkt. Ik vrees voor jullie dat tijd in dat geval in jullie nadeel werkt. Dat beest kan namelijk niet in Harderwijk blijven en zal dus ergens anders heen moeten gaan terwijl er extra onderzoek wordt gedaan. Nu zal je Neeltje Jans opperen, maar dat is slechts een zeer tijdelijke oplossing.quote:Op maandag 7 november 2011 22:59 schreef TechXP het volgende:
[..]
100% zekerheid is er niet nee. Die moet je ook niet zoeken. De geluidsopnamen en de resultaten kan je op 1 manier interpreteren. Maar er is verschil van mening over of 77% 'genoeg' is.
Loro Parque staat vooral in bepaalde kringen ter discussie. Parken worden jaarlijks getoetst door de EU en op de lijst van dierentuinen worden Loro Parque nog steeds aangeduid als een fatsoenlijk verblijf voor dieren. Ik kan mij vergissen, maar ik acht de kans niet bijzonder groot dat de rechter zich achter een handjevol criticasters schaart, zelfs als het expert zijn. We hebben nou eenmaal Europese wetten en daar zal de rechter zich waarschijnlijk naar schikken.quote:Daar heeft men geen besluit over genomen. Daarnaast staat juist Loro Parque ter discussie. Niet alleen vanwege de info die op tafel is gelegd, maar 4 van de 7 wetenschappers zien loro parque niet zitten.
Punt is dat de rechter niet de aangewezen persoon is om de status van het park in twijfel te trekken. Nogmaals, dan zal de wetgeving voor dierentuinen compleet op de schop moeten. Iets wat de Orka Coalitie ongetwijfeld graag wil.quote:Ik hoop dat de rechter niet op zo een manier redeneert. Maar juist rekening houdt met die grote twijfel over het park. De rechter gaf wel iets dergelijks nog aan. Misschien bedoelde ze het als 'welles-nietes' spel wat er voor haar ogen gebeurd.
Ken je dit interview? http://www.trouw.nl/tr/nl(...)noten-is-groot.dhtmlquote:Op maandag 7 november 2011 23:11 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb dat meest recente geluidsonderzoek overigens gelezen en daarin wordt vooral gesteld dat aanvullend onderzoek nodig is.
Het is in ieder geval aanverwanten. Bij deze groep orka's heb je dus niet perse de familie nodig, omdat door de flexibele banden ze heel makkelijk aansluiting kan vinden bij andere familie, verwante/bevriende groepen.quote:Er zijn weliswaar overeenkomsten met die ene groep, maar niet voldoende om met zekerheid te kunnen stellen dat het de familie van Morgan betreft.
Extra onderzoek doen is een optie. Maar je kan dit ook zijdelings doen met Morgan naar Neeltje Jans brengen voor de eerste fase. Of eventueel al naar Noorwegen. Dolfinarium had natuurlijk ook gewoon niet zo stellig moeten doen en niets willen vrijgeven enzo..quote:Dat beest kan namelijk niet in Harderwijk blijven en zal dus ergens anders heen moeten gaan terwijl er extra onderzoek wordt gedaan. Nu zal je Neeltje Jans opperen, maar dat is slechts een zeer tijdelijke oplossing.
Maar de rechter kan ook twijfelen of er wel gegrond onderzoek gedaan is. De rechter heeft bv. gevraagd of ministerie aanvullende info heeft gevraagd bij cites kantoor spanje. Dat zou de rechter kunnen zien als niet zo betrouwbaar zijn van de info of in ieder geval niet genoeg..quote:Loro Parque staat vooral in bepaalde kringen ter discussie. Parken worden jaarlijks getoetst door de EU en op de lijst van dierentuinen worden Loro Parque nog steeds aangeduid als een fatsoenlijk verblijf voor dieren. Ik kan mij vergissen, maar ik acht de kans niet bijzonder groot dat de rechter zich achter een handjevol criticasters schaart, zelfs als het expert zijn. We hebben nou eenmaal Europese wetten en daar zal de rechter zich waarschijnlijk naar schikken.
Misschien niet, maar rechter kan volgens mij wel besluiten dat er genoeg twijfel is dat het beter bekeken moet worden. Zoals vorige keer ook al ter sprake kwam, dat ministerie hun huiswerk niet goed genoeg had gedaan.quote:Punt is dat de rechter niet de aangewezen persoon is om de status van het park in twijfel te trekken. Nogmaals, dan zal de wetgeving voor dierentuinen compleet op de schop moeten. Iets wat de Orka Coalitie ongetwijfeld graag wil.
Op basis waarvan - buiten idd de info die al op tafel is gelegd - zien die 4 wetenschappers dat park dan nog meer niet zitten?quote:Op maandag 7 november 2011 22:59 schreef TechXP het volgende:
Daar heeft men geen besluit over genomen. Daarnaast staat juist Loro Parque ter discussie. Niet alleen vanwege de info die op tafel is gelegd, maar 4 van de 7 wetenschappers zien loro parque niet zitten.
Wat is dit nou weer voor een uitspraak? Je bent er geweest?quote:Op woensdag 9 november 2011 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
Ziet er goed uit, dat Loro Parque.
Vanmiddag een presentatie van de vice-president van Loro Parque uitgezeten. Zag er goed verzorgd uit. Maar goed, ik weet het fijne er uiteraard ook niet van.quote:Op woensdag 9 november 2011 16:51 schreef Mercer het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een uitspraak? Je bent er geweest?
Uiteraard, maar geldt dat dan niet voor de Orka Coalitie?quote:
Ja lekker makkelijkquote:Op woensdag 9 november 2011 17:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vanmiddag een presentatie van de vice-president van Loro Parque uitgezeten. Zag er goed verzorgd uit.
Is inderdaad niet de meest betrouwbare bron. Ik zal je eerlijk bekennen dat ik niet weet wat ik moet geloven. Zie zo'n Ingrid Visser maandag allerlei horrorstories oprakelen. Ja, allemaal leuk en aardig, maar ik beschouw de beste vrouw evenmin als een objectieve bron. Ze is een orka-expert ja, maar dergelijke types hebben dikwijls een ingebakken aversie jegens dierentuinen.quote:Op woensdag 9 november 2011 17:22 schreef Smeich het volgende:
[..]
Ja lekker makkelijkMaar vertel nou eens wat je doet dan!
De Orka Coalitie heeft toch redelijk wat bewijs aangeleverd dat het toch aannemelijk is dat het niet deugt op Loro Parque. Ik heb zelf op Tenerife gewerkt en de verhalen van Loro Parque zijn inderdaad zorgwekkend te noemen als het aankomt op conservation issues.
Punt is dat Ingrid Visser en haar medestanders net zo vooringenomen zijn als het Dolfinarium en co.quote:Op woensdag 9 november 2011 17:38 schreef Smeich het volgende:
Om nog even terug te komen. Ook al WAS Loro Parque een erg goed park, dan nog behoort Morgan daar nog niet "thuis". Lijkt mij duidelijk. Klaar. Dus het maakt eerlijk gezegd niet eens uit of je die vent van Loro Parque gelooft of nietIngrid Visser laat feiten zien, ondersteund door andere onafhankelijke wetenschappers. Dat dat dolfinarium slechts zeven (afhankelijke) onderzoekers heeft gevraagd (hierbij onafhankelijke wetenschappers buiten beschouwing gelaten) en alle data vervolgens niet wilt delen zou al genoeg indicatie moeten geven dat er iets niet in de haak is. De intentie van het dolfinarium was al snel duidelijk, Morgan kunstjes leren terwijl dit niet de afspraak was (dit was vrijlaten). Waarom er meer kritisch wordt gekeken naar de meest natuurlijke en logische oplossing, namelijk vrijlaten waar ze vandaan komt, dan de meest onnatuurlijke oplossing om Morgan in dienst te laten stellen tbv de entertainmentwaarde voor de mens blijft voor mij een punt van frustratie.
Uiteindelijk maakt het geen zak uit wie er ''wint'' er is maar één verliezer in deze zaakquote:Op woensdag 9 november 2011 18:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Punt is dat Ingrid Visser en haar medestanders net zo vooringenomen zijn als het Dolfinarium en co.
quote:Op maandag 7 november 2011 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk dat Morgan aan het kortste eind gaat trekken.
Dat is ook niet zo gezegd. Het gaat om 3 wetenschappers die achter de FMF release plan staan, dat ze uitzetten een reeele mogelijkheid beschouwen. Dat was niet in hun eerdere stellingname. De vierde betreft iemand die er niet achter staat om morgan naar Loro Parque te brengen.quote:Op woensdag 9 november 2011 15:51 schreef KoosVogels het volgende:
Het Dolfinarium claimt overigens dat de vier genoemde wetenschappers helemaal geen afstand hebben gedaan van hun eerdere uitspraken. Het park zegt dat het slechts twee onderzoekers betreft en dat die zich niet zozeer achter de Orka Coalitie hebben geschaard, maar dat zij nog een keer willen proberen de familie van Morgan op te sporen.
Hoewel vele orka-experts vaak wel bij dierenparken ook onderzoek hebben gedaan/gewerkt hebben.quote:Op woensdag 9 november 2011 17:28 schreef KoosVogels het volgende:
maar dergelijke types hebben dikwijls een ingebakken aversie jegens dierentuinen.
Het is denk altijd goed om iemand er tussen te hebben die op een objectieve manier probeert te kijken.quote:En ik ben een van die media-mensen die in dit topic niet altijd even worden gewaardeerd.
De OC claimt niet zoveel. De OC heeft vooral steeds gezorgd dat onafhankelijke deskundigen aan het woord konden komen. Morgan verdient een kans. Zoals ook in de regelgeving staat eigenlijk.quote:Op woensdag 9 november 2011 17:18 schreef KoosVogels het volgende:
Uiteraard, maar geldt dat dan niet voor de Orka Coalitie?
Ben je nou werkelijk zo naief? Je bent zelf onderdeel van die club dus ik neem aan dat je het simpelweg niet kunt zien. Wij zijn de laatste maanden overspoeld met berichten van de OC. Zoals onlangs een waarin werd geclaimd dat er 77 procent kans is dat de familie van Morgan is gevonden en dat het dier per derict naar Noorwegen moest worden verkast. Niks geen onderbouwing in dat bericht, enkel dat percentage. Toch even zelf dat rapport opgevraagd en van voor naar achteren doorgelezen. Ik ben geen percentages tegengekomen en zo stellig als de OC lieten de onderzoekers zich niet uit. Er was een kans, zeiden ze. Meer niet.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:07 schreef TechXP het volgende:
[..]
De OC claimt niet zoveel. De OC heeft vooral steeds gezorgd dat onafhankelijke deskundigen aan het woord konden komen. Morgan verdient een kans. Zoals ook in de regelgeving staat eigenlijk.
Ik denk dat je dat verkeerd leest. De claims zijn vanuit de wetenschappers. Wij koppen het vooral meer door, dan dat we het claimen. Vergeet niet, de Orka Coalitie is wat anders dan de Free Morgan Foundation. Wij staan zeker achter die FMF en zullen niet iets doorgeven waar we niet achter staan, maar het is niet zo dat wij de claim op de conclusies leggen. Maar wellicht zie jij dat anders en ben ik te dicht bij de OC.quote:Op donderdag 10 november 2011 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
Ben je nou werkelijk zo naief? Je bent zelf onderdeel van die club dus ik neem aan dat je het simpelweg niet kunt zien.
Ik denk dat Heike Vester het wel goed verwoord over dit getal: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)noten-is-groot.dhtmlquote:Wij zijn de laatste maanden overspoeld met berichten van de OC. Zoals onlangs een waarin werd geclaimd dat er 77 procent kans is dat de familie van Morgan is gevonden en dat het dier per derict naar Noorwegen moest worden verkast. Niks geen onderbouwing in dat bericht, enkel dat percentage. Toch even zelf dat rapport opgevraagd en van voor naar achteren doorgelezen. Ik ben geen percentages tegengekomen en zo stellig als de OC lieten de onderzoekers zich niet uit. Er was een kans, zeiden ze. Meer niet.
Ja, maar wij zijn dan voornamelijk dierenrechtenorganisaties. Hoewel voor sommige organisaties een sea penn ook nog denkbaar is. De wetenschappers houden dat ook nog als optie open. Dit is iig niet zo zwart-wit als je nu weergeeft iig.quote:Verder is de OC op haar manier natuurlijk minstens zo egoistisch als het Dolfinarium. Waar het dierenpark slechts een optie openhoudt (verhuizing) is voor de OC eveneens slechts een weg de juist: uitzetting.
Weet je.. het is niet zo dat 'we' niet realistisch kunnen denken. Je hebt denk een te gekleurd beeld over dierenorganisaties, en mss komt dat wel door bepaalde personen uit het verleden.quote:Zelfs al zou het Dolfinarium honderd wetenschappers optrommelen die allemaal zeggen dat Morgan het niet redt in het wild, dan zal de OC zich tegen deze conclusie keren. Geeft ook verder niet, maar erken dat jullie visie net zo getunneld is als die van het Dolfinarium.
quote:Op maandag 21 november 2011 14:36 schreef Smeich het volgende:
Ik ben ontzettend benieuwd naar de beredenering van die rechter en hoeveel geld dat mens onder de tafel geschoven heeft gekregen. \
Haha, nee.quote:Op maandag 21 november 2011 14:36 schreef Smeich het volgende:
Ik ben ontzettend benieuwd naar de beredenering van die rechter en hoeveel geld dat mens onder de tafel geschoven heeft gekregen. Dit kan gewoonweg niet...dit mag niet eens
Nee als in de rechter is niet omgekocht.quote:Op maandag 21 november 2011 14:50 schreef Smeich het volgende:
Wat haha nee?
De reden om Morgan naar Tenerife te sturen is om zsm contact te maken met soortgenoten .....wat een flauwekul dit allemaal zeg.
Zou je dat kunnen verduidelijken? Ik heb jouw posts gelezen hier en dat is inderdaad goed te beredeneren, ware het niet dat het dolfinarium in eerste instantie internationale wetgeving heeft overtreden dus zo makkelijk is dat dus niet...quote:Op maandag 21 november 2011 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
Met alle respect, maar iedereen met een beetje jurdische kennis wist al tijdens de rechtszaak twee weken geleden dat de rechter in het voordeel van het Dolfinarium zou beslissen.
Volgens het verdrag dat je hierboven aanhaalt zal 'eerst redden (niet vangen!!) en dan elders plaatsen' niet vallen onder handelen. Het Dolfinarium heeft Morgan niet eerst uit zee geplukt, moedwillig, om er daarna centen aan te gaan verdienen.quote:Op maandag 21 november 2011 15:13 schreef Smeich het volgende:
Dat klopt, maar dan vergeet je dat handel ook niet mag. En wat hier gebeurd is handelen, niet? Het dolfinarium had dit direct al als intentie en had niets met het welzijn van Morgan voor anders hadden zij ook al eerder aangekaart dat socializen met andere dolfijnen in Harderwijk voor Morgan niet mogelijk was omdat die allemaal herpes blijken te hebben. Vies spelletje gespeeld van het dolfinarium (what else is new). Vandaar zo verbazingwekkend dat het oordeel van een onafhankelijke rechter in het voordeel van dat dolfinarium valt...naar al het geleverde bewijslast van de OC tegen dit oordeel.
Oh nee, als het juridisch logisch is, is het goed ...quote:Op maandag 21 november 2011 16:13 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap dat je gerustreerd bent, maar vanuit juridisch oogpunt is het een zeer logische uitspraak.
Niet goed, wel onomkeerbaar in dit geval.quote:Op maandag 21 november 2011 16:26 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Oh nee, als het juridisch logisch is, is het goed ...
Dat ook ...quote:Op maandag 21 november 2011 16:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Niet goed, wel onomkeerbaar in dit geval.
Welk onderzoeksrapport heb je het nu over? Die van tafel geveegd is omdat de helft niet voor overplaatsing was naar loro parque en 3 er van wel optie zagen in uitzetting?quote:Op maandag 21 november 2011 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
Welke internationale wetgeving is dat precies? Volgens mij bestaan er geen regels die het verplaatsen van dieren van het ene naar het andere park tegenhouden. Daarnaast heeft Dolfinarium, zoals de wetten voorschrijven onderzocht of Morgan kan worden uitgezet. Dat jullie de conclusies niet onderschrijven is prima, maar het onderzoeksrapport ligt er toch echt.
Wij hebben geen contact daar mee gehad hoor. Dat is de FMF geweest.quote:Op maandag 21 november 2011 16:41 schreef KoosVogels het volgende:
De rechter is een stuk minder sceptisch over de uitkomsten van dat onderzoek. Ook heeft de Orka Coalitie het niet bijzonder handig gespeeld door zelfstandig de wetenschappers te benaderen, zonder het Dolfinarium en het ministerie hierbij te betrekken. Tsja...
De mist blijft geloof nog wel even, dus ze kunnen besluiten om te gaan (omdat komende dagen mogelijk nog steeds mistig is), omdat ze denk vooral over grote wegen moeten en daar zal de mist stukken minder zijn dan in polders enzo.quote:Op maandag 21 november 2011 21:08 schreef Mercer het volgende:
Ze gaan dat risico natuurlijk nooit lopen met die mist. Dus vannacht is geheel uitgesloten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |