Als ze haar groep kunnen lokaliseren wel. Volgens die gasten van het dolfinarium kunnen ze die echter niet exact vinden. Ze weten alleen dat ze in de Noorse zee zwemmen. Maar dat is een enorm gebied.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:10 schreef senesta het volgende:
Ze schijnt in het wild niet meer te kunnen overleven heb ik begrepen. Maar er zijn toch wel vaker orca's weer vrijgelaten?
Ik heb ooit een docu gezien over hoe de dieren in diverse dolfinariums terecht komen en sinds toen weiger ik er heen te gaan
Iets in die richting inderdaad. Dat zou de vierde optie in die poll moeten zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
ik vind dat ze het familie van Morgan eerst moeten opsporen, daarna een vrijlating voor haar regelen samen met voor de half jaar volgen screenen naar gezondheid en blijf ie nog bij de familie.
Anders blijf ie tot zijn dood in kleine kooitje zeg maar.
Dat plan (waar ze het van de week bij P&W (?) over hadden) klonk mij ook het beste in de oren. Dan krijgt ze in elk geval op korte termijn veel meer de ruimte, er kon steeds een bassin bij geopend worden. Langzaam meer ruimte.quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:14 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Er is blijkbaar al een plek aangeboden bij Neeltje Jans waar ze in steeds grotere bassins in de Oosterschelde alvast kan wennen aan terugkeer in de natuur. Dat terugkeerplan gaat een tijdje duren, dan hebben ze mooi tijd om haar familie te zoeken (bv door óók DNA af te staan aan wetenschappers die een andere zienswijze hebben dan het dolfinarium).
Ze hebben idd al snel publiek toegelaten bij Morgan. Terwijl ze nu ineens weer NIET te zien is voor publiek. Dubieus.quote:Het Dolfinarium heeft wat mij betreft een beetje de schijn tegen omdat ze al heel snel zoiets hadden van "die gaat nooit meer de zee in" , Morgan aan mensen hebben laten laten wennen en alleen maar mee lijken te werken aan onderzoek door wetenschappers die niks met het vrijlaat plan te maken hebben.
Keiko is een heel treurige eenzame dood gestorven, zonder familie. Die schijnt zichzelf uiteindelijk in een gat in de bodem gegraven te hebben van ellende. Ik geloof ook best dat zonder familie het weinig wordt in het wild.quote:Het voornaamste argument van het dolfinarium is dat ze op zee alleen kan gedijen als ze haar directe familie weet terug te vinden, anders is het zielig.
Als ze in het dolfinarium blijft is ze volgens die redenatie sowieso zielig in haar uppie en als ze naar een ander park met orka's gaat is ze ook niet bij directe familie dus dan gaat het argument ook al niet op.
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat plan (waar ze het van de week bij P&W (?) over hadden) klonk mij ook het beste in de oren. Dan krijgt ze in elk geval op korte termijn veel meer de ruimte, er kon steeds een bassin bij geopend worden. Langzaam meer ruimte.
[..]
Ze hebben idd al snel publiek toegelaten bij Morgan. Terwijl ze nu ineens weer NIET te zien is voor publiek. Dubieus.
[..]
Keiko is een heel treurige eenzame dood gestorven, zonder familie. Die schijnt zichzelf uiteindelijk in een gat in de bodem gegraven te hebben van ellende. Ik geloof ook best dat zonder familie het weinig wordt in het wild.
Echter, in China en Florida zijn ook orka's in groepen in gevangenschap waar ze bij zou kunnen, zoals ze zelf toegaven. Waar dan meer ruimte is en waar ze dan niet zo treurig alleen is.
Dus zelf zou ik zeggen, probeer het Neeltje Jans plan (daar kon ze al per direct terecht, was al helemaal klaar), steeds meer ruimte en ondertussen familie zoeken. En als dat niet lukt, dan naar China of Florida.
Ik denk niet dat ze nog lang leeft.quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:03 schreef Guppyfriend het volgende:
M'n collega zei vanmiddag dat ie ergens gelezen had dat het dolfinarium haar helemaal niet vrij lig laten. Belachelijke houding van ze. Waar gaat het nou om, dierenwelzijn, toch? Blijkbaar niet.
Lekker makkelijk, gratis orka gekregen
Nee. Dat denk ik ook niet... Een pluim waard voor het Dolfinarium...quote:
http://www.nu.nl/binnenla(...)f-in-harderwijk.htmlquote:'Morgan moet naar Neeltje Jans'
Laatste update: 6 juni 2011 16:54 info .HARDERWIJK - Actiegroepen verenigd in de Orka Coalitie willen dat Morgan zo spoedig mogelijk verhuist naar het deltapark Neeltje Jans in Zeeland.
Foto: ANP De orka verblijft nu in een te kleine ruimte, waardoor het welzijn van het dier gevaar loopt, aldus de actiegroepen maandag.
In juni 2010 werd de orka verzwakt uit de Waddenzee gehaald. Sindsdien verblijft Morgan in het Dolfinarium in Harderwijk. De tijdelijke ontheffing die de opvang mogelijk maakt, loopt volgens de Orka Coalitie over twee weken af.
Het bassin waarin Morgan verblijft, is volgens de activisten 600 kubieke meter groot, terwijl het volgens internationale regels minimaal 1600 kubieke meter zou moeten zijn. Bij Neeltje Jans zou het dier wel de ruimte krijgen die het nodig heeft. ''Daar kan ze rondzwemmen, duiken en jagen. Ze kan daar natuurlijker gedrag vertonen.'' Einddoel van de coalitie blijft dat de orka wordt uitgezet.Uitgezet
De coalitie vraagt zich af of die ontheffing zomaar verlengd kan worden, stelde een woordvoerster. ''Die ontheffing is gebaseerd op de voorwaarde dat het dier weer uitgezet wordt. Dat wil het Dolfinarium niet.''
Het is onverantwoord orka Morgan terug te zetten in zee, bleek december vorig jaar uit een wetenschappelijk rapport dat het zeedierenpark had laten opstellen. Het Dolfinarium beraadt zich over het voorstel van de dierenactivisten.
Neeltje Jans geeft het dier sowieso al véél meer ruimte voor normaal gedrag dan zo'n zwembadje in het dolfinarium. Hoezo is het dier dan beter af in Harderwijk ? O wacht, dat willen ze niet zeggen omdat die andere groep hen hun speeltje niet wil laten houden, dus dan zeggen ze niks, lekker puh !quote:'Orka Morgan beter af in Harderwijk'
Laatste update: 7 juni 2011 17:08 info .HARDERWIJK - Het plan van dierenactivisten om de orka Morgan naar Neeltje Jans te verplaatsen, is niet goed voor het welzijn van het dier. Dat meldde het Dolfinarium dinsdag in reactie op een plan van de Orka Coalitie.
Foto: ANP De activisten meldden maandag ook dat de termijn van de ministeriële ontheffing om het beest op te vangen, af zou lopen. Volgens het zeedierenpark is van een termijn helemaal geen sprake en blijft de orka in Harderwijk tot een betere plek is gevonden.
Morgan werd juni vorig jaar in verzwakte toestand uit de Waddenzee gehaald. Nadat het dier was opgeknapt, liet het Dolfinarium wetenschappers onderzoeken of ze terug de natuur in kon. Dat bleek niet het geval, tot woede van de activisten.
[b]''Wij zijn nog altijd op zoek naar een adoptiefamilie voor Morgan.[/b] Het plan om haar voorlopig uit te zetten in Neeltje Jans is ons eerder gepresenteerd door de actievoerders. Deskundigen hebben dit plan toen al afgewezen'', aldus een woordvoerder van het zeedierenpark.
Het Dolfinarium wil niet in gesprek met de actievoerders over hun plannen. ''Het is voor een professionele organisatie als het Dolfinarium zinloos om met moedwillige dwarsliggers te praten'', zei directeur Marten Foppen.
Dolfinarium geeft DNA Morgan niet afquote:30 juni 2011 12:02
De Tweede Kamer heeft gisteren een motie aangenomen van Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) om het Ministerie te verzoeken het Dolfinarium op te dragen de gegevens over orka Morgan openbaar te maken en zo onafhankelijk onderzoek mogelijk te maken naar de terugplaatsing van de jonge orka in het wild.
Het Dolfinarium besloot in april nog eenzijdig deze gegevens geheim te houden. De Orka Coalitie is zeer verheugd met het nieuws dat deze motie is aangenomen in de Tweede Kamer en ziet het als een duidelijk signaal dat er steeds breder maatschappelijk draagvlak is om het dier een eerlijke kans te geven en terug naar het wild uitgezet te worden.
De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse
dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.
Bron: Orka Coalitie
Ik heb het idee dat het Dolfinarium zo tegenstribbelt om de kans zo klein mogelijk te houden dat Morgan's familie gevonden wordt. Morgan is gewoon veel geld waard.quote:Het Dolfinarium in Harderwijk is voorlopig niet van plan DNA van de orka Morgan ter beschikking te stellen. Dat liet een woordvoerster vrijdag weten.
De Tweede Kamer nam dinsdag een motie aan van de Partij voor de Dieren waarin staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) wordt opgeroepen om het Dolfinarium op te dragen DNA ter beschikking te stellen. Diverse organisaties willen met dat DNA onderzoek doen naar het terugzetten van het dier.
Belachelijke houding van het Dolfinariumquote:Op zondag 3 juli 2011 14:25 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
http://vroegevogels.vara.(...)cb3321112769315f3a95
[..]
Dolfinarium geeft DNA Morgan niet af
[..]
Ik heb het idee dat het Dolfinarium zo tegenstribbelt om de kans zo klein mogelijk te houden dat Morgan's familie gevonden wordt. Morgan is gewoon veel geld waard.
Ik snap de houding ook gewoon niet. Ze kunnen Morgan onmogelijk houden.quote:Op zondag 3 juli 2011 14:37 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Belachelijke houding van het Dolfinarium
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)quote:Op maandag 4 juli 2011 09:15 schreef Samzz het volgende:
Ik snap de houding ook gewoon niet. Ze kunnen Morgan onmogelijk houden.
Oh, dat is inderdaad wat je moet willenquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:17 schreef Berkery het volgende:
[..]
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)
(Berkery was vorige maand nog in het Dolfinarium)
Oh ja, heel goed... Want dat brengt natuurlijk dik geld opquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:17 schreef Berkery het volgende:
[..]
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)
(Berkery was vorige maand nog in het Dolfinarium)
Ik ben ook niet dol op dierentuinen e.d. maar als uitzetten niet gaat lukken is dat het enige alternatief.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:20 schreef Samzz het volgende:
Oh, dat is inderdaad wat je moet willenEen orka in een show
Het arme, arme dier.
quote:Intentieovereenkomst over orka Morgan
donderdag 21 juli 2011 | 18:05 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 21 juli 2011 | 20:34
NEELTJE JANS - Deltapark Neeltje Jans en de Free Morgan Group hebben een intentieverklaring afgesloten in een poging de orka Morgan naar Neeltje Jans te krijgen.
Daar kan het dier voorbereid worden op definitieve vrijlating in de Noorse Zee. Momenteel bevindt de orka zich in het Dolfinarium te Harderwijk. Dat heeft aan het ministerie van ELI toestemming gevraagd om het dier naar een Spaans park op Tenerife te transporteren. Volgens dierenbeschermers wacht de orka daar een toekomst als kermisattractie en wordt Morgan gebruikt voor een fokprogramma.
quote:Verhuizing orka Morgan voor de rechter
Laatste update: 22 juli 2011 11:48 info
AMSTERDAM - Dierenactivisten verenigd in de Orka Coalitie zijn naar de rechter gestapt om de aanstaande verhuizing van orka Morgan aan te vechten.
Foto: ANP
De zitting dient op 3 augustus in Amsterdam, meldde een woordvoerder van de groep vrijdag.
Het Dolfinarium maakte deze week bekend dat Morgan, die een jaar geleden verzwakt uit de Waddenzee werd gehaald, naar een zeepark op Tenerife zal verhuizen. De Orka Coalitie wil dat het dier wordt teruggezet in de natuur.
Wetenschap
De Orka Coalitie wil via een voorlopige voorziening de verhuizing van Morgan tegenhouden. ''Wat wij willen is dat de rechter zegt dat ook de wetenschap een kans krijgt. Onafhankelijk onderzoek zal aantonen dat Morgan zeer geschikt is voor uitzetting'', zei een woordvoerder.
Gedaagde is het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Dit ministerie zal de export van Morgan moeten goedkeuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |