abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98980585
http://vroegevogels.vara.(...)cb3321112769315f3a95

quote:
30 juni 2011 12:02

De Tweede Kamer heeft gisteren een motie aangenomen van Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) om het Ministerie te verzoeken het Dolfinarium op te dragen de gegevens over orka Morgan openbaar te maken en zo onafhankelijk onderzoek mogelijk te maken naar de terugplaatsing van de jonge orka in het wild.

Het Dolfinarium besloot in april nog eenzijdig deze gegevens geheim te houden. De Orka Coalitie is zeer verheugd met het nieuws dat deze motie is aangenomen in de Tweede Kamer en ziet het als een duidelijk signaal dat er steeds breder maatschappelijk draagvlak is om het dier een eerlijke kans te geven en terug naar het wild uitgezet te worden.

De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse
dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.

Bron: Orka Coalitie
Dolfinarium geeft DNA Morgan niet af

quote:
Het Dolfinarium in Harderwijk is voorlopig niet van plan DNA van de orka Morgan ter beschikking te stellen. Dat liet een woordvoerster vrijdag weten.

De Tweede Kamer nam dinsdag een motie aan van de Partij voor de Dieren waarin staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) wordt opgeroepen om het Dolfinarium op te dragen DNA ter beschikking te stellen. Diverse organisaties willen met dat DNA onderzoek doen naar het terugzetten van het dier.
Ik heb het idee dat het Dolfinarium zo tegenstribbelt om de kans zo klein mogelijk te houden dat Morgan's familie gevonden wordt. Morgan is gewoon veel geld waard.
pi_98980636
EDIT: :O

[ Bericht 91% gewijzigd door Greys op 04-07-2011 13:12:51 ]
  Moderator zondag 3 juli 2011 @ 14:37:55 #28
155227 crew  Guppy
dus
pi_98980914
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 14:25 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
http://vroegevogels.vara.(...)cb3321112769315f3a95

[..]

Dolfinarium geeft DNA Morgan niet af

[..]

Ik heb het idee dat het Dolfinarium zo tegenstribbelt om de kans zo klein mogelijk te houden dat Morgan's familie gevonden wordt. Morgan is gewoon veel geld waard.
Belachelijke houding van het Dolfinarium :N
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99012082
Fijn dat er eindelijk weer verder naar gekeken kan worden :) Ik vind dierentuinen altijd erg leuk hoor en ga er met veel plezier naar toe. Een beest een plek terug in het wild niet gunnen omdat je er geld aan wilt verdienen dat is helaas de andere kant ervan.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  maandag 4 juli 2011 @ 09:15:40 #30
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_99012122
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 14:37 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Belachelijke houding van het Dolfinarium :N
Ik snap de houding ook gewoon niet. Ze kunnen Morgan onmogelijk houden. :)
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_99017326
Vind dat het dolfinarium momenteel erg vreemd doet... Waarom willen ze het DNA niet afgeven? Bang dat de familie wel terug gevonden wordt?
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:17:52 #32
46794 Berkery
Fat bastard
pi_99115318
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 09:15 schreef Samzz het volgende:

Ik snap de houding ook gewoon niet. Ze kunnen Morgan onmogelijk houden. :)
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)

(Berkery was vorige maand nog in het Dolfinarium)
No Dukes of Hazzard in the classroom
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:20:53 #33
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_99115433
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:17 schreef Berkery het volgende:

[..]

Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)

Oh, dat is inderdaad wat je moet willen ;( Een orka in een show :'(

Het arme, arme dier.
  Moderator woensdag 6 juli 2011 @ 20:23:00 #34
155227 crew  Guppy
dus
pi_99124144
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:17 schreef Berkery het volgende:

[..]

Oh ja, heel goed... Want dat brengt natuurlijk dik geld op :r
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 6 juli 2011 @ 20:56:50 #35
46794 Berkery
Fat bastard
pi_99125861
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:20 schreef Samzz het volgende:

Oh, dat is inderdaad wat je moet willen ;( Een orka in een show :'(

Het arme, arme dier.
Ik ben ook niet dol op dierentuinen e.d. maar als uitzetten niet gaat lukken is dat het enige alternatief.

Maar ze is al aardig wat kilo's aangekomen, vergeleken met de foto uit de OP

woensdag 6 juli 2011 @ 22:11:05 #36
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_99129929
Wat heb ik medelijden met dit machtige dier... Geld in de ogen van 't Dolfinarium en die Franse zoo :r

Inslapen is meer humaan dan dit dier in gevangenschap houden.
  Moderator woensdag 6 juli 2011 @ 22:38:10 #37
155227 crew  Guppy
dus
pi_99131583
Die foto ;( dat kleine bassin... Misselijk bedrijf, dat dolfinarium
  dinsdag 19 juli 2011 @ 11:10:05 #38
46794 Berkery
Fat bastard
pi_99655915
pi_99669444
Als ik het goed begrijp uit andere artikelen op internet bestaat de groep orka's in Loro Parque uit een aantal orka's van Seaworld (VS) die daar shows moeten doen. Seaworld is overigens nog steeds eigenaar van die orka's, wordt Morgan nu misschien via een omweg gewoon aan Seaworld verkocht ? En nu ze verkocht wordt aan een orka show begrijp ik waarom ze haar zo snel aan mensen wilden laten wennen.

Die groep klinkt me niet echt als een stabiele familie in de oren trouwens, meer als een groepje gedragsgestoorde dieren. Ze hebben daar gewoon een groepje jonge orka's bij elkaar gezet wat niet het natuurlijke gedrag geeft van een orka familie met oudere dieren, voor zover dat al mogelijk is in zo'n omgeving natuurlijk. De orka's verwonden elkaar, hebben een trainer gedood, een wijfje wat een jong kreeg wist niet hoe ze het moest opvoeden omdat ze zelf te jong van haar moeder was weggehaald voor gebruik op Tenerife. De manier van fokken vind ik ook trouwens ook niet zo ethisch; oom met nicht. Nu hebben ze in elk geval een vers dier voor de fok zeker.
Het dolfinarium heeft het nu in hun persbericht over een "adoptiefamilie" voor Morgan in de hoop dat het publiek daar een warm gevoel van krijgt denk ik, maar of het nu zo'n leuke familie is ?

In dit uitgebreide artikel zijn behoorlijk wat kritische dingen over Loro Parque te lezen.
http://www.outsideonline.(...)ter-Keto.html?page=1
pi_99795226
De orka coalitie denkt dat ze misschien Morgan's familie teruggevonden hebben en stapt naar de rechter om te voorkomen dat ze naar Tenerife verhandeld wordt. Ik hoop echt dat ze voor elkaar krijgen dat ze naar Neeltje Jans mag om voorbereid te worden op terugkeer naar zee.

quote:
Intentieovereenkomst over orka Morgan

donderdag 21 juli 2011 | 18:05 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 21 juli 2011 | 20:34

NEELTJE JANS - Deltapark Neeltje Jans en de Free Morgan Group hebben een intentieverklaring afgesloten in een poging de orka Morgan naar Neeltje Jans te krijgen.
Daar kan het dier voorbereid worden op definitieve vrijlating in de Noorse Zee. Momenteel bevindt de orka zich in het Dolfinarium te Harderwijk. Dat heeft aan het ministerie van ELI toestemming gevraagd om het dier naar een Spaans park op Tenerife te transporteren. Volgens dierenbeschermers wacht de orka daar een toekomst als kermisattractie en wordt Morgan gebruikt voor een fokprogramma.
quote:
Verhuizing orka Morgan voor de rechter
Laatste update: 22 juli 2011 11:48 info
AMSTERDAM - Dierenactivisten verenigd in de Orka Coalitie zijn naar de rechter gestapt om de aanstaande verhuizing van orka Morgan aan te vechten.
Foto: ANP

De zitting dient op 3 augustus in Amsterdam, meldde een woordvoerder van de groep vrijdag.

Het Dolfinarium maakte deze week bekend dat Morgan, die een jaar geleden verzwakt uit de Waddenzee werd gehaald, naar een zeepark op Tenerife zal verhuizen. De Orka Coalitie wil dat het dier wordt teruggezet in de natuur.

Wetenschap

De Orka Coalitie wil via een voorlopige voorziening de verhuizing van Morgan tegenhouden. ''Wat wij willen is dat de rechter zegt dat ook de wetenschap een kans krijgt. Onafhankelijk onderzoek zal aantonen dat Morgan zeer geschikt is voor uitzetting'', zei een woordvoerder.

Gedaagde is het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Dit ministerie zal de export van Morgan moeten goedkeuren.
pi_99797237
Ik hoop dat het arme dier terug de zee in kan... hopelijk met haar familie of een andere groep die haar wil hebben. Maar als dat niet lukt kan ze volgens mij alsnog beter doodgaan in vrijheid dan een lang leven slijten met het doen van suffe trucjes in het equivalent van een vissenkom :N
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Moderator zaterdag 23 juli 2011 @ 13:31:32 #42
155227 crew  Guppy
dus
pi_99835663
Gelukkig komt er een rechtzaak... Ik vind het belachelijk dat dit zomaar kan.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 28 juli 2011 @ 00:05:28 #43
163650 Greys
pi_100028677
Orka Morgan mag weg, maar blijft nog even

HARDERWIJK - Het Dolfinarium in Harderwijk mag orka Morgan naar Spanje verhuizen. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft het attractiepark daar een vergunning voor verleend. Dat maakte het Dolfinarium woensdag bekend.

Het dier blijft echter voorlopig in Nederland, omdat er nog een rechtszaak loopt om het vervoer naar Spanje tegen te houden. Dierenactivisten verenigd in de Orka Coalitie willen dat Morgan wordt teruggezet in de natuur. De rechtszaak dient op 3 augustus in Amsterdam.
Morgan werd een jaar geleden verzwakt uit de Waddenzee gehaald. Het dolfinarium wil het zoogdier naar een zeepark op Tenerife verhuizen om daar met andere orka's te verblijven. Het is immers een groepsdier, vindt 'Harderwijk'.
De dierenactivisten denken dat de vrije natuur de beste keuze is. Volgens hen kunnen orka's goed solitair leven.

Bron
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_100031175
:r Hans Bleker en de zakkenvullende regering. Corrupte zooi is het. Dit kan toch niet, er wordt maar naar één kant gekeken en dat is de financiële.
pi_100145871
Goede artikelen hier
http://www.joop.nl/opinie(...)s_in_nog_levensecht/
http://www.oceanfutures.org/news/blog/chance-at-freedom

Nu hopen dat die Bleker en dat zootje ongeregeld wat daar werkt empathisch genoeg is....
pi_100235566
De Volkskrant heeft vandaag ook nog een artikel gepubliceerd:
http://www.volkskrant.nl/(...)ere-incidenten.dhtml

Nu maar afwachten hoe het morgen gaat.
pi_100268067
:r Ministerie Geeft toe niet inhoudelijk de ingediende documenten van Dr. Visser te hebben bestudeert

http://twitter.com/#!/orkacoalitie
  Moderator woensdag 3 augustus 2011 @ 15:40:42 #49
155227 crew  Guppy
dus
pi_100273642
Mooi zo, ze moet gewoon vrijgelaten worden.
pi_100273888
Inderdaad! Jammer dat ze niet naar Neeltje Jans is verplaatst maar de eerste stap is gezet! Nu hopen op een spoedig vervolg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')