Dolfinarium geeft DNA Morgan niet afquote:30 juni 2011 12:02
De Tweede Kamer heeft gisteren een motie aangenomen van Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) om het Ministerie te verzoeken het Dolfinarium op te dragen de gegevens over orka Morgan openbaar te maken en zo onafhankelijk onderzoek mogelijk te maken naar de terugplaatsing van de jonge orka in het wild.
Het Dolfinarium besloot in april nog eenzijdig deze gegevens geheim te houden. De Orka Coalitie is zeer verheugd met het nieuws dat deze motie is aangenomen in de Tweede Kamer en ziet het als een duidelijk signaal dat er steeds breder maatschappelijk draagvlak is om het dier een eerlijke kans te geven en terug naar het wild uitgezet te worden.
De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse
dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.
Bron: Orka Coalitie
Ik heb het idee dat het Dolfinarium zo tegenstribbelt om de kans zo klein mogelijk te houden dat Morgan's familie gevonden wordt. Morgan is gewoon veel geld waard.quote:Het Dolfinarium in Harderwijk is voorlopig niet van plan DNA van de orka Morgan ter beschikking te stellen. Dat liet een woordvoerster vrijdag weten.
De Tweede Kamer nam dinsdag een motie aan van de Partij voor de Dieren waarin staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) wordt opgeroepen om het Dolfinarium op te dragen DNA ter beschikking te stellen. Diverse organisaties willen met dat DNA onderzoek doen naar het terugzetten van het dier.
Belachelijke houding van het Dolfinariumquote:Op zondag 3 juli 2011 14:25 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
http://vroegevogels.vara.(...)cb3321112769315f3a95
[..]
Dolfinarium geeft DNA Morgan niet af
[..]
Ik heb het idee dat het Dolfinarium zo tegenstribbelt om de kans zo klein mogelijk te houden dat Morgan's familie gevonden wordt. Morgan is gewoon veel geld waard.
Ik snap de houding ook gewoon niet. Ze kunnen Morgan onmogelijk houden.quote:Op zondag 3 juli 2011 14:37 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Belachelijke houding van het Dolfinarium
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)quote:Op maandag 4 juli 2011 09:15 schreef Samzz het volgende:
Ik snap de houding ook gewoon niet. Ze kunnen Morgan onmogelijk houden.
Oh, dat is inderdaad wat je moet willenquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:17 schreef Berkery het volgende:
[..]
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)
(Berkery was vorige maand nog in het Dolfinarium)
Oh ja, heel goed... Want dat brengt natuurlijk dik geld opquote:Op woensdag 6 juli 2011 16:17 schreef Berkery het volgende:
[..]
Ik heb van de verzorgers begrepen dat dit ook niet de bedoeling is, maar dat ze op termijn naar Frankrijk gaat. (www.marineland.fr)
(Berkery was vorige maand nog in het Dolfinarium)
Ik ben ook niet dol op dierentuinen e.d. maar als uitzetten niet gaat lukken is dat het enige alternatief.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:20 schreef Samzz het volgende:
Oh, dat is inderdaad wat je moet willenEen orka in een show
Het arme, arme dier.
quote:Intentieovereenkomst over orka Morgan
donderdag 21 juli 2011 | 18:05 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 21 juli 2011 | 20:34
NEELTJE JANS - Deltapark Neeltje Jans en de Free Morgan Group hebben een intentieverklaring afgesloten in een poging de orka Morgan naar Neeltje Jans te krijgen.
Daar kan het dier voorbereid worden op definitieve vrijlating in de Noorse Zee. Momenteel bevindt de orka zich in het Dolfinarium te Harderwijk. Dat heeft aan het ministerie van ELI toestemming gevraagd om het dier naar een Spaans park op Tenerife te transporteren. Volgens dierenbeschermers wacht de orka daar een toekomst als kermisattractie en wordt Morgan gebruikt voor een fokprogramma.
quote:Verhuizing orka Morgan voor de rechter
Laatste update: 22 juli 2011 11:48 info
AMSTERDAM - Dierenactivisten verenigd in de Orka Coalitie zijn naar de rechter gestapt om de aanstaande verhuizing van orka Morgan aan te vechten.
Foto: ANP
De zitting dient op 3 augustus in Amsterdam, meldde een woordvoerder van de groep vrijdag.
Het Dolfinarium maakte deze week bekend dat Morgan, die een jaar geleden verzwakt uit de Waddenzee werd gehaald, naar een zeepark op Tenerife zal verhuizen. De Orka Coalitie wil dat het dier wordt teruggezet in de natuur.
Wetenschap
De Orka Coalitie wil via een voorlopige voorziening de verhuizing van Morgan tegenhouden. ''Wat wij willen is dat de rechter zegt dat ook de wetenschap een kans krijgt. Onafhankelijk onderzoek zal aantonen dat Morgan zeer geschikt is voor uitzetting'', zei een woordvoerder.
Gedaagde is het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Dit ministerie zal de export van Morgan moeten goedkeuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |