abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 november 2011 @ 22:04:54 #201
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104054290
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef KoosVogels het volgende:
Het is ook niet meer dan normaal dat wij (mensen) orka's houden. Zo kunnen we er af en toe naar kijken en kunnen wetenschappers op hun dooie akkertje onderzoek doen.

Win-win.
Er is laatst een onderzoek geweest en die gaf aan dat wetenschap doen bij de dieren in het wild veel meer waarde had. Dus win-win klopt niet echt, omdat de meeste wetenschappers dus liever de dieren in het wild bestudeerd.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 6 november 2011 @ 22:06:12 #202
163650 Greys
pi_104054402
quote:
7s.gif Op zondag 6 november 2011 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat dier wil gewoon neuken, die denkt echt niet in termen van rechten, grootte van de bak, hoeveel zout erin zit of welke mensen ernaar kijken. Dat beest wil gewoon zwemmen en neuken, meet doet zo'n beest niet.
Sure... :)
Het zal 'dat beest' idd niks uitmaken dat ie amper kan keren in die bak. Je hebt geljik.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104054416
quote:

[..]

Dat dier wil gewoon neuken, die denkt echt niet in termen van rechten, grootte van de bak, hoeveel zout erin zit of welke mensen ernaar kijken. Dat beest wil gewoon zwemmen en neuken, meet doet zo'n beest niet.
Voedsel moet daar nog bijkomen.

Maar inderdaad, de stelling dat orka's in het wild "gelukkiger" zouden zijn is niet te bewijzen. Dat bepalen we zelf.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 6 november 2011 @ 22:08:38 #204
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104054582
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb geen idee hoe de situatie op Tenerife is. De Orka Coalitie beweert dat het een drama is voor orka's die daar verblijven. Weet echter niet hoeveel waarde ik moet hechten aan dergelijke beweringen, aangezien de Orka Coalitie nooit een ander geluid zal laten horen, aangezien die club per definitie tegen het houden van orka's is.
Ja, maar dat betekent niet dat er geen feitelijke informatie boven tafel is gekomen. Zo zijn er foto's naar boven gekomen waarin te zien is dat een orka onder de littekens zit door de agressie, zo is er een klokkenluidersrapport beschikbaar waarin het probleem van loro parque beschreven wordt en dan hebben we nog de incidenten die daar gebeurd zijn.

quote:
Overigens ben ik geen expert en moet ik mij baseren op de woorden van wetenschappers, maar als ik zelf naar Morgan kijken en zie hoe zij zich gedraagt richting haar verzorgers dan lijkt mij de kans niet bijzonder groot dat ze het overleeft in het wild.
Ze is natuurlijk al wat getraind. Maar zoals de wetenschappers aangeven is dat af te leren.

Een tijd terug eens geweest bij een ganzenopvang. En daar hadden ze ook problemen met dat diverse ganzen afhankelijk geworden waren van mensen. Ze liepen mensen te volgen... en dan moest dat gedrag weer afgeleerd worden. Dat was dan dat de verzorger het dier bang moest maken. En hoewel dat naar klinkt zou het dier daardoor uiteindelijk (na een heel proces) weer uitgezet kunnen worden.

Hetzelfde hier. De eerste fase van terugzetten is eigenlijk het dier weer 'trainen' om terug te kunnen.
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 22:09:06 #205
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104054620
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef Greys het volgende:

[..]

Als het aan mij lag was Morgan nooit opgesloten hoor, dan lees je niet wat ik bedoel of ben ik niet duidelijk. Dus dat barbaars mag je voor je houden :) Dan had je mijn eerdere reactie in dit topic ook even moeten lezen voordat je zoiets roept.
Dat dier is door bepaalde omstandigheden in gevangenschap gekomen, dat is je wel bekend neem ik aan? Anders had ze sowieso niet meer geleefd. Dat het daarna maar werd gerekt en gerekt en gerekt in dat kleine kutbakkie is om te kotsen.

Dus bedoelde ik net te zeggen dat ALS zo'n dier dan al in gevangenschap zit (om dit soort redenen, die in eerste instantie goed bedoeld waren/leken om het dier te redden) dan gaat het er nog om onder welke omstandigheden dat gebeurt.

Dat ik me serieus ga verdedigen :D
Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden? Wij mensvolk doen dat graag, maar vervolgens zitten we dan met een probleem. Met al dat geld had je bv. ook een heel dorp 10 jaar te eten kunnen geven.
Carpe Libertatem
  zondag 6 november 2011 @ 22:09:15 #206
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104054631
quote:
10s.gif Op zondag 6 november 2011 21:16 schreef NotYou het volgende:
Free Willzyx _O_
haha lol :)
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 6 november 2011 @ 22:10:11 #207
163650 Greys
pi_104054704
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2011 22:09 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden? Wij mensvolk doen dat graag, maar vervolgens zitten we dan met een probleem. Met al dat geld had je bv. ook een heel dorp 10 jaar te eten kunnen geven.
Daar heb je best een punt hoor :)
Maar dat is nu sowieso niet meer aan de orde. Dat konden we ons laatst met die pinguin ook afvragen idd...
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104054742
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe de situatie op Tenerife is. De Orka Coalitie beweert dat het een drama is voor orka's die daar verblijven. Weet echter niet hoeveel waarde ik moet hechten aan dergelijke beweringen, aangezien de Orka Coalitie nooit een ander geluid zal laten horen, aangezien die club per definitie tegen het houden van orka's is.

Overigens ben ik geen expert en moet ik mij baseren verop de woorden van wetenschappers, maar als ik zelf naar Morgan kijken en zie hoe zij zich gedraagt richting haar verzorgers dan lijkt mij de kans niet bijzonder groot dat ze het overleeft in het wild.
Daarom dus de suggestie van de Orka Coalitie om haar initieel in een Seapenn onder te gaan brengen, dan is zij veilig voor het chloor, de UV straling waar zij nu geen bescherming tegen heeft en is zij in staat om echt te zwemmen wat niet lukt in Harderwijk nog in Spanje in een relatief klein bad.

Alhoewel een orka niet alleen gehouden moet worden zoals in Harderwijk is het onderbrengen in een klein bad met wildvreemde orka's ook niet bijster verstandig, dan krijg je irritaties en geweld zoals ook beschreven door wetenschappers in dat manifest.
Ingrid Visser is echt een autoriteit op het gebied van de orka dus daar ga ik wel in mee.
pi_104054918
quote:

[..]

Neuken ze in gevangenschap dan? voor zover ik het gelezen heb planten ze zich ook in die bakjes voort middels IVF (!!!!!!)
pi_104054955
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:08 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ja, maar dat betekent niet dat er geen feitelijke informatie boven tafel is gekomen. Zo zijn er foto's naar boven gekomen waarin te zien is dat een orka onder de littekens zit door de agressie, zo is er een klokkenluidersrapport beschikbaar waarin het probleem van loro parque beschreven wordt en dan hebben we nog de incidenten die daar gebeurd zijn.
Littekens zijn natuurlijk niets opmerkelijks voor een dier. Of het nou in het wild leeft of in gevangenschap. Ook gedomesticeerde dieren vechten met elkaar, en dat leidt logischerwijs tot verwondingen. Vooral wanneer het grote beesten betreft, zoals orka's of dolfijnen. Overigens ken ik de verhalen over Loro Parque, maar ze hebben niet voor niets de juiste vergunningen dus ze zullen zich wel aan de gestelde regels houden.

quote:
Ze is natuurlijk al wat getraind. Maar zoals de wetenschappers aangeven is dat af te leren.

Een tijd terug eens geweest bij een ganzenopvang. En daar hadden ze ook problemen met dat diverse ganzen afhankelijk geworden waren van mensen. Ze liepen mensen te volgen... en dan moest dat gedrag weer afgeleerd worden. Dat was dan dat de verzorger het dier bang moest maken. En hoewel dat naar klinkt zou het dier daardoor uiteindelijk (na een heel proces) weer uitgezet kunnen worden.

Hetzelfde hier. De eerste fase van terugzetten is eigenlijk het dier weer 'trainen' om terug te kunnen.
Kan, ik weet het niet. Er bestaat in ieder geval geen consensus over wat de beste optie is voor Morgan. De Orka Coalitie trommelt een lading wetenschappers op waarna het Dolfinarium ook weer een blik deskundigen open trekt. Het is verworden tot een kleinzielig welles-nietes spelletje. Geld is eigenlijk de enige factor geworden die nog een rol kan spelen want wij gaat het uitzetten en haar opvang in bijvoorbeeld een Fjord betalen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 22:23:30 #211
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104055509
En iedereen weet dat een Fjord de natuurlijke habitat is voor een Orka.
Carpe Libertatem
  zondag 6 november 2011 @ 22:26:16 #212
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104055665
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:14 schreef KoosVogels het volgende:
Littekens zijn natuurlijk niets opmerkelijks voor een dier. Of het nou in het wild leeft of in gevangenschap. Ook gedomesticeerde dieren vechten met elkaar, en dat leidt logischerwijs tot verwondingen. Vooral wanneer het grote beesten betreft, zoals orka's of dolfijnen. Overigens ken ik de verhalen over Loro Parque, maar ze hebben niet voor niets de juiste vergunningen dus ze zullen zich wel aan de gestelde regels houden.
Dit zijn wat uniekere littekens. Het Dolfinarium doet deze trouwens af als krassen doordat ze tegen de zijkant botsen. Experts zeggen dat het komt door de agressie.

Overigens zijn orka's vooral agressief in gevangenschap.

Wat betreft vergunning.. weet je ook dat er onlangs een rapport was over de spaanse dierentuinen en dat het er slecht aan toe ging? En dat ze het europese besluit rondom dierentuinen slecht geimplementeerd hebben?

Overigens had het dolfinarium 7 wetenschappers voor 'hun' rapport. 4 van de zeven staan niet achter het plan Morgan naar Loro Parque te brengen.

quote:
Kan, ik weet het niet. Er bestaat in ieder geval geen consensus over wat de beste optie is voor Morgan.
3 (waren er eerst 7) tegenover ~20... tsja.. welke balans weegt het op he?

quote:
De Orka Coalitie trommelt een lading wetenschappers op waarna het Dolfinarium ook weer een blik deskundigen open trekt.
Dat is niet correct. Die wetenschappers hebben zich toen Morgan opgevangen werd zich direct aangeboden bij het Dolfinarium. De Orka Coalitie is pas later in contact gekomen met die wetenschappers. De Orka Coalitie heeft niets opengetrokken. Je hebt de Orka Coalitie en deze heeft vanaf het begin gewaakt voor een eerlijke kans voor Morgan. Ze hebben steeds opgeroepen dat er ook naar onafhankelijke wetenschappers geluisterd moest worden. Die onafhankelijke wetenschappers hadden zich verzameld in een groep 'Free Morgan Group' (later Foundation). Deze wetenschappers werden genegeerd. Het dolfinarium wilde geen materiaal beschikbaar stellen. etc. De Orka Coalitie heeft toen rechtzaak aangespannen. Gewonnen, want zoals de rechter al zei had het ministerie te veel geleund op het rapport van Dolfinarium + huiswerk niet goed gedaan. En wat daarna gebeurd is? Tsja.. daarvoor moet je morgen maar naar amsterdam komen, dan ga je dat horen.

quote:
Het is verworden tot een kleinzielig welles-nietes spelletje. Geld is eigenlijk de enige factor geworden die nog een rol kan spelen want wij gaat het uitzetten en haar opvang in bijvoorbeeld een Fjord betalen?
Geld is dus niet het probleem hier. Ik snap wel dat je dat kan denken natuurlijk.
  zondag 6 november 2011 @ 22:26:21 #213
104871 remlof
Europees federalist
pi_104055674
quote:
10s.gif Op zondag 6 november 2011 22:23 schreef Boze_Appel het volgende:
En iedereen weet dat een Fjord de natuurlijke habitat is voor een Orka.
Een fjord? De open oceaan toch?
  † In Memoriam † zondag 6 november 2011 @ 22:28:07 #214
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104055773
quote:
11s.gif Op zondag 6 november 2011 22:26 schreef remlof het volgende:

[..]

Een fjord? De open oceaan toch?
Springend over een jongetje die zijn vuist de lucht in steekt.
Carpe Libertatem
pi_104055876
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:26 schreef TechXP het volgende:
Dat is niet correct. Die wetenschappers hebben zich toen Morgan opgevangen werd zich direct aangeboden bij het Dolfinarium. De Orka Coalitie is pas later in contact gekomen met die wetenschappers. De Orka Coalitie heeft niets opengetrokken. Je hebt de Orka Coalitie en deze heeft vanaf het begin gewaakt voor een eerlijke kans voor Morgan. Ze hebben steeds opgeroepen dat er ook naar onafhankelijke wetenschappers geluisterd moest worden. Die onafhankelijke wetenschappers hadden zich verzameld in een groep 'Free Morgan Group' (later Foundation). Deze wetenschappers werden genegeerd. Het dolfinarium wilde geen materiaal beschikbaar stellen. etc. De Orka Coalitie heeft toen rechtzaak aangespannen. Gewonnen, want zoals de rechter al zei had het ministerie te veel geleund op het rapport van Dolfinarium + huiswerk niet goed gedaan. En wat daarna gebeurd is? Tsja.. daarvoor moet je morgen maar naar amsterdam komen, dan ga je dat horen.
We horen het wel. Ik zit morgen in ieder geval in de rechtszaal.
pi_104055914
quote:
14s.gif Op zondag 6 november 2011 22:09 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden?
Klopt. Opsluiten is nooit een optie.
Laat maar dood gaan dat is beter
  zondag 6 november 2011 @ 22:31:08 #217
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104055949
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:29 schreef KoosVogels het volgende:
We horen het wel. Ik zit morgen in ieder geval in de rechtszaal.
Tot morgen :)
pi_104057508
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 20:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik denk dat ik een betere kijk op de kwestie Morgan heb dan het gros van de usertjes dat hier post.
Vertel, alsjeblieft. Ik zie mijzelf in ieder geval niet tot dat "gros" behoren maar ik ben uitermate benieuwd naar jouw beredenering. Naar aanleiding van jouw overige post lijkt mij dat dus pure onzin
pi_104058049
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 22:06 schreef waht het volgende:

Maar inderdaad, de stelling dat orka's in het wild "gelukkiger" zouden zijn is niet te bewijzen. Dat bepalen we zelf.
Onder andere aan de hand van de rugvin ;) al kan dat niet echt bewezen worden wat nu de echte reden is dat deze meestal er slapjes bijhangt bij orka's in het wild, met enkele educational guesses daargelaten.
pi_104065777
De route naar vrijheid wordt naar mijn idee wel een tikkeltje te rooskleurig voorgesteld.
pi_104065907
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
De route naar vrijheid wordt naar mijn idee wel een tikkeltje te rooskleurig voorgesteld.
En dan gaat het beest dood. Nou en.
Beter dan opgesloten zitten.

Ze hadden het hele beest niet moeten redden, dit is de natuur.
pi_104076613
Hoe is/was het in de rechtzaal?
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 7 november 2011 @ 17:02:28 #224
163650 Greys
pi_104080801
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
Ja dat idee heb ik ook.
Net als de volgorde in dat 'schema'.
Morgan zal toch echt al fysiek sterk/fit moeten zijn om vis te kunnen vangen in het wild volgens mij bv.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104081249
Hier zal Morgan ook wel niet erg van opknappen denk ik zo....

http://www.telegraaf.nl/b(...)pulair__.html?p=13,1

De dierenactivisten, verenigd in de Orka Coalitie, toonden uitvergrotingen van foto's om hun
pleidooi kracht bij te zetten. De foto's zijn gemaakt in het Loro Parque op Tenerife en laten zien
hoe de agressieve orka's elkaar hebben toegetakeld met bijtwonden.

De foto's toonden ook dat de orka's in het park zijn besmet met het herpesvirus rond de
geslachtsdelen.

Maar goed de boel wordt dus NOG langer gerekt, straks hoeft het niet meer en is Morgan
alleen nog goed voor kattenvoer :')
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 7 november 2011 @ 18:27:55 #226
163650 Greys
pi_104084206
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 17:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar goed de boel wordt dus NOG langer gerekt, straks hoeft het niet meer en is Morgan
Het duurt nu allemaal al zo lang, dan kunnen die paar dagen er ook nog wel bij toch?
En daarbij heb ik liever dat ze een paar dagen langer de tijd nemen om een GOEDE beslissing te nemen en er zijn zoveel stukken door te nemen in het dossier. Zoals in dat Telegraaf artikel staat:

quote:
De voorzieningenrechter kondigde aan het begin van de zitting aan dat ze maandag niet meer uitspraak zal doen in de zaak, omdat het dossier te omvangrijk is. Zo hebben de partijen afgelopen donderdag nog 120 stukken aan het dossier toegevoegd. Normaliter heeft een voorzieningenrechter 14 dagen de tijd om uitspraak te doen, maar de rechter tracht die termijn te verkorten.
Doordat er drie partijen en talloze deskundigen bij betrokken zijn, zal de rechtszaak uren in beslag nemen.
Dat klinkt mij best redelijk in de oren, die termijn :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104091256
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 18:27 schreef Greys het volgende:

[..]

Het duurt nu allemaal al zo lang, dan kunnen die paar dagen er ook nog wel bij toch?
En daarbij heb ik liever dat ze een paar dagen langer de tijd nemen om een GOEDE beslissing te nemen en er zijn zoveel stukken door te nemen in het dossier. Zoals in dat Telegraaf artikel staat:

[..]

Dat klinkt mij best redelijk in de oren, die termijn :)
och, ik ga nooit zo op de telegraaf af eigenlijk, maar als ik dit artikel lees
blijft Morgan toch nog zeker 2 weken in Harderwijk. Dat is meer dan een paar dagen
in mijn ogen.

http://www.destentor.nl/r(...)en-in-Harderwijk.ece

Orka Morgan nog zeker twee weken in Harderwijk
maandag 07 november 2011 | 18:26

AMSTERDAM/HARDERWIJK - Orka Morgan blijft nog minstens 2 weken in het Dolfinarium in
Harderwijk. De Amsterdamse rechter doet pas over twee weken, op 21 november, uitspraak over
het kort geding tussen het Dolfinarium in Harderwijk en de Orca Coalitie.

Het lukt de rechtbank gezien de omvang van het groeiende dossier niet om eerder uitspraak te doen.

etc. etc. etc....

en Het Dolfinarium in Harderwijk doet hard zijn best om Morgan te houden.

http://www.orkamorgan.nl/(...)-terug-naar-zee.html

Orka Morgan niet terug naar zee!10.12 bron: ANP

HARDERWIJK - Het is onverantwoord orka Morgan terug te zetten in zee.
Dat is de belangrijkste conclusie uit een wetenschappelijk rapport, opgesteld in opdracht
van het Dolfinarium
.

De resultaten van dit rapport werden vrijdagochtend in Harderwijk gepresenteerd.
De ernstig verzwakte, jonge orka werd in juni uit de Waddenzee gevist.
In het Dolfinarium in Harderwijk knapte het zeezoogdier op.

Ze hebben ook allemaal van die goeie argumenten... NOT

zoals...

Gehecht geraakt
Omdat de orka inmiddels aan mensen gehecht is geraakt, kan uitzetting ook gevaarlijk zijn.
Morgan zou op zee contact kunnen zoeken met boten. Dat levert gevaar voor mens en dier op,
aldus de onderzoekers. De enige optie lijkt nu opvang in een dierenpark te zijn.

Volgens directeur Marten Foppen van het Dolfinarium wordt nu al intensief gezocht naar een
geschikte locatie. ''Belangrijk daarbij is dat ze met soortgenoten kan leven.'' Of het dier in
Harderwijk kan blijven, kon de directeur niet zeggen.

------------------------

Bottom line is gewoon geld, mensen verdienen geld aan dieren die kunstjes vertonen.

Ik zou bijna nog liever gehad hebben dat dat beest gewoon meteen dood was gegaan
dan dit.

Maar ja da's mijn mening maar...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_104098435
Nog minimaal twee weken inderdaad. De rechter was daar aardig duidelijk in. Ze zei dat de uitspraak volgt op 21 november.
  maandag 7 november 2011 @ 22:07:56 #229
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104098791
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 17:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hier zal Morgan ook wel niet erg van opknappen denk ik zo....

http://www.telegraaf.nl/b(...)pulair__.html?p=13,1

De dierenactivisten, verenigd in de Orka Coalitie, toonden uitvergrotingen van foto's om hun
pleidooi kracht bij te zetten. De foto's zijn gemaakt in het Loro Parque op Tenerife en laten zien
hoe de agressieve orka's elkaar hebben toegetakeld met bijtwonden.

De foto's toonden ook dat de orka's in het park zijn besmet met het herpesvirus rond de
geslachtsdelen.

Even voor de duidelijkheid. Die beelden van herpes ging over dolfijnen bij dolfinarium.

Was een lange dag... erg moe nu dus.

Gelukkig werd duidelijk dat de onderhandelingen over wat het Dolfinarium terug zou krijgen nog bezig waren... ze hadden ook interesse in dolfijnen... ruilhandel he... tsja...
pi_104099042
laat maar

[ Bericht 17% gewijzigd door Mercer op 08-11-2011 00:10:58 ]
pi_104099363
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:07 schreef TechXP het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid. Die beelden van herpes ging over dolfijnen bij dolfinarium.

Gelukkig werd duidelijk dat de onderhandelingen over wat het Dolfinarium terug zou krijgen nog bezig waren... ze hadden ook interesse in dolfijnen... ruilhandel he... tsja...
Ik denk overigens dat de Orka Coalitie aan het kortste eind gaat trekken.
pi_104099438
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:07 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ja, maar zo stond het dus in de Telegraaf, vandaar dat ik al zei dat ik nooit zo op
de Telegraaf afga.

en tja ruilhandel :r
pi_104099640
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik denk dat Morgan aan het kortste eind gaat trekken.
pi_104099783
1 orka moet toch minstens 5 dolfijnen opleveren :')
pi_104099796
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat is een andere discussie, maar aangezien de rechter zich vooral richt op de vraag of het terecht is dat het ministerie toestemming heeft gegeven voor de verhuizing, vermoed ik dat Morgan toch naar Tenerife zal gaan.
  maandag 7 november 2011 @ 22:21:50 #236
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104099849
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:15 schreef KoosVogels het volgende:
Bepaalde reden voor?

(overigens zou het dan Morgan zijn die de dupe zou worden).
pi_104100233
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:21 schreef TechXP het volgende:

[..]

Bepaalde reden voor?

(overigens zou het dan Morgan zijn die de dupe zou worden).
De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteund door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning. En feit is dat Loro Parque voldoet aan de Europese eisen voor dierentuinen. Als ik het goed heb begrepen wordt de verhuizing van beschermde diersoorten in dat geval gedoogd. Ik acht de kans dus bijzonder klein dat de rechter de vrijlating van Morgan zal bevelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 07-11-2011 22:34:37 ]
  maandag 7 november 2011 @ 22:32:18 #238
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104100693
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:26 schreef KoosVogels het volgende:
De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteunt door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning. En feit is dat Loro Parque voldoet aan de Europese eisen voor dierentuinen. Als ik het goed heb begrepen wordt de verhuizing van beschermde diersoorten in dat geval gedoogd. Ik acht de kans dus bijzonder klein dat de rechter de vrijlating van Morgan zal bevelen.
Je vergeet wel nu dat het rapport waar dolfinarium mee liep te zwaaien en het ministerie hun besluit vooral op gebaseerd hebben toch weggeveegd is van tafel. Is niet zomaar iets he..

Daarnaast.. er is veel overlegd qua wetgeving. En idd zal dolfinarium met hun expert daar niet mee eens zijn, maar de rechter zal die info ook wel goed doornemen. Die info is niet allemaal in rechtzaal op detail besproken natuurlijk. Rechter kwam ook nog met een verwijzing naar uitspraak rondom bepaalde regelgeving. Vond ik wel interessant.

Ik vind het wel lastig te zeggen welke kant het op gaat. Lastig te bepalen hoe een rechter gaat afwegen. Wat mij betreft is het gewoon heel simpel en duidelijk, maar ik kan mij sowieso wellicht niet bestempelen als 'objectief', omdat ik er te dicht op zit, dan zie je soms dingen die anderen niet zien in de informatie.
pi_104101366
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:32 schreef TechXP het volgende:

[..]

Je vergeet wel nu dat het rapport waar dolfinarium mee liep te zwaaien en het ministerie hun besluit vooral op gebaseerd hebben toch weggeveegd is van tafel. Is niet zomaar iets he..

Daarnaast.. er is veel overlegd qua wetgeving. En idd zal dolfinarium met hun expert daar niet mee eens zijn, maar de rechter zal die info ook wel goed doornemen. Die info is niet allemaal in rechtzaal op detail besproken natuurlijk. Rechter kwam ook nog met een verwijzing naar uitspraak rondom bepaalde regelgeving. Vond ik wel interessant.

Ik vind het wel lastig te zeggen welke kant het op gaat. Lastig te bepalen hoe een rechter gaat afwegen. Wat mij betreft is het gewoon heel simpel en duidelijk, maar ik kan mij sowieso wellicht niet bestempelen als 'objectief', omdat ik er te dicht op zit, dan zie je soms dingen die anderen niet zien in de informatie.
Feit is echter er een nieuw geluidsonderzoek is gedaan, precies zoals de rechter had bevolen. Die wordt op twee manieren geinterpreteerd. De Orka Coalitie beweert dat er een kans is van 77 procent dat de familie van Morgan is gevonden. Dat wordt echter tegengesproken door het ministerie en het Dolfinarium. Eerstgenoemde verklaarde zekerheid te willen hebben en die is er niet. En geen van de betrokken wetenschappers kan die zekerheid geven. Tel daarbij op dat Loro Parque in de ogen van de rechterlijke macht een respectabel dierenpark is, en mij lijkt de kans klein dat de rechter het besluit van het ministerie zal terugdraaien.

Nu vond ik de beweringen van de Orka Coalitie over Loro Parque op zich interessant, maar die werden weer weersproken door zowel het Dolfinarium als het ministerie. En nogmaals, Loro Parque voldoet aan de gestelde eisen, dus daar kan de rechter weinig tegenin brengen. De complete wetgeving omtrent dierentuinen zal dan aangepast moeten worden.

Goed, ik durf niks met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat het Dolfinarium wint.
pi_104102030
quote:
De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteund door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning.
Dit had ik dus ook verwacht, en is ook iets waar je een rechterlijke macht zich snel achter ziet verschuilen.....Echter, dan zouden ook de experts, het geluid onderzoek e.d. niet nodig of relevant zijn geweest, dus ik betwijfel of het puur een uitspraak wordt op basis van wetgeving.....Maar desondanks heb ik helaas ook niet veel hoop :(
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 7 november 2011 @ 22:59:19 #241
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104102689
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:40 schreef KoosVogels het volgende:
Feit is echter er een nieuw geluidsonderzoek is gedaan, precies zoals de rechter had bevolen. Die wordt op twee manieren geinterpreteerd. De Orka Coalitie beweert dat er een kans is van 77 procent dat de familie van Morgan is gevonden. Dat wordt echter tegengesproken door het ministerie en het Dolfinarium. Eerstgenoemde verklaarde zekerheid te willen hebben en die is er niet. En geen van de betrokken wetenschappers kan die zekerheid geven.
100% zekerheid is er niet nee. Die moet je ook niet zoeken. De geluidsopnamen en de resultaten kan je op 1 manier interpreteren. Maar er is verschil van mening over of 77% 'genoeg' is.

quote:
Tel daarbij op dat Loro Parque in de ogen van de rechterlijke macht een respectabel dierenpark is, en mij lijkt de kans klein dat de rechter het besluit van het ministerie zal terugdraaien.
Daar heeft men geen besluit over genomen. Daarnaast staat juist Loro Parque ter discussie. Niet alleen vanwege de info die op tafel is gelegd, maar 4 van de 7 wetenschappers zien loro parque niet zitten.

quote:
Nu vond ik de beweringen van de Orka Coalitie over Loro Parque op zich interessant, maar die werden weer weersproken door zowel het Dolfinarium als het ministerie. En nogmaals, Loro Parque voldoet aan de gestelde eisen, dus daar kan de rechter weinig tegenin brengen. De complete wetgeving omtrent dierentuinen zal dan aangepast moeten worden.
Ik hoop dat de rechter niet op zo een manier redeneert. Maar juist rekening houdt met die grote twijfel over het park. De rechter gaf wel iets dergelijks nog aan. Misschien bedoelde ze het als 'welles-nietes' spel wat er voor haar ogen gebeurd.
pi_104103364
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:59 schreef TechXP het volgende:

[..]

100% zekerheid is er niet nee. Die moet je ook niet zoeken. De geluidsopnamen en de resultaten kan je op 1 manier interpreteren. Maar er is verschil van mening over of 77% 'genoeg' is.
Ik heb dat meest recente geluidsonderzoek overigens gelezen en daarin wordt vooral gesteld dat aanvullend onderzoek nodig is. Er zijn weliswaar overeenkomsten met die ene groep, maar niet voldoende om met zekerheid te kunnen stellen dat het de familie van Morgan betreft. Daar kunnen tal van redenen aan ten grondslag liggen, want volgens het rapport is de kennis over het vocabulaire van orka's nog te beperkt. Ik vrees voor jullie dat tijd in dat geval in jullie nadeel werkt. Dat beest kan namelijk niet in Harderwijk blijven en zal dus ergens anders heen moeten gaan terwijl er extra onderzoek wordt gedaan. Nu zal je Neeltje Jans opperen, maar dat is slechts een zeer tijdelijke oplossing.

quote:
Daar heeft men geen besluit over genomen. Daarnaast staat juist Loro Parque ter discussie. Niet alleen vanwege de info die op tafel is gelegd, maar 4 van de 7 wetenschappers zien loro parque niet zitten.
Loro Parque staat vooral in bepaalde kringen ter discussie. Parken worden jaarlijks getoetst door de EU en op de lijst van dierentuinen worden Loro Parque nog steeds aangeduid als een fatsoenlijk verblijf voor dieren. Ik kan mij vergissen, maar ik acht de kans niet bijzonder groot dat de rechter zich achter een handjevol criticasters schaart, zelfs als het expert zijn. We hebben nou eenmaal Europese wetten en daar zal de rechter zich waarschijnlijk naar schikken.

quote:
Ik hoop dat de rechter niet op zo een manier redeneert. Maar juist rekening houdt met die grote twijfel over het park. De rechter gaf wel iets dergelijks nog aan. Misschien bedoelde ze het als 'welles-nietes' spel wat er voor haar ogen gebeurd.
Punt is dat de rechter niet de aangewezen persoon is om de status van het park in twijfel te trekken. Nogmaals, dan zal de wetgeving voor dierentuinen compleet op de schop moeten. Iets wat de Orka Coalitie ongetwijfeld graag wil.
  maandag 7 november 2011 @ 23:24:02 #243
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104104082
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 23:11 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb dat meest recente geluidsonderzoek overigens gelezen en daarin wordt vooral gesteld dat aanvullend onderzoek nodig is.
Ken je dit interview? http://www.trouw.nl/tr/nl(...)noten-is-groot.dhtml
Dat is een van die wetenschappers.

quote:
Er zijn weliswaar overeenkomsten met die ene groep, maar niet voldoende om met zekerheid te kunnen stellen dat het de familie van Morgan betreft.
Het is in ieder geval aanverwanten. Bij deze groep orka's heb je dus niet perse de familie nodig, omdat door de flexibele banden ze heel makkelijk aansluiting kan vinden bij andere familie, verwante/bevriende groepen.

quote:
Dat beest kan namelijk niet in Harderwijk blijven en zal dus ergens anders heen moeten gaan terwijl er extra onderzoek wordt gedaan. Nu zal je Neeltje Jans opperen, maar dat is slechts een zeer tijdelijke oplossing.
Extra onderzoek doen is een optie. Maar je kan dit ook zijdelings doen met Morgan naar Neeltje Jans brengen voor de eerste fase. Of eventueel al naar Noorwegen. Dolfinarium had natuurlijk ook gewoon niet zo stellig moeten doen en niets willen vrijgeven enzo..

quote:
Loro Parque staat vooral in bepaalde kringen ter discussie. Parken worden jaarlijks getoetst door de EU en op de lijst van dierentuinen worden Loro Parque nog steeds aangeduid als een fatsoenlijk verblijf voor dieren. Ik kan mij vergissen, maar ik acht de kans niet bijzonder groot dat de rechter zich achter een handjevol criticasters schaart, zelfs als het expert zijn. We hebben nou eenmaal Europese wetten en daar zal de rechter zich waarschijnlijk naar schikken.
Maar de rechter kan ook twijfelen of er wel gegrond onderzoek gedaan is. De rechter heeft bv. gevraagd of ministerie aanvullende info heeft gevraagd bij cites kantoor spanje. Dat zou de rechter kunnen zien als niet zo betrouwbaar zijn van de info of in ieder geval niet genoeg..

Ook kan je dat de slechte implementatie van dierentuinbesluit van EU in Spanje zien als een discussiepunt en of die info over spaanse parken wel correct is of juist mss niet 'veilig' genoeg. (punt was jammer genoeg niet ter sprake gebracht in de zitting).

quote:
Punt is dat de rechter niet de aangewezen persoon is om de status van het park in twijfel te trekken. Nogmaals, dan zal de wetgeving voor dierentuinen compleet op de schop moeten. Iets wat de Orka Coalitie ongetwijfeld graag wil.
Misschien niet, maar rechter kan volgens mij wel besluiten dat er genoeg twijfel is dat het beter bekeken moet worden. Zoals vorige keer ook al ter sprake kwam, dat ministerie hun huiswerk niet goed genoeg had gedaan.
pi_104162684
Ziet er goed uit, dat Loro Parque.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 15:41:09 #245
163650 Greys
pi_104163697
Houd eens op met dat geneuzel over trollen en linkjes plaatsen over waar die dan vandaan zouden komen... als er iemand loopt te trollen verwijderen de mods dat wel, plaats gewoon een TR dan, maar ga er niet op in, ik blijf niet opruimen. Iedereen is hier welkom, of ze normaal nou elders posten of niet. En ik zie Koos alleen maar prima inhoudelijk meeposten, die zit ook vlakbij het vuur begreep ik ivm zijn werk, dus of je het er nou mee eens bent of niet, niets mis mee.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 15:45:27 #246
163650 Greys
pi_104163882
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:59 schreef TechXP het volgende:
Op basis waarvan - buiten idd de info die al op tafel is gelegd - zien die 4 wetenschappers dat park dan nog meer niet zitten?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104164119
Het Dolfinarium claimt overigens dat de vier genoemde wetenschappers helemaal geen afstand hebben gedaan van hun eerdere uitspraken. Het park zegt dat het slechts twee onderzoekers betreft en dat die zich niet zozeer achter de Orka Coalitie hebben geschaard, maar dat zij nog een keer willen proberen de familie van Morgan op te sporen.
pi_104166432
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2011 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
Ziet er goed uit, dat Loro Parque.
Wat is dit nou weer voor een uitspraak? Je bent er geweest?
pi_104166502
Koos, wat voor werk doe jij dat jij er zo bij bent betrokken dan (en denkt er een betere kijk op te hebben dan anderen)?

PS het dolfinarium claimt zoveel :')
pi_104167466
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 16:51 schreef Mercer het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer voor een uitspraak? Je bent er geweest?
Vanmiddag een presentatie van de vice-president van Loro Parque uitgezeten. Zag er goed verzorgd uit. Maar goed, ik weet het fijne er uiteraard ook niet van.
pi_104167487
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 16:53 schreef Smeich het volgende:
PS het dolfinarium claimt zoveel :')
Uiteraard, maar geldt dat dan niet voor de Orka Coalitie?
pi_104167618
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2011 17:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vanmiddag een presentatie van de vice-president van Loro Parque uitgezeten. Zag er goed verzorgd uit.
Ja lekker makkelijk :D Maar vertel nou eens wat je doet dan! :)

De Orka Coalitie heeft toch redelijk wat bewijs aangeleverd dat het toch aannemelijk is dat het niet deugt op Loro Parque. Ik heb zelf op Tenerife gewerkt en de verhalen van Loro Parque zijn inderdaad zorgwekkend te noemen als het aankomt op conservation issues.
pi_104167827
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 17:22 schreef Smeich het volgende:

[..]

Ja lekker makkelijk :D Maar vertel nou eens wat je doet dan! :)

De Orka Coalitie heeft toch redelijk wat bewijs aangeleverd dat het toch aannemelijk is dat het niet deugt op Loro Parque. Ik heb zelf op Tenerife gewerkt en de verhalen van Loro Parque zijn inderdaad zorgwekkend te noemen als het aankomt op conservation issues.
Is inderdaad niet de meest betrouwbare bron. Ik zal je eerlijk bekennen dat ik niet weet wat ik moet geloven. Zie zo'n Ingrid Visser maandag allerlei horrorstories oprakelen. Ja, allemaal leuk en aardig, maar ik beschouw de beste vrouw evenmin als een objectieve bron. Ze is een orka-expert ja, maar dergelijke types hebben dikwijls een ingebakken aversie jegens dierentuinen.

En ik ben een van die media-mensen die in dit topic niet altijd even worden gewaardeerd. Dat is misschien ook de reden dat de website van de Orka Coalitie als voornaamste bron voorbij komt in dit topic.
pi_104168198
Om nog even terug te komen. Ook al WAS Loro Parque een erg goed park, dan nog behoort Morgan daar nog niet "thuis". Lijkt mij duidelijk. Klaar. Dus het maakt eerlijk gezegd niet eens uit of je die vent van Loro Parque gelooft of niet ;) Ingrid Visser laat feiten zien, ondersteund door andere onafhankelijke wetenschappers. Dat dat dolfinarium slechts zeven (afhankelijke) onderzoekers heeft gevraagd (hierbij onafhankelijke wetenschappers buiten beschouwing gelaten) en alle data vervolgens niet wilt delen zou al genoeg indicatie moeten geven dat er iets niet in de haak is. De intentie van het dolfinarium was al snel duidelijk, Morgan kunstjes leren terwijl dit niet de afspraak was (dit was vrijlaten). Waarom er meer kritisch wordt gekeken naar de meest natuurlijke en logische oplossing, namelijk vrijlaten waar ze vandaan komt, dan de meest onnatuurlijke oplossing om Morgan in dienst te laten stellen tbv de entertainmentwaarde voor de mens blijft voor mij een punt van frustratie.
pi_104169806
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 17:38 schreef Smeich het volgende:
Om nog even terug te komen. Ook al WAS Loro Parque een erg goed park, dan nog behoort Morgan daar nog niet "thuis". Lijkt mij duidelijk. Klaar. Dus het maakt eerlijk gezegd niet eens uit of je die vent van Loro Parque gelooft of niet ;) Ingrid Visser laat feiten zien, ondersteund door andere onafhankelijke wetenschappers. Dat dat dolfinarium slechts zeven (afhankelijke) onderzoekers heeft gevraagd (hierbij onafhankelijke wetenschappers buiten beschouwing gelaten) en alle data vervolgens niet wilt delen zou al genoeg indicatie moeten geven dat er iets niet in de haak is. De intentie van het dolfinarium was al snel duidelijk, Morgan kunstjes leren terwijl dit niet de afspraak was (dit was vrijlaten). Waarom er meer kritisch wordt gekeken naar de meest natuurlijke en logische oplossing, namelijk vrijlaten waar ze vandaan komt, dan de meest onnatuurlijke oplossing om Morgan in dienst te laten stellen tbv de entertainmentwaarde voor de mens blijft voor mij een punt van frustratie.
Punt is dat Ingrid Visser en haar medestanders net zo vooringenomen zijn als het Dolfinarium en co.
pi_104169921
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 18:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Punt is dat Ingrid Visser en haar medestanders net zo vooringenomen zijn als het Dolfinarium en co.
Uiteindelijk maakt het geen zak uit wie er ''wint'' er is maar één verliezer in deze zaak
maar dat had ik geloof ik al gezegd...

quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

woensdag 9 november 2011 @ 18:57:00 #257
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104171186
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 15:51 schreef KoosVogels het volgende:
Het Dolfinarium claimt overigens dat de vier genoemde wetenschappers helemaal geen afstand hebben gedaan van hun eerdere uitspraken. Het park zegt dat het slechts twee onderzoekers betreft en dat die zich niet zozeer achter de Orka Coalitie hebben geschaard, maar dat zij nog een keer willen proberen de familie van Morgan op te sporen.
Dat is ook niet zo gezegd. Het gaat om 3 wetenschappers die achter de FMF release plan staan, dat ze uitzetten een reeele mogelijkheid beschouwen. Dat was niet in hun eerdere stellingname. De vierde betreft iemand die er niet achter staat om morgan naar Loro Parque te brengen.

Daarnaast heeft de rechter de e-mails en ondertekende verklaringen. Wat het Dolfinarium claimt staat feitelijk op schrift gewoonweg anders.
  woensdag 9 november 2011 @ 19:05:42 #258
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104171603
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 17:28 schreef KoosVogels het volgende:
maar dergelijke types hebben dikwijls een ingebakken aversie jegens dierentuinen.
Hoewel vele orka-experts vaak wel bij dierenparken ook onderzoek hebben gedaan/gewerkt hebben.

Die aversie is trouwens wel te begrijpen, want ik denk dat je wel kan zeggen dat elke orka-expert niet voor opsluiting is. Het is niet voor niets dat er laatste jaren veel druk op dolfinaria is gekomen vanwege het houden van dolfijnen/orka's. O.a. ook te maken met Ric O'barry en zijn campagne.

quote:
En ik ben een van die media-mensen die in dit topic niet altijd even worden gewaardeerd.
Het is denk altijd goed om iemand er tussen te hebben die op een objectieve manier probeert te kijken.

Als ik even in algemeen mag praten over journalistiek.. ik merkte vandaag weer wat op over dat media soms oude informatie hergebruiken in actuele berichten en dat daardoor niet actuele informatie bij berichten staat. Ik weet niet of dat komt doordat journalisten te veel overladen zijn met info (en daardoor te veel anders moeten doornemen) of dat er soms te veel met haast gewerkt wordt. Het viel mij erg op.
  woensdag 9 november 2011 @ 19:07:22 #259
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104171701
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 17:18 schreef KoosVogels het volgende:
Uiteraard, maar geldt dat dan niet voor de Orka Coalitie?
De OC claimt niet zoveel. De OC heeft vooral steeds gezorgd dat onafhankelijke deskundigen aan het woord konden komen. Morgan verdient een kans. Zoals ook in de regelgeving staat eigenlijk.
pi_104192356
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:07 schreef TechXP het volgende:

[..]

De OC claimt niet zoveel. De OC heeft vooral steeds gezorgd dat onafhankelijke deskundigen aan het woord konden komen. Morgan verdient een kans. Zoals ook in de regelgeving staat eigenlijk.
Ben je nou werkelijk zo naief? Je bent zelf onderdeel van die club dus ik neem aan dat je het simpelweg niet kunt zien. Wij zijn de laatste maanden overspoeld met berichten van de OC. Zoals onlangs een waarin werd geclaimd dat er 77 procent kans is dat de familie van Morgan is gevonden en dat het dier per derict naar Noorwegen moest worden verkast. Niks geen onderbouwing in dat bericht, enkel dat percentage. Toch even zelf dat rapport opgevraagd en van voor naar achteren doorgelezen. Ik ben geen percentages tegengekomen en zo stellig als de OC lieten de onderzoekers zich niet uit. Er was een kans, zeiden ze. Meer niet.

Verder is de OC op haar manier natuurlijk minstens zo egoistisch als het Dolfinarium. Waar het dierenpark slechts een optie openhoudt (verhuizing) is voor de OC eveneens slechts een weg de juist: uitzetting.

Zelfs al zou het Dolfinarium honderd wetenschappers optrommelen die allemaal zeggen dat Morgan het niet redt in het wild, dan zal de OC zich tegen deze conclusie keren. Geeft ook verder niet, maar erken dat jullie visie net zo getunneld is als die van het Dolfinarium.
pi_104198154
Het Dolfinarium heeft een smerig spel gespeeld door Morgan totaal ongeschikt te maken voor eventuele uitzetting door haar op een extreme manier bloot te stellen aan menselijk contact. Een overexposure, vele malen meer dan nodig was. De OC had dit direct aan moeten kaarten bij de rechter tijdens de eerste rechtszaak. En vervolgens een behandeling eisen die terugkeer naar zee mogelijk maakt. Dat dit niet is gebeurt snap ik niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Mercer op 10-11-2011 13:44:58 ]
  zaterdag 12 november 2011 @ 03:02:42 #262
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104277479
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
Ben je nou werkelijk zo naief? Je bent zelf onderdeel van die club dus ik neem aan dat je het simpelweg niet kunt zien.
Ik denk dat je dat verkeerd leest. De claims zijn vanuit de wetenschappers. Wij koppen het vooral meer door, dan dat we het claimen. Vergeet niet, de Orka Coalitie is wat anders dan de Free Morgan Foundation. Wij staan zeker achter die FMF en zullen niet iets doorgeven waar we niet achter staan, maar het is niet zo dat wij de claim op de conclusies leggen. Maar wellicht zie jij dat anders en ben ik te dicht bij de OC.

quote:
Wij zijn de laatste maanden overspoeld met berichten van de OC. Zoals onlangs een waarin werd geclaimd dat er 77 procent kans is dat de familie van Morgan is gevonden en dat het dier per derict naar Noorwegen moest worden verkast. Niks geen onderbouwing in dat bericht, enkel dat percentage. Toch even zelf dat rapport opgevraagd en van voor naar achteren doorgelezen. Ik ben geen percentages tegengekomen en zo stellig als de OC lieten de onderzoekers zich niet uit. Er was een kans, zeiden ze. Meer niet.
Ik denk dat Heike Vester het wel goed verwoord over dit getal: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)noten-is-groot.dhtml

Heike Vester is 1 van de onderzoekers van het geluidsonderzoek.

quote:
Verder is de OC op haar manier natuurlijk minstens zo egoistisch als het Dolfinarium. Waar het dierenpark slechts een optie openhoudt (verhuizing) is voor de OC eveneens slechts een weg de juist: uitzetting.
Ja, maar wij zijn dan voornamelijk dierenrechtenorganisaties. Hoewel voor sommige organisaties een sea penn ook nog denkbaar is. De wetenschappers houden dat ook nog als optie open. Dit is iig niet zo zwart-wit als je nu weergeeft iig.

Wat wel duidelijk is is, dat als Morgan nu naar Tenerife gaat dat het dan lastig is haar ooit terug te brengen naar de natuur. Het plan van de free morgan foundation heeft omkeerbare stappen. Kortom, zou je altijd nog kunnen beslissen haar terug te brengen naar een gevangen situatie.

quote:
Zelfs al zou het Dolfinarium honderd wetenschappers optrommelen die allemaal zeggen dat Morgan het niet redt in het wild, dan zal de OC zich tegen deze conclusie keren. Geeft ook verder niet, maar erken dat jullie visie net zo getunneld is als die van het Dolfinarium.
Weet je.. het is niet zo dat 'we' niet realistisch kunnen denken. Je hebt denk een te gekleurd beeld over dierenorganisaties, en mss komt dat wel door bepaalde personen uit het verleden.

Ik ken veel mensen die werken bij opvangcentra. Opvangcentra die 'wij' ook steunen. En daar wil je ook dat als er een dier uit het wild binnenkomt, dat deze weer terug naar het wild gaat. Maar ook daar komt het voor dat je keuzes moet maken en dan zijn er ook dieren die gewoonweg niet meer terug kunnen.

Hetzelfde voor bv. olifanten in circussen die ooit weggehaald zijn bij hun moeder. Die dieren zijn getraumatiseerd doordat ze in een phajaan ritueel of soortgelijk zo mishandeld zijn dat deze dieren met PTSS rondlopen. Deze dieren kan je gewoonweg niet meer terug in het wild introduceren. Ook al zou ik dat graag willen zien.

Kortom is het niet helemaal zoals je hier doet weergeven.

Dus er zijn situaties denkbaar waar die situatie - zoals je voorstelt - anders ligt. Maar in deze situatie heb je het over het merendeel van de wereldwijde experts op gebied van orca's. Zoals de rechter ook samenvatte tegenover de 7 (waarvan dus 3 niet meer achter hun eerdere conclusies staan, en 1 niet voor Loro Parque is).
pi_104503401
Uitspraak aanstaande maandag schriftelijk bij de advocaat binnen als ik het goed begrijp....
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 20 november 2011 @ 18:06:03 #264
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104595021
Klopt. Erg spannend wordt het.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 21 november 2011 @ 13:47:47 #265
163650 Greys
pi_104627193
Ik begreep ook dat als de rechter zegt dat Morgan gaat verhuizen, dat die verhuizing dan al binnen enkele dagen gaat plaatsvinden..
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104628943
https://twitter.com/#!/orkacoalitie Bad news for Morgan. Both request are denied by the judge ........

Onvoorstelbaar... onvoorfuckingstelbaar
pi_104629145
Ik zei het toch?
pi_104629175
Ik ben ontzettend benieuwd naar de beredenering van die rechter en hoeveel geld dat mens onder de tafel geschoven heeft gekregen. Dit kan gewoonweg niet...dit mag niet eens
pi_104629448
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:36 schreef Smeich het volgende:
Ik ben ontzettend benieuwd naar de beredenering van die rechter en hoeveel geld dat mens onder de tafel geschoven heeft gekregen. \
:')
pi_104629658
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:36 schreef Smeich het volgende:
Ik ben ontzettend benieuwd naar de beredenering van die rechter en hoeveel geld dat mens onder de tafel geschoven heeft gekregen. Dit kan gewoonweg niet...dit mag niet eens
Haha, nee.
pi_104629710
Wat haha nee?

De reden om Morgan naar Tenerife te sturen is om zsm contact te maken met soortgenoten .....wat een flauwekul dit allemaal zeg.
pi_104629776
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:50 schreef Smeich het volgende:
Wat haha nee?

De reden om Morgan naar Tenerife te sturen is om zsm contact te maken met soortgenoten .....wat een flauwekul dit allemaal zeg.
Nee als in de rechter is niet omgekocht.
pi_104629818
nee uiteraard niet, maar deze zaak stinkt verschrikkelijk. Belachelijke beredenering van die rechter. Dolfinarium overtreedt internationaal opgestelde regels en daar kijkt men niet eens naar...
pi_104629933
Met alle respect, maar iedereen met een beetje jurdische kennis wist al tijdens de rechtszaak twee weken geleden dat de rechter in het voordeel van het Dolfinarium zou beslissen.
pi_104630014
Had al niet meer anders verwacht helaas.

Wordt hiermee geen jurisprudentie geschapen om nog meer van dit soort zeezoogdieren uit het wild te halen en in Nederland "om te katten" tot "tamme" dieren voor parken ?
pi_104630274
Inderdaad... een vrijbrief om handel in bedreigde diersoorten toe te staan... want dat is toch wat nu is gebeurd...

quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
Met alle respect, maar iedereen met een beetje jurdische kennis wist al tijdens de rechtszaak twee weken geleden dat de rechter in het voordeel van het Dolfinarium zou beslissen.
Zou je dat kunnen verduidelijken? Ik heb jouw posts gelezen hier en dat is inderdaad goed te beredeneren, ware het niet dat het dolfinarium in eerste instantie internationale wetgeving heeft overtreden dus zo makkelijk is dat dus niet...
pi_104630406
Welke internationale wetgeving is dat precies? Volgens mij bestaan er geen regels die het verplaatsen van dieren van het ene naar het andere park tegenhouden. Daarnaast heeft Dolfinarium, zoals de wetten voorschrijven onderzocht of Morgan kan worden uitgezet. Dat jullie de conclusies niet onderschrijven is prima, maar het onderzoeksrapport ligt er toch echt.
pi_104630529
En ik maar denken dat jij goed was ingelicht. Ooit van CITES gehoord?
pi_104630617
Volgens dat verdrag mogen er geen dieren worden gevangen. Redden is een ander verhaal, vermoed ik.
pi_104630681
Dat klopt, maar dan vergeet je dat handel ook niet mag. En wat hier gebeurd is handelen, niet? Het dolfinarium had dit direct al als intentie en had niets met het welzijn van Morgan voor anders hadden zij ook al eerder aangekaart dat socializen met andere dolfijnen in Harderwijk voor Morgan niet mogelijk was omdat die allemaal herpes blijken te hebben. Vies spelletje gespeeld van het dolfinarium (what else is new). Vandaar zo verbazingwekkend dat het oordeel van een onafhankelijke rechter in het voordeel van dat dolfinarium valt...naar al het geleverde bewijslast van de OC tegen dit oordeel.

[ Bericht 31% gewijzigd door Smeich op 21-11-2011 15:19:27 ]
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 21 november 2011 @ 15:23:34 #281
163650 Greys
pi_104631101
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 15:13 schreef Smeich het volgende:
Dat klopt, maar dan vergeet je dat handel ook niet mag. En wat hier gebeurd is handelen, niet? Het dolfinarium had dit direct al als intentie en had niets met het welzijn van Morgan voor anders hadden zij ook al eerder aangekaart dat socializen met andere dolfijnen in Harderwijk voor Morgan niet mogelijk was omdat die allemaal herpes blijken te hebben. Vies spelletje gespeeld van het dolfinarium (what else is new). Vandaar zo verbazingwekkend dat het oordeel van een onafhankelijke rechter in het voordeel van dat dolfinarium valt...naar al het geleverde bewijslast van de OC tegen dit oordeel.
Volgens het verdrag dat je hierboven aanhaalt zal 'eerst redden (niet vangen!!) en dan elders plaatsen' niet vallen onder handelen. Het Dolfinarium heeft Morgan niet eerst uit zee geplukt, moedwillig, om er daarna centen aan te gaan verdienen.

Even puur realistisch bezien dus, hoe een dierensoftie ik ook ben. Op dat verdrag kan je het niet gooien, omdat het geen 'handel' zoals in het verdrag beschreven is, is. Vermoed ik.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104631335
Door de aangehaalde argumenten is er geen sprake van handel. Morgan kan niet in het Dolfinarium blijven al is het alleen maar omdat het park niet over de juiste vergunningen beschikt, dus moest zij worden overgeplaatst naar een ander park. Er is dus sprake van overmacht en daardoor kan het niet worden geschaard onder handel.
pi_104631509
Maar er wordt gehandeld naar commercieel belang. Er valt althans ruilhandel plaats... en dan is er nog het heibele discussiepunt of Loro Parque die vergunningen wel mag hebben....
pi_104632124
Net effe de uitspraak gelezen en ik vind het allemaal niet zeer onbegrijpelijk.
pi_104632204
Het was zeer begrijpelijk geweest als de uitspraak de andere kant op was gevallen. Dat kan ik je garanderen.
pi_104633286
Ik snap dat je gerustreerd bent, maar vanuit juridisch oogpunt is het een zeer logische uitspraak.
  Moderator maandag 21 november 2011 @ 16:26:43 #287
155227 crew  Guppy
dus
pi_104633809
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:13 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap dat je gerustreerd bent, maar vanuit juridisch oogpunt is het een zeer logische uitspraak.
Oh nee, als het juridisch logisch is, is het goed ...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 21 november 2011 @ 16:27:41 #288
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_104633853
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2011 16:26 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Oh nee, als het juridisch logisch is, is het goed ...
Niet goed, wel onomkeerbaar in dit geval.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator maandag 21 november 2011 @ 16:29:38 #289
155227 crew  Guppy
dus
pi_104633941
quote:
14s.gif Op maandag 21 november 2011 16:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Niet goed, wel onomkeerbaar in dit geval.
Dat ook ... ;(
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 21 november 2011 @ 16:36:46 #290
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104634291
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
Welke internationale wetgeving is dat precies? Volgens mij bestaan er geen regels die het verplaatsen van dieren van het ene naar het andere park tegenhouden. Daarnaast heeft Dolfinarium, zoals de wetten voorschrijven onderzocht of Morgan kan worden uitgezet. Dat jullie de conclusies niet onderschrijven is prima, maar het onderzoeksrapport ligt er toch echt.
Welk onderzoeksrapport heb je het nu over? Die van tafel geveegd is omdat de helft niet voor overplaatsing was naar loro parque en 3 er van wel optie zagen in uitzetting?
pi_104634548
De rechter is een stuk minder sceptisch over de uitkomsten van dat onderzoek. Ook heeft de Orka Coalitie het niet bijzonder handig gespeeld door zelfstandig de wetenschappers te benaderen, zonder het Dolfinarium en het ministerie hierbij te betrekken. Tsja...
  maandag 21 november 2011 @ 16:49:13 #292
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104634874
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:41 schreef KoosVogels het volgende:
De rechter is een stuk minder sceptisch over de uitkomsten van dat onderzoek. Ook heeft de Orka Coalitie het niet bijzonder handig gespeeld door zelfstandig de wetenschappers te benaderen, zonder het Dolfinarium en het ministerie hierbij te betrekken. Tsja...
Wij hebben geen contact daar mee gehad hoor. Dat is de FMF geweest.

Daarnaast is daar natuurlijk een blokkade opgeworpen. Dit is echt schandalig en onterecht. Als je alle documenten zou lezen, dan kan je toch echt niet anders concluderen. Rechter heeft nu gewicht van oordeel niet goed gelegd. Ze gaat echt voorbij dat bijna alle orka-wetenschappers uitzetting zien als reeele optie. Daarnaast wordt de misleiding van dolfinarium bij vorige rechtzaak blijkbaar niet als belangrijk gezien.
pi_104635133
Ga nou eerst die uitspraak lezen. Is te vinden op internet.
pi_104636224
Welke datum gaat ze nu naar Tenerife?
  maandag 21 november 2011 @ 17:47:07 #295
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104637659
Mogelijk vanavond/vannacht al. Ik hoorde dat er wat 'activiteit' gaande is daar. Maar dichte mist, dus je ziet niet alles.
pi_104637756
Wat maakt het nog uit wanneer ze gaat.
Dan maar hoe eerder hoe beter.
  maandag 21 november 2011 @ 17:51:47 #297
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104640281
Orka vertrekt binnen een paar dagen. Niet vannacht in ieder geval.
  maandag 21 november 2011 @ 21:05:54 #299
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_104649876
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 18:37 schreef KoosVogels het volgende:
Niet vannacht in ieder geval.
Hoe weet je dat zeker?

Wel slecht weer voor vervoer.
pi_104650116
Ze gaan dat risico natuurlijk nooit lopen met die mist. Dus vannacht is geheel uitgesloten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')