Er is laatst een onderzoek geweest en die gaf aan dat wetenschap doen bij de dieren in het wild veel meer waarde had. Dus win-win klopt niet echt, omdat de meeste wetenschappers dus liever de dieren in het wild bestudeerd.quote:Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef KoosVogels het volgende:
Het is ook niet meer dan normaal dat wij (mensen) orka's houden. Zo kunnen we er af en toe naar kijken en kunnen wetenschappers op hun dooie akkertje onderzoek doen.
Win-win.
Sure...quote:Op zondag 6 november 2011 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat dier wil gewoon neuken, die denkt echt niet in termen van rechten, grootte van de bak, hoeveel zout erin zit of welke mensen ernaar kijken. Dat beest wil gewoon zwemmen en neuken, meet doet zo'n beest niet.
Voedsel moet daar nog bijkomen.quote:Op zondag 6 november 2011 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat dier wil gewoon neuken, die denkt echt niet in termen van rechten, grootte van de bak, hoeveel zout erin zit of welke mensen ernaar kijken. Dat beest wil gewoon zwemmen en neuken, meet doet zo'n beest niet.
Ja, maar dat betekent niet dat er geen feitelijke informatie boven tafel is gekomen. Zo zijn er foto's naar boven gekomen waarin te zien is dat een orka onder de littekens zit door de agressie, zo is er een klokkenluidersrapport beschikbaar waarin het probleem van loro parque beschreven wordt en dan hebben we nog de incidenten die daar gebeurd zijn.quote:Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb geen idee hoe de situatie op Tenerife is. De Orka Coalitie beweert dat het een drama is voor orka's die daar verblijven. Weet echter niet hoeveel waarde ik moet hechten aan dergelijke beweringen, aangezien de Orka Coalitie nooit een ander geluid zal laten horen, aangezien die club per definitie tegen het houden van orka's is.
Ze is natuurlijk al wat getraind. Maar zoals de wetenschappers aangeven is dat af te leren.quote:Overigens ben ik geen expert en moet ik mij baseren op de woorden van wetenschappers, maar als ik zelf naar Morgan kijken en zie hoe zij zich gedraagt richting haar verzorgers dan lijkt mij de kans niet bijzonder groot dat ze het overleeft in het wild.
Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden? Wij mensvolk doen dat graag, maar vervolgens zitten we dan met een probleem. Met al dat geld had je bv. ook een heel dorp 10 jaar te eten kunnen geven.quote:Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Als het aan mij lag was Morgan nooit opgesloten hoor, dan lees je niet wat ik bedoel of ben ik niet duidelijk. Dus dat barbaars mag je voor je houdenDan had je mijn eerdere reactie in dit topic ook even moeten lezen voordat je zoiets roept.
Dat dier is door bepaalde omstandigheden in gevangenschap gekomen, dat is je wel bekend neem ik aan? Anders had ze sowieso niet meer geleefd. Dat het daarna maar werd gerekt en gerekt en gerekt in dat kleine kutbakkie is om te kotsen.
Dus bedoelde ik net te zeggen dat ALS zo'n dier dan al in gevangenschap zit (om dit soort redenen, die in eerste instantie goed bedoeld waren/leken om het dier te redden) dan gaat het er nog om onder welke omstandigheden dat gebeurt.
Dat ik me serieus ga verdedigen![]()
Daar heb je best een punt hoorquote:Op zondag 6 november 2011 22:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden? Wij mensvolk doen dat graag, maar vervolgens zitten we dan met een probleem. Met al dat geld had je bv. ook een heel dorp 10 jaar te eten kunnen geven.
Daarom dus de suggestie van de Orka Coalitie om haar initieel in een Seapenn onder te gaan brengen, dan is zij veilig voor het chloor, de UV straling waar zij nu geen bescherming tegen heeft en is zij in staat om echt te zwemmen wat niet lukt in Harderwijk nog in Spanje in een relatief klein bad.quote:Op zondag 6 november 2011 22:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe de situatie op Tenerife is. De Orka Coalitie beweert dat het een drama is voor orka's die daar verblijven. Weet echter niet hoeveel waarde ik moet hechten aan dergelijke beweringen, aangezien de Orka Coalitie nooit een ander geluid zal laten horen, aangezien die club per definitie tegen het houden van orka's is.
Overigens ben ik geen expert en moet ik mij baseren verop de woorden van wetenschappers, maar als ik zelf naar Morgan kijken en zie hoe zij zich gedraagt richting haar verzorgers dan lijkt mij de kans niet bijzonder groot dat ze het overleeft in het wild.
Neuken ze in gevangenschap dan? voor zover ik het gelezen heb planten ze zich ook in die bakjes voort middels IVF (!!!!!!)quote:Op zondag 6 november 2011 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Littekens zijn natuurlijk niets opmerkelijks voor een dier. Of het nou in het wild leeft of in gevangenschap. Ook gedomesticeerde dieren vechten met elkaar, en dat leidt logischerwijs tot verwondingen. Vooral wanneer het grote beesten betreft, zoals orka's of dolfijnen. Overigens ken ik de verhalen over Loro Parque, maar ze hebben niet voor niets de juiste vergunningen dus ze zullen zich wel aan de gestelde regels houden.quote:Op zondag 6 november 2011 22:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ja, maar dat betekent niet dat er geen feitelijke informatie boven tafel is gekomen. Zo zijn er foto's naar boven gekomen waarin te zien is dat een orka onder de littekens zit door de agressie, zo is er een klokkenluidersrapport beschikbaar waarin het probleem van loro parque beschreven wordt en dan hebben we nog de incidenten die daar gebeurd zijn.
Kan, ik weet het niet. Er bestaat in ieder geval geen consensus over wat de beste optie is voor Morgan. De Orka Coalitie trommelt een lading wetenschappers op waarna het Dolfinarium ook weer een blik deskundigen open trekt. Het is verworden tot een kleinzielig welles-nietes spelletje. Geld is eigenlijk de enige factor geworden die nog een rol kan spelen want wij gaat het uitzetten en haar opvang in bijvoorbeeld een Fjord betalen?quote:Ze is natuurlijk al wat getraind. Maar zoals de wetenschappers aangeven is dat af te leren.
Een tijd terug eens geweest bij een ganzenopvang. En daar hadden ze ook problemen met dat diverse ganzen afhankelijk geworden waren van mensen. Ze liepen mensen te volgen... en dan moest dat gedrag weer afgeleerd worden. Dat was dan dat de verzorger het dier bang moest maken. En hoewel dat naar klinkt zou het dier daardoor uiteindelijk (na een heel proces) weer uitgezet kunnen worden.
Hetzelfde hier. De eerste fase van terugzetten is eigenlijk het dier weer 'trainen' om terug te kunnen.
Dit zijn wat uniekere littekens. Het Dolfinarium doet deze trouwens af als krassen doordat ze tegen de zijkant botsen. Experts zeggen dat het komt door de agressie.quote:Op zondag 6 november 2011 22:14 schreef KoosVogels het volgende:
Littekens zijn natuurlijk niets opmerkelijks voor een dier. Of het nou in het wild leeft of in gevangenschap. Ook gedomesticeerde dieren vechten met elkaar, en dat leidt logischerwijs tot verwondingen. Vooral wanneer het grote beesten betreft, zoals orka's of dolfijnen. Overigens ken ik de verhalen over Loro Parque, maar ze hebben niet voor niets de juiste vergunningen dus ze zullen zich wel aan de gestelde regels houden.
3 (waren er eerst 7) tegenover ~20... tsja.. welke balans weegt het op he?quote:Kan, ik weet het niet. Er bestaat in ieder geval geen consensus over wat de beste optie is voor Morgan.
Dat is niet correct. Die wetenschappers hebben zich toen Morgan opgevangen werd zich direct aangeboden bij het Dolfinarium. De Orka Coalitie is pas later in contact gekomen met die wetenschappers. De Orka Coalitie heeft niets opengetrokken. Je hebt de Orka Coalitie en deze heeft vanaf het begin gewaakt voor een eerlijke kans voor Morgan. Ze hebben steeds opgeroepen dat er ook naar onafhankelijke wetenschappers geluisterd moest worden. Die onafhankelijke wetenschappers hadden zich verzameld in een groep 'Free Morgan Group' (later Foundation). Deze wetenschappers werden genegeerd. Het dolfinarium wilde geen materiaal beschikbaar stellen. etc. De Orka Coalitie heeft toen rechtzaak aangespannen. Gewonnen, want zoals de rechter al zei had het ministerie te veel geleund op het rapport van Dolfinarium + huiswerk niet goed gedaan. En wat daarna gebeurd is? Tsja.. daarvoor moet je morgen maar naar amsterdam komen, dan ga je dat horen.quote:De Orka Coalitie trommelt een lading wetenschappers op waarna het Dolfinarium ook weer een blik deskundigen open trekt.
Geld is dus niet het probleem hier. Ik snap wel dat je dat kan denken natuurlijk.quote:Het is verworden tot een kleinzielig welles-nietes spelletje. Geld is eigenlijk de enige factor geworden die nog een rol kan spelen want wij gaat het uitzetten en haar opvang in bijvoorbeeld een Fjord betalen?
Een fjord? De open oceaan toch?quote:Op zondag 6 november 2011 22:23 schreef Boze_Appel het volgende:
En iedereen weet dat een Fjord de natuurlijke habitat is voor een Orka.
We horen het wel. Ik zit morgen in ieder geval in de rechtszaal.quote:Op zondag 6 november 2011 22:26 schreef TechXP het volgende:
Dat is niet correct. Die wetenschappers hebben zich toen Morgan opgevangen werd zich direct aangeboden bij het Dolfinarium. De Orka Coalitie is pas later in contact gekomen met die wetenschappers. De Orka Coalitie heeft niets opengetrokken. Je hebt de Orka Coalitie en deze heeft vanaf het begin gewaakt voor een eerlijke kans voor Morgan. Ze hebben steeds opgeroepen dat er ook naar onafhankelijke wetenschappers geluisterd moest worden. Die onafhankelijke wetenschappers hadden zich verzameld in een groep 'Free Morgan Group' (later Foundation). Deze wetenschappers werden genegeerd. Het dolfinarium wilde geen materiaal beschikbaar stellen. etc. De Orka Coalitie heeft toen rechtzaak aangespannen. Gewonnen, want zoals de rechter al zei had het ministerie te veel geleund op het rapport van Dolfinarium + huiswerk niet goed gedaan. En wat daarna gebeurd is? Tsja.. daarvoor moet je morgen maar naar amsterdam komen, dan ga je dat horen.
Klopt. Opsluiten is nooit een optie.quote:Op zondag 6 november 2011 22:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Misschien was het beter geweeest om die enorme tonijn niet te redden?
Tot morgenquote:Op zondag 6 november 2011 22:29 schreef KoosVogels het volgende:
We horen het wel. Ik zit morgen in ieder geval in de rechtszaal.
Vertel, alsjeblieft. Ik zie mijzelf in ieder geval niet tot dat "gros" behoren maar ik ben uitermate benieuwd naar jouw beredenering. Naar aanleiding van jouw overige post lijkt mij dat dus pure onzinquote:Op zondag 6 november 2011 20:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een betere kijk op de kwestie Morgan heb dan het gros van de usertjes dat hier post.
Onder andere aan de hand van de rugvinquote:Op zondag 6 november 2011 22:06 schreef waht het volgende:
Maar inderdaad, de stelling dat orka's in het wild "gelukkiger" zouden zijn is niet te bewijzen. Dat bepalen we zelf.
En dan gaat het beest dood. Nou en.quote:Op maandag 7 november 2011 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
De route naar vrijheid wordt naar mijn idee wel een tikkeltje te rooskleurig voorgesteld.
Ja dat idee heb ik ook.quote:Op maandag 7 november 2011 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
De route naar vrijheid wordt naar mijn idee wel een tikkeltje te rooskleurig voorgesteld.
Het duurt nu allemaal al zo lang, dan kunnen die paar dagen er ook nog wel bij toch?quote:Op maandag 7 november 2011 17:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar goed de boel wordt dus NOG langer gerekt, straks hoeft het niet meer en is Morgan
alleen nog goed voor kattenvoer
Dat klinkt mij best redelijk in de oren, die termijnquote:De voorzieningenrechter kondigde aan het begin van de zitting aan dat ze maandag niet meer uitspraak zal doen in de zaak, omdat het dossier te omvangrijk is. Zo hebben de partijen afgelopen donderdag nog 120 stukken aan het dossier toegevoegd. Normaliter heeft een voorzieningenrechter 14 dagen de tijd om uitspraak te doen, maar de rechter tracht die termijn te verkorten.
Doordat er drie partijen en talloze deskundigen bij betrokken zijn, zal de rechtszaak uren in beslag nemen.
och, ik ga nooit zo op de telegraaf af eigenlijk, maar als ik dit artikel leesquote:Op maandag 7 november 2011 18:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Het duurt nu allemaal al zo lang, dan kunnen die paar dagen er ook nog wel bij toch?
En daarbij heb ik liever dat ze een paar dagen langer de tijd nemen om een GOEDE beslissing te nemen en er zijn zoveel stukken door te nemen in het dossier. Zoals in dat Telegraaf artikel staat:
[..]
Dat klinkt mij best redelijk in de oren, die termijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even voor de duidelijkheid. Die beelden van herpes ging over dolfijnen bij dolfinarium.quote:Op maandag 7 november 2011 17:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hier zal Morgan ook wel niet erg van opknappen denk ik zo....
http://www.telegraaf.nl/b(...)pulair__.html?p=13,1
De dierenactivisten, verenigd in de Orka Coalitie, toonden uitvergrotingen van foto's om hun
pleidooi kracht bij te zetten. De foto's zijn gemaakt in het Loro Parque op Tenerife en laten zien
hoe de agressieve orka's elkaar hebben toegetakeld met bijtwonden.
De foto's toonden ook dat de orka's in het park zijn besmet met het herpesvirus rond de
geslachtsdelen.
Maar goed de boel wordt dus NOG langer gerekt, straks hoeft het niet meer en is Morgan
alleen nog goed voor kattenvoer
Ik denk overigens dat de Orka Coalitie aan het kortste eind gaat trekken.quote:Op maandag 7 november 2011 22:07 schreef TechXP het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Die beelden van herpes ging over dolfijnen bij dolfinarium.
Was een lange dag... erg moe nu dus.
Gelukkig werd duidelijk dat de onderhandelingen over wat het Dolfinarium terug zou krijgen nog bezig waren... ze hadden ook interesse in dolfijnen... ruilhandel he... tsja...
Ja, maar zo stond het dus in de Telegraaf, vandaar dat ik al zei dat ik nooit zo opquote:Op maandag 7 november 2011 22:07 schreef TechXP het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Die beelden van herpes ging over dolfijnen bij dolfinarium.
Was een lange dag... erg moe nu dus.
Gelukkig werd duidelijk dat de onderhandelingen over wat het Dolfinarium terug zou krijgen nog bezig waren... ze hadden ook interesse in dolfijnen... ruilhandel he... tsja...
Ik denk dat Morgan aan het kortste eind gaat trekken.quote:Op maandag 7 november 2011 22:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk overigens dat de Orka Coalitie aan het kortste eind gaat trekken.
Dat is een andere discussie, maar aangezien de rechter zich vooral richt op de vraag of het terecht is dat het ministerie toestemming heeft gegeven voor de verhuizing, vermoed ik dat Morgan toch naar Tenerife zal gaan.quote:Op maandag 7 november 2011 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk dat Morgan aan het kortste eind gaat trekken.
Bepaalde reden voor?quote:Op maandag 7 november 2011 22:15 schreef KoosVogels het volgende:
Ik denk overigens dat de Orka Coalitie aan het kortste eind gaat trekken.
De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteund door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning. En feit is dat Loro Parque voldoet aan de Europese eisen voor dierentuinen. Als ik het goed heb begrepen wordt de verhuizing van beschermde diersoorten in dat geval gedoogd. Ik acht de kans dus bijzonder klein dat de rechter de vrijlating van Morgan zal bevelen.quote:Op maandag 7 november 2011 22:21 schreef TechXP het volgende:
[..]
Bepaalde reden voor?
(overigens zou het dan Morgan zijn die de dupe zou worden).
Je vergeet wel nu dat het rapport waar dolfinarium mee liep te zwaaien en het ministerie hun besluit vooral op gebaseerd hebben toch weggeveegd is van tafel. Is niet zomaar iets he..quote:Op maandag 7 november 2011 22:26 schreef KoosVogels het volgende:
De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteunt door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning. En feit is dat Loro Parque voldoet aan de Europese eisen voor dierentuinen. Als ik het goed heb begrepen wordt de verhuizing van beschermde diersoorten in dat geval gedoogd. Ik acht de kans dus bijzonder klein dat de rechter de vrijlating van Morgan zal bevelen.
Feit is echter er een nieuw geluidsonderzoek is gedaan, precies zoals de rechter had bevolen. Die wordt op twee manieren geinterpreteerd. De Orka Coalitie beweert dat er een kans is van 77 procent dat de familie van Morgan is gevonden. Dat wordt echter tegengesproken door het ministerie en het Dolfinarium. Eerstgenoemde verklaarde zekerheid te willen hebben en die is er niet. En geen van de betrokken wetenschappers kan die zekerheid geven. Tel daarbij op dat Loro Parque in de ogen van de rechterlijke macht een respectabel dierenpark is, en mij lijkt de kans klein dat de rechter het besluit van het ministerie zal terugdraaien.quote:Op maandag 7 november 2011 22:32 schreef TechXP het volgende:
[..]
Je vergeet wel nu dat het rapport waar dolfinarium mee liep te zwaaien en het ministerie hun besluit vooral op gebaseerd hebben toch weggeveegd is van tafel. Is niet zomaar iets he..
Daarnaast.. er is veel overlegd qua wetgeving. En idd zal dolfinarium met hun expert daar niet mee eens zijn, maar de rechter zal die info ook wel goed doornemen. Die info is niet allemaal in rechtzaal op detail besproken natuurlijk. Rechter kwam ook nog met een verwijzing naar uitspraak rondom bepaalde regelgeving. Vond ik wel interessant.
Ik vind het wel lastig te zeggen welke kant het op gaat. Lastig te bepalen hoe een rechter gaat afwegen. Wat mij betreft is het gewoon heel simpel en duidelijk, maar ik kan mij sowieso wellicht niet bestempelen als 'objectief', omdat ik er te dicht op zit, dan zie je soms dingen die anderen niet zien in de informatie.
Dit had ik dus ook verwacht, en is ook iets waar je een rechterlijke macht zich snel achter ziet verschuilen.....Echter, dan zouden ook de experts, het geluid onderzoek e.d. niet nodig of relevant zijn geweest, dus ik betwijfel of het puur een uitspraak wordt op basis van wetgeving.....Maar desondanks heb ik helaas ook niet veel hoopquote:De rechter zal geen uitspraak doen over wat het beste is voor Morgan, vermoed ik. Dat is ook vrij lastig aangezien beide standpunten worden ondersteund door argumenten. In plaats daarvan richt de rechter zich op de verleende vergunning.
100% zekerheid is er niet nee. Die moet je ook niet zoeken. De geluidsopnamen en de resultaten kan je op 1 manier interpreteren. Maar er is verschil van mening over of 77% 'genoeg' is.quote:Op maandag 7 november 2011 22:40 schreef KoosVogels het volgende:
Feit is echter er een nieuw geluidsonderzoek is gedaan, precies zoals de rechter had bevolen. Die wordt op twee manieren geinterpreteerd. De Orka Coalitie beweert dat er een kans is van 77 procent dat de familie van Morgan is gevonden. Dat wordt echter tegengesproken door het ministerie en het Dolfinarium. Eerstgenoemde verklaarde zekerheid te willen hebben en die is er niet. En geen van de betrokken wetenschappers kan die zekerheid geven.
Daar heeft men geen besluit over genomen. Daarnaast staat juist Loro Parque ter discussie. Niet alleen vanwege de info die op tafel is gelegd, maar 4 van de 7 wetenschappers zien loro parque niet zitten.quote:Tel daarbij op dat Loro Parque in de ogen van de rechterlijke macht een respectabel dierenpark is, en mij lijkt de kans klein dat de rechter het besluit van het ministerie zal terugdraaien.
Ik hoop dat de rechter niet op zo een manier redeneert. Maar juist rekening houdt met die grote twijfel over het park. De rechter gaf wel iets dergelijks nog aan. Misschien bedoelde ze het als 'welles-nietes' spel wat er voor haar ogen gebeurd.quote:Nu vond ik de beweringen van de Orka Coalitie over Loro Parque op zich interessant, maar die werden weer weersproken door zowel het Dolfinarium als het ministerie. En nogmaals, Loro Parque voldoet aan de gestelde eisen, dus daar kan de rechter weinig tegenin brengen. De complete wetgeving omtrent dierentuinen zal dan aangepast moeten worden.
Ik heb dat meest recente geluidsonderzoek overigens gelezen en daarin wordt vooral gesteld dat aanvullend onderzoek nodig is. Er zijn weliswaar overeenkomsten met die ene groep, maar niet voldoende om met zekerheid te kunnen stellen dat het de familie van Morgan betreft. Daar kunnen tal van redenen aan ten grondslag liggen, want volgens het rapport is de kennis over het vocabulaire van orka's nog te beperkt. Ik vrees voor jullie dat tijd in dat geval in jullie nadeel werkt. Dat beest kan namelijk niet in Harderwijk blijven en zal dus ergens anders heen moeten gaan terwijl er extra onderzoek wordt gedaan. Nu zal je Neeltje Jans opperen, maar dat is slechts een zeer tijdelijke oplossing.quote:Op maandag 7 november 2011 22:59 schreef TechXP het volgende:
[..]
100% zekerheid is er niet nee. Die moet je ook niet zoeken. De geluidsopnamen en de resultaten kan je op 1 manier interpreteren. Maar er is verschil van mening over of 77% 'genoeg' is.
Loro Parque staat vooral in bepaalde kringen ter discussie. Parken worden jaarlijks getoetst door de EU en op de lijst van dierentuinen worden Loro Parque nog steeds aangeduid als een fatsoenlijk verblijf voor dieren. Ik kan mij vergissen, maar ik acht de kans niet bijzonder groot dat de rechter zich achter een handjevol criticasters schaart, zelfs als het expert zijn. We hebben nou eenmaal Europese wetten en daar zal de rechter zich waarschijnlijk naar schikken.quote:Daar heeft men geen besluit over genomen. Daarnaast staat juist Loro Parque ter discussie. Niet alleen vanwege de info die op tafel is gelegd, maar 4 van de 7 wetenschappers zien loro parque niet zitten.
Punt is dat de rechter niet de aangewezen persoon is om de status van het park in twijfel te trekken. Nogmaals, dan zal de wetgeving voor dierentuinen compleet op de schop moeten. Iets wat de Orka Coalitie ongetwijfeld graag wil.quote:Ik hoop dat de rechter niet op zo een manier redeneert. Maar juist rekening houdt met die grote twijfel over het park. De rechter gaf wel iets dergelijks nog aan. Misschien bedoelde ze het als 'welles-nietes' spel wat er voor haar ogen gebeurd.
Ken je dit interview? http://www.trouw.nl/tr/nl(...)noten-is-groot.dhtmlquote:Op maandag 7 november 2011 23:11 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb dat meest recente geluidsonderzoek overigens gelezen en daarin wordt vooral gesteld dat aanvullend onderzoek nodig is.
Het is in ieder geval aanverwanten. Bij deze groep orka's heb je dus niet perse de familie nodig, omdat door de flexibele banden ze heel makkelijk aansluiting kan vinden bij andere familie, verwante/bevriende groepen.quote:Er zijn weliswaar overeenkomsten met die ene groep, maar niet voldoende om met zekerheid te kunnen stellen dat het de familie van Morgan betreft.
Extra onderzoek doen is een optie. Maar je kan dit ook zijdelings doen met Morgan naar Neeltje Jans brengen voor de eerste fase. Of eventueel al naar Noorwegen. Dolfinarium had natuurlijk ook gewoon niet zo stellig moeten doen en niets willen vrijgeven enzo..quote:Dat beest kan namelijk niet in Harderwijk blijven en zal dus ergens anders heen moeten gaan terwijl er extra onderzoek wordt gedaan. Nu zal je Neeltje Jans opperen, maar dat is slechts een zeer tijdelijke oplossing.
Maar de rechter kan ook twijfelen of er wel gegrond onderzoek gedaan is. De rechter heeft bv. gevraagd of ministerie aanvullende info heeft gevraagd bij cites kantoor spanje. Dat zou de rechter kunnen zien als niet zo betrouwbaar zijn van de info of in ieder geval niet genoeg..quote:Loro Parque staat vooral in bepaalde kringen ter discussie. Parken worden jaarlijks getoetst door de EU en op de lijst van dierentuinen worden Loro Parque nog steeds aangeduid als een fatsoenlijk verblijf voor dieren. Ik kan mij vergissen, maar ik acht de kans niet bijzonder groot dat de rechter zich achter een handjevol criticasters schaart, zelfs als het expert zijn. We hebben nou eenmaal Europese wetten en daar zal de rechter zich waarschijnlijk naar schikken.
Misschien niet, maar rechter kan volgens mij wel besluiten dat er genoeg twijfel is dat het beter bekeken moet worden. Zoals vorige keer ook al ter sprake kwam, dat ministerie hun huiswerk niet goed genoeg had gedaan.quote:Punt is dat de rechter niet de aangewezen persoon is om de status van het park in twijfel te trekken. Nogmaals, dan zal de wetgeving voor dierentuinen compleet op de schop moeten. Iets wat de Orka Coalitie ongetwijfeld graag wil.
Op basis waarvan - buiten idd de info die al op tafel is gelegd - zien die 4 wetenschappers dat park dan nog meer niet zitten?quote:Op maandag 7 november 2011 22:59 schreef TechXP het volgende:
Daar heeft men geen besluit over genomen. Daarnaast staat juist Loro Parque ter discussie. Niet alleen vanwege de info die op tafel is gelegd, maar 4 van de 7 wetenschappers zien loro parque niet zitten.
Wat is dit nou weer voor een uitspraak? Je bent er geweest?quote:Op woensdag 9 november 2011 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
Ziet er goed uit, dat Loro Parque.
Vanmiddag een presentatie van de vice-president van Loro Parque uitgezeten. Zag er goed verzorgd uit. Maar goed, ik weet het fijne er uiteraard ook niet van.quote:Op woensdag 9 november 2011 16:51 schreef Mercer het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een uitspraak? Je bent er geweest?
Uiteraard, maar geldt dat dan niet voor de Orka Coalitie?quote:
Ja lekker makkelijkquote:Op woensdag 9 november 2011 17:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vanmiddag een presentatie van de vice-president van Loro Parque uitgezeten. Zag er goed verzorgd uit.
Is inderdaad niet de meest betrouwbare bron. Ik zal je eerlijk bekennen dat ik niet weet wat ik moet geloven. Zie zo'n Ingrid Visser maandag allerlei horrorstories oprakelen. Ja, allemaal leuk en aardig, maar ik beschouw de beste vrouw evenmin als een objectieve bron. Ze is een orka-expert ja, maar dergelijke types hebben dikwijls een ingebakken aversie jegens dierentuinen.quote:Op woensdag 9 november 2011 17:22 schreef Smeich het volgende:
[..]
Ja lekker makkelijkMaar vertel nou eens wat je doet dan!
De Orka Coalitie heeft toch redelijk wat bewijs aangeleverd dat het toch aannemelijk is dat het niet deugt op Loro Parque. Ik heb zelf op Tenerife gewerkt en de verhalen van Loro Parque zijn inderdaad zorgwekkend te noemen als het aankomt op conservation issues.
Punt is dat Ingrid Visser en haar medestanders net zo vooringenomen zijn als het Dolfinarium en co.quote:Op woensdag 9 november 2011 17:38 schreef Smeich het volgende:
Om nog even terug te komen. Ook al WAS Loro Parque een erg goed park, dan nog behoort Morgan daar nog niet "thuis". Lijkt mij duidelijk. Klaar. Dus het maakt eerlijk gezegd niet eens uit of je die vent van Loro Parque gelooft of nietIngrid Visser laat feiten zien, ondersteund door andere onafhankelijke wetenschappers. Dat dat dolfinarium slechts zeven (afhankelijke) onderzoekers heeft gevraagd (hierbij onafhankelijke wetenschappers buiten beschouwing gelaten) en alle data vervolgens niet wilt delen zou al genoeg indicatie moeten geven dat er iets niet in de haak is. De intentie van het dolfinarium was al snel duidelijk, Morgan kunstjes leren terwijl dit niet de afspraak was (dit was vrijlaten). Waarom er meer kritisch wordt gekeken naar de meest natuurlijke en logische oplossing, namelijk vrijlaten waar ze vandaan komt, dan de meest onnatuurlijke oplossing om Morgan in dienst te laten stellen tbv de entertainmentwaarde voor de mens blijft voor mij een punt van frustratie.
Uiteindelijk maakt het geen zak uit wie er ''wint'' er is maar één verliezer in deze zaakquote:Op woensdag 9 november 2011 18:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Punt is dat Ingrid Visser en haar medestanders net zo vooringenomen zijn als het Dolfinarium en co.
quote:Op maandag 7 november 2011 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk dat Morgan aan het kortste eind gaat trekken.
Dat is ook niet zo gezegd. Het gaat om 3 wetenschappers die achter de FMF release plan staan, dat ze uitzetten een reeele mogelijkheid beschouwen. Dat was niet in hun eerdere stellingname. De vierde betreft iemand die er niet achter staat om morgan naar Loro Parque te brengen.quote:Op woensdag 9 november 2011 15:51 schreef KoosVogels het volgende:
Het Dolfinarium claimt overigens dat de vier genoemde wetenschappers helemaal geen afstand hebben gedaan van hun eerdere uitspraken. Het park zegt dat het slechts twee onderzoekers betreft en dat die zich niet zozeer achter de Orka Coalitie hebben geschaard, maar dat zij nog een keer willen proberen de familie van Morgan op te sporen.
Hoewel vele orka-experts vaak wel bij dierenparken ook onderzoek hebben gedaan/gewerkt hebben.quote:Op woensdag 9 november 2011 17:28 schreef KoosVogels het volgende:
maar dergelijke types hebben dikwijls een ingebakken aversie jegens dierentuinen.
Het is denk altijd goed om iemand er tussen te hebben die op een objectieve manier probeert te kijken.quote:En ik ben een van die media-mensen die in dit topic niet altijd even worden gewaardeerd.
De OC claimt niet zoveel. De OC heeft vooral steeds gezorgd dat onafhankelijke deskundigen aan het woord konden komen. Morgan verdient een kans. Zoals ook in de regelgeving staat eigenlijk.quote:Op woensdag 9 november 2011 17:18 schreef KoosVogels het volgende:
Uiteraard, maar geldt dat dan niet voor de Orka Coalitie?
Ben je nou werkelijk zo naief? Je bent zelf onderdeel van die club dus ik neem aan dat je het simpelweg niet kunt zien. Wij zijn de laatste maanden overspoeld met berichten van de OC. Zoals onlangs een waarin werd geclaimd dat er 77 procent kans is dat de familie van Morgan is gevonden en dat het dier per derict naar Noorwegen moest worden verkast. Niks geen onderbouwing in dat bericht, enkel dat percentage. Toch even zelf dat rapport opgevraagd en van voor naar achteren doorgelezen. Ik ben geen percentages tegengekomen en zo stellig als de OC lieten de onderzoekers zich niet uit. Er was een kans, zeiden ze. Meer niet.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:07 schreef TechXP het volgende:
[..]
De OC claimt niet zoveel. De OC heeft vooral steeds gezorgd dat onafhankelijke deskundigen aan het woord konden komen. Morgan verdient een kans. Zoals ook in de regelgeving staat eigenlijk.
Ik denk dat je dat verkeerd leest. De claims zijn vanuit de wetenschappers. Wij koppen het vooral meer door, dan dat we het claimen. Vergeet niet, de Orka Coalitie is wat anders dan de Free Morgan Foundation. Wij staan zeker achter die FMF en zullen niet iets doorgeven waar we niet achter staan, maar het is niet zo dat wij de claim op de conclusies leggen. Maar wellicht zie jij dat anders en ben ik te dicht bij de OC.quote:Op donderdag 10 november 2011 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
Ben je nou werkelijk zo naief? Je bent zelf onderdeel van die club dus ik neem aan dat je het simpelweg niet kunt zien.
Ik denk dat Heike Vester het wel goed verwoord over dit getal: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)noten-is-groot.dhtmlquote:Wij zijn de laatste maanden overspoeld met berichten van de OC. Zoals onlangs een waarin werd geclaimd dat er 77 procent kans is dat de familie van Morgan is gevonden en dat het dier per derict naar Noorwegen moest worden verkast. Niks geen onderbouwing in dat bericht, enkel dat percentage. Toch even zelf dat rapport opgevraagd en van voor naar achteren doorgelezen. Ik ben geen percentages tegengekomen en zo stellig als de OC lieten de onderzoekers zich niet uit. Er was een kans, zeiden ze. Meer niet.
Ja, maar wij zijn dan voornamelijk dierenrechtenorganisaties. Hoewel voor sommige organisaties een sea penn ook nog denkbaar is. De wetenschappers houden dat ook nog als optie open. Dit is iig niet zo zwart-wit als je nu weergeeft iig.quote:Verder is de OC op haar manier natuurlijk minstens zo egoistisch als het Dolfinarium. Waar het dierenpark slechts een optie openhoudt (verhuizing) is voor de OC eveneens slechts een weg de juist: uitzetting.
Weet je.. het is niet zo dat 'we' niet realistisch kunnen denken. Je hebt denk een te gekleurd beeld over dierenorganisaties, en mss komt dat wel door bepaalde personen uit het verleden.quote:Zelfs al zou het Dolfinarium honderd wetenschappers optrommelen die allemaal zeggen dat Morgan het niet redt in het wild, dan zal de OC zich tegen deze conclusie keren. Geeft ook verder niet, maar erken dat jullie visie net zo getunneld is als die van het Dolfinarium.
quote:Op maandag 21 november 2011 14:36 schreef Smeich het volgende:
Ik ben ontzettend benieuwd naar de beredenering van die rechter en hoeveel geld dat mens onder de tafel geschoven heeft gekregen. \
Haha, nee.quote:Op maandag 21 november 2011 14:36 schreef Smeich het volgende:
Ik ben ontzettend benieuwd naar de beredenering van die rechter en hoeveel geld dat mens onder de tafel geschoven heeft gekregen. Dit kan gewoonweg niet...dit mag niet eens
Nee als in de rechter is niet omgekocht.quote:Op maandag 21 november 2011 14:50 schreef Smeich het volgende:
Wat haha nee?
De reden om Morgan naar Tenerife te sturen is om zsm contact te maken met soortgenoten .....wat een flauwekul dit allemaal zeg.
Zou je dat kunnen verduidelijken? Ik heb jouw posts gelezen hier en dat is inderdaad goed te beredeneren, ware het niet dat het dolfinarium in eerste instantie internationale wetgeving heeft overtreden dus zo makkelijk is dat dus niet...quote:Op maandag 21 november 2011 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
Met alle respect, maar iedereen met een beetje jurdische kennis wist al tijdens de rechtszaak twee weken geleden dat de rechter in het voordeel van het Dolfinarium zou beslissen.
Volgens het verdrag dat je hierboven aanhaalt zal 'eerst redden (niet vangen!!) en dan elders plaatsen' niet vallen onder handelen. Het Dolfinarium heeft Morgan niet eerst uit zee geplukt, moedwillig, om er daarna centen aan te gaan verdienen.quote:Op maandag 21 november 2011 15:13 schreef Smeich het volgende:
Dat klopt, maar dan vergeet je dat handel ook niet mag. En wat hier gebeurd is handelen, niet? Het dolfinarium had dit direct al als intentie en had niets met het welzijn van Morgan voor anders hadden zij ook al eerder aangekaart dat socializen met andere dolfijnen in Harderwijk voor Morgan niet mogelijk was omdat die allemaal herpes blijken te hebben. Vies spelletje gespeeld van het dolfinarium (what else is new). Vandaar zo verbazingwekkend dat het oordeel van een onafhankelijke rechter in het voordeel van dat dolfinarium valt...naar al het geleverde bewijslast van de OC tegen dit oordeel.
Oh nee, als het juridisch logisch is, is het goed ...quote:Op maandag 21 november 2011 16:13 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap dat je gerustreerd bent, maar vanuit juridisch oogpunt is het een zeer logische uitspraak.
Niet goed, wel onomkeerbaar in dit geval.quote:Op maandag 21 november 2011 16:26 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Oh nee, als het juridisch logisch is, is het goed ...
Dat ook ...quote:Op maandag 21 november 2011 16:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Niet goed, wel onomkeerbaar in dit geval.
Welk onderzoeksrapport heb je het nu over? Die van tafel geveegd is omdat de helft niet voor overplaatsing was naar loro parque en 3 er van wel optie zagen in uitzetting?quote:Op maandag 21 november 2011 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
Welke internationale wetgeving is dat precies? Volgens mij bestaan er geen regels die het verplaatsen van dieren van het ene naar het andere park tegenhouden. Daarnaast heeft Dolfinarium, zoals de wetten voorschrijven onderzocht of Morgan kan worden uitgezet. Dat jullie de conclusies niet onderschrijven is prima, maar het onderzoeksrapport ligt er toch echt.
Wij hebben geen contact daar mee gehad hoor. Dat is de FMF geweest.quote:Op maandag 21 november 2011 16:41 schreef KoosVogels het volgende:
De rechter is een stuk minder sceptisch over de uitkomsten van dat onderzoek. Ook heeft de Orka Coalitie het niet bijzonder handig gespeeld door zelfstandig de wetenschappers te benaderen, zonder het Dolfinarium en het ministerie hierbij te betrekken. Tsja...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |