quote:Surfen (of golfsurfen) is de meest oorspronkelijke vorm van boardsporten die er is. Sporten als skimboarden, windsurfen, kitesurfen, maar ook skateboarden, snowboarden en wakeboarden zijn hieruit ontstaan.
Golfsurfen is het principe van voortstuwing op een plank door gebruik te maken van de golfslag van de zee. Tijdens een storm op de oceaan zal wind die over het wateroppervlak waait, de aanwezige rimpels verder versterken tot wat wij golven noemen. Er vindt een gedeeltelijke energieoverdracht plaats van wind naar golf. Dit wil zeggen dat naarmate de wind over het wateroppervlak blijft aangrijpen in de tijd, de golfenergie verder zal toenemen (=grotere golven). De ontstane golven verlaten het stormgebied en rangschikken zich in pakketten van golven. Een matige demping van de golven zal plaatsvinden door onder andere inwendige wrijving. Echter is het verlies van de energie in de golven zeer klein. Dergelijke golven noemt men ook wel deininggolven ofwel deining.
Als deze deining het ondiepe gedeelte van de kust tegemoet komt, zal de golf naarmate het ondieper wordt, steiler worden en uiteindelijk breken in de brandingzone. Dit komt doordat de golf een bepaalde diepte en snelheid heeft. Het teveel aan water, dat door de bodem wordt opgestuwd, moet ergens naartoe. Dit resulteert in de watermassa die omhoog komt, (het omhoog komen van de golf). Tevens zal de onderkant van de golf vertragen door contact met de bodem, de bovenkant van de golf echter niet, waardoor de zogenaamde krul in de golf ontstaat. Afhankelijk van snelheid, richting, kracht van de golfbeweging en het type van de bodem kunnen verschillende soorten golven ontstaan die variëren in vorm en kracht.
Een golfsurfer gebruikt de steilheid van de voorzijde van de golf om snelheid en drijfkracht te creëren en door de ontstane vrijheid in beweging dat gedeelte van de golf te kunnen opzoeken waar nog meer snelheid te behalen valt. Hierbij worden verschillende bewegingen, oftewel trucjes, gebruikt. De manier waarop de bewegingen gemaakt worden past vaak bij een surfstijl, die de surfer zelf lief heeft. Dit heeft ook te maken met het type plank waarmee gesurft wordt. Longboarders die gebruikmaken van langere en bredere planken maken vaak sierlijke bewegingen, terwijl shortboarders vaak agressiever bewegen om veel water te doen opspatten.
Het golfsurfen is waarschijnlijk duizenden jaren geleden ontstaan in Polynesië. Deze sport is door de Polynesiërs meegenomen naar Hawaï en is daar bekend geworden bij het grote volk. Nu nog altijd wegens daar de grote golven. Vooral de Olympisch zwemmer Duke Kahanamoku heeft de sport enorm bekend gemaakt.
De sport is in de loop der jaren veel veranderd. De massieve balsahouten planken werden eerst vervangen door holle planken en vandaag de dag bestaat een plank uit polyurethaan of polystyreenschuim met daarom heen een glasvezeldoek en een kunstharslaag (polyester of epoxy). Ook worden er kleinere boards gemaakt waardoor de bewegingsvrijheid enorm wordt vergroot.
Er zijn verschillende surfstijlen, dit heeft te maken met de plank en de golven waarop gesurft wordt.
Longboarden
Shortboarden
Big Wave Surfing
Tow-in Surfing
Standup paddle surfing
Ik vond Mimizan en Biarritz (beide Frankrijk) erg leuk vorig jaar. Golven zijn niet extreem, de stroming is goed te doen en het was niet te druk.quote:Op maandag 7 februari 2011 01:06 schreef sciter het volgende:
Ik heb deze zomervakantie leren golfsurfen in Marokko, de golven kwamen niet boven de 2 meter uit maar het is mij gelukt om een paar golven te pakken. Deze zomer maar eens naar een wat surfbare plek
Dat was eigenlijk mijn doel wel ja. Gewoonlijk ga ik niet zo toeristisch, maar daar ontkom je niet aan als je wilt surfen.quote:Op maandag 7 februari 2011 01:41 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Ik vond Mimizan en Biarritz (beide Frankrijk) erg leuk vorig jaar. Golven zijn niet extreem, de stroming is goed te doen en het was niet te druk.
Je bedoelt Nederland?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:08 schreef sciter het volgende:
Wel een geweldige stad trouwens, hele aardige inwoners (heel anders dan Marokkanen in andere delen van het land (no offense)).
Haha, nee, ik bedoelde andere delen van Marokko. De mensen in Essaouira zijn veel relaxter dan mensen in bijvoorbeeld Marrakech.quote:Op maandag 7 februari 2011 23:13 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Je bedoelt Nederland?
Portugal schijnt ook goed te zijn voor relatief onontdekte breaks
http://www.wannasurf.com/spot/Europe/Portugal/quote:Due to it's geographical position, Portugal is blessed with some seriously sweet swells throughout most of the year, You can drive up the coast along 600km+ of open beachbreake and concealed bays. The whole coast is teaming with unknown spots begging to be found. You don't even have to go very far from famous/crowded beaches to find yourself alone with possibly an even better wave than 20-40 people are fighting for five minutes down the road. All you need in portugal is a car and a little spirit and you'll be rewarded. The best swells come in late winter early spring.
Zo'n plank past niet meer bij ons in de autoquote:Op dinsdag 8 februari 2011 01:07 schreef star_gazer het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn plank100 dollar
Overweeg wel een nieuwe traction pad aan te brengen; er zat er ooit één op, maar die is lichtelijk verweerd zoals je kunt zien.
Kan al een beetje opstaan in het witte water. heb helaas erg weinig tijd gehad om te oefenen, maar ga privéles krijgen van mijn baasquote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:06 schreef ElDinosaur het volgende:
*kick*
Goed om te zien dat je een verstandigere keuze hebt gemaakt qua board. Dat eerste was geen succes voor een beginner.Hoe gaat het nu met de voortgang?
Ik heb geen lessen genomen maar surf nu gewoon met een groot longboard (9'2) (wel nog gehuurd). Ruim aan de maat voor mijn gewicht (65 kg) maar je kunt snel staan en dat maakt het echt leuk. Ik heb nu 5 keer gesurft en ik kan nu snel opstaan, stabiel staan en vandaag lukte het ook om bochten te maken. Niet zo scherp als de shortboarders natuurlijk maar andere surfen zigzaggend ontwijken ging goed. Mijn advies dus, neem een lekker groot board.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:26 schreef Bombshell het volgende:
Heb twee surflessen gehad op scheveningen. Ging nog niet echt heel goed maar op het eind wel gestaan. Vind het wel cool om te doen.
Ook het water is natuurlijk veel mooier in Australie. Op Youtube staan wel wat mooie filmpjes van grote golven in Nederland, bijna altijd staat er in de replies wel een Amerikaan ofzo die vraagt wat er mis is men ons bruine water.quote:Al zou ik in Australie wonen zou ik ook zeker een board kopen en llekker gaan surfen.
Iedere plek heeft z'n voor- en nadelen in Nederland en bijna overal kan wel gesurfd worden. Sommige plekken hebben het voordeel om zuidelijk gericht te liggen en andere liggen weer iets meer noordelijk. Wind/golfrichting bepalen dan welke spot het beste is. Wat dat betreft hebben de Zeeuwen de meeste mogelijkheden rondom de verschillende eilanden.. Als het overal in Nederland dikke blowout is hebben zij meestal wel een plek waar een mooie offshore wind staat.quote:Op zondag 16 september 2012 05:15 schreef star_gazer het volgende:
Mooi om te zien dat er ook in Nederand gesurft wordtHEb begrepen dat het bij Petten goed kan?
Maar als de golven en wind bijvoorbeeld uit het NW komen, heb je dan aan de lijzijde van de eilanden wel golven? Het lijkt mij dan toch dat je in een soort schaduw terecht komt.quote:Op zondag 16 september 2012 10:04 schreef ElDinosaur het volgende:
Wat dat betreft hebben de Zeeuwen de meeste mogelijkheden rondom de verschillende eilanden.. Als het overal in Nederland dikke blowout is hebben zij meestal wel een plek waar een mooie offshore wind staat.
Ligt aan de hoogte en nog wat andere factoren. Ik heb foto's gezien van barrels op het strand van Vlissingen terwijl er in de rest van NL niet gesurfd kon worden.quote:Op vrijdag 21 september 2012 13:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar als de golven en wind bijvoorbeeld uit het NW komen, heb je dan aan de lijzijde van de eilanden wel golven? Het lijkt mij dan toch dat je in een soort schaduw terecht komt.
Ok coolquote:Op maandag 22 oktober 2012 17:56 schreef Kowloon het volgende:
Tip: hou aanstaande vrijdag en zaterdag vrij. Golfperiode 8-9 seconden, golfhoogte 2+ meter, aflandige wind en vloed midden op de dag.
Herkenbaarquote:Op zaterdag 17 november 2012 15:12 schreef HansWurst het volgende:
En het is best goed bevallen, hoewel surfen echt zeer zwaar is
Zulke boards zijn inderdaad de betere keuze voor NL als je geen 50kg weegt.quote:Op zaterdag 17 november 2012 01:42 schreef Kowloon het volgende:
Even een updateje voor dit toch wat matig lopende topic in vergelijking met bijvoorbeeld de kiters.Ondanks de steeds lagere temperaturen surf ik nog steeds ieder week wel een keer, nog steeds met een huurboard want het 2e-hands seizoen lijkt toch een beetje voorbij marktplaats. Het surfen gaat erg lekker. Waar ik eerst nog regelmatig de neus in het water prikte kan ik nu een golf van begin tot eind surfen inclusief het maken van wat flauwe bochten.
Ik denk dat ik in de winter/lente maar gewoon een echt nieuw board aan ga schaffen. In ieder geval iets wat op een longboard lijkt want volgens mij geeft dat toch het meeste fun op de Nederlandse golfjes. Ik denk dat het iets tussen een echt longboard en een funboard in, zeg maar een meer progressive longboard zodat ik ook wat makkelijker bochten etc kan maken. Noseriden zal dan denk ik niet lukken maar daar zijn de Nederlandse golven ook niet zo geschikt voor. Ik denk dat het onderstaande wordt (Strive The Mini), en dan in lengte 8.4. Nieuwprijs rond de 600 Euro dus dat is iets schappelijker dan bijvoorbeeld een echte Takayama:
[ afbeelding ]
Je kunt ook gewoon in een drysuit surfen natuurlijk.quote:Op maandag 4 maart 2013 15:16 schreef star_gazer het volgende:
Respect voor wie daar het water in durftTyfus loud lijkt me
heb je dan nog een beetje bewegingsvrijheid?quote:Op maandag 4 maart 2013 15:26 schreef Nobu het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon in een drysuit surfen natuurlijk.
Ideaal is het zeker niet. Maar goed, kapot vriezen is al helemaal niet ideaal.quote:Op maandag 4 maart 2013 15:35 schreef star_gazer het volgende:
[..]
heb je dan nog een beetje bewegingsvrijheid?
Schoentjes en handschoenen aan, goed dik wetsuit en een muts/kap, dan is het prima te doen hoor.quote:Op maandag 4 maart 2013 15:16 schreef star_gazer het volgende:
Respect voor wie daar het water in durftTyfus loud lijkt me
Het voordeel van een drysuit voor golfsurfen is beperkt omdat je meer in het water ligt dan op de plank staat. Een drysuit is handiger voor kleine zeilbootjes en windsurfen omdat je dan veel minder snel afkoelt door de wind. Daarom zie je eigenlijk nooit een golfsurfer met een drysuit, ze zijn nog duurder dan een goed wetsuit en geven minder bewegingsvrijheid.quote:Op maandag 4 maart 2013 15:26 schreef Nobu het volgende:
Je kunt ook gewoon in een drysuit surfen natuurlijk.
Bedankt voor de tip zal eens kijken. Leuk boardje. Wilde eigenlijk iets kleiner en mogelijkheid quad en thruster.quote:Op woensdag 27 maart 2013 21:51 schreef Kowloon het volgende:
ssebass, op marktplaats zag ik vandaag een mooie tuflite fish (heb geen enkele band met de adverteerder hoor), is iets van 35 liter schat ik:
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
Begin op een long board totdat je een beetje de feel hebt.quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:20 schreef TheFastOne het volgende:
Wil ook eigenlijk wel heel graag leren surfen. Ik kan al redelijk windsurfen, maar financieel is dat een stuk minder aantrekkelijk voor een 17-jarige als je je eigen spullen wilt hebben.
Iemand nog tips om te beginnen?
Neem een mini-malibu of kort longboard (en deze zijn al verkrijgbaar voor 200-300 Euro op Marktplaats). Dus van 7'2 tot aan 8'6. Ga je kleiner dan mis je drijfvermogen zodat je minder makkelijk golven kan pakken, ga je groter dan is het weer te lomp om goed te kunnen draaien als beginner. In Scheveningen (en ook op andere plekken) kun je trouwens ook een surfbord huren zodat je een beetje kunt uitproberen wat je fijn vindt surfen en daar kan je ook les krijgen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:20 schreef TheFastOne het volgende:
Wil ook eigenlijk wel heel graag leren surfen. Ik kan al redelijk windsurfen, maar financieel is dat een stuk minder aantrekkelijk voor een 17-jarige als je je eigen spullen wilt hebben.
Iemand nog tips om te beginnen?
Waarom trouwens geen shortboard? Ik zie bij Scheveningen nooit echt veel mensen met een fish, veel meer shortboards of kleine longboards. De golven zijn hier natuurlijk wel veel minder dan in Bali of Californie.quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:08 schreef ssebass het volgende:
Bedankt voor de tip zal eens kijken. Leuk boardje. Wilde eigenlijk iets kleiner en mogelijkheid quad en thruster.
Hmm ik dacht juist dat de meesten een fish hadden gezien de matige golven in NL. Shortboard heb ik al maar erg smal en met aardig wat rocker, dus niet echt geschikt voor de golven hier. Wil een fish zodat ik hier makkelijker meer golven kan pakken. Wil een fish tussen iets van 5'9" en 6'3".quote:Op donderdag 28 maart 2013 00:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom trouwens geen shortboard? Ik zie bij Scheveningen nooit echt veel mensen met een fish, veel meer shortboards of kleine longboards. De golven zijn hier natuurlijk wel veel minder dan in Bali of Californie.
Doe sowieso 3x per week krachttraining, daarnaast hockey, tennis en af en toe zwemmen. Binnenkort een beetje gaan hardlopen.quote:Op maandag 1 april 2013 21:53 schreef Kowloon het volgende:
Doen jullie nog speciale oefeningen om goed in vorm te blijven tijdens de winter? Ik doe nu dagelijks chinups, pushups, situps en schaatssprongen maar mis eigenlijk een oefening om de borstspieren in vorm te houden voor het surfen. Ik heb geen gewichten of iets dergelijks. Iemand tips?
Nee niet op surfen gericht maar wel mooi meegenomen. Zonder gewichten kun je niet bijzonder veel meer dan je nu al doet, wat op zich prima oefeningen zijn. Je kunt eventueel de push ups zwaarder maken door ze schuin te doen, dus je benen hoger. Ook handen dicht bij elkaar ipv breed etc.quote:Op maandag 1 april 2013 22:47 schreef Kowloon het volgende:
Krachttraining speciaal op surfen gericht ook, of meer algemeen? Ik doe verder trouwens nog aan schaatsen en wielrennen, meer 'beensporten' dus zegt maar, vandaar ook dat ik manieren zoek om mijn armen meer peddeluithoudingsvermogen te geven.
Werkt prima inderdaad! Thnx.quote:Op dinsdag 2 april 2013 10:29 schreef ssebass het volgende:
Je kunt eventueel de push ups zwaarder maken door ze schuin te doen, dus je benen hoger. Ook handen dicht bij elkaar ipv breed etc.
Ja, yoga en surfen, daar heb ik ook al het nodige over gelezen. Nog nooit gedaan alleen.quote:Op zondag 7 april 2013 11:05 schreef Dobbs het volgende:
Ik heb vorig jaar twee maanden gesurft in Costa Rica. Dat was ontzettend chill. De surfschool bood ook yoga lessen aan. Ik heb één lesje meegedaan, maar dat was zwaar man. Ik heb er wel spijt van dat ik daarna niet heb doorgezet, want het is ontzettend goed voor je lenigheid, balans en kracht.
Haha, in de zomer is het best goed te doen hoor om te surfen in NL. Het water is nu nog bizar koud, maar het zal toch de komende twee maanden wel goed gaan opwarmen. Met een goed 3/2 fullsuit kan je vanaf juni prima terecht, en dan zul je het echt geen moment koud hebben. Met een flinke dosis fantasie denk je het bruine Noordzeewater weg en dan lijkt het best mooi blauw.quote:In Nederland heb ik nog nooit gesurft. Een vereiste voor mij is toch de zon en een aangenaam temperatuurtje. Misschien dat ik van de zomer weer naar Zuid-Frankrijk ga, daar heb ik een aantal jaar geleden gesurft en dat was ook erg leuk.
Ook in de zomer zijn er prima golven in de Noordzee. Zeker als de zomer ten noorden van ons een beetje wisselvallig verloopt hoef je je om golven geen zorgen te maken. Voorbeeldje van 21 juli 2012 bij Domburg:quote:Op maandag 8 april 2013 09:02 schreef ssebass het volgende:
Ik dacht dat er in de zomer geen golven waren hier. Heb een 5/4/3 dus hoop voorjaar en najaar een beetje te kunnen surfen hier.
Ik ga regelmatig naar Scheveningen, maar ik snap soms wel dat mensen het druk vinden ja. Iedereen gaat op een kluitje bij de dichtstbijzijnde zandbank. Loop je een stukje naar het noorden of zuiden dan heb je nog steeds goede golven en ligt er geen kip in het water en zijn alle golven voor jou.quote:Ben heel benieuwd. Houd niet zo van drukte dus dat wordt feestScheveningen is waarschijnlijk geen optie dan...
Dat ziet er beter uit dan verwacht. Is dit heel uitzonderlijk? Binnenkort naar Hossegor en eens kijken of ik nog wat waves kan pakken!quote:Op maandag 8 april 2013 12:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ook in de zomer zijn er prima golven in de Noordzee. Zeker als de zomer ten noorden van ons een beetje wisselvallig verloopt hoef je je om golven geen zorgen te maken. Voorbeeldje van 21 juli 2012 bij Domburg:
[ afbeelding ]
[..]
Ik ga regelmatig naar Scheveningen, maar ik snap soms wel dat mensen het druk vinden ja. Iedereen gaat op een kluitje bij de dichtstbijzijnde zandbank. Loop je een stukje naar het noorden of zuiden dan heb je nog steeds goede golven en ligt er geen kip in het water en zijn alle golven voor jou.
Hossegor is gaaf.quote:Op donderdag 11 april 2013 18:24 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat ziet er beter uit dan verwacht. Is dit heel uitzonderlijk? Binnenkort naar Hossegor en eens kijken of ik nog wat waves kan pakken!
Iemand nog tips om surfboards te vervoeren? Weet niet of ik het vertrouw op boardjes op het dak van de auto te doen op de snelweg. Heb het idee dat dat nooit goed blijft zitten.
Afgelopen zomer was dit niet uitzonderlijk, maar het hangt samen met globale weersituatie. De ene zomer is het vaker goed surfweer dan de andere zomer, net zoals het in de ene winter betrekkelijk snel vriest (zoals afgelopen winter) terwijl het in de andere winter uitzonderlijk is als er natte sneeuw valt. Wat door de meeste strandgangers een matige zomer genoemd wordt is voor surfers meestal wel een goede zomer.quote:Op donderdag 11 april 2013 18:24 schreef ssebass het volgende:
Dat ziet er beter uit dan verwacht. Is dit heel uitzonderlijk?
Passen ze niet in de auto? Ik kan tot 8'10" in een Citroen C3 kwijt.quote:Iemand nog tips om surfboards te vervoeren? Weet niet of ik het vertrouw op boardjes op het dak van de auto te doen op de snelweg. Heb het idee dat dat nooit goed blijft zitten.
Heb geen plank gekocht, ga er daar wel eentje halen/huren. Heb zelf nog wel een shortboard 6'3", maar weet niet of ik die mee kan nemen want auto zit een beetje vol met mensen. Misschien op het dak maar dan moet dat wel goed vast zitten want ga niet zover rijden met dingen die er zo vanaf kunnen vliegen.quote:
Ik ga een baan in Bali ofzo zoeken denk ik.quote:
Ik kijk altijd op magicseaweed.com. Hoop echt dat het surfen hier bevalt. Is er eigenlijk een beetje een surfscene in nl?quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:25 schreef Kowloon het volgende:
Voor golven in Nederland op Surfweer.nl kijken, als je je voor de SMS aanmeldt krijg je ook specifiekere berichten. Surf in Nederland gaat op zich prima, maar de timing is veel belangrijker dan in het buitenland is mijn ervaring.
Het klopt wel gewoon denk ik. Vanaf woensdag kruipt er langs de Noorse kust een laagje naar het zuiden. Op het kaartje onder is te zien dat de fetch helemaal vanaf Spitsbergen loopt tot aan Nederland, dat is toch wel zo'n 3000 km. Daarnaast zakt het laagje erg traag naar het zuiden, en komt pas op vrijdag naar Nederland. Lange fetch en een langdurig wind uit dezelfde richting, dan ontstaan er zelfs in de Noordzee flinke golven.quote:Op zondag 19 mei 2013 00:42 schreef ssebass het volgende:
Niet voor mij
Moet je trouwens even op windguru kijken naar de golfhoogte voor vrijdag.... Lijkt me niet dat dat klopt.
Die zullen we balen dat ze het niet op vrijdag kunnen organiseren, aan de andere kan zijn er zaterdag ook prima golven. Ik ga morgen echt de hele dag in het water liggen. Golfhoogte 1,5 tot 2,0 meter, golfperiode 9 tot 10 sec, offshore wind, echt het maximaal haalbare voor de Noordzee denk ik. Dat wordt slecht slapen vannacht.quote:Op maandag 20 mei 2013 16:45 schreef ssebass het volgende:
http://www.surfbenelux.com/agenda
Mogelijk aankomend weekend shortboard benelux surf contest. Als het zaterdag is dan ga ik er zeker heen. Niet om mee te doen overigens
Ik ga morgen maar eens kijken dan. Thnx. 's ochtends naar HvH, en dan 's middags toch op Scheveningen denk ik met een maat van me. 's Middags wel oppassen bij HvH denk ik met offshore wind en een ebstroom kan je ongemerkt ver naar buiten komen te liggen en je wilt echt niet in de Maasgeul komen met je board.quote:Op zondag 19 mei 2013 22:49 schreef ssebass het volgende:
Vandaag wel als je een beetje vroeg bent. Denk dat wanneer het echt mooi weer is er wel een stuk lastiger is. Nu was er meer dan genoeg plek. Zal iig een stuk beter zijn dan Scheveningen.
Noordzee boardstore ken ik inderdaad, was al van plan om daar langs te gaan. Als ik daar toch ben ga ik ook wel meteen langs aloha. Scorpions ken ik eigenlijk niet, maar was wel op zoek naar fun board of een fish. Zal eens even kijken wat ik kan vinden. Twijfel nog of ik zaterdag ga surfen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 20:03 schreef Kowloon het volgende:
Zou voor een hybride surfboard gaan dan. Die hebben meestal wel veel volume en zijn tegen de 7 voet lang zonder dat ze echt aan wendbaarheid inleveren). Ik lees veel goeds over de Takayama Scorpion (wel negatief voor je portemonnee overigens). Ik zag bij Aloha Surf (zitten in Scheveningen) op Facebook laatst dat ze een aantal Scorpions zouden gaan bestellen voor de verkoop, maar geen idee of ze die al in huis hebben. Andere shapers hebben natuurlijk wel ook vergelijkbare boards. In Scheveningen heb je trouwens ook nog de Noordzee Boardstore, die hebben ook redelijk wat tweedehands staan.
[ afbeelding ]
4-Surfers.nl heeft trouwens ook veel hybrids staan, maar zijn primair een webshop dus weet niet of ze een showroom hebben.
Ben niet gegaan vanavond. Er kwam iets anders tussen en op de webcam zag het er nou niet dermate goed uit dat ik dat terzijde wilde schuiven. En ook omdat het dinsdagavond en woensdag weer goed lijkt te worden.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:25 schreef ssebass het volgende:
Ben benieuwd hoe het is/was. Was net nog even in Scheveningen en zag er wel erg messy uit.
Er zit wel enige lijn in hoor.quote:Liggen daar trouwens wel altijd veel mensen in het water. Zag de hele tijd boarden vliegen. Denk niet dat ik daar graag zou surfen om eerlijk te zijn.
Mooi.quote:Ben wel even boardjes gaan shoppen en heb een 6'8" fish gekocht. Ben heel benieuwd. Hopelijk volgend weekend even proberen.
Het drukste is het tussen de strandtenten van Aloha en Hartbeach. Dichter langs het havenhoofd is er een strook van 100 meter waar het wat rustiger is. Aan de noordkant van Hartbeach, zeker voorbij de strekdam wordt het steeds rustiger, puur omdat het verder lopen is niet omdat de golven minder zijn.quote:Op zondag 2 juni 2013 09:14 schreef ssebass het volgende:
Ik zag het ook op de webcam. Toen ik toch in Scheveningen was, dacht ik ik ga wel even kijken. Het was inderdaad niet bijzonder best. Er zijn dus ook nog wel wat rustigere plekken daar? Ben namelijk echt geen fan van mensen die de hele tijd hun board laten schieten.
Mooi board!quote:Dit is mijn nieuwe boardje. Moet hem nog ophalen want er moest nog het een en ander aan gebeuren:
[ afbeelding ]
Fish: 6'8", 21 1/2, 2 7/8 Epoxy tri fin
Lijken mij prima afmetingen om hier in NL ook redelijk makkelijk golven te pakken. Ben heel erg benieuwd. Ben ook benieuwd hoe epoxy is. Nooit gehad, maar met het vervoer in de auto lijkt het me wel prima. Scheelt waarschijnlijk veel repairs
Waar surf jij op?
Prima board voor de hogere dagen in de herfst.quote:Op zondag 2 juni 2013 09:20 schreef ssebass het volgende:
Mijn andere boardje, dat ik altijd gebruikte in California:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Shortboard: 6'3", 18 3/4, 2 3/8 glassed on fins
Dus als het makkelijk gaat met die ander ga ik deze er een keertje bij pakken. Heerlijk boardje, super turns met die fins.
Ziet er goed uit. Daar kom je op de meeste golven wel op weg. Hoop dat mijn boardje genoeg drijfvermogen heeft. Die is natuurlijk redelijk kort voor hier. We zullen zien. Heb donderdag vrij dus ga dan misschien even mijn boardje halen en testen. Zijn alleen niet echt goede golven, maar wie weet. Krijg jij een 8'2" in de auto? Ik heb een station maar volgens mij is het dan als nog moeilijk. Als het niet makkelijk gaat, ga ik hem op mijn auto vervoeren. Waar laat jij trouwens al je spullen als je gaat surfen?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:09 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het drukste is het tussen de strandtenten van Aloha en Hartbeach. Dichter langs het havenhoofd is er een strook van 100 meter waar het wat rustiger is. Aan de noordkant van Hartbeach, zeker voorbij de strekdam wordt het steeds rustiger, puur omdat het verder lopen is niet omdat de golven minder zijn.
[..]
Mooi board!Ik heb een NSP 8'2 (zie foto). Eigenlijk vooral om praktische redenen. Ten eerste lekker veel volume, dus meer surfen. Ten tweede past hij in mijn autootje. En ten derde wil ik eigenlijk een echt longboard maar die past dus niet in de auto.
Ik weeg ook niet zoveel dus met dit board kan ik, mits snel, ook naar de voorkant lopen zodat het toch een beetje op een longboard lijkt. Ik wil ook nog wel een keer iets korters kopen, maar heb daar nu nog geen behoefte aan. Ik haal zeker nog niet het maximale uit dit board.
Epoxy bevalt mij overigens prima. Zeker in het begin heel wat nose-dives gehad en een paar keer het strand op gesurft maar geen krasje of ding te zien.
[ afbeelding ]
Donderdag wordt nog redelijk goed hoor denk ik. Swell blijft noordelijk en wind wordt meer en meer offshore. Echt hoog is het niet inderdaad maar ik denk dat het nog wel eens redelijk te surfen kan zijn.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 13:07 schreef ssebass het volgende:
Heb donderdag vrij dus ga dan misschien even mijn boardje halen en testen. Zijn alleen niet echt goede golven, maar wie weet.
Ik doe de voorstoel naar achteren, rugleuning plat en dan kan ik hem zo naar binnen schuiven van over de hoedenplank/achterstoeltjes. Auto is een Citroen C3. Ik doe hem z'n gordel om en gaan.quote:Krijg jij een 8'2" in de auto? Ik heb een station maar volgens mij is het dan als nog moeilijk. Als het niet makkelijk gaat, ga ik hem op mijn auto vervoeren.
Ik laat alles in de auto, heb een niet-elektronische variant van de sleutel (servicesleutel) en die doe ik met een veter om mijn nek onder m'n wetsuit. Soms neem ik wat te drinken mee, en dat begraaf ik dan op een herkenbare plek in het zand.quote:Waar laat jij trouwens al je spullen als je gaat surfen?
Mijn 6'3" gaat makkelijk zonder de voorstoel naar voren te hoeven zetten. Hopelijk lukt dat ook nog met mijn nieuwe board. Heb helaas geen service sleutel, dus zit een beetje met waar ik die sleutel laat. Weet niet of je ergens eentje kan laten maken. Anders kijken of er ergens kluisjes zijn, want op het strand laten liggen vind ik niet echt een fijn idee. Of vragen of ze ergens op mijn spullen kunnen letten bij een zaakje evt tegen betaling. Zou toch wel moeten kunnen denk ik...quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:08 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Donderdag wordt nog redelijk goed hoor denk ik. Swell blijft noordelijk en wind wordt meer en meer offshore. Echt hoog is het niet inderdaad maar ik denk dat het nog wel eens redelijk te surfen kan zijn.
[..]
Ik doe de voorstoel naar achteren, rugleuning plat en dan kan ik hem zo naar binnen schuiven van over de hoedenplank/achterstoeltjes. Auto is een Citroen C3. Ik doe hem z'n gordel om en gaan.Maar je moet wel een beetje geluk hebben, de rocker van het board kromt mooi mee met de auto. In de Volvo XC70 van mijn ouders past hij bijvoorbeeld niet goed omdat daar vrij luxe stoelen in zitten die niet makkelijk naar achteren geklapt kunnen worden.
[..]
Ik laat alles in de auto, heb een niet-elektronische variant van de sleutel (servicesleutel) en die doe ik met een veter om mijn nek onder m'n wetsuit. Soms neem ik wat te drinken mee, en dat begraaf ik dan op een herkenbare plek in het zand.
Je kan het in Scheveningen proberen bij Hartbeach of Aloha. Bij Hartbeach hebben ze achter de kassa een grote doos met allemaal vakjes en dan krijg je een nummer mee en kun je je autosleutels achter laten. Het zijn wel relaxte gasten bij Hartbeach dus ik kan mij niet voorstellen dat ze er moeilijk om doen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:13 schreef ssebass het volgende:
Heb helaas geen service sleutel, dus zit een beetje met waar ik die sleutel laat. Weet niet of je ergens eentje kan laten maken. Anders kijken of er ergens kluisjes zijn, want op het strand laten liggen vind ik niet echt een fijn idee. Of vragen of ze ergens op mijn spullen kunnen letten bij een zaakje evt tegen betaling. Zou toch wel moeten kunnen denk ik...
Ik heb zo'n soortgelijk ding onder mijn auto hangen als ik op zee ben.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 13:07 schreef ssebass het volgende:
Waar laat jij trouwens al je spullen als je gaat surfen?
Hoe is de veiligheid van die dingen vraag ik mij altijd af. Een beetje autodief moet toch wel om kunnen gaan met zo'n minikluisje lijkt mij.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:24 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ik heb zo'n soortgelijk ding onder mijn auto hangen als ik op zee ben.
[ afbeelding ]
Oh dat klinkt wel relaxt idd.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je kan het in Scheveningen proberen bij Hartbeach of Aloha. Bij Hartbeach hebben ze achter de kassa een grote doos met allemaal vakjes en dan krijg je een nummer mee en kun je je autosleutels achter laten. Het zijn wel relaxte gasten bij Hartbeach dus ik kan mij niet voorstellen dat ze er moeilijk om doen.
Je kan bij Hartbeach trouwens ook gratis warm () douchen. De douches wordt gesubsidieerd door de gemeente Den Haag en daar kan je ook gebruik van maken als je geen board huurt oid. Ze staan wel op het terrein van Hartbeach, maar iedereen kan er gratis gebruik van maken.
Ja deze dingen heb ik ook gezien. Misschien wel een optie. Het is ook niet zo dat ik nou een hele dure auto heb, maar ben er wel aan gehechtquote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:24 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ik heb zo'n soortgelijk ding onder mijn auto hangen als ik op zee ben.
[ afbeelding ]
Hehe, vrolijk in je wetsuit want je kleding ligt ook in de auto.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:51 schreef ssebass het volgende:
Daarnaast is naar huis lopen ook niet heel chill
Tja, een beetje autodief heeft geen sleutel nodig om in je auto te komen. Geef ook wel eens mijn sleutels af bij een strandtentje waar ik regelmatig kom, maar ik weet niet of ze dat voor iedereen doen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Hoe is de veiligheid van die dingen vraag ik mij altijd af. Een beetje autodief moet toch wel om kunnen gaan met zo'n minikluisje lijkt mij.
Oi, jammer, kan me voorstellen dat je staat te popelen om je nieuwe board te proberen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 23:22 schreef ssebass het volgende:
Wilde vandaag gaan maar verwachtte erg choppy surf. Keek op de webcams en zag er niet goed uit. Ben maar niet gegaan.
Leuk, heb er ook wel eens aan gedacht om er eentje te kopen. Rijdt het een beetje soepel? Ik heb een gewoon skateboard maar daar vind ik niet zoveel aan eigenlijk omdat je zoveel werk moet verzetten om een beetje vaart te krijgen.quote:Wel longboard (skate ding) gepakt en buiten gaan cruisen. Voelt echt verrassend veel als surfen. Wel lekker voor de dagen zonder golven.
Wow 70 man, dat is niet weinig. Knalt dan niet iedereen over elkaar heen? Ben je in Hoek van Holland het water in gegaan? Het lijkt daar altijd flat. Dat acht ik vorige keer ook terwijl er golven van een meter stonden. Wilde vorige keer ook weg gaan, maar iemand zei dat het echt wel goed was als je het water in ging. Dat was zeker waar.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:31 schreef Kowloon het volgende:
Van 19 tot 22 gesurft op Scheveningen Noord. Stond echt belachelijk veel wind, je werd haast van je board geblazen, maar er stonden gek genoeg best cleane golven. Het was wel echt aso-druk, lag op een gegeven moment wel iets van 70 man in het water denk ik.
Was eerst naar Hoek van Holland gereden, maar daar was het helemaal flat tot mijn teleurstelling. Zag wel iemand met een longboard en surfzeil, zag er wel leuk uit en ging echt hard.
[ afbeelding ]
Wel een paar botsingen gezien ja, maar ja, sommigen vragen er ook wel een beetje om door zo competitief te peddelen dat het haast een wedstrijd lijkt.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:59 schreef ssebass het volgende:
Wow 70 man, dat is niet weinig. Knalt dan niet iedereen over elkaar heen?
Ben er niet in geweest maar er was echt geen golf te zien. Maar ik denk dat dat aan de wind lag, die was zelfs een beetje aflandig waardoor de golven gewoon plat geblazen werden. Had het minder hard gewaaid dan waren de golven wel goed doorgekomen denk ik. Ach, volgende keer beter, weet nu in ieder geval hoe de lokale situatie er uit ziet.quote:Ben je in Hoek van Holland het water in gegaan? Het lijkt daar altijd flat. Dat acht ik vorige keer ook terwijl er golven van een meter stonden. Wilde vorige keer ook weg gaan, maar iemand zei dat het echt wel goed was als je het water in ging. Dat was zeker waar.
Volgens mij heb je prima golven nu.quote:Morgen wil ik echt even het water in. Golven worden steeds verder naar beneden bijgesteld en de wind is snoeihard, maar daarna zijn er volgens mij helemaal geen golven meer en ben al te lang de zee niet in geweest. Al wordt het alleen maar peddelenGewoon even voelen hoe mijn nieuwe board door het water gaat.
Haha dan hoefde je waarschijnlijk niet tegen de wind inquote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:31 schreef Kowloon het volgende:
Volgens mij heb je prima golven nu.Net op de racefiets vloog ik in ieder geval door de polder.
Nou morgen en zondag kun je weer prima terecht dacht ik zo.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 17:20 schreef ssebass het volgende:
Ja net even het water in geweest. Golven waren er op zich wel maar de wind was zo verschrikkelijk hard. Zag op het strand nog iemand over het strand rollen met een longboard. Vijf minuten in het water was een kwartier teruglopen omdat je zo snel ver afdreef. Daar kun je niet tegenop peddelen, dus dat was erg vermoeiend. Wel heerlijk om gewoon weer even in het water te liggen en beetje feeling terug te krijgen. Board is heel stabiel. Wel weer erg wennen en volgende keer even wat langer het water in. Dit was meer een try out hoe het ging met spullen en alles.
Mooi dat het goed werkt. Lijkt mij een stuk beter ook dan zo'n sleutelkluisje aan je auto. Wat voor zakje gebruik je daarvoor?quote:Zo'n waterdichte zak werkt trouwens prima. Heb om op mijn rug onder mijn wetsuit gedaan en in het water merkte ik er niets meer van. Wel fijn om de autosleutel gewoon bij me te hebben.
Ah, mooi systeem. Ik doe het eigenlijk precies hetzelfde met mijn autosleutel. Veter door de autosleutel en die hang ik om mijn nek met de sleutel op mijn rug, maar dan zonder zakje omdat ie niet elektronisch is. Merk je inderdaad helemaal niks van.quote:Op zondag 23 juni 2013 15:37 schreef ssebass het volgende:
Dat zakje wat ik heb is deze:
[ afbeelding ]
Doe daar dan alleen mijn sleutel in en hang deze onder mijn wetsuit op mijn rug. Leek in het begin niet heel comfortabel maar merkte er eigenlijk niets van in het water. Wel lekker om gewoon de spullen bij me te hebben.
Film niet gezien, maar dat verhaal ken ik wel. Apart om te zien en wel knap van haar om toch door te gaan met surfen, zowel omdat ze haar arm mist en omdat ik toch bang zou worden van de haaien ook al bijten ze zelden. Wat dat betreft hebben we het in Europa wel getroffen, de pieterman is wel zo ongeveer het meest gevaarlijke wat hier in de zeeën rond zwemt.quote:Op maandag 24 juni 2013 09:44 schreef ssebass het volgende:
Gister trouwens weer een de film Soul Surfer gekeken. Interessante film over het leven van Bethany Hamilton, professioneel surfer die haar arm kwijt is geraakt door een aanval van een haai.
Dat is wel echt lekker als je gewoon kunt werken aan het strand. Ik zit met patienten dus dat maakt het net wat lastigerquote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:48 schreef Kowloon het volgende:
Vanochtend om 6 uur opgestaan (auw) en naar Wijk aan Zee gegaan, van 7 tot 10 gesurft. Daarna in de duinen even wat artikelen voor m'n werk gelezen en nog een snelle data-analyse op de laptop gemaakt. Toen om 15 uur weer het water in tot 17 uur. Prima combinatie zo.
Qua golven viel het wel een beetje tegen want het was nog aardig rommelig vond ik terwijl Surfweer.nl toch zo positief was voor vandaag, maar wel lekker de hele tijd zon dus dat was ook weer niet zo heel erg.
Wat ik raar vond was dat ik zowel 's ochtends als 's middags echt een beetje zeeziek werd tijdens het wachten op een setje golven. Heb dat afgelopen herfst ook twee keer gehad. Ik doe ook aan zeilen, ook op zee, dus ben op zich wel wat gewend en weet ook wel hoe ik het moet beheersen, maar het is wel erg irritant want je voelt je toch wel even een kwartiertje misselijk. Het komt echt ineens opzetten, en het gekke is dat ik er al een hele tijd geen last van heb gehad. Ook bekend met dit fenomeen?
De universiteit wil over op flexibele werkplekken, dus dat heb ik maar even ruim geïnterpreteerd.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:12 schreef ssebass het volgende:
Dat is wel echt lekker als je gewoon kunt werken aan het strand. Ik zit met patienten dus dat maakt het net wat lastiger
Ik weet dat je Scheveningen wat druk vindt, maar ik zou adviseren om zaterdag naar Scheveningen-Zuid gaan.quote:Wel jammer dat de golven niet mooi clean waren. Had het ook gelezen en met de redelijk zachte wind en toch leuke golven had ik idd wel cleane golven verwacht. Ga hopelijk dit weekend weer. Even kijken hoe de golven er dan bij liggen.
Die deining 's nachts nog voelen herken ik wel, heb dat niet zo zeer na het surfen maar wel als ik bijvoorbeeld de hele dag ben wezen zeilen.quote:Dat zeeziek zijn heb ik nooit gehad. Heb wel als ik een hele dag in het water heb gelegen en 's avonds in bed lig, dat het voelt alsof ik nog steeds op zee lig met de deining. Ben zelf dus niet bekend met dit fenomeen.
Enige wat ik kan bedenken is dat er iets met je oren is op dat moment. Evenwichtsorgaan zit daar. Bijvoorbeeld bij oorontsteking kunnen mensen ook duizelig en dus ook misselijk worden. Of bij ziekte van meniere bijvoorbeeld.
Hmm ja nu ik er over denk heb ik dat volgens mij ook wel een keer gehad. Maar dat is lang geleden. Even naar een andere plek peddelen en kijken of het weg gaat.quote:Op woensdag 26 juni 2013 20:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De universiteit wil over op flexibele werkplekken, dus dat heb ik maar even ruim geïnterpreteerd.
[..]
Ik weet dat je Scheveningen wat druk vindt, maar ik zou adviseren om zaterdag naar Scheveningen-Zuid gaan.Golfrichting en windrichting zijn NW dus bij Scheveningen-Zuid lig je dan wat meer beschut en door de refractie van het havenhoofd cleanere golven, en het is er minder druk dan bij Scheveningen-Noord.
[..]
Die deining 's nachts nog voelen herken ik wel, heb dat niet zo zeer na het surfen maar wel als ik bijvoorbeeld de hele dag ben wezen zeilen.Wat betreft de zeeziekte, ik denk niet dat er wat mis is met m'n evenwichtsorgaan (hoop ik
), ik had de indruk dat er zeg maar twee deiningen liepen, eentje uit het NW en eentje meer uit het W. Daardoor kreeg je een beetje kruislingse golven waardoor je gaat gieren (roteren rond verticale as) en rollen (roteren rond horizontale lengte-as) in plaats van alleen op en neer. Ik ga er denk ik vrijdagavond weer in, kijken of ik er dan nog steeds last van heb, anders maar eens bij de HA langs.
Zaterdagavond neemt de wind wel af zie ik. Vanaf 19 uur windkracht 3 en dan steeds verder afnemend (in Zuid-Holland)! Wellicht het overwegen waard.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 09:34 schreef ssebass het volgende:
Zaterdag ga ik daar wel een poging wagen want de wind is wel hard, maar komt vanuit noord-west. Dus recht on shore.
Ik heb nu meestal een 5/3 aan en schoentjes van 5 dus ik heb nog wat speling.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:33 schreef ssebass het volgende:
Ja wel lekker dat mooie weer, maar het zou nog een stuk leuker zijn als er ook nog een beetje golven zouden staan. Denk dat het water nu wel een beetje op gaat warmen. Heb alleen maar een 5/4 wetsuit, mijn andere is kapot en ook kwijt. Dus misschien binnenkort maar een nieuwe zoeken. Denk dat de 5/4 binnenkort echt te warm gaat worden.
Haha, watertemperatuur Sydney, 18 graden zie ik. Dat is zo ongeveer de maximumtemperatuur in Nederland.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:47 schreef star_gazer het volgende:
Tsja, hier kan je ook in de winter nog wel surfen, maar ik ben een beetje een koukleum... Ik wacht nog wel een paar maandjes voor ik het water weer in ga
Ja zou vrijdag vrij zijn, maar helaas is toch iemand ingepland. Nadeel van in het ziekenhuis werkenquote:Op woensdag 3 juli 2013 15:21 schreef Kowloon het volgende:
Vrijdag is het wellicht op Vlieland surfbaar zie ik.Helaas moet ik naar Maastricht.
Zaterdag gaat echt wel kunnen als ik Windguru bekijk, vorige week woensdag was de voorspelling vergelijkbaar en toen ging het ook prima bij Scheveningen-Zuid. Ook Surfweer.nl is positief voor zaterdag.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:10 schreef ssebass het volgende:
Zit een beetje te kijken maar laatste tijd is het alleen maar flat volgens msw. Windguru zegt golven van tegen de 0.9m, maar dat geloof ik niet echt. Hopelijk binnenkort weer wat mooie cleane golven.
Ja, da's wel lekker.quote:Ga maar eens een 3/2 halen, want begint nu wel warm te worden.
Haha ok dan toch nog maar even niet met boardshots het water in. Ja fish is 6'8, maar heb te lang niet gesurft om daarmee kleine zwakke golven te pakken. Lig vaak niet op de ideale plek en timing is ook nog niet top, dus kom niet weg op die golven. Dus zal vast kunnen, maar ik kan het nietquote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:26 schreef Kowloon het volgende:
Hoho, boardshorts zijn denk ik alleen voldoende als er weinig wind is, de zon vol schijnt en de temperatuur ook tegen de 30 graden loopt.
Wat betreft je fish, je had een 6'8 toch? Ik zag zondag niemand met een fish, maar gek genoeg waren er ook niet veel longboards. Het meeste was toch tussen de 7 en 8 voet funboard volgens mij. Je hebt nog best kans dat het wil lukken met een grote fish. Maar longboard geeft idd wel net wat meer gemak.
Tja maakt niet zoveel uit denk ik. Bedoel je in Nederland of in het buitenland? In het begin is het toch op white wash. Zou gewoon een surfschool bellen en die kan je wel een dag aanbevelen. Ik ken alleen de scholen in Scheveningen en Hoek van Holland.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef ArtemisQ het volgende:
Ik weet niet of dit de goede plek is, maar wat is een goede plek om een surfles mee te pakken? Heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me erg leuk!
Hier is een overzicht van alle surfscholen in Nederland.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef ArtemisQ het volgende:
Ik weet niet of dit de goede plek is, maar wat is een goede plek om een surfles mee te pakken? Heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me erg leuk!
Het is meer als je eruit komtquote:Op woensdag 3 juli 2013 15:19 schreef ssebass het volgende:
18 graden dan doe ik waarschijnlijk niet eens een wetsuit aan![]()
Hmm volgens mij is het de komende tijd flat. Moet ik weer even een andere hobby vinden tot er weer golven zijn haha
Pak uit en snel afdrogen. Dat kan zelfs bij onvervalste Hollandse wintertemperaturen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 16:47 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Het is meer als je eruit komtNee, ik wacht nog eventjes tot de lente.
Haha dat ziet er wel grappig uit jaquote:
Ben je een pakkenpisser?quote:Op maandag 5 augustus 2013 12:01 schreef Kowloon het volgende:
Ja, donderdag heb ik ook al in het vizier. Mijn zomerwetsuit is eigenlijk nogal lek merkte ik een tijdje terug, dus ik moet ook een andere denk ik,
Serieus? In die hitte?quote:hoewel ik vorige week dinsdag zelfs nog in m'n 5/3 gesurft heb zonder het warm te hebben.
Nee, wetsuit is inmiddels 7 jaar oud.quote:
Het was regenachtig, bewolkt en er stond windkracht 5.quote:Serieus? In die hitte?
Lek wetsuit fijn als ventilatiegatenquote:Op maandag 5 augustus 2013 12:01 schreef Kowloon het volgende:
Ja, donderdag heb ik ook al in het vizier. Mijn zomerwetsuit is eigenlijk nogal lek merkte ik een tijdje terug, dus ik moet ook een andere denk ik, hoewel ik vorige week dinsdag zelfs nog in m'n 5/3 gesurft heb zonder het warm te hebben.
Heb vanochtend nog gewoon mijn 5/3 aan gehad. Iets aan de warme kant, maar af en toe een klein beetje water naar binnen laten lopen. Maar voor zo net uit bed was het wel fijn om een lekker warm pak aan te hebben.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 15:23 schreef ssebass het volgende:
Nee nog steeds geen 3/2 gehaald. Zit te denken om gewoon met mijn 5/4 te gaan en kijken of ik weg smelt. Heb wel een paar aanbiedingen gezien voor iets van 100e. Dus dan kun je hem beter maar gewoon in huis laten liggen. Zal binnenkort wel weer kouder worden.
Mooi zo! Ik kon afgelopen weekend helaas niet. Op de webcam bij Scheveningen ook nu weer redelijk hoge golven, maar verre van clean natuurlijk.quote:Op maandag 2 september 2013 11:20 schreef ssebass het volgende:
Zo zaterdag even het water in geweest. Golfhoogte was op zich prima, maar was erg choppy. Er kwam zelfs een keer een golf vol van rechts, loodrecht op het strand... Golven zaten ook heel dicht op elkaar. Kon wel gesurft worden zag ik bij iemand die het wel goed kon, maar voor mij was het niet te doen. Moet echt werken aan mijn timing. Vroeger surfte ik op cleane, point break golven, dus dit is voor mij echt heel anders. Nu een paar goede wipe outs gehadWil nog niet echt lukken.
Ja die plek vinden is erg lastig, zeker als er maar drie seconden tussen de golven zit. Peddel eerst helemaal naar achter, dan steeds verder terug naar het strand omdat ik te ver naar achter lig en ineens lig ik weer midden in de impact zone... Geen aanrader. Even op een iets cleanere dag opnieuw proberen. Nu vooral kunnen werken aan mijn peddeltechniekquote:Op maandag 2 september 2013 14:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Mooi zo! Ik kon afgelopen weekend helaas niet. Op de webcam bij Scheveningen ook nu weer redelijk hoge golven, maar verre van clean natuurlijk.Misschien dat ik morgenochtend vroeg ga, dan ziet het er beter uit op Windguru.
Wat ik het vervelendst bij veel wind is dat je lastig in kunt schatten waar je moet zitten om de golf te pakken. Soms breken ze dan ineens 30 meter voor je of na je. En als je dan weer in positie gepeddeld bent dan breken ze weer ergens anders.
Het gras is altijd groener een paar meter verder.quote:Op maandag 2 september 2013 14:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Mooi zo! Ik kon afgelopen weekend helaas niet. Op de webcam bij Scheveningen ook nu weer redelijk hoge golven, maar verre van clean natuurlijk.Misschien dat ik morgenochtend vroeg ga, dan ziet het er beter uit op Windguru.
Wat ik het vervelendst bij veel wind is dat je lastig in kunt schatten waar je moet zitten om de golf te pakken. Soms breken ze dan ineens 30 meter voor je of na je. En als je dan weer in positie gepeddeld bent dan breken ze weer ergens anders.
Een gelijkmatige kust zoals de Nederlandse is natuurlijk ook sowieso lastig. Op de meeste plekken liggen er drie banken voor de kust, waardoor je met het tij al vanzelf golven krijgt die regelmatig op andere plekken breken. Heb inmiddels wel geleerd niet achter iedere brekende golf aan te peddelen, gewoon een vast punt kiezen en daar blijven liggen, dan komen de golven vanzelf.quote:Op maandag 9 september 2013 08:43 schreef ElDinosaur het volgende:
Het gras is altijd groener een paar meter verder.Als ze iedere keer op een andere plek beter breken is het mogelijk dat je te ver naar buiten ligt. Door de hoek van de swell/strand lijkt het dan alsof het een stuk naar links/rechts beter is, terwijl het een paar meter voor je precies hetzelfde kan breken. Erg frustrerend.
Inderdaad, de wisselvallige meuk die over het algemeen binnen komt rollen helpt ook niet echt mee.. Nog een week of 2 en dan eindelijk weer het water in om te surfen. Het is echt veel te lang geleden..quote:Op maandag 9 september 2013 09:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een gelijkmatige kust zoals de Nederlandse is natuurlijk ook sowieso lastig. Op de meeste plekken liggen er drie banken voor de kust, waardoor je met het tij al vanzelf golven krijgt die regelmatig op andere plekken breken. Heb inmiddels wel geleerd niet achter iedere brekende golf aan te peddelen, gewoon een vast punt kiezen en daar blijven liggen, dan komen de golven vanzelf.
Ja, Marktplaats is het handigst. Scheelt veel in prijs. Je kunt ook bij Noordzee Boardstore in Scheveningen kijken, hebben ook veel tweedehands en voor een goede prijs.quote:Op maandag 9 september 2013 20:49 schreef Xenopredator het volgende:
Oke, dan wordt het voor mij ook een longboard! Ben zelf ook een lichtgewicht, weeg ongeveer hetzelfde als jou. Even kijken of ik een mooi boardje via mp oid kan vinden...
Dan is het toch wel aan te raden om voor iets groters te gaan. Een fish kan veel compenseren met de vlakkere rocker, maar met een shortboard kun je gewoon minder dagen per jaar het water op, plus dat je nog moet oefenen en dan is een shortboard helemaal niks. Je kunt overigens ook een funboard overwegen (tussen 7 en 8 voet), meer volume nog dan een fish maar wat wendbaarder dan een longboard.quote:M'n 6'3 is een shortboard!
Maasvlakte en Scheveningen zijn naar mijn mening de beste spots in de buurt van Rotterdam. Bij Scheveningen (noordzijde van de haven) kun je volgens mij inmiddels al bij drie surfscholen een board huren.quote:Is Scheveningen de beste spot in de buurt van Rotterdam? En kan ik daar ook 's avonds een board huren of dat je weet?
Hahah jaa bizar he! Stoten van 45 knopen in de avondquote:Op dinsdag 10 september 2013 19:03 schreef Kowloon het volgende:
Lekker weertje nu op de cam bij Scheveningen. Was het wat eerder op de dag geweest, dan zou ik er nog wel even in hebben willen gaan.
[ afbeelding ]
Goed plan, zo ben ik ook begonnen. Kun je ook wat meer vrijblijvend kijken of je het wel leuk vind.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:12 schreef Xenopredator het volgende:
Ik ga is even wat rondkijken op marktplaats enzo, en wie weet kom ik wel wat moois tegen. Tegen die tijd huur ik wel een board op Scheveningen!
Cleane condities zijn leuk, maar zo'n schuimbad geeft wel een kick ook. Het idee dat je zulk ruig weer gewoon de baas kunt met iets simpels als een surfboard, zeg maar.quote:Hahah jaa bizar he! Stoten van 45 knopen in de avond
ik herinner me dat de meeste boards rond de 350 kosten. Ik huurde altijd bij Scheveningen. Na het werk even het water op. In het buitenland is ook altijd wel te huren. Niet kopen scheelt iig ruimte en met board kon ik niet op de motor.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:12 schreef Xenopredator het volgende:
Thanks voor je uitleg!
Ik ga is even wat rondkijken op marktplaats enzo, en wie weet kom ik wel wat moois tegen. Tegen die tijd huur ik wel een board op Scheveningen!
[..]
Hahah jaa bizar he! Stoten van 45 knopen in de avond
Ja zo gaat het bij mij ook lopen denk! Wanneer ik zie dat er wat golven zijn voorspeld, iets eerder weg van mn werk en een boardje huren!quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:36 schreef stinkie het volgende:
[..]
ik herinner me dat de meeste boards rond de 350 kosten. Ik huurde altijd bij Scheveningen. Na het werk even het water op. In het buitenland is ook altijd wel te huren. Niet kopen scheelt iig ruimte en met board kon ik niet op de motor.
Regel maar alvast een massage voor je armen en schouders voor als je het water uit komt. Het zal hard werken worden.quote:Op maandag 16 september 2013 13:18 schreef Xenopredator het volgende:
Flink windje deze dagen ja! Van de week ook maar is naar scheveningen..misschien morgen eind van de middag. Even kijken of het wat wordt!
Welk type bodem heb je daar eigenlijk? Zand, keien, koraal?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:24 schreef ElDinosaur het volgende:
Vandaag was toch iets te hoog gegrepen.. laag tij met een overhead swell. Wel een paar golven kunnen pakken, maar op een gegeven moment in de inside vast komen zitten.Toch vervelend als je dan een stuk of 5 set golven op je ei krijgt..
Daarom zeg ik ook naast Padang Padang.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 00:39 schreef martijnnum1 het volgende:
Echte Padang Padang werkt pas bij lowtide met een swell van 2m+. Is dan wel meteen een van de moeilijkste spots van Bali
Ja stroming zal ook fors zijn bij opkomend tij vandaag.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:30 schreef ssebass het volgende:
Lijkt mij heerlijk om tegenin te peddelenVorige keer met bizar harde wind zag ik ook allemaal mensen met board en al over het strand rollen. Die werden gewoon weggeblazen. Was ook 5min in het water en meteen 15min terug lopen. Was niet te doen.
Noord-Spanje of Middellandse Zee?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 22:02 schreef stinkie het volgende:
Niet door mij. Misschien straks in Spanje tijdens vakantie.
Inmiddels lijken mijn boards wel al geclaimd door de kinderen
regio Estartit. zal golf of kitesurfen wordenquote:
Wel leuk dat surfen meer in beeld komt. Aan de andere kant vind ik surfen in competitieverband een beetje vreemd. Ben bang dat het daar commercieel van wordt.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 04:10 schreef Kowloon het volgende:
Kick. Surfen is nu zelfs een Olympische sport:
http://www.surfermag.com/(...)ow-an-olympic-sport/
Zou mooi zijn als er ook een Nederlander zich weet te kwalificeren.
Heb je een eigen sup? Lessen gehad of gewoon jezelf geleerd?quote:Op zondag 14 april 2019 12:20 schreef RoaRRR het volgende:
Ook kitesurfer hier![]()
Maar bij gebrek aan wind stap ik op de SUP.
Vorige week was met mijn 5/4 wetsuit en 3mm boots prima te doen.
Ik had geen handschoenen aan en dat voelde ik wel wanneer ik naast mijn plank lag.kkkkkkKoud!
Dus voor golfsurfen zou ik ze wel aan doen.
Ik deed het vaak, maar nu helaas bijna nooit meer.quote:Op maandag 1 april 2019 18:12 schreef Gentianella het volgende:
Enorme kick! Zijn er nog golfsurfers op fok?
Ik heb een 5/3 mm wetsuit met dubbele gesealde naden, schoenen van 5 mm, handschoenen van 3 mm en een losse muts van 3 mm. Daarmee heb ik van half april tot eind november gesurft. Wil je echt in de wintermaanden en het vroege voorjaar kunnen surfen, dan moet je echt voor een 6/5 mm hooded wetsuit gaan. Zeker met een stevige wind erbij koel je gewoon erg snel af, denk niet dat het wel meevalt want de Noordzee is meedogenloos. Met een dikker wetsuit kun je dus gewoon meer golven pakken.quote:Ik ben net terug van een heerlijke surfvakantie en overweeg nu toch echt ook eens zelf een bord aan te schaffen om in Nederland te gaan surfen. Ik twijfel alleen over welke dikte wetsuit ik moet kopen. Wat dragen jullie? Is een hooded 5/4 dik genoeg als ik nú de noorzee in wil gaan? (Waarschijnlijk met schoentjes en handschoenen?) Of heb je wel echt een 6/5 nodig? (en in de wintermaanden?) Met de kanttekening dat ik het tijdens het sporten altijd snel warm heb (met mijn teamsport ren ik tijdens de training in een hemdje rond als mijn teamgenootjes 3 thermolagen met lange mouwen dragen)
Een voordeel dat golfsurfers hebben is dat ze lekker uit de wind in het water kunnen wachten op een golf.quote:Op zondag 7 april 2019 11:30 schreef Flamarande het volgende:
Mooi weer kitesurfer hier. Heb een wetsuit van 6/5 en nog altijd koud
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |