abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130998285
Wat voor board adviseren jullie voor hier in de nederlandse golfjes?

Ik gebruik nu voor het een kiten een 6'3 NSP waveboard. Die gebruik ik vooral op choppie water, dus rockanje, brouwersdam enzo.. Maar het lijkt me ook wel tof om wat golfjes te pakken, dus...

Is dat wat voor het golfsurfen of toch een longboard aanschaffen? Binnenkort anders maar is proberen hoe ver ik op m'n waveboard kom zonder kite...
Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.
pi_130999335
Longboard, zeg maar alles vanaf 8 voet, is het beste voor de Nederlandse condities. Heb zelf een NSP 8'2 en daar kun je echt alle golven mee pakken in Nederland. Ben zelf wel een lichtgewicht (63 kg), maar als je zwaarder bent gewoon iets groter gaan.

Die 6'3 is dat een fish of een shortboard?

[ Bericht 9% gewijzigd door Kowloon op 09-09-2013 20:42:50 ]
pi_131000104
Oke, dan wordt het voor mij ook een longboard! Ben zelf ook een lichtgewicht, weeg ongeveer hetzelfde als jou. Even kijken of ik een mooi boardje via mp oid kan vinden...

M'n 6'3 is een shortboard!

Is Scheveningen de beste spot in de buurt van Rotterdam? En kan ik daar ook 's avonds een board huren of dat je weet?
pi_131000835
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 20:49 schreef Xenopredator het volgende:
Oke, dan wordt het voor mij ook een longboard! Ben zelf ook een lichtgewicht, weeg ongeveer hetzelfde als jou. Even kijken of ik een mooi boardje via mp oid kan vinden...
Ja, Marktplaats is het handigst. Scheelt veel in prijs. Je kunt ook bij Noordzee Boardstore in Scheveningen kijken, hebben ook veel tweedehands en voor een goede prijs.

quote:
M'n 6'3 is een shortboard!
Dan is het toch wel aan te raden om voor iets groters te gaan. Een fish kan veel compenseren met de vlakkere rocker, maar met een shortboard kun je gewoon minder dagen per jaar het water op, plus dat je nog moet oefenen en dan is een shortboard helemaal niks. Je kunt overigens ook een funboard overwegen (tussen 7 en 8 voet), meer volume nog dan een fish maar wat wendbaarder dan een longboard.

quote:
Is Scheveningen de beste spot in de buurt van Rotterdam? En kan ik daar ook 's avonds een board huren of dat je weet?
Maasvlakte en Scheveningen zijn naar mijn mening de beste spots in de buurt van Rotterdam. Bij Scheveningen (noordzijde van de haven) kun je volgens mij inmiddels al bij drie surfscholen een board huren. :P Hartbeach en Aloha hebben volgens mij ook allebei NSP surfboards te huur, mocht je daar specifiek naar op zoek zijn.
pi_131031649
Lekker weertje nu op de cam bij Scheveningen. Was het wat eerder op de dag geweest, dan zou ik er nog wel even in hebben willen gaan. :@

pi_131035283
Thanks voor je uitleg!

Ik ga is even wat rondkijken op marktplaats enzo, en wie weet kom ik wel wat moois tegen. Tegen die tijd huur ik wel een board op Scheveningen!

quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:03 schreef Kowloon het volgende:
Lekker weertje nu op de cam bij Scheveningen. Was het wat eerder op de dag geweest, dan zou ik er nog wel even in hebben willen gaan. :@

[ afbeelding ]
Hahah jaa bizar he! Stoten van 45 knopen in de avond :P
pi_131035929
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:12 schreef Xenopredator het volgende:
Ik ga is even wat rondkijken op marktplaats enzo, en wie weet kom ik wel wat moois tegen. Tegen die tijd huur ik wel een board op Scheveningen!
Goed plan, zo ben ik ook begonnen. Kun je ook wat meer vrijblijvend kijken of je het wel leuk vind.

quote:
Cleane condities zijn leuk, maar zo'n schuimbad geeft wel een kick ook. Het idee dat je zulk ruig weer gewoon de baas kunt met iets simpels als een surfboard, zeg maar. :P
  dinsdag 10 september 2013 @ 22:36:43 #208
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_131044700
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:12 schreef Xenopredator het volgende:
Thanks voor je uitleg!

[..]

ik herinner me dat de meeste boards rond de 350 kosten. Ik huurde altijd bij Scheveningen. Na het werk even het water op. In het buitenland is ook altijd wel te huren. Niet kopen scheelt iig ruimte en met board kon ik niet op de motor.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_131046945
IJmuiden Munitiestort nu golfhoogte 5,5 m met 9 sec golfperiode. :{ :') Morgenochtend surfen. :D

pi_131056014
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 22:36 schreef stinkie het volgende:

[..]

ik herinner me dat de meeste boards rond de 350 kosten. Ik huurde altijd bij Scheveningen. Na het werk even het water op. In het buitenland is ook altijd wel te huren. Niet kopen scheelt iig ruimte en met board kon ik niet op de motor.
Ja zo gaat het bij mij ook lopen denk! Wanneer ik zie dat er wat golven zijn voorspeld, iets eerder weg van mn werk en een boardje huren!
pi_131058660
Vanochtend wezen nog surfen (Scheveningen-Zuid). Eén grote puinhoop maar toch nog wat golven gepakt, en dan gaat het wel ineens heel hard op mijn semi-longboard. :D Ik moest alle zeilen bij zetten om niet te nosediven. :P
pi_131234932
Flink windje deze dagen ja! Van de week ook maar is naar scheveningen..misschien morgen eind van de middag. Even kijken of het wat wordt!
pi_131238331
Morgen eind van middag richting de avond komt er een offshore windje te staan in Scheef. Ik weet wel waar ik dan te vinden ben. :D
pi_131238510
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:18 schreef Xenopredator het volgende:
Flink windje deze dagen ja! Van de week ook maar is naar scheveningen..misschien morgen eind van de middag. Even kijken of het wat wordt!
Regel maar alvast een massage voor je armen en schouders voor als je het water uit komt. Het zal hard werken worden. :P
pi_131238635
Ook veel regen morgen eind van de middag, extra clean dus en minder zout.
pi_131250400
Hahah we gaan het zien!!

Ziet er nu op de cam wel lekker ruig uit moet ik zeggen..
Even kijken of ik het op m'n shortboard ga proberen of toch maar even een longboard huur :)

Maar ik begreep dat er een bepaalde stroming was aan de havenhoofd, dat je niet de branding door hoeft te peddelen..klopt dat? Dat zou natuurlijk ideaal zijn!
pi_131259840
Ja, vlak (hooguit 5 meter breed) langs het noordelijk havenhoofd en in minder mate het zuidelijk havenhoofd is er stroming richting zee in Scheveningen. Deze stroming is het sterkst als ook op zee zelf de meeste stroming staat, dus bij golven met een noordcomponent, wind met een noordcomponent en afgaand tij. Ik heb wel eens gehad dat ik echt in no-time weer achterin lag. :)

Maar pas op, zorg dat je surfboard goed kan beheersen en bij het noordelijk havenhoofd moet je niet met de knik er in mee peddelen, anders kan de KNRM je van het stortsteen komen plukken. ;) En soms is het ook wel erg druk en kun je als meer beginnende surfen beter de wat rustiger plekken opzoeken (meer richting het noorden, voorbij de vuurtoren). Dat oefent ook een stuk prettiger want je weet dan zeker dat niet tegen anderen aan surft en je kunt meer golven pakken.
pi_131322379
Nog iemand wezen varen gisteren? Ik niet, vond de weersvoorspellingen niet aantrekkelijk genoeg (winddraaiing kwam later door volgens het weermodel dat ik volg), maar aan Surfweer te lezen is het gisterenavond nog aardig los gegaan.
pi_132035634
Laatste paar dagen eindelijk weer in het water geweest om te surfen ipv duiken.. Ongelofelijk hoe snel je weer verslaafd bent na een paar redelijke ritjes.

De swell die Lombok momenteel bereikt is zo'n 4-5 meter.. Alle spots die niet in de beschutting liggen van een baai zijn echt bizar hoog, zelfs van een grote afstand kan je gewoon muren van water op het rif zien knallen. Gelukkig zijn er wat beschutte spots die middel-schouder hoog zijn, meer dan hoog genoeg met de kracht die er hier achter zit als je al een jaar of 2 niet gesurfd hebt. :')
pi_132035955
In NL gaat het nu ook prima hoor. 2 meter @ 8-10 seconden. :')14.gif
pi_132071961
Weinig mis mee voor Nederlandse begrippen. :Y

Vandaag was toch iets te hoog gegrepen.. laag tij met een overhead swell. Wel een paar golven kunnen pakken, maar op een gegeven moment in de inside vast komen zitten. :') Toch vervelend als je dan een stuk of 5 set golven op je ei krijgt..
pi_132092178
Toch wel vette herfstsurf in NL. :D

(Van Surfweer.nl, door Tom)
pi_132092211
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 16:24 schreef ElDinosaur het volgende:
Vandaag was toch iets te hoog gegrepen.. laag tij met een overhead swell. Wel een paar golven kunnen pakken, maar op een gegeven moment in de inside vast komen zitten. :') Toch vervelend als je dan een stuk of 5 set golven op je ei krijgt..
Welk type bodem heb je daar eigenlijk? Zand, keien, koraal?
pi_132093337
Zag die foto voorbij komen op Facebook. Ziet er inderdaad goed uit!

Het meeste wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is rots/koraal. Er zijn wel plekken met beachbreaks maar die heb ik nog niet echt zien werken..
pi_132349631
Vrijdag wezen surfen bij Ter Heijde. Goed parkeren, goede golven zo aan de flank van de Zandmotor en ook nog wat zeehondjes gezien. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')