-edit- Je vraagt er omquote:Wasruimte moslims op Windesheim
ZWOLLE - Moslimstudenten hebben sinds kort een speciale wasruimte op Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle.
In de afgesloten ruimte staat een grote wasbak, stoel en een handdoekenautomaat. Het hbo heeft de faciliteit bij de stilteplek Het Heim gecreëerd, na vragen om zo'n ruimte van moslimstudenten.
Moslims moeten zich volgens de koran ritueel reinigen (handen, voeten en gezicht) voordat ze aan hun gebed beginnen. Eerder gebruikten de studenten hiervoor het invalidentoilet. "Maar daar werden we nogal vreemd aangekeken als we naar buiten kwamen. Zo van: wat moeten jullie in dat toilet? Jullie zijn toch niet gehandicapt", zegt bouwkundestudent Timur Aslan.
Nadat de studenten het probleem aanhangig maakten, werd snel tot de 'bouw' van de wasruimte besloten. Studentenpastor Bert Koetsier: "Deze ruimte is overigens speciaal voor moslims, maar niet expliciet. Ook andere gelovigen mogen er gebruik van maken, zoals joden en christenen. De praktijk leert echter wel dat momenteel alleen moslims de ruimte gebruiken."
Het Heim op Windesheim is een stilteplek waar zowel joden, christenen, moslims als niet-gelovigen samenkomen. "Het is dus niet de bedoeling dat we door deze wasruimte een 'hokje' te creëren. Daar houden we hier niet van. We willen dat mensen met verschillende geloven en overtuigingen met elkaar in contact komen, net zoals ze dat in de maatschappij doen", aldus Koetsier.
Volgens Aslan maken circa 15 tot 20 mede-moslimstudenten gebruik van de wasruimte. "En als dit straks bekender wordt, verwacht ik dat er nog wel meer moslims deze ruimte zullen gebruiken." Aslan en zijn medestudent Sinan Ulucay zijn gelukkig met de wasruimte. "We zijn blij dat de school hiervoor open staat. We konden hier al bidden en hebben nu ook een wasruimte."
Haha inderdaad, terwijl er eigenlijk niet zoveel aan de hand is.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik kan de Kamervragen voor de PVV al schrijven...
Dit toeschrijven aan 'links' is teveel eer voor de TS.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef Hephaistos. het volgende:
Grappig dat links al zozeer is opgenaaid door de PVV, dat ze zelf de rechtse reacties alvast gaan invullen.
Op z'n hoogst geestelijk.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jullie zijn toch niet gehandicapt", zegt bouwkundestudent Timur Aslan.
Kleine correctie - jezelf vaak moeten wassen omdat anders de Onzichtbare Magische Woestijngnoom boos wordt.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:29 schreef shintek het volgende:
Ach man, jezelf zovaak wassen flikker een eind op
Islamisering.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:32 schreef kwiwi het volgende:
Wat doen moslims eigenlijk op een christelijke hogeschool?
Ik ben het 100% mee eens met die stelling!quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:32 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Kleine correctie - jezelf vaak moeten wassen omdat anders de Onzichtbare Magische Woestijngnoom boos wordt.![]()
Evenzogoed, zolang bijgelovigen alleen maar zichzelf in de weg zitten met hun malle regeltjes gaan ze hun gang maar.
Die shit gaat echt veel te ver.quote:
quote:zolang bijgelovigen alleen maar zichzelf in de weg zitten met hun malle regeltjes gaan ze hun gang maar.
Vind ik ook, school is voor te leren, als je zonodig iets anders moet doen zoals bidden/muziek luisteren dan ga je dat maar in de pauze doen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Religie is een privé-aangelegenheid. Als ik in mijn vrije tijd graag muziek maak, hoeft een school dat ook niet te faciliteren. Waarom moeten leerlingen op school bidden? Laat ze dat maar, buiten de lesuren om, thuis doen.
Ik snap weinig van de vanzelfsprekendheid waarmee religie wordt gefaciliteerd. Hopelijk verandert dat nog eens.
Precies; en de kosten die je daarvoor moet maken, zijn ook voor eigen rekening. Vijf keer per dag bidden, cq. muziek willen maken, is je eigen keuze. Daar moet je dan ook de (financiële) consequenties van dragen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:48 schreef Stephan1237 het volgende:
Vind ik ook, school is voor te leren, als je zonodig iets anders moet doen zoals bidden/muziek luisteren dan ga je dat maar in de pauze doen.
Hier heb je trouwens wel gelijk in.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Religie is een privé-aangelegenheid. Als ik in mijn vrije tijd graag muziek maak, hoeft een school dat ook niet te faciliteren. Waarom moeten leerlingen op school bidden? Laat ze dat maar, buiten de lesuren om, thuis doen.
Ik snap weinig van de vanzelfsprekendheid waarmee religie wordt gefaciliteerd. Hopelijk verandert dat nog eens.
Als er bij een school een aparte wasruimte komt waar iedereen die dat wil gebruik van mag maken, wat is daar dan precies het probleem mee?quote:Op donderdag 3 februari 2011 12:12 schreef Desunoto het volgende:
Wanneer leren mensen dat religie iets persoonlijks is en niets met onderwijs te maken heeft?
Maar dan moeten ze niet dit soort politiek-correcte onzin uithalen. Flikker een eind op.
Laat ik het zo zeggen: als er dan echt bezuinigd moet worden op het hoger onderwijs, heb ik liever dat er wordt bezuinigd op allerlei randzaken dan op de onderwijsinhoud en de kwaliteit van de lessen en de begeleiding.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:59 schreef Vasilevski het volgende:
Wat een gezeur. Hogescholen en universiteiten faciliteren allerlei dingen die niks met onderwijsinhoud te maken hebben. Kijk alleen al naar de verenigingen die vaak organisatiesubsidie en bestuursbeurzen krijgen. Jullie willen dus het hoger onderwijs van alles strippen behalve de colleges en de docenten?![]()
quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Neuh. Ik vind dit een heel ander verhaal dan de vrijheid geen handen te geven. Hiermee doe je niemand kwaad en veel mensen een plezier.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan de reacties al voorspellen: islamisering!![]()
Daar kan ik wel in meevoelen, ik begrijp die gevoeligheid ook niet. Aan de andere kant kan ik niet warm of koud worden van een wasbak.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Ja, als studenten/docenten iets op de school willen zoals een eigen ruimte om te bidden/muziek te luisteren/weet ik wat moeten ze dat zelf betalen en niet de school. Als ik iets wil moet ik er ook zelf voor betalen en dat is volstrekt normaal. Ze konden dat geld voor die wasruimte beter in het onderwijs van die school stoppen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:56 schreef Boldface het volgende:
[..]
Precies; en de kosten die je daarvoor moet maken, zijn ook voor eigen rekening. Vijf keer per dag bidden, cq. muziek willen maken, is je eigen keuze. Daar moet je dan ook de (financiële) consequenties van dragen.
In dit geval gaat dat niet op, want de school maakt nu bepaalde kosten om aan die 'malle regeltjes' te kunnen voldoen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:32 schreef Telecaster het volgende:
Evenzogoed, zolang bijgelovigen alleen maar zichzelf in de weg zitten met hun malle regeltjes gaan ze hun gang maar.
Dan zie je dus gelijk huilie rechts wel niet heeft gedaan de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef Hephaistos. het volgende:
Grappig dat links al zozeer is opgenaaid door de PVV, dat ze zelf de rechtse reacties alvast gaan invullen.
Dan moet het al helemaal kunnen. Hoewel ik tegen gelovige scholen ben en gelovig onderwijs, vind ik zo'n initiatief niet verkeerd. Er zijn nou eenmaal veel gelovigen en het is een kleine moeite om zo'n plek naar hun wensen te maken. Iedereen blij.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:07 schreef Knip het volgende:
Als ik het goed begrijp gaat het om een stilteplek, waar mensen van alle religies zich kunnen terugtrekken om hun ding te doen. Speciale services voor hen die dat willen: Een wasbak, waar iemand zich even kan opfrissen. Beetje overtrokken dat dit alleen voor moslims zou gelden.
Zou een new age-aanhanger die even wil mediteren niet even de negatieve energieën uit zijn astrale lichaam willen spoelen met een beetje koud water?
Zou een Hindoe die zijn eigen Ganeesha-beeldje heeft meegenomen dit niet even willen reinigen?
Zou een gereformeerde niet even de smaak van pepermunt uit zijn mond willen wegspoelen?
Zou een jood, die een droge mond heeft gekregen van het matzes eten niet even een slokje water willen drinken?
Stemmingmakerij dit bericht.
Misschien omdat het een christelijke school is en erg veel mensen gelovig zijn? Als er maar genoeg vraag zou zijn naar een muziekruimte, waar jij het over hebt, dan zou die er mogelijk ook komen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Ach kom, school is veel meer dan dat. En als de scholen op een bepaalde manier de leerlingen en hun wensen tegemoet willen komen, moeten ze dat vooral doen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:48 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Vind ik ook, school is voor te leren, als je zonodig iets anders moet doen zoals bidden/muziek luisteren dan ga je dat maar in de pauze doen.
Tja voor de confessionelen is artikel 23 van de grondwet bij kans heilig. Dus voorlopig verandert dit niet.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Was het ook zo raar toen christelijke scholen nog hun eigen kapel of kerk hadden speciaal voor hun smaakje geloof?quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:05 schreef Gia het volgende:
Het zou pas raar zijn als die ruimte 'slechts voor moslims' zou zijn.
Bijvoorbeeld de Pabo studie aan het windesheim is duidelijk met christelijke grondslag.quote:Op donderdag 3 februari 2011 12:12 schreef Desunoto het volgende:
Wanneer leren mensen dat religie iets persoonlijks is en niets met onderwijs te maken heeft?
Op Windesheim kom je gelukkig niet zoveel in aanraking met religie. Behalve dat het de naam 'Christelijke' draagt en dat er dicht bij de ingang van het hoofdgebouw soms een videoscherm staat met Bijbelteksten erop (of altijd? maar ik let er niet op). En er lopen wat Christelijke mensen rond, maar die heb je overal.
Ze draaien daar niet door in elk geval dus dat zit wel goed. Ik geloof in niets en ik vind het daar wel best.
Maar dan moeten ze niet dit soort politiek-correcte onzin uithalen. Flikker een eind op.
quote:Maar ook waardenvol, omdat je handelt vanuit waarden en normen en de christelijke identiteit. De christelijke identiteit vormt een belangrijke basis voor de opleiding. Je loopt stages op christelijke basisscholen en begeleidt kinderen bij hun levensbeschouwelijke vorming.
Ofniet! en als ik mijn handen wil wassen in die 'moslim geclaimde ruimte' dan doe ik dat lekker, niemand die me tegenhoudt.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de Pabo studie aan het windesheim is duidelijk met christelijke grondslag.
[..]
Vertel. Nooit van gehoord binnrn een school. Wel dat er in noodgevallen een kerkdienst in een gymzaal werd gehouden, maar nog nooit gehoord van een aparte ruimte voor christelijke mensen die zich dan even terug konden trekken om te bidden. Ben nu echt nieuwsgierig.quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Was het ook zo raar toen christelijke scholen nog hun eigen kapel of kerk hadden speciaal voor hun smaakje geloof?
Kerk is wel wat anders dan een wasruimte!quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Was het ook zo raar toen christelijke scholen nog hun eigen kapel of kerk hadden speciaal voor hun smaakje geloof?
Een christelijke grondslag onderschrijven wil niet zeggen dat je Christen moet zijn of moet voorlezen uit de bijbel.quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de Pabo studie aan het windesheim is duidelijk met christelijke grondslag.
[..]
Wat in die quote staat doet mij toch anders denken.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Een christelijke grondslag onderschrijven wil niet zeggen dat je Christen moet zijn of moet voorlezen uit de bijbel.
Ik ben ze wel tegengekomen. Een kerk of kapel als integraal onderdeel van een onderwijsinstelling.quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Vertel. Nooit van gehoord binnrn een school. Wel dat er in noodgevallen een kerkdienst in een gymzaal werd gehouden, maar nog nooit gehoord van een aparte ruimte voor christelijke mensen die zich dan even terug konden trekken om te bidden. Ben nu echt nieuwsgierig.
Een kapel in een christelijke school, terwijl je vast overal mocht bidden op een christelijke school. Maar vertel
Het doel van beiden is zo ongeveer hetzelfde hoor.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Kerk is wel wat anders dan een wasruimte!
De moskee is ook voor moslims en niet voor joden.
Omdat je waarschijnlijk geen flauw benul hebt wat de Christelijke identiteit behelst of een Christelijke vorming.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat in die quote staat doet mij toch anders denken.
Toch wordt dat wel van de studenten verwacht. Bij de studie bouwkunde zal dat anders zijn maar juist in zoiets als een pabo komt de levensbeschouwing wel naar voren.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Een christelijke grondslag onderschrijven wil niet zeggen dat je Christen moet zijn of moet voorlezen uit de bijbel.
Lees: geloven in een sprookjequote:Op donderdag 3 februari 2011 14:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het doel van beiden is zo ongeveer hetzelfde hoor.
Vroeger was er een broederschool of een nonnenschool bij een kerk of kapel.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ben ze wel tegengekomen. Een kerk of kapel als integraal onderdeel van een onderwijsinstelling.
Mwa, in het ene was je de zonden van je af, in het andere de vuiligheid.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het doel van beiden is zo ongeveer hetzelfde hoor.
Ik heb het niet alleen over die christelijke identiteit, maar ook dit:quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat je waarschijnlijk geen flauw benul hebt wat de Christelijke identiteit behelst of een Christelijke vorming.
In de schoolgids van de Basisschool waar onze kinderen op gezeten hebben, staat ook dat ouders die hun kinderen daar naar school doen de Christelijke grondslag moeten onderschrijven en daarmee de Christelijke normen en waarden. En slechts, ik schat, 40 % van de leerlingen is gedoopt.
Er wordt dus duidelijk wel wat mee gedaan. Als non-christen kan je dan beter naar de katholieke pabo gaan. Kan je ook de richting kiezen van het montessori onderwijs bijvoorbeeld en niet enkel stage lopen op christelijke basisscholen.quote:Je loopt stages op christelijke basisscholen en begeleidt kinderen bij hun levensbeschouwelijke vorming
Op de meeste Christelijke scholen, en dan laat ik de streng gereformeerde even buiten beschouwing, behelst het levensbeschouwelijk onderwijs tegenwoordig niet meer dan een programma 'leefstijl', wat vooral gaat over het leven in een maatschappij, samen met anderen. Hoe je dat doet, wat er van je verwacht wordt, wanneer je dat goed doet.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch wordt dat wel van de studenten verwacht. Bij de studie bouwkunde zal dat anders zijn maar juist in zoiets als een pabo komt de levensbeschouwing wel naar voren.
Ahum, een katholieke pabo is geen christelijke pabo?quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:22 schreef -Strawberry- het volgende:
Er wordt dus duidelijk wel wat mee gedaan. Als non-christen kan je dan beter naar de katholieke pabo gaan. Kan je ook de richting kiezen van het montessori onderwijs bijvoorbeeld en niet enkel stage lopen op christelijke basisscholen.
Klopt, als het aan mij ligt schaffen we artikel 23 af.quote:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je daar meer keuzevrijheid hebt en de nadruk niet zo ligt op het christelijke.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Ahum, een katholieke pabo is geen christelijke pabo?
Zie verder mijn andere reacties, geen zin in herhalingen.
Afschaffen niet, maar aanpassen wel.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt, als het aan mij ligt schaffen we artikel 23 af.
Jij denkt nog steeds dat 'het christelijke' gaat over kerkelijk, bijbels e.d.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je daar meer keuzevrijheid hebt en de nadruk niet zo ligt op het christelijke.
Wat is "de" Christelijke identiteit..?quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat je waarschijnlijk geen flauw benul hebt wat de Christelijke identiteit behelst
Artikel 23 gaat specifiek over onderwijs en de financiering daarvan.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Afschaffen niet, maar aanpassen wel.
Artikel 23 zou alleen moeten gaan over het niet vervolgd worden vanwege een godsdienst, dus in die zin 'vrijheid'. Het wordt nu te vaak misbruikt. Alles moet maar vallen onder vrijheid van godsdienst.
Ja, je mag in Nederland moslim zijn, maar nee, je mag niet eisen dat je dan onder werktijd mag bidden.
Oops, sorry, dacht dat het om godsdienstvrijheid ging.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Artikel 23 gaat specifiek over onderwijs en de financiering daarvan.
Maar als je je huisvarkentje wilt wassen? Wat dan? Houdt dan de tolerantie opeens op?quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:33 schreef shintek het volgende:
[..]
Ofniet! en als ik mijn handen wil wassen in die 'moslim geclaimde ruimte' dan doe ik dat lekker, niemand die me tegenhoudt.
Ik vermoed dat je dan al eerder raar aangekeken wordt in die school. Kan me niet voorstellen dat het meenemen van huisdieren daar erg gewenst is.quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:14 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar als je je huisvarkentje wilt wassen? Wat dan? Houdt dan de tolerantie opeens op?
Snap ik dus ook niet.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Het volkslied is wat ongebruikelijk maar een dagelijkse christelijke opening is niet ongebruikelijk en religieuze symbolen ook niet.quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:30 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Snap ik dus ook niet.
Anyway, als dit dus kan, dan vind ik ook dat in elk lokaal een kruis mag hangen en de dag begonnen mag worden met het zingen van ons volkslied en een paar psalmen.
Oftewel wat mensen prima kunnen zonder een oud verzonnen boek waar moorden tussengepropt zit.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij denkt nog steeds dat 'het christelijke' gaat over kerkelijk, bijbels e.d.
Dat is niet het geval.
Juist het katholieke onderwijs, waar onze kinderen zaten, houdt vast aan christelijke normen en waarden. En dan gaat het over het functioneren in je gezin, in je school, in je wijk, in je kerk (als je gelovig bent én daar ook komt), in je stad, in je land, met de mensen om je heen.
Christelijk zijn heeft niet per se te maken met kerkelijk zijn. Christelijk zijn heeft niet per se te maken met uit de bijbel lezen. Christelijk zijn betekent niet meer en niet minder dan leven in de geest van Jezus. Oftewel, klaar staan voor iedereen, zonder onderscheid te maken, hulp en zorg bieden waar nodig, je houden aan de 10 geboden (maar wie doet dat niet?), aardig zijn voor elkaar.
Ach ja..quote:Ergernis over wasruimte voor moslims
ZWOLLE - Dat op Hogeschool Windesheim in Zwolle onlangs een speciale wasruimte voor moslims is geopend waar ze hun gezicht, handen en voeten ritueel kunnen reinigen voor het gebed, is bij veel Nederlanders slecht gevallen.
„Dit is toch echt niet normaal. Je komt op de hogeschool om te studeren. Bidden doe je gewoon thuis. Het wordt steeds gekker in Nederland. Wat een onzin”, aldus John in Amsterdam.
Sinds enkele weken is de wasruimte in gebruik. „Er studeren enkele honderden moslims bij ons. Volgens de officiële voorschriften moeten moslims vijf keer per dag bidden. Niet elke moslim doet dat overigens hoor. Van een groep moslimstudenten kwam de vraag naar een speciale ruimte omdat het wassen in het invalidentoilet niet zo praktisch was”, aldus studentenpastor Koetsier.
Delen
Volgens de pastor wordt op de christelijke hogeschool een open houding aangenomen naar andere gelovigen. De stilteruimte wordt door veel christelijke studenten ook wel gebruikt om te mediteren. De pastor wil de leerlingen leren de gezamenlijke ruimte te delen. „We willen zeker niet iedereen in een hokje stoppen maar gewoon respectvol met elkaar om gaan.”Deze gedachtegang delen veel mensen niet, getuige de vele honderden reacties die binnenkwamen op Telegraaf.nl. „Kan iemand mij misschien uitleggen wat de functie is van op school bidden en je wassen? Volgens mij ga je naar school om te leren, niet om te bidden. ’’, zegt Gerard Wouters in Hoofddorp.
Dat doen ze mogelijk al op een christelijke school waar men zelfs een studentenpastoor heeft?quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:30 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Snap ik dus ook niet.
Anyway, als dit dus kan, dan vind ik ook dat in elk lokaal een kruis mag hangen en de dag begonnen mag worden met het zingen van ons volkslied en een paar psalmen.
Weet niet hoor, maar vroeger begonnen wij elke schooldag met een gebed en een psalm.quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:30 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Snap ik dus ook niet.
Tja viel te verwachten. Hier op FOK zijn de reacties al niet veel anders...quote:
Je vind het gek dat een christelijke school geloofsbelijding propageert?quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Tja, John uit Amsterdam, in Zwolle en omstreken wordt het geloof nog een stuk serieuser genomen.quote:„Dit is toch echt niet normaal. Je komt op de hogeschool om te studeren. Bidden doe je gewoon thuis. Het wordt steeds gekker in Nederland. Wat een onzin”, aldus John in Amsterdam.
Ene John uit Amsterdam en een pipo uit Hoofddorp spreken zich uit over een wasruimte voor moslims in Zwolle. Waarom is dat in vredesnaam relevant, Telegraaf?quote:
Voor Amsterdam is alles ten westen van Utrecht een land vol achterlijke boeren ofzo. En het grootste afzetgebied van de Telegraaf is toch Amsterdam.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ene John uit Amsterdam en een pipo uit Hoofddorp spreken zich uit over een wasruimte voor moslims in Zwolle. Waarom is dat in vredesnaam relevant, Telegraaf?
Ja oke, maar dan nog. Persoonlijk vind ik die vorm van civiele journalistiek achterlijk en absoluuut niet interessant. Plots moet het ons interesseren wat Willen uit Lutjebroek van een bepaald onderwerp vindt. En dan krijg je dus van die simplistische reaties: "Wat denken ze wel niet, daar in Zwolle?"quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Voor Amsterdam is alles ten westen van Utrecht een land vol achterlijke boeren ofzo. En het grootste afzetgebied van de Telegraaf is toch Amsterdam.
Helaas wel.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:11 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Tja, John uit Amsterdam, in Zwolle en omstreken wordt het geloof nog een stuk serieuser genomen.
Dat is dus het hele punt. Je hoeft geen gebruik te maken van dat hok. Dus waar maak mensen zich in vredesnaam druk om? Die onverdraagzaamheid begint mij flink de strot uit te komen. "Als er iets wordt gebouwd waar ik zelf geen gebruik van maak, dan moet het maar verdwijnen", zo luidt de heersende opinie. Maar de voornaamste reden achter alle ophef, is natuurlijk het feit dat moslims een pleziertje wordt gegund. Dat trekken bepaalde landgenoten erg slecht. Als er bijvoorbeeld een lokaal in Windesheim wordt ingericht als kerk, dan had geen haan er naar gekraaid.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Helaas wel.
Al vind ik dit geen verkeerde zaak. Er mag ook best zo'n ruimte zijn op openbare scholen, als het onderwijs zelf er maar niet onder te lijden heeft. Je wordt niet verplicht er gebruik van te maken en daar gaat het om. Bovendien is meditatie voor iedereen.
Dat zeg ik toch!!quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:58 schreef shintek het volgende:
[..]
Oftewel wat mensen prima kunnen zonder een oud verzonnen boek waar moorden tussengepropt zit.
Wij niet.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Weet niet hoor, maar vroeger begonnen wij elke schooldag met een gebed en een psalm.
Je kunt ook gewoon normaal doen, zonder dat het begrip christen ook maar enige rol van betekenis speelt. In mijn optiek leef je dan niet volgens een christelijke grondslag, maar gedraag je je gewoon normaal, zal het een normaal mens betaamt.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch!!
Je kunt prima leven volgens een Christelijke grondslag, zonder Christen te zijn.
Daar zijn naar mijn weten ook geen richtlijnen voor. Scholen hebben de vrijheid om dat deel zelf in te vullen. Wij moesten bijvoorbeeld ook psalmen instuderen en op vrijdagochtend zingen/voordragen. Dat zie je vrijwel nergens.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij niet.
Onze kinderen begonnen met een versje om de dag te begroeten, geen gebed, maar wel iets gezamenlijks.
Zelfde school overigens.
Op de middelbare school moesten we, als het eerste uur Engels was, wel het Onze Vader in het Engels bidden. Maar dat lag dus meer aan de lerares dan aan de school. Bij de andere vakken was dat niet.
Die wasruimte is toch niet om te bidden!! Daar hebben ze al een stilteruimte voor. Die wasruimte is voor het reinigen alvorens te gaan bidden. En iedereen mag die wasruimte gebruiken. Dus ook voor niet geloofsgerelateerde zaken.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:10 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je vind het gek dat een christelijke school geloofsbelijding propageert?
Dus Windesheim zet een plek opzij waar gelovigen kunnen bidden, daarmee bieden ze een extra faciliteit en dienst aan studenten en worden zo aantrekkelijker om daar onderwijs te volgen. Niet alleen voor gelovigen maar ook voor niet-gelovigen die betrokkenheid van een instantie bij haar studenten hoog achten.
Niets mis mee, niemand wordt gedwongen van de ruimtes gebruik te maken en niemand wordt extra belast voor de kosten (want wat kost het verbouwen van een kleine ruimte nou, niets, een schijntje).
Dan zie ik al helemaal niet in wat het probleem is met zo'n wasruimtequote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Die wasruimte is toch niet om te bidden!! Daar hebben ze al een stilteruimte voor. Die wasruimte is voor het reinigen alvorens te gaan bidden. En iedereen mag die wasruimte gebruiken. Dus ook voor niet geloofsgerelateerde zaken.
Daar is toch niks mis mee. En als iemand die niet Christen is, en zich normaal gedraagt naar een Christelijke school wil, kan dat dus ook.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon normaal doen, zonder dat het begrip christen ook maar enige rol van betekenis speelt. In mijn optiek leef je dan niet volgens een christelijke grondslag, maar gedraag je je gewoon normaal, zal het een normaal mens betaamt.
Mensen zonder geestelijke stoornis hebben geen sprookjesboekje dat bol staat van moord, verkrachting en genocide en de dreiging van eeuwige marteling in naam van een *kuch* liefhebbende god nodig om andere mensen normaal te behandelen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar voor dergelijk gedrag hoef je geen christen te zijn, zoals je zelf ook zegt.
Maar het mag wel.
Dat is toch wel apart de verhouding tussen het eerste en laatste deel van je postquote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:43 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Mensen zonder geestelijke stoornis hebben geen sprookjesboekje dat bol staat van moord, verkrachting en genocide en de dreiging van eeuwige marteling in naam van een *kuch* liefhebbende god nodig om andere mensen normaal te behandelen.
Want..?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is toch wel apart de verhouding tussen het eerste en laatste deel van je post
Dat zeg ik nou al tig keer!! Om je Christelijk te gedragen, heb je inderdaad geen bijbel nodig. Ook geen kerk. Je christelijk gedragen betekent je gedragen zoals Christus. Jezus dus. Dat staat los van de bijbel.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:43 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Mensen zonder geestelijke stoornis hebben geen sprookjesboekje dat bol staat van moord, verkrachting en genocide en de dreiging van eeuwige marteling in naam van een *kuch* liefhebbende god nodig om andere mensen normaal te behandelen.
Eerst alle gelovigen uitmaken geestelijk gestoorden en dan beginnen over normaal behandelen...quote:
Niet zelf kunnen bedenken wat een normale manier is om elkaar te behandelen maar slaafs de voorschriften van een fabelfiguur opvolgen om onder eeuwige marteling uit te komen heeft in elk geval niets met moraal te maken.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:58 schreef du_ke het volgende:
[..]Eerst alle gelovigen uitmaken geestelijk gestoorden en dan beginnen over normaal behandelen...
Oh ja. Zolang je het maar als een literair werk bekijkt is er verder weinig aan de hand.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
En daar heb je inderdaad geen boekje voor nodig. Maar er is niks mis mee als mensen wel lezen over het NT en OT. Net zoals mensen lezen over de holocaust. Daarmee sta je nog niet achter wat er destijds gebeurd is, allemaal.
Onzin. Mensen die gedoopt zijn, kunnen dat ook best zelf bedenken, maar ze zijn met een geloof opgegroeid. Maakt het iets uit of je kinderen leert hoe ze zich behoren te gedragen in de maatschappij, gewoon omdat dat zo hoort, of wanneer je ze zo opvoedt, omdat je dan leeft zoals Jezus dat wil.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:01 schreef Telecaster het volgende:
Niet zelf kunnen bedenken wat een normale manier is om elkaar te behandelen maar slaafs de voorschriften van een fabelfiguur opvolgen om onder eeuwige marteling uit te komen heeft in elk geval niets met moraal te maken.
Ja, want alsmaar tolerant zijn tegen religieuze intolerantie is een recept voor succes natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:15 schreef Dagonet het volgende:
Sowieso, mensen die claimen tegen geloof te zijn omdat het zo onverdraagzaam zou zijn en dan alle gelovigen geestelijk gestoord noemen zijn zelf te debiel voor woorden als ze niet zien hoe hypocriet ze zijn.
Welk bewijs heb je daarvoor? Voor een historische Jezus is geen enkel bewijs.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Overigens is Jezus geen sprookjesfiguur. Hij heeft werkelijk geleefd.
Ach, ik vind gelovigen ook een beetje gek, maar heb wel respect voor andere manieren van denken. Ik ben namelijk niet De Man Die Weet Hoe Het Echt Zit.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:15 schreef Dagonet het volgende:
Sowieso, mensen die claimen tegen geloof te zijn omdat het zo onverdraagzaam zou zijn en dan alle gelovigen geestelijk gestoord noemen zijn zelf te debiel voor woorden als ze niet zien hoe hypocriet ze zijn.
Nee, die apostelen hebben allemaal toevallig ongeveer hetzelfde verhaal verzonnen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:18 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Welk bewijs heb je daarvoor? Voor een historische Jezus is geen enkel bewijs.
Onzin, 99% van de gelovigen zullen je prima behandelen ook al zijn ze het niet met je eens. Het zijn de atheisten die zich zeer militant en onverdraagzaam jegens gelovigen opstellen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:17 schreef Telecaster het volgende:
Waarom zou ik een ideologie die mij een minderwaardige zondaar zonder moraal vindt met alle egards moeten behandelen? Respect is voor veel bijgelovigen volstrekt eenrichtingsverkeer.
Christenen die intolerant zijn tegen niet-gelovigen zijn niet erg christelijk bezig.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:17 schreef Telecaster het volgende:
Ja, want alsmaar tolerant zijn tegen religieuze intolerantie is een recept voor succes natuurlijk.
...
Waarom zou ik een ideologie die mij een minderwaardige zondaar zonder moraal vindt met alle egards moeten behandelen? Respect is voor veel bijgelovigen volstrekt eenrichtingsverkeer.
De oudste exemplaren van die verhalen dateren van een paar honderd jaar na dato.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, die apostelen hebben allemaal toevallig ongeveer hetzelfde verhaal verzonnen.
Ah ja. Je bent tegenwoordig al uiterst onverdraagzaam als je niet in sprookjes gelooft.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Onzin, 99% van de gelovigen zullen je prima behandelen ook al zijn ze het niet met je eens. Het zijn de atheisten die zich zeer militant en onverdraagzaam jegens gelovigen opstellen.
Knap dat je die constatering uit de reactie van Dagonet haalt.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:21 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ah ja. Je bent tegenwoordig al uiterst onverdraagzaam als je niet in sprookjes gelooft.
Jezus dreigt in de bijbel de hele tijd iedereen met de hel die niet onvoorwaardelijk in hem als messias gelooft, roept op zijn vijanden voor zich te brengen en dood te slaan, zegt dat hij met het zwaard gekomen is en families uit elkaar drijft...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Christenen die intolerant zijn tegen niet-gelovigen zijn niet erg christelijk bezig.
Jezus maakte ook geen onderscheid, namelijk.
Als het gebasseerd was op één verhaal, had je een punt. Maar er zijn meerdere evangeliën gevonden die allemaal praktisch hetzelfde vertellen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:21 schreef Telecaster het volgende:
[..]
De oudste exemplaren van die verhalen dateren van een paar honderd jaar na dato.
Verhaaltjes zijn geen histrisch bewijs. Tenzij je een stripboek ziet als hard bewijs voor het bestaan van Superman.
Ik zou je bronnen daar nog maar eens op naslaan, aangezien de oudste geschriften uit het eind van de 1e eeuw, begin 2e stammen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:21 schreef Telecaster het volgende:
De oudste exemplaren van die verhalen dateren van een paar honderd jaar na dato.
Dan verwacht ik wat meer onderbouwing van de zogenaamde "onverdraagzaamheid van militante atheisten".quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Knap dat je die constatering uit de reactie van Dagonet haalt.
Evenzogoed allesbehalve contemporair, dus.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik zou je bronnen daar nog maar eens op naslaan, aangezien de oudste geschriften uit het eind van de 1e eeuw, begin 2e stammen.
Nonsens.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:21 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ah ja. Je bent tegenwoordig al uiterst onverdraagzaam als je niet in sprookjes gelooft.
Kun je even een verwijzing geven waar Jezus daarmee dreigt?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:23 schreef Telecaster het volgende:
Jezus dreigt in de bijbel de hele tijd iedereen met de hel die niet onvoorwaardelijk in hem als messias gelooft, roept op zijn vijanden voor zich te brengen en dood te slaan, zegt dat hij met het zwaard gekomen is en families uit elkaar drijft...
Nee, je bent uiterst onverdraagzaam als je iedereen die gelooft een geestelijk gestoord persoon noemt zoals jij dat doet. Is er ooit een gelovige geweest die hetzelfde tegen jou heeft gezegd?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:21 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nou, vertel eens. Wat voor last heb je van "militante atheisten"?quote:
Oh ja. Zo vaak.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:24 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, je bent uiterst onverdraagzaam als je iedereen die gelooft een geestelijk gestoord persoon noemt zoals jij dat doet. Is er ooit een gelovige geweest die hetzelfde tegen jou heeft gezegd?
Wetenschappers dateren de oudste teksten uit het NT rond het jaar 60.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:24 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Evenzogoed allesbehalve contemporair, dus.
Ze hebben er nogal moeite mee anderen normaal te behandelen en zijn daarmee erg bekwaam in het verpesten van de sfeer.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:26 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nou, vertel eens. Wat voor last heb je van "militante atheisten"?
Zorgen "militante atheisten" ervoor dat je niet naar de winkel kan als je dat wil? Dat cartoons, toneelstukken en tentoonstellingen worden verboden? Dat onwetenschappelijke onzin als ID het onderwijs in wordt gesmokkeld? Dat stamcelonderzoek tegengewerkt wordt? Dat je geen einde aan je leven mag maken als je ongeneeslijk ziek bent?
Maar natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Kun je even een verwijzing geven waar Jezus daarmee dreigt?
Welke wetenschappers? Bron graag.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wetenschappers dateren de oudste teksten uit het NT rond het jaar 60.
Ach, wij roepen tenminste niet op tot het doden van anders- en nietgelovigen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ze hebben er nogal moeite mee anderen normaal te behandelen en zijn daarmee erg bekwaam in het verpesten van de sfeer.
Nee je noemt de geestelijk gestoord. Dat is ongeveer even achterlijk.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:32 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ach, wij roepen tenminste niet op tot het doden van anders- en nietgelovigen.
Tel Uw zegeningen.
Elke discussie die ook maar over iets enigszins religieus gaat wordt verstoord door mensen die menen te moeten komen melden dat het over sprookjesboeken en geestelijk gestoorden gaat. Dat draagt totaal niets bij, verstoort de discussie en toont aan dat militant atheisten ontzettend intolerant zijn. In Nederland is het tegenwoordig bijna onmogelijk om zo nog een discussie over geloof te voeren aangezien er altijd één partij als een klein kind staat te jengelen met de vingers in de oren. Iedereen moet het met hun eens zijn of ze zijn geestelijk incapabel.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:26 schreef Telecaster het volgende:
Nou, vertel eens. Wat voor last heb je van "militante atheisten"?
Over volwassen argumenten gesproken.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Elke discussie die ook maar over iets enigszins religieus gaat wordt verstoord door mensen die menen te moeten komen melden dat het over sprookjesboeken en geestelijk gestoorden gaat. Dat draagt totaal niets bij, verstoort de discussie en toont aan dat militant atheisten ontzettend intolerant zijn. In Nederland is het tegenwoordig bijna onmogelijk om zo nog een discussie over geloof te voeren aangezien er altijd één partij als een klein kind staat te jengelen met de vingers in de oren. Iedereen moet het met hun eens zijn of ze zijn geestelijk incapabel.
Maar hey, als jij dat een normale manier van gespreksvoering vindt, prima hoor, doe de groeten aan je juf en veel plezier in de zandbak. Maar laat de gesprekken dan over aan volwassenen.
^ Funk, Robert W.; Roy W. Hoover, and the Jesus Seminar (1993). The five Gospels: the search for the authentic words of Jesus: new translation and commentary. New York, New York: Macmillan. ISBN 0025419498.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:31 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Welke wetenschappers? Bron graag.
Ik heb je je nog niet zien verontschuldigen voor je uitspraak dat alle gelovigen geestelijk gestoord zijn. In mijn ogen verdien je geen betere behandeling dan een opstandige kleuter die eigenlijk aan een middagdutje toe is.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:34 schreef Telecaster het volgende:
Over volwassen argumenten gesproken.
Dat zegt natuurlijk niet bijzonder veel over het waarheidsgehaltequote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wetenschappers dateren de oudste teksten uit het NT rond het jaar 60.
In zo'n korte tijd zoveel geschriften over dezelfde persoon in die tijd is niet iets dat dan zomaar verzonnen kan zijn. Geen enkele historicus die zegt dat Jezus een persoon met bovennatuurlijke krachten was maar wel dat er een zeer charismatische rabbi Yoshua Bin Yosef heeft rondgelopen als een soort Ghandi die door de Romeinen als staatsgevaarlijk werd bevonden.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:38 schreef KoosVogels het volgende:
Dat zegt natuurlijk niet bijzonder veel over het waarheidsgehalte
Daar ik niet meer van hem las is dit uit de losse pols :quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:37 schreef Dagonet het volgende:
Ik heb je je nog niet zien verontschuldigen voor je uitspraak dat alle gelovigen geestelijk gestoord zijn. In mijn ogen verdien je geen betere behandeling dan een opstandige kleuter die eigenlijk aan een middagdutje toe is.
Andere perioden, jaartallen e.d. dan wel!? oh maker van open deuren?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:38 schreef KoosVogels het volgende:
Dat zegt natuurlijk niet bijzonder veel over het waarheidsgehalte
Fijn dat jij een instelling voorschrijft wat ze wel en niet mogen doen om zichzelf beter in de markt te plaatsen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:43 schreef Voorschrift het volgende:
Wat een onzin weer, het invalidentoilet heeft altijd gewerkt voor ze, hou 't daar dan ook maar bij.
De volgende stap is dan dat hij de keuze van bronnen gaat bekritiseren.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:44 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Daar ik niet meer van hem las is dit uit de losse pols :
telecaster is een 'bron? roeper' die dan zijn hapklare brok krijgt en dan hoor je er verder weinig inhoudelijks over, of niets, of de bron 'is niks'/ slecht'. . .
Mag Windesheim dat lekker zelf weten?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:43 schreef Voorschrift het volgende:
Wat een onzin weer, het invalidentoilet heeft altijd gewerkt voor ze, hou 't daar dan ook maar bij.
Ja, Ja, Nee.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:46 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heb je er last van? Zit het je dwars? Kom je wel eens op Windesheim?
Nee, want ik mag het blijkbaar ook niet zelf weten om er negatief over te denken. Knuffelen mag, bekritiseren niet. Trek die scheve wereld eens recht.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Mag Windesheim dat lekker zelf weten?
NL hangt vol, met voor de meesten onzichtbare, bordjes met de tekst : klagers gaan voor.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:48 schreef Voorschrift het volgende:
Nee, want ik mag het blijkbaar ook niet zelf weten om er negatief over te denken. Knuffelen mag, bekritiseren niet. Trek die scheve wereld eens recht.
Ja mag er gewoon negatief over denken maar jij hebt toch niks te zeggen over wat Windesheim doet?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, want ik mag het blijkbaar ook niet zelf weten om er negatief over te denken. Knuffelen mag, bekritiseren niet. Trek die scheve wereld eens recht.
Ze ontvangen mijn geld via overheidssubsidie, waarom mag ik er dan niks over te zeggen hebben?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja mag er gewoon negatief over denken maar jij hebt toch niks te zeggen over wat Windesheim doet?
Je mag er prima negatief over denken, maar waarom doe je dat? Je hebt er geen last van, je komt tenslotte nooit op Windesheim. Mensen op Windesheim hebben er geen last van, er is een klein hoekje van het complex omgebouwd naar een wasruimte waar iedereen die het wil gebruik van kan maken. Het kost amper iets en ze plaatsen zich er beter mee in de markt.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Omdat ik dit soort ontwikkelingen zat ben, evenals leraren die weigeren handen te gaan geven namens hun Islamitische overtuiging. Geloof praktiseer je maar thuis.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:54 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je mag er prima negatief over denken, maar waarom doe je dat? Je hebt er geen last van, je komt tenslotte nooit op Windesheim. Mensen op Windesheim hebben er geen last van, er is een klein hoekje van het complex omgebouwd naar een wasruimte waar iedereen die het wil gebruik van kan maken. Het kost amper iets en ze plaatsen zich er beter mee in de markt.
Dus op welke manier heb jíj er last van?
Dit kan je ook zeggen over bio-industrie met 20 kippen tegen elkaar aangedrukt, koeien idem enz.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:54 schreef Dagonet het volgende:
Je mag er prima negatief over denken, maar waarom doe je dat? Je hebt er geen last van, je komt tenslotte nooit op Windesheim. Mensen op Windesheim hebben er geen last van, er is een klein hoekje van het complex omgebouwd naar een wasruimte waar iedereen die het wil gebruik van kan maken. Het kost amper iets en ze plaatsen zich er beter mee in de markt.
Dus op welke manier heb jíj er last van?
Omdat men in Nederland nog niet toe is aan het afschaffen van artikel 23. Daarnaast blijft het raar dat jij voor een school wilt bepalen hoe ze hun gebouwen in mogen richten. Dat moeten ze toch lekker zelf weten?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ze ontvangen mijn geld via overheidssubsidie, waarom mag ik er dan niks over te zeggen hebben?
Die media ook met hun gestook, dat dit nieuws is.....quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:56 schreef du_ke het volgende:
Omdat men in Nederland nog niet toe is aan het afschaffen van artikel 23. Daarnaast blijft het raar dat jij voor een school wilt bepalen hoe ze hun gebouwen in mogen richten. Dat moeten ze toch lekker zelf weten?
Jij vindt dat Den Haag zich moet bemoeien met hoe een school in Zwolle haar gebouw inricht?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:58 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Die media ook met hun gestook, dat dit nieuws is.....
En wilders? ach dat is 1 man, hij heeft geen partij, geen leden, zit in den haag, niet in ons dorp of stad in het bestuur, laat gaan, shhhtttt...
In dat geval ben je dus niet tegen de wasruimte die voor iedereen is maar voor het feit dat ze christelijke, joodse en islamitische gebedsruimtes hebben en wil je de school het liefst opgeheven zien. Dat is heel wat anders dan dat er een religieus ingestelde school een wasruimte inricht na een redelijk verzoek van gelovigen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:56 schreef Voorschrift het volgende:
Omdat ik dit soort ontwikkelingen zat ben, evenals leraren die weigeren handen te gaan geven namens hun Islamitische overtuiging. Geloof praktiseer je maar thuis.
Ik weet niet waar jij nu weer over begint te bazelen, ik heb het alleen over de toenemende mate van integratie van de Islam binnen het Nederlands publieke leven zonder dat hier kritisch naar gekeken mag worden. Die idioten mogen nu al weigeren handen te schudden met minderwaardige meisjes, op onderwijsinstellingen(!).quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
In dat geval ben je dus niet tegen de wasruimte die voor iedereen is maar voor het feit dat ze christelijke, joodse en islamitische gebedsruimtes hebben en wil je de school het liefst opgeheven zien. Dat is heel wat anders dan dat er een religieus ingestelde school een wasruimte inricht na een redelijk verzoek van gelovigen.
Nee, aangezien daarmee levende wezens leed wordt aangedaan, dat kan je van een wasruimte niet zeggen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:56 schreef fokthesystem het volgende:
Dit kan je ook zeggen over bio-industrie met 20 kippen tegen elkaar aangedrukt, koeien idem enz.
Nee, dat moet het volk zelf doen zoals nu ook aan de gang is, zonder hulp van de buitenwereld.quote:Of over landen waar mensenrechten elke dag getreden worden, politieke moord normaal is.
En heej, toch gaat NL ook daar wel eens heen, met wapens. Van jou hoeft dat kennelijk niet.
Stemmen doe ik natuurlijk wel, aangezien dat de gangbare manier is om invloed uit te oefenen op de inrichting van het land.quote:Stemmen zul je ook wel niet doen, want die gekozenen houden zich in merendeel bezig met dingen waar jij weinig tot niets mee van doen hebt.
Die regel is een onderdeel uit een parabel die Jezus vertelt in het huis van Zacheüs.quote:
En de school, die wellicht wat meer met geloof heeft dan jij en daardoor ook de wensen beter kan plaatsen heeft daar een andere beslissing bij genomen. Zij zien er géén probleem in, zij komen tegemoet aan de wensen van een paar studenten en zorgen ervoor dat zij zich beter in de markt plaatsen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:02 schreef Voorschrift het volgende:
Toegegeven, die wasruimte is echt 0,0 van interesse, maar de gedachtengang erachter ben ik spuugzat, en daar gaat 't me om. Als ze zonodig hun klauwen willen wassen dan doen ze dat maar op het toilet, of ze bidden thuis, klaar.
Werkelijk?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:07 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En de school, die wellicht wat meer met geloof heeft dan jij en daardoor ook de wensen beter kan plaatsen heeft daar een andere beslissing bij genomen. Zij zien er géén probleem in, zij komen tegemoet aan de wensen van een paar studenten en zorgen ervoor dat zij zich beter in de markt plaatsen.
Maar goed, het gaat je niet om religievrije opleidingen, het gaat je om moslims. Duidelijk.
Van hun eigen website.quote:"Windesheim kiest en handelt vanuit zijn identiteit. Deze vindt haar oorsprong in de christelijke godsdienst en cultuur en de daarin wortelende levensbeschouwelijke overtuigingen en inspiraties."
Wat is je punt? Je ageert tegen islamisering op Windesheim, het gaat je niet om de gebedsruimtes die er al jaren zijn, het gaat je om een fucking washok.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:09 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Werkelijk?
[..]
Van hun eigen website.
Mijn punt is dat er niks "religie-vrij" is aan Windesheim, en ten tweede dat zoals gewoonlijk weer de Christelijke grondslag en cultuur mag gaan wijken voor de rest.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:11 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat is je punt? Je ageert tegen islamisering op Windesheim, het gaat je niet om de gebedsruimtes die er al jaren zijn, het gaat je om een fucking washok.
Het komt veel voor dat islamitische scholieren en studenten kiezen voor een school met een religieuze grondslag, ook als is dat niet de islamitische, ze voelen zich beter thuis op een school met een christelijke achtergrond dan op een school zonder die instelling.
Ben het helemaal met je eens dat er grenzen zijn, maar het plaatsen van een washok......lijkt me niks mis mee. Zeker niet aangezien iedereen het kan en mag gebruiken.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:15 schreef Voorschrift het volgende:
Mijn punt is dat er niks "religie-vrij" is aan Windesheim, en ten tweede dat zoals gewoonlijk weer de Christelijke grondslag en cultuur mag gaan wijken voor de rest.
Ik heb al eerder aangegeven dat dit washok maar minimaal is, maar er is een tendens aan de gang die totaal haaks staat op wat wenselijk is binnen de Nederlandse cultuur. Vandaag een washok, en morgen moet al het eten in de kantine halal zijn, want 3 studenten gingen klagen. Weer een dag later hoeven leraren die smerige ongelovige hoeren geen hand meer te geven, want dat past natuurlijk ook perfect binnen de christelijke grondslag van de Nederlandse samenleving.
Zolang je maar tolerant blijft tegen intolerantie, anders ben je intolerant, en daar krijgen de gemiddelde polderkneus en Enait een harde van.
Wijken houdt in dat ze minder ruimte hebben, dat doen ze niet.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:15 schreef Voorschrift het volgende:
Mijn punt is dat er niks "religie-vrij" is aan Windesheim, en ten tweede dat zoals gewoonlijk weer de Christelijke grondslag en cultuur mag gaan wijken voor de rest.
Je ziet ongelooflijke spoken.quote:Ik heb al eerder aangegeven dat dit washok maar minimaal is, maar er is een tendens aan de gang die totaal haaks staat op wat wenselijk is binnen de Nederlandse cultuur. Vandaag een washok, en morgen moet al het eten in de kantine halal zijn, want 3 studenten gingen klagen. Weer een dag later hoeven leraren die smerige ongelovige hoeren geen hand meer te geven, want dat past natuurlijk ook perfect binnen de christelijke grondslag van de Nederlandse samenleving.
Wat is er intolerant aan een fucking washok? Het is niet alsof ze dat ding voor zichzelf claimen en niemand anders er mag komen, het is niet alsof ze eisen dat de lessen onderbroken worden voor hun gebed, het is niet alsof ze ook maar íets eisen en andere mensen proberen te ontzeggen.quote:Zolang je maar tolerant blijft tegen intolerantie, anders ben je intolerant, en daar krijgen de gemiddelde polderkneus en Enait een harde van.
Dus een kerkdienst tijdens schooltijden? Of het verhuur van een zaal voor een kerkdienst op zondag? Serieus. Ik ben christelijk (redelijk streng) opgevoed, maar ook al ken ik een weekopening. Ik heb nog nooit een gebedsruimte of een kerkdienst gehad. Net als met pasen kerst etc gewoon een afsluitingsmorgen was voor de vakantie. Er werd een verhaal verteld en dat is het. Noem je dat kerk misschien? Want bij ons werd dat gewoon in de gymzaal gedaan of in de gewone kerk (die niets met school te maken heeft) Ik ben gewoon erg nieuwsgierig, want heb nog nooit over christelijke gebedshuizen binnen de school gehad.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ben ze wel tegengekomen. Een kerk of kapel als integraal onderdeel van een onderwijsinstelling.
Beetje raar dus om het te benoemen terwijl het dus eigenlijk niet speciaal voor moslims is. Voor de rest vind ik het allemaal prima. Een christelijke school die ook rekening houdt met andere gelovigen. En dat ze ook rekening qua eten met anderen houden en dat er naast serveren? Ook prima. Houdt alleen met alle ll rekening en niet alleen met één groep. Was hier dus ook niet het geval, al deed de uitspraak anders over komen.quote:: "Deze ruimte is overigens speciaal voor moslims, maar niet expliciet. Ook andere gelovigen mogen er gebruik van maken, zoals joden en christenen. De praktijk leert echter wel dat momenteel alleen moslims de ruimte gebruiken."
http://www.telegraaf.nl/b(...)ruimte__.html?p=28,1quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik kan de Kamervragen voor de PVV al schrijven...
Misschien voorspelbaar, maar tegelijkertijd ook weer ongehoord. Zijn ze nou echt zo bang voor die 'islamisering' of zijn ze gewoon bang iets te kort te komen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Leve de voorspelbaarheid!
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ruimte__.html?p=28,1
Hilarisch weer. En pure geldverspilling.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Leve de voorspelbaarheid!
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ruimte__.html?p=28,1
Ik ben het hier helemaal mee eens.quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:23 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien omdat het een christelijke school is en erg veel mensen gelovig zijn? Als er maar genoeg vraag zou zijn naar een muziekruimte, waar jij het over hebt, dan zou die er mogelijk ook komen.
[..]
Ach kom, school is veel meer dan dat. En als de scholen op een bepaalde manier de leerlingen en hun wensen tegemoet willen komen, moeten ze dat vooral doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |