Het doel van beiden is zo ongeveer hetzelfde hoor.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Kerk is wel wat anders dan een wasruimte!
De moskee is ook voor moslims en niet voor joden.
Omdat je waarschijnlijk geen flauw benul hebt wat de Christelijke identiteit behelst of een Christelijke vorming.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat in die quote staat doet mij toch anders denken.
Toch wordt dat wel van de studenten verwacht. Bij de studie bouwkunde zal dat anders zijn maar juist in zoiets als een pabo komt de levensbeschouwing wel naar voren.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Een christelijke grondslag onderschrijven wil niet zeggen dat je Christen moet zijn of moet voorlezen uit de bijbel.
Lees: geloven in een sprookjequote:Op donderdag 3 februari 2011 14:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het doel van beiden is zo ongeveer hetzelfde hoor.
Vroeger was er een broederschool of een nonnenschool bij een kerk of kapel.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ben ze wel tegengekomen. Een kerk of kapel als integraal onderdeel van een onderwijsinstelling.
Mwa, in het ene was je de zonden van je af, in het andere de vuiligheid.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het doel van beiden is zo ongeveer hetzelfde hoor.
Ik heb het niet alleen over die christelijke identiteit, maar ook dit:quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat je waarschijnlijk geen flauw benul hebt wat de Christelijke identiteit behelst of een Christelijke vorming.
In de schoolgids van de Basisschool waar onze kinderen op gezeten hebben, staat ook dat ouders die hun kinderen daar naar school doen de Christelijke grondslag moeten onderschrijven en daarmee de Christelijke normen en waarden. En slechts, ik schat, 40 % van de leerlingen is gedoopt.
Er wordt dus duidelijk wel wat mee gedaan. Als non-christen kan je dan beter naar de katholieke pabo gaan. Kan je ook de richting kiezen van het montessori onderwijs bijvoorbeeld en niet enkel stage lopen op christelijke basisscholen.quote:Je loopt stages op christelijke basisscholen en begeleidt kinderen bij hun levensbeschouwelijke vorming
Op de meeste Christelijke scholen, en dan laat ik de streng gereformeerde even buiten beschouwing, behelst het levensbeschouwelijk onderwijs tegenwoordig niet meer dan een programma 'leefstijl', wat vooral gaat over het leven in een maatschappij, samen met anderen. Hoe je dat doet, wat er van je verwacht wordt, wanneer je dat goed doet.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch wordt dat wel van de studenten verwacht. Bij de studie bouwkunde zal dat anders zijn maar juist in zoiets als een pabo komt de levensbeschouwing wel naar voren.
Ahum, een katholieke pabo is geen christelijke pabo?quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:22 schreef -Strawberry- het volgende:
Er wordt dus duidelijk wel wat mee gedaan. Als non-christen kan je dan beter naar de katholieke pabo gaan. Kan je ook de richting kiezen van het montessori onderwijs bijvoorbeeld en niet enkel stage lopen op christelijke basisscholen.
Klopt, als het aan mij ligt schaffen we artikel 23 af.quote:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je daar meer keuzevrijheid hebt en de nadruk niet zo ligt op het christelijke.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Ahum, een katholieke pabo is geen christelijke pabo?
Zie verder mijn andere reacties, geen zin in herhalingen.
Afschaffen niet, maar aanpassen wel.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt, als het aan mij ligt schaffen we artikel 23 af.
Jij denkt nog steeds dat 'het christelijke' gaat over kerkelijk, bijbels e.d.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je daar meer keuzevrijheid hebt en de nadruk niet zo ligt op het christelijke.
Wat is "de" Christelijke identiteit..?quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat je waarschijnlijk geen flauw benul hebt wat de Christelijke identiteit behelst
Artikel 23 gaat specifiek over onderwijs en de financiering daarvan.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Afschaffen niet, maar aanpassen wel.
Artikel 23 zou alleen moeten gaan over het niet vervolgd worden vanwege een godsdienst, dus in die zin 'vrijheid'. Het wordt nu te vaak misbruikt. Alles moet maar vallen onder vrijheid van godsdienst.
Ja, je mag in Nederland moslim zijn, maar nee, je mag niet eisen dat je dan onder werktijd mag bidden.
Oops, sorry, dacht dat het om godsdienstvrijheid ging.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Artikel 23 gaat specifiek over onderwijs en de financiering daarvan.
Maar als je je huisvarkentje wilt wassen? Wat dan? Houdt dan de tolerantie opeens op?quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:33 schreef shintek het volgende:
[..]
Ofniet! en als ik mijn handen wil wassen in die 'moslim geclaimde ruimte' dan doe ik dat lekker, niemand die me tegenhoudt.
Ik vermoed dat je dan al eerder raar aangekeken wordt in die school. Kan me niet voorstellen dat het meenemen van huisdieren daar erg gewenst is.quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:14 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar als je je huisvarkentje wilt wassen? Wat dan? Houdt dan de tolerantie opeens op?
Snap ik dus ook niet.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Religie is een privé-aangelegenheid. Als ik in mijn vrije tijd graag muziek maak, hoeft een school dat ook niet te faciliteren. Waarom moeten leerlingen op school bidden? Laat ze dat maar, buiten de lesuren om, thuis doen.
Ik snap weinig van de vanzelfsprekendheid waarmee religie wordt gefaciliteerd. Hopelijk verandert dat nog eens.
Het volkslied is wat ongebruikelijk maar een dagelijkse christelijke opening is niet ongebruikelijk en religieuze symbolen ook niet.quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:30 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Snap ik dus ook niet.
Anyway, als dit dus kan, dan vind ik ook dat in elk lokaal een kruis mag hangen en de dag begonnen mag worden met het zingen van ons volkslied en een paar psalmen.
Oftewel wat mensen prima kunnen zonder een oud verzonnen boek waar moorden tussengepropt zit.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij denkt nog steeds dat 'het christelijke' gaat over kerkelijk, bijbels e.d.
Dat is niet het geval.
Juist het katholieke onderwijs, waar onze kinderen zaten, houdt vast aan christelijke normen en waarden. En dan gaat het over het functioneren in je gezin, in je school, in je wijk, in je kerk (als je gelovig bent én daar ook komt), in je stad, in je land, met de mensen om je heen.
Christelijk zijn heeft niet per se te maken met kerkelijk zijn. Christelijk zijn heeft niet per se te maken met uit de bijbel lezen. Christelijk zijn betekent niet meer en niet minder dan leven in de geest van Jezus. Oftewel, klaar staan voor iedereen, zonder onderscheid te maken, hulp en zorg bieden waar nodig, je houden aan de 10 geboden (maar wie doet dat niet?), aardig zijn voor elkaar.
Ach ja..quote:Ergernis over wasruimte voor moslims
ZWOLLE - Dat op Hogeschool Windesheim in Zwolle onlangs een speciale wasruimte voor moslims is geopend waar ze hun gezicht, handen en voeten ritueel kunnen reinigen voor het gebed, is bij veel Nederlanders slecht gevallen.
„Dit is toch echt niet normaal. Je komt op de hogeschool om te studeren. Bidden doe je gewoon thuis. Het wordt steeds gekker in Nederland. Wat een onzin”, aldus John in Amsterdam.
Sinds enkele weken is de wasruimte in gebruik. „Er studeren enkele honderden moslims bij ons. Volgens de officiële voorschriften moeten moslims vijf keer per dag bidden. Niet elke moslim doet dat overigens hoor. Van een groep moslimstudenten kwam de vraag naar een speciale ruimte omdat het wassen in het invalidentoilet niet zo praktisch was”, aldus studentenpastor Koetsier.
Delen
Volgens de pastor wordt op de christelijke hogeschool een open houding aangenomen naar andere gelovigen. De stilteruimte wordt door veel christelijke studenten ook wel gebruikt om te mediteren. De pastor wil de leerlingen leren de gezamenlijke ruimte te delen. „We willen zeker niet iedereen in een hokje stoppen maar gewoon respectvol met elkaar om gaan.”Deze gedachtegang delen veel mensen niet, getuige de vele honderden reacties die binnenkwamen op Telegraaf.nl. „Kan iemand mij misschien uitleggen wat de functie is van op school bidden en je wassen? Volgens mij ga je naar school om te leren, niet om te bidden. ’’, zegt Gerard Wouters in Hoofddorp.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |