abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92262554
quote:
Wasruimte moslims op Windesheim

ZWOLLE - Moslimstudenten hebben sinds kort een speciale wasruimte op Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle.

In de afgesloten ruimte staat een grote wasbak, stoel en een handdoekenautomaat. Het hbo heeft de faciliteit bij de stilteplek Het Heim gecreëerd, na vragen om zo'n ruimte van moslimstudenten.

Moslims moeten zich volgens de koran ritueel reinigen (handen, voeten en gezicht) voordat ze aan hun gebed beginnen. Eerder gebruikten de studenten hiervoor het invalidentoilet. "Maar daar werden we nogal vreemd aangekeken als we naar buiten kwamen. Zo van: wat moeten jullie in dat toilet? Jullie zijn toch niet gehandicapt", zegt bouwkundestudent Timur Aslan.

Nadat de studenten het probleem aanhangig maakten, werd snel tot de 'bouw' van de wasruimte besloten. Studentenpastor Bert Koetsier: "Deze ruimte is overigens speciaal voor moslims, maar niet expliciet. Ook andere gelovigen mogen er gebruik van maken, zoals joden en christenen. De praktijk leert echter wel dat momenteel alleen moslims de ruimte gebruiken."

Het Heim op Windesheim is een stilteplek waar zowel joden, christenen, moslims als niet-gelovigen samenkomen. "Het is dus niet de bedoeling dat we door deze wasruimte een 'hokje' te creëren. Daar houden we hier niet van. We willen dat mensen met verschillende geloven en overtuigingen met elkaar in contact komen, net zoals ze dat in de maatschappij doen", aldus Koetsier.

Volgens Aslan maken circa 15 tot 20 mede-moslimstudenten gebruik van de wasruimte. "En als dit straks bekender wordt, verwacht ik dat er nog wel meer moslims deze ruimte zullen gebruiken." Aslan en zijn medestudent Sinan Ulucay zijn gelukkig met de wasruimte. "We zijn blij dat de school hiervoor open staat. We konden hier al bidden en hebben nu ook een wasruimte."
-edit- Je vraagt er om

Vind het eerlijk gezegd wel geinig. Beter dan dat islamitische studenten met hun voet in de wasbak van de invalidentoilet gaan staan.

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 03-02-2011 12:57:22 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:08:56 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_92262598
Ik kan de Kamervragen voor de PVV al schrijven...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:13:21 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_92262681
Grappig dat links al zozeer is opgenaaid door de PVV, dat ze zelf de rechtse reacties alvast gaan invullen.
pi_92262722
Op de Hanzehogeschool in Groningen hebben ze ook een gebedsruimte e.d.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_92262733
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik kan de Kamervragen voor de PVV al schrijven...
Haha inderdaad, terwijl er eigenlijk niet zoveel aan de hand is.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_92262814
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef Hephaistos. het volgende:
Grappig dat links al zozeer is opgenaaid door de PVV, dat ze zelf de rechtse reacties alvast gaan invullen.
Dit toeschrijven aan 'links' is teveel eer voor de TS.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:20:54 #7
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_92262860
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Jullie zijn toch niet gehandicapt", zegt bouwkundestudent Timur Aslan.
Op z'n hoogst geestelijk.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_92263045
Ach man, jezelf zovaak wassen flikker een eind op :)
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:32:27 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_92263126
Wat doen moslims eigenlijk op een christelijke hogeschool?
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:32:57 #10
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_92263144
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:29 schreef shintek het volgende:
Ach man, jezelf zovaak wassen flikker een eind op :)
Kleine correctie - jezelf vaak moeten wassen omdat anders de Onzichtbare Magische Woestijngnoom boos wordt. :)

Evenzogoed, zolang bijgelovigen alleen maar zichzelf in de weg zitten met hun malle regeltjes gaan ze hun gang maar.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_92263184
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:32 schreef kwiwi het volgende:
Wat doen moslims eigenlijk op een christelijke hogeschool?
Islamisering.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_92263207
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:32 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Kleine correctie - jezelf vaak moeten wassen omdat anders de Onzichtbare Magische Woestijngnoom boos wordt. :)

Evenzogoed, zolang bijgelovigen alleen maar zichzelf in de weg zitten met hun malle regeltjes gaan ze hun gang maar.
Ik ben het 100% mee eens met die stelling! :D
quote:
9s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:34 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Islamisering.
Die shit gaat echt veel te ver.
pi_92264248
quote:
zolang bijgelovigen alleen maar zichzelf in de weg zitten met hun malle regeltjes gaan ze hun gang maar.
Conscience do cost.
  donderdag 3 februari 2011 @ 11:07:13 #14
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_92265468
Als ik het goed begrijp gaat het om een stilteplek, waar mensen van alle religies zich kunnen terugtrekken om hun ding te doen. Speciale services voor hen die dat willen: Een wasbak, waar iemand zich even kan opfrissen. Beetje overtrokken dat dit alleen voor moslims zou gelden.

Zou een new age-aanhanger die even wil mediteren niet even de negatieve energieën uit zijn astrale lichaam willen spoelen met een beetje koud water?
Zou een Hindoe die zijn eigen Ganeesha-beeldje heeft meegenomen dit niet even willen reinigen?
Zou een gereformeerde niet even de smaak van pepermunt uit zijn mond willen wegspoelen?
Zou een jood, die een droge mond heeft gekregen van het matzes eten niet even een slokje water willen drinken?

Stemmingmakerij dit bericht.
Non possumus non loqui
pi_92266370
Ik wil ook mijn eigen wasruimte :(
pi_92266644
Religie is een privé-aangelegenheid. Als ik in mijn vrije tijd graag muziek maak, hoeft een school dat ook niet te faciliteren. Waarom moeten leerlingen op school bidden? Laat ze dat maar, buiten de lesuren om, thuis doen.

Ik snap weinig van de vanzelfsprekendheid waarmee religie wordt gefaciliteerd. Hopelijk verandert dat nog eens.
pi_92266730
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:46 schreef Boldface het volgende:
Religie is een privé-aangelegenheid. Als ik in mijn vrije tijd graag muziek maak, hoeft een school dat ook niet te faciliteren. Waarom moeten leerlingen op school bidden? Laat ze dat maar, buiten de lesuren om, thuis doen.

Ik snap weinig van de vanzelfsprekendheid waarmee religie wordt gefaciliteerd. Hopelijk verandert dat nog eens.
Vind ik ook, school is voor te leren, als je zonodig iets anders moet doen zoals bidden/muziek luisteren dan ga je dat maar in de pauze doen.
pi_92266961
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:48 schreef Stephan1237 het volgende:
Vind ik ook, school is voor te leren, als je zonodig iets anders moet doen zoals bidden/muziek luisteren dan ga je dat maar in de pauze doen.
Precies; en de kosten die je daarvoor moet maken, zijn ook voor eigen rekening. Vijf keer per dag bidden, cq. muziek willen maken, is je eigen keuze. Daar moet je dan ook de (financiële) consequenties van dragen.
pi_92267090
Wat een gezeur. Hogescholen en universiteiten faciliteren allerlei dingen die niks met onderwijsinhoud te maken hebben. Kijk alleen al naar de verenigingen die vaak organisatiesubsidie en bestuursbeurzen krijgen. Jullie willen dus het hoger onderwijs van alles strippen behalve de colleges en de docenten? :')
  donderdag 3 februari 2011 @ 12:05:05 #20
3542 Gia
User under construction
pi_92267293
Religie is inderdaad een privé aangelegenheid, maar als een school of werkgever er zelf geen problemen mee heeft om bepaalde faciliteiten te bieden, zie ik geen probleem.

Ik vind het pas een probleem worden als gelovigen faciliteiten gaan eisen of anders naar de CGB stappen.

Simpel, als het mag, mag het, mag het niet, maar wil je het toch, dan ga je maar naar een plek, school, werkgever waar het wel mag. En dat geldt voor bidden, hoofddoekjes, keppeltjes, kruisjes, whatever.
pi_92267357
quote:

Hier heb je trouwens wel gelijk in.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_92267546
Wanneer leren mensen dat religie iets persoonlijks is en niets met onderwijs te maken heeft?

Op Windesheim kom je gelukkig niet zoveel in aanraking met religie. Behalve dat het de naam 'Christelijke' draagt en dat er dicht bij de ingang van het hoofdgebouw soms een videoscherm staat met Bijbelteksten erop (of altijd? maar ik let er niet op). En er lopen wat Christelijke mensen rond, maar die heb je overal.

Ze draaien daar niet door in elk geval dus dat zit wel goed. Ik geloof in niets en ik vind het daar wel best.

Maar dan moeten ze niet dit soort politiek-correcte onzin uithalen. Flikker een eind op.
  donderdag 3 februari 2011 @ 12:21:52 #23
3542 Gia
User under construction
pi_92267890
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 12:12 schreef Desunoto het volgende:
Wanneer leren mensen dat religie iets persoonlijks is en niets met onderwijs te maken heeft?

Maar dan moeten ze niet dit soort politiek-correcte onzin uithalen. Flikker een eind op.
Als er bij een school een aparte wasruimte komt waar iedereen die dat wil gebruik van mag maken, wat is daar dan precies het probleem mee?

Zodra moslims die ruimte gaan claimen, zou ik er een klacht over indienen. Ik zou die dan ook dagelijks gewoon gebruiken wanneer ik wil, zonder rekening te houden met gebedstijden van een of ander vreemdsoortig geloof.

Maar vooralsnog is die wasruimte voor iedereen, toch?

Verder zou ik het vervelend vinden, als ik studente op die school zou zijn, als medeleerlingen de les zouden verlaten om te gaan bidden. Dat doen ze maar lekker in de pauzes.

Onze kinderen hebben op een katholieke basisschool gezeten, maar de communie/vormsel-voorbereidingen werden buiten schooltijd georganiseerd, door ouders.
Geloof, prima, maar wel in je eigen tijd.
pi_92268245
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:59 schreef Vasilevski het volgende:
Wat een gezeur. Hogescholen en universiteiten faciliteren allerlei dingen die niks met onderwijsinhoud te maken hebben. Kijk alleen al naar de verenigingen die vaak organisatiesubsidie en bestuursbeurzen krijgen. Jullie willen dus het hoger onderwijs van alles strippen behalve de colleges en de docenten? :')
Laat ik het zo zeggen: als er dan echt bezuinigd moet worden op het hoger onderwijs, heb ik liever dat er wordt bezuinigd op allerlei randzaken dan op de onderwijsinhoud en de kwaliteit van de lessen en de begeleiding.
pi_92268841
quote:

_O_
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  † In Memoriam † donderdag 3 februari 2011 @ 12:49:08 #26
137949 Disana
pi_92268889
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik kan de reacties al voorspellen: islamisering! :(

Neuh. Ik vind dit een heel ander verhaal dan de vrijheid geen handen te geven. Hiermee doe je niemand kwaad en veel mensen een plezier.
  donderdag 3 februari 2011 @ 12:51:09 #27
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_92268977
-edit- Gedeelte is al weggehaald

[ Bericht 96% gewijzigd door paddy op 03-02-2011 12:58:35 ]
  † In Memoriam † donderdag 3 februari 2011 @ 12:51:12 #28
137949 Disana
pi_92268980
quote:

Daar kan ik wel in meevoelen, ik begrijp die gevoeligheid ook niet. Aan de andere kant kan ik niet warm of koud worden van een wasbak.
pi_92269051
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:56 schreef Boldface het volgende:

[..]

Precies; en de kosten die je daarvoor moet maken, zijn ook voor eigen rekening. Vijf keer per dag bidden, cq. muziek willen maken, is je eigen keuze. Daar moet je dan ook de (financiële) consequenties van dragen.
Ja, als studenten/docenten iets op de school willen zoals een eigen ruimte om te bidden/muziek te luisteren/weet ik wat moeten ze dat zelf betalen en niet de school. Als ik iets wil moet ik er ook zelf voor betalen en dat is volstrekt normaal. Ze konden dat geld voor die wasruimte beter in het onderwijs van die school stoppen.
pi_92269490
Raar op een christelijke school, maar het staat hen natuurlijk vrij faciliteiten waar vraag naar is te bieden.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_92269503
handig toch, zo'n faphokje
  donderdag 3 februari 2011 @ 13:05:19 #32
3542 Gia
User under construction
pi_92269557
Het zou pas raar zijn als die ruimte 'slechts voor moslims' zou zijn.

En dat is niet zo.

Dus hoppa, 'ongelovige honden', ga er je haar wassen, je voeten, je vagina als je ongesteld bent.
De ruimte is er voor iedereen.
pi_92270039
Het is een beter alternatief dan het invalidentoilet inderdaad.
Al moet een school zich niet te veel aanpassen aan absurde eisen van een minderheid, onder het mom van religieuze vrijheid. Maar dat het in dit geval wel is gedaan vind ik niet vreemd. Voor een christelijke school is religieuze vrijheid sowieso belangrijk.

Als moslims dit soort dingen niet zouden mogen, dan stimuleer je natuurlijk ook het ontstaan van moslimscholen.
pi_92270106
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:32 schreef Telecaster het volgende:
In dit geval gaat dat niet op, want de school maakt nu bepaalde kosten om aan die 'malle regeltjes' te kunnen voldoen. ;)

Maar verder vind ik het een goeie stelling.
  donderdag 3 februari 2011 @ 13:20:00 #35
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_92270135
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef Hephaistos. het volgende:
Dan zie je dus gelijk huilie rechts wel niet heeft gedaan de afgelopen jaren.

Er is hier niets aan de hand.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 3 februari 2011 @ 13:21:55 #36
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_92270197
Die gebedsruimte wordt overigens al jaren intensief gebruikt door christelijke docenten voor gebedsgroepen ed.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_92270198
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:07 schreef Knip het volgende:
Als ik het goed begrijp gaat het om een stilteplek, waar mensen van alle religies zich kunnen terugtrekken om hun ding te doen. Speciale services voor hen die dat willen: Een wasbak, waar iemand zich even kan opfrissen. Beetje overtrokken dat dit alleen voor moslims zou gelden.

Zou een new age-aanhanger die even wil mediteren niet even de negatieve energieën uit zijn astrale lichaam willen spoelen met een beetje koud water?
Zou een Hindoe die zijn eigen Ganeesha-beeldje heeft meegenomen dit niet even willen reinigen?
Zou een gereformeerde niet even de smaak van pepermunt uit zijn mond willen wegspoelen?
Zou een jood, die een droge mond heeft gekregen van het matzes eten niet even een slokje water willen drinken?

Stemmingmakerij dit bericht.
Dan moet het al helemaal kunnen. Hoewel ik tegen gelovige scholen ben en gelovig onderwijs, vind ik zo'n initiatief niet verkeerd. Er zijn nou eenmaal veel gelovigen en het is een kleine moeite om zo'n plek naar hun wensen te maken. Iedereen blij.
pi_92270238
quote:

Misschien omdat het een christelijke school is en erg veel mensen gelovig zijn? Als er maar genoeg vraag zou zijn naar een muziekruimte, waar jij het over hebt, dan zou die er mogelijk ook komen.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:48 schreef Stephan1237 het volgende:

[..]

Ach kom, school is veel meer dan dat. En als de scholen op een bepaalde manier de leerlingen en hun wensen tegemoet willen komen, moeten ze dat vooral doen.
pi_92270264
quote:

Tja voor de confessionelen is artikel 23 van de grondwet bij kans heilig. Dus voorlopig verandert dit niet.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 3 februari 2011 @ 13:24:40 #40
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92270287
Dat heeft onze uni al tijden, big fucking deal.
pi_92270318
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:05 schreef Gia het volgende:
Het zou pas raar zijn als die ruimte 'slechts voor moslims' zou zijn.

Was het ook zo raar toen christelijke scholen nog hun eigen kapel of kerk hadden speciaal voor hun smaakje geloof?
pi_92270367
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 12:12 schreef Desunoto het volgende:

Op Windesheim kom je gelukkig niet zoveel in aanraking met religie. Behalve dat het de naam 'Christelijke' draagt en dat er dicht bij de ingang van het hoofdgebouw soms een videoscherm staat met Bijbelteksten erop (of altijd? maar ik let er niet op). En er lopen wat Christelijke mensen rond, maar die heb je overal.

Ze draaien daar niet door in elk geval dus dat zit wel goed. Ik geloof in niets en ik vind het daar wel best.

Bijvoorbeeld de Pabo studie aan het windesheim is duidelijk met christelijke grondslag. :X

quote:
Maar ook waardenvol, omdat je handelt vanuit waarden en normen en de christelijke identiteit. De christelijke identiteit vormt een belangrijke basis voor de opleiding. Je loopt stages op christelijke basisscholen en begeleidt kinderen bij hun levensbeschouwelijke vorming.
pi_92270677
quote:

Ofniet! en als ik mijn handen wil wassen in die 'moslim geclaimde ruimte' dan doe ik dat lekker, niemand die me tegenhoudt.
pi_92270973
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld de Pabo studie aan het windesheim is duidelijk met christelijke grondslag. :X

[..]

:X

Dat wist ik dus niet. Best wel ziek eigenlijk. Maar gelukkig doe ik daar geen pabo.
pi_92271162
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Was het ook zo raar toen christelijke scholen nog hun eigen kapel of kerk hadden speciaal voor hun smaakje geloof?
Vertel. Nooit van gehoord binnrn een school. Wel dat er in noodgevallen een kerkdienst in een gymzaal werd gehouden, maar nog nooit gehoord van een aparte ruimte voor christelijke mensen die zich dan even terug konden trekken om te bidden. Ben nu echt nieuwsgierig.

Een kapel in een christelijke school, terwijl je vast overal mocht bidden op een christelijke school. Maar vertel :)
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_92271436
Ik vind het nogal getuigen van washokjesgeest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:12:59 #47
3542 Gia
User under construction
pi_92272528
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Kerk is wel wat anders dan een wasruimte!
De moskee is ook voor moslims en niet voor joden.
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:14:13 #48
3542 Gia
User under construction
pi_92272598
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

[..]

Een christelijke grondslag onderschrijven wil niet zeggen dat je Christen moet zijn of moet voorlezen uit de bijbel.
pi_92272661
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Een christelijke grondslag onderschrijven wil niet zeggen dat je Christen moet zijn of moet voorlezen uit de bijbel.
Wat in die quote staat doet mij toch anders denken.
pi_92272746
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:43 schreef paddy het volgende:

[..]

Vertel. Nooit van gehoord binnrn een school. Wel dat er in noodgevallen een kerkdienst in een gymzaal werd gehouden, maar nog nooit gehoord van een aparte ruimte voor christelijke mensen die zich dan even terug konden trekken om te bidden. Ben nu echt nieuwsgierig.

Een kapel in een christelijke school, terwijl je vast overal mocht bidden op een christelijke school. Maar vertel :)
Ik ben ze wel tegengekomen. Een kerk of kapel als integraal onderdeel van een onderwijsinstelling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')