abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92212305
Aangezien er toch wel behoefte leek aan het vorige topic, hier maar verder.

Vorig topic: Wie fotografeert nog analoog?

Laatste posts uit het vorige topic:

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 11:02 schreef Azreal het volgende:

[..]

Dat is hoe ik het doe. Ontwikkelen laat ik bij de HEMA doen, omdat het daar lekker goedkoop is (nog geen 3 euro). Tenzij het foto's zijn waarvan ik 100% zeker moet weten dat ze goed zijn uiteraard. En dan scan ik ze met een flatbed scanner. Het is niet optimaal, maar met de goede instellingen kun je zo de gemiddelde digitale foto prima evenaren. De scanner was overigens 240 euro, dus als je een paar rolletjes vol hebt geschoten en gescand hebt, dan zit je al snel op een aanvaardbare prijs per foto ;).

Zelf ontwikkelen doe ik alleen met zwart wit, maar dat is alleen goedkoper als je het in grote hoeveelheden doet. De reden waarom ik het zelf doe, is omdat ik de negatieven dan sneller klaar heb.

Dus per rolletje zit je ergens tussen de 8 en 15 euro gok ik (afhankelijk van het type film dat je gebruikt, waar je de film bestelt, waar je laat ontwikkelen, etc).
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:27 schreef T42 het volgende:

[..]

hema kost d8 ik 2,50 en dan zelf in scannen met 5mp negatiefscanner (kan ook via de hema op cd)
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:48 schreef Benelli het volgende:
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...

Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
hmmm. de snelle filmpjes zijn ook steeds moeilijker te verkrijgen ... grrrrrr
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:05 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Hema niet kruidvat wel, gewoon op het zakje zetten.
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:06 schreef Azreal het volgende:

[..]

Yep, maar je moet het wel heel duidelijk aangeven op het zakje (zelf plak ik ook altijd een sticker om het rolletje heen, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet gezien hebben). En het kost 1,50 of 2 euro extra per stop.

[..]

De Hema stuurt het ook naar Fuji, maar inderdaad, je moet wel moeite doen om te zorgen dat ze netjes met je filmpjes omgaan. Overigens moest de fotozaak hier in de buurt er ook overal opzetten "NB push processen, etc".

Hoeveel kost het trouwens als je het zelf naar Fuji stuurt?
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:07 schreef Benelli het volgende:
Ik vind trouwens dat mijn bij de hema ontwikkelde zwart/wit-films er erg flets uitkomen, mist enorm veel contrast voor mn gevoel in vergelijking met een zelfde type film die ik bij een vaklab laat ontwikkelen bijvoorbeeld.
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:08 schreef Benelli het volgende:
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:13 schreef Azreal het volgende:

[..]

Klopt, maar mijn ervaring is dat je bij de fotozaak dezelfde zorg krijgt, voor de dubbele prijs (of meer).
Heb iets te vaak gepushte films met dikke watervlekken erop terug gekregen.
Sorry dat het een hoop quotes zijn, maar dan is het tenminste duidelijk waar het allemaal over ging ;).
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:29:14 #2
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92212458
Je kan bij een fotozaak (tenminste de fotozaak waar ik voorheen werkte) kiezen voor normale ontwikkeling en vakontwikkeling. Qua ontwikkelprijs maakte dat niet uit (qua prints uiteindelijk wel, vakprints zijn duurder dan 'normale' prints). Bij vakontwikkeling werd er beduidend meer aandacht aan besteed. Ik betaalde daar geloof ik altijd ¤2,85 ofzo... Zal nu misschien ook wel iets duurder zijn.
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_92212687
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:29 schreef Benelli het volgende:
Je kan bij een fotozaak (tenminste de fotozaak waar ik voorheen werkte) kiezen voor normale ontwikkeling en vakontwikkeling. Qua ontwikkelprijs maakte dat niet uit (qua prints uiteindelijk wel, vakprints zijn duurder dan 'normale' prints). Bij vakontwikkeling werd er beduidend meer aandacht aan besteed. Ik betaalde daar geloof ik altijd ¤2,85 ofzo... Zal nu misschien ook wel iets duurder zijn.
Kijk dat hebben ze mij nooit verteld. Aan de andere kant als ze moeten gaan pushen, gaat het dan niet automatisch door naar de afdeling voor vakontwikkeling?

Ik betaalde idd ook rond de 2,85, maar dat werd opeens verhoogd naar 4,50 euro ofzo, en nog eens 4 euro voor elke stop die ze moesten pushen. Als je zag wat voor resultaat je daarvoor terug kreeg, was dat niet die prijs waard.
  woensdag 2 februari 2011 @ 11:43:46 #4
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92214958
wat houd push processen eigelijk in? jah ben leek
pi_92215802
Digitaal
pi_92216142
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:43 schreef T42 het volgende:
wat houd push processen eigelijk in? jah ben leek
Met een digitale camera kun je je ISO lekker zelf instellen. Analoog gaat dat niet en bepaal je met de film die je gebruikt de ISO. Stel nu dat je alleen ISO 160 bij hebt, en je hebt 800 nodig, dan ben je dus genaaid zou je zeggen.

Push processen is een film zo ontwikkelen dat je 'm naar een hogere ISO waarde pusht. Je krijgt er wat korrel bij en je verliest wat contrast, maar anders had je de foto helemaal niet kunnen maken.
  woensdag 2 februari 2011 @ 12:56:07 #7
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92217891
En je moet dan de foto bij het maken al belichten alsof je (in Azraels voorbeeld) 800 ASA erin hebt, toch?
pi_92225065
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 12:56 schreef Benelli het volgende:
En je moet dan de foto bij het maken al belichten alsof je (in Azraels voorbeeld) 800 ASA erin hebt, toch?
Idd, gewoon behandelen als de ISO/ASA die je eigenlijk wilt hebben, anders is de boel overbelicht als je gaat pushen.
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:19:25 #9
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92225138
Een vriend doet nog alles analoog, heeft ondertussen voor elke gelegenheid een camera.
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:21:42 #10
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92225289
je hebt meer aan één camera voor alle gelegenheden O-)
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:23:55 #11
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92225426
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:21 schreef Benelli het volgende:
je hebt meer aan één camera voor alle gelegenheden O-)
Schiet jij ff een polaroid met je DSLR :+
pi_92225811
quote:
7s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:23 schreef n8n het volgende:
Schiet jij ff een polaroid met je DSLR :+
Je zegt net dat ie alles analoog doet. En ja, met de juiste SLR kun je prima polaroid schieten ;).
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:55:09 #13
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92227244
en daarnaast; voor welke gelegenheid heb je per se polaroid nodig? Maakt mij trouwens niet uit, heb 7 polaroidcamera's :+
  woensdag 2 februari 2011 @ 16:04:03 #14
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92227864
Hij had natuurlijk 1 instap-dslr kunnen kopen, in plaats daarvan heeft hij nu ~10 camera's met diverse lenzen en flitsers. Staan ook een stuk leuker op de boekenplank :P
pi_92227950
Net weer een rolletje opgehaald!
Dit keer de Holga 35mm met Ilford XP2, ik heb ze in het zwart-wit topic gezet, voor de geinteresseerden: linkje
pi_92228763
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 16:05 schreef bl0emetjE het volgende:
Net weer een rolletje opgehaald!
Dit keer de Holga 35mm met Ilford XP2, ik heb ze in het zwart-wit topic gezet, voor de geinteresseerden: linkje
Lekker sfeervolle foto's. Mag ik vragen waarom je voor XP2 hebt gekozen?
pi_92229103
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 16:17 schreef Azreal het volgende:

[..]

Lekker sfeervolle foto's. Mag ik vragen waarom je voor XP2 hebt gekozen?
Nav foto's die hydraulix een poos geleden maakte (linkje), vooral het contrast sprak me erg aan, ik heb toen meteen een paar rolletjes opgeduikeld!

Ik heb er nog meer rolletjes van liggen en ik denk dat ik er ook eentje in m'n Leica ga proberen! Want de Holga is toch een speelgoed cameraatje en met de Leica denk ik dat ik er wel meer uit kan halen. Andere analoge camera's die ik heb gaan allemaal op rolfilm, dus misschien van Ilford ook maar eens een rolfilm proberen (heb ik ook nog liggen). Dan kan ik met de Kiev88 of de Yashica D.
  woensdag 2 februari 2011 @ 16:46:14 #18
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92230567
De XP2 is toch die zwartwit-film die C41-ontwikkeld wordt? De enkele keer dat ik die gebruikte viel het contrast me juist erg tegen... Qua zwartwit-films zweer ik bij Tri-X 400 of Neopan 1600 O+
pi_92231250
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 16:46 schreef Benelli het volgende:
De XP2 is toch die zwartwit-film die C41-ontwikkeld wordt? De enkele keer dat ik die gebruikte viel het contrast me juist erg tegen... Qua zwartwit-films zweer ik bij Tri-X 400 of Neopan 1600 O+
Ja klopt!
Tri-X wil ik ook eens proberen.
Meestal fotografeer ik in kleur, het is een beetje voor het eerst dat ik nu analoog met zwart-wit aan de gang ben. Ik ga dus ook maar eens wat rolletjes vergelijken!
  woensdag 2 februari 2011 @ 17:05:46 #20
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92231702
Zoals gezegd vind ik de Fuji Neopan 1600 een aanrader als je naar de hogere gevoeligheden kijkt.

Deze gemaakt met een Neopan 1600 filmpje in een Olympus OM-1n:
pi_92233294
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 16:46 schreef Benelli het volgende:
Bij die zwartwit-in-C41-films verlies je toch je korrel, niet?
pi_92234151
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:36 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Bij die zwartwit-in-C41-films verlies je toch je korrel, niet?
Ik geloof wel dat ze een kleinere korrel hebben dan "zwart-wit" zwartwit films.
pi_92234838
Even een andere vraag : bij ons thuis liggen meerdere duizend 35 mm negatieven (van Leica M2, M3, M6), van onze ouders.
Die zouden we graag eens laten afdrukken. Om te beginnen alles op klein formaat, 7-10, 9-13 of 10-15, maar goedkoop, later de uitgezochte fotos groter.
Zwart-wit afdrukken is veel, ja veel duurder dan kleur afdrukken, uit een machine.
Zouden kleine zwart wit afdrukken uit een kleurenmachine (Fuji of zo) goed genoeg zijn of worden die altijd flets ?
pi_92236170
Analoog O+ Voor kerst leuke filmrolletjes gekregen (o.a. Neopan 1600). Spannend :D
pi_92238117
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:05 schreef Benelli het volgende:
Zoals gezegd vind ik de Fuji Neopan 1600 een aanrader als je naar de hogere gevoeligheden kijkt.

[ afbeelding ]
Gaaf ja!

Die moet ik dan ook eens maar eens doen!
pi_92245541
Ik ben sinds kort begonnen met analoog, voor het nostalgische gevoel.
En dan wil ik het laten cross processen, want dit:
pi_92254650
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:21 schreef _Loki het volgende:
[ afbeelding ]
Met wat voor film?

Ik zoek mijn holga, maar kan hem niet vinden :') (Stiekem vind ik over sprocketholes foto's maken heel tof :D )
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_92254685
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:21 schreef _Loki het volgende:
Cool effect geeft cross processen he! Alleen kom ik er nooit uit of ik negatief of positief beeld leuker vind.
pi_92254733
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:40 schreef Azreal het volgende:

[..]

Cool effect geeft cross processen he! Alleen kom ik er nooit uit of ik negatief of positief beeld leuker vind.
Positief naar negatief denk ik.
pi_92262638
quote:
17s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:42 schreef DutchErrorist het volgende:
Positief naar negatief denk ik.
Meestal schiet ik negatief en laat het als dia ontwikkelen. Alleen is dan de vraag of ik die film behandel als negatief, of als dia.

Soms kun je met blauwe huid en groene zonsondergangen ook mooie foto's maken ;).
pi_92262691
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:10 schreef Azreal het volgende:

[..]

Meestal schiet ik negatief en laat het als dia ontwikkelen. Alleen is dan de vraag of ik die film behandel als negatief, of als dia.

Soms kun je met blauwe huid en groene zonsondergangen ook mooie foto's maken ;).
Mijn negatieven die ik als positieven liet ontwikkelen waren zwaar onderbelicht geworden :( Dus die kan ik amper inscannen zonder heel veel kwaliteit te verliezen... (Superia 400 ontwikkeld bij kruidvat)
pi_92262815
quote:
17s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef DutchErrorist het volgende:
Mijn negatieven die ik als positieven liet ontwikkelen waren zwaar onderbelicht geworden :( Dus die kan ik amper inscannen zonder heel veel kwaliteit te verliezen... (Superia 400 ontwikkeld bij kruidvat)
Klopt, die kun je het beste een stop laten pushen. En Fuji Pro 160C is in mijn ervaring er het meest geschikt voor (geen gekleurde filmstroken, dus je krijgt geen oranje/bruine kleurzweem).
pi_92262923
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:18 schreef Azreal het volgende:

[..]

Klopt, die kun je het beste een stop laten pushen. En Fuji Pro 160C is in mijn ervaring er het meest geschikt voor (geen gekleurde filmstroken, dus je krijgt geen oranje/bruine kleurzweem).
Ja maar die zijn duur en ik heb hier nog veel superia filmpjes liggen :D Maar kan je ze gewoon laten pushen bij kruidvat of hema?
pi_92263218
quote:
17s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:24 schreef DutchErrorist het volgende:
Ja maar die zijn duur en ik heb hier nog veel superia filmpjes liggen :D Maar kan je ze gewoon laten pushen bij kruidvat of hema?
Bij de hema kun je ze laten pushen als je overal op de envelop duidelijk aangeeft dat je dat gedaan wilt hebben. Zelf plak ik ook altijd een sticker over het rolletje met "push to x" erop, waar x de ISO/ASA is die ik wil hebben. Het kost wel rond de 2 euro extra per stop.
pi_92266607
Iemand nog een goed online adres voor film?
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_92266987
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:45 schreef Mute_Me het volgende:
Iemand nog een goed online adres voor film?
Ik ben erg tevreden over www.fujilab.co.uk.
Die zijn goedkoper dan de gemiddelde fotospeciaalzaak in NL, zeker als de pond een beetje gunstig staat t.o.v. de euro.
  donderdag 3 februari 2011 @ 21:17:18 #37
165512 MASD
Music is dead.
pi_92294106
Zijn er nog mensen die zelf ook de film maken? Ben op zoek naar een (web)winkel die relatief goedkoop chemicaliën als bepaalde zilverhalides verkopen
Long live music.
pi_92312928
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 21:17 schreef MASD het volgende:
Zijn er nog mensen die zelf ook de film maken? Ben op zoek naar een (web)winkel die relatief goedkoop chemicaliën als bepaalde zilverhalides verkopen
Je bedoeld ontwikkelen?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 10:38:38 #39
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92313377
Volgens mij bedoelt ie echt zelf maken. Volgens mij gebruik je namelijk geen zilverhalide bij het ontwikkelen (correct me if I'm wrong). Zilverhalide is iets wat in de film al zit dacht ik, en gebruikt wordt om de gevoeligheid te bepalen.
pi_92319342
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 10:38 schreef Benelli het volgende:
Volgens mij bedoelt ie echt zelf maken. Volgens mij gebruik je namelijk geen zilverhalide bij het ontwikkelen (correct me if I'm wrong). Zilverhalide is iets wat in de film al zit dacht ik, en gebruikt wordt om de gevoeligheid te bepalen.
Je hebt gelijk, zilverhalide zijn dacht ik de lichtgevoelige kristallen op de film. De grootte van die kristallen bepaald de gevoeligheid. Bij het ontwikkelen haal je het zilver eruit, waardoor de verkleuring die je krijgt door belichting van de film permanent wordt.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 21:17 schreef MASD het volgende:
www.chemexper.com is meestal een goed startpunt, alleen weet ik niet of je als particulier iets besteld krijgt (en als dat lukt, word je niet blij van de verzendkosten ;)). Op internet zijn wel tutorials te vinden hoe je zelf film moet maken. Het is ook iets dat nog op mijn todo list staat ;).
  vrijdag 4 februari 2011 @ 15:09:31 #41
165512 MASD
Music is dead.
pi_92325884
quote:
[quote]1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 12:51 schreef Azreal het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, zilverhalide zijn dacht ik de lichtgevoelige kristallen op de film. De grootte van die kristallen bepaald de gevoeligheid. Bij het ontwikkelen haal je het zilver eruit, waardoor de verkleuring die je krijgt door belichting van de film permanent wordt.
Zoiets. :P De photonen breken de verbinding tussen het zilver en de halide waardoor er het metaal zilver achterblijft. Bij het ontwikkelen, fixen, hoef je enkel de zouten die geen reactie hebben ondergaan te laten reageren waarna je ze kunt afspoelen. Dit zodat je foto niet geheel zwart wordt na een aantal dagen.
quote:
[..]

www.chemexper.com is meestal een goed startpunt, alleen weet ik niet of je als particulier iets besteld krijgt (en als dat lukt, word je niet blij van de verzendkosten ;)). Op internet zijn wel tutorials te vinden hoe je zelf film moet maken. Het is ook iets dat nog op mijn todo list staat ;).
Die site is duur omdat het chemicaliën voor laboranten zijn. Die moeten vrij zuiver zijn en dat tikt qua prijs flink aan. Ik zoek een site die minder zuivere producten verkoopt. Geen idee of ze nog bestaan, vast wel.

Het is trouwens voor een Zilvergelatinefoto. Daarnaast wil ik nog een keer een cyanotype (blauwdruk) proberen:

Maar goed, eerst de grondstoffen vinden.
Long live music.
pi_92327646
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 15:09 schreef MASD het volgende:
Die site is duur omdat het chemicaliën voor laboranten zijn. Die moeten vrij zuiver zijn en dat tikt qua prijs flink aan. Ik zoek een site die minder zuivere producten verkoopt. Geen idee of ze nog bestaan, vast wel.
Alternatief is een ouderwetse Belgische apotheek, daar kon je al je chemiecalien lekker goedkoop halen. Alleen worden dat soort zaken ook steeds zeldzamer.

Of je kunt op chemexper een leverancier zoeken en die een mailtje sturen met de vraag of ze ook een goedkopere, minder zuivere variant hebben van de producten die jij zoekt.
pi_92329326
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 15:09 schreef MASD het volgende:

[..]

Zoiets. :P De photonen breken de verbinding tussen het zilver en de halide waardoor er het metaal zilver achterblijft. Bij het ontwikkelen, fixen, hoef je enkel de zouten die geen reactie hebben ondergaan te laten reageren waarna je ze kunt afspoelen. Dit zodat je foto niet geheel zwart wordt na een aantal dagen.

[..]

Het is trouwens voor een Zilvergelatinefoto. Daarnaast wil ik nog een keer een cyanotype (blauwdruk) proberen:
[ afbeelding ]

Maar goed, eerst de grondstoffen vinden.
Cyanotypie heb ik wel eens op school gedaan, das leuk om te doen!

We hadden toen bedacht dat het leuk was om het negatief beeld los op het papier te leggen, zonder te pletten. Dan krijg je leuke scherp/onscherp afwisselingen in de cyano afdruk :D
1 van de foto's die ik heb gedaan:

vrijdag 4 februari 2011 @ 17:50:42 #44
165512 MASD
Music is dead.
pi_92333289
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:16 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Cyanotypie heb ik wel eens op school gedaan, das leuk om te doen!

We hadden toen bedacht dat het leuk was om het negatief beeld los op het papier te leggen, zonder te pletten. Dan krijg je leuke scherp/onscherp afwisselingen in de cyano afdruk :D
1 van de foto's die ik heb gedaan:

[ afbeelding ]
Toffe foto. :) In de zomer kun je ook fotosynthesefotografie proberen, ongeveer hetzelfde principe maar wat toegankelijker.

Een transparante positief op een blad drukken en hem laten liggen tot je het resultaat hebt die je graag wilde hebben. In de zomer ongeveer 1-2 dagen. Nu toch wel een week.
Long live music.
pi_92337482
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:50 schreef MASD het volgende:

[..]

Toffe foto. :) In de zomer kun je ook fotosynthesefotografie proberen, ongeveer hetzelfde principe maar wat toegankelijker.

[ afbeelding ]

Een transparante positief op een blad drukken en hem laten liggen tot je het resultaat hebt die je graag wilde hebben. In de zomer ongeveer 1-2 dagen. Nu toch wel een week.
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Hoe doe je dat :o tutorial :o
pi_92339224
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Wow! Dat ga ik ook eens proberen!
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:34:41 #47
53151 T42
Pinball Wizard
  vrijdag 4 februari 2011 @ 21:48:01 #48
165512 MASD
Music is dead.
pi_92346232
quote:
17s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:15 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

[..]

Hoe doe je dat :o tutorial :o
Gewoon een positief nemen en uitprinten op van die transparante sheets. Wel eerst in photoshop zwart/wit maken en proberen om een beetje contrast erin te gooien zonder dat je details kwijtraakt. Daarna is het een kwestie van het positief op een blad vast te maken. Na een bepaalde tijd heb je dan een afdruk op een blad.

Hoe het dan precies werkt weet ik niet. Zal daar nog eens naar kijken.

Ik wil ook nog proberen of het mogelijk is om bladeren tot een emulsie te maken. Geen idee of dat mogelijk is, zal het in de zomer proberen. Als het mogelijk is kun je dit principe zo groot maken als je zelf wil. Beter dan een klein blad.
Long live music.
pi_92348796
quote:

goh mooi zeg,maar hoelang doe je nu hierover om alles te ontwikkelen ivg met digitaal? :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_92349986
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 22:25 schreef rubje het volgende:

[..]

goh mooi zeg,maar hoelang doe je nu hierover om alles te ontwikkelen ivg met digitaal? :?
Digitaal ontwikkel je niet :D
pi_92350044
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 21:48 schreef MASD het volgende:

[..]

Gewoon een positief nemen en uitprinten op van die transparante sheets. Wel eerst in photoshop zwart/wit maken en proberen om een beetje contrast erin te gooien zonder dat je details kwijtraakt. Daarna is het een kwestie van het positief op een blad vast te maken. Na een bepaalde tijd heb je dan een afdruk op een blad.

Hoe het dan precies werkt weet ik niet. Zal daar nog eens naar kijken.

Ik wil ook nog proberen of het mogelijk is om bladeren tot een emulsie te maken. Geen idee of dat mogelijk is, zal het in de zomer proberen. Als het mogelijk is kun je dit principe zo groot maken als je zelf wil. Beter dan een klein blad.
Laat het me weten, lijkt met wel heel gaaf :D
pi_92352236
Nou, ik heb ondertussen een mooie camera gescoord (A-1). Ik zit er over te denken om vanaf het begin af aan zelf z/w te gaan ontwikkelen, heb ik meer nodig dan: duisternis, tank, ontwikkelaar, stop, fixeer, water, thermometer? Heeft iemand een werkwijze die die wil delen? Ik ben nog wat huiverig om al daadwerkelijk geld aan chemicaliën uit te gaan geven. Mogen die dingen zomaar door de gootsteen eigenlijk? En stop en fixeer zijn herbruikbaar, ontwikkelaar niet, toch? Dank ^O^
  zaterdag 5 februari 2011 @ 01:18:50 #53
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_92357634
Gebruik altijd een wegwerpcamera op festivals *O*
  zaterdag 5 februari 2011 @ 09:07:55 #54
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92361699
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 22:25 schreef rubje het volgende:

[..]

Zoals DutchErrorist zegt ontwikkel je digitaal niet, maar dat bedoelde je ook niet neem ik aan :P
Het ontwikkelen duurt een paar dagen, en daarna heb ik de luxe dat ik op mn werk een hele fijne negatiefscanner heb staan, dus ik heb het snel verwerkt. Het laten ontwikkelen en het scannen zijn de enige stappen die je meer moet maken ivm digitaal.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 09:35:01 #55
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92361989
Woei! Net een pakje 600-film besteld bij The Impossible Project! Kan ik mooi mn 600 Spirit afstoffen en weer gebruiken O+
  zaterdag 5 februari 2011 @ 11:49:07 #56
165512 MASD
Music is dead.
pi_92364500
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 09:35 schreef Benelli het volgende:
Woei! Net een pakje 600-film besteld bij The Impossible Project! Kan ik mooi mn 600 Spirit afstoffen en weer gebruiken O+
Ik heb al een pakje half leeggeschoten. Ook 600. De helft van de foto's (3) heeft een gebied dat niet ontwikkeld is. Bij de laatste foto zelfs de helft ervan.

Daarnaast zijn er een keer twee foto's tegelijk uitgekomen. Geen idee of dat door de cassette of door de camera komt. Zal het vrijdag in de fabriek vragen. Maar dan kun je de tweede foto zo goed als weggooien.

Tot nu toe niet echt het geld waard geweest. Charmante resultaten, maar meer iets voor een keer, in ieder geval tot ze het proces beter in de hand hebben.
Long live music.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:06:43 #57
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92364980
Ok, goed om te weten. Hebben ze contactpunt in Nederland (Enschede) waar je terecht kan met opmerkingen over de film, mocht het niet goed zijn?
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:10:11 #58
165512 MASD
Music is dead.
pi_92365073
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:06 schreef Benelli het volgende:
Ok, goed om te weten. Hebben ze contactpunt in Nederland (Enschede) waar je terecht kan met opmerkingen over de film, mocht het niet goed zijn?
Geen idee eigenlijk. Ik woon niet zo ver van de store in Enschede, ga vrijdag sowieso langs om het te vragen. Als ze er niets mee doen heb ik iig nog wat foto's die ik kan emulsion liften.
Long live music.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:14:51 #59
165512 MASD
Music is dead.
pi_92365223
Net op marktplaats gekeken en ben echt zó blij dat ik de camera heb gekocht voordat het een hype werd. Er zijn mensen die meer dan 100 euro bieden voor de simpele 600 modellen. De sx-70 gaat zelfs voor meer dan 300 euro over de toonbank.

Madness.
Long live music.
pi_92365389
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:14 schreef MASD het volgende:
Net op marktplaats gekeken en ben echt zó blij dat ik de camera heb gekocht voordat het een hype werd. Er zijn mensen die meer dan 100 euro bieden voor de simpele 600 modellen. De sx-70 gaat zelfs voor meer dan 300 euro over de toonbank.

Madness.
De SX70 is dan ook wel mooi :D
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:36:40 #61
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92365863
Serieus?! Ik heb nog 2 werkende 600's dacht ik en een Image.. En nog wat van die Zip-dingen ofzo... Maar ik zag die SX-70 vanochtend nog staan en er was alleen maar ¤40 euro op geboden :?

Deze heb ik in ieder geval, dat regenboogstreepje doet t m O+

zaterdag 5 februari 2011 @ 12:49:08 #62
165512 MASD
Music is dead.
pi_92366238
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:20 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

De SX70 is dan ook wel mooi :D
Niet 300 euro mooi :D Geweldige camera, maar het is die prijs niet waard.
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:36 schreef Benelli het volgende:
Serieus?! Ik heb nog 2 werkende 600's dacht ik en een Image.. En nog wat van die Zip-dingen ofzo... Maar ik zag die SX-70 vanochtend nog staan en er was alleen maar ¤40 euro op geboden :?

Deze heb ik in ieder geval, dat regenboogstreepje doet t m O+

[ afbeelding ]
Regenboogcamera's. O+

Ik raad je aan een keer een emulsielift uit te proberen, zeker met de mislukte foto's. Het effect is echt geweldig. Het is even oefenen (mijn eerste brak doormidden) maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het resultaat leuker dan de foto itself.
Long live music.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 13:03:17 #63
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92366656
Tutorial? :P
  FOK!fotograaf zaterdag 5 februari 2011 @ 16:51:15 #64
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_92374649
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_92375725
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:49 schreef MASD het volgende:

[..]

Niet 300 euro mooi :D Geweldige camera, maar het is die prijs niet waard.

[..]

Regenboogcamera's. O+

Ik raad je aan een keer een emulsielift uit te proberen, zeker met de mislukte foto's. Het effect is echt geweldig. Het is even oefenen (mijn eerste brak doormidden) maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het resultaat leuker dan de foto itself.
Oeh ja, emulsielift heb ik er ook een paar van! Dat is leuk, ik doe het met 2 zachte kleine penseeltjes, ze zijn tot nu toe allemaal heel gebleven. Maar ik doe de emulsielifts met type 100 films. Ik heb 1 keer zo'n type 600 uit elkaar gehaald, maar dat kon ik niet liften in het water, dat bleef vast zitten.

Ik heb ondertussen ook al een hele verzameling aan polaroid camera's (ook zo'n witte met een regenboogje) en polaroidbacks (voor mn kiev en voor mn holga), het blijft leuk!
Ik zou nog wel heel graag zo'n double exposure willen, maar die zijn onvindbaar :P

Er zijn wel truuks om double exposure te doen met sommige camera's (met degene die type 100 slikken kan het natuurlijk sowieso), maar dan met een type 600 film lijkt me cool. Alleen momenteel wel zonde om foto's aan te verspillen om te oefenen op zoiets. Dus de doubles doe ik dan maar op de 100 film :)
  zaterdag 5 februari 2011 @ 17:21:30 #66
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92375799
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 11:49 schreef MASD het volgende:

[..]

Ik heb al een pakje half leeggeschoten. Ook 600. De helft van de foto's (3) heeft een gebied dat niet ontwikkeld is. Bij de laatste foto zelfs de helft ervan.

Daarnaast zijn er een keer twee foto's tegelijk uitgekomen. Geen idee of dat door de cassette of door de camera komt. Zal het vrijdag in de fabriek vragen. Maar dan kun je de tweede foto zo goed als weggooien.

Tot nu toe niet echt het geld waard geweest. Charmante resultaten, maar meer iets voor een keer, in ieder geval tot ze het proces beter in de hand hebben.
heb al meerdere pakjes opgeschoten en 1 foto is mislukt door me eigen schuld rest is alles goedgegaan. (pakjes waren van 06-2010)
normale stand:

met de belichting spelen:

zaterdag 5 februari 2011 @ 17:24:27 #67
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92375893
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:14 schreef MASD het volgende:

Madness.
[TK] fototoestellen

heb er nog 2 te koop en veel goedkoper dan die 300 ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door T42 op 05-02-2011 17:33:17 ]
pi_92375999
T42: Had je geen problemen met de 'killer chrystals'? In het begin zagen mijn foto's er wel ok uit, maar later werden ze toch erg vaal (had ze wel in het donker bewaard, samen met een silicazakjes)
  zaterdag 5 februari 2011 @ 17:32:17 #69
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92376126
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 17:28 schreef hydraulix het volgende:
T42: Had je geen problemen met de 'killer chrystals'? In het begin zagen mijn foto's er wel ok uit, maar later werden ze toch erg vaal (had ze wel in het donker bewaard, samen met een silicazakjes)
ze hangen bij mij gewoon aan de muur. ze zijn wel wat verkleurd maar niks ergs.
heb ze wel ingeknipt zodat ze beter drogen.

gebruik ook nog pakjes van jaar 2000 die geven ook leuk oud effect
pi_92379211
ja ik heb er ook in gesneden in de bovenkant voor ventilatie, maar toch zijn ze enorm verkleurd :{ Heb waarschijnlijk wel een pakje gekocht uit de eerste batch. Een oud pakje heb ik ook nog liggen, binnenkort maar open maken
  zaterdag 5 februari 2011 @ 19:43:29 #71
165512 MASD
Music is dead.
pi_92381005
Mijn ouders bleken gewoon de heletijd een Praktica MTL-3 in de kast te hebben liggen. Daarnaast lagen er ook 2 flitsers, 2 lensen, een UV-filter en een filterhouder. Nu heb ik twee MTL-3's, kan ik er af en toe eentje uitlenen op een feest of wat dan ook, tof.

Dus hierbij een vraag. Er lag ook een fotorolletje bij. Hoe kun je zien/merken of er foto's op staan of het nog een ongebruikt rolletje is?
Long live music.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 20:17:43 #72
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92382381
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 19:43 schreef MASD het volgende:
Mijn ouders bleken gewoon de heletijd een Praktica MTL-3 in de kast te hebben liggen. Daarnaast lagen er ook 2 flitsers, 2 lensen, een UV-filter en een filterhouder. Nu heb ik twee MTL-3's, kan ik er af en toe eentje uitlenen op een feest of wat dan ook, tof.

Dus hierbij een vraag. Er lag ook een fotorolletje bij. Hoe kun je zien/merken of er foto's op staan of het nog een ongebruikt rolletje is?
als er nog een stukje rolletje uit steekt is hij nieuw (is meestal nog te gebruiken ook al is hij over de datum, geeft vaak speciaal effect)

en als er niks uit steekt is hij gebruikt. (late ontwikkelen altijd leuk)
  zaterdag 5 februari 2011 @ 20:35:20 #73
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92383152
Hoeft niet trouwens... zijn ook zat camera's die het laatste stukje film niet helemaal terugspoelen in de cassette. Je weet het nooit zeker. Risico is dat als je hem gaat gebruiken terwijl ie al vol is, dat je het hele rolletje verpest. Ik zou zeggen, laat lekker ontwikkelen, in het ergste geval betaal je een paar euro voor niets.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 21:34:38 #74
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92385975
Pff, denk je iets leuks gevonden te hebben... Vind in een doos een Polaroid 1000 Land camera, mét bijbehorende Polatronic opzetflitser! Blijkt de vorige eigenaar de batterijen iets te lang in de flitser te hebben laten zitten :( Kreeg het batterijklepje niet eens open door de oxidatie, heb er maar een schroevendraaier opgezet, maar is niks meer van te maken ;(
  zondag 6 februari 2011 @ 03:22:17 #75
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92400051
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 21:34 schreef Benelli het volgende:
Pff, denk je iets leuks gevonden te hebben... Vind in een doos een Polaroid 1000 Land camera, mét bijbehorende Polatronic opzetflitser! Blijkt de vorige eigenaar de batterijen iets te lang in de flitser te hebben laten zitten :( Kreeg het batterijklepje niet eens open door de oxidatie, heb er maar een schroevendraaier opgezet, maar is niks meer van te maken ;(
dan is alleen de flitser stuk
de camera gebruikt de accu op de foto casette
  zondag 6 februari 2011 @ 10:37:56 #76
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92402358
Ja, dat wist ik wel, maar die flitser is zo leuk!
  zondag 6 februari 2011 @ 14:18:34 #77
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92409974
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 10:37 schreef Benelli het volgende:
Ja, dat wist ik wel, maar die flitser is zo leuk!
leg hem eens een dag in 50/50 water/azijn misschien lost het goed op.
  zondag 6 februari 2011 @ 19:44:18 #78
165512 MASD
Music is dead.
pi_92424091
Vandaag een liftemulsie proberen te doen. :) Vrij goed gelukt.

Long live music.
pi_92445658
Ik heb afgelopen week voor een paar knaken een EOS 50E aangeschaft. Ik heb wel wat leuke plannetjes ermee maar ben wel een complete noob wat fotografie betreft. Nou wil ik bijvoorbeeld komend weekend bij het NK indooratletiek bij de loopnummers wat fotos maken met een lange sluitertijd zodat je een leuk effect krijgt van strepen op de baan. Zou dat überhaupt mogelijk zijn met dit apparaat? Ik begrijp dat je voor dit soort dingen een ND filter nodig hebt, welke zijn geschikt voor deze 28-80 lens? Het lijkt me leuk om wat te experimenteren maar het zou ook wel fijn zijn als er nog een paar fatsoenlijke opnamen tussen zitten als ik de rolletjes laat ontwikkelen.
pi_92447200
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 02:58 schreef Pieter-Bas het volgende:
Ik heb afgelopen week voor een paar knaken een EOS 50E aangeschaft. Ik heb wel wat leuke plannetjes ermee maar ben wel een complete noob wat fotografie betreft. Nou wil ik bijvoorbeeld komend weekend bij het NK indooratletiek bij de loopnummers wat fotos maken met een lange sluitertijd zodat je een leuk effect krijgt van strepen op de baan. Zou dat überhaupt mogelijk zijn met dit apparaat? Ik begrijp dat je voor dit soort dingen een ND filter nodig hebt, welke zijn geschikt voor deze 28-80 lens? Het lijkt me leuk om wat te experimenteren maar het zou ook wel fijn zijn als er nog een paar fatsoenlijke opnamen tussen zitten als ik de rolletjes laat ontwikkelen.
De 50E heeft shutter priority (S), dus je kunt je sluitertijd zelf bepalen, terwijl het diafragma automatisch geregeld wordt. Hiermee kun je idd een motion blur creeeren als je een lange sluitertijd gebruikt en de camera mee beweegt.

Wat ik van het ND filter begrijp, is dat je die gebruikt om je diafragma verder open te zetten (klein f-getal) en je sluitertijd toch rond de 1/500 sec. te houden, in het geval dat je sluiter niet sneller dan 1/500 sec gaat. De andere toepassing is om te zorgen dat het verschil tussen een slecht verlichte tribune en een beter verlichte sporter wat groter wordt, maar misschien kan iemand met meer ervaring in sportfotografie daar wat zinnigs over kan zeggen.

En ten slotte een tip aangezien je zelf al aangeeft dat je niet weet waar je mee bezig bent: koop bij de Blokker een paar van die Kodak Gold 200 fotorolletjes (4 euro voor 3 stuks ofzo), schiet die van de week vol (laat even iemand lekker voor je camera heen en weer rennen), schrijf bij elke foto op wat je gedaan hebt en laat ze in een snelservice ontwikkelen zodat je een beetje kunt zien wat wel werkt en wat niet. En vergeet ook vooral niet dat je mislukte foto's (onscherp, onderbelicht) die toch geprint worden, meestal niet hoeft te accepteren en dus ook niet te betalen!
  maandag 7 februari 2011 @ 08:32:22 #81
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92447783
Dat laatste is zeker niet overal meer zo! Bijvoorbeeld niet bij het fotolab waar ik werk (en ik weet dat er bij mij in de regio een aantal zijn die dat allang niet meer doen). Wij corrigeren elk beeld met de hand op kleur en densiteit en drukken de in onze ogen mislukte niet af. Mensen kunnen achteraf dus niet de foto's teruggeven die ze niet willen, dat zou namelijk wel een erg dure grap worden. Helemaal tegenwoordig, nu we al veel minder films krijgen dan een paar jaar terug.
pi_92447967
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 08:32 schreef Benelli het volgende:
Dat laatste is zeker niet overal meer zo! Bijvoorbeeld niet bij het fotolab waar ik werk (en ik weet dat er bij mij in de regio een aantal zijn die dat allang niet meer doen). Wij corrigeren elk beeld met de hand op kleur en densiteit en drukken de in onze ogen mislukte niet af. Mensen kunnen achteraf dus niet de foto's teruggeven die ze niet willen, dat zou namelijk wel een erg dure grap worden. Helemaal tegenwoordig, nu we al veel minder films krijgen dan een paar jaar terug.
Ik had al zoiets verwacht ja. Hier in de buurt kan het nog wel, maar ik wist niet dat foto's weigeren uberhaupt een optie kon zijn totdat ik het van iemand hoorde.
pi_92518479
Heb z/w rolletjes en chemicaliën besteld. Heb een camera. Kan binnenkort dus beginnen. Jee! *O*
pi_92562045
Ik heb een canon AE1 in de aanbieding
lens 35-70mm diafragma 4
telelens 80-200m diafragma 4.5
In koffer
Iemand die ik daar wellicht blij mee kan maken?
pi_92565738
Mij zou je met de 35-70mm lens blij kunnen maken, maar ik weet niet of je aan losse verkoop wil gaan doen?
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:08:36 #86
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92568149
Wat had je in gedachten voor de hele set? Ik mis nog een oudere canon reflex in m'n verzameling :P is er misschien iets wat je er tegen wil ruilen ofzo? Is de camera nog helemaal goed? En de lenzen, origineel canon?
pi_92590636
Ik maak zo even een fotootje
De lenzen zijn origineel canon het is ooit als set gekocht.
Wellicht komt de flitser er nog bij als deze niet op onze canon mag
Ik verzamel zelf geen fotospul wel hebben wij een canon 450d

Vraagrpijs op Mp gaat een losse camera vanaf 50 euro weg.
Ik denk zelf zo rond de 75-100 wellicht te hoog of te laag dan hoor ik het graag
Van de grote lens is het rubber wat minder maar hij werkt naar behoren

[ Bericht 15% gewijzigd door F_r op 10-02-2011 15:43:48 ]
  donderdag 10 februari 2011 @ 16:13:45 #88
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92592531
Zet die flitser niet op je nieuwe Canon! Grote kans dat je de elektronica van je digitale EOS sloopt, omdat de voltages van die oude flitsers te hoog zijn :o

Mooi setje, ik heb alleen nu niet het geld voor die set ;)
pi_92592667
Vriend heeft het gisteren al een keer gedaan
Hoop dat die van ons nu nog werkt
Dan zit de flitser er dus ook bij
  dinsdag 15 februari 2011 @ 19:08:10 #91
165512 MASD
Music is dead.
pi_92830950
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 19:06 schreef bl0emetjE het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn eerste fade to black polaroid <3
Hoe heb je dit gedaan?
Long live music.
pi_92831570
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 19:08 schreef MASD het volgende:

[..]

Hoe heb je dit gedaan?
Fade to black is een bepaalde polaroid film die langzaam aan helemaal zwart wordt. Je kunt het proces tegengaan/stoppen door de polaroid open te maken op elk willekeurig moment dat je wilt en dan de emulsie te laten drogen. Op deze foto zie je eerst de emulsie kant (gedroogd) dan de transparante voorkant en als laatst deze twee lagen weer op elkaar (allemaal scans na droging).

Je kunt dus zolang wachten als je wilt met de polaroid open maken en zelfs als ie helemaal zwart is kun je hem nog weer een lange tijd in de zon leggen om weer iets van je beeld terug te krijgen.
De kleuren veranderen dus ook mee in het zwart-worden-proces.
Na het uit elkaar halen en drogen (of wassen) kun je de lagen apart laten maar ook weer opnieuw op elkaar leggen (en vast tapen). De mijne is nu nog los, voor de laatste scan had ik hem wel op elkaar gelegd zodat je kunt zien hoe het eruit ziet als ik hem weer op elkaar zou maken.

Ik had een poos geleden eens 3 pakjes fade to black gekocht en vandaag dus de eerste pogingen gedaan. Hier: Polaroid Fade to Black Techniques kun je ook zien hoe het werkt met deze polaroid film!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:32:59 #93
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92848048
heb wat polaroids ingescand met me net gekregen gratis all in one apparaat :P

gemaakt met polaroid foto's die al lang over de datum zijn ;) daardoor zijn ze niet allemaal goed ontwikkeld omdat ze uitgedroogd zijn
  zondag 20 februari 2011 @ 14:26:24 #94
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_93055875
Net m'n Fuji Instax Mini 7 gevonden, bleek nog een casette in te zitten! Eerste foto is alleen maar geel en groen, maar we gaan eens kijken straks of de rest nog wel wat doet. En anders bestellen we nieuwe film!

Scheetig toch?

[ Bericht 31% gewijzigd door Debsterr op 20-02-2011 14:41:39 ]
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_93056169
Grappig wel, al die polaroid fans hier. Mijn stiefvader werkt bij impossible. Er komt op zeer korte termijn weer nieuw geproduceerde kleurenfilm aan! :)
pi_93057713
quote:
10s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:32 schreef erikkll het volgende:
Grappig wel, al die polaroid fans hier. Mijn stiefvader werkt bij impossible. Er komt op zeer korte termijn weer nieuw geproduceerde kleurenfilm aan! :)
Yes! Dat vind ik een fijn bericht! Dankjewel daarvoor!

Debsterr: Spannend wat eruit komt! Wel hier showen he!!

T42: Lekker sfeertje!
pi_93084616
No problem! Ik heb begrepen dat hij er wel enthousiast over was, dat het op sommige punten nog beter is dan de 'oude' polaroids! Maar het is een nogal lastig chemisch proces dat ze nog niet écht consequente resultaten oplevert.

Maar dat is natuurlijk niet erg; het is wel history in de (re)-making :P Het levert misschien niet altijd het perfecte plaatje op, maarja, je bent pionier of je bent het niet he :7
  maandag 21 februari 2011 @ 00:19:58 #98
165512 MASD
Music is dead.
pi_93086423
quote:
10s.gif Op zondag 20 februari 2011 23:43 schreef erikkll het volgende:
No problem! Ik heb begrepen dat hij er wel enthousiast over was, dat het op sommige punten nog beter is dan de 'oude' polaroids! Maar het is een nogal lastig chemisch proces dat ze nog niet écht consequente resultaten oplevert.

Maar dat is natuurlijk niet erg; het is wel history in de (re)-making :P Het levert misschien niet altijd het perfecte plaatje op, maarja, je bent pionier of je bent het niet he :7
Zou mij echt tof lijken om daar te werken. :). Sowieso de combinatie chemie en fotografie O+. De enige reden dat ik mijn digicam laat liggen als het kan.
Long live music.
pi_93106638
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 00:19 schreef MASD het volgende:

[..]

Zou mij echt tof lijken om daar te werken. :). Sowieso de combinatie chemie en fotografie O+. De enige reden dat ik mijn digicam laat liggen als het kan.
De mannetjes van discovery channel's "how it's made" zijn ook al langs geweest, dus binnenkort kun je het hele proces bekijken op discovery channel. :P
  maandag 21 februari 2011 @ 16:24:35 #100
53151 T42
Pinball Wizard
pi_93106971
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 15:02 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Yes! Dat vind ik een fijn bericht! Dankjewel daarvoor!

Debsterr: Spannend wat eruit komt! Wel hier showen he!!

T42: Lekker sfeertje!
was retro lan party ;)
pi_93216375
quote:
10s.gif Op zondag 20 februari 2011 23:43 schreef erikkll het volgende:

Ja, spannend! Zelf vind ik het wel gaaf als er elke keer een 'verrassing' uitkomt!
Ze hebben nu color shade push zag ik (die langzaam blauw wordt als je niets doet).
Die ga ik ook bestellen, maar het lijkt me ook leuk als ze een nieuwe kleurenfilm maken die je niet perse uit elkaar hoeft te halen ;) (dat werkt iets fijner op locatie haha), dus ben heel erg benieuwd wat er uit gaat komen!

Ook grappig dat discovery is langs geweest, weet je wanneer dat wordt uitgezonden toevallig? Of is daar nog niets over bekend? Die wil ik wel zien namelijk!

@T42: Die auto is ook gewoon retro ook ja :P En bij de laatste was het misschien nog grappiger als er een echte ouderwetse keuken op de achtergrond zat ;) Maar je kunt niet alles hebben haha, het effect geeft ook eigenlijk al genoeg sfeer!

Btw, mijn fade to black polaroid van flickr was door ImpossibleUSA geshowed/featured op twitter en meteen had ik er meer dan 150 views en een berg favs op :P (mijn flickr heb ik nooit zo heel veel mee gedaan, dus dat is echt een hele behoorlijke hoeveelheid views op 1 foto voor mijn doen.. misschien m'n flickr toch eens wat meer uitbreiden..)
  woensdag 23 februari 2011 @ 20:30:16 #102
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_93218548
Vandaag geprobeerd of ik double exposures kon krijgen maar helaas, 2 polaroids verpest!
pi_93219143
quote:
17s.gif Op woensdag 23 februari 2011 20:30 schreef Debsterr het volgende:
Vandaag geprobeerd of ik double exposures kon krijgen maar helaas, 2 polaroids verpest!
Dapper! :P

Heb je een digitale camera die multi-exposure ondersteund (de oudere Nikons kunnen dat iig, van andere merken weet ik het niet zeker)? Dat is wat veiliger oefenen, zodat je weet wat een goed resultaat oplevert en wat niet.
  woensdag 23 februari 2011 @ 20:42:05 #104
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_93219337
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 20:39 schreef Azreal het volgende:

[..]

Dapper! :P

Heb je een digitale camera die multi-exposure ondersteund (de oudere Nikons kunnen dat iig, van andere merken weet ik het niet zeker)? Dat is wat veiliger oefenen, zodat je weet wat een goed resultaat oplevert en wat niet.
Nope, een Fuji Instax waarvan ik met Google zo gauw niks kon vinden over de opties :P.

Wel even m'n tante gemaild of ze nou nog bij Fuji werkt en of ze die polaroid packs nog hebben!
  woensdag 23 februari 2011 @ 20:44:03 #105
165512 MASD
Music is dead.
pi_93219486
quote:
17s.gif Op woensdag 23 februari 2011 20:30 schreef Debsterr het volgende:
Heb je hem wel op de donkere setting gezet en de schuif in de camera geblockt zodat de foto er niet uit kwam?
Long live music.
  woensdag 23 februari 2011 @ 20:45:13 #106
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_93219580
quote:
11s.gif Op woensdag 23 februari 2011 20:44 schreef MASD het volgende:

[..]

Heb je hem wel op de donkere setting gezet en de schuif in de camera geblockt zodat de foto er niet uit kwam?
Nee, geprobeerd om 'm uit te zetten direct na het maken van de foto, en geprobeerd de shutter ingedrukt te houden zodat 'ie niet zou ejecten :). Helaas kwam beide keren toch de foto eruit rollen maar is er geen foto "gemaakt", ze blijven dus wit.
  woensdag 23 februari 2011 @ 20:46:44 #107
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_93219689
  donderdag 24 februari 2011 @ 20:33:58 #108
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_93272328
pi_93273644
quote:
17s.gif Op donderdag 24 februari 2011 20:33 schreef Debsterr het volgende:
[ afbeelding ]
<3 wat mooi!! die kleuren!!
  zaterdag 26 februari 2011 @ 12:20:25 #110
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_93343540
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 20:54 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

<3 wat mooi!! die kleuren!!
Thanks! Sjoerd had ook echt een masterlijke look toen ik die foto nam O+.
pi_93375785
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:20 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Thanks! Sjoerd had ook echt een masterlijke look toen ik die foto nam O+.
Hihi, ja dat koppie O+

Donderdag m'n tweede fade to black gemaakt. Het witte spul werkte niet helemaal optimaal mee, bij de transparant (middelste) heb ik het witte spul met limoen sap (uit een half uitgeknepen stuk limoen) schoon gemaakt. De foto maakte ik toen het al best donker was, dus meteen opengemaakt, maar hij is nog steeds wel wat donker geworden. Maar past wel bij het 'fade to black' idee natuurlijk ;)

pi_93681373
Ik heb net 2 pakjes Super 8 Kodachrome 40 film voor E1,- bij de kringloop gekocht (film film, dus geen 35mm foto film).

Bij dwdd was ooit een stuk over dat Kodak gestopt is met het ontwikkelen van Kodachrome. Weet iemand waar ik ze nog wel kan laten ontwikkelen?
  zaterdag 5 maart 2011 @ 12:40:07 #113
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_93681498
Is een pagina of 1/2 nog voorbij gekomen, ik vroeg het me namelijk ook al af... ;)
  maandag 7 maart 2011 @ 02:02:35 #114
11697 Junkie
VideoFreak :)
pi_93756076
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef kuhne het volgende:
Ik heb net 2 pakjes Super 8 Kodachrome 40 film voor E1,- bij de kringloop gekocht (film film, dus geen 35mm foto film).

Bij dwdd was ooit een stuk over dat Kodak gestopt is met het ontwikkelen van Kodachrome. Weet iemand waar ik ze nog wel kan laten ontwikkelen?
Voor Kodachrome film, nergens meer. Het was een bedrijfje dat het nog deed. Niet Kodak zelf. En nu maakt niemand meer de speciale chemicaliën die nodig zijn voor het K-14 process.
pi_93763938
Film is leuk! Zelf ontwikkelen is leuk!
pi_93868352
Ik heb voor 3.50 een Canon Eos 300 gekocht in een kringloop winkel. Leuk om eens mee te fotograferen, maar veeel minder leuk dan met een écht oude analoge camera. Want in principe is die eos gewoon een digitale camera (hij heeft iig iets van een computertje erin, want je hebt ook al die automatische programma's enzo) maar dan met rolletje :P

Maar het was voor een keer wel leuk om te doen :)

En als gewillig onderwerp, mijn auto.

(auto was gewassen, maar moest uitwijken voor een andere bestuurder :( )

Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_93888542
Strakke foto's zeg!
  donderdag 10 maart 2011 @ 08:45:31 #118
165512 MASD
Music is dead.
pi_93893603

:9~. Alleen is 6 euro echt way too much.
Long live music.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 23:48:35 #119
53151 T42
Pinball Wizard
pi_93984663
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef kuhne het volgende:

je krijgt ze nu overal voor niks heb 20 rolletjes liggen
je kon ze tot 30dec 2010 laten ontwikkelen in amerika maar nu dus nergens meer....
of je moet zelf een machine bouwen :P
  vrijdag 11 maart 2011 @ 23:56:44 #120
53151 T42
Pinball Wizard
pi_93985151
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 02:02 schreef Junkie het volgende:

[..]

Voor Kodachrome film, nergens meer. Het was een bedrijfje dat het nog deed. Niet Kodak zelf. En nu maakt niemand meer de speciale chemicaliën die nodig zijn voor het K-14 process.
misschien komt er nog ooit een bedrijfje die het oppikt zoals met polaroids is gebeurd gelukkig
  zaterdag 12 maart 2011 @ 00:04:03 #121
53151 T42
Pinball Wizard
pi_93985600
quote:
11s.gif Op donderdag 10 maart 2011 08:45 schreef MASD het volgende:
[ afbeelding ]

:9~. Alleen is 6 euro echt way too much.
ik had hem echt niet eens weggedaan voor 6 euro :')
pi_94359101
Maandag mijn eerste Leica camera ophalen. Een M4 met Summicron 50mm/2.0

Kan niet wachten ermee te fotograferen!
Voorheen Prep2fight/Srgt.Prepper
pi_94359428
quote:

[ afbeelding ]
Helaas zijn of gaan die neopan 1600 eruit. Heb nog een flinke voorraad in de koelkast liggen. Geweldig spul

PS: Ik gebruik dezelfde combo op dit moment om1 plus neopan 1600

Deze mee gemaakt:

pi_94448106
Hier mn nieuwe Leica:

Morgen eerste foto's mee maken.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 08:44:13 #125
247356 infp2009
More cowbell!
pi_94457596
Een M4 met een 50mm summicron, classic :) Hoe ga je licht meten?
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_94459957
Met een handmatige lichtmeter. Nu nog sparen voor een hele goede maar hier kan ik prima resultaat mee behalen.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 10:42:24 #127
247356 infp2009
More cowbell!
pi_94460134
Op zich werken lichtmeet apps op iphone trouwens best prima...
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_94462063
Bestaat dat? Gaaf!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 12:35:31 #129
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_94463684
Ook voor Android toevallig?

Edit: zijn er! Zoek maar op Photographic Light Meter in de Market :)
pi_94464357
Ik doe het toch liever met een iets betere. Snap er niet veel van.
  donderdag 24 maart 2011 @ 12:27:54 #131
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_94550490
Zijn er - buiten Velvia 50 - nog kleurenfilms beschikbaar met een ISO waarde lager dan 100, voor kleinbeeld? Zo ja, weet iemand dan welke?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 10:40:31 #132
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_94590419
Oké... volgende vraag dan maar. Weet iemand een goed adres om films te laten afdrukken en scannen? Zowel 35mm als 120 spoel.

Gaat me puur om kwaliteit... buitenland is geen probleem.
pi_94632088
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:40 schreef SuikerVuist het volgende:
Oké... volgende vraag dan maar. Weet iemand een goed adres om films te laten afdrukken en scannen? Zowel 35mm als 120 spoel.

Gaat me puur om kwaliteit... buitenland is geen probleem.
Elk vaklab zou dat goed moeten kunnen zou ik zeggen. De dichtsbijzijnde voor mij is PLM in Tilburg (www.plm.nl), maar er zitten er nog wel een paar in het land.

In elk geval zou ik het niet bij de CityFoto of een soortgelijke zaak laten doen. Daar heb ik laatst een rolletje laten scannen en enkele toezeggingen die ze deden over de scanner bleken gewoon niet waar te zijn. Uiteindelijk kreeg ik uit m'n flatbed scanner hetzelfde resultaat, op hogere resolutie, zonder rare stofverwijderings-artefacten.

Overigens over de lage ISO films: Ik ken geen kleurenfilms onder de ISO 50, maar je kunt het altijd laten pull-processen he ;). Weet alleen niet wat dat met de korrel doet.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 11:56:12 #134
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_94634219
Dank....doe ik al bij Velvia 50 voor meer schaduw detail. Maar ik bedoelde films onder de ISO 100 (niet onder de 50), dus bijv. 64 of 50. Is Velvia 50 de enige 35mm kleurenfilm die nog onder de 100 zit?

Ja, ik heb laatst een rolletje bij een fotozaak laten scannen en daar zat echt veel te veel contrast in, lage resolutie ook. :'( Ja, een soortgelijke zaak als CityFoto..

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 10:38 schreef Azreal het volgende:

[..]

Elk vaklab zou dat goed moeten kunnen zou ik zeggen. De dichtsbijzijnde voor mij is PLM in Tilburg (www.plm.nl), maar er zitten er nog wel een paar in het land.

In elk geval zou ik het niet bij de CityFoto of een soortgelijke zaak laten doen. Daar heb ik laatst een rolletje laten scannen en enkele toezeggingen die ze deden over de scanner bleken gewoon niet waar te zijn. Uiteindelijk kreeg ik uit m'n flatbed scanner hetzelfde resultaat, op hogere resolutie, zonder rare stofverwijderings-artefacten.

Overigens over de lage ISO films: Ik ken geen kleurenfilms onder de ISO 50, maar je kunt het altijd laten pull-processen he ;). Weet alleen niet wat dat met de korrel doet.
pi_94640547
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 11:56 schreef SuikerVuist het volgende:
Dank....doe ik al bij Velvia 50 voor meer schaduw detail. Maar ik bedoelde films onder de ISO 100 (niet onder de 50), dus bijv. 64 of 50. Is Velvia 50 de enige 35mm kleurenfilm die nog onder de 100 zit?
Velvia is de enige waar ik het bestaan van ken. Op de kodak website staan al hun films en daar zit niks meer onder de ISO 100 bij (zelf heb ik nog wel wat EPR en EPY 64 liggen, maar die worden niet meer gemaakt). Verder bestel ik vaak film op www.fujilab.co.uk en die hebben alleen Velvia onder de ISO 100.

Het enige wat ik nog kan bedenken is een of andere vage duitse website die ik een tijdje tegenkwam, waar ze nog IR film en dergelijke hadden. Maar helaas weet ik de naam van die website niet meer :(.

quote:
Ja, ik heb laatst een rolletje bij een fotozaak laten scannen en daar zat echt veel te veel contrast in, lage resolutie ook. :'( Ja, een soortgelijke zaak als CityFoto..
Gelukkig niet een fout die je snel weer zal maken gok ik ;).
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:49:43 #136
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_94647231
Niet meteen, nee. |:(

Hmmm... daar was ik al bang voor. Gelukkig worden Velvia 50 en Ilford Pan F Plus nog steeds gemaakt.
pi_94668377
Hier mijn eerste foto met mn nieuwe Leica M4:

maandag 4 april 2011 @ 00:57:14 #138
11697 Junkie
pi_95008751

Lomography Redscale 35mm ISO 100 - Fujifilm Fujicolor Superia 1600 - Ilford XP2 Super 400

Heb hier nog wat rolletjes liggen. Nu nog iets leuks vinden om te schieten. :+
Iemand nog een leuke tip waar hun kwaliteit mooi naar boven komt?

[ Bericht 2% gewijzigd door Junkie op 04-04-2011 01:14:39 ]
  maandag 4 april 2011 @ 18:33:55 #139
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_95033039
Ik heb weer een voorraad van 50 polaroids, voor maar 25 euro O+. Lang leve tante die bij Fuji werkt O+.
  maandag 4 april 2011 @ 18:49:30 #140
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_95033900
quote:
17s.gif Op maandag 4 april 2011 18:33 schreef Debsterr het volgende:
Ik heb weer een voorraad van 50 polaroids, voor maar 25 euro O+. Lang leve tante die bij Fuji werkt O+.
Zal ik dan maar de eerste zijn die het vraagt:

kan je iets voor ons regelen? :o

Misschien dat ze een leuk prijsje kunnen maken als we als Fok! FOT-luitjes een groter aantal afnemen? O-)

Het zijn nu vooral de verzendkosten die t m doen :(
pi_95034484
Instax is niet Polaroid, hoewel het principe hetzelfde is. The Impossible Project is weer met kleur bezig, PX680 :) maar PX600 is ook erg leuk, alleen zo duur per foto vergeleken met digitaal :(
  maandag 4 april 2011 @ 19:03:35 #142
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_95034669
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:49 schreef Benelli het volgende:

[..]

Zal ik dan maar de eerste zijn die het vraagt:

kan je iets voor ons regelen? :o

Misschien dat ze een leuk prijsje kunnen maken als we als Fok! FOT-luitjes een groter aantal afnemen? O-)

Oh ja, wat whaley zegt, het is wel Instax :).
  maandag 4 april 2011 @ 19:04:06 #143
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_95034707
Maar als daar interesse in is kan ik altijd eens mailen :Y.
  maandag 4 april 2011 @ 19:36:08 #144
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_95036736
Ik las helemaal over het woord Fuji heen.. :P helaas, als het polaroid was geweest had ik zeker interesse gehad :) heb helaas geen instax-camera!
pi_95161426
Ik heb vandaag een oldskool ricoh 35fm gescoord, ik ben benieuwd. Waar kan ik het goedkoopst m'n rolletjes laten ontwikkelen? :P

Zo een dus.

Er zitten nog rolletjes bij die goed zijn. Er staat duidelijk op dat je ze niet in de buurt van x-ray moet houden, ik ga dus als experiment een rolletje voor de helft onder een rontgenbuis belichten, ben benieuwd wat daar uit komt :P
  donderdag 7 april 2011 @ 12:07:32 #146
165512 MASD
Music is dead.
pi_95162027
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:49 schreef Benelli het volgende:

[..]

Altijd handig als de Polaroidfabriek 500 meter van je huis zit. Vrijdag weer een bezoekje brengen.
Long live music.
  donderdag 7 april 2011 @ 12:09:50 #147
247356 infp2009
More cowbell!
pi_95162115
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:51 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik heb vandaag een oldskool ricoh 35fm gescoord, ik ben benieuwd. Waar kan ik het goedkoopst m'n rolletjes laten ontwikkelen? :P
Hema.
pi_95164543
quote:
17s.gif Op maandag 4 april 2011 19:04 schreef Debsterr het volgende:
Maar als daar interesse in is kan ik altijd eens mailen :Y.
Interesse! :D. Overigens wel in FP100C en FP100C Silk en niet zozeer in de Instax, want daar heb ik geen camera voor :P.
pi_95166580
Ik ben bezig met double exposures en al een paar gave resultaten op mijn testrolletje gehad!
Volgende week voor het 'echie' een paar rolletjes volschieten.

Ik kan hier nog niets laten zien, want het is speciaal in opdracht en ik mag het pas half mei openbaar maken. Dan kom ik uiteraard wel even showen!
Misschien de foto's die toch niet gebruikt gaan worden dat ik die wel al wel eerder even kom showen hier.

Nog meer mensen hier die ook wel eens double exposures schieten?
Ik heb nu 1 van mijn holga's gebruikt, zijn er eventueel nog andere analoge camera's die er geschikt voor zijn? (En dan niet perse lomo camera's, maar juist iets geavanceerdere camera's). De andere analoge camera's die ik hier heb, die moet ik perse doordraaien voordat ik er een volgende foto mee kan maken, de enige manier om dan te double exposuren is het rolletje 2 keer achter elkaar volschieten. Maar dan moet ik zo veel onthouden van welke compositie op welke foto stond (met schetsjes erbij e.d.). Ik vind het dus fijner om 2 foto's direct achter elkaar te maken.
pi_95170956
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:05 schreef bl0emetjE het volgende:
Ik ben bezig met double exposures en al een paar gave resultaten op mijn testrolletje gehad!
Volgende week voor het 'echie' een paar rolletjes volschieten.

Ik kan hier nog niets laten zien, want het is speciaal in opdracht en ik mag het pas half mei openbaar maken. Dan kom ik uiteraard wel even showen!
Misschien de foto's die toch niet gebruikt gaan worden dat ik die wel al wel eerder even kom showen hier.

Nog meer mensen hier die ook wel eens double exposures schieten?
Ik heb nu 1 van mijn holga's gebruikt, zijn er eventueel nog andere analoge camera's die er geschikt voor zijn? (En dan niet perse lomo camera's, maar juist iets geavanceerdere camera's). De andere analoge camera's die ik hier heb, die moet ik perse doordraaien voordat ik er een volgende foto mee kan maken, de enige manier om dan te double exposuren is het rolletje 2 keer achter elkaar volschieten. Maar dan moet ik zo veel onthouden van welke compositie op welke foto stond (met schetsjes erbij e.d.). Ik vind het dus fijner om 2 foto's direct achter elkaar te maken.
De Nikon F4 heeft een hendeltje ervoor, volgens mij geldt dat ook voor de F2 en de F3, de rest weet ik niet. Een F65 heeft ook een multi-exposure functie.

Zelf gebruik ik altijd graag een Hasselblad (zou ook moeten werken met andere modulaire camera's!). Daar kun je gewoon de foto maken, achterwand eraf halen, opnieuw spannen en achterwand er weer op zetten :D. En helemaal ideaal: je kunt vantevoren even een polaroidje trekken om te kijken hoe het gaat worden.

Analoge camera's die je mechanisch moet spannen, hebben overigen altijd een film release switch. Als je een foto maakt, die switch indrukt en spant, dan blijft de film zitten en kun je dus opnieuw belichten en herhalen zo vaak je wilt :D.

Edit: Kudos dat je dit voor een opdracht analoog durft te doen en niet gewoon digitaal de foto's maakt en ze met PS in elkaar plakt!
pi_95176178
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 15:41 schreef Azreal het volgende:

[..]

De Nikon F4 heeft een hendeltje ervoor, volgens mij geldt dat ook voor de F2 en de F3, de rest weet ik niet. Een F65 heeft ook een multi-exposure functie.

Zelf gebruik ik altijd graag een Hasselblad (zou ook moeten werken met andere modulaire camera's!). Daar kun je gewoon de foto maken, achterwand eraf halen, opnieuw spannen en achterwand er weer op zetten :D. En helemaal ideaal: je kunt vantevoren even een polaroidje trekken om te kijken hoe het gaat worden.

Analoge camera's die je mechanisch moet spannen, hebben overigen altijd een film release switch. Als je een foto maakt, die switch indrukt en spant, dan blijft de film zitten en kun je dus opnieuw belichten en herhalen zo vaak je wilt :D.

Edit: Kudos dat je dit voor een opdracht analoog durft te doen en niet gewoon digitaal de foto's maakt en ze met PS in elkaar plakt!
Hee kijk, dit zijn allemaal leuke dingen om te weten!
Ik heb een kiev88 hier ook (modulair dus + met hasselblad polaroid back), dat is dus ook een goeie om te gebruiken. Die slikt alleen wel 120 rolletjes, dus ook langer wachten op het resultaat (35mm kan door de 1 uur service hier, 120 worden extern afgedrukt en duurt een paar dagen). Voor 120 film heb ik ook nog een Yashica D liggen, maar die is niet modulair, geen idee of daar zo'n switch op zit.

Verder heb ik hier voor 35mm een hele oude Leica, ik zal eens kijken of daar zo'n film release switch op zit. En ook een Cosina CT 1A, ook daar eens kijken voor zo'n release switch.
En ook een vivitar ultra wide trouwens, die erg goed is met kleur.

En dan dus nog een drietal holga's, de 135 heb ik als test gebruikt en op zich waren de foto's goed scherp waar ik ze scherp wilde. Maar ook wel de moeite waard om nog een andere camera erbij te betrekken.

De opdracht is voor een groepsexpositie. Ze hebben alle deelnemende fotografen gevraagd om speciaal voor de tentoonstelling een serie (in een bepaald thema) te maken en deze dus tot de opening niet openbaar te maken. Ik heb toen zelf gekozen voor analoog, de sfeer vind ik fijn en ik wilde dus graag doubles maken (en met photoshop krijg je die double nooit helemaal zoals bij analoog).
pi_95178059
Op de Leica zit wel een switch, maar die is ook gekoppeld aan de shutter, dus als ik die omzet dan doet de shutter het ook niet. Hij is bedoelt voor als je de film terug wilt draaien. In de gebruiksaanwijzing staat zelfs dat dit speciaal is om double exposures te voorkomen ;)

De Cosina heeft geen switch.

Ik vond wel een analoge canon eos 300, rebel 2000, die een speciale functie in z'n menu heeft voor double exposures. Tweede hands kwam ik er net al eentje tegen. Die hou ik even in het oog voor nu.
En ik zoek nog verder.

Zullen er digitale lenzen zijn die ook op die analoge canon kunnen? Ik heb digitaal nl een canon met een paar lenzen. Als ik dan toch zo'n analoge erbij koop, dan zou het leuk zijn als ik lenzen kan gebruiken voor beiden. Die analoge camera heet wel ook eos, evenals de digitale (ik heb een 7d). Misschien iemand die dat weet toevallig?
  donderdag 7 april 2011 @ 18:53:38 #153
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_95178927
Je kan in principe elke lens met EF(-S) vatting op een analoge EOS zetten, je moet alleen wel opletten dat je spiegel niet tegen de lens aanslaat, dat de ruimte te krap is. En hou er rekening mee dat je beeld anders wordt dan je gewend bent met je digitale EOS.

Dit is een foto die ik heb gemaakt met een (digitale) Sigma 17-70 op een analoge EOS 500N:

Je kijkt als het ware tegen de lens aan :P
pi_95179276
Wow, dat geeft ook wel een gaaf effect zo, mooie foto! Dat van de spiegel las ik inderdaad.
Vanavond nog maar eens even kijken naar de analoge camera's van canon!
pi_95240010
Alvast een paar analoge foto's van vandaag die ik zojuist heb gepost in het lente topic: linkje

Voor de doubles dus nog even geduld! Maar daar ook weer een paar hele gave van gemaakt vandaag. Hopelijk morgen nog meer maken!
pi_95241761
overgezet naar FOK/FOT/../[Centraal] Lentefotografie :

Apple orchard in Cambridge, UK

[ Bericht 61% gewijzigd door quirigua op 08-04-2011 23:13:50 ]
  maandag 11 april 2011 @ 11:59:35 #157
165512 MASD
Music is dead.
pi_95336969
Iemand een locatie voor goedkope (heroplaadbare) 2CR5 batterijen?
Long live music.
pi_97010159
En mijn double/multiple exposures mogen openbaar! Dit zijn ze geworden:

Uiteraard heb ik er nog een berg meer, wellicht upload ik er daar ook nog een paar van. Maar dit is de selectie die ik voor de expositie heb geselecteerd.

De opening was vandaag, echt super leuk! En de foto's gaan nu een jaar daar in collegelokalen hangen <3
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:58:38 #159
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_97010355
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:55 schreef bl0emetjE het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Uiteraard heb ik er nog een berg meer, wellicht upload ik er daar ook nog een paar van. Maar dit is de selectie die ik voor de expositie heb geselecteerd.

De opening was vandaag, echt super leuk! En de foto's gaan nu een jaar daar in collegelokalen hangen <3
Heldin _O_. Echt fantastische foto's, en als het niet zo ver weg was, zou ik zeker komen kijken. SUPERmooi O+. Vooral de een na laatste!
pi_97011476
quote:
17s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:58 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Heldin _O_. Echt fantastische foto's, en als het niet zo ver weg was, zou ik zeker komen kijken. SUPERmooi O+. Vooral de een na laatste!
Dankjewel <3

Ik heb ze op mijn website gezet, en jij staat er ook op! Vlak na deze <3
pi_97015510
quote:

-knip knip knip-

[ afbeelding ]
Je-zus wat gaaf. O+

Vooral die ene die ik hier ^ nog in de quote heb laten staan, echt een geweldige foto vind ik dit. De exposures gaan briljant in elkaar over, de bloemetjes, haar haren, zelfs haar hand. Heel tof. :)

Edit: He, je site is kapot. ;( (nu niet meer :))

[ Bericht 3% gewijzigd door Omniej op 19-05-2011 00:17:59 ]
pi_97016751
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:08 schreef Omniej het volgende:

[..]

Je-zus wat gaaf. O+

Vooral die ene die ik hier ^ nog in de quote heb laten staan, echt een geweldige foto vind ik dit. De exposures gaan briljant in elkaar over, de bloemetjes, haar haren, zelfs haar hand. Heel tof. :)

Edit: He, je site is kapot. ;( (nu niet meer :))
<3 Dankjewel! Ik ben er ook echt best trots op!

Christophe maakte even iets op mijn website zostraks, maar dat is allemaal gefixt nu!
pi_97017093
Wow bl0emetjE, ze zijn echt gaaf en mooi O+
pi_97025617
Ha, mooi! Als je zoiets doet, heb je dan als je de tweede foto maakt nog in gedachten hoe de vorige foto stond: dus de plaatsen van de dingen en helderheid en zo?
pi_97027252
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:56 schreef hydraulix het volgende:
Wow bl0emetjE, ze zijn echt gaaf en mooi O+
Dankjewel O+

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 11:52 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ha, mooi! Als je zoiets doet, heb je dan als je de tweede foto maakt nog in gedachten hoe de vorige foto stond: dus de plaatsen van de dingen en helderheid en zo?
Hoe ik het heb gedaan:
Eerst heb ik 2 test rolletjes gemaakt, daarop heb ik verschillende dingen geprobeerd om te kijken hoe het uitpakte. Daarna ben ik gericht foto's gaan maken, inderdaad hele tijd 'heen&weer' rennen tussen verschillende plekken en heel goed onthouden hoe ik dingen had 'uitgelijnd' (waar de onderwerpen zich bevonden, waar donkere en lichte plekken zaten). En zo heb ik nog een rolletje of 4 volgeschoten voordat ik over alle foto's helemaal tevreden was. De 1 na laatste foto is er trouwens 1 van een 'test rolletje', die vond ik zo mooi geworden dat ik daar niets meer aan verbeterd heb!

Doordat ik de hele tijd heen en weer moest voor 1 foto deed ik ook echt een paar uur over 1 rolletje. Echt 'slow' fotografie was het ;) Maar wel heel leuk om te doen!
Hiervoor had ik wel eens een double exposure gemaakt, maar nooit zo bewust als bij deze serie, door de 2 test rolletjes leerde ik ook veel. Vooral het onthouden en inschatten van donkere en lichte plekken. En ook welke kleuren goed combineren.
En ook eerlijk dat er bij sommige foto's ook echt toevalstreffers in zitten hoor! De meeste foto's heb ik toch wel meerdere pogingen over gedaan om ze helemaal naar wens te krijgen. Maar sommige waren (mede door toeval) snel gelukt! Bijvoorbeeld de 2 na laatste, de lijnen die erin zitten zijn voor een groot deel echt toeval geweest. Toen ik de foto's ophaalde bij het fotowinkeltje was het elke keer echt weer een enorme verrassing wat en hoe er was uitgekomen.

Zeker omdat ik met de holga schoot, daarbij is het soms lastig in te schatten wat je nu precies in beeld hebt (de zoeker komt niet helemaal overeen met wat de lens opvangt zeg maar) maar na een aantal rolletjes leerde ik ook de camera steeds beter kennen.
pi_97028855
Erg gave multi-exposures! Vooral de 1e en 2e vind ik heel mooi!
pi_97040934
Respect, en bedankt voor je uitleg! Ik denk wel dat een oppervlakkige kijker misschien zou denken "Gut, leuk zeg, dat Photoshop.", en geen idee zou hebben van de moeite die zoiets kost.
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:14:19 #168
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97048973

gemaakt met een canon A1 en agfa film van de kruidvat. ontw bij hema.
pi_97061530
Gaaf! Heerlijk die vale kleuren.
Fingers crossed; heb 5 rolletjes van een weekje Wenen naar de Hema gebracht.
pi_97068877
T42, wat gaaf! Door de hele setting lijkt het net van vroeger!

hydraulix: spannend altijd! Wel komen showen hier hè! ;)
  vrijdag 20 mei 2011 @ 12:11:51 #171
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97069232
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:02 schreef bl0emetjE het volgende:
T42, wat gaaf! Door de hele setting lijkt het net van vroeger!

hydraulix: spannend altijd! Wel komen showen hier hè! ;)
de canon A1 is trouwens te koop ;) heb er nog meer gemaakt maar dat rolletje is nog niet vol :P
  woensdag 25 mei 2011 @ 14:17:20 #172
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_97293249
Wat een prachtig topic!
Na het lezen, met uiteraard veel enthousiasme, van deze topics heb ik besloten om mezelf toch maar aan te melden bij 'de club'. :)

Sinds een paar weken ben ik ook weer helemaal in de ban van analoge fotografie!
Ooit kreeg ik van mijn opa een zeer mooie Pentax Super A, met daarop een 50mm f/1.7 objectief.
Eén keer een rolletje mee volgeschoten, maar de resulaten waren niet om aan te zien. Waarschijnlijk omdat ik er gewoon niks van begreep.
Nadat ik me er nog eens goed in verdiept heb er een Fuji Sensia 200 en Hema zwart/wit filmpje mee volgeschoten. De resultaten waren al meteen stukken beter!

Heerlijk werken met zo'n camera!

Twee weken geleden kocht ik voor twee tientjes een nette Pentax ME Super met daarop een 28mm f/2.8 lensje. Die uiteraard ook goed op de Super A past.
Nog geen rolletje mee volgeschoten, maar dat gaat zeker gebeuren!

Rolletjes laat ik ontwikkelen bij de hema.
Via mijn stage-adres ben ik aan een oude Primefilm 1800AFL scanner gekomen. Toch alweer een oud beestje, maar scannen lukt prima!

Zie hier de resultaten van 't HEMA zwart/wit rolletje, 200 iso.
http://www.flickr.com/photos/louisdeleeuw
Zoals je ziet nog wat weinig contrast. Waar zou door komen? Geen idee hoe oud het rolletje was, zat geen doosje meer bij. Misschien door een normaal C-41 process geweest, of gewoon de scanner van mij?

Naast deze twee camera's heb ik nog een paar andere, een Minolta XG1 (met een goedkope 28-80 f/3.5~4.5 lens), Sigma SA-300 (Sigma 35-80 f/4~5.6) en een hele mooie 6x6 Agfa Isolette II.

Inmiddels weet zowat iedereen in mijn vrienden- en collegakring dat ik gek ben op de oude 'rolletjescamera's', dus krijg ik van iedereen oude rolletjes die ze nog hadden!
Ook kocht ik gisteren drie Kodak Gold 200 rolletjes voor één euro bij de Albert Heijn, die kon ik niet laten liggen!

Inmiddels heb ik alweer vier rolletjes die liggen te wachten op ontwikkeling. Binnkort maar even heenbrengen! Kodak VR200, Kodak VR400, een hele oude Kodak Plus-X Pan (exp. 1986) en een nog oudere Kodak Ektachrome 160 (exp. 1976) die ik laat pushen tot 200 iso.

Blijft leuk hè, dat analoge gevoel! 8-)

[ Bericht 7% gewijzigd door LDLProductions op 25-05-2011 14:29:35 ]
pi_97293468
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mijn god, wat enórm vet zeg.
  woensdag 25 mei 2011 @ 18:14:41 #174
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_97303570
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:42 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Dankjewel <3

Ik heb ze op mijn website gezet, en jij staat er ook op! Vlak na deze <3
O+.
pi_97392388
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 14:17 schreef LDLProductions het volgende:

Wow cool die camera's!

Hoe werkt dat met dat pushen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!
pi_97413640
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 18:25 schreef bl0emetjE het volgende:
Hoe werkt dat met dat pushen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!
Dan laat je film met een lage iso, zeg 400, ontwikkelen alsof het ISO 1600 is. Erg handig als je lichtgevoeligheid nodig hebt en een beetje korrel niet erg vindt. De truc is gewoon om de film langer in het ontwikkelbad te houden.

Overigens kun je ook pull-processen: film van een hoge ISO laten ontwikkelen alsof ie een lagere ISO heeft.
pi_97416413
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 10:48 schreef Azreal het volgende:

[..]

Dan laat je film met een lage iso, zeg 400, ontwikkelen alsof het ISO 1600 is. Erg handig als je lichtgevoeligheid nodig hebt en een beetje korrel niet erg vindt. De truc is gewoon om de film langer in het ontwikkelbad te houden.

Overigens kun je ook pull-processen: film van een hoge ISO laten ontwikkelen alsof ie een lagere ISO heeft.
Ah dankjewel! Dat had ik eerder moeten weten voor een rolletje dat ik net heb laten afdrukken ;)
Maar dat ga ik zeker ook eens proberen!
  zaterdag 28 mei 2011 @ 17:04:22 #178
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_97424035
Gisteren van mijn vader een Nikon F3 in bruikleen gekregen. De lichtmeter is een beetje gaar, dus denk dat ik alles compleet op gevoel moet doen. En hij had nog 2 rolletjes van 24 (Fuji/200 iso/asa) die in 2007 zouden zijn verlopen :D Kijken wat ik er de komende tijd van kan maken :)

En bl0metjE... tering, :9~ wat een vette double exposures
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_97429171
Weet iemand waar je nog analoge of lomography of polaroid camera's kan kopen? ;( mijn plaatselijke fotografiewinkel verkoopt ze niet meer, zelfs rolletjes hebben ze niet meer :l
  zaterdag 28 mei 2011 @ 19:32:20 #180
165512 MASD
Music is dead.
pi_97429258
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 19:29 schreef Dromenvangertje het volgende:
Weet iemand waar je nog analoge of lomography of polaroid camera's kan kopen? ;( mijn plaatselijke fotografiewinkel verkoopt ze niet meer, zelfs rolletjes hebben ze niet meer :l
Marktplaats/thriftshops/etcaetera.
Long live music.
pi_97431349
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:45 schreef bl0emetjE het volgende:
Ah dankjewel! Dat had ik eerder moeten weten voor een rolletje dat ik net heb laten afdrukken ;)
Maar dat ga ik zeker ook eens proberen!
Het is tegenwoordig overigens wel belachelijk duur om te laten doen (gaat al snel naar 2 euro/stop of meer) en je moet een lab vinden waar ze uberhaupt willen pushen.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 20:29:22 #182
165512 MASD
Music is dead.
pi_97431825
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 20:19 schreef Azreal het volgende:

[..]

Het is tegenwoordig overigens wel belachelijk duur om te laten doen (gaat al snel naar 2 euro/stop of meer) en je moet een lab vinden waar ze uberhaupt willen pushen.
Kun je het niet zelf pushen eigenlijk? Voor die prijs kun je beter zelf aan de slag gaan.
Long live music.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 mei 2011 @ 20:46:26 #183
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_97432616
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 20:29 schreef MASD het volgende:

[..]

Kun je het niet zelf pushen eigenlijk? Voor die prijs kun je beter zelf aan de slag gaan.
Zwartwit kun je makkelijk zelf doen, de middelen zijn op interpret nog volop verkrijgbaar, zeker omdat de produktiefaciliteiten van Agfa door nichespelers zijn opgekocht.
Kleur is een ander verhaal. Op zich is C41 ontwikkelen een vrij simpel klusje zolang je de boel maar een minuut of tien op constante temperatuur kunt houden. Pushen is dan net zo simpel, gewoon de ontwikkelaar iets langer laten zitten (is zat over geschreven op het wilde wereldweb)
Probleem voor kleur is echter om aan chemie te komen die geschikt is voor kleinverbruik. Ik deed een paar jaar zelf C41 met minilabchemicaliën, maar dat vergt nogal wat gevoel voor hoe die chemie zo ongeveer werkt.
E-6 (dia's) laat heel veel push&pull toe, is echter nog klieriger in de bewerking dan C41. Verkrijgbaarheid van de chemie is ongeveer even moeilijk.
Wie zelf kleur wil ontwikkelen gaat het beste op zoek naar een ouwe Jobo CPA of CPP trommelprocessor, de temperatuur is dan na één keer ijken geen issue meer. Zit er op die CPA of CPP een lift, dan is er bijzonder gestandardiseerd mee te werken en push en pull je zonder enige meerprijs en krijg je als je het goed doet negatieven of dia's zonder krassen, vlekken of wat dan ook.

Voor wat betreft de vaklab-prijzen. Die zijn de afgelopen jaren nauwelijks omhoog gegaan. De laatste films die ik bij Fifo in Lelystad liet doen vielen me prijstechnisch enorm mee en de kwaliteit is om door een ringetje te halen. Wat wel een issue met de vaklabs is is de regelmaat waarmee ontwikkeld wordt, men krijgt te weinig binnen voor een dagelijkse ronde E-6 of C41 en daardoor kan de levertijd iets oplopen.
maar als je kwaliteit wilt kun je daar best wel even op wachten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 29 mei 2011 @ 16:21:23 #184
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97459637
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 19:29 schreef Dromenvangertje het volgende:
heb deze te koop:
polaroid: 1000, 1500, 635, 636 en 636 close up (zijn alle nog in gebruik)
canon: de A1 uit 1978 (ook nog in gebruik)

rolletjes hebben ze gewoon bij de hema, kruidvat enzo
polaroid koop je bij missionimpossble
pi_97463172
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 16:21 schreef T42 het volgende:

[..]

heb deze te koop:
polaroid: 1000, 1500, 635, 636 en 636 close up (zijn alle nog in gebruik)
canon: de A1 uit 1978 (ook nog in gebruik)

rolletjes hebben ze gewoon bij de hema, kruidvat enzo
polaroid koop je bij missionimpossble
Kun je DM'en wat je ervoor wilt hebben? :)
pi_97480235
Polaroids koop je bij The Impossible Project :) nu ook kleur voor de 'gewone' 600 film camera's: PX680.
  maandag 30 mei 2011 @ 10:21:18 #187
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_97487849
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 23:47 schreef whaley het volgende:
Polaroids koop je bij The Impossible Project :) nu ook kleur voor de 'gewone' 600 film camera's: PX680.
[ afbeelding ]
Is dit de kleur die je zo uit de polaroid van the impossible project krijgt. Ik had wat van de eerste kleur versie voor mijn sx-70 gekocht, maar vind de kwaliteit toch wel heel erg tegen vallen. Heel blauw en niet kleurecht. Daarnaast gaat de kwaliteit snel achter uit, hetzelfde geldt voor de zwart wit polaroids. Ben daar dus een beetje op afgeknapt. Weet niet of het inmiddels al beter is, iemand een idee?
  maandag 30 mei 2011 @ 11:38:25 #188
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97490050
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 10:21 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Is dit de kleur die je zo uit de polaroid van the impossible project krijgt. Ik had wat van de eerste kleur versie voor mijn sx-70 gekocht, maar vind de kwaliteit toch wel heel erg tegen vallen. Heel blauw en niet kleurecht. Daarnaast gaat de kwaliteit snel achter uit, hetzelfde geldt voor de zwart wit polaroids. Ben daar dus een beetje op afgeknapt. Weet niet of het inmiddels al beter is, iemand een idee?
je hebt je niet aan de regels gehouden..
je hebt er zonlicht of te veel licht op laten vallen. en je moet ze drogen (met knipjes in de foto)

ik heb zw van 06-2010 en die hangen nu bijna een jaar aan de muur en zijn wel beetje verkleurd naar bruin maar nog altijd goed te zien.
  maandag 30 mei 2011 @ 15:57:01 #189
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_97498938
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 11:38 schreef T42 het volgende:

[..]

je hebt je niet aan de regels gehouden..
je hebt er zonlicht of te veel licht op laten vallen. en je moet ze drogen (met knipjes in de foto)

ik heb zw van 06-2010 en die hangen nu bijna een jaar aan de muur en zijn wel beetje verkleurd naar bruin maar nog altijd goed te zien.
Regels... het zijn meer workarounds. Je kan ze ook helemaal uit elkaar halen en en heb je alleen een dun laagje film over waar het beeld op zit.

Afschermen van licht heb ik altijd gedaan. Daar merk je wel duidelijk kleurverschillen door. Maar ook al scherm je ze af, bovenstaand resultaat heb ik nog niet gezien met impossible project. Of ze moeten, zoals ik vroeg, alweer zo veel verbeterd zijn ten opzichte van de eerste kleuren versies die ik geprobeerd heb.
pi_97521495
zo snel mogelijk afschermen van licht, en warm houden (bijvoorbeeld een 'dark slide' er meteen op leggen en dan samen onder je oksel houden) en PX680 (kleur) doet er nog langer over dan PX600 dus echt een aantal minuten laten ontwikkelen. Er schijnt inderdaad ook nog een probleem te zijn met veranderend beeld door vocht, waardoor ze nu ook enveloppen en zakjes silica gel verkopen als 'dry age kit'. Nee, echt makkelijk voor de gewone consument is het nog niet, maar wel leuk!
  dinsdag 31 mei 2011 @ 09:36:08 #191
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97530384
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 23:23 schreef whaley het volgende:
Nee, echt makkelijk voor de gewone consument is het nog niet, maar wel leuk!
dat is waar en ik gebruik nog altijd ook oude pakjes van 11-2000 (ooit 100 gekocht in amerika)
  dinsdag 31 mei 2011 @ 16:34:30 #192
263827 tubacloud
Carpe diem
pi_97545504
ik schiet meestal op zwart-wit film, en dan het vaakst Ilford FP4 of HP5...
zelf ontwikkelen, inscannen, stofjes weghalen, supergaaf om te doen! ^O^

voorbeeldje van vorige week zondag:

Heb trouwens een Canon EOS 500n... niet echt geweldig, merk dat de foto's veel minder scherp zijn dan de professionelere analoge cameras, maar het volstaat!
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 17:17:01 #193
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_97547572
Ik heb ook een EOS 500N. Maar ik kan daar ragscherpe beelden uitkrijgen, als ik maar een goed objectief erop zet ;)
pi_97549692
En je scanner is uiteraard een bepalende factor.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 20:33:02 #195
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_97555748
Ik krijg zaterdag een echte Polaroid, had oma nog op de zolder liggen O+.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 21:07:35 #196
263827 tubacloud
Carpe diem
pi_97557763
Dan zal het waarschijnlijk aan de scanner liggen...
Benelli, hoe scan jij ze? Ik met de epson perfection v500 photo, maar bij elk beeld dat ik heb is het niet echt geweldig scherp... objectief dat ik gebruik is de canon 50 mm 1.8...
  dinsdag 31 mei 2011 @ 21:48:05 #197
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97559941
quote:
17s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 20:33 schreef Debsterr het volgende:
Ik krijg zaterdag een echte Polaroid, had oma nog op de zolder liggen O+.
wat voor 1?
zit er nog een accu in? (lek gevaar!!!)
effe schoon maken en knippen maar :P
  woensdag 1 juni 2011 @ 00:13:15 #198
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_97567321

met deze camera's

op 120 film
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  woensdag 1 juni 2011 @ 07:59:16 #199
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_97571513
quote:
12s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:07 schreef tubacloud het volgende:
Dan zal het waarschijnlijk aan de scanner liggen...
Benelli, hoe scan jij ze? Ik met de epson perfection v500 photo, maar bij elk beeld dat ik heb is het niet echt geweldig scherp... objectief dat ik gebruik is de canon 50 mm 1.8...
Dat verschilt niet echt veel met wat ik gebruik. Ik scan met een V750 Pro (dus die is wel iets beter, maar of dat een enorm verschil is weet ik niet...) en ik gebruik ook regelmatig de 50mm F/1.8. Ik zal eens zoeken naar voorbeeldfoto's!

En Mr_Moon, ziet er gaaf uit! Ik ben dol op boxcamera's! :)
  woensdag 1 juni 2011 @ 08:41:20 #200
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97572030
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2011 00:13 schreef Mr_Moon het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

met deze camera's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
op 120 film
en waar haal je daarvoor de film nog?
  woensdag 1 juni 2011 @ 09:17:50 #201
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_97572582
Ik bestel m'n films op http://www.lomography.com/
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  woensdag 1 juni 2011 @ 10:07:06 #202
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_97573632
120 film kun je toch gewoon bij genoeg fotozaken krijgen? Dat doe ik tenminste, scheelt denk ik erg veel tov lomography.com?
pi_97573914
Of online via calumet. goedkoop en fijne service
pi_97574101
En ik heb goede ervaringen met fotohuisrovo.nl. Vond vooral m'n rolletjes Rollei Retro 100 voor E2,- /stuk een goede deal.
  woensdag 1 juni 2011 @ 10:33:50 #205
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97574294
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 10:07 schreef Benelli het volgende:
120 film kun je toch gewoon bij genoeg fotozaken krijgen? Dat doe ik tenminste, scheelt denk ik erg veel tov lomography.com?
ontwikkelen ze die ook bij de hema?
pi_97574887
Zeker!
  woensdag 1 juni 2011 @ 18:02:24 #207
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_97589189
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:48 schreef T42 het volgende:

[..]

wat voor 1?
zit er nog een accu in? (lek gevaar!!!)
effe schoon maken en knippen maar :P
Geen idee haha, a.d.h.v. m'n Fuji Instax riep oma ineens dat ze er nog 1 heeft liggen, dus we zullen zien zaterdag.
pi_97608052
Over Polaroid gesproken. Heb een oud pakje 600 film (over datum) geschoten. Wel geinig, maar met een rode waas over de foto's en rare zwarte plekken die niet ontwikkeld zijn in de hoekjes

jammer dat bij deze de tekst niet centraal loopt; ben nog aan het stoeien met de 'parallax' van zoeker en lens.

Foto's geschoten in Wenen en ben daar nog langs The-Impossible-Project winkel geweest om film in te slaan. Dure grap, maar wat een toffe winkel! Ze hebben in Wenen ook een Lomography winkel trouwens waar ze naast alle camera's/films ook leuke gadgets en boeken verkochten. Heb nu een lading foto's van 1 weekje Wenen die nog allemaal ingscand moeten worden :')
pi_97610072
Die waas over oude polaroid film geeft altijd wel een leuk effect vind ik. Jammer van de zwarte vlekken, volgens mij zijn de rollers dan niet helemaal goed meer.
  donderdag 2 juni 2011 @ 16:07:20 #210
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97622997
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 01:47 schreef Azreal het volgende:
Die waas over oude polaroid film geeft altijd wel een leuk effect vind ik. Jammer van de zwarte vlekken, volgens mij zijn de rollers dan niet helemaal goed meer.
uitdroging van de foto's is dat. heb ik ook vaak.
dan is de ontwikkelvloeistof niet voldoende meer.
pi_97623035
Ja denk dat het idd. niet aan de camera ligt. Heb erna nog met film van The-Impossible-Project geschoten die het niet heeft.
pi_97623428
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 16:07 schreef T42 het volgende:
uitdroging van de foto's is dat. heb ik ook vaak.
dan is de ontwikkelvloeistof niet voldoende meer.
Interessant, ik heb het ook steeds bij nieuwe film in m'n Hassie achterwand, maar niet bij film uit dezelfde batch in een polaroid camera, vandaar mijn conclusie dat het aan de rollers lag.
  donderdag 2 juni 2011 @ 17:19:46 #213
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97625056
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 16:24 schreef Azreal het volgende:

[..]

Interessant, ik heb het ook steeds bij nieuwe film in m'n Hassie achterwand, maar niet bij film uit dezelfde batch in een polaroid camera, vandaar mijn conclusie dat het aan de rollers lag.
ging hier ook om oude film. gebeurd het met nieuwe dan zijn je rollers vies of slecht.
pi_97742985
Ik heb een pix 110 F van halina op de kop getikt voor 50 cent, alleen, ik krijg hem niet open !
pi_97743130
Waarom analoog? Wat is het voordeel?
  zondag 5 juni 2011 @ 21:10:31 #216
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_97757150
quote:
5s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:04 schreef Thomass het volgende:
Waarom analoog?
- masochisme. vooral dat
- nostalgie
- smaak. het resultaat is veel anders. digitaal oogt steriel in verhouding, vind ik. is voor iedereen verschillend, natuurlijk
- veel beter "verloop" van tinten (als dat goed Nederlands is)
- veel langere belichtingen mogelijk
- voor relatief weinig geld erg goed tweedehands spul kunnen kopen
- groot formaat analoog nog steeds ongeevenaard wat betreft resolutie. en dat gaat binnenkort niet veranderen ook
- zowel de mogelijkheid hebben om volledig analoog af te drukken als de film te scannen en digitaal te bewerken / printen
- het proces op zich veel leuker vinden. je maakt automatisch veel minder foto's - denkt beter na. ik in ieder geval wel
- veel films hebben een veel beter dynamisch bereik dan digitaal.

om een paar voorbeelden te noemen..

[ Bericht 0% gewijzigd door SuikerVuist op 05-06-2011 21:15:37 ]
  zondag 5 juni 2011 @ 21:26:37 #217
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_97758183
Langere belichtingen mogelijk? Hoezo dat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 5 juni 2011 @ 22:13:31 #218
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97761342
quote:
de fun en retro ;) ik film soms nog analoog. geeft zo'n mooi retro effect meteen :P
  zondag 5 juni 2011 @ 22:20:45 #219
247356 infp2009
More cowbell!
pi_97761840
quote:
Mooier.
pi_97763978
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:26 schreef kanovinnie het volgende:
Langere belichtingen mogelijk? Hoezo dat?
De accu van je camera raakt op en een sensor kan overhit raken als je er te lang mee een beeld probeert te vangen. Dat limiteert enigszins je maximale sluitertijd. Film heeft daar veel minder last van en een analoge camera verbruikt meestal ook geen stroom om de sluiter voor langere tijd open te laten staan.
  maandag 6 juni 2011 @ 10:49:39 #221
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_97777769
Afgelopen weekend 5 fotorolletjes opgehaald bij de Hema.

Twee Kodak VR200, twee Kodak VR400 en één Kodak Plus-X Pan uit '86.

http://www.flickr.com/photos/louisdeleeuw/sets

Ingescand met mijn oude Pacific Image PrimeFilm 1800AFL. Die eigenlijk al best oud is, en niet echt een bepaald hoge resolutie heeft.

Graag reacties op de foto's! ;)

Louis
  maandag 6 juni 2011 @ 10:52:17 #222
263827 tubacloud
Carpe diem
pi_97777858
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 10:49 schreef LDLProductions het volgende:
Afgelopen weekend 5 fotorolletjes opgehaald bij de Hema.

Twee Kodak VR200, twee Kodak VR400 en één Kodak Plus-X Pan uit '86.

http://www.flickr.com/photos/louisdeleeuw/sets

Ingescand met mijn oude Pacific Image PrimeFilm 1800AFL. Die eigenlijk al best oud is, en niet echt een bepaald hoge resolutie heeft.

Graag reacties op de foto's! ;)

Louis
Waarom niet zelf ontwikkelen? veel goedkoper, sneller, en ook nog eens leuker om te doen ^O^
  maandag 6 juni 2011 @ 10:58:59 #223
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_97778052
Het lijkt me prachtig om te doen, sterker nog, om al een keer te zien lijkt me leuk!

.... Iemand in de buurt van Meppel die nog met enige regelmaat zelf ontwikkeld? Graag kom ik een keer langs om het te zien. :D

Maar als je ziet hoe vol het huis hier staat (andere hobby, oude geluidsapparatuur..), heb ik er eigenlijk niet zoveel zin meer in.
Daarnaast loop ik nu fulltime stage, en werk ook nog eens op de zaterdag.. Dus ik vrees dat ik er geen eens echt tijd voor ga hebben. Helaas.

Ooit ga ik het nog wel een keer doen, ik wil het graag eens zelf ervaren.

Maar zo af en toe een rolletje is voor mij niet waard om al de chemicaliën en andere benodigdheden aan te schaffen. Ik heb nu iets van 150 foto's voor 12,50.. Nou dat vind ik prima hoor. :)
  maandag 6 juni 2011 @ 11:58:08 #224
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97779958
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 10:52 schreef tubacloud het volgende:

[..]

Waarom niet zelf ontwikkelen? veel goedkoper, sneller, en ook nog eens leuker om te doen ^O^
waar kan ik de spullen dan vinden? hema doet ontwikkelen voor 2,50 trouwens
pi_97780362
quote:
- korrel i.p.v. ruis;
- de spanning van het zelf ontwikkelen, het ambachtelijke gevoel.
  maandag 6 juni 2011 @ 12:20:32 #226
263827 tubacloud
Carpe diem
pi_97780778
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 11:58 schreef T42 het volgende:

[..]

waar kan ik de spullen dan vinden? hema doet ontwikkelen voor 2,50 trouwens
www.fotohuisrovo.nl
Je moet dan wel in een keer 500 ml ofzo kopen, maar daarmee doe je wel 50-100 rolletjes... als je een ontwikkelaar/fixer hebt die je heel veel moet verdunnen tenminste...
Zelf gebruik ik Rodinal, tegenwoordig Adonal genaamd, en gewoon standaard fixer, maar ik schiet dan ook alleen op zwart-wit rolletjes.
Had 500 ml Rodinal... heb nu denk ik 10 rolletjes daarmee ontwikkeld, en er is nog niet eens een kwart uit de fles...
  maandag 6 juni 2011 @ 12:27:49 #227
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_97781001
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:53 schreef Azreal het volgende:

[..]

De accu van je camera raakt op en een sensor kan overhit raken als je er te lang mee een beeld probeert te vangen. Dat limiteert enigszins je maximale sluitertijd. Film heeft daar veel minder last van en een analoge camera verbruikt meestal ook geen stroom om de sluiter voor langere tijd open te laten staan.
Ik denk dat mijn camera een uur of 2/3 kan openstaan kwa accuduur. Waarschijnlijk nog wel langer. Kwa accuduur.
En sensor die overhit raakt heb ik geen ervarin gmee. Maar mits in donkere omgeving zal dit niet zo snel voorkomen denk ik.
  maandag 6 juni 2011 @ 13:01:09 #228
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_97782089
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 12:20 schreef tubacloud het volgende:

[..]

www.fotohuisrovo.nl
Je moet dan wel in een keer 500 ml ofzo kopen, maar daarmee doe je wel 50-100 rolletjes... als je een ontwikkelaar/fixer hebt die je heel veel moet verdunnen tenminste...
Zelf gebruik ik Rodinal, tegenwoordig Adonal genaamd, en gewoon standaard fixer, maar ik schiet dan ook alleen op zwart-wit rolletjes.
Had 500 ml Rodinal... heb nu denk ik 10 rolletjes daarmee ontwikkeld, en er is nog niet eens een kwart uit de fles...
Is de fixeer en stop nou weer totaal anders dan die je gebruikt bij het maken van afdrukken?

Zijn de verdunde vloeistoffen maar voor 1 rolletje te gebruiken of kan je het bewaren voor een volgend rolletje? Bij afdrukken maken kan je het namelijk wel bewaren? (ik heb een beetje ervaring met het ontwikkelen van fotopapier belicht met behulp van pinhole)

Moet je de verdunde gebruikte chemicaliën naar het afval depot brengen?
  maandag 6 juni 2011 @ 14:20:26 #229
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97784859
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 12:20 schreef tubacloud het volgende:

[..]

www.fotohuisrovo.nl
en voor kleur?
pi_97786751
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 13:01 schreef dragonrider het volgende:
Zijn de verdunde vloeistoffen maar voor 1 rolletje te gebruiken of kan je het bewaren voor een volgend rolletje? Bij afdrukken maken kan je het namelijk wel bewaren? (ik heb een beetje ervaring met het ontwikkelen van fotopapier belicht met behulp van pinhole)
Een maand of wat geleden ben ik ook als totale noob begonnen zelf z/w te ontwikkelen. Spannend, veel gelezen, gepland, dingen besteld, en het lukte de eerste keer! Bij Rovo kocht ik Rodinal ontwikkelaar (dat is sterk geconcentreerd), een zakje citroenpoeder om te stoppen en een fles fixeer. De fixeer die ik gebruik zou speciaal voor afdrukken zijn, maar werd me aanbevolen en doet 't vooralsnog goed. De Rodinal is supersterk geconcentreerd, voor iedere keer ontwikkelen maak je een nieuwe ontwikkelaar door water + druppels Rodinal te mengen. Kan na gebruik weg. De stop heb ik de eerste keer gemaakt door het zakje poeder in een fles water te gieten, en hergebruik ik. Fixeer idem, alleen dan een fles vloeistof gemengd met water, ook herbruikbaar.

Rodinal kun je tot op zekere hoogte verdunnen zoals je wilt, en daarmee beïnvloedt je wel de ontwikkeltijd. Ik vul mijn tankje altijd met 6ml Rodinal en 300ml water, dus dat is 1+50. Reken maar uit hoe lang je met een 500ml fles kunt doen ;)

Overigens is de eigenaar van www.fotohuisrovo.nl erg behulpzaam, mocht je twijfelen over wat je nodig hebt.
quote:
Ja.
  maandag 6 juni 2011 @ 18:20:19 #231
165512 MASD
Music is dead.
pi_97796056
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 13:01 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Nee joh, is onzinnig. Kun je gewoon wegspoelen met een grote hoeveelheid water.
Long live music.
  maandag 6 juni 2011 @ 19:15:48 #232
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97799209
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 18:20 schreef MASD het volgende:

[..]

:')

heb nog 500 liter afgewerkte olie staan mag ik die bij jou komen wegspoelen met water?
  maandag 6 juni 2011 @ 19:31:26 #233
165512 MASD
Music is dead.
pi_97800306
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:15 schreef T42 het volgende:

[..]

:')

heb nog 500 liter afgewerkte olie staan mag ik die bij jou komen wegspoelen met water?
Appels en peren dit.
Long live music.
  maandag 6 juni 2011 @ 20:12:09 #234
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97803114
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:31 schreef MASD het volgende:

[..]

Appels en peren dit.
neej hoor als je het maar met genoeg water wegspoelt...
  maandag 6 juni 2011 @ 21:10:21 #235
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_97807337
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:20 schreef T42 het volgende:

[..]

en voor kleur?
Kleur is volgens mij alweer een vee lastiger proces met tempraturen die precies op pijl gehouden moeten worden of is dit ook wel te doen thuis?

[ Bericht 60% gewijzigd door dragonrider op 06-06-2011 21:23:37 ]
  dinsdag 7 juni 2011 @ 09:08:38 #236
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97828922
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 21:10 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Kleur is volgens mij alweer een vee lastiger proces met tempraturen die precies op pijl gehouden moeten worden of is dit ook wel te doen thuis?
darom dat had ik al vaker gehoord dus toch gewoon de hema :P
  dinsdag 7 juni 2011 @ 18:23:48 #237
165512 MASD
Music is dead.
pi_97848105
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 20:12 schreef T42 het volgende:

[..]

neej hoor als je het maar met genoeg water wegspoelt...
Hoe kun je in godsnaam polaire met apolaire stoffen vergelijken? Olie mengt of lost niet op in water, stoffen die je kunt verdunnen met water wél, meer hoef je niet te weten. Die stoffen zijn prima weg te spoelen door de goot, mits je veel water gebruikt om het dusdanig te verdunnen dat die stof nauwelijks merkbaar is.
Long live music.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 18:27:27 #238
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_97848344
quote:
15s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:23 schreef MASD het volgende:

[..]

Hoe kun je in godsnaam polaire met apolaire stoffen vergelijken? Olie mengt of lost niet op in water, stoffen die je kunt verdunnen met water wél, meer hoef je niet te weten. Die stoffen zijn prima weg te spoelen door de goot, mits je veel water gebruikt om het dusdanig te verdunnen dat die stof nauwelijks merkbaar is.
Ja want met veel water is het minder slecht voor het milieu en kost het minder energie om te reinigen dan wanneer je het met weinig water wegspoelt :')
pi_97850810
quote:
15s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:23 schreef MASD het volgende:
Zilver lost ook niet op in water en spoel je zo wel door de gootsteen...
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:03:11 #240
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97853837
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ja want met veel water is het minder slecht voor het milieu en kost het minder energie om te reinigen dan wanneer je het met weinig water wegspoelt :')
dat bedoelde ik met een omweg ook ;)
  dinsdag 7 juni 2011 @ 21:31:46 #241
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_97859808
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 18:20 schreef MASD het volgende:

[..]

Gewoon door het toilet plempen als je geen tijd hebt om met je vervuilende auto die rijdt op - om het zachtjes uit te drukken - "milieu onvriendelijk" geproduceerde benzine naar het dichtstbijzijnde "afvalinzamelpunt" te rijden. Is niet voor iedereen even praktisch. Ik sta daar altijd naar adem te happen door al die ronkende motoren. De Utrechtsebaan is er godverdomme niks bij. :')

Een hobbyist zal in de praktijk minieme hoeveelheden zilver door het riool spoelen. Gaat echt nergens over dit. Maar als je denkt dat je het milieu er echt mee helpt kun je het zilver trouwens thuis zelf scheiden.
  woensdag 15 juni 2011 @ 03:38:02 #242
35662 Heintje
Gears of War.
pi_98189237
Ik heb vorige week van een kennis een Nikon FE gekregen met 3 objectieven.
- 28mm f2.8
- 50mm f1.8
- 105mm f2.5

Nou heb ik een rolletje gekocht (fuji superia 200) en wil ik er eens een beetje mee gaan experimenteren.

Heb ik alleen nog een paar vragen.
Wat zijn goede rolletjes voor verschillende situaties? Allround foto's maak ik wel digitaal, analoog zou ik juist wat specifieker willen werken en daar dus de goede rolletjes voor hebben.

1 van de dingen die erg goed gaat met deze camera zijn double / multi exposures, iets waar ik dus zeker mee wil experimenteren. Moet je daarbij de losse foto's onderbelichten zodat 2 onderbelichte foto's 1 goede foto opleveren of gewoon alles goed belichten en zijn er nog meer tips hiervoor. (ik heb de foto's van Bloemetje bekeken en dat geeft me al een beetje een idee.)
Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
  woensdag 15 juni 2011 @ 12:29:46 #243
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_98196526
Bedoel je echt specifieke filmtypes of de gevoeligdheid van de film?

50 iso: Zonnige dag, bijvoorbeeld aan 't strand.
100 iso: Twijfelachtig weer, beetje bewolkt
200 iso: Bewolkte dag, geen zon te bekennen
400 iso: Verjaardag in huis, met raamlicht kun je hier prima mee fotograferen.
800 iso en hoger: Nog nooit gebruikt. Handig voor concerten enzo, daar heb je gewoon snellere sluitertijden nodig.

Vergeet niet je camera telkens weer op de juiste iso waarde van 't rolletje in te stellen. Da's een fout die iedereen wel een keer overkomt. Hierdoor staat je belichtingsmeter niet correct ingesteld met je rolletje, waardoor je foto's onder- of overbelicht raken.

Succes ermee! ^O^
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:27:26 #244
35662 Heintje
Gears of War.
pi_98198810
Foute iso waardes heb ik vooral last mee bij digitaal. Bij analoog is het denk ik gewoon een handeling die bij het verwisselen van een rolletje hoort.

Ik heb gelezen dat de Velvia 50 geweldig is voor landschappen / natuur foto's. Ook zie ik hier her en der wel dingen voorbij komen als. Voor [toepassing] gebruik ik altijd...
Ik zou het wel fijn vinden om daar een soort overzichtje van te hebben. Al hoewel het een persoonlijk iets is zal het in de grote lijnen toch wel kloppen.
Ook tips over rolletjes of dergelijke die ik eens zou moeten proberen zijn welkom. Ik ga niet moeilijk doen over een paar euro meer of minder voor een rolletje.
pi_98200813
Gisteren de Pentax ME Asahi van m'n pa uit de kast gehaald. Rolletje en batterijtjes gehaald en een beetje aankloten maar ^O^. Jammere van analoog is natuurlijk dat je niet gelijk kunt zien of je geëxperimenteer ook wat oplevert en je niet te veel kan proberen omdat je dan door je foto´s heen zit. Besef eigenlijk nu pas hoe verwend we zijn met digitale camera's.

Ziet er zo uit, overigens:

woensdag 15 juni 2011 @ 15:40:36 #246
53151 T42
Pinball Wizard
pi_98204647
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:29 schreef LDLProductions het volgende:
Bedoel je echt specifieke filmtypes of de gevoeligdheid van de film?

50 iso: Zonnige dag, bijvoorbeeld aan 't strand.
100 iso: Twijfelachtig weer, beetje bewolkt
200 iso: Bewolkte dag, geen zon te bekennen
400 iso: Verjaardag in huis, met raamlicht kun je hier prima mee fotograferen.
800 iso en hoger: Nog nooit gebruikt. Handig voor concerten enzo, daar heb je gewoon snellere sluitertijden nodig.

Vergeet niet je camera telkens weer op de juiste iso waarde van 't rolletje in te stellen. Da's een fout die iedereen wel een keer overkomt. Hierdoor staat je belichtingsmeter niet correct ingesteld met je rolletje, waardoor je foto's onder- of overbelicht raken.

Succes ermee! ^O^
gebruik 200 voor buiten en 400 voor binnen ;)
pi_98205948
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 14:13 schreef DukeJan het volgende:
Jammere van analoog is natuurlijk dat je niet gelijk kunt zien of je geëxperimenteer ook wat oplevert en je niet te veel kan proberen omdat je dan door je foto´s heen zit.
Dat vind ik juist het mooie van analoog! En dat in combinatie met zelf ontwikkelen: het is een soort pakketje uitpakken waarvan je geen idee hebt wat erin zit. Het ontwikkelen doe ik ook altijd met klamme handjes van de spanning in de wetenschap dat na één foutje al de moeite voor niets geweest kan zijn. Analoog = living on the edge :D
pi_98208224
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:06 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[..]

Dat vind ik juist het mooie van analoog! En dat in combinatie met zelf ontwikkelen: het is een soort pakketje uitpakken waarvan je geen idee hebt wat erin zit. Het ontwikkelen doe ik ook altijd met klamme handjes van de spanning in de wetenschap dat na één foutje al de moeite voor niets geweest kan zijn. Analoog = living on the edge :D
Dat is inderdaad dan wel weer cool ja! Ga eerst eens mijn foto's gewoon bij de hema oid laten ontwikkelen en als ik analoog fotograferen erg leuk vind misschien zelf eens proberen :)
pi_98215388
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 03:38 schreef Heintje het volgende:
Moet je daarbij de losse foto's onderbelichten zodat 2 onderbelichte foto's 1 goede foto opleveren of gewoon alles goed belichten en zijn er nog meer tips hiervoor. (ik heb de foto's van Bloemetje bekeken en dat geeft me al een beetje een idee.)
Dat is een beetje afhankelijk van wat je fotografeert. Als je buiten staat (zoals bij de foto's van Bloemetje), kan het geen kwaad om wat te spelen met onderbelichting zodat beide beelden er goed op komen. Echter kun je ook gebruik maken van gebieden die van nature donkerder op een foto komen (lees: schaduwen etc), en daar je 2e beeld bij een nagenoeg normale belichting inplakken.

Van het weekend ga ik weer multi-exposen in de studio, daar gebruik ik gewoon voor beide beelden de normale belichting en zorg ik dat de rest zwart is :D.
  woensdag 15 juni 2011 @ 23:16:29 #250
165512 MASD
Music is dead.
pi_98229736
The How It's Made episode van The Impossible Project is net een half uur geleden op hun facebook gezet.
Long live music.
  zondag 3 juli 2011 @ 19:34:04 #251
11697 Junkie
pi_98992836
Ik ben op zoek naar een kleine analoge fotocamera (met lichtgevoelige lens) voor o.a. festivals.
Wie heeft er een leuke tip?
pi_98992980
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:34 schreef Junkie het volgende:
Ik ben op zoek naar een kleine analoge fotocamera (met lichtgevoelige lens) voor o.a. festivals.
Wie heeft er een leuke tip?
Een Nikon F55 of F65 met een 50mm f1.8 erop? Tenzij een kleine SLR niet klein genoeg is natuurlijk ;).
  zondag 3 juli 2011 @ 19:42:59 #253
11697 Junkie
pi_98993160
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:38 schreef Azreal het volgende:
[..]
Een Nikon F55 of F65 met een 50mm f1.8 erop? Tenzij een kleine SLR niet klein genoeg is natuurlijk ;).
Ik heb een Pentax K1000. Die vindt ik onhandig om een hele dag mee te nemen.

Ik zat meer te denken aan een modelletje wat lijkt op een Leica. :)
(Een Leica tegen een leuke prijs mag ook :P )
  zondag 3 juli 2011 @ 20:01:40 #254
347557 icedtea
ijsthee
pi_98993872
Had het eergisteren ook al in het Nikon dslr topic geplaatst, maar zal het hier ook even plaatsen!

Mijn nieuwe aanwinst en mijn tweede analoge camera (heb nog een kapotte Pratica MTL3). Een Nikon F60! (Met een Tamron 28-200 f3.8-5.6 lens) :D O+
pi_98994062
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 20:01 schreef icedtea het volgende:
Had het eergisteren ook al in het Nikon dslr topic geplaatst, maar zal het hier ook even plaatsen!

Mijn nieuwe aanwinst en mijn tweede analoge camera (heb nog een kapotte Pratica MTL3). Een Nikon F60! (Met een Tamron 28-200 f3.8-5.6 lens) :D O+
Die mist nog in mijn collectie :P.

quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:42 schreef Junkie het volgende:
Ik heb een Pentax K1000. Die vindt ik onhandig om een hele dag mee te nemen.

Ik zat meer te denken aan een modelletje wat lijkt op een Leica. :)
(Een Leica tegen een leuke prijs mag ook :P )
Een leica is toch niet zoveel kleiner dan een K1000? Aan de andere kant, ik sleep gerust een hele dag lang 2,5 kilo Nikon F4 mee, dus ik ben biased ;). Misschien is een goede holster een alternatieve oplossing?
  zondag 3 juli 2011 @ 21:46:37 #256
11697 Junkie
pi_98999036
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 20:07 schreef Azreal het volgende:
Een leica is toch niet zoveel kleiner dan een K1000? Aan de andere kant, ik sleep gerust een hele dag lang 2,5 kilo Nikon F4 mee, dus ik ben biased ;). Misschien is een goede holster een alternatieve oplossing?
Ik heb wat gevonden. *O* Rollei 35
Nu afwachten of ze happen op 't bod. :D

Iemand ervaring met deze cam?
Krijg ik die baardgroei er ook bij? :+
  zondag 3 juli 2011 @ 21:50:23 #257
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_98999282
Ik heb laatst een Rollei 35 in het zwart gekocht. Kan alleen moeilijk wennen aan het op de gok scherpstellen. Wel een heel fijn lensje en enorm compact!
pi_98999312
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:46 schreef Junkie het volgende:
Iemand ervaring met deze cam?
Krijg ik die baardgroei er ook bij? :+
Met zoveel epicness lijkt dat onvermijdelijk ;).

Lijkt me wel een gaaf ding, zit er nou een hotshoe op de bodem?
  zondag 3 juli 2011 @ 22:05:56 #259
165512 MASD
Music is dead.
pi_99000210
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:51 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ja. :'). Ik weet eigenlijk niet of ik dit belachelijk of extreem tof moet vinden.

Long live music.
  zondag 3 juli 2011 @ 22:07:16 #260
11697 Junkie
pi_99000287
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:50 schreef Benelli het volgende:
Ik heb laatst een Rollei 35 in het zwart gekocht. Kan alleen moeilijk wennen aan het op de gok scherpstellen. Wel een heel fijn lensje en enorm compact!
Dat lijkt me ook wel weer een leuke oefening.
Zie ik het goed dat hij ongeveer zo groot is als een iPhone? (Wel dikker natuurlijk)
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:51 schreef Azreal het volgende:
[..]

Yup, erg ongebruikelijk. Maar daardoor schijnt hij zo klein te zijn.
Maar zal denk ik niet zoveel de flits gebruiken.

pi_99001237
Nice, jammer dat ze zo duur zijn op marktplaats.
pi_99001710
Hallo allemaal,
Leuk topic!
Laatst heb ik via ebay een smena symbol gekocht, heb er een lomax flitser bijgekregen. Leuke dingen. Mn eerste rolletje is net vol, dus ik ben heel benieuwd naar de resultaten!
pi_99027606
Dacht ik hier heel origineel neer te kunnen zetten dat ik zojuist mijn eerste rolletje vol geschoten heb, is er al iemand die dat als laatste heeft gepost.. :{

Maar, zojuist mijn eerste rolletje vol geschoten! :D Ben benieuwd naar het resultaat!
  maandag 4 juli 2011 @ 17:21:37 #264
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_99027983
Leuk, met wat voor camera?

En voor de mensen die geinteresseerd zijn in een Rollei 35 (dus geen S of LED ofzo) in het zwart, in goede werkende staat (alleen een afdekringetje rondom de lens mist), doe een bod :P Ik twijfel heel erg of k m zal houden en verder mee experimenteren of dat ik hem weg doe :P
Zit momenteel meer in de Polaroid, vandaar :)
  maandag 4 juli 2011 @ 17:40:55 #265
11697 Junkie
pi_99028933
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 17:21 schreef Benelli het volgende:

En voor de mensen die geinteresseerd zijn in een Rollei 35 (dus geen S of LED ofzo) in het zwart, in goede werkende staat (alleen een afdekringetje rondom de lens mist), doe een bod :P Ik twijfel heel erg of k m zal houden en verder mee experimenteren of dat ik hem weg doe :P
Zit momenteel meer in de Polaroid, vandaar :)
Ik heb vanochtend net een Marktplaats advertentie afgehandeld. Dus er is al eentje naar me op weg.

Heb je toevallig ook foto's online staan?
  maandag 4 juli 2011 @ 18:59:25 #266
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_99031929
Nee, heb twee testrolletjes volgeschoten, maar moet nog kijken of er iets bij zit. Wat voor 1 heb je er gekocht?
  maandag 4 juli 2011 @ 21:36:34 #267
11697 Junkie
pi_99039438
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 18:59 schreef Benelli het volgende:
Nee, heb twee testrolletjes volgeschoten, maar moet nog kijken of er iets bij zit. Wat voor 1 heb je er gekocht?
Een zwarte Rollei B35.
Voor 3 tientjes. Meer wou ik er ook niet aan uitgeven. Ben heel erg benieuwd naar dat 'op de gok' schieten. Met een beetje mazzel heb ik hem morgen al.
pi_99088704
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 17:21 schreef Benelli het volgende:
Nikon F60! Voor een heel goedkoop prijsje kunnen scoren op Marktplaats terwijl hij letterlijk 'nieuw' is. 3 keer gebruikt en geen gebruikers sporen etc :D
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:26:08 #269
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_99102271
Gister bij m'n opa en oma op zolder gevonden, een heuse Olympus Pen EE. :D

Binnenkort maar eens een rolletje mee volschieten. Ben benieuwd of de selinium lichtmeter het nog doet.

Maar goed, 72 opname's op een rolletje van 36. 8-)
  woensdag 6 juli 2011 @ 21:38:16 #270
11697 Junkie
pi_99127989
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:26 schreef LDLProductions het volgende:

[ afbeelding ]

Binnenkort maar eens een rolletje mee volschieten. Ben benieuwd of de selinium lichtmeter het nog doet.

Wow, ook een beauty. Watvoor lens zit erop?

Mijn Rollei 35 is nog niet binnengekomen. Maar volgens Track&Trace waarschijnlijk morgen.
  woensdag 6 juli 2011 @ 21:46:28 #271
165512 MASD
Music is dead.
pi_99128427
quote:

[ afbeelding ]

O+.
Long live music.
  woensdag 6 juli 2011 @ 23:19:50 #272
35662 Heintje
Gears of War.
pi_99134368
quote:

[ afbeelding ]

Die lijkt veel op de camera die ik vandaag van mijn oma heb gekregen.
Een Olympus Trip 35.

Ik denk alleen dat ik er niet echt veel mee kan. Mijn Nikon FE is toch in bijna alle opzichten beter.
  donderdag 7 juli 2011 @ 01:03:07 #273
11697 Junkie
pi_99138408
Kan je Ilford Delta 3200 ook bij de HEMA laten ontwikkelen en afdrukken? Of enkel bij een vaklab?
  donderdag 7 juli 2011 @ 07:15:51 #274
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_99140852
Kleinbeeld of middenformaat? T kan allebei bij de hema, maar bedenk je wel dat afdrukken van middenformaat erg duur zijn.
  donderdag 7 juli 2011 @ 09:55:08 #275
11697 Junkie
pi_99142789
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 07:15 schreef Benelli het volgende:
Kleinbeeld of middenformaat? T kan allebei bij de hema, maar bedenk je wel dat afdrukken van middenformaat erg duur zijn.
Okay, dat zou super zijn.
En het is 35mm, kleinbeeld dus.

Maar dit rolletje gaat toch niet volgens C41? Daar is de XP2 Super toch voor? /Ontwikkel-N00b
  donderdag 7 juli 2011 @ 11:06:59 #276
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_99144654
Kan gewoon, moet je aankruisen op t zakje dat je zwart/wit-negatief inlevert.
Ik vind alleen de ontwikkelkwaliteit van zwart/wit bij Hema altijd een klein beetje tegenvallen, mist vaak wat contrast. Gelukkig heb ik de luxe dat ik op mijn werk een professionele negatiefscanner heb staan, dus ik laat het altijd alleen ontwikkelen, niet knippen en vervolgens scan ik ze zelf en knap ik ze nog iets op.

Die XP2 en de Kodak BW400CN zijn inderdaad zwart/wit-films die ontwikkeld worden in C41 ja, maar ik vind dat geen fijne films.

Geef mij maar Kodak Tri-X 400 of Fuji Neopan 1600 _O_ Helaas hebben ze die laatste recentelijk uit de handel genomen ;(
pi_99144681
Huh? Middenformaat is helemaal niet duur bij de hema.. Zw 35mm is duur!!
  donderdag 7 juli 2011 @ 11:45:16 #278
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_99145953
Oh echt? Ik laat het in ieder geval nooit afdrukken bij de Hema omdat ik zelf in een fotolab werk. Maar ontwikkelen kleur of zw/w maakt qua prijs niet uit als het goed is. En kan me haast niet voorstellen dat prints vanaf middenformaat gemaakt goedkoper zijn dan vanaf een 'regulier' 35mm filmpje. Maar ik kan er helemaal naast zitten.
pi_99147593
Ik ben altijd rond de 6/7 euro kwijt voor een 120film. Ontwikkelen en afdrukken.

Tri-x ZW afdrukken is gewoon een stuk duurder dan kleur.
  donderdag 7 juli 2011 @ 15:25:12 #280
11697 Junkie
pi_99155311
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 11:06 schreef Benelli het volgende:
Kan gewoon, moet je aankruisen op t zakje dat je zwart/wit-negatief inlevert.
Ik vind alleen de ontwikkelkwaliteit van zwart/wit bij Hema altijd een klein beetje tegenvallen, mist vaak wat contrast. Gelukkig heb ik de luxe dat ik op mijn werk een professionele negatiefscanner heb staan, dus ik laat het altijd alleen ontwikkelen, niet knippen en vervolgens scan ik ze zelf en knap ik ze nog iets op.

Die XP2 en de Kodak BW400CN zijn inderdaad zwart/wit-films die ontwikkeld worden in C41 ja, maar ik vind dat geen fijne films.

Geef mij maar Kodak Tri-X 400 of Fuji Neopan 1600 _O_ Helaas hebben ze die laatste recentelijk uit de handel genomen ;(
Dankje voor de info! Ik heb nog niet zoveel film geschoten, dus de verschillen van de type rolletjes ben ik nog aan het ontdekken.
Ik heb de Rollei B35 net binnengekregen. Ik maak morgen wel een leuk fototje van hem. *O*

Ben nu even aan het bedenken, welke instellingen ik ga gebruiken om vanavond een paar plaatjes tijdens een concert te schieten. Dat 'op de gok' scherp stellen en de DOF maakt dat toch best een leuke uitdaging. :+
Ik ga een Fujicolor Superia 1600 gebruiken en de lens is 40mm F3,5 - 4.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 20:16:36 #281
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_99216906
Ik heb deze nog:

Met rolletje (alleen is de batterij op, dus ik kan niet verder schieten :P )

En deze en kornuiten (dwz: objectieven, filters, flitser, etc) in een koffer op zolder:

en nog een kopie van een Pentax K1000. Alleen kan die niet tippen aan de echte K1000, want daar heb ik mee leren fotograferen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zaterdag 9 juli 2011 @ 23:25:06 #282
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_99260578
gevonden tussen wat oude spullen (polaroid landcamera's) bij de opruiming/verhuizing:

zat zelfs nog een erg duits rolletje in van ik schat 30 jaar oud :).
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  zondag 10 juli 2011 @ 00:12:34 #283
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_99262395
Ah, een Click. :)

Mijn opa & oma hadden altijd een Clack, plus flitser enzo. Was ook een leuk ding. Veel mee 'gespeeld' als kind, maar waar ie gebleven is...?

Rolletje is bijna volgeschoten met de nieuwe aanwinst... de PEN.
Wat me opvalt is dat het diafragma soms blijft openstaan na een foto, wat niet hoort. Als je dan even erop tikt schiet ie weer dicht. Naja, daar moet ik dan maar mee leven.
Het diafragma reageert overigens wel op licht, dus het lichtmeter is nog niet compleet dood. Ben benieuwd naar de foto's!

En kijk dan hoe sfeervol zo'n cameraatje is. :*
  zondag 10 juli 2011 @ 00:35:19 #284
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_99263200
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 21:38 schreef Junkie het volgende:

[..]

Wow, ook een beauty. Watvoor lens zit erop?

28mm f/3.5. ;)
pi_99269833
Fraai! Het leek wel alsof het horloge erbij hoort ;)
pi_99293574
Qua ontwikkelen bij de hema, is het bij zwart-wit ook mogelijk om de boel te laten pushen/pullen enzo? Ze ontwikkelen dus ook tri-x en waarschijnlijk ook hp5+ / delta3200?

Laatste ervaring met analoog (Fuji Superia 1600 in een Leica M3) zelf ontwikkelen is wat vervelend verlopen, de kleuren ontwikkelaar was niet goed meer, dus ik heb een hele lege film :(
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 juli 2011 @ 21:29:21 #287
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_99295282
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:00 schreef SRijken het volgende:
Qua ontwikkelen bij de hema, is het bij zwart-wit ook mogelijk om de boel te laten pushen/pullen enzo? Ze ontwikkelen dus ook tri-x en waarschijnlijk ook hp5+ / delta3200?
Hoewel ik het niet zeker weet lijkt het met sterk dat een consumentenservice als die van de HEMA aan specialties als push&pull-ontwikkelingen doet.
Voor klassiek zwartwit zou je moeten kijken of je mogelijkheden hebt om het zelf te ontwikkelen. De spullen daarvoor hoeven niet duur te zijn en ineens kun je elke specialty zelf doen, kost het je geen cent extra en gebeurt het wanneer jij dat wilt.
tel daarbij op de voldoening van het zelf doen
quote:
Laatste ervaring met analoog (Fuji Superia 1600 in een Leica M3) zelf ontwikkelen is wat vervelend verlopen, de kleuren ontwikkelaar was niet goed meer, dus ik heb een hele lege film :(
Kleur zelf ontwikkelen gaat naar mijn ervaring alleen goed wanneer je een zekere minimaal verbruik haalt en dus je chemie constant kunt houden. Voor incidenteel gebruik is C41 te fijnbesnaard en kun je het beter laten doen.
pi_99296271
Het probleem is dat m'n C41 kit vrij prijzig was, en dan 4x gebruikt kan worden. Zwart-wit doe ik inderdaad ook zelf, en die ontwikkelaar gaat in elk geval veel langer mee.

Is er een goede manier om er achter te komen dat ontwikkelaar niet meer werkt?
pi_99296566
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:29 schreef Ouwesok het volgende:
Hoewel ik het niet zeker weet lijkt het met sterk dat een consumentenservice als die van de HEMA aan specialties als push&pull-ontwikkelingen doet.
Dat doen ze gewoon, alleen moet je het heel duidelijk op de envelop zetten en natuurlijk geen vakwerk verwachten. Aan de andere kant heb ik via de fotozaak regelmatig gepushte films terug gehad met watervlekken, wat voor de prijs die ze vroegen redelijk schandalig was.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 juli 2011 @ 22:32:56 #290
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_99298536
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:53 schreef Azreal het volgende:

[..]

Dat doen ze gewoon, alleen moet je het heel duidelijk op de envelop zetten en natuurlijk geen vakwerk verwachten. Aan de andere kant heb ik via de fotozaak regelmatig gepushte films terug gehad met watervlekken, wat voor de prijs die ze vroegen redelijk schandalig was.
Daarom zwartwitwerk zelf doen. Het lijkt niet echt geschikt voor grootschalige verwerking, ik heb er in het verleden al meer ellende mee gezien.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:47 schreef SRijken het volgende:
Het probleem is dat m'n C41 kit vrij prijzig was, en dan 4x gebruikt kan worden. Zwart-wit doe ik inderdaad ook zelf, en die ontwikkelaar gaat in elk geval veel langer mee.

Is er een goede manier om er achter te komen dat ontwikkelaar niet meer werkt?
De staat van je chemie beoordelen is best klierig, dat lukt meestal pas na heel veel ontwikkelen en goed opletten hoe je chemie eruit ziet en ruikt(Ik kon destijds aan de geur van de ontwikkelaar merken dat ie op zijn end zat).
Zorg in elk geval steeds dat, wanneer je zo'n kit gebruikt, je voldoende films hebt zodat je hem ook opgebruikt. Haal je die produktie niet, laat het dan gewoon ontwikkelen.
pi_99302596
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:32 schreef Ouwesok het volgende:
Daarom zwartwitwerk zelf doen. Het lijkt niet echt geschikt voor grootschalige verwerking, ik heb er in het verleden al meer ellende mee gezien.
Inderdaad, ik spaar z/w tegenwoordig lekker op en doe het zelf, maar ik had het eigenlijk specifieker over het laten pushen of pullen van je film. Helaas krijg je dat in kleur zelf bijna niet gedaan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 juli 2011 @ 00:44:10 #292
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_99305249
quote:
14s.gif Op zondag 10 juli 2011 23:46 schreef Azreal het volgende:

[..]

Inderdaad, ik spaar z/w tegenwoordig lekker op en doe het zelf, maar ik had het eigenlijk specifieker over het laten pushen of pullen van je film. Helaas krijg je dat in kleur zelf bijna niet gedaan.
In C41(kleurnegatief) is push of pull redelijk zinloos, het enige dat je krijgt zijn of futloze negatieven (pull) of bergen grondsluier en weinig winst in gevoeligheid plús dat je bij afdrukken gelazer krijgt met de contrastomvang van het papier
bij zwartwit pak je dan gewoon een gradatie zachter maar dat is er bij kleur niet

In E-6(dia) kun je wel baat hebben bij push&pull, alleen is E-6 zomogelijk nog klieriger om zelf te doen als C41. Alleen overwegen dus wanneer je veel pusht of pullt.
pi_99308017
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 00:44 schreef Ouwesok het volgende:
In C41(kleurnegatief) is push of pull redelijk zinloos, het enige dat je krijgt zijn of futloze negatieven (pull) of bergen grondsluier en weinig winst in gevoeligheid plús dat je bij afdrukken gelazer krijgt met de contrastomvang van het papier
bij zwartwit pak je dan gewoon een gradatie zachter maar dat is er bij kleur niet

In E-6(dia) kun je wel baat hebben bij push&pull, alleen is E-6 zomogelijk nog klieriger om zelf te doen als C41. Alleen overwegen dus wanneer je veel pusht of pullt.
In mijn ervaring is C41 pushen wel de moeite waard, ik heb daar een aantal keer prima foto's uit gekregen. Alleen moet je inderdaad weten hoe ver je kunt gaan, want een stop te ver is echt funest. Het zal voor een groot deel ook wel een persoonlijke afweging zijn.

Hmm, misschien een idee dat een keer te combineren met m'n Nikkor 43-86mm :D.
  maandag 11 juli 2011 @ 14:23:11 #294
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_99319334
Ik heb een hele collectie vintage camera's en ben paar maandjes terug begonnen met schieten.
Ik schiet momenteel alleen met een Praktica lt1000[super] want ik heb vooral polaroids.
Maar die heeft een beetje problemen bij het rolletje door draaien dus soms overlappen de foto's elkaar.
Wel heel leuk effect maar werkt niet als je ze bij de Hema wilt brengen,
dus rolletjes laten ontwikkelen en wachten tot ik ze kan inscannen [machine hebben overgrootjes mee op vakantie]

Verbaas me tot nu toe wel over mijn eigen inschatting skills.
Alle foto's zijn belichting wise perfect. Had ik eigenlijk niet verwacht.
  zondag 31 juli 2011 @ 15:39:31 #295
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_100158401
Leuke aankoop gedaan!

120-film:
8x Kodak TX 400 (Tri-X)
5x Kodak 125PX (Plus-X)
5x Kodak Portra 400BW
2x Kodak T400CN (Tri-X)
3x Kodak film 'onbekend'
1x Ilford Delta 3200

135-film:
2x Fuji NPS 160
2x Fuji Neopan 1600
1x Fuji NPS 800?
3x Agfa APX 100
3x Kodak Tri-X 400 Pro
1x Kodak Ektrachrome Infrared Pan

Wel allemaal een paar jaar over de datum. Maar altijd koel bewaard!
  zondag 31 juli 2011 @ 15:45:30 #296
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_100158620
Oeh! Die neopan 1600 is echt mn favo film! Jammer dat ie niet meer geproduceerd wordt :( als je ze nog eens van de hand wil doen hoor ik t graag :P
  zondag 7 augustus 2011 @ 10:08:43 #297
267908 tennisracket
Ik heb winterbanden.
pi_100415464
Ik heb sinds kort een analoge camera in huis.

Minolta Dynax 7xi
Minolta AF 35-105 (1:3.5 - 4.5)
Minolta AF 70-210 (1:4.5 - 5.6)
Minolta 5200i (flitstert)

met toebehoren (batterij, nog een missend lensdopje etc.) 80 kwijt.

Sinds gisteren de hele doka binnen. (zowel film als vergroter)

Kan niet wachten tot ik mijn (b/w) rolletje vol heb :*

[ Bericht 1% gewijzigd door tennisracket op 07-08-2011 10:15:02 ]
op dinsdag 9 februari 2010 12:21 schreef stevenmac26 het volgende:
Tennisracket is een ginger, hij geeft hier niet om want hij heeft geen ziel!!!!!!!
Open je ogen!!
pi_100418041
Wel uitkijken met die dynax, die staan erom bekend dat het motortje voor de sluiter erg snel kapot gaat... Heb er ook een uit ergens rond 1995, en die is al kapot...
  zondag 7 augustus 2011 @ 17:38:25 #299
267908 tennisracket
Ik heb winterbanden.
pi_100427798
zal ik doen bedankt!

Nog 1 foto over, moet nog even wachten op nieuwe lading geld en dan schaf ik de ontwikkel chemicalien aan :7
op dinsdag 9 februari 2010 12:21 schreef stevenmac26 het volgende:
Tennisracket is een ginger, hij geeft hier niet om want hij heeft geen ziel!!!!!!!
Open je ogen!!
  zondag 14 augustus 2011 @ 18:54:37 #300
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100722954
Om een beetje variatie te krijgen zet ik een tijdje de K1000 in de kast om de MZ-5 er weer uit te halen. Van de moderne 35mm een van de betere imho. Rolletje tri-x 400 erin, 50mm ervoor en knallen met die hap :9
pi_100723180
En door naar het volgende topic (want iemand moet het doen) ;).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')