quote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:02 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dat is hoe ik het doe. Ontwikkelen laat ik bij de HEMA doen, omdat het daar lekker goedkoop is (nog geen 3 euro). Tenzij het foto's zijn waarvan ik 100% zeker moet weten dat ze goed zijn uiteraard. En dan scan ik ze met een flatbed scanner. Het is niet optimaal, maar met de goede instellingen kun je zo de gemiddelde digitale foto prima evenaren. De scanner was overigens 240 euro, dus als je een paar rolletjes vol hebt geschoten en gescand hebt, dan zit je al snel op een aanvaardbare prijs per foto.
Zelf ontwikkelen doe ik alleen met zwart wit, maar dat is alleen goedkoper als je het in grote hoeveelheden doet. De reden waarom ik het zelf doe, is omdat ik de negatieven dan sneller klaar heb.
Dus per rolletje zit je ergens tussen de 8 en 15 euro gok ik (afhankelijk van het type film dat je gebruikt, waar je de film bestelt, waar je laat ontwikkelen, etc).
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:27 schreef T42 het volgende:
[..]
hema kost d8 ik 2,50 en dan zelf in scannen met 5mp negatiefscanner (kan ook via de hema op cd)
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:48 schreef Benelli het volgende:
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...
Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
hmmm. de snelle filmpjes zijn ook steeds moeilijker te verkrijgen ... grrrrrr
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:05 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hema niet kruidvat wel, gewoon op het zakje zetten.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:06 schreef Azreal het volgende:
[..]
Yep, maar je moet het wel heel duidelijk aangeven op het zakje (zelf plak ik ook altijd een sticker om het rolletje heen, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet gezien hebben). En het kost 1,50 of 2 euro extra per stop.
[..]
De Hema stuurt het ook naar Fuji, maar inderdaad, je moet wel moeite doen om te zorgen dat ze netjes met je filmpjes omgaan. Overigens moest de fotozaak hier in de buurt er ook overal opzetten "NB push processen, etc".
Hoeveel kost het trouwens als je het zelf naar Fuji stuurt?
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:07 schreef Benelli het volgende:
Ik vind trouwens dat mijn bij de hema ontwikkelde zwart/wit-films er erg flets uitkomen, mist enorm veel contrast voor mn gevoel in vergelijking met een zelfde type film die ik bij een vaklab laat ontwikkelen bijvoorbeeld.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:08 schreef Benelli het volgende:
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
Sorry dat het een hoop quotes zijn, maar dan is het tenminste duidelijk waar het allemaal over gingquote:Op woensdag 2 februari 2011 10:13 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn ervaring is dat je bij de fotozaak dezelfde zorg krijgt, voor de dubbele prijs (of meer).
Heb iets te vaak gepushte films met dikke watervlekken erop terug gekregen.
Kijk dat hebben ze mij nooit verteld. Aan de andere kant als ze moeten gaan pushen, gaat het dan niet automatisch door naar de afdeling voor vakontwikkeling?quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:29 schreef Benelli het volgende:
Je kan bij een fotozaak (tenminste de fotozaak waar ik voorheen werkte) kiezen voor normale ontwikkeling en vakontwikkeling. Qua ontwikkelprijs maakte dat niet uit (qua prints uiteindelijk wel, vakprints zijn duurder dan 'normale' prints). Bij vakontwikkeling werd er beduidend meer aandacht aan besteed. Ik betaalde daar geloof ik altijd ¤2,85 ofzo... Zal nu misschien ook wel iets duurder zijn.
Met een digitale camera kun je je ISO lekker zelf instellen. Analoog gaat dat niet en bepaal je met de film die je gebruikt de ISO. Stel nu dat je alleen ISO 160 bij hebt, en je hebt 800 nodig, dan ben je dus genaaid zou je zeggen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:43 schreef T42 het volgende:
wat houd push processen eigelijk in? jah ben leek
Idd, gewoon behandelen als de ISO/ASA die je eigenlijk wilt hebben, anders is de boel overbelicht als je gaat pushen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:56 schreef Benelli het volgende:
En je moet dan de foto bij het maken al belichten alsof je (in Azraels voorbeeld) 800 ASA erin hebt, toch?
Schiet jij ff een polaroid met je DSLRquote:Op woensdag 2 februari 2011 15:21 schreef Benelli het volgende:
je hebt meer aan één camera voor alle gelegenheden
Je zegt net dat ie alles analoog doet. En ja, met de juiste SLR kun je prima polaroid schietenquote:
Lekker sfeervolle foto's. Mag ik vragen waarom je voor XP2 hebt gekozen?quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:05 schreef bl0emetjE het volgende:
Net weer een rolletje opgehaald!
Dit keer de Holga 35mm met Ilford XP2, ik heb ze in het zwart-wit topic gezet, voor de geinteresseerden: linkje
Nav foto's die hydraulix een poos geleden maakte (linkje), vooral het contrast sprak me erg aan, ik heb toen meteen een paar rolletjes opgeduikeld!quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:17 schreef Azreal het volgende:
[..]
Lekker sfeervolle foto's. Mag ik vragen waarom je voor XP2 hebt gekozen?
Ja klopt!quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:46 schreef Benelli het volgende:
De XP2 is toch die zwartwit-film die C41-ontwikkeld wordt? De enkele keer dat ik die gebruikte viel het contrast me juist erg tegen... Qua zwartwit-films zweer ik bij Tri-X 400 of Neopan 1600
Bij die zwartwit-in-C41-films verlies je toch je korrel, niet?quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:46 schreef Benelli het volgende:
De XP2 is toch die zwartwit-film die C41-ontwikkeld wordt? De enkele keer dat ik die gebruikte viel het contrast me juist erg tegen... Qua zwartwit-films zweer ik bij Tri-X 400 of Neopan 1600
Ik geloof wel dat ze een kleinere korrel hebben dan "zwart-wit" zwartwit films.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:36 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Bij die zwartwit-in-C41-films verlies je toch je korrel, niet?
Gaaf ja!quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:05 schreef Benelli het volgende:
Zoals gezegd vind ik de Fuji Neopan 1600 een aanrader als je naar de hogere gevoeligheden kijkt.
Deze gemaakt met een Neopan 1600 filmpje in een Olympus OM-1n:
[ afbeelding ]
Met wat voor film?quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:21 schreef _Loki het volgende:
Ik ben sinds kort begonnen met analoog, voor het nostalgische gevoel.
En dan wil ik het laten cross processen, want dit:
[ afbeelding ]
Cool effect geeft cross processen he! Alleen kom ik er nooit uit of ik negatief of positief beeld leuker vind.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:21 schreef _Loki het volgende:
Ik ben sinds kort begonnen met analoog, voor het nostalgische gevoel.
En dan wil ik het laten cross processen, want dit:
Positief naar negatief denk ik.quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:40 schreef Azreal het volgende:
[..]
Cool effect geeft cross processen he! Alleen kom ik er nooit uit of ik negatief of positief beeld leuker vind.
Meestal schiet ik negatief en laat het als dia ontwikkelen. Alleen is dan de vraag of ik die film behandel als negatief, of als dia.quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:42 schreef DutchErrorist het volgende:
Positief naar negatief denk ik.
Mijn negatieven die ik als positieven liet ontwikkelen waren zwaar onderbelicht gewordenquote:Op donderdag 3 februari 2011 09:10 schreef Azreal het volgende:
[..]
Meestal schiet ik negatief en laat het als dia ontwikkelen. Alleen is dan de vraag of ik die film behandel als negatief, of als dia.
Soms kun je met blauwe huid en groene zonsondergangen ook mooie foto's maken.
Klopt, die kun je het beste een stop laten pushen. En Fuji Pro 160C is in mijn ervaring er het meest geschikt voor (geen gekleurde filmstroken, dus je krijgt geen oranje/bruine kleurzweem).quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef DutchErrorist het volgende:
Mijn negatieven die ik als positieven liet ontwikkelen waren zwaar onderbelicht gewordenDus die kan ik amper inscannen zonder heel veel kwaliteit te verliezen... (Superia 400 ontwikkeld bij kruidvat)
Ja maar die zijn duur en ik heb hier nog veel superia filmpjes liggenquote:Op donderdag 3 februari 2011 09:18 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, die kun je het beste een stop laten pushen. En Fuji Pro 160C is in mijn ervaring er het meest geschikt voor (geen gekleurde filmstroken, dus je krijgt geen oranje/bruine kleurzweem).
Bij de hema kun je ze laten pushen als je overal op de envelop duidelijk aangeeft dat je dat gedaan wilt hebben. Zelf plak ik ook altijd een sticker over het rolletje met "push to x" erop, waar x de ISO/ASA is die ik wil hebben. Het kost wel rond de 2 euro extra per stop.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:24 schreef DutchErrorist het volgende:
Ja maar die zijn duur en ik heb hier nog veel superia filmpjes liggenMaar kan je ze gewoon laten pushen bij kruidvat of hema?
Ik ben erg tevreden over www.fujilab.co.uk.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:45 schreef Mute_Me het volgende:
Iemand nog een goed online adres voor film?
Je bedoeld ontwikkelen?quote:Op donderdag 3 februari 2011 21:17 schreef MASD het volgende:
Zijn er nog mensen die zelf ook de film maken? Ben op zoek naar een (web)winkel die relatief goedkoop chemicaliën als bepaalde zilverhalides verkopen
Je hebt gelijk, zilverhalide zijn dacht ik de lichtgevoelige kristallen op de film. De grootte van die kristallen bepaald de gevoeligheid. Bij het ontwikkelen haal je het zilver eruit, waardoor de verkleuring die je krijgt door belichting van de film permanent wordt.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:38 schreef Benelli het volgende:
Volgens mij bedoelt ie echt zelf maken. Volgens mij gebruik je namelijk geen zilverhalide bij het ontwikkelen (correct me if I'm wrong). Zilverhalide is iets wat in de film al zit dacht ik, en gebruikt wordt om de gevoeligheid te bepalen.
www.chemexper.com is meestal een goed startpunt, alleen weet ik niet of je als particulier iets besteld krijgt (en als dat lukt, word je niet blij van de verzendkostenquote:Op donderdag 3 februari 2011 21:17 schreef MASD het volgende:
Zijn er nog mensen die zelf ook de film maken? Ben op zoek naar een (web)winkel die relatief goedkoop chemicaliën als bepaalde zilverhalides verkopen
Zoiets.quote:[quote]Op vrijdag 4 februari 2011 12:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, zilverhalide zijn dacht ik de lichtgevoelige kristallen op de film. De grootte van die kristallen bepaald de gevoeligheid. Bij het ontwikkelen haal je het zilver eruit, waardoor de verkleuring die je krijgt door belichting van de film permanent wordt.
Die site is duur omdat het chemicaliën voor laboranten zijn. Die moeten vrij zuiver zijn en dat tikt qua prijs flink aan. Ik zoek een site die minder zuivere producten verkoopt. Geen idee of ze nog bestaan, vast wel.quote:[..]
www.chemexper.com is meestal een goed startpunt, alleen weet ik niet of je als particulier iets besteld krijgt (en als dat lukt, word je niet blij van de verzendkosten). Op internet zijn wel tutorials te vinden hoe je zelf film moet maken. Het is ook iets dat nog op mijn todo list staat
.
Alternatief is een ouderwetse Belgische apotheek, daar kon je al je chemiecalien lekker goedkoop halen. Alleen worden dat soort zaken ook steeds zeldzamer.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:09 schreef MASD het volgende:
Die site is duur omdat het chemicaliën voor laboranten zijn. Die moeten vrij zuiver zijn en dat tikt qua prijs flink aan. Ik zoek een site die minder zuivere producten verkoopt. Geen idee of ze nog bestaan, vast wel.
Cyanotypie heb ik wel eens op school gedaan, das leuk om te doen!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:09 schreef MASD het volgende:
[..]
Zoiets.De photonen breken de verbinding tussen het zilver en de halide waardoor er het metaal zilver achterblijft. Bij het ontwikkelen, fixen, hoef je enkel de zouten die geen reactie hebben ondergaan te laten reageren waarna je ze kunt afspoelen. Dit zodat je foto niet geheel zwart wordt na een aantal dagen.
[..]
Die site is duur omdat het chemicaliën voor laboranten zijn. Die moeten vrij zuiver zijn en dat tikt qua prijs flink aan. Ik zoek een site die minder zuivere producten verkoopt. Geen idee of ze nog bestaan, vast wel.
Het is trouwens voor een Zilvergelatinefoto. Daarnaast wil ik nog een keer een cyanotype (blauwdruk) proberen:
[ afbeelding ]
Maar goed, eerst de grondstoffen vinden.
Toffe foto.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:16 schreef bl0emetjE het volgende:
[..]
Cyanotypie heb ik wel eens op school gedaan, das leuk om te doen!
We hadden toen bedacht dat het leuk was om het negatief beeld los op het papier te leggen, zonder te pletten. Dan krijg je leuke scherp/onscherp afwisselingen in de cyano afdruk
1 van de foto's die ik heb gedaan:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:50 schreef MASD het volgende:
[..]
Toffe foto.In de zomer kun je ook fotosynthesefotografie proberen, ongeveer hetzelfde principe maar wat toegankelijker.
[ afbeelding ]
Een transparante positief op een blad drukken en hem laten liggen tot je het resultaat hebt die je graag wilde hebben. In de zomer ongeveer 1-2 dagen. Nu toch wel een week.
Hoe doe je datquote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:50 schreef MASD het volgende:
[..]
Toffe foto.In de zomer kun je ook fotosynthesefotografie proberen, ongeveer hetzelfde principe maar wat toegankelijker.
[ afbeelding ]
Een transparante positief op een blad drukken en hem laten liggen tot je het resultaat hebt die je graag wilde hebben. In de zomer ongeveer 1-2 dagen. Nu toch wel een week.
Wow! Dat ga ik ook eens proberen!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:50 schreef MASD het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon een positief nemen en uitprinten op van die transparante sheets. Wel eerst in photoshop zwart/wit maken en proberen om een beetje contrast erin te gooien zonder dat je details kwijtraakt. Daarna is het een kwestie van het positief op een blad vast te maken. Na een bepaalde tijd heb je dan een afdruk op een blad.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:15 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
[..]
Hoe doe je dattutorial
goh mooi zeg,maar hoelang doe je nu hierover om alles te ontwikkelen ivg met digitaal?quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:05 schreef Benelli het volgende:
Zoals gezegd vind ik de Fuji Neopan 1600 een aanrader als je naar de hogere gevoeligheden kijkt.
Digitaal ontwikkel je nietquote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:25 schreef rubje het volgende:
[..]
goh mooi zeg,maar hoelang doe je nu hierover om alles te ontwikkelen ivg met digitaal?
Laat het me weten, lijkt met wel heel gaafquote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:48 schreef MASD het volgende:
[..]
Gewoon een positief nemen en uitprinten op van die transparante sheets. Wel eerst in photoshop zwart/wit maken en proberen om een beetje contrast erin te gooien zonder dat je details kwijtraakt. Daarna is het een kwestie van het positief op een blad vast te maken. Na een bepaalde tijd heb je dan een afdruk op een blad.
Hoe het dan precies werkt weet ik niet. Zal daar nog eens naar kijken.
Ik wil ook nog proberen of het mogelijk is om bladeren tot een emulsie te maken. Geen idee of dat mogelijk is, zal het in de zomer proberen. Als het mogelijk is kun je dit principe zo groot maken als je zelf wil. Beter dan een klein blad.
Zoals DutchErrorist zegt ontwikkel je digitaal niet, maar dat bedoelde je ook niet neem ik aanquote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:25 schreef rubje het volgende:
[..]
goh mooi zeg,maar hoelang doe je nu hierover om alles te ontwikkelen ivg met digitaal?
Ik heb al een pakje half leeggeschoten. Ook 600. De helft van de foto's (3) heeft een gebied dat niet ontwikkeld is. Bij de laatste foto zelfs de helft ervan.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:35 schreef Benelli het volgende:
Woei! Net een pakje 600-film besteld bij The Impossible Project! Kan ik mooi mn 600 Spirit afstoffen en weer gebruiken
Geen idee eigenlijk. Ik woon niet zo ver van de store in Enschede, ga vrijdag sowieso langs om het te vragen. Als ze er niets mee doen heb ik iig nog wat foto's die ik kan emulsion liften.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:06 schreef Benelli het volgende:
Ok, goed om te weten. Hebben ze contactpunt in Nederland (Enschede) waar je terecht kan met opmerkingen over de film, mocht het niet goed zijn?
De SX70 is dan ook wel mooiquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:14 schreef MASD het volgende:
Net op marktplaats gekeken en ben echt zó blij dat ik de camera heb gekocht voordat het een hype werd. Er zijn mensen die meer dan 100 euro bieden voor de simpele 600 modellen. De sx-70 gaat zelfs voor meer dan 300 euro over de toonbank.
Madness.
Niet 300 euro mooiquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:20 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
De SX70 is dan ook wel mooi
Regenboogcamera's.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:36 schreef Benelli het volgende:
Serieus?! Ik heb nog 2 werkende 600's dacht ik en een Image.. En nog wat van die Zip-dingen ofzo... Maar ik zag die SX-70 vanochtend nog staan en er was alleen maar ¤40 euro op geboden
Deze heb ik in ieder geval, dat regenboogstreepje doet t m![]()
[ afbeelding ]
Oeh ja, emulsielift heb ik er ook een paar van! Dat is leuk, ik doe het met 2 zachte kleine penseeltjes, ze zijn tot nu toe allemaal heel gebleven. Maar ik doe de emulsielifts met type 100 films. Ik heb 1 keer zo'n type 600 uit elkaar gehaald, maar dat kon ik niet liften in het water, dat bleef vast zitten.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:49 schreef MASD het volgende:
[..]
Niet 300 euro mooiGeweldige camera, maar het is die prijs niet waard.
[..]
Regenboogcamera's.
Ik raad je aan een keer een emulsielift uit te proberen, zeker met de mislukte foto's. Het effect is echt geweldig. Het is even oefenen (mijn eerste brak doormidden) maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het resultaat leuker dan de foto itself.
heb al meerdere pakjes opgeschoten en 1 foto is mislukt door me eigen schuld rest is alles goedgegaan. (pakjes waren van 06-2010)quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:49 schreef MASD het volgende:
[..]
Ik heb al een pakje half leeggeschoten. Ook 600. De helft van de foto's (3) heeft een gebied dat niet ontwikkeld is. Bij de laatste foto zelfs de helft ervan.
Daarnaast zijn er een keer twee foto's tegelijk uitgekomen. Geen idee of dat door de cassette of door de camera komt. Zal het vrijdag in de fabriek vragen. Maar dan kun je de tweede foto zo goed als weggooien.
Tot nu toe niet echt het geld waard geweest. Charmante resultaten, maar meer iets voor een keer, in ieder geval tot ze het proces beter in de hand hebben.
[TK] fototoestellenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:14 schreef MASD het volgende:
Net op marktplaats gekeken en ben echt zó blij dat ik de camera heb gekocht voordat het een hype werd. Er zijn mensen die meer dan 100 euro bieden voor de simpele 600 modellen. De sx-70 gaat zelfs voor meer dan 300 euro over de toonbank.
Madness.
ze hangen bij mij gewoon aan de muur. ze zijn wel wat verkleurd maar niks ergs.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 17:28 schreef hydraulix het volgende:
T42: Had je geen problemen met de 'killer chrystals'? In het begin zagen mijn foto's er wel ok uit, maar later werden ze toch erg vaal (had ze wel in het donker bewaard, samen met een silicazakjes)
als er nog een stukje rolletje uit steekt is hij nieuw (is meestal nog te gebruiken ook al is hij over de datum, geeft vaak speciaal effect)quote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:43 schreef MASD het volgende:
Mijn ouders bleken gewoon de heletijd een Praktica MTL-3 in de kast te hebben liggen. Daarnaast lagen er ook 2 flitsers, 2 lensen, een UV-filter en een filterhouder. Nu heb ik twee MTL-3's, kan ik er af en toe eentje uitlenen op een feest of wat dan ook, tof.
Dus hierbij een vraag. Er lag ook een fotorolletje bij. Hoe kun je zien/merken of er foto's op staan of het nog een ongebruikt rolletje is?
dan is alleen de flitser stukquote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:34 schreef Benelli het volgende:
Pff, denk je iets leuks gevonden te hebben... Vind in een doos een Polaroid 1000 Land camera, mét bijbehorende Polatronic opzetflitser! Blijkt de vorige eigenaar de batterijen iets te lang in de flitser te hebben laten zittenKreeg het batterijklepje niet eens open door de oxidatie, heb er maar een schroevendraaier opgezet, maar is niks meer van te maken
leg hem eens een dag in 50/50 water/azijn misschien lost het goed op.quote:Op zondag 6 februari 2011 10:37 schreef Benelli het volgende:
Ja, dat wist ik wel, maar die flitser is zo leuk!
De 50E heeft shutter priority (S), dus je kunt je sluitertijd zelf bepalen, terwijl het diafragma automatisch geregeld wordt. Hiermee kun je idd een motion blur creeeren als je een lange sluitertijd gebruikt en de camera mee beweegt.quote:Op maandag 7 februari 2011 02:58 schreef Pieter-Bas het volgende:
Ik heb afgelopen week voor een paar knaken een EOS 50E aangeschaft. Ik heb wel wat leuke plannetjes ermee maar ben wel een complete noob wat fotografie betreft. Nou wil ik bijvoorbeeld komend weekend bij het NK indooratletiek bij de loopnummers wat fotos maken met een lange sluitertijd zodat je een leuk effect krijgt van strepen op de baan. Zou dat überhaupt mogelijk zijn met dit apparaat? Ik begrijp dat je voor dit soort dingen een ND filter nodig hebt, welke zijn geschikt voor deze 28-80 lens? Het lijkt me leuk om wat te experimenteren maar het zou ook wel fijn zijn als er nog een paar fatsoenlijke opnamen tussen zitten als ik de rolletjes laat ontwikkelen.
Ik had al zoiets verwacht ja. Hier in de buurt kan het nog wel, maar ik wist niet dat foto's weigeren uberhaupt een optie kon zijn totdat ik het van iemand hoorde.quote:Op maandag 7 februari 2011 08:32 schreef Benelli het volgende:
Dat laatste is zeker niet overal meer zo! Bijvoorbeeld niet bij het fotolab waar ik werk (en ik weet dat er bij mij in de regio een aantal zijn die dat allang niet meer doen). Wij corrigeren elk beeld met de hand op kleur en densiteit en drukken de in onze ogen mislukte niet af. Mensen kunnen achteraf dus niet de foto's teruggeven die ze niet willen, dat zou namelijk wel een erg dure grap worden. Helemaal tegenwoordig, nu we al veel minder films krijgen dan een paar jaar terug.
Hoe heb je dit gedaan?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:06 schreef bl0emetjE het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn eerste fade to black polaroid <3
Fade to black is een bepaalde polaroid film die langzaam aan helemaal zwart wordt. Je kunt het proces tegengaan/stoppen door de polaroid open te maken op elk willekeurig moment dat je wilt en dan de emulsie te laten drogen. Op deze foto zie je eerst de emulsie kant (gedroogd) dan de transparante voorkant en als laatst deze twee lagen weer op elkaar (allemaal scans na droging).quote:
Yes! Dat vind ik een fijn bericht! Dankjewel daarvoor!quote:Op zondag 20 februari 2011 14:32 schreef erikkll het volgende:
Grappig wel, al die polaroid fans hier. Mijn stiefvader werkt bij impossible. Er komt op zeer korte termijn weer nieuw geproduceerde kleurenfilm aan!
Zou mij echt tof lijken om daar te werken.quote:Op zondag 20 februari 2011 23:43 schreef erikkll het volgende:
No problem! Ik heb begrepen dat hij er wel enthousiast over was, dat het op sommige punten nog beter is dan de 'oude' polaroids! Maar het is een nogal lastig chemisch proces dat ze nog niet écht consequente resultaten oplevert.
Maar dat is natuurlijk niet erg; het is wel history in de (re)-makingHet levert misschien niet altijd het perfecte plaatje op, maarja, je bent pionier of je bent het niet he
De mannetjes van discovery channel's "how it's made" zijn ook al langs geweest, dus binnenkort kun je het hele proces bekijken op discovery channel.quote:Op maandag 21 februari 2011 00:19 schreef MASD het volgende:
[..]
Zou mij echt tof lijken om daar te werken.. Sowieso de combinatie chemie en fotografie
. De enige reden dat ik mijn digicam laat liggen als het kan.
was retro lan partyquote:Op zondag 20 februari 2011 15:02 schreef bl0emetjE het volgende:
[..]
Yes! Dat vind ik een fijn bericht! Dankjewel daarvoor!
Debsterr: Spannend wat eruit komt! Wel hier showen he!!
T42: Lekker sfeertje!
Ja, spannend! Zelf vind ik het wel gaaf als er elke keer een 'verrassing' uitkomt!quote:Op zondag 20 februari 2011 23:43 schreef erikkll het volgende:
No problem! Ik heb begrepen dat hij er wel enthousiast over was, dat het op sommige punten nog beter is dan de 'oude' polaroids! Maar het is een nogal lastig chemisch proces dat ze nog niet écht consequente resultaten oplevert.
Maar dat is natuurlijk niet erg; het is wel history in de (re)-makingHet levert misschien niet altijd het perfecte plaatje op, maarja, je bent pionier of je bent het niet he
Dapper!quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:30 schreef Debsterr het volgende:
Vandaag geprobeerd of ik double exposures kon krijgen maar helaas, 2 polaroids verpest!
Nope, een Fuji Instax waarvan ik met Google zo gauw niks kon vinden over de optiesquote:Op woensdag 23 februari 2011 20:39 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dapper!
Heb je een digitale camera die multi-exposure ondersteund (de oudere Nikons kunnen dat iig, van andere merken weet ik het niet zeker)? Dat is wat veiliger oefenen, zodat je weet wat een goed resultaat oplevert en wat niet.
Heb je hem wel op de donkere setting gezet en de schuif in de camera geblockt zodat de foto er niet uit kwam?quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:30 schreef Debsterr het volgende:
Vandaag geprobeerd of ik double exposures kon krijgen maar helaas, 2 polaroids verpest!
Nee, geprobeerd om 'm uit te zetten direct na het maken van de foto, en geprobeerd de shutter ingedrukt te houden zodat 'ie niet zou ejectenquote:Op woensdag 23 februari 2011 20:44 schreef MASD het volgende:
[..]
Heb je hem wel op de donkere setting gezet en de schuif in de camera geblockt zodat de foto er niet uit kwam?
Thanks! Sjoerd had ook echt een masterlijke look toen ik die foto namquote:
Hihi, ja dat koppiequote:Op zaterdag 26 februari 2011 12:20 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Thanks! Sjoerd had ook echt een masterlijke look toen ik die foto nam.
Voor Kodachrome film, nergens meer. Het was een bedrijfje dat het nog deed. Niet Kodak zelf. En nu maakt niemand meer de speciale chemicaliën die nodig zijn voor het K-14 process.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef kuhne het volgende:
Ik heb net 2 pakjes Super 8 Kodachrome 40 film voor E1,- bij de kringloop gekocht (film film, dus geen 35mm foto film).
Bij dwdd was ooit een stuk over dat Kodak gestopt is met het ontwikkelen van Kodachrome. Weet iemand waar ik ze nog wel kan laten ontwikkelen?
je krijgt ze nu overal voor niks heb 20 rolletjes liggenquote:Op zaterdag 5 maart 2011 12:35 schreef kuhne het volgende:
Ik heb net 2 pakjes Super 8 Kodachrome 40 film voor E1,- bij de kringloop gekocht (film film, dus geen 35mm foto film).
Bij dwdd was ooit een stuk over dat Kodak gestopt is met het ontwikkelen van Kodachrome. Weet iemand waar ik ze nog wel kan laten ontwikkelen?
misschien komt er nog ooit een bedrijfje die het oppikt zoals met polaroids is gebeurd gelukkigquote:Op maandag 7 maart 2011 02:02 schreef Junkie het volgende:
[..]
Voor Kodachrome film, nergens meer. Het was een bedrijfje dat het nog deed. Niet Kodak zelf. En nu maakt niemand meer de speciale chemicaliën die nodig zijn voor het K-14 process.
ik had hem echt niet eens weggedaan voor 6 euroquote:Op donderdag 10 maart 2011 08:45 schreef MASD het volgende:
[ afbeelding ]. Alleen is 6 euro echt way too much.
Helaas zijn of gaan die neopan 1600 eruit. Heb nog een flinke voorraad in de koelkast liggen. Geweldig spulquote:Op woensdag 2 februari 2011 17:05 schreef Benelli het volgende:
[ afbeelding ]
Elk vaklab zou dat goed moeten kunnen zou ik zeggen. De dichtsbijzijnde voor mij is PLM in Tilburg (www.plm.nl), maar er zitten er nog wel een paar in het land.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 10:40 schreef SuikerVuist het volgende:
Oké... volgende vraag dan maar. Weet iemand een goed adres om films te laten afdrukken en scannen? Zowel 35mm als 120 spoel.
Gaat me puur om kwaliteit... buitenland is geen probleem.
quote:Op zaterdag 26 maart 2011 10:38 schreef Azreal het volgende:
[..]
Elk vaklab zou dat goed moeten kunnen zou ik zeggen. De dichtsbijzijnde voor mij is PLM in Tilburg (www.plm.nl), maar er zitten er nog wel een paar in het land.
In elk geval zou ik het niet bij de CityFoto of een soortgelijke zaak laten doen. Daar heb ik laatst een rolletje laten scannen en enkele toezeggingen die ze deden over de scanner bleken gewoon niet waar te zijn. Uiteindelijk kreeg ik uit m'n flatbed scanner hetzelfde resultaat, op hogere resolutie, zonder rare stofverwijderings-artefacten.
Overigens over de lage ISO films: Ik ken geen kleurenfilms onder de ISO 50, maar je kunt het altijd laten pull-processen he. Weet alleen niet wat dat met de korrel doet.
Velvia is de enige waar ik het bestaan van ken. Op de kodak website staan al hun films en daar zit niks meer onder de ISO 100 bij (zelf heb ik nog wel wat EPR en EPY 64 liggen, maar die worden niet meer gemaakt). Verder bestel ik vaak film op www.fujilab.co.uk en die hebben alleen Velvia onder de ISO 100.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 11:56 schreef SuikerVuist het volgende:
Dank....doe ik al bij Velvia 50 voor meer schaduw detail. Maar ik bedoelde films onder de ISO 100 (niet onder de 50), dus bijv. 64 of 50. Is Velvia 50 de enige 35mm kleurenfilm die nog onder de 100 zit?
Gelukkig niet een fout die je snel weer zal maken gok ikquote:Ja, ik heb laatst een rolletje bij een fotozaak laten scannen en daar zat echt veel te veel contrast in, lage resolutie ook.Ja, een soortgelijke zaak als CityFoto..
Zal ik dan maar de eerste zijn die het vraagt:quote:Op maandag 4 april 2011 18:33 schreef Debsterr het volgende:
Ik heb weer een voorraad van 50 polaroids, voor maar 25 euro. Lang leve tante die bij Fuji werkt
.
Oh ja, wat whaley zegt, het is wel Instaxquote:Op maandag 4 april 2011 18:49 schreef Benelli het volgende:
[..]
Zal ik dan maar de eerste zijn die het vraagt:
kan je iets voor ons regelen?![]()
Misschien dat ze een leuk prijsje kunnen maken als we als Fok! FOT-luitjes een groter aantal afnemen?![]()
Het zijn nu vooral de verzendkosten die t m doen
Altijd handig als de Polaroidfabriek 500 meter van je huis zit. Vrijdag weer een bezoekje brengen.quote:Op maandag 4 april 2011 18:49 schreef Benelli het volgende:
[..]
Het zijn nu vooral de verzendkosten die t m doen
Hema.quote:Op donderdag 7 april 2011 11:51 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik heb vandaag een oldskool ricoh 35fm gescoord, ik ben benieuwd. Waar kan ik het goedkoopst m'n rolletjes laten ontwikkelen?
Interesse!quote:Op maandag 4 april 2011 19:04 schreef Debsterr het volgende:
Maar als daar interesse in is kan ik altijd eens mailen.
De Nikon F4 heeft een hendeltje ervoor, volgens mij geldt dat ook voor de F2 en de F3, de rest weet ik niet. Een F65 heeft ook een multi-exposure functie.quote:Op donderdag 7 april 2011 14:05 schreef bl0emetjE het volgende:
Ik ben bezig met double exposures en al een paar gave resultaten op mijn testrolletje gehad!
Volgende week voor het 'echie' een paar rolletjes volschieten.
Ik kan hier nog niets laten zien, want het is speciaal in opdracht en ik mag het pas half mei openbaar maken. Dan kom ik uiteraard wel even showen!
Misschien de foto's die toch niet gebruikt gaan worden dat ik die wel al wel eerder even kom showen hier.
Nog meer mensen hier die ook wel eens double exposures schieten?
Ik heb nu 1 van mijn holga's gebruikt, zijn er eventueel nog andere analoge camera's die er geschikt voor zijn? (En dan niet perse lomo camera's, maar juist iets geavanceerdere camera's). De andere analoge camera's die ik hier heb, die moet ik perse doordraaien voordat ik er een volgende foto mee kan maken, de enige manier om dan te double exposuren is het rolletje 2 keer achter elkaar volschieten. Maar dan moet ik zo veel onthouden van welke compositie op welke foto stond (met schetsjes erbij e.d.). Ik vind het dus fijner om 2 foto's direct achter elkaar te maken.
Hee kijk, dit zijn allemaal leuke dingen om te weten!quote:Op donderdag 7 april 2011 15:41 schreef Azreal het volgende:
[..]
De Nikon F4 heeft een hendeltje ervoor, volgens mij geldt dat ook voor de F2 en de F3, de rest weet ik niet. Een F65 heeft ook een multi-exposure functie.
Zelf gebruik ik altijd graag een Hasselblad (zou ook moeten werken met andere modulaire camera's!). Daar kun je gewoon de foto maken, achterwand eraf halen, opnieuw spannen en achterwand er weer op zetten. En helemaal ideaal: je kunt vantevoren even een polaroidje trekken om te kijken hoe het gaat worden.
Analoge camera's die je mechanisch moet spannen, hebben overigen altijd een film release switch. Als je een foto maakt, die switch indrukt en spant, dan blijft de film zitten en kun je dus opnieuw belichten en herhalen zo vaak je wilt.
Edit: Kudos dat je dit voor een opdracht analoog durft te doen en niet gewoon digitaal de foto's maakt en ze met PS in elkaar plakt!
Heldinquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:55 schreef bl0emetjE het volgende:
En mijn double/multiple exposures mogen openbaar! Dit zijn ze geworden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uiteraard heb ik er nog een berg meer, wellicht upload ik er daar ook nog een paar van. Maar dit is de selectie die ik voor de expositie heb geselecteerd.
De opening was vandaag, echt super leuk! En de foto's gaan nu een jaar daar in collegelokalen hangen <3
Dankjewel <3quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:58 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Heldin. Echt fantastische foto's, en als het niet zo ver weg was, zou ik zeker komen kijken. SUPERmooi
. Vooral de een na laatste!
Je-zus wat gaaf.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:55 schreef bl0emetjE het volgende:
-knip knip knip-
[ afbeelding ]
<3 Dankjewel! Ik ben er ook echt best trots op!quote:Op donderdag 19 mei 2011 00:08 schreef Omniej het volgende:
[..]
Je-zus wat gaaf.
Vooral die ene die ik hier ^ nog in de quote heb laten staan, echt een geweldige foto vind ik dit. De exposures gaan briljant in elkaar over, de bloemetjes, haar haren, zelfs haar hand. Heel tof.
Edit: He, je site is kapot.(nu niet meer
)
Dankjewelquote:Op donderdag 19 mei 2011 00:56 schreef hydraulix het volgende:
Wow bl0emetjE, ze zijn echt gaaf en mooi
Hoe ik het heb gedaan:quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:52 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ha, mooi! Als je zoiets doet, heb je dan als je de tweede foto maakt nog in gedachten hoe de vorige foto stond: dus de plaatsen van de dingen en helderheid en zo?
de canon A1 is trouwens te koopquote:Op vrijdag 20 mei 2011 12:02 schreef bl0emetjE het volgende:
T42, wat gaaf! Door de hele setting lijkt het net van vroeger!
hydraulix: spannend altijd! Wel komen showen hier hè!
Mijn god, wat enórm vet zeg.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:55 schreef bl0emetjE het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uiteraard heb ik er nog een berg meer, wellicht upload ik er daar ook nog een paar van. Maar dit is de selectie die ik voor de expositie heb geselecteerd.
De opening was vandaag, echt super leuk! En de foto's gaan nu een jaar daar in collegelokalen hangen <3
quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:42 schreef bl0emetjE het volgende:
[..]
Dankjewel <3
Ik heb ze op mijn website gezet, en jij staat er ook op! Vlak na deze <3
Dan laat je film met een lage iso, zeg 400, ontwikkelen alsof het ISO 1600 is. Erg handig als je lichtgevoeligheid nodig hebt en een beetje korrel niet erg vindt. De truc is gewoon om de film langer in het ontwikkelbad te houden.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 18:25 schreef bl0emetjE het volgende:
Hoe werkt dat met dat pushen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!
Ah dankjewel! Dat had ik eerder moeten weten voor een rolletje dat ik net heb laten afdrukkenquote:Op zaterdag 28 mei 2011 10:48 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dan laat je film met een lage iso, zeg 400, ontwikkelen alsof het ISO 1600 is. Erg handig als je lichtgevoeligheid nodig hebt en een beetje korrel niet erg vindt. De truc is gewoon om de film langer in het ontwikkelbad te houden.
Overigens kun je ook pull-processen: film van een hoge ISO laten ontwikkelen alsof ie een lagere ISO heeft.
Marktplaats/thriftshops/etcaetera.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:29 schreef Dromenvangertje het volgende:
Weet iemand waar je nog analoge of lomography of polaroid camera's kan kopen?mijn plaatselijke fotografiewinkel verkoopt ze niet meer, zelfs rolletjes hebben ze niet meer :l
Het is tegenwoordig overigens wel belachelijk duur om te laten doen (gaat al snel naar 2 euro/stop of meer) en je moet een lab vinden waar ze uberhaupt willen pushen.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 12:45 schreef bl0emetjE het volgende:
Ah dankjewel! Dat had ik eerder moeten weten voor een rolletje dat ik net heb laten afdrukken
Maar dat ga ik zeker ook eens proberen!
Kun je het niet zelf pushen eigenlijk? Voor die prijs kun je beter zelf aan de slag gaan.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:19 schreef Azreal het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig overigens wel belachelijk duur om te laten doen (gaat al snel naar 2 euro/stop of meer) en je moet een lab vinden waar ze uberhaupt willen pushen.
Zwartwit kun je makkelijk zelf doen, de middelen zijn op interpret nog volop verkrijgbaar, zeker omdat de produktiefaciliteiten van Agfa door nichespelers zijn opgekocht.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:29 schreef MASD het volgende:
[..]
Kun je het niet zelf pushen eigenlijk? Voor die prijs kun je beter zelf aan de slag gaan.
heb deze te koop:quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:29 schreef Dromenvangertje het volgende:
Weet iemand waar je nog analoge of lomography of polaroid camera's kan kopen?mijn plaatselijke fotografiewinkel verkoopt ze niet meer, zelfs rolletjes hebben ze niet meer :l
Kun je DM'en wat je ervoor wilt hebben?quote:Op zondag 29 mei 2011 16:21 schreef T42 het volgende:
[..]
heb deze te koop:
polaroid: 1000, 1500, 635, 636 en 636 close up (zijn alle nog in gebruik)
canon: de A1 uit 1978 (ook nog in gebruik)
rolletjes hebben ze gewoon bij de hema, kruidvat enzo
polaroid koop je bij missionimpossble
Is dit de kleur die je zo uit de polaroid van the impossible project krijgt. Ik had wat van de eerste kleur versie voor mijn sx-70 gekocht, maar vind de kwaliteit toch wel heel erg tegen vallen. Heel blauw en niet kleurecht. Daarnaast gaat de kwaliteit snel achter uit, hetzelfde geldt voor de zwart wit polaroids. Ben daar dus een beetje op afgeknapt. Weet niet of het inmiddels al beter is, iemand een idee?quote:Op zondag 29 mei 2011 23:47 schreef whaley het volgende:
Polaroids koop je bij The Impossible Projectnu ook kleur voor de 'gewone' 600 film camera's: PX680.
[ afbeelding ]
je hebt je niet aan de regels gehouden..quote:Op maandag 30 mei 2011 10:21 schreef dragonrider het volgende:
[..]
Is dit de kleur die je zo uit de polaroid van the impossible project krijgt. Ik had wat van de eerste kleur versie voor mijn sx-70 gekocht, maar vind de kwaliteit toch wel heel erg tegen vallen. Heel blauw en niet kleurecht. Daarnaast gaat de kwaliteit snel achter uit, hetzelfde geldt voor de zwart wit polaroids. Ben daar dus een beetje op afgeknapt. Weet niet of het inmiddels al beter is, iemand een idee?
Regels... het zijn meer workarounds. Je kan ze ook helemaal uit elkaar halen en en heb je alleen een dun laagje film over waar het beeld op zit.quote:Op maandag 30 mei 2011 11:38 schreef T42 het volgende:
[..]
je hebt je niet aan de regels gehouden..
je hebt er zonlicht of te veel licht op laten vallen. en je moet ze drogen (met knipjes in de foto)
ik heb zw van 06-2010 en die hangen nu bijna een jaar aan de muur en zijn wel beetje verkleurd naar bruin maar nog altijd goed te zien.
dat is waar en ik gebruik nog altijd ook oude pakjes van 11-2000 (ooit 100 gekocht in amerika)quote:Op maandag 30 mei 2011 23:23 schreef whaley het volgende:
Nee, echt makkelijk voor de gewone consument is het nog niet, maar wel leuk!
wat voor 1?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 20:33 schreef Debsterr het volgende:
Ik krijg zaterdag een echte Polaroid, had oma nog op de zolder liggen.
Dat verschilt niet echt veel met wat ik gebruik. Ik scan met een V750 Pro (dus die is wel iets beter, maar of dat een enorm verschil is weet ik niet...) en ik gebruik ook regelmatig de 50mm F/1.8. Ik zal eens zoeken naar voorbeeldfoto's!quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:07 schreef tubacloud het volgende:
Dan zal het waarschijnlijk aan de scanner liggen...
Benelli, hoe scan jij ze? Ik met de epson perfection v500 photo, maar bij elk beeld dat ik heb is het niet echt geweldig scherp... objectief dat ik gebruik is de canon 50 mm 1.8...
en waar haal je daarvoor de film nog?quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:13 schreef Mr_Moon het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
met deze camera's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
op 120 film
ontwikkelen ze die ook bij de hema?quote:Op woensdag 1 juni 2011 10:07 schreef Benelli het volgende:
120 film kun je toch gewoon bij genoeg fotozaken krijgen? Dat doe ik tenminste, scheelt denk ik erg veel tov lomography.com?
Geen idee haha, a.d.h.v. m'n Fuji Instax riep oma ineens dat ze er nog 1 heeft liggen, dus we zullen zien zaterdag.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:48 schreef T42 het volgende:
[..]
wat voor 1?
zit er nog een accu in? (lek gevaar!!!)
effe schoon maken en knippen maar
uitdroging van de foto's is dat. heb ik ook vaak.quote:Op donderdag 2 juni 2011 01:47 schreef Azreal het volgende:
Die waas over oude polaroid film geeft altijd wel een leuk effect vind ik. Jammer van de zwarte vlekken, volgens mij zijn de rollers dan niet helemaal goed meer.
Interessant, ik heb het ook steeds bij nieuwe film in m'n Hassie achterwand, maar niet bij film uit dezelfde batch in een polaroid camera, vandaar mijn conclusie dat het aan de rollers lag.quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:07 schreef T42 het volgende:
uitdroging van de foto's is dat. heb ik ook vaak.
dan is de ontwikkelvloeistof niet voldoende meer.
ging hier ook om oude film. gebeurd het met nieuwe dan zijn je rollers vies of slecht.quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:24 schreef Azreal het volgende:
[..]
Interessant, ik heb het ook steeds bij nieuwe film in m'n Hassie achterwand, maar niet bij film uit dezelfde batch in een polaroid camera, vandaar mijn conclusie dat het aan de rollers lag.
- masochisme. vooral datquote:
Mooier.quote:
De accu van je camera raakt op en een sensor kan overhit raken als je er te lang mee een beeld probeert te vangen. Dat limiteert enigszins je maximale sluitertijd. Film heeft daar veel minder last van en een analoge camera verbruikt meestal ook geen stroom om de sluiter voor langere tijd open te laten staan.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:26 schreef kanovinnie het volgende:
Langere belichtingen mogelijk? Hoezo dat?
Waarom niet zelf ontwikkelen? veel goedkoper, sneller, en ook nog eens leuker om te doenquote:Op maandag 6 juni 2011 10:49 schreef LDLProductions het volgende:
Afgelopen weekend 5 fotorolletjes opgehaald bij de Hema.
Twee Kodak VR200, twee Kodak VR400 en één Kodak Plus-X Pan uit '86.
http://www.flickr.com/photos/louisdeleeuw/sets
Ingescand met mijn oude Pacific Image PrimeFilm 1800AFL. Die eigenlijk al best oud is, en niet echt een bepaald hoge resolutie heeft.
Graag reacties op de foto's!![]()
Louis
waar kan ik de spullen dan vinden? hema doet ontwikkelen voor 2,50 trouwensquote:Op maandag 6 juni 2011 10:52 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Waarom niet zelf ontwikkelen? veel goedkoper, sneller, en ook nog eens leuker om te doen
www.fotohuisrovo.nlquote:Op maandag 6 juni 2011 11:58 schreef T42 het volgende:
[..]
waar kan ik de spullen dan vinden? hema doet ontwikkelen voor 2,50 trouwens
Ik denk dat mijn camera een uur of 2/3 kan openstaan kwa accuduur. Waarschijnlijk nog wel langer. Kwa accuduur.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:53 schreef Azreal het volgende:
[..]
De accu van je camera raakt op en een sensor kan overhit raken als je er te lang mee een beeld probeert te vangen. Dat limiteert enigszins je maximale sluitertijd. Film heeft daar veel minder last van en een analoge camera verbruikt meestal ook geen stroom om de sluiter voor langere tijd open te laten staan.
Is de fixeer en stop nou weer totaal anders dan die je gebruikt bij het maken van afdrukken?quote:Op maandag 6 juni 2011 12:20 schreef tubacloud het volgende:
[..]
www.fotohuisrovo.nl
Je moet dan wel in een keer 500 ml ofzo kopen, maar daarmee doe je wel 50-100 rolletjes... als je een ontwikkelaar/fixer hebt die je heel veel moet verdunnen tenminste...
Zelf gebruik ik Rodinal, tegenwoordig Adonal genaamd, en gewoon standaard fixer, maar ik schiet dan ook alleen op zwart-wit rolletjes.
Had 500 ml Rodinal... heb nu denk ik 10 rolletjes daarmee ontwikkeld, en er is nog niet eens een kwart uit de fles...
en voor kleur?quote:Op maandag 6 juni 2011 12:20 schreef tubacloud het volgende:
[..]
www.fotohuisrovo.nl
Je moet dan wel in een keer 500 ml ofzo kopen, maar daarmee doe je wel 50-100 rolletjes... als je een ontwikkelaar/fixer hebt die je heel veel moet verdunnen tenminste...
Zelf gebruik ik Rodinal, tegenwoordig Adonal genaamd, en gewoon standaard fixer, maar ik schiet dan ook alleen op zwart-wit rolletjes.
Had 500 ml Rodinal... heb nu denk ik 10 rolletjes daarmee ontwikkeld, en er is nog niet eens een kwart uit de fles...
Een maand of wat geleden ben ik ook als totale noob begonnen zelf z/w te ontwikkelen. Spannend, veel gelezen, gepland, dingen besteld, en het lukte de eerste keer! Bij Rovo kocht ik Rodinal ontwikkelaar (dat is sterk geconcentreerd), een zakje citroenpoeder om te stoppen en een fles fixeer. De fixeer die ik gebruik zou speciaal voor afdrukken zijn, maar werd me aanbevolen en doet 't vooralsnog goed. De Rodinal is supersterk geconcentreerd, voor iedere keer ontwikkelen maak je een nieuwe ontwikkelaar door water + druppels Rodinal te mengen. Kan na gebruik weg. De stop heb ik de eerste keer gemaakt door het zakje poeder in een fles water te gieten, en hergebruik ik. Fixeer idem, alleen dan een fles vloeistof gemengd met water, ook herbruikbaar.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:01 schreef dragonrider het volgende:
Zijn de verdunde vloeistoffen maar voor 1 rolletje te gebruiken of kan je het bewaren voor een volgend rolletje? Bij afdrukken maken kan je het namelijk wel bewaren? (ik heb een beetje ervaring met het ontwikkelen van fotopapier belicht met behulp van pinhole)
Ja.quote:Moet je de verdunde gebruikte chemicaliën naar het afval depot brengen?
Nee joh, is onzinnig. Kun je gewoon wegspoelen met een grote hoeveelheid water.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:01 schreef dragonrider het volgende:
[..]
Moet je de verdunde gebruikte chemicaliën naar het afval depot brengen?
quote:Op maandag 6 juni 2011 18:20 schreef MASD het volgende:
[..]
Nee joh, is onzinnig. Kun je gewoon wegspoelen met een grote hoeveelheid water.
Appels en peren dit.quote:Op maandag 6 juni 2011 19:15 schreef T42 het volgende:
[..]![]()
heb nog 500 liter afgewerkte olie staan mag ik die bij jou komen wegspoelen met water?
Kleur is volgens mij alweer een vee lastiger proces met tempraturen die precies op pijl gehouden moeten worden of is dit ook wel te doen thuis?quote:
darom dat had ik al vaker gehoord dus toch gewoon de hemaquote:Op maandag 6 juni 2011 21:10 schreef dragonrider het volgende:
[..]
Kleur is volgens mij alweer een vee lastiger proces met tempraturen die precies op pijl gehouden moeten worden of is dit ook wel te doen thuis?
Hoe kun je in godsnaam polaire met apolaire stoffen vergelijken? Olie mengt of lost niet op in water, stoffen die je kunt verdunnen met water wél, meer hoef je niet te weten. Die stoffen zijn prima weg te spoelen door de goot, mits je veel water gebruikt om het dusdanig te verdunnen dat die stof nauwelijks merkbaar is.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:12 schreef T42 het volgende:
[..]
neej hoor als je het maar met genoeg water wegspoelt...
Ja want met veel water is het minder slecht voor het milieu en kost het minder energie om te reinigen dan wanneer je het met weinig water wegspoeltquote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:23 schreef MASD het volgende:
[..]
Hoe kun je in godsnaam polaire met apolaire stoffen vergelijken? Olie mengt of lost niet op in water, stoffen die je kunt verdunnen met water wél, meer hoef je niet te weten. Die stoffen zijn prima weg te spoelen door de goot, mits je veel water gebruikt om het dusdanig te verdunnen dat die stof nauwelijks merkbaar is.
Zilver lost ook niet op in water en spoel je zo wel door de gootsteen...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:23 schreef MASD het volgende:
Hoe kun je in godsnaam polaire met apolaire stoffen vergelijken? Olie mengt of lost niet op in water, stoffen die je kunt verdunnen met water wél, meer hoef je niet te weten. Die stoffen zijn prima weg te spoelen door de goot, mits je veel water gebruikt om het dusdanig te verdunnen dat die stof nauwelijks merkbaar is.
dat bedoelde ik met een omweg ookquote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja want met veel water is het minder slecht voor het milieu en kost het minder energie om te reinigen dan wanneer je het met weinig water wegspoelt
Gewoon door het toilet plempen als je geen tijd hebt om met je vervuilende auto die rijdt op - om het zachtjes uit te drukken - "milieu onvriendelijk" geproduceerde benzine naar het dichtstbijzijnde "afvalinzamelpunt" te rijden. Is niet voor iedereen even praktisch. Ik sta daar altijd naar adem te happen door al die ronkende motoren. De Utrechtsebaan is er godverdomme niks bij.quote:Op maandag 6 juni 2011 18:20 schreef MASD het volgende:
[..]
Nee joh, is onzinnig. Kun je gewoon wegspoelen met een grote hoeveelheid water.
gebruik 200 voor buiten en 400 voor binnenquote:Op woensdag 15 juni 2011 12:29 schreef LDLProductions het volgende:
Bedoel je echt specifieke filmtypes of de gevoeligdheid van de film?
50 iso: Zonnige dag, bijvoorbeeld aan 't strand.
100 iso: Twijfelachtig weer, beetje bewolkt
200 iso: Bewolkte dag, geen zon te bekennen
400 iso: Verjaardag in huis, met raamlicht kun je hier prima mee fotograferen.
800 iso en hoger: Nog nooit gebruikt. Handig voor concerten enzo, daar heb je gewoon snellere sluitertijden nodig.
Vergeet niet je camera telkens weer op de juiste iso waarde van 't rolletje in te stellen. Da's een fout die iedereen wel een keer overkomt. Hierdoor staat je belichtingsmeter niet correct ingesteld met je rolletje, waardoor je foto's onder- of overbelicht raken.
Succes ermee!
Dat vind ik juist het mooie van analoog! En dat in combinatie met zelf ontwikkelen: het is een soort pakketje uitpakken waarvan je geen idee hebt wat erin zit. Het ontwikkelen doe ik ook altijd met klamme handjes van de spanning in de wetenschap dat na één foutje al de moeite voor niets geweest kan zijn. Analoog = living on the edgequote:Op woensdag 15 juni 2011 14:13 schreef DukeJan het volgende:
Jammere van analoog is natuurlijk dat je niet gelijk kunt zien of je geëxperimenteer ook wat oplevert en je niet te veel kan proberen omdat je dan door je foto´s heen zit.
Dat is inderdaad dan wel weer cool ja! Ga eerst eens mijn foto's gewoon bij de hema oid laten ontwikkelen en als ik analoog fotograferen erg leuk vind misschien zelf eens proberenquote:Op woensdag 15 juni 2011 16:06 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Dat vind ik juist het mooie van analoog! En dat in combinatie met zelf ontwikkelen: het is een soort pakketje uitpakken waarvan je geen idee hebt wat erin zit. Het ontwikkelen doe ik ook altijd met klamme handjes van de spanning in de wetenschap dat na één foutje al de moeite voor niets geweest kan zijn. Analoog = living on the edge
Dat is een beetje afhankelijk van wat je fotografeert. Als je buiten staat (zoals bij de foto's van Bloemetje), kan het geen kwaad om wat te spelen met onderbelichting zodat beide beelden er goed op komen. Echter kun je ook gebruik maken van gebieden die van nature donkerder op een foto komen (lees: schaduwen etc), en daar je 2e beeld bij een nagenoeg normale belichting inplakken.quote:Op woensdag 15 juni 2011 03:38 schreef Heintje het volgende:
Moet je daarbij de losse foto's onderbelichten zodat 2 onderbelichte foto's 1 goede foto opleveren of gewoon alles goed belichten en zijn er nog meer tips hiervoor. (ik heb de foto's van Bloemetje bekeken en dat geeft me al een beetje een idee.)
Een Nikon F55 of F65 met een 50mm f1.8 erop? Tenzij een kleine SLR niet klein genoeg is natuurlijkquote:Op zondag 3 juli 2011 19:34 schreef Junkie het volgende:
Ik ben op zoek naar een kleine analoge fotocamera (met lichtgevoelige lens) voor o.a. festivals.
Wie heeft er een leuke tip?
Ik heb een Pentax K1000. Die vindt ik onhandig om een hele dag mee te nemen.quote:Op zondag 3 juli 2011 19:38 schreef Azreal het volgende:
[..]
Een Nikon F55 of F65 met een 50mm f1.8 erop? Tenzij een kleine SLR niet klein genoeg is natuurlijk.
Die mist nog in mijn collectiequote:Op zondag 3 juli 2011 20:01 schreef icedtea het volgende:
Had het eergisteren ook al in het Nikon dslr topic geplaatst, maar zal het hier ook even plaatsen!
Mijn nieuwe aanwinst en mijn tweede analoge camera (heb nog een kapotte Pratica MTL3). Een Nikon F60! (Met een Tamron 28-200 f3.8-5.6 lens)![]()
Een leica is toch niet zoveel kleiner dan een K1000? Aan de andere kant, ik sleep gerust een hele dag lang 2,5 kilo Nikon F4 mee, dus ik ben biasedquote:Op zondag 3 juli 2011 19:42 schreef Junkie het volgende:
Ik heb een Pentax K1000. Die vindt ik onhandig om een hele dag mee te nemen.
Ik zat meer te denken aan een modelletje wat lijkt op een Leica.
(Een Leica tegen een leuke prijs mag ook)
Ik heb wat gevonden.quote:Op zondag 3 juli 2011 20:07 schreef Azreal het volgende:
Een leica is toch niet zoveel kleiner dan een K1000? Aan de andere kant, ik sleep gerust een hele dag lang 2,5 kilo Nikon F4 mee, dus ik ben biased. Misschien is een goede holster een alternatieve oplossing?
Met zoveel epicness lijkt dat onvermijdelijkquote:Op zondag 3 juli 2011 21:46 schreef Junkie het volgende:
Iemand ervaring met deze cam?
Krijg ik die baardgroei er ook bij?![]()
Ja.quote:Op zondag 3 juli 2011 21:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
Met zoveel epicness lijkt dat onvermijdelijk.
Lijkt me wel een gaaf ding, zit er nou een hotshoe op de bodem?
Dat lijkt me ook wel weer een leuke oefening.quote:Op zondag 3 juli 2011 21:50 schreef Benelli het volgende:
Ik heb laatst een Rollei 35 in het zwart gekocht. Kan alleen moeilijk wennen aan het op de gok scherpstellen. Wel een heel fijn lensje en enorm compact!
Yup, erg ongebruikelijk. Maar daardoor schijnt hij zo klein te zijn.quote:Op zondag 3 juli 2011 21:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
Met zoveel epicness lijkt dat onvermijdelijk.
Lijkt me wel een gaaf ding, zit er nou een hotshoe op de bodem?
Ik heb vanochtend net een Marktplaats advertentie afgehandeld. Dus er is al eentje naar me op weg.quote:Op maandag 4 juli 2011 17:21 schreef Benelli het volgende:
Leuk, met wat voor camera?
En voor de mensen die geinteresseerd zijn in een Rollei 35 (dus geen S of LED ofzo) in het zwart, in goede werkende staat (alleen een afdekringetje rondom de lens mist), doe een bodIk twijfel heel erg of k m zal houden en verder mee experimenteren of dat ik hem weg doe
![]()
Zit momenteel meer in de Polaroid, vandaar
Een zwarte Rollei B35.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:59 schreef Benelli het volgende:
Nee, heb twee testrolletjes volgeschoten, maar moet nog kijken of er iets bij zit. Wat voor 1 heb je er gekocht?
Nikon F60! Voor een heel goedkoop prijsje kunnen scoren op Marktplaats terwijl hij letterlijk 'nieuw' is. 3 keer gebruikt en geen gebruikers sporen etcquote:
Wow, ook een beauty. Watvoor lens zit erop?quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:26 schreef LDLProductions het volgende:
Gister bij m'n opa en oma op zolder gevonden, een heuse Olympus Pen EE.
[ afbeelding ]
Binnenkort maar eens een rolletje mee volschieten. Ben benieuwd of de selinium lichtmeter het nog doet.
Maar goed, 72 opname's op een rolletje van 36.
quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:26 schreef LDLProductions het volgende:
[ afbeelding ]
Binnenkort maar eens een rolletje mee volschieten. Ben benieuwd of de selinium lichtmeter het nog doet.
Die lijkt veel op de camera die ik vandaag van mijn oma heb gekregen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:26 schreef LDLProductions het volgende:
[ afbeelding ]
Okay, dat zou super zijn.quote:Op donderdag 7 juli 2011 07:15 schreef Benelli het volgende:
Kleinbeeld of middenformaat? T kan allebei bij de hema, maar bedenk je wel dat afdrukken van middenformaat erg duur zijn.
Dankje voor de info! Ik heb nog niet zoveel film geschoten, dus de verschillen van de type rolletjes ben ik nog aan het ontdekken.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:06 schreef Benelli het volgende:
Kan gewoon, moet je aankruisen op t zakje dat je zwart/wit-negatief inlevert.
Ik vind alleen de ontwikkelkwaliteit van zwart/wit bij Hema altijd een klein beetje tegenvallen, mist vaak wat contrast. Gelukkig heb ik de luxe dat ik op mijn werk een professionele negatiefscanner heb staan, dus ik laat het altijd alleen ontwikkelen, niet knippen en vervolgens scan ik ze zelf en knap ik ze nog iets op.
Die XP2 en de Kodak BW400CN zijn inderdaad zwart/wit-films die ontwikkeld worden in C41 ja, maar ik vind dat geen fijne films.
Geef mij maar Kodak Tri-X 400 of Fuji Neopan 1600Helaas hebben ze die laatste recentelijk uit de handel genomen
28mm f/3.5.quote:Op woensdag 6 juli 2011 21:38 schreef Junkie het volgende:
[..]
Wow, ook een beauty. Watvoor lens zit erop?
Hoewel ik het niet zeker weet lijkt het met sterk dat een consumentenservice als die van de HEMA aan specialties als push&pull-ontwikkelingen doet.quote:Op zondag 10 juli 2011 21:00 schreef SRijken het volgende:
Qua ontwikkelen bij de hema, is het bij zwart-wit ook mogelijk om de boel te laten pushen/pullen enzo? Ze ontwikkelen dus ook tri-x en waarschijnlijk ook hp5+ / delta3200?
Kleur zelf ontwikkelen gaat naar mijn ervaring alleen goed wanneer je een zekere minimaal verbruik haalt en dus je chemie constant kunt houden. Voor incidenteel gebruik is C41 te fijnbesnaard en kun je het beter laten doen.quote:Laatste ervaring met analoog (Fuji Superia 1600 in een Leica M3) zelf ontwikkelen is wat vervelend verlopen, de kleuren ontwikkelaar was niet goed meer, dus ik heb een hele lege film
Dat doen ze gewoon, alleen moet je het heel duidelijk op de envelop zetten en natuurlijk geen vakwerk verwachten. Aan de andere kant heb ik via de fotozaak regelmatig gepushte films terug gehad met watervlekken, wat voor de prijs die ze vroegen redelijk schandalig was.quote:Op zondag 10 juli 2011 21:29 schreef Ouwesok het volgende:
Hoewel ik het niet zeker weet lijkt het met sterk dat een consumentenservice als die van de HEMA aan specialties als push&pull-ontwikkelingen doet.
Daarom zwartwitwerk zelf doen. Het lijkt niet echt geschikt voor grootschalige verwerking, ik heb er in het verleden al meer ellende mee gezien.quote:Op zondag 10 juli 2011 21:53 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dat doen ze gewoon, alleen moet je het heel duidelijk op de envelop zetten en natuurlijk geen vakwerk verwachten. Aan de andere kant heb ik via de fotozaak regelmatig gepushte films terug gehad met watervlekken, wat voor de prijs die ze vroegen redelijk schandalig was.
De staat van je chemie beoordelen is best klierig, dat lukt meestal pas na heel veel ontwikkelen en goed opletten hoe je chemie eruit ziet en ruikt(Ik kon destijds aan de geur van de ontwikkelaar merken dat ie op zijn end zat).quote:Op zondag 10 juli 2011 21:47 schreef SRijken het volgende:
Het probleem is dat m'n C41 kit vrij prijzig was, en dan 4x gebruikt kan worden. Zwart-wit doe ik inderdaad ook zelf, en die ontwikkelaar gaat in elk geval veel langer mee.
Is er een goede manier om er achter te komen dat ontwikkelaar niet meer werkt?
Inderdaad, ik spaar z/w tegenwoordig lekker op en doe het zelf, maar ik had het eigenlijk specifieker over het laten pushen of pullen van je film. Helaas krijg je dat in kleur zelf bijna niet gedaan.quote:Op zondag 10 juli 2011 22:32 schreef Ouwesok het volgende:
Daarom zwartwitwerk zelf doen. Het lijkt niet echt geschikt voor grootschalige verwerking, ik heb er in het verleden al meer ellende mee gezien.
In C41(kleurnegatief) is push of pull redelijk zinloos, het enige dat je krijgt zijn of futloze negatieven (pull) of bergen grondsluier en weinig winst in gevoeligheid plús dat je bij afdrukken gelazer krijgt met de contrastomvang van het papierquote:Op zondag 10 juli 2011 23:46 schreef Azreal het volgende:
[..]
Inderdaad, ik spaar z/w tegenwoordig lekker op en doe het zelf, maar ik had het eigenlijk specifieker over het laten pushen of pullen van je film. Helaas krijg je dat in kleur zelf bijna niet gedaan.
In mijn ervaring is C41 pushen wel de moeite waard, ik heb daar een aantal keer prima foto's uit gekregen. Alleen moet je inderdaad weten hoe ver je kunt gaan, want een stop te ver is echt funest. Het zal voor een groot deel ook wel een persoonlijke afweging zijn.quote:Op maandag 11 juli 2011 00:44 schreef Ouwesok het volgende:
In C41(kleurnegatief) is push of pull redelijk zinloos, het enige dat je krijgt zijn of futloze negatieven (pull) of bergen grondsluier en weinig winst in gevoeligheid plús dat je bij afdrukken gelazer krijgt met de contrastomvang van het papier
bij zwartwit pak je dan gewoon een gradatie zachter maar dat is er bij kleur niet
In E-6(dia) kun je wel baat hebben bij push&pull, alleen is E-6 zomogelijk nog klieriger om zelf te doen als C41. Alleen overwegen dus wanneer je veel pusht of pullt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |