quote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:02 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dat is hoe ik het doe. Ontwikkelen laat ik bij de HEMA doen, omdat het daar lekker goedkoop is (nog geen 3 euro). Tenzij het foto's zijn waarvan ik 100% zeker moet weten dat ze goed zijn uiteraard. En dan scan ik ze met een flatbed scanner. Het is niet optimaal, maar met de goede instellingen kun je zo de gemiddelde digitale foto prima evenaren. De scanner was overigens 240 euro, dus als je een paar rolletjes vol hebt geschoten en gescand hebt, dan zit je al snel op een aanvaardbare prijs per foto.
Zelf ontwikkelen doe ik alleen met zwart wit, maar dat is alleen goedkoper als je het in grote hoeveelheden doet. De reden waarom ik het zelf doe, is omdat ik de negatieven dan sneller klaar heb.
Dus per rolletje zit je ergens tussen de 8 en 15 euro gok ik (afhankelijk van het type film dat je gebruikt, waar je de film bestelt, waar je laat ontwikkelen, etc).
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:27 schreef T42 het volgende:
[..]
hema kost d8 ik 2,50 en dan zelf in scannen met 5mp negatiefscanner (kan ook via de hema op cd)
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:48 schreef Benelli het volgende:
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...
Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
hmmm. de snelle filmpjes zijn ook steeds moeilijker te verkrijgen ... grrrrrr
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:05 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hema niet kruidvat wel, gewoon op het zakje zetten.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:06 schreef Azreal het volgende:
[..]
Yep, maar je moet het wel heel duidelijk aangeven op het zakje (zelf plak ik ook altijd een sticker om het rolletje heen, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet gezien hebben). En het kost 1,50 of 2 euro extra per stop.
[..]
De Hema stuurt het ook naar Fuji, maar inderdaad, je moet wel moeite doen om te zorgen dat ze netjes met je filmpjes omgaan. Overigens moest de fotozaak hier in de buurt er ook overal opzetten "NB push processen, etc".
Hoeveel kost het trouwens als je het zelf naar Fuji stuurt?
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:07 schreef Benelli het volgende:
Ik vind trouwens dat mijn bij de hema ontwikkelde zwart/wit-films er erg flets uitkomen, mist enorm veel contrast voor mn gevoel in vergelijking met een zelfde type film die ik bij een vaklab laat ontwikkelen bijvoorbeeld.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:08 schreef Benelli het volgende:
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
Sorry dat het een hoop quotes zijn, maar dan is het tenminste duidelijk waar het allemaal over gingquote:Op woensdag 2 februari 2011 10:13 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn ervaring is dat je bij de fotozaak dezelfde zorg krijgt, voor de dubbele prijs (of meer).
Heb iets te vaak gepushte films met dikke watervlekken erop terug gekregen.
Kijk dat hebben ze mij nooit verteld. Aan de andere kant als ze moeten gaan pushen, gaat het dan niet automatisch door naar de afdeling voor vakontwikkeling?quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:29 schreef Benelli het volgende:
Je kan bij een fotozaak (tenminste de fotozaak waar ik voorheen werkte) kiezen voor normale ontwikkeling en vakontwikkeling. Qua ontwikkelprijs maakte dat niet uit (qua prints uiteindelijk wel, vakprints zijn duurder dan 'normale' prints). Bij vakontwikkeling werd er beduidend meer aandacht aan besteed. Ik betaalde daar geloof ik altijd ¤2,85 ofzo... Zal nu misschien ook wel iets duurder zijn.
Met een digitale camera kun je je ISO lekker zelf instellen. Analoog gaat dat niet en bepaal je met de film die je gebruikt de ISO. Stel nu dat je alleen ISO 160 bij hebt, en je hebt 800 nodig, dan ben je dus genaaid zou je zeggen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:43 schreef T42 het volgende:
wat houd push processen eigelijk in? jah ben leek
Idd, gewoon behandelen als de ISO/ASA die je eigenlijk wilt hebben, anders is de boel overbelicht als je gaat pushen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:56 schreef Benelli het volgende:
En je moet dan de foto bij het maken al belichten alsof je (in Azraels voorbeeld) 800 ASA erin hebt, toch?
Schiet jij ff een polaroid met je DSLRquote:Op woensdag 2 februari 2011 15:21 schreef Benelli het volgende:
je hebt meer aan één camera voor alle gelegenheden
Je zegt net dat ie alles analoog doet. En ja, met de juiste SLR kun je prima polaroid schietenquote:
Lekker sfeervolle foto's. Mag ik vragen waarom je voor XP2 hebt gekozen?quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:05 schreef bl0emetjE het volgende:
Net weer een rolletje opgehaald!
Dit keer de Holga 35mm met Ilford XP2, ik heb ze in het zwart-wit topic gezet, voor de geinteresseerden: linkje
Nav foto's die hydraulix een poos geleden maakte (linkje), vooral het contrast sprak me erg aan, ik heb toen meteen een paar rolletjes opgeduikeld!quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:17 schreef Azreal het volgende:
[..]
Lekker sfeervolle foto's. Mag ik vragen waarom je voor XP2 hebt gekozen?
Ja klopt!quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:46 schreef Benelli het volgende:
De XP2 is toch die zwartwit-film die C41-ontwikkeld wordt? De enkele keer dat ik die gebruikte viel het contrast me juist erg tegen... Qua zwartwit-films zweer ik bij Tri-X 400 of Neopan 1600
Bij die zwartwit-in-C41-films verlies je toch je korrel, niet?quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:46 schreef Benelli het volgende:
De XP2 is toch die zwartwit-film die C41-ontwikkeld wordt? De enkele keer dat ik die gebruikte viel het contrast me juist erg tegen... Qua zwartwit-films zweer ik bij Tri-X 400 of Neopan 1600
Ik geloof wel dat ze een kleinere korrel hebben dan "zwart-wit" zwartwit films.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:36 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Bij die zwartwit-in-C41-films verlies je toch je korrel, niet?
Gaaf ja!quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:05 schreef Benelli het volgende:
Zoals gezegd vind ik de Fuji Neopan 1600 een aanrader als je naar de hogere gevoeligheden kijkt.
Deze gemaakt met een Neopan 1600 filmpje in een Olympus OM-1n:
[ afbeelding ]
Met wat voor film?quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:21 schreef _Loki het volgende:
Ik ben sinds kort begonnen met analoog, voor het nostalgische gevoel.
En dan wil ik het laten cross processen, want dit:
[ afbeelding ]
Cool effect geeft cross processen he! Alleen kom ik er nooit uit of ik negatief of positief beeld leuker vind.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:21 schreef _Loki het volgende:
Ik ben sinds kort begonnen met analoog, voor het nostalgische gevoel.
En dan wil ik het laten cross processen, want dit:
Positief naar negatief denk ik.quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:40 schreef Azreal het volgende:
[..]
Cool effect geeft cross processen he! Alleen kom ik er nooit uit of ik negatief of positief beeld leuker vind.
Meestal schiet ik negatief en laat het als dia ontwikkelen. Alleen is dan de vraag of ik die film behandel als negatief, of als dia.quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:42 schreef DutchErrorist het volgende:
Positief naar negatief denk ik.
Mijn negatieven die ik als positieven liet ontwikkelen waren zwaar onderbelicht gewordenquote:Op donderdag 3 februari 2011 09:10 schreef Azreal het volgende:
[..]
Meestal schiet ik negatief en laat het als dia ontwikkelen. Alleen is dan de vraag of ik die film behandel als negatief, of als dia.
Soms kun je met blauwe huid en groene zonsondergangen ook mooie foto's maken.
Klopt, die kun je het beste een stop laten pushen. En Fuji Pro 160C is in mijn ervaring er het meest geschikt voor (geen gekleurde filmstroken, dus je krijgt geen oranje/bruine kleurzweem).quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef DutchErrorist het volgende:
Mijn negatieven die ik als positieven liet ontwikkelen waren zwaar onderbelicht gewordenDus die kan ik amper inscannen zonder heel veel kwaliteit te verliezen... (Superia 400 ontwikkeld bij kruidvat)
Ja maar die zijn duur en ik heb hier nog veel superia filmpjes liggenquote:Op donderdag 3 februari 2011 09:18 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, die kun je het beste een stop laten pushen. En Fuji Pro 160C is in mijn ervaring er het meest geschikt voor (geen gekleurde filmstroken, dus je krijgt geen oranje/bruine kleurzweem).
Bij de hema kun je ze laten pushen als je overal op de envelop duidelijk aangeeft dat je dat gedaan wilt hebben. Zelf plak ik ook altijd een sticker over het rolletje met "push to x" erop, waar x de ISO/ASA is die ik wil hebben. Het kost wel rond de 2 euro extra per stop.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:24 schreef DutchErrorist het volgende:
Ja maar die zijn duur en ik heb hier nog veel superia filmpjes liggenMaar kan je ze gewoon laten pushen bij kruidvat of hema?
Ik ben erg tevreden over www.fujilab.co.uk.quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:45 schreef Mute_Me het volgende:
Iemand nog een goed online adres voor film?
Je bedoeld ontwikkelen?quote:Op donderdag 3 februari 2011 21:17 schreef MASD het volgende:
Zijn er nog mensen die zelf ook de film maken? Ben op zoek naar een (web)winkel die relatief goedkoop chemicaliën als bepaalde zilverhalides verkopen
Je hebt gelijk, zilverhalide zijn dacht ik de lichtgevoelige kristallen op de film. De grootte van die kristallen bepaald de gevoeligheid. Bij het ontwikkelen haal je het zilver eruit, waardoor de verkleuring die je krijgt door belichting van de film permanent wordt.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:38 schreef Benelli het volgende:
Volgens mij bedoelt ie echt zelf maken. Volgens mij gebruik je namelijk geen zilverhalide bij het ontwikkelen (correct me if I'm wrong). Zilverhalide is iets wat in de film al zit dacht ik, en gebruikt wordt om de gevoeligheid te bepalen.
www.chemexper.com is meestal een goed startpunt, alleen weet ik niet of je als particulier iets besteld krijgt (en als dat lukt, word je niet blij van de verzendkostenquote:Op donderdag 3 februari 2011 21:17 schreef MASD het volgende:
Zijn er nog mensen die zelf ook de film maken? Ben op zoek naar een (web)winkel die relatief goedkoop chemicaliën als bepaalde zilverhalides verkopen
Zoiets.quote:[quote]Op vrijdag 4 februari 2011 12:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, zilverhalide zijn dacht ik de lichtgevoelige kristallen op de film. De grootte van die kristallen bepaald de gevoeligheid. Bij het ontwikkelen haal je het zilver eruit, waardoor de verkleuring die je krijgt door belichting van de film permanent wordt.
Die site is duur omdat het chemicaliën voor laboranten zijn. Die moeten vrij zuiver zijn en dat tikt qua prijs flink aan. Ik zoek een site die minder zuivere producten verkoopt. Geen idee of ze nog bestaan, vast wel.quote:[..]
www.chemexper.com is meestal een goed startpunt, alleen weet ik niet of je als particulier iets besteld krijgt (en als dat lukt, word je niet blij van de verzendkosten). Op internet zijn wel tutorials te vinden hoe je zelf film moet maken. Het is ook iets dat nog op mijn todo list staat
.
Alternatief is een ouderwetse Belgische apotheek, daar kon je al je chemiecalien lekker goedkoop halen. Alleen worden dat soort zaken ook steeds zeldzamer.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:09 schreef MASD het volgende:
Die site is duur omdat het chemicaliën voor laboranten zijn. Die moeten vrij zuiver zijn en dat tikt qua prijs flink aan. Ik zoek een site die minder zuivere producten verkoopt. Geen idee of ze nog bestaan, vast wel.
Cyanotypie heb ik wel eens op school gedaan, das leuk om te doen!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:09 schreef MASD het volgende:
[..]
Zoiets.De photonen breken de verbinding tussen het zilver en de halide waardoor er het metaal zilver achterblijft. Bij het ontwikkelen, fixen, hoef je enkel de zouten die geen reactie hebben ondergaan te laten reageren waarna je ze kunt afspoelen. Dit zodat je foto niet geheel zwart wordt na een aantal dagen.
[..]
Die site is duur omdat het chemicaliën voor laboranten zijn. Die moeten vrij zuiver zijn en dat tikt qua prijs flink aan. Ik zoek een site die minder zuivere producten verkoopt. Geen idee of ze nog bestaan, vast wel.
Het is trouwens voor een Zilvergelatinefoto. Daarnaast wil ik nog een keer een cyanotype (blauwdruk) proberen:
[ afbeelding ]
Maar goed, eerst de grondstoffen vinden.
Toffe foto.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:16 schreef bl0emetjE het volgende:
[..]
Cyanotypie heb ik wel eens op school gedaan, das leuk om te doen!
We hadden toen bedacht dat het leuk was om het negatief beeld los op het papier te leggen, zonder te pletten. Dan krijg je leuke scherp/onscherp afwisselingen in de cyano afdruk
1 van de foto's die ik heb gedaan:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:50 schreef MASD het volgende:
[..]
Toffe foto.In de zomer kun je ook fotosynthesefotografie proberen, ongeveer hetzelfde principe maar wat toegankelijker.
[ afbeelding ]
Een transparante positief op een blad drukken en hem laten liggen tot je het resultaat hebt die je graag wilde hebben. In de zomer ongeveer 1-2 dagen. Nu toch wel een week.
Hoe doe je datquote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:50 schreef MASD het volgende:
[..]
Toffe foto.In de zomer kun je ook fotosynthesefotografie proberen, ongeveer hetzelfde principe maar wat toegankelijker.
[ afbeelding ]
Een transparante positief op een blad drukken en hem laten liggen tot je het resultaat hebt die je graag wilde hebben. In de zomer ongeveer 1-2 dagen. Nu toch wel een week.
Wow! Dat ga ik ook eens proberen!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:50 schreef MASD het volgende:
[..]
Toffe foto.In de zomer kun je ook fotosynthesefotografie proberen, ongeveer hetzelfde principe maar wat toegankelijker.
[ afbeelding ]
Een transparante positief op een blad drukken en hem laten liggen tot je het resultaat hebt die je graag wilde hebben. In de zomer ongeveer 1-2 dagen. Nu toch wel een week.
Gewoon een positief nemen en uitprinten op van die transparante sheets. Wel eerst in photoshop zwart/wit maken en proberen om een beetje contrast erin te gooien zonder dat je details kwijtraakt. Daarna is het een kwestie van het positief op een blad vast te maken. Na een bepaalde tijd heb je dan een afdruk op een blad.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:15 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
[..]
Hoe doe je dattutorial
goh mooi zeg,maar hoelang doe je nu hierover om alles te ontwikkelen ivg met digitaal?quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:05 schreef Benelli het volgende:
Zoals gezegd vind ik de Fuji Neopan 1600 een aanrader als je naar de hogere gevoeligheden kijkt.
Deze gemaakt met een Neopan 1600 filmpje in een Olympus OM-1n:
Digitaal ontwikkel je nietquote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:25 schreef rubje het volgende:
[..]
goh mooi zeg,maar hoelang doe je nu hierover om alles te ontwikkelen ivg met digitaal?
Laat het me weten, lijkt met wel heel gaafquote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:48 schreef MASD het volgende:
[..]
Gewoon een positief nemen en uitprinten op van die transparante sheets. Wel eerst in photoshop zwart/wit maken en proberen om een beetje contrast erin te gooien zonder dat je details kwijtraakt. Daarna is het een kwestie van het positief op een blad vast te maken. Na een bepaalde tijd heb je dan een afdruk op een blad.
Hoe het dan precies werkt weet ik niet. Zal daar nog eens naar kijken.
Ik wil ook nog proberen of het mogelijk is om bladeren tot een emulsie te maken. Geen idee of dat mogelijk is, zal het in de zomer proberen. Als het mogelijk is kun je dit principe zo groot maken als je zelf wil. Beter dan een klein blad.
Zoals DutchErrorist zegt ontwikkel je digitaal niet, maar dat bedoelde je ook niet neem ik aanquote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:25 schreef rubje het volgende:
[..]
goh mooi zeg,maar hoelang doe je nu hierover om alles te ontwikkelen ivg met digitaal?
Ik heb al een pakje half leeggeschoten. Ook 600. De helft van de foto's (3) heeft een gebied dat niet ontwikkeld is. Bij de laatste foto zelfs de helft ervan.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:35 schreef Benelli het volgende:
Woei! Net een pakje 600-film besteld bij The Impossible Project! Kan ik mooi mn 600 Spirit afstoffen en weer gebruiken
Geen idee eigenlijk. Ik woon niet zo ver van de store in Enschede, ga vrijdag sowieso langs om het te vragen. Als ze er niets mee doen heb ik iig nog wat foto's die ik kan emulsion liften.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:06 schreef Benelli het volgende:
Ok, goed om te weten. Hebben ze contactpunt in Nederland (Enschede) waar je terecht kan met opmerkingen over de film, mocht het niet goed zijn?
De SX70 is dan ook wel mooiquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:14 schreef MASD het volgende:
Net op marktplaats gekeken en ben echt zó blij dat ik de camera heb gekocht voordat het een hype werd. Er zijn mensen die meer dan 100 euro bieden voor de simpele 600 modellen. De sx-70 gaat zelfs voor meer dan 300 euro over de toonbank.
Madness.
Niet 300 euro mooiquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:20 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
De SX70 is dan ook wel mooi
Regenboogcamera's.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:36 schreef Benelli het volgende:
Serieus?! Ik heb nog 2 werkende 600's dacht ik en een Image.. En nog wat van die Zip-dingen ofzo... Maar ik zag die SX-70 vanochtend nog staan en er was alleen maar ¤40 euro op geboden
Deze heb ik in ieder geval, dat regenboogstreepje doet t m![]()
[ afbeelding ]
Oeh ja, emulsielift heb ik er ook een paar van! Dat is leuk, ik doe het met 2 zachte kleine penseeltjes, ze zijn tot nu toe allemaal heel gebleven. Maar ik doe de emulsielifts met type 100 films. Ik heb 1 keer zo'n type 600 uit elkaar gehaald, maar dat kon ik niet liften in het water, dat bleef vast zitten.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:49 schreef MASD het volgende:
[..]
Niet 300 euro mooiGeweldige camera, maar het is die prijs niet waard.
[..]
Regenboogcamera's.
Ik raad je aan een keer een emulsielift uit te proberen, zeker met de mislukte foto's. Het effect is echt geweldig. Het is even oefenen (mijn eerste brak doormidden) maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het resultaat leuker dan de foto itself.
heb al meerdere pakjes opgeschoten en 1 foto is mislukt door me eigen schuld rest is alles goedgegaan. (pakjes waren van 06-2010)quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:49 schreef MASD het volgende:
[..]
Ik heb al een pakje half leeggeschoten. Ook 600. De helft van de foto's (3) heeft een gebied dat niet ontwikkeld is. Bij de laatste foto zelfs de helft ervan.
Daarnaast zijn er een keer twee foto's tegelijk uitgekomen. Geen idee of dat door de cassette of door de camera komt. Zal het vrijdag in de fabriek vragen. Maar dan kun je de tweede foto zo goed als weggooien.
Tot nu toe niet echt het geld waard geweest. Charmante resultaten, maar meer iets voor een keer, in ieder geval tot ze het proces beter in de hand hebben.
[TK] fototoestellenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:14 schreef MASD het volgende:
Net op marktplaats gekeken en ben echt zó blij dat ik de camera heb gekocht voordat het een hype werd. Er zijn mensen die meer dan 100 euro bieden voor de simpele 600 modellen. De sx-70 gaat zelfs voor meer dan 300 euro over de toonbank.
Madness.
ze hangen bij mij gewoon aan de muur. ze zijn wel wat verkleurd maar niks ergs.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 17:28 schreef hydraulix het volgende:
T42: Had je geen problemen met de 'killer chrystals'? In het begin zagen mijn foto's er wel ok uit, maar later werden ze toch erg vaal (had ze wel in het donker bewaard, samen met een silicazakjes)
als er nog een stukje rolletje uit steekt is hij nieuw (is meestal nog te gebruiken ook al is hij over de datum, geeft vaak speciaal effect)quote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:43 schreef MASD het volgende:
Mijn ouders bleken gewoon de heletijd een Praktica MTL-3 in de kast te hebben liggen. Daarnaast lagen er ook 2 flitsers, 2 lensen, een UV-filter en een filterhouder. Nu heb ik twee MTL-3's, kan ik er af en toe eentje uitlenen op een feest of wat dan ook, tof.
Dus hierbij een vraag. Er lag ook een fotorolletje bij. Hoe kun je zien/merken of er foto's op staan of het nog een ongebruikt rolletje is?
dan is alleen de flitser stukquote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:34 schreef Benelli het volgende:
Pff, denk je iets leuks gevonden te hebben... Vind in een doos een Polaroid 1000 Land camera, mét bijbehorende Polatronic opzetflitser! Blijkt de vorige eigenaar de batterijen iets te lang in de flitser te hebben laten zittenKreeg het batterijklepje niet eens open door de oxidatie, heb er maar een schroevendraaier opgezet, maar is niks meer van te maken
leg hem eens een dag in 50/50 water/azijn misschien lost het goed op.quote:Op zondag 6 februari 2011 10:37 schreef Benelli het volgende:
Ja, dat wist ik wel, maar die flitser is zo leuk!
De 50E heeft shutter priority (S), dus je kunt je sluitertijd zelf bepalen, terwijl het diafragma automatisch geregeld wordt. Hiermee kun je idd een motion blur creeeren als je een lange sluitertijd gebruikt en de camera mee beweegt.quote:Op maandag 7 februari 2011 02:58 schreef Pieter-Bas het volgende:
Ik heb afgelopen week voor een paar knaken een EOS 50E aangeschaft. Ik heb wel wat leuke plannetjes ermee maar ben wel een complete noob wat fotografie betreft. Nou wil ik bijvoorbeeld komend weekend bij het NK indooratletiek bij de loopnummers wat fotos maken met een lange sluitertijd zodat je een leuk effect krijgt van strepen op de baan. Zou dat überhaupt mogelijk zijn met dit apparaat? Ik begrijp dat je voor dit soort dingen een ND filter nodig hebt, welke zijn geschikt voor deze 28-80 lens? Het lijkt me leuk om wat te experimenteren maar het zou ook wel fijn zijn als er nog een paar fatsoenlijke opnamen tussen zitten als ik de rolletjes laat ontwikkelen.
Ik had al zoiets verwacht ja. Hier in de buurt kan het nog wel, maar ik wist niet dat foto's weigeren uberhaupt een optie kon zijn totdat ik het van iemand hoorde.quote:Op maandag 7 februari 2011 08:32 schreef Benelli het volgende:
Dat laatste is zeker niet overal meer zo! Bijvoorbeeld niet bij het fotolab waar ik werk (en ik weet dat er bij mij in de regio een aantal zijn die dat allang niet meer doen). Wij corrigeren elk beeld met de hand op kleur en densiteit en drukken de in onze ogen mislukte niet af. Mensen kunnen achteraf dus niet de foto's teruggeven die ze niet willen, dat zou namelijk wel een erg dure grap worden. Helemaal tegenwoordig, nu we al veel minder films krijgen dan een paar jaar terug.
Hoe heb je dit gedaan?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:06 schreef bl0emetjE het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn eerste fade to black polaroid <3
Fade to black is een bepaalde polaroid film die langzaam aan helemaal zwart wordt. Je kunt het proces tegengaan/stoppen door de polaroid open te maken op elk willekeurig moment dat je wilt en dan de emulsie te laten drogen. Op deze foto zie je eerst de emulsie kant (gedroogd) dan de transparante voorkant en als laatst deze twee lagen weer op elkaar (allemaal scans na droging).quote:
Yes! Dat vind ik een fijn bericht! Dankjewel daarvoor!quote:Op zondag 20 februari 2011 14:32 schreef erikkll het volgende:
Grappig wel, al die polaroid fans hier. Mijn stiefvader werkt bij impossible. Er komt op zeer korte termijn weer nieuw geproduceerde kleurenfilm aan!
Zou mij echt tof lijken om daar te werken.quote:Op zondag 20 februari 2011 23:43 schreef erikkll het volgende:
No problem! Ik heb begrepen dat hij er wel enthousiast over was, dat het op sommige punten nog beter is dan de 'oude' polaroids! Maar het is een nogal lastig chemisch proces dat ze nog niet écht consequente resultaten oplevert.
Maar dat is natuurlijk niet erg; het is wel history in de (re)-makingHet levert misschien niet altijd het perfecte plaatje op, maarja, je bent pionier of je bent het niet he
De mannetjes van discovery channel's "how it's made" zijn ook al langs geweest, dus binnenkort kun je het hele proces bekijken op discovery channel.quote:Op maandag 21 februari 2011 00:19 schreef MASD het volgende:
[..]
Zou mij echt tof lijken om daar te werken.. Sowieso de combinatie chemie en fotografie
. De enige reden dat ik mijn digicam laat liggen als het kan.
was retro lan partyquote:Op zondag 20 februari 2011 15:02 schreef bl0emetjE het volgende:
[..]
Yes! Dat vind ik een fijn bericht! Dankjewel daarvoor!
Debsterr: Spannend wat eruit komt! Wel hier showen he!!
T42: Lekker sfeertje!
Ja, spannend! Zelf vind ik het wel gaaf als er elke keer een 'verrassing' uitkomt!quote:Op zondag 20 februari 2011 23:43 schreef erikkll het volgende:
No problem! Ik heb begrepen dat hij er wel enthousiast over was, dat het op sommige punten nog beter is dan de 'oude' polaroids! Maar het is een nogal lastig chemisch proces dat ze nog niet écht consequente resultaten oplevert.
Maar dat is natuurlijk niet erg; het is wel history in de (re)-makingHet levert misschien niet altijd het perfecte plaatje op, maarja, je bent pionier of je bent het niet he
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |