quote:
Op maandag 7 februari 2011 02:58 schreef Pieter-Bas het volgende:Ik heb afgelopen week voor een paar knaken een EOS 50E aangeschaft. Ik heb wel wat leuke plannetjes ermee maar ben wel een complete noob wat fotografie betreft. Nou wil ik bijvoorbeeld komend weekend bij het NK indooratletiek bij de loopnummers wat fotos maken met een lange sluitertijd zodat je een leuk effect krijgt van strepen op de baan. Zou dat überhaupt mogelijk zijn met dit apparaat? Ik begrijp dat je voor dit soort dingen een ND filter nodig hebt, welke zijn geschikt voor deze 28-80 lens? Het lijkt me leuk om wat te experimenteren maar het zou ook wel fijn zijn als er nog een paar fatsoenlijke opnamen tussen zitten als ik de rolletjes laat ontwikkelen.
De 50E heeft shutter priority (S), dus je kunt je sluitertijd zelf bepalen, terwijl het diafragma automatisch geregeld wordt. Hiermee kun je idd een motion blur creeeren als je een lange sluitertijd gebruikt en de camera mee beweegt.
Wat ik van het ND filter begrijp, is dat je die gebruikt om je diafragma verder open te zetten (klein f-getal) en je sluitertijd toch rond de 1/500 sec. te houden, in het geval dat je sluiter niet sneller dan 1/500 sec gaat. De andere toepassing is om te zorgen dat het verschil tussen een slecht verlichte tribune en een beter verlichte sporter wat groter wordt, maar misschien kan iemand met meer ervaring in sportfotografie daar wat zinnigs over kan zeggen.
En ten slotte een tip aangezien je zelf al aangeeft dat je niet weet waar je mee bezig bent: koop bij de Blokker een paar van die Kodak Gold 200 fotorolletjes (4 euro voor 3 stuks ofzo), schiet die van de week vol (laat even iemand lekker voor je camera heen en weer rennen), schrijf bij elke foto op wat je gedaan hebt en laat ze in een snelservice ontwikkelen zodat je een beetje kunt zien wat wel werkt en wat niet. En vergeet ook vooral niet dat je mislukte foto's (onscherp, onderbelicht) die toch geprint worden, meestal niet hoeft te accepteren en dus ook niet te betalen!