abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91953994
Ik gebruik ook een 3 tal A1'tjes.
Gewoon omdat ze alles gewoon goed kunnen, stevig en zwaar zijn!
Als je wil beginnen, kan je met een A1 prima beginnen!
Vooral omdat hij vol auto kan, maar ook alles handmatig kan.

Heb er 1 voor z/w, 1 voor kleur en 1 die alles heeft zoals deze:

Hij word dan wel zwaar maar hij ligt dan perfect in de hand! :Y
(niet te vergelijken met de nieuwe toestellen natuurlijk :P)

Ook zit er een data back op:

Die kan dan de data op je film "drukken" maar heb ik altijd zonde gevonden maar ik kwam het beestje tegen voor weinig.

Verder gebruik ik nog een Konica Minolta 7D met een handje vol glas.
Gebruik ik niet zo heel vaak meer, maar enkel bij feestjes en sport als "het moment" te snel gaat om met de hand alles te doen.

Ik richt me nu meer op het middenformaat (rolfilm 6x6) met mijn Rollei SL66 maar veel tijd hebben we er niet voor.
Snel meer tijd voor maken!

Ik ga deze zomer wel een digicam aanschaffen voor de vakanties en dingen die komen gaan.
Het gemak spreekt me na al die jaren nu wel aan denk ik.
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  vrijdag 28 januari 2011 @ 09:56:59 #277
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91979302
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:27 schreef ik_jij_en_jou het volgende:

[ afbeelding ]

Ook zit er een data back op:

[ afbeelding ]

Die kan dan de data op je film "drukken" maar heb ik altijd zonde gevonden maar ik kwam het beestje tegen voor weinig.

Verder gebruik ik nog een Konica Minolta 7D met een handje vol glas.
Gebruik ik niet zo heel vaak meer, maar enkel bij feestjes en sport als "het moment" te snel gaat om met de hand alles te doen.

Ik richt me nu meer op het middenformaat (rolfilm 6x6) met mijn Rollei SL66 maar veel tijd hebben we er niet voor.
Snel meer tijd voor maken!

Ik ga deze zomer wel een digicam aanschaffen voor de vakanties en dingen die komen gaan.
Het gemak spreekt me na al die jaren nu wel aan denk ik.
2011 staat er toch niet meer op :P maar ik heb hem niet zo luxe :P
gebruik ook de polaroids nog veel
en me canon FT uit '63
ook heb ik nog div canon 8mm film camera's
  vrijdag 28 januari 2011 @ 10:30:46 #278
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91980237
Ik kreeg ook van iemand laatst twee 8mm filmcamera's met filmcassettes (ongeopend) die als uiterste datum juli '73 hadden. Heeft het nog zin om dat te gebruiken? En kan die film nog ergens ontwikkeld worden? (of hoeft die film niet ontwikkeld te worden? :P)
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 11:18:36 #279
247356 infp2009
More cowbell!
pi_91981830
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 10:30 schreef Benelli het volgende:
Ik kreeg ook van iemand laatst twee 8mm filmcamera's met filmcassettes (ongeopend) die als uiterste datum juli '73 hadden. Heeft het nog zin om dat te gebruiken? En kan die film nog ergens ontwikkeld worden? (of hoeft die film niet ontwikkeld te worden? :P)
Moet sowieso ontwikkeld worden, en ik geloof dat dat niet meer kan.... Is het toevallig kodachrome?
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:13:17 #280
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91983960
Volgens mij wel.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:39:03 #281
122997 zquing
Drama Junk
pi_91984837
Als 't Kodachrome is ben je net een maand te laat met ontwikkelen. Dat wordt niet meer gedaan sinds 't nieuwe jaar
"Those unforgettable days, for them I live"
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:59:26 #282
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91985560
quote:
je kan nog wel nieuwe film kopen maar die oude is per 30 dec 2010 niet meer te ontwikkelen...
bron: http://www.dwaynesphoto.com/
quote:
Kodachrome Processing has Ended.

The last day to accept any new orders for Kodachrome processing was Thursday, December 30th, 2010. All types of Kodachrome film (including Kodachrome slide and movie film) that was not in our lab by 12:00 noon on December 30th, 2010 cannot be processed.
wat voor film spul heb je? ik verzamel die zooi :P

hier kun je nog films kopen als je camera het af kan (type van vroeger bestaat niet meer)
http://www.super8.nl/frame_prijs_verkoop.htm
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:00:32 #283
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91985604
quote:
ken iemand die wel even ging kijken wat er op de film stond en dus de hele film uit de cassete trok.... weg film
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:21:38 #284
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91986285
Ik heb een

Elmo 312-XL in perfecte staat

en een Agfa Movex 88 compleet met boekje in zeer goede staat :P

Ik heb niet zoveel met filmcamera's, meer met de fotocamera's :Y
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:41:02 #285
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_91986969
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:27 schreef ik_jij_en_jou het volgende:

[ afbeelding ]

Ik heb zelf ook zoiets, met die grip of power winder of wat het dan ook mag zijn, maar hoe werkt het en valt dit ook te testen zonder fotorolletje. Er zit een knopje die je in de standen L S H en off kan zetten, even zo uit het hoofd. en dan nog verschillende knopjes om af te drukken en nog een ander raar knopje. Zou je daar iets over kunnen uitleggen?
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:42:12 #286
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91987025
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:21 schreef Benelli het volgende:
Ik heb een

Elmo 312-XL in perfecte staat

en een Agfa Movex 88 compleet met boekje in zeer goede staat :P

Ik heb niet zoveel met filmcamera's, meer met de fotocamera's :Y
die agfa is nog dubbel 8 :P
of de elmo geschikt is voor moderne film geen idee, dan moet ik de binne kant zien ;)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 28 januari 2011 @ 14:40:40 #287
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_91989506
* qltel meld zich..

Ik fotografeer analoog en digitaal. Bij dagelijks gebruik digitaal (met een Pentax K20d) en als ik er zin in heb analoog, met een Pentax auto 110 en/of een Pentax Z20. Ik heb nog wel een aantal andere camera's liggen, maar die worden niet meer gebruikt.

De Pentax Z20 is een normale SLR, het voordeel hiervan is dat alles wat hierop kan ook op mijn K20d werkt.

De Auto 110 is een heel klein cameraatje wat met 110 films werkt..

De camera:

De film:

Dit soort films werden meestal gebruikt in instamatic-camera's en andere "1 knops camera's", de auto 110 is echter een spiegelreflex met verwisselbare lenzen, losse flitsers, winders en dergelijke. De rolletjes zijn de laatste tijd wat lastiger verkrijgbaar, maar ik heb er gelukkig nog een stuk of 20 in de vriezer liggen (met een datum die ver in het verleden ligt)

En de reden: ik fotografeer ook digitaal graag alsof ik analoog fotografeer. Dus niet 100 foto's maken van 1 onderwerp waar de beste uitgekozen wordt, waarna deze nog bijgeknipt en wellicht nog allerlei andere bewerkingen krijgt, maar gewoon 1 foto maken die hopelijk goed is. En als je je foto analoog maakt moet je dus wel. Daarbij is het gewoon lollig om met dit soort cameraatjes te werken.
pi_92002428
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:41 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook zoiets, met die grip of power winder of wat het dan ook mag zijn, maar hoe werkt het en valt dit ook te testen zonder fotorolletje. Er zit een knopje die je in de standen L S H en off kan zetten, even zo uit het hoofd. en dan nog verschillende knopjes om af te drukken en nog een ander raar knopje. Zou je daar iets over kunnen uitleggen?
PowerWinder of MotorDrive was het idd als ik me kan herinneren.
Die draai knop met SLH staat voor Single - Low - Hi.
Vul de MD met een shitload aan AA batterijen, zet hm op S, druk op de ontspanner en er word 1 foto genomen, film spoelt automatisch en je moet weer op de ontspanner drukken.
De L is dacht ik 3 foto's per/sec en de H zelfs 5 p/s!!
Je moet dan natuurlijk de ontspanner vast houden :+

Maar dat is een raar iets hoor in 4 seconden een filmpje vol hebben :P

Die "rare" witte knop is zeg maar een HiSpeed-knop.
Als de MD op S of L staat, druk dan deze knop in en hij gaat direct op H!
Zo hoef je dus niets te missen als je bang bent dat het te snel gaat.

Ik gebruikte de MD vooral bij rally's op de H stand, maar dat is nu niet leuk meer qua kosten :)
Maar als grip is hij gewoon perfect voor dit toestel!
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
pi_92164089
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
pi_92164373
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen?
Dat is hoe ik het doe. Ontwikkelen laat ik bij de HEMA doen, omdat het daar lekker goedkoop is (nog geen 3 euro). Tenzij het foto's zijn waarvan ik 100% zeker moet weten dat ze goed zijn uiteraard. En dan scan ik ze met een flatbed scanner. Het is niet optimaal, maar met de goede instellingen kun je zo de gemiddelde digitale foto prima evenaren. De scanner was overigens 240 euro, dus als je een paar rolletjes vol hebt geschoten en gescand hebt, dan zit je al snel op een aanvaardbare prijs per foto ;).

Zelf ontwikkelen doe ik alleen met zwart wit, maar dat is alleen goedkoper als je het in grote hoeveelheden doet. De reden waarom ik het zelf doe, is omdat ik de negatieven dan sneller klaar heb.

Dus per rolletje zit je ergens tussen de 8 en 15 euro gok ik (afhankelijk van het type film dat je gebruikt, waar je de film bestelt, waar je laat ontwikkelen, etc).
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:27:49 #291
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92210906
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
hema kost d8 ik 2,50 en dan zelf in scannen met 5mp negatiefscanner (kan ook via de hema op cd)
pi_92211005
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
"Those unforgettable days, for them I live"
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:48:33 #293
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92211357
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...

Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:59:11 #294
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_92211625
hmmm. de snelle filmpjes zijn ook steeds moeilijker te verkrijgen ... grrrrrr
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_92211764
quote:
Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
Hema niet kruidvat wel, gewoon op het zakje zetten.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_92211797
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Yep, maar je moet het wel heel duidelijk aangeven op het zakje (zelf plak ik ook altijd een sticker om het rolletje heen, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet gezien hebben). En het kost 1,50 of 2 euro extra per stop.
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:48 schreef Benelli het volgende:
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...

Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
De Hema stuurt het ook naar Fuji, maar inderdaad, je moet wel moeite doen om te zorgen dat ze netjes met je filmpjes omgaan. Overigens moest de fotozaak hier in de buurt er ook overal opzetten "NB push processen, etc".

Hoeveel kost het trouwens als je het zelf naar Fuji stuurt?
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:07:15 #297
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92211803
Ik vind trouwens dat mijn bij de hema ontwikkelde zwart/wit-films er erg flets uitkomen, mist enorm veel contrast voor mn gevoel in vergelijking met een zelfde type film die ik bij een vaklab laat ontwikkelen bijvoorbeeld.
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:08:03 #298
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92211825
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
pi_92211970
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:08 schreef Benelli het volgende:
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
Klopt, maar mijn ervaring is dat je bij de fotozaak dezelfde zorg krijgt, voor de dubbele prijs (of meer).
Heb iets te vaak gepushte films met dikke watervlekken erop terug gekregen.
pi_92212324
Volgens mij is dit topic zo goed als vol, dus heb ik even een nieuwe aangemaakt: Wie fotografeert nog analoog? #2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')