2011 staat er toch niet meer opquote:Op donderdag 27 januari 2011 19:27 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik gebruik ook een 3 tal A1'tjes.
Gewoon omdat ze alles gewoon goed kunnen, stevig en zwaar zijn!
Als je wil beginnen, kan je met een A1 prima beginnen!
Vooral omdat hij vol auto kan, maar ook alles handmatig kan.
Heb er 1 voor z/w, 1 voor kleur en 1 die alles heeft zoals deze:
[ afbeelding ]
Hij word dan wel zwaar maar hij ligt dan perfect in de hand!
(niet te vergelijken met de nieuwe toestellen natuurlijk)
Ook zit er een data back op:
[ afbeelding ]
Die kan dan de data op je film "drukken" maar heb ik altijd zonde gevonden maar ik kwam het beestje tegen voor weinig.
Verder gebruik ik nog een Konica Minolta 7D met een handje vol glas.
Gebruik ik niet zo heel vaak meer, maar enkel bij feestjes en sport als "het moment" te snel gaat om met de hand alles te doen.
Ik richt me nu meer op het middenformaat (rolfilm 6x6) met mijn Rollei SL66 maar veel tijd hebben we er niet voor.
Snel meer tijd voor maken!
Ik ga deze zomer wel een digicam aanschaffen voor de vakanties en dingen die komen gaan.
Het gemak spreekt me na al die jaren nu wel aan denk ik.
Moet sowieso ontwikkeld worden, en ik geloof dat dat niet meer kan.... Is het toevallig kodachrome?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:30 schreef Benelli het volgende:
Ik kreeg ook van iemand laatst twee 8mm filmcamera's met filmcassettes (ongeopend) die als uiterste datum juli '73 hadden. Heeft het nog zin om dat te gebruiken? En kan die film nog ergens ontwikkeld worden? (of hoeft die film niet ontwikkeld te worden?)
je kan nog wel nieuwe film kopen maar die oude is per 30 dec 2010 niet meer te ontwikkelen...quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:30 schreef Benelli het volgende:
Ik kreeg ook van iemand laatst twee 8mm filmcamera's met filmcassettes (ongeopend) die als uiterste datum juli '73 hadden. Heeft het nog zin om dat te gebruiken? En kan die film nog ergens ontwikkeld worden? (of hoeft die film niet ontwikkeld te worden?)
wat voor film spul heb je? ik verzamel die zooiquote:Kodachrome Processing has Ended.
The last day to accept any new orders for Kodachrome processing was Thursday, December 30th, 2010. All types of Kodachrome film (including Kodachrome slide and movie film) that was not in our lab by 12:00 noon on December 30th, 2010 cannot be processed.
ken iemand die wel even ging kijken wat er op de film stond en dus de hele film uit de cassete trok.... weg filmquote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:30 schreef Benelli het volgende:
Ik heb zelf ook zoiets, met die grip of power winder of wat het dan ook mag zijn, maar hoe werkt het en valt dit ook te testen zonder fotorolletje. Er zit een knopje die je in de standen L S H en off kan zetten, even zo uit het hoofd. en dan nog verschillende knopjes om af te drukken en nog een ander raar knopje. Zou je daar iets over kunnen uitleggen?quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:27 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik gebruik ook een 3 tal A1'tjes.
Gewoon omdat ze alles gewoon goed kunnen, stevig en zwaar zijn!
Als je wil beginnen, kan je met een A1 prima beginnen!
Vooral omdat hij vol auto kan, maar ook alles handmatig kan.
Heb er 1 voor z/w, 1 voor kleur en 1 die alles heeft zoals deze:
[ afbeelding ]
Hij word dan wel zwaar maar hij ligt dan perfect in de hand!
(niet te vergelijken met de nieuwe toestellen natuurlijk)
die agfa is nog dubbel 8quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:21 schreef Benelli het volgende:
Ik heb een
Elmo 312-XL in perfecte staat
en een Agfa Movex 88 compleet met boekje in zeer goede staat
Ik heb niet zoveel met filmcamera's, meer met de fotocamera's
PowerWinder of MotorDrive was het idd als ik me kan herinneren.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:41 schreef dragonrider het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook zoiets, met die grip of power winder of wat het dan ook mag zijn, maar hoe werkt het en valt dit ook te testen zonder fotorolletje. Er zit een knopje die je in de standen L S H en off kan zetten, even zo uit het hoofd. en dan nog verschillende knopjes om af te drukken en nog een ander raar knopje. Zou je daar iets over kunnen uitleggen?
Dat is hoe ik het doe. Ontwikkelen laat ik bij de HEMA doen, omdat het daar lekker goedkoop is (nog geen 3 euro). Tenzij het foto's zijn waarvan ik 100% zeker moet weten dat ze goed zijn uiteraard. En dan scan ik ze met een flatbed scanner. Het is niet optimaal, maar met de goede instellingen kun je zo de gemiddelde digitale foto prima evenaren. De scanner was overigens 240 euro, dus als je een paar rolletjes vol hebt geschoten en gescand hebt, dan zit je al snel op een aanvaardbare prijs per fotoquote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen?
hema kost d8 ik 2,50 en dan zelf in scannen met 5mp negatiefscanner (kan ook via de hema op cd)quote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
Hema niet kruidvat wel, gewoon op het zakje zetten.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
Yep, maar je moet het wel heel duidelijk aangeven op het zakje (zelf plak ik ook altijd een sticker om het rolletje heen, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet gezien hebben). En het kost 1,50 of 2 euro extra per stop.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
De Hema stuurt het ook naar Fuji, maar inderdaad, je moet wel moeite doen om te zorgen dat ze netjes met je filmpjes omgaan. Overigens moest de fotozaak hier in de buurt er ook overal opzetten "NB push processen, etc".quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:48 schreef Benelli het volgende:
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...
Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
Klopt, maar mijn ervaring is dat je bij de fotozaak dezelfde zorg krijgt, voor de dubbele prijs (of meer).quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:08 schreef Benelli het volgende:
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |