quote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:02 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dat is hoe ik het doe. Ontwikkelen laat ik bij de HEMA doen, omdat het daar lekker goedkoop is (nog geen 3 euro). Tenzij het foto's zijn waarvan ik 100% zeker moet weten dat ze goed zijn uiteraard. En dan scan ik ze met een flatbed scanner. Het is niet optimaal, maar met de goede instellingen kun je zo de gemiddelde digitale foto prima evenaren. De scanner was overigens 240 euro, dus als je een paar rolletjes vol hebt geschoten en gescand hebt, dan zit je al snel op een aanvaardbare prijs per foto.
Zelf ontwikkelen doe ik alleen met zwart wit, maar dat is alleen goedkoper als je het in grote hoeveelheden doet. De reden waarom ik het zelf doe, is omdat ik de negatieven dan sneller klaar heb.
Dus per rolletje zit je ergens tussen de 8 en 15 euro gok ik (afhankelijk van het type film dat je gebruikt, waar je de film bestelt, waar je laat ontwikkelen, etc).
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:27 schreef T42 het volgende:
[..]
hema kost d8 ik 2,50 en dan zelf in scannen met 5mp negatiefscanner (kan ook via de hema op cd)
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:48 schreef Benelli het volgende:
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...
Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
hmmm. de snelle filmpjes zijn ook steeds moeilijker te verkrijgen ... grrrrrr
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:05 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hema niet kruidvat wel, gewoon op het zakje zetten.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:06 schreef Azreal het volgende:
[..]
Yep, maar je moet het wel heel duidelijk aangeven op het zakje (zelf plak ik ook altijd een sticker om het rolletje heen, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet gezien hebben). En het kost 1,50 of 2 euro extra per stop.
[..]
De Hema stuurt het ook naar Fuji, maar inderdaad, je moet wel moeite doen om te zorgen dat ze netjes met je filmpjes omgaan. Overigens moest de fotozaak hier in de buurt er ook overal opzetten "NB push processen, etc".
Hoeveel kost het trouwens als je het zelf naar Fuji stuurt?
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:07 schreef Benelli het volgende:
Ik vind trouwens dat mijn bij de hema ontwikkelde zwart/wit-films er erg flets uitkomen, mist enorm veel contrast voor mn gevoel in vergelijking met een zelfde type film die ik bij een vaklab laat ontwikkelen bijvoorbeeld.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:08 schreef Benelli het volgende:
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
Sorry dat het een hoop quotes zijn, maar dan is het tenminste duidelijk waar het allemaal over gingquote:Op woensdag 2 februari 2011 10:13 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn ervaring is dat je bij de fotozaak dezelfde zorg krijgt, voor de dubbele prijs (of meer).
Heb iets te vaak gepushte films met dikke watervlekken erop terug gekregen.
Kijk dat hebben ze mij nooit verteld. Aan de andere kant als ze moeten gaan pushen, gaat het dan niet automatisch door naar de afdeling voor vakontwikkeling?quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:29 schreef Benelli het volgende:
Je kan bij een fotozaak (tenminste de fotozaak waar ik voorheen werkte) kiezen voor normale ontwikkeling en vakontwikkeling. Qua ontwikkelprijs maakte dat niet uit (qua prints uiteindelijk wel, vakprints zijn duurder dan 'normale' prints). Bij vakontwikkeling werd er beduidend meer aandacht aan besteed. Ik betaalde daar geloof ik altijd ¤2,85 ofzo... Zal nu misschien ook wel iets duurder zijn.
Met een digitale camera kun je je ISO lekker zelf instellen. Analoog gaat dat niet en bepaal je met de film die je gebruikt de ISO. Stel nu dat je alleen ISO 160 bij hebt, en je hebt 800 nodig, dan ben je dus genaaid zou je zeggen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:43 schreef T42 het volgende:
wat houd push processen eigelijk in? jah ben leek
Idd, gewoon behandelen als de ISO/ASA die je eigenlijk wilt hebben, anders is de boel overbelicht als je gaat pushen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:56 schreef Benelli het volgende:
En je moet dan de foto bij het maken al belichten alsof je (in Azraels voorbeeld) 800 ASA erin hebt, toch?
Schiet jij ff een polaroid met je DSLRquote:Op woensdag 2 februari 2011 15:21 schreef Benelli het volgende:
je hebt meer aan één camera voor alle gelegenheden
Je zegt net dat ie alles analoog doet. En ja, met de juiste SLR kun je prima polaroid schietenquote:
Lekker sfeervolle foto's. Mag ik vragen waarom je voor XP2 hebt gekozen?quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:05 schreef bl0emetjE het volgende:
Net weer een rolletje opgehaald!
Dit keer de Holga 35mm met Ilford XP2, ik heb ze in het zwart-wit topic gezet, voor de geinteresseerden: linkje
Nav foto's die hydraulix een poos geleden maakte (linkje), vooral het contrast sprak me erg aan, ik heb toen meteen een paar rolletjes opgeduikeld!quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:17 schreef Azreal het volgende:
[..]
Lekker sfeervolle foto's. Mag ik vragen waarom je voor XP2 hebt gekozen?
Ja klopt!quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:46 schreef Benelli het volgende:
De XP2 is toch die zwartwit-film die C41-ontwikkeld wordt? De enkele keer dat ik die gebruikte viel het contrast me juist erg tegen... Qua zwartwit-films zweer ik bij Tri-X 400 of Neopan 1600
Bij die zwartwit-in-C41-films verlies je toch je korrel, niet?quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:46 schreef Benelli het volgende:
De XP2 is toch die zwartwit-film die C41-ontwikkeld wordt? De enkele keer dat ik die gebruikte viel het contrast me juist erg tegen... Qua zwartwit-films zweer ik bij Tri-X 400 of Neopan 1600
Ik geloof wel dat ze een kleinere korrel hebben dan "zwart-wit" zwartwit films.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:36 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Bij die zwartwit-in-C41-films verlies je toch je korrel, niet?
Gaaf ja!quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:05 schreef Benelli het volgende:
Zoals gezegd vind ik de Fuji Neopan 1600 een aanrader als je naar de hogere gevoeligheden kijkt.
Deze gemaakt met een Neopan 1600 filmpje in een Olympus OM-1n:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |