abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95176178
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 15:41 schreef Azreal het volgende:

[..]

De Nikon F4 heeft een hendeltje ervoor, volgens mij geldt dat ook voor de F2 en de F3, de rest weet ik niet. Een F65 heeft ook een multi-exposure functie.

Zelf gebruik ik altijd graag een Hasselblad (zou ook moeten werken met andere modulaire camera's!). Daar kun je gewoon de foto maken, achterwand eraf halen, opnieuw spannen en achterwand er weer op zetten :D. En helemaal ideaal: je kunt vantevoren even een polaroidje trekken om te kijken hoe het gaat worden.

Analoge camera's die je mechanisch moet spannen, hebben overigen altijd een film release switch. Als je een foto maakt, die switch indrukt en spant, dan blijft de film zitten en kun je dus opnieuw belichten en herhalen zo vaak je wilt :D.

Edit: Kudos dat je dit voor een opdracht analoog durft te doen en niet gewoon digitaal de foto's maakt en ze met PS in elkaar plakt!
Hee kijk, dit zijn allemaal leuke dingen om te weten!
Ik heb een kiev88 hier ook (modulair dus + met hasselblad polaroid back), dat is dus ook een goeie om te gebruiken. Die slikt alleen wel 120 rolletjes, dus ook langer wachten op het resultaat (35mm kan door de 1 uur service hier, 120 worden extern afgedrukt en duurt een paar dagen). Voor 120 film heb ik ook nog een Yashica D liggen, maar die is niet modulair, geen idee of daar zo'n switch op zit.

Verder heb ik hier voor 35mm een hele oude Leica, ik zal eens kijken of daar zo'n film release switch op zit. En ook een Cosina CT 1A, ook daar eens kijken voor zo'n release switch.
En ook een vivitar ultra wide trouwens, die erg goed is met kleur.

En dan dus nog een drietal holga's, de 135 heb ik als test gebruikt en op zich waren de foto's goed scherp waar ik ze scherp wilde. Maar ook wel de moeite waard om nog een andere camera erbij te betrekken.

De opdracht is voor een groepsexpositie. Ze hebben alle deelnemende fotografen gevraagd om speciaal voor de tentoonstelling een serie (in een bepaald thema) te maken en deze dus tot de opening niet openbaar te maken. Ik heb toen zelf gekozen voor analoog, de sfeer vind ik fijn en ik wilde dus graag doubles maken (en met photoshop krijg je die double nooit helemaal zoals bij analoog).
pi_95178059
Op de Leica zit wel een switch, maar die is ook gekoppeld aan de shutter, dus als ik die omzet dan doet de shutter het ook niet. Hij is bedoelt voor als je de film terug wilt draaien. In de gebruiksaanwijzing staat zelfs dat dit speciaal is om double exposures te voorkomen ;)

De Cosina heeft geen switch.

Ik vond wel een analoge canon eos 300, rebel 2000, die een speciale functie in z'n menu heeft voor double exposures. Tweede hands kwam ik er net al eentje tegen. Die hou ik even in het oog voor nu.
En ik zoek nog verder.

Zullen er digitale lenzen zijn die ook op die analoge canon kunnen? Ik heb digitaal nl een canon met een paar lenzen. Als ik dan toch zo'n analoge erbij koop, dan zou het leuk zijn als ik lenzen kan gebruiken voor beiden. Die analoge camera heet wel ook eos, evenals de digitale (ik heb een 7d). Misschien iemand die dat weet toevallig?
  donderdag 7 april 2011 @ 18:53:38 #153
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_95178927
Je kan in principe elke lens met EF(-S) vatting op een analoge EOS zetten, je moet alleen wel opletten dat je spiegel niet tegen de lens aanslaat, dat de ruimte te krap is. En hou er rekening mee dat je beeld anders wordt dan je gewend bent met je digitale EOS.

Dit is een foto die ik heb gemaakt met een (digitale) Sigma 17-70 op een analoge EOS 500N:

Je kijkt als het ware tegen de lens aan :P
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_95179276
Wow, dat geeft ook wel een gaaf effect zo, mooie foto! Dat van de spiegel las ik inderdaad.
Vanavond nog maar eens even kijken naar de analoge camera's van canon!
pi_95240010
Alvast een paar analoge foto's van vandaag die ik zojuist heb gepost in het lente topic: linkje

Voor de doubles dus nog even geduld! Maar daar ook weer een paar hele gave van gemaakt vandaag. Hopelijk morgen nog meer maken!
pi_95241761
overgezet naar FOK/FOT/../[Centraal] Lentefotografie :

Apple orchard in Cambridge, UK

[ Bericht 61% gewijzigd door quirigua op 08-04-2011 23:13:50 ]
  maandag 11 april 2011 @ 11:59:35 #157
165512 MASD
Music is dead.
pi_95336969
Iemand een locatie voor goedkope (heroplaadbare) 2CR5 batterijen?
Long live music.
pi_97010159
En mijn double/multiple exposures mogen openbaar! Dit zijn ze geworden:

Uiteraard heb ik er nog een berg meer, wellicht upload ik er daar ook nog een paar van. Maar dit is de selectie die ik voor de expositie heb geselecteerd.

De opening was vandaag, echt super leuk! En de foto's gaan nu een jaar daar in collegelokalen hangen <3
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:58:38 #159
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_97010355
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:55 schreef bl0emetjE het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Uiteraard heb ik er nog een berg meer, wellicht upload ik er daar ook nog een paar van. Maar dit is de selectie die ik voor de expositie heb geselecteerd.

De opening was vandaag, echt super leuk! En de foto's gaan nu een jaar daar in collegelokalen hangen <3
Heldin _O_. Echt fantastische foto's, en als het niet zo ver weg was, zou ik zeker komen kijken. SUPERmooi O+. Vooral de een na laatste!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_97011476
quote:
17s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:58 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Heldin _O_. Echt fantastische foto's, en als het niet zo ver weg was, zou ik zeker komen kijken. SUPERmooi O+. Vooral de een na laatste!
Dankjewel <3

Ik heb ze op mijn website gezet, en jij staat er ook op! Vlak na deze <3
pi_97015510
quote:

-knip knip knip-

[ afbeelding ]
Je-zus wat gaaf. O+

Vooral die ene die ik hier ^ nog in de quote heb laten staan, echt een geweldige foto vind ik dit. De exposures gaan briljant in elkaar over, de bloemetjes, haar haren, zelfs haar hand. Heel tof. :)

Edit: He, je site is kapot. ;( (nu niet meer :))

[ Bericht 3% gewijzigd door Omniej op 19-05-2011 00:17:59 ]
pi_97016751
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:08 schreef Omniej het volgende:

[..]

Je-zus wat gaaf. O+

Vooral die ene die ik hier ^ nog in de quote heb laten staan, echt een geweldige foto vind ik dit. De exposures gaan briljant in elkaar over, de bloemetjes, haar haren, zelfs haar hand. Heel tof. :)

Edit: He, je site is kapot. ;( (nu niet meer :))
<3 Dankjewel! Ik ben er ook echt best trots op!

Christophe maakte even iets op mijn website zostraks, maar dat is allemaal gefixt nu!
pi_97017093
Wow bl0emetjE, ze zijn echt gaaf en mooi O+
pi_97025617
Ha, mooi! Als je zoiets doet, heb je dan als je de tweede foto maakt nog in gedachten hoe de vorige foto stond: dus de plaatsen van de dingen en helderheid en zo?
pi_97027252
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:56 schreef hydraulix het volgende:
Wow bl0emetjE, ze zijn echt gaaf en mooi O+
Dankjewel O+

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 11:52 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ha, mooi! Als je zoiets doet, heb je dan als je de tweede foto maakt nog in gedachten hoe de vorige foto stond: dus de plaatsen van de dingen en helderheid en zo?
Hoe ik het heb gedaan:
Eerst heb ik 2 test rolletjes gemaakt, daarop heb ik verschillende dingen geprobeerd om te kijken hoe het uitpakte. Daarna ben ik gericht foto's gaan maken, inderdaad hele tijd 'heen&weer' rennen tussen verschillende plekken en heel goed onthouden hoe ik dingen had 'uitgelijnd' (waar de onderwerpen zich bevonden, waar donkere en lichte plekken zaten). En zo heb ik nog een rolletje of 4 volgeschoten voordat ik over alle foto's helemaal tevreden was. De 1 na laatste foto is er trouwens 1 van een 'test rolletje', die vond ik zo mooi geworden dat ik daar niets meer aan verbeterd heb!

Doordat ik de hele tijd heen en weer moest voor 1 foto deed ik ook echt een paar uur over 1 rolletje. Echt 'slow' fotografie was het ;) Maar wel heel leuk om te doen!
Hiervoor had ik wel eens een double exposure gemaakt, maar nooit zo bewust als bij deze serie, door de 2 test rolletjes leerde ik ook veel. Vooral het onthouden en inschatten van donkere en lichte plekken. En ook welke kleuren goed combineren.
En ook eerlijk dat er bij sommige foto's ook echt toevalstreffers in zitten hoor! De meeste foto's heb ik toch wel meerdere pogingen over gedaan om ze helemaal naar wens te krijgen. Maar sommige waren (mede door toeval) snel gelukt! Bijvoorbeeld de 2 na laatste, de lijnen die erin zitten zijn voor een groot deel echt toeval geweest. Toen ik de foto's ophaalde bij het fotowinkeltje was het elke keer echt weer een enorme verrassing wat en hoe er was uitgekomen.

Zeker omdat ik met de holga schoot, daarbij is het soms lastig in te schatten wat je nu precies in beeld hebt (de zoeker komt niet helemaal overeen met wat de lens opvangt zeg maar) maar na een aantal rolletjes leerde ik ook de camera steeds beter kennen.
pi_97028855
Erg gave multi-exposures! Vooral de 1e en 2e vind ik heel mooi!
pi_97040934
Respect, en bedankt voor je uitleg! Ik denk wel dat een oppervlakkige kijker misschien zou denken "Gut, leuk zeg, dat Photoshop.", en geen idee zou hebben van de moeite die zoiets kost.
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:14:19 #168
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97048973

gemaakt met een canon A1 en agfa film van de kruidvat. ontw bij hema.
pi_97061530
Gaaf! Heerlijk die vale kleuren.
Fingers crossed; heb 5 rolletjes van een weekje Wenen naar de Hema gebracht.
pi_97068877
T42, wat gaaf! Door de hele setting lijkt het net van vroeger!

hydraulix: spannend altijd! Wel komen showen hier hè! ;)
  vrijdag 20 mei 2011 @ 12:11:51 #171
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97069232
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:02 schreef bl0emetjE het volgende:
T42, wat gaaf! Door de hele setting lijkt het net van vroeger!

hydraulix: spannend altijd! Wel komen showen hier hè! ;)
de canon A1 is trouwens te koop ;) heb er nog meer gemaakt maar dat rolletje is nog niet vol :P
  woensdag 25 mei 2011 @ 14:17:20 #172
346036 LDLProductions
I'm a Pentaxian!
pi_97293249
Wat een prachtig topic!
Na het lezen, met uiteraard veel enthousiasme, van deze topics heb ik besloten om mezelf toch maar aan te melden bij 'de club'. :)

Sinds een paar weken ben ik ook weer helemaal in de ban van analoge fotografie!
Ooit kreeg ik van mijn opa een zeer mooie Pentax Super A, met daarop een 50mm f/1.7 objectief.
Eén keer een rolletje mee volgeschoten, maar de resulaten waren niet om aan te zien. Waarschijnlijk omdat ik er gewoon niks van begreep.
Nadat ik me er nog eens goed in verdiept heb er een Fuji Sensia 200 en Hema zwart/wit filmpje mee volgeschoten. De resultaten waren al meteen stukken beter!

Heerlijk werken met zo'n camera!

Twee weken geleden kocht ik voor twee tientjes een nette Pentax ME Super met daarop een 28mm f/2.8 lensje. Die uiteraard ook goed op de Super A past.
Nog geen rolletje mee volgeschoten, maar dat gaat zeker gebeuren!

Rolletjes laat ik ontwikkelen bij de hema.
Via mijn stage-adres ben ik aan een oude Primefilm 1800AFL scanner gekomen. Toch alweer een oud beestje, maar scannen lukt prima!

Zie hier de resultaten van 't HEMA zwart/wit rolletje, 200 iso.
http://www.flickr.com/photos/louisdeleeuw
Zoals je ziet nog wat weinig contrast. Waar zou door komen? Geen idee hoe oud het rolletje was, zat geen doosje meer bij. Misschien door een normaal C-41 process geweest, of gewoon de scanner van mij?

Naast deze twee camera's heb ik nog een paar andere, een Minolta XG1 (met een goedkope 28-80 f/3.5~4.5 lens), Sigma SA-300 (Sigma 35-80 f/4~5.6) en een hele mooie 6x6 Agfa Isolette II.

Inmiddels weet zowat iedereen in mijn vrienden- en collegakring dat ik gek ben op de oude 'rolletjescamera's', dus krijg ik van iedereen oude rolletjes die ze nog hadden!
Ook kocht ik gisteren drie Kodak Gold 200 rolletjes voor één euro bij de Albert Heijn, die kon ik niet laten liggen!

Inmiddels heb ik alweer vier rolletjes die liggen te wachten op ontwikkeling. Binnkort maar even heenbrengen! Kodak VR200, Kodak VR400, een hele oude Kodak Plus-X Pan (exp. 1986) en een nog oudere Kodak Ektachrome 160 (exp. 1976) die ik laat pushen tot 200 iso.

Blijft leuk hè, dat analoge gevoel! 8-)

[ Bericht 7% gewijzigd door LDLProductions op 25-05-2011 14:29:35 ]
pi_97293468
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mijn god, wat enórm vet zeg.
  woensdag 25 mei 2011 @ 18:14:41 #174
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_97303570
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:42 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Dankjewel <3

Ik heb ze op mijn website gezet, en jij staat er ook op! Vlak na deze <3
O+.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_97392388
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 14:17 schreef LDLProductions het volgende:

Wow cool die camera's!

Hoe werkt dat met dat pushen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')