Mwa, dat vind ik een beetje vergezocht.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 04:14 schreef vergezocht het volgende:
Nee, maar het kan wel voor het tegenovergestelde doel worden gebruikt - remmen na de landing natuurlijk.
Ik had een paar maandjes geleden herhaaldelijk hieraan gedacht, en de conclusie is dat een landende vliegtuig (die het motor uitzet op het laatste moment nadat contact met de grond is gemaakt door de wielen), juist dit soort achterwaarts bewegende band kan gebruiken om tot stilstand te komen.
Het grootste tegenwerkende principe van stuwkracht wat in de weg staat bij de opstijging wordt hierbij weggehaald.![]()
Het enige probleem is echter dat de band wel moet bewegen op een snelheid van 190 km/u zo ongeveer.Wat vergt veel energie.
Maar het is wel waar. Ook luidde het op het begin van de vorige eeuw vergezocht dat men naar de maan zou gaanquote:Op dinsdag 18 januari 2011 04:16 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Mwa, dat vind ik een beetje vergezocht.
Maar ik stel voor dat we nu dit topic wenden naar een gewijzigde versie van de OP:quote:Op dinsdag 18 januari 2011 04:18 schreef dr.dunno het volgende:
Natuurlijk kan dat, sinds wanneer worden vliegtuigen via de wielen aangedreven?
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 04:14 schreef vergezocht het volgende:
Nee, maar het kan wel voor het tegenovergestelde doel worden gebruikt - remmen na de landing natuurlijk.
Ik had een paar maandjes geleden herhaaldelijk hieraan gedacht, en de conclusie is dat een landende vliegtuig (die het motor uitzet op het laatste moment nadat contact met de grond is gemaakt door de wielen), juist dit soort achterwaarts bewegende band kan gebruiken om tot stilstand te komen.
Het grootste tegenwerkende principe van stuwkracht wat in de weg staat bij de opstijging wordt hierbij weggehaald.![]()
Het enige probleem is echter dat de band wel moet bewegen op een snelheid van 190 km/u zo ongeveer.Wat vergt veel energie.
Slaat nergens op wat jij zegt, de enige "remkracht" is op deze manier de frictie in de lagers van de wielen etc. Alle krachten die overwonnen moeten worden om het wiel te laten draaien. Deze krachten zijn echter zo laag dat de invloed nihil is. Je kunt het een beetje zien aslof het vliegtuig op rolschaatsen rijdt.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 04:19 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Maar ik stel voor dat we nu dit topic wenden naar een gewijzigde versie van de OP:
[..]
Goede poging, maar volgens mij ben jij niet volledig thuis in een vliegtuig.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 04:25 schreef Merkie het volgende:
Waarom wordt deze discussie nog gevoerd? De wielen zijn niet aangedreven en vormen dus geen enkele rol behalve het verminderen van frictie (metalen glijden niet zo lekker over asfalt). De aandrijving gebeurt via de turbines, als de wielen van belang zouden zijn voor de aandrijving van het vliegtuig zou het onmogelijk kunnen vliegen aangezien er geen asfalt op 10km hoogte ligt.
[..]
Slaat nergens op wat jij zegt, de enige "remkracht" is op deze manier de frictie in de lagers van de wielen etc. Alle krachten die overwonnen moeten worden om het wiel te laten draaien. Deze krachten zijn echter zo laag dat de invloed nihil is. Je kunt het een beetje zien aslof het vliegtuig op rolschaatsen rijdt.
Wel eens opgelet hoe een vliegtuig remt overigens? Door middel van die flappen die omhoog op de vleugels, niet door middel van een rem op de wielen aangezien dat niet mogelijk is.
Dus het vliegtuig staat stil.quote:The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
Daar zie je dat het vliegtuig gewoon beweegt.quote:
Het gaat om de take off, het opstijgen dus.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 05:39 schreef Feestkabouter het volgende:
effe kijken of ik de nieuwe vraagstelling (landen op een lopende band) goed begrijp.......... nee is me nog niet helemaal duidelijk.
eerste vraag: draait de band met het vliegtuig mee? of tegen?
mee: dan kunnen (bij gelijke snelheid) de wielen van het vliegtuig dus helemaal stilstaan op de lopende band, en dan zal de lopende band het vliegtuig afremmen door langzamer te gaan draaien.
kan in theorie, maar dat principe met die schijfremmen en/of trommelremmen in die wielen werkt zo simpel en goed dat het hele gedoe met die band helemaal niet nodig is.
tegen: stel het vliegtuig landt met 100 km/uur. daarvoor heeft het 500 meter landingsbaan nodig. remenergie gaat naar de remblokken (we vergeten even de andere factoren).
stel nu er is een tegendraaiende band, 50 km/uur. banden moeten nu dezelfde energie overbrengen naar de remblokken, maar met een ander aantal omwentelingen/seconde. dat maakt niets uit.
maak de wielen kleiner, en je krijgt hetzelfde effect zonder lopende band als met de originele wielen met lopende band.
of andersom: met grotere wielen krijg je met lopende band hetzelfde effect als met de originele wielen zonder lopende band.
is er een optimaal aantal omwentelingen/seconde waarbij de remmen het beste werken?
goeie vraag!
antwoord: dan kun je dat optimum makkelijker bereiken door de afmeting van de remmen en de wielen goed op het vliegtuig af te stemmen, dan met zo'n lopende band.
Even een paar definities gelijk maar goed zetten:quote:[..]
Goede poging, maar volgens mij ben jij niet volledig thuis in een vliegtuig.
Alle vliegtuigen hebben remmen in de wielen. Bij de landing zijn ze absoluut noodzakelijk.
http://www.goeievraag.nl/vraag/vliegtuig-remmen-wielen.48663
http://nl.wikipedia.org/wiki/Landingsgestel
Die flappen waar je het over hebt in de vleugels, die worden niet altijd gebruikt. Wel hebben ze een minimaliserende effect op de snelheid van het voertuig, maar ze zijn iig niet de primaire vertrager.
Ik raad je aan een paar goeie Youtube filmpjes te bekijken.
Hier gebruikt een vliegtuig geen enkele flaps tijdens de landing:
Piloten vinden het natuurlijk niet leuk om zonder flaps te landen, en dat is ook niet standaard procedure, want de remafstand is natuurlijk vele maal groter, en het gaat ook een stukje minder vlot, maar het is wel degelijk mogelijk. Vandaar zie je het woord "emergency" ook in een paar van die filmpjes.
Tijdens het kijken van je filmpjes, laat het geluid volwaardig draaien, en je kan de remmende wielen wel degelijk horen (bij sommige filmpjes).
Of je kan natuurlijk wel een paar keer zelf gaan vliegen. Neem je camera mee, en veel plezier!
Ik wijk even af van de originele vraag.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 08:33 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Even een paar definities gelijk maar goed zetten:
die kleppen bovenop de vleugels heten "spoilers". Tijdens de vlucht worden ze gebruikt om snelheid te verminderen - maar ze kunnen dan nooit tot hun maximum worden uitgeklapt. Bij het landen ("weight on wheels" - er zit een schakelaar in de poten van het landingsgestel die controleert of het vliegtuig nog vliegt of op de grond is) kunnen de spoilers wel volledig worden uitgeklapt en dan werken ze om de lift van de vleugels te verstoren. Met andere woorden, als die dingen omhoog staan heeft de vleugel dezelfde vliegeigenschappen als, bijvoorbeeld, een baksteen.
Flaps maken het vleugeloppervlak groter waardoor het vliegtuig langzamer kan vliegen. Zitten aan de achterrand van de vleugel en schuiven naar achter en naar beneden. Bij veel vliegtuigen zitten ze ook aan de voorrand van de vleugel en heten dan slats of leading edge flaps.
Afremmen bij passagiersvliegtuigen gebeurt op de motor - dit heet thrust reverse: kleppen in de motorgondels klappen open zodat de luchtstroom niet naar achter maar naar voor geleid wordt. Dit is effectief tot ongeveer 80 knopen (150 km/h), daaronder worden gewone wielremmen gebruikt.
Een vliegtuig wordt niet via de wielen aangedreven. Vliegtuig zal gewoon opstijgen omdat de turbines voor de voortstuwing zorgen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 08:34 schreef Haushofer het volgende:
Als snel antwoord zou ik zeggen dat de lift wordt veroorzaakt door het snelheidsverschil tussen de vleugels en de omringende lucht. De omringende lucht staat (op de grond) "stil" ten opzichte van het vliegtuig, als we de wind verwaarlozen. Zolang het vliegtuig op een band staat met vol vermogen, maar het vliegtuig staat stil doordat de band "tegen de bewegingsrichting van het vliegtuig draait", dan zal het niet opstijgen; het snelheidsverschil tussen de omringende lucht en de vleugels blijft 0.
Zal vanmiddag de verschillende antwoorden es lezen, leuke vraag
Inderdaad, actie = -reactie.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:50 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Een vliegtuig wordt niet via de wielen aangedreven. Vliegtuig zal gewoon opstijgen omdat de turbines voor de voortstuwing zorgen.
Door het gewicht van het vliegtuig dat op de banden drukt bedoel je ? De "loopband" compenseert immers de omwentellingen van de banden.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:59 schreef vosss het volgende:
[..]
Inderdaad, actie = -reactie.
Turbines duwen tegen de lucht, vliegtuig gaat in tegengestelde richting bewegen. Ongeacht of ie nou op een lopende band staat of niet. Die wielen draaien dan gewoon wat harder dan normaal.
Vliegtuig gaat gewoon vooruit op die lopende band en dus is er wel gewoon voldoende lift om normaal op te stijgen
Het vliegtuig zet zich af tegen de lucht en zal ongeacht welke snelheid die lopende band heeft gewoon vooruit gaan bewegen. En dus lift creëren. Mits de banden de snelheid van de lopende band (+ de snelheid van hoe hard het vliegtuig naar voren gaat) aankunnen dan.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:03 schreef 32Red het volgende:
[..]
Door het gewicht van het vliegtuig dat op de banden drukt bedoel je ? De "loopband" compenseert immers de omwentellingen van de banden.
Probleem is dat de banden denk ik niet een dergelijke omwentelsnelheid aan kunnen.
Maar het vliegtuig zet zich toch ook af tegen de grond, tegen de zwaartekracht en tegen zijn eigen gewicht dat op het de wielen drukt. Dus er is niet alleen maar luchtweerstand.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Het vliegtuig zet zich af tegen de lucht en zal ongeacht welke snelheid die lopende band heeft gewoon vooruit gaan bewegen. En dus lift creëren. Mits de banden de snelheid van de lopende band (+ de snelheid van hoe hard het vliegtuig naar voren gaat) aankunnen dan.
Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk.quote:The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
Ja. Alleen hangt het volgens mij wel af van de manier waarop die exact dezelfde snelheid als de banden berekend.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk.
Alleen theoretisch gaat dat werken. De loopband gaat zo hard draaien dat de weerstand van de wielen zo hoog is dat deze precies de stuwkracht van de motoren opheft.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk.
En de lagers in de loopband zullen geen problemen ondervinden met die snelheden? Die loopband gaat meer problemen met de optredende krachten hebben dan de wielen van het toestel.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:53 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Alleen theoretisch gaat dat werken. De loopband gaat zo hard draaien dat de weerstand van de wielen zo hoog is dat deze precies de stuwkracht van de motoren opheft.
Die snelheid zal absurd hoog zijn (en misschien heb je de temperatuursverhoging in de lagers e.d. ook wel nodig zodat de boel uit gaat zetten en klemmen o.i.d.)
Het ontwerp van de loopband staat niet vast dus ik denk dat dat wel zo aan te passen is (wederom theoretisch) zodat het al deze krachten kan houden. Bijvoorbeeld door de diameter van de loopwielen zo te vergroten dat deze niet zoveel toeren hoeven te draaien.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:56 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
En de lagers in de loopband zullen geen problemen ondervinden met die snelheden? Die loopband gaat meer problemen met de optredende krachten hebben dan de wielen van het toestel.
Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creërenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:12 schreef Apekoek het volgende:
Wanneer de band beweegt met exact dezelfde snelheid als het vliegtuig zelf maar dan in de tegengestelde richting heb je geen lift aangezien zowel lucht als grondsnelheid cumulatief 0 zijn.
Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:15 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creëren
Ja dat is duidelijk te zien bij Mythbusters:quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:15 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creëren
En hoe sterk denk je dat turbines zijn? Als een 747 vol op de rem staat en vervolgens ook het gas opentrekt, dan worden de geblokkeerde wielen over de baan geduwd tot ze knappen van de slijtage.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:17 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.
Die snelheid bouwt hij toch wel op, de wrijving van de wielen zijn verwaarloosbaar.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:17 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.
Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Die snelheid bouwt hij toch wel op, de wrijving van de wielen zijn verwaarloosbaar.
in post #10 (vannacht om 4:19) heeft TS zelf de vraagstelling veranderd.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 08:20 schreef 32Red het volgende:
[..]
Het gaat om de take off, het opstijgen dus.
Daar ging het experiment wel van uit, maar in de praktijk is dat onmogelijk te bewerkstelligenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:33 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.
? Nee, was geen TS.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:41 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
in post #10 (vannacht om 4:19) heeft TS zelf de vraagstelling veranderd.
Precies daar ging ik ook van uit. Maar dat is dus praktisch gezien nagenoeg onmogelijk, aangezien de wielen bijna geen invloed uitoefenen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:33 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.
je hebt gelijk: er is meer dan alleen de luchtweerstand.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:16 schreef 32Red het volgende:
[..]
Maar het vliegtuig zet zich toch ook af tegen de grond, tegen de zwaartekracht en tegen zijn eigen gewicht dat op het de wielen drukt. Dus er is niet alleen maar luchtweerstand.
Ik denk dat het vliegtuig bij thrust wel degelijke wat vooruit komt, maar lang niet genoeg om op te kunnen stijgen. Dit omdat EN de banden het niet aan kunnen EN de motoren niet genoeg thrust kunnen genereren (uitgaande dat de loopband een oneindige snelheid kan behalen) om genoeg snelheid te maken om lift te creeren.
De originele vraag komt niet van mij af, ik post het gewoon hierzo.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 13:10 schreef Feestkabouter het volgende:
maar dan nu aan jou (32Red, TS dus) de vraag nogmaals hoe je de vraag precies bedoelt?
bedoel je de vraag echt zodanig dat het vliegtuig geen voorwaartse beweging heeft terwijl de lopende band onder hem door raast?
3 mogelijkheden:
-weinig gas geven, zodat de voorwaartse kracht van de motor gelijk is aan de rolweerstand van de wielen op de lopende band.
-de lopende band zo hard laten draaien, dat de rolweerstand van de wielen op de lopende band zo groot wordt dat het gelijk is aan de voorwaartse kracht van de motor.
-vliegtuig vastzetten aan een touw zodat ie niet voorwaarts kan, en dan vol gas geven. dan maakt het niet uit wat de lopende band doet. en dan touw losmaken als het vliegtuig omhoog gaat (=nooit).
in alle gevallen geen voorwaartse snelheid, dus geen lift, dus niet omhoog.
Ik weet niet welke weerstand groter is, ik weet alleen dat er verschillende factoren zijn waardoor het vliegtuig NIET zal opstijgen in deze situatie.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 13:16 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
je hebt gelijk: er is meer dan alleen de luchtweerstand.
er is immers ook de rolweerstand van de wielen.
maar neem dan van ons allemaal aan: de luchtweerstand is veel groter dan de rolweerstand van de wielen. en een vliegtuig heeft geen topsnelheid te halen om al los te kunnen komen van de grond.
vergroot je de rolweerstand van de wielen (dmv een lopende band), dan zal het vliegtuig dus een fractie meer vermogen moeten leveren om voldoende snelheid te bereiken om op te stijgen.
dus als je uitgaat van een vliegtuig dat met vol gas maar NET genoeg snelheid kan bereiken om omhoog te komen, dan zou je kunnen concluderen dat het vliegtuig NIET omhoog zal kunnen komen als je de weerstand net een klein beetje verhoogt (door een lopende band onder het vliegtuig te zetten waardoor de wielen sneller moeten draaien, wat een fractie meer weerstand oplevert).
De wielsnelheid zal twee keer zo hoog worden als die van het vliegtuig, that's it. Vliegtuig stijgt gewoon op alsof er niks aan de hand is.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:44 schreef 32Red het volgende:
[..]
Ik weet niet welke weerstand groter is, ik weet alleen dat er verschillende factoren zijn waardoor het vliegtuig NIET zal opstijgen in deze situatie.
Dat snap ik niet.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:00 schreef heegenees het volgende:
Iedereen stapt er hier wel zo leuk overheen dat de wielen niet zorgen voor de aansturing...
in de lucht klopt dat maar op de grond (uiteraard) niet. Verder lijkt het me dat een vliegtuig luchtweerstand nodig heeft om op te stijgen... en die krijg je weer door een vooruit gaangde beweging (of wind maar dat mocht niet volgens OP) Als de wielen geen invloed hebben op het opstarten... waarom dan die hele lange aanloop als een vliegtuig opstijgt?
De turbines zorgen voor de aandrijving. Stel je voor dat jij op rolschaatsen aandoet en op een lopende band gaat staan die met een even grote snelheid in tegengestelde richting werkt. Stel nu voor dat iemand anders jou vooruit duwt. De snelheid van de band zal even groot als jouw eigen snelheid worden en jouw wielen zullen twee keer zo hard gaan draaien. De persoon die jou vooruit duwt heeft namelijk geen last van de band.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:00 schreef heegenees het volgende:
Iedereen stapt er hier wel zo leuk overheen dat de wielen niet zorgen voor de aansturing...
in de lucht klopt dat maar op de grond (uiteraard) niet. Verder lijkt het me dat een vliegtuig luchtweerstand nodig heeft om op te stijgen... en die krijg je weer door een vooruit gaangde beweging (of wind maar dat mocht niet volgens OP) Als de wielen geen invloed hebben op het opstarten... waarom dan die hele lange aanloop als een vliegtuig opstijgt?
Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:36 schreef Asphias het volgende:
enkelen hebben het al gepost, maar de vraagstelling is zo gesteld dat deze verwarring oplevert.
een vliegtuig is namelijk geen "auto op wielen".
stel je hebt een auto, zet er vleugels aan, en gaat rijden, dan kan je makkelijk de band even snel laten gaan als de auto, en blijft de auto stil staan, en komt dus niet van de grond. dit kan wel met een auto, omdat de aandrijving volledig van de wielen komt.
helaas is er geen enkel vliegtuig wat puur door wielen wordt aangedreven, omdat je dan geen voorwaartse kracht meer uitoefent. sterker nog, een vliegtuig wordt helemaal niet door de wielen aangedreven.
en dus heb je een probleem met de vraagstelling. want:
"The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation."
dit is een onmogelijkheid in de vraagstelling. namelijk, zodra het vliegtuig voorwaarts begint te bewegen, laten we zeggen met 1 km/h, dan moet de band dus onmiddellijk met 1km/h gaan bewegen.
echter, en hier is de clue, het vliegtuig gaat nu niet "stilstaan". het enige effect wat je hebt, is dat de wielen nu met 2 km/h gaan draaien, en het vliegtuig nog steeds met 1 km/h voort beweegt. zie het voor je alsof je een speelgoedvliegtuigje vast houd op een lopende band. als je de band sneller laat bewegen, kost het nauwelijks meer kracht om het vliegtuigje op dezelfde plaats te houden, maar de wielen bewegen gewoon iets sneller.
maar nu draaien de wielen dus 2 km/h, en de band maar 1 km/h. dus moet de band onmiddellijk 2 km/h gaan draaien. stopt het vliegtuig nu? nope.. zelfs al laat je de band nu ineens 10 km/h draaien, dan gaan de wielen gewoon 11 km/h, en blijft je vliegtuig vooruit gaan.
dan moeten de wielen dus niet 10 maar 11 km/h gaan, waarna de wielen 12 km/h gaan ipv 11, en moet de band dus weer sneller. oftewel, eigenlijk moet je de band oneindig snel laten gaan, en dan nog gaan de wielen 1 km/h sneller.
er is vast wel een fysische limiet te vinden voor hoe snel de wielen kunnen gaan voordat de wrijving toch te groot wordt, en het vliegtuig "stil staat". maar deze limiet betekend waarschijnlijk dat je vliegtuigje voorover valt. of dat de wielen vanwege de hoge snelheid een klapband krijgen, of, als je nog sneller gaat, desintegreren vanwege de hitte.
maar een situatie waarbij het vliegtuig mooi stil blijft staan, terwijl de motor aan staat, en de enige tegenkracht een transportband is, is simpelweg fysisch onmogelijk.
Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef 32Red het volgende:
[..]
Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.
Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
Eh, dat wordt er helemaal niet mee bedoeldquote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef Apekoek het volgende:
Eigenlijk zou je een vliegtuig inderdaad verticaal moeten vast maken of vast moeten maken aan een stalen kabel. Dat is het experiment wat eigenlijk wordt bedoelt, en nee dan zal het vliegtuig geen lift krijgen.
Ik denk het niet. Het zal het hele ontwerp van de wielen beinvloeden. Een hogere temperatuur etc.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:53 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.
Ik denk dat die wielen behoorlijk over-engineered zijn zodat ze in het geval van een noodsituatie niet de bottleneck te zijn. Je zal misschien na 1x met 2x de take-off speed opstijgen nieuwe banden moeten monteren, maar ik denk dat het wel zou gaan.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:56 schreef 32Red het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Het zal het hele ontwerp van de wielen beinvloeden. Een hogere temperatuur etc.
Dus in het geval van dezelfde wielen niet, aangepaste wielen misschien wel maar ongetwijfeld zal er dan door de toegenomen dikte een hogere take-off speed nodig zijn.
Wellicht dat het wel lukt een aantal keer idd.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:57 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik denk dat die wielen behoorlijk over-engineered zijn zodat ze in het geval van een noodsituatie niet de bottleneck te zijn. Je zal misschien na 1x met 2x de take-off speed opstijgen nieuwe banden moeten monteren, maar ik denk dat het wel zou gaan.
Als de take-off speed 200 km/h is, terwijl de kruissnelheid bijna 1000km/h is, dan is dat geen enkel probleem natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:05 schreef 32Red het volgende:
[..]
Wellicht dat het wel lukt een aantal keer idd.
Maar er moet dan toch ook altijd nog meer stuwkracht worden geleverd dan normaal ?
Zo lijkt het wel, maar in feite doen de wielen niets. Het vliegtuig wordt door propellers en/of turbines 'naar voren getrokken' en of daar wielen onder zitten die braaf meerollen of niet maakt voor het effect niet uit. Als je dit doet met een auto met vleugels klopt wat jij zei wel.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 07:01 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Dus het vliegtuig staat stil.
Dus er gaat geen wind over de vleugels.
Dus er is geen lift.
Dus het vliegtuig stijgt niet op.
Dat heeft er niets mee te maken. Zowel voor de wielen niet als voor de motoren niet.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:08 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Als de take-off speed 200 km/h is, terwijl de kruissnelheid bijna 1000km/h is, dan is dat geen enkel probleem natuurlijk.
Jij begon over extra vermogen dat de motoren moeten leveren. Daar hebben die turbines geen seconde moeite mee.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:14 schreef 32Red het volgende:
[..]
Dat heeft er niets mee te maken. Zowel voor de wielen niet als voor de motoren niet.
-Tijdens de take off is het motorvermogen hoger dan tijdens de cruise. (Dit om tal van redenen, minder luchtweerstand etc , anderen hier kunnen je dat veel beter uitleggen dan ik).
-De wielen bereiken nooit een snelheid van 1000km/h, die worden na de take-off ingeklapt. Dan rollen ze altijd nog even door maar de piloten gebruiken dan de rem om er voor te zorgen dat ze niet rollend het luik in gaan, maar dat staat hier los van.
Waarschijnlijk haal ik het een en ander door elkaar aan je reactie te merken.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:28 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Jij begon over extra vermogen dat de motoren moeten leveren. Daar hebben die turbines geen seconde moeite mee.
Dat jij mijn reactie met andere dingen in verband brengt, is niet mijn probleem.
Wat? De take-off speed wordt niet twee keer zo hoog, de wielsnelheid wordt twee keer zo hoog.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:39 schreef 32Red het volgende:
[..]
Waarschijnlijk haal ik het een en ander door elkaar aan je reactie te merken.
Wat ik bedoel is dat wanneer het daadwerkelijk zo zou zijn dat het vliegtuig een snelheid moet zien te halen die 2 x de normale take off speed is, dan zullen de motoren alleen al gezien dat feit meer motorvermogen moeten leveren dan normaal om op te stijgen.
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:47 schreef Merkie het volgende:
[..]
Wat? De take-off speed wordt niet twee keer zo hoog, de wielsnelheid wordt twee keer zo hoog.
Ok, maar de geleverde stuwkracht moet toch wel omhoog ?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:53 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:47 schreef Albertson het volgende:
Als je dan de vleugels van dat vliegtuig eraf worden gehaald dan stijgt hij ook gewoon op. Als de aandrijving ergens anders op het vliegtuig wordt gemonteerd.
Alleen voor de extra weerstand van de sneller draaiende wielen. Dat zal binnen een paar procenten liggen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:54 schreef 32Red het volgende:
[..]
Ok, maar de geleverde stuwkracht moet toch wel omhoog ?
Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:56 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Alleen voor de extra weerstand van de sneller draaiende wielen. Dat zal binnen een paar procenten liggen.
Bij Mythbusters steeg het toestel ook in de praktijk opquote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef 32Red het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.
Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.
Klopt dit ?
Aangezien een vliegtuig geen 100% motorvermogen nodig heeft om op te stijgen zal dit niet echt van invloed zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef 32Red het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.
Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.
Klopt dit ?
Ja maar daar was de kracht van het vliegtuig dermate groot dat deze toch naar voren ging. Je zou een test moeten hebben dat het vliegtuig op 1 en dezelfde positie blijft staan, maarja dat blijkt dus nagenoeg onmogelijk.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:04 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Bij Mythbusters steeg het toestel ook in de praktijk op
dan bewijs je dat je rolweerstand kan overkomenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:06 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ja maar daar was de kracht van het vliegtuig dermate groot dat deze toch naar voren ging. Je zou een test moeten hebben dat het vliegtuig op 1 en dezelfde positie blijft staan, maarja dat blijkt dus nagenoeg onmogelijk.
Dit is volgens mij wel de bedoeling in de originele vraag, alhoewel ik dan niet begrijp dat hij de loopband beschrijft als "even lang en breed" als een normale runway. Dat zou dan niet moeten uitmaken zolang er maar genoeg ruimte is voor het vliegtuig.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:06 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ja maar daar was de kracht van het vliegtuig dermate groot dat deze toch naar voren ging. Je zou een test moeten hebben dat het vliegtuig op 1 en dezelfde positie blijft staan, maarja dat blijkt dus nagenoeg onmogelijk.
Dat is helemaal niet de oorsponkelijke vraag. De oorsponkelijke vraag is of een vliegtuig zou opstijgen als er een rolband tegenin zou draaien. Omdat het vliegtuig de wielen niet gebruikt als voortstuwing, i.t.t. een auto stijgt hij gewoon op. Een auto zou op zijn plek blijven staan, een vliegtuig gaat gewoon vooruit.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:08 schreef 32Red het volgende:
[..]
Dit is volgens mij wel de bedoeling in de originele vraag, alhoewel ik dan niet begrijp dat hij de loopband beschrijft als "even lang en breed" als een normale runway. Dat zou dan niet moeten uitmaken zolang er maar genoeg ruimte is voor het vliegtuig.
Hij stijgt opquote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:09 schreef 32Red het volgende:
Ok.
Wanneer iedereen even neerzet wat hij / zij denkt dat er gaat gebeuren. Vliegtuig stijgt op, of niet...en waarom wel / niet.
Dan is het wat overzichtelijker.
Huh? Leg eens uit. Je doet rare beweringen steeds.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:06 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ja maar daar was de kracht van het vliegtuig dermate groot dat deze toch naar voren ging. Je zou een test moeten hebben dat het vliegtuig op 1 en dezelfde positie blijft staan, maarja dat blijkt dus nagenoeg onmogelijk.
We lullen hier allemaal langs elkaar heen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:16 schreef Merkie het volgende:
[..]
Huh? Leg eens uit. Je doet rare beweringen steeds.
Nou het lijkt me niet dat hij gewoon vooruit gaat. Er zal meer stuwkracht geleverd moeten worden.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:11 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet de oorsponkelijke vraag. De oorsponkelijke vraag is of een vliegtuig zou opstijgen als er een rolband tegenin zou draaien. Omdat het vliegtuig de wielen niet gebruikt als voortstuwing, i.t.t. een auto stijgt hij gewoon op. Een auto zou op zijn plek blijven staan, een vliegtuig gaat gewoon vooruit.
Waarom niet? Wie zegt dat? De vraagstelling is: een vliegtuig op een lopende band met als snelheid van de band de snelheid van het vliegtuig in tegengestelde richting. Vraag: stijgt het vliegtuig op. Jij verzint extra informatie nuquote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:20 schreef Apekoek het volgende:
[..]
We lullen hier allemaal langs elkaar heen.
Kijk nog eens dit filmpje:
Mythbusters doen dus een loopband na met een echt vliegtuig erop. Echter zie je de vliegtuig naar voren bewegen, en dat is oorspronkelijk niet de bedoeling van de vraagstelling eerder dit topic.
Ik verzin hier helemaal niets, lees maar eens goed het hele topic door. Dan zul je zien dat iedereen de vraag op diverse manieren interpreteert.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Waarom niet? Wie zegt dat? De vraagstelling is: een vliegtuig op een lopende band met als snelheid van de band de snelheid van het vliegtuig in tegengestelde richting. Vraag: stijgt het vliegtuig op. Jij verzint extra informatie nu.
Jawel, jij concludeert dat de bedoeling van het experiment is dat het vliegtuig stilstaat. Dat is een onjuiste conclusie die niet uit de gegeven informatie gehaald kan worden. Je bent niet wetenschappelijk bezig, wat jij zegt is namelijk een aanname.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:23 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik verzin hier helemaal niets, lees maar eens goed het hele topic door. Dan zul je zien dat iedereen de vraag op diverse manieren interpreteert.
jij snapt het overduidelijk totaal niet.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:00 schreef heegenees het volgende:
Iedereen stapt er hier wel zo leuk overheen dat de wielen niet zorgen voor de aansturing...
in de lucht klopt dat maar op de grond (uiteraard) niet. Verder lijkt het me dat een vliegtuig luchtweerstand nodig heeft om op te stijgen... en die krijg je weer door een vooruit gaangde beweging (of wind maar dat mocht niet volgens OP) Als de wielen geen invloed hebben op het opstarten... waarom dan die hele lange aanloop als een vliegtuig opstijgt?
ook gelul.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef 32Red het volgende:
[..]
Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.
Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
Leg eens uit...quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:09 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
ook gelul.
google eens naar 'lager' en verdiep je in waarom die weerstand sterk reduceren.
Pak een speelgoedautoquote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:37 schreef 32Red het volgende:
Imagine a plane is sat on the beginning of a massive conveyor belt/travelator type arrangement, as wide and as long as a runway, and intends to take off. The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
There is no wind.
Can the plane take off?
Just wanted to know what you guys thought about it. I say it's not taking off.
Hierboven nog even de originele vraag.
Hier haal ik uit
- Het vliegtuig staat op de loopband.
- Het vliegtuig staat stil dus de band staat ook nog stil.
- De loopband is zo lang en breed als een normale runway.
- De loopband is dermate ontworpen zodat de snelheid van de band altijd exact hetzelfde zal zijn als de snelheid van de wielen van het toestel.
- De band beweegt in tegenovergestelde richting van het toestel.
- Het is volkomen windstil.
Het hele punt is dus juist dat je wel vooruit gaat, hetzij met de wielen die twee keer zo snel draaien. Dit komt omdat je je wielen niet gebruikt als aandrijving maar je turbines.quote:
dankje, heel goede opmerking!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:09 schreef 32Red het volgende:
Ok.
Wanneer iedereen even neerzet wat hij / zij denkt dat er gaat gebeuren. Vliegtuig stijgt op, of niet...en waarom wel / niet.
Dan is het wat overzichtelijker.
nee.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef 32Red het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.
Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.
Klopt dit ?
quote:Op woensdag 19 januari 2011 01:25 schreef dr.dunno het volgende:
TS wil het gewoon niet snappen of zit gewoon te trollen.
Voor alle andere twijfelaars: het vliegtuig stijgt gewoon op, al dat gelul over max thrust, remmen op de wielen, al dan niet windstil zijn etc. is totaal niet relevant. Het extra benodigde vermogen is minimaal, te weten (voornamelijk) de extra rolweerstand op de wielen, hetgeen je aan de throttle nauwelijks opmerkt. Als je dit niet zelf snapt, heeft het ook geen zin om het uit te leggen, klaarblijkelijk ben je daar dan niet toe geoutilleerd (lees: IQ >100).
Wanneer jij het GOED zou uitleggen ipv ff hier langskomen om je "wijze" opmerking te maken, dan zou je ook nuttig kunnen zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
Dit is net zo'n topic als die van het 3 deuren probleem en 2xde helft, vol et trollen die doen alsof ze het niet begrijpen en alles expres verkeerd intepreteren zodat mensen het voor de 80duizendste keer gaan uitleggen.
Je laat ook bijna alleen maar zien waar het NIET mee te maken heeft.quote:Op woensdag 19 januari 2011 01:25 schreef dr.dunno het volgende:
TS wil het gewoon niet snappen of zit gewoon te trollen.
Voor alle andere twijfelaars: het vliegtuig stijgt gewoon op, al dat gelul over max thrust, remmen op de wielen, al dan niet windstil zijn etc. is totaal niet relevant. Het extra benodigde vermogen is minimaal, te weten (voornamelijk) de extra rolweerstand op de wielen, hetgeen je aan de throttle nauwelijks opmerkt. Als je dit niet zelf snapt, heeft het ook geen zin om het uit te leggen, klaarblijkelijk ben je daar dan niet toe geoutilleerd (lees: IQ >100).
Trol lekker verder johquote:Op woensdag 19 januari 2011 02:14 schreef 32Red het volgende:
[..]
Wanneer jij het GOED zou uitleggen ipv ff hier langskomen om je "wijze" opmerking te maken, dan zou je ook nuttig kunnen zijn.
Ook weer zo een constructieve bijdrage aan het topic. Bedankt !quote:
Nee jij dan.quote:Op woensdag 19 januari 2011 03:30 schreef 32Red het volgende:
[..]
Ook weer zo een constructieve bijdrage aan het topic. Bedankt !
De voortstuwing komt niet uit de wielen. Het enige wat overwonnen moet worden is de extra wrijvingskracht van de wielen. Aangezien de wrijvingskracht van wielen niet 2x zoveel wordt bij een verdubbeling van de snelheid. Daar vind je hier berekeningen voor .quote:Op woensdag 19 januari 2011 02:28 schreef 32Red het volgende:
[..]
Je laat ook bijna alleen maar zien waar het NIET mee te maken heeft.
Ipv dat je met een heldere, duidelijk te visualiseren voorbeeld komt, b.v. ipv wielen heeft het vliegtuig ski`s...het stijgt dus op, nee, je komt even een paar IQ beweringen doen.
Je doet een hele hoop beweringen zonder dat je berekeningen laat zien.
Maar goed, als dit topic je niet bevalt. Wees een echte toegevoegde waarde en blijf vooral weg.
Ja, heel duidelijk en mooi. Bedankt.quote:Op woensdag 19 januari 2011 08:10 schreef Polonium210 het volgende:
De enige krachten die relevant zijn, aan het begin, zijn de rolweerstand van de wielen en de thrust van de motoren.
Deze twee krachten werken langs, nagenoeg, dezelfde lijn, maar in tegenovergestelde richting. Dus dan is het de vraag of rolweerstand ooit dusdanig groot worden dat het vliegtuig de take-off snelheid niet zal halen. (Op dat moment werken in de horizontale richting de krachten rolweerstand, luchtweerstand en thrust).
De rolweerstand neemt niet of nauwelijks toe met een verhoging van de snelheid en heeft dus een vaste waarde. Deze is dus ongeveer even hoog als normaal gesproken, dus is er geen belemmering waardoor het vliegtuig niet op zou kunnen stijgen.
Zo goed, 32Red?
Dit dacht ik in eerste instantie ook. Puur om het feit dat de band zodanig is ontworpen dat het exact dezelfde snelheid aanneemt als de banden.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik denk toch echt dat het vliegtuig NIET op zal stijgen. Waarom?
De loopband is zo ontworpen dat deze exact dezelfde snelheid heeft als de wielen. De loopband zorgt er dus voor dat het vliegtuig stil blijft staan (als het vooruit wil bewegen draaien de wielen immers harder dan de loopband, de loopband verhindert dit).
Dit houdt dus in dat de rolweerstand (plus wellicht andere weerstanden, maar die zijn niet zo groot) op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht (anders zou het vliegtuig naar voren gaan en de transportband was zo ontworpen dat dit niet kon). Aangezien de stuwkracht enorm groot is (of wordt, als de motoren nog aan het "opstarten" zijn) betekent dit dat de wielen en dus de transportband in enkele seconden op gigantische snelheden gaan draaien.
Je zou zeggen dat zo'n transportband in praktijk onmogelijk te maken is (daar ben ik het ook mee eens), maar er staat gegeven in de vraagstelling dat deze transportband er is. Ontwerp uit de toekomst, aliens, whatever: er bestaat een transportband die zo snel kan accelereren met een vliegtuig erop.
Wat gebeurt er dus? De wielen gaan zo gigantisch hard draaien dat ze het niet aankunnen; breken af / smelten / knappen en het vliegtuig stijgt niet op omdat de weerstand van de wielophanging die nu over de grond sleept te groot is (de transportband beweegt niet meer omdat er geen wielen meer zijn).
Het scenario bij mythbusters is anders dan omschreven, hier heeft de transportband de snelheid die de wielen zouden hebben als er geen transportband was! Misschien niet altijd, maar in ieder geval op het cruciale moment: de takeoff-snelheid. In de praktijk zullen de wielen dus 2x zo snel draaien als normaal (en dus 2x zo snel als de transportband): 1x takeoff-snelheid ten opzichte van de grond, en dan nog een keer die snelheid om dat de transportband zo snel beweegt.
Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).
Dit kan dus niet. Het vliegtuig gaat ook vooruit als de band exact even hard gaat als de wielen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Dit houdt dus in dat de rolweerstand op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht.
Het cruciale punt hier is gewoon dat die band voorkomt dat het vliegtuig vooruit komt. Hoe praktisch onmogelijk zo'n band ook te maken is: volgens de experimentomschrijving bestaat hij. Als het vliegtuig niet vooruit komt, kan hij ook nooit opstijgen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:04 schreef 32Red het volgende:
[..]
Dit dacht ik in eerste instantie ook. Puur om het feit dat de band zodanig is ontworpen dat het exact dezelfde snelheid aanneemt als de banden.
Ik heb me echter laten overtuigen hierzo dat het niet zo is en dat het vliegtuig gewoon zal opstijgen ondanks de hogere wrijving van de banden.
Wat is het nou ?
Misschien kan DrDunno eventje de les komen lezen ?
Maar op het moment dat het vliegtuig vooruit gaat, draaien de wielen harder dan de band, dus dan voldoet de band niet meer.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:29 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Dit kan dus niet. Het vliegtuig gaat ook vooruit als de band exact even hard gaat als de wielen.
Al loopt de band op zo'n wijze dat de wielen stilstaan, het vliegtuig zal vooruit gaan.
En nu ga ik stoppen met het voeren van trollen hoor....
Wij hebben het experiment niet opgesteld, noch gegevens veranderd. Ik vind de mythbusters-variant ook beter omdat dat tenminste een reëel experiment is.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:43 schreef Ra-z het volgende:
Dat is gewoon je stelling zo in het extreme stellen dat je eigen aanname juist is
Het vliegtuig gaat niet vooruit omdat de banden sneller draaien dan de band. Het vliegtuig gaat vooruit omdat de aandrijving via turbines gaat.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:41 schreef freiss het volgende:
[..]
Maar op het moment dat het vliegtuig vooruit gaat, draaien de wielen harder dan de band, dus dan voldoet de band niet meer.
Ik zeg ook niet dat het vliegtuig vooruit gaat omdat de banden sneller draaien dan de band: ik zeg dat als het vliegtuig vooruit gaat, normaal gesproken de banden sneller dan de grond draaien (anders gaat het vliegtuig namelijk niet vooruit) en dat zou niet moeten gebeuren.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:59 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Het vliegtuig gaat niet vooruit omdat de banden sneller draaien dan de band. Het vliegtuig gaat vooruit omdat de aandrijving via turbines gaat.
In jouw ogen zou een vliegtuig dus ook nooit kunnen opstijgen met wielen die stilstaan? En wat te denken van een watervliegtuig?
Maar de transportband gaat even snel als de wielen draaien he. Als de wielen dus niet draaien, dan blokkeert de transportband ook -> je vliegtuig trekt weg met blokkerende wielen en al je banden gaan lek.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:14 schreef freiss het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het vliegtuig vooruit gaat omdat de banden sneller draaien dan de band: ik zeg dat als het vliegtuig vooruit gaat, normaal gesproken de banden sneller dan de grond draaien (anders gaat het vliegtuig namelijk niet vooruit) en dat zou niet moeten gebeuren.
Over dat stilstaat van de banden heb je wel een goed punt: je kan inderdaad opstijgen door de banden vast te zetten (zodat de band stilstaat) en dan vol gas weg te trekken. Je gaat dan vooruit zonder dat de wielen harder gaan dan de band.
Hier ga je de mist in, het vliegtuig staat niet stil. De rest van je post kan dus sowieso een streep doorheen omdat het nergens op slaat.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik denk toch echt dat het vliegtuig NIET op zal stijgen. Waarom?
De loopband is zo ontworpen dat deze exact dezelfde snelheid heeft als de wielen. De loopband zorgt er dus voor dat het vliegtuig stil blijft staan (als het vooruit wil bewegen draaien de wielen immers harder dan de loopband, de loopband verhindert dit).
quote:Dit houdt dus in dat de rolweerstand (plus wellicht andere weerstanden, maar die zijn niet zo groot) op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht (anders zou het vliegtuig naar voren gaan en de transportband was zo ontworpen dat dit niet kon).[/quote] Aangezien de stuwkracht enorm groot is (of wordt, als de motoren nog aan het "opstarten" zijn) betekent dit dat de wielen en dus de transportband in enkele seconden op gigantische snelheden gaan draaien.
Je zou zeggen dat zo'n transportband in praktijk onmogelijk te maken is (daar ben ik het ook mee eens), maar er staat gegeven in de vraagstelling dat deze transportband er is. Ontwerp uit de toekomst, aliens, whatever: er bestaat een transportband die zo snel kan accelereren met een vliegtuig erop.
Wat gebeurt er dus? De wielen gaan zo gigantisch hard draaien dat ze het niet aankunnen; breken af / smelten / knappen en het vliegtuig stijgt niet op omdat de weerstand van de wielophanging die nu over de grond sleept te groot is (de transportband beweegt niet meer omdat er geen wielen meer zijn).
Het scenario bij mythbusters is anders dan omschreven, hier heeft de transportband de snelheid die de wielen zouden hebben als er geen transportband was! Misschien niet altijd, maar in ieder geval op het cruciale moment: de takeoff-snelheid. In de praktijk zullen de wielen dus 2x zo snel draaien als normaal (en dus 2x zo snel als de transportband): 1x takeoff-snelheid ten opzichte van de grond, en dan nog een keer die snelheid om dat de transportband zo snel beweegt.
Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).
Daar gaat het om, zo een lopende band bestaat niet, want door de aandrijving van het vliegtuig zal het ten alle tijden gewoon naar voren bewegen en dus draaien dan de wielen sneller dan de lopende band.quote:The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
De wielen krijgen inderdaad twee keer de snelheid van de persoon naast jou, en dus ook twee keer de snelheid van de band => tegenspraak met "The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.".quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:10 schreef Merkie het volgende:
Nog één keer de enige juiste waarheid.
Het vliegtuig zal gewoon opstijgen, de wielen zullen draaien twee maal de snelheid van het vliegtuig. De aandrijving geschiedt niet via de wielen.
Stel jezelf voor dat je op een lopende band op Schiphol staat op rolschaatsen, tegen de draairichting in. Naast jou loopt iemand die jou vooruit trekt, deze persoon heeft exact dezelfde snelheid als de rolband, maar dan in tegengestelde richting. Wat er nu gebeurt is dat jouw wielen twee keer de snelheid krijgen van de persoon naast jou en dat jij gewoon vooruit gaat met dezelfde snelheid als de persoon naast jij.
Ja, dat kan idd niet.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:15 schreef freiss het volgende:
[..]
De wielen krijgen inderdaad twee keer de snelheid van de persoon naast jou, en dus ook twee keer de snelheid van de band => tegenspraak met "The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.".
Ondanks dat ik de TS ben, moet ik toegeven dat in de stelling de combinatiequote:
Dat is idd het probleem van deze vraag, omdat de indruk wordt gewekt dat het vliegtuig stilstaat. De eigenlijk vraag is of het vliegtuig nog vooruit kan komen, wat evident is. Als je echter de vraag leest lijkt het als of er wordt gesteld dat het vliegtuig stil staat.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 07:04 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Daar zie je dat het vliegtuig gewoon beweegt.
Zolang een vliegtuig beweegt, ontstaat er lift, en stijgt hij op.
Maar als een transportband een vliegtuig dus op zijn plaats weet te houden, zou het vliegtuig niet opstijgen.
Dat hoeft niet, de wielen hoeven niet harder te draaien dan de lopende band. Dit omdat de aandrijving niet via de wielen gaat. Als je de band mee laat draaien in de voorwaartse richting van het toestel, dan zullen de wielen stil blijven staan, terwijl het toestel 'gewoon' naar voren beweegt.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:14 schreef vosss het volgende:
En dan klopt dus de stelling niet meer.
En in het geval dat het vliegtuig opstijgt klopt de stelling dus ook niet, want dan draaien de wielen harder dan de lopende band
Maar waarom dan niet gewoon antwoord op de vraag...?quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:20 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat is idd het probleem van deze vraag, omdat de indruk wordt gewekt dat het vliegtuig stilstaat. De eigenlijk vraag is of het vliegtuig nog vooruit kan komen, wat evident is. Als je echter de vraag leest lijkt het als of er wordt gesteld dat het vliegtuig stil staat.
Is vaak met dit soort 'slimme' vragen.
Dat is gewoon om een situatie te schetsen, het heeft dan ook niets met het effect op de gehele vraag te maken.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:28 schreef 32Red het volgende:
[..]
Maar waarom dan niet gewoon antwoord op de vraag...?
Ik geef toe dat de vraag een beetje vreemd is, en ik heb al aangegeven waarom en daar heeft niemand het over. De informatie in de vraag dat de transportband even lang en breed is als een normale runway is overbodige informatie in de originele vraag.
Waarschijnlijk omdat de vraag met opzet slecht is. Het doel is discussie te creëren tussen mensen die verschillende denkpatronen hebben, niet om de 'waarheid' te achterhalen, omdat die nogal simpel is. Gewoon een trollpost dusquote:Op woensdag 19 januari 2011 13:28 schreef 32Red het volgende:
[..]
Maar waarom dan niet gewoon antwoord op de vraag...?
Ik geef toe dat de vraag een beetje vreemd is, en ik heb al aangegeven waarom en daar heeft niemand het over. De informatie in de vraag dat de transportband even lang en breed is als een normale runway is overbodige informatie in de originele vraag.
Ok eindbaasquote:Op woensdag 19 januari 2011 13:35 schreef kingmob het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat de vraag met opzet slecht is. Het doel is discussie te creëren tussen mensen die verschillende denkpatronen hebben, niet om de 'waarheid' te achterhalen, omdat die nogal simpel is. Gewoon een trollpost dus
Het is een vliegtuig, de aandrijving zit niet op de wielen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:54 schreef SpecialK het volgende:
Hoe bereik je in godsnaam voldoende lift onder je vleugels om op te stijgen als je geen snelheid hebt tov de lucht om je heen.
Het maakt niet uit dat de aandrijving niet in de wielen zit. Als er geen hogere luchtdruk onder je vleugels is dan boven je vleugels is er ook geen opwaardse kracht. Dan kan je nog zo hard met een jet engine lucht naar achteren pompen wat je wil het duwt je alleen maar over die band heen (voorwaarts).quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:55 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het is een vliegtuig, de aandrijving zit niet op de wielen.
Maar dat creert dan toch airflow , en bij genoeg snelheid van deze airflow wordt er lift gecreerd. > vliegtuig stijgt opquote:Op woensdag 19 januari 2011 18:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het maakt niet uit dat de aandrijving niet in de wielen zit. Als er geen hogere luchtdruk onder je vleugels is dan boven je vleugels is er ook geen opwaardse kracht. Dan kan je nog zo hard met een jet engine lucht naar achteren pompen wat je wil het duwt je alleen maar over die band heen (voorwaards).
Het creeert alleen maar airflow rond je jet engine. Het meest op een stuk van de vleugel wat het minst geschikt is voor het creeren van lift (aangezien er een gigantische cilinder in de weg zit). De rest van je vleugel is in die situatie ongebruikt.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:01 schreef 32Red het volgende:
[..]
Maar dat creert dan toch airflow , en bij genoeg snelheid van deze airflow wordt er lift gecreerd. > vliegtuig stijgt op
Misschien zie ik het probleem niet (heb niet alle posts gelezen), maar waarom zou je geen airflow over je vleugels hebben? De motor zet zich af tegen de omgevingslucht wat ervoor zorgt dat het vliegtuig naar voren gaat, onafhankelijk van de ondergrond.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:54 schreef SpecialK het volgende:
Hoe bereik je in godsnaam voldoende lift onder je vleugels om op te stijgen als je geen snelheid hebt tov de lucht om je heen.
Het hele punt van het raadseltje in de OP is toch juist dat het vliegtuig stil blijft staan tov de lucht er omheen? Ik neem aan doordat de lopende band zo hard naar achteren draait dat de frictie in de wielen compenseert voor de voorwaartse thrust. Dat is wel een snoeihard draaiende lopendeband, trouwens.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:08 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Misschien zie ik het probleem niet (heb niet alle posts gelezen), maar waarom zou je geen airflow over je vleugels hebben? De motor zet zich af tegen de omgevingslucht wat ervoor zorgt dat het vliegtuig naar voren gaat, onafhankelijk van de ondergrond.
Een situatie waarbij het vliegtuig op een band stilstaat t.o.v. de grond is geen mogelijkheid. Zodra de motoren voorwaartse druk genereren, zal het vliegtuig naar voren bewegen en dus een luchtstroom over de vleugels genereren...
Nee. Het hele punt is dat er een bandje meedraait met de wielen, iets wat totaal niet relevant is voor de voortstuwing.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het hele punt van het raadseltje in de OP is toch juist dat het vliegtuig stil blijft staan tov de lucht er omheen?
Ah. Dan maakt het niet uit. Zolang dat vliegtuig zich vooruit beweegt is er lift. Je wielen draaien gewoon wat harder en je hebt iets meer frictie waar je voor moet compenseren maar dat is met meeste vliegtuigen makkelijk te doen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee. Het hele punt is dat er een bandje meedraait met de wielen, iets wat totaal niet relevant is voor de voortstuwing.
In een wrijvingsloze wereld zullen als de band beweegt, de wielen van het vliegtuig tegenovergesteld gaan draaien, waardoor het vliegtuig op zijn plek blijft. Zodra er "gas gegeven" wordt, zal het vliegtuig onherroepelijk naar voren gaan bewegen (t.o.v. de grond).quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het hele punt van het raadseltje in de OP is toch juist dat het vliegtuig stil blijft staan tov de lucht er omheen? Ik neem aan doordat de lopende band zo hard naar achteren draait dat de frictie in de wielen compenseert voor de voorwaartse thrust. Dat is wel een snoeihard draaiende lopendeband, trouwens.
Correct inderdaad..quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah. Dan maakt het niet uit. Zolang dat vliegtuig zich vooruit beweegt is er lift. Je wielen draaien gewoon wat harder en je hebt iets meer frictie waar je voor moet compenseren maar dat is met meeste vliegtuigen makkelijk te doen.
datquote:Op woensdag 19 januari 2011 20:28 schreef kingmob het volgende:
Godverdomme, het is allang compleet opgelost (inclusief waarom mensen fout reageren met neerbuigende lachsmileys enzo) en dan gaan ze gewoon door. Dan ben je wel een beetje een klapjosti hoor...
Ikzelf vat de vraagstelling dus op als in interpretatie 3 en snap ook wel hoe mensen er interpretatie 2 in zien:quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:04 schreef Thomass het volgende:
http://blog.xkcd.com/2008(...)e-goddamn-treadmill/
Opgelost, slotje
quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).
klopt, maar deel twee van het antwoord, is dat dit antwoord alleen in theorie op gaat, omdat een band nooit zo snel snel kan opstarten en draaien zonder problemen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef 32Red het volgende:
[..]
Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.
Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
ja en nee.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef 32Red het volgende:
[..]
Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.
Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
waarom?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 00:15 schreef Merkie het volgende:
Nee, theoretisch gezien is het ook onmogelijk dat de snelheid van de wielen gelijk is aan de snelheid van de transportband.
aerodynamica gestudeerd?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 07:29 schreef TagForce het volgende:
Het maakt niet uit of de lopende band zo snel gaat als de wielen draaien of zo snel als het vliegtuig, het vliegtuig stijgt op.
Wanneer de lopende band gaat draaien sleurt ie ook wat lucht mee, die lucht sleurt ook weer wat lucht mee, maar minder hard, etc.
Op de juiste snelheid zal de meegezogen lucht hard genoeg gaan om de vleugels van voldoende lift te voorzien dat het vliegtuig los komt van de band, en vanaf dat moment zal het vliegtuig weer gewoon accelereren alsof de band er niet is.
m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
beetje makkelijk he. klopt wel, maar te makkelijk.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 01:10 schreef Merkie het volgende:
Als je geen wrijvingskrachten in beschouwing neemt kan je alleen de wielsnelheid gelijk maken aan de lopende band als je het vliegtuig helemaal uitzet en gewoon laat rollen op de band. Dan zal idd het vliegtuig niet opstijgen.
Dit is onzin.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 07:29 schreef TagForce het volgende:
Het maakt niet uit of de lopende band zo snel gaat als de wielen draaien of zo snel als het vliegtuig, het vliegtuig stijgt op.
Wanneer de lopende band gaat draaien sleurt ie ook wat lucht mee, die lucht sleurt ook weer wat lucht mee, maar minder hard, etc.
Op de juiste snelheid zal de meegezogen lucht hard genoeg gaan om de vleugels van voldoende lift te voorzien dat het vliegtuig los komt van de band, en vanaf dat moment zal het vliegtuig weer gewoon accelereren alsof de band er niet is.
m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
haha... idioot als het is, deze klopt wel.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 07:29 schreef TagForce het volgende:
Het maakt niet uit of de lopende band zo snel gaat als de wielen draaien of zo snel als het vliegtuig, het vliegtuig stijgt op.
Wanneer de lopende band gaat draaien sleurt ie ook wat lucht mee, die lucht sleurt ook weer wat lucht mee, maar minder hard, etc.
Op de juiste snelheid zal de meegezogen lucht hard genoeg gaan om de vleugels van voldoende lift te voorzien dat het vliegtuig los komt van de band, en vanaf dat moment zal het vliegtuig weer gewoon accelereren alsof de band er niet is.
m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
nee er klopt geen reet van, zie hierboven.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 18:40 schreef Asphias het volgende:
[..]
haha... idioot als het is, deze klopt wel.
Dit is natuurlijk al volslagen onzin, maar ook al zou het vliegtuig heel even loskomen van de grond op deze manier, dan stort ie direct weer neer wegens het ontbreken van luchtstroming langs de vleugels.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 07:29 schreef TagForce het volgende:
m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
iets met opposite direction in de OPquote:Op zondag 23 januari 2011 14:24 schreef PeeJay1980 het volgende:
Waarom gaan de meesten er hier vanuit dat de wielen sneller moeten draaien dan de band om vooruit te kunnen komen?
Het vliegtuig kan zelfs vooruit komen als de wielen stilstaan, door de transportband in de voorwaartse richting mee te laten draaien met de snelheid van het toestel.
Ze moeten niet sneller draaien, maar ze gaan twee keer zo snel draaien als de transportband de snelheid van het vliegtuig in tegengestelde richting matcht.quote:Op zondag 23 januari 2011 14:24 schreef PeeJay1980 het volgende:
Waarom gaan de meesten er hier vanuit dat de wielen sneller moeten draaien dan de band om vooruit te kunnen komen?
Het vliegtuig kan zelfs vooruit komen als de wielen stilstaan, door de transportband in de voorwaartse richting mee te laten draaien met de snelheid van het toestel.
lees het topic nog even doorquote:Op zondag 23 januari 2011 14:57 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ze moeten niet sneller draaien, maar ze gaan twee keer zo snel draaien als de transportband de snelheid van het vliegtuig in tegengestelde richting matcht.
er zijn verschillende scenario's mogelijk, de vraagstelling is niet duidelijk.quote:
Mijn post is buiten de context van het topic ook nog relevant.quote:Op maandag 24 januari 2011 01:12 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
er zijn verschillende scenario's mogelijk, de vraagstelling is niet duidelijk.
echter het scenario waar Merkie het over heeft is gezien de vraagstelling de minst waarschijnlijke, en daarnaast zijn alle ins en outs van dat scenario al besproken.
neemt niet weg dat het wel in praktische zin het best uitvoerbare scenario is.
dat is nogal een claim!quote:Op maandag 24 januari 2011 01:15 schreef Merkie het volgende:
[..]
Mijn post is buiten de context van het topic ook nog relevant.
Als je die lopende band zo definieert dat het vliegtuig niet vooruit mag gaan zal hij nooit opstijgen, dat staat los van of de wielen of de turbines het vliegtuig aandrijven.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:59 schreef vosss het volgende:
[..]
Inderdaad, actie = -reactie.
Turbines duwen tegen de lucht, vliegtuig gaat in tegengestelde richting bewegen. Ongeacht of ie nou op een lopende band staat of niet. Die wielen draaien dan gewoon wat harder dan normaal.
Vliegtuig gaat gewoon vooruit op die lopende band en dus is er wel gewoon voldoende lift om normaal op te stijgen
Lees het topic eensquote:Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef GoodGawd het volgende:
Je moet het zo zien, we verwaarlozen alle wrijving:
Als jij op een lopende band (10m/s) staat met rolschaatsen en je houdt jezelf vast aan een touw aan de muur. Dan sta jij stil en bewegen de wielen van je rolschaatsen met 10m/s zonder enige wrijving.
Dus het kost geen energie om je vast te houden, je kan je dus moeiteloos vooruit trekken. Of de band nu 10m/s gaat of 1000m/s. Dat maakt niks uit.
Als we het touw dus als een motor zien die zichzelf vooruit zuigt dan hebben we bij deze bewezen dat het niet uit maakt hoe hard de lopende band gaat.
In het echt is er echter wel wrijving, in dit geval zal dat rolweerstand en luchtweerstand zijn. Luchtweerstand is er altijd bij een take off. Die laten we dus weer buiten beschouwing. Het enige verschil met een normale take off zal zijn dat er een extra rolweerstand is. Door toenemende snelheid van de banden.
Nu blijkt (daar ga ik geen bewijs voor leveren) dat de rolweerstand de stuwkracht van de motoren niet kan overtreffen. En daarom zal het vliegtuig gewoon opstijgen.
Ik studeer luchtvaart engineering dus neem dit nou maar van mij aan
Rolweerstand vliegtuig = wrijvingscoefficient * massa * g (9.80665)quote:Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef GoodGawd het volgende:
Nu blijkt (daar ga ik geen bewijs voor leveren) dat de rolweerstand de stuwkracht van de motoren niet kan overtreffen.
In project over de landing gear van een vliegtuig heb ik verschillende situaties berekend onder andere een RTO (Rejected take off). Zo nerd als ik ben heb ik mijn verslag uit de kast gepakt en even opgezocht wat voor een wrijvings coëfficiënt ik had. Uit de grafiek in het verslag en in de berekeningen is 0,9 de wrijvings coëfficiënt voor een 747.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:13 schreef Montov het volgende:
[..]
Rolweerstand vliegtuig = wrijvingscoefficient * massa * g (9.80665)
Voor een lege Boeing 747:
0.01 * 178756kg * g = 17530 (17.5 kN)
Voor een maximum gewicht:
0.01 * 396890kg * g = 38922 (38.9 kN)
Stuwkracht: 4 * 270 kN = 1080 kN.
Conclusie, zelfs met een maximaal beladen 747 is de stuwkracht 27 keer zo groot als rolweerstand.
Dan kan het sowieso welquote:Op maandag 24 januari 2011 19:10 schreef OVchipkaart het volgende:
Nou hij kan dus opstijgen maar als we de stelling iets anders zetten wat is dan het antwoord
Imagine a plane is sat on the beginning of a massive conveyor belt/travelator type arrangement, as wide and as long as a runway, and intends to take off. The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels of the plane at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
There is no wind.
Can the plane take off?
Dan kan het dus niet.
Als het vliegtuig een voorwaardse snelheid heeft moet die band sneller gaan draaien, waardoor de wielen weer sneller gaan draaien, waardoor de band weer sneller moet gaan draaien etc. De band zal dan tot in het oneindige versnellen en nooit de snelheid van de wielen kunnen matchen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 03:15 schreef 32Red het volgende:
The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
Wel want net kwam al naar voren dat het niet uit maakt of die band nou 1000m/s of 10m/s gaat. Wat je eerder zei kan wel dat je definieert dat hij niet vooruit kan. Dan moet hij zo hard gaan draaien ergens in de 10 tot de zoveelste dat de wrijving zo belachelijk groot wordt dat hij echt neit meer vooruit gaat.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:10 schreef OVchipkaart het volgende:
Nou hij kan dus opstijgen maar als we de stelling iets anders zetten wat is dan het antwoord
Imagine a plane is sat on the beginning of a massive conveyor belt/travelator type arrangement, as wide and as long as a runway, and intends to take off. The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels of the plane at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
There is no wind.
Can the plane take off?
Dan kan het dus niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |