abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 januari 2011 @ 03:15:19 #1
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91500878
Hier de "beroemde" discussie op www.airliners.net .


Sovietjet From Bulgaria, joined Mar 2003, 2096 posts, RR: 16
Posted Tue Nov 29 2005 12:30:34 your local time (5 years 1 month 2 weeks 6 days 10 hours ago) and read 32767 times:

hey guys there is a huge debate over at another forum concerning this question...

Imagine a plane is sat on the beginning of a massive conveyor belt/travelator type arrangement, as wide and as long as a runway, and intends to take off. The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
There is no wind.
Can the plane take off?

Just wanted to know what you guys thought about it. I say it's not taking off.


Ik heb zelf weinig tot zeer weinig verstand van natuurkunde en wiskunde, maar ik lees topics hier met veel intresse en plezier.
Ik dacht...laat ik zelf eens even iets loslaten hierzo, alhoewel ik de vraag letterlijk heb gekopieerd.

link vraag http://www.airliners.net/(...)ops/read.main/136068

Wie o wie laat zijn MagLite hierop schijnen ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 03:51:36 #3
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_91501025
Ik vind het eigenlijk opmerkelijker dat het al dan niet opstijgen nog een discussie is, natuurlijk gaat dat ding gewoon de lucht in, alleen een retard begrijpt dat niet :')
Ook geen sig dus
pi_91501051
Volgens mij kan het vliegtuig gewoon de lucht in.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2011 @ 04:06:19 #5
21636 Feestkabouter
pi_91501087
vraag is me niet duidelijk.
staat het vliegtuig op wielen, en draait de band daar onderdoor, zodat het vliegtuig dus niet van z'n plaats komt?
dan komt er geen wind langs de vleugels, en is er dus ook geen lift. dus niet omhoog.

staat het vliegtuig op wielen, en staan die wielen op de rem? (dus hetzelfde als wanneer het vliegtuig op de band ligt op z'n buik)?
dan komt er wind langs de vleugels, en is er dus (bij de juiste hoek) lift, en kan het vliegtuig dus omhoog (bij voldoende lift, dus bij voldoende snelheid).

2e is hetzelfde als een vliegtuigje met je hand de lucht in werpen.

edit: ik heb nu het filmpje gezien.
vliegtuig staat op wielen, maar beweegt zich wel gewoon voorwaarts.
dus wind langs de vleugels, dus lift, dus omhoog.
pi_91501115
Nee, maar het kan wel voor het tegenovergestelde doel worden gebruikt - remmen na de landing natuurlijk.

Ik had een paar maandjes geleden herhaaldelijk hieraan gedacht, en de conclusie is dat een landende vliegtuig (die het motor uitzet op het laatste moment nadat contact met de grond is gemaakt door de wielen), juist dit soort achterwaarts bewegende band kan gebruiken om tot stilstand te komen.

Het grootste tegenwerkende principe van stuwkracht wat in de weg staat bij de opstijging wordt hierbij weggehaald. :D

Het enige probleem is echter dat de band wel moet bewegen op een snelheid van 190 km/u zo ongeveer. ;) Wat vergt veel energie. :%
pi_91501123
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 04:14 schreef vergezocht het volgende:
Nee, maar het kan wel voor het tegenovergestelde doel worden gebruikt - remmen na de landing natuurlijk.

Ik had een paar maandjes geleden herhaaldelijk hieraan gedacht, en de conclusie is dat een landende vliegtuig (die het motor uitzet op het laatste moment nadat contact met de grond is gemaakt door de wielen), juist dit soort achterwaarts bewegende band kan gebruiken om tot stilstand te komen.

Het grootste tegenwerkende principe van stuwkracht wat in de weg staat bij de opstijging wordt hierbij weggehaald. :D

Het enige probleem is echter dat de band wel moet bewegen op een snelheid van 190 km/u zo ongeveer. ;) Wat vergt veel energie. :%
Mwa, dat vind ik een beetje vergezocht.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 04:18:07 #8
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91501130
Natuurlijk kan dat, sinds wanneer worden vliegtuigen via de wielen aangedreven? :')
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_91501131
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 04:16 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Mwa, dat vind ik een beetje vergezocht.
Maar het is wel waar. Ook luidde het op het begin van de vorige eeuw vergezocht dat men naar de maan zou gaan ;)
pi_91501134
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 04:18 schreef dr.dunno het volgende:
Natuurlijk kan dat, sinds wanneer worden vliegtuigen via de wielen aangedreven? :')
Maar ik stel voor dat we nu dit topic wenden naar een gewijzigde versie van de OP:

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 04:14 schreef vergezocht het volgende:
Nee, maar het kan wel voor het tegenovergestelde doel worden gebruikt - remmen na de landing natuurlijk.

Ik had een paar maandjes geleden herhaaldelijk hieraan gedacht, en de conclusie is dat een landende vliegtuig (die het motor uitzet op het laatste moment nadat contact met de grond is gemaakt door de wielen), juist dit soort achterwaarts bewegende band kan gebruiken om tot stilstand te komen.

Het grootste tegenwerkende principe van stuwkracht wat in de weg staat bij de opstijging wordt hierbij weggehaald. :D

Het enige probleem is echter dat de band wel moet bewegen op een snelheid van 190 km/u zo ongeveer. ;) Wat vergt veel energie. :%
  dinsdag 18 januari 2011 @ 04:25:12 #11
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91501142
Waarom wordt deze discussie nog gevoerd? De wielen zijn niet aangedreven en vormen dus geen enkele rol behalve het verminderen van frictie (metalen glijden niet zo lekker over asfalt). De aandrijving gebeurt via de turbines, als de wielen van belang zouden zijn voor de aandrijving van het vliegtuig zou het onmogelijk kunnen vliegen aangezien er geen asfalt op 10km hoogte ligt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 04:19 schreef vergezocht het volgende:

[..]

Maar ik stel voor dat we nu dit topic wenden naar een gewijzigde versie van de OP:

[..]

Slaat nergens op wat jij zegt, de enige "remkracht" is op deze manier de frictie in de lagers van de wielen etc. Alle krachten die overwonnen moeten worden om het wiel te laten draaien. Deze krachten zijn echter zo laag dat de invloed nihil is. Je kunt het een beetje zien aslof het vliegtuig op rolschaatsen rijdt.

Wel eens opgelet hoe een vliegtuig remt overigens? Door middel van die flappen die omhoog op de vleugels, niet door middel van een rem op de wielen aangezien dat niet mogelijk is ;) .
2000 light years from home
pi_91501183
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 04:25 schreef Merkie het volgende:
Waarom wordt deze discussie nog gevoerd? De wielen zijn niet aangedreven en vormen dus geen enkele rol behalve het verminderen van frictie (metalen glijden niet zo lekker over asfalt). De aandrijving gebeurt via de turbines, als de wielen van belang zouden zijn voor de aandrijving van het vliegtuig zou het onmogelijk kunnen vliegen aangezien er geen asfalt op 10km hoogte ligt.

[..]

Slaat nergens op wat jij zegt, de enige "remkracht" is op deze manier de frictie in de lagers van de wielen etc. Alle krachten die overwonnen moeten worden om het wiel te laten draaien. Deze krachten zijn echter zo laag dat de invloed nihil is. Je kunt het een beetje zien aslof het vliegtuig op rolschaatsen rijdt.

Wel eens opgelet hoe een vliegtuig remt overigens? Door middel van die flappen die omhoog op de vleugels, niet door middel van een rem op de wielen aangezien dat niet mogelijk is ;) .
Goede poging, maar volgens mij ben jij niet volledig thuis in een vliegtuig.

Alle vliegtuigen hebben remmen in de wielen. Bij de landing zijn ze absoluut noodzakelijk.

http://www.goeievraag.nl/vraag/vliegtuig-remmen-wielen.48663

http://nl.wikipedia.org/wiki/Landingsgestel

Die flappen waar je het over hebt in de vleugels, die worden niet altijd gebruikt. Wel hebben ze een minimaliserende effect op de snelheid van het voertuig, maar ze zijn iig niet de primaire vertrager.
Ik raad je aan een paar goeie Youtube filmpjes te bekijken.

Hier gebruikt een vliegtuig geen enkele flaps tijdens de landing:



Piloten vinden het natuurlijk niet leuk om zonder flaps te landen, en dat is ook niet standaard procedure, want de remafstand is natuurlijk vele maal groter ;), en het gaat ook een stukje minder vlot, maar het is wel degelijk mogelijk. Vandaar zie je het woord "emergency" ook in een paar van die filmpjes.

Tijdens het kijken van je filmpjes, laat het geluid volwaardig draaien, en je kan de remmende wielen wel degelijk horen (bij sommige filmpjes).

Of je kan natuurlijk wel een paar keer zelf gaan vliegen. Neem je camera mee, en veel plezier! ^O^
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2011 @ 05:39:15 #13
21636 Feestkabouter
pi_91501261
effe kijken of ik de nieuwe vraagstelling (landen op een lopende band) goed begrijp.......... nee is me nog niet helemaal duidelijk.
eerste vraag: draait de band met het vliegtuig mee? of tegen?

mee: dan kunnen (bij gelijke snelheid) de wielen van het vliegtuig dus helemaal stilstaan op de lopende band, en dan zal de lopende band het vliegtuig afremmen door langzamer te gaan draaien.
kan in theorie, maar dat principe met die schijfremmen en/of trommelremmen in die wielen werkt zo simpel en goed dat het hele gedoe met die band helemaal niet nodig is.

tegen: stel het vliegtuig landt met 100 km/uur. daarvoor heeft het 500 meter landingsbaan nodig. remenergie gaat naar de remblokken (we vergeten even de andere factoren).
stel nu er is een tegendraaiende band, 50 km/uur. banden moeten nu dezelfde energie overbrengen naar de remblokken, maar met een ander aantal omwentelingen/seconde. dat maakt niets uit.
maak de wielen kleiner, en je krijgt hetzelfde effect zonder lopende band als met de originele wielen met lopende band.
of andersom: met grotere wielen krijg je met lopende band hetzelfde effect als met de originele wielen zonder lopende band.

is er een optimaal aantal omwentelingen/seconde waarbij de remmen het beste werken?
goeie vraag!
antwoord: dan kun je dat optimum makkelijker bereiken door de afmeting van de remmen en de wielen goed op het vliegtuig af te stemmen, dan met zo'n lopende band.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 07:01:15 #14
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_91501475
quote:
The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
Dus het vliegtuig staat stil.

Dus er gaat geen wind over de vleugels.

Dus er is geen lift.

Dus het vliegtuig stijgt niet op.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 07:04:35 #15
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_91501499
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 03:44 schreef Nemephis het volgende:
kuch
Daar zie je dat het vliegtuig gewoon beweegt.

Zolang een vliegtuig beweegt, ontstaat er lift, en stijgt hij op.

Maar als een transportband een vliegtuig dus op zijn plaats weet te houden, zou het vliegtuig niet opstijgen.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 07:18:00 #16
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
  dinsdag 18 januari 2011 @ 08:20:53 #17
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91502175
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 05:39 schreef Feestkabouter het volgende:
effe kijken of ik de nieuwe vraagstelling (landen op een lopende band) goed begrijp.......... nee is me nog niet helemaal duidelijk.
eerste vraag: draait de band met het vliegtuig mee? of tegen?

mee: dan kunnen (bij gelijke snelheid) de wielen van het vliegtuig dus helemaal stilstaan op de lopende band, en dan zal de lopende band het vliegtuig afremmen door langzamer te gaan draaien.
kan in theorie, maar dat principe met die schijfremmen en/of trommelremmen in die wielen werkt zo simpel en goed dat het hele gedoe met die band helemaal niet nodig is.

tegen: stel het vliegtuig landt met 100 km/uur. daarvoor heeft het 500 meter landingsbaan nodig. remenergie gaat naar de remblokken (we vergeten even de andere factoren).
stel nu er is een tegendraaiende band, 50 km/uur. banden moeten nu dezelfde energie overbrengen naar de remblokken, maar met een ander aantal omwentelingen/seconde. dat maakt niets uit.
maak de wielen kleiner, en je krijgt hetzelfde effect zonder lopende band als met de originele wielen met lopende band.
of andersom: met grotere wielen krijg je met lopende band hetzelfde effect als met de originele wielen zonder lopende band.

is er een optimaal aantal omwentelingen/seconde waarbij de remmen het beste werken?
goeie vraag!
antwoord: dan kun je dat optimum makkelijker bereiken door de afmeting van de remmen en de wielen goed op het vliegtuig af te stemmen, dan met zo'n lopende band.
Het gaat om de take off, het opstijgen dus.

User Mandela499 kwam met dit antwoord

Mandala499 From Indonesia, joined Aug 2001, 5302 posts, RR: 66
Reply 756, posted Wed Sep 12 2007 20:09:14 your local time (3 years 4 months 1 week 18 hours ago) and read 26777 times:

Let's continue on the crazy subject...

Try and ski down a slope in a vacuum...
Will you reach terminal velocity? No air resistance, you'd probably burn your skis before you have that terminal velocity.

Imagine a hovercraft going upstream in a river... does the speed of the current affect it? NO... thrust is provided by the engine pushing the air back (and down the cushion of air in the skirt)... The limiting speed is the aerodynamic speed... (well, there has to be a speed where any contact due to ripples/waves hitting the skirt would overwhelm the integrity of the skirt... but this is not resistance).

So, back to the airplane... It's like the hovercraft.
No matter how fast the conveyor is moving, the aircraft applying take off thrust, WILL move forward, but with the condition set upon by the thread starter, it won't be long before the airplane starts to move backward, because, it would reach the tyre speed limit, the tyre bursts, and the rims starts making the ground contact, and then the rims disintegrates and you get the landing gear leg contacting the conveyor... The wheel in this case is like the skirt in the hovercraft, it has AERODYNAMIC drag (which is irrelevant in the case of the conveyor), and a PHYSICAL limit (max rotation speed, similar to the hovercraft skirt wave impact speed limit, or the skis burnout due to friction heat speed limit), and the actual ground contact resistance (prior to tyreburst) is INSIGNIFICANT.

If you have no tyre speed limit, you'd have wheel axle meltdown soon enough...

If you have invincible tyres and wheel axles, the airplane WILL TAKE OFF!

---

Ever tried to run on a treadmill, where the speed indicator is AIRSPEED? So what's the similarity with the jet on the conveyor?
1. Thrust = The pull of the rope (let's just say it's connected to the Energiya Rocket on rails, next to the conveyor).
2. Resistance = Air resistance AND ground resistance
3. Conveyor = the floor... and it moves in the same condition as the original post.
4. Standing Up = Equivalent to the aircraft still having the wheels!

If you're welded to the rope and the rope WILL NEVER brake, will you move forward at the same speed as the energiya? YES!

If you fall down (tyre burst) and the rope breaks (ie: resultant resistance > thrust), you'd stop and move backwards.

If you fall down and the rope doesn't break and you can hang on (ie: the tyreburst but thrust > resistance caused by no wheels on the conveyor), you still move forward.

---
Conclusion:
If you apply tyre speed limit = You will NOT take off
If you have invincible wheels and axle = you WILL take off!

Mandala499
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 08:33:57 #18
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_91502311
quote:
[..]

Goede poging, maar volgens mij ben jij niet volledig thuis in een vliegtuig.

Alle vliegtuigen hebben remmen in de wielen. Bij de landing zijn ze absoluut noodzakelijk.

http://www.goeievraag.nl/vraag/vliegtuig-remmen-wielen.48663

http://nl.wikipedia.org/wiki/Landingsgestel

Die flappen waar je het over hebt in de vleugels, die worden niet altijd gebruikt. Wel hebben ze een minimaliserende effect op de snelheid van het voertuig, maar ze zijn iig niet de primaire vertrager.
Ik raad je aan een paar goeie Youtube filmpjes te bekijken.

Hier gebruikt een vliegtuig geen enkele flaps tijdens de landing:



Piloten vinden het natuurlijk niet leuk om zonder flaps te landen, en dat is ook niet standaard procedure, want de remafstand is natuurlijk vele maal groter ;), en het gaat ook een stukje minder vlot, maar het is wel degelijk mogelijk. Vandaar zie je het woord "emergency" ook in een paar van die filmpjes.

Tijdens het kijken van je filmpjes, laat het geluid volwaardig draaien, en je kan de remmende wielen wel degelijk horen (bij sommige filmpjes).

Of je kan natuurlijk wel een paar keer zelf gaan vliegen. Neem je camera mee, en veel plezier! ^O^
Even een paar definities gelijk maar goed zetten:

die kleppen bovenop de vleugels heten "spoilers". Tijdens de vlucht worden ze gebruikt om snelheid te verminderen - maar ze kunnen dan nooit tot hun maximum worden uitgeklapt. Bij het landen ("weight on wheels" - er zit een schakelaar in de poten van het landingsgestel die controleert of het vliegtuig nog vliegt of op de grond is) kunnen de spoilers wel volledig worden uitgeklapt en dan werken ze om de lift van de vleugels te verstoren. Met andere woorden, als die dingen omhoog staan heeft de vleugel dezelfde vliegeigenschappen als, bijvoorbeeld, een baksteen.
Flaps maken het vleugeloppervlak groter waardoor het vliegtuig langzamer kan vliegen. Zitten aan de achterrand van de vleugel en schuiven naar achter en naar beneden. Bij veel vliegtuigen zitten ze ook aan de voorrand van de vleugel en heten dan slats of leading edge flaps.

Afremmen bij passagiersvliegtuigen gebeurt op de motor - dit heet thrust reverse: kleppen in de motorgondels klappen open zodat de luchtstroom niet naar achter maar naar voor geleid wordt. Dit is effectief tot ongeveer 80 knopen (150 km/h), daaronder worden gewone wielremmen gebruikt.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_91502316
Als snel antwoord zou ik zeggen dat de lift wordt veroorzaakt door het snelheidsverschil tussen de vleugels en de omringende lucht. De omringende lucht staat (op de grond) "stil" ten opzichte van het vliegtuig, als we de wind verwaarlozen. Zolang het vliegtuig op een band staat met vol vermogen, maar het vliegtuig staat stil doordat de band "tegen de bewegingsrichting van het vliegtuig draait", dan zal het niet opstijgen; het snelheidsverschil tussen de omringende lucht en de vleugels blijft 0.

Zal vanmiddag de verschillende antwoorden es lezen, leuke vraag :P
  dinsdag 18 januari 2011 @ 09:49:46 #20
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91503705
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 08:33 schreef DzjieDub het volgende:

[..]

Even een paar definities gelijk maar goed zetten:

die kleppen bovenop de vleugels heten "spoilers". Tijdens de vlucht worden ze gebruikt om snelheid te verminderen - maar ze kunnen dan nooit tot hun maximum worden uitgeklapt. Bij het landen ("weight on wheels" - er zit een schakelaar in de poten van het landingsgestel die controleert of het vliegtuig nog vliegt of op de grond is) kunnen de spoilers wel volledig worden uitgeklapt en dan werken ze om de lift van de vleugels te verstoren. Met andere woorden, als die dingen omhoog staan heeft de vleugel dezelfde vliegeigenschappen als, bijvoorbeeld, een baksteen.
Flaps maken het vleugeloppervlak groter waardoor het vliegtuig langzamer kan vliegen. Zitten aan de achterrand van de vleugel en schuiven naar achter en naar beneden. Bij veel vliegtuigen zitten ze ook aan de voorrand van de vleugel en heten dan slats of leading edge flaps.

Afremmen bij passagiersvliegtuigen gebeurt op de motor - dit heet thrust reverse: kleppen in de motorgondels klappen open zodat de luchtstroom niet naar achter maar naar voor geleid wordt. Dit is effectief tot ongeveer 80 knopen (150 km/h), daaronder worden gewone wielremmen gebruikt.
Ik wijk even af van de originele vraag.

Klopt het dat de A380 alleen thrust reverse heeft bij de 2 binnenste motoren ? Dit om gewicht te besparen en de thrust reverse en meer is "gewoon niet nodig" ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91503732
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 08:34 schreef Haushofer het volgende:
Als snel antwoord zou ik zeggen dat de lift wordt veroorzaakt door het snelheidsverschil tussen de vleugels en de omringende lucht. De omringende lucht staat (op de grond) "stil" ten opzichte van het vliegtuig, als we de wind verwaarlozen. Zolang het vliegtuig op een band staat met vol vermogen, maar het vliegtuig staat stil doordat de band "tegen de bewegingsrichting van het vliegtuig draait", dan zal het niet opstijgen; het snelheidsverschil tussen de omringende lucht en de vleugels blijft 0.

Zal vanmiddag de verschillende antwoorden es lezen, leuke vraag :P
Een vliegtuig wordt niet via de wielen aangedreven. Vliegtuig zal gewoon opstijgen omdat de turbines voor de voortstuwing zorgen.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_91503926
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 09:50 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Een vliegtuig wordt niet via de wielen aangedreven. Vliegtuig zal gewoon opstijgen omdat de turbines voor de voortstuwing zorgen.
Inderdaad, actie = -reactie.

Turbines duwen tegen de lucht, vliegtuig gaat in tegengestelde richting bewegen. Ongeacht of ie nou op een lopende band staat of niet. Die wielen draaien dan gewoon wat harder dan normaal.

Vliegtuig gaat gewoon vooruit op die lopende band en dus is er wel gewoon voldoende lift om normaal op te stijgen :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_91504009
En een lopende band kan je niet zo hard laten lopen dat het vliegtuig stil staat.

Of hetzelfde ook geldt met een watervliegtuig (dus zonder wielen) die tegen een keiharde stroom opwaarts wil opstijgen weet ik niet :') :P
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:03:14 #24
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91504025
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 09:59 schreef vosss het volgende:

[..]

Inderdaad, actie = -reactie.

Turbines duwen tegen de lucht, vliegtuig gaat in tegengestelde richting bewegen. Ongeacht of ie nou op een lopende band staat of niet. Die wielen draaien dan gewoon wat harder dan normaal.

Vliegtuig gaat gewoon vooruit op die lopende band en dus is er wel gewoon voldoende lift om normaal op te stijgen :)
Door het gewicht van het vliegtuig dat op de banden drukt bedoel je ? De "loopband" compenseert immers de omwentellingen van de banden.
Probleem is dat de banden denk ik niet een dergelijke omwentelsnelheid aan kunnen.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91504093
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:03 schreef 32Red het volgende:

[..]

Door het gewicht van het vliegtuig dat op de banden drukt bedoel je ? De "loopband" compenseert immers de omwentellingen van de banden.
Probleem is dat de banden denk ik niet een dergelijke omwentelsnelheid aan kunnen.
Het vliegtuig zet zich af tegen de lucht en zal ongeacht welke snelheid die lopende band heeft gewoon vooruit gaan bewegen. En dus lift creėren. Mits de banden de snelheid van de lopende band (+ de snelheid van hoe hard het vliegtuig naar voren gaat) aankunnen dan.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:16:05 #26
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91504332
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Het vliegtuig zet zich af tegen de lucht en zal ongeacht welke snelheid die lopende band heeft gewoon vooruit gaan bewegen. En dus lift creėren. Mits de banden de snelheid van de lopende band (+ de snelheid van hoe hard het vliegtuig naar voren gaat) aankunnen dan.
Maar het vliegtuig zet zich toch ook af tegen de grond, tegen de zwaartekracht en tegen zijn eigen gewicht dat op het de wielen drukt. Dus er is niet alleen maar luchtweerstand.

Ik denk dat het vliegtuig bij thrust wel degelijke wat vooruit komt, maar lang niet genoeg om op te kunnen stijgen. Dit omdat EN de banden het niet aan kunnen EN de motoren niet genoeg thrust kunnen genereren (uitgaande dat de loopband een oneindige snelheid kan behalen) om genoeg snelheid te maken om lift te creeren.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91504523
quote:
The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:43:18 #28
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91505128
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:23 schreef vosss het volgende:

[..]

Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk. :)
Ja. Alleen hangt het volgens mij wel af van de manier waarop die exact dezelfde snelheid als de banden berekend.
Ik blijf toch tobben met het gewicht. Het drukt het vliegtuig toch naar beneden, of althans het vliegtuig staat op het landingsgestel...

8)7

Ik denk dus ook dat het vliegtuig niet de lucht in gaat, maar wellicht wel wat naar voren beweegt.
Maar goed, ik heb niet de exacte kennis om mijn argument goed te onderbouwen. Misschien is er iemand die in Jip en Janneke taal er wat natuurkunde in kan slingeren en kan uitleggen wat er precies gaat gebeuren.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91505507
Zolang de wielen niet het landingsgestel worden gerukt, zal het toestel gewoon opstijgen.
Aangezien het een theoretische kwestie is, zullen zowel de wielen als de loopband geen problemen met de snelheid hebben.

Resultaat: een opstijgend vliegtuig :P
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:53:21 #30
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_91505512
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:23 schreef vosss het volgende:

[..]

Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk. :)
Alleen theoretisch gaat dat werken. De loopband gaat zo hard draaien dat de weerstand van de wielen zo hoog is dat deze precies de stuwkracht van de motoren opheft.
Die snelheid zal absurd hoog zijn (en misschien heb je de temperatuursverhoging in de lagers e.d. ook wel nodig zodat de boel uit gaat zetten en klemmen o.i.d.)
pi_91505622
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:53 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Alleen theoretisch gaat dat werken. De loopband gaat zo hard draaien dat de weerstand van de wielen zo hoog is dat deze precies de stuwkracht van de motoren opheft.
Die snelheid zal absurd hoog zijn (en misschien heb je de temperatuursverhoging in de lagers e.d. ook wel nodig zodat de boel uit gaat zetten en klemmen o.i.d.)
En de lagers in de loopband zullen geen problemen ondervinden met die snelheden? Die loopband gaat meer problemen met de optredende krachten hebben dan de wielen van het toestel.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 11:01:40 #32
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_91505796
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:56 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

En de lagers in de loopband zullen geen problemen ondervinden met die snelheden? Die loopband gaat meer problemen met de optredende krachten hebben dan de wielen van het toestel.
Het ontwerp van de loopband staat niet vast dus ik denk dat dat wel zo aan te passen is (wederom theoretisch) zodat het al deze krachten kan houden. Bijvoorbeeld door de diameter van de loopwielen zo te vergroten dat deze niet zoveel toeren hoeven te draaien.
pi_91506146
Wanneer de band beweegt met exact dezelfde snelheid als het vliegtuig zelf maar dan in de tegengestelde richting heb je geen lift aangezien zowel lucht als grondsnelheid cumulatief 0 zijn.

  dinsdag 18 januari 2011 @ 11:14:25 #34
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_91506243
Het vliegtuig heeft toch bepaalde aerodynamische tegendruk nodig om lift te creėren? Daarom kan een vliegtuig onder normale omstandigheden pas opstijgen bij een bepaalde snelheid; pas dan is er genoeg tegendruk door de aerodynamische weerstand waardoor je lift krijgt.
Die lopende band heeft er niets mee te maken omdat die geen kracht uitoefent op de vleugels, alleen op de wielen. Pas als je een enorme windturbine recht voor het vliegtuig zet en dan de motoren aanzet, krijg je lift, volgens mij.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_91506284
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:12 schreef Apekoek het volgende:
Wanneer de band beweegt met exact dezelfde snelheid als het vliegtuig zelf maar dan in de tegengestelde richting heb je geen lift aangezien zowel lucht als grondsnelheid cumulatief 0 zijn.

Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creėren :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 11:17:36 #36
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_91506360
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:15 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creėren :)
Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_91506374
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:15 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creėren :)
Ja dat is duidelijk te zien bij Mythbusters:


Maar dat wil zeggen dat het vliegtuig nooit stil kan staan op 1 en dezelfde plek wanneer het via zo'n loopband wil opstijgen. Conclusie een vliegtuig op een loopband is sowieso geen match. Aangezien de wiellen idd niet de gewenste weerstand/druk kunnen leveren.
pi_91506449
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:17 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.
En hoe sterk denk je dat turbines zijn? Als een 747 vol op de rem staat en vervolgens ook het gas opentrekt, dan worden de geblokkeerde wielen over de baan geduwd tot ze knappen van de slijtage.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_91506487
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:17 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.
Die snelheid bouwt hij toch wel op, de wrijving van de wielen zijn verwaarloosbaar.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 11:33:29 #40
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_91506943
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:20 schreef vosss het volgende:

[..]

Die snelheid bouwt hij toch wel op, de wrijving van de wielen zijn verwaarloosbaar.
Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2011 @ 11:41:14 #41
21636 Feestkabouter
pi_91507240
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 08:20 schreef 32Red het volgende:

[..]

Het gaat om de take off, het opstijgen dus.
in post #10 (vannacht om 4:19) heeft TS zelf de vraagstelling veranderd.
pi_91507328
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:33 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.
Daar ging het experiment wel van uit, maar in de praktijk is dat onmogelijk te bewerkstelligen :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 11:49:52 #43
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91507595
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:41 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

in post #10 (vannacht om 4:19) heeft TS zelf de vraagstelling veranderd.
? Nee, was geen TS. :)
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91509225
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:33 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.
Precies daar ging ik ook van uit. Maar dat is dus praktisch gezien nagenoeg onmogelijk, aangezien de wielen bijna geen invloed uitoefenen.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2011 @ 13:04:44 #45
21636 Feestkabouter
pi_91510586
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:49 schreef 32Red het volgende:

[..]

? Nee, was geen TS. :)
ik zie het nu, in al mijn slaperigheid verkeerd in mijn hoofd gehad.
excuus.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2011 @ 13:10:49 #46
21636 Feestkabouter
pi_91510783
maar dan nu aan jou (32Red, TS dus) de vraag nogmaals hoe je de vraag precies bedoelt?
bedoel je de vraag echt zodanig dat het vliegtuig geen voorwaartse beweging heeft terwijl de lopende band onder hem door raast?

3 mogelijkheden:
-weinig gas geven, zodat de voorwaartse kracht van de motor gelijk is aan de rolweerstand van de wielen op de lopende band.
-de lopende band zo hard laten draaien, dat de rolweerstand van de wielen op de lopende band zo groot wordt dat het gelijk is aan de voorwaartse kracht van de motor.
-vliegtuig vastzetten aan een touw zodat ie niet voorwaarts kan, en dan vol gas geven. dan maakt het niet uit wat de lopende band doet. en dan touw losmaken als het vliegtuig omhoog gaat (=nooit).

in alle gevallen geen voorwaartse snelheid, dus geen lift, dus niet omhoog.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2011 @ 13:16:08 #47
21636 Feestkabouter
pi_91510951
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:16 schreef 32Red het volgende:

[..]

Maar het vliegtuig zet zich toch ook af tegen de grond, tegen de zwaartekracht en tegen zijn eigen gewicht dat op het de wielen drukt. Dus er is niet alleen maar luchtweerstand.

Ik denk dat het vliegtuig bij thrust wel degelijke wat vooruit komt, maar lang niet genoeg om op te kunnen stijgen. Dit omdat EN de banden het niet aan kunnen EN de motoren niet genoeg thrust kunnen genereren (uitgaande dat de loopband een oneindige snelheid kan behalen) om genoeg snelheid te maken om lift te creeren.
je hebt gelijk: er is meer dan alleen de luchtweerstand.
er is immers ook de rolweerstand van de wielen.
maar neem dan van ons allemaal aan: de luchtweerstand is veel groter dan de rolweerstand van de wielen. en een vliegtuig heeft geen topsnelheid te halen om al los te kunnen komen van de grond.

vergroot je de rolweerstand van de wielen (dmv een lopende band), dan zal het vliegtuig dus een fractie meer vermogen moeten leveren om voldoende snelheid te bereiken om op te stijgen.

dus als je uitgaat van een vliegtuig dat met vol gas maar NET genoeg snelheid kan bereiken om omhoog te komen, dan zou je kunnen concluderen dat het vliegtuig NIET omhoog zal kunnen komen als je de weerstand net een klein beetje verhoogt (door een lopende band onder het vliegtuig te zetten waardoor de wielen sneller moeten draaien, wat een fractie meer weerstand oplevert).
pi_91512904
Iedereen stapt er hier wel zo leuk overheen dat de wielen niet zorgen voor de aansturing...
in de lucht klopt dat maar op de grond (uiteraard) niet. Verder lijkt het me dat een vliegtuig luchtweerstand nodig heeft om op te stijgen... en die krijg je weer door een vooruit gaangde beweging (of wind maar dat mocht niet volgens OP) Als de wielen geen invloed hebben op het opstarten... waarom dan die hele lange aanloop als een vliegtuig opstijgt?
pi_91514676
enkelen hebben het al gepost, maar de vraagstelling is zo gesteld dat deze verwarring oplevert.

een vliegtuig is namelijk geen "auto op wielen".

stel je hebt een auto, zet er vleugels aan, en gaat rijden, dan kan je makkelijk de band even snel laten gaan als de auto, en blijft de auto stil staan, en komt dus niet van de grond. dit kan wel met een auto, omdat de aandrijving volledig van de wielen komt.

helaas is er geen enkel vliegtuig wat puur door wielen wordt aangedreven, omdat je dan geen voorwaartse kracht meer uitoefent. sterker nog, een vliegtuig wordt helemaal niet door de wielen aangedreven.

en dus heb je een probleem met de vraagstelling. want:
"The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation."

dit is een onmogelijkheid in de vraagstelling. namelijk, zodra het vliegtuig voorwaarts begint te bewegen, laten we zeggen met 1 km/h, dan moet de band dus onmiddellijk met 1km/h gaan bewegen.

echter, en hier is de clue, het vliegtuig gaat nu niet "stilstaan". het enige effect wat je hebt, is dat de wielen nu met 2 km/h gaan draaien, en het vliegtuig nog steeds met 1 km/h voort beweegt. zie het voor je alsof je een speelgoedvliegtuigje vast houd op een lopende band. als je de band sneller laat bewegen, kost het nauwelijks meer kracht om het vliegtuigje op dezelfde plaats te houden, maar de wielen bewegen gewoon iets sneller.

maar nu draaien de wielen dus 2 km/h, en de band maar 1 km/h. dus moet de band onmiddellijk 2 km/h gaan draaien. stopt het vliegtuig nu? nope.. zelfs al laat je de band nu ineens 10 km/h draaien, dan gaan de wielen gewoon 11 km/h, en blijft je vliegtuig vooruit gaan.

dan moeten de wielen dus niet 10 maar 11 km/h gaan, waarna de wielen 12 km/h gaan ipv 11, en moet de band dus weer sneller. oftewel, eigenlijk moet je de band oneindig snel laten gaan, en dan nog gaan de wielen 1 km/h sneller.

er is vast wel een fysische limiet te vinden voor hoe snel de wielen kunnen gaan voordat de wrijving toch te groot wordt, en het vliegtuig "stil staat". maar deze limiet betekend waarschijnlijk dat je vliegtuigje voorover valt. of dat de wielen vanwege de hoge snelheid een klapband krijgen, of, als je nog sneller gaat, desintegreren vanwege de hitte.

maar een situatie waarbij het vliegtuig mooi stil blijft staan, terwijl de motor aan staat, en de enige tegenkracht een transportband is, is simpelweg fysisch onmogelijk.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:41:27 #50
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91514905
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 13:10 schreef Feestkabouter het volgende:
maar dan nu aan jou (32Red, TS dus) de vraag nogmaals hoe je de vraag precies bedoelt?
bedoel je de vraag echt zodanig dat het vliegtuig geen voorwaartse beweging heeft terwijl de lopende band onder hem door raast?

3 mogelijkheden:
-weinig gas geven, zodat de voorwaartse kracht van de motor gelijk is aan de rolweerstand van de wielen op de lopende band.
-de lopende band zo hard laten draaien, dat de rolweerstand van de wielen op de lopende band zo groot wordt dat het gelijk is aan de voorwaartse kracht van de motor.
-vliegtuig vastzetten aan een touw zodat ie niet voorwaarts kan, en dan vol gas geven. dan maakt het niet uit wat de lopende band doet. en dan touw losmaken als het vliegtuig omhoog gaat (=nooit).

in alle gevallen geen voorwaartse snelheid, dus geen lift, dus niet omhoog.
De originele vraag komt niet van mij af, ik post het gewoon hierzo.
Dus wat de originele vraagsteller precies bedoelt, dat weet ook niet.

Ik ga er van uit dat hij bedoelt dat een vliegtuig op een loopband staat, het vliegtuig begint aan zijn take off zoals in een normaal geval. Hij voert dus het motorvermogen op, de stuwkracht wordt groter.
In de originele vraag staat aangegeven dat de loopband zodanig is ingesteld dat hij de exacte snelheid van de banden aanneemt.

Gaat het vliegtuig opstijgen of niet ?

Ik denk van niet, omdat er dus idd geen airflow langs de vleugels is, dus geen lift. Maar...het is natuurlijk onmogelijk voor de loopband om de exacte snelheid van de banden aan te nemen omdat het vliegtuig met het volle gewicht op het landings gestel drukt en dat creert weerstand...
dus bij genoeg thrust gaat het vliegtuig toch vooruit, maar lang niet genoeg om op te stijgen (zal niet genoeg snelheid ontwikkelen voor genoeg airflow langs de vleugels > geen lift).

Ik weet het antwoord niet hoor, dit is alleen wat ik er van denk.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:44:27 #51
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91515069
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 13:16 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

je hebt gelijk: er is meer dan alleen de luchtweerstand.
er is immers ook de rolweerstand van de wielen.
maar neem dan van ons allemaal aan: de luchtweerstand is veel groter dan de rolweerstand van de wielen. en een vliegtuig heeft geen topsnelheid te halen om al los te kunnen komen van de grond.

vergroot je de rolweerstand van de wielen (dmv een lopende band), dan zal het vliegtuig dus een fractie meer vermogen moeten leveren om voldoende snelheid te bereiken om op te stijgen.

dus als je uitgaat van een vliegtuig dat met vol gas maar NET genoeg snelheid kan bereiken om omhoog te komen, dan zou je kunnen concluderen dat het vliegtuig NIET omhoog zal kunnen komen als je de weerstand net een klein beetje verhoogt (door een lopende band onder het vliegtuig te zetten waardoor de wielen sneller moeten draaien, wat een fractie meer weerstand oplevert).
Ik weet niet welke weerstand groter is, ik weet alleen dat er verschillende factoren zijn waardoor het vliegtuig NIET zal opstijgen in deze situatie.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:47:46 #52
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515221
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:44 schreef 32Red het volgende:

[..]

Ik weet niet welke weerstand groter is, ik weet alleen dat er verschillende factoren zijn waardoor het vliegtuig NIET zal opstijgen in deze situatie.
De wielsnelheid zal twee keer zo hoog worden als die van het vliegtuig, that's it. Vliegtuig stijgt gewoon op alsof er niks aan de hand is.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:48:03 #53
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91515237
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:00 schreef heegenees het volgende:
Iedereen stapt er hier wel zo leuk overheen dat de wielen niet zorgen voor de aansturing...
in de lucht klopt dat maar op de grond (uiteraard) niet. Verder lijkt het me dat een vliegtuig luchtweerstand nodig heeft om op te stijgen... en die krijg je weer door een vooruit gaangde beweging (of wind maar dat mocht niet volgens OP) Als de wielen geen invloed hebben op het opstarten... waarom dan die hele lange aanloop als een vliegtuig opstijgt?
Dat snap ik niet.
De wielen zijn toch gewoon een instrument omdat het vliegtuig op een of andere manier op de grond moet staan ? De wielen gaan uiteindelijk bewegen omdat de motoren van het vliegtuig stuwkracht leveren die het vliegtuig (inclusief wielen) vooruit duwt.

De wielen zorgen voor weerstand tov de grond, maar daar valt op geen enkele manier aan te ontkomen.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:50:37 #54
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515375
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:00 schreef heegenees het volgende:
Iedereen stapt er hier wel zo leuk overheen dat de wielen niet zorgen voor de aansturing...
in de lucht klopt dat maar op de grond (uiteraard) niet. Verder lijkt het me dat een vliegtuig luchtweerstand nodig heeft om op te stijgen... en die krijg je weer door een vooruit gaangde beweging (of wind maar dat mocht niet volgens OP) Als de wielen geen invloed hebben op het opstarten... waarom dan die hele lange aanloop als een vliegtuig opstijgt?
De turbines zorgen voor de aandrijving. Stel je voor dat jij op rolschaatsen aandoet en op een lopende band gaat staan die met een even grote snelheid in tegengestelde richting werkt. Stel nu voor dat iemand anders jou vooruit duwt. De snelheid van de band zal even groot als jouw eigen snelheid worden en jouw wielen zullen twee keer zo hard gaan draaien. De persoon die jou vooruit duwt heeft namelijk geen last van de band.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:51:22 #55
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91515410
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:36 schreef Asphias het volgende:
enkelen hebben het al gepost, maar de vraagstelling is zo gesteld dat deze verwarring oplevert.

een vliegtuig is namelijk geen "auto op wielen".

stel je hebt een auto, zet er vleugels aan, en gaat rijden, dan kan je makkelijk de band even snel laten gaan als de auto, en blijft de auto stil staan, en komt dus niet van de grond. dit kan wel met een auto, omdat de aandrijving volledig van de wielen komt.

helaas is er geen enkel vliegtuig wat puur door wielen wordt aangedreven, omdat je dan geen voorwaartse kracht meer uitoefent. sterker nog, een vliegtuig wordt helemaal niet door de wielen aangedreven.

en dus heb je een probleem met de vraagstelling. want:
"The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation."

dit is een onmogelijkheid in de vraagstelling. namelijk, zodra het vliegtuig voorwaarts begint te bewegen, laten we zeggen met 1 km/h, dan moet de band dus onmiddellijk met 1km/h gaan bewegen.

echter, en hier is de clue, het vliegtuig gaat nu niet "stilstaan". het enige effect wat je hebt, is dat de wielen nu met 2 km/h gaan draaien, en het vliegtuig nog steeds met 1 km/h voort beweegt. zie het voor je alsof je een speelgoedvliegtuigje vast houd op een lopende band. als je de band sneller laat bewegen, kost het nauwelijks meer kracht om het vliegtuigje op dezelfde plaats te houden, maar de wielen bewegen gewoon iets sneller.

maar nu draaien de wielen dus 2 km/h, en de band maar 1 km/h. dus moet de band onmiddellijk 2 km/h gaan draaien. stopt het vliegtuig nu? nope.. zelfs al laat je de band nu ineens 10 km/h draaien, dan gaan de wielen gewoon 11 km/h, en blijft je vliegtuig vooruit gaan.

dan moeten de wielen dus niet 10 maar 11 km/h gaan, waarna de wielen 12 km/h gaan ipv 11, en moet de band dus weer sneller. oftewel, eigenlijk moet je de band oneindig snel laten gaan, en dan nog gaan de wielen 1 km/h sneller.

er is vast wel een fysische limiet te vinden voor hoe snel de wielen kunnen gaan voordat de wrijving toch te groot wordt, en het vliegtuig "stil staat". maar deze limiet betekend waarschijnlijk dat je vliegtuigje voorover valt. of dat de wielen vanwege de hoge snelheid een klapband krijgen, of, als je nog sneller gaat, desintegreren vanwege de hitte.

maar een situatie waarbij het vliegtuig mooi stil blijft staan, terwijl de motor aan staat, en de enige tegenkracht een transportband is, is simpelweg fysisch onmogelijk.
Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.

Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91515439
Eigenlijk zou je een vliegtuig inderdaad verticaal moeten vast maken of vast moeten maken aan een stalen kabel. Dat is het experiment wat eigenlijk wordt bedoelt, en nee dan zal het vliegtuig geen lift krijgen.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:53:17 #57
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515504
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef 32Red het volgende:

[..]

Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.

Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:53:45 #58
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515533
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef Apekoek het volgende:
Eigenlijk zou je een vliegtuig inderdaad verticaal moeten vast maken of vast moeten maken aan een stalen kabel. Dat is het experiment wat eigenlijk wordt bedoelt, en nee dan zal het vliegtuig geen lift krijgen.
Eh, dat wordt er helemaal niet mee bedoeld :{ . Hoe kom je daarbij?
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:56:21 #59
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91515672
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:53 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.
Ik denk het niet. Het zal het hele ontwerp van de wielen beinvloeden. Een hogere temperatuur etc.
Dus in het geval van dezelfde wielen niet, aangepaste wielen misschien wel maar ongetwijfeld zal er dan door de toegenomen dikte een hogere take-off speed nodig zijn.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:57:42 #60
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515742
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:56 schreef 32Red het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Het zal het hele ontwerp van de wielen beinvloeden. Een hogere temperatuur etc.
Dus in het geval van dezelfde wielen niet, aangepaste wielen misschien wel maar ongetwijfeld zal er dan door de toegenomen dikte een hogere take-off speed nodig zijn.
Ik denk dat die wielen behoorlijk over-engineered zijn zodat ze in het geval van een noodsituatie niet de bottleneck te zijn. Je zal misschien na 1x met 2x de take-off speed opstijgen nieuwe banden moeten monteren, maar ik denk dat het wel zou gaan.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:05:40 #61
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91516172
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:57 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik denk dat die wielen behoorlijk over-engineered zijn zodat ze in het geval van een noodsituatie niet de bottleneck te zijn. Je zal misschien na 1x met 2x de take-off speed opstijgen nieuwe banden moeten monteren, maar ik denk dat het wel zou gaan.
Wellicht dat het wel lukt een aantal keer idd.

Maar er moet dan toch ook altijd nog meer stuwkracht worden geleverd dan normaal ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91516320
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:05 schreef 32Red het volgende:

[..]

Wellicht dat het wel lukt een aantal keer idd.

Maar er moet dan toch ook altijd nog meer stuwkracht worden geleverd dan normaal ?
Als de take-off speed 200 km/h is, terwijl de kruissnelheid bijna 1000km/h is, dan is dat geen enkel probleem natuurlijk.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_91516440
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 07:01 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Dus het vliegtuig staat stil.

Dus er gaat geen wind over de vleugels.

Dus er is geen lift.

Dus het vliegtuig stijgt niet op.
Zo lijkt het wel, maar in feite doen de wielen niets. Het vliegtuig wordt door propellers en/of turbines 'naar voren getrokken' en of daar wielen onder zitten die braaf meerollen of niet maakt voor het effect niet uit. Als je dit doet met een auto met vleugels klopt wat jij zei wel.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:14:04 #64
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91516616
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:08 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Als de take-off speed 200 km/h is, terwijl de kruissnelheid bijna 1000km/h is, dan is dat geen enkel probleem natuurlijk.
Dat heeft er niets mee te maken. Zowel voor de wielen niet als voor de motoren niet.

-Tijdens de take off is het motorvermogen hoger dan tijdens de cruise. (Dit om tal van redenen, minder luchtweerstand etc , anderen hier kunnen je dat veel beter uitleggen dan ik).
-De wielen bereiken nooit een snelheid van 1000km/h, die worden na de take-off ingeklapt. Dan rollen ze altijd nog even door maar de piloten gebruiken dan de rem om er voor te zorgen dat ze niet rollend het luik in gaan, maar dat staat hier los van.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91517282
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:14 schreef 32Red het volgende:

[..]

Dat heeft er niets mee te maken. Zowel voor de wielen niet als voor de motoren niet.

-Tijdens de take off is het motorvermogen hoger dan tijdens de cruise. (Dit om tal van redenen, minder luchtweerstand etc , anderen hier kunnen je dat veel beter uitleggen dan ik).
-De wielen bereiken nooit een snelheid van 1000km/h, die worden na de take-off ingeklapt. Dan rollen ze altijd nog even door maar de piloten gebruiken dan de rem om er voor te zorgen dat ze niet rollend het luik in gaan, maar dat staat hier los van.
Jij begon over extra vermogen dat de motoren moeten leveren. Daar hebben die turbines geen seconde moeite mee.
Dat jij mijn reactie met andere dingen in verband brengt, is niet mijn probleem.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:39:36 #66
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91517938
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:28 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Jij begon over extra vermogen dat de motoren moeten leveren. Daar hebben die turbines geen seconde moeite mee.
Dat jij mijn reactie met andere dingen in verband brengt, is niet mijn probleem.
Waarschijnlijk haal ik het een en ander door elkaar aan je reactie te merken.

Wat ik bedoel is dat wanneer het daadwerkelijk zo zou zijn dat het vliegtuig een snelheid moet zien te halen die 2 x de normale take off speed is, dan zullen de motoren alleen al gezien dat feit meer motorvermogen moeten leveren dan normaal om op te stijgen. Dat is dus al niet mogelijk, dit omdat een vliegtuig normaliter gezien niet met 50% van zijn max thrust zal opstijgen ( het zal misschien wel kunnen in geval dat het vliegtuig leeg is en er weinig kerosine aan boord is, de omgevingstemperatuur ideaal, de ideale luchtdichtheid etc), maar dat is niet normaal en daar gaan we ook niet van uit.
Als voorbeeld. Take-off, laten we zeggen 85% van de max thrust, Cruise, 70% van de max thrust.
Dus 170% is niet mogelijk met dezelfde motoren.

Nu de wielen van het landings gestel.
Die moeten een 2 x zo grote omwenteling aankunnen als normaal. Dat zal misschien een aantal keren goed gaan, maar de banden zullen veel eerder slijten dan normaal. (Als het al kan).
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91518349
Als je dan de vleugels van dat vliegtuig eraf worden gehaald dan stijgt hij ook gewoon op. Als de aandrijving ergens anders op het vliegtuig wordt gemonteerd.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:47:20 #68
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91518354
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:39 schreef 32Red het volgende:

[..]

Waarschijnlijk haal ik het een en ander door elkaar aan je reactie te merken.

Wat ik bedoel is dat wanneer het daadwerkelijk zo zou zijn dat het vliegtuig een snelheid moet zien te halen die 2 x de normale take off speed is, dan zullen de motoren alleen al gezien dat feit meer motorvermogen moeten leveren dan normaal om op te stijgen.
Wat? De take-off speed wordt niet twee keer zo hoog, de wielsnelheid wordt twee keer zo hoog.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:54:31 #69
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91518719
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:47 schreef Merkie het volgende:

[..]

Wat? De take-off speed wordt niet twee keer zo hoog, de wielsnelheid wordt twee keer zo hoog.
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:53 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.
Ok, maar de geleverde stuwkracht moet toch wel omhoog ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:55:23 #70
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91518765
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:47 schreef Albertson het volgende:
Als je dan de vleugels van dat vliegtuig eraf worden gehaald dan stijgt hij ook gewoon op. Als de aandrijving ergens anders op het vliegtuig wordt gemonteerd.
8)7 ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91518846
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:54 schreef 32Red het volgende:

[..]

Ok, maar de geleverde stuwkracht moet toch wel omhoog ?
Alleen voor de extra weerstand van de sneller draaiende wielen. Dat zal binnen een paar procenten liggen.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:02:19 #72
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91519145
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:56 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Alleen voor de extra weerstand van de sneller draaiende wielen. Dat zal binnen een paar procenten liggen.
Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.

Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.

Klopt dit ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91519246
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef 32Red het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.

Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.

Klopt dit ?
Bij Mythbusters steeg het toestel ook in de praktijk op ;)
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_91519314
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef 32Red het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.

Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.

Klopt dit ?
Aangezien een vliegtuig geen 100% motorvermogen nodig heeft om op te stijgen zal dit niet echt van invloed zijn.
pi_91519365
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:04 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Bij Mythbusters steeg het toestel ook in de praktijk op ;)
Ja maar daar was de kracht van het vliegtuig dermate groot dat deze toch naar voren ging. Je zou een test moeten hebben dat het vliegtuig op 1 en dezelfde positie blijft staan, maarja dat blijkt dus nagenoeg onmogelijk.
pi_91519418
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:06 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ja maar daar was de kracht van het vliegtuig dermate groot dat deze toch naar voren ging. Je zou een test moeten hebben dat het vliegtuig op 1 en dezelfde positie blijft staan, maarja dat blijkt dus nagenoeg onmogelijk.
dan bewijs je dat je rolweerstand kan overkomen :? dat wisten we al
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')