Maar het vliegtuig zet zich toch ook af tegen de grond, tegen de zwaartekracht en tegen zijn eigen gewicht dat op het de wielen drukt. Dus er is niet alleen maar luchtweerstand.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Het vliegtuig zet zich af tegen de lucht en zal ongeacht welke snelheid die lopende band heeft gewoon vooruit gaan bewegen. En dus lift creëren. Mits de banden de snelheid van de lopende band (+ de snelheid van hoe hard het vliegtuig naar voren gaat) aankunnen dan.
Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk.quote:The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
Ja. Alleen hangt het volgens mij wel af van de manier waarop die exact dezelfde snelheid als de banden berekend.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk.
Alleen theoretisch gaat dat werken. De loopband gaat zo hard draaien dat de weerstand van de wielen zo hoog is dat deze precies de stuwkracht van de motoren opheft.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar gaat het om. Dat is gewoon onmogelijk.
En de lagers in de loopband zullen geen problemen ondervinden met die snelheden? Die loopband gaat meer problemen met de optredende krachten hebben dan de wielen van het toestel.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:53 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Alleen theoretisch gaat dat werken. De loopband gaat zo hard draaien dat de weerstand van de wielen zo hoog is dat deze precies de stuwkracht van de motoren opheft.
Die snelheid zal absurd hoog zijn (en misschien heb je de temperatuursverhoging in de lagers e.d. ook wel nodig zodat de boel uit gaat zetten en klemmen o.i.d.)
Het ontwerp van de loopband staat niet vast dus ik denk dat dat wel zo aan te passen is (wederom theoretisch) zodat het al deze krachten kan houden. Bijvoorbeeld door de diameter van de loopwielen zo te vergroten dat deze niet zoveel toeren hoeven te draaien.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:56 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
En de lagers in de loopband zullen geen problemen ondervinden met die snelheden? Die loopband gaat meer problemen met de optredende krachten hebben dan de wielen van het toestel.
Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creërenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:12 schreef Apekoek het volgende:
Wanneer de band beweegt met exact dezelfde snelheid als het vliegtuig zelf maar dan in de tegengestelde richting heb je geen lift aangezien zowel lucht als grondsnelheid cumulatief 0 zijn.
Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:15 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creëren
Ja dat is duidelijk te zien bij Mythbusters:quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:15 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als een vliegtuig gewoon volle bak vermogen geeft dan zal ie gewoon vooruit bewegen op die loopband en dus wel de benodigde lift creëren
En hoe sterk denk je dat turbines zijn? Als een 747 vol op de rem staat en vervolgens ook het gas opentrekt, dan worden de geblokkeerde wielen over de baan geduwd tot ze knappen van de slijtage.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:17 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.
Die snelheid bouwt hij toch wel op, de wrijving van de wielen zijn verwaarloosbaar.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:17 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Afhankelijk van de snelheid die hij weet op te bouwen; lift krijg je pas bij voldoende luchtweerstand.
Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Die snelheid bouwt hij toch wel op, de wrijving van de wielen zijn verwaarloosbaar.
in post #10 (vannacht om 4:19) heeft TS zelf de vraagstelling veranderd.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 08:20 schreef 32Red het volgende:
[..]
Het gaat om de take off, het opstijgen dus.
Daar ging het experiment wel van uit, maar in de praktijk is dat onmogelijk te bewerkstelligenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:33 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.
? Nee, was geen TS.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:41 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
in post #10 (vannacht om 4:19) heeft TS zelf de vraagstelling veranderd.
Precies daar ging ik ook van uit. Maar dat is dus praktisch gezien nagenoeg onmogelijk, aangezien de wielen bijna geen invloed uitoefenen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:33 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Op die manier, inderdaad ja. Ik dacht dat het gedachtenexperiment uitging van de (theoretische) situatie dat het vliegtuig op dezelfde plek zou blijven staan.
je hebt gelijk: er is meer dan alleen de luchtweerstand.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:16 schreef 32Red het volgende:
[..]
Maar het vliegtuig zet zich toch ook af tegen de grond, tegen de zwaartekracht en tegen zijn eigen gewicht dat op het de wielen drukt. Dus er is niet alleen maar luchtweerstand.
Ik denk dat het vliegtuig bij thrust wel degelijke wat vooruit komt, maar lang niet genoeg om op te kunnen stijgen. Dit omdat EN de banden het niet aan kunnen EN de motoren niet genoeg thrust kunnen genereren (uitgaande dat de loopband een oneindige snelheid kan behalen) om genoeg snelheid te maken om lift te creeren.
De originele vraag komt niet van mij af, ik post het gewoon hierzo.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 13:10 schreef Feestkabouter het volgende:
maar dan nu aan jou (32Red, TS dus) de vraag nogmaals hoe je de vraag precies bedoelt?
bedoel je de vraag echt zodanig dat het vliegtuig geen voorwaartse beweging heeft terwijl de lopende band onder hem door raast?
3 mogelijkheden:
-weinig gas geven, zodat de voorwaartse kracht van de motor gelijk is aan de rolweerstand van de wielen op de lopende band.
-de lopende band zo hard laten draaien, dat de rolweerstand van de wielen op de lopende band zo groot wordt dat het gelijk is aan de voorwaartse kracht van de motor.
-vliegtuig vastzetten aan een touw zodat ie niet voorwaarts kan, en dan vol gas geven. dan maakt het niet uit wat de lopende band doet. en dan touw losmaken als het vliegtuig omhoog gaat (=nooit).
in alle gevallen geen voorwaartse snelheid, dus geen lift, dus niet omhoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |