abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:44:27 #51
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91515069
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 13:16 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

je hebt gelijk: er is meer dan alleen de luchtweerstand.
er is immers ook de rolweerstand van de wielen.
maar neem dan van ons allemaal aan: de luchtweerstand is veel groter dan de rolweerstand van de wielen. en een vliegtuig heeft geen topsnelheid te halen om al los te kunnen komen van de grond.

vergroot je de rolweerstand van de wielen (dmv een lopende band), dan zal het vliegtuig dus een fractie meer vermogen moeten leveren om voldoende snelheid te bereiken om op te stijgen.

dus als je uitgaat van een vliegtuig dat met vol gas maar NET genoeg snelheid kan bereiken om omhoog te komen, dan zou je kunnen concluderen dat het vliegtuig NIET omhoog zal kunnen komen als je de weerstand net een klein beetje verhoogt (door een lopende band onder het vliegtuig te zetten waardoor de wielen sneller moeten draaien, wat een fractie meer weerstand oplevert).
Ik weet niet welke weerstand groter is, ik weet alleen dat er verschillende factoren zijn waardoor het vliegtuig NIET zal opstijgen in deze situatie.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:47:46 #52
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515221
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:44 schreef 32Red het volgende:

[..]

Ik weet niet welke weerstand groter is, ik weet alleen dat er verschillende factoren zijn waardoor het vliegtuig NIET zal opstijgen in deze situatie.
De wielsnelheid zal twee keer zo hoog worden als die van het vliegtuig, that's it. Vliegtuig stijgt gewoon op alsof er niks aan de hand is.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:48:03 #53
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91515237
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:00 schreef heegenees het volgende:
Iedereen stapt er hier wel zo leuk overheen dat de wielen niet zorgen voor de aansturing...
in de lucht klopt dat maar op de grond (uiteraard) niet. Verder lijkt het me dat een vliegtuig luchtweerstand nodig heeft om op te stijgen... en die krijg je weer door een vooruit gaangde beweging (of wind maar dat mocht niet volgens OP) Als de wielen geen invloed hebben op het opstarten... waarom dan die hele lange aanloop als een vliegtuig opstijgt?
Dat snap ik niet.
De wielen zijn toch gewoon een instrument omdat het vliegtuig op een of andere manier op de grond moet staan ? De wielen gaan uiteindelijk bewegen omdat de motoren van het vliegtuig stuwkracht leveren die het vliegtuig (inclusief wielen) vooruit duwt.

De wielen zorgen voor weerstand tov de grond, maar daar valt op geen enkele manier aan te ontkomen.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:50:37 #54
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515375
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:00 schreef heegenees het volgende:
Iedereen stapt er hier wel zo leuk overheen dat de wielen niet zorgen voor de aansturing...
in de lucht klopt dat maar op de grond (uiteraard) niet. Verder lijkt het me dat een vliegtuig luchtweerstand nodig heeft om op te stijgen... en die krijg je weer door een vooruit gaangde beweging (of wind maar dat mocht niet volgens OP) Als de wielen geen invloed hebben op het opstarten... waarom dan die hele lange aanloop als een vliegtuig opstijgt?
De turbines zorgen voor de aandrijving. Stel je voor dat jij op rolschaatsen aandoet en op een lopende band gaat staan die met een even grote snelheid in tegengestelde richting werkt. Stel nu voor dat iemand anders jou vooruit duwt. De snelheid van de band zal even groot als jouw eigen snelheid worden en jouw wielen zullen twee keer zo hard gaan draaien. De persoon die jou vooruit duwt heeft namelijk geen last van de band.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:51:22 #55
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91515410
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:36 schreef Asphias het volgende:
enkelen hebben het al gepost, maar de vraagstelling is zo gesteld dat deze verwarring oplevert.

een vliegtuig is namelijk geen "auto op wielen".

stel je hebt een auto, zet er vleugels aan, en gaat rijden, dan kan je makkelijk de band even snel laten gaan als de auto, en blijft de auto stil staan, en komt dus niet van de grond. dit kan wel met een auto, omdat de aandrijving volledig van de wielen komt.

helaas is er geen enkel vliegtuig wat puur door wielen wordt aangedreven, omdat je dan geen voorwaartse kracht meer uitoefent. sterker nog, een vliegtuig wordt helemaal niet door de wielen aangedreven.

en dus heb je een probleem met de vraagstelling. want:
"The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation."

dit is een onmogelijkheid in de vraagstelling. namelijk, zodra het vliegtuig voorwaarts begint te bewegen, laten we zeggen met 1 km/h, dan moet de band dus onmiddellijk met 1km/h gaan bewegen.

echter, en hier is de clue, het vliegtuig gaat nu niet "stilstaan". het enige effect wat je hebt, is dat de wielen nu met 2 km/h gaan draaien, en het vliegtuig nog steeds met 1 km/h voort beweegt. zie het voor je alsof je een speelgoedvliegtuigje vast houd op een lopende band. als je de band sneller laat bewegen, kost het nauwelijks meer kracht om het vliegtuigje op dezelfde plaats te houden, maar de wielen bewegen gewoon iets sneller.

maar nu draaien de wielen dus 2 km/h, en de band maar 1 km/h. dus moet de band onmiddellijk 2 km/h gaan draaien. stopt het vliegtuig nu? nope.. zelfs al laat je de band nu ineens 10 km/h draaien, dan gaan de wielen gewoon 11 km/h, en blijft je vliegtuig vooruit gaan.

dan moeten de wielen dus niet 10 maar 11 km/h gaan, waarna de wielen 12 km/h gaan ipv 11, en moet de band dus weer sneller. oftewel, eigenlijk moet je de band oneindig snel laten gaan, en dan nog gaan de wielen 1 km/h sneller.

er is vast wel een fysische limiet te vinden voor hoe snel de wielen kunnen gaan voordat de wrijving toch te groot wordt, en het vliegtuig "stil staat". maar deze limiet betekend waarschijnlijk dat je vliegtuigje voorover valt. of dat de wielen vanwege de hoge snelheid een klapband krijgen, of, als je nog sneller gaat, desintegreren vanwege de hitte.

maar een situatie waarbij het vliegtuig mooi stil blijft staan, terwijl de motor aan staat, en de enige tegenkracht een transportband is, is simpelweg fysisch onmogelijk.
Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.

Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91515439
Eigenlijk zou je een vliegtuig inderdaad verticaal moeten vast maken of vast moeten maken aan een stalen kabel. Dat is het experiment wat eigenlijk wordt bedoelt, en nee dan zal het vliegtuig geen lift krijgen.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:53:17 #57
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515504
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef 32Red het volgende:

[..]

Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.

Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:53:45 #58
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515533
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef Apekoek het volgende:
Eigenlijk zou je een vliegtuig inderdaad verticaal moeten vast maken of vast moeten maken aan een stalen kabel. Dat is het experiment wat eigenlijk wordt bedoelt, en nee dan zal het vliegtuig geen lift krijgen.
Eh, dat wordt er helemaal niet mee bedoeld :{ . Hoe kom je daarbij?
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:56:21 #59
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91515672
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:53 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.
Ik denk het niet. Het zal het hele ontwerp van de wielen beinvloeden. Een hogere temperatuur etc.
Dus in het geval van dezelfde wielen niet, aangepaste wielen misschien wel maar ongetwijfeld zal er dan door de toegenomen dikte een hogere take-off speed nodig zijn.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:57:42 #60
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91515742
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:56 schreef 32Red het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Het zal het hele ontwerp van de wielen beinvloeden. Een hogere temperatuur etc.
Dus in het geval van dezelfde wielen niet, aangepaste wielen misschien wel maar ongetwijfeld zal er dan door de toegenomen dikte een hogere take-off speed nodig zijn.
Ik denk dat die wielen behoorlijk over-engineered zijn zodat ze in het geval van een noodsituatie niet de bottleneck te zijn. Je zal misschien na 1x met 2x de take-off speed opstijgen nieuwe banden moeten monteren, maar ik denk dat het wel zou gaan.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:05:40 #61
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91516172
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:57 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik denk dat die wielen behoorlijk over-engineered zijn zodat ze in het geval van een noodsituatie niet de bottleneck te zijn. Je zal misschien na 1x met 2x de take-off speed opstijgen nieuwe banden moeten monteren, maar ik denk dat het wel zou gaan.
Wellicht dat het wel lukt een aantal keer idd.

Maar er moet dan toch ook altijd nog meer stuwkracht worden geleverd dan normaal ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91516320
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:05 schreef 32Red het volgende:

[..]

Wellicht dat het wel lukt een aantal keer idd.

Maar er moet dan toch ook altijd nog meer stuwkracht worden geleverd dan normaal ?
Als de take-off speed 200 km/h is, terwijl de kruissnelheid bijna 1000km/h is, dan is dat geen enkel probleem natuurlijk.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_91516440
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 07:01 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Dus het vliegtuig staat stil.

Dus er gaat geen wind over de vleugels.

Dus er is geen lift.

Dus het vliegtuig stijgt niet op.
Zo lijkt het wel, maar in feite doen de wielen niets. Het vliegtuig wordt door propellers en/of turbines 'naar voren getrokken' en of daar wielen onder zitten die braaf meerollen of niet maakt voor het effect niet uit. Als je dit doet met een auto met vleugels klopt wat jij zei wel.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:14:04 #64
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91516616
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:08 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Als de take-off speed 200 km/h is, terwijl de kruissnelheid bijna 1000km/h is, dan is dat geen enkel probleem natuurlijk.
Dat heeft er niets mee te maken. Zowel voor de wielen niet als voor de motoren niet.

-Tijdens de take off is het motorvermogen hoger dan tijdens de cruise. (Dit om tal van redenen, minder luchtweerstand etc , anderen hier kunnen je dat veel beter uitleggen dan ik).
-De wielen bereiken nooit een snelheid van 1000km/h, die worden na de take-off ingeklapt. Dan rollen ze altijd nog even door maar de piloten gebruiken dan de rem om er voor te zorgen dat ze niet rollend het luik in gaan, maar dat staat hier los van.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91517282
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:14 schreef 32Red het volgende:

[..]

Dat heeft er niets mee te maken. Zowel voor de wielen niet als voor de motoren niet.

-Tijdens de take off is het motorvermogen hoger dan tijdens de cruise. (Dit om tal van redenen, minder luchtweerstand etc , anderen hier kunnen je dat veel beter uitleggen dan ik).
-De wielen bereiken nooit een snelheid van 1000km/h, die worden na de take-off ingeklapt. Dan rollen ze altijd nog even door maar de piloten gebruiken dan de rem om er voor te zorgen dat ze niet rollend het luik in gaan, maar dat staat hier los van.
Jij begon over extra vermogen dat de motoren moeten leveren. Daar hebben die turbines geen seconde moeite mee.
Dat jij mijn reactie met andere dingen in verband brengt, is niet mijn probleem.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:39:36 #66
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91517938
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:28 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Jij begon over extra vermogen dat de motoren moeten leveren. Daar hebben die turbines geen seconde moeite mee.
Dat jij mijn reactie met andere dingen in verband brengt, is niet mijn probleem.
Waarschijnlijk haal ik het een en ander door elkaar aan je reactie te merken.

Wat ik bedoel is dat wanneer het daadwerkelijk zo zou zijn dat het vliegtuig een snelheid moet zien te halen die 2 x de normale take off speed is, dan zullen de motoren alleen al gezien dat feit meer motorvermogen moeten leveren dan normaal om op te stijgen. Dat is dus al niet mogelijk, dit omdat een vliegtuig normaliter gezien niet met 50% van zijn max thrust zal opstijgen ( het zal misschien wel kunnen in geval dat het vliegtuig leeg is en er weinig kerosine aan boord is, de omgevingstemperatuur ideaal, de ideale luchtdichtheid etc), maar dat is niet normaal en daar gaan we ook niet van uit.
Als voorbeeld. Take-off, laten we zeggen 85% van de max thrust, Cruise, 70% van de max thrust.
Dus 170% is niet mogelijk met dezelfde motoren.

Nu de wielen van het landings gestel.
Die moeten een 2 x zo grote omwenteling aankunnen als normaal. Dat zal misschien een aantal keren goed gaan, maar de banden zullen veel eerder slijten dan normaal. (Als het al kan).
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91518349
Als je dan de vleugels van dat vliegtuig eraf worden gehaald dan stijgt hij ook gewoon op. Als de aandrijving ergens anders op het vliegtuig wordt gemonteerd.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:47:20 #68
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91518354
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:39 schreef 32Red het volgende:

[..]

Waarschijnlijk haal ik het een en ander door elkaar aan je reactie te merken.

Wat ik bedoel is dat wanneer het daadwerkelijk zo zou zijn dat het vliegtuig een snelheid moet zien te halen die 2 x de normale take off speed is, dan zullen de motoren alleen al gezien dat feit meer motorvermogen moeten leveren dan normaal om op te stijgen.
Wat? De take-off speed wordt niet twee keer zo hoog, de wielsnelheid wordt twee keer zo hoog.
2000 light years from home
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:54:31 #69
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91518719
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:47 schreef Merkie het volgende:

[..]

Wat? De take-off speed wordt niet twee keer zo hoog, de wielsnelheid wordt twee keer zo hoog.
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:53 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je leest het verkeerd om. De wielen zullen heus wel 2x de take-off speed aankunnen.
Ok, maar de geleverde stuwkracht moet toch wel omhoog ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:55:23 #70
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91518765
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:47 schreef Albertson het volgende:
Als je dan de vleugels van dat vliegtuig eraf worden gehaald dan stijgt hij ook gewoon op. Als de aandrijving ergens anders op het vliegtuig wordt gemonteerd.
8)7 ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91518846
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:54 schreef 32Red het volgende:

[..]

Ok, maar de geleverde stuwkracht moet toch wel omhoog ?
Alleen voor de extra weerstand van de sneller draaiende wielen. Dat zal binnen een paar procenten liggen.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:02:19 #72
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91519145
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:56 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Alleen voor de extra weerstand van de sneller draaiende wielen. Dat zal binnen een paar procenten liggen.
Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.

Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.

Klopt dit ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91519246
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef 32Red het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.

Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.

Klopt dit ?
Bij Mythbusters steeg het toestel ook in de praktijk op ;)
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_91519314
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef 32Red het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, heb ik niet genoeg kennis van.

Maw. In theorie zal het vliegtuig opstijgen, in de praktijk niet omdat de banden de verhoogde weerstand en omwentellingen niet aankunnen.

Klopt dit ?
Aangezien een vliegtuig geen 100% motorvermogen nodig heeft om op te stijgen zal dit niet echt van invloed zijn.
pi_91519365
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:04 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Bij Mythbusters steeg het toestel ook in de praktijk op ;)
Ja maar daar was de kracht van het vliegtuig dermate groot dat deze toch naar voren ging. Je zou een test moeten hebben dat het vliegtuig op 1 en dezelfde positie blijft staan, maarja dat blijkt dus nagenoeg onmogelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')