quote:Op woensdag 19 januari 2011 01:25 schreef dr.dunno het volgende:
TS wil het gewoon niet snappen of zit gewoon te trollen.
Voor alle andere twijfelaars: het vliegtuig stijgt gewoon op, al dat gelul over max thrust, remmen op de wielen, al dan niet windstil zijn etc. is totaal niet relevant. Het extra benodigde vermogen is minimaal, te weten (voornamelijk) de extra rolweerstand op de wielen, hetgeen je aan de throttle nauwelijks opmerkt. Als je dit niet zelf snapt, heeft het ook geen zin om het uit te leggen, klaarblijkelijk ben je daar dan niet toe geoutilleerd (lees: IQ >100).
Wanneer jij het GOED zou uitleggen ipv ff hier langskomen om je "wijze" opmerking te maken, dan zou je ook nuttig kunnen zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
Dit is net zo'n topic als die van het 3 deuren probleem en 2xde helft, vol et trollen die doen alsof ze het niet begrijpen en alles expres verkeerd intepreteren zodat mensen het voor de 80duizendste keer gaan uitleggen.
Je laat ook bijna alleen maar zien waar het NIET mee te maken heeft.quote:Op woensdag 19 januari 2011 01:25 schreef dr.dunno het volgende:
TS wil het gewoon niet snappen of zit gewoon te trollen.
Voor alle andere twijfelaars: het vliegtuig stijgt gewoon op, al dat gelul over max thrust, remmen op de wielen, al dan niet windstil zijn etc. is totaal niet relevant. Het extra benodigde vermogen is minimaal, te weten (voornamelijk) de extra rolweerstand op de wielen, hetgeen je aan de throttle nauwelijks opmerkt. Als je dit niet zelf snapt, heeft het ook geen zin om het uit te leggen, klaarblijkelijk ben je daar dan niet toe geoutilleerd (lees: IQ >100).
Trol lekker verder johquote:Op woensdag 19 januari 2011 02:14 schreef 32Red het volgende:
[..]
Wanneer jij het GOED zou uitleggen ipv ff hier langskomen om je "wijze" opmerking te maken, dan zou je ook nuttig kunnen zijn.
Ook weer zo een constructieve bijdrage aan het topic. Bedankt !quote:
Nee jij dan.quote:Op woensdag 19 januari 2011 03:30 schreef 32Red het volgende:
[..]
Ook weer zo een constructieve bijdrage aan het topic. Bedankt !
De voortstuwing komt niet uit de wielen. Het enige wat overwonnen moet worden is de extra wrijvingskracht van de wielen. Aangezien de wrijvingskracht van wielen niet 2x zoveel wordt bij een verdubbeling van de snelheid. Daar vind je hier berekeningen voor .quote:Op woensdag 19 januari 2011 02:28 schreef 32Red het volgende:
[..]
Je laat ook bijna alleen maar zien waar het NIET mee te maken heeft.
Ipv dat je met een heldere, duidelijk te visualiseren voorbeeld komt, b.v. ipv wielen heeft het vliegtuig ski`s...het stijgt dus op, nee, je komt even een paar IQ beweringen doen.
Je doet een hele hoop beweringen zonder dat je berekeningen laat zien.
Maar goed, als dit topic je niet bevalt. Wees een echte toegevoegde waarde en blijf vooral weg.
Ja, heel duidelijk en mooi. Bedankt.quote:Op woensdag 19 januari 2011 08:10 schreef Polonium210 het volgende:
De enige krachten die relevant zijn, aan het begin, zijn de rolweerstand van de wielen en de thrust van de motoren.
Deze twee krachten werken langs, nagenoeg, dezelfde lijn, maar in tegenovergestelde richting. Dus dan is het de vraag of rolweerstand ooit dusdanig groot worden dat het vliegtuig de take-off snelheid niet zal halen. (Op dat moment werken in de horizontale richting de krachten rolweerstand, luchtweerstand en thrust).
De rolweerstand neemt niet of nauwelijks toe met een verhoging van de snelheid en heeft dus een vaste waarde. Deze is dus ongeveer even hoog als normaal gesproken, dus is er geen belemmering waardoor het vliegtuig niet op zou kunnen stijgen.
Zo goed, 32Red?
Dit dacht ik in eerste instantie ook. Puur om het feit dat de band zodanig is ontworpen dat het exact dezelfde snelheid aanneemt als de banden.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik denk toch echt dat het vliegtuig NIET op zal stijgen. Waarom?
De loopband is zo ontworpen dat deze exact dezelfde snelheid heeft als de wielen. De loopband zorgt er dus voor dat het vliegtuig stil blijft staan (als het vooruit wil bewegen draaien de wielen immers harder dan de loopband, de loopband verhindert dit).
Dit houdt dus in dat de rolweerstand (plus wellicht andere weerstanden, maar die zijn niet zo groot) op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht (anders zou het vliegtuig naar voren gaan en de transportband was zo ontworpen dat dit niet kon). Aangezien de stuwkracht enorm groot is (of wordt, als de motoren nog aan het "opstarten" zijn) betekent dit dat de wielen en dus de transportband in enkele seconden op gigantische snelheden gaan draaien.
Je zou zeggen dat zo'n transportband in praktijk onmogelijk te maken is (daar ben ik het ook mee eens), maar er staat gegeven in de vraagstelling dat deze transportband er is. Ontwerp uit de toekomst, aliens, whatever: er bestaat een transportband die zo snel kan accelereren met een vliegtuig erop.
Wat gebeurt er dus? De wielen gaan zo gigantisch hard draaien dat ze het niet aankunnen; breken af / smelten / knappen en het vliegtuig stijgt niet op omdat de weerstand van de wielophanging die nu over de grond sleept te groot is (de transportband beweegt niet meer omdat er geen wielen meer zijn).
Het scenario bij mythbusters is anders dan omschreven, hier heeft de transportband de snelheid die de wielen zouden hebben als er geen transportband was! Misschien niet altijd, maar in ieder geval op het cruciale moment: de takeoff-snelheid. In de praktijk zullen de wielen dus 2x zo snel draaien als normaal (en dus 2x zo snel als de transportband): 1x takeoff-snelheid ten opzichte van de grond, en dan nog een keer die snelheid om dat de transportband zo snel beweegt.
Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).
Dit kan dus niet. Het vliegtuig gaat ook vooruit als de band exact even hard gaat als de wielen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Dit houdt dus in dat de rolweerstand op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht.
Het cruciale punt hier is gewoon dat die band voorkomt dat het vliegtuig vooruit komt. Hoe praktisch onmogelijk zo'n band ook te maken is: volgens de experimentomschrijving bestaat hij. Als het vliegtuig niet vooruit komt, kan hij ook nooit opstijgen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:04 schreef 32Red het volgende:
[..]
Dit dacht ik in eerste instantie ook. Puur om het feit dat de band zodanig is ontworpen dat het exact dezelfde snelheid aanneemt als de banden.
Ik heb me echter laten overtuigen hierzo dat het niet zo is en dat het vliegtuig gewoon zal opstijgen ondanks de hogere wrijving van de banden.
Wat is het nou ?
Misschien kan DrDunno eventje de les komen lezen ?
Maar op het moment dat het vliegtuig vooruit gaat, draaien de wielen harder dan de band, dus dan voldoet de band niet meer.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:29 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Dit kan dus niet. Het vliegtuig gaat ook vooruit als de band exact even hard gaat als de wielen.
Al loopt de band op zo'n wijze dat de wielen stilstaan, het vliegtuig zal vooruit gaan.
En nu ga ik stoppen met het voeren van trollen hoor....
Wij hebben het experiment niet opgesteld, noch gegevens veranderd. Ik vind de mythbusters-variant ook beter omdat dat tenminste een reëel experiment is.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:43 schreef Ra-z het volgende:
Dat is gewoon je stelling zo in het extreme stellen dat je eigen aanname juist is
Het vliegtuig gaat niet vooruit omdat de banden sneller draaien dan de band. Het vliegtuig gaat vooruit omdat de aandrijving via turbines gaat.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:41 schreef freiss het volgende:
[..]
Maar op het moment dat het vliegtuig vooruit gaat, draaien de wielen harder dan de band, dus dan voldoet de band niet meer.
Ik zeg ook niet dat het vliegtuig vooruit gaat omdat de banden sneller draaien dan de band: ik zeg dat als het vliegtuig vooruit gaat, normaal gesproken de banden sneller dan de grond draaien (anders gaat het vliegtuig namelijk niet vooruit) en dat zou niet moeten gebeuren.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:59 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Het vliegtuig gaat niet vooruit omdat de banden sneller draaien dan de band. Het vliegtuig gaat vooruit omdat de aandrijving via turbines gaat.
In jouw ogen zou een vliegtuig dus ook nooit kunnen opstijgen met wielen die stilstaan? En wat te denken van een watervliegtuig?
Maar de transportband gaat even snel als de wielen draaien he. Als de wielen dus niet draaien, dan blokkeert de transportband ook -> je vliegtuig trekt weg met blokkerende wielen en al je banden gaan lek.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:14 schreef freiss het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het vliegtuig vooruit gaat omdat de banden sneller draaien dan de band: ik zeg dat als het vliegtuig vooruit gaat, normaal gesproken de banden sneller dan de grond draaien (anders gaat het vliegtuig namelijk niet vooruit) en dat zou niet moeten gebeuren.
Over dat stilstaat van de banden heb je wel een goed punt: je kan inderdaad opstijgen door de banden vast te zetten (zodat de band stilstaat) en dan vol gas weg te trekken. Je gaat dan vooruit zonder dat de wielen harder gaan dan de band.
Hier ga je de mist in, het vliegtuig staat niet stil. De rest van je post kan dus sowieso een streep doorheen omdat het nergens op slaat.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik denk toch echt dat het vliegtuig NIET op zal stijgen. Waarom?
De loopband is zo ontworpen dat deze exact dezelfde snelheid heeft als de wielen. De loopband zorgt er dus voor dat het vliegtuig stil blijft staan (als het vooruit wil bewegen draaien de wielen immers harder dan de loopband, de loopband verhindert dit).
quote:Dit houdt dus in dat de rolweerstand (plus wellicht andere weerstanden, maar die zijn niet zo groot) op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht (anders zou het vliegtuig naar voren gaan en de transportband was zo ontworpen dat dit niet kon).[/quote] Aangezien de stuwkracht enorm groot is (of wordt, als de motoren nog aan het "opstarten" zijn) betekent dit dat de wielen en dus de transportband in enkele seconden op gigantische snelheden gaan draaien.
Je zou zeggen dat zo'n transportband in praktijk onmogelijk te maken is (daar ben ik het ook mee eens), maar er staat gegeven in de vraagstelling dat deze transportband er is. Ontwerp uit de toekomst, aliens, whatever: er bestaat een transportband die zo snel kan accelereren met een vliegtuig erop.
Wat gebeurt er dus? De wielen gaan zo gigantisch hard draaien dat ze het niet aankunnen; breken af / smelten / knappen en het vliegtuig stijgt niet op omdat de weerstand van de wielophanging die nu over de grond sleept te groot is (de transportband beweegt niet meer omdat er geen wielen meer zijn).
Het scenario bij mythbusters is anders dan omschreven, hier heeft de transportband de snelheid die de wielen zouden hebben als er geen transportband was! Misschien niet altijd, maar in ieder geval op het cruciale moment: de takeoff-snelheid. In de praktijk zullen de wielen dus 2x zo snel draaien als normaal (en dus 2x zo snel als de transportband): 1x takeoff-snelheid ten opzichte van de grond, en dan nog een keer die snelheid om dat de transportband zo snel beweegt.
Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).
Daar gaat het om, zo een lopende band bestaat niet, want door de aandrijving van het vliegtuig zal het ten alle tijden gewoon naar voren bewegen en dus draaien dan de wielen sneller dan de lopende band.quote:The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |