abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 januari 2011 @ 01:25:31 #101
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91548042
TS wil het gewoon niet snappen of zit gewoon te trollen.

Voor alle andere twijfelaars: het vliegtuig stijgt gewoon op, al dat gelul over max thrust, remmen op de wielen, al dan niet windstil zijn etc. is totaal niet relevant. Het extra benodigde vermogen is minimaal, te weten (voornamelijk) de extra rolweerstand op de wielen, hetgeen je aan de throttle nauwelijks opmerkt. Als je dit niet zelf snapt, heeft het ook geen zin om het uit te leggen, klaarblijkelijk ben je daar dan niet toe geoutilleerd (lees: IQ >100).
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  woensdag 19 januari 2011 @ 01:27:05 #102
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91548083
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2011 01:25 schreef dr.dunno het volgende:
TS wil het gewoon niet snappen of zit gewoon te trollen.

Voor alle andere twijfelaars: het vliegtuig stijgt gewoon op, al dat gelul over max thrust, remmen op de wielen, al dan niet windstil zijn etc. is totaal niet relevant. Het extra benodigde vermogen is minimaal, te weten (voornamelijk) de extra rolweerstand op de wielen, hetgeen je aan de throttle nauwelijks opmerkt. Als je dit niet zelf snapt, heeft het ook geen zin om het uit te leggen, klaarblijkelijk ben je daar dan niet toe geoutilleerd (lees: IQ >100).
2000 light years from home
  woensdag 19 januari 2011 @ 02:14:44 #103
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91548627
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
Dit is net zo'n topic als die van het 3 deuren probleem en 2xde helft, vol et trollen die doen alsof ze het niet begrijpen en alles expres verkeerd intepreteren zodat mensen het voor de 80duizendste keer gaan uitleggen.
Wanneer jij het GOED zou uitleggen ipv ff hier langskomen om je "wijze" opmerking te maken, dan zou je ook nuttig kunnen zijn.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  woensdag 19 januari 2011 @ 02:28:07 #104
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91548712
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2011 01:25 schreef dr.dunno het volgende:
TS wil het gewoon niet snappen of zit gewoon te trollen.

Voor alle andere twijfelaars: het vliegtuig stijgt gewoon op, al dat gelul over max thrust, remmen op de wielen, al dan niet windstil zijn etc. is totaal niet relevant. Het extra benodigde vermogen is minimaal, te weten (voornamelijk) de extra rolweerstand op de wielen, hetgeen je aan de throttle nauwelijks opmerkt. Als je dit niet zelf snapt, heeft het ook geen zin om het uit te leggen, klaarblijkelijk ben je daar dan niet toe geoutilleerd (lees: IQ >100).
Je laat ook bijna alleen maar zien waar het NIET mee te maken heeft.
Ipv dat je met een heldere, duidelijk te visualiseren voorbeeld komt, b.v. ipv wielen heeft het vliegtuig ski`s...het stijgt dus op, nee, je komt even een paar IQ beweringen doen.

Je doet een hele hoop beweringen zonder dat je berekeningen laat zien.

Maar goed, als dit topic je niet bevalt. Wees een echte toegevoegde waarde en blijf vooral weg.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  woensdag 19 januari 2011 @ 03:25:30 #105
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_91548981
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 02:14 schreef 32Red het volgende:

[..]

Wanneer jij het GOED zou uitleggen ipv ff hier langskomen om je "wijze" opmerking te maken, dan zou je ook nuttig kunnen zijn.
Trol lekker verder joh :')
Ook geen sig dus
  woensdag 19 januari 2011 @ 03:30:10 #106
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91548994
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 03:25 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Trol lekker verder joh :')
Ook weer zo een constructieve bijdrage aan het topic. Bedankt !
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  woensdag 19 januari 2011 @ 03:38:32 #107
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_91549012
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 03:30 schreef 32Red het volgende:

[..]

Ook weer zo een constructieve bijdrage aan het topic. Bedankt !
Nee jij dan.
Ook geen sig dus
pi_91549772
De enige krachten die relevant zijn, aan het begin, zijn de rolweerstand van de wielen en de thrust van de motoren.

Deze twee krachten werken langs, nagenoeg, dezelfde lijn, maar in tegenovergestelde richting. Dus dan is het de vraag of rolweerstand ooit dusdanig groot worden dat het vliegtuig de take-off snelheid niet zal halen. (Op dat moment werken in de horizontale richting de krachten rolweerstand, luchtweerstand en thrust).

De rolweerstand neemt niet of nauwelijks toe met een verhoging van de snelheid en heeft dus een vaste waarde. Deze is dus ongeveer even hoog als normaal gesproken, dus is er geen belemmering waardoor het vliegtuig niet op zou kunnen stijgen.

Zo goed, 32Red?
pi_91549801
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 02:28 schreef 32Red het volgende:

[..]

Je laat ook bijna alleen maar zien waar het NIET mee te maken heeft.
Ipv dat je met een heldere, duidelijk te visualiseren voorbeeld komt, b.v. ipv wielen heeft het vliegtuig ski`s...het stijgt dus op, nee, je komt even een paar IQ beweringen doen.

Je doet een hele hoop beweringen zonder dat je berekeningen laat zien.

Maar goed, als dit topic je niet bevalt. Wees een echte toegevoegde waarde en blijf vooral weg.
De voortstuwing komt niet uit de wielen. Het enige wat overwonnen moet worden is de extra wrijvingskracht van de wielen. Aangezien de wrijvingskracht van wielen niet 2x zoveel wordt bij een verdubbeling van de snelheid. Daar vind je hier berekeningen voor .

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance

Wat is er nou niet duidelijk aan?
  woensdag 19 januari 2011 @ 08:17:13 #110
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91549869
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 08:10 schreef Polonium210 het volgende:
De enige krachten die relevant zijn, aan het begin, zijn de rolweerstand van de wielen en de thrust van de motoren.

Deze twee krachten werken langs, nagenoeg, dezelfde lijn, maar in tegenovergestelde richting. Dus dan is het de vraag of rolweerstand ooit dusdanig groot worden dat het vliegtuig de take-off snelheid niet zal halen. (Op dat moment werken in de horizontale richting de krachten rolweerstand, luchtweerstand en thrust).

De rolweerstand neemt niet of nauwelijks toe met een verhoging van de snelheid en heeft dus een vaste waarde. Deze is dus ongeveer even hoog als normaal gesproken, dus is er geen belemmering waardoor het vliegtuig niet op zou kunnen stijgen.

Zo goed, 32Red?
Ja, heel duidelijk en mooi. Bedankt.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  woensdag 19 januari 2011 @ 09:12:59 #111
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_91550745
Ik denk toch echt dat het vliegtuig NIET op zal stijgen. Waarom?
De loopband is zo ontworpen dat deze exact dezelfde snelheid heeft als de wielen. De loopband zorgt er dus voor dat het vliegtuig stil blijft staan (als het vooruit wil bewegen draaien de wielen immers harder dan de loopband, de loopband verhindert dit).
Dit houdt dus in dat de rolweerstand (plus wellicht andere weerstanden, maar die zijn niet zo groot) op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht (anders zou het vliegtuig naar voren gaan en de transportband was zo ontworpen dat dit niet kon). Aangezien de stuwkracht enorm groot is (of wordt, als de motoren nog aan het "opstarten" zijn) betekent dit dat de wielen en dus de transportband in enkele seconden op gigantische snelheden gaan draaien.
Je zou zeggen dat zo'n transportband in praktijk onmogelijk te maken is (daar ben ik het ook mee eens), maar er staat gegeven in de vraagstelling dat deze transportband er is. Ontwerp uit de toekomst, aliens, whatever: er bestaat een transportband die zo snel kan accelereren met een vliegtuig erop.
Wat gebeurt er dus? De wielen gaan zo gigantisch hard draaien dat ze het niet aankunnen; breken af / smelten / knappen en het vliegtuig stijgt niet op omdat de weerstand van de wielophanging die nu over de grond sleept te groot is (de transportband beweegt niet meer omdat er geen wielen meer zijn).

Het scenario bij mythbusters is anders dan omschreven, hier heeft de transportband de snelheid die de wielen zouden hebben als er geen transportband was! Misschien niet altijd, maar in ieder geval op het cruciale moment: de takeoff-snelheid. In de praktijk zullen de wielen dus 2x zo snel draaien als normaal (en dus 2x zo snel als de transportband): 1x takeoff-snelheid ten opzichte van de grond, en dan nog een keer die snelheid om dat de transportband zo snel beweegt.

Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:04:52 #112
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91551795
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik denk toch echt dat het vliegtuig NIET op zal stijgen. Waarom?
De loopband is zo ontworpen dat deze exact dezelfde snelheid heeft als de wielen. De loopband zorgt er dus voor dat het vliegtuig stil blijft staan (als het vooruit wil bewegen draaien de wielen immers harder dan de loopband, de loopband verhindert dit).
Dit houdt dus in dat de rolweerstand (plus wellicht andere weerstanden, maar die zijn niet zo groot) op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht (anders zou het vliegtuig naar voren gaan en de transportband was zo ontworpen dat dit niet kon). Aangezien de stuwkracht enorm groot is (of wordt, als de motoren nog aan het "opstarten" zijn) betekent dit dat de wielen en dus de transportband in enkele seconden op gigantische snelheden gaan draaien.
Je zou zeggen dat zo'n transportband in praktijk onmogelijk te maken is (daar ben ik het ook mee eens), maar er staat gegeven in de vraagstelling dat deze transportband er is. Ontwerp uit de toekomst, aliens, whatever: er bestaat een transportband die zo snel kan accelereren met een vliegtuig erop.
Wat gebeurt er dus? De wielen gaan zo gigantisch hard draaien dat ze het niet aankunnen; breken af / smelten / knappen en het vliegtuig stijgt niet op omdat de weerstand van de wielophanging die nu over de grond sleept te groot is (de transportband beweegt niet meer omdat er geen wielen meer zijn).

Het scenario bij mythbusters is anders dan omschreven, hier heeft de transportband de snelheid die de wielen zouden hebben als er geen transportband was! Misschien niet altijd, maar in ieder geval op het cruciale moment: de takeoff-snelheid. In de praktijk zullen de wielen dus 2x zo snel draaien als normaal (en dus 2x zo snel als de transportband): 1x takeoff-snelheid ten opzichte van de grond, en dan nog een keer die snelheid om dat de transportband zo snel beweegt.

Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).
Dit dacht ik in eerste instantie ook. Puur om het feit dat de band zodanig is ontworpen dat het exact dezelfde snelheid aanneemt als de banden.

Ik heb me echter laten overtuigen hierzo dat het niet zo is en dat het vliegtuig gewoon zal opstijgen ondanks de hogere wrijving van de banden.

Wat is het nou ?
Misschien kan DrDunno eventje de les komen lezen ?
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91552405
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Dit houdt dus in dat de rolweerstand op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht.
Dit kan dus niet. Het vliegtuig gaat ook vooruit als de band exact even hard gaat als de wielen.
Al loopt de band op zo'n wijze dat de wielen stilstaan, het vliegtuig zal vooruit gaan.

En nu ga ik stoppen met het voeren van trollen hoor....
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:40:36 #114
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_91552731
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:04 schreef 32Red het volgende:

[..]

Dit dacht ik in eerste instantie ook. Puur om het feit dat de band zodanig is ontworpen dat het exact dezelfde snelheid aanneemt als de banden.

Ik heb me echter laten overtuigen hierzo dat het niet zo is en dat het vliegtuig gewoon zal opstijgen ondanks de hogere wrijving van de banden.

Wat is het nou ?
Misschien kan DrDunno eventje de les komen lezen ?
Het cruciale punt hier is gewoon dat die band voorkomt dat het vliegtuig vooruit komt. Hoe praktisch onmogelijk zo'n band ook te maken is: volgens de experimentomschrijving bestaat hij. Als het vliegtuig niet vooruit komt, kan hij ook nooit opstijgen.
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:41:13 #115
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_91552748
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:29 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Dit kan dus niet. Het vliegtuig gaat ook vooruit als de band exact even hard gaat als de wielen.
Al loopt de band op zo'n wijze dat de wielen stilstaan, het vliegtuig zal vooruit gaan.

En nu ga ik stoppen met het voeren van trollen hoor....
Maar op het moment dat het vliegtuig vooruit gaat, draaien de wielen harder dan de band, dus dan voldoet de band niet meer.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_91552813
Dat is gewoon je stelling zo in het extreme stellen dat je eigen aanname juist is :Z
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:46:03 #117
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_91552901
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:43 schreef Ra-z het volgende:
Dat is gewoon je stelling zo in het extreme stellen dat je eigen aanname juist is :Z
Wij hebben het experiment niet opgesteld, noch gegevens veranderd. Ik vind de mythbusters-variant ook beter omdat dat tenminste een reëel experiment is.
pi_91553367
quote:
14s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:41 schreef freiss het volgende:

[..]

Maar op het moment dat het vliegtuig vooruit gaat, draaien de wielen harder dan de band, dus dan voldoet de band niet meer.
Het vliegtuig gaat niet vooruit omdat de banden sneller draaien dan de band. Het vliegtuig gaat vooruit omdat de aandrijving via turbines gaat.
In jouw ogen zou een vliegtuig dus ook nooit kunnen opstijgen met wielen die stilstaan? En wat te denken van een watervliegtuig?

[ Bericht 2% gewijzigd door PeeJay1980 op 19-01-2011 11:05:15 ]
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  woensdag 19 januari 2011 @ 11:14:50 #119
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_91553883
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:59 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Het vliegtuig gaat niet vooruit omdat de banden sneller draaien dan de band. Het vliegtuig gaat vooruit omdat de aandrijving via turbines gaat.
In jouw ogen zou een vliegtuig dus ook nooit kunnen opstijgen met wielen die stilstaan? En wat te denken van een watervliegtuig?
Ik zeg ook niet dat het vliegtuig vooruit gaat omdat de banden sneller draaien dan de band: ik zeg dat als het vliegtuig vooruit gaat, normaal gesproken de banden sneller dan de grond draaien (anders gaat het vliegtuig namelijk niet vooruit) en dat zou niet moeten gebeuren.

Over dat stilstaat van de banden heb je wel een goed punt: je kan inderdaad opstijgen door de banden vast te zetten (zodat de band stilstaat) en dan vol gas weg te trekken. Je gaat dan vooruit zonder dat de wielen harder gaan dan de band.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  woensdag 19 januari 2011 @ 11:17:07 #120
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_91553968
Leuk vraagstuk. :)
Het blijkt toch dat er telkens weer mensen zijn die moeite hebben met het toegeven van de realiteit. ;)
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 19 januari 2011 @ 12:15:11 #121
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_91556055
quote:
14s.gif Op woensdag 19 januari 2011 11:14 schreef freiss het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het vliegtuig vooruit gaat omdat de banden sneller draaien dan de band: ik zeg dat als het vliegtuig vooruit gaat, normaal gesproken de banden sneller dan de grond draaien (anders gaat het vliegtuig namelijk niet vooruit) en dat zou niet moeten gebeuren.

Over dat stilstaat van de banden heb je wel een goed punt: je kan inderdaad opstijgen door de banden vast te zetten (zodat de band stilstaat) en dan vol gas weg te trekken. Je gaat dan vooruit zonder dat de wielen harder gaan dan de band.
Maar de transportband gaat even snel als de wielen draaien he. Als de wielen dus niet draaien, dan blokkeert de transportband ook -> je vliegtuig trekt weg met blokkerende wielen en al je banden gaan lek.
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:06:38 #122
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91558007
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik denk toch echt dat het vliegtuig NIET op zal stijgen. Waarom?
De loopband is zo ontworpen dat deze exact dezelfde snelheid heeft als de wielen. De loopband zorgt er dus voor dat het vliegtuig stil blijft staan (als het vooruit wil bewegen draaien de wielen immers harder dan de loopband, de loopband verhindert dit).
Hier ga je de mist in, het vliegtuig staat niet stil. De rest van je post kan dus sowieso een streep doorheen omdat het nergens op slaat.
quote:
Dit houdt dus in dat de rolweerstand (plus wellicht andere weerstanden, maar die zijn niet zo groot) op elk moment even groot is als de voortstuwingskracht (anders zou het vliegtuig naar voren gaan en de transportband was zo ontworpen dat dit niet kon).[/quote] Aangezien de stuwkracht enorm groot is (of wordt, als de motoren nog aan het "opstarten" zijn) betekent dit dat de wielen en dus de transportband in enkele seconden op gigantische snelheden gaan draaien.
Je zou zeggen dat zo'n transportband in praktijk onmogelijk te maken is (daar ben ik het ook mee eens), maar er staat gegeven in de vraagstelling dat deze transportband er is. Ontwerp uit de toekomst, aliens, whatever: er bestaat een transportband die zo snel kan accelereren met een vliegtuig erop.
Wat gebeurt er dus? De wielen gaan zo gigantisch hard draaien dat ze het niet aankunnen; breken af / smelten / knappen en het vliegtuig stijgt niet op omdat de weerstand van de wielophanging die nu over de grond sleept te groot is (de transportband beweegt niet meer omdat er geen wielen meer zijn).

Het scenario bij mythbusters is anders dan omschreven, hier heeft de transportband de snelheid die de wielen zouden hebben als er geen transportband was! Misschien niet altijd, maar in ieder geval op het cruciale moment: de takeoff-snelheid. In de praktijk zullen de wielen dus 2x zo snel draaien als normaal (en dus 2x zo snel als de transportband): 1x takeoff-snelheid ten opzichte van de grond, en dan nog een keer die snelheid om dat de transportband zo snel beweegt.

Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).

2000 light years from home
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:10:12 #123
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91558133
Nog één keer de enige juiste waarheid.

Het vliegtuig zal gewoon opstijgen, de wielen zullen draaien twee maal de snelheid van het vliegtuig. De aandrijving geschiedt niet via de wielen.

Stel jezelf voor dat je op een lopende band op Schiphol staat op rolschaatsen, tegen de draairichting in. Naast jou loopt iemand die jou vooruit trekt, deze persoon heeft exact dezelfde snelheid als de rolband, maar dan in tegengestelde richting. Wat er nu gebeurt is dat jouw wielen twee keer de snelheid krijgen van de persoon naast jou en dat jij gewoon vooruit gaat met dezelfde snelheid als de persoon naast jij.
2000 light years from home
pi_91558239
quote:
The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
Daar gaat het om, zo een lopende band bestaat niet, want door de aandrijving van het vliegtuig zal het ten alle tijden gewoon naar voren bewegen en dus draaien dan de wielen sneller dan de lopende band.

Een lopende band waarop een vliegtuig niet kan opstijgen moet wel zo ontiegelijk hard draaien om voor voldoende wrijving te zorgen met de wielen dat dat gewoon niet bestaat.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_91558262
En dan klopt dus de stelling niet meer.

En in het geval dat het vliegtuig opstijgt klopt de stelling dus ook niet, want dan draaien de wielen harder dan de lopende band :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:15:05 #126
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_91558289
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:10 schreef Merkie het volgende:
Nog één keer de enige juiste waarheid.

Het vliegtuig zal gewoon opstijgen, de wielen zullen draaien twee maal de snelheid van het vliegtuig. De aandrijving geschiedt niet via de wielen.

Stel jezelf voor dat je op een lopende band op Schiphol staat op rolschaatsen, tegen de draairichting in. Naast jou loopt iemand die jou vooruit trekt, deze persoon heeft exact dezelfde snelheid als de rolband, maar dan in tegengestelde richting. Wat er nu gebeurt is dat jouw wielen twee keer de snelheid krijgen van de persoon naast jou en dat jij gewoon vooruit gaat met dezelfde snelheid als de persoon naast jij.
De wielen krijgen inderdaad twee keer de snelheid van de persoon naast jou, en dus ook twee keer de snelheid van de band => tegenspraak met "The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.".
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_91558297
Ergo: de stelling is ondeugdelijk :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:16:25 #128
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91558339
quote:
14s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:15 schreef freiss het volgende:

[..]

De wielen krijgen inderdaad twee keer de snelheid van de persoon naast jou, en dus ook twee keer de snelheid van de band => tegenspraak met "The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.".
Ja, dat kan idd niet.
2000 light years from home
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:19:55 #129
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91558471
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:15 schreef vosss het volgende:
Ergo: de stelling is ondeugdelijk :)
Ondanks dat ik de TS ben, moet ik toegeven dat in de stelling de combinatie

"Imagine a plane is sat on the beginning of a massive conveyor belt/travelator type arrangement, as wide and as long as a runway,"

MET

"The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.".


nogal vreemd is. In het geval van het laatste is het eerste overbodig lijkt me, want dan komt het vliegtuig sowieso nooit vooruit.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:20:13 #130
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91558483
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 07:04 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Daar zie je dat het vliegtuig gewoon beweegt.

Zolang een vliegtuig beweegt, ontstaat er lift, en stijgt hij op.

Maar als een transportband een vliegtuig dus op zijn plaats weet te houden, zou het vliegtuig niet opstijgen.
Dat is idd het probleem van deze vraag, omdat de indruk wordt gewekt dat het vliegtuig stilstaat. De eigenlijk vraag is of het vliegtuig nog vooruit kan komen, wat evident is. Als je echter de vraag leest lijkt het als of er wordt gesteld dat het vliegtuig stil staat.
Is vaak met dit soort 'slimme' vragen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_91558498
Dat zeg ik; de stelling klopt gewoon niet en ik denk dat dat de enige correcte conclusie is die we kunnen trekken. Of dat vliegtuig nou opstijgt of niet doet er verder niet toe, want de stelling is gewoon feitelijk onjuist.

Opgelost, slotje :7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_91558670
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:14 schreef vosss het volgende:
En dan klopt dus de stelling niet meer.

En in het geval dat het vliegtuig opstijgt klopt de stelling dus ook niet, want dan draaien de wielen harder dan de lopende band :)
Dat hoeft niet, de wielen hoeven niet harder te draaien dan de lopende band. Dit omdat de aandrijving niet via de wielen gaat. Als je de band mee laat draaien in de voorwaartse richting van het toestel, dan zullen de wielen stil blijven staan, terwijl het toestel 'gewoon' naar voren beweegt.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_91558741
Desalniettemin kan het vliegtuig wel stil staan ten opzichte van de vaste objecten naast de transportbaan. Namelijk wanneer het vliegtuig gas geeft en afneemt om zo op 1 locatie te blijven, tja dan zal het vliegtuig uiteraard niet gaan opstijgen.
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:28:58 #134
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91558829
quote:
19s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:20 schreef kingmob het volgende:

[..]

Dat is idd het probleem van deze vraag, omdat de indruk wordt gewekt dat het vliegtuig stilstaat. De eigenlijk vraag is of het vliegtuig nog vooruit kan komen, wat evident is. Als je echter de vraag leest lijkt het als of er wordt gesteld dat het vliegtuig stil staat.
Is vaak met dit soort 'slimme' vragen.
Maar waarom dan niet gewoon antwoord op de vraag...?
Ik geef toe dat de vraag een beetje vreemd is, en ik heb al aangegeven waarom en daar heeft niemand het over. De informatie in de vraag dat de transportband even lang en breed is als een normale runway is overbodige informatie in de originele vraag.
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91558872
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:28 schreef 32Red het volgende:

[..]

Maar waarom dan niet gewoon antwoord op de vraag...?
Ik geef toe dat de vraag een beetje vreemd is, en ik heb al aangegeven waarom en daar heeft niemand het over. De informatie in de vraag dat de transportband even lang en breed is als een normale runway is overbodige informatie in de originele vraag.
Dat is gewoon om een situatie te schetsen, het heeft dan ook niets met het effect op de gehele vraag te maken.
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:35:25 #136
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91559097
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:28 schreef 32Red het volgende:

[..]

Maar waarom dan niet gewoon antwoord op de vraag...?
Ik geef toe dat de vraag een beetje vreemd is, en ik heb al aangegeven waarom en daar heeft niemand het over. De informatie in de vraag dat de transportband even lang en breed is als een normale runway is overbodige informatie in de originele vraag.
Waarschijnlijk omdat de vraag met opzet slecht is. Het doel is discussie te creëren tussen mensen die verschillende denkpatronen hebben, niet om de 'waarheid' te achterhalen, omdat die nogal simpel is. Gewoon een trollpost dus :P
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:38:48 #137
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91559235
quote:
19s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:35 schreef kingmob het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat de vraag met opzet slecht is. Het doel is discussie te creëren tussen mensen die verschillende denkpatronen hebben, niet om de 'waarheid' te achterhalen, omdat die nogal simpel is. Gewoon een trollpost dus :P
Ok eindbaas
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
pi_91559916
Zijn we hier nu nog steeds over aan het bakkeleien?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 19 januari 2011 @ 18:54:02 #140
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_91573496
Hoe bereik je in godsnaam voldoende lift onder je vleugels om op te stijgen als je geen snelheid hebt tov de lucht om je heen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 19 januari 2011 @ 18:55:30 #141
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_91573580
quote:
5s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:54 schreef SpecialK het volgende:
Hoe bereik je in godsnaam voldoende lift onder je vleugels om op te stijgen als je geen snelheid hebt tov de lucht om je heen.
Het is een vliegtuig, de aandrijving zit niet op de wielen.
  woensdag 19 januari 2011 @ 18:57:43 #142
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_91573698
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:55 schreef Nobu het volgende:

[..]

Het is een vliegtuig, de aandrijving zit niet op de wielen.
Het maakt niet uit dat de aandrijving niet in de wielen zit. Als er geen hogere luchtdruk onder je vleugels is dan boven je vleugels is er ook geen opwaardse kracht. Dan kan je nog zo hard met een jet engine lucht naar achteren pompen wat je wil het duwt je alleen maar over die band heen (voorwaarts).

[ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 19-01-2011 19:27:29 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:01:24 #143
313446 32Red
Ze heeft het in d`r Gerrit !!!
pi_91573878
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het maakt niet uit dat de aandrijving niet in de wielen zit. Als er geen hogere luchtdruk onder je vleugels is dan boven je vleugels is er ook geen opwaardse kracht. Dan kan je nog zo hard met een jet engine lucht naar achteren pompen wat je wil het duwt je alleen maar over die band heen (voorwaards).
Maar dat creert dan toch airflow , en bij genoeg snelheid van deze airflow wordt er lift gecreerd. > vliegtuig stijgt op
"No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in"
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:05:19 #144
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_91574096
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:01 schreef 32Red het volgende:

[..]

Maar dat creert dan toch airflow , en bij genoeg snelheid van deze airflow wordt er lift gecreerd. > vliegtuig stijgt op
Het creeert alleen maar airflow rond je jet engine. Het meest op een stuk van de vleugel wat het minst geschikt is voor het creeren van lift (aangezien er een gigantische cilinder in de weg zit). De rest van je vleugel is in die situatie ongebruikt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_91574239
quote:
5s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:54 schreef SpecialK het volgende:
Hoe bereik je in godsnaam voldoende lift onder je vleugels om op te stijgen als je geen snelheid hebt tov de lucht om je heen.
Misschien zie ik het probleem niet (heb niet alle posts gelezen), maar waarom zou je geen airflow over je vleugels hebben? De motor zet zich af tegen de omgevingslucht wat ervoor zorgt dat het vliegtuig naar voren gaat, onafhankelijk van de ondergrond.
Een situatie waarbij het vliegtuig op een band stilstaat t.o.v. de grond is geen mogelijkheid. Zodra de motoren voorwaartse druk genereren, zal het vliegtuig naar voren bewegen en dus een luchtstroom over de vleugels genereren...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:26:32 #146
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_91575317
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:08 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Misschien zie ik het probleem niet (heb niet alle posts gelezen), maar waarom zou je geen airflow over je vleugels hebben? De motor zet zich af tegen de omgevingslucht wat ervoor zorgt dat het vliegtuig naar voren gaat, onafhankelijk van de ondergrond.
Een situatie waarbij het vliegtuig op een band stilstaat t.o.v. de grond is geen mogelijkheid. Zodra de motoren voorwaartse druk genereren, zal het vliegtuig naar voren bewegen en dus een luchtstroom over de vleugels genereren...
Het hele punt van het raadseltje in de OP is toch juist dat het vliegtuig stil blijft staan tov de lucht er omheen? Ik neem aan doordat de lopende band zo hard naar achteren draait dat de frictie in de wielen compenseert voor de voorwaartse thrust. Dat is wel een snoeihard draaiende lopendeband, trouwens.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:30:56 #147
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_91575563
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het hele punt van het raadseltje in de OP is toch juist dat het vliegtuig stil blijft staan tov de lucht er omheen?
Nee. Het hele punt is dat er een bandje meedraait met de wielen, iets wat totaal niet relevant is voor de voortstuwing.
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:33:28 #148
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_91575715
quote:
10s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:30 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee. Het hele punt is dat er een bandje meedraait met de wielen, iets wat totaal niet relevant is voor de voortstuwing.
Ah. Dan maakt het niet uit. Zolang dat vliegtuig zich vooruit beweegt is er lift. Je wielen draaien gewoon wat harder en je hebt iets meer frictie waar je voor moet compenseren maar dat is met meeste vliegtuigen makkelijk te doen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_91577663
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het hele punt van het raadseltje in de OP is toch juist dat het vliegtuig stil blijft staan tov de lucht er omheen? Ik neem aan doordat de lopende band zo hard naar achteren draait dat de frictie in de wielen compenseert voor de voorwaartse thrust. Dat is wel een snoeihard draaiende lopendeband, trouwens.
In een wrijvingsloze wereld zullen als de band beweegt, de wielen van het vliegtuig tegenovergesteld gaan draaien, waardoor het vliegtuig op zijn plek blijft. Zodra er "gas gegeven" wordt, zal het vliegtuig onherroepelijk naar voren gaan bewegen (t.o.v. de grond).
In de echte wereld is er natuurlijk wrijving en zal door de beweging van de band en de wrijving in de wiellagers het vliegtuig naar achteren "getrokken" worden. Deze kracht is echter zo klein dat zelfs als de motoren "stationair" lopen, deze kracht al weer teniet wordt gedaan.

Waar mensen mee in de war raken is met dezelfde situatie, maar dan met een auto. Als een auto meer gas geeft, dan gaan de wielen harder draaien. Als dan de band even hard versneld, dan blijft de auto inderdaad op dezelfde plek. Maar dat komt dus omdat deze zich afzet tegen de band, terwijl een vliegtuig zich afzet tegen de omgevingslucht, welke praktisch onafhankelijk stilstaat t.o.v. de band.
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ah. Dan maakt het niet uit. Zolang dat vliegtuig zich vooruit beweegt is er lift. Je wielen draaien gewoon wat harder en je hebt iets meer frictie waar je voor moet compenseren maar dat is met meeste vliegtuigen makkelijk te doen.
Correct inderdaad..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 19 januari 2011 @ 20:28:43 #150
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91579438
Godverdomme, het is allang compleet opgelost (inclusief waarom mensen fout reageren met neerbuigende lachsmileys enzo) en dan gaan ze gewoon door. Dan ben je wel een beetje een klapjosti hoor...
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  † In Memoriam † woensdag 19 januari 2011 @ 20:54:35 #151
21636 Feestkabouter
pi_91581506
quote:
9s.gif Op woensdag 19 januari 2011 20:28 schreef kingmob het volgende:
Godverdomme, het is allang compleet opgelost (inclusief waarom mensen fout reageren met neerbuigende lachsmileys enzo) en dan gaan ze gewoon door. Dan ben je wel een beetje een klapjosti hoor...
dat
of een troll (zoals ook al vaker is gesuggereerd).
  donderdag 20 januari 2011 @ 00:01:57 #152
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_91594379
Als iedereen die hier nog serieus op wil reageren deze post nu eens doorleest scheelt dat een hoop gedoe:
quote:
Ikzelf vat de vraagstelling dus op als in interpretatie 3 en snap ook wel hoe mensen er interpretatie 2 in zien:
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef goeiemoggel het volgende:
Het verschil zit dus in een transportband die dezelfde snelheid heeft als de draaisnelheid van de banden versus een die dezelfde snelheid heeft als het vliegtuig zelf (ten opzichte van de grond).
pi_91635301
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef 32Red het volgende:

[..]

Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.

Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
klopt, maar deel twee van het antwoord, is dat dit antwoord alleen in theorie op gaat, omdat een band nooit zo snel snel kan opstarten en draaien zonder problemen.

in de praktijk is het gewoon onmogelijk om uberhaupt een band te bouwen die aan de eisen van de vraagstelling voldoet.
  † In Memoriam † donderdag 20 januari 2011 @ 23:58:48 #154
21636 Feestkabouter
pi_91641346
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:51 schreef 32Red het volgende:

[..]

Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg.

Het antwoord is dus dat het vliegtuig NIET zal opstijgen, maar dat komt dus omdat de wielen de rotatiesnelheid niet zullen aankunnen.
ja en nee.
het vette deel klopt.
maar het onderstreepte deel is NIET de reden.
het onderstreepte deel is de reden (of eigenlijk: 1 van de redenen) waarom dit een puur theoretisch scenario is, je kunt het nooit in de praktijk uitvoeren.

de reden dat het vette deel klopt: er komt geen wind langs de vleugels, dus geel lift, dus niet omhoog.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 00:15:08 #155
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91642092
Nee, theoretisch gezien is het ook onmogelijk dat de snelheid van de wielen gelijk is aan de snelheid van de transportband. Dus in theorie kan het experiment ook niet uitgevoerd worden.
2000 light years from home
  † In Memoriam † vrijdag 21 januari 2011 @ 01:06:30 #156
21636 Feestkabouter
pi_91644121
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:15 schreef Merkie het volgende:
Nee, theoretisch gezien is het ook onmogelijk dat de snelheid van de wielen gelijk is aan de snelheid van de transportband.
waarom?
ja ok, eigenlijk heb je wel gelijk, wrijvingswarmte in de wielen (de wrijvingskracht moet de kracht van de motor evenaren) verbrandt ze meteen.
maar het leuke van theorie is dat je ook bepaalde factoren buiten beschouwing kunt laten.
of is dat niet wat je bedoelt?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 01:10:32 #157
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91644243
Als je geen wrijvingskrachten in beschouwing neemt kan je alleen de wielsnelheid gelijk maken aan de lopende band als je het vliegtuig helemaal uitzet en gewoon laat rollen op de band. Dan zal idd het vliegtuig niet opstijgen.
2000 light years from home
  vrijdag 21 januari 2011 @ 01:11:14 #158
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91644264
Het originele dilemma is overigens dat de snelheid van de band gelijk is aan de snelheid van het vliegtuig en niet die van de wielen :) .
2000 light years from home
pi_91646765
Het maakt niet uit of de lopende band zo snel gaat als de wielen draaien of zo snel als het vliegtuig, het vliegtuig stijgt op.

Wanneer de lopende band gaat draaien sleurt ie ook wat lucht mee, die lucht sleurt ook weer wat lucht mee, maar minder hard, etc.

Op de juiste snelheid zal de meegezogen lucht hard genoeg gaan om de vleugels van voldoende lift te voorzien dat het vliegtuig los komt van de band, en vanaf dat moment zal het vliegtuig weer gewoon accelereren alsof de band er niet is.

m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
  † In Memoriam † vrijdag 21 januari 2011 @ 10:04:29 #160
21636 Feestkabouter
pi_91649102
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 07:29 schreef TagForce het volgende:
Het maakt niet uit of de lopende band zo snel gaat als de wielen draaien of zo snel als het vliegtuig, het vliegtuig stijgt op.

Wanneer de lopende band gaat draaien sleurt ie ook wat lucht mee, die lucht sleurt ook weer wat lucht mee, maar minder hard, etc.

Op de juiste snelheid zal de meegezogen lucht hard genoeg gaan om de vleugels van voldoende lift te voorzien dat het vliegtuig los komt van de band, en vanaf dat moment zal het vliegtuig weer gewoon accelereren alsof de band er niet is.

m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
aerodynamica gestudeerd?
ik ook niet, maar ik denk dat je de band van behoorlijk grof materiaal moet maken wil je ook bij hoge band-snelheden voldoende lucht meezuigen om dat vliegtuig op te tillen.,
  † In Memoriam † vrijdag 21 januari 2011 @ 10:05:28 #161
21636 Feestkabouter
pi_91649132
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:10 schreef Merkie het volgende:
Als je geen wrijvingskrachten in beschouwing neemt kan je alleen de wielsnelheid gelijk maken aan de lopende band als je het vliegtuig helemaal uitzet en gewoon laat rollen op de band. Dan zal idd het vliegtuig niet opstijgen.
beetje makkelijk he. klopt wel, maar te makkelijk.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:31:35 #162
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91654066
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 07:29 schreef TagForce het volgende:
Het maakt niet uit of de lopende band zo snel gaat als de wielen draaien of zo snel als het vliegtuig, het vliegtuig stijgt op.

Wanneer de lopende band gaat draaien sleurt ie ook wat lucht mee, die lucht sleurt ook weer wat lucht mee, maar minder hard, etc.

Op de juiste snelheid zal de meegezogen lucht hard genoeg gaan om de vleugels van voldoende lift te voorzien dat het vliegtuig los komt van de band, en vanaf dat moment zal het vliegtuig weer gewoon accelereren alsof de band er niet is.

m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
Dit is onzin.
2000 light years from home
pi_91670391
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 07:29 schreef TagForce het volgende:
Het maakt niet uit of de lopende band zo snel gaat als de wielen draaien of zo snel als het vliegtuig, het vliegtuig stijgt op.

Wanneer de lopende band gaat draaien sleurt ie ook wat lucht mee, die lucht sleurt ook weer wat lucht mee, maar minder hard, etc.

Op de juiste snelheid zal de meegezogen lucht hard genoeg gaan om de vleugels van voldoende lift te voorzien dat het vliegtuig los komt van de band, en vanaf dat moment zal het vliegtuig weer gewoon accelereren alsof de band er niet is.

m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
haha... idioot als het is, deze klopt wel.

op het moment dat we alle practische limieten negeren, en zeggen dat die band zo snel kan accelereren als nodig is, en geen topsnelheid heeft, en de wielen niet verbranden, dan zal die band inderdaad ridicuul snel gaan, en snel genoeg om inderdaad die wind, en daarmee de lift te genereren. ^O^
  zaterdag 22 januari 2011 @ 19:33:04 #164
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91717281
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 18:40 schreef Asphias het volgende:

[..]

haha... idioot als het is, deze klopt wel.
nee er klopt geen reet van, zie hierboven.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 20:09:35 #165
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_91719346
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 07:29 schreef TagForce het volgende:
m.a.w. de lopende band zorgt voor tegenwind, en zal dus lift genereren die op een gegeven moment groot genoeg is om het vliegtuig op te laten stijgen.
Dit is natuurlijk al volslagen onzin, maar ook al zou het vliegtuig heel even loskomen van de grond op deze manier, dan stort ie direct weer neer wegens het ontbreken van luchtstroming langs de vleugels.
pi_91744453
het is natuurlijk volslagen onzin, maar als je al uitgaat van de onzin dat de band altijd even snel blijft draaien als de wielen, én dat de wielen niet desintegreren, dan zal de band binnen de kortste keren een snelheid hebben van, pak 'm beet, duizenden kilometers per uur? en zelfs dat is waarschijnlijk bij lange na niet genoeg om de gigantische motoren van een 747 te compenseren, dus zet er nog maar een paar nulletjes bij.

natuurlijk, idioot om te suggereren dat een band zo hard kan gaan, maar als we dus deze lijn aan houden(want als het idioot is om te suggereren dat de band zo hard kan, dan is de vraagstelling dus al idioot), dan gaat deze band uiteindelijk toch echt snel genoeg om genoeg wind te genereren. het vliegtuig hoeft nog niet eens helemaal van de grond te komen, als het maar genoeg lift wordt gecreëerd dat de wielen kunnen slippen, en vanaf dat moment gaat het vliegtuig vooruit, moet de band nog sneller gaan rollen - meer wind - maar zal iig het vliegtuig van de grond kunnen komen, en, niet meer gehinderd door de band, op kunnen stijgen.

de redenering die hier wordt gegeven is een abominatie van de natuurkunde, maar het is wel de enige juiste conclusie ALS we er vanuit gaan dat de band geen max snelheid heeft, en de wielen niet verbranden.

wat eigenlijk alleen maar aangeeft hoe idioot de vraagstelling is :D
pi_91748214
Waarom gaan de meesten er hier vanuit dat de wielen sneller moeten draaien dan de band om vooruit te kunnen komen?

Het vliegtuig kan zelfs vooruit komen als de wielen stilstaan, door de transportband in de voorwaartse richting mee te laten draaien met de snelheid van het toestel.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  † In Memoriam † zondag 23 januari 2011 @ 14:55:00 #168
21636 Feestkabouter
pi_91749705
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:24 schreef PeeJay1980 het volgende:
Waarom gaan de meesten er hier vanuit dat de wielen sneller moeten draaien dan de band om vooruit te kunnen komen?

Het vliegtuig kan zelfs vooruit komen als de wielen stilstaan, door de transportband in de voorwaartse richting mee te laten draaien met de snelheid van het toestel.
iets met opposite direction in de OP
  zondag 23 januari 2011 @ 14:57:25 #169
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91749840
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:24 schreef PeeJay1980 het volgende:
Waarom gaan de meesten er hier vanuit dat de wielen sneller moeten draaien dan de band om vooruit te kunnen komen?

Het vliegtuig kan zelfs vooruit komen als de wielen stilstaan, door de transportband in de voorwaartse richting mee te laten draaien met de snelheid van het toestel.
Ze moeten niet sneller draaien, maar ze gaan twee keer zo snel draaien als de transportband de snelheid van het vliegtuig in tegengestelde richting matcht.
2000 light years from home
  † In Memoriam † zondag 23 januari 2011 @ 18:54:12 #170
21636 Feestkabouter
pi_91760715
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:57 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ze moeten niet sneller draaien, maar ze gaan twee keer zo snel draaien als de transportband de snelheid van het vliegtuig in tegengestelde richting matcht.
lees het topic nog even door
  zondag 23 januari 2011 @ 19:29:04 #171
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91762210
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:54 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

lees het topic nog even door
Gedaan.
2000 light years from home
  maandag 24 januari 2011 @ 00:17:45 #172
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_91781131
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:54 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

lees het topic nog even door
Hij heeft gewoon gelijk hoor.
Ook geen sig dus
  † In Memoriam † maandag 24 januari 2011 @ 01:12:58 #173
21636 Feestkabouter
pi_91782773
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 00:17 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Hij heeft gewoon gelijk hoor.
er zijn verschillende scenario's mogelijk, de vraagstelling is niet duidelijk.
echter het scenario waar Merkie het over heeft is gezien de vraagstelling de minst waarschijnlijke, en daarnaast zijn alle ins en outs van dat scenario al besproken.
neemt niet weg dat het wel in praktische zin het best uitvoerbare scenario is.
  maandag 24 januari 2011 @ 01:15:09 #174
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_91782840
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 01:12 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

er zijn verschillende scenario's mogelijk, de vraagstelling is niet duidelijk.
echter het scenario waar Merkie het over heeft is gezien de vraagstelling de minst waarschijnlijke, en daarnaast zijn alle ins en outs van dat scenario al besproken.
neemt niet weg dat het wel in praktische zin het best uitvoerbare scenario is.
Mijn post is buiten de context van het topic ook nog relevant.
2000 light years from home
  † In Memoriam † maandag 24 januari 2011 @ 02:04:16 #175
21636 Feestkabouter
pi_91783785
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 01:15 schreef Merkie het volgende:

[..]

Mijn post is buiten de context van het topic ook nog relevant.
dat is nogal een claim!
en bovenal is het een mening.
een erg subjectieve mening zelfs.

mocht het al zo zijn dat je post buiten het topic relevant is, laten we het er dan in elk geval over eens zijn dat het binnen het topic niets toevoegt.
op z'n minst het woord 'ook' in je claim is dientengevolge onterecht.
pi_91792661
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 09:59 schreef vosss het volgende:

[..]

Inderdaad, actie = -reactie.

Turbines duwen tegen de lucht, vliegtuig gaat in tegengestelde richting bewegen. Ongeacht of ie nou op een lopende band staat of niet. Die wielen draaien dan gewoon wat harder dan normaal.

Vliegtuig gaat gewoon vooruit op die lopende band en dus is er wel gewoon voldoende lift om normaal op te stijgen :)
Als je die lopende band zo definieert dat het vliegtuig niet vooruit mag gaan zal hij nooit opstijgen, dat staat los van of de wielen of de turbines het vliegtuig aandrijven.

Eigenlijk kun je deze vraag ook stellen als kan een vliegtuig dat ten opzichte van de grond niet kan bewegen, tenopzichte van de grond bewegen.

Het valt of staat met die lopende band en daarom zijn er ook zoveel tegenstrijdige antwoorden omdat die band niet goed is gedefinieerd.
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
  maandag 24 januari 2011 @ 15:43:37 #177
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91801422
Je moet het zo zien, we verwaarlozen alle wrijving:

Als jij op een lopende band (10m/s) staat met rolschaatsen en je houdt jezelf vast aan een touw aan de muur. Dan sta jij stil en bewegen de wielen van je rolschaatsen met 10m/s zonder enige wrijving.
Dus het kost geen energie om je vast te houden, je kan je dus moeiteloos vooruit trekken. Of de band nu 10m/s gaat of 1000m/s. Dat maakt niks uit.

Als we het touw dus als een motor zien die zichzelf vooruit zuigt dan hebben we bij deze bewezen dat het niet uit maakt hoe hard de lopende band gaat.

In het echt is er echter wel wrijving, in dit geval zal dat rolweerstand en luchtweerstand zijn. Luchtweerstand is er altijd bij een take off. Die laten we dus weer buiten beschouwing. Het enige verschil met een normale take off zal zijn dat er een extra rolweerstand is. Door toenemende snelheid van de banden.

Nu blijkt (daar ga ik geen bewijs voor leveren) dat de rolweerstand de stuwkracht van de motoren niet kan overtreffen. En daarom zal het vliegtuig gewoon opstijgen.

Ik studeer luchtvaart engineering dus neem dit nou maar van mij aan :')
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 24 januari 2011 @ 17:40:45 #178
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_91807902
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef GoodGawd het volgende:
Je moet het zo zien, we verwaarlozen alle wrijving:

Als jij op een lopende band (10m/s) staat met rolschaatsen en je houdt jezelf vast aan een touw aan de muur. Dan sta jij stil en bewegen de wielen van je rolschaatsen met 10m/s zonder enige wrijving.
Dus het kost geen energie om je vast te houden, je kan je dus moeiteloos vooruit trekken. Of de band nu 10m/s gaat of 1000m/s. Dat maakt niks uit.

Als we het touw dus als een motor zien die zichzelf vooruit zuigt dan hebben we bij deze bewezen dat het niet uit maakt hoe hard de lopende band gaat.

In het echt is er echter wel wrijving, in dit geval zal dat rolweerstand en luchtweerstand zijn. Luchtweerstand is er altijd bij een take off. Die laten we dus weer buiten beschouwing. Het enige verschil met een normale take off zal zijn dat er een extra rolweerstand is. Door toenemende snelheid van de banden.

Nu blijkt (daar ga ik geen bewijs voor leveren) dat de rolweerstand de stuwkracht van de motoren niet kan overtreffen. En daarom zal het vliegtuig gewoon opstijgen.

Ik studeer luchtvaart engineering dus neem dit nou maar van mij aan :')
Lees het topic eens :{
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  maandag 24 januari 2011 @ 18:13:38 #179
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_91809323
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef GoodGawd het volgende:

Nu blijkt (daar ga ik geen bewijs voor leveren) dat de rolweerstand de stuwkracht van de motoren niet kan overtreffen.
Rolweerstand vliegtuig = wrijvingscoefficient * massa * g (9.80665)

Voor een lege Boeing 747:
0.01 * 178756kg * g = 17530 (17.5 kN)
Voor een maximum gewicht:
0.01 * 396890kg * g = 38922 (38.9 kN)

Stuwkracht: 4 * 270 kN = 1080 kN.

Conclusie, zelfs met een maximaal beladen 747 is de stuwkracht 27 keer zo groot als rolweerstand.
Géén kloon van tvlxd!
  maandag 24 januari 2011 @ 18:21:56 #180
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_91809694
Voor een lege Chesna Citation X:
0.01 * 9798kg * g = 961 N (1 kN)
Voor een maximum gewicht:
0.01 * 16374kg * g = 1606 (1.6 kN)

Stuwkracht: 2 * 30 kN = 60 kN.
Géén kloon van tvlxd!
  maandag 24 januari 2011 @ 18:31:45 #181
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_91810226
En als laatste, de Airbus 380
Leeg:
0.01 * 366000kg * g = 35892 N (35.9 kN)
maximum gewicht:
0.01 * 569000kg * g = 55800 (55.8 kN)

Stuwkracht: 4 * 311 kN = 1244 kN.
Géén kloon van tvlxd!
  maandag 24 januari 2011 @ 18:42:40 #182
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91810799
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 18:13 schreef Montov het volgende:

[..]

Rolweerstand vliegtuig = wrijvingscoefficient * massa * g (9.80665)

Voor een lege Boeing 747:
0.01 * 178756kg * g = 17530 (17.5 kN)
Voor een maximum gewicht:
0.01 * 396890kg * g = 38922 (38.9 kN)

Stuwkracht: 4 * 270 kN = 1080 kN.

Conclusie, zelfs met een maximaal beladen 747 is de stuwkracht 27 keer zo groot als rolweerstand.
In project over de landing gear van een vliegtuig heb ik verschillende situaties berekend onder andere een RTO (Rejected take off). Zo nerd als ik ben heb ik mijn verslag uit de kast gepakt en even opgezocht wat voor een wrijvings coëfficiënt ik had. Uit de grafiek in het verslag en in de berekeningen is 0,9 de wrijvings coëfficiënt voor een 747.

Het komt dus wel iets hoger uit :3
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 24 januari 2011 @ 18:45:57 #183
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91810965
Of toch niet lol. Nu ik verder lees was dit de remkracht.....geloof ik. Anyway ik ga eten. HET ZAL WEL. Hij stijgt gewoon op lekker puh.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_91812205
Nou hij kan dus opstijgen maar als we de stelling iets anders zetten wat is dan het antwoord

Imagine a plane is sat on the beginning of a massive conveyor belt/travelator type arrangement, as wide and as long as a runway, and intends to take off. The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels of the plane at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
There is no wind.
Can the plane take off?

Dan kan het dus niet.
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
  maandag 24 januari 2011 @ 19:23:59 #185
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_91812887
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:10 schreef OVchipkaart het volgende:
Nou hij kan dus opstijgen maar als we de stelling iets anders zetten wat is dan het antwoord

Imagine a plane is sat on the beginning of a massive conveyor belt/travelator type arrangement, as wide and as long as a runway, and intends to take off. The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels of the plane at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
There is no wind.
Can the plane take off?

Dan kan het dus niet.
Dan kan het sowieso wel
pi_91813310
In het theoretische voorbeeld rekenen we de wrijving van de wielen niet mee, en kan het vliegtuig dus ongehinderd door weerstand het luchtruim kiezen, dat sowieso. Maar dan dit:

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 03:15 schreef 32Red het volgende:
The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
Als het vliegtuig een voorwaardse snelheid heeft moet die band sneller gaan draaien, waardoor de wielen weer sneller gaan draaien, waardoor de band weer sneller moet gaan draaien etc. De band zal dan tot in het oneindige versnellen en nooit de snelheid van de wielen kunnen matchen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 24 januari 2011 @ 19:38:48 #187
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91813631
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:10 schreef OVchipkaart het volgende:
Nou hij kan dus opstijgen maar als we de stelling iets anders zetten wat is dan het antwoord

Imagine a plane is sat on the beginning of a massive conveyor belt/travelator type arrangement, as wide and as long as a runway, and intends to take off. The conveyer belt is designed to exactly match the speed of the wheels of the plane at any given time, moving in the opposite direction of rotation.
There is no wind.
Can the plane take off?

Dan kan het dus niet.
Wel want net kwam al naar voren dat het niet uit maakt of die band nou 1000m/s of 10m/s gaat. Wat je eerder zei kan wel dat je definieert dat hij niet vooruit kan. Dan moet hij zo hard gaan draaien ergens in de 10 tot de zoveelste dat de wrijving zo belachelijk groot wordt dat hij echt neit meer vooruit gaat.

Al komt dat trouwens niet in de formule terug, maar als die assen eenmaal zo hard draaien dan word het zo heet dat alles vast loopt :')

[ Bericht 9% gewijzigd door GoodGawd op 24-01-2011 19:45:28 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')