abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:41:44 #1
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91310671
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 09:05 schreef Eclaire84 het volgende:
In navolging op Geloof moet worden afgeschaft.

Nee, maar serieus. Is deze stelling absurder dan de stelling van sommige atheisten dat geloof zou moeten worden verboden?

Deze anti-religie atheisten lijken minstens zo radicaal als extremistische gelovigen in hun opvattingen omtrent wat je wel en wat je niet zou mogen geloven of denken.

Zij betichten religieuzen van intolerantie jegens andersdenkenden en geven mede deze grond aan als reden voor een verbod op geloof. Hoe paradoxaal is dat?

Disclaimer: de TT is dus niet letterlijk bedoeld.
OP uit deel 1,
pi_91310701
Verwijder mijn topic maar.

-edit: Ik heb een gastslotje op het topic gezet-

[ Bericht 53% gewijzigd door Daniel1976 op 14-01-2011 12:44:13 ]
pi_91310787
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:38 schreef Daniel1976 het volgende:
Allah de barmhartige vrede zij met hem en Xa1pt is zijn profeet blijkbaar.
Wat ik hiermee wil zeggen? Je weet geen klap van mij, nog van de mensen waar ik mee omga.
Oja ik wil mijn Turkse vrienden uit Istanbul ook nog even toevoegen aan het rijtje.
Hoe heeft dit met mijn vraag te maken?

quote:
Je weet geen klap van de mensen waar ik mee omga en toch stel je je boven hen en mij.
Dat mag maar ik neem je nu helemaal niet meer au sérieux
Wacht even hoor, uit mijn vraag leid je af dat ik me boven jou plaats? Lolwut?
pi_91310825
De gedachte dat atheïsten per definitie in niks geloven is fout. Het woord zegt het natuurlijk ook al: niet theïstisch.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:48:03 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91310981
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoe heeft dit met mijn vraag te maken?

[..]

Wacht even hoor, uit mijn vraag leid je af dat ik me boven jou plaats? Lolwut?
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ah, dat handjevol machtsgeile mannetjes. En zij zijn representatief voor de islam omdat ze dat zelluf zeggen? Neem je ze zo serieus, ja?
Simpel. Je doet een hoop van mijn kennissen af als machtsgeile mannetjes.
En dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Ze vinden mij als ongelovige westerling wel altijd machtig interessant, wat heeft geleid tot open eerlijke en diepe discussies.
pi_91311105
wat is een gastslotje? En welke gevolgen heeft dat?
pi_91311182
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:48 schreef Daniel1976 het volgende:
Simpel. Je doet een hoop van mijn kennissen af als machtsgeile mannetjes.
Aha. Ik had te snel gelezen en dacht dat je doelde op wat dictators die het volk onderdrukken. Mijn excuses.

quote:
En dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Klopt, maar wat ik me dan wel afvraag is: waarom neem je hen - ze houden er kennelijk een nogal fundamentalistische interpretatie op na - wel serieus en een Europese moslim bijvoorbeeld niet?
pi_91312126
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:50 schreef nostradama het volgende:
wat is een gastslotje? En welke gevolgen heeft dat?
Een slotje van een moderator op een topic wat niet in zijn/haar subforum staat. Er waren 2 vervolgtopics geopen, en eentje is genoeg natuurlijk ;)
  vrijdag 14 januari 2011 @ 13:31:27 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91313065
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Aha. Ik had te snel gelezen en dacht dat je doelde op wat dictators die het volk onderdrukken. Mijn excuses.

[..]

Klopt, maar wat ik me dan wel afvraag is: waarom neem je hen - ze houden er kennelijk een nogal fundamentalistische interpretatie op na - wel serieus en een Europese moslim bijvoorbeeld niet?
1. Ze zijn met meer dan jij, ze zitten dichter bij de bron dan jij en ze zijn nog niet "verpest" door westers denken.
En die mensen weigeren gewoon te snappen dat je meerdere soorten islam hebt. Ze snapte het echt niet toen ik vertelde dat de turken hier eigen moskee hebben en de molukers en de marokkanen etc etc.

Voor hun is het naleven van de koran het zuivere woord van allah, het belangrijkste.
En ik heb ook respect voor die mensen en hoe ze hun geloof naleven. Maar niet voor de religie an sich.
pi_91313318
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:31 schreef Daniel1976 het volgende:
1. Ze zijn met meer dan jij,
Niet hier.

quote:
ze zitten dichter bij de bron
Welke bron?

quote:
dan jij en ze zijn nog niet "verpest" door westers denken.
Dat spreekt eerder in hun nadeel. Hoe gematigder en genuanceerder hoe beter, lijkt me.
pi_91314519
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 11:12 schreef Light7 het volgende:

De Islam staat terrorisme niet toe en toont geen enkele vorm van tolerantie jegens terrorisme. Zelfs in de letterlijke betekenis van het woord Islam vinden we verwijzingen naar vrede. Letterlijk betekent Islam namelijk onderwerping of overgave en moslim betekent degene die zich heeft onderworpen. Daarnaast is het woord Islam afgeleid van de stam seleme, wat vrede betekent. In religieus opzicht wordt een moslim dan ook gedefinieerd als iemand die zich vanuit een diepgaand geloof heeft overgegeven aan God en als gevolg daarvan vrede in zichzelf, zijn of haar sociale en natuurlijke omgeving heeft gevonden.

Door moslim te zijn, vormen mensen één geheel met de volmaakte orde in het universum. Volgens de Quran, heeft elke entiteit in het universum zich aan de Wil van God onderworpen door de Goddelijke wetten te volgen die in de natuur en het universum gelden (3:83). Zo volgt de aarde bijvoorbeeld altijd dezelfde baan, die God voor haar bepaald heeft. In die zin, heeft de aarde zich onderworpen aan God. Bedenk hoe bijen altijd honing maken en spinnen hun webben weven. We zouden kunnen zeggen dat zowel de bij als de spin zich hebben onderworpen aan God, door in overeenstemming met hun voorbestemde predispositie te leven. Het zou dan ook niet meer dan billijk zijn om de aarde en de bij moslim te noemen. Wat dat betreft, kan iedereen die zich heeft onderworpen aan God, als moslim beschouwd worden.
Zo bezien ben ik ook een moslim. Al identificeer ik Allah met de werking van de wereld zelf.

quote:
Aan de andere kant, is een terrorist iemand die mensen bang maakt, wanorde en chaos veroorzaakt. Hieruit kan worden afgeleid, dat een echte moslim, nooit een terrorist kan zijn en een terrorist geen echte moslim. De woorden moslim en terrorist hebben volkomen tegenovergestel-de betekenissen en kunnen dan ook niet in één adem gebruikt worden.

Helaas gebruiken de media maar al te vaak de term moslim terrorist. Deze term komt voort uit de verkeerde opvatting en het verkeerde beeld dat mensen door eeuwen van verkeerd geïnformeerd te zijn, met de Islam en moslims associëren. We hebben het nooit over Christen terroristen in Ierland of Joodse terroristen in Palestina. Een terrorist is een terrorist. Terrorisme heeft geen religie.

De Islam predikt rechtvaardigheid en instrueert haar volgelingen om volkomen rechtvaardig te zijn. Dit betekent dat het niet is toegestaan een boot vol criminelen te laten zinken, wanneer er ook maar één onschuldige aan boord is. Laat staan dat de onschuldige overboord gegooid zou worden in reactie op de criminelen. De Quran laat ons weten dat het onterecht doden van een enkele persoon, gelijk staat aan het vernietigen van de gehele mensheid (Maidah, 5:32). Daarom is het ondenkbaar en totaal onmogelijk het doden van onschuldige burgers door middel van de Islam of moslims te rechtvaardigen.

Waarom plegen sommige moslims dan toch zelfmoordaanslagen of terroristische daden uit naam van de Islam? Hiervoor bestaan een heleboel oorzaken die hun oorsprong vinden in ingewikkelde politieke en sociale omstandigheden. Ten eerste dient opgemerkt te worden dat deze daden niet representatief zijn voor het gedrag van een gemiddelde moslim. Ze vinden in een klein aantal gebieden in de wereld plaats en komen in de lange geschiedenis van de Islam, pas sinds kort voor. Daden van geweld worden gepleegd door mensen die het slachtoffer zijn van onderdrukking en aanhoudend onrecht of door mensen die de onderdrukking en het onrecht dat hun moslimbroeders en zusters wordt aangedaan niet langer kunnen verdragen. Zonder het te weten, brengenminderheidsorganisaties en individuen hun religie en hun zaak, om de volgende redenen, grote schade toe:

· Daden die op burgers gericht zijn, kunnen nooit door middel van de morele en religieuze principes van de Islam gerechtvaardigd worden.

· Wanneer de tegenpartij wraak neemt, bezorgen dergelijke daden hun eigen volk meer leed.

· Ze verliezen er veel publieke en internationale steun mee, die ze zo hard nodig hebben.

In de hoogtijdagen van de moslimnaties, vormden deze in een groot deel van de wereld een bron van vrede en stabiliteit. Voordat de Islam haar intrede deed, hadden mensen in de tot dan toe bekende wereld, nog nooit in zulke grote getale in een veilige, vreedzame en harmonieuze wereld geleefd. Vanaf het moment dat de laatste moslimstaat, het Ottomaanse Rijk, zijn invloed verloor, heeft de wereld twee wereldoorlogen meegemaakt en zijn de Balkan, het Midden Oosten en andere plaatsen waar de Ottomanen, op basis van de tolerante principes van de Islam eeuwenlang in vrede regeerden, nooit meer hetzelfde geweest. Nog steeds is een groot deel van de onrust in de wereld terug te leiden tot een gebrek aan aanwezigheid en invloed van echte moslims in deze regios.

De Islam heeft eeuwenlang bijgedragen aan wereldvrede en wanneer drie grote problemen aangepakt worden, heeft de Islam zeker de potentie dit ook in de toekomst te doen. Deze problemen zijn gebrek aan onderwijs, armoede en versplintering van de moslimwereld.
Ik waardeer de gematigde Islam wel. Niet dat ik gelovig wordt, want het kan MI ook zonder.
The view from nowhere.
pi_91314941
Ik was in Soedan ergens gedurende de twee jaar tussen twee dictaturen in. De mensen mochten voor het eerst gaan stemmen. Er was een partij (de Moslim broederschap) die de Sharia wilde invoeren. Ze waren niet populair bij de gewone bevolking. Die hadden er al ervaring mee. De gewone man werd daarvan de dupe. Onder de studenten echter was deze partij zeer populair (90% stemde op deze partij). Maar ze verloren de verkiezingen ruim en na de verkiezing vondt er een machtgreep plaats vanuit deze partij. Einde democratie.

Wat mij dus opviel is dat de studenten (beter gesitueerden en beter geschoolden) juist zo naief waren.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 14-01-2011 14:37:58 ]
The view from nowhere.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 14:10:08 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91314982
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:37 schreef Xa1pt het volgende:
Dat spreekt eerder in hun nadeel. Hoe gematigder en genuanceerder hoe beter, lijkt me.
Ja maar kijk. Ik ben het helemaal met je eens in dat punt en ik vind dat lovenswaardig, het lijkt mij dat veel bijbel en koran teksten onhoudbaar zijn in het licht van de moderne wetenschap.

Maar dan heb je wel je eigen draai aan het geloof gegeven zodra je begint te nuanceren.

In de bijbel staat bijvoorbeeld: Als je oog je tot zonde leid, steek hem uit, als je rechter hand je tot zonde leid, hak hem af.
Zo vraag ik bijvoorbeeld altijd aan christenen waarom ze hun rechter hand nog niet hebben afgehakt.

Zowel de bijbel als de koran claimen het onfeilbare woord van een onfeilbare almachtige god te zijn.
Zodra je dat moet gaan interpreteren, is het geen onfeilbare god meer. Dan kom je in een hoop filosofische problemen.

De oorsprong van de koran is wel wazig. Echt waar ik heb onbevooroordeelde godsdienst geschiedenis gehad over de koran. Het begint natuurlijk al bij het feit dat mohammed niet kon lezen of schrijven en dus zijn alle soera's getuigenissen van wat mohammed zou hebben gezegd.
Daar is in het begin nog aardig mee geschoven. Ik zal kijken of ik ergens een website kan vinden met wat info daarover.
pi_91315037
Een Europese Moslim kan dan wel gematigd denken over de Islam, maar het blijft een feit dat het aanmoedigen van vergelding en bestrijden met alle middelen van niet- of andersgelovigen wel degelijk zwart op wit in de Koran staat.

Dan is ofwel de gematige Europese Moslim afvallig van zijn eigen geschriften ofwel zijn de geschriften niet juist. Kies maar en trek je conclussies.

Komt er maar enen tegen die de Koran letterlijk gaat nemen, wat ook de bedoeling is van een religieus geschrift, anders zou het niet opgetekend staan uiteraard.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 14:13:52 #15
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91315152
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zo bezien ben ik ook een moslim. Al identificeer ik Allah met de werking van de wereld zelf.
Ja waarom? Volgens de logische wet van oorzaak en gevolg en noodzaak?
Hoe zijn we hier en hoe is het allemaal begonnen (schepping oerknal of wat dan ook...) ?
Er moet ergens iets zijn wat dat geïnitieerd heeft.

Maar dit postulaat houdt geen stand. Want volgens diezelfde logica moet er dan weer iets zijn dat god geïnitieerd heeft.

Dat is het argument van de wereld rust op de rug van een grote schildpad, ja maar waar staat die schildpad dan weer op? Op de rug van een volgende schildpad.

Inmiddels werken we in de godsdienst filosofie met waarschijnlijkheidsprincipes en het bestaan van een god of goden is zeer onwaarschijnlijk te noemen.
pi_91315687
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:13 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hoe zijn we hier en hoe is het allemaal begonnen (schepping oerknal of wat dan ook...) ?

Maar dit postulaat houdt geen stand. Want volgens diezelfde logica moet er dan weer iets zijn dat god geïnitieerd heeft.

Dat is het argument van de wereld rust op de rug van een grote schildpad, ja maar waar staat die schildpad dan weer op? Op de rug van een volgende schildpad.

Inmiddels werken we in de godsdienst filosofie met waarschijnlijkheidsprincipes en het bestaan van een god of goden is zeer onwaarschijnlijk te noemen.
Hier verschillen we niet van mening. Zoals gezegd, identificeer ik Allah met de werking van de wereld zelf. Dwz dat Allah overbodig is en de Koran geen goddelijk gezag heeft. Maar het is natuurlijk een zienswijze waardoor atheisme en theism heel dicht bij elkaar komen.

Je moet islamieten niet alles verwijten wat iemand anders uit hun kring doet of zegt. Als ik in Afrika ben, en mensen zouden mij het kolonialisme verwijten (wat ze overigens niet doen), dan .....
The view from nowhere.
pi_91316139
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:11 schreef nostradama het volgende:
Een Europese Moslim kan dan wel gematigd denken over de Islam, maar het blijft een feit dat het aanmoedigen van vergelding en bestrijden met alle middelen van niet- of andersgelovigen wel degelijk zwart op wit in de Koran staat.

Dan is ofwel de gematige Europese Moslim afvallig van zijn eigen geschriften ofwel zijn de geschriften niet juist. Kies maar en trek je conclussies.

Komt er maar enen tegen die de Koran letterlijk gaat nemen, wat ook de bedoeling is van een religieus geschrift, anders zou het niet opgetekend staan uiteraard.
De poging om de Koran de zien als de letterlijke Waarheid van Allah is idd een zwakte. Dat krijg je nooit rechtgepraat. Christenen deden dat vroeger natuurlijk ook, maar hebben dat pad inmiddels verlaten.
The view from nowhere.
pi_91316287
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:10 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja maar kijk. Ik ben het helemaal met je eens in dat punt en ik vind dat lovenswaardig, het lijkt mij dat veel bijbel en koran teksten onhoudbaar zijn in het licht van de moderne wetenschap.
Dat is helemaal afhankelijk van je interpretatie en heeft weinig met de bijbel of koran van doen. Die tweedeling lijkt me behoorlijk essentieel.

quote:
Maar dan heb je wel je eigen draai aan het geloof gegeven zodra je begint te nuanceren.
Dat kan ook niet anders. Er bestaat niet zoiets als een 'waarachtig geloof' wat gevrijwaard blijft van eigen interpretatie.

quote:
In de bijbel staat bijvoorbeeld: Als je oog je tot zonde leid, steek hem uit, als je rechter hand je tot zonde leid, hak hem af.
Zo vraag ik bijvoorbeeld altijd aan christenen waarom ze hun rechter hand nog niet hebben afgehakt.
Want jij vindt dat zij dat letterlijk moeten nemen?

quote:
Zowel de bijbel als de koran claimen het onfeilbare woord van een onfeilbare almachtige god te zijn.
Zodra je dat moet gaan interpreteren, is het geen onfeilbare god meer. Dan kom je in een hoop filosofische problemen.
Nee, dat dogma hebben gelovigen gemaakt om hun dogma onfeilbaar te maken.
pi_91316312
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De poging om de Koran de zien als de letterlijke Waarheid van Allah is idd een zwakte. Dat krijg je nooit rechtgepraat. Christenen deden dat vroeger natuurlijk ook, maar hebben dat pad inmiddels verlaten.
Dat laatste is ten zeerste te betwisten. Ik heb daar namelijk bij Christenen nog helemaal niets van gezien. Voor hen is alles wat in de Bijbel staat DE waarheid omdat het Gods woord is. En hoe ze dat weten : wel omdat het in de Bijbel staat. Ze doen eveneens en even erg aan cirkelredeneringen.
pi_91316338
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:13 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

En als er nu eens nooit een begin geweest is en er ook geen einde zal zijn ? Geen ' oerknal ', geen ' schepping '. Dan is er ook geen noodzaak het ' begin' en zijn oorzaak te zoeken. Natuurlijk moeilijk te vatten, maar dat is het ' godsbegrip ' ook niet. Niet zo'n gek idee hoor.
pi_91316429
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:39 schreef nostradama het volgende:

[..]

Dat laatste is ten zeerste te betwisten. Ik heb daar namelijk bij Christenen nog helemaal niets van gezien. Voor hen is alles wat in de Bijbel staat DE waarheid omdat het Gods woord is. En hoe ze dat weten : wel omdat het in de Bijbel staat. Ze doen eveneens en even erg aan cirkelredeneringen.
Nee toch, de passages uit de bijbel niet ze niet onderschrijven negeren ze, en de lezen de bijbel steeds meer metaforisch.
The view from nowhere.
pi_91316509
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, dat dogma hebben gelovigen gemaakt om hun dogma onfeilbaar te maken.
Idem dito voor de Moslims
pi_91316543
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:11 schreef nostradama het volgende:
De bewering dat een Europese moslim ' gematigd' is, is zo ongeveer net zo'n stompzinnige opmerking is als de bewering dat een Duitser gematigd is als hij geen nazi is, maar goed.

In een aantal boeken in mijn kast zou ik ook teksten kunnen vinden die als verwerpelijk omschreven kunnen worden, wanneer je ze letterlijk neemt. Iedere krankzinnige gedachte kun je legitimeren.

quote:
Je kunt de geschriften ook niet zien als een 1-op-1-vertaling naar het hier en nu, en het in een groter perspectief te plaatsen. Dan blijven er meer opties open.

quote:
:')
pi_91316555
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:44 schreef nostradama het volgende:

[..]

Idem dito voor de Moslims
Want moslims zijn geen gelovigen?

quote:
dat dogma hebben gelovigen gemaakt om hun dogma onfeilbaar te maken.
pi_91316614
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:42 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee toch, de passages uit de bijbel niet ze niet onderschrijven negeren ze, en de lezen de bijbel steeds meer metaforisch.
ga dan maar eens lezen op forums bij de christenen. Ook hier dus. Hun metaforeren beginnen ze op het ogenblik dat je de tegenstrijdigheden naar voren brengt.
pi_91316717
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:46 schreef nostradama het volgende:
ga dan maar eens lezen op forums bij de christenen. Ook hier dus. Hun metaforeren beginnen ze op het ogenblik dat je de tegenstrijdigheden naar voren brengt.
Genoeg christenen die nog maar weinig dingen uit de bijbel letterlijk nemen.
pi_91316797
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:48 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kun je daar een % op plakken, of is dat maar een veronderstelling ?
pi_91316950
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]

quote:
De bewering dat een Europese moslim ' gematigd' is, is zo ongeveer net zo'n stompzinnige opmerking is als de bewering dat een Duitser gematigd is als hij geen nazi is, maar goed.

In een aantal boeken in mijn kast zou ik ook teksten kunnen vinden die als verwerpelijk omschreven kunnen worden, wanneer je ze letterlijk neemt. Iedere krankzinnige gedachte kun je legitimeren.
[..]
Oke je zegt het dus zelf. Er bestaan geen gematigde moslims. Ben ik volledig met je eens. Alle Moslims volgen de Koran letterlijk als het erop aan komt.
Waar in de Koran staat er bv. dat je wat er geschreven staat een beetje moet interpreteren?

quote:
Je kunt de geschriften ook niet zien als een 1-op-1-vertaling naar het hier en nu, en het in een groter perspectief te plaatsen. Dan blijven er meer opties open.
[..]
Is er dan een groter perspectief dan de Koran zelf? Welke?
pi_91316983
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:48 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

blijven dromen.
pi_91317246
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:53 schreef nostradama het volgende:
Oke je zegt het dus zelf. Er bestaan geen gematigde moslims. Ben ik volledig met je eens.
Je leest verkeerd.

quote:
Alle Moslims volgen de Koran letterlijk als het erop aan komt.
Ik ben anders maar weinig moslims hier tegengekomen die zich barbaars gedragen.

quote:
Waar in de Koran staat er bv. dat je wat er geschreven staat een beetje moet interpreteren?
Waar in een roman vind je de disclaimer: "dit is een fictief verhaal, neem teksten vooral niet letterlijk"?

quote:
Is er dan een groter perspectief dan de Koran zelf? Welke?
Het besef dat de koran niet in het jaar 1999 is geschreven bijvoorbeeld.
pi_91317318
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Kun je daar een % op plakken, of is dat maar een veronderstelling ?
Binnen de EO-kliek vind je tegenwoordig weinig creationisten bijvoorbeeld.
pi_91317605
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]

quote:
Je leest verkeerd.
Is dat zo? Hoe moet ik het dan wel lezen?
[..]

quote:
Ik ben anders maar weinig moslims hier tegengekomen die zich barbaars gedragen.
[..]
Wat voor een vergelijk is dat nu weer. Misschien omdat ze hier worden aanvaard en men hen een kans heeft om zich te integreren. Is dat omgekeerd ook zo? Wordt een Europeaan in Moslimlanden ook geaccepteerd met zijn hebbelijkheden en culturele gewoontes zoals bv. een vrouw in een kort rokske. Ik zeg maar wat hoor.

quote:
Waar in een roman vind je de disclaimer: "dit is een fictief verhaal, neem teksten vooral niet letterlijk"?
Mooie omdraaiïng van wat ik vroeg. Trukken van de zwarte madam, noem ik dat.
[..]

quote:
Het besef dat de koran niet in het jaar 1999 is geschreven bijvoorbeeld.
Staat er in de Koran dan dat je in 1999 de Koran anders moet interpreteren dan oorspronkelijk? :)
pi_91317659
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op mijn vraag.
pi_91317692
quote:

[..]

Is dat zo? Waar haal je dat vandaan? Eigen interpretatie of zo? Een gelovige is zo wieso een creatonist
pi_91318122
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:05 schreef nostradama het volgende:
Is dat zo? Hoe moet ik het dan wel lezen?
Een fundamentalistische interpretatie is niet het uitgangspunt, maar een uitzondering.

quote:
Wat voor een vergelijk is dat nu weer. Misschien omdat ze hier worden aanvaard en men hen een kans heeft om zich te integreren.
En men niet meer onderdrukt wordt.

quote:
Wordt een Europeaan in Moslimlanden ook geaccepteerd met zijn hebbelijkheden en culturele gewoontes zoals bv. een vrouw in een kort rokske. Ik zeg maar wat hoor.
Het antwoord daarop moet je in de politieke aspecten zoeken. :)

quote:
Mooie omdraaiïng van wat ik vroeg. Trukken van de zwarte madam, noem ik dat.
Blijkbaar kom je op de een of andere manier aan de veronderstelling dat men de koran dus letterlijk moet nemen. Waar haal je dat vandaan?

quote:
Staat er in de Koran dan dat je in 1999 de Koran anders moet interpreteren dan oorspronkelijk? :)
Wetende dat de koran niet in 1999 is geschreven lijkt me dat tamelijk voor de hand liggend.
pi_91318124
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:40 schreef ATON het volgende:

[..]

En als er nu eens nooit een begin geweest is en er ook geen einde zal zijn ? Geen ' oerknal ', geen ' schepping '. Dan is er ook geen noodzaak het ' begin' en zijn oorzaak te zoeken. Natuurlijk moeilijk te vatten, maar dat is het ' godsbegrip ' ook niet. Niet zo'n gek idee hoor.
heel mooi. En absoluut het overdenken waard.
pi_91318167
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Het is een feit dat er christenen zijn die maar weinig aspecten uit de bijbel letterlijk nemen, een schatting van het aantal zou een veronderstelling zijn.
pi_91318259
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:07 schreef nostradama het volgende:

[..]

Is dat zo? Waar haal je dat vandaan? Eigen interpretatie of zo? Een gelovige is zo wieso een creatonist
Nee. Het creationisme is alleen nog een erkend begrip in o.a. de reformatorische hoek.
pi_91318391
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]

quote:
Een fundamentalistische interpretatie is niet het uitgangspunt, maar een uitzondering.
prietpraat. De Koran op zich is al fundamentalistisch
[..]

quote:
En men niet meer onderdrukt wordt.
Was er dan een tijd waarop jullie onderdrukt werden hier?
[..]

quote:
Het antwoord daarop moet je in de politieke aspecten zoeken. :)
Opnieuw prietpraat. Het is enkel en alleen te zoeken bij de religie zelf. Want de politiek daar is religie.[..]

quote:
Blijkbaar kom je op de een of andere manier aan de veronderstelling dat men de koran dus letterlijk moet nemen. Waar haal je dat vandaan?
Moet er dan getwijfeld worden aan Mohammed "zijn" woorden?
[..]

quote:
Wetende dat de koran niet in 1999 is geschreven lijkt me dat tamelijk voor de hand liggend.
Eerst leren lezen.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 15:23:34 #40
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_91318456
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:44 schreef algebra010 het volgende:
De gedachte dat atheïsten per definitie in niks geloven is fout. Het woord zegt het natuurlijk ook al: niet theïstisch.
deze stelling is al zo vaak onderuit gehaald. het is niet eens meer grappig om deze belachelijke drogreden nog maar eens van stal te halen.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_91318578
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee. Het creationisme is alleen nog een erkend begrip in o.a. de reformatorische hoek.
Tja Nederland staat garant voor nieuwe paddestoel ideëen, dat is zo. Voor de duidelijkheid lees genesis in de Bijbel en dan zal je weten wat een gelovige aanneemt voor waarheid. Als God hemel en aarde heeft geschapen dan is God de creatonist. Of je dat nu graag hoort of niet. Reformatorisch of niet.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 15:27:29 #42
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_91318639
quote:

[..]

een stuk minder zweverig dan het klinkt. de enige concrete reden die wij hebben om te veronderstellen dat er een begin MOET zijn, is omdat alles dat wij kennen een begin heeft. dat is lang geen ijzersterk argument.

veel interessanter in deze discussie echter: stel je voor dat er WEL een begin moet zijn: wat is dan de reden om er een god bij te verzinnen? hiermee verleg je het probleem alleen maar; als een universum een begin moet hebben, moet een opperwezen dat ook hebben. als we dan toch moeten accepteren dat er somewhere along the line iets geen begin gehad kan hebben, dan kunnen we net zo goed de kortste route nemen en veronderstellen dat dat het universum is.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_91318646
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:22 schreef nostradama het volgende:
prietpraat. De Koran op zich is al fundamentalistisch
Zou je dat ook zeggen als de koran slechts door een handjevol personen op een doordeweekse avond werd gelezen?

quote:
Was er dan een tijd waarop jullie onderdrukt werden hier?
En die vraag is relevant omdat?

quote:
Opnieuw prietpraat. Het is enkel en alleen te zoeken bij de religie zelf. Want de politiek daar is religie.
Die stelling gaat helaas niet op, sinds er ook landen bestaan waar het leeuwendeel van de bevolking moslim is maar toch niet te vergelijken is met een land als Iran.

quote:
Moet er dan getwijfeld worden aan Mohammed "zijn" woorden?
Nee hoor.
pi_91318654
quote:

[..]

Ik kan de enquete zo gauw niet meer vinden, maar in het licht van het Darwinjaar had de EO een enquete gehouden onder haar leden met de vraag "gelooft u in de evolutietheorie"? Ik geloof dat zo'n 1%a 2% dit bevestigend beantwoordde.

Ook uit persoonlijke ervaring met bijvoorbeeld evangelische studentenverenigingen weet ik dat het creationisme in enge zin (de evolutietheorie klopt niet, aarde in 6 dagen geschapen, mens is rechtstreeks door God geschapen, etc.) behoorlijk wat aanhang kent onder hun leden.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 15:29:31 #45
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91318731
Jap het klopt gewoon niet wat Xa1pt over de EO zegt.
pi_91318920
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik kan de enquete zo gauw niet meer vinden, maar in het licht van het Darwinjaar had de EO een enquete gehouden onder haar leden met de vraag "gelooft u in de evolutietheorie"? Ik geloof dat zo'n 1%a 2% dit bevestigend beantwoordde.
Dat is ook wel te begrijpen, omdat de evolutietheorie al snel wordt gezien als tegenhanger van de bijbel door christenen.

Ah, ik heb hem gevonden. Twijfel aan God als schepper van de aarde is er niet veel. Een percentage van 61% gelooft dat God de aarde in zes dagen van 24 uur heeft geschapen. Dat was tien jaar geleden 53% (De Boodschap en de Kloof, 1997). Een percentage van 32% gelooft dat God de aarde heeft geschapen, maar niet in zes dagen van 24 uur. Dat was in 1997 35%.

quote:
Ook uit persoonlijke ervaring met bijvoorbeeld evangelische studentenverenigingen weet ik dat het creationisme in enge zin (de evolutietheorie klopt niet, aarde in 6 dagen geschapen, mens is rechtstreeks door God geschapen, etc.) behoorlijk wat aanhang kent onder hun leden.
Hm, oké. Die ervaringen zijn anders dan de mijne, maar wellicht dat jij er meer in zit.
pi_91318926
Nou, het is moeilijk om schattingen te geven, maar ik zou zeggen: ga eens naar een EO-jongerendag :) Van vrienden die daar geweest waren heb ik gehoord dat daar behoorlijk wat creationistisch gedachtengoed is.

Ik heb bijvoorbeeld zelf in een andere context een praatje van Cees Dekker meegemaakt met veel evangelische studenten in het publiek, en nogal wat mensen daar waren oprecht verbaasd (sommigen zelfs verontwaardigd :') ) dat Dekker bevestigde dat hij geen twijfels heeft omtrent Darwins evolutietheorie.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 15:34:16 #48
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91318930
quote:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt hier.
pi_91318964
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:34 schreef Xa1pt het volgende:
...
Dat was em inderdaad, met

quote:
Dat God evolutie heeft gebruikt, denken maar weinig EO-leden: 1%
pi_91319036
Elk geloof is tijdelijk, weliswaar lange periodes, maar toch tijdelijk..
Quo vadis?
  vrijdag 14 januari 2011 @ 15:37:58 #51
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91319105
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:34 schreef Haushofer het volgende:
Nou, het is moeilijk om schattingen te geven, maar ik zou zeggen: ga eens naar een EO-jongerendag :)
Ik ben daar weleens een paar keer geweest :@ christelijke opvoeding he.
pi_91319454
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:36 schreef Faberyayoast het volgende:
Dat lijkt me triviaal; niets duurt immers oneindig.
pi_91320236
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:44 schreef Haushofer het volgende:
Dat lijkt me triviaal; niets duurt immers oneindig.
God wel.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 16:06:07 #54
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_91320570
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik hem wel snap. Eerst had je niets en toen de oerknal en vervolgens was er de ruimte met planeten, sterren en sterrenstelsels. :? Als je dat zo leest zou een god een betere verklaring zijn.

Laatst wel een docu gezien dat de oerknal is ontsaan door de botsing van 2 (of meerdere) sterrenstelsels. Dat klonk redelijk aannemelijk.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  vrijdag 14 januari 2011 @ 16:09:53 #55
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91320782
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:06 schreef Rucky het volgende:

[..]

Ik denk dat ik hem wel snap. Eerst had je niets en toen de oerknal en vervolgens was er de ruimte met planeten, sterren en sterrenstelsels. :? Als je dat zo leest zou een god een betere verklaring zijn.

Laatst wel een docu gezien dat de oerknal is ontsaan door de botsing van 2 (of meerdere) sterrenstelsels. Dat klonk redelijk aannemelijk.
Juist niet, die stelling is dus compleet onhoudbaar omdat er volgens het principe van oorzakelijke noodzaak dan ook een begin aan god moet zijn. het wie schiep de schepper verhaal.
Herman Philipse gaat hier heel mooi op in zijn godsdienst filofosie klassen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 14-01-2011 16:41:26 ]
pi_91322132
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:27 schreef Xa1pt het volgende:
quote:
Zou je dat ook zeggen als de koran slechts door een handjevol personen op een doordeweekse avond werd gelezen?
door hoevelen of hoeveel keer een boek wordt gelezen speelt geen enkele rol. Het gaat hem over de inhoud van een boek. En de Koran is fundamentalistisch en wakkert haat tegen on- en anders gelovigen aan
[..]

quote:
En die vraag is relevant omdat?
omdat ze een wedervraag was op jou vraag die ook niet relevant was :{w
[..]

Die stelling gaat helaas niet op, sinds er ook landen bestaan waar het leeuwendeel van de bevolking moslim is maar toch niet te vergelijken is met een land als Iran.
In gelijk welk Moslimland wordt er neer gekeken op vrouw met korte rok of onbedekte haren, blote schouders enz.

[..]

quote:
Nee hoor.
dus dan is zijn woord waarheid en dient de Koran opgevolgd te worden zoals het geschreven staat met de strijd tegen ongelovigen erbij met gelijk welk middel , dus ook liegen.
pi_91322248
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:59 schreef Modus het volgende:

[..]

God wel.
Dus niet.. tenminste dat is mijn stelling
Quo vadis?
pi_91322388
quote:

[..]

voor het begrip "niets" kan je beter te raden gaan bij het Buddhisme. Dan zul je de posting van Aton beter begrijpen. Althans zoals ik het begrepen heb tenminste :Y
pi_91322739
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:36 schreef nostradama het volgende:
door hoevelen of hoeveel keer een boek wordt gelezen speelt geen enkele rol. Het gaat hem over de inhoud van een boek. En de Koran is fundamentalistisch en wakkert haat tegen on- en anders gelovigen aan
Dat zou het niet doen als er maar een handjevol personen was die het boek zou lezen. Dus die stelling is onzin.

quote:
omdat ze een wedervraag was op jou vraag die ook niet relevant was :{w
Moslims worden elders nog wel eens onderdrukt, ja. En hier zien we nauwelijks een fundamentalistische islam terug.

quote:
In gelijk welk Moslimland wordt er neer gekeken op vrouw met korte rok of onbedekte haren, blote schouders enz.
Dat is iets cultureels, Sherlock. India is ook geen islamitisch land, toch moet je je er als vrouw niet in bikini wagen.

quote:
dus dan is zijn woord waarheid en dient de Koran opgevolgd te worden zoals het geschreven staat met de strijd tegen ongelovigen erbij met gelijk welk middel , dus ook liegen.
Als jij meent dat je rond het jaar 600 leeft en je aangespreken voelt, zeker doen. Ik acht de gemiddelde moslim echter wel in staat e.e.a. te kunnen relativeren.
pi_91323341
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:59 schreef Modus het volgende:

[..]

God wel.
Dat wel, natuurlijk.
pi_91323418
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:48 schreef Xa1pt het volgende:

Als jij meent dat je rond het jaar 600 leeft en je aangespreken voelt, zeker doen. Ik acht de gemiddelde moslim echter wel in staat e.e.a. te kunnen relativeren.
Ik acht mezelf gewoon realistisch denkend. Het jaartal mag jij voor mijn part erop plakken. Speelt geen rol. En of de moslims beter kunnen relativeren volgens jou? Je moet ze eens aanspreken op de trein en hun wijzen op hun ongehoord gedrag tegenover onze europese dames. Zeker eens doen hoor.
Bij ons in de bibliotheek hebben ze zelfs bewakingscamera's moeten plaatsen omwille van hun (jawel Moslim jongeren) ongehoord gedrag tegen de dames aan de balie. :N
pi_91324468
quote:

[..]

Ach zo. Hebben de christenen dan het deel Genesis uit hun bijbel gescheurd ? Dát is nieuw.
pi_91324555
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:48 schreef Xa1pt het volgende:
Hoeveel valt er te relativeren aan een tekst die volgens veel (bijna alle?) moslims letterlijk geciteerd werd door God?
pi_91324731
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is een feit dat er christenen zijn die maar weinig aspecten uit de bijbel letterlijk nemen, een schatting van het aantal zou een veronderstelling zijn.
Dus, je kletst er zo maar wat op los, m.a.w. Noem dan eens enkele aspecten die men niet meer letterlijk neemt ? ( vermoedelijk die wetenschappelijk achterhaald zijn ?) En noem dan eens wat zaken die ze nu nog steeds letterlijk nemen. Dat zou al een hele opheldering betekenen.
pi_91325045
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:27 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

een stuk minder zweverig dan het klinkt. de enige concrete reden die wij hebben om te veronderstellen dat er een begin MOET zijn, is omdat alles dat wij kennen een begin heeft. dat is lang geen ijzersterk argument.

veel interessanter in deze discussie echter: stel je voor dat er WEL een begin moet zijn: wat is dan de reden om er een god bij te verzinnen? hiermee verleg je het probleem alleen maar; als een universum een begin moet hebben, moet een opperwezen dat ook hebben. als we dan toch moeten accepteren dat er somewhere along the line iets geen begin gehad kan hebben, dan kunnen we net zo goed de kortste route nemen en veronderstellen dat dat het universum is.
O, leuk te lezen dat hier nog posters zitten met gezond verstand. Punchdrunk, je hebt een biertje van me tegoed.
pi_91325230
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is toch bangelijk in 2011 niet ? Daar kan ik nu eens niet bij zie.
pi_91325433
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Punchdrunk wél. Jou moet ik dus geen biertje tegoed houden.
pi_91325528
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:36 schreef Faberyayoast het volgende:
Elke beschaving ook. En dan beginnen we weer van vooraf aan. :-)
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:41:47 #69
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91325588
quote:

[..]

Als je hem zo bedoelt, dan denk ik dat we de tijd van plato wel achter ons hebben liggen.
We weten dat er een begin aan alles is en we weten dat er een eind aan alles komt ooit.

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is toch bangelijk in 2011 niet ? Daar kan ik nu eens niet bij zie.
Toch is het zo ;). Ik denk dat je de christelijke beweging van de laatste 10 jaar in nederland moet zien als een terug naar vroeger beweging. Men heeft heel veel moeite om wetenschap en theologie te combineren en daardoor komt men er weer op uit dat men de bijbel weer heel letterlijk moet nemen en het overige moet negeren. Ik lees dit af aan de groei van de vele bijbelvaste pinkster of christengemeentes. In eerste instantie lijken die veel minder orthodox dan bijvoorbeeld hersteld gereformeerden, maar dat is maar schijn want in werkelijkheid zijn ze christen op het scherpst van de snede. De bijbel dient letterlijk gelezen te worden want de heilige geest heeft er voor gezorgd dat er geen onzin in staat.
pi_91325670
quote:

[..]

Nee maar... zeker met wat reklamebloks tussen zo te merken.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:44:45 #71
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91325740
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Elke beschaving ook. En dan beginnen we weer van vooraf aan. :-)
Het grappige daaraan is dat geloven, met beschavingen evolueren.

Zelfs nu nog ook al lijkt het redelijk statisch met de grote godsdiensten.
100 jaar geleden werden zowel christendom als islam nog heel anders beleden.
Korter zelfs. Zo klagen mijn islamitische vrienden in islamitische landen steen en been over burka's en nikaabs die dingen zag je 20 jaar geleden bijna nergens. En heel veel vrouwen lopen nu in zwarte burka.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:49:27 #72
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91325950
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee maar... zeker met wat reklamebloks tussen zo te merken.
Ja :D Want het waren geen sterrenstelsels maar botsende dimensies

De oerknal is het woord voor het "moment" waarop alle opgehoopte energie (verondersteld uit een bepaalde dimensie, stringtheorie) zich heeft omgevormd tot materie (onze dimensie). Dit volgens het principe dat Einstein heeft uitgewerkt E=MC(kwadraat).

Het is een plausibel model met een redelijke waarschijnlijkheid.
pi_91326021
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:41 schreef Daniel1976 het volgende:
quote:
We weten dat er een begin aan alles is en we weten dat er een eind aan alles komt ooit.
is dat zo? En hoe weten we dat dan?
pi_91326094
Xa1pt schreef:
quote:
Dat is iets cultureels, Sherlock. India is ook geen islamitisch land, toch moet je je er als vrouw niet in bikini wagen.
Dat is er eentje om te gieren. Nederland, een moslimland ? waarom zie je hier geen moslima in bikini ? Cultureel gebonden ? Kijk kijk, en waarom zie je in Nederland dan meer hoofdoeken dragen dan in moslimlanden ? Ook cultureel gebonden ?
pi_91326179
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:49 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

De oerknal is het woord voor het "moment" waarop alle opgehoopte energie (verondersteld uit een bepaalde dimensie, stringtheorie) zich heeft omgevormd tot materie (onze dimensie). Dit volgens het principe dat Einstein heeft uitgewerkt E=MC(kwadraat).

zie Het grote F&L video topic
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:56:29 #76
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91326290
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:50 schreef nostradama het volgende:
is dat zo? En hoe weten we dat dan?
Dat zien we toch overal om ons heen? Uit oerknal stof ben je voortgekomen tot oerknalstof zul je wederkeren (om maar eens een bijbeltekst vrij te interpreteren ;))
Mensen vergaan gebouwen vergaan, de wereld vergaat, onze zon dooft ooit of implodeert of wel knallen ooit weer op elkaar met z'n allen of we blijven tot in eeuwigheid uit elkaar drijven waarbij alles langzaam uitdooft.

Is het niet inherent aan ons universum dat alles onderhevig is aan tijd en dus vergankelijk is.
pi_91326335
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:44 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Korter zelfs. Zo klagen mijn islamitische vrienden in islamitische landen steen en been over burka's en nikaabs die dingen zag je 20 jaar geleden bijna nergens. En heel veel vrouwen lopen nu in zwarte burka.
Zo zie je maar weer dat een religie een levend iets is en dus niet samenvalt met de letter van de Koran of Bijbel.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:58:14 #78
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91326378
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:54 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

zie Het grote F&L video topic
Oh, interessant die ga ik zeker even kijken. Dat is wel wat anders dan dat ze laatst op discovery uitzonden ;)
pi_91326541
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:41 schreef Daniel1976 het volgende:
Als je hem zo bedoelt, dan denk ik dat we de tijd van plato wel achter ons hebben liggen.
Zoals een zak patat ? Tijd om te updaten joh. Blijkbaar zit jij nog op Plato's knie.

quote:
Toch is het zo ;). Ik denk dat je de christelijke beweging van de laatste 10 jaar in nederland moet zien als een terug naar vroeger beweging. Men heeft heel veel moeite om wetenschap en theologie te combineren en daardoor komt men er weer op uit dat men de bijbel weer heel letterlijk moet nemen en het overige moet negeren. Ik lees dit af aan de groei van de vele bijbelvaste pinkster of christengemeentes. In eerste instantie lijken die veel minder orthodox dan bijvoorbeeld hersteld gereformeerden, maar dat is maar schijn want in werkelijkheid zijn ze christen op het scherpst van de snede. De bijbel dient letterlijk gelezen te worden want de heilige geest heeft er voor gezorgd dat er geen onzin in staat.
Kan aan de voeding liggen. Tekort aan zekere mineralen? Is bewezen dat dit invloed op de ontwikkeling van de hersens. Evenwichtige voeding en vooral de hersens af en toe gebruiken.
pi_91326636
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:44 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Cultureel gebonden, m'n beste, cultureel gebonden. ( volgens Xa1pt )
pi_91326859
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:49 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dat is al een Coke Light waard ! En nu nog gaan voor het woord : Oneindig. Geen begin.. en ook geen einde. En voor de update: universum is uit. Nu spreekt men al van Multiversum. Met wat Youtuberen komt dat wel goed. Met Michio Kaku kom je al een eind.
pi_91327039
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:56 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dat zien we toch overal om ons heen? Uit oerknal stof ben je voortgekomen tot oerknalstof zul je wederkeren (om maar eens een bijbeltekst vrij te interpreteren ;))
Mensen vergaan gebouwen vergaan, de wereld vergaat, onze zon dooft ooit of implodeert of wel knallen ooit weer op elkaar met z'n allen of we blijven tot in eeuwigheid uit elkaar drijven waarbij alles langzaam uitdooft.

Is het niet inherent aan ons universum dat alles onderhevig is aan tijd en dus vergankelijk is.
Ik wens het je bijlange na niet de eerste 80 jaar, maar aan jou komt een eind, maar.. betekend niet het eind van de wereld.. als je dat gerust kan stellen.
pi_91327229
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:57 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer dat een religie een levend iets is en dus niet samenvalt met de letter van de Koran of Bijbel.
Juist, het wordt maar steeds erger. Zo ging het er nog in de 12de eeuw aan toe, tot het fundamentalisme de kop op stak : http://nl.wikipedia.org/wiki/Averroes
pi_91327497
quote:

[..]

Volgens mij is Knevel de enige die bekendstaat als theïstisch evolutionist.
en daar kreeg hij een enorme hoop shit voor over zich heen
pi_91330968
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:08 schreef ATON het volgende:
quote:
En nu nog gaan voor het woord : Oneindig. Geen begin.. en ook geen einde. En voor de update: universum is uit. Nu spreekt men al van Multiversum. Met wat Youtuberen komt dat wel goed. Met Michio Kaku kom je al een eind.
Zeker opsnorren mensen, het is een absolute aanrader *O*
pi_91331939
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:29 schreef nostradama het volgende:

[..]

[..]

Zeker opsnorren mensen, het is een absolute aanrader *O*
Om mee te beginnen:
En nog eentje:
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:49:46 #87
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91332154
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is al een Coke Light waard ! En nu nog gaan voor het woord : Oneindig. Geen begin.. en ook geen einde. En voor de update: universum is uit. Nu spreekt men al van Multiversum. Met wat Youtuberen komt dat wel goed. Met Michio Kaku kom je al een eind.
Jaja, ken de theorie en de documentaire.
Ik zal mijn stelling bijstellen, ons universum is eindig en alles in ons universum ook.
Zo goed?!
pi_91332325
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:49 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Jaja, ken de theorie en de documentaire.
Ik zal mijn stelling bijstellen, ons universum is eindig en alles in ons universum ook.
Zo goed?!
Oneindig Daniël, ONEINDIG. Niet voor te stellen he ?
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:57:52 #89
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91332708
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:52 schreef ATON het volgende:
Oneindig Daniël, ONEINDIG. Niet voor te stellen he ?
Wel voor proberen te stellen, ik heb geen problemen met de definitie oneindig.
Alleen ons universum is volgens mij eindig.
Dat is ook niet zo moeilijk, er is een punt van oorsprong en het dijt nog steeds uit.
pi_91333137
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:57 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Wel voor proberen te stellen, ik heb geen problemen met de definitie oneindig.
Alleen ons universum is volgens mij eindig.
Dat is ook niet zo moeilijk, er is een punt van oorsprong en het dijt nog steeds uit.
... sprak de wetenschapper. :-)
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:17:13 #91
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_91342102
Het vervelende met gelovigen is dat ze hun geloof vaak niet voor zichzelf kunnen houden, en de onbedwingbare drang lijken te voelen om hun waarden op te dringen aan de on- of andersgelovige medemens zonder hiervoor enige onderbouwing te geven anders dan "moet van God".

We worden hier inderdaad niet verplicht te geloven. Maar gelovige gemeenschappen hebben via de wetgeving vaak wel de nodige invloed op mensen die niets met welke God dan ook te maken hebben. Het is dankzij die gemeenschap dat we de zondagswet nog hebben, die mensen verbiedt op zondagochtend iets te organiseren dat niet religieus van aard is. Het is die groep die van bijvoorbeeld abortus en het homohuwelijk af wil komen, niet omdat ze anders gedwongen worden tot één van die twee maar gewoon omdat ze denken te moeten beslissen voor een ander.
Persoonlijk heb ik een teringhekel aan die mentaliteit, en ik wil er dan ook op wijzen dat die zogenaamde haat jegens religie waar iedereen nu over valt bepaald niet uit de lucht is komen vallen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:27:47 #92
pi_91342914
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:44 schreef algebra010 het volgende:
:') Die komt ook steeds weer terug hè.

Atheïsten geloven niet dat er een god is. Ergo: atheïsten geloven niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_91343019
geloven, denken, voelen...

Zomaar drie dingen die je noch kan verbieden, noch kan verplichten.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 00:30:18 #94
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91351531
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Persoonlijk heb ik een teringhekel aan die mentaliteit, en ik wil er dan ook op wijzen dat die zogenaamde haat jegens religie waar iedereen nu over valt bepaald niet uit de lucht is komen vallen.
En hier gaat het nu juist om.

Duidelijk dat er een afkeer heerst jegens religie...maar als je dan op dezelfde manier reageert als (extremistische) religieuzen reageren op ongelovigen (bijvoorbeeld door te pleiten voor een verbod op religie), ben je zelf toch geen haar beter?
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
  zaterdag 15 januari 2011 @ 00:31:48 #95
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91351650
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:29 schreef MarMar het volgende:
geloven, denken, voelen...

Zomaar drie dingen die je noch kan verbieden, noch kan verplichten.
Wat mensen er echter niet van weerhoudt hiervoor (verbod ofwel verplichting) te pleiten.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 00:35:23 #96
pi_91351906
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 00:30 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

En hier gaat het nu juist om.

Duidelijk dat er een afkeer heerst jegens religie...maar als je dan op dezelfde manier reageert als (extremistische) religieuzen reageren op ongelovigen (bijvoorbeeld door te pleiten voor een verbod op religie), ben je zelf toch geen haar beter?
Actie -> reactie.

Natuurlijk, de politiek correcte fluitbekzeenaald2.0 is het met je eens dat vuur niet met vuur bestreden moet worden. Maar tegelijkertijd vind ik het volkomen begrijpelijk dat de niet of minder gelovigen af en toe nogal chagrijnig worden van die regeltjes die ze opgelegd krijgen uit naam van een instituut dat zij niet onderschrijven. Religie is een keuze, het gehoorzamen aan religieuze wetgeving helaas niet.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 00:41:04 #97
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91352272
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 00:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Religie is een keuze, het gehoorzamen aan religieuze wetgeving helaas niet.
Dat is zeker zo. Ik zou dan ook totaal geen problemen hebben met een absoluut seculiere staat.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 10:42:09 #98
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_91358542
Tegen geloven heb ik niets. Ieder moet geloven ( of niet geloven) wat hij/zij zelf wil.

Het zijn de religies die een probleem vormen.
Die leggen de mensen regeltjes op die ze voor iedereen willen laten gelden
En hou je je niet aan die regeltjes dan zal hun liefhebbende ( ahum) god je na de dood in de hel gooien.......blijft toch een rare manier van liefhebben.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_91359065
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 00:31 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

Wat mensen er echter niet van weerhoudt hiervoor (verbod ofwel verplichting) te pleiten.
Totaal onzinnig dus.. het enige wat je kan verbieden (of verplichten) is het uiten ervan.
pi_91359945
En alle mensen maar bakkeleien over wie er gelijk heeft en ondertussen weet niemand iets. De wetenschap poogt in waarheidsvinding een superieure rol te spelen, maar ook zij faalt uiteindelijk. Het je reinste arrogantie te denken dat je als mens in staat zou zijn de gronden der dingen volkomen te kunnen doorgronden. Wij kunnen niet zeker weten dat zoals de realiteit zich aan ons en onze wetenschappelijke instrumentaria toont, zij ook daadwerkelijk zo in elkaar steekt. Die discrepantie is een constante onzekere factor. En als we nu eens collectief zouden erkennen dat we niet de waarheid in pacht hebben (en dat geldt voor alle denkwijzen, ook het atheïsme), alleen dan is een betere wereld mogelijk... maar droom lekker verder.
pi_91360063
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:37 schreef servus_universitas het volgende:
En alle mensen maar bakkeleien over wie er gelijk heeft en ondertussen weet niemand iets. De wetenschap poogt in waarheidsvinding een superieure rol te spelen, maar ook zij faalt uiteindelijk. Het je reinste arrogantie te denken dat je als mens in staat zou zijn de gronden der dingen volkomen te kunnen doorgronden. Wij kunnen niet zeker weten dat zoals de realiteit zich aan ons en onze wetenschappelijke instrumentaria toont, zij ook daadwerkelijk zo in elkaar steekt. Die discrepantie is een constante onzekere factor. En als we nu eens collectief zouden erkennen dat we niet de waarheid in pacht hebben (en dat geldt voor alle denkwijzen, ook het atheïsme), alleen dan is een betere wereld mogelijk... maar droom lekker verder.
Ik droom dan stiekem toch met je mee.
pi_91360109
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:43 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik droom dan stiekem toch met je mee.
Wel zo gezellig en het houdt de mens van goede wil op de been.
pi_91361846
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:37 schreef servus_universitas het volgende:
We kunnen wellicht nooit iets 100% zeker weten, echter geeft wetenschap ons wel de mogelijkheid om iets voor ons zo zeker mogelijk te maken. Jouw redenatie klinkt alsof je wetenschap net zo goed in zijn geheel kan afschaffen. Tevens beweert wetenschap geen absolute waarheid te hebben of antwoorden op nog onbeantwoorde vragen, het geloof doet dit wel.

Dat we bepaalde dingen niet kunnen begrijpen is logisch doordat ons denkvermogen hier niet op is afgestemd. Extreem groot of extreem kleine dingen (zoals een rots die op moleculair niveau voor het grootste gedeelte uit lege ruimte bestaat), of de dimensie tijd die ooit ontstaan is zijn nog te moeilijk te bevatten omdat ons denkvermogen te beperkt is.
pi_91362351
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 12:42 schreef algebra010 het volgende:

[..]

We kunnen wellicht nooit iets 100% zeker weten, echter geeft wetenschap ons wel de mogelijkheid om iets voor ons zo zeker mogelijk te maken. Jouw redenatie klinkt alsof je wetenschap net zo goed in zijn geheel kan afschaffen. Tevens beweert wetenschap geen absolute waarheid te hebben of antwoorden op nog onbeantwoorde vragen, het geloof doet dit wel.

Dat we bepaalde dingen niet kunnen begrijpen is logisch doordat ons denkvermogen hier niet op is afgestemd. Extreem groot of extreem kleine dingen (zoals een rots die op moleculair niveau voor het grootste gedeelte uit lege ruimte bestaat), of de dimensie tijd die ooit ontstaan is zijn nog te moeilijk te bevatten omdat ons denkvermogen te beperkt is.
Volkomen mee eens. Onze hersens hebben gewoon niet voldoende " werkgeheugen ". Probeer je maar eens voor te stellen dat er geen begin was aan het multiversum en er nooit een eind aan komt.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 13:15:54 #105
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91363057
quote:

[..]

Ik ben blij dat jij er op antwoordt, dan hoe ik het niet te doen.
De post waar jou reaktie over gaat is gebaseerd op een verwarring tussen verschillende filosofische theorema's met een populair wetenschappelijk sausje en een garnering van religie.

En niet eens de christelijke religie, want die juist wetenschap juist toe, dankzij een uitspraak van paulus.
pi_91363860
quote:

[..]

Ach, wat zal ik zeggen, het houdt mensen bezig. Je hoeft mij echt niet te vertellen wat de aard van de wetenschap is. Ik heb er ook niets op tegen. De merits van de wetenschap zijn evident, in de technologie en medische zorg om maar twee belangrijke te noemen. Maar in die merits ligt de zelfoverschatting besloten. Bijvoorbeeld wanneer er morele beweegredenen aan worden onttrokken, zoals zo vaak gebeurt vanuit de evolutionaire psychologie.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 13:59:33 #107
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91364854
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:33 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ach, wat zal ik zeggen, het houdt mensen bezig. Je hoeft mij echt niet te vertellen wat de aard van de wetenschap is. Ik heb er ook niets op tegen. De merits van de wetenschap zijn evident, in de technologie en medische zorg om maar twee belangrijke te noemen. Maar in die merits ligt de zelfoverschatting besloten. Bijvoorbeeld wanneer er morele beweegredenen aan worden onttrokken, zoals zo vaak gebeurt vanuit de evolutionaire psychologie.
Ik geloof niet dat jij dit zonder diezelfde wetenschap had kunnen intikken. En tuurlijk hebben onze zintuigen en de interpretatie daarvan grijze gebieden. Zo de eeuwige discussie over wat wij hebben afgesproken als zijnde de kleur rood. Voorlopig kunnen we nog niet bewijzen dat jij dezelfde kleur ziet als ik. Anderzijds moeten we het doen met de realiteit waar we in leven. Zelfs al zou dat slechts een simulatie in een computer zijn oid. Dan nog is dat voor ons de realiteit. En over die realiteit kunnen we tegenwoordig echt wel een aantal zinnige dingen zeggen.
pi_91365059
Ik denk dat wetenschap niet álles moet willen analyseren, wat niet hetzelfde betekent als dat wetenschap totaal waardeloos is.
Het is alleen niet overal toepasbaar, laat staan nuttig.

Als we dan bij het topic blijven, denk ik dat wetenschap weinig te maken heeft met al dan niet geloven.
Even toegepast op de bijbel: dat is geen geschiedenisboek, ook nooit zo bedoeld. Het is literatuur en waar het misgaat is dat nog maar heel weinig mensen echt gevoel voor literatuur hebben. Deze vorm van geloof er onderuit proberen te halen met wetenschap is wat mij betreft dan ook compleet zinloos, omdat het hier gaat om iets abstracts.
pi_91365255
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:04 schreef MarMar het volgende:
Ik denk dat wetenschap niet álles moet willen analyseren, wat niet hetzelfde betekent als dat wetenschap totaal waardeloos is.

Als we dan bij het topic blijven, denk ik dat wetenschap weinig te maken heeft met al dan niet geloven.
Even toegepast op de bijbel: dat is geen geschiedenisboek, ook nooit zo bedoeld. Het is literatuur en waar het misgaat is dat nog maar heel weinig mensen echt gevoel voor literatuur hebben. Deze vorm van geloof er onderuit proberen te halen met wetenschap is wat mij betreft dan ook compleet zinloos, omdat het hier gaat om iets abstracts.
Ik denk niet dat de meeste gelovigen het hier met je eens zijn dat geloof maar een abstract iets is. Veel gelovigen onttrekken absolute waarheden over onverklaarbare dingen uit hun geloof.
pi_91365392
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:09 schreef algebra010 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de meeste gelovigen het hier met je eens zijn dat geloof maar een abstract iets is. Veel gelovigen onttrekken absolute waarheden over onverklaarbare dingen uit hun geloof.
Die zijn er inderdaad, maar er zijn er ook genoeg die het niet letterlijk nemen en slechts zien als een manier om bewust te blijven en zo goed mogelijk te leven. Van dat laatste soort ken ik er gelukkig best een aantal en daar valt ook fijn mee te praten.

Je hebt gelijk dat veel mensen de moeite niet nemen om zelf na te denken en het gemak zoeken van een absolute waarheid en een grootheid die de verantwoordelijkheid wel even overneemt. Ik denk alleen dat dat meer aan de aard van het beestje (lees: mensje) ligt dan aan geloof op zich.
pi_91365555
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:04 schreef MarMar het volgende:

Hier zit een pak inzin in !! De bijbel wordt wél als geschiedenisboek gezien in de 3 afgeleide religies. Wetenschap kan aantonen dat veel van deze personen en wapenfeiten fictie zijn. Heel deze bijbel is één vervorming van geschiedkundige feiten en wordt voor waar verkocht. Laten we wel wezen !!
pi_91365692
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:15 schreef ATON het volgende:

[..]

Hier zit een pak inzin in !! De bijbel wordt wél als geschiedenisboek gezien in de 3 afgeleide religies. Wetenschap kan aantonen dat veel van deze personen en wapenfeiten fictie zijn. Heel deze bijbel is één vervorming van geschiedkundige feiten en wordt voor waar verkocht. Laten we wel wezen !!
Hoe kom je aan die "wijsheid"?

De oorsprong van de bijbel zit vol zelfspot. Het genesisverhaal bijvoorbeeld.. eerst was er licht en een paar dagen later pas de zon. Humor van de schrijver en ook zo bedoeld. Vol symboliek.
Dat "de kerk" er later misbruik van is gaan maken en het bestempeld heeft als de waarheid waar het gepeupel vooral niet over na moet denken klopt wel, maar dat is niet de oorsprong.
pi_91365949
MarMar:
quote:
Die zijn er inderdaad, maar er zijn er ook genoeg die het niet letterlijk nemen en slechts zien als een manier om bewust te blijven en zo goed mogelijk te leven.
Er zijn er te véél die de bijbel letterlijk nemen, om het eens anders te formuleren.
En vertel me dan eens wat voor positieve levenslessen er in het O.T. staan. Incest ? Genocide? Moord ? Verraad , en allemaal in dienst van en in opdracht van JHWH. Je moet toch maar eens zelf dat boek eens lezen.
pi_91366044
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:19 schreef MarMar het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die "wijsheid"?

De oorsprong van de bijbel zit vol zelfspot. Het genesisverhaal bijvoorbeeld.. eerst was er licht en een paar dagen later pas de zon. Humor van de schrijver en ook zo bedoeld. Vol symboliek.
Dat "de kerk" er later misbruik van is gaan maken en het bestempeld heeft als de waarheid waar het gepeupel vooral niet over na moet denken klopt wel, maar dat is niet de oorsprong.
En waar zit hem nu " bewust te blijven en zo goed mogelijk te leven " -lessen in ? Je hebt wél een raar gevoel voor humor.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:30:24 #115
pi_91366098
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 00:41 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

Dat is zeker zo. Ik zou dan ook totaal geen problemen hebben met een absoluut seculiere staat.
Helaas is zoiets onmogelijk te realiseren zolang onze regering bestaat uit mensen.
pi_91366358
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:25 schreef ATON het volgende:
MarMar:

[..]

Er zijn er te véél die de bijbel letterlijk nemen, om het eens anders te formuleren.
En vertel me dan eens wat voor positieve levenslessen er in het O.T. staan. Incest ? Genocide? Moord ? Verraad , en allemaal in dienst van en in opdracht van JHWH. Je moet toch maar eens zelf dat boek eens lezen.
Wie zegt dat ik het niet gelezen heb? Ben doodgegooid met die verhalen en daarna zelf ook maar eens gaan lezen toen ik over mijn absolute weerstand heen was. Begrijp me niet verkeerd, ik zie mezelf niet als religieus.

Zoals ik net al zei, dat letterlijk nemen is imho meer een vorm van gemakszucht wat de mens behoorlijk kenmerkt. Daarnaast is het ooit opgelegd, lekker makkelijk, gij zult gehoorzamen anders komt gij in de hel en hoppa, het gepeupel doet braaf.
Lekker niet nadenken, doet een ander wel voor ons.. de mens is vaak lui.

Heb je ook verschillende vertalingen naast elkaar gelegd? Weet je wat bepaalde woorden betekenen in het Hebreeuws en hoe die op verschillende manieren geinterpreteerd kunnen worden?

Literatuur is niet iets waar je het mee eens hoeft te zijn, dat is juist ook een van mijn punten.
Het is een boek geschreven door mensen, er zitten een aantal inspirerende verhalen tussen en zeker ook een aantal verhalen die me tegen de borst stuiten.
Esther en Ruth vind ik nog altijd intrigerend, de moed van mensen die geen slaaf meer willen zijn van de dan gevestigde religie (het begin van de bijbel is eigenlijk hartstikke atheistisch) vind ik ook wel mooi beschreven.

Ik ben het direct met je eens dat het meer dan eens misbruikt wordt, maar is dat de schuld van de schrijvers?
De bijbel letterlijk nemen is nagenoeg onmogelijk en niet bijster intelligent ook... Ik stel niet ter discussie dat het teveel gebeurt, ik stel alleen dat het in de oorsprong niet zo bedoeld is.
pi_91366432
Gelovigen die waarheden, tot in welke extreme mate dan ook, zijn in beginsel geen probleem, zolang ze deze mening niet opdringen aan andere mensen. Kinderen indoctrineren of mensen bedreigen die je overtuiging niet delen zijn voorbeelden van dit opdringen.

Ik zou het liefst zien dat mensen helemaal geen overtuigingen uit de bijbel overnemen, omdat dit mijns inziens de wetenschap kan stremmen. Echter accepteer ik het feit dat mensen andere denkbeelden hebben dan het mijne. Atheïst zijn heeft niks te maken met dingen uitsluiten, het lijkt me enkel zeer onwaarschijnlijk dat er een theïstische God bestaat die de mens in de gaten houdt en naar gebeden luistert.
pi_91366736
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:38 schreef algebra010 het volgende:
Gelovigen die waarheden, tot in welke extreme mate dan ook, zijn in beginsel geen probleem, zolang ze deze mening niet opdringen aan andere mensen. Kinderen indoctrineren of mensen bedreigen die je overtuiging niet delen zijn voorbeelden van dit opdringen.

Ik zou het liefst zien dat mensen helemaal geen overtuigingen uit de bijbel overnemen, omdat dit mijns inziens de wetenschap kan stremmen. Echter accepteer ik het feit dat mensen andere denkbeelden hebben dan het mijne. Atheïst zijn heeft niks te maken met dingen uitsluiten, het lijkt me enkel zeer onwaarschijnlijk dat er een theïstische God bestaat die de mens in de gaten houdt en naar gebeden luistert.
Overtuigingen overnemen uit literatuur lijkt mij ook niet verstandig.. maar je gedachten prikkelen, zelf eens na gaan denken over het waarom en of het anders moet en kan.. daar zie ik wel wat in. Overigens zijn er zat andere boeken die dat ook kunnen bewerkstelligen.

JHWH betekent zoiets als "ik ben die ik ben"
Dat zou je net zo makkelijk kunnen interpreteren als "je bent het zelf" of "de mens"
Maar sjah, dat legt de verantwoordelijkheid dan bij ons en dat heeft de gevestigde orde en de luie mens nou juist willen vermijden.

Overigens "klopt" de bijbel imho wel beter als je god vervangt door "de mens"; we doen het allemaal zelf.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:45:29 #119
pi_91366768
De vergelijking tussen wetenschap en religie is in dezen trouwens een misplaatste. Religie en wetenschap hebben overeenkomstig het doel om een verklaring te bieden voor het onbekende. Maar bij dat doel houdt de taak van de wetenschap op. Die van religie niet.
In dit topic gaat het over de afkeer jegens religie, die voortkomt uit het rechtstreeks opdringen van religieuze waarden door religieuzen aan ongelovigen. Vanuit de wetenschap wordt daarentegen niet aan individuen verteld hoe zij wel of niet geacht worden te leven. Wetenschappers doen niets anders dan informeren. Religie moet daarom niet worden afgezet tegen wetenschap, maar tegen de tegenhanger op ideologisch gebied: secularisme.
pi_91368092
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:36 schreef MarMar het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik het niet gelezen heb? Ben doodgegooid met die verhalen en daarna zelf ook maar eens gaan lezen toen ik over mijn absolute weerstand heen was. Begrijp me niet verkeerd, ik zie mezelf niet als religieus.
Dat had ik al door. Je vorige stellingen omtrent de waarde van de bijbel, die trekt ik zéér in twijfel.

quote:
Zoals ik net al zei, dat letterlijk nemen is imho meer een vorm van gemakszucht wat de mens behoorlijk kenmerkt. Daarnaast is het ooit opgelegd, lekker makkelijk, gij zult gehoorzamen anders komt gij in de hel en hoppa, het gepeupel doet braaf.
Lekker niet nadenken, doet een ander wel voor ons.. de mens is vaak lui.
Ga ik zeker mee akkoord.

quote:
Heb je ook verschillende vertalingen naast elkaar gelegd? Weet je wat bepaalde woorden betekenen in het Hebreeuws en hoe die op verschillende manieren geinterpreteerd kunnen worden?
Enkel met de bijbel, in welke vertaling dan ook, kom je er niet. Ik vraag ook niet aan de visboer of zijn goederen vers zijn.

quote:
Literatuur is niet iets waar je het mee eens hoeft te zijn, dat is juist ook een van mijn punten.
Het is een boek geschreven door mensen, er zitten een aantal inspirerende verhalen tussen en zeker ook een aantal verhalen die me tegen de borst stuiten.
Esther en Ruth vind ik nog altijd intrigerend, de moed van mensen die geen slaaf meer willen zijn van de dan gevestigde religie (het begin van de bijbel is eigenlijk hartstikke atheistisch) vind ik ook wel mooi beschreven.
En als je op zoek bent naar inspirenende vehalen kan ik je ook nog "De hut van oom Tom " aanbevelen. En het begin van de bijbel is zuiver Polytheïstisch. Groot verschil.

quote:
Ik ben het direct met je eens dat het meer dan eens misbruikt wordt, maar is dat de schuld van de schrijvers?
Ja hoor.
quote:
De bijbel letterlijk nemen is nagenoeg onmogelijk en niet bijster intelligent ook... Ik stel niet ter discussie dat het teveel gebeurt, ik stel alleen dat het in de oorsprong niet zo bedoeld is.
Ja hoor. Reden ? : Eén natie, één koning en één godsdienst. Even vertalen: Eén kudde, één herder en één stal.
pi_91368169
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
De vergelijking tussen wetenschap en religie is in dezen trouwens een misplaatste. Religie en wetenschap hebben overeenkomstig het doel om een verklaring te bieden voor het onbekende. Maar bij dat doel houdt de taak van de wetenschap op. Die van religie niet.
In dit topic gaat het over de afkeer jegens religie, die voortkomt uit het rechtstreeks opdringen van religieuze waarden door religieuzen aan ongelovigen. Vanuit de wetenschap wordt daarentegen niet aan individuen verteld hoe zij wel of niet geacht worden te leven. Wetenschappers doen niets anders dan informeren. Religie moet daarom niet worden afgezet tegen wetenschap, maar tegen de tegenhanger op ideologisch gebied: secularisme.
Zeer mooi omschreven en samengevat.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 15:47:50 #122
pi_91369425
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeer mooi omschreven en samengevat.
Dank je.
pi_91369903
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dank je.
Nu ja, dat is zo.
pi_91370717
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Heel mooi gezegd.
pi_91370840
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:59 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat jij dit zonder diezelfde wetenschap had kunnen intikken. En tuurlijk hebben onze zintuigen en de interpretatie daarvan grijze gebieden. Zo de eeuwige discussie over wat wij hebben afgesproken als zijnde de kleur rood. Voorlopig kunnen we nog niet bewijzen dat jij dezelfde kleur ziet als ik. Anderzijds moeten we het doen met de realiteit waar we in leven. Zelfs al zou dat slechts een simulatie in een computer zijn oid. Dan nog is dat voor ons de realiteit. En over die realiteit kunnen we tegenwoordig echt wel een aantal zinnige dingen zeggen.
Ik wees al op de verdiensten van de wetenschap op het gebied van technologie, dus die eerste zin was niet nodig geweest. :)

En verder, ja, we kunnen al veel zinnige dingen zeggen over de realiteit zoals wij die beleven. Heel fijn, maar het zegt helaas niet zoveel. Voor ons zijn dat mijlpalen, maar hoe meet je de reikwijdte van die kennis?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:45:11 #126
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91373508
quote:
Het is echter wel dat zo dat bevindingen uit de wetenschap maar al te vaak worden gebruikt als argument tegen religie.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:46:47 #127
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91373598
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Helaas is zoiets onmogelijk te realiseren zolang onze regering bestaat uit mensen.
Ik zie het niet zo pessimistisch in. Ik verwacht dat de mensheid religie nog volledig van zich zal afschudden voordat het stokje aan onze evolutionair opvolgers zal worden doorgegeven.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:47:19 #128
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91373620

[ Bericht 100% gewijzigd door Eclaire84 op 15-01-2011 17:47:30 ]
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:49:39 #129
pi_91373715
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:45 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

Het is echter wel dat zo dat bevindingen uit de wetenschap maar al te vaak wordt gebruikt als argument tegen religie.
Wetenschappelijke ontdekkingen spreken soms religieuze verklaringen tegen. Maar de wetenschap neemt geen positie in in het debat. De wetenschap komt met feiten, theorieën en waarschijnlijkheden, maar niemand wordt daarmee iets rechtstreeks opgedrongen.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:53:02 #130
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91373840
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wetenschappelijke ontdekkingen spreken soms religieuze verklaringen tegen. Maar de wetenschap neemt geen positie in in het debat. De wetenschap komt met feiten, theorieën en waarschijnlijkheden, maar niemand wordt daarmee iets rechtstreeks opgedrongen.
Klopt en het zou mooi zijn als anti-religieuzen deze positie van de wetenschap dan ook niet zouden misbruiken voor hun eigen agenda.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:55:05 #131
pi_91373925
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:53 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

Klopt en het zou mooi zijn als anti-religieuzen deze positie van de wetenschap dan ook niet zouden misbruiken voor hun eigen agenda.
Absoluut. Maar het zijn zeker niet alleen anti-religieuzen die zich hieraan schuldig maken.
pi_91373947
Geloof zorgt alleen voor domme argumenten en oorlog,
Geloof in jezelf, de mensheid. In plaats van die eeuwenoude boeken die zichzelf continu veraden,

Als god bestaat, wie heeft hem dan gemaakt?
Nou dat zal ik je vertellen, een of andere idioot die zich vroeger verveelde, dus een boek schreef.
Je neemt roodkapje toch ook niet serieus?

Dan zeg je wel van "JE MOET HET NIET LETTERLIJK NEMEN"

MAAR IEDEREEN WEET GODVERDOMME DAT JE NIET MOET STELEN EN MOORDEN

christenen zijn niks zoals hun Jezus was! en turken enzo voort, zijn vergeten dat arabieren hun voorvaderen met geweld en moord moslim hebben gemaakt. En nu lopen ze rond te lullen dat het een geloof is wat zich richt op vrede,

schaf geloof af!

/ Shintek
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:58:29 #133
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91374055
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:55 schreef shintek het volgende:
Geloof zorgt alleen voor domme argumenten en oorlog,
Geloof in jezelf, de mensheid. In plaats van die eeuwenoude boeken die zichzelf continu veraden,

Als god bestaat, wie heeft hem dan gemaakt?
Nou dat zal ik je vertellen, een of andere idioot die zich vroeger verveelde, dus een boek schreef.
Je neemt roodkapje toch ook niet serieus?

Dan zeg je wel van "JE MOET HET NIET LETTERLIJK NEMEN"

MAAR IEDEREEN WEET GODVERDOMME DAT JE NIET MOET STELEN EN MOORDEN

/ Rage.
Bedankt dat je totaal voorbij gaat aan alle zinnige dingen die in deze 2 topics zijn gezegd en het vooroordeel over de domheid van sommige anti-religieuzen wederom bevestigt.
pi_91374109
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:58 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

Bedankt dat je totaal voorbij gaat aan alle zinnige dingen die in deze 2 topics zijn gezegd en het vooroordeel over de domheid van sommige anti-religieuzen wederom bevestigt.
Het is geen domheid, je bent gewoon extreem verblind.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:02:02 #135
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91374176
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:00 schreef shintek het volgende:

[..]

Het is geen domheid, je bent gewoon extreem verblind.
*zucht*

Maar goed, dit soort mensen bedoelde ik dus. Geen haar beter dan extremistische religieuzen. Vuur met vuur bestrijden, zelf het IQ van het achtereind van een varken hebbende.
pi_91374235
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:02 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

*zucht*

Maar goed, dit soort mensen bedoelde ik dus. Geen haar beter dan extremistische religieuzen. Vuur met vuur bestrijden, zelf het IQ van het achtereind van een varken hebbende.
Ik druk het gewoon duidelijk uit, Ik ben niet zo'n type dat met een dubbele betekenis gaat praten.

Straight to the point, maarja als je een geloof hebt respecteer ik dat gewoon, daar niet van.
Maar als je gaat zeggen dat religie goed is, terwijl elke religie voor fouten heeft gezorgd.

Maar dat is mijn mening.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:05:15 #137
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91374314
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:03 schreef shintek het volgende:

[..]

Maar als je gaat zeggen dat religie goed is
Waar staat dat? Heb je de OP uberhaubt gelezen?
pi_91374369
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:05 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

Waar staat dat? Heb je de OP uberhaubt gelezen?
Misschien moest ik ALS dikgedrukt schrijven.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:08:29 #139
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91374422
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:06 schreef shintek het volgende:

[..]

Misschien moest ik ALS dikgedrukt schrijven.
Of misschien moest je gewoon niets schrijven.
pi_91374426
Men heeft nog niet begrepen dat je niet per sé ergens tegen hoeft te zijn als je er niet voor bent.
pi_91374496
Religie mag niet worden verplicht, want alleen in vrijheid kunnen mensen tot de waarheid komen. Geloof moet van binnenuit komen. Als de gelovigen hun ideeen willen verspreiden, moeten ze mensen vrijheid, informatie en debat geven. Als mensen dingen opdringt, verliezen ze er uiteindelijk hun interesse voor.
pi_91374519
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:08 schreef MarMar het volgende:
Men heeft nog niet begrepen dat je niet per sé ergens tegen hoeft te zijn als je er niet voor bent.
Nu ik dit lees, was mijn post best overbodig.
pi_91375191
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:10 schreef Helena1989 het volgende:
Religie mag niet worden verplicht, want alleen in vrijheid kunnen mensen tot de waarheid komen. Geloof moet van binnenuit komen. Als de gelovigen hun ideeen willen verspreiden, moeten ze mensen vrijheid, informatie en debat geven. Als mensen dingen opdringt, verliezen ze er uiteindelijk hun interesse voor.
Ben ik met je eens Helena. Vooral degelijke informatie inwinnen in wat ze geloven en waar dit geloof op gebaseerd is. Niet zomaar wat geloven omdat het hun zo is voorgezegd. En ook niet bang zijn dit geloof eens nader te onderzoeken. Weten heeft meer waarde dan enkel veronderstellen/blind geloven. Dit zou al veel ellende uit de wereld helpen.
pi_91395446
quote:
Als je vraagt naar de bron en oorsprong van het universum, dan kun wel eens gelijk hebben. Een mierenkolonie zie ik deze vraag ook niet beantwoorden. Hoewel slimmer als mieren is daarmee het gat gedicht en kunnen wij het wel?

Maar als je vraagt naar de Ziel vermoed ik dat het antwoord eenvoudig is. Mieren hebben er geen en waarom zouden wij er wel een hebben? De zielgelovers hebben het mis.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer2 op 16-01-2011 01:25:46 ]
pi_91459185
Wat ik mij vaak afvraag. Mensen en dieren verschillen nogal van elkaar (doh). Maar dieren hebben alleen een instinct, geen verstand en geen geweten. Ze hebben geen benul van goed en kwaad. Mensen hebben wel een idee van goed en kwaad. Iedereen weet dat je niet hoort te moorden, te stelen of iets anders wat kut is (paar uitzonderingen misschien daargelaten). Waar komt dat dan vandaan? Is zoiets er met de evolutie opeens in geslepen? Waarom kan de mens überhaupt kiezen tussen goed en kwaad, wanneer zij voort komt (zou komen) uit een aap die daar geen flauw benul van heeft. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die keuzes tussen goed en kwaad gemaakt moeten worden zonder dat er iets of iemand is die dat gaat beoordelen. Dat denk ik, ik zou het te toevallig vinden. Maar hoe en wat weet ik ook allemaal niet.

Oh ja, mensen die zeggen dat religie voor oorlog zorgt moeten zich toch echt ff meer verdiepen in religies en verder kijken dan hun eigen neus lang is.
pi_91460967
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:19 schreef Forca het volgende:
Wat ik mij vaak afvraag. Mensen en dieren verschillen nogal van elkaar (doh). Maar dieren hebben alleen een instinct, geen verstand en geen geweten. Ze hebben geen benul van goed en kwaad. Mensen hebben wel een idee van goed en kwaad. Iedereen weet dat je niet hoort te moorden, te stelen of iets anders wat kut is (paar uitzonderingen misschien daargelaten). Waar komt dat dan vandaan? Is zoiets er met de evolutie opeens in geslepen? Waarom kan de mens überhaupt kiezen tussen goed en kwaad, wanneer zij voort komt (zou komen) uit een aap die daar geen flauw benul van heeft. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die keuzes tussen goed en kwaad gemaakt moeten worden zonder dat er iets of iemand is die dat gaat beoordelen. Dat denk ik, ik zou het te toevallig vinden. Maar hoe en wat weet ik ook allemaal niet.

Oh ja, mensen die zeggen dat religie voor oorlog zorgt moeten zich toch echt ff meer verdiepen in religies en verder kijken dan hun eigen neus lang is.
Misschien vind je hier een antwoord op je vragen :)

quote:
The claim [evolution cannot explain moral behaviour] ignores what happens when organisms live socially. In fact, much about morals can be explained by evolution. Since humans are social animals and they benefit from interactions with others, natural selection should favor behavior that allows us to better get along with others.

Fairness and cooperation have value for dealing with people repeatedly (Nowak et al. 2000). The emotions involved with such justice could have evolved when humans lived in small groups (Sigmund et al. 2002). Optional participation can foil even anonymous exploitation and make cooperation advantageous in large groups (Hauert et al. 2002).

Kin selection can explain some altruistic behavior toward close relatives; because they share many of the same genes, helping them benefits the giver's genes, too. In societies, altruism benefits the giver because when others see someone acting altruistically, they are more likely to give to that person (Wedekind and Milinski 2000). In the long term, the generous person benefits from an improved reputation (Wedekind and Braithwaite 2002). Altruistic punishment (punishing another even at cost to yourself) allows cooperation to flourish even in groups of unrelated strangers; the abstract of Fehr and Gächter (2002) is worth quoting in full:

Human cooperation is an evolutionary puzzle. Unlike other creatures, people frequently cooperate with genetically unrelated strangers, often in large groups, with people they will never meet again, and when reputation gains are small or absent. These patterns of cooperation cannot be explained by the nepotistic motives associated with the evolutionary theory of kin selection and the selfish motives associated with signalling theory or the theory of reciprocal altruism. Here we show experimentally that the altruistic punishment of defectors is a key motive for the explanation of cooperation. Altruistic punishment means that individuals punish, although the punishment is costly for them and yields no material gain. We show that cooperation flourishes if altruistic punishment is possible, and breaks down if it is ruled out. The evidence indicates that negative emotions towards defectors are the proximate mechanism behind altruistic punishment. These results suggest that future study of the evolution of human cooperation should include a strong focus on explaining altruistic punishment.

Finally, evolution does not require that all traits be adaptive 100 percent of the time. The altruism that benefits oneself most of the time may contribute to life-risking behavior in some infrequent circumstances.
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB411.html
  maandag 17 januari 2011 @ 14:14:55 #147
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91461824
quote:
Je praat over een objectief bestaand goed / kwaad en vraagt je af hoe wij dat allemaal kunnen weten. Dat kunnen we niet en dat hoeft ook niet, want het gaat over ons menselijke idee van goed / kwaad. En daar zijn we goed in.
The view from nowhere.
pi_91462716
quote:

Van de lengte van de neus gesproken, ben je daar zo zeker van dat dieren geen onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad ? Ze hebben andere regels die bepalen wat voor hen goed en kwaad is. Ik zou me daar eens meer in verdiepen. Goed en kwaad zijn leefregels om de boel te laten draaien in een roedel of gemeenschap. Meer niet.
pi_91473834
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:52 schreef ATON het volgende:
Dat is er eentje om te gieren. Nederland, een moslimland ? waarom zie je hier geen moslima in bikini ? Cultureel gebonden ? Kijk kijk, en waarom zie je in Nederland dan meer hoofdoeken dragen dan in moslimlanden ? Ook cultureel gebonden ?
Jij doet de bewering dat dat puur te maken heeft met de religie zelf. Niet ik.
pi_91474547
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jij doet de bewering dat dat puur te maken heeft met de religie zelf. Niet ik.
Prima, nu uw visie.
pi_91474699
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Prima, nu uw visie.
Daar doe je schamper over en behoeft dus kennelijk geen toelichting.
pi_91476413
quote:
14s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daar doe je schamper over en behoeft dus kennelijk geen toelichting.
Schamper ? Omdat ik uw visie vraag ? Ik ken daar een woord voor : VOOR-OOR-DEEL. Verder niets te melden ?
pi_91501082
quote:
Op maandag 17 januari 2011 14:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Van de lengte van de neus gesproken, ben je daar zo zeker van dat dieren geen onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad ? Ze hebben andere regels die bepalen wat voor hen goed en kwaad is. Ik zou me daar eens meer in verdiepen. Goed en kwaad zijn leefregels om de boel te laten draaien in een roedel of gemeenschap. Meer niet.
Ik denk idd dat dieren geen geweten hebben en dus geen onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Dit kan ik niet bewijzen net als het tegendeel niet bewezen kan worden. Mocht je wel bewijs hebben dan houd ik me aanbevolen :)

Daarnaast geef je een prima beschrijving van wat goed en kwaad is en daar kan ik me in vinden. Toch blijf ik me afvragen waar die kennis van goed en kwaad dan vandaan komt. Omdat de evolutie toevallig een ingeving kreeg dat het zo beter was voor de samenleving? Dat denk ik namelijk niet. Het lijkt mij logischer dat wij kennis van goed en kwaad hebben omdat we ons ergens, ooit moeten verantwoorden voor de keuzes die we maken / gemaakt hebben. Anders is het hier echt doelloos.
pi_91501267
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 04:04 schreef Forca het volgende:

[..]

Ik denk idd dat dieren geen geweten hebben en dus geen onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Dit kan ik niet bewijzen net als het tegendeel niet bewezen kan worden. Mocht je wel bewijs hebben dan houd ik me aanbevolen :)

Daarnaast geef je een prima beschrijving van wat goed en kwaad is en daar kan ik me in vinden. Toch blijf ik me afvragen waar die kennis van goed en kwaad dan vandaan komt. Omdat de evolutie toevallig een ingeving kreeg dat het zo beter was voor de samenleving? Dat denk ik namelijk niet. Het lijkt mij logischer dat wij kennis van goed en kwaad hebben omdat we ons ergens, ooit moeten verantwoorden voor de keuzes die we maken / gemaakt hebben. Anders is het hier echt doelloos.
"De kennis van goed en kwaad." Alsof dit iets heiligs is. De natuur werkt enkel met orde en herstel van die orde. Alle levende wezens, te land, ter zee en in de lucht die in groep leven doen dit enkel om een betere levenskans te hebben. Ook in zo'n groep bestaat er orde en herstel ervan, zoniet heeft die groep geen overlevingskansen. Door de miljoenen jaren van evolutie zijn er afspraken ontstaan binnen die verschillende groepen ( roedels, kuddens, scholen, zwermen, enz.) De groepen met geen of slechte afspraken zijn door de natuur reeds lang uitgeroeid door de wet van orde en herstel van die orde. Deze afspraken binnen die groep noemen wij " de kennis van goed en kwaad ". Die regeltjes worden ons hopelijk met de genen meegegeven, zoniet passen we niet in die groep. Wij noemen zo iemand ' gewetenloos' of gemis er van. Bij de ontwikkeling naar volwassenheid gaan alle levende gemeenschappen deze leefregels ook doorgeven, zogoed bij een mus, een rat of tonijn, elk in de mate zij staan in de trap van evolutie. Bij de dieren noemen we dit 'instinct', maar omdat we denken meer te zijn, noemen we dit aangeboren gevoel voor leefregels ' geweten '. En naar gelang de plaats en tijd zijn die regels verschillend, of worden dat ( evolutie ). Wat in een bepaalde groep ( cultuur ) ' goed ' betekend, kan voor een andere groep ( andere cultuur ) net niet werken en is dat voor die groep ' slecht '. In tijd gaat dit begrip ' goed en slecht' ook steeds moeten worden bijgesteld en deze evolutie van het geweten/instinct wordt dan weer opgeslagen en doorgegeven. Bij wie dit niet gebeurd noemen we een a-sociaal tot misdadiger. Het geweten is niet meer dan een goed ontwikkeld gevoel voor overleven.
pi_91507149
Ik kan je voor een groot deel hierin volgen Aton. Alleen denk ik dat het geweten toch verder kan gaan dan enkel een goed gevoel voor overleven.
Volgens mij is een gewetensvorming een evolutie gaande van instinctief overleven tot empatisme en altruïsme. Zien we ook in de dierenwereld gebeuren.
Het wordt aangeleerd en doorgegeven via regels adh van straf en beloning, maar is ook afhankelijk van het individuele verstandelijk vermogen, de emotionele sensitiviteit, inlevingsvermogen en het al of niet egocentrisch denken bv.
Volgens onderzoeken zou de gemiddelde mens qua geweten zich nog steeds bevinden in de fase van een 2 à 3 jarige. Wat wil zeggen dat het individu de regels of het geweten volgt naarmate er een toezichter in de buurt is of niet of naarmate de kans op "betrapping" met bijhorend gevolg (negatief of positief) groter is of wordt. Een geweten is in dat opzicht dan ook heel erg afhankelijk van de situatie waarin iemand zich bevindt. Bv. iemand kan in vredestijd een goed ontwikkeld geweten hebben dat in oorlogstijd volledig verdwijnt.
pi_91507670
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:39 schreef nostradama het volgende:
Ik kan je voor een groot deel hierin volgen Aton. Alleen denk ik dat het geweten toch verder kan gaan dan enkel een goed gevoel voor overleven.
Volgens mij is een gewetensvorming een evolutie gaande van instinctief overleven tot empatisme en altruïsme. Zien we ook in de dierenwereld gebeuren.
Het wordt aangeleerd en doorgegeven via regels adh van straf en beloning, maar is ook afhankelijk van het individuele verstandelijk vermogen, de emotionele sensitiviteit, inlevingsvermogen en het al of niet egocentrisch denken bv.
Volgens onderzoeken zou de gemiddelde mens qua geweten zich nog steeds bevinden in de fase van een 2 à 3 jarige. Wat wil zeggen dat het individu de regels of het geweten volgt naarmate er een toezichter in de buurt is of niet of naarmate de kans op "betrapping" met bijhorend gevolg (negatief of positief) groter is of wordt. Een geweten is in dat opzicht dan ook heel erg afhankelijk van de situatie waarin iemand zich bevindt. Bv. iemand kan in vredestijd een goed ontwikkeld geweten hebben dat in oorlogstijd volledig verdwijnt.
Volledig mee akkoord, en is als ik je goed heb begrepen, helemaal niet in tegenspraak met mijn stelling. In elke roedel of groep heb je dat toezicht. Een dier dat zich niet aan de spelregels houdt krijgt er er ook goed van langs. De mate van dit ' sociaal gevoel en gedrag ' hangt natuurlijk natuurlijk ook samen met het evolutie-niveau waar deze groep staat. Bij primaten zien we haast hetzelfde gedrag dan bij de mens. Zelfde gevoelens en gewetensconflicten. Maar om zo maar te poneren dat wij mensen exclusief over een geweten beschikken en onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad is wel een gedachte die thuis hoort in de vorige eeuw.
pi_91508285
Ik ben het volledig met je eens Aton. :Y
pi_91508899
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:06 schreef nostradama het volgende:
Ik ben het volledig met je eens Aton. :Y
Kan je het nu niet eens een ietsepietsje oneens zijn ? We waren net zo goed bezig zonder ruzie.
pi_91509326
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Schamper ? Omdat ik uw visie vraag ? Ik ken daar een woord voor : VOOR-OOR-DEEL. Verder niets te melden ?
Dat bedoel ik.
pi_91509369
:) Goed en kwaad en geweten is absoluut verklaarbaar door evolutie. Zeker als we zien dat al die zaken zich ook voordoen bij de dieren. Dus de mens is geen wonderbaarlijk of verheven wezen. Een idee dat meestal wordt ingelast vanuit religieuze groepen. Weet je wel : en God schiep de mens naar zijn evenbeeld. En God is goed en Satan is slecht. Wat natuurlijk onzin is.

Zonder de tegenstellingen "goed en kwaad" is evolutie immers niet mogelijk. Goed en kwaad zijn gewoon natuurlijke en noodzakelijke wrijvingen of botsingen om een nieuwe orde te laten ontwikkelen.
pi_91509516
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat bedoel ik.
Blijkbaar zie ik niet hetzelfde als jij Xa. Waar jij schampen ziet, zie ik een gewone vraagstelling van Aton. Heb je er al eens bij stilgestaan waarom jij daar schampen in ziet?
pi_91509656
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:38 schreef nostradama het volgende:

[..]

Blijkbaar zie ik niet hetzelfde als jij Xa. Waar jij schampen ziet, zie ik een gewone vraagstelling van Aton. Heb je er al eens bij stilgestaan waarom jij daar schampen in ziet?
Ik doelde uiteraard op eerdere posts.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 12:42:22 #163
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91509660
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:34 schreef nostradama het volgende:
:) Goed en kwaad en geweten is absoluut verklaarbaar door evolutie. Zeker als we zien dat al die zaken zich ook voordoen bij de dieren. Dus de mens is geen wonderbaarlijk of verheven wezen. Een idee dat meestal wordt ingelast vanuit religieuze groepen. Weet je wel : en God schiep de mens naar zijn evenbeeld. En God is goed en Satan is slecht. Wat natuurlijk onzin is.

Zonder de tegenstellingen "goed en kwaad" is evolutie immers niet mogelijk. Goed en kwaad zijn gewoon natuurlijke en noodzakelijke wrijvingen of botsingen om een nieuwe orde te laten ontwikkelen.
Het wordt ook bijzonder grappig als je filosofisch naar goed en kwaad gaat kijken.
Waarbij we er voor het gemak even vanuit moeten gaan dat goed en kwaad bestaan en voor het gemak zullen we het niet over zeitgeist en dat soort dingen hebben.

Is het dan zo dat god goed is en alles wat god doet, dat dat goed is, of is goed en kwaad dan iets wat los staat van god en is het dus een moraal waar god zich ook aan heeft te houden.
Wanneer je naar de bijbel en andere religies kijkt hoeft god lang niet altijd goed te zijn, wat zou betekenen dat de moraal buiten god ligt en god zich daar ook maar aan moet houden om iets goeds te doen, dat is dan weer paradoxaal met de almachtigheid.
pi_91510008
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Uitstekend excuse voor iemand die met de mond vol tanden staat.
pi_91510454
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Uitstekend excuse voor iemand die met de mond vol tanden staat.
Je bent in ieder geval vrij consequent.
pi_91510729
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daar zie ik ook geen schampen in. Maar jij wel blijkbaar. Wat is hiervoor je motivatie dan?
  dinsdag 18 januari 2011 @ 13:11:59 #167
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91510827
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 13:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je bent in ieder geval vrij consequent.
Geef dan gewoon antwoord, je hebt dit gezeik aan jezelf te wijten.
pi_91512048
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 13:11 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Geef dan gewoon antwoord, je hebt dit gezeik aan jezelf te wijten.
Zeiken en de boel laten onder sneeuwen. Klassieker .
pi_91513479
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:42 schreef Daniel1976 het volgende:
quote:
Het wordt ook bijzonder grappig als je filosofisch naar goed en kwaad gaat kijken.
Waarbij we er voor het gemak even vanuit moeten gaan dat goed en kwaad bestaan en voor het gemak zullen we het niet over zeitgeist en dat soort dingen hebben.
Ik denk dat je zulke begrippen enkel filosofisch kunt bekijken maar dat neemt niet weg dat het evolutionistisch niet verklaarbaar zou zijn. Waarom haal je er Zeitgeist bij? Ik hou niet echt van termen als goed en slecht. Dat bestaat enkel in het denken van de mens dat overigens overmatig door emotie wordt ingekleurd.
Toch heb ik mijn eigen normen en waarden die ik verkreeg/werden opgebouwd vanuit de opvoeding, door levenservaring en opgedane kennis.

quote:
Is het dan zo dat god goed is en alles wat god doet, dat dat goed is, of is goed en kwaad dan iets wat los staat van god en is het dus een moraal waar god zich ook aan heeft te houden.
Wanneer je naar de bijbel en andere religies kijkt hoeft god lang niet altijd goed te zijn, wat zou betekenen dat de moraal buiten god ligt en god zich daar ook maar aan moet houden om iets goeds te doen, dat is dan weer paradoxaal met de almachtigheid.
Wat is God? Dat wat religies erover schrijven? Dan is het nog afhankelijk van welke religie je al of niet wilt volgen of aannemen voor waar. En volgens de tradionele religie's die gestoeld zijn op het OT en NT (en daar behoort de Islam ook toe) behoort het goede enkel bij God en het kwade tot Satan. En als God kwaad doet , dan is dat voor de gelovige nog altijd goed omdat zijn wegen zo ondoorgrondelijk zijn en hij het beste voor heeft met de mens :'(

In het universum bestaat geen goed of kwaad, maar enkel chaos en orde, oorzaak en gevolg in konstante wisselwerking en tot steeds voortgaande creatie.
De mens heeft echter wel het verstand gekregen om het te gebruiken en dit dan ook te gaan beginnen inzien. Maar jammer genoeg blijkt dat voor vele mensen niet goed te lukken. :N
pi_91513914
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:42 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Volgens mij is het zo dat je wanneer de Bijbel leest er niet in staat dat God per definitie goed is voor de mensheid, omdat de mensheid voor het kwaad gekozen heeft in plaats van voor God. Volgens de Bijbel is God rechtvaardig. Daar wordt namelijk verkondigd dat, wat Gods oordeel ook zal zijn over jou als je dood bent, je niks anders kunt doen dan daarmee instemmen, omdat het rechtvaardig is. Volgens mij hoeft God zich volgens de christenen helemaal niet aan een menselijke moraal te houden, want wat Hij ook doet, Hij staat volledig in zijn recht.

En laten we eerlijk zijn; een hoop rampen zouden voorkomen kunnen worden als de westerse wereld iets meer solidair zou zijn met de rest van de wereld. De mensheid verneukt de natuur. Of de Bijbel nou waar is of niet, ik weet het ook niet, maar ik denk dat de wereld er wel iets beter op zou worden als men zich een beetje aan die gedragsregels zou proberen te houden.

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:34 schreef nostradama het volgende:

Ik vind het een mooi verhaal maar ik kan geen argumenten ontdekken.
pi_91514995
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:21 schreef Forca het volgende:

[..]

Volgens mij is het zo dat je wanneer de Bijbel leest er niet in staat dat God per definitie goed is voor de mensheid, omdat de mensheid voor het kwaad gekozen heeft in plaats van voor God.
Is dat nu zo moeilijk eens iemands postings te lezen ? Er is net aangetoond dat goed en slecht enkel van toepassing is op een bepaalde plaats en in een bepaalde tijd. Hoe kun je nou God als synoniem zien van goed ??? Blijkbaar een andere bijbel gelezen. En wat voor een gigantische onzin; de mens heeft voor het kwaad gekozen. Hallooo, waar zijn hier de argumenten ? Het universum wérkt gewoon niet met goed en kwaad. Overlees nog eens het vorige.
quote:
Volgens de Bijbel is God rechtvaardig. Daar wordt namelijk verkondigd dat, wat Gods oordeel ook zal zijn over jou als je dood bent, je niks anders kunt doen dan daarmee instemmen, omdat het rechtvaardig is. Volgens mij hoeft God zich volgens de christenen helemaal niet aan een menselijke moraal te houden, want wat Hij ook doet, Hij staat volledig in zijn recht.
Het wordt nog beter! Wat God ook doet, of het nu het bevel is genocide te plegen ( zie Josua ) of aan iemand vragen zijn eigen zoon om te brengen, doe maar, God is rechtvaardig. Moet je al ver weg zijn zoiets te durven beweren. En als we dood zijn komt het allemaal wel goed. Jazeker, geen klachten van boze klanten,zei de doodgraver.

quote:
En laten we eerlijk zijn; een hoop rampen zouden voorkomen kunnen worden als de westerse wereld iets meer solidair zou zijn met de rest van de wereld. De mensheid verneukt de natuur. Of de Bijbel nou waar is of niet, ik weet het ook niet, maar ik denk dat de wereld er wel iets beter op zou worden als men zich een beetje aan die gedragsregels zou proberen te houden.
En nu gaan we even de " groene toer " op. Kan nooit kwaad. Staat altijd aardig en sympathiek.
Maar eind goed, al goed, misschien is chaos toch een gevolg van het verstoren van de orde door zich niet aan de regels van de roedel te houden.

quote:
Ik vind het een mooi verhaal maar ik kan geen argumenten ontdekken.
Ik in jou posting ook niet.
pi_91516339
Het spijt mij hoor Forca maar volgens mij zijn mijn vorige postings al argumenten op zich. Welk soort argumenten ontbreekt je nu nog?

En dan spreek je over het feit dat men wat meer de gedragsregels uit de Bijbel zou moeten volgen? Welke dan? De tien geboden? Dat je besneden moet zijn om rein te zijn, je beter niet huwt of hertrouwd, dat je de regel oog om oog moet handhaven of je andere wang moet aanbieden als men je slaagt? Er is keus voor ieder, niet? Er zijn mensen die daarvoor een Bijbel of religie of een God nodig hebben.

Dan schrijf je dat de mens de natuur verneukt en wat meer solidair zouden moeten zijn. De natuur verneukt zichzelf constant en herstelt zichzelf constant. Dat is de realiteit. Of denk je ook dat als de natuur goed gedijt dat dit door toedoen is van de mens? Als de mens zo dom wil zijn om alles te betonneren, tja dan krijg je problempen met water dat niet weg kan in de grond. En als de mens zo dom is om nabij een vulkaan of rivier te gaan leven, tja dan moet ie er de gevolgen maar van dragen he, niet? En ipv te jammeren of God aan te roepen kan hij beter zijn handen uit de mouwen steken en zijn fouten herstellen ipv nog eens te proberen of het nu niet lukt of God zijn gramschap over is.

Ik denk dat mensen elkaar en zichzelf wat minder zouden moeten pamperen, zodat het gezond verstand eens kan beginnen werken. Slechte heelmeesters maken stinkende wonden
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:40:21 #173
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91517986
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:12 schreef nostradama het volgende:

Ik denk dat je zulke begrippen enkel filosofisch kunt bekijken maar dat neemt niet weg dat het evolutionistisch niet verklaarbaar zou zijn. Waarom haal je er Zeitgeist bij? Ik hou niet echt van termen als goed en slecht. Dat bestaat enkel in het denken van de mens dat overigens overmatig door emotie wordt ingekleurd.
Toch heb ik mijn eigen normen en waarden die ik verkreeg/werden opgebouwd vanuit de opvoeding, door levenservaring en opgedane kennis.

Tuurlijk is het evolutionair verklaarbaar en goed ook. Maar wij zijn wel ongeveer dezelfde mening toegedaan.
Zeitgeist is een filosofisch begrip wat aangeeft dat de moraal met de jaren verandert.
En ons idee van goed en kwaad komt voort uit de huidige moraal. Vandaar dat ik zeg dat voor het filosofische probleem van; Is god ondergeschikt aan goed en kwaad en dient hij die regels na te leven of bepaald god wat goed en kwaad is? Dus als god morgen ineens alle amerikanen langzaam zou martelen tot de dood er op volgt, is dat dan ineens goed omdat god het doet.
Je kunt daar via filosofische inzichten heel snel een einde maken aan de god hypothese.
quote:
[..]

Wat is God? Dat wat religies erover schrijven? Dan is het nog afhankelijk van welke religie je al of niet wilt volgen of aannemen voor waar. En volgens de tradionele religie's die gestoeld zijn op het OT en NT (en daar behoort de Islam ook toe) behoort het goede enkel bij God en het kwade tot Satan. En als God kwaad doet , dan is dat voor de gelovige nog altijd goed omdat zijn wegen zo ondoorgrondelijk zijn en hij het beste voor heeft met de mens :'(
Klopt en nu ben jij nog heel beperkt in je stelling. Er zijn geloven waar de goden goed en slecht zijn. Of zelfs alleen maar slecht.

Wanneer je de christelijke doctrine aan zou hangen en god de schepper is van alles. Dan heeft god dus ook de duivel geschapen. Want de duivel is een gevallen engel. Volgens overleveringen de koorleider ofzo in het hemelrijk. En god heeft de engelen geschapen. En hij is algoed en alwetend dus hij wist van te voren wat hij deed.

Dat maakt hem niet meer algoed.
quote:
In het universum bestaat geen goed of kwaad, maar enkel chaos en orde, oorzaak en gevolg in konstante wisselwerking en tot steeds voortgaande creatie.
De mens heeft echter wel het verstand gekregen om het te gebruiken en dit dan ook te gaan beginnen inzien. Maar jammer genoeg blijkt dat voor vele mensen niet goed te lukken. :N
Zelfs oorzaak en gevolg kan in twijfel worden getrokken :D Iets met kwantummechanica.
Maar tuurlijk bestaat er geen goed en geen kwaad. Dat heb ik ook nooit beweerd. Alleen als je er over wil filosoferen zul je op een gegeven moment (het zij tijdelijk) toch even aan moeten nemen dat het zo is :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 18-01-2011 16:32:14 ]
pi_91518880
Mooie posting Daniël 1976. maar deze zeer logische overdenking blijkt voor sommigen nog niet helemaal duidelijk.
pi_91519340
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:57 schreef ATON het volgende:
Mooie posting Daniël 1976. maar deze zeer logische overdenking blijkt voor sommigen nog niet helemaal duidelijk.
Logisch als je nog in sprookjes gelooft :)
pi_91520848
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:40 schreef Daniel1976 het volgende:
quote:
Tuurlijk is het evolutionair verklaarbaar en goed ook. Maar wij zijn wel ongeveer dezelfde mening toegedaan.
Zeitgeist is een filosofisch begrip wat aangeeft dat de moraal met de jaren verandert.
En ons idee van goed en kwaad komt voort uit de huidige moraal.
Oke, maar het idee van goed en kwaad is al zo oud als de straat zelf en komt niet zozeer voort uit de huidige moraal. Het is van alle tijden en culturen

quote:
Je kunt daar via filosofische inzichten heel snel een einde maken aan de god hypothese
.
Daar geloof ik niets van. Een gelovige stelt zich meestal boven filosofische en wetenschappelijke verklaringen. En vaak doen ze dat op een heel verbeten en volhoudende manier.

quote:
Klopt en nu ben jij nog heel beperkt in je stelling. Er zijn geloven waar de goden goed en slecht zijn. Of zelfs alleen maar slecht.
Niet zozeer beperkt maar ik had het eerder wat afgelijnd tot de meest gangbare religies hier. Maar idd het is zoals je zegt.

quote:
Wanneer je de christelijke doctrine aan zou hangen en god de schepper is van alles. Dan heeft god dus ook de duivel geschapen. Want de duivel is een gevallen engel. Volgens overleveringen de koorleider ofzo in het hemelrijk. En god heeft de engelen geschapen. En hij is algoed en alwetend dus hij wist van te voren wat hij deed.Dat maakt hem niet meer algoed.
.
Idd. Spijtig genoeg doen ze niet de moeite om te onderzoeken waaruit of hoe of wanneer zulke denkbeelden zijn ontstaan. Die begrippen werden gehanteerd door religies voor en door mensen die niet begrepen.
De duivel is geen gevallen engel, maar staat in de oorspronkelijke wijsheidsleer synoniem met de 1ste openbaring van de Kosmos of materiële wereld. Waar duisternis na de eerste manifestatie kwam van het Licht en zo verder.. Van die duisternis maakte men uiteindelijk de duivel met alle sprookjes erop en er aan. Het vallen stond oorspronkelijk synoniem met het verstoffelijken van de onzichtbare elementen (materie)

quote:
Zelfs oorzaak en gevolg kan in twijfel worden getrokken :D Iets met kwantummechanica.
Daar heb ik mijn twijfels over, maar misschien kan je dit toelichten.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 16:49:00 #177
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91521575
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:34 schreef nostradama het volgende:

Oke, maar het idee van goed en kwaad is al zo oud als de straat zelf en komt niet zozeer voort uit de huidige moraal. Het is van alle tijden en culturen

Dat eerste valt nog te bezien en dat 2e is gewoon absoluut niet waar.
Dualisme tussen goed en kwaad komt maar in bepaalde geloven voor.
Net zoals de scheiding tussen natuurlijk en bovennatuurlijk. Lang niet elk geloof heeft dat.
quote:
Daar geloof ik niets van. Een gelovige stelt zich meestal boven filosofische en wetenschappelijke verklaringen. En vaak doen ze dat op een heel verbeten en volhoudende manier.

Ik hoef geen gelovige te overtuigen. Ik wil goede argumentaties hebben om de godshypothese te ontkrachten. Want buiten de wetenschappelijke en historische problemen zijn godsdiensten ook aan heel wat filosofische problemen onderhevig.
quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantummechanica

Ik zou je eens aanraden om dit te downloaden en te luisteren:

Iemand hier had me daarover getipt en zijn college's zijn zeer verhelderend. En ik vind ze geen straf om te luisteren.
pi_91522446
quote:
Terecht dat je daar over twijfelt. In "gewone kwantummechanica" heb je de causaliteitsstructuur van de klassieke oftewel "Newtoniaanse" fysica; er is causaliteit, maar met een absolute tijd. Daarnaast heb je verstrengeling, wat sommige mensen zien als instantane (niet-lokale) effecten, maar in hoeverre dit algemeen gedachtengoed is weet ik niet.

In de kwantumveldentheorie, de unificatie van de speciale relativiteitstheorie en de QM die de theoretische basis voor het standaardmodel vormt, heb je de causaliteitsstructuur van de speciale relativiteitstheorie. Strikt genomen heb je wat subtiliteiten met propagatoren die exponentieel buiten de lichtkegel afnemen ipv strikt nul zijn, maar dat lijkt me verder niet zo belangrijk; het heeft geen meetbare gevolgen voor zover ik weet.

Kortom: oorzaak-gevolg (causaliteit) geldt strikt in alle theorieën die we hebben die enigszins claimen met onze werkelijkheid overeen te komen.

Ik vraag me wel es af waar dat idee van "de QM schendt causaliteit" vandaan komt. Zie ook Causality in Physics.
pi_91522806
quote:
Spijtig genoeg doen ze niet de moeite om te onderzoeken waaruit of hoe of wanneer zulke denkbeelden zijn ontstaan. Die begrippen werden gehanteerd door religies voor en door mensen die niet begrepen.
De duivel is geen gevallen engel, maar staat in de oorspronkelijke wijsheidsleer synoniem met de 1ste openbaring van de Kosmos of materiële wereld. Waar duisternis na de eerste manifestatie kwam van het Licht en zo verder.. Van die duisternis maakte men uiteindelijk de duivel met alle sprookjes erop en er aan. Het vallen stond oorspronkelijk synoniem met het verstoffelijken van de onzichtbare elementen (materie)
De duivel geen gevallen engel? Volgens de wijsheidsleer mss niet, maar volgens de Bijbel wel, en de Bijbel is waar het christendom gebaseerd is.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:17:51 #180
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91523151
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Terecht dat je daar over twijfelt. In "gewone kwantummechanica" heb je de causaliteitsstructuur van de klassieke oftewel "Newtoniaanse" fysica; er is causaliteit, maar met een absolute tijd. Daarnaast heb je verstrengeling, wat sommige mensen zien als instantane (niet-lokale) effecten, maar in hoeverre dit algemeen gedachtengoed is weet ik niet.

In de kwantumveldentheorie, de unificatie van de speciale relativiteitstheorie en de QM die de theoretische basis voor het standaardmodel vormt, heb je de causaliteitsstructuur van de speciale relativiteitstheorie. Strikt genomen heb je wat subtiliteiten met propagatoren die exponentieel buiten de lichtkegel afnemen ipv strikt nul zijn, maar dat lijkt me verder niet zo belangrijk; het heeft geen meetbare gevolgen voor zover ik weet.

Kortom: oorzaak-gevolg (causaliteit) geldt strikt in alle theorieën die we hebben die enigszins claimen met onze werkelijkheid overeen te komen.

Ik vraag me wel es af waar dat idee van "de QM schendt causaliteit" vandaan komt. Zie ook Causality in Physics.
Klopt.

Voor alle duidelijkheid, instantane (niet-lokale) effecten zijn niet in strijdt met causaliteit, maar betekenen wel een afwijking van het principe, dat causale beinvloeding op afstand tijd kost (want de de lichtsnelheid is de maximale snelheid). Dat zou betekenen dat de 'quantum logica' fundamenteler is dan deze specifieke voorstelling van beinvloeding.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 18-01-2011 17:22:56 ]
The view from nowhere.
pi_91523456
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 16:49 schreef Daniel1976 het volgende:
quote:
Dat eerste valt nog te bezien en dat 2e is gewoon absoluut niet waar.
Dualisme tussen goed en kwaad komt maar in bepaalde geloven voor.
Net zoals de scheiding tussen natuurlijk en bovennatuurlijk. Lang niet elk geloof heeft dat.
Ken jij een volk dat geen goed of slecht kent? Het is absoluut van alle tijden. Historie toont dit aan en het is zoals eerder gesteld evolutionistisch te verklaren ook. Maar religies hanteren wel een andere vorm van goed en kwaad.

quote:
Ik hoef geen gelovige te overtuigen. Ik wil goede argumentaties hebben om de godshypothese te ontkrachten. Want buiten de wetenschappelijke en historische problemen zijn godsdiensten ook aan heel wat filosofische problemen onderhevig.
Iedereen probeert een ander te overtuigen. Ook dat is onderdeel van evolueren. Waarom zou jij dan argumenten willen hebben om een godshypothese te kunnen ontkrachten? Enkel voor jezelf? Kom nou zeg.
quote:
Ik kan daar absoluut niets uit afleiden dat causaliteit wordt betwijfeld. Ik kan dus enkel Haushofer bijtreden.
pi_91523655
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:10 schreef Forca het volgende:

[..]

De duivel geen gevallen engel? Volgens de wijsheidsleer mss niet, maar volgens de Bijbel wel, en de Bijbel is waar het christendom gebaseerd is.
Klopt maar daarom is het nog niet juist he? Door een duivelfiguur in te lassen kon men de mens onder de knoet houden. Angst en bestraffing of beloning is de peiler van het Christendom
pi_91523740
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Klopt.

Voor alle duidelijkheid, instantane (niet-lokale) effecten zijn niet in strijdt met causaliteit, maar betekenen wel een afwijking van het principe, dat causale beinvloeding op afstand tijd kost (want de de lichtsnelheid is de maximale snelheid). Dat zou betekenen dat de 'quantum logica' fundamenteler is dan deze specifieke voorstelling van beinvloeding.
En dat is inderdaad wel intrigerend. Maar voor zover ik weet zijn er weinig ideeën die causaliteit tegenspreken in de fysica. In de kwantumveldentheorie gebruik je het bijvoorbeeld expliciet bij tweede kwantisatie. Het zou leuk zijn om es te kijken wat er precies gebeurt als je dit verandert.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:42:59 #184
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91524329
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En dat is inderdaad wel intrigerend. Maar voor zover ik weet zijn er weinig ideeën die causaliteit tegenspreken in de fysica. In de kwantumveldentheorie gebruik je het bijvoorbeeld expliciet bij tweede kwantisatie. Het zou leuk zijn om es te kijken wat er precies gebeurt als je dit verandert.
Hmm ben ik toch verkeerd voorgelicht, maar het is ook weer geen materie die ik helemaal wens te beheersen. Maar ik zal me toch eens wat verder inlezen.
pi_91524748
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:10 schreef Forca het volgende:

[..]

Juist! En waar is het christendom dan weer gebaseerd ? Als je dát weet zul je het fenomeen ' gevallen engel' beter begrijpen.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:54:20 #186
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91524781
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:24 schreef nostradama het volgende:
Ken jij een volk dat geen goed of slecht kent? Het is absoluut van alle tijden. Historie toont dit aan en het is zoals eerder gesteld evolutionistisch te verklaren ook. Maar religies hanteren wel een andere vorm van goed en kwaad.

De dualistische strijd tussen goed en kwaad komt lang niet bij elke religie voor.
Dat komt bijvoorbeeld bij vajrayana boeddhisten niet voor, die denken in oorzaak en gevolg.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:57:14 #187
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91524898
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Juist! En waar is het christendom dan weer gebaseerd ? Als je dát weet zul je het fenomeen ' gevallen engel' beter begrijpen.
Ben meer geïnteresseerd in je uitleg van godenzonen.
Je weet wel die halfgoden die voor de zogenaamde zondvloed de aarde bevolkten en het ook nog in hun hoofd haalden om met mensen te paren ook. Deze puinhoop zou god met de zondvloed weer opgelost hebben. Althans dat leerden wij op zondagsschool bij het lezen van die teksten
pi_91525648
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat?
  dinsdag 18 januari 2011 @ 18:34:29 #189
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91526361
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een verlies aan voorspellende waarde, naar mate je de causaliteit uitzet.

Een procesmodel bestaat uit een decor, spelers en spelregels. Denk bijvoorbeeld aan een voetbalwedstrijd. Het decor bestaat uit de grasmat met witte strepen, de doelen en de bal. De voetballers zijn de spelers en de spelregels zijn je waarschijnlijk bekend. Ik denk dat de 'quantum logica' tot het decor gerekend moet worden (net als de lichtsnelheid). Maar de gewone interactie tussen de spelers is wel gebonden aan de relativitische causaliteit.

Is er informatie uitwisseling mogelijk door gebruik te maken van verstrengeling?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 18-01-2011 22:26:52 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 18:36:50 #190
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91526458
- sorry -
The view from nowhere.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:04:27 #191
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_91527714
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:28 schreef nostradama het volgende:

[..]

Klopt maar daarom is het nog niet juist he? Door een duivelfiguur in te lassen kon men de mens onder de knoet houden. Angst en bestraffing of beloning is de peiler van het Christendom
Lees je eens in voordat je wat roept.
pi_91530749
wat moet ik inlezen? En ik roep heus niet hoor. Tenzij dat jou klavier dat wel doet uiteraard. Maar dan zou ik eens een technicus laten komen.
pi_91531018
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:04 schreef Haushofer het volgende:

Dat lijkt me toch wel voor de hand te liggen: omdat de QM niet-deterministisch is:

quote:
Heisenberg took this one step further: he challenged the notion of simple causality in nature, that every determinate cause in nature is followed by the resulting effect. Translated into "classical physics," this had meant that the future motion of a particle could be exactly predicted, or "determined," from a knowledge of its present position and momentum and all of the forces acting upon it. The uncertainty principle denies this, Heisenberg declared, because one cannot know the precise position and momentum of a particle at a given instant, so its future cannot be determined. One cannot calculate the precise future motion of a particle, but only a range of possibilities for the future motion of the particle. (However, the probabilities of each motion, and the distribution of many particles following these motions, could be calculated exactly from Schrödinger's wave equation.)
http://www.aip.org/history/heisenberg/p08c.htm
pi_91539875
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:57 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ben meer geïnteresseerd in je uitleg van godenzonen.
Je weet wel die halfgoden die voor de zogenaamde zondvloed de aarde bevolkten en het ook nog in hun hoofd haalden om met mensen te paren ook. Deze puinhoop zou god met de zondvloed weer opgelost hebben. Althans dat leerden wij op zondagsschool bij het lezen van die teksten
Hier kan je mee beginnen. Sorry voor de late reactie.

http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/index.html
http://www.livius.org/as-(...)struction_of_the_Ark
pi_91539966
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:59 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Dat lijkt me toch wel voor de hand te liggen: omdat de QM niet-deterministisch is:

[..]

http://www.aip.org/history/heisenberg/p08c.htm
En hoe schendt dat "causaliteit"?
pi_91542857
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 22:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En hoe schendt dat "causaliteit"?
Ik beweer niet dat niet-determinisme causaliteit schendt, ik volsta met de opmerking dat de QM niet-deterministisch is, en dat het dientengevolge ook niet vreemd is dat mensen in verwarring raken als beweerd wordt dat de QM causaal is.

Causaliteit heeft volgens mij te maken met het gegeven dat bijvoorbeeld iemand niet eerder dood neervalt dan dat de dodelijke kogel wordt afgevuurd.

De QM is hoogst vreemd, maar zo vreemd als dat dit het geval zou zijn nu ook al weer niet.

De QM heeft te maken met een fundamentele onvoorspelbaarheid van de toekomst, maar niet met beïnvloeding van de toekomst op het heden.
pi_91548689
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 23:11 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik beweer niet dat niet-determinisme causaliteit schendt, ik volsta met de opmerking dat de QM niet-deterministisch is, en dat het dientengevolge ook niet vreemd is dat mensen in verwarring raken als beweerd wordt dat de QM causaal is.

Causaliteit heeft volgens mij te maken met het gegeven dat bijvoorbeeld iemand niet eerder dood neervalt dan dat de dodelijke kogel wordt afgevuurd.

De QM is hoogst vreemd, maar zo vreemd als dat dit het geval zou zijn nu ook al weer niet.

De QM heeft te maken met een fundamentele onvoorspelbaarheid van de toekomst, maar niet met beïnvloeding van de toekomst op het heden.
Maar wie zegt dat QM niet deterministisch is, misschien is het enkel een beperking in onze kennis en zijn er beperkingen wat we kunnen meten, maar is QM deterministisch
pi_91572836
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 02:25 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Maar wie zegt dat QM niet deterministisch is, misschien is het enkel een beperking in onze kennis en zijn er beperkingen wat we kunnen meten, maar is QM deterministisch
Ik denk dat dit een geschikter topic is voor een eventuele verdere discussie over dit onderwerp:

Filosofische consequenties kwantummechanica?
  woensdag 19 januari 2011 @ 21:02:03 #199
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91582068
quote:
Hey dat was interessant.
En genesis is dus zo ongeveer 1000 jaar jonger.
pi_91584933
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 21:02 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hey dat was interessant.
En genesis is dus zo ongeveer 1000 jaar jonger.
Deze epen stammen reeds uit het 6de millenium v.C. en dus stukken ouder dan de Veda's, alhoewel ze beslist van dezelfde bron afkomstig zijn. Het is de latere Babylonische versie die de joden uit ballingschap hebben meegebracht en met wat aanpassing in de Torah hebben opgenomen als Genesis. Binnen het jodendom hebben ze ook nog een apocrieve versie die dichter bij de Babylonische aansluit. Moeilijke teksten om te ontcijferen betreft de mythologische betekenissen van personen en voorwerpen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sumerische_mythologie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')