ja, hoe zit dat nu precies met die interpretaties?quote:Op zondag 25 oktober 2009 01:01 schreef Iblis het volgende:
Bedenk wel dat kwantummechanica een model is. In die zin ontkracht het niet heel veel, het zijn meer eventuele experimenten die iets ontkrachten.
Maar, er zijn daarnaast in principe ook wel deterministische interpretaties van kwantummechanica te geven. Everetts meerdere werelden interpretatie is er zo eentje. Als er iets ‘indeterministisch gebeurt’ gebeurt dat in feite alleen in één wereld, in een andere wereld gebeurt het net even anders, en zo gebeurt uiteindelijk elke mogelijkheid wel ergens.
Dan moet er dus ergens een wereld zijn waar iedere worp met een dobbelsteen altijd een zes tot resultaat had! Kun je je de wanhoop van de statistici in die wereld voorstellen?quote:Op zondag 25 oktober 2009 01:01 schreef Iblis het volgende:
Bedenk wel dat kwantummechanica een model is. In die zin ontkracht het niet heel veel, het zijn meer eventuele experimenten die iets ontkrachten.
Maar, er zijn daarnaast in principe ook wel deterministische interpretaties van kwantummechanica te geven. Everetts meerdere werelden interpretatie is er zo eentje. Als er iets ‘indeterministisch gebeurt’ gebeurt dat in feite alleen in één wereld, in een andere wereld gebeurt het net even anders, en zo gebeurt uiteindelijk elke mogelijkheid wel ergens.
Nee, de QM heeft zeker niet afgerekend met het determinisme. Dat zou alleen het geval zijn als de natuur daadwerkelijk quantummechanisch is, maar tot op heden weten we niet of de QM het hele verhaal vertelt of dat er een andere theorie ten grondslag ligt.quote:Op zondag 25 oktober 2009 00:15 schreef LXIV het volgende:
Ja. De kwantummechanica heeft inderdaad afgerekend met het determinisme. En zo de vrije wil weer wat meer gewicht in de schaal gegeven.
Ik denk dat de kern van deze verschillende interpretaties het meetprobleem isquote:Op zondag 25 oktober 2009 01:36 schreef Zwansen het volgende:
Voor de algemene relativiteitstheorie gelden niet deze verschillende interpretaties. Hoe kan het dat de QM wel dit heeft? Onvolledigheid?
Onderstaan stukje heb ik van wikipedia.quote:Op zondag 25 oktober 2009 12:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat de kern van deze verschillende interpretaties het meetprobleem isVoor de meting is je systeem deterministisch; de evolutie wordt beschreven via de Schrodingervergelijking. Als je meet krijg je een instorting van je golffunctie, en die overgang is allesbehalve deterministisch.
Dit soort problematiek heb je niet in de ART. Daar kun je gewoon je beginwaardeprobleem opschrijven (op de voorwaarde dat ruimtetijd globaal hyperbolisch is, maar dat terzijde).
Tsja, weinig. Het liefste wil je een continue transformatie van de superpositie naar de eigenfunctie, maar dat schijnt nogal een lastig probleem te zijnquote:Op zondag 25 oktober 2009 12:36 schreef Zwansen het volgende:
Wat moet ik mij nu concreet voorstellen bij het instantaan ineenstorten van de golffunctie?
De golffunctie kun je vergelijken met een wolkje, waarvan de dichtheid op een bepaalde plaats een maat is voor de waarschijnlijkheid dat het deeltje bij een meting op die plaats wordt aangetroffen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 12:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Onderstaan stukje heb ik van wikipedia.
De Kopenhaagse interpretatie ziet vragen als "Waar was het deeltje voordat ik zijn positie mat" als betekenisloos. De meting zelf veroorzaakt het instantaan ineenstorten van de golffunctie. Dit betekent dat het meetproces random een van de vele toegestane mogelijkheden van de golffunctie van die toestand uitkiest en de golffunctie instantaan verandert om die positie te reflecteren.
Wat moet ik mij nu concreet voorstellen bij het instantaan ineenstorten van de golffunctie?
Hoe langer ik hierover nadenk, hoe vreemder ik dit vind. Voor mij klinkt die verklaring erg onbevredigend want ik kan me hier niets bij voorstellen. Dat probleem zal hopelijk iedereen hebben.![]()
Dat is inderdaad het probleem.quote:Maar hoe kan een deeltje/golffunctie weten dat het wordt gemeten? Door fysische invloeden van buitenaf? Maar wie zegt dan dat de invloeden een meting zijn?
Deze EPR-"paradox" is mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk moet ik eerlijk zeggen. Zal proberen er binnenkort es naar te kijken, want het is een intrigerend verschijnselquote:Op maandag 2 november 2009 10:05 schreef jdschoone het volgende:
Er is nog een hele andere interessante wetenschapsfilosofische conclusie die we kunnen trekken door de quantum mechanica (QM). In de wetenschap is een belangrijk principe altijd geweest dat een bepaald effect altijd een oorzaak heeft. Dit is het zogenaamde causaliteitsbeginsel. Echter, binnen de QM zijn er effecten die klaarblijkelijk geen (aanwijsbare) oorzaak hebben. Een voorbeeld hiervan is de onmiddellijke verandering van een deeltje dat in een staat van quantum entanglement is met een ander deeltje.
Deze beschrijving heeft volgens mij alles te maken met het perturbatieve karakter van de quantumeldentheorie. We kunnen niet exact zaken uitrekenen; we kunnen slechts een expansie maken. In die expansie komen virtuele deeltjes tevoorschijn.quote:Ook is het spontane ontstaan van deeltjes in het vacuüm wel te voorspellen door middel van de QM kansberekeningen, maar ook deze worden gezien als onveroorzaakt (het is een spontaan effect).
Nee, zeker niet! In de quantumveldentheorie, waar jij het nu over hebt, heb je een goed bepaalde notie van causaliteit. Causaliteit is een essentieel onderdeel van de theorie. Het gaat er echter om wat je precies onder causaliteit in de quantumveldentheorie verstaat en hoe zich dat relateert aan metingen.quote:Het intrigerende hieraan is het volgende: een groot deel van de fysici heeft kennelijk besloten dat dit bewijs genoeg is om het causaliteitsbeginsel overboord te gooien.
Wat trouwens ook erg belangrijk is om op te merken: quantumveldentheorie wordt door vrijwel elke fysicus gezien als een effectieve theorie. Wat ik daarmee bedoel, is dat we denken dat het een benadering is van een fundamentelere theorie. Voorbij de zogenaamde Planckschaal wordt zwaartekracht erg belangrijk, en wordt er verwacht dat er nieuwe verschijnselen opduiken. Deze situaties heeft men al vaker meegemaakt, bijvoorbeeld bij de zwakke wisselwerking (het zogenaamde Fermimodel van de zwakke interacties gold alleen bij lage energieën; voor hogere energieën hebben we het echt standaardmodel nodig).quote:Op maandag 2 november 2009 10:05 schreef jdschoone het volgende:
Voor mij reden genoeg om te concluderen dat als er dus klaarblijkelijk geen materiële oorzaak is, er dus geconcludeerd kan (of moet) worden dat er een immateriële oorzaak aan QM effecten ten grondslag ligt. En dat heeft weer metafysische gevolgen (klaarblijkelijk zijn niet alleen abstracte entiteiten immaterieel, maar ook entiteiten die als oorzaak voor fysische effecten kunnen dienen).
Het is mij duidelijk dat het begrip causaliteit in verschillende disciplines verschillende betekenissen heeft. Om het probleem echter knip en klaar te schetsen zal ik het hier nogmaals simpel formuleren, alleen gebruikmakend van één voorbeeld uit de QM.quote:Op maandag 2 november 2009 10:24 schreef Haushofer het volgende:
Nee, zeker niet! In de quantumveldentheorie, waar jij het nu over hebt, heb je een goed bepaalde notie van causaliteit. Causaliteit is een essentieel onderdeel van de theorie. Het gaat er echter om wat je precies onder causaliteit in de quantumveldentheorie verstaat en hoe zich dat relateert aan metingen.
Daarbij, wat je niet moet vergeten is dat jouw notie van causaliteit je is ingefluisterd door filosofie en je klassieke ervaringen op een zeer beperkte energie (lengte) schaal. Daar hoeft de natuur zich niks van aan te trekken, natuurlijk.
De eerste zin is onduidelijk en blijkt dan ook verkeerd vertaald te zijn.quote:“Wat mij in die theorie vanuit principieel standpunt niet bevredigt, is de contradictie met wat mij de programmatorische ziel van alle fysica lijkt: de volledige beschrijving van wat de natuurwetten voorschrijven. Wanneer de positivistisch ingestelde moderne fysicus zo een formulering hoort, is zijn reactie er één van medelijdend lachen. Hij zegt bij zichzelf:
“Daar hebben we weer de metafysica, inhoudsloos, een vooroordeel die we als fysici nu toch al een tijdje hebben overwonnen. Weet iemand wat bedoeld wordt met zijn of met een reële fysische situatie? Kan je het waarnemen?” ....
Wat mij aan deze manier van argumenteren niet bevalt, is de onhoudbare positivistische grondstelling die mij lijkt samen te vallen met het principe “esse est percipi” van Berkeley. Een theorie over wat is, is altijd een mentale constructie, en is (in de logische zin) een vrije constructie. De rechtvaardiging van deze is niet in de afleidbaarheid via empirische waarneming. Dergelijke afleidbaarheid (in de zin van logisch deduceerbaar) is er nooit en nergens, ook niet in het domein van het voorwetenschappelijk denken. De rechtvaardiging van de constructies die voor ons de realiteit voorstellen, ligt enkel in de mate van volledigheid waardoor het waargenomene intelligibel wordt gemaakt.”
quote:Voor Einstein zullen dan ook woorden als voorspelling of waarneming of meting geen fundamentele rol kunnen spelen in de basis van een wetenschappelijke theorie.
Waarneming en voorspelling moeten natuurlijk behandeld worden in de theorie en zullen cruciaal zijn in het testen van een theorie. Nochtans is de natuur onafhankelijk van de waarneming en kan “zijn” (de elementen van een theorie) alleszins niet vereenzelvigd worden met “waargenomen worden”.
De reactie was:quote:Op woensdag 25 november 2009 19:42 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik stel het materialistische denkkader hier niet “zo nodig” ter discussie, maar “noodgedwongen”, en op basis van argumenten, en dat is heel wat anders.
Ik hoef dit denkkader trouwens helemaal niet meer ter discussie te stellen want het is al achterhaald, en wel vanuit onverdachte hoek, namelijk de natuurkunde (die rules!)
De basis hiervan, de Quantum Mechanica, is namelijk ook niet te plaatsen binnen een materialistisch wereldbeeld, alleen binnen een wereldbeeld dat interfereert met bewustzijn, wat een niet-materialistisch concept is.
Een quantummechanische “zijnsstaat”, onafhankelijk van waarneming en dus bewustzijn, bestaat namelijk niet.
Ik wil deze uitspraak van Richard Feynman nog wel eens quoten:
"I think I can safely say that nobody understands quantum mechanics."
Een lekker warm niet-materialistisch bedje waarin de embryonale processen dus ingebed zijn.
En mijn antwoord:quote:Op woensdag 25 november 2009 19:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die uitspraak van Feynman is wat overtrokken. Afgezien daarvan is dit weer een typisch voorbeeld van het misbruiken van quantumfysica c.q. mechanica voor allerlei 'woo' oftewel zweverige ideeën over bewustzijn. Haushofer heeft vast wel zin om het je in een andere topic uit te leggen.
Wat een probleem is dat ik altijd heb met het gebruik van quantum mechanische ideetjes op het gebied van een eventuele rol van waarnemers is dat decoherence ervoor zorgt dat dergelijke zaken niet relevant zijn op een grootschaliger niveau, namelijk dat van de chemie en biologie bijvoorbeeld. Denk aan zoiets:quote:Op woensdag 25 november 2009 20:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Omdat het onderwerp me meer in dit topic op zijn plaats lijkt wil ik hier een post van Monolith beantwoorden.
Het was een reactie op mijn post in het topic Waar bevindt zich het bouwplan van de mens? Namelijk:
[..]
De reactie was:
[..]
En mijn antwoord:
Hoezo, begrijp jij het wel dan, waar Feynman dat niet deed, en het bezwaar van Einstein was dat de QM geen beschrijving gaf van de werkelijkheid, begrepen als “zijn”, onafhankelijk van de waarneming?
En wat is de essentie van de waarneming anders dan bewustzijn hiervan?
Zonder deze zou die slechts een deel zijn van de geobserveerde werkelijkheid.
Maar goed, eerst maar weer eens voetbal.quote:Nevertheless, physicist Max Tegmark (who's actually a cosmologist, but OTOH something of an expert on decoherence) did the math on some of these quantum-consciousness models and got the result most of us expected: The systems decohere far too quickly (on the order of 10-20 seconds) for it to have any impact on chemistry, much less biology (neuron firing taking place on the order of milliseconds).
Schlosshauer, "Decoherence and the quantum-to-classical transition" (2008) devotes a segment to this controversy and concludes (p374):
"It is fair to say a majority of researchers now uphold the view that biological structures in the brain are most likely too prone to decoherence to allow for any quantum coherence to persist over timescales relative to cognitive and conscious processes. Therefore classical models of the brain remain largely unchallenged to date. Based on Tegmark's numerical results and general intuitions about decoherence on macroscopic scales, it is unlikely that this situation will change anytime soon."
Waarom kan je niet zeggen dat hoe dieper we in de materie gaan hoe merkwaardiger de eigenschappen ervan worden. Waarom zou je het dus buiten de materie willen zoeken?quote:
Omdat als je zegt dat, bijvoorbeeld, nonlocale correlaties worden veroorzaakt door materie, je daarmee impliceert dat er materiele entiteiten bestaan die kunnen versnellen tot een snelheid vele malen hoger dan de lichtsnelheid. En als je dat zegt falsifiseer je de relativiteitstheorie. De vraag is dan ook wat gunstiger is: het opgeven van causaliteit, het opgeven van materialisme of het opgeven van relativiteit. Ik vind zelf dat van deze drie materialisme het 'minst nuttig' is.quote:Op donderdag 26 november 2009 08:03 schreef LoppenTop het volgende:
[..]
Waarom kan je niet zeggen dat hoe dieper we in de materie gaan hoe merkwaardiger de eigenschappen ervan worden. Waarom zou je het dus buiten de materie willen zoeken?
Dus stel nu dat er toch zoiets bestaat als de ether (huidige natuurkundige inzichten zeggen van niet vanwege niet waarneembare etherwinden). En dat die etherdeeltjes of strings zo 'onwaarneembaar' klein en snel zijn dat informatie bijna real time word doorgegeven ook al zijn die strangeled deeltjes in de twee uithoeken van het heelal.
Of zie ik hier nog te newtoniaans te denken?
Voor mijn begrip: waar zou jij de tachyonen plaatsen? Zou dat voor jou iets niet materieels zijn (sowieso een hypothetisch deetlje met imaginaire roots wat het niet echt materieels maakt eigenlijkquote:Op donderdag 26 november 2009 12:05 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Omdat als je zegt dat, bijvoorbeeld, nonlocale correlaties worden veroorzaakt door materie, je daarmee impliceert dat er materiele entiteiten bestaan die kunnen versnellen tot een snelheid vele malen hoger dan de lichtsnelheid. En als je dat zegt falsifiseer je de relativiteitstheorie. De vraag is dan ook wat gunstiger is: het opgeven van causaliteit, het opgeven van materialisme of het opgeven van relativiteit. Ik vind zelf dat van deze drie materialisme het 'minst nuttig' is.
Ja, ik denk dat je het wel zo kunt stellen.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:44 schreef intraxz het volgende:
Hebben waarnemingen niet gewoon invloed door de interactie die nodig is voor de waarneming? Om iets waar te nemen moet je altijd interacteren met een deeltje.
Tachyonen zijn zover ik weet niet echt fysisch, maar eerder een aanduiding dat je fysica niet deugt.quote:Op donderdag 26 november 2009 13:53 schreef LoppenTop het volgende:
[..]
Voor mijn begrip: waar zou jij de tachyonen plaatsen? Zou dat voor jou iets niet materieels zijn (sowieso een hypothetisch deetlje met imaginaire roots wat het niet echt materieels maakt eigenlijk).
Maakt dat uit eigenlijk? De natuurkunde, en dan met name QM, is soms al zo 'onnatuurlijk' dat dit er ook nog wel bij kan.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit manifesteert zich als "tachyonen". Het geeft dus aan dat je rond het verkeerde extremen aan het benaderen bent. Een voorbeeldje hiervan zie je al heel gauw als je bosonische snaartheorie probeert op te schrijven; in je spectrum duiken dan opeens deeltjes op met imaginaire massa (m2<0).
Ja, ik denk het wel. Ik weet niet hoe goed onderlegd je bent in groepentheorie en Lie algebra's, maar het heeft te maken met het feit dat relativistisch gezien deeltjes worden gezien als "irreducible representations" (niet te reduceren representaties) van de Poincaré groep die als Casimir operatoren P2 (=m2) en W2~m*s*(s+1) (waarbij W de Pauli-Lubanski vector is en waarbij W2 je iets over de spin s van het deeltje zegt) heeft. Dit betekent dat elke representatie gelabeled kan worden met deze twee objecten, en dat komt je niet onbekend voor: een deeltje wordt gekenmerkt door de spin en de massa.quote:
Ja, en dan kun je QM nog wiskundig netjes opschrijven voor zover ik weet. Als je naar kwantumveldentheorie gaat zul je zien dat veel zaken wiskundig vaak niet eens waterdicht zijn geformuleerd. En als ze dat wel zijn dan wordt je zo depressief van het feit dat je soms tientallen pagina's wiskunde moet doorspitten om één vergelijking te begrijpen, dat je het voor het gemak maar laatquote:De natuurkunde, en dan met name QM, is soms al zo 'onnatuurlijk' dat dit er ook nog wel bij kan.
Over de kwantummechanica geldt echt dat hoe meer je erover weet, hoe minder je eigenlijk weet volgens mij. Toen ik me er een beetje in ging verdiepen ontstonden er zoveel vragen.
Kwantummechanica klinkt altijd trippier, maar het was nou juist die andere natuurkundige ontdekking, de algemene relativiteitstheorie, en dan met name de daarin opgenomen Riemann geometrie, die filosofische stromingen heeft ontkracht; of eigenlijk, het complete rationalisme, Kant, en alle daaraan gelieerde epistemologien.quote:Op zondag 25 oktober 2009 00:11 schreef Zwansen het volgende:
Ik ben geen expert op het gebied van kwantummechanica en ook niet op het gebied van filosofie, maar is het niet zo dat door de kwantummechanica heel veel filosofische stromingen 'ontkracht' werden? Voor zover dat mogelijk is...
Kun je dat es wat toelichten?quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Kwantummechanica klinkt altijd trippier, maar het was nou juist die andere natuurkundige ontdekking, de algemene relativiteitstheorie, en dan met name de daarin opgenomen Riemann geometrie, die filosofische stromingen heeft ontkracht; of eigenlijk, het complete rationalisme, Kant, en alle daaraan gelieerde epistemologien.
als enige van z'n axioma's niet zelf-evident was, en ook niet uit de eerdere bewezen kon worden. Dit leidde eind negentiende eeuw tot de niet-euclidische meetkunde, waar de lijnen zich anders gedragen als de ruimte niet vlak maar hol of bol is--toen wellicht nog puur een hersenspinsel. Toen echter bleek dat Riemann's niet-euclidische meetkunde nodig was voor de relativiteitstheorie, en dit een accuratere omschrijving van de werkelijkheid was dan Newton's gebruik van euclidische geometrie, werd daarmee bewezen dat we niet intuitief weten hoe de werkelijkheid zich gedraagt.quote:If a line segment intersects two straight lines forming two interior angles on the same side that sum to less than two right angles, then the two lines, if extended indefinitely, meet on that side on which the angles sum to less than two right angles.
In zoverre heeft het invloed gehad, en Reichenbach die ik hierboven linkte was daar de aanstichter van, dat ten tijde dat de kwantummechanica in opkomst was, de logisch positivistische stroming bezig was de grondslag van de wetenschap te vormen. Deze stelde dat stellingen alleen zinnig (je kunt zeggen wetenschappelijk) waren d.e.s.d.a. ze verifieerbaar waren. Volgens de ene groepering, de Wiener Kreis, betekende dat dat je moest kunnen achterhalen of een stelling waar of niet waar was. Volgens de andere, Reichenbach met de Berliner Kreis, en dus gesteund door QM, waren ze zinnig als je een zekere probabiliteit kon afleiden.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:28 schreef Darkness88 het volgende:
Ik heb niet alles gelezen, maar naar mijn inzicht is het niet per definitie de afrekening met het determinisme. Het is waar dat op het microscopisch level meten ingrijpen is en determinisme geen voet aan de grond zou kunnen krijgen. Echter, op macroscopisch niveau kun je met de kansgolf gewoon uitrekenen waar de deeltjes zijn, uiteindelijk
Vergelijk het met appelmoespotje, de machine is afgesteld op 500 gram, soms zit er meer in soms zit er minder, maar als je een miljoen potjes maakt zal het gemiddelde altijd precies 500 gram zijn. Daarom staat een plant, waar hij staat. Omdat er miljoenen deeltjes inzitten
Ok. Ik denk dat Gödel hiermee ook enorm veel invloed heeft gehad met zijn onvolledigheidsstellingen; axioma's kun je niet "ontdekken", maar construeer je.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:47 schreef speknek het volgende:
[overigens zei ik het wat cru, niet compleet Kant is erdoor verworpen natuurlijk, maar zijn idee van kennis die synthetisch a priori is].
Ik neem aan dat je weet wat synthetisch a priori is--de idee dat er zekere kennis is die we logisch kunnen afleiden en ons vertelt hoe de wereld in elkaar zit, en hoe zich dat verhoudt tot het rationalisme. Een bewijs hiervan zag Kant in de Euclidische meetkunde, die logisch afleidbaar was van axioma's en desondanks accuraat de wereld beschreven. Alleen was al langer bekend dat het parallelliteitspostulaat van Euclides,
[..]
als enige van z'n axioma's niet zelf-evident was, en ook niet uit de eerdere bewezen kon worden. Dit leidde eind negentiende eeuw tot de niet-euclidische meetkunde, waar de lijnen zich anders gedragen als de ruimte niet vlak maar hol of bol is--toen wellicht nog puur een hersenspinsel. Toen echter bleek dat Riemann's niet-euclidische meetkunde nodig was voor de relativiteitstheorie, en dit een accuratere omschrijving van de werkelijkheid was dan Newton's gebruik van euclidische geometrie, werd daarmee bewezen dat we niet intuitief weten hoe de werkelijkheid zich gedraagt.
Eh.. kun je hier over uitweiden? Volgens mij klopt dit niet.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:30 schreef Haushofer het volgende:
Ok. Ik denk dat Gödel hiermee ook enorm veel invloed heeft gehad met zijn onvolledigheidsstellingen; axioma's kun je niet "ontdekken", maar construeer je.
Hmm weet ik niet, de gedachte dat de ruimte zelf gekromd kon zijn was in ieder geval nieuw.quote:In hoeverre niet-Euclidische meetkunde als afwijkend werd gezien weet ik eigenlijk niet; mensen wisten waarschijnlijk al langer dat meetkunde op gekromde oppervlaktes anders is.
Ik denk dat de QM tot op zekere hoogte zeker wel esoterisch te noemen is.quote:Op donderdag 26 november 2009 19:25 schreef Bensel het volgende:
[..]
vergeet alsjeblieft niet dat quantummechanica een erg wiskundig theorie is. het zijn zeer ver gevorderde wiskundige vergelijkingen, waarmee natuurkundige voorspellingen te doen zijn. enkele van die voorspellingen (zoals het bestaan van supergeleiders, etc) heeft men kunnen verifieren. Anderen (nog) niet. Omdat wij zo ver gevorderd zijn met onze wiskunde, iets wat je zou kunnen zien als een zeer abstracte vorm van werkelijkheidsbeschrijving, hebben natuurkundigen alvast in het voren kunnen rekenen, ver voordat men daadwerkelijk de fenomenen kon waarnemen. Er is eigenlijk niks esoterisch aan quantummechanica.het zet onze wereldbeeld op de kop door de analogiën die we maken naar een voor ons beter te begrijpen referentiekader (het 'macro' niveau) Dat zorgt voor de vreemd aandoende effecten, zoals een vloeistof zonder weerstand, waardoor het uit een beker stroomt die gewoon rechtop staat. maar dat gebeurt in hele extreme omstandigheden, gemaakt door wetenschappers. ik wil niet zeggen dat er geen QM aan te pas komt bij embryo's, maar gezien het feit dat quantummechanische effecten enkel optreden bij zeer afwijkende omstandigheden dan onze normale wereld (extreem hoge en lage temperaturen, extreem hoge en lage drukken, met specifieke en loepzuivere materialen) lijkt mij het erg onwaarschijnlijk dat QM op zo een grote schaal als jij voorstelt een rol speelt in de emvryonale ontwikkeling.
Wetenschap zonder religie is kreupelquote:What does not satisfy me in that theory, from the standpoint of principle, is its attitude towards that which appears to me to be the programmatic aim of all physics: the complete description of any (individual) real situation (as it supposedly exists irrespective of any act of observation or substantiation).
Wanneer de positivistisch ingestelde moderne fysicus zo een formulering hoort, is zijn reactie er één van medelijdend lachen. Hij zegt bij zichzelf:
“Daar hebben we weer de metafysica, inhoudsloos, een vooroordeel die we als fysici nu toch al een tijdje hebben overwonnen. Weet iemand wat bedoeld wordt met zijn of met een reële fysische situatie? Kan je het waarnemen?” ....
Wat mij aan deze manier van argumenteren niet bevalt, is de onhoudbare positivistische grondstelling die mij lijkt samen te vallen met het principe “esse est percipi” van Berkeley. Een theorie over wat is, is altijd een mentale constructie, en is (in de logische zin) een vrije constructie. De rechtvaardiging van deze is niet in de afleidbaarheid via empirische waarneming. Dergelijke afleidbaarheid (in de zin van logisch deduceerbaar) is er nooit en nergens, ook niet in het domein van het voorwetenschappelijk denken. De rechtvaardiging van de constructies die voor ons de realiteit voorstellen, ligt enkel in de mate van volledigheid waardoor het waargenomene intelligibel wordt gemaakt.”
Voor Einstein zullen dan ook woorden als voorspelling of waarneming of meting geen fundamentele rol kunnen spelen in de basis van een wetenschappelijke theorie.
Waarneming en voorspelling moeten natuurlijk behandeld worden in de theorie en zullen cruciaal zijn in het testen van een theorie. Nochtans is de natuur onafhankelijk van de waarneming en kan “zijn” (de elementen van een theorie) alleszins niet vereenzelvigd worden met “waargenomen worden”.
Wat klopt niet volgens jou dan? De invloed of het idee dat je axioma's construeert?quote:Op vrijdag 27 november 2009 23:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Eh.. kun je hier over uitweiden? Volgens mij klopt dit niet.
[..]
Gödel is wel een steun geweest voor het intuďtionisme, maar Gödel zelf was dus een Platonist (iemand die wiskunde ‘ontdekt’). Het idee dat er een soort compleet wiskundig framework kan komen is natuurlijk wel van de baan sinds Gödel. Maar Platonisme leeft nog steeds.quote:Op zaterdag 28 november 2009 22:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat klopt niet volgens jou dan? De invloed of het idee dat je axioma's construeert?
Ik meende altijd dat men met Gödel's onvolledigheidsstellingen juist het idee van wiskunde als zijnde een "absoluut kader" niet meer kon vasthouden, en dat daardoor het idee van "axioma's ontdekken", zoals men misschien kon denken bij Euclides, niet meer opgaat.
Je kunt toch niet weten of de wereld daadwerkelijk quantummechanisch is, of dat er een deterministische theorie aan ten grondslag ligt? Met dit soort redenaties krijg ik altijd het idee dat mensen hun eigen idee van logica aan de natuur willen opdringen.quote:Op zaterdag 28 november 2009 17:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:
In het topic Waar bevindt zich het bouwplan van de mens? schreef Bensel:
[..]
Ik denk dat de QM tot op zekere hoogte zeker wel esoterisch te noemen is.
Het eigenaardige feit doet zich namelijk voor dat de theorie die de basis vormt voor de natuurkunde, en daarmee van alle exacte wetenschappen geen beschrijving geeft van de werkelijkheid, maar alleen enige informatie geeft over de waarschijnlijkheid van de meetresultaten.
We hebben dus geen beeld meer van de werkelijkheid, zoals die is onafhankelijk van de waarneming, en dat zou toch de eerste vereiste zijn voor een materialistisch wereldbeeld.
Wat is daar "esoterisch" aan dan?quote:Er is op geen enkele wijze meer een voorstelling te maken van de werkelijkheid, zelfs niet in hoogstabstracte vorm in de vorm van een golffunctie in een multidimensionale ruimte.
Dat mag men toch wel esoterisch noemen. Zie ook mijn discussie met Haushofer: Jouw geloof/levensbeschouwing? In één woord!
Maar dan is men van mening dat met Godel's onvolledigheidsstellingen de kans is verkeken om ooit dit platonistische kader in handen te krijgen oid?quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Gödel is wel een steun geweest voor het intuďtionisme, maar Gödel zelf was dus een Platonist (iemand die wiskunde ‘ontdekt’). Het idee dat er een soort compleet wiskundig framework kan komen is natuurlijk wel van de baan sinds Gödel. Maar Platonisme leeft nog steeds.
Hangt af van de filosofie in kwestie.quote:Op zondag 25 oktober 2009 00:11 schreef Zwansen het volgende:
Ik ben geen expert op het gebied van kwantummechanica en ook niet op het gebied van filosofie, maar is het niet zo dat door de kwantummechanica heel veel filosofische stromingen 'ontkracht' werden? Voor zover dat mogelijk is...
Er bestaat een zuiver determinisme, chaos bestaat niet. Maar, .... de mens kan in zijn huidige vorm niet weten wat zeker is en wat zeker wordt. Daartoe dient de mens naar een hogere orde te groeien, opdat hij/zij het wel zal weten.quote:Het determinisme bijvoorbeeld. De kwantummechanica zegt dat je de plaats en snelheid (impuls) van een deeltje nooit exact kunt meten (onzekerheidsrelatie van Heisenberg), is dit niet in strijd met het determinisme? Of zeggen de deterministen dan juist dat het vast staat dat het deeltje met een waarschijnlijkheid van x zich daar bevindt ofzo?
Je praat volgens mij geen onzin.quote:Zijn er meer van dit soort voorbeelden van filosofische stromingen die in de knel raken met de Q.M en zijn hier misschien artikelen over? Als ik onzin praat wil ik het ook graag weten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |