Dank je, maar ik zie nog een aantal grove fouten staan.quote:
Ik ook:quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:54 schreef Resistor het volgende:
Dank je, maar ik zie nog een aantal grove fouten staan.
Die grafieken zijn niet de aantallen, ik denk dat ze de gemiddelde verkoopprijs weergeven.quote:En om een beeld te krijgen van de aantallen huizen die er überhaupt zijn:
Dat denk ik nu ookquote:Op donderdag 13 januari 2011 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ook:
[..]
Die grafieken zijn niet de aantallen, ik denk dat ze de gemiddelde verkoopprijs weergeven.
Ik heb er maar één geopend. Weet niet of dat de bedoeling is, ik wil Xeno's topic niet kapen ofzo. Maar ik wilde ff wat nieuws kwijt daar. Blijkt dat half hurend dronten een betalingsprobleem heeftquote:Op donderdag 13 januari 2011 08:18 schreef Resistor het volgende:
er is op moment van posten nog geen nieuw huizenmarkttopic (wat ik dus _niet_ ga openen)
Zeepsop had de lapo, maar aangezien hij geen nieuw topic geopend heeft binnen een kwartier staat het iedereen vrij om een nieuw topic te openenquote:Op donderdag 13 januari 2011 09:01 schreef Whuzz het volgende:
Ik heb er maar één geopend. Weet niet of dat de bedoeling is, ik wil Xeno's topic niet kapen ofzo. Maar ik wilde ff wat nieuws kwijt daar. Blijkt dat half hurend dronten een betalingsprobleem heeft
Het vierde kwartaal is van nature altijd een goed kwartaal.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:18 schreef meth77 het volgende:
[ afbeelding ]
waarom is er ieder jaar in Januari een daling van 6000 woningen
vanwege de wijzigingen per 1 januari dusquote:Op donderdag 13 januari 2011 13:31 schreef xenobinol het volgende:
Het vierde kwartaal is van nature altijd een goed kwartaal.
En weer omlaag.quote:Op maandag 17 januari 2011 11:01 schreef xenobinol het volgende:
Het 'Rutte effect' is kennelijk van korte duur![]()
Je bedoelt dat nog snel even zich wat mensen in de schulden hebben gestoken voordat de Sharia wordt ingevoerdquote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En weer omlaag.
216.570 huizen te koop
Het 'Donner effect' steekt de kop op.
En een flink stuk omhoog:quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En weer omlaag.
216.570 huizen te koop
Het 'Donner effect' steekt de kop op.
Overleg wel even van tevoren met je woningbouwvereniging.quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:50 schreef huiz3nmarkt-0pt1m1st het volgende:
Het is al weer bijna voorjaar... ik denk dat ik het te koop bordje ook maar weer in de voortuin neerzet, wie weet lukt het dit jaar wel.... positief blijven![]()
Je bedoelt mijn bank? Ik moet inderdaad even met mijn meesters overleggen hoe ik dat ga doen met mijn onderwaardequote:Op woensdag 19 januari 2011 15:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Overleg wel even van tevoren met je woningbouwvereniging.
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:53 schreef Bayswater het volgende:
Toch nu wel een wezenlijk verschil met vorig jaar, toen schoot het aanbod in de tweede week van januari omhoog.
"Blue Monday" is weer geweest en de verkopers zien het meteen weer zittenquote:
Er is traditioneel een sterke verkoop in December, eigenlijk al jaren. Dit jaar was het extra sterk omdat de kredietverstrekking aangescherpt werd op 1 januari en ook verwacht wordt dat de rente gaat oplopen. Veel mensen wilden dus toch nog 'de laatste slag slaan'.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:27 schreef michaelmoore het volgende:
217.955 huizen te koop
He het loopt weer opdecember effect is over
[ afbeelding ]
Maar het kenmerk van een zeepbel is toch het speculatieve element? Kees de Kort heeft het afgelopen week nog eens benoemd, waarom kregen de aandelenspeculanten geen bail out en waarom zouden de 'vastgoedspeculanten' er wel eentje krijgen? Ik doel hier uiteraard op de maatregelen die de overheid treft om het prijsniveau van de vastgoedmarkt te ondersteunen. Gesubsidieerde startersleningen, koop subsidies, verlening dubbele HRA, deeltijd WW voor bouwbedrijven die in nood verkeren etc...quote:Op vrijdag 21 januari 2011 10:04 schreef Bayswater het volgende:
Leuke grafief voor de aandelenmarkt, bij woningen werkt zo'n model niet aangezien die markt maar voor een klein deel uit sentiment bestaat.
Mensen zoals Zeepbel en jij proberen dat wel zo te voeden via sites en fora, zeer jammer omdat er misschien nog een groep naar luistert ook, die nu net als jullie al minimaal 10 jaar in zo'n huurhut zitten te wachten tot de prijzen zakken.
Dus... volgens jouw is de kredietcrisis voltooid verleden tijd? Volgens mij zijn juist alle problemen onder het tapijt geveegd met een injectie van gratis geld door de overheden en centrale banken.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:54 schreef Bayswater het volgende:
Alleen een verregaande overheidsmaatregel of een drastische economische situatie kan de markt hard doen dalen, die verwacht ik komende paar jaar niet. De afgelopen 2 jaar heeft alleen 2009 als reactie op de economische crisis een daling van bijna 6 % laten zien, 2010 nog geen 1 %. Met inflatiecorrectie totaal zo'n 10 procent daling. Het resultaat van een economisch drastische situatie, veel meer zit er op korte termijn niet in het vat.
Maar wat gaan we doen met al het extra geld dat geleend is op garantie van de belasting betaler? De komende jaren moet er flink bezuinigt worden door alle garantstellingen.... de lastendruk als gevolg van deze leningen drukken enorm zwaar op de begroting, gewoon de geldpersen maar een standje hoger zetten? Dat is toch de natte droom van elke leentokkie? Hopen op inflatie?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:28 schreef Bayswater het volgende:
Dat het de goede kant allemaal op gaat staat buiten kijf. Heeft gevolgen voor de lonen en de werkloosheid en vervolgens ook op de huizenmarkt.
Laat ik er het laatste cijfertje er maar ingooien.
Correctie, dalende koopprijzen, maar nog steeds met stijgende huurprijzen...quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:48 schreef xenobinol het volgende:
Paar mini plusjes... ach... het is niet heel erg raar zo tegen het einde van het jaar. Ben benieuwd of we dit ook weten vast te houden. Zou best een leuke opsteker zijn.... economische groei i.c.m. dalende huizenprijzen
Prima... ik kan er mee leven, huizenprijzen dalen harder dan dat de huren stijgenquote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:51 schreef inXs het volgende:
Correctie, dalende koopprijzen, maar nog steeds met stijgende huurprijzen...
En daar heb jij vrij weinig aan, tenzij je koopt... Maar dat wist je wellicht al... En als je het terugrekend naar maandlasten, dan weet ik bijna wel zeker dat de huurprijzen harder stijgen dan dat de hypotheeklasten dalen. Vooral icm, de rente...quote:Op vrijdag 21 januari 2011 16:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Prima... ik kan er mee leven, huizenprijzen dalen harder dan dat de huren stijgen
Ik beschouw stijgende rentes als iets goeds.... al dat te goedkope geld heeft tot de kredietcrisis geleid en heeft de zeepbel tot mythische proporties opgeblazen. Ook zal een stijgende rente een extra aanzet geven tot de afschaf/afbouw van de HRA. Ik ga er ook niet vanuit dat de betaalbaarheid veel beter zal worden. Toch heb ik liever een lagere schuld bij een hogere rente.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:18 schreef inXs het volgende:
[..]
En daar heb jij vrij weinig aan, tenzij je koopt... Maar dat wist je wellicht al... En als je het terugrekend naar maandlasten, dan weet ik bijna wel zeker dat de huurprijzen harder stijgen dan dat de hypotheeklasten dalen. Vooral icm, de rente...
Dus als een boer wil lenen voor een nieuwe tractor en een hogere rente moet betalen is dat goed?quote:Op maandag 24 januari 2011 12:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik beschouw stijgende rentes als iets goeds.... al dat te goedkope geld heeft tot de kredietcrisis geleid en heeft de zeepbel tot mythische proporties opgeblazen. Ook zal een stijgende rente een extra aanzet geven tot de afschaf/afbouw van de HRA. Ik ga er ook niet vanuit dat de betaalbaarheid veel beter zal worden. Toch heb ik liever een lagere schuld bij een hogere rente.
Er is geen zeepbel in de markt voor tractoren, er is geen zeepbel in de markt voor zonnecellen, daar doet de markt nl. goed zijn werk. Vergeet niet dat de lage rente zorgt voor een enorme geldontwaarding. Noem jij dat een positief effect?quote:Op maandag 24 januari 2011 12:58 schreef lutser.com het volgende:
Dus als een boer wil lenen voor een nieuwe tractor en een hogere rente moet betalen is dat goed?
Als een energie maatschappij zonnecellen wilt bouwen en een hogere rente moet betalen is dat goed?
Voor speculatief gedrag mag van mij best een hoge rente worden betaald maar voor 'normale' investeringen zie ik geen enkel voordeel in een hoge rente.
Tja, ik heb schulden en ben dus licht bevooroordeeld. Maar geldontwaarding (met mate) is niet slecht en zorgt er voor dat mensen rendabele investeringen gaan zoeken. Teveel is uiteraard slecht maar waar het optimum ligt weet ik niet.quote:Op maandag 24 januari 2011 13:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de lage rente zorgt voor een enorme geldontwaarding. Noem jij dat een positief effect?
Zo.... dat gaat hardquote:Op maandag 24 januari 2011 19:47 schreef LXIV het volgende:
219.113 huizen te koop
Was de beurs maar net zo voorspelbaar als de huizenmarkt, dan viel daar gemakkelijker wat te verdienen.
Ik denk dat we medio februari een nieuw ATH kunnen plaatsen.
Uiteraard ligt er ergens een optimum, een te hoge rente is uiteraard ook niet bevorderlijk voor economische groei. Het is heel jammer dat de centrale banken hun controlerende functie niet goed uitgeoefend hebben, als zij op tijd hadden ingegrepen hadden we het misschien iets minder goed gehad maar zouden we waarschijnlijk niet door een hele diepe recessie hoeven te gaan.quote:Op maandag 24 januari 2011 15:28 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Tja, ik heb schulden en ben dus licht bevooroordeeld. Maar geldontwaarding (met mate) is niet slecht en zorgt er voor dat mensen rendabele investeringen gaan zoeken. Teveel is uiteraard slecht maar waar het optimum ligt weet ik niet.
De lijn van de ecb 2% inflatie klinkt mij als acceptabel in de oren.
Ik heb dat gevoel niet, ik heb het idee dat het rond de 220.000 blijft hangen de komende maanden.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:47 schreef LXIV het volgende:
219.113 huizen te koop
Was de beurs maar net zo voorspelbaar als de huizenmarkt, dan viel daar gemakkelijker wat te verdienen.
Ik denk dat we medio februari een nieuw ATH kunnen plaatsen.
Waarom vermoed jij dat het rond die waarde blijft hangen?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:22 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik heb dat gevoel niet, ik heb het idee dat het rond de 220.000 blijft hangen de komende maanden.
Ik ben druk op zoek, maar ik kan nog steeds geen huis vinden wat mij het speciale gevoel geeft. Wat ik wel heb gezien is enkele 10.000'en te duur
Als het zo weinig scheelt dan heb je nog een goede kans dat je over een half jaartje wel kunt krijgen wat je zoekt. En anders is sparen ook nog altijd een optie. In tegenstelling tot een paar jaar geleden (toen de huizenprijzen sneller stegen dan het mogelijk was om te sparen) is dat nu best goed te doen.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:22 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik heb dat gevoel niet, ik heb het idee dat het rond de 220.000 blijft hangen de komende maanden.
Ik ben druk op zoek, maar ik kan nog steeds geen huis vinden wat mij het speciale gevoel geeft. Wat ik wel heb gezien is enkele 10.000'en te duur
Dat hangt nogal van de regio en de vraagprijs af. Als jij op een vraagprijs van 180.000 er 30k onder gaat zitten weigert de makelaar waarschijnlijk om het bod door te communiceren. En áls ie het al doet is de reactie:quote:Op maandag 24 januari 2011 21:27 schreef LXIV het volgende:
En je kunt natuurlijk een paar 10.000en onder de vraagprijs bieden. Best goede kans dat je het krijgt.
Dat is het relatief veel ja. Maar als dat huis nog een half jaar te koop staat, je zelf nog 6000 euro spaart en dan je bod doet, dan kom je misschien al weer wat dichter in de buurt.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:13 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat hangt nogal van de regio en de vraagprijs af. Als jij op een vraagprijs van 180.000 er 30k onder gaat zitten weigert de makelaar waarschijnlijk om het bod door te communiceren. En áls ie het al doet is de reactie:
makelaar moet en zal altijd verslag uitbrengen omtrent een bod, altijdquote:Op maandag 24 januari 2011 22:13 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat hangt nogal van de regio en de vraagprijs af. Als jij op een vraagprijs van 180.000 er 30k onder gaat zitten weigert de makelaar waarschijnlijk om het bod door te communiceren. En áls ie het al doet is de reactie:
Dat is pas vanaf 2012 (gerekend vanaf 2008)quote:Op maandag 24 januari 2011 22:27 schreef xenobinol het volgende:
En de druk loopt natuurlijk helemaal mooi op als je dan ook weer eens belasting moet gaan betalen na 3 jaar geprofiteerd te hebben.
Tja.... zo'n teller is een moment opname.quote:
Volgens mij kun je dan het beste niet verkopen, als je je huis verkocht hebt wat ga je dan met je geld doen? op de bank zetten voor 2% rente met oplopende inflatie en vermogensrendementsheffing?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:06 schreef meth77 het volgende:
Er willen nog heel veel babyboomers hun netto pensioendeel veilig stellen, dus mag het niet te snel zakken
huurhuis, hier of in Spanje en dan jaarlijks 10.000 extra opmaken, dan kun je 20 jaar extra mooi leven en toch zorgtoeslag krijgenquote:Op woensdag 26 januari 2011 08:38 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dan het beste niet verkopen, als je je huis verkocht hebt wat ga je dan met je geld doen? op de bank zetten voor 2% rente met oplopende inflatie en vermogensrendementsheffing?
quote:Op woensdag 26 januari 2011 09:57 schreef Bayswater het volgende:
Stijging zet niet door.
218.312 huizen te koop
Ja het zal wel Mei worden voor die 225.000 op de klok staatquote:Op zondag 30 januari 2011 19:26 schreef Bayswater het volgende:
Redelijk stabiel inderdaad voor een januari, februari wordt traditiegetrouw licht stijgend.
Overigens is voor mijzelf alleen de ontwikkeling in mijn eigen buurt, woningtype en prijsklasse eventueel van belang. Daar staan er momenteel 9 te koop en zijn er 20 verkocht tussen 30-1-2010 en 29-1-2011. Nette score lijkt mij.
Reden te meer om eraan te werken dat je woonlasten tegen die tijd fors omlaag zijn gegaan.quote:Op zondag 30 januari 2011 20:52 schreef michaelmoore het volgende:
en men steeds minder overhoudt, nog los van de zorgkosten en AOW inhouding in de toekomst
Ja daarom verwacht ik in de toekomst echte concurrentie tussen verhuurders net als nu op de kantoormarkt zich voordoet.quote:Op zondag 30 januari 2011 21:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Reden te meer om eraan te werken dat je woonlasten tegen die tijd fors omlaag zijn gegaan.
Lees jij je eigen document eensquote:Op zondag 30 januari 2011 21:47 schreef Bayswater het volgende:
Zuid-Holland bijvoorbeeld heeft de nieuwbouwprojecten tot 2020 bijna gehalveerd, verder worden er juist nu veel oudere sociale huurwoningen gesloopt in de Randstad. Weet dus niet waar die 50.000 woningen neergezet gaan worden en wat het mutatiecijfer is.
wat leesvoer
http://www.tno.nl/downloads/tno_bouwprognoses_2010_2015.pdf
Een vergunning is nog geen werkelijk startend project, alleen de toestemming. In 2010 zijn er heel wat uitgesteld.quote:Op zondag 30 januari 2011 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lees jij je eigen document eens
ik lees in jouw document 67.000 vergunningen voor 2010
en 2011 nog meer gezien de prognoses
En dan al de oudere kantoorgebouwen die worden omgebouwd tot woningen voor starters en studenten
Maar dat is toch ook logisch? Als er geen vraag is omdat men het niet kan betalen word er ook veel minder geproduceerd. Het grappige is dat jij daaruit de conclusie wilt trekken dat de prijzen in de toekomst weer gaan exploderen terwijl ik juist beweer dat deze inzakking van de markt een langdurig karakter vertoont. De prijzen in de markt werden juist opgedreven omdat er nog steeds zoveel mensen een koopwoning wilden hebben en men dit nog kon financieren. Juist de constante instroom maakte dit laatste mogelijk. Nu... de instroom van starters is minder en daardoor ook de financiering... want de banken snappen heel goed dat als er minder instroom is het pyramidespel gaat haperen en er mensen om gaan vallen.quote:Op maandag 31 januari 2011 08:43 schreef Bayswater het volgende:
Feit is dat het aantal gereedgemelde woningen van 83.000 in 2009 naar 53.000 in 2010 is gegaan.
Volgens mij neemt het aantal huishoudens met name toe omdat het aantal 1 persoon huishoudens toeneemt. Die gaan echt niet het dure vastgoed kopen lijkt mij, in een markt waar de prijzen gebaseerd zijn op twee inkomens kun je niet verkopen aan huishoudens met 1 inkomen. Dat sluit dus aan bij mijn mening dat de markt zichzelf uit de markt geprijsd heeft en dat er enkel nog maar ruimte is voor een langdurige neergaande beweging.quote:Op maandag 31 januari 2011 09:42 schreef Bayswater het volgende:
Ik trek helemaal geen conclusie. Ik constateer alleen dat er ook veel aanbod is ontstaan door het hoge aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen tot en met 2009. Dat het aantal in 2010 aanzienlijk is afgenomen en het aantal huishoudens blijft toenemen. Op den duur zal dit weer zijn invloed hebben op de vraag naar bestaande woningen, vooral als het consumentenvertrouwen toeneemt en de economische groei doorzet.
Ja, dat zijn vaak kamerbewoners, al dan niet met twee of een persoonquote:Op maandag 31 januari 2011 09:42 schreef Bayswater het volgende:
Ik trek helemaal geen conclusie. Ik constateer alleen dat er ook veel aanbod is ontstaan door het hoge aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen tot en met 2009. Dat het aantal in 2010 aanzienlijk is afgenomen en het aantal huishoudens blijft toenemen. Op den duur zal dit weer zijn invloed hebben op de vraag naar bestaande woningen, vooral als het consumentenvertrouwen toeneemt en de economische groei doorzet.
En nog steeds bij dezelfde makelaar? De kans is vrij groot dat de eigenaar op zoek is gegaan naar een betere makelaar. Eentje die zijn huis wel voor de gewenste prijs kan verkopenquote:Op maandag 31 januari 2011 11:43 schreef eleusis het volgende:
Van de ~10 woningen die ik volg op Funda zijn er 2 in januari verwijderd (niet 'verkocht onder voorbehoud')... En nu weer terug als 'Nieuw' voor dezelfde prijsSlechts een datapuntje.
Of soms een nog hogere prijs... kan je meer korting geven en wat paniek zaaien in de markt.... zie de prijzen de pan uit rijzen.... omg... nu snel kopen voordat het onbetaalbaar wordtquote:
Paniek? Mmm.... ik denk eerder dat er een hele hoop mensen zitten te balen.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:04 schreef Resistor het volgende:
Wees blij dat het lekker rustig is. Geen paniek in de markt is wel prettig.
Vorig jaar begon het rechte lijntje omhoog in maart, en hield pas op in juli, toen 2 maanden rust, en toen weer een stukje omhoog.
Zo te zien gaan we weer richting de 220k. vorig jaar begon in maart een flinke toename... zouden we dit jaar de 240..250k gaan halen?quote:
hangt van de rente af, maar men begint wel scherper te prijzen , dus met het doel om te verkopenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zo te zien gaan we weer richting de 220k. vorig jaar begon in maart een flinke toename... zouden we dit jaar de 240..250k gaan halen?
Ja, zelfde makelaar... Nog steeds zelfde prijs.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:57 schreef xenobinol het volgende:
En nog steeds bij dezelfde makelaar? De kans is vrij groot dat de eigenaar op zoek is gegaan naar een betere makelaar. Eentje die zijn huis wel voor de gewenste prijs kan verkopen
Ik heb de Funda teller ooit gebouwd, volgens mij zit er wel een aantal uurtjes caching op dat ding als ik me niet vergisquote:
Wil ik eigenlijk ook wel, maar aan de andere kant is op het huis van je ouders "passen" (die zijn regelmatig van de VUT aan het genieten) en ondertussen doorsparen en heel rustig zoeken ook wel lekkerquote:Op maandag 7 februari 2011 21:52 schreef Oksel het volgende:
Graag paniek, graag chaos.Kan ik tenminste goedkoop eenhuis kopen..
als ik bovenstaande tekst door babelfish gooi met als invoertaal "knurfts" dan staat er:quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:32 schreef Resistor het volgende:
[..]
Wil ik eigenlijk ook wel, maar aan de andere kant is op het huis van je ouders "passen" (die zijn regelmatig van de VUT aan het genieten) en ondertussen doorsparen en heel rustig zoeken ook wel lekker
Uit welk stuk polderklei hebben ze deze 'knurft' getrokken?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:45 schreef Hanoying het volgende:
als ik bovenstaande tekst door babelfish gooi met als invoertaal "knurfts" dan staat er:
Wil ik eigenlijk ook wel, maar aan de andere kant durf ik na 30 jaar nog steeds niet op mezelf te wonen en heb ik ook nog altijd geen relatie.
TS heeft wat sarcasme nodig zodat hij inziet dat hij op zichzelf moet gaan wonen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uit welk stuk polderklei hebben ze deze 'knurft' getrokken?
Stop maar weer terug want hij woont nog thuis en heeft geen relatie.... the horror
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |