Inderdaad, maar zo gaan we natuurlijk nooit de klimaatdoelstellingen halen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:54 schreef Tem het volgende:
[..]
met daarbij dat een bedrijf een afweging kan maken om te investeren in enigszins gesubsidieerde groene technologieën. Alleen gaat de overheid er niet over welke technologie het specifiek zou moeten zijn...althans dat begreep ik eruit
Die piloten waren toch naar hun eigen baas gestapt en zeker niet naar de politie?quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:15 schreef eriksd het volgende:
Iemand gister nog P&W gezien? Met Leers die er niet uitkwam en die twee transaviapiloten die op basis van lichaamshouding van Poch naar de politie zijn gehobbeld?
Ja, laat het vooral over aan de markt. Dan worden we opgescheept met de meest vervuilende troep omdat het lekker goedkoop is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:50 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Nee, hij zegt dat de overheid niet moet kiezen tussen verschillende typen stroom. Hij vindt dat het aan de markt overgelaten moet worden.
Ik wou dat de VVD een voorbeeld nam aan de conservatieven in het VK, daar inversteren ze tenminste wel in duurzame energie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, laat het vooral over aan de markt. Dan worden we opgescheept met de meest vervuilende troep omdat het lekker goedkoop is.
Hoho, duurzaamheid is verspild geld omdat het klimaatprobleem een hoax isquote:Op donderdag 13 januari 2011 18:29 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ik wou dat de VVD een voorbeeld nam aan de conservatieven in het VK, daar inversteren ze tenminste wel in duurzame energie.
quote:
Het enige wat je duurzaam kunt noemen is dat ze geen staatsschuld doorschuiven naar volgende generaties.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:32 schreef Tem het volgende:
Onbegrijpelijk inderdaad dat ze niet meer aandacht besteden aan duurzaamheid. Het is tenslotte de toekomst.
Je zou bijna gaan lachen wanneer het klimaatprobleem echt voor problemen gaat zorgen. "Nee mensen, er is nog steeds aan de hand." Ik hoor het de klimaatsceptici al roepen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:36 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Het enige wat je duurzaam kunt noemen is dat ze geen staatsschuld doorschuiven naar volgende generaties.
Geweldig, hij noemt je zelfs bij naamquote:Op donderdag 13 januari 2011 18:36 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Het enige wat je duurzaam kunt noemen is dat ze geen staatsschuld doorschuiven naar volgende generaties.
Had ik ook al opgemerkt.quote:
quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:42 schreef TomLievense het volgende:
Hij lult dat hele verhaal wel heel makkelijk aan elkaar, die Mark Rutte. Chapeau!!
Gelukkig heeft hij niet gezegd dat 'vind u' met dt gescheven moet worden.
Geeft niet, ik had hem zelf ook al gezien.quote:
Doet er niks aan af, op Twitter mag dat, scheelt weer een karakterquote:Op donderdag 13 januari 2011 18:50 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Geeft niet, ik had hem zelf ook al gezien.
Je kunt mijn beweegredenen doorgronden?quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Doet er niks aan af, op Twitter mag dat, scheelt weer een karakter
Je twittert of je schrijft voor je werk hè?quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:01 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Je kunt mijn beweegredenen doorgronden?
En als je geen ambtenaar bent kun je spellen zoals je wilt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:14 schreef remlof het volgende:
[..]
Je twittert of je schrijft voor je werk hè?
En vervolgens wil het kabinet wel nieuwe kerncentralesquote:Op donderdag 13 januari 2011 16:04 schreef GSbrder het volgende:
Nou, eerder dat het niet moet draaien op subsidie.
quote:Italy's constitutional court today ruled that a law which has protected the prime minister, Silvio Berlusconi, from prosecution for alleged corruption and fraud was partially invalid.
The court ruled that the law which allows cabinet ministers including Berlusconi to claim exemption from going to court because of their official duties was not consistent in key points with the constitution.
The ruling will further weaken the 74-year-old premier, who is battling to shore up his fragile centre-right government after scraping through a no-confidence vote last month.
Ja, maar dat levert goedkope stroom op voor Duitsland. Zelf profiteren we er nauwelijks van omdat onze energie productie al heel hoog is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
En vervolgens wil het kabinet wel nieuwe kerncentrales![]()
.
Ik vraag me af hoeveel stroom je wel niet zou kunnen opwekken met die sluizen die nu het hoge water in de Rijn en Maas proberen tegen te houden.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:25 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ja, maar dat levert goedkope stroom op voor Duitsland. Zelf profiteren we er nauwelijks van omdat onze energie productie al heel hoog is.
Wil je nou één Europa maken of niet.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:25 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ja, maar dat levert goedkope stroom op voor Duitsland. Zelf profiteren we er nauwelijks van omdat onze energie productie al heel hoog is.
Er zijn al wel wat experimentele centrales maar het hoogteverschil valt nogal tegen hier.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel stroom je wel niet zou kunnen opwekken met die sluizen die nu het hoge water in de Rijn en Maas proberen tegen te houden.
We leven in een rivierdelta en we hebben geen waterkrachtcentrales?
Dat is wel een voordeel van kerncentrales, dat subsidiëren de Franse belastingbetalers voor een deel voor onsquote:Op donderdag 13 januari 2011 19:28 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Wil je nou één Europa maken of niet.
Ons nadeel is een beetje dat we weinig reliëf hebben. Onze kansen liggen vooral bij getijden energie en osmotische energie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel stroom je wel niet zou kunnen opwekken met die sluizen die nu het hoge water in de Rijn en Maas proberen tegen te houden.
We leven in een rivierdelta en we hebben geen waterkrachtcentrales?
Das een goeie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:28 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Wil je nou één Europa maken of niet.
Ah yep, ik zie . Wij moeten het doen met maximaal 14Mw in Alphen terwijl ze in Brazilië een centrale van 10.500 Mw hebbenquote:Op donderdag 13 januari 2011 19:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er zijn al wel wat experimentele centrales maar het hoogteverschil valt nogal tegen hier.
http://www.microhydropower.net/nl/artikel.php
Wow, ook daar.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:03 schreef remlof het volgende:
Hey, je wordt genoemd op de frontpage Tom: Rutte beantwoordt vragen via YouTube
Andersom, maar de huidige structuren en geplaatste windmolens werken niet goed genoeg.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:18 schreef GSbrder het volgende:
Kerncentrales zorgen wel voor een besparing, windenergie lijkt me een dood spoor..
Besparing, hoe bedoel je dat?quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:18 schreef GSbrder het volgende:
Kerncentrales zorgen wel voor een besparing, windenergie lijkt me een dood spoor..
Ik denk dat we dan kernfusiecentrales hebben.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Besparing, hoe bedoel je dat?
Ik zie ons over 100 jaar nog wel voor een deel gebruik maken van windenergie maar met kernenergie zijn we dan al lang en breed weer gestopt.
Laten de huid niet verkopen voor de beer geschoten is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:05 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk dat we dan kernfusiecentrales hebben.
Ik hoop het maar die schaar ik niet onder de noemer kernenergiequote:Op donderdag 13 januari 2011 21:05 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk dat we dan kernfusiecentrales hebben.
Leg uit.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik hoop het maar die schaar ik niet onder de noemer kernenergie.
Duurzame kernenergiequote:Op donderdag 13 januari 2011 21:25 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik ben voor kernenergie. Wel als tijdelijke voorziening. Uiteindelijk wil ik duurzame energie.
Oh je bent matig geïnformeerd, dat kan natuurlijk gebeuren. Met een maand of drie is de molen energetisch overigens al terugverdiend.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:22 schreef GSbrder het volgende:
CO2 besparing. De huidige windmolens leveren amper een bijdrage aan het net en de productie van windmolens kost veel (fossiele) energie.
Omdat het nogal wat anders is dan nu toegepast (kan) worden onder de noemer kernenergie.quote:
Duurzaam voor de Franse en Kazachse portemonnee bedoel jequote:
Met die verkapte neerbuigende toon overtuig je natuurlijk nooit iemand maar gaan de hakken in het zand. Veelvoorkomend probleempje in POL.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh je bent matig geïnformeerd, dat kan natuurlijk gebeuren. Met een maand of drie is de molen energetisch overigens al terugverdiend.
Beide zijn nucleaire technologie natuurlijk. De ene splits kernen, de andere fuseert ze.quote:[..]
Omdat het nogal wat anders is dan nu toegepast (kan) worden onder de noemer kernenergie.
Al was het maar het verschil tussen een kettingreactie en een reactie die actief aan de gang gehouden moet worden.
Het is gewoon een andere categorie.
Recht door zee.quote:
Kernfusie is nog niet rendabel en dat is de enige duurzame vorm van kernenergie.quote:
Tja ongeïnformeerd maar wat roepen komt helaas ook nogal veel voorquote:Op donderdag 13 januari 2011 21:29 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Met die verkapte neerbuigende toon overtuig je natuurlijk nooit iemand maar gaan de hakken in het zand. Veelvoorkomend probleempje in POL.
[..]
Dat klopt maar het is een nogal ander proces.quote:Beide zijn nucleaire technologie natuurlijk. De ene splits kernen, de andere fuseert ze.
Ik geloof meer in zonnecellen, getijdencentrales en windmolens.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:30 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Kernfusie is nog niet rendabel en dat is de enige duurzame vorm van kernenergie.
En die wil je gaan overtuigen door neerbuigend te doen? Een heel ander onderwerp, maar als ik de discussies zo in POL lees gaat het nooit over overtuigen maar het etaleren van de eigen mening, bij voorkeur over de rug van andersdenkenden.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja ongeïnformeerd maar wat roepen komt helaas ook nogal veel voor.
Dat klopt maar beide vallen onder de brede categorie nucleaire technologie.quote:Dat klopt maar het is een nogal ander proces.
quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je vindt mij toch geen Verdonk, he?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
En toch is er subsidie noodzakelijk! Een terugverdientermijn van 3 maanden is uitzonderlijk kort en waarschijnlijk alleen in optimale omstandigheden, anders had iedereen wel zo'n toren in z'n achtertuin, denk je niet? Doordat het niet altijd waait en aardgas wel altijd brandt levert de windmolen geen constante bijdrage aan het energienet.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh je bent matig geïnformeerd, dat kan natuurlijk gebeuren. Met een maand of drie is de molen energetisch overigens al terugverdiend.
Definitiekwestie.quote:Omdat het nogal wat anders is dan nu toegepast (kan) worden onder de noemer kernenergie.
Al was het maar het verschil tussen een kettingreactie en een reactie die actief aan de gang gehouden moet worden.
Het is gewoon een andere categorie.
Daar was hier geen sprake van.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja ongeïnformeerd maar wat roepen komt helaas ook nogal veel voor.
Energetisch schatquote:Op donderdag 13 januari 2011 21:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En toch is er subsidie noodzakelijk! Een terugverdientermijn van 3 maanden is uitzonderlijk kort en waarschijnlijk alleen in optimale omstandigheden, anders had iedereen wel zo'n toren in z'n achtertuin, denk je niet?
Op dat gebied gaat de techniek steeds verder. Daarom moeten die apparaten ook steeds hoger worden omdat het daar bijna nooit windstil is. Moderne molens halen een hele hoog percentage draaiende en dus producerende uren. Het risico is groter dat het te hard waait dan te weinig.quote:Doordat het niet altijd waait en aardgas wel altijd brandt levert de windmolen geen constante bijdrage aan het energienet.
Er zijn inderdaad verschillende vormen van zonne-energie met compleet verschillende techniekenquote:Definitiekwestie.
Ik vind energie uit atomen / kernen van atomen "kernenergie", jij alleen als je kernen splijt en iets anders als je kernen samenvoegt. Volgens die redenering is zonne-energie ook een wijds begrip, met foto-voltaische cellen en zonneboilers ook verschillend.
Waarbij men al 50 jaar roept dat het binnen 50 jaar rendabel zal zijnquote:Op donderdag 13 januari 2011 21:30 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Kernfusie is nog niet rendabel en dat is de enige duurzame vorm van kernenergie.
Het is hier de SC, dan maak ik me over de vorm niet zo druk. GSbrder kan wel tegen een stootje.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:31 schreef Cerbie het volgende:
[..]
En die wil je gaan overtuigen door neerbuigend te doen?
Tja dat is ook lastig op een forum als dit waar we iedereen aan het woord willen laten. Er zijn best vaak hele goede discussies maar er zit ook veel bagger tussen. Dat houd je wanneer het laagdrempelig moet zijn.quote:Een heel ander onderwerp, maar als ik de discussies zo in POL lees gaat het nooit over overtuigen maar het etaleren van de eigen mening, bij voorkeur over de rug van andersdenkenden.
Ook dat klopt.quote:[..]
Dat klopt maar beide vallen onder de brede categorie nucleaire technologie.
Dacht meer aan Bush.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je gaat mij toch niet met Geert vergelijken he?
Alweer een badinerend toontje. En jij mag gerust energetisch introduceren in een discussie, maar "rendabel" kijkt naar meer aspecten dan alleen het energetisch component.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Energetisch schat. Dat is net even anders dan economisch.
Daar verschillen wij over. Momenteel 2,8 cent per kWh, met wind in optimale omstandigheden 6 cent per kWh, ook met de moderne windmolens. Dat we dus 2 keer zoveel moeten gaan betalen als we 50% windenergie afnemen, is wel de moeite waard om kernenergie aan te halen.quote:Op dat gebied gaat de techniek steeds verder. Daarom moeten die apparaten ook steeds hoger worden omdat het daar bijna nooit windstil is. Moderne molens halen een hele hoog percentage draaiende en dus producerende uren. Het risico is groter dat het te hard waait dan te weinig.
Het blijft zonne-energie. Net zoals kernfusie kernenergie blijftquote:Er zijn inderdaad verschillende vormen van zonne-energie met compleet verschillende technieken.
Ik vind het windmolen gezanik sowieso flauwekul. Alsof we nu moeten investeren, omdat over 30 á 50 jaar wanneer de olie opraakt, te laat is. Nee, de productiviteit van windmolens gaat aardig snel, en schat dat je in zo'n 3 á 5 jaar genoeg molens hebt, om geheel Nederland van molens te voorzien. Mochten er tegen die tijd geen alternatieven zijn, dan kunnen we 5 jaar voordat de olie op is wel in die molens investeren, en bovendien zijn ze tegen die tijd allang rendabeler dan olie. We kunnen dit lang genoeg uitstellen en hopen op goedkopere alternatieven, en zo anders het land voorzien van deze molens. Bovendien schat ik -mits er geen alternatieven zijn- tegen die tijd veel meer concurrentie in de windmolens branche, die de prijzen aardig kunnen drukken.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:18 schreef GSbrder het volgende:
Uiteraard, maar hij heeft wel gelijk dat het overbodig is mij 'slecht-geinformeerd' te noemen omdat ik geen voorstander ben van windenergie. Zo'n kwalificatie is niet nodig, dat weet jij ookquote:Op donderdag 13 januari 2011 21:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is hier de SC, dan maak ik me over de vorm niet zo druk. GSbrder kan wel tegen een stootje.
Kun je nog even op mijn post reageren, hoe jij dit ziet?quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:48 schreef TomLievense het volgende:
Het strookt niet met mijn opvatting, maar dit is een geweldig filmpje.
Jij begon met een stelling over energieverbruik (in de vorm van CO2 uitstoot bij de productie. Dan past een reactie als "Met een maand of drie is de molen energetisch overigens al terugverdiend." daar prima tegenover volgens mij.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Alweer een badinerend toontje. En jij mag gerust energetisch introduceren in een discussie, maar "rendabel" kijkt naar meer aspecten dan alleen het energetisch component.
Volgens mij ging het hierover "Doordat het niet altijd waait en aardgas wel altijd brandt levert de windmolen geen constante bijdrage aan het energienet." dat heeft volgens mij niet zoveel met de kosten te maken evenals mijn reactie daarop. Dit ging mij puur even over de technische component.quote:Daar verschillen wij over. Momenteel 2,8 cent per kWh, met wind in optimale omstandigheden 6 cent per kWh, ook met de moderne windmolens. Dat we dus 2 keer zoveel moeten gaan betalen als we 50% windenergie afnemen, is wel de moeite waard om kernenergie aan te halen.
Ach als je het zo wilt noemen vind ik het prima maar kijk dan niet raar op wanneer het vreemd overkomt in een discussiequote:[..]
Het blijft zonne-energie. Net zoals kernfusie kernenergie blijft.
Sorry maar je kwam in dit geval echt slecht geïnformeerd over. Dan ben ik wel zo eerlijk om dat te melden.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Uiteraard, maar hij heeft wel gelijk dat het overbodig is mij 'slecht-geinformeerd' te noemen omdat ik geen voorstander ben van windenergie. Zo'n kwalificatie is niet nodig, dat weet jij ook
Deze "na mij de zondvloed" mentaliteit spreekt mij niet zo aan. En dat heeft niets met enige propaganda te maken.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:46 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik vind het windmolen gezanik sowieso flauwekul. Alsof we nu moeten investeren, omdat over 30 á 50 jaar wanneer de olie opraakt, te laat is. Nee, de productiviteit van windmolens gaat aardig snel, en schat dat je in zo'n 3 á 5 jaar genoeg molens hebt, om geheel Nederland van molens te voorzien. Mochten er tegen die tijd geen alternatieven zijn, dan kunnen we 5 jaar voordat de olie op is wel in die molens investeren, en bovendien zijn ze tegen die tijd allang rendabeler dan olie. We kunnen dit lang genoeg uitstellen en hopen op goedkopere alternatieven, en zo anders het land voorzien van deze molens. Bovendien schat ik -mits er geen alternatieven zijn- tegen die tijd veel meer concurrentie in de windmolens branche, die de prijzen aardig kunnen drukken.
Dus waarom duur(!) investeren, als we nog lang genoeg hebben om op goedkopere alternatieven te wachten? Niet te vatten inderdaad.
Ik vermoed groene propaganda, wat men met een doemscenario wil ondersteunen.
Het is op zee nu nog heel duur, dat klopt wel.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:59 schreef Holograph het volgende:
Faalgrafiek. 18,00 euro per kWh lijkt me toch een beetje te prijzig
Gemaakt op basis van informatie van ECN.quote:Daarnaast heb ik maar weinig vertrouwen in die grafiek. Wat is de bron van de grafiek, het wetenschappelijk bureau van GroenLinks?
Hoe serieus moeten we de groene mensen nemen, als ze zeggen dat we in groene energie moeten investeren, omdat de olie opraakt?quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Deze "na mij de zondvloed" mentaliteit spreekt mij niet zo aan. En dat heeft niets met enige propaganda te maken.
Niet omdat de olie opraakt maar omdat we de olie veel beter voor andere doeleinden kunnen gebruiken en we onze leefomgeving zeer stevig belasten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:03 schreef mlg het volgende:
[..]
Hoe serieus moeten we de groene mensen nemen, als ze zeggen dat we in groene energie moeten investeren, omdat de olie opraakt?
Aan wat voor doeleinden denk je dan? Ik heb begrepen dat we met bloem olie de wereld nog steeds van plastic, medicijnen en noem maar op kunnen voorzien. Ik weet echter niet of dit waar is, dat heb ik ooit eens van iemand opgevangen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet omdat de olie opraakt maar omdat we de olie veel beter voor andere doeleinden kunnen gebruiken en we onze leefomgeving zeer stevig belasten.
Het is daar een groot deel van het jaar erg koud en ze hebben enkele grote aluminiumfabrieken en andere grote energievreters in hun land staan die ze door de natuurlijke warmtebronnen en waterkracht goedkoop van energie kunnen voorzien.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:04 schreef mlg het volgende:
[ afbeelding ]
Waar blijft al die duurzame energie in IJsland? Waarom verbruiken ze überhaupt zoveel energie? IJsland telt zo'n 300.000 inwoners.
Ik weet hoe ze aan hun duurzame energie komen, maar ongelofelijk hoeveel ze verbruiken voor zo weinig inwoners.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is daar een groot deel van het jaar erg koud en ze hebben enkele grote aluminiumfabrieken en andere grote energievreters in hun land staan die ze door de natuurlijke warmtebronnen en waterkracht goedkoop van energie kunnen voorzien.
Ondermeer plastics en dergelijke. Dat kan allicht ook anders geproduceerd worden maar zelden zo makkelijk als uit aardolie. Het is gewoon een heel mooi product waarvan het zonde is om het in inefficiënte verbrandingsmotoren op te stoken.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:08 schreef mlg het volgende:
[..]
Aan wat voor doeleinden denk je dan? Ik heb begrepen dat we met bloem olie de wereld nog steeds van plastic, medicijnen en noem maar op kunnen voorzien. Ik weet echter niet of dit waar is, dat heb ik ooit eens van iemand opgevangen.
4 euro voor een kWh is ook veel. Ongeveer factor 47 van de marktprijs.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is op zee nu nog heel duur, dat klopt wel.
Ja er gaat nogal wat energie in een brokje bauxiet voor het tot aluminium verworden isquote:Op donderdag 13 januari 2011 22:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik weet hoe ze aan hun duurzame energie komen, maar ongelofelijk hoeveel ze verbruiken voor zo weinig inwoners.
Waar wil je auto's op laten rijden dan?quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ondermeer plastics en dergelijke. Dat kan allicht ook anders geproduceerd worden maar zelden zo makkelijk als uit aardolie. Het is gewoon een heel mooi product waarvan het zonde is om het in inefficiënte verbrandingsmotoren op te stoken.
Ze zitten ergens een factor verkeerd inderdaadquote:Op donderdag 13 januari 2011 22:10 schreef Holograph het volgende:
[..]
4 euro voor een kWh is ook veel. Ongeveer factor 47 van de marktprijs.
Verschillende opties zoals aardgas, elektriciteit direct of indirect (waterstof). Wat daar de nieuwe standaard in gaat worden is nog niet bekend.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:14 schreef mlg het volgende:
[..]
Waar wil je auto's op laten rijden dan?
In waterstof heb ik geen vertrouwen, maar elektriciteit wordt natuurlijk ook een stuk duurder naarmate het op molens draait. Indirect wordt autorijden dan ook door de overheid gesubsidieerd.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Verschillende opties zoals aardgas, elektriciteit direct of indirect (waterstof). Wat daar de nieuwe standaard in gaat worden is nog niet bekend.
De prijs van energie zal stijgen dat klopt wel. Maar goed ik heb het hier over een situatie over pakweg 20 jaar. De kans dat de fossiele brandstoffen dan weer flink duurder zijn geworden (de olie gaat alweer door de 100 dollar per vat heen) en de subsidie op groene stroom flink naar beneden kan is groot.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:17 schreef mlg het volgende:
[..]
In waterstof heb ik geen vertrouwen, maar elektriciteit wordt natuurlijk ook een stuk duurder naarmate het op molens draait. Indirect wordt autorijden dan ook door de overheid gesubsidieerd.
Dat heb ik overgenomen van emeritus hoogleraar Energievoorziening aan de TU delft, prof. ir. Rob Kouffeld. Hij is van mening, dat de achtervangst van conventionele centrales niet duurzaam is en dus meer energie kost. We kunnen hier allebei bronnen gaan aanhalen over de CO2-uitstoot van windmolens. Moet de productie van die stalen ondingen meegenomen worden, moet de CO2-uitstoot van de achtervangst worden meegerekend, maar dan wordt het een welles-nietes-spelletje en ik vind het prima als we gewoon toegeven dat we verschillen over de duurzaamheid van windmolens. Ik hoef hier geen gelijk te halen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:56 schreef du_ke het volgende:
Jij begon met een stelling over energieverbruik (in de vorm van CO2 uitstoot bij de productie. Dan past een reactie als "Met een maand of drie is de molen energetisch overigens al terugverdiend." daar prima tegenover volgens mij.
En natuurlijk gaat rendabel over meer dan alleen de energetische component. Maar je moet de discussie wel met zuivere argumenten voeren en dan is het beroepen op de CO2 uitstoot tijdens de productie geen sterk argument.
Uiteraard, anders komen we uit op een totaal aantal benodigde windmolens van 225.000 turbines, waarvan 115.500 op het land, dus 2,8 / km2. Volstrekt onhaalbaar en inefficiënt in ons land.quote:Volgens mij ging het hierover "Doordat het niet altijd waait en aardgas wel altijd brandt levert de windmolen geen constante bijdrage aan het energienet." dat heeft volgens mij niet zoveel met de kosten te maken evenals mijn reactie daarop. Dit ging mij puur even over de technische component.
Overigens zal niemand ooit spreken over 50% windenergie. Er zal altijd een mix van energievormen blijven.
Ik vind het niet redelijk aan te nemen dat deze kostprijs van windenergie constant blijft dalen met 5% per jaar, dat zou indiceren dat er een continue verbeterslag wordt gemaakt met deze molens, terwijl dit echt een maximaal rendement zal naderen. Ik ga ervan uit dat jij bekend bent met de wet van Bertz en dat windenergie vanwege de lage dichtheid van lucht maximaal 16/27 van het vermogen, oftewel ongeveer 59,3%, aan de wind onttrokken worden. De geleverde windenergie is evenredig met de derde macht van de windsnelheid, wat wil zeggen dat deze bij halve snelheid daalt tot 1/2 x 1/2 x 1/2 ofwel 12 procent. De productiefactor bedroeg in de afgelopen jaren afhankelijk van de windomstandigheden en het ontwerp van de turbine tussen de 18% en 30% op land tot 40% op zee. Moderne windmolens benaderen al het theoretisch maximale rendement zodat verbetering aan het ontwerp niet tot een aanmerkelijk grotere productiefactor zal leiden.quote:Om toch even door te gaan op die kosten:
Je niet vergeten dat er nog best veel ontwikkelingen zijn op het gebied van windenergie. Daarmee daalt de kostprijs van windenergie per kWh vrij regelmatig door (zo'n 5% per jaar) terwijl de fossiele brandstoffen (en ook uranium overigens) steeds schaarser worden.
De fossiele brandstoffen zullen hoe dan ook stijgen, maar over 20 jaar is het aanbod van fossiele brandstoffen zeker nog véél groter, dan het aanbod van aardgas.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
De prijs van energie zal stijgen dat klopt wel. Maar goed ik heb het hier over een situatie over pakweg 20 jaar. De kans dat de fossiele brandstoffen dan weer flink duurder zijn geworden (de olie gaat alweer door de 100 dollar per vat heen) en de subsidie op groene stroom flink naar beneden kan is groot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |