Recht door zee.quote:
Kernfusie is nog niet rendabel en dat is de enige duurzame vorm van kernenergie.quote:
Tja ongeïnformeerd maar wat roepen komt helaas ook nogal veel voorquote:Op donderdag 13 januari 2011 21:29 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Met die verkapte neerbuigende toon overtuig je natuurlijk nooit iemand maar gaan de hakken in het zand. Veelvoorkomend probleempje in POL.
[..]
Dat klopt maar het is een nogal ander proces.quote:Beide zijn nucleaire technologie natuurlijk. De ene splits kernen, de andere fuseert ze.
Ik geloof meer in zonnecellen, getijdencentrales en windmolens.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:30 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Kernfusie is nog niet rendabel en dat is de enige duurzame vorm van kernenergie.
En die wil je gaan overtuigen door neerbuigend te doen? Een heel ander onderwerp, maar als ik de discussies zo in POL lees gaat het nooit over overtuigen maar het etaleren van de eigen mening, bij voorkeur over de rug van andersdenkenden.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja ongeïnformeerd maar wat roepen komt helaas ook nogal veel voor.
Dat klopt maar beide vallen onder de brede categorie nucleaire technologie.quote:Dat klopt maar het is een nogal ander proces.
quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je vindt mij toch geen Verdonk, he?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
En toch is er subsidie noodzakelijk! Een terugverdientermijn van 3 maanden is uitzonderlijk kort en waarschijnlijk alleen in optimale omstandigheden, anders had iedereen wel zo'n toren in z'n achtertuin, denk je niet? Doordat het niet altijd waait en aardgas wel altijd brandt levert de windmolen geen constante bijdrage aan het energienet.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh je bent matig geïnformeerd, dat kan natuurlijk gebeuren. Met een maand of drie is de molen energetisch overigens al terugverdiend.
Definitiekwestie.quote:Omdat het nogal wat anders is dan nu toegepast (kan) worden onder de noemer kernenergie.
Al was het maar het verschil tussen een kettingreactie en een reactie die actief aan de gang gehouden moet worden.
Het is gewoon een andere categorie.
Daar was hier geen sprake van.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja ongeïnformeerd maar wat roepen komt helaas ook nogal veel voor.
Energetisch schatquote:Op donderdag 13 januari 2011 21:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En toch is er subsidie noodzakelijk! Een terugverdientermijn van 3 maanden is uitzonderlijk kort en waarschijnlijk alleen in optimale omstandigheden, anders had iedereen wel zo'n toren in z'n achtertuin, denk je niet?
Op dat gebied gaat de techniek steeds verder. Daarom moeten die apparaten ook steeds hoger worden omdat het daar bijna nooit windstil is. Moderne molens halen een hele hoog percentage draaiende en dus producerende uren. Het risico is groter dat het te hard waait dan te weinig.quote:Doordat het niet altijd waait en aardgas wel altijd brandt levert de windmolen geen constante bijdrage aan het energienet.
Er zijn inderdaad verschillende vormen van zonne-energie met compleet verschillende techniekenquote:Definitiekwestie.
Ik vind energie uit atomen / kernen van atomen "kernenergie", jij alleen als je kernen splijt en iets anders als je kernen samenvoegt. Volgens die redenering is zonne-energie ook een wijds begrip, met foto-voltaische cellen en zonneboilers ook verschillend.
Waarbij men al 50 jaar roept dat het binnen 50 jaar rendabel zal zijnquote:Op donderdag 13 januari 2011 21:30 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Kernfusie is nog niet rendabel en dat is de enige duurzame vorm van kernenergie.
Het is hier de SC, dan maak ik me over de vorm niet zo druk. GSbrder kan wel tegen een stootje.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:31 schreef Cerbie het volgende:
[..]
En die wil je gaan overtuigen door neerbuigend te doen?
Tja dat is ook lastig op een forum als dit waar we iedereen aan het woord willen laten. Er zijn best vaak hele goede discussies maar er zit ook veel bagger tussen. Dat houd je wanneer het laagdrempelig moet zijn.quote:Een heel ander onderwerp, maar als ik de discussies zo in POL lees gaat het nooit over overtuigen maar het etaleren van de eigen mening, bij voorkeur over de rug van andersdenkenden.
Ook dat klopt.quote:[..]
Dat klopt maar beide vallen onder de brede categorie nucleaire technologie.
Dacht meer aan Bush.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je gaat mij toch niet met Geert vergelijken he?
Alweer een badinerend toontje. En jij mag gerust energetisch introduceren in een discussie, maar "rendabel" kijkt naar meer aspecten dan alleen het energetisch component.quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Energetisch schat. Dat is net even anders dan economisch.
Daar verschillen wij over. Momenteel 2,8 cent per kWh, met wind in optimale omstandigheden 6 cent per kWh, ook met de moderne windmolens. Dat we dus 2 keer zoveel moeten gaan betalen als we 50% windenergie afnemen, is wel de moeite waard om kernenergie aan te halen.quote:Op dat gebied gaat de techniek steeds verder. Daarom moeten die apparaten ook steeds hoger worden omdat het daar bijna nooit windstil is. Moderne molens halen een hele hoog percentage draaiende en dus producerende uren. Het risico is groter dat het te hard waait dan te weinig.
Het blijft zonne-energie. Net zoals kernfusie kernenergie blijftquote:Er zijn inderdaad verschillende vormen van zonne-energie met compleet verschillende technieken.
Ik vind het windmolen gezanik sowieso flauwekul. Alsof we nu moeten investeren, omdat over 30 á 50 jaar wanneer de olie opraakt, te laat is. Nee, de productiviteit van windmolens gaat aardig snel, en schat dat je in zo'n 3 á 5 jaar genoeg molens hebt, om geheel Nederland van molens te voorzien. Mochten er tegen die tijd geen alternatieven zijn, dan kunnen we 5 jaar voordat de olie op is wel in die molens investeren, en bovendien zijn ze tegen die tijd allang rendabeler dan olie. We kunnen dit lang genoeg uitstellen en hopen op goedkopere alternatieven, en zo anders het land voorzien van deze molens. Bovendien schat ik -mits er geen alternatieven zijn- tegen die tijd veel meer concurrentie in de windmolens branche, die de prijzen aardig kunnen drukken.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:18 schreef GSbrder het volgende:
Kerncentrales zorgen wel voor een besparing, windenergie lijkt me een dood spoor..
Uiteraard, maar hij heeft wel gelijk dat het overbodig is mij 'slecht-geinformeerd' te noemen omdat ik geen voorstander ben van windenergie. Zo'n kwalificatie is niet nodig, dat weet jij ookquote:Op donderdag 13 januari 2011 21:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is hier de SC, dan maak ik me over de vorm niet zo druk. GSbrder kan wel tegen een stootje.
Kun je nog even op mijn post reageren, hoe jij dit ziet?quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:48 schreef TomLievense het volgende:
Het strookt niet met mijn opvatting, maar dit is een geweldig filmpje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |