quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:33 schreef Sorbootje het volgende:
Zo, dat was een mooie topickiller gisteravond
Sabine, bedankt voor je visie. Ik ben met je eens dat ik niet te veel een issue moet maken van d'r haren. Ik probeer het ook niet of nauwelijks te benoemen bij Isabeau. Ook wanneer ik de sokjes om haar handen doe zeg ik niet dat ik dat doe vanwege haar haartjes. Ze begrijpt zo veel dat het me niet zou verbazen als het daardoor anders nu al een beladen onderwerp zou worden. Uiteindelijk maakt dat het alleen maar aantrekkelijker om aan d'r haartjes te draaien.
De nacht ging verder prima. Ze heeft geen kik meer gegeven.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:34 schreef Estrys het volgende:
Vanmorgen mocht seb weer naar het Kdv. Alsof ik met een speenvarken naar de slachtbank ging. Krijsen de hele weg, daar klampte hij zich wanhopig aan de fietsstoel vast. Vervolgens aan mij, zijn jas mocht niet uit en ik mocht al helemaal niet weggaan. Ze kwamen van de andere groepen kijken wat er te doen was. Hartverscheurend was het. Zo erg heb ik het nog niet gezien bij hem. Misschien omdat het een week vakantie is geweest ofzo. Kan het anders niet verklaren.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:37 schreef Sorbootje het volgende:
Oh wat afgrijselijk. Dan ga je met buikpijn daar weg hè? Ik vind het al erg als Isabeau een beetje huilt.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:38 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Ja hè? Mijn moeder heeft hem gemaakt.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:43 schreef Sorbootje het volgende:
Hmm, uit die quotes kun je vooral afleiden dat ik te veel lul
Dat ja.... heel herkenbaar!quote:Op woensdag 5 januari 2011 10:04 schreef mefke79 het volgende:
twinkly ja! En bij de 4 luiers nemen ze dan te weinig op. Driekus slaapt meestal op z'n knieën dus dan redt ie een nacht maar net en als ie nat is, is het z'n buik. Dan zakt door het gewicht die luier wat te ver naar onder.
Ik begin zelf wat minder gevoelig te worden voor dramatisch gedoe op zulke overgangsmomenten. Dat wil zeggen, ik merk bij Ivan dat er niet een Groot Lijden aan ten grondslag ligt.quote:Op woensdag 5 januari 2011 10:27 schreef miss_sly het volgende:
He oeke, wat naar. Maar die tweestrijd herken ik wel een beetje van Senna, hoor. Toen ik vanmorgen zei dat we naar het kdv gingen vandaag, zei ze "Nee, nee". Toen we er aankwamen, wees ze naar de deur en moest ze lachen. In eerste instantie was ze niet blij binnen te zijn en in tweede instantie had ze dus niet eens oog voor mijn vertrek. Ik kan me wel voorstellen dat het je geen fijn gevoel geeft
quote:Op woensdag 5 januari 2011 10:40 schreef Claudia_x het volgende:
Haha, die Niels!Het is een verwarrende wereld.
Ivan heeft de dierengeluiden nog niet zo onder de knie. Hij heeft een washandje met een koe erop en als dat in de badkamer hangt dan wijst hij ernaar en zegt hij "boe". Tot zover de dierengeluiden.
Fijn!!quote:Op woensdag 5 januari 2011 10:42 schreef Estrys het volgende:
Seb is ook een buikslaper, al heel lang, volgens mij was hij een half jaar ofzo
Het gaat goed met Seb. Hij was nog wel wat boos vanmorgen nadat ik weg was. Heeft nog even op de bank zitten mokken maar al snel kwam een van zijn vriendjes naar hem toen en zei 'stop huilen seppie'en toen is hij toch maar gewoon met zijn vriendjes gaan spelen. Hij heeft twee vriendjes en die waren er allebei. Het is een stel boefjes die drie samen
Allemaal dezelfde leeftijd ongeveer, geloof een maand verschil. Dus ze zullen de komende jaren nog wel samen zijn, samen in de klas
dat doe ik ookquote:Op woensdag 5 januari 2011 10:42 schreef huuphuup het volgende:
[..]![]()
Amélie doet helemaal niets met dierengeluiden nog.
Ze trekt wel haar neusje op als ik een varken na doe maar het knorren zelf is nog te lastigen ze trekt ook haar neusje op bij een konijntje. Ik zeg vaak wat doet een konijntje? En dan snuffel ik in dr nekje haha, vindt ze leuk
![]()
Ik ook hoor. En sinds zijn vriendje hem zo noemt zegt Seb ook steeds Seppiequote:Op woensdag 5 januari 2011 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
'Stop huilen, Seppie.' Dat is echt té schattig.Als ik zoiets zou horen zou ik denk ik spontaan in huilen uitbarsten. (Van ontroering, he?)
het is nóg makkelijker als hij zelf eten kan kokenquote:Op woensdag 5 januari 2011 10:48 schreef Claudia_x het volgende:
Soms vergeet ik ook even dat Ivan een woordje beheerst. Ik laat hem wel eens in de badkamer spelen als ikzelf in bad ga (hij vindt het leuk om badbeestjes bij mij in het water te gooien, kiekeboe met me te spelen en aan mijn tenen te zitten). Eergister zei ik zonder me ervan bewust te zijn "een, twee..." toen ik in bad stapte - dat is nogal een opgave tegenwoordig- en toen hoorde ik ineens "drie!". Ohja, dat kende hij ook nog.
En man, wat is het leven makkelijker nu hij 'ja' en 'nee' kan zeggen! Vanochtend had hij weer een ontzettend groot verdriet. Het leek alsof de wereld verging, maar toen ik aan hem vroeg "wil je nog eten?" verscheen er ineens een grote lach op zijn gezicht en zei hij "ja!". Dat doet hij steeds vaker, eerst even heel dramatisch en dan ineens zo'n grote opleving. Bizar hoe snel dat gaat.
En straks kan hij gewoon zelf "eten" zeggen, nóg makkelijker!
quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:11 schreef Memmel het volgende:
Morris kijkt wel heel veel af van zijn grote zus hoor. En die heeft er ook bijzonder veel schik in om hem vaardigheden (goed én slecht) bij te brengen! "Kijk, Morissie, dáár klim je op de tafel! Ja! Toe maar!"
Hier gaat het precies hetzelfde. Douchen vindt hij niks - is hij ook niet gewend - en het haar uitspoelen met de douchekop vindt hij eng. Maar ik blijf ermee oefenen. Mijn vriend denkt dat hij het geluid raar vindt, maar ik denk dat het vooral vervelend voor hem is dat er soms water in zijn gezicht/ogen komt. Ik probeer dus altijd een washandje op zijn voorhoofd te houden om te voorkomen dat dat gebeurt. En ik leid hem tussendoor af met eten.quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:07 schreef Sorbootje het volgende:
Over douchen gesproken. Isabeau gaat nóóit onder de douche. Ze gaat alleen in bad. En ik probeerde laatst de shampoo uit te spoelen mbv de douchekop. Ze werd hysterisch. Wat denken jullie, alvast oefenen? Zou toch wel fijn zijn als ik haar kan douchen als ze wat groter is.
je kan d'r ook de douchekop geven terwijl ie aanstaat of idd de kraan aan zetten en d'r met de straal laten "spelen" en dan langzaamaan naar de douchekop gaan.quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:25 schreef Sorbootje het volgende:
Vicky, dat klinkt wel goed! Ik kan ook gewoon de douchekop boven het bad aanzetten (ong. 50 cm boven het water). Kan ze aan het geluid wennen en misschien gaat ze er wel mee spelen. Ze vindt de kraan namelijk leuk speelgoed. Wie weet!
heel herkenbaar! en daar heb ik er 2 vanquote:Op woensdag 5 januari 2011 13:00 schreef Sorbootje het volgende:
Onze badkamer is altijd koud. Dus ik vervoer haar met handdoek en al naar haar kamer en dan is ze al over de zeik.
Oh echt, best leuk hoor, een kindje met temperament, maar soms kan ik er zó intens moe van worden.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:01 schreef Vicky het volgende:
[..]
heel herkenbaar! en daar heb ik er 2 van
quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:54 schreef miss_sly het volgende:
Ik droog Senna altijd af in de badkamer, daar staat gewoon de verwarming aan. En dat doe ik staand, scheelt drama. Ze helpt ook steeds beter mee door een arm uit te steken of een beentje op te tillen. Als ze dan klaar is zeg ik "ga maar naar je kamertje, dan kleed ik je aan". Dan glipt ze 'stiekem' rechtsaf naar de woonkamer ipv linksaf naar haar kamer. Daar doet ze een blote-billendansjeen dan vang ik haar en gooi haar over mijn schouder om haar mee te nemen naar de commode. Het kost wat tijd, maar scheelt wel veel drama en gedoe :
Nou, stel je er niet te veel van voor, want Senna kan prima losstaan, maar die wil toch tegen me aangeplakt staan tijdens het aankleden. Heul handig inderdaadquote:Op woensdag 5 januari 2011 14:15 schreef Lijnloos het volgende:
Miss, je hebt gelijk hoor, en ik snap het ook wel, maar ik moet het ook zelf allemaal effe onder de knie krijgen en aanpassen in mijn gewoontes. Ik ben nog niet heel vaardig met het aankleden in verticale stand. Ook omdat Minke nog niet echt los kan staan, en zich het liefst tegen me aanplakt dan. T' is effe wennen zo in dreumesland.
Gaat prima hier hoor. Luier af, andere luier uitvouwen, tussen de beentjes doen, voorkant/achterkant omhoog klappen en vastmakenquote:Op woensdag 5 januari 2011 14:18 schreef mikoxx het volgende:
Haha, herkenbaar Miss en Lijnloos en alle anderen! Maarre, en luier verwisselen in verticale positie?![]()
Nou, dat redelijke he....dat heeft Senna dan ook neit echt van mij ofzoquote:Op woensdag 5 januari 2011 14:27 schreef Sorbootje het volgende:
Weet je miss, het erge is dat het net is of in de spiegel kijk. Qua gedrag dan he... Confonterend!
Leah staat dus helemaal niet heh. Dat is echt lastig.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:15 schreef Lijnloos het volgende:
Miss, je hebt gelijk hoor, en ik snap het ook wel, maar ik moet het ook zelf allemaal effe onder de knie krijgen en aanpassen in mijn gewoontes. Ik ben nog niet heel vaardig met het aankleden in verticale stand. Ook omdat Minke nog niet echt los kan staan, en zich het liefst tegen me aanplakt dan. T' is effe wennen zo in dreumesland.
oh B. heeft Amélie al een paar keer omver gekiept door aan de achterkant aan de maillot te trekkenquote:Op woensdag 5 januari 2011 14:36 schreef Lijnloos het volgende:
Nou een broek of maillot verticaal lukt dan wel weer... da's wel handig ook met hijsen af en toe want niet alles wil fatsoenlijk over de billen...
En dat gedrag tja... ik geef hier manlief steeds de schuld... Ik schijn als baby heel rustig en makkelijk te zijn geweest... manlief daarentegen was een orkaantje als ik mijn schoonouders moet geloven. Dus dat heeft Minke wel van hem...
hahahaquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:41 schreef huuphuup het volgende:
[..]
oh B. heeft Amélie al een paar keer omver gekiept door aan de achterkant aan de maillot te trekkenEcht ik kwam niet meer bij
![]()
hij had het zwaartepunt wat royaal ingeschat geloof ik.
![]()
quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:41 schreef huuphuup het volgende:
Het omhoog trekken gaat wel staand, maar het om de beentjes doen neit, ze vindt het geweldig om zelf haar broekje uit te doen, ze kleed zich (met mijn hulp uiteraard!) ook zelf uit bij de douche, vindt ze helemaal de bom. Maar dat het dan ook weer aan moet en dat het dan omgekeerd werkt dat principe zit er nog niet helemaal in.
*been in broek*
oeh!! uituituituit! *trots kijkt*
ja lach maarquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:43 schreef Twinkly het volgende:
[..]
![]()
Amélie!!
Sorbootje kijk je uit met je knie?[strenge smiley]
Ja baas!quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:43 schreef Twinkly het volgende:
[..]
![]()
Amélie!!
Sorbootje kijk je uit met je knie?[strenge smiley]
braaaaaf!! *klopje op hoofd geeft*quote:
Ik viel halverwege in het topic en wist niet waar het over ging dus ikquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:40 schreef Sorbootje het volgende:
Ik ga het denk ik gewoon op de vloer doen. Dan ga ik wel op mn knieën
Hahaha ik ook. Voordeel is wel dat je meteen weet als er iets niet naar hun zin gaatquote:Op woensdag 5 januari 2011 13:01 schreef Vicky het volgende:
[..]
heel herkenbaar! en daar heb ik er 2 van
Piemel even naar beneden vouwen en zo houden als je de luier dichtdoet. Anders piesen ze over de rand. Dan gaat de plas in het gedeelte aan de onderkant. *door ervaring wijs geworden*quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:15 schreef Memmel het volgende:
Bij Anna was het altijd dráma om te douchen, bij Morris gelukkig niet.
Ze spelen hier ook heel graag onder de douche. Zet ik de douche aan, gaan ze er samen onder spelen. Met de scheerkwast schilderijen maken van water. water in bakjes overgooien enzo.
Lekker niet milieuvriendelijk, maar wel heel leuk.
Luier andersom is ook wel een goeie! Ik let er ook eigenlijk nooit op hoe ik het plassertje in de luier doe. Mijn moeder zei dat mijn broer vroeger ook altijd nat was en dat dat wel een jongetjes ding is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar wij zijn wel enorm blijRoy mag naar huis
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vertel eens wat voor ductape jij gebruikt?quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:59 schreef Aoraki het volgende:
Hier eigenlijk weinig drama op het aankleedkussen. Bij een maand of 9 was hij heel druk en wilde steeds draaien etc. Nu blijft hij liggen, een beetje spartelen en soms huilen, maar hij blijft dan wel liggen.
Hij klimt via de speelgoedbak bijna op het dressoir en pakt de Nin64, terwijl hij 'njeeeeee' roept en er hard om lachtquote:
Haha, ik bedacht me ineens dat ik hier nog niet op geantwoord had.quote:Op woensdag 5 januari 2011 09:33 schreef Twinkly het volgende:
Oeke, ik wilde je nog vragen hoe de heen- en terugreis van de minivakantie eigenlijk gegaan was?
Klinkt eigenlijk verdácht veel als Stef, welquote:Op woensdag 5 januari 2011 22:15 schreef McLaura het volgende:
[..]
Hij klimt via de speelgoedbak bijna op het dressoir en pakt de Nin64, terwijl hij 'njeeeeee' roept en er hard om lacht
Hij duwt de koektrommel van het aanrecht, die valt open en hij zit koekjes te smikkelen
Hij grijpt elke mogelijkheid aan om toetsen van mijn laptop af te trekken
Need I say more?
Rozijntjes, heel veel doosjes rozijntjes! En naturel minicrackers van LU.quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:20 schreef Poppejans het volgende:
Wow, wat een onderneming zeg! Dat je dat echt al die uren hebt gedaan met de trein in je eentjeen chantage voedsel is een goeie, die ga ik zeker onthouden
Ze lijken teveel op elkaar..... De NES staat op zolder, maar ook de Pikachu N64 vind ik óók heiligschennisquote:Op woensdag 5 januari 2011 22:24 schreef Incantrix het volgende:
[..]
Klinkt eigenlijk verdácht veel als Stef, wel
Alleen is de N64 dan een NES die hij ook daadwerkelijk op de grond smijt (heiligschennis!), de koektrommel is dan een tweetal oliebollen en de knopjes gaan hier van het gewone (laptop)toetsenbord af
De NES is nu ook weg uit de kamer, tot mijn grote spijt.. Komt pas weer tevoorschijn als we een kast hebben waar 'ie een ereplekje kan krijgen waar Stef niet bijkan, haha! (En sowieso, alle oldschool Nintendo's moet je afblijven imhoquote:Op woensdag 5 januari 2011 22:33 schreef McLaura het volgende:
[..]
Ze lijken teveel op elkaar..... De NES staat op zolder, maar ook de Pikachu N64 vind ik óók heiligschennis
We zijn geen gamers hoor, en Thijs zijn favo speelgoed is een Gamecubecontroller waar ik het snoer vanaf heb geknipt
Mee eens!quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:35 schreef Incantrix het volgende:
[..]
De NES is nu ook weg uit de kamer, tot mijn grote spijt.. Komt pas weer tevoorschijn als we een kast hebben waar 'ie een ereplekje kan krijgen waar Stef niet bijkan, haha! (En sowieso, alle oldschool Nintendo's moet je afblijven imho)
Die ligt ook al vanaf 6 uur te kletsenquote:Op donderdag 6 januari 2011 06:43 schreef Vlindur het volgende:
Ik wil ook een Thijs, die slaapt tenminste uit tot 11:30*JALOERS*
quote:Op donderdag 6 januari 2011 07:39 schreef McLaura het volgende:
[..]
Die ligt ook al vanaf 6 uur te kletsen
Hij heeft gistermiddag van 3 - 6 geslapen en H heeft hem er om half 8 weer ingedaan. Ik denk dat zijn slaap nu op is
quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:38 schreef Estrys het volgende:
Dank jullie wel! Tot over heeeel lang in het peutertopic.
De duplotrein is een groot succes zowel bij papa als seb
Hij rijdt met de auto's en treintjes natuurlijk en onze bouwsels van duplo sloopt hij. Maar we hebben ook nepduplo en daarmee kan hij wel al "bouwen", die blokjes vallen makkelijker op elkaar.quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:50 schreef Kersjes het volgende:
Twinkly, speelt Niels echt al met de Duplo?
Het enige dat Toby ermee doet is smijten en (broerlief z'n) bouwsels slopen
Ivan rijdt ook met de trein en met de auto's, hij trekt de blokjes van elkaar af en hij kan ze ook op elkaar doen. Echt bouwen in de zin van een idee hebben van een constructie en daar iets naar maken is het natuurlijk nog niet. Ook vindt hij de onderdelen gewoon heel interessant. Die stopt hij telkens ergens in, haalt ze er weer uit, et cetera.quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:57 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Hij rijdt met de auto's en treintjes natuurlijk en onze bouwsels van duplo sloopt hij. Maar we hebben ook nepduplo en daarmee kan hij wel al "bouwen", die blokjes vallen makkelijker op elkaar.
Oh ja, rijden met de auto'squote:Op donderdag 6 januari 2011 08:57 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Hij rijdt met de auto's en treintjes natuurlijk en onze bouwsels van duplo sloopt hij. Maar we hebben ook nepduplo en daarmee kan hij wel al "bouwen", die blokjes vallen makkelijker op elkaar.
whahaha, is dat Brabants ja? Zou best kunnen.quote:
Echt niet Brabants. Gewoon kindertaal. Dat stoort me altijd heel erg (sorry Missquote:
Oh dat kan hoor, dan wordt het tijd dat de Brabo's eens volwassen worden. (Ik ben een Limbo, ik voel me niet aangesproken.)quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:27 schreef Sorbootje het volgende:
Ik hoor het vooral bij brabo's Groofs.
En mij stoort het niet. Dat collegaatje daarentegen... da's echt erg!
maar als je ' krom' tegen haar praat dan leert ze het toch ook niet begrijpen?quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
whahaha, is dat Brabants ja? Zou best kunnen.
Normaal zei ik dat nooit, maar met Senna wel, en ik besefte me toevallig laatst waarom: ik ga er vanuit dat Senna nog geen vervoegingen van werkwoorden snapt. Dus alleen hele werwoorden snapt ze, dus op die manier gebruik ik dat. Maar eigenlijk moet het niet, idd
Dat is idd ook beter.quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:41 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
maar als je ' krom' tegen haar praat dan leert ze het toch ook niet begrijpen?ik ben echt een gróót voorstander van normaal tegen kinderen spreken.
ik heb een vriendin die álles verkinderlijkte. zó irritant.haar middelste is net zo oud als als mijn oudste. Zei ze tegen hem: kijk een toktok. (
) Waarop Daan zegt: nee hoor, dat is een kip.
![]()
![]()
toen waren ze 2 geloof ik.
Ik praat ook normaal tegen haar. Zo normaal dat veel mensen het raar vindenquote:Op donderdag 6 januari 2011 10:41 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
maar als je ' krom' tegen haar praat dan leert ze het toch ook niet begrijpen?ik ben echt een gróót voorstander van normaal tegen kinderen spreken.
ik heb een vriendin die álles verkinderlijkte. zó irritant.haar middelste is net zo oud als als mijn oudste. Zei ze tegen hem: kijk een toktok. (
) Waarop Daan zegt: nee hoor, dat is een kip.
![]()
![]()
toen waren ze 2 geloof ik.
Dan is het gewoon een 'dingetje' van jou.quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik praat ook normaal tegen haar. Zo normaal dat veel mensen het raar vindenmaar dat met doe-werkwoord...ik weet niet, maar zoals gezegd, ik moet er op letten
Dat is zekerquote:Op donderdag 6 januari 2011 10:43 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dan is het gewoon een 'dingetje' van jou.![]()
Mijn zwager praat zo tegen niet westerse allochtonen en dan aapt hij daarbij ook nog hun accent naquote:Op donderdag 6 januari 2011 10:49 schreef Kersjes het volgende:
Oh ja, van die mensen die dingen tegen mijn kinderen zeggen als : "Oma broodje smeren? Toby haphap doen? Opa nou? Opa weg?"![]()
Ik praat(te) ook altijd normaal tegen mijn kinderen. Wel op zachte toon en kirrend toen ze heel klein waren, maar zeker niet alsof ze achterlijk zijn.
Hmm, zelfs tegen een mentaal minder begaafde praat je toch niet zo? Ik niet in ieder geval
Ik kan me meestal beheersen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar je gaat volwassenen toch ook niet over hun bol aaien?
Hey, kan dat niet ook samenhangen met het poepgebeuren?quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:21 schreef huuphuup het volgende:
oh dat taaltje huu. Mn neefje heeft tot zn zesde koklokla gezegd tegen chocola en appelsiena tegen een sinaasappel omdat mn oom en tante dat zo schattig vonden en zo nog wel meer dingen.
Wat BE zegt, gewoon het goede woord gebruiken.
Ik doe ... blabla is idd gewoon een taaldingetje volgens mij, mijn moeder gebruikt dat nog steeds `ik doe je vanmiddag wel even bellen en ik hoor het wel vaker. Volgens mij niet per se fout net als mensen die een deur los doen of die vanmiddag gaan aanrijden ofzo, streektaal I guess.
Buuf, ik ben een keer midden in Rdam over mn hoofd geaaid door een jongen een slag ouder dan ikzelf en ik ben er de hele dag nog van van mn apropos geweest(en da was nie omdat ie leuk was maar echt van verbouwereerd zijn.)
En over doorlekluiers, ik heb een hele grote plasser hier, kindjes verschillen daar enorm in, net als dat sommige dagelijks 3 keer poepen en andere kindjes eens per 3 dagen. (of helemaal niet zoals de mijne)
zou kunnen, ik heb het toen ook aan de HA voorgelegd, die vond dat niet logisch klinken.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:23 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Hey, kan dat niet ook samenhangen met het poepgebeuren?
Dat zij via plassen zoveel vocht uit haar lichaampje verliest waardoor haar ontlasting sws al wat harder is?
quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:30 schreef debuurvrouw het volgende:
Baksinelichtje, mamarijntje, ja hoor, sommige woorden blijven gewoon.
dat is pas coolquote:Op donderdag 6 januari 2011 14:30 schreef oeke het volgende:
Mini- egopost: Ko kan mijn naam zeggen.
De hele tijd.
Ik geloof niet dat het zo zwart-wit ligt. Jonge ouders passen hun taalgebruik vrijwel automatisch aan en dat heeft volgens mij zelfs een belangrijke functie. (Ik zou het eens op moeten zoeken.)quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:49 schreef Kersjes het volgende:
Oh ja, van die mensen die dingen tegen mijn kinderen zeggen als : "Oma broodje smeren? Toby haphap doen? Opa nou? Opa weg?"![]()
ja en dat zullen we weten...quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:41 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
En Seb, van harte gefeliciteerd! Zeg maar Nee, want je bent Twee!![]()
motherese of parentese heet t voor zover ik weet.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het zo zwart-wit ligt. Jonge ouders passen hun taalgebruik vrijwel automatisch aan en dat heeft volgens mij zelfs een belangrijke functie. (Ik zou het eens op moeten zoeken.)
Ik denk zelf dat je gewoon op je gevoel af moet gaan. Ik voer hele gesprekken met Ivan en gebruik vaak moeilijke woorden - mijn moeder ligt in een deuk omdat ik plaatjes in zijn boekjes vrij specifiek benoem in plaats van generiek, bijvoorbeeld 'wigwam' in plaats van 'tent' of 'Sint Bernard' in plaats van 'hond' - maar er komt ook veel taal in voor die je als kindertaal zou kunnen bestempelen. Van 'mama broodje smeren?' ben ik niet vies. Het lijkt me dat kinderen zo ook makkelijker sleutelwoorden oppikken.
Ik heb liever dat mijn kind het woord "eten" leert te gebruiken dan "haphap", liever dat hij "auto" zegt dan "toettoet" etc.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het zo zwart-wit ligt. Jonge ouders passen hun taalgebruik vrijwel automatisch aan en dat heeft volgens mij zelfs een belangrijke functie. (Ik zou het eens op moeten zoeken.)
Ik denk zelf dat je gewoon op je gevoel af moet gaan. Ik voer hele gesprekken met Ivan en gebruik vaak moeilijke woorden - mijn moeder ligt in een deuk omdat ik plaatjes in zijn boekjes vrij specifiek benoem in plaats van generiek, bijvoorbeeld 'wigwam' in plaats van 'tent' of 'Sint Bernard' in plaats van 'hond' - maar er komt ook veel taal in voor die je als kindertaal zou kunnen bestempelen. Van 'mama broodje smeren?' ben ik niet vies. Het lijkt me dat kinderen zo ook makkelijker sleutelwoorden oppikken.
Ja, precies! Meer informatie voor wie geïnteresseerd is staat bijvoorbeeld op Wikipedia: "Baby talk is more effective than regular speech in getting an infant's attention. Studies have shown that infants actually prefer to listen to this type of speech. (...) Other researchers from Carnegie Mellon University and the University of Wisconsin confirm that using basic baby talk helps babies pick up words faster than usual." Trek je dus geen reet aan van anderen die vinden dat je als een debiel tegen je kind praat.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:24 schreef huuphuup het volgende:
[..]
motherese of parentese heet t voor zover ik weet.
Maar toch lijkt me er wel een verschil zitten tussen 'mama broodje smeren' en 'nee doen! die wafwaf is bah' ofzoiets.
Het eerste is meer een versimpeling van je taalgebruik maar het tweede is meer het overnemen van de grammatica en woorden die je kind gebruikt ofzoiets.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:06 schreef Sorbootje het volgende:
Je eigen taalgebruik wat versimpelen vind ik logisch. Dat doe je vanzelf toch? En dat is, zoals jullie al zeggen, iets heel anders dan het taaltje van je dreumes nadoen.
En ik vind het helemaal niet gek dat je de St Bernhard benoemt hoor Claudia. Isabeau heeft zo immers ook het verschil tussen een paard en een zebra geleerd. Ik kan het wel allemaal paard gaan noemen, maar dat zou nergens op slaan. Ik vind dat een kind van 1,50 toch op zijn minst hoort te weten wat een St Bernhard is. Handig als ze nog eens de bergen in gaan.
Hihi, of 1 euro 50!quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:27 schreef huuphuup het volgende:
![]()
ik dacht echt even van eh? wtf heeft de lengte van het kind daar nou weer mee te maken en Isabeau is toch nog lang geen 1.50m![]()
sorry
Dit dusquote:Op donderdag 6 januari 2011 16:50 schreef debuurvrouw het volgende:
je taalgebruik aanpassen vind ik wat anders dan net doen of je een peuter bent. Volgens mij is er géén peuter die toktok zegt tegen een kip, behalve als ze dat hebben geleerd van hun ouders.![]()
Voor mijn gevoel gaat aanpassen automatisch en is woefwoef en toktok zeggen geforceerd. Nou ja, voor mij is het dat in ieder geval.
persoonlijk heb ik dus altijd "gewoon" gesproken, alles benoemd (buurjongen: hey een vliegtuig mijn kind isse stjaaljaguh![]()
) maar ze niet verbeterd. Wel als ze zeiden aut! reageren met wat een prachtige auto of woorden van die strekking.
Nou ja, je doet wat.
Haha, zo moest ik een paar vpagina's terug even twee keer nadenken toen je zei dat je een grote plasser hebt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:27 schreef huuphuup het volgende:
[..]![]()
ik dacht echt even van eh? wtf heeft de lengte van het kind daar nou weer mee te maken en Isabeau is toch nog lang geen 1.50m![]()
sorry
I knéw it!quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:49 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Haha, zo moest ik een paar pagina's terug even twee keer nadenken toen je zei dat je een grote plasser hebt.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:00 schreef oeke het volgende:
Wat gezellig zo winkelen. Leuk dat Willow er ook echt zoveel zin in had.![]()
Ko zei trouwens mijn moeders naam en P.'s naam al, en ik dacht dat mijn naam best moeilijk zou zijn, maar we hebben even geoefend.![]()
Wat betreft het praten, het wisselt bij mij een beetje, dan zeg ik de dingen zoals ze 'horen' en dan praat ik met hem mee. Ook omdat het me fijn lijkt voor hem om te merken dat hij begrepen wordt. Vaak vul ik het dan aan met de juiste woorden.
Waar ik wel heel vaak aan moet denken is dat mijn schoonzusje niet tegen haar kinderen zei: Bah, het regent.
Ze wil regen neutraal laten zeg maar.
Zo vond ze in een kinderboek ook de woorden 'het enge bos' niet oke. Het bos an sich is namelijk niet eng.
Nu zeg ik heel vaak, heel recalcitrant, 'He bah Ko, het regent.'
Ik denk dat het zeker wel scheelt hoe je er zelf mee omgaat idd. Dus of je als het regent angstvallig binnen blijft of lekker een regenjas en -laarsjes aantrekt en in het bos in de plassen gaat stampen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:06 schreef innepin het volgende:
Want als je regen neutraal laat, zullen de kinderen er later geen hekel aan hebben?Ik denk niet dat je ze zó vergaand kan conditioneren hoor. Alsof, wanneer je zegt "oeh lekker, regen!" je kinderen later altijd zullen genieten als het regent
euh ja eerlijk gezegd wel jaquote:Op donderdag 6 januari 2011 20:06 schreef Ssserpente het volgende:
Ik kan me wel een beetje vinden in de mening van je schoonzus, Oek. Maar dat komt door Nils.Die kan namelijk echt z'n hele dag laten verzieken door een druilerige regendag. En dat wil ik Lente niet meegeven.
Wat lief, In. Da's toch een hele stap vooruit weer, vind ik, als ze (fantasie)situaties na gaan spelen.En oeh, die karretjes gaan we hie rook eens proberen!
Huup, wist je ook dat ik het zou zeggen dan?
Ja maar dat zeg ik toch ook?quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:13 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Haha, Huup. En toch geloof ik dat je veel van dat soort basale dingen meekrijgt van je ouders hoor, van hoe zij in het leven staan en met dingen omgaan.
Oh ja, we begrijpen elkaar verkeerd. Ik bedoelde het juist ook bevestigend op wat je zei.quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:21 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Ja maar dat zeg ik toch ook?
Dat je dus door regen per se 'neutraal' te willen brengen niet per se iets bereikt maar door hoe je er zelf mee omgaat wel. Gewoon normaal doen en jezelf zijn.
Het gaat juist allang niet meer daarover Miss.quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:23 schreef miss_sly het volgende:
Het wordt wel weer erg groot he, mijn "ik doe een sinaasappel persen"
innepin, wat schattig
mijn kind zegt nomnomnommmmm als ze eet. Géén idee waar ze het van heeftquote:Op donderdag 6 januari 2011 20:26 schreef oeke het volgende:
Dat voorbeeld van mijn schoonzus haalde ik aan omdat er hier soms ook zo doorgepraat wordt over elk woord of methode.
Voor mij gaat het eigenlijk iets te ver.
Ik zeg gewoon bah regen en njam njam.
Mijn schoonzus is filosoof en denkt gewoon heel veel. Ook over dit soort dingen.
Nee, dat is waarquote:Op donderdag 6 januari 2011 20:32 schreef Ssserpente het volgende:
Ze zegt toch ook niet dat iemand dat zegt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |