abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 13:14:06 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89830284


Hallo,

Als je al een tijdje in Klussen en Wonen post en/of meelurkt heb je vast al wel in verbouw, renovatie of nieuwbouw topic de zogenoemde vonkenboer foto voorbij zien komen; daar bedoelen wij in K&W een foto mee van jou meterkast ;)

Laat in dit topic eens een foto zien van het minst gefotografeerde deel van jou woning namelijk de meterkast en probeer er in het kort eens iets over te vertellen. Hangt hij in een jaren 30 woning, of in een appartement, heb je er ooit iets aan laten veranderen, dat voorkomt namelijk dat het zo'n dertien in een dozijn opsomtopic wordt.

Laat eens zien wat voor hypermodern stukje techniek er hangt of breng ons weer terug naar de jaren 70/80 met een bakelieten meterkast met welgeteld twee of drie groepen zonder een aardlekschakelaar *O*
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 13:18:20 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89830442
TS begint,

Ik moet nog even een foto maken van onze eigen meterkast; maar van die van de buren heb ik al wel eens ooit een foto gemaakt.



Stukje renovatie van na 1975; met de beroemde of beruchte (het is maar net hoe je het bekijkt :P) eerste serie Holec aardlekautomaten, dit soort automaten willen wel eens niet meer goed uitschakelen bij een aardfout. Pas geleden heb ik bij de buren nog een andere automaat gemonteerd omdat er één was die met geen mogelijkheid überhaupt meer ingeschakeld kon worden :X
pi_89830615


Mijn meterkast in mijn nog steeds in renovatie zijnde jaren 50 appartement. Afgelopen zomer de gewone zekeringhouders vervangen door halfautomaten (geloof ik, dat ze zo heten), en een extra groep voor het kantoor bijgemaakt.
pi_89830617




Mooi he? Aan een spaanplaatje. Vroeger hing er ook nog een spaanplaatje vóór, met scharnieren aan de bovenkant en een stukje eruit zodat de toeter van het telwerk erdoorheen paste.
Het is een dubbele meter, omdat er ooit een dikke boiler hing. Daarnaast zijn er drie groepen, die organisch over het huis verdeeld hun stroom verspreiden.

De wijze waarop de vonken de meterkast bereiken is al even fraai:
Het wordt ergens een paar huizen verderop afgetapt, en dan via een snoer achter betimmeringen door een paar huizen heen via onze zolder naar de stoppenkast geleid.
En daar zit dan een gemeentestop en een paar groepen - maar dat moet dus allemaal door dat ene snoertje, en daar kan de stroom niet afgehaald worden..

En voor de oplettende kijkertjes: een nagelnieuw zekeringetje omdat het ding laatst in een steekproef geijkt is.

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 12-12-2010 13:41:41 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_89831108
Origineel :D
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 13:40:09 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89831156
ieks, dat is inderdaad een fiks stukje huisvlijt; de kast ansich gaat nog maar zodra je iets verder naar boven kijkt is het een behoorlijk stukje beun de beunhaas :X

Zal mij niks verbazen dat als je alles uitschakeld in de meterkast er stiekem toch nog ergens stroom op staat O-)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 december 2010 @ 13:45:17 #7
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89831334
Voor:

Huidige staat:
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_89831557
Slechte mobiele foto, maar dit was onze meterkast voor de grote verbouwing:



Lijkt minder erg dan het is, op de nieuwe kast was voor het overgrote deel nog de jaren 30 katoenen bedrading aangesloten :X
Foto van na de verbouwing heb ik even niet bij de hand.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 12 december 2010 @ 13:59:44 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89831784
Ga d'r maar even voor zitten want wij hebben een hele collectie :') Ik dacht zelf dat we er twee hadden maar qltel wees me erop dat er nog meer hangt :D

Deze hangt bovenaan de keldertrap



Aan de muur tussen de schuur en de gang naar het huis zit dit



En daarachter bevindt zich de elektriciteitsmeter



Dan gaan we de schuur in (hier werden vroeger koeien en varkens gehouden)

Hier zit een stoppenkastdingesgeval



Die is verbonden met dit :') (daar komen we maar niet aan :P )



En helemaal achteraan in de schuur zit nog zoiets



Allemaal zeer betrouwbaar :')

O, en dit is dus in Duitsland (en gelukkig weet qltel het nodige van elektra dus ik voel me nog steeds veilig ;) )
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 12 december 2010 @ 14:12:36 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_89832200
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:59 schreef Rewimo het volgende:
Ga d'r maar even voor zitten want wij hebben een hele collectie :') Ik dacht zelf dat we er twee hadden maar qltel wees me erop dat er nog meer hangt :D

Deze hangt bovenaan de keldertrap

[ afbeelding ]
En bevat de automaten die het woonhuis beveiligen

quote:
Aan de muur tussen de schuur en de gang naar het huis zit dit

[ afbeelding ]

En daarachter bevindt zich de elektriciteitsmeter

[ afbeelding ]
Helaas is ze het rijtje dat er nog boven zit vergeten.. Daar zitten namelijk een stuk of 5 automaten. Die voor de electra in de schuur zijn. De smeltveiligheden op deze foto zijn de gemeentezekeringen. Niet achter een luikje met loodje, maar wel een maat die volgens mij niet makkelijk te verkrijgen is. En de aardlek beveiligd de schuur.

quote:
Dan gaan we de schuur in (hier werden vroeger koeien en varkens gehouden)

Hier zit een stoppenkastdingesgeval

[ afbeelding ]

Die nog steeds gebruikt wordt. Alhoewel de 3e rij niet gebruikt wordt.
quote:
Die is verbonden met dit :') (daar komen we maar niet aan :P )

[ afbeelding ]
Mwoah, "gewoon" 3-fasen stopcontact.. :P

quote:
En helemaal achteraan in de schuur zit nog zoiets

[ afbeelding ]
De laatste doet het niet meer, want ik had ooit een metalen stripje met gaatjes met schroefdraad nodig. En die zat daarin.. :P

Ik neem aan dat dit stoppenkastje was voor alle interessante elektra die nog in dit deel van de schuur hangt.. Allemaal geheimzinnige kastjes enzo.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 12 december 2010 @ 14:17:00 #11
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89832357
en haar laatste opmerking negeer je botweg Qltel .. beetje flauw van je :P
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 12 december 2010 @ 14:29:48 #12
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_89832791
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:17 schreef DJMO het volgende:
en haar laatste opmerking negeer je botweg Qltel .. beetje flauw van je :P
Ha, logisch dat ze zich veilig voelt.. Ik heb m'n diploma Monteur Sterkstroom Installaties (VEV MSI) 8-)
  zondag 12 december 2010 @ 15:22:29 #13
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_89834681
Psst, vonk, ik wil niet betweterig zijn want heb groot respect voor je elektrotechnische kennis.. Maar het is "jouw" meterkast :$ (Staat in het plaatje goed, in de TT niet..
pi_89834727
Ik had al eens eerder een topic gemaakt over de opruiming van de meterkast.
De hoeveelheid apparatuur was toen al zo groot dat er geen houden meer aan was om de boel overzichtelijk te houden.
Mijn meterkast staat in de garage dus ik heb er een tweede naast gemaakt waarin telefoon, netwerkspullen, servers en antenneverdeling zijn ondergebracht.

De echte meterkast is nu nagenoeg alleen nog in gebruik voor gasmeter en groepenkast.

"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_89834818
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:23 schreef quo_ het volgende:
Ik had al eens eerder een topic gemaakt over de opruiming van de meterkast.
De hoeveelheid apparatuur was toen al zo groot dat er geen houden meer aan was om de boel overzichtelijk te houden.
Mijn meterkast staat in de garage dus ik heb er een tweede naast gemaakt waarin telefoon, netwerkspullen, servers en antenneverdeling zijn ondergebracht.

De echte meterkast is nu nagenoeg alleen nog in gebruik voor gasmeter en groepenkast.

[ afbeelding ]Jeetje.... _O_
Klapjosti
pi_89834994

En dit 2x
pi_89837263
Uit m'n verbouwtopic:



Behalve een 4U kastje, niks geks :)
  zondag 12 december 2010 @ 16:43:08 #18
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_89837591
Ik zal morgen even een klassieker posten die bij mij thuis hangt :P
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_89838908
Hier ons kastje. Jaren 70 [denk ik] 'arbeiders'huisje [wat we huren].
Twee groepen en een aardlek.

Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 17:37:41 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89839662
Dabamaster ? Bedankt voor de melding van de typfout
Daarom ff topictitel gewijzigd :)
pi_89841050
Oeh mag mijn Mr's pronkstuk op de foto? Zal eens zoeken ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 19:32:04 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89846107
ik durf die van ons niet te posten,
3 groepen voor een 2 onder 1 kap met grote werkplaats.
als de compressor begint te draaien dan wordt het binnen even donker :')
wel 3 fase 25 ampere in de keuken met een perilex aansluiting :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_89848503
Mijn is nog niet zo als die zou moeten zijn. Vorige week de extreem lelijk kast er omheen weg gesloopt. Binnenkant zal ik even niet laten zien want warboel van draden was redelijk extreem.



De 63A aardlek die er in zit gaat er uit wordt vervangen voor 2x 25 A met daar achter ieder 4 16A groepen. Maar alles op zijn tijd zolang ik nog niet aan de keuken ben begonnen en er tot nu toe niks warm wordt mag het nog even zo blijven hangen.

Oja losse hangende stopcontact zat de bel op aangesloten en ja er zitten geen zegels op moet er nog voor bellen maar woon hier pas net en ben pas 2 weken geleden begonnen met de E-installatie van het huis.
pi_89851744
leuk topic:

pi_89882534
Oorspronkelijk vanuit de bouw (vorig jaar opgeleverd).



Tijdens de verbouwing, extra groepen toegevoegd, 3-fase moet nog worden aangelegd door Enexis, daarom groepen nog afgedekt.


Huidige foto zal ik nog even maken
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_89883008
De meterkast van mijn vorige huurhuis was wel interessant:



Slordig? Nee hoor, alles piekfijn in orde en gecertificeerd:


:P

P.S. Was trouwens in een huis bouwjaar 1927. En die slordigheid heeft er deels ook mee te maken dat in Duitsland alle kabels rechtstreeks in de muur worden vastgemetseld. Op sommige plekken zaten daarom ook nog draden in ouderwetse kleuren zoals rood en grijs.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2010 18:34:58 ]
pi_89883393


Mijn bescheiden verdeelkast
pi_89884842
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 18:30 schreef Igen het volgende:
De meterkast van mijn vorige huurhuis was wel interessant:

[ afbeelding ]

Slordig? Nee hoor, alles piekfijn in orde en gecertificeerd:
[ afbeelding ]

:P

P.S. Was trouwens in een huis bouwjaar 1927. En die slordigheid heeft er deels ook mee te maken dat in Duitsland alle kabels rechtstreeks in de muur worden vastgemetseld. Op sommige plekken zaten daarom ook nog draden in ouderwetse kleuren zoals rood en grijs.
ik mag toch hopen dat er nog een afdekkap opzat, anders is die aansluit klem met de nul wel erg spannend zo
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_89890328
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 19:10 schreef densmee het volgende:

[..]

ik mag toch hopen dat er nog een afdekkap opzat, anders is die aansluit klem met de nul wel erg spannend zo
Ja ja, natuurlijk, maar die zat gewoon helemaal los. Daarom ook dat ik die foto kon maken, want ik ga natuurlijk niet zomaar meterkasten in een huurwoning openschroeven. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2010 20:48:57 ]
  maandag 13 december 2010 @ 23:52:36 #31
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89901325
Jaren 50, zonder aardlek, de draadkern van de hoofdzekering naar de groepen bestond meer uit oxide dan koper :P

pi_89920863
oeh oeh ik denk dat ik win qua slechtste! Ik heb (nog) maar 2 groepjes die uit grootmoeders tijd stammen. Remind me dat ik een foto maak!
pi_89921831
Wat een toeval! ik denk precies dezelfde meterkast dan je KonnieKipke te hebben, ik heb een beetje probleem omdat tel-1 geeft alleem maar nullen na de 1, (7 nullen) en mijn leverancier zei dan dat niet correct is.

ik druk de blauwe knop om de verschillende tels te lezen (ik moet namelijk alleen maar tel 1 e tel 2 hebben) maar de vraag is, is normaal dat tel 1 constant alleen maar nullen geeft?

Is misschien dit kapot?
Hoi:
pi_89921908
MIjne

Hoi:
pi_89922478
Ik durf mijne niet te laten zien :Y)
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_89925023
Huis uit 1927. Voorzover ik weet zit er geen bedrading met katoen als isolatie meer in. Mijn ouders kochten in de jaren '70 een huis dat in 1930 bedraad was. Als je tegen de muur mepte vlogen de stoppen uit de stoppenkast....

...
pi_89928453
Gut heb een hele berg Vonkenboer-foto's,
moet ik ze alleen wel eerst maken :)

Maar om te beginnen, de "oudste" installatie van ons locatie Bun.:



Dit is één van de meterkasten (er is er nog een, die is wat moderner).
Het pand heeft totaal 2 meterkasten, 2 ISRA punten, 3 gasmeters en 1 watermeter.
pi_89928816
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:31 schreef innepin het volgende:
Ik durf mijne niet te laten zien :Y)
Dat zijn juist de mooiste !!
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  dinsdag 14 december 2010 @ 20:52:19 #39
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_89933512


Maar de nieuwe meter is aangevraagd dus dan wordt het een keurige meterkast volgens de voorschriften :P
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_89936227
In mijn woning in Engeland heb ik deze:



En ik moet hem bijvullen met muntgeld, anders gaat het licht uit! Modern he?
pi_89938381
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:44 schreef mathijs75 het volgende:
In mijn woning in Engeland heb ik deze:

[ afbeelding ]

En ik moet hem bijvullen met muntgeld, anders gaat het licht uit! Modern he?
hoevaak komen ze het kastje dan legen, want als ik hier met 1 pond per keer aan het werk ben is het vaak donker denk ik en moeten we vaak vullen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_89938930
quote:
hoevaak komen ze het kastje dan legen, want als ik hier met 1 pond per keer aan het werk ben is het vaak donker denk ik en moeten we vaak vullen
Nou, het metertarief is al vele jaren niet bijgesteld, dus het is relatief goedkoop - ik ben zo'n £20 per maand kwijt voor de drie meters die ik heb in mijn 3 kamer flat en daar worden ook de boiler en elektrische kookplaat nog mee gevoed want wij hebben geen gas.
pi_89944000
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 21:44 schreef mathijs75 het volgende:
In mijn woning in Engeland heb ik deze:

[ afbeelding ]

En ik moet hem bijvullen met muntgeld, anders gaat het licht uit! Modern he?
Hoe zorg je dan ervoor dat als je op vakantie gaat, de koelkast en vriezer niet zonder stroom komen? :?
pi_89948873
Wij hebben altijd iemand die de katten en planten verzorgt, daar regel je zo'n buurvrouw voor de elektriciteitsmeter.
pi_89950137
Ik heb contact opgenomen met Stedin om met een eenvoudig meterkast mijne te laten vervangen, (ik heb een digitale meterkast en ik moet aan een knop aan de zijkant van de meterkast drukken om de tels te kunnen lezen) maar ze zeggen dat vervanging is alleen mogelijk als de huidige meterkast kapot is.

Het geval is dat (tel 1) geeft alleen maar nullen (10000000) en ik vermoed dat de meterkast wel kapot is, kan iemand met dezelfde meterkast wat hierover vertellen.

Bij mijn leverancier zeggen ze dat ze hebben gebruik voor mijn jaarnota alleen maar (tel 2)

Ik heb niet zo veel ervaring met meterkasten.
Hoi:
pi_89951318
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 10:48 schreef 12345109876 het volgende:
Ik heb contact opgenomen met Stedin om met een eenvoudig meterkast mijne te laten vervangen, (ik heb een digitale meterkast en ik moet aan een knop aan de zijkant van de meterkast drukken om de tels te kunnen lezen) maar ze zeggen dat vervanging is alleen mogelijk als de huidige meterkast kapot is.

Het geval is dat (tel 1) geeft alleen maar nullen (10000000) en ik vermoed dat de meterkast wel kapot is, kan iemand met dezelfde meterkast wat hierover vertellen.

Bij mijn leverancier zeggen ze dat ze hebben gebruik voor mijn jaarnota alleen maar (tel 2)

Ik heb niet zo veel ervaring met meterkasten.
[ afbeelding ]
Uit je verhaal maak ik uit dat er maar een telwerk werkt, wat normaal is bij enkel tarief.
Heb je wel contract voor een hoog en laag tarief?
pi_89955248
quote:
Uit je verhaal maak ik uit dat er maar een telwerk werkt, wat normaal is bij enkel tarief.
Heb je wel contract voor een hoog en laag tarief?
Nee op mijn contract sta niks daarover vermeld, dus denk ik van niet

is voordeliger een hoog en laag tarief te hebben?, wat voor voordelen heb ik daarvan?
Hoi:
pi_89956088
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:23 schreef 12345109876 het volgende:

[..]

Nee op mijn contract sta niks daarover vermeld, dus denk ik van niet

is voordeliger een hoog en laag tarief te hebben?, wat voor voordelen heb ik daarvan?
Er is al een hele discusie op fok over hoog en laagtarief, kijk hier maar eens

enkeltarief vs dubbeltarief
pi_89956142
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:23 schreef 12345109876 het volgende:

[..]

Nee op mijn contract sta niks daarover vermeld, dus denk ik van niet

is voordeliger een hoog en laag tarief te hebben?, wat voor voordelen heb ik daarvan?
Bij een redelijk verbruik kan dat een beetje schelen per jaar..
Maar goed je meter is niet kapot, vermoedelijk heb je zelf 6 tel opties die je te zien krijgt als je op de blauwe knop drukt en na verloop van tijd springen deze dingen altijd naar t beginscherm te weten 0-0-0 etc.. Voor je verbruik moet je 1 en 2 bij elkaar optellen als je enkel tarief gebruikt..

Ik heb exact dezelfde en het begint bij tel 0 en tel 1 en tel 2 "lopen"ook daadwerkelijk. Alleen ik tel ze bij elkaar op voor de afrekening

-edit- Ik zie trouwens dat je een foto hebt gemaakt van je 6e telwerk :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 15 december 2010 @ 18:45:13 #50
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_89968136
Omdat ik niet alles op één foto kreeg, maar een "collage" van drie foto's gemaakt:

Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_89970825
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 18:45 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Omdat ik niet alles op één foto kreeg, maar een "collage" van drie foto's gemaakt:

[ afbeelding ]
Dat stukje gereedschap daar linksonderin.....
Altijd al daar gehad of anticipeer je op de nieuwe beleidslijn Rutte/Teeven ?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_89973244
quote:
Bij een redelijk verbruik kan dat een beetje schelen per jaar..
Maar goed je meter is niet kapot, vermoedelijk heb je zelf 6 tel opties die je te zien krijgt als je op de blauwe knop drukt en na verloop van tijd springen deze dingen altijd naar t beginscherm te weten 0-0-0 etc.. Voor je verbruik moet je 1 en 2 bij elkaar optellen als je enkel tarief gebruikt..

Ik heb exact dezelfde en het begint bij tel 0 en tel 1 en tel 2 "lopen"ook daadwerkelijk. Alleen ik tel ze bij elkaar op voor de afrekening

-edit- Ik zie trouwens dat je een foto hebt gemaakt van je 6e telwerk :)
Als ik op de blauwe knop drukt krijg ik 5 tellen te lezen, ik heb wel de laatste drie nummers van tel 2 verzonnen, maar de vraag is hoe moet ik ze optellen, en is de uitkomst van de optelling wat ik moet aan mijn leverancier doorgeven of gewoon beide tellers en ze optellen het zelf, ik ben bij eneco.

10000000
20000530
6
7
8
end
Hoi:
pi_89980741
Foto van de meterkast hier, vervangen tijdens verbouwing in april, van 3 naar 7 groepen.



Groepsverdeling:
1 - Verlichting woonkamer/slaapkamer 1/toilet
2 - Verlichting slaapkamer 2/badkamer/keuken
3 - Oven
4 - Wandcontactdozen keuken + afzuigkap
5 - Vaatwasser + koelkast
6 - Wasmachine
7 - Droger
8 - Loos

Edit:
Toevallig nog een plaatje van de oude meterkast
  donderdag 16 december 2010 @ 08:44:23 #54
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_89988550
Vanochtend ook maar even een foto gemaakt.
Hoop dat hij duidelijk genoeg is, hetw as nog vroeg vanochtend.... :)
pi_89990530
Ik maar denken dat al die meterkasten zo ongeveer hetzelfde zijn. Wat een staaltjes beunhazerij zie ik zo her en der. Dan ziet mijn kast er nog strak uit.



Oud huis met weinig groepen, al is de boel wel een keer vernieuwd. Kan ik daar vanuit gaan eigenlijk? Dat alle bedrading is vervangen, afgaande op de nieuwe zekeringautomaten en rookmelders aangesloten op het lichtnet. Het huis is uit de jaren 20/30, f sluit dat elkaar niet uit?

De groepen indeling is vrij onlogisch. Op dat briefje met verklaring staat bij één zekering enkel "???" Maar inmiddels ben ik erachter dat die van het stopcontact in de badkamer is, waar de wasmachine aanhangt. Verder van links naar rechts:
- Keuken + toilet + rookmelders
- ??? (ofwel wasmachine en droger)
- 2x aardlek
- Woonkamer en hobbykamer op de benedenverdieping en CV op de bovenverdieping.
- De rest van het huis.

Om nu te zeggen dat het echt logisch is... Ik zal zelf nog wel eens een groepenverklaring tekenen. Want nu staan er letters op die volgens mij voor de vorige bewoners staan, goed geteld zijn dat er vijf (!) en zo groot is dit huis dan ook weer niet.
pi_89996482
Stoer een pats met mijn meterkast topic 8-)



Eind jaren 80 gratis door Essent aangelegd toen ze hier net op de markt kwamen. Onder het motto Essent regelt de stroom naar u zonder dat u er omkijken naar heeft. Dat hebben ze niet lang volgehouden :P

Kast is afgezekerd met 3X 125A

2 jaar geleden hebben ze de teller vervangen voor deze. Met een simkaart zodat de meteropnemer niet meer elke maand langs hoeft te komen O-)

Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_89996567
Dat is op je werk ofzo? :?
pi_89996640
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:29 schreef wiebelaar het volgende:
Dat is op je werk ofzo? :?
Ja daar daar zit m'n woning ook aan vast. :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_90011879
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:31 schreef ClintOosthout het volgende:

[..]

Ja daar daar zit m'n woning ook aan vast. :)
dan zijn we stiekum wel benieuwd waar voor je zo`n enorme bak stroom nodig hebt ;)
  donderdag 16 december 2010 @ 19:43:17 #60
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_90012606

Rechtsonder kast voor alarm en schakelaar voor tuinverlichting/stroom
Let niet op de telefoon-/antennemeuk links :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator donderdag 16 december 2010 @ 21:18:15 #61
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90018205
Die telefoon antenne meuk hangt best wel provisorisch aan elkaar vast en oogt ook heel erg netjes :Y }:|

Even het stukje antiek wat bij Vonkie in het huis van pa en ma hangt.



2 onder één kap woning, jaren 20, bedrading e.d. wel vervangen maar verder is het kastje pure nostalgie.
3 groepen verdeeld over de gehele woning, op de laatste zekering zit nog een grote schuur, tuinhuisje en een garage.

Als vaders in de schuur aan het lassen is dan dimt de verlichting in huis vanzelf iets :P

Het is in ieder geval allemaal aangelegd toen Vonkie nog in de luiers zat :+

pi_90018799

pi_90019469
Als we dan tóch zakelijk en antiek met elkaar delen,
heb ik er nog twee van ons vorige bedrijfspand (loods):


Foto's gemaakt tijdens de sloop van bovenstaande loodsen.

De groepenkasten in de andere loodsen, waarvan voeding
afkomstig was van de laatste foto, waren wat moderner;
namelijk een ABB kast met 12 aardlekautomaten tbv. licht
en 2 aardlekautomaten tbv. kracht. Helaas geen foto's meer.
pi_90021371
De mijne 3x 250A

pi_90022533
Zeg, ik zie overal hier die automaten-ter-vervanging-van-smeltpatronen. Die zijn toch verboden? Die wilden weleens uitfikken ipv netjes uitschakelen voor zover ik weet. Ze worden niet voor niets niet meer verkocht enzo.

Of heb ik dat verkeerd gehoord?

Zie hier

[ Bericht 18% gewijzigd door borisbanaan op 16-12-2010 22:45:44 ]
Hier stond een kutsig.
Hier staat nu wederom een kutsig.
pi_90023094
Mijn meterkast is geen kast, hij hangt gewoon in m'n berghok. Ff een foto maken :+
pi_90023402
overzicht:


en een opname van dichtbij :P


Oude woning, maar volgens mij nog wel gerenoveerd. Ik huur het, dus mij maakt het niet uit. Drie stoppen, heb ik blijkbaar!
pi_90031461


Die witte kolom rechts in de foto is em.
Zit echter nog geen meters etc in :)
pi_90050776
quote:
10s.gif Op donderdag 16 december 2010 22:55 schreef erikkll het volgende:
overzicht:
[ afbeelding ]

en een opname van dichtbij :P
[ afbeelding ]

Oude woning, maar volgens mij nog wel gerenoveerd. Ik huur het, dus mij maakt het niet uit. Drie stoppen, heb ik blijkbaar!
een meter heb je niet nodig?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_90056018
Met aankomende verbouwing wil ik mijn meterkast vervangen. Wat is een goed merk/model om aan te schaffen?
pi_90058106
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 19:43 schreef TAX001 het volgende:
Met aankomende verbouwing wil ik mijn meterkast vervangen. Wat is een goed merk/model om aan te schaffen?
Hager, Hazemeyer, ABB Haf
pi_90059101
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 17:41 schreef densmee het volgende:

[..]

een meter heb je niet nodig?
Ehh die bevindt zich 2 verdiepingen lager aan de straat in een kastje :')
pi_90078708
Leuk topic! hier ook onze meterkast. Hij is nog in aanbouw... er komen nog louvredeurtjes voor de meterkast en een deurtje voor de servers. Maar deze worden nog geplamuurd en geschilderd. En daarbij gaat het in dit topic toch vooral om de inhoud :) Uiteindelijk moeten de servers ook in een rackmountcase komen zodat ze in het 19" rack passen.


De witte kastjes onderin zijn de alarmcentrale en telefoonkiezer....



Powerconditioner Furman PL8E (voor de switch en servers) Gigabit netwerkswitch en patchbay voor alle gigabit aansluitingen in het huis (elke kamer 1x UTP muurdoosje met 2 aansluitingen. Behalve de achte/computerkamer, die heeft 2 doosjes)


En Mijn 2 trouwe servertjes.... 1x sbs2003R2 en 1x Homeserver
pi_90079299
Zeker ook amateurs aan gesloten,gezien de puinhoop van flexbuizen...?
  Moderator zaterdag 18 december 2010 @ 12:23:27 #75
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90082774
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 12:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

Jezus, wat een geknoop boven de kast :X
Nee, de buizen verdienen idd geen schoonheidsprijs.... De linker 4 groepen zaten er al evenals een aantal loze buizen... Het wordt allemaal door een gat gepropt en het was echt teveel gedoe om het allemaal aan te gaan passen. De rechter 4 groepen zijn er later door een oom van me bijgeplaatst. Door de buizen lopen ook nog netwerkkabels... Maar hoe dan ook, het zit allemaal goed aangesloten en dat is het belangrijkste :)
  Moderator zaterdag 18 december 2010 @ 13:38:21 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90083117
Mwah, met een stukje kunststof wandgoot was het in ieder geval veel mooier en strakker te maken in die kunststof wandgoot leg je dan de leidingen met flexibele buis; dan was het behoorlijk strak en netjes geworden hoor ;)

Wat doet die losse 230 V bedrading uiterst links op de foto ? Staat daar al spanning op ?
pi_90084744
Precies!Boven en er rechts naast een kunststof gootje maakt het allemaal een stuk netter!
pi_90092673
En kan het tóch niet laten om te zeggen...

die Hapé kastjes kan ik toch niet echt een volwaardige "alarmcentrale" noemen;
een kast formaat x2/x3 wat er nu hangt van Honeywell, GE, Siemens of NetworX
met een stuk of 8 zones of meer; dát is een alarmcentrale :)
pi_90092756
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 13:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, met een stukje kunststof wandgoot was het in ieder geval veel mooier en strakker te maken in die kunststof wandgoot leg je dan de leidingen met flexibele buis; dan was het behoorlijk strak en netjes geworden hoor ;)

Wat doet die losse 230 V bedrading uiterst links op de foto ? Staat daar al spanning op ?
Zal er eens naar kijken als ik de rest van de meterkast afwerk :) Ik houd zelf ook wel van een nette afwerking... Je bedoeld neem ik aan gewoon die brede witte kabelgoten die je dicht kunt klikken?
Die losse draad loopt naar een kamer boven waar ik terzijnertijd mijn muziekstudiootje ga maken. Ik heb hier al een groep voor gereserveerd puur voor de audio om zoveel mogelijk storing te voorkomen, maar nu is het nog niet meer dan een losse draad die daar weer uit de muur komt dus leek het me beter die nog maar even niet aan te sluiten :). Nu doet de kamer nog dienst als klushok en is er daar ook gewoon stroom aanwezig.
pi_90092913
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 19:07 schreef naaa het volgende:
En kan het tóch niet laten om te zeggen...

die Hapé kastjes kan ik toch niet echt een volwaardige "alarmcentrale" noemen;
een kast formaat x2/x3 wat er nu hangt van Honeywell, GE, Siemens of NetworX
met een stuk of 8 zones of meer; dát is een alarmcentrale :)
Tja wat moet ik met 8 zones....heeft niet iedereen nodig en ik ga niet een boel geld uitgeven aan iets wat ik niet nodig heb :) En hij heeft 2 jaar geleden met carnaval zijn dienst al bewezen en een inbreker afgeschrikt :) Dus ik vind hem helemaal prima zo :)
  Moderator zaterdag 18 december 2010 @ 19:52:34 #82
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90094684
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 19:09 schreef NeverAfter het volgende:

[..]

Zal er eens naar kijken als ik de rest van de meterkast afwerk :) Ik houd zelf ook wel van een nette afwerking... Je bedoeld neem ik aan gewoon die brede witte kabelgoten die je dicht kunt klikken?
Die losse draad loopt naar een kamer boven waar ik terzijnertijd mijn muziekstudiootje ga maken. Ik heb hier al een groep voor gereserveerd puur voor de audio om zoveel mogelijk storing te voorkomen, maar nu is het nog niet meer dan een losse draad die daar weer uit de muur komt dus leek het me beter die nog maar even niet aan te sluiten :). Nu doet de kamer nog dienst als klushok en is er daar ook gewoon stroom aanwezig.
Ik bedoel inderdaad witte stevige kabelgoten maar dan wel het soort wat verkrijgbaar is bij een elektrotechnische installateur of via elektroonline.nl

Niet die standaard bouwmarktmeuk want die zijn door de regel echt krap...
  zaterdag 18 december 2010 @ 21:34:51 #83
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_90099037
Ik maak hier liever de deur niet los.... :o
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 18 december 2010 @ 22:07:33 #84
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90100448
Ik zie hier groepenkasten voorbijkomen die in een museum voor oudheden niet zo misstaan.
Uiteraard schaam ik mij niet voor de mijne,
Enexis komt binnen met een 10 Kv kabel, zodat ik altijd beschik over voldoende stroom.


Geintje natuurlijk :9

Mijn eigen meterkast, appartement, bouwjaar 2009. Standaard 6 groeps kast, 2 aardleksschakelaars en een hoofdschakelaar. Dit alles op 1 fase 40A hoofdzekering.


Voor de zekerheid staat het modem van Ziggo achter een UPS


En de beveiliging van de woning word verzorgd door een centrale van Galaxy, type G2-44+
met gsm back-up lijn.


Verder probeer ik de kast zo leeg mogelijk te houden, dus geen overbodige meuk erin, alleen een maglite zaklamp die pertinent aan de lading hangt, voor het geval mocht de spanning ooit wegvallen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_90101992
Dat hebben ze bij mij handig gedaan,de lamp bij de meterkast zit aan de groep voor boven.Die zal normaal gesproken niet zo gauw uitschakelen,dus als er in de huiskamer iets verkeerd gaat,kan ik gewoon in het licht naar de meterkast!
Tenzij de aardlekschakelaar uit gaat natuurlijk...
pi_90102730
Dit is mijn meterkast.Het modem voor Glasfiber is nog niet aan gesloten,omdat het nog niet werkt.De monteur komt later langs...De kabels zijn voor het verlichte naambord en de buitenlamp.Direkt aan de andere kant van de muur
pi_90102858
Dit is dus een standaard meterkast van 1981.
pi_90109428


Mijn meterkast.

De meter opnemer snapte er nix van toen ik zij dat ik geen meter had!!

Ik huur en de meter zit gewoon ergens waar ik niet bij kan, de reactie van hem was gewoon hilarisch!!!
  zondag 19 december 2010 @ 08:16:44 #89
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90113525
quote:
10s.gif Op zondag 19 december 2010 01:34 schreef kingofcool het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn meterkast.

De meter opnemer snapte er nix van toen ik zij dat ik geen meter had!!

Ik huur en de meter zit gewoon ergens waar ik niet bij kan, de reactie van hem was gewoon hilarisch!!!
onveilige bedoeling daar :X
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator zondag 19 december 2010 @ 10:38:09 #90
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90114611
Hmm,

- Ik zie een wandcontactdoos die via een zelfgemaakt gat in de meterkast aangesloten is waarbij de bedrading nog zichtbaar is.
- Een oude 0,5 mA aardlekschakelaar
- De leiding voor de "voeding" sluit niet aan op de kast waardoor bedrading zichtbaar is, het zou mij ook niks verbazen als daar de kast aan de onderkant compleet open is en er geen buis/kabelinvoer gebruikt is.
- En ik betwijfel of de doorsnede van de voedingskabels groot genoeg is, gezien het aantal afgaande groepen.

:X o|O
  zondag 19 december 2010 @ 13:47:53 #91
216524 tomegel
Geen weer voor een egel
pi_90121329
Wat een beunhazerij sommige kasten. En die oude kasten als je die vervangt voor een automaten groepenkast dat scheelt zoveel ruimte.
Look who's back in the wrong place at the right time
pi_90125090
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Hmm,

- Ik zie een wandcontactdoos die via een zelfgemaakt gat in de meterkast aangesloten is waarbij de bedrading nog zichtbaar is.
- Een oude 0,5 mA aardlekschakelaar
- De leiding voor de "voeding" sluit niet aan op de kast waardoor bedrading zichtbaar is, het zou mij ook niks verbazen als daar de kast aan de onderkant compleet open is en er geen buis/kabelinvoer gebruikt is.
- En ik betwijfel of de doorsnede van de voedingskabels groot genoeg is, gezien het aantal afgaande groepen.

:X o|O
Valt mij ook op dat er hier nog wel een paar kasten gepost zijn met oude aardlekschakelaars met 300 of 500 mA. Ik meende dat die verplicht vervangen moesten worden, in afwijking van de gangbare regel "volgens geldende norm op momnet van aanleg".
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_90127632
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 15:11 schreef quo_ het volgende:

[..]

Valt mij ook op dat er hier nog wel een paar kasten gepost zijn met oude aardlekschakelaars met 300 of 500 mA. Ik meende dat die verplicht vervangen moesten worden, in afwijking van de gangbare regel "volgens geldende norm op momnet van aanleg".
Niets van bekend.
Als dat zo zou zijn dan moet er in alle woningen zonder aardlekschakelaar er zeker ook een geplaatst worden.
  zondag 19 december 2010 @ 16:11:28 #94
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90127882
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 13:47 schreef tomegel het volgende:
Wat een beunhazerij sommige kasten. En die oude kasten als je die vervangt voor een automaten groepenkast dat scheelt zoveel ruimte.
Dat niet alleen, preventief vervangen van dit soort antiek zou niet eens een punt van discussie moeten zijn.
Veiligheid voor alles.
Helaas is het in veel gevallen nog altijd een sluitpost op de begroting.
Ik maak het in mijn werk nog regelmatig mee, je komt in de meest prachtig gerenoveerde woningen, alles tot in detail perfect. Totdat je een blik werpt in de meterkast, bij elkaar geraapte zooi. Onder het mom van: het werkt toch? en het zit achter een deur. :N
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_90132181
Ben bezig met het renoveren van een jaren '60 woning. De meterkast is recent vernieuwd naar wat moderner spul :) Oorspronkelijk 3 smeltzekeringen zonder aardlek of hoofdschakelaar.

edit: nu dus 6 groepen en een kookgroep verdeeld over 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. tevens meteen geschikt voor 3 fasen.

[ Bericht 16% gewijzigd door wetgos op 19-12-2010 17:49:35 (details) ]
  Moderator zondag 19 december 2010 @ 18:04:16 #96
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90132989
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 15:11 schreef quo_ het volgende:

[..]

Valt mij ook op dat er hier nog wel een paar kasten gepost zijn met oude aardlekschakelaars met 300 of 500 mA. Ik meende dat die verplicht vervangen moesten worden, in afwijking van de gangbare regel "volgens geldende norm op momnet van aanleg".
Pas bij renovatie van de installatie gaat de norm gelden die op dit moment geld, de éne installateur vind het bij plaatsen van één groep in een meterkast al een renovatie.

De ander gaat zoiets pas aanpakken op het moment dat de woning van boven tot onder gerenoveerd wordt.
pi_90133001
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Hmm,

- Ik zie een wandcontactdoos die via een zelfgemaakt gat in de meterkast aangesloten is waarbij de bedrading nog zichtbaar is.
- Een oude 0,5 mA aardlekschakelaar
- De leiding voor de "voeding" sluit niet aan op de kast waardoor bedrading zichtbaar is, het zou mij ook niks verbazen als daar de kast aan de onderkant compleet open is en er geen buis/kabelinvoer gebruikt is.
- En ik betwijfel of de doorsnede van de voedingskabels groot genoeg is, gezien het aantal afgaande groepen.

:X o|O
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 08:16 schreef cvboer het volgende:

[..]

onveilige bedoeling daar :X
Inderdaad verdient het geen schoonheids prijs.... maar ik zal het met mijn huur-baas eens over de bestaande kast hebben.....

Denk alleen dat ik nu al weet wat hij gaat zeggen....:-)
  Moderator zondag 19 december 2010 @ 18:49:31 #98
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90135260
Laat me raden de reactie zal wel iets zijn in de trend van : "Het werkt toch gewoon ?" :{w

Veilig is het in ieder geval zo ie zo niet...
  zondag 19 december 2010 @ 19:41:07 #99
149959 SQ
snelle trees
pi_90137763
Niet schrikken, het lijkt erger dan het is :P .


De losse draden zijn de draden van de CV thermosstaat en de deurbel. Die moeten nog netter weggewerkt worden. Net als dat gare stopcontact met die deurbel trafo. Daar komt ook nog een keer wat netters voor.
disclaimer
  zondag 19 december 2010 @ 19:42:10 #100
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_90137820
quote:
99s.gif Op zondag 19 december 2010 19:41 schreef Stormqueen het volgende:
Niet schrikken, het lijkt erger dan het is :P .
[ afbeelding ]

De losse draden zijn de draden van de CV thermosstaat en de deurbel. Die moeten nog netter weggewerkt worden. Net als dat gare stopcontact met die deurbel trafo. Daar komt ook nog een keer wat netters voor.
Zit dat in het zicht ofzo? :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 19 december 2010 @ 19:43:53 #101
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_90137895
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:42 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Zit dat in het zicht ofzo? :')
Dat was ik hierboven (vriendin was nog ingelogd), maar hoe bedoel je?
Wat betreft die flexpijp. Tja, was gewoon makkelijker bij het leggen. Anders had ik flink moeten kloten met bochtjes en dergelijken. Dit mag ook, ziet er wellicht wat minder strak uit maar het zooitje zit toch in een kast :) .
pi_90138267
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:43 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat was ik hierboven (vriendin was nog ingelogd), maar hoe bedoel je?
Wat betreft die flexpijp. Tja, was gewoon makkelijker bij het leggen. Anders had ik flink moeten kloten met bochtjes en dergelijken. Dit mag ook, ziet er wellicht wat minder strak uit maar het zooitje zit toch in een kast :) .
Als oud-elektromonteur doet het pijn aan mijn ogen, maar ben blij dat je het zelf zegt, dat het zooitje is. Ook met flex kan mooi werk gemaakt worden als je de moeite neemt en begint met de trafo op een andere plaats te schroeven dan ontstaat er al ruimte om de buis mooier in te voeren.
  zondag 19 december 2010 @ 19:52:29 #103
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_90138348
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:51 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als oud-elektromonteur doet het pijn aan mijn ogen, maar ben blij dat je het zelf zegt, dat het zooitje is. Ook met flex kan mooi werk gemaakt worden als je de moeite neemt en begint met de trafo op een andere plaats te schroeven dan ontstaat er al ruimte om de buis mooier in te voeren.
Moet je eens hier komen kijken. ~O> Als je niet oppast krijg je een paar draden in je oog waar waarschijnlijk stroom op staat. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 19 december 2010 @ 20:03:44 #104
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_90139019
Als je de tijd krijgt kan je best wat moois maken bij het vervangen van meterkasten, maar vaak moet het snel snel en dan pak je al gauw flex (of als er weinig ruimte is)

Inderdaad, wat kasten zien er wel erg rotzooierig uit.... Die kast van Rewimo! typisch duitse nieuwbouw, onbebullig veel stoppen! (die daar ook veel minder kosten dan hier!) allemaal vaak maar 1 polig afschakelend
  zondag 19 december 2010 @ 20:06:09 #105
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_90139177
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:03 schreef gateway het volgende:
Als je de tijd krijgt kan je best wat moois maken bij het vervangen van meterkasten, maar vaak moet het snel snel en dan pak je al gauw flex (of als er weinig ruimte is)

Inderdaad, wat kasten zien er wel erg rotzooierig uit.... Die kast van Rewimo! typisch duitse nieuwbouw, onbebullig veel stoppen! (die daar ook veel minder kosten dan hier!) allemaal vaak maar 1 polig afschakelend
Ik vind dat veel handiger. :)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 19 december 2010 @ 20:47:02 #106
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_90141489
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:06 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Ik vind dat veel handiger. :)
Het was wel handig geweest als er ook een groepenindeling bijgezeten zou hebben.. Maar voor de kast van Rewimo (wat ook de mijne is) hoeft geen deurtje, dat ding ziet er verder prima uit.

Het probleem is volgens mij dat iedereen in Nederland denkt dat hij elektromonteur is. Er worden in het weekend groepenkasten vervangen en complete elektrische installaties aangelegd nadat men voor alle zekerheid in K&W een topic heeft geopend over welke kleur draad ook alweer de + was (nee, dat is geen grapje).

Ik ben zelf elektromonteur geweest (ja, ik heb VEV MSI) en ik zou me schamen als ik iets te maken had gehad met een deel van de kasten in dit topic, en ik hoop maar dat dat broddelwerk is van mensen die graag hun leven wagen om wat geld voor een goede elektromonteur uit te sparen, want anders is het triest gesteld met het niveau van de elektromonteur van tegenwoordig.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 19 december 2010 @ 20:50:41 #107
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90141727
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:03 schreef gateway het volgende:
Inderdaad, wat kasten zien er wel erg rotzooierig uit.... Die kast van Rewimo! typisch duitse nieuwbouw, onbebullig veel stoppen! (die daar ook veel minder kosten dan hier!) allemaal vaak maar 1 polig afschakelend
:? Waar baseer je dat op?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_90145088
Van boven naar beneden, 21 groepen in totaal.



Dit zit op de volgende foto achter het bovenste hout.







Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_90145599
sodeju
pi_90145726
jullie hebben 7 rolluiken voor de voordeur zitten?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_90145835
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:42 schreef densmee het volgende:
jullie hebben 7 rolluiken voor de voordeur zitten?
_O- nee tuurlijk niet.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_90146117
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:43 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

_O- nee tuurlijk niet.
oo niet waar heb je dan die knoppen voor nodig
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_90146214
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:47 schreef densmee het volgende:

[..]

oo niet waar heb je dan die knoppen voor nodig
Om alles te bedienen vanaf 1 punt ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_90146380
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:33 schreef Ml-etje het volgende:
Van boven naar beneden, 21 groepen in totaal.

[ afbeelding ]

Dit zit op de volgende foto achter het bovenste hout.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nette kast ^O^
pi_90146614
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:48 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Om alles te bedienen vanaf 1 punt ;)
handig maar wel een hele crime om het aan te sluiten als het niet direct bij de nieuwbouw is gedaan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_90146721
Zo'n ouwe "gestelsluitingsschakelaar" 0,5mA van siemens zit ook nog in mijn kast.
Ik zal es aan de overbuurman vragen wat hij ervan vindt. (werkt bij essent) Zijn meterkast is een wonder met allerlei antieke tijdklokken en ander leuk spul. (super netjes aangelegd)

quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Hmm,

- Ik zie een wandcontactdoos die via een zelfgemaakt gat in de meterkast aangesloten is waarbij de bedrading nog zichtbaar is.
- Een oude 0,5 mA aardlekschakelaar
- De leiding voor de "voeding" sluit niet aan op de kast waardoor bedrading zichtbaar is, het zou mij ook niks verbazen als daar de kast aan de onderkant compleet open is en er geen buis/kabelinvoer gebruikt is.
- En ik betwijfel of de doorsnede van de voedingskabels groot genoeg is, gezien het aantal afgaande groepen.

:X o|O
...
pi_90146759
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:54 schreef densmee het volgende:

[..]

handig maar wel een hele crime om het aan te sluiten als het niet direct bij de nieuwbouw is gedaan
Klopt heeft een middagje gekost.
Maar is behoorlijk handig.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_90153656
Was het niet handiger geweest als je 1 centrale schakelaar had?Dus dan alles tegelijk naar beneden of naar boven???
  zondag 19 december 2010 @ 23:39:35 #119
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_90153862
Semi-offtopic:
Bij veel van mijn klanten zie ik dat de meterkast vaak wordt gebruikt als berging voor vanalles en nogwat. Zijn daar regels voor?
pi_90154595
quote:
6s.gif Op zondag 19 december 2010 23:39 schreef DABAMaster het volgende:
Semi-offtopic:
Bij veel van mijn klanten zie ik dat de meterkast vaak wordt gebruikt als berging voor vanalles en nogwat. Zijn daar regels voor?
Officieel wel, een meterkast mag alleen gebruikt worden waar voor hij bedoeld is, stel dat er wat gebeurd in de woning en er moet snel wat afgesloten worden en je moet dan eerst de berging leeg maken voor dat je kan ingrijpen.

Maar helaas er is daar geen controle op en veel mensen vinden het een mooie bergruimte, de een voor de stofzuiger of strijkplank en de ander maakt er een voorraadkast van met ligplanken
  zondag 19 december 2010 @ 23:59:10 #121
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_90154855
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:51 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als oud-elektromonteur doet het pijn aan mijn ogen, maar ben blij dat je het zelf zegt, dat het zooitje is. Ook met flex kan mooi werk gemaakt worden als je de moeite neemt en begint met de trafo op een andere plaats te schroeven dan ontstaat er al ruimte om de buis mooier in te voeren.
Met de meterkast zelf is niets mis mee hoor. Dat erom heen wat rommel is, ja dat klopt.
Maar daar zou je je als oud elektromonteur niet druk om moeten maken. Dat is gewoon laagspanning.

Onze meterkast is overigens aangesloten door een een gecertificeerd elektromonteur die dat dus nog steeds als dagelijks werk doet (was een voorwaarde mijnerzijds. Ik werk in de verzekeringsbranche en weet dat je verzekeringtechnisch niet moet rommelen met bepaalde essentiele zaken binnenshuis). Dat is dan ook de reden van de flexpijp. Ik heb alle elektra zelf getrokken, daarna heeft de elektromonteur hier en daar wat dingen gecheckt en de meterkast gemonteerd.
  maandag 20 december 2010 @ 00:01:56 #122
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_90154985
Is 21 groepen trouwens niet wat overkill voor een gemiddeld huis?
Is er een reden voor dat jullie zoveel groepen hebben Ml-tje?
  maandag 20 december 2010 @ 00:04:16 #123
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_90155092
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 00:01 schreef bleiblei het volgende:
Is 21 groepen trouwens niet wat overkill voor een gemiddeld huis?
Is er een reden voor dat jullie zoveel groepen hebben Ml-tje?
elke wcd en lamp een eigen groep :+
pi_90155235
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Met de meterkast zelf is niets mis mee hoor. Dat erom heen wat rommel is, ja dat klopt.
Maar daar zou je je als oud elektromonteur niet druk om moeten maken. Dat is gewoon laagspanning.

Onze meterkast is overigens aangesloten door een een gecertificeerd elektromonteur die dat dus nog steeds als dagelijks werk doet (was een voorwaarde mijnerzijds. Ik werk in de verzekeringsbranche en weet dat je verzekeringtechnisch niet moet rommelen met bepaalde essentiele zaken binnenshuis). Dat is dan ook de reden van de flexpijp. Ik heb alle elektra zelf getrokken, daarna heeft de elektromonteur hier en daar wat dingen gecheckt en de meterkast gemonteerd.
Ik geloof best dat het wat electrotechnisch best in orde zal wezen wat het aansluiten betrefd, maar het oog wil ook wat. Als de beste man even de trafo verplaatst zou hebben was er een mooie ruimte ontstaan om de flexibele buis in te voeren.
pi_90155383
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 00:01 schreef bleiblei het volgende:
Is 21 groepen trouwens niet wat overkill voor een gemiddeld huis?
Is er een reden voor dat jullie zoveel groepen hebben Ml-tje?
Haar man is een ex- electromonteur en ik vermoed dat hij zich helemaal uit heeft geleefd in zijn woning en alles wat mogelijk is heeft toegepast
pi_90155573
quote:
Op maandag 20 december 2010 00:04 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

elke wcd en lamp een eigen groep :+
Kan ze die ook centraal bedienen. :P

Zonder gekheid, met de richtlijnen van tegenwoordig heb je voor een keuken al een groep of 5 nodig: Oven, boiler, magnetron, vaatwasser, kookplaat worden al vaak op een eigen groep aangesloten. Dan nog een algemene groep en 't is best makkelijk als je keuken in twee gesplitst is zodat de boel niet uitvalt als je mixer en frituurpan tegelijk aanstaat. Elders in het huis nog wel een wasmachine en een droger. Dan heb je er al zo 9.
pi_90156776
Onzin!Behalve de kookgroep heb ik dat ook allemaal!Met die 5 groepen die ik heb.
pi_90163529
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:36 schreef Electrood het volgende:
Was het niet handiger geweest als je 1 centrale schakelaar had?Dus dan alles tegelijk naar beneden of naar boven???
Die zit er ook :)
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 00:01 schreef bleiblei het volgende:
Is 21 groepen trouwens niet wat overkill voor een gemiddeld huis?
Is er een reden voor dat jullie zoveel groepen hebben Ml-tje?
Niet met tuinhuis, kelder,garage en tuin met allerlei stopcontacten enz.
Ze worden allemaal nuttig gebruikt :Y
quote:
6s.gif Op maandag 20 december 2010 00:04 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

elke wcd en lamp een eigen groep :+
_O- er zitten 100 WCD's in huis dus doe maar niet ;)

quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 00:09 schreef exlurker het volgende:

[..]

Haar man is een ex- electromonteur en ik vermoed dat hij zich helemaal uit heeft geleefd in zijn woning en alles wat mogelijk is heeft toegepast
Ook dat maar gezien de energierekening is dat niet het enige helaas.

En inderdaad de richtlijnen heeft hij netjes nageleefd al zal hij soms creatief zijn geweest.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 20 december 2010 @ 08:21:59 #129
147316 crew  DJMO
#trut
pi_90163663
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 00:13 schreef Fixers het volgende:

[..]

Kan ze die ook centraal bedienen. :P

Zonder gekheid, met de richtlijnen van tegenwoordig heb je voor een keuken al een groep of 5 nodig: Oven, boiler, magnetron, vaatwasser, kookplaat worden al vaak op een eigen groep aangesloten. Dan nog een algemene groep en 't is best makkelijk als je keuken in twee gesplitst is zodat de boel niet uitvalt als je mixer en frituurpan tegelijk aanstaat. Elders in het huis nog wel een wasmachine en een droger. Dan heb je er al zo 9.
ik heb drie groepen, waarvan één wasmachine groep is. De rest van mijn huis doet het dus met twee groepen, en ik heb nog geen stroomuitval gehad door overbelasting (ook niet in m'n vorige huis). En dan heb ik een droger, wasmachine, twee koelkasten, een diepvriezer, een gasfornuis, afzuigekap, koffiezetapparaat, waterkoker, flessenwarmer, senseo in de keuken staan. Ik gebruik weliswaar niet alles tegelijkertijd, maar toch. rest van het huis, pc, televisie, dvd-speler, sfeerhaardje, cv-ketel, stofzuiger, verlichting, en hier en daar nog wat klein spul wat wel constant aangesloten staat (nachtlampje etc).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 20 december 2010 @ 11:03:19 #130
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_90167079
Ziet er goed uit bij sommigen! (Ml-etje, quo_ en JSS)

Wij zitten middenin een verbouwing, dus het is work in progress.

Vooraf:



Momenteel (meter en groepenkast vervangen):





En bovenin komt al het netwerkspul:



Tips zijn natuurlijk altijd welkom :)
  maandag 20 december 2010 @ 20:38:08 #131
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_90196721
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:33 schreef Ml-etje het volgende:
Van boven naar beneden, 21 groepen in totaal.

[ afbeelding ]

Dit zit op de volgende foto achter het bovenste hout.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
21 groepen en dan toch maar een 1 fase aansluiting? (aangezien de hoofdschakelaar 2 polig is?)
  maandag 20 december 2010 @ 20:43:23 #132
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_90197056
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

:? Waar baseer je dat op?
nouk, omdat in de meterkasten die ik in duitsland tegenkom altijd zo uitgebreid zie, veel groepen (bv mijn schoonouders, boven het aanrecht 7 wcd's verdeeld over 3 aparte groepen, en nee, verder zit er niks op die groepen)

Beetje overdreven.... maargoed. als ie zie wat die 1 polige automaten kosten dan hoef je het voor de prijs daarvan al niet te laten :P

Hier ksot een hager 2 polige b16 automaat iets van 16 a 18 euro excl. btw. Daar heb je een doos van 10 automaten (naja bijna dan) in DLD voor....
pi_90197907
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 08:21 schreef DJMO het volgende:

[..]

ik heb drie groepen, waarvan één wasmachine groep is. De rest van mijn huis doet het dus met twee groepen, en ik heb nog geen stroomuitval gehad door overbelasting (ook niet in m'n vorige huis). En dan heb ik een droger, wasmachine, twee koelkasten, een diepvriezer, een gasfornuis, afzuigekap, koffiezetapparaat, waterkoker, flessenwarmer, senseo in de keuken staan. Ik gebruik weliswaar niet alles tegelijkertijd, maar toch. rest van het huis, pc, televisie, dvd-speler, sfeerhaardje, cv-ketel, stofzuiger, verlichting, en hier en daar nog wat klein spul wat wel constant aangesloten staat (nachtlampje etc).
Dat zal best. Ik heb ook maar 4 groepen waarvan één wasmachine en één keuken. Is ook nog niet mis gegaan. Ik doelde vooral op de richtlijnen dat apparaten van 2000 of 2500 watt op een eigen groep aangesloten worden. Dat het niet noodzakelijk is staat daar buiten. Ik vind het zelf een beetje 'zonde' van die ongebruikte 1650 watt per zekering.
pi_90208628
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:43 schreef gateway het volgende:

[..]

nouk, omdat in de meterkasten die ik in duitsland tegenkom altijd zo uitgebreid zie, veel groepen (bv mijn schoonouders, boven het aanrecht 7 wcd's verdeeld over 3 aparte groepen, en nee, verder zit er niks op die groepen)

Beetje overdreven.... maargoed. als ie zie wat die 1 polige automaten kosten dan hoef je het voor de prijs daarvan al niet te laten :P

Hier ksot een hager 2 polige b16 automaat iets van 16 a 18 euro excl. btw. Daar heb je een doos van 10 automaten (naja bijna dan) in DLD voor....
Je vergeet dan al die kabels/draden die apart naar de meterkast moeten.Heb je minder groepen in de keuken,kan je gewoon van de ene wcd naar de andere wcd.Scheelt een stuk in het werk.
pi_90208838
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:54 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dat zal best. Ik heb ook maar 4 groepen waarvan één wasmachine en één keuken. Is ook nog niet mis gegaan. Ik doelde vooral op de richtlijnen dat apparaten van 2000 of 2500 watt op een eigen groep aangesloten worden. Dat het niet noodzakelijk is staat daar buiten. Ik vind het zelf een beetje 'zonde' van die ongebruikte 1650 watt per zekering.
Je moet altijd wat reserve hebben op een groep.Want veel kookapparaten hebben een aanschakelpiekstroom die ver gaat boven de nominale stroom,en dan zou de automaat er steeds uit klappen!
Ik heb het een tijdje geleden ook gehad in een school met een zooitje computers verdeeld over drie groepen.Vaak uit klappen door te grote aanschakelstroom.Maar zo gemaakt dat ze niet allemaal tegelijk aan geschakeld konden worden,anders hadden we veel meer werk gehad om meer groepen te maken en die weer te verdelen over de computers.
Die computers waren 50 watt per stuk en zo verdeeld dat het leek of de groepen het makkelijk aan konden,dus niet....(relais met vertraging in de meterkast gestopt en na elkaar aan gezet...)

[ Bericht 10% gewijzigd door Electrood op 20-12-2010 23:26:30 ]
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 20:23:26 #136
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90251661
Een normale B automaat kan toch nog altijd kortstondig een stroom leveren van 5 tot 10 x Inom voordat hij uitschakeld. Bij een automaat met een C karateristiek is dat al 10 tot 15 x Inom :)

Computers zijn inderaad fikse stroomslurpers als ze aangezet worden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 21 december 2010 @ 20:26:57 #137
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90251871
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:43 schreef gateway het volgende:
nouk, omdat in de meterkasten die ik in duitsland tegenkom altijd zo uitgebreid zie, veel groepen (bv mijn schoonouders, boven het aanrecht 7 wcd's verdeeld over 3 aparte groepen, en nee, verder zit er niks op die groepen)

Beetje overdreven.... maargoed. als ie zie wat die 1 polige automaten kosten dan hoef je het voor de prijs daarvan al niet te laten :P

Hier ksot een hager 2 polige b16 automaat iets van 16 a 18 euro excl. btw. Daar heb je een doos van 10 automaten (naja bijna dan) in DLD voor....
Ik doelde op dat "Duitse nieuwbouwhuis", waar je het over had.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_90252386
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:38 schreef gateway het volgende:

[..]

21 groepen en dan toch maar een 1 fase aansluiting? (aangezien de hoofdschakelaar 2 polig is?)
Gezien de maximale gelijktijdigheid (airco wordt in de winter niet gebruikt, terrasverwarmers gebruik je bijv s'zomers maar je hebt nooit alles tegelijk aan). Alles van buiten (verlichting enz.) en rolluiken is een aparte groep. Vandaar 21 groepen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 20:51:18 #139
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90253301
Standaard wordt er tegenwoordig al gerekend met een gelijktijdigheidsfactor van 0,7 dat wil dus zeggen dat de aansluitwaarde wordt berekend van alle aansluitpunten in je woning en je uiteindelijke aansluiting wordt berekend op 70 % van die waarde :)
  dinsdag 21 december 2010 @ 20:55:59 #140
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_90253588
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 20:26 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik doelde op dat "Duitse nieuwbouwhuis", waar je het over had.
naja kan ook een oud huis zijn, maar tegenwoordig lijken ze wel van veeeel groepen daar (hier?) in DLD
  PR/Manusje van alles dinsdag 21 december 2010 @ 21:28:43 #141
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_90255633
Mag je ook een (hoofdverdeel)kast van je werk posten omdat het kan?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 21 december 2010 @ 21:29:16 #142
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_90255668
wat zie je:
- warmtewisselaar van de stadsverwarming
- 8 groepen (incl. perilex aansluiting - dubbele groep)
- CAI versterker 4 aansluitingen (elke slaapkamer)
- Zyxel 2602HW modem/router/VOIP 4 kamers bedraad netwerk 2 kamers normale telefoon aansluiting

"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_90255805
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Mag je ook een (hoofdverdeel)kast van je werk posten omdat het kan?
of het mag weet ik niet maar er zijn er al verschillende die dit hebben gedaan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 21:32:25 #144
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90255872
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Mag je ook een (hoofdverdeel)kast van je werk posten omdat het kan?
Het is toch een meterkast ?

Een verdeler van 3 x 400 A mespatronen is ook reuze interesant hoor :P
pi_90255958
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 20:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Standaard wordt er tegenwoordig al gerekend met een gelijktijdigheidsfactor van 0,7 dat wil dus zeggen dat de aansluitwaarde wordt berekend van alle aansluitpunten in je woning en je uiteindelijke aansluiting wordt berekend op 70 % van die waarde :)
^O^ geslaagd ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_90255998
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het is toch een meterkast ?

Een verdeler van 3 x 400 A mespatronen is ook reuze interesant hoor :P
_O- die van mijn werk wil je niet zien 1 zooi losse draden en de oudheid zelve.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  PR/Manusje van alles dinsdag 21 december 2010 @ 21:35:37 #147
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_90256098
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:31 schreef densmee het volgende:

[..]

of het mag weet ik niet maar er zijn er al verschillende die dit hebben gedaan
Morgen gaan we de NSA , onder volle belasting, testen op mn werk (verpleegtehuis) een mooie diesel :9 Als alles goed gaat valt de stroom niet weg. *O* mebbe wel leuk voor de liefhebbers om te zien hoe zoiets in elkaar zit :P
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 22:02:34 #148
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90257823
Dat is best interessant voor mensen die daar niet dagelijks mee in aanraking komen O-)
pi_90258077
quote:
2s.gif Op zondag 12 december 2010 13:23 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mooi he? Aan een spaanplaatje. Vroeger hing er ook nog een spaanplaatje vóór, met scharnieren aan de bovenkant en een stukje eruit zodat de toeter van het telwerk erdoorheen paste.
Het is een dubbele meter, omdat er ooit een dikke boiler hing. Daarnaast zijn er drie groepen, die organisch over het huis verdeeld hun stroom verspreiden.

De wijze waarop de vonken de meterkast bereiken is al even fraai:
Het wordt ergens een paar huizen verderop afgetapt, en dan via een snoer achter betimmeringen door een paar huizen heen via onze zolder naar de stoppenkast geleid.
En daar zit dan een gemeentestop en een paar groepen - maar dat moet dus allemaal door dat ene snoertje, en daar kan de stroom niet afgehaald worden..

En voor de oplettende kijkertjes: een nagelnieuw zekeringetje omdat het ding laatst in een steekproef geijkt is.
Hoe komt jouw kat binnen?
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
pi_90258195
quote:
9s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:06 schreef 9611Niels het volgende:

[..]

Hoe komt jouw kat binnen?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_90262226
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is best interessant voor mensen die daar niet dagelijks mee in aanraking komen O-)
De kenners vinden het vast ook heel interresant. o|O

Ik heb ooit zo'n ding moeten controleren bij mijn nachtelijke rondes in een hotel. Niet operationeel, maar zien of er geen onraad enzo was. Viel me trouwens op dat er geheel geen behuizing omheen zat. Goed, dat ding stond in een technische ruimte ver weg van onbevoegden. Deed me altijd denken aan de machinekamer in Das Boot:

(ander bootje, zelfde idee)
pi_90266006
Zal wel net zo oud zijn ook! :)
  woensdag 22 december 2010 @ 19:38:47 #153
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_90302569
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Morgen gaan we de NSA , onder volle belasting, testen op mn werk (verpleegtehuis) een mooie diesel :9 Als alles goed gaat valt de stroom niet weg. *O* mebbe wel leuk voor de liefhebbers om te zien hoe zoiets in elkaar zit :P
foto's! filmpjes! lijkt me gaaf om te zien!
pi_90313172
Modern spul zeg allemaal!

Ik heb ook echt helemaal het nieuwste van het nieuwste (in 1960..).





Heb zelfs nergens randaarde in huis :o. Ik wil het ooit nog wel eens moderniseren enzo, maarja, tijd, geld etc..
  woensdag 22 december 2010 @ 22:29:07 #155
149959 SQ
snelle trees
pi_90313671
Wat een ontzettend stoer plaatje :D .
disclaimer
  woensdag 22 december 2010 @ 22:36:50 #156
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90314219
*; Mooi stukje antiek. mijn handen jeuken om het ding te vervangen voor een moderne variant.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 22 december 2010 @ 22:39:38 #157
147316 crew  DJMO
#trut
pi_90314415
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:36 schreef cvboer het volgende:
*; Mooi stukje antiek. mijn handen jeuken om het ding te vervangen voor een moderne variant.
af o|O jij bent van de cv.. niet van de meterkasten ~O>
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 22 december 2010 @ 22:47:54 #158
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90315000
quote:
10s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:39 schreef DJMO het volgende:

[..]

af o|O jij bent van de cv.. niet van de meterkasten ~O>
:@ Sorry, het zal niet weer gebeuren..
Ik ben allround installateur, dus ook elektra >:)
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  woensdag 22 december 2010 @ 22:48:56 #159
3185 Adelante
To let it go now
pi_90315078
quote:
99s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:29 schreef Stormqueen het volgende:
Wat een ontzettend stoer plaatje :D .
En dan wel gewoon de stofzuiger in die kast he! :D
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 22 december 2010 @ 23:41:55 #160
147316 crew  DJMO
#trut
pi_90318500
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:47 schreef cvboer het volgende:

[..]

:@ Sorry, het zal niet weer gebeuren..
Ik ben allround installateur, dus ook elektra >:)
dan klopt je onderschrift niet :{w
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 22 december 2010 @ 23:44:44 #161
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90318672
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:41 schreef DJMO het volgende:

[..]

dan klopt je onderschrift niet :{w
Klopt, jij wint. ;)
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 22 december 2010 @ 23:50:40 #162
147316 crew  DJMO
#trut
pi_90319045
quote:
10s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:44 schreef cvboer het volgende:

[..]

Klopt, jij wint. ;)
je durft het gewoon niet tegen een, door hormonen bezeten, vrouw op te nemen _O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_90323180
Nouja,daar kan je tenminste nog wat kwijt!Want de term meterkast voldoet ie nauwelijks aan! :)
pi_90323269
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:47 schreef cvboer het volgende:

[..]

:@ Sorry, het zal niet weer gebeuren..
Ik ben allround installateur, dus ook elektra >:)
O?Dus een CVboer die er ook nog een beetje bijklust?? o|O
  Moderator donderdag 23 december 2010 @ 18:56:33 #165
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90354276
Godskolere he, dat is nog eens een stukje antiek ! _O-

Hoe groot is je woning en hoeveel apparetuur heb je dat je uberhaupt aan twee groepen nog genoeg hebt ?
  donderdag 23 december 2010 @ 19:27:21 #166
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_90355631
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 18:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Godskolere he, dat is nog eens een stukje antiek ! _O-

Hoe groot is je woning en hoeveel apparetuur heb je dat je uberhaupt aan twee groepen nog genoeg hebt ?
Schoenendoos? :+
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  Moderator donderdag 23 december 2010 @ 19:33:57 #167
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90355923
Heel wat anders dan deze plaatstalen verdeler die ik en mijn collega's vorig jaar geplaatst hebben :o



pi_90360488
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 01:19 schreef Electrood het volgende:
Nouja,daar kan je tenminste nog wat kwijt!Want de term meterkast voldoet ie nauwelijks aan! :)
Dacht het wel,er hangt een meter in de kast ;)
  donderdag 23 december 2010 @ 22:04:38 #169
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90363893
quote:
12s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:50 schreef DJMO het volgende:

[..]

je durft het gewoon niet tegen een, door hormonen bezeten, vrouw op te nemen _O-
Nee, echt niet, en ik kijk wel uit ook :P Leeeevensgevaarlijk _O-
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  donderdag 23 december 2010 @ 23:28:41 #170
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_90368952
Ninja edit: Oeps.... Loop achter de feiten aan :') .
pi_90375771
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:03 schreef exlurker het volgende:

[..]

Dacht het wel,er hangt een meter in de kast ;)
Ik schreef ook nauwelijks...Er zit eigenlijk bijna alleen een meter in....
pi_90391448
Een klein meterkastje dat ik met m'n collegae vorig jaar heb geinstalleerd bij het bedrijf waar ik inmiddels werk

Aanvoerkabeltje (was nog wel een uitdaging gezien de krappe ruimte...)


Moederkastje (onder de kast kun je nog de oude aanvoer zien zitten; moet nog eens van de muur geschroefd worden)


Dochterkastje op een later geplaatste verdieping op het pand

"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  PR/Manusje van alles vrijdag 24 december 2010 @ 17:24:46 #173
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_90399791
101224_148800_1.jpg

De hoofdverdeelkast. :7 specifieke cijfers heb ik zo niet... moet ik in de documentatie duiken. Misschien voor de kenners hier leuk om te vertellen wat het precies is 8-) de grootste schakelaar daar is de hoofdschakelaar. :9~ Wat ik wel weet is dat we tijdens normaal verbruik op ongeveer tussen de 0,4 en 1,2 kilo ampère zitten.

101224_148800_3.jpg

Hier komt de prik binnen. In het midden zie je vijf heule dikke kabels lopen. Dat is de invoer. Ik gok dat de dikke twee rechts van de noodstroomagregaat zijn. En de drie overige bij onze vrienden van enexis vandaan komen :D

101224_148800_2.jpg

Dit zijn verdeelschakelaars die naar de meterkasten / andere verdeelpunten in het gebouw lopen. Deze zijn bijvoorbeeld van de keuken, serverruimte, liften en bovenaan de brandweerlift. wat je al kan zien.

101224_148800_5.jpg

Dit zijn de verdeelschakelaars van de meterkasten op de afdelingen zelf, hier zitten dan dus wcd's en de verlichting op.

101224_148800_4.jpg

zie hier twee relais... :+

Deze jongens schakelen tussen net- en noodstroom. Ik heb nog geen foto's van de dieselgenerator. die komen nog. Die staat in een speciaal gebouwtje naast het gebouw. Een maand geleden was er een stroomstoring bij essent. Normaal hoort de NSA binnen een minuut na het wegvallen van de netspanning automatisch op te starten en de stroomvoorziening overnemen. Dit is toen niet gebeurd. Door een onverklaarbare reden is de NSA niet opgestart. En zat het gebouw 3 minuten in het donker.

Reden genoeg om dus eens te gaan testen wat de oorzaak nou was. We testen de NSA sowieso 1 keer per maand. Dit is dan onbelast. Nu wilden we dus wel eens zien wat er zou gebeuren als we de NSA belast zouden testen.

Na wat voorbereidende werkzaamheden, NSA opstarten, kijken of de diesel niet gevlokt was, ed konden we beginnen. Naast deze twee relais zit een bedieningspaneel. Een simpel schakelaartje omzetten is genoeg om over te schakelen naar de noodstroom. De NSA schakelt aan, begint te draaien. Het gehele motorblok wordt altijd verwarmt zodat hij ten aller tijde op kan starten.

De NSA is binnen ongeveer 30 - 40 seconden goed op stoom en begint dan te synchroniseren met de netspanning. Hij moet dus evenveel spanning leveren als wat het gebouw normaal van het net vraagt. Wanneer de synchronisatie klaar is schakelt het systeem binnen 200 milliseconden automatisch over van de netstroom naar de noodstroom. Het relais begint te tikken en er draait iets heel snel rond. Ondertussen begint de verlichting een beetje te knipperen. Dan volgt er een enorme klap die lijkt op een explosie. En dan draai je op noodstroom. Om terug te schakelen draai je de schakelaar weer om en begint het hele proces weer. :P

Alles verliep zoals verwacht. Het licht ging dus niet uit. :D wel zijn er een aantal automaten in de meterkasten door het gebouw heen gesneuveld. Die konden het blijkbaar niet aan... _O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator vrijdag 24 december 2010 @ 17:29:26 #174
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90400004
Mooi staaltje techniek daar ! Leuke holec elatis xEnergy verdeler beste jonge ! *O*

Daar gaat het hart van ene elektricien toch wel beetje harder van lopen O+

[ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 24-12-2010 17:58:43 ]
  vrijdag 24 december 2010 @ 20:19:07 #175
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_90407910
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 december 2010 17:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[ afbeelding ]

De hoofdverdeelkast. :7 specifieke cijfers heb ik zo niet... moet ik in de documentatie duiken. Misschien voor de kenners hier leuk om te vertellen wat het precies is 8-) de grootste schakelaar daar is de hoofdschakelaar. :9~ Wat ik wel weet is dat we tijdens normaal verbruik op ongeveer tussen de 0,4 en 1,2 kilo ampère zitten.

[ afbeelding ]

Hier komt de prik binnen. In het midden zie je vijf heule dikke kabels lopen. Dat is de invoer. Ik gok dat de dikke twee rechts van de noodstroomagregaat zijn. En de drie overige bij onze vrienden van enexis vandaan komen :D

[ afbeelding ]

Dit zijn verdeelschakelaars die naar de meterkasten / andere verdeelpunten in het gebouw lopen. Deze zijn bijvoorbeeld van de keuken, serverruimte, liften en bovenaan de brandweerlift. wat je al kan zien.

[ afbeelding ]

Dit zijn de verdeelschakelaars van de meterkasten op de afdelingen zelf, hier zitten dan dus wcd's en de verlichting op.

[ afbeelding ]

zie hier twee relais... :+

Deze jongens schakelen tussen net- en noodstroom. Ik heb nog geen foto's van de dieselgenerator. die komen nog. Die staat in een speciaal gebouwtje naast het gebouw. Een maand geleden was er een stroomstoring bij essent. Normaal hoort de NSA binnen een minuut na het wegvallen van de netspanning automatisch op te starten en de stroomvoorziening overnemen. Dit is toen niet gebeurd. Door een onverklaarbare reden is de NSA niet opgestart. En zat het gebouw 3 minuten in het donker.

Reden genoeg om dus eens te gaan testen wat de oorzaak nou was. We testen de NSA sowieso 1 keer per maand. Dit is dan onbelast. Nu wilden we dus wel eens zien wat er zou gebeuren als we de NSA belast zouden testen.

Na wat voorbereidende werkzaamheden, NSA opstarten, kijken of de diesel niet gevlokt was, ed konden we beginnen. Naast deze twee relais zit een bedieningspaneel. Een simpel schakelaartje omzetten is genoeg om over te schakelen naar de noodstroom. De NSA schakelt aan, begint te draaien. Het gehele motorblok wordt altijd verwarmt zodat hij ten aller tijde op kan starten.

De NSA is binnen ongeveer 30 - 40 seconden goed op stoom en begint dan te synchroniseren met de netspanning. Hij moet dus evenveel spanning leveren als wat het gebouw normaal van het net vraagt. Wanneer de synchronisatie klaar is schakelt het systeem binnen 200 milliseconden automatisch over van de netstroom naar de noodstroom. Het relais begint te tikken en er draait iets heel snel rond. Ondertussen begint de verlichting een beetje te knipperen. Dan volgt er een enorme klap die lijkt op een explosie. En dan draai je op noodstroom. Om terug te schakelen draai je de schakelaar weer om en begint het hele proces weer. :P

Alles verliep zoals verwacht. Het licht ging dus niet uit. :D wel zijn er een aantal automaten in de meterkasten door het gebouw heen gesneuveld. Die konden het blijkbaar niet aan... _O-
Wow :o
pi_90421157
Toch even een opmerking over het dochterkastje,had daar nou niet b.v. een stuk goot horizontaal gekund??Of zo'n bak?Nou liggen de kabels er los en in het zicht er op,niet zo netjes!! O-)
  Moderator zondag 9 januari 2011 @ 13:44:21 #177
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_91063284
Even uit de oude doos; was een verdeelkast in een oud notariskantoor hier in de buurt, diverse aansluitingen waren al verwijderd omdat hier eerder ook het de beveiligingscentrale en aansturing voor de buitenreclameverlichting zat.



En na de nieuwe 3 fase verdeelkast zag het er zo uit :).



Het isra-punt is geloof ik later door KPN hersteld
pi_91126734
Ziet er een stuk opgeruimder en netter uit!
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 17:42:30 #179
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  donderdag 7 april 2011 @ 18:16:23 #180
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95177285
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 17:42 schreef Vonkenboer het volgende:
*schop*

Nog iemand leuke meterkastjes die men wil laten zien ? *O* O-)
Die van mij is vrij normaal, op wat losse kabels en een zak plastic afval na. :+
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 7 april 2011 @ 18:24:42 #181
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95177599
Die van mij zit mijn schoonmoeder in dus die laat ik liever dicht :P
  donderdag 7 april 2011 @ 18:30:25 #182
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95177846
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 18:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Die van mij zit mijn schoonmoeder in dus die laat ik liever dicht :P
Haha. :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_95184163
Mag ik even side-topic?

Hoe kan ik snel het verschil zien tussen een installatieautomaat en een aardlekautomaat?
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 20:43:18 #184
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95185599
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 20:43 schreef Vonkenboer het volgende:
In ons hartstikke mooie klusboek hebben we een verwijzing naar dit topic Het kloppend hart van je woning; de meterkast nader verklaard ! waar je ongetwijfeld jou antwoord vind !
Yes! Gevonden! Maar.... staat er ook een merkje op de schakelaar, zodat ik aan het ding zelf kan zien wat het een of ander is?
Ik bedoel eigenlijk hoe ik optisch het verschil tussen die Hager aardlekschakelaar en die aardlekautomaat kan zien. Die zien er bijna gelijk uit. Allebei schakelaar met testknopje...
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 20:55:14 #186
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95186182
Op een aardlekschakelaar staat rechtsboven vaak 40 A, 0,03 A
Waarbij dat laatste getal aangeeft wat de aanspreekstroom van de aardlekschakelaar is.
40 A staat in dit geval voor de maximale stroom die door de aardlekschakelaar kan hebben.



Bij een aardlekautomaat staat ook die 0,03 A vermeld, maar staat er vaak ook B16 op !
B16 staat voor, een automaat met een B karakteristiek (karakteristiek van het uitschakelen) en die 16 staat voor de 16 A zekeringwaarde

pi_95186404
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 20:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Op een aardlekschakelaar staat rechtsboven vaak 40 A, 0,03 A
Waarbij dat laatste getal aangeeft wat de aanspreekstroom van de aardlekschakelaar is.
40 A staat in dit geval voor de maximale stroom die door de aardlekschakelaar kan hebben.

[ afbeelding ]

Bij een aardlekautomaat staat ook die 0,03 A vermeld, maar staat er vaak ook B16 op !
B16 staat voor, een automaat met een B karakteristiek (karakteristiek van het uitschakelen) en die 16 staat voor de 16 A zekeringwaarde

[ afbeelding ]
Ik had me wel ingelezen, maar dit lijkt me inderdaad goede informatie om ze snel te kunnen onderscheiden. Dankje.

In de praktijk zal het wel duidelijker zijn omdat ze aardleks meestal een ander plekje in de kast hebben.
pi_95188053
Eén van mijn 2 meterkasten (zelf geinstalleerd / gekableerd)









3x400V+N aansluiting.
Er komt een 4x16mm2 EXVB voedingskabel toe. Linksonder zit er een 300mA differentieelschakelaar, met daarnaast een overspanningsbeveiliging. Daarnaast 3 3-fase automaten: eentje voor de inductie-kookplaat (25A), eentje voor steamer (25A), en eentje van waar een voedingskabel vertrekt (5G6) voor de schakelkast die op de bovenverdieping staat (32A).
Daarnaast een rij WAGO klemmen (TopJob 3 etage klemmen).

Daarboven een rij 20A automaten en één 16A automaten. Allemaal voor WDC's. De 16A automaat is voor verlichting. Daarboven nog een aantal 16A automaten voor verlichting, een 10A automaat voor de beltransfo, en 2 6A automaten (transfo voeding domotica & input module domitica). Daarnaast zit de transfo voor de voeding van de domotica controller, beltransfo, en een aantal contactors die ervoor zorgen dat bepaalde lichtpunten / stopcontacten dubbelpolig geschakeld worden.

De rij daarboven: 30mA differentieel-schakelaar voor de 'vochtige' groepen: stopcontacten in badkamer, vaatwas, wasmachine, wasdroger, etc...

De bovenste 2 rijen: QBus domotica modules: 3 REL08 schakelmodules, 1 INP16 input-module, een dim-module en de controller.

Automaten & differentieels zijn van Moeller.

[ Bericht 19% gewijzigd door frgh op 09-04-2011 09:15:20 ]
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 21:23:22 #189
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  donderdag 7 april 2011 @ 21:24:10 #190
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95188479
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Imageshack werkt niet helemaal met FOK!, Let op: Imageshack werkt niet

Gelieve je foto's ergens anders ff up te loaden
www.imgur.com ^O^.
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 21:25:17 #191
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95188571
Wel leuk kastje met een hoop domotica erin ! Je hebt toch wel netjes de boel afgeschermd met een kap o.i.d.
pi_95189920
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Wel leuk kastje met een hoop domotica erin ! Je hebt toch wel netjes de boel afgeschermd met een kap o.i.d.
Ja natuurlijk, maar toen ik de foto's nam heb ik ze er even afgehaald. :)
  donderdag 7 april 2011 @ 22:05:41 #193
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95192374
De meterkast in onze toekomstige woning.
Nog 3 weekjes wachten en dan krijgen we de sleutel *O*



En ja ook de meterkast zal dan onder handen worden genomen maar eerst andere klussen die prioriteit hebben.
pi_95199823
De mijne, aard draad moet nog opnieuw worden aangesloten en de bel idem dito
  vrijdag 8 april 2011 @ 00:24:39 #195
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95200910
quote:
11s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:21 schreef ziekdrama het volgende:
[ afbeelding ]


Oh dat stond er op dat bordje :+
pi_95224114
Mijn meterkast van een half jaartje oud:

Heel saai standaard nieuwbouw eigenlijk :P
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  vrijdag 8 april 2011 @ 17:21:14 #197
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95224572
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 22:07 schreef cvboer het volgende:
Voor de zekerheid staat het modem van Ziggo achter een UPS
[ afbeelding ]
Waarom?
pi_95224727
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2011 17:21 schreef blup het volgende:

[..]

Waarom?
Die kunnen niet zo goed tegen een plotselinge powerdown :')
Ze komen wel op na een stroomstoring, maar data doorgeven ho maar.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_95234035
Anders heb ik er nog wel een paar:

Voor (het uitbreidingskastje links was al van een eerdere uitbreiding):


En na:


Een Hager kastje met Haco's ;)
pi_95250703
zal vandaag ook eens foto's maken van mijn mini meterkast
pi_95332263
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 17:09 schreef WheeleE het volgende:
Mijn meterkast van een half jaartje oud:
[ afbeelding ]
Heel saai standaard nieuwbouw eigenlijk :P
Idd die van mij lijkt echt sprekend op die van jou..
pi_95333365
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 17:25 schreef WheeleE het volgende:
Die kunnen niet zo goed tegen een plotselinge powerdown :')
Ze komen wel op na een stroomstoring, maar data doorgeven ho maar.
Wat een onzin.
Een aan/uitknop heeft hetzelfde effect als het wegvallen van de stroom. Daar gaat hij niet kapot van.
  maandag 11 april 2011 @ 12:09:48 #203
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_95337322
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 17:42 schreef Vonkenboer het volgende:
*schop*

Nog iemand leuke meterkastjes die men wil laten zien ? *O* O-)
Geen idee wat het is, ik woon in een redelijk gedateerd studentenhuis :P
pi_95338132
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:18 schreef frgh het volgende:
Eén van mijn 2 meterkasten (zelf geinstalleerd / gekableerd)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

3x400V+N aansluiting.
Er komt een 4x16mm2 EXVB voedingskabel toe. Linksonder zit er een 300mA differentieelschakelaar, met daarnaast een overspanningsbeveiliging. Daarnaast 3 3-fase automaten: eentje voor de inductie-kookplaat (25A), eentje voor steamer (25A), en eentje van waar een voedingskabel vertrekt (5G6) voor de schakelkast die op de bovenverdieping staat (32A).
Daarnaast een rij WAGO klemmen (TopJob 3 etage klemmen).

Daarboven een rij 20A automaten en één 16A automaten. Allemaal voor WDC's. De 16A automaat is voor verlichting. Daarboven nog een aantal 16A automaten voor verlichting, een 10A automaat voor de beltransfo, en 2 6A automaten (transfo voeding domotica & input module domitica). Daarnaast zit de transfo voor de voeding van de domotica controller, beltransfo, en een aantal contactors die ervoor zorgen dat bepaalde lichtpunten / stopcontacten dubbelpolig geschakeld worden.

De rij daarboven: 30mA differentieel-schakelaar voor de 'vochtige' groepen: stopcontacten in badkamer, vaatwas, wasmachine, wasdroger, etc...

De bovenste 2 rijen: QBus domotica modules: 3 REL08 schakelmodules, 1 INP16 input-module, een dim-module en de controller.

Automaten & differentieels zijn van Moeller.
Nondeju, dat zijn een boel automaatjes. :o Is je huis zo groot of komt dat door al die domotica? Das toch dat je vanaf een centraal punt je lichten enzo kan bedienen?

Doet me denken aan de kasten die we hadden in het hotel waar 'k werkte. Waar op één kast vaak een oranje stroingslampje brandde. Als je dat dan bij de TD'er van dienst meldde kreeg je altijd het antwoord dat er niets aan de hand was. Ik vraag me nog steeds af wat het nut van dat storingslampje dan is. ;)
pi_95410193
mijn meterkast

lange smalle kast, wat lastig op de foto te zetten.
4 groepen (ff uit mn hoofd: kookgroep, 1wcd keuken+kamer, wasmachine, keuken+badkamer)
en dan nog meter van warm water helemaal onderin(net niet te zien op de foto)
meter van koud water zit in de douche.

[ Bericht 24% gewijzigd door loecje op 12-04-2011 20:22:44 ]
pi_95418843
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:32 schreef Fixers het volgende:

[..]

Nondeju, dat zijn een boel automaatjes. :o Is je huis zo groot of komt dat door al die domotica? Das toch dat je vanaf een centraal punt je lichten enzo kan bedienen?

In Belgie is het zo dat een groep voor stopcontacten max. 8 stopcontacten mag hebben. (2 of 3 stopcontacten achter eenzelfde afdekplaatje, telt wel als één (begrijpen wie kan)).
Ik heb 80 stopcontacten (ttz, het zijn er meer, maar ik heb nu even dubbele stopcontacten achter eenzelfde afdekplaat als één SC aanzien).
Niet iedere kring zit 'vol', en ik heb een aantal toestellen ook achter een 'dedicated' kring gestoken (denk bv aan wasmachine, wasdroger, kookplaat, ventilatie-toestel, motor garagepoort, etc...).
Ieder domotica - module heb ik ook apart afgezekerd, en zo kom je gauw aan 47 automaten.
  woensdag 13 april 2011 @ 20:16:47 #207
21865 WaVe
WaVe detected
pi_95459490
Vandaag is bij mij een nieuwe kast geplaatst:


Nieuwe groepenkast on Flickr

Oude boilergroep doet nu een stopcontact in de meterkast zelf

Ik zoek nog even naar een voor-foto

Vooraf:


Nog even over de leidingen: Deze heb ik zelf gelegd en dit is dus mijn gebeun. De Elektricien heeft alleen de groepenkast zelf vervangen

[ Bericht 5% gewijzigd door WaVe op 13-04-2011 21:25:35 ]
  woensdag 13 april 2011 @ 20:35:55 #208
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_95460745
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:16 schreef WaVe het volgende:
Vandaag is bij mij een nieuwe kast geplaatst:

[ link | afbeelding ]
Nieuwe groepenkast on Flickr

Oude boilergroep doet nu een stopcontact in de meterkast zelf

Ik zoek nog even naar een voor-foto
konden die buizen niet recht naar boven?
pi_95461332
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:16 schreef WaVe het volgende:
Vandaag is bij mij een nieuwe kast geplaatst:

[ link | afbeelding ]
Nieuwe groepenkast on Flickr

Oude boilergroep doet nu een stopcontact in de meterkast zelf

Ik zoek nog even naar een voor-foto
Nieuwe meterkast is waarschijnlijk uitgevoerd met hoofdschakelaar en aardlekschakelaars, ik vraag me nu wel af waarom die oude boiler groep nog gebruikt word.
Als alles door een installateur is aangelegd vind ik dat hij zich mag schamen over zijn werk.
Hoe de leidingen door de meterkast lopen, doet pijn aan mijn ogen zelfs op de beugeling is bezuinigd
pi_95462069
ik zou inderdaad de installateur eens bellen wanneer hij het eigenlijk ook al weer kwam afwerken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 13 april 2011 @ 20:56:52 #211
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_95462119
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:44 schreef exlurker het volgende:

[..]

Nieuwe meterkast is waarschijnlijk uitgevoerd met hoofdschakelaar en aardlekschakelaars, ik vraag me nu wel af waarom die oude boiler groep nog gebruikt word.
Als alles door een installateur is aangelegd vind ik dat hij zich mag schamen over zijn werk.
Hoe de leidingen door de meterkast lopen, doet pijn aan mijn ogen zelfs op de beugeling is bezuinigd
inderdaad, waarom niet een groep extra achter 1 van die 2 aardlek's met maar 3 groepen, ipv een oude stop in een lelijk kastje ernaast? (even in het midden gelaten of de monteur de moeite heeft gedaan hem wel achter een aardlek te plaatsen)

wel een beetje doe-het-zelf werk zo.... (al zou ik het voor mezelf nog mooi willen maken, en niet snel afraffelen zoals dit) Zal wel offerte werk zijn, en hoe eerder klaar met zo weinig mogelijk materiaalkosten = meer verdient.
pi_95613662
Verdeelkast geplaatst in een woning met warmtepomp, wtw en zonneboiler, zo'n 7 jaar geleden op een complex van 162 koopwoningen
  Moderator zondag 17 april 2011 @ 13:06:40 #213
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95617124
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:44 schreef exlurker het volgende:

[..]

Nieuwe meterkast is waarschijnlijk uitgevoerd met hoofdschakelaar en aardlekschakelaars, ik vraag me nu wel af waarom die oude boiler groep nog gebruikt word.
Als alles door een installateur is aangelegd vind ik dat hij zich mag schamen over zijn werk.
Hoe de leidingen door de meterkast lopen, doet pijn aan mijn ogen zelfs op de beugeling is bezuinigd
Het is in ieder geval niet iemand die werkt volgens het principe wat mij op school aangeleerd is; daar werd altijd gezegd je moet het bij een klant altijd zo maken zoals je het bij jou zelf thuis ook zou willen hebben. Die kast ziet eruit alsof één of ander beunhaas / klussenbedrijf met zo min mogelijk werk zoveel mogelijk wou verdienen.

Een meterkast moet altijd netjes zijn vind ik, dat is het gene wat de klant juist echt ziet van een installatie ! *O*
pi_95619085
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 13:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het is in ieder geval niet iemand die werkt volgens het principe wat mij op school aangeleerd is; daar werd altijd gezegd je moet het bij een klant altijd zo maken zoals je het bij jou zelf thuis ook zou willen hebben. Die kast ziet eruit alsof één of ander beunhaas / klussenbedrijf met zo min mogelijk werk zoveel mogelijk wou verdienen.

Een meterkast moet altijd netjes zijn vind ik, dat is het gene wat de klant juist echt ziet van een installatie ! *O*
precies :Y de buitenkant zie je.. de binnenkant niet.. (tenminste de meesten mensen niet ;) )
  Moderator zondag 17 april 2011 @ 14:04:53 #215
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95619515
binnenkant zie ik idd niet en boeit me ook niet zolang het maar veilig is en naar behoren werkt.
maar het lijkt me voor de installateur ook eigenbelang dat dat netjes is.
als hij er nog keer terug moet komen en het is een bende...

heb het bij oude buren gezien hoe de buurman (installateur) liep te vloeken. er zat totaal geen logica in de meterkast dus alles moest nagemeten om te zien wat waar bijhoort. uiteindelijk heeft hij het opgegeven en is alles eruit gegaan en vernieuwd.
rare dingen als alle verlichting allemaal op 1 groep enz. ik heb er geen verstand van maar zelfs ik kan bedenken dat dat niet handig is. groep eruit en je hebt nergens licht meer.
  zondag 17 april 2011 @ 14:34:50 #217
322610 aodk1
Dropper.Win32.Agent.aodk
pi_95620317
Onze meterkast:
Huis uit 1988

boven:
Server,
externe harddisk 2x,
Cisco kabel modem,
Netgear WNDR3700 router,
en een Hirschmann versterker met retour.
continu verbruik van het bovenstaande: ca. 60 watt.
Net af en moet nog worden afgwerkt... :P


Midden:
niks veranderd aan groepen,
2 extra groepen (links) voor keuken.
blauwe kastje is voor de deurbel.


Onder:
Standaard gas en water meter.
Paar lasdozen voor splitten telefoon. (niet meer nodig eigenlijk),
langwerpige lasdoos is de koppeling voor het LAN.
Onderin de metalen koppeling is de Coax naar woonkamer.
Links de OBO lasdoos gaat over in een grondkabel naar de tuin.
Moet alles nog een beetje netjes afgewerkt worden.



w/

[ Bericht 0% gewijzigd door aodk1 op 17-04-2011 15:34:03 ]
-10 system error memory dump
  zondag 17 april 2011 @ 15:21:13 #218
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95622219
Is het geen idee om alle sluipverbruikers achter een klik-aan-klik-uit oid te zetten? Scheelt weer 60W als er niemand thuis is.
  zondag 17 april 2011 @ 15:32:48 #219
322610 aodk1
Dropper.Win32.Agent.aodk
pi_95622654
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 15:21 schreef Erasmo het volgende:
Is het geen idee om alle sluipverbruikers achter een klik-aan-klik-uit oid te zetten? Scheelt weer 60W als er niemand thuis is.
De server is ook een webserver dus dat zou niet al te best zijn ;)
Tenminste schakelen de harddisks zich automatisch uit als ze langere tijd niet nodig zijn.
Erg veel minder zal ik van het verbruik niet kunnen maken.
-10 system error memory dump
  zondag 17 april 2011 @ 15:52:20 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95623666
Dan gooi je die achter een andere aansluiting.

60Watt 24/7 kost je toch al gauw 120 euro per jaar.
  zondag 17 april 2011 @ 17:09:05 #221
322610 aodk1
Dropper.Win32.Agent.aodk
pi_95627682
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 15:52 schreef Erasmo het volgende:
Dan gooi je die achter een andere aansluiting.

60Watt 24/7 kost je toch al gauw 120 euro per jaar.
Ik zal er nog is over nadenken, :)
ik wou vooral van een hostingprovider af zijn...
Verder moet ik het voor nu maar even zo laten.
Als 1 van de onderdelen uitgezet wordt is de site down.
CAI versterker > modem > router > server }:|
-10 system error memory dump
pi_95660283
Wat ik vorig jaar zomer in een niet nader te noemen verzorgingshuis tegenkwam.

Gekeurde installatie!!!!!!!!!!

Nog niet heel erg verschrikkelijk kom je nl wel vaker tegen.


Twee automaten boven het plafond niemand weet waarschijnlijk dat die er zitten. Na nader onderzoek bleek dat er een zuurstofapparaat achter zit, andere automaat viel niet te herleiden.


En als klap op de vuurpijl. Gewoon in een p25 gootje, ik moest dat gootje toevallig opmaken omdat mijn brandkabel daar doorheen loopt. Drie nuldraden aan elkaar met een kroonsteenklemmetje. Alleen de klem, plastic was van de kroonsteen gesloopt.


Dit is nog maar het topje van de ijsberg, meer foto's heb ik niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door wiltoyo op 18-04-2011 11:56:16 ]
  maandag 18 april 2011 @ 11:54:05 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95660679
Hoe kan zoiets in hemelsnaam gekeurd zijn?
pi_95660854
Geen idee, -Geen Technisch Inzicht- installatie
  PR/Manusje van alles maandag 18 april 2011 @ 12:01:38 #225
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_95661000
kan toch prima! die automaten op het systeemplafond... HET WERKT TOCH!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_95661436
Altijd handig toch...een eigen technische dienst van een verzorgingshuis die zich bezighoud met
dingen waar hij eigenlijk geen verstand van heeft en van af zou moeten blijven...
en die keurmeester heeft waarschijnlijk met oogkleppen op rondgelopen!

Nog een voorbeeld van een technische dienst van een hotel...
Geen reisstekker bij de hand? Dan maken we er zelf toch een?
pi_95662044
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 11:43 schreef wiltoyo het volgende:
Wat ik vorig jaar zomer in een niet nader te noemen verzorgingshuis tegenkwam.

Gekeurde installatie!!!!!!!!!!

Een keuring is altijd een momentopname,toen de installatie gecontroleerd werd kon alles in orde zijn geweest en na vertrek kan de techn.dienst zich weer uitgeleeft hebben.
pi_95662212
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 12:12 schreef naaa het volgende:
Altijd handig toch...een eigen technische dienst van een verzorgingshuis die zich bezighoud met
dingen waar hij eigenlijk geen verstand van heeft en van af zou moeten blijven...
en die keurmeester heeft waarschijnlijk met oogkleppen op rondgelopen!

Nog een voorbeeld van een technische dienst van een hotel...
Geen reisstekker bij de hand? Dan maken we er zelf toch een?
[ afbeelding ]
Wat de... Levensgevaarlijk.
  maandag 18 april 2011 @ 15:43:31 #229
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95669997


Niet zo heel netjes allemaal met telefoon, ubee, routert + server in dat kleine hok.

Telefoon zit daar omdat hij werkelijk nergens netjes in de huiskamer kan staan, en we gebruiken hem -nooit-.
  maandag 18 april 2011 @ 20:11:22 #230
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_95683279
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 12:27 schreef exlurker het volgende:

[..]

Een keuring is altijd een momentopname,toen de installatie gecontroleerd werd kon alles in orde zijn geweest en na vertrek kan de techn.dienst zich weer uitgeleeft hebben.
als een inspexx komt keuren die kijken echt niet boven de plafonds, in kruipruimtes ed? tenminste, wat ik er van weet (en vaak moet vervangen/repareren) is ongeaarde doosjes, aarde (vereffeningsleiding) aan gas en watermeters, dubbele draden in de meterkast onder klemmen die daar niet geschikt voor zijn etc.
  Moderator maandag 18 april 2011 @ 21:27:51 #231
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95688066
Een keuring blijft altijd een moment opname, op het moment van keuring wordt iets afgekeurd en dat wordt dan aangepakt. Maar ik ben er ook wel van overtuigd dat hun niet overal boven het plafond kijken, en iedere kabelgoot bijvoorbeeld losmaken :)
  woensdag 20 april 2011 @ 10:09:17 #232
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95751871
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:44 schreef mathijs75 het volgende:
In mijn woning in Engeland heb ik deze:

[ afbeelding ]

En ik moet hem bijvullen met muntgeld, anders gaat het licht uit! Modern he?
hebben hebben :P
pi_95752520
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:09 schreef T42 het volgende:

[..]

hebben hebben :P
idd! hebbeding!

en wat als t muntenbakje vol is voor iemand hem leegt? :P
  woensdag 20 april 2011 @ 10:32:37 #234
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95752687
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:28 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

idd! hebbeding!

en wat als t muntenbakje vol is voor iemand hem leegt? :P
lijkt me handig op meetings waar ik via mijn aggeraat stroom lever :P mooi dokken anders word het donker
pi_95752805
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:32 schreef T42 het volgende:

[..]

lijkt me handig op meetings waar ik via mijn aggeraat stroom lever :P mooi dokken anders word het donker
je kan toch zelf ook wat maken? muntproevertje + wat elektronica + dikke relais :P
  woensdag 20 april 2011 @ 10:41:38 #236
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95752988
Ik zal binnenkort eens even wat meterkastjes posten ;)
  woensdag 20 april 2011 @ 10:57:15 #237
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95753415
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

je kan toch zelf ook wat maken? muntproevertje + wat elektronica + dikke relais :P
das waar en die dingen heb ik wel liggen :P

maar hij heeft wel een enorme mr. bean gehalte :P die aflevering met zijn 1e TV :P
pi_95755606
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:57 schreef T42 het volgende:

[..]

das waar en die dingen heb ik wel liggen :P

maar hij heeft wel een enorme mr. bean gehalte :P die aflevering met zijn 1e TV :P
mja dat is wel waar :D

maar goed.. tis niet onmogelijk om t zelf te maken :P
pi_96221493
Bij deze wat inside beelden van mijn meterkast. Het huis dateert uit de jaren '30 en volgens wat buren is er in de jaren '70 aardig verbouwd, dit loopt ook wel in lijn met de datum op de weggebroken gipsplaten. Waar vroeger een statig entree zat is nu in een hoek een meterkast weggestopt. Eeuwig zonde natuurlijk, maar ik denk wel dat ik de enige ben met glas in lood in de meterkast :)



met een koekje
  zondag 1 mei 2011 @ 21:45:27 #240
267945 exlurker
energiek
pi_96224224
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 20:58 schreef koffielepel het volgende:
Bij deze wat inside beelden van mijn meterkast. Het huis dateert uit de jaren '30 en volgens wat buren is er in de jaren '70 aardig verbouwd, dit loopt ook wel in lijn met de datum op de weggebroken gipsplaten. Waar vroeger een statig entree zat is nu in een hoek een meterkast weggestopt. Eeuwig zonde natuurlijk, maar ik denk wel dat ik de enige ben met glas in lood in de meterkast :)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gezien de verbouwing aan de woning, voldoet de meterkast helaas niet meer aan de eisen die nu gesteld worden
pi_96266719
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
  maandag 2 mei 2011 @ 21:54:29 #242
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_96271535
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:45 schreef exlurker het volgende:

[..]

Gezien de verbouwing aan de woning, voldoet de meterkast helaas niet meer aan de eisen die nu gesteld worden
hoezo? voor de jaren 70 zal het best wel in orde zijn (toen is er verbouwd schrijft ie)

Voor de huidige norman zal het wel niet voldoen nee :P
  Moderator maandag 2 mei 2011 @ 22:02:54 #243
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_96272083
Het allerbelangrijkste is misschien wel het geheel ontbreken van aardlekschakelaars, dat is wel kenmerkend voor de kast van koffielepel. Ook zeker iets dat ik zo ie zo zou (laten) veranderen :).

Al is die van Roar ook al wel een stukje antiek :P
  maandag 2 mei 2011 @ 22:29:13 #244
267945 exlurker
energiek
pi_96273866
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 21:54 schreef gateway het volgende:

[..]

hoezo? voor de jaren 70 zal het best wel in orde zijn (toen is er verbouwd schrijft ie)

Voor de huidige norman zal het wel niet voldoen nee :P
koffielepel is nu ook druk aan het verbouwen geweest, zie maar
Koffielepel's nieuwe oude 1930 huis
vandaar mijn opmerking
  zondag 24 juli 2011 @ 22:42:54 #245
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99899603
Ik maak binnenkort wel een foto van zoals het nu is. En binnenkort met extra groepen. :s)

» Er is al 82 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

Hihi, verkapte kick. :@
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 24 juli 2011 @ 22:55:44 #246
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99900214
Hier op een andere locatie in huis nog zo'n staaltje moderne techniek:

  zondag 24 juli 2011 @ 23:12:12 #247
127943 pro2call
interessant
pi_99901063


Van het huis waar ik 15 aug de sleutels van krijg.

moet nog een aanpassing krijgen naar 3x 25 ampere en wat groepjes er bij :)
pi_99901291


Denk dat het een redelijk standaard dingetje is tegenwoordig wat ik hier heb.

Onderaan de hoofdschakelaar + twee ALS. Daarboven de kookgroep, vier ABB flexomaten en iets voor de bel.

Van die vier groepen zijn er 3 voor het huis en 1 specifiek voor de wasmachine. Op dit moment zijn er nog drie groepen bij geprikt, één voor de droger, één voor de combi magnetron en als laatst nog een voor de vaatwasser.

Tevens hangt nu de bekabeling er ook voor netwerk / kabel als dit allemaal netjes en klaar is zal ik weer eens een fotootje maken :)
pi_99932788
Wij hebben sinds december een nieuwbouw appartement in ons bezit, daar troffen wij dit geweldige meterkastje aan! Hij is alleen nog niet af, want er moeten nog een aantal groepen bij komen.
Ze hadden blijkbaar geen rekening gehouden met ons bubbelbadje, droger en de extra apparaten in de keuken.
pi_99933461
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2011 14:34 schreef aodk1 het volgende:
Onze meterkast:
Huis uit 1988
Mijn meterkast uit 91, hoezo standaard bouw?




De automaten zijn recent vervangen, en ik 2 weken terug planken erin gemaakt. Zit nog een plank halverwege nu, maar heb geen foto bij de hand :)
pi_99934469
Eigenlijk mag de meterkast niet als opslagkast worden ingericht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99950630
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 20:42 schreef blomke het volgende:
Eigenlijk mag de meterkast niet als opslagkast worden ingericht.
Zolang het mijn huis is, bepaal ik wat er gebeurd. Al die regeltjes en onzin in Nederland negeer ik zoveel mogelijk.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 09:25:12 #253
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99950985
Dat van Tha_Duck valt nog wel mee.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:47:07 #254
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_99953078
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 20:18 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Mijn meterkast uit 91, hoezo standaard bouw?
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De automaten zijn recent vervangen, en ik 2 weken terug planken erin gemaakt. Zit nog een plank halverwege nu, maar heb geen foto bij de hand :)
haha, bijna het zelfde als onze, omstreeks 91 opgeleverd, ook in utrecht.. Waarschijnlijk zelfde aannemer ook nog? :P
  dinsdag 26 juli 2011 @ 21:03:52 #255
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99975864
Donderdag krijgen we een nieuwe meterkast. *O* 8 groepen en 2 aardlekschakelaars. :s)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_99979355
Zit er ook een hoofdschakelaar bij?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99979669
Ik zal eens kijken of ik morgen een foto kan posten van die van ons.

23 groepen, geen idee hoeveel aardlekschakelaars...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:16:41 #258
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99979953
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:06 schreef blomke het volgende:
Zit er ook een hoofdschakelaar bij?
Nope. Nog niet, ik neem aan dat die er wel komt. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_99980133
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:16 schreef tomaat52 het volgende:

Nope. Nog niet, ik neem aan dat die er wel komt. :')
Als er één ding is wat ik geleerd heb afgelopen jaar is het dat je bij de bouw nooit moet aannemen dat het wel goed komt...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:19:36 #260
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_99980158
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:12 schreef DS4 het volgende:
Ik zal eens kijken of ik morgen een foto kan posten van die van ons.

23 groepen, geen idee hoeveel aardlekschakelaars...
Toch wel 380, mag ik hopen? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_99980196
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:19 schreef Hyperdude het volgende:

Toch wel 380 mag ik hopen? :P
Dat vind ik wel heel erg veel aardlekschakelaars...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:22:03 #262
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99980302
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als er één ding is wat ik geleerd heb afgelopen jaar is het dat je bij de bouw nooit moet aannemen dat het wel goed komt...
Mijn pa regelt dat via de elektricien, niet ik. :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:22:13 #263
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99980314
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat vind ik wel heel erg veel aardlekschakelaars...
:D!
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:22:28 #264
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_99980329
Voor iedere volt 1 aardlekschakelaar.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met electroontjes.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_99980399
Maar serieus: we hebben 3 groepen krachtstroom.

En straks 4, want er moet er nog één bij komen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:27:03 #266
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99980612
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:23 schreef DS4 het volgende:
Maar serieus: we hebben 3 groepen krachtstroom.

En straks 4, want er moet er nog één bij komen.
Hier is alles gewoon 230. :+
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:29:05 #267
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_99980712
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:18 schreef frgh het volgende:
Eén van mijn 2 meterkasten (zelf geinstalleerd / gekableerd)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

3x400V+N aansluiting.
Er komt een 4x16mm2 EXVB voedingskabel toe. Linksonder zit er een 300mA differentieelschakelaar, met daarnaast een overspanningsbeveiliging. Daarnaast 3 3-fase automaten: eentje voor de inductie-kookplaat (25A), eentje voor steamer (25A), en eentje van waar een voedingskabel vertrekt (5G6) voor de schakelkast die op de bovenverdieping staat (32A).
Daarnaast een rij WAGO klemmen (TopJob 3 etage klemmen).

Daarboven een rij 20A automaten en één 16A automaten. Allemaal voor WDC's. De 16A automaat is voor verlichting. Daarboven nog een aantal 16A automaten voor verlichting, een 10A automaat voor de beltransfo, en 2 6A automaten (transfo voeding domotica & input module domitica). Daarnaast zit de transfo voor de voeding van de domotica controller, beltransfo, en een aantal contactors die ervoor zorgen dat bepaalde lichtpunten / stopcontacten dubbelpolig geschakeld worden.

De rij daarboven: 30mA differentieel-schakelaar voor de 'vochtige' groepen: stopcontacten in badkamer, vaatwas, wasmachine, wasdroger, etc...

De bovenste 2 rijen: QBus domotica modules: 3 REL08 schakelmodules, 1 INP16 input-module, een dim-module en de controller.

Automaten & differentieels zijn van Moeller.
Waarom in godsnaam?
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_99980803
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:27 schreef tomaat52 het volgende:

Hier is alles gewoon 230. :+
Hier is niets gewoon... ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:33:14 #269
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99980966
En wat kan de aardlekschakelaar een harde klap geven. :o
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:35:02 #270
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_99981085
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:23 schreef DS4 het volgende:
Maar serieus: we hebben 3 groepen krachtstroom.

En straks 4, want er moet er nog één bij komen.
Ik had allemaal illusies over lasapparaten, hefbruggen ed.
Maar verder dan een inductieplaat op 380 kom ik nog steeds niet. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:36:28 #271
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99981162
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:35 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik had allemaal illusies over lasapparaten, hefbruggen ed.
Maar verder dan een inductieplaat op 380 kom ik nog steeds niet. :)
Keramisch 2X230 volt hier. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_99981253
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:35 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik had allemaal illusies over lasapparaten, hefbruggen ed.
Maar verder dan een inductieplaat op 380 kom ik nog steeds niet. :)
sauna
zwembad?
airco
jacuzi?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:40:05 #273
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99981362
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:38 schreef densmee het volgende:

[..]

sauna
zwembad?
airco
jacuzi?
Wietplantage?
:Y
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_99981576
inductie... warmtepomp... sauna... en verder moet er nog een 2x230v komen zodat ons bad ook in staat is om de temperatuur van het water te regelen. Nu mag hij alleen de andere functies hebben...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_99992610
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:29 schreef Skippy_ball het volgende:

[..]

Waarom in godsnaam?
Dit is in België.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99992617
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:35 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik had allemaal illusies over lasapparaten, hefbruggen ed.
Maar verder dan een inductieplaat op 380 kom ik nog steeds niet. :)
Dat is al sinds jaar en dag 400 V.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 27 juli 2011 @ 09:53:54 #277
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_99993745
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:40 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

:Y
die doe je toch buiten de meter om :+
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_99994989
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 08:44 schreef blomke het volgende:

Dat is al sinds jaar en dag 400 V.
Ga jij ook iedereen corrigeren als die het over 220v heeft?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_99996835
Da's me te veel werk, dat mag DS4 doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 27 juli 2011 @ 17:44:58 #280
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_100012231
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 08:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is al sinds jaar en dag 400 V.
:O
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
  woensdag 27 juli 2011 @ 18:11:35 #281
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_100013075
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 20:18 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Mijn meterkast uit 91, hoezo standaard bouw?
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De automaten zijn recent vervangen, en ik 2 weken terug planken erin gemaakt. Zit nog een plank halverwege nu, maar heb geen foto bij de hand :)
Oktober 1993 is ons huizenblok opgeleverd. ;)
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_100014316
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 18:11 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

[..]

Oktober 1993 is ons huizenblok opgeleverd. ;)
Haha ik haal altijd mijn 2 huizen door elkaar ;) Caravan is uit 91, huis uit 93 en ketel uit 95.

Tis teveel info ;)
pi_100020516
23 groepen, maar 2 groepen zijn kennelijk reserve... Maar goed, er komt ook nog een (krachtstroom-)groep bij.



En het geheel... (van 1 van de drie meterkasten...).

Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_100022121
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 18:45 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Haha ik haal altijd mijn 2 huizen door elkaar ;) Caravan is uit 91, huis uit 93 en ketel uit 95.

Tis teveel info ;)
Getrouwd in 97 en eerste dochter in 99 ??? :+
Jeroentje.
pi_100043684
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:29 schreef Skippy_ball het volgende:

[..]

Waarom in godsnaam?
Belgie: max 8 stopcontacten (dubbele , 3-dubbele tellen als één 8)7 ) op één circuit.
Daarnaast heb ik nog een aantal 'dedicated' circuits: kookplaat, afwasmachine, wasmachine, droogkast, CV ketel, RW-pomp, ... hebben allemaal hun eigen groep.

Dan krijg je zoiets:

http://img33.imageshack.us/img33/7758/eendraadp1b.jpg (copy/paste deze link)

http://img339.imageshack.us/img339/1341/eendraadp2b.jpg (copy/paste deze link)

http://img232.imageshack.us/img232/7227/eendraadp3b.jpg (copy/paste deze link)
pi_100043839
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 21:55 schreef jpajs het volgende:

[..]

Getrouwd in 97 en eerste dochter in 99 ??? :+
Nee, getrouwd in 2011 ;)
  donderdag 28 juli 2011 @ 13:34:29 #287
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_100044626

*O*
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  vrijdag 29 juli 2011 @ 16:06:26 #288
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_100091275
van



naar

Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_100102419
Dubbelpost van in Recent huis gekocht

Nog een Belgische meterkast:
  vrijdag 29 juli 2011 @ 21:49:27 #290
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_100104043
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2011 17:42 schreef Vonkenboer het volgende:
*schop*

Nog iemand leuke meterkastjes die men wil laten zien ? *O* O-)
Intresse in een 25 KV~ sub ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 29 juli 2011 @ 21:54:04 #291
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_100104241
Meterkast hierzo:

Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_100104290
Volgens mij brand jij veel zekeringen door... ;)
  vrijdag 29 juli 2011 @ 21:57:58 #293
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_100104418
Valt nog mee :P Heb er zelf 3 de eeuwige jachtvelden ingeholpen door kortsluiting te creëren :P Het is meer dat we er teveel hebben eigenlijk ;)
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
  maandag 1 augustus 2011 @ 10:26:04 #294
21210 Paladin82
In Black and White
pi_100185753
Het is een foto topic, dus mijn meterkast volgt nog als ie af is. Ik had alleen een vraagje als je een bestaande groepenkast hebt, en je plaatst ereen naast om extra uitbreiding moet deze 2de kast dan ook een hoofdschakelaar hebben. Of is 1 hoofdschakelaar in de hoofdkast voldoende?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_100186825
Ik neem aan dat je die uitbreiding achter die bestaande HS plaatst? Dan is die bestaande HS voldoende.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100186830
Een hoofdschakelaar is voldoende, je moet wel zorgen bij de uitbreiding dat er voor elke vier eindgroepen een aardlekschakelaar word opgenomen in de kast
pi_100187114
Ok geen foto maar wel een opsomming:

1
- Toilet
- Keuken verlichting
- Keuken koffiezetapparaat en waterkoker
- Keukeneiland
- Bar verlichting
- Stopcontact terrarium
2
- Huiskamer
3
- Slaapkamer slaap
- Kinderkamer
- Entreegang
4
- Trapgat
- Waskamer
- Beamerkamer
- Wasmachinehok
- Berging zolder
- Badkamer
- Slaapkamer inloopkast
- Meterkast
5
- Keuken magnetron
- Keuken vaatwasser
- Schuur en tuin
6
- Wasmachineaansluiting badkamer
7
- Onbekend / leeg

Nu maak ik me een beetje zorgen om groep 4. Als ik straks in mn beamerkamer aan het film kijken ben met mn ps3 en beamer, mn pc aan heb staan en gelijk een wasje/droogje draai word dit niet een beetje teveel belasting? Maak me niet zo zorgen dat ie eruit knalt ofzo maar word het allemaal niet te warm?

Al mn computermeuk (pc, 2 schermen, versterker, printer) hangen op 1 wandcontacdoos.

Mn 3x 150Watt fliters hangen op een ander WCD maar op dezelfde groep
pi_100188034
Wasmachine en droger moeten ieder op een geheel eigen groep, even aangenomen dat ze boven de 2000 Watt aansluitwaarde zitten.

Denk er verder aan dat je de verlichting zoveel mogelijk spreidt over verschillende groepen en ALS-en. En zo min mogelijk verlengsnoeren e.d. gebruiken. Het beste plaats je wandcontactdozen in een rail of erbij.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100188882
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 11:42 schreef blomke het volgende:
Wasmachine en droger moeten ieder op een geheel eigen groep, even aangenomen dat ze boven de 2000 Watt aansluitwaarde zitten.

Denk er verder aan dat je de verlichting zoveel mogelijk spreidt over verschillende groepen en ALS-en. En zo min mogelijk verlengsnoeren e.d. gebruiken. Het beste plaats je wandcontactdozen in een rail of erbij.
Op dit moment heb ik nog geen droger maar als de kinderkamer in gebruik word genomen denk ik dat het wel weer handig is. In het verleden had ik ze wel op 1 groep maar gebruikte ik ze afzonderlijk wat best prima ging...

Voor mijn computerspul koop ik nog wel een verlengdoos met overspanningsbelasting,
pi_100188930
kom er net wel achter dat ik twee groepen heb gemixed, ik heb de muur tussen de slaapkamer en kleine kamer doorgebroken en op 1 centraal punt de schakelaars gemaakt, nu blijken dat dus twee groepen te zijn... vanmiddag maar ff fixen
  zondag 4 september 2011 @ 19:51:54 #301
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_101564081
Twee nieuwe groepen komen de meterkast binnen:



Stukje verder met de aanleg:





Indeling oud:
1: Wasmachine
2: Trapverlichting, gang, slaapkamer 1, slaapkamer 2, badkamer
3: Keuken, woon- en eetkamer, wc, tuinverlichting

Indeling nieuw:
1: Wasmachine
2: Trapverlichting, gang, slaapkamer 1, slaapkamer 2 (licht), tuinverlichting, badkamer
3: Keuken, woon- en eetkamer, wc, balkonverlichting
4: Slaapkamer 2 aka serverroom (WCD)
5: Keuken (magnetron/koelkast)

En ik ga van de week alles hernummeren zodat alles netjes in volgorde genummerd is in de meterkast (maar dat is cosmetisch dus..)
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')